aikuisten oikomishoito?

pepsodentti

Olen 45v. mies ja minulla on aina olleet vinot ja väärät hampaat, joita häpesin niin, että en ole juuri hymyillyt suu auki.

Koko aikuisiän kestäneen pähkäilyn jälkeen uskaltauduin oikojalle kysymään voisiko kalustolleni tehdä jotain. Olin aiämän käkenä kun hän kertoi niistä tulevan suorat ja kauniit jos jaksan sitoutua hoitoon n. vuodeksi. Nyt on olleet raudat 7kk ja hampaat ovat jo nyt niin suorat, etten olisi ikinä lähtenytkään oikojalle, jos lähtötilanne olisi ollut tämä.

Vinojen hampaiden "piilottelusta"kanssa elämisestä on tullut melkein osa identiteettiä ja tuntuu uskomattomalta, että ensi kesänä voin hymyillä suu auki häpeilemättä, tosin pitää varmaan se hymyilykin opetella uudelleen.


Olisi mukava lukea kohtalon tovereiden juttuja aiheesta ja haluankin kannustaa kaikkia, jotka miettivät, että kannattaako enää aikuisena lähteä oikomaan hampaitaan, kyllä kannattaa!

91

14255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ite olen kohta 30v ja täytyy myöntää että hampaat on kans suurin piirtein kuin nakattu suuhun tai lähinnä nuo ylä kulma hampaat. hymyillä ei tosiaan tohi ku pimeässä , ja kyllä haluttas jo muutosta asiaan että on meitä muitaki kohtalo tovereita, kerro mistä löysit avun vai käykö oman kunnan perus hammashuolto, ja toinen että sattuuko paljon kun on vähän hammaslääkärin pelko

      • pepsodentti

        Ei se kuule yhtään satu älä sitä pelkää. Yksityiselle pitää tietenkin mennä ja se tietenkin vähän lompakossa tuntuu, mutta sehän maksetaan yleensä hoidon edetessä, niin ei kerralla rysähdä talous kuralle.

        En lähde tässä nyt mainostamaan sen enempää, mutta netistä löytyy kyllä oikeat paikat helposti.


      • Myöskin vinot hampaa
        pepsodentti kirjoitti:

        Ei se kuule yhtään satu älä sitä pelkää. Yksityiselle pitää tietenkin mennä ja se tietenkin vähän lompakossa tuntuu, mutta sehän maksetaan yleensä hoidon edetessä, niin ei kerralla rysähdä talous kuralle.

        En lähde tässä nyt mainostamaan sen enempää, mutta netistä löytyy kyllä oikeat paikat helposti.

        Mitähän tälläinen hampaiden oikominen maksaa aikuisiällä?


      • Vinohammas
        Myöskin vinot hampaa kirjoitti:

        Mitähän tälläinen hampaiden oikominen maksaa aikuisiällä?

        Olen kohta 28 v, oikominen kestänyt kohta kolme vuotta, loppusuoralla ollaan. Kyllähän tämä on tullut maksamaan aika paljon, rahaa on mennyt noin 6000. Mutta nyt ovat hampaat suorat ja olen tyytyväinen. Itse olen myös aina hävennyt hampaitani ja en ole kehdannut hymyillä, mutta kohta tämä on taakse jäänyttä elämää :)


      • Perus hammashuolto ei tee ns. kauneus toimenpiteitä. Tai olikohan että se haitta pitää olla muutakin kuin ulkonäöllinen. Kuitenkin parin vuoden välein tehdyssä tarkistuksessa voipi hammaslääkäriltä kysyä asiaa että miten iso operaatio olisi. Minun kohdalla pelkkä oikominen ei riittäisi ja jopa pitäisi poistaa jokin hampaistakin että mahtuisi oikenemaan ja tässä tapauksessa ei ole sata varma että hampaan poistosta tullut kolo pienenisi. Itse olen sit ajatellut että kun pitää hampaat puhtaana ja ehjänä niin silloin on hyvä. Ikäähän on jo liki 40v.


      • Kaunis hymy :)
        tonppa-täällä kirjoitti:

        Perus hammashuolto ei tee ns. kauneus toimenpiteitä. Tai olikohan että se haitta pitää olla muutakin kuin ulkonäöllinen. Kuitenkin parin vuoden välein tehdyssä tarkistuksessa voipi hammaslääkäriltä kysyä asiaa että miten iso operaatio olisi. Minun kohdalla pelkkä oikominen ei riittäisi ja jopa pitäisi poistaa jokin hampaistakin että mahtuisi oikenemaan ja tässä tapauksessa ei ole sata varma että hampaan poistosta tullut kolo pienenisi. Itse olen sit ajatellut että kun pitää hampaat puhtaana ja ehjänä niin silloin on hyvä. Ikäähän on jo liki 40v.

        " Minun kohdalla pelkkä oikominen ei riittäisi ja jopa pitäisi poistaa jokin hampaistakin että mahtuisi oikenemaan ja tässä tapauksessa ei ole sata varma että hampaan poistosta tullut kolo pienenisi."

        - ennen oikomista hampaat kuvataan ja mahdolliset viisaudenhampaat poistetaan, jos ovat oikomisen tiellä. Hampaita voidaan poistaa myös ihan edestä. Mitään väliä ei jää, vaan lopputuloksena on kaunis hammasrivi. Tuttavaltani poistettiin alhaalta edestä hammas ennen oikomista, mutta kaunis rivi on hänellä tänäpäivänä. Hampaiden poistoista ei pidä siis sinun huolehtivan, kyllä oikoja osaa tehtävänsä.


      • bansku..
        Kaunis hymy :) kirjoitti:

        " Minun kohdalla pelkkä oikominen ei riittäisi ja jopa pitäisi poistaa jokin hampaistakin että mahtuisi oikenemaan ja tässä tapauksessa ei ole sata varma että hampaan poistosta tullut kolo pienenisi."

        - ennen oikomista hampaat kuvataan ja mahdolliset viisaudenhampaat poistetaan, jos ovat oikomisen tiellä. Hampaita voidaan poistaa myös ihan edestä. Mitään väliä ei jää, vaan lopputuloksena on kaunis hammasrivi. Tuttavaltani poistettiin alhaalta edestä hammas ennen oikomista, mutta kaunis rivi on hänellä tänäpäivänä. Hampaiden poistoista ei pidä siis sinun huolehtivan, kyllä oikoja osaa tehtävänsä.

        Eiei, asiat ei aina mee noin. Itsellä sama juttu kun tonppa-täällä. Multa puuttuu (perinnöllistä) ylhäältä kakkoset ja alhaal aika pienet hampaat ja pieni suukin :> Hampaita pitäis hirveesti rassata ja pitäis poistaa ainakin 4, edestä, ja laittaa sitte tekohampeja. :P Uskon ennemmin niitä 3 hammasteknikkoa/lääkäriä mitä onkaan, kun ketään täälä. :)


      • ----
        bansku.. kirjoitti:

        Eiei, asiat ei aina mee noin. Itsellä sama juttu kun tonppa-täällä. Multa puuttuu (perinnöllistä) ylhäältä kakkoset ja alhaal aika pienet hampaat ja pieni suukin :> Hampaita pitäis hirveesti rassata ja pitäis poistaa ainakin 4, edestä, ja laittaa sitte tekohampeja. :P Uskon ennemmin niitä 3 hammasteknikkoa/lääkäriä mitä onkaan, kun ketään täälä. :)

        " Hampaita pitäis hirveesti rassata ja pitäis poistaa ainakin 4, edestä, ja laittaa sitte tekohampeja."

        - no mikset rassauta, poistata ja laitata niitä tekohamppeja? Kyllä minullakin rassattiin, kun tehtiin tilaa ahtaiden hammasvälien vuoksi. Oli se sen arvoista kuitenkin :).


      • 33 v
        Myöskin vinot hampaa kirjoitti:

        Mitähän tälläinen hampaiden oikominen maksaa aikuisiällä?

        Mulle parin vuoden aktiivihoito kustansi alle 3000 euroa. Tosin hoito vielä kesken; hampaiden takana on tukilangat, joita saatan joutua pitämään viisikin vuotta, ehkä koko loppuelämän. Hampailla on kuulemma hyvä muisti ja ne hakeutuvat helposti alkuperäisille paikoilleen. Ongelman voi hoitaa myös katkaisemalla hampaan juuren. Odotan mielenkiinnolla miten asia omalla kohdallani ratkaistaan.


      • pepsodentti
        tonppa-täällä kirjoitti:

        Perus hammashuolto ei tee ns. kauneus toimenpiteitä. Tai olikohan että se haitta pitää olla muutakin kuin ulkonäöllinen. Kuitenkin parin vuoden välein tehdyssä tarkistuksessa voipi hammaslääkäriltä kysyä asiaa että miten iso operaatio olisi. Minun kohdalla pelkkä oikominen ei riittäisi ja jopa pitäisi poistaa jokin hampaistakin että mahtuisi oikenemaan ja tässä tapauksessa ei ole sata varma että hampaan poistosta tullut kolo pienenisi. Itse olen sit ajatellut että kun pitää hampaat puhtaana ja ehjänä niin silloin on hyvä. Ikäähän on jo liki 40v.

        Minullekin tavalliset hammaslääkärit uskottelivat aina, että hampaita pitää poistaa ainakin pari kolme ennekuin oikomista voi aloittaa.

        Minulla oli parihammasta piilossa muiden takana, joten uskoin siihen mitä sanoivat. Yllätys oli suuri, kun oikomishoidon ortondontti sanoi ettei niin todellakaan enää menetellä, vaan muita hamapita oikaistaan ensin, jotta saadaan tilaa tosi vinoille hampaille ja näin tosiaan kävi. Ei siis kannata uskoa ennenkuin asiantuntija on kertonut kantansa.

        En voi oikein vieläkään uskoa kuinka upeat hampaat minulla tulee olemaan vaikka hoito on vasta puolivälissä, mutta muutos on jo huomattava!


    • kierot hampaat

      mahtaako hampaat sitten pysyä suorassa? Lapsillani oikomishoidon jälkeen hampaat vetäytyivät osin takaisin vääriin asentoihin. Joiltakin aikuisilta olen kuullut, että oikomishoitoa täytyy uusia aina vähän väliä koska hampaat vetäytyvät takaisin vååriin asentoihin.

      • vinohammas

        Minun hampaat oiottiin lapsena, joskus 10-12 vuotiaana. Sittemmin viisaudenhampaat työnsivät sekä ylä- että alahampaat uudestaan linkkuun, ei tosin niin pahasti kuin mitä ne alun perin oli, mutta sen verran että oikomista olen joskus harkinnut.


      • Kaunis hymy :)

        "mahtaako hampaat sitten pysyä suorassa? "
        - pysyvät varmasti, kun jatkohoidosta huolehditaan. On meinaan sen verran tyyristä tuo oikominen, että kannattaa jatkaa kontrollia ja seurantaa oikomisen jälkeen.


        "Lapsillani oikomishoidon jälkeen hampaat vetäytyivät osin takaisin vääriin asentoihin. "
        - monella lapsella tehty oikominen jätettiin vailla jälkihoitoa ainakin pari-kolme vuosikymmentä sitten. Tulos usealla on se että hampaat menivät uudestaan vinkkeliin, kun ei jälkihoidosta huolehdittu. Tiedän tapauksia. Tänä päivänä ollaan paljon viisaampia.

        "Joiltakin aikuisilta olen kuullut, että oikomishoitoa täytyy uusia aina vähän väliä koska hampaat vetäytyvät takaisin vååriin asentoihin. "
        -aikuisena oikomisen kokeneena voin vakuuttaa, että kerta riittää. Jos jälkihoidon jättää kesken voi silloin katsoa peiliin. Itse menin oikojalle kolmekymppisenä ja vieläkin käyn kontrollissa vaikka oikomisesta on jo n. 13 vuotta. Kun kojeet ("raudat") poistettiin laitettiin hampaiden sisäpinnalle hampaita tukeva muovikaari. Muovikaarta pidin noin 12 vuotta. Kävin säännöllisesti oikojan kutsumana jälkikontrollissa, jossa tarkastettiin että kaari on ehjä ja purenta kohdallaan. Säännöllinen käynti suuhygienistillä on kuulunut luonnollisesti myös hampaitteni hoitoon. Kun kaari poistettiin on helpompi puhdistaa hampaat. Vaikka tukikaarta ei enää olekaan käyn edelleen kontrollissa. Viime kontrollissa oikoja totesi, että hyvin on paikallaan pysyneet oiotut hampaani :). Mikäli olisivat alkaneet mennä vinoon, olisi siihenkin puututtu jollain kaksihammasta yhteen kiinnikkeillä tms.

        Olen erittäin tyytyväinen oikomiseen ja voin suositella sitä lämpimästi muillekin asiaa pohtiville.


      • pepsodentti
        Kaunis hymy :) kirjoitti:

        "mahtaako hampaat sitten pysyä suorassa? "
        - pysyvät varmasti, kun jatkohoidosta huolehditaan. On meinaan sen verran tyyristä tuo oikominen, että kannattaa jatkaa kontrollia ja seurantaa oikomisen jälkeen.


        "Lapsillani oikomishoidon jälkeen hampaat vetäytyivät osin takaisin vääriin asentoihin. "
        - monella lapsella tehty oikominen jätettiin vailla jälkihoitoa ainakin pari-kolme vuosikymmentä sitten. Tulos usealla on se että hampaat menivät uudestaan vinkkeliin, kun ei jälkihoidosta huolehdittu. Tiedän tapauksia. Tänä päivänä ollaan paljon viisaampia.

        "Joiltakin aikuisilta olen kuullut, että oikomishoitoa täytyy uusia aina vähän väliä koska hampaat vetäytyvät takaisin vååriin asentoihin. "
        -aikuisena oikomisen kokeneena voin vakuuttaa, että kerta riittää. Jos jälkihoidon jättää kesken voi silloin katsoa peiliin. Itse menin oikojalle kolmekymppisenä ja vieläkin käyn kontrollissa vaikka oikomisesta on jo n. 13 vuotta. Kun kojeet ("raudat") poistettiin laitettiin hampaiden sisäpinnalle hampaita tukeva muovikaari. Muovikaarta pidin noin 12 vuotta. Kävin säännöllisesti oikojan kutsumana jälkikontrollissa, jossa tarkastettiin että kaari on ehjä ja purenta kohdallaan. Säännöllinen käynti suuhygienistillä on kuulunut luonnollisesti myös hampaitteni hoitoon. Kun kaari poistettiin on helpompi puhdistaa hampaat. Vaikka tukikaarta ei enää olekaan käyn edelleen kontrollissa. Viime kontrollissa oikoja totesi, että hyvin on paikallaan pysyneet oiotut hampaani :). Mikäli olisivat alkaneet mennä vinoon, olisi siihenkin puututtu jollain kaksihammasta yhteen kiinnikkeillä tms.

        Olen erittäin tyytyväinen oikomiseen ja voin suositella sitä lämpimästi muillekin asiaa pohtiville.

        Asiaan kuuluu, että hoidon jälkeen laitetaan se retentiokaari, joka takaa hampaiden paikallaan pysymisen.

        Ja tosiaan kalliin hoidon jälkeen kannattaa tosiaan muistaa se jälkihoito/tarkkailu. On tyhmää laiminlyödä hampaat ja odottaa parivuotta ja sitten ihmetellä kun eiväthän ne pysyneetkään paikoillaan!


      • Anonyymi
        pepsodentti kirjoitti:

        Asiaan kuuluu, että hoidon jälkeen laitetaan se retentiokaari, joka takaa hampaiden paikallaan pysymisen.

        Ja tosiaan kalliin hoidon jälkeen kannattaa tosiaan muistaa se jälkihoito/tarkkailu. On tyhmää laiminlyödä hampaat ja odottaa parivuotta ja sitten ihmetellä kun eiväthän ne pysyneetkään paikoillaan!

        ”Asiaan kuuluu, että hoidon jälkeen laitetaan se retentiokaari, joka takaa hampaiden paikallaan pysymisen.”

        Ei takaa.


    • Itse olen 36-vuotias ja minulla on traumaattinen purenta.Oikominen jäi yläasteella kesken hammaslääkärikammon iskettyä,kun yhtä rautahammasta poistettiin ikuisuus ja mitään lääkitystä ei annettu operaation jälkeen(toisella puolella olisi ollut sama homma ja minä teininä ajattelin sen enempää seuraamuksia ajatellen et NYT RIITTÄÄÄÄ!).Näin aikuis iällä kaduttaa suunnattomasti tyhmyyttäni/vanhempien(silloin eronneet ja asuin ISÄN luona) välinpitämättömyyttä asiaan. Nyt maksais maltaita se minkä silloin ois saanut ilmaiseksi,jouduttais ilmeisesti operoimaan ensiksi leukaa.Nyt on 10-vuotiaalla pojallani oikominen edessä periytyvä traumaattinen purenta ja minä pidän huolen,että oikominen ei jää kesken/kannustan ja tsemppaan poikaa ettei jää pelkoja hammaslääkäristä.

      • juttu*

        Samanlaisilla linjoilla täällä. MInulla oli 80-luvun alussa öisin oikomiskojeet, mutta en halunnut pitää niitä, koska se oli niin kivuliasta ja aamuisin hampaita särki. Siihen aikaan ei lasten kivunlievitykseen paljon satsattu. Kaiken lisäksi hammaslääkärinä oli alkoholisoitunut täti-ihminen, joka haisi aina vanhalle viinalle ja joka haukkui minut joka kerta, kun hampaat ei siirry. En raukka uskaltanut sanoa, että suu on kipeä. Ei meilläkään vanhemmat paljon asiaan kiinnittäneet huomiota, ihan yksin asiaa hoitelin. Nyt harmittaa, että hoito jäi silloin kesken, mutta haaveena on josko vielä joskus laittaisi "legonsa" suoraan.


      • Teinin äiti

        Hei! Älkää syytelkö vanhempianne. On ikävää, että oikomishoito tehdään juuri murrosiässä, jolloin lapsen ko-operaatio on vähimmillään. Niin kauan meni hyvin, kun raudat olivat kiinni hampaissa. Kun siirryttiin yöllä pidettävään vetolaitteeseen, kysyin pojalta joka ilta (ja taisin käydä katsomassakin), ovatko raudat suussa. "Juu, juu", oli vastaus. Sitten oikojan luona selvisi, että jätkä ei ollut pitänyt niitä pitkään aikaan. Siihen loppui kunnallinen oikominen.
        Nyt poika on 17 v. ja alkaa vähitellen murrosikä olla ohi. Nyt hänellä on huoli hampaistaan.Täytyy sijoittaa nyt rahat hänen hampaisiinsa. - Jossakin vaiheessa yläasteikäisen vanhemman jaksaminen vaan loppuu. Pitää sanoa koulusta, ruuasta, hampaista jne. Antakaa armoa vanhemmillenne. Hyvä, että itse osaatte olla tiukempia oikomisen suhteen.


    • kruunutus66

      Niin aika halvalta touhulta kuulostaa tuo oikominen!! Itellä oli niin kuluneet hampaat että piti kruunut tehdä jokaiseen!! ja kun kappalehinta on 700- 1200 euroa/hammas ja hampaita on suussa 28 niin voi laskea paljonko sillä tulee hintaa!! saahan siintä toki kelaorvausta mutta tuonne 20 tuhannen euron itsekustannukselle tulee kyllä hintaa!! No hampaat on kyllä nyt hienot!! Täytyy sanoa että oli kyllä niin kivulias prosessi (joudutaan hioa hampaat niin puikoiksi lähellä juurta)...tai kaikki muut hampaat sai puudutettua mutta takahampaissa puudutus ei tehonnut lainkaan vaan piti vain kestää!! En tarkoita että se kaikilla olisi kivuliasta!! Mulla ei vain takahampaat ei puutunut millään!! Koko prosessi vaati 14 käyntikertaa!! Hiottiin ja laitettiin väliaikaiset hanpaat....sitten kruunutettiin hiotut ja alettiin taas alusta!!

      Mutta vaikka oli kallis homma niin olen tyytyväinen kun hampaita ei erota aidoista ja harvalla on niin säännöllisessä rivissä kunnon hampaita!!

      Kyllä hampaisiin kannattaa panostaa mielummin kuin siihen hienoon autoon!!

    • Äiti vm .60

      Mulla on ainainen trauma myös hampaistani,yläetuhampaat ovat ulkonevat ja niiden väliin jää rako,joten hymyily ei luonnista vieraassa seurassa,vaikka ei liiemmin tutussakaan.Olen kohta 50v. ja monesti olen miettinyt oikomista ja kuten joku täällä kirjoitti myös,olen katkera vanhemmilleni kun silloin kun kouluhammaslääkärissä kävin,ettei he vaatineet oikomishoitoa....häpeän kovasti,vaikka välillä yritän ajatella että ihmisillä on paljon suurempiakin murheita kuin minun hampaani...oma mieheni on ihanasti suhtautunut ja sanoo ettei ne häntä häiritse,mutta.....leukaluissa on minulla jäykkyyttä,ilmeisesti purennasta johtuen,kun en pysty etuhampaita käyttämään ollenkaan vaan aina purenta tapahtuu takahampailla jotka nekin ajan myötä ovat kuluneet mataliksi...tyttöni on tällä hetkellä 12v ja hänellä on oikomishoito käynnissä ja minä aion pitää huolen että ne hänellä myös kuntoon hoidetaan!Raha on yksi suuri este mikä vaikuttaa minun oikomishoitoon lähtööni,kai sitä vaan on kestettävä/kärsittävä loppuikäkin kun tänne asti olen kestänyt....

      • pepsodentti

        Mene ihmeessä nainen konsultaatioon! Se oli minulle yksi elämäni parhaita päätöksiä, vaikka emmin ja jopa pelkäsin mennä näyttämään leegojani!


    • vinksvonks

      tehtiin pari kruunua ja niillä saatiin kääntyneet hampaat suoraks eli tämmönen kallis pika oikaisu

    • kokki kolmonen

      Olen kohta 30 vuotias nainen ja yläkulmahampaat on aika pahasti vinossa. Muksuna niitä oiottiin ja hetken olivatkin suorat mutta äidin välinpitämättömyyden takia hoito jäi kesken. Itse kun en malttanut pitää yörautoja tarpeeksi kauan niin ne vääntyivät takaisin entiseen asentoon. Nauran paljon ja olisi ihanaa nauraa suu auki häpeilemättä hampaita. Hymyillessä hampaat eivät onneksi näy koska osaan hymyillä nätistä suu kiinni, näinköhän se taito on kehittynyt juuri hampaiden takia. Olenkin harkinnut jos kyselisi oikomisen hintoja ja kuinka kauan rautoja joutuisi pitämään. Olisi myös ihanaa saada valkoiset kuoret hampaisiin. Olen myös miettinyt sitä että pääsisikö helpommalla jos kulmahampaat hiottaisiin pois ja tilalle laitettaisiin tekohampaat. Eikös sellainenkin ole mahdollista? Mieheni mielestä hampaani eivät ole pahan näköiset vaan persoonalliset mutta itseä ne häiritsevät. Ei auta kuin ryhtyä sanoista tekoihin.

      • Kaunis hymy :)

        Minulla oiottiin ylähampaat. Etuhampaista seuraavat hampaat olivat hieman takana, ei edes kovin häiritsevästi. Kysyin silloin että onko mahdollista laittaa jotain kuorisysteemiä näihin hieman takana oleviin hampaisiin, kun näyttivät pienemmiltä. Sellaista ei suositeltu vaan oikominen oli paras ratkaisu. En usko, että oikoja alkaisi terveitä hampaita poistamaan vaan sinunkin tapauksessa laitettaisiin kojeet. Itsellä oli kojeet vain puoli vuotta, mikä on lyhyt aika. Kojeet eivät ole tänäpäivänä edes niin rautaiset telaketjut, mitä joskun muksuna näki :). Suosittelen.


      • oikomisprojekti
        Kaunis hymy :) kirjoitti:

        Minulla oiottiin ylähampaat. Etuhampaista seuraavat hampaat olivat hieman takana, ei edes kovin häiritsevästi. Kysyin silloin että onko mahdollista laittaa jotain kuorisysteemiä näihin hieman takana oleviin hampaisiin, kun näyttivät pienemmiltä. Sellaista ei suositeltu vaan oikominen oli paras ratkaisu. En usko, että oikoja alkaisi terveitä hampaita poistamaan vaan sinunkin tapauksessa laitettaisiin kojeet. Itsellä oli kojeet vain puoli vuotta, mikä on lyhyt aika. Kojeet eivät ole tänäpäivänä edes niin rautaiset telaketjut, mitä joskun muksuna näki :). Suosittelen.

        Samaa mieltä aloittajan kanssa siitä, että jos omat hampaat häiritsevät siinä määrin että ei uskalla nauraa suu auki, kannattaa ehdottomasti kääntyä hammaslääkärin puoleen. Usein häpeilyn syynä ovat juuri vinksallaan olevat hampaat. Toisaalta haluan sanoa myös sen, että jos on sinut omien "vinojen" hampaidensa kanssa, on täysin ok että antaa asian olla.

        Jos aprikoi sitä, mitä kyseinen oikomisprosessi tulisi itselle maksamaan, on viisasta kartoittaa tilannetta eri oikojilla...Aloittaa voisi vaikka kunnallisesta hammashoidosta normaalin hammastarkastuksen yhteydessä, sillä voihan olla, että syy on esteettisen lisäksi myös toiminnallinen. (Taitaa tosin olla aikaa tarkasti rajattu että vain pahimmat toiminnalliset haitat oiotaan aikuisilla kunnallisella.) Avaintekijä on oma aloitteellisuus; kukaan ei tule kotoa hakemaan ketään oikojahammaslääkärille. Asian esiin ottaminen saattaa myös vaatia rohkeutta, sillä usein vinoja hampaitaan häpeää.

        Minä uskaltauduin noin kaksi vuotta sitten ottamaan asian puheeksi normaalitarkastuksen yhteydessä ja pääsin oikomiskonsultaatioon, jonka lopputuloksena olen nyt pitänyt kiinteitä oikomiskojeita noin puolitoista vuotta. Enää ei ole pitkä aika jäljellä. Prosessi on ollut pitkä ja vaatii sitoutumista: Kerran kuussa oikojalla kojeiden säätämistä, pieniä syömisongelmia aina kojeiden kiristämisen jälkeen ja päivittäistä erittäin hyvää suuhygieniaa (kyllä, kojeet keräävät ruokaa itseensä ja reikiintymisriski kasvaa jos laiskottelee puhdistuksen kanssa).

        Lisäksi minulta poistettiin ahtauden takia hampaita ennen oikomisen aloittamista. Nyt poistoista syntyneet raot ovat enää muisto vain. Hampaat ovat jo nyt suoristuneet alkuasetelman sekamelskasta siinä määrin, että voi vain ihmetellä kuinka suorassa ne ovatkaan kun homma on valmis. Ihmettelen myös sitä, miksi en ryhtynyt tähän jo vuosia sitten, ja haluankin sanoa kaikille niille, jotka unelmoivat suorasta hammasrivistä, että ei muuta kuin tuumasta toimeen! Ne eivät suoristu itsestään, mutta aivan varmasti taitavan erikoishammaslääkärin käsittelyssä, jonka alaa on hampaiston oikominen!

        Suin päin ei oikomishoitoonkaan kannata sännätä, sillä voihan olla, että omien hampaiden vinous on sitä luokkaa että sen voisi hoitaa esimerkiksi kuorilla, jolloin saataisiin esteettisen hammashoidon keinoin suora rivi. Kysymys onkin pitkälti juuri siitä, kuinka "pahasta" vinoudesta on kyse: Jos yksi hammas on hieman vinossa ja purenta muutoin erinomainen, kannattaako ryhtyä kuukausia kestävään oikomishoitoon, vai onko mahdollista käyttää kuoria? Isommat vinoudet ehdottomasti oikomisella suoraksi: Miksi laitattaa kuoria, jos omat hampaat ovat kunnossa, mutta vain väärillä paikoilla ja siirrettävissä suoraan riviin?

        No, makuasioista ei voi kiistellä ja parhaan ratkaisun omaan tilanteeseen saa vain hammaslääkäriltä. Joka muuten todella kannattaa valita huolella, varsinkin kun on kyse operaatiosta joka voi pahimmassa tapauksessa mennä pieleen ammattitaidottomuuden seurauksena. Korostaisin sitä, että oikomishoidon epäonnistumisella on hyvin pienet mahdollisuudet, jos oikoja on pätevä ja itse potilas on sitoutunut hoitoon ja hampaidensa ja kojeidensa putsaamiseen ja katsoo vähän mitä suuhunsa laittaa ja mitä haukkaa, jotta kojeet eivät irtoa. Aikuisena oikominen toki tapahtuu eri lähtökohdista kuin lapsella/nuorella, jolla leuat vielä kasvavat ja niiden kasvuun voidaan kojeilla vaikuttaa, mutta ei se lopulta ole mikään ameriikan temppu; vetovoimalla on ihmeellinen vaikutus hampaisiin, vaikkakin hidasta se on.

        Homma vaatikiin malttia ja sitoutumista, eli on itse punnittava oma motivaatio touhuun: Kuinka paljon haluat suoran hammasrivistön? Onko se kaiken vaivan (aika pientä) ja rahanmenon (tätä tulee pidemmissä hoidoissa menemään, tosin pikkuhiljaa) arvoista?

        Jos vastaus on kyllä, ei muuta kuin tsemppiä ja onnea valitsemallasi tiellä! Itse en ole ratkaisuani katunut päivääkään.


    • sjhfvhgjnfahjv

      ei tuon mukavampaa lahjaa voi olla!:) kyllä joskus kannattaa kokeilla!! mukavaa jatkoa sinulle

    • Tuli mieleen

      Virossa myös oikominen on varmaan halvempaa kuin Suomessa . Tietääkö joku Viron hintoja , onko omia kokemuksia ? Hoidon taso nykyisin on hyvä . Voihan selvittää ammattitaidon etukäteen .Kontrollikäynnit ovat helposti hoidettavissa , soutelu lahden yli !

      • ---

        toki voi hoitaa Suomessakin, jos edulliset kojeet laitetaan Virossa.


    • Melli100

      Mulla oiottiin 3,5 vuotta hampaita, otettiin muutama pois, porattiin hammasluuhun "vetoja", alas jätettiin (todennäköisesti loppuelämäksi) rauta tukemaan hampaita, etteivät uudelleen kaadu. Kokemuksena ei niin miellyttävä, mutta päänsäryt hävisivät ja hampaat ovat oikeassa purennassa. =)

    • Sanji1

      Olen itse 23-vuotias, mutta silti huomattavasti normioikomisiän yli. Nyt on puoli vuotta ollut kojeet suussa, ja sama tilanne - jos olisivat luonnostaan olleet näin suorat, olisin antanut olla. Aivan uskomaton ero. En malta odottaa että saan nämä pois. Pakkohan se on myöntää, että vinot hampaat vaikutti minäkuvaan. Mitään suuria itsetunto-ongelmia ei koskaan ollut, mutta sellaista pientä, että ei viitsi nauraa avoimesti ja piti hampaita peitellä hymyillessä. Nyt, vaikka onkin nuo raudat suussa, pelkästään se tieto, että eivät ole enää vino on saanut minut nauramaan ilman, että peittelen suutani kädellä. Kyllä ovat hintansa väärti.

      • niuh nauhxx

        Minulla jo puolitoista vuotta oikomishoito ollut käynnissä. Aivan ihanaa, raudat ovat hampaiden sisäpinnalla eivätkä juuri näy. Tosin hoito on aika tyyristä, keskimäärin hammaslekurilla pitää käydä joka kolmas kk ja se maksaa 250E / kerta. ja noin kaksi vuotta on arvioitu hoidon kesto. Lisäksi lentomatkat päälle, se on edestakainen reissu kerralta pelkät matkakustannukset noin 270e 250e hmslkr kulut, joten ei halpaa. Mutta kauniit hampaat on =)


      • tikkitakkix
        niuh nauhxx kirjoitti:

        Minulla jo puolitoista vuotta oikomishoito ollut käynnissä. Aivan ihanaa, raudat ovat hampaiden sisäpinnalla eivätkä juuri näy. Tosin hoito on aika tyyristä, keskimäärin hammaslekurilla pitää käydä joka kolmas kk ja se maksaa 250E / kerta. ja noin kaksi vuotta on arvioitu hoidon kesto. Lisäksi lentomatkat päälle, se on edestakainen reissu kerralta pelkät matkakustannukset noin 270e 250e hmslkr kulut, joten ei halpaa. Mutta kauniit hampaat on =)

        Mulla alaetuhampaat iloisesti vinksallaan eteen, taakse... Myös minä kieltäydyin fiksuna murrosikäisenä (juu, sen ikäinenhän se tietää oman parhaan..) oikomishoidosta eivätkä vanhemmatkaan ikävä kyllä patistelleet. Nyt olen saanut kannustavaa palautetta/tietoa aikuisiän (30 ja risat) oikomisista. Tällä hetkellä kuitenkin riittää että sain alahampaiston värjäytymät (näkyivät inhasti hymyillessä/puhuessakin) poies ja kohta lähtöö myös ylhäältä toinenkin viisaudenhammas. Yläleuan nököhampaat olen hyväksynyt (mitäs imeskelin peukkua ylettömiin lapsena) kun ne ei sojota kun vähän eteen, just fine. Ehkä joskus jollain rahapotilla vois jotain ekstraa sitten suunnitella. Nyt on hyvä, vaikka h.lääkärikäyntejä riittää keväälle asti.


    • Kaunis hymy?!

      Oli mukava löytää tällainen viestiketju aiheesta, mikä on itseäkin jo pitkään askaruttanut. Olen nuoruudesta asti kärsinyt vinoista hampaista nyt ikää 40 ja todellakin haluaisin hoidattaa itselleni upean hymyn!
      Olisi mielenkiintoista kuulla kuitenkin jotain suuntaa antavia hintatietoja teidän jo hampaanne hoidattaneilta. Missä hintahaarukassa mennään ja minkälaisia operaatioita on tehty? Toki loppusummaksi voi tulla hyvinkin eri summia riippuen siitä juuri mitä on jouduttu tekemään ja varmaan yksityisilläkin on laaja skaala hinnoittelussa.

      • pepsodentti

        Minulle arvoitiin hoidon kestoksi n1 vuosi ja hinnaksi n. 4000 eur. Kojeiden laitto ylös sekä alas maksoi n.600 per leuka, sitä ennen röngten ym puhdistukset n.200 eur

        Nyt käynti kerran kuussa köyhdyttää n 90-100 eur ja sitten lopuksi tulee vielä retentiokaari, pientä ja hiontaa varmasti, joiden kustanusta en vielä tiedä.

        Ja kun kaikki on tehty aion vielä neuvotella valkaisusta! Kaikki tämähän maketaan hoidon edistyessä, joten
        ei sitä varten välttämättä lainaa tarvitse ottaa.


      • myöskin.
        pepsodentti kirjoitti:

        Minulle arvoitiin hoidon kestoksi n1 vuosi ja hinnaksi n. 4000 eur. Kojeiden laitto ylös sekä alas maksoi n.600 per leuka, sitä ennen röngten ym puhdistukset n.200 eur

        Nyt käynti kerran kuussa köyhdyttää n 90-100 eur ja sitten lopuksi tulee vielä retentiokaari, pientä ja hiontaa varmasti, joiden kustanusta en vielä tiedä.

        Ja kun kaikki on tehty aion vielä neuvotella valkaisusta! Kaikki tämähän maketaan hoidon edistyessä, joten
        ei sitä varten välttämättä lainaa tarvitse ottaa.

        Laitatin hampaani viimeisen päälle kuntoon. Nyt on mukava hymyillä, kun on täysin virheetön hymy ja hampaat ovat loistavan valkoiset ja reikiä on nolla! Kärsin hammaslääkäripelosta vuosia,mutta sitten sitten päätin,että nyt loppui tämä pelko. Sattuihan osa hoidoista aivan sairaasti,mutta en antanut periksi,vaan hoidatin hampaani kuntoon.


      • A Tsehov
        pepsodentti kirjoitti:

        Minulle arvoitiin hoidon kestoksi n1 vuosi ja hinnaksi n. 4000 eur. Kojeiden laitto ylös sekä alas maksoi n.600 per leuka, sitä ennen röngten ym puhdistukset n.200 eur

        Nyt käynti kerran kuussa köyhdyttää n 90-100 eur ja sitten lopuksi tulee vielä retentiokaari, pientä ja hiontaa varmasti, joiden kustanusta en vielä tiedä.

        Ja kun kaikki on tehty aion vielä neuvotella valkaisusta! Kaikki tämähän maketaan hoidon edistyessä, joten
        ei sitä varten välttämättä lainaa tarvitse ottaa.

        En kuuna päivänä lähtisi oikomaan hampaita ulkonäön takia. 25 v sitten, ollen 35v, suostuin oikomiseen vaikeiden oireiden takia. Suuta ei saanut auki eikä kiinni. Epäiltiin aivokasvainta. Raudat olivat vuosia. Pahin sivuvaikutus oli verta vuotava mahahaava. Hintaakin kertyi pienen auton verran.
        Kärsivällisyys voitti: nyt käyn oikojalla 18 kk:n välein tarkistuttamassa tilanteen. Hyvin menee


    • mä vaan

      mulla aloitettiin huhtikuussa oikomishoito keskussairaalassa. on niin paha purentavika. ja leuansiirto leikkaus on suunnilleen ensi vuonna syksyllä. se on iso leikkaus, mutta en ole katunut että olen tähän ryhtynyt. ja pääsin keskussairaalaan hoitoon. mulla on terveydelliset syyt oikomiseen, niin siksi yhteiskunta hoitaa sen. olen 39 vuotias.

      • oikojahammaslääkäri

        Keskiverto kustannus yksityisellä oikojalla on yleensä noin 2000e per leuka. Molempien hammaskaarten oikomishoito kiinteillä kojeilla siis keskiverrosti usein luokkaa 4000e tai vähän yli. Kustannukset jakautuvat pidemmälle aikavälille. Hinta saattaa vaihdella myös eri oikojein välillä.
        Missään tapauksessa ei kannata tässä asiassa säästää ja lähteä esim Viroon!


      • jospajoskusminäkin
        oikojahammaslääkäri kirjoitti:

        Keskiverto kustannus yksityisellä oikojalla on yleensä noin 2000e per leuka. Molempien hammaskaarten oikomishoito kiinteillä kojeilla siis keskiverrosti usein luokkaa 4000e tai vähän yli. Kustannukset jakautuvat pidemmälle aikavälille. Hinta saattaa vaihdella myös eri oikojein välillä.
        Missään tapauksessa ei kannata tässä asiassa säästää ja lähteä esim Viroon!

        ihanaa, että joku aloitti tällaisen viestiketjun!mulla sama ongelma (?!), tuntuu ettei siitä viitsi edes kirjoitella/puhua, ku niin häpeää hampaitaan. minnekkäs pitäisi soitella aikaa jotta saisi lisätietoa? yksityisille terveysasemille, ja kysellä missä toimii oikomiseen erikoistunut lääkäri? Millaista palautetta olette saaneet, kun aikuisiällä pitää rautoja? vai viitsivätkö ihmiset kommentoida? jotenkin tuntuu, että ei haluttaisi yhtään enempää kiinnityttää huomiota hampaisiini..mutta olisihan se väliaikaista ja tulos ihana! Nostan hattua että olette lähteneet kyseiseen projektiin, toivottavasti minäkin joskus uskltaisin/raskisin!


      • pepsodentti
        jospajoskusminäkin kirjoitti:

        ihanaa, että joku aloitti tällaisen viestiketjun!mulla sama ongelma (?!), tuntuu ettei siitä viitsi edes kirjoitella/puhua, ku niin häpeää hampaitaan. minnekkäs pitäisi soitella aikaa jotta saisi lisätietoa? yksityisille terveysasemille, ja kysellä missä toimii oikomiseen erikoistunut lääkäri? Millaista palautetta olette saaneet, kun aikuisiällä pitää rautoja? vai viitsivätkö ihmiset kommentoida? jotenkin tuntuu, että ei haluttaisi yhtään enempää kiinnityttää huomiota hampaisiini..mutta olisihan se väliaikaista ja tulos ihana! Nostan hattua että olette lähteneet kyseiseen projektiin, toivottavasti minäkin joskus uskltaisin/raskisin!

        Katso netistä aikuisiin erikoistuneen oikoja ja tilaa aika konsultaatioon, siitä se lähtee.

        Olen kertonut jos joku on kysellyt, muuten ei paljoa hetkauta.


      • Rivi helmiä
        jospajoskusminäkin kirjoitti:

        ihanaa, että joku aloitti tällaisen viestiketjun!mulla sama ongelma (?!), tuntuu ettei siitä viitsi edes kirjoitella/puhua, ku niin häpeää hampaitaan. minnekkäs pitäisi soitella aikaa jotta saisi lisätietoa? yksityisille terveysasemille, ja kysellä missä toimii oikomiseen erikoistunut lääkäri? Millaista palautetta olette saaneet, kun aikuisiällä pitää rautoja? vai viitsivätkö ihmiset kommentoida? jotenkin tuntuu, että ei haluttaisi yhtään enempää kiinnityttää huomiota hampaisiini..mutta olisihan se väliaikaista ja tulos ihana! Nostan hattua että olette lähteneet kyseiseen projektiin, toivottavasti minäkin joskus uskltaisin/raskisin!

        " Millaista palautetta olette saaneet, kun aikuisiällä pitää rautoja? vai viitsivätkö ihmiset kommentoida? "

        - silloinen miesystäväni sanoi, että pussailu on mukavampaa ilman rautoja :)
        Kun kojeet olivat suussa niin kannoin mukanani hammasharjaa, jotta sain heti putsattua ne syönnin jälkeen. Porkkana raasteen syöminen värjäsi muoviosat keltaiseksi ja niitä en saanut putsattua ennalleen :(. Mutta lopputulos kruunasi pikkuharmit.


    • En mitenkään halua suhtautua ongelmaasi vähätellen, mutta kuten viestiketjussa eräskin oli jo heittänyt turhamaisuuteensa kai yli 6000 euroa, niin mieti tarkkaan mitä elämältäsi haluat. Ei persoonallisuus saa olla pelkän ulkokuoren varassa. Kuten se, kait jo 'viidenvuodentapaus' kirjoittikin, kai lääkärinsä sanomaa lainataksee, hampailla sattuu olemaan 'muisti' jonka mukaan ne hakeutuvat takaisin entisille sijoilleen jopa jo vuoden sisällä hoidon lopettamisesta. Hammaslääkäri ei voi antaa takuuta pysyvän muutoksen säilymisestä siinä asennossa, johon on pitkällisellä hoidolla päästy. Siinä sitten huomaatkin menettäneesi vuosien hoidon myötä 5000-10000 euroa kuin Kankkulan kaivoon. Ja jos se on mennyt vaan turhamaisuuden piikkiin, niin on siitäkin tullut oppirahoille hintaa.

      Omakohtaisena kokemuksena lähipiiristäni tunnen kaverini, joka muutenkin pihinä tyyppinä kuitenkin nelikymppisenä ryhtyi moiseen oikomisurakkaan. Kolmen vuoden hoidon jälkeen, kun jälki oli mukamas hyväksyttävää ja 'hymyilyttävää' niiden hammaskoruvuosien jälkeen, hän vuoden päästä alkoikin huomata kuinka ne hampaat tosiaan hakeutuivat takaisin 'muistamilleen' paikoille. Ette voi arvata sitä noitumisen määrää kun hän harmitteli sitä rahamäärää joka meni hukkaan. Hyvä ettei haastanut tapansa mukaan hammaslääkäriä oikeuteen petoksesta. Aikaa tästä tapauksesta on jo parisenkymmentä vuotta ja silloinen hinta muutettuna tämän päivän eurokurssiin vastaisi noin nykyisen kymppitonnin sijoitusta eikä hän saanut sillä oikeastaan kuin kuitin tehdystä turhasta työstä ja omasta kärsimyksestä.

      En halua tällä tositapauksella kenenkään unelmia kuitenkaan romuttaa. Jokainenhan saa kuluttaa ansaitsemansa rahat kuten parhaaksi sillä hetkellä luulee tuntevansa. Vuodet yleensä antavat kokemusta elämästä ja joskus opettavatkin tavallaan. Ja rahahan on vaan rahaa, maallista mammonaa, joka on tarkoitettu täällä käytettäväksi. Sillä et voi ostaa edes taivaspaikkaa. Turha luullakaan. Tai alakerrassa saatat kyllä joutua niitä seteleitäsi hiilihangolla pöyhimään. No, siitäkään ei onneksi ole takeita. ;-)

      • pepsodentti

        Ktasos kun sinne hampaiden taakse liimataan se kaari, joka pitää ne hampit paikoillaan, ei ne silloin kertakaikkiaan voi liikkua minnekään. Kuten täässikon viestiketjussa on jo todettu, niin täytyyhän niistä uusituista hampaista pitää huolta ja käydä vaikka kaksi kertaa vuodessa tarkistuttamaassa, että kaikki on ok.

        Jos jotain ongelmia alkaa tulla niihin voidaan puuttua heti. Kuka hullu satsattuaan monta tonnia odottaa vuoden pari ja sitten ihmettelee, että voi voi....

        Korjatkaa jos olen väärässä mutta luulen, että "ennenvanhaan" ei käytetty näitä retentiokaaria, jolloin siirtymistä pääsi tapahtumaan.


      • Tyytyväinen oiottu

        "En halua tällä tositapauksella kenenkään unelmia kuitenkaan romuttaa. "

        - et pystykään. Pihi tuttavasí jätti ilmeisesti jälkihoidot väliin. Minulla oli kojeet suussa 13 vuotta sitte ja viimosen päälle on suorassa tänä päivänä. Rahat ei todellakaan ole mennyt hukkaan. Kontrolleissa käyn harvakseltaan vieläkin. Pihi tuttavasi voi kyllä katsoa peiliin, turha siinä oikojaa on syyttää. Nämä ovat pitkiä prosesseja ja lopputulos on ihan omasta itsestä kiinni huolehtiiko kontrollikäynneistä. En kadu päivääkään tuota oikomisprojektia, joten voin suositella sitä lämpimästi, mutta se vaatii pitkää pinnaa sitoutua kontrolleihin. Kaikilla se ei näemmä onnistu, kuten esimerkkisi kertoo.


      • Kaunis hymy :)
        pepsodentti kirjoitti:

        Ktasos kun sinne hampaiden taakse liimataan se kaari, joka pitää ne hampit paikoillaan, ei ne silloin kertakaikkiaan voi liikkua minnekään. Kuten täässikon viestiketjussa on jo todettu, niin täytyyhän niistä uusituista hampaista pitää huolta ja käydä vaikka kaksi kertaa vuodessa tarkistuttamaassa, että kaikki on ok.

        Jos jotain ongelmia alkaa tulla niihin voidaan puuttua heti. Kuka hullu satsattuaan monta tonnia odottaa vuoden pari ja sitten ihmettelee, että voi voi....

        Korjatkaa jos olen väärässä mutta luulen, että "ennenvanhaan" ei käytetty näitä retentiokaaria, jolloin siirtymistä pääsi tapahtumaan.

        "Korjatkaa jos olen väärässä mutta luulen, että "ennenvanhaan" ei käytetty näitä retentiokaaria, jolloin siirtymistä pääsi tapahtumaan. "

        Näin varmaan juuri oli. Monellahan on lapsena ollut raudat suussa, mutta hampaat ovat menneet uudestaan vinkkeliin. Traumat ovat jääneet monelle noista yöllä pidettävistä hankalista virityksistä, joita ei haluttu pitää. Kannattaisi näiden "vanhoillisten" ottaa asioista selvää ja elää tässä ajassa. Tuntuu olevan syvään juurtunut tuo uskomus, että oiotut hampaat menevät takaisin vinkkeliin myös tänä päivänä, koska vuosikymmeniä sitten näin on ollut. Luonnollisesti se on vaan tiedon puutetta, että edelleen luullaan.


      • Tyytyväinen oiottu kirjoitti:

        "En halua tällä tositapauksella kenenkään unelmia kuitenkaan romuttaa. "

        - et pystykään. Pihi tuttavasí jätti ilmeisesti jälkihoidot väliin. Minulla oli kojeet suussa 13 vuotta sitte ja viimosen päälle on suorassa tänä päivänä. Rahat ei todellakaan ole mennyt hukkaan. Kontrolleissa käyn harvakseltaan vieläkin. Pihi tuttavasi voi kyllä katsoa peiliin, turha siinä oikojaa on syyttää. Nämä ovat pitkiä prosesseja ja lopputulos on ihan omasta itsestä kiinni huolehtiiko kontrollikäynneistä. En kadu päivääkään tuota oikomisprojektia, joten voin suositella sitä lämpimästi, mutta se vaatii pitkää pinnaa sitoutua kontrolleihin. Kaikilla se ei näemmä onnistu, kuten esimerkkisi kertoo.

        Minäkin olen yrittänyt oppia jo yli 60 vuotta tätä elämää, mutta vielä en ole oppinut kuin sen, kuinka vähän tiedänkään siitä paljosta, mitä minun tulisi tietää. Tietää esimerkiksi siitä, miten oppisin ymmärtämään teitä kaikkia muitakin, kuinka erilaisia te olettekaan. Ikä on opettanut, ellei muuta niin hiljempaa kävelemään. Kaikille ei vaan tunnu tämäkään onnistuvan. Kyllä se 'vanhoillisuus' vähitellen karisee ja uudistuu ihmisille, jotka ovat 'ajattelevia' ja toisetkin huomioonottavia.

        Kaikkea hyvää myös teille 'kinastelijoillekin' toivotellen. Voitaisiko kuitenkin yrittää ottaa toisemme enemmän huomioon ja kunnnioittaa toistemme mielipiteitä loukkaamatta toista heti häntä herjaamalla ja häpäisemällä. Tiedän, että se on vaikeata, koko elämän mittainen koulu.


      • tyytyväinen oiottu o
        Tyytyväinen oiottu kirjoitti:

        "En halua tällä tositapauksella kenenkään unelmia kuitenkaan romuttaa. "

        - et pystykään. Pihi tuttavasí jätti ilmeisesti jälkihoidot väliin. Minulla oli kojeet suussa 13 vuotta sitte ja viimosen päälle on suorassa tänä päivänä. Rahat ei todellakaan ole mennyt hukkaan. Kontrolleissa käyn harvakseltaan vieläkin. Pihi tuttavasi voi kyllä katsoa peiliin, turha siinä oikojaa on syyttää. Nämä ovat pitkiä prosesseja ja lopputulos on ihan omasta itsestä kiinni huolehtiiko kontrollikäynneistä. En kadu päivääkään tuota oikomisprojektia, joten voin suositella sitä lämpimästi, mutta se vaatii pitkää pinnaa sitoutua kontrolleihin. Kaikilla se ei näemmä onnistu, kuten esimerkkisi kertoo.

        "En mitenkään halua suhtautua ongelmaasi vähätellen, mutta kuten viestiketjussa eräskin oli jo heittänyt turhamaisuuteensa kai yli 6000 euroa, niin mieti tarkkaan mitä elämältäsi haluat. Ei persoonallisuus saa olla pelkän ulkokuoren varassa. Kuten se, kait jo 'viidenvuodentapaus' kirjoittikin, kai lääkärinsä sanomaa lainataksee, hampailla sattuu olemaan 'muisti' jonka mukaan ne hakeutuvat takaisin entisille sijoilleen jopa jo vuoden sisällä hoidon lopettamisesta. Hammaslääkäri ei voi antaa takuuta pysyvän muutoksen säilymisestä siinä asennossa, johon on pitkällisellä hoidolla päästy. Siinä sitten huomaatkin menettäneesi vuosien hoidon myötä 5000-10000 euroa kuin Kankkulan kaivoon. Ja jos se on mennyt vaan turhamaisuuden piikkiin, niin on siitäkin tullut oppirahoille hintaa.

        Omakohtaisena kokemuksena lähipiiristäni tunnen kaverini, joka muutenkin pihinä tyyppinä kuitenkin nelikymppisenä ryhtyi moiseen oikomisurakkaan. Kolmen vuoden hoidon jälkeen, kun jälki oli mukamas hyväksyttävää ja 'hymyilyttävää' niiden hammaskoruvuosien jälkeen, hän vuoden päästä alkoikin huomata kuinka ne hampaat tosiaan hakeutuivat takaisin 'muistamilleen' paikoille. Ette voi arvata sitä noitumisen määrää kun hän harmitteli sitä rahamäärää joka meni hukkaan. Hyvä ettei haastanut tapansa mukaan hammaslääkäriä oikeuteen petoksesta. Aikaa tästä tapauksesta on jo parisenkymmentä vuotta ja silloinen hinta muutettuna tämän päivän eurokurssiin vastaisi noin nykyisen kymppitonnin sijoitusta eikä hän saanut sillä oikeastaan kuin kuitin tehdystä turhasta työstä ja omasta kärsimyksestä.

        En halua tällä tositapauksella kenenkään unelmia kuitenkaan romuttaa. Jokainenhan saa kuluttaa ansaitsemansa rahat kuten parhaaksi sillä hetkellä luulee tuntevansa. Vuodet yleensä antavat kokemusta elämästä ja joskus opettavatkin tavallaan. Ja rahahan on vaan rahaa, maallista mammonaa, joka on tarkoitettu täällä käytettäväksi. Sillä et voi ostaa edes taivaspaikkaa. Turha luullakaan. Tai alakerrassa saatat kyllä joutua niitä seteleitäsi hiilihangolla pöyhimään. No, siitäkään ei onneksi ole takeita. ;-) "


        Paljon tekstiä joka ei mielestäni pidä kyllä yhtään paikkaansa.


      • tyytyväinen oiottu o kirjoitti:

        "En mitenkään halua suhtautua ongelmaasi vähätellen, mutta kuten viestiketjussa eräskin oli jo heittänyt turhamaisuuteensa kai yli 6000 euroa, niin mieti tarkkaan mitä elämältäsi haluat. Ei persoonallisuus saa olla pelkän ulkokuoren varassa. Kuten se, kait jo 'viidenvuodentapaus' kirjoittikin, kai lääkärinsä sanomaa lainataksee, hampailla sattuu olemaan 'muisti' jonka mukaan ne hakeutuvat takaisin entisille sijoilleen jopa jo vuoden sisällä hoidon lopettamisesta. Hammaslääkäri ei voi antaa takuuta pysyvän muutoksen säilymisestä siinä asennossa, johon on pitkällisellä hoidolla päästy. Siinä sitten huomaatkin menettäneesi vuosien hoidon myötä 5000-10000 euroa kuin Kankkulan kaivoon. Ja jos se on mennyt vaan turhamaisuuden piikkiin, niin on siitäkin tullut oppirahoille hintaa.

        Omakohtaisena kokemuksena lähipiiristäni tunnen kaverini, joka muutenkin pihinä tyyppinä kuitenkin nelikymppisenä ryhtyi moiseen oikomisurakkaan. Kolmen vuoden hoidon jälkeen, kun jälki oli mukamas hyväksyttävää ja 'hymyilyttävää' niiden hammaskoruvuosien jälkeen, hän vuoden päästä alkoikin huomata kuinka ne hampaat tosiaan hakeutuivat takaisin 'muistamilleen' paikoille. Ette voi arvata sitä noitumisen määrää kun hän harmitteli sitä rahamäärää joka meni hukkaan. Hyvä ettei haastanut tapansa mukaan hammaslääkäriä oikeuteen petoksesta. Aikaa tästä tapauksesta on jo parisenkymmentä vuotta ja silloinen hinta muutettuna tämän päivän eurokurssiin vastaisi noin nykyisen kymppitonnin sijoitusta eikä hän saanut sillä oikeastaan kuin kuitin tehdystä turhasta työstä ja omasta kärsimyksestä.

        En halua tällä tositapauksella kenenkään unelmia kuitenkaan romuttaa. Jokainenhan saa kuluttaa ansaitsemansa rahat kuten parhaaksi sillä hetkellä luulee tuntevansa. Vuodet yleensä antavat kokemusta elämästä ja joskus opettavatkin tavallaan. Ja rahahan on vaan rahaa, maallista mammonaa, joka on tarkoitettu täällä käytettäväksi. Sillä et voi ostaa edes taivaspaikkaa. Turha luullakaan. Tai alakerrassa saatat kyllä joutua niitä seteleitäsi hiilihangolla pöyhimään. No, siitäkään ei onneksi ole takeita. ;-) "


        Paljon tekstiä joka ei mielestäni pidä kyllä yhtään paikkaansa.

        "Paljon tekstiä joka ei mielestäni pidä kyllä yhtään paikkaansa." Tuo väitehän on jo lyhykäisyydessään aivan perustelematon. Ethän sinä ole elänyt elämääni etkä voi tietää kokemuksiani, joista olen kertonut. En minäkään tunne sinun taustaasi, että voisin sanoa kuinka paljon saattaisit puhua palturia. Ymmärrätkö lainkaan sitä, että ne olivat MINUN kokemuksiani, joita sinä et todellakaan pysty kiistämään millään. Mutta onneksi meillä jokaisella saa olla omat mielipiteemme kun vaan yritämme ilmaista ne, yrittäen olla loukkaamatta lähimmäistämme. Toivottavasti en loukannut sinua.
        Kiitos kommentistasi.


      • tyytyväinen oiottu
        PontiusPilatus kirjoitti:

        "Paljon tekstiä joka ei mielestäni pidä kyllä yhtään paikkaansa." Tuo väitehän on jo lyhykäisyydessään aivan perustelematon. Ethän sinä ole elänyt elämääni etkä voi tietää kokemuksiani, joista olen kertonut. En minäkään tunne sinun taustaasi, että voisin sanoa kuinka paljon saattaisit puhua palturia. Ymmärrätkö lainkaan sitä, että ne olivat MINUN kokemuksiani, joita sinä et todellakaan pysty kiistämään millään. Mutta onneksi meillä jokaisella saa olla omat mielipiteemme kun vaan yritämme ilmaista ne, yrittäen olla loukkaamatta lähimmäistämme. Toivottavasti en loukannut sinua.
        Kiitos kommentistasi.

        Kävin katsomassa nim. pontius pilatuksen profiilista kirjoittamiaan viestejä muista aiheista. Ymmärrän nyt kirjoituksesi täälläkin.


      • 50 -kymppinen
        tyytyväinen oiottu kirjoitti:

        Kävin katsomassa nim. pontius pilatuksen profiilista kirjoittamiaan viestejä muista aiheista. Ymmärrän nyt kirjoituksesi täälläkin.

        Mulla on ollut raudat suussa nyt n. 2,5 v. Yläleuan hampaat alkoivat jostain syystä aikuisiässä menemään eteenpäin. Lapsesta asti vinot hampaat (silloin eivät haitanneet). Ei huvittanut enään suu auki naureskella.
        Purenta päin peetä, jatkuvasti pää kipeä.
        Otettiin 2 hammasta yläleuasta.Ensin aiottiin leikat yläleuasta pala pois ja niitata kiinni, mutta sitä ei uskallettu tehdä.Olin saanut just tietää osteoporoosidiagnooksin.

        Käyn nyt julkisella puolella, enkä maksa kuin pkl-maksun joka käynnistä.
        Nyt alkaa olla jo melko hyvin asiat.
        Raudat saatuani uskalsin jo hymyilläkin, halusin näyttää rautojani.Vaikka jotkut häpeävät niitä.
        Ei muuta kuin raudat suuhun :)


      • kugft
        50 -kymppinen kirjoitti:

        Mulla on ollut raudat suussa nyt n. 2,5 v. Yläleuan hampaat alkoivat jostain syystä aikuisiässä menemään eteenpäin. Lapsesta asti vinot hampaat (silloin eivät haitanneet). Ei huvittanut enään suu auki naureskella.
        Purenta päin peetä, jatkuvasti pää kipeä.
        Otettiin 2 hammasta yläleuasta.Ensin aiottiin leikat yläleuasta pala pois ja niitata kiinni, mutta sitä ei uskallettu tehdä.Olin saanut just tietää osteoporoosidiagnooksin.

        Käyn nyt julkisella puolella, enkä maksa kuin pkl-maksun joka käynnistä.
        Nyt alkaa olla jo melko hyvin asiat.
        Raudat saatuani uskalsin jo hymyilläkin, halusin näyttää rautojani.Vaikka jotkut häpeävät niitä.
        Ei muuta kuin raudat suuhun :)

        Ikää on minulla 32 ja tänään alkoi oikomishoito joka kestää arviolta 1,5-2v ja sen jälkeen laminaatit osaan hampaita ja mitä kaikkea ne sinne tekevätkin ja toiveissa olisi saada ienrajaa pienemmäksi. Se kuulema hoituu tässä oikomis hoidossa mutta ihmettelen suuresti että voiko se olla mahdollista.
        Minulla on hampaissa kehityshäiriö joten kunta maksaa ja minä maksan pelkästään pkl-maksun.


      • daami melkein 30v.
        kugft kirjoitti:

        Ikää on minulla 32 ja tänään alkoi oikomishoito joka kestää arviolta 1,5-2v ja sen jälkeen laminaatit osaan hampaita ja mitä kaikkea ne sinne tekevätkin ja toiveissa olisi saada ienrajaa pienemmäksi. Se kuulema hoituu tässä oikomis hoidossa mutta ihmettelen suuresti että voiko se olla mahdollista.
        Minulla on hampaissa kehityshäiriö joten kunta maksaa ja minä maksan pelkästään pkl-maksun.

        Hei!
        Minulla enää muutama kuukausi oikomishoitoa jäljellä, ja sitten vielä retentioaika siihen päälle (vuosia). Olisi pitänyt ottaa asia puheeksi hammaslääkärissä jo kauan aikaa sitten, mutta se tuntui jotenkin nololta! (Uskomatonta, mutta totta...Ihan kuin se olisi omaa saamattomuuttani ja hampaiden laiminlyöntiä, että ne ovat sattuneet kasvamaan vinoon kun on niin ahdas suu.) Hampaat on myös helpompi puhdistaa nyt kun ne eivät enää ole niin solmussa ja ahtaasti. Mahtuu jopa hammaslangalla ihan kunnolla puhdistamaan kaikkia välejä. Ja on vapauttavaa hymyillä, vaikka on telaketjut suussa. (Sanokaa vaan hulluksi.)

        Mitä muuten tarkoittaa ienrajan pienentäminen? (Nimim: Kugft)


    • Oiottava

      Itselläni oikomishoito aloitettiin 5kk sitten, ensin konsultaatiokäynti, röntgenkuvat, hampaiden poistot (4kpl, yläneloset sekä alaviisaudenhampaat). Näille hintaa kertyi n.600euroa. Hymyillessä ylähampaiden puuttuminen näkyi ja näkyy edelleen,mutta itseäni se ei ole haitannu lainkaan. Ensin kojeistettiin ylähampaat (650euroa), jonka jälkeen rautalankaa on vaihdettu 1,5kk välein, 120euroa. 4kk:ssa hampaat olivat suorassa, nyt odotellaan alahampaiden suoristumista ja korjataan purenta. Arviolta 1,5-2 vuotta menee ja hintaa tulee oikomiselle 3000. Hampaita aristaa pari päivää kontrollikäyntien jälkeen, mutta ei vaadi edes särkylääkettä.

      • pepsodentti

        Aikalailla saman on tullut minullakin maksamaan tähän asti. Yläraudat saan pois keväällä eli nyt ollaan ylähmpaiden osalta siinä vaiheessa, että suoritetaan hienosäätöä ja hiomista, jotta rivistö saadaan harmoonisen näköiseksi.

        Raudat siis ylhäällä n.10kk ja alhaalla n. 15kk. Ja hinta arvio n.4000 eur.


      • La90
        pepsodentti kirjoitti:

        Aikalailla saman on tullut minullakin maksamaan tähän asti. Yläraudat saan pois keväällä eli nyt ollaan ylähmpaiden osalta siinä vaiheessa, että suoritetaan hienosäätöä ja hiomista, jotta rivistö saadaan harmoonisen näköiseksi.

        Raudat siis ylhäällä n.10kk ja alhaalla n. 15kk. Ja hinta arvio n.4000 eur.

        Kävin ýksityisellä hammaslääkärillä ja hän ehdotti, että laitettas lähete hammaspkl:lle.Mulla oli paha purentavika. Ja aika tuli.
        Tietenkin oli ensin kaikki röntgenkuvat,kipsivalokset.Ja multa otettiin 2 hammasta yläleuasta ja ne ovat jo umpeutuneet. Hoidossa olen käynyt n. 2,5 vuotta.

        On kannattanut. Vaikka pitää palastella leipäkin ja muutenkin syönti on vähän vaikeaa.
        Puhdistus tietenkin joka syönnin jälkeen, jos ei halua ruan jäännöksiä näkyvän.

        Tutut, jotka eivät ole nähneet pitkään aikaan huomaavat eron entisen ja nykyisen välillä.

        Näytän oikein mielelläni rautoja, eli hymyilen oiken kunnolla :)


    • 29

      Purentaani seurattiin lapsena, ja silloin minulla oli selvä distaalipurenta ja hampaiston ahtautta. Kunnallisella puolella ei silti lähdetty oikomaan, ja jälkikäteen tämä oli hyvä asia, sillä distaalipurenta korjautui itsekseen aikuisikään mennessä (tietääkseni melko harvinaista). Nyt aikuisena ongelmana on uudenlaiset purentavirheet kuten hampaiston ahtaus, sekä alan hammasläääkärin mukaan hieman liian kapea yläleuka. Hän ihmetteli miksei sitä korjattu lapsena. No, minä hain potilastiedot lapsuuden ajalta eikä niissä ole mitään merkintää ko. ongelmasta. Merkintää ei ole myöskään paikallisesta ristipurennasta. Eri lääkärit kiinnittävät huomiota eri asoihin, ja purentakin muuttuu kehityksen aikana.
      Tunnen ihmisiä joiden lapsuudenaikainen oikominen on mennyt kerrassaan pieleen kun kasvu onkin mennyt ennusteiden vastaisesti. Tämä koskee erityisesti tyttöjä.

    • tyttö.30

      mitähän maksaa viojen etuhamp oikomishoito aikuisella? ja pääsekö kunnalliseen?

    • Nainen 33 v.

      Tietääkö joku miten aikuisen oikomishoidon läheteprosessi julkiselle puolelle menee jos tarvitsee hoitoa kirurgisella Helsingissä? Voiko yksityinen oikojahammaslääkäri kirjoittaa lähetteen kirurgiselle jos toteaa purentavirheen todella vaikeaksi? Yksi yksityinen oikoja sanoi minulle ettei voi kirjoittaa lähetettä (vaikka totesi että tilanne on vakava) vaan pitäisi mennä terveyskeskushammaslääkärin kautta kunnalliselta puolelta. Olen kuullut vähän erilaista tietoa eri paikoista. Löytyykö jollakulla kokemusta?

      • raudatar25

        Kävin itse muutama vuosi sitten Turussa yksityisellä poistattamassa viisureita ja samalla lekuri yllättäen totesi, että minä tarvitsen raudat sekä mahdollisesti kirurgia. Olin hieman ällikällä lyöty, eivät meinaan olleet julkisella puolella mitään asiasta maininneet. Varasin sitten ajan julkiselle ja sieltä lähettivät tietoni ja röntgenit Tyksiin. Muutaman kuukauden kuluttua tuli kutsu ja sillä tiellä ollaan edelleen. Tarpeeksi kun on rempallaan tuo suu, niin ihan käyntimaksuilla selviää.
        Uskoakseni tarvitaan julkiselta lähete, että hommat lähtee etenemään.

        Tsemppiä sinne! :)


    • peikkohammas

      Heippa, sattuisko joku tietämään, että löytyykö Turun seudulta hammaslääkäriä, jotka käyttäisivät oikomiskeinoina ns. läpinäkyviä/valkoisia braketteja (esim. iceclear braces) tai invisalignia? En ole etsinnöistä huolimatta löytänyt ko. hammaslääkäreitä kuin Helsingistä. En nimittäin haluisi sellaisia tavallisia, metallinvärisiä suuhuni.. Ymmärrän toki, että nämä "läpinäkyvät" oikomiskojeet näkyvät yhtälailla, mutta ainakaan ne eivät loistaisi hymyiltäessä kilometrien päähän.

      Itselläni on vino etuhammas sekä purentavika (alahampaat taaempana kuin ylähampaat). En tiedä, onko haluamani oikomismenetelmät kohdallani edes mahdollisia, mutta en oikein tiedä, minne mennä konsultaatioon, jotta tämä asia selviäisi.

      Eli tietääkö joku, minne kannattaisi mennä konsultaatioon Turun seudulla saadakseen mahdollisimman huomaamattomat hammasraudat? vai pitääkö vain luovuttaa ja mennä Helsinkiin asti? Entä onko jollain kokemuksia esim. iceclear braces-rautojen tai invisalignin käytöstä?

      • raudatar25

        Kyllä noita ice cleareja pitäis kaikkialta kai saada? Miten olet suorittanut etsintääs?
        Pulssissa ainakin on mahdollista saada hampaanvärisiä braketteja ja jossain tapauksissa kunnallisellakin puolella. Jos on tarpeeksi sitä purentavikaa, niin voi päästä tyksiin oijontaan, tarvii maksaa vain käynnistä, paitsi jos haluaa ice cleareja yms. niin niistä noin 20e kpl.. Mutta siellä pyöreessä talossa ovat sitä mieltä, että perinteiset raudat kestää paremmin joten eivät suosittele muita. Itelle tulossa hampaanväriset yläkaarelle toivottavasti.. alhalla perinteiset, eli bling bling-meiningillä mennään :P


      • peikkohammas
        raudatar25 kirjoitti:

        Kyllä noita ice cleareja pitäis kaikkialta kai saada? Miten olet suorittanut etsintääs?
        Pulssissa ainakin on mahdollista saada hampaanvärisiä braketteja ja jossain tapauksissa kunnallisellakin puolella. Jos on tarpeeksi sitä purentavikaa, niin voi päästä tyksiin oijontaan, tarvii maksaa vain käynnistä, paitsi jos haluaa ice cleareja yms. niin niistä noin 20e kpl.. Mutta siellä pyöreessä talossa ovat sitä mieltä, että perinteiset raudat kestää paremmin joten eivät suosittele muita. Itelle tulossa hampaanväriset yläkaarelle toivottavasti.. alhalla perinteiset, eli bling bling-meiningillä mennään :P

        Kiitos viestistäsi! Oon kysellyt muutamasta paikasta, mutta aina on vannottu niiden perinteisten nimeen.. Tuleeko sulle myös se kaari hampaan värisenä vai onko se silti metallinen? Entä minkä takia et saanut alahampaisiin niitä kirkkaita? Ehkä mäkin menen sitten tonne Pulssiin kyselemään noista ice cleareista. Invisalign kiinnoistais myös yhä, mut taitaa olla aika hintavaa...


      • raudatar25
        peikkohammas kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi! Oon kysellyt muutamasta paikasta, mutta aina on vannottu niiden perinteisten nimeen.. Tuleeko sulle myös se kaari hampaan värisenä vai onko se silti metallinen? Entä minkä takia et saanut alahampaisiin niitä kirkkaita? Ehkä mäkin menen sitten tonne Pulssiin kyselemään noista ice cleareista. Invisalign kiinnoistais myös yhä, mut taitaa olla aika hintavaa...

        Kyllä se kaari metallisena tulee. En ole edes perehtyny olisko muita vaihtoehtoja, mutta mutta eipä se kaari niin haittaa. Jos saa ne clear icet kuuteenkin hampaaseen, niin eipä niitä kauempaa juurikaan erota :)
        Alahampaisiin en edes miettinyt niitä läpinäkyviä tai hampaanvärisiä, siirrettävää oli paljon ja purennan kannalta perinteiset oli parempi ratkaisu. Tää on kuitenkin niin pieni aika elämästä ja vaikka asiakaspalvelussa olenkin ja ikääkin on niin eipä sitä jaksa murehtia liiaksi. Ei tää hauskaa ole, mutta parempaa kohti mennään koko ajan :) Parannuksia tapahtuu yllättävänkin nopeasti!
        Itellä on muuten sama homma, että alahampaat taaempana kuin etuhampaat.
        Juu kannattaa käydä kyselemässä Pulssista mitä mieltä siellä ollaan ja voivat antaa hinta-arviot yms. samantien :)


      • Pepsodentti
        raudatar25 kirjoitti:

        Kyllä se kaari metallisena tulee. En ole edes perehtyny olisko muita vaihtoehtoja, mutta mutta eipä se kaari niin haittaa. Jos saa ne clear icet kuuteenkin hampaaseen, niin eipä niitä kauempaa juurikaan erota :)
        Alahampaisiin en edes miettinyt niitä läpinäkyviä tai hampaanvärisiä, siirrettävää oli paljon ja purennan kannalta perinteiset oli parempi ratkaisu. Tää on kuitenkin niin pieni aika elämästä ja vaikka asiakaspalvelussa olenkin ja ikääkin on niin eipä sitä jaksa murehtia liiaksi. Ei tää hauskaa ole, mutta parempaa kohti mennään koko ajan :) Parannuksia tapahtuu yllättävänkin nopeasti!
        Itellä on muuten sama homma, että alahampaat taaempana kuin etuhampaat.
        Juu kannattaa käydä kyselemässä Pulssista mitä mieltä siellä ollaan ja voivat antaa hinta-arviot yms. samantien :)

        Minulla on ollut raudat nyt poissa suusta jo ainakin puoli vuotta, ja hampaat ovat edelleen upeat ja suorat. On upeaa hymyillä vapautuneesti hammasrivistö loistaen!

        Nyt aion vielä ottaa valkaisun kaiken kruunuksi!


    • Basbarduuu

      Ite oon 22-vuotias ja todennäköisesti taami-helmikuussa alotan Invisalign hoidon Kuopiossa. Ensiksi otetaan kuvat, sitten korjataan esim. reiät ja poistetaan karies ja sen jälkeen kuvat lähetetään jenkkilään jossa tietokoneella luodaan läpinäkyvät muovimuotit, jotka on suunniteltu just mun hampaita varten. Ja tosiaan itellä ristipurentaa sekä vinoja hampaita, joita aina vähän hävettänyt näytellä.
      Ainakin kyseiseen oikomismuotoon erikoistunut hammaslääkäri sanoi kyseisen hoidon olevan hyvä vaihtoehto, koska tulos on helpommin ennalta-arvattavissa kuulemma, kuin mitä se olisi perinteisillä raudoilla. Hintaa operaatiolle tulee n. 4500€ mut ei niin paha jos saa purentavian kuntoon ja pystyy vihdoin hymyilemään niinkuin haluaisi :) ja tosiaan 12kk tietämillä tulee kestämään hoito.

      • Basbarduuu

        .. ainiin unohdin kirjoittaa vielä, että hieman epäilyttää onko tuo invislaign hoitomuoto minulle oikea vaikka ammattilainen niin kertoi, kuulostaa vaan liian hyvältä ollakseen totta. Tietääkö kukaan, miltä yksityiseltä saisi Kuopiosta esim. noita yllämainittuja läpinäkyviä Ice Clear rautoja, sillä voisin olla kiinnostunut niistäkin? Itseä ei ainakaan haittaa jos suuhun tulee hieman näkymättömämmät raudat, koska niillä ainakin hoito on yleensä taattua ja parempi kärsiä 1-2 vuotta rautojen kanssa, kun häpeillä koko ikänsä hampaitaan, tosi nuori kun vielä olenkin :) Perus telaketjuja en halua suuhuni, koska ne on tosi kauhean näköiset.


      • hippu20
        Basbarduuu kirjoitti:

        .. ainiin unohdin kirjoittaa vielä, että hieman epäilyttää onko tuo invislaign hoitomuoto minulle oikea vaikka ammattilainen niin kertoi, kuulostaa vaan liian hyvältä ollakseen totta. Tietääkö kukaan, miltä yksityiseltä saisi Kuopiosta esim. noita yllämainittuja läpinäkyviä Ice Clear rautoja, sillä voisin olla kiinnostunut niistäkin? Itseä ei ainakaan haittaa jos suuhun tulee hieman näkymättömämmät raudat, koska niillä ainakin hoito on yleensä taattua ja parempi kärsiä 1-2 vuotta rautojen kanssa, kun häpeillä koko ikänsä hampaitaan, tosi nuori kun vielä olenkin :) Perus telaketjuja en halua suuhuni, koska ne on tosi kauhean näköiset.

        Invisalign ei välttämättä ole paras mahdollinen valinta mikäli sinulla on purentavikaa. Tasaisen hammasrivin sillä uskoakseni saa, mutta oikominen tapahtuu enemmän estetiikan ehdoilla. Itselläni on lievä yläpurenta, hammasrivit ovat ahtaat ja osa hampaista on vinossa. Invisalignilla minulle luvattiin suorat hammasrivit, mutta yläpurenta olisi tullut entistä pahemmaksi.

        Itse uskon että perinteisillä raudoilla hoito on paremmin kontrolloitavissa kuin Invisalignilla, sillä kojeita säädellään sitä mukaa kun hoito etenee. Itse päädyin ottamaan hampaiden taakse kiinnitettävät raudat.


      • Lasse
        Basbarduuu kirjoitti:

        .. ainiin unohdin kirjoittaa vielä, että hieman epäilyttää onko tuo invislaign hoitomuoto minulle oikea vaikka ammattilainen niin kertoi, kuulostaa vaan liian hyvältä ollakseen totta. Tietääkö kukaan, miltä yksityiseltä saisi Kuopiosta esim. noita yllämainittuja läpinäkyviä Ice Clear rautoja, sillä voisin olla kiinnostunut niistäkin? Itseä ei ainakaan haittaa jos suuhun tulee hieman näkymättömämmät raudat, koska niillä ainakin hoito on yleensä taattua ja parempi kärsiä 1-2 vuotta rautojen kanssa, kun häpeillä koko ikänsä hampaitaan, tosi nuori kun vielä olenkin :) Perus telaketjuja en halua suuhuni, koska ne on tosi kauhean näköiset.

        Me teemme Kuopiossa "Six month smiles" oikomista läpinäkyvillä kiinnikkeillä ja hampaanvärisillä kaarilla. Keskimäärin hoito kestää 6 kk.

        Hammaslääkäri Lasse Linkoneva
        www.esteettinen.fi


    • eima63

      Toivottavasti sinulle on kerrottu että lopputuloksen säilyminen vaattii retentioksi (yleensä teräslankaa) koko loppuiäksi, muuten hampaat palautuvat ennalleen.

      • Basbarduuu

        Olen tietoinen retentiolankojen asettamisesta ja otan ne oikomisen jälkeen mielelläni, koska olen lukenut, että niistä ei ole yleensä suurempaa haittaa ihmisille koitunut.


      • Tesss
        Basbarduuu kirjoitti:

        Olen tietoinen retentiolankojen asettamisesta ja otan ne oikomisen jälkeen mielelläni, koska olen lukenut, että niistä ei ole yleensä suurempaa haittaa ihmisille koitunut.

        Osaako joku kertoa että tehdäänkö hämeenlinnassa tai tampereella invisalign oikomisia?


    • Basbarduuu

      Sain kk sitten hammasraudat ylähampaisiin ja nyt tulevana tiistaina saan raudat myös alahampaisiini :D Nää raudat ei mielestäni ole ollenkaan niin pahat kuin mitä aluksi ajattelin. Muutaman päivän kiristämisen jälkeen kipeet ja jonkin verran ikeneen hankaavat, mutta sehän kuuluu vaan asiaan. Oikomisena minulla käytetään valkoisia hammasrautoja ja lankoja, joiden väri on kuitenkin hieman kulunut varsinkin etuhampaiden kohdalla, mut ei haittaa. Kerran kk on käynti hammaslääkärillä, jolloin kiristetään rautoja. Huhhuh vaikka tuntuu vieläkin pahalta katsoa omia vinoja hampaita peilistä, tuntuu toisaalta hyvälle, että ehkä jo muutaman kuukauden-puolen vuoden päästä näkee merkittäviä muutoksia :) Alustavasti minulle sanottiin, että vuosi-1,5v kestää oikomishoito, mutta eipä sillä nin väliä kuhan saan semmoiset hampaat, että kehtaa hymyillä vapautuneesti häpeilemättä.

    • hampaatvinossa

      Apua menin kanssa varaamaan ajan nyt six month smile raudoille. Minun tapauksessani hoito kestää 7-9 kk jaisk. Jännittää hirmusesti miltä suu näyttää sen jälkeen mutta uskon että loppussa kiitos seisoo ja on tyytyväinen olo :) nyt ootellaan vielä elokuun loppuun jolloin raudat ilmestyvät. Kertokaa omia kokemuksia jos on tutut raudan kysessää :))

    • Näin Tampereella

      Mulla on alahampaissa ollut jo lapsesta lähtien ahtautta (nyt 40v) ja hampaat ovat kasvaneet vinoon/päällekkäin. Hammaslääkärini suositteli oikomista, koska nykymeno voi pahimmillaan johtaa ennenaikaiseen hampaiden irtoamiseen. Hänen vastaanotollaan käy oikoja, jonka suositus oli, että poistetaan yksi alahammas ja oiotaan alarivi suoraan. Kesto vuosi ja kustannusarvio noin 1500€.

      Halusin toisen arvion ja menin toiselle oikomiseen erikoistuneelle hammaslääkärille. Sanoi, että hampaiden poistoa ei ole tehty enää vuosikymmeniin, koska se ei johda pidemmällä aikavälillä hyvään lopputulokseen. Suositteli sekä ala- että ylähampaiden oikomista. Kesto kaksi vuotta ja kustannusarvio noin 7000€.

      Hinta pöyristytti niin, että menin vielä kolmannelle. Toimenpidesuositus suurin piirtein sama kuin edellisellä. Kesto kaksi vuotta ja kustannusarvio 3000€.

      Meno on vähän kuin villissä lännessä. Bisnestä tehdään ja toimenpide-ehdotukset vaihtelevat. Mikäköhän olisi se oikea valinta...

      • Damon clear

        Kävin oralilla oikomisarviossa) ja he suosittelivat damon rautoja, hinta-arvio 6200 jälkihoito. Kesto 1,5-2 vuotta. Tallinnassa samalla tekniikalla 3500e Sisältäen myös jälkihoidon ( kaari ylähampaisiin ja yöllä pidettävä muovimuotti). Että mukava säästö tulee vaikka matkat laskettaisiinkin mukaan. N.12 krt/24kk. Suosittelen!


      • Jaah..
        Damon clear kirjoitti:

        Kävin oralilla oikomisarviossa) ja he suosittelivat damon rautoja, hinta-arvio 6200 jälkihoito. Kesto 1,5-2 vuotta. Tallinnassa samalla tekniikalla 3500e Sisältäen myös jälkihoidon ( kaari ylähampaisiin ja yöllä pidettävä muovimuotti). Että mukava säästö tulee vaikka matkat laskettaisiinkin mukaan. N.12 krt/24kk. Suosittelen!

        Eesti muuten ihan hyvä vaihtoehto, mutta mitä jos suusta irtoaa vaikka jotain tms hätä ja pitäisi päästä hoitoon, lähdetkö laivalle? Esim tuolla Oralissa tuollaiset pikaiset uudelleen kiinnitykset ym tehtiin minulle Oralissa ainakin veloituksetta ja sen voi usein tehä vaikka suuhygienisti (pääsee heti).


    • joihujb

      tallinnassa ei takuuta, muuten hyvä

      • Oikomishoito käynnis

        Kenelläkään ei ole takuuta myöskään Suomessa ollessani konsultaatiossa. Oikomishoidon etenemistä seurataan ja hoito mukautuu sen mukaan. Hoidon päätyttyä vaikka olisi retentiolanka tai muu sovittu jatkohoito, ei kukaan voi tietää, miten hampaat reagoivat ja luusto muutu vuosien varrella. Jatkohoidoissa voidaan tehdä edelleen oikomiseen liittyviä toimia, joten Tallinnassa, New Yorkissa, Lontoossa,Tukholmassa ja Stadissa ihan samat tarinat kuulee oikomishoitoon erikoituneilta hammaslääkäreiltä.


    • mkj3

      suosittelen invisalign-hoitoa

    • ,jopjp

      AIka kalliit hoitoja, olisiko inman aligner monelle paljon halvempi ja nopeampi
      vaihtoehto

      • Oikomishoito käynnis

        Sillä voidaan tehdä vain tietyn vaihteluvälin (muistaakseni alle 4mm)sisällä olevia pieniä korjauksia esim. etuhampaisiin. Jos oikominen vaatii koko kaaren, purennan ja hampaiden asennon muokkaamista tarvitaan kunnon pitempiaikainen oikomishoito braketeilla ja muilla kojeilla.


    • 16vpoeka

      Moro, oon 16 vuotias poika ja mulla on vinot alahampaat, itteeni se ei niinkään haittaa kun ei ne alahampaat sieltä juurikaan näy kun hymyilee. Mutta kuitenkin hammaslääkäri kysyi haluanko oikomis hoitoa ja ajattelin hetken kunnes hän kertoi että pitää ottaa muutama hammas pois, joten tämä ei kyllä innosta mua yhtään eikä se kuulosta lainkaan oikeelle että hampaista tulis kauniimmat jos sieltä pari vedetään irti. Mitä mieltä ootte tästä?

    • herye

      Olet jo tottunut hampaisiin niitä ei
      kannata enää muuttaa.

    • karin.65

      Mietin itse monta vuotta pitäisikö hampaat käydä oikotuttamassa ja kuvittelin että se on hirveän kallista. Kilpailutin sitten muutaman paikan ja päädyin smile designiin koska niillä oikomisprosessin hinnat on aina kiinteitä. Prosessista on nyt puoli vuotta enkä ole koskaan ollut näin tyytyväinen itseeni! Suorilla hampailla on ihmeellinen vaikutus itsetuntoon. Täältä löytyy lisätietoja: http://www.smiledesign.fi/smiledesign/aikuisten-oikomishoito

      • jups..

        Hieno mainospuhe, mutta ei kiinteät kulut tietenkään aina tarkoita, että olisi halvin. Muuten olen kanssasi samaa mieltä :) Itse päätin yhtäkkiä hetken mielijohteesta aloittamaan oikomisen. Mietin etten voi loppuelämää pitää hampaita piilossa hymyillessä. Vaikka kyseessä onkin pelkkä esteettinen tapaus, niin on kyllä hyvä kohde laittaa rahaa.


      • Mainosmies

        Mistäs näitä smiledesign mainoksia on oikeen alkanut tupsahdella?


      • Juju..
        Mainosmies kirjoitti:

        Mistäs näitä smiledesign mainoksia on oikeen alkanut tupsahdella?

        Heidän toimistoltaan.


    • jihuvg

      Olet jo liian vanha hoitoon

      • No voi harmi jos on liian iäkäs hoitoon. Olen nyt 59 v ja menen oikomishoitoon
        koska hampaat kuluneet ja purenta muuttunut liian matalaksi. Hampaiden purenta
        osuu koko ajan ikeniin, mistä johtuen ikenet rikkoontuvat koko ajan.
        Arvioitu kustannus 5000 euroa, josta Kela mahd korvaa 15%.


    • PirkkoPe

      Ei ole liian vanhaa oikomishoitoon! Tekee omalle itsetunnolle ihmeitä ja auttaa monesti purentaankin. Ensimmäistä kertaa elämässä hymyilen mielelläni, ennen välttelin aina. Minulle tehtiin Inman Aligner oikomishoito, joka on paljon nopeampi kuin perinteiset hoidot (2,5 kk riitti minun tapauksessani, normaalisti kerstää 8-12 viikkoa) ja hinta oli joku pari tonnia. Nykyään saa kyllä hampaita korjattua vaikka miten :) Täältä löytyy lisää tietoa, kävin Turun Aboadentissa: http://www.aboadent.fi/hammaslaakaripalvelut/inman-aligner/
      vm -65

    • Anonyymi

      Maksaako kunnallinen oikomishoito aikuiselle mitään jos maksaa mitä? itellä joudutaan alaleukaa siirtää eteenpäin ennen sitä oikoa hampaita eli maksaako tämä minulle mitään?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe