Mitä ruokia kannattaa välttää? Tuoreet vihannekset, jäätelö?
Miten välttää vatsataudit?
29
2751
Vastaukset
- icekreem aroi mak
Unohda Suomesta ostetut maitohappo lääkkeet ! Vatsan bakteerikanta täytyy saada paikalliselle tasolle. Syö paikallista jugurttia niin vältyt vatsataudeilta. Tämän olen todennut useilla Thaimaan matkoilla. Thaimaalainen jäätelö on muuten hyvää.
- Pasilisko
Bakteerikanta paikalliselle tasolle vaikka parilla lasilla hanavettä. Siitä ei tule mitään vaivoja tai jos tulee niin paskoo vaivat pönttöön ja jatkaa lomaa kun mahatoimii. Eipähän sen jälkeen tule enää kuravatsaa ;)
- asianfriend2010
Pasilisko kirjoitti:
Bakteerikanta paikalliselle tasolle vaikka parilla lasilla hanavettä. Siitä ei tule mitään vaivoja tai jos tulee niin paskoo vaivat pönttöön ja jatkaa lomaa kun mahatoimii. Eipähän sen jälkeen tule enää kuravatsaa ;)
Ootko ottanut huomioon, että sait mahtollisesti giardian kun hanavettä joit? bakteerikanta voi olla mitä vaan esim. koli ja giardia ,joka pesii just hanavedessä varsinkin aasiassa. Keitetty hanavesi on turvallisempi vaihtoehto sitä paikallisetkin jopa juo ja käyttää ruuanlaittoon,sekä yleisesti paikallisissa pikku bambubaareissa ja muovituoli mestoissa käytetään jäitä, jotka on tehty keitetystä hanavedestä.
Yleisesti ottaen pikku paikat jossa paikalliset syö on OK, mutta hygieniataso on jotain muuta kuin suomessa, siis malttia siinäkin suhteessa. Voisi sanoa että näyttää hyvältä mut maistuu pahalta tai sit näyttää pahalta mut maistuu hyvältä. Hauskaa lomaa!!!!! ilman vatsanväänteitä.
- puhdaskäsi
ja käsien pesulla.
- ughiufd
Itse syön kyllä tuon maitohappobakteerikuurin, kun sen myötävaikutuksesta en ole vielä kertaakaan vatsatautia itselleni thaikkulasta saanut, mutta suosittelen myös tuota paikallista jugurttia lisäksi.
Jääpalat on tietty se nro yksi, eli ei jäitä ellei se ole tehty pullovedestä/puhdistetusta. Käsidesi pullo kannattaa ottaa tehokäyttöön ja noiden tuoreiden vihannesten kanssa mennä fiiliksen mukaan (jos rafla muutenkin hämähäkin seittejä täynnä ja keittiössä vilahtavalla kokilla on parin päivä ruokalista paidanrintamuksessa, niin ei välttämättä tuo hygienia homma kovinkaan kolahtanut tajuntaan).
Ei ainakaan kellään tutullani ole jätski koskaan aiheuttanut mitään ongelmia ja pääasiassa raflet ja hotellit tarjoaa GB:n jäätelöä.
- Varovaisuutta herkut
Vanha perussääntö varmaan toimii edelleen, kypsää, kuorittua ja keitettyä. Itse jättäisin ne salaatit syömättä, sekä kaikki majoneesikastikkeet ihan ehdottomasti. Jääpalojen kanssa on hyvä olla varovainen, kuten aiemminkin tuolla todettu. Monessa ravintolassa juomat tuodaankin pulloissa, ei lasissa.
Kaikilta viruksilta ei voi välttyä, mutta salmonellan välttää parhaiten jättämällä nuo edellä mainitut elintarvikkeet syömättä.
Viimeksi meillä oli mukana käsidesiä, jota käytimme aina ennen ruokailua. Mukana oli pieni pullo, joka mahtui helposti käsilaukkuun, sekä isompi pullo josta tarpeen tullen täytimme.
Hedelmät ovat ihania, niitä söimme paljon, katsoisin kuitenkin vähän ravintolan hygienian tasoa ennen valmiiksi pilkottujen hedelmien syömistä. - viirus......
Turha ressata etukäteen asialla, jos pöpö iskee niin haet apteekista lääkkeet. Antibiotteeja saa ilman reseptiä ja varmasti löytyy sopivat lääkkeet vatsatautiin.Rokotukset tietysti ajantasalla A B hepatiitti.
- Akkadi
et ole tottunut chilin syömiseen niin se voi kanssa aiheuttaa ylimääräistä vatsan vääntelyä. Pyytämällä saa vähemmän tulisen. Tosin ruokia muutenkin muutetaan farang-ystävällisiksi, valitettavasti.
- 14+6=22
Vinkki: älä ruokaile puolityhjissä ns. turistipaikoissa, vaan syö siellä missä paikallisetkin. Katukeittiöt ja ns. muovituolipaikat on turvallisimpia.
Jääpalat on turvallisia, ne kun tehdään pullovedestä.
Ja mitä tuohon käsidesiin tulee, niin...Enpä ole naurettavampaa neuvoa kuullut kun että ota käsidesi tehokäyttöön :)
Ei siellä mitään käsidesiä tarvita, jos mahatauti on tullakseen niin se tulee.
Vaikea kuvitella loukkaavampaa käytöstä turistilta kun se että pesee ne ruokailuvälineet pöydässä.
Ja sitäpaitsi, mahataudin voit saada siitä ruuasta, mitenkäs sen huuhtelet käsidesillä, vai pitääkö siitä ottaa huikka ruuan päälle ?
Aika vaikeaksi menee jos kaikki pitää huljutella käsidesillä. - hihihihihihii
14+6=22 kirjoitti:
Vinkki: älä ruokaile puolityhjissä ns. turistipaikoissa, vaan syö siellä missä paikallisetkin. Katukeittiöt ja ns. muovituolipaikat on turvallisimpia.
Ja mitä tuohon käsidesiin tulee, niin...Enpä ole naurettavampaa neuvoa kuullut kun että ota käsidesi tehokäyttöön :)
Vaikea kuvitella loukkaavampaa käytöstä turistilta kun se että pesee ne ruokailuvälineet pöydässä.
Ja sitäpaitsi, mahataudin voit saada siitä ruuasta, mitenkäs sen huuhtelet käsidesillä, vai pitääkö siitä ottaa huikka ruuan päälle ?
Aika vaikeaksi menee jos kaikki pitää huljutella käsidesillä.Pesee ruokailuvälineet pöydässä????!! Hyvä ihminen! Käsidesi on nimensä mukaisesti KÄSIEN desinfiointia varten! :DDDD
Sitä vallan hierotaan käsiin ja siten estetään pöpöjä siirtymästä käsistä ruuan joukkoon/suuhun.
Senmoinen mahdollisuus löytyy jo monesta ruokalasta, muualtakin kuin suomesta. - hah hah
hihihihihihii kirjoitti:
Pesee ruokailuvälineet pöydässä????!! Hyvä ihminen! Käsidesi on nimensä mukaisesti KÄSIEN desinfiointia varten! :DDDD
Sitä vallan hierotaan käsiin ja siten estetään pöpöjä siirtymästä käsistä ruuan joukkoon/suuhun.
Senmoinen mahdollisuus löytyy jo monesta ruokalasta, muualtakin kuin suomesta.lue tuo huh huh kirjoitus ajatuksella, kykenetkö siihen ???
- reissuriitta
hah hah kirjoitti:
lue tuo huh huh kirjoitus ajatuksella, kykenetkö siihen ???
Vaikka sitä kuinka ajatuksella lukee, aina päädyn samaan tulokeen kuin ed. ollut hih hih. Nimim. huh huh viittaa käsidesillä viestissään desinfiointi aineeseen jota käytetään pinnoille, kun taas kaikki muut tarkoittaa juurikin käsille tarkoitettua.
Kyllä se on totta että mahatauti tulee jos on tullakseen ruuista ym. mutta vielä suurempi todennäköisyys on se, että vatsatauti bakteeri on lähtöjään sairastuneen omista käsistä. Lomapäivän aikana kämpöttelet jos jonkinmoista tavaraa, joista käsiin tarttuu ties mitkä pöpöt.
Sitten siirryt ravintolaan ja levität pöpöt ruokailuvälineisiin, joista ne kulkeutuvat suuhusi, tai sitten syöt ns. sormiruokaa jolla on sama lopputulos. Kun ennen kaikkea ruokailua käytät käsidesiä, voin vannoa että riski sairastua vatsatautiin on jo puolet pienempi.
Tätä arvon hah hah, kannattaa miettiä ihan ajatuksen kanssa. - Lomailoa :)
14+6=22 kirjoitti:
Aika vaikeaksi menee jos kaikki pitää huljutella käsidesillä.Toki vatsataudin voi saada myös ruoasta, suurin osa tartunnoista sitä kautta tuleekin. Osa infektioista saadaan kuitenkin kädestä suuhun, joten sen voi välttää hyvällä käsihygienialla. Etenkin lasten kanssa olen itse pitänyt käsien desinfiointia hyvänä ratkaisuna, he kun pienillä kätösillään lähmivät joka paikassa.
En kehoittanut mitenkään ylenpalttiseen desifiointiaineella lotraamiseen, en myöskään neuvoisi sitä pullon suusta hörppimään, siitä ei taitaisi olla apua ;) Työskentelen itse alalla, jossa elintavikkeiden välityksellä tarttuvat infektiot hyvin näkyvät, ehkä se lisää omaa varovaisuutta, kun näkee mitä kaikkea sieltä Thaimaasta tulee.
Jokainen tekee omat valintansa sen suhteen, kuinka ruokailun kanssa menettelee ja kuinka paljon on lomallaan valmis ottamaan riskejä. Itse minimoin riskit sen verran minkä pystyn, lomaa ei kuitenkaan pilata liiallisella vahtaamisella ja niuhottamisella :) - nimimerkki..
14+6=22 kirjoitti:
Aika vaikeaksi menee jos kaikki pitää huljutella käsidesillä."Vinkkisi" ovat yhtä hyviä kuin laskutaitosi.
- 2011
oltu 3 kertaa ja hyvin on pärjätty ilman käsidesiä sekä maitohappobakteereita. Varoittelevat kovasti myös vesihanasta juomisesta, vaan hotellissa on tullut pestyä hanavedellä useamman kerran hampaat ilman mitään ns. masuvaivoja tms. Liekö hyvä vastustuskyky, tiedä häntä, mutta näin meillä =)
- ataeyu
Se on tietenkin ihmiskohtaista mistä on hyötyä ja mistä ei, mutta meillä on käytössä tuo sama peruslista mistä yllä jo mainittu, ja pullovesi jopa hampaiden pesussa. Ei nimittäin haluta ottaa ylimääräisiä riskejä, jotta kauan kaivattu loma pysyy lomana. Yhden kerran olen kokenut turistiripulin thaimaassa ja juurib silloinmajoituttiin saaressa jossa generaattori päällä vain öisin. Päivä oli mukava viettää bungalowissa kuumeisena, kun huonelämpötila kohosi lähemmäs 30 astetta eikä helpotusta kuumuuteen saanut edes tuulettimesta.
- toimii aina
Itse olen aina välttänyt ne riittävällä alkoholin juomisella, kun mahalaukussa on koko ajan riittävästi desinfiointiainetta niin ei pöpöt iske
- jhyktgfredchr
Olen minäkin nähnyt kun sillä käsidesillä pyyhitään ruokailuvälineet ja sitten kädet- voi sitä myötähäpeän määrää !
Kyllä se mahdollinen vatsatauti tulee ruuan mukana, ja siihen ei käsidesi auta.
Kannattaa jättää se naurettava käsidesi kotiin ja nauttia lomasta. Mahataudin yllättäessä HETI apteekkiin hakemaan paikallisia rohtoja- yleensä pöpö lähtee päivässä.
Ja tosiaan, konjakkinaukku silloin tällöin pitää pöpöt loitolla.
Hyttysmyrkkyä kannattaa muuten käyttää, Thaimaassa ( ja varsinkin Phuketissa ) on tällä hetkellä dengue-kuumetta. - matkassamukana
jhyktgfredchr kirjoitti:
Olen minäkin nähnyt kun sillä käsidesillä pyyhitään ruokailuvälineet ja sitten kädet- voi sitä myötähäpeän määrää !
Kyllä se mahdollinen vatsatauti tulee ruuan mukana, ja siihen ei käsidesi auta.
Kannattaa jättää se naurettava käsidesi kotiin ja nauttia lomasta. Mahataudin yllättäessä HETI apteekkiin hakemaan paikallisia rohtoja- yleensä pöpö lähtee päivässä.
Ja tosiaan, konjakkinaukku silloin tällöin pitää pöpöt loitolla.
Hyttysmyrkkyä kannattaa muuten käyttää, Thaimaassa ( ja varsinkin Phuketissa ) on tällä hetkellä dengue-kuumetta.No eiköhän tuo nyt ole sitä toivon mukaan vähemmistössä olevaa ääripäätä, jotka ruokailuvälineetkin desinfioi. Käsien desinfiointi nyt vaan on ihan järkevä juttu.
Toki se on jokaisen oma asia ja jos haluaa syödä paskasilla käsillä niin sittenhän syö. Itse mielummin huolehdin yleishygieniasta kuin mitä näyttelen "tosimiestä" (vaikka nainen olenkin) joka syö vaikka koiran paskaa näyttääkseen että tässä mitään turhia hössötyksiä tarvita.
Meidän tuttavaporukassa nimittäin oli yksi tosimies ensimäisellä reissulla. Kun muut ottivat pienen tipan käsidesiä tämä kieltäytyi ja naureskeli että aikuisen miehen vatsa kestää kyllä.. Eipä nähnyt tosimies thaimaasta juurikaan mitään, kun 14 pvän reissusta hän vietti hotellihuoneen vessassa 4 pvää, sairaalassa vielä 3 pvää ja sen jälkeen hotellilla toipuen pari päivää.
Taudin hän mitä todennäköisemmin sai joko omista käsistään tai ruuan majoneesipohjaisesta dippikastikkeesta, sillä osa porukastamme söi tasan samaa ruokaa sillä erolla että käsihygienia oli kunnossa ja he jättivät dipin syömättä. Ja tämän vuoksi olemmekin todenneet että senyt vaan on tyhmää jättää hygienia puolitiehen. :) - 18959757
matkassamukana kirjoitti:
No eiköhän tuo nyt ole sitä toivon mukaan vähemmistössä olevaa ääripäätä, jotka ruokailuvälineetkin desinfioi. Käsien desinfiointi nyt vaan on ihan järkevä juttu.
Toki se on jokaisen oma asia ja jos haluaa syödä paskasilla käsillä niin sittenhän syö. Itse mielummin huolehdin yleishygieniasta kuin mitä näyttelen "tosimiestä" (vaikka nainen olenkin) joka syö vaikka koiran paskaa näyttääkseen että tässä mitään turhia hössötyksiä tarvita.
Meidän tuttavaporukassa nimittäin oli yksi tosimies ensimäisellä reissulla. Kun muut ottivat pienen tipan käsidesiä tämä kieltäytyi ja naureskeli että aikuisen miehen vatsa kestää kyllä.. Eipä nähnyt tosimies thaimaasta juurikaan mitään, kun 14 pvän reissusta hän vietti hotellihuoneen vessassa 4 pvää, sairaalassa vielä 3 pvää ja sen jälkeen hotellilla toipuen pari päivää.
Taudin hän mitä todennäköisemmin sai joko omista käsistään tai ruuan majoneesipohjaisesta dippikastikkeesta, sillä osa porukastamme söi tasan samaa ruokaa sillä erolla että käsihygienia oli kunnossa ja he jättivät dipin syömättä. Ja tämän vuoksi olemmekin todenneet että senyt vaan on tyhmää jättää hygienia puolitiehen. :)Paras konsti, kun ekana ryntäät kadulle tilaan som tam pet pet, ja nopeesti tauluun. Jos et tuu kipeeeks, ni et tuu ikinä, ihan sama mitä vedät. Toinen tapa kokeilla ''grillisafkaa'', jos näät mopon takaritsille köytetyn vartaassa pyöritetyn sian, ni tilaa vasta toisena päivänä, kun se on vasta puoliks syöty. Ylipäätään nää mahatautistoorit on harvassa, asunu 2 v. ja tasan kerran iskeny 2 pv tauti. Varmimin saat halutessas, kun meet tilaan länkkäritavaraa, se on vähän niin ja näin...
- virheraitistuminen
Itse asiassa kävi viimeksi niin että kun olin siellä kaksi viikkoa niin ei jaksanut koko aikaa pämpätä joten yksi ilta puolessavälissä pidin taukoa enkä juonut alkoholia, niin tietysti heti seuraavana päivänä mahaa alkoi vääntää ja olin ruikkutaudissa. No, päättelin että alkoholi on ainoa millä se paranee ja aloin ripulissa väkisin juomaan viinaa vaikka ei yhtään tehnyt mieli, mutta seuraavana päivänä alkoi jo vähän helpottaa ja kolmantena maha oli jo ihan ok.
Nyt oon päättänyt että vaikka kuinka alkaisi juominen tökkiä niin pakko se on joka ilta ainakin vähän ottaa ettei mahatauti pääse iskemään, ens kuussa olen nääs lähdössä sinne taas pariksi viikoksi.
- tyyppi täält hesast
oon 14 v. tyttö ja pelkään sairastumista thaimaassa, phuketissa. Yleensä ulkomailla olen sairastanu jotain ja en haluis nytte..... nii mikä sitte auttais, ku en haluis minkään näkösii riskei.. ;)
- skruudaat
paikallista jugurttia niin maga pysyy kondiksessa. Tämän vinkin antoi kundi stadista.
- en halaa pönttöä
Ketjua kun luki niin mietti, että missä on oppi hyvästä käsihygieniasta kun käsidesin käyttäjiä näin kovasti mollattiin.
* Huolehdi käsihygieniasta
* Älä juo hanavettä
* Nauti koko ajan juomia, sillä nestehukka lisää riskiä saada vatsavaivoja (alkoholi kuivattaa)
* pese ja kuori hedelmät
* Jos epäilet kylmäketjun pettäneen, älä syö
Itse olemme ostaneet vartaita ja riisiä grillimopoista ja minusta ruoka on tosi hyvää ja mitään vatsatauteja ei ole kyllä tullut. - En halaa pönttöä
Tässä vielä KTL:n linkki
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat?p_artikkeli=mat00015 Näillä tiedoilla olen itse pärjännyt vuosikaudet Thaimaassa:
http://www.minnethaimaassa.com/faq-usein-kysyttya/faq-miten-valtyn-thaimaassa-vatsataudeilta/
Ainoat kovemmat ruokamyrkytykset ovat tulleet Vietnamista ja sieltäkin Hanoin ja Saigonin paremman luokan ravintoloista.
Eli paras neuvo: syö kuin paikallinen!- hamilton
Perunko reissun, en juo viinaa???
- lääkkeetlöytyy
Itselläni ylimääräisiä rokotuksia esim. lavantauti ja kolera rokotukset ehkäisevät myös vatsaoireita ja turistiripulia jonkin verran sen lisäksi otan etukäteen 2 antibioottikuuria eli zihtromax antibiootti kerralla 1000-1500 mg niin se on pitkävaikutteinen ja lisäksi ciprion antibiootti kuuri , molemmat antibiootit auttavat turistiripuliin tappamalla bakteereja ja hieman eri bakteereja siksi kahta eri lääkettä. lisäksi joka aamu kun herää vodkaa , konjakkia tai whiskyä 2-3 ravintola annosta eli normaalin juomalasin verran tyhjään vatsaan. ja nuo kaikki lääkkeet ja rokotukset ja niiden vaikutukset turisti ripuliin voi tarkistaa lääkäriltä ennen kuin kommentoi niiden paikkaansa pitävyyttä !!!! tolla alkoholin otolle aamulla tyhjään vatsaan en voi väittää löytyvän lääketieteellistä näyttöä !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111
- Mulleja
Mitä lääkettä otat etukäteen mahdollisen kotiutumisfunssan varalta? Ja monta viikkoa aiemmin aloitat flunssalääkityksen?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi832716On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole582634Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.702594Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä962547Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu882065Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl502012Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1411866Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk511500Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve331459Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?161456