Sähköpyörä – Lifebike, kokemuksia?

pyöräkuumeinen

Olen vakavasti aikeissa ostaa sähköpyörän. Pointtina lähinnä työmatkojen sahaaminen.. kun ei ole varaa laittaa kakkosautoa. Olen katsellut eri malleja, merkkejä mutta vaikea sanoa että mikä on ok, kun ei pääse itse testaamaan. Huomasin tuon ruotsalaispyörän, eli onko kenelläkään siitä kokemuksia?
Tai ylipäätään alta tonnin maksavista sähköpyöristä? Tiedoista kiitollinen..

43

11491

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No

ainakin toi LIfebike on käsittääkseni laadukkain tuon hintaluokan sähköpyörämerkki.

Olisi itsekin kiva kuulla ajokokemiuksista kyseisistä pyöristä. Noissa, protaniumeissa sähköinen veto ei lähde ensipolkaisulla käyntiin vaan muutaman polkaisun jälkeen jotta käynnistyy.
      Panan vehkeissä avusteisuus on heti päällä ensipolkaisusta lähtien.

Tämäkin menee kuitenkin makuasioiden puolelle kummasta enempi tykkää sillä noissä on hieman erilainen meininki ajettaessa. Toiset tykkää enemmän protanium toteutuksesta kun taas toiset panan.

Panapyörät ovat vähän hintavampia.

• kaupunkipyöräilijä

Olen nyt käyttänyt Lifebikeä yhden kesäkauden ja tässä kokemukseni. Pyörä on tukeva miestenpyörä ja raskas polkea ilman sähköavustusta. Kun sähkön kytkee päälle, pyöräily muuttuu kevyeksi. Ensikokemus oli uskomaton. Tunnetta voi lähinnä verrata siihen, jos joku tuuppaisi takaa. Kaikkien sähköpolkupyörien esitteet lupaavat kymmenien kilometrien ajomatkoja, mutta esitteisiin kannattaa suhtautua realistisesti. Yksi 10 Ah:n akku riittää kyllä mukavalle iltalenkille, mutta pidemmät maantiepyöräilyt voi unohtaa. Työmatkoihin pyörä on mitä parhain. Akun kesto riippuu ajajan painosta, vastatuulesta ja ylämäistä. Ne tuntuvat syövän reippaasti sähköä. Lisäksi akun kestoaika riippuu siitä minkälaista avustusta käytät ( 1-3 ). Pyörää myyvä liike tuntuu reilulta ja luotettavalta. Kun ensimmäisen akun kanssa tuli ongelmia, sain reklamaatiooni vastauksen sähköpostitse 10 minuutissa! ja uuden akun viikon sisällä.

• pyöräkuumeinen

Kiitoksia kommenteista jo nyt. Kaupunkipyöräilijällä heti hyvää kerrontaa, thank you. Oma käyttötarpeeni olisi painottunut siis työmatkaan n. 7-8 km suuntaansa, mäkistä maastoa. Olen polkenut omalla pyörällä myös, talvellakin.. mutta se hikoilu :( ei ole mukava juttu siinä aamuhässäkässä.
        Mietin ko. pyörän huoltoa.. eli kaiketi perushuolto onnistuu peruspyörä huoltamolla?

ps. kyllä polttelee, melkein jo tilaamassa :)

• guuu,.,.-

Tuolla Trendimportin aukeamalla kyseisestä pyörästä väitetään että pyörä alkaa avustaa heti kun poljetaan.

Ei sillä ettäkö se olisi välttämätöntä, vaan sillä että esim tinturin sähköpyörässä avustus ei aivan heti käynnisty
        vaikka eikös tuo ole samaa tekniikkaa ?

• Kaupunkipyöräilijä
        guuu,.,.- kirjoitti:

Tuolla Trendimportin aukeamalla kyseisestä pyörästä väitetään että pyörä alkaa avustaa heti kun poljetaan.

Ei sillä ettäkö se olisi välttämätöntä, vaan sillä että esim tinturin sähköpyörässä avustus ei aivan heti käynnisty
        vaikka eikös tuo ole samaa tekniikkaa ?

Lifebikessä on nappula, jota voi painaa liikkeelle lähtiessä ja moottori avustaa aluksi. Ilman sitä liikkeellelähtö varsinkin ylämäkeen on raskasta. Pyörän huollosta ei ole vielä kokemusta, mutta ilmeisesti itse pystyy vaihtamaan puhjenneen kumin. Vaihteita minun pitää säätää ennen uuden pyöräilykauden alkamista, mutta se varmaan on normaalia toimintaa pyöräliikkeessä. 10 kilometrin työmatkoihin ( 20 km päivässä ) pyörä on sopiva ja akun varaus riittää. Hikoilla ei tarvitse ellei sitä halua.

• kuultuakin hullumpaa
        Kaupunkipyöräilijä kirjoitti:

Lifebikessä on nappula, jota voi painaa liikkeelle lähtiessä ja moottori avustaa aluksi. Ilman sitä liikkeellelähtö varsinkin ylämäkeen on raskasta. Pyörän huollosta ei ole vielä kokemusta, mutta ilmeisesti itse pystyy vaihtamaan puhjenneen kumin. Vaihteita minun pitää säätää ennen uuden pyöräilykauden alkamista, mutta se varmaan on normaalia toimintaa pyöräliikkeessä. 10 kilometrin työmatkoihin ( 20 km päivässä ) pyörä on sopiva ja akun varaus riittää. Hikoilla ei tarvitse ellei sitä halua.

eihän se ole hullu joka pyytää, huhuh melkein tonni sähköpyörästä,
        ovatko ihmiset tulleet hulluiksi, vai onko suomessa elintaso niin korkealla ?
        sillähän saa jo ok skootterin tai melkeen mitä vaan

• tonnin skootteri
        kuultuakin hullumpaa kirjoitti:

eihän se ole hullu joka pyytää, huhuh melkein tonni sähköpyörästä,
        ovatko ihmiset tulleet hulluiksi, vai onko suomessa elintaso niin korkealla ?
        sillähän saa jo ok skootterin tai melkeen mitä vaan

Tuon hintaluokan skootteri tulisi huolto käyttökustannuksiltaan bensanhintoineen olemaan hirmuinen vakuutusmaksuineenkin viellä. Laadukkaaseen sähköpyörään voi luottaa ja sitä on kiva ajaa
        ja niin sanotusti tankkaat sen kotonasi. Tonnilla et hyvää skootteria saa?

• pyöräkuumeinen
        tonnin skootteri kirjoitti:

Tuon hintaluokan skootteri tulisi huolto käyttökustannuksiltaan bensanhintoineen olemaan hirmuinen vakuutusmaksuineenkin viellä. Laadukkaaseen sähköpyörään voi luottaa ja sitä on kiva ajaa
        ja niin sanotusti tankkaat sen kotonasi. Tonnilla et hyvää skootteria saa?

Tässä on tullut mietittyä vaihtoehtoja eli
        - kakkosauto
        - skootteri
        - sähköpyörä

Auton hylkäsin samantien kun laskeskelin kuluja. Skootteri kävi mielessä, mutta sähköpyörä kiinnosti enemmän. Laskeskelin että tulee vieläkin halvemmaksi ja toisaalta tarvitsin uutta polkupyörää joka tapauksessa. Seuraavaksi katselin hintoja, malleja, jne.. ja löysinkin halvimmillaan n. reilun 500 euron pyöriä (solifer muistaakseni ja joku muu), mutta epäilen laatua. Tuo ruotsalainen Lifebike kieltämättä kiinnostaa tällä hetkellä eniten.

• hyvää näyttäs olevan
        pyöräkuumeinen kirjoitti:

- kakkosauto
        - skootteri
        - sähköpyörä

Auton hylkäsin samantien kun laskeskelin kuluja. Skootteri kävi mielessä, mutta sähköpyörä kiinnosti enemmän. Laskeskelin että tulee vieläkin halvemmaksi ja toisaalta tarvitsin uutta polkupyörää joka tapauksessa. Seuraavaksi katselin hintoja, malleja, jne.. ja löysinkin halvimmillaan n. reilun 500 euron pyöriä (solifer muistaakseni ja joku muu), mutta epäilen laatua. Tuo ruotsalainen Lifebike kieltämättä kiinnostaa tällä hetkellä eniten.

varustelu ja hintalaatusuhde. Viimevuonna siellä oli sellainen 8 vaihteinen lifebike cruiseri malli mitkä meni vissiin kuin kuumille kiville.

Nykynuoret ei vielä oikeen ymmärrä noitten sähköpyörien järkevyyttä kun ne tuhlaa rahat johonkin fuden skoottereihin joita saavat olla huoltamassa ja rassaamassa jatkuvasti. Kyllä tulee kalliiks noi skootterit. Jengi menee jonnein tankkauspisteisiin hakeen bensaa. Johan sinne tankkauspisteeseen mentäessä kuluu sitä bensaa ja rahaa useita euroja.

Sähköpyörällä 100 kilometrin kulutuksella ei maksa kun pari centtii. Siin on pien ero skootterin kulutukseen verrattuna.

• tarpeensakullakin
        hyvää näyttäs olevan kirjoitti:

varustelu ja hintalaatusuhde. Viimevuonna siellä oli sellainen 8 vaihteinen lifebike cruiseri malli mitkä meni vissiin kuin kuumille kiville.

Nykynuoret ei vielä oikeen ymmärrä noitten sähköpyörien järkevyyttä kun ne tuhlaa rahat johonkin fuden skoottereihin joita saavat olla huoltamassa ja rassaamassa jatkuvasti. Kyllä tulee kalliiks noi skootterit. Jengi menee jonnein tankkauspisteisiin hakeen bensaa. Johan sinne tankkauspisteeseen mentäessä kuluu sitä bensaa ja rahaa useita euroja.

Sähköpyörällä 100 kilometrin kulutuksella ei maksa kun pari centtii. Siin on pien ero skootterin kulutukseen verrattuna.

tsekkaa kans vaihtoakun hinta, tulee monell yllärinä, uusi akku saattaa maksaa yhtä paljon kun pyörä.
        Skootterin ja sähköpyörän vertailu ontuu kuin rukiin ja ruusun.
        ei mitään tekemistä keskenään.
        molemmille on oma tarpeensa

• weuhkda
        tarpeensakullakin kirjoitti:

tsekkaa kans vaihtoakun hinta, tulee monell yllärinä, uusi akku saattaa maksaa yhtä paljon kun pyörä.
        Skootterin ja sähköpyörän vertailu ontuu kuin rukiin ja ruusun.
        ei mitään tekemistä keskenään.
        molemmille on oma tarpeensa

Minkähän takia monet myy moottoripyöränsä ja ostavat sähköpyörän tilalle ?

Minkä takia mopon osto aikeissa oleva tyyppi ostaakin sähköpyörän messuilla kokeilun jälkeen.

Sitä sopii miettiä ja yleensä auton rinnalle ostetaan joko mopo, tai sähköpyörä, jolla tarkoitus ajaa korkeintaan ne 15-20 työmatkat ja sähköpyörässäkin on sentään moottori.
        Sitäpaitsi 2 akulla hyvä sähköpyörä tulee vuodessa laadukkaan sähköpyörän kestävyyteen yltävää mopoa halvemmaksi.

Niin paljon on yhteistä mopolla ja sähkövatkaimella, että sellasta........

• ebikerules
        weuhkda kirjoitti:

Minkähän takia monet myy moottoripyöränsä ja ostavat sähköpyörän tilalle ?

Minkä takia mopon osto aikeissa oleva tyyppi ostaakin sähköpyörän messuilla kokeilun jälkeen.

Sitä sopii miettiä ja yleensä auton rinnalle ostetaan joko mopo, tai sähköpyörä, jolla tarkoitus ajaa korkeintaan ne 15-20 työmatkat ja sähköpyörässäkin on sentään moottori.
        Sitäpaitsi 2 akulla hyvä sähköpyörä tulee vuodessa laadukkaan sähköpyörän kestävyyteen yltävää mopoa halvemmaksi.

Niin paljon on yhteistä mopolla ja sähkövatkaimella, että sellasta........

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=35537&page=2

5000 km ajettu halpis sähköpyörällä
        onnneksi fillariforumilla on todellisia asiantuntijoita
        eikä hopttajia tai muita B luokan ajattelijoita

• ebike
        ebikerules kirjoitti:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=35537&page=2

5000 km ajettu halpis sähköpyörällä
        onnneksi fillariforumilla on todellisia asiantuntijoita
        eikä hopttajia tai muita B luokan ajattelijoita

Kokeilin sähköpolkupyörää tänään Tampereen messukeskuksessa verkosto messuilla ollessani. Yllätys oli todella positiivinen, normaalin pyöräilyn verrattuna meno oli todella kevyttä ja leppoisaa. Jäin jopa harkitsemaan moisen hankintaa, onko kellään kokemusta Boostbiken fillareista?

• -Reppuli-
        ebike kirjoitti:

Kokeilin sähköpolkupyörää tänään Tampereen messukeskuksessa verkosto messuilla ollessani. Yllätys oli todella positiivinen, normaalin pyöräilyn verrattuna meno oli todella kevyttä ja leppoisaa. Jäin jopa harkitsemaan moisen hankintaa, onko kellään kokemusta Boostbiken fillareista?

Minulla Boostbiken Endurance.Nastarenkaat nyt alla.Talviajo sujuu ihan hyvin.Vastatuuleen kovassa pyryssä pääsee vain 25km yhdellä latauksella(3-vaihteella ajoa).Jäisellä tiellä(4-ja 5-vaihteella) 40km.Kesällä pääsee miltei tuplaten,kun voi ajaa isolla vaihteella.
        Pari vuotta tämä on minulla ollut.9Ah Li FePo4-akkuja on kotona 3kpl.Sitä vaan ajelee vaikka huvikseen.Pääsee joka paikkaan halvalla.Pyörästä kuluvaa on oikeastaan vaan renkaat ja jarrupalat.

• pyöräkuume
        -Reppuli- kirjoitti:

Minulla Boostbiken Endurance.Nastarenkaat nyt alla.Talviajo sujuu ihan hyvin.Vastatuuleen kovassa pyryssä pääsee vain 25km yhdellä latauksella(3-vaihteella ajoa).Jäisellä tiellä(4-ja 5-vaihteella) 40km.Kesällä pääsee miltei tuplaten,kun voi ajaa isolla vaihteella.
        Pari vuotta tämä on minulla ollut.9Ah Li FePo4-akkuja on kotona 3kpl.Sitä vaan ajelee vaikka huvikseen.Pääsee joka paikkaan halvalla.Pyörästä kuluvaa on oikeastaan vaan renkaat ja jarrupalat.

Minkä hintaisia nuo akut, esim. juuri tuohon boosbike enduranceen?

• -Reppuli-
        pyöräkuume kirjoitti:

Minkä hintaisia nuo akut, esim. juuri tuohon boosbike enduranceen?

Jotain päälle 300e luokkaa.Jos en nyt aivan väärin muista.Minulla on kaksi Endurance-pyörää.Toisessa on vaan nastat alla.Näitä ennen ajelin Elite-sähköpyörällä.Siinä oli kaasukahva.Ylämäet oli kätevää kävelläkin kun pyörä veti itsensä.Tässä Endurancessa ei ole tällasta toimintoa.Jos ymmärrän yllä oikein niin Lifebikessä on tällanen mäkiavustusnappi.

Tavallisen pyörän saa muutettua sähköpyöräksi...
        http://www.motionme.fi/tilaus.php

• huhhintoja
        -Reppuli- kirjoitti:

Jotain päälle 300e luokkaa.Jos en nyt aivan väärin muista.Minulla on kaksi Endurance-pyörää.Toisessa on vaan nastat alla.Näitä ennen ajelin Elite-sähköpyörällä.Siinä oli kaasukahva.Ylämäet oli kätevää kävelläkin kun pyörä veti itsensä.Tässä Endurancessa ei ole tällasta toimintoa.Jos ymmärrän yllä oikein niin Lifebikessä on tällanen mäkiavustusnappi.

Tavallisen pyörän saa muutettua sähköpyöräksi...
        http://www.motionme.fi/tilaus.php

serkulla on crescentin sähköpyörä, voittii yhessä kisassa viime vuonna sen, kokeiltiin muttama päivä sitten et miten pelittää pakkasella, niin akku oli zippi,
        huolossakaan ei saada siihen mitään eloa. viime keväänä toimi vielä.
        Uusi akku maksaa 700,- kaupassa. Jää varastoon odottelemaan aikoja parempia

• sähköfillaristi
        huhhintoja kirjoitti:

serkulla on crescentin sähköpyörä, voittii yhessä kisassa viime vuonna sen, kokeiltiin muttama päivä sitten et miten pelittää pakkasella, niin akku oli zippi,
        huolossakaan ei saada siihen mitään eloa. viime keväänä toimi vielä.
        Uusi akku maksaa 700,- kaupassa. Jää varastoon odottelemaan aikoja parempia

Olen ajanut tuolla boostbiken travellerilla nyt ensimmäisen talven, akun kapasiteetti tosiaan talviajossa tippuu melkein puoleen, kun kesällä olen päässyt noin 70 kilometrin siivuja yhdellä lattauksella. Ainoa miinus ollut talvella tuo Nexus 7 kappavaihteisto joka välillä vähän jumittelee kovemmilla pakkasilla. Akun Ovh. hinnaksi ilmoittivat minulle 430€. Suosittelen menemään Fillari messuille 11-13.3 kokeilemaan eri sähköfillareita, saa hyvän käsityksen itselleen sopivasta vaihtoehdosta kun pääsee kokeilemaan kaikkia merkkejä saman katon alla.

• Keskiömoottorin
        sähköfillaristi kirjoitti:

Olen ajanut tuolla boostbiken travellerilla nyt ensimmäisen talven, akun kapasiteetti tosiaan talviajossa tippuu melkein puoleen, kun kesällä olen päässyt noin 70 kilometrin siivuja yhdellä lattauksella. Ainoa miinus ollut talvella tuo Nexus 7 kappavaihteisto joka välillä vähän jumittelee kovemmilla pakkasilla. Akun Ovh. hinnaksi ilmoittivat minulle 430€. Suosittelen menemään Fillari messuille 11-13.3 kokeilemaan eri sähköfillareita, saa hyvän käsityksen itselleen sopivasta vaihtoehdosta kun pääsee kokeilemaan kaikkia merkkejä saman katon alla.

ketjujen vaihto.Kellään kokemusta onnistuuko...?

Tarkoitan sähköpyöriä joissa panan verneet.

• Tuleva sähköfillaris
        Keskiömoottorin kirjoitti:

ketjujen vaihto.Kellään kokemusta onnistuuko...?

Tarkoitan sähköpyöriä joissa panan verneet.

Kannattaa varmaan kysyä myyjäliikkeeltä tai valmistajalta/maahantuojalta ohjeistusta. Oletko muuten ollut tyytyväinen tuohon Panan systeemiin??

• Pedelecci
        Tuleva sähköfillaris kirjoitti:

Kannattaa varmaan kysyä myyjäliikkeeltä tai valmistajalta/maahantuojalta ohjeistusta. Oletko muuten ollut tyytyväinen tuohon Panan systeemiin??

Itselläni on saksalainen Rixe sähköfillari missä Panasonicin keskiömoottori. Sähkömoottorin käynti on hyvin äänetöntä ja avustus on erittäin pehmeätä ja jouheata, että sitä vain ihmettelee kun polkeminen ei juuri voimia vaadi.

Lisäksi se keskiömoottori on hyvin huomaamaton, oikeastaan akku (pystyputken takana) on aiona ulkonäöllinen seikka, joka eroittaa tämän tavallisesta fillarista. Ainut huono puoli näissä Panan keskiömoottorilla varustetuissa fillareissa on niiden korkea hinta.

• Tuleva sähköfillaris
        Pedelecci kirjoitti:

Itselläni on saksalainen Rixe sähköfillari missä Panasonicin keskiömoottori. Sähkömoottorin käynti on hyvin äänetöntä ja avustus on erittäin pehmeätä ja jouheata, että sitä vain ihmettelee kun polkeminen ei juuri voimia vaadi.

Lisäksi se keskiömoottori on hyvin huomaamaton, oikeastaan akku (pystyputken takana) on aiona ulkonäöllinen seikka, joka eroittaa tämän tavallisesta fillarista. Ainut huono puoli näissä Panan keskiömoottorilla varustetuissa fillareissa on niiden korkea hinta.

Mites tuo keskiömoottori toimii ilman avustusta poljettaessa, että laittaako paljon vastaaan?

• Pedelecci
        Tuleva sähköfillaris kirjoitti:

Mites tuo keskiömoottori toimii ilman avustusta poljettaessa, että laittaako paljon vastaaan?

Ainakaan tuo Panasonicin keskiömoottori ei ilman avustusta poljettaessa anna mitään sellaista vastusta jonka polkimissa huomaisi. Itse asiassa olen välistä käyttänyt Rixeäni ihan tavallisena fillarina ilman akkua.

• Rixse
        Pedelecci kirjoitti:

Ainakaan tuo Panasonicin keskiömoottori ei ilman avustusta poljettaessa anna mitään sellaista vastusta jonka polkimissa huomaisi. Itse asiassa olen välistä käyttänyt Rixeäni ihan tavallisena fillarina ilman akkua.

Mikä Rixe sulla on?

Kun noissa Nancy Rixeissä on sellainen kaasukahva jolla voi halutessaan ajaa pelkän moottorin varassa ja vaatiiko se mopovakuutuksen?
        Se kun ei kulje kuin tasan 20km/h.kaasukahvalla.

• risxe
        Rixse kirjoitti:

Mikä Rixe sulla on?

Kun noissa Nancy Rixeissä on sellainen kaasukahva jolla voi halutessaan ajaa pelkän moottorin varassa ja vaatiiko se mopovakuutuksen?

Kyllähän se vaatii jos polkematta toimii.

• Pedelecci
        Rixse kirjoitti:

Mikä Rixe sulla on?

Minulla on Rixe Nancy S 9-gang miestenfillari ja vaimollani on Rixe Bordeaux 7-gang, siis ihan laillinen pedelecci.

Molemmat fillarit ovat siis Sakasassa valmistettuja Derby Cyclesin toimesta ja niissä käytetään molemmissa sähköverneinä japanilaisen Panasonicin keskiömoottoria ym. säätölaitteita.

• Työmatkapyöräilijä_
        pyöräkuumeinen kirjoitti:

- kakkosauto
        - skootteri
        - sähköpyörä

Jos töissä on mahdollista käydä suihkussa, niin perus kaupunkifillarikin käy työmatkapyörästä 10km/siivu.

http://nishiki.fi/mallisto/maantie/road-master-ss

• Pedelecci
        Rixse kirjoitti:

Mikä Rixe sulla on?

Tuossa Rixe Nancy S mallissa ja vastaavassa saman Derby Cyclesin tehtaan Kalkhoffin mallissa on siis se kaasukahva ja moottorin teho on 300W.

Tämä on siis Euro luokitukseltaan L1e. Tällainen vehje saa kulkea ilman polkemista 20km/h ja avustuksen on poljettaessa loputtava kun nopeus on 40km/h. Periaatteessa siis tällainen Suomessa vaatisi ilmeisesti rekisteröinnin kevytmopediksi (Kleinkrafträder).

• '¨å0oipyukjfh
        Pedelecci kirjoitti:

Minulla on Rixe Nancy S 9-gang miestenfillari ja vaimollani on Rixe Bordeaux 7-gang, siis ihan laillinen pedelecci.

Molemmat fillarit ovat siis Sakasassa valmistettuja Derby Cyclesin toimesta ja niissä käytetään molemmissa sähköverneinä japanilaisen Panasonicin keskiömoottoria ym. säätölaitteita.

nancyssa on kaasukahva jolla kulkee20km/h. moottorin varas.Täysin laiton peli ilman vakuutusta ajaessa!

• -reppuli-

• huhheijaa
        -reppuli- kirjoitti:

Mutta silti sähköpyörä on kiitettävä apuri.Vaikka 100km taittuu leppoisasti.Tänään löytyi yksi mielenkiintoinen linkki lisää.

http://www.erider.fi/tuotteet.html

Aikamoinen viritelmä tuo mallifillari tuola sivuilla. Milläs tuollaisen litium akun sitten normi fillariin kiinni saa, ei varmaan millään.

• -reppuli-
        huhheijaa kirjoitti:

Aikamoinen viritelmä tuo mallifillari tuola sivuilla. Milläs tuollaisen litium akun sitten normi fillariin kiinni saa, ei varmaan millään.

Niin on tää Boostbiken Endurancekin.Tavallaaan ok,mutta takapää vähän letku.Huomaa kun jarruttaa.Tukipisteet lottonevat sitä mukaa kun momenttia pukkaa.Moottori kerran takuuna uusittu.Muuten ok.Siksi kaksin kappalein kotona.kun toinen reistaa niin toisella pääsee.Saisi näitä sähköavusteisia tähän hintaan parempiakin olla,kai.Kokemusta parilta vuodelta tällä Boostilla.

• Fillarin modausta
        -reppuli- kirjoitti:

Niin on tää Boostbiken Endurancekin.Tavallaaan ok,mutta takapää vähän letku.Huomaa kun jarruttaa.Tukipisteet lottonevat sitä mukaa kun momenttia pukkaa.Moottori kerran takuuna uusittu.Muuten ok.Siksi kaksin kappalein kotona.kun toinen reistaa niin toisella pääsee.Saisi näitä sähköavusteisia tähän hintaan parempiakin olla,kai.Kokemusta parilta vuodelta tällä Boostilla.

Minulla on myös tuollainen Panasonicin keskiömoottorilla varustettu fillari (Helkama).

Tietäisikö joku minkälainen se poljinvoimaan reagoiva anturi on ja samoin se 25 km/h katkaiseva anturi? Eli, ne ilmeisesti asustavat siinä keskiömoottorin yhteydessä mutta onko tietoa miten sydeemi on toteutettu, onko kyseessä täysin mekaaniset jutskat vai jonkin mikropiirin kautta tapahtuva ohjaus?

• PanaJenkkeistä
        Fillarin modausta kirjoitti:

Minulla on myös tuollainen Panasonicin keskiömoottorilla varustettu fillari (Helkama).

Tietäisikö joku minkälainen se poljinvoimaan reagoiva anturi on ja samoin se 25 km/h katkaiseva anturi? Eli, ne ilmeisesti asustavat siinä keskiömoottorin yhteydessä mutta onko tietoa miten sydeemi on toteutettu, onko kyseessä täysin mekaaniset jutskat vai jonkin mikropiirin kautta tapahtuva ohjaus?

Tuolle Panan täysin elektrooniselle anturille/ohjainyksikölle ei ilmeisesti ihan kotikonstein pysty tekemään yhtikäs mitään - ellei sitten ole aivan kunnon hakkeri!

Yksi mahdollisuus on tilata lähinnä Panan jenkkimarkkinoille tarkoitettu noin 0,5-1,0 kW moottorin säädinyksikkö ja yrittää sitä sovittaa tähän. Tässä ongelmana tietty se, että jenkeissä sen keskiömottorin tehokin on hieman suurempi kuin meikäläisten 250W. Mutta, eiväthän nuo moottorit ole mitenkään tiukasti mihinkään wattilukemman piikattuja, eli sillä säätimellä se ulos otettava teho yleensä määritellään. Eli saattaisi toimiakin!

• funtsija72

Miten onnistuisi napadynamolta virtaa invertterin kautta virtaa sähkömoottorille? onko kellään tietoa tai ideoita. Polkea tietysti pitäisi mutta lisäpotku tulisi dynamolta. ei olisi akkujen latauksia. e-werkillä on laturi josta tulee ulos 12v kun sen kytkee napadynamoon. Mikä estäisi vielä laittaa toinen invertteri perään ja voisi saada lisää tehoa? Dynamot voisi olla molemmissa pyörissä.

• Joo ei toimi tuollainen ikiliikkuja. Energiaa ei synny muunnosvaiheissa lisää, vaan sitä pikemminkin ”katoaa” lämmöksi.

Vai ajattelitko pistää siihen kuitenkin akun, ja käyttää siihen varastoitunutta energiaa esimerkiksi ylämäissä? Silloin se teoriassa toimii, mutta taitaa jäädä vähän köyhäksi napadynamojen pienehkön tehon vuoksi.

• Pedelecci

Joo, nimenomaan ei näistäkään ikiliikkujia tekemälläkään saa. Siis tuollaista klassista poljettavaa dynamo->akku->sähkömoottori vehjettä.

Kuten jo todettiin, sen tavanomaisen (Shimano, Shimdt, SRAM jne.) napadynamon teho on luokkaa 3 W 6 V jännitteelle. Eli siitä ei kovin kummoisia lataustehoja akulle saa vaikka kuinka jyrkkää alamäkeä alppimaisemissa päästelisi. Siis energiaa tuollaisesta vehkeestä irtoaa parhaimmillaan luokkaa 0,003 kWh.

Vertaa tätä sitten siihen, että tyypillisen sähköfillarin akun energia on luokkaa 0,3-0,60 kWh. Tästä voit hyvinkin sitten päätellä miten pitkään napadynamolla pitäisi lasketella, jotta akkusi latautuisi. Taitaisi tulla äiteetä ikävä!

• I love sähköpyörä

SUOSITTELEN!!! Ostin maaliskuussa tuon Lifebiken, se kun oli talvialessa. Sähköpyörä on maailman paras keksintö, kun haluaa raitista ilmaa työmatkoilla, minä varsinkin aamulla, eikä tarvii mennä suihkuun työmaalla. Ihanaa kuunnella linnunlaulua ja katsella kevään heräämistä. Työmatkani on 5,3 km, mutta jos lähden kaverin luota, se on n. 12 km, eikä tunnu missään.
      Pyöräilin muutaman kerran tavallisella 5-vaihteisella, kyllä se oli tuskaa ja hikeä, varsinkin vastatuulessa. Autonkin omistan, antaa sen nyt levähtää, ei vedä vertoja sähköpyörälle!

• Sähköpyöräilijä

Minä sähköistytin oman Helkama S6000:n. Pitkään vertailin hintoja ja kävin koeajamassa useaa sähköpyörää. Huomasin että pyörien laadussa ja painossa yms on todellakin isoja eroja. Lopulta päädyin sitten sähköistyttämään oman polkupyöräni Suomalaisessa Greencycle nimisessä yrityksessä. Yhdellä akun latauksella pääsee kulkemaan noin 60-70km eikä painoakaan tullut lisää edes kymmentä kiloa, joten ilman sähköäkin pääsee vielä kulkemaan vaivatta.
      Koko lysti tuli maksamaan alle 1000e, kun vastaavasta tehdastekoisesta sähköpyörästä olisi saanut pulittaa ainakin tuplasti enemmän. Pyörä on ollut nyt päivittäisessä käytössä 4kk ajan ja toimii edelleen niinkuin pitääkin ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Ensimmäinen sähköpyöräni oli 499e maksanut "markettipyörä" ja se painoi kuin synti ja ajaminen sillä oli vähän kömpelöä. Nykyään työmatkat ja hupiajot sujuu todella vaivattomasti ja kevyesti. Suosittelen lämpimästi jos harkitsee sähköpyörän hankkimista ja omistaa jo mieleisen polkupyörän.

• lifebike+

Lifebike on toiminut nyt pari vuotta lähes jokapäiväisessä käytössä ympäri vuoden. Kovalle käytölle se joutui talvella, ja napamoottori vaihdettiin takuuseen. Kiitokset siitä ja hyvästä palvelusta. Vaihdoin pyörään paksummat renkaat (50 milliä) niin kyyti on tasaisempaa ja mukavampaa.
      Akku toimii edelleen hyvin, myös talvella. Työmatkaan menee noin 25 kilometriä edestakaisin, ja lataan aukun aina pelkästään kotona. Tallissa on ajastin laturissa kiinni, joten kotiin tullessa johto kiinni, ja töihin lähtiessä irti. Helppoa. Akku on muistaakseni litium-rauta-fosfaatti, ja on toiminut siis hyvin. Talvisin otan akun lataukseen sisälle, ja töissä päiväksi sisälle. Lämpimänä se antaa enemmän virtaa ulos.
      Talvella etuveto auttaa lumella, ei sudi niin helposti kun molemmat akselit vetävät. Vastaa nelivetoa autossa. Tosin, sähköavustuksen ansiosta pyörään voi laittaa karkeat ja monipiikkiset nastarenkaat, eikä polkeminen ole liian raskasta.
      Pyörän huolto kuten normaalilla pyörällä. Sähköille ei oikeastaan tarvitse tehdä mitään. Eikä voikaan, paitsi sähköhommat osaava. Uusi pyörä kannattaa käyttää pyöräliikkeessä ensihuollossa, jotta osat tulee säädettyä ja kiristettyä kohdilleen lyhyen käytön jälkeen.
      Kaikenkaikkiaan, ihan ok hinta-laatu suhde.

Itse urheilen paljon, ja omistan myös retkipyörän, ja "kilpapyörän" (fiksi), mutta eniten käyttökertoja tulee tälle pyörälle. Helppoa, mukavaa ja nopeaa liikkumista kaupungissa.

• kännäri?

Käyttäjäkokemuksia olisi mukava kuulla noista kaikkein laadukkaimmista/kalleimmista sähköpyöristä, kuten Cannondalesta ja Helkaman uusista malleista Boschin moottorilla. Katsoin tuota C:a pyöräkaupassa, ja olihan se todella hieno kulkuväline. Hintaa taitaa olla kolme tonnia, mutta sehän on naurettavan vähän verrattuna vaikka moottoripyörään tai auton hintaan. Tai verrattuna kilpa- tai maastopyörään.

• penman71

Lifebike lakkasi toimimasta. Testasin akun auton 24V lampulla ja se paloi kirkkaasti. Lopulta löytyi vika. Moottorin ohjaimen runko kosketti sen alla oleviin ruuveihi ja syntyi oikosulku pyörän runkoon. Eristin ruuvien poäät ja pyörä kulki taas. Moottorin ohjain (CE:G3M20211-1592-16) sijaitsee akun liittimen edessä mustan kuoren alla.

• penman71

Liittimet ohjausyksiköstä (musta boki datulan takana) olivat kärynneet. Vaihda ne ja eristäohjausyksikön tunko alapuolella olevista ruuveista.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      83
      2716
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      58
      2634
    3. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      70
      2594
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      96
      2547
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      88
      2065
    6. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      50
      2012
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      141
      1866
    8. Joskus tulee niin

Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk
      Ikävä
      51
      1500
    9. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      33
      1459
    10. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      16
      1456
    Aihe