Puheiden todellinen anti

Kovalla penkillä

Viime aikoina olen kuunnellut seurapuheita tarkemmalla korvalla. Mistähän syystä? Ongelmakseni on noussut puheiden tyhjyys ja tiettyjen perustelujen ontuminen tai jopa kokonaan puuttuminen. Puheet noudattelevat kaikille tuttua ja turvallista kaavaa, jonka yhtänä (positiivisena) tunnusmerkkinä on toki evankeliumin saarnaaminen, mutta esim Raamatun selittäminen on vähäistä. Raamatunpaikat ovat tuttuja (samoja) ja/tai tulkinnat (selitykset) monta kertaa niin onttoja ja tyhjänpäiväisiä, että pahaa tekee. Mietin aivan liian usein, että voisihan tuonkin kohdan tulkita hieman toisinkin.

Viimeksi viime viikonloppuna istuskelin omalla koti-ry:lläni kuunnellen tuttujen miesten saarnoja. Ne eivät antaneet mitään :(. Puheet olivat niin tuttuja ja turvallisia, vl-elämää ihannoivia saarnoja, että kaikki kristillisyytemme reunaehdot ne toki täyttivät. Missä oli kuitenkin niiden hengellinen anti? En löytänyt sitä. Saarnoissa puhuttiin alkoholin synnistä ja kilpaurheilun vaaroista. Alkoholi saarnattiin synniksi juopumisen perusteella ja kilpaurheilu oman kunnian tavoitteluna. Tällainen, sinällään hyvää tarkoittava ja tapakultturia painottava puheko on sitä oikeaa ja turvallista? Minulle se ei antanut mitään. Tunsin lievää Keisarin uudet vaatteet - tunnetta. Minulle jäi seuroista aivan epätodellinen tunne. Eivätkö muut huomaa tätä?

76

2606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyhmä tynnöri

      Totta... Kyllä saarnakulttuuri liikkeessämme on todella heikkenemässä. Tuntuu, että puhujat puristavat itsensä ahtaaseen muottiin, joka estää rohkean Kristus-keskeisen Jumalansanan julistamisen. Ne perinteiset jutut, kuten vaarat ja vaaranpaikat, erilaiset synnit ja "näin on aina ymmärretty"-fraseologia tuntuu olevan saarnojen keskeinen sisältö. Plus että seurakuntaäidin turvallisuus.

      • Tyhmä tynnöri

        Lähinnä teologeja lukuunottamatta puhujiksi siunatut ihmiset ovat nykyisin hyvin homogeeninen joukko. Jonkinlainen kiltteys tai lapsenmielinen yksinkertaisuus kuuluu vallitsevaan profiiliin. Rohkeat, älykkäät tai persoonaltaan yhtään räväkämmät ihmiset eivät enää nykyisin tule kysymykseen.


    • Peppi Pitkätossu

      Ei, ei monikaan kiinnitä juuri mitään huomiota siihen, mitä puhujasetä sielä sopertelee.

      Taannoin seuroissa puhuja puhui itsensä ihan sekaisin ja pussiin. Eikä tainnut muut huomata kuin minä...

      Mies puhui siinä "isäin perinnesäännöistä" sujuvasti, ja Jeesuksen ajan fariseuksista, jotka "sälyttävät taakkoja ihmisten yllä, eivätkä itsekään niitä noudata"

      Mutta kun alkoi hakea asetelmalle analogiaa tähän päivään, alkoi siis puhua "tämän ajan fariseuksista", valitettavasti yhtään "taakkojen sälyttäjä- sakkia" ei hänellä mieleen muistunutkaan - koska kappas kappas vain: me itsehän olemme pahimpia siinä hommassa.....:-D

      No tämän havaittuaan sitten sieltä tuli että "ööööö..." ja sitten hetken kakomisen jälkeen että "nämähän (tarkoitti siis niitä taakkoja) ovat sinänsä ihan oikeita asioita, mutta nykyajan fariseukset eivät niitä siis vain noudata". Heh!

      Eli selitykset menivät aivan hunningolle ja itse asiakin: Raamatun paheksumasta asiasta väännettiin nykylestadiolaisuudessa ilmenevälle vastaavalle toiminnalle hyve. Uskottomat on taas "onnettomasti harhassa" kun eivät näitä NOUDATA! Eivät noudata televisiokieltoa jne!!!

      Kukaan kuulijoista ei reagoinut ko. asiaan yhtään mitenkään, tuskin edes huomasivat. Kaikki menivät vain iloisesti rupatellen kahville ja kutsumaan ystäviä kyläilemään, niinkuin tapana on.... :-D

      • 25

        "Kukaan kuulijoista ei reagoinut ko. asiaan yhtään mitenkään, tuskin edes huomasivat. Kaikki menivät vain iloisesti rupatellen kahville ja kutsumaan ystäviä kyläilemään, niinkuin tapana on.... :-D"

        Jostakin netistä löysin saarnageneraattorin. Toimis varmaan suurimmalle osasta kuulijoita. Tuttu rytmi puheessa, tuttuja fraaseja, tuttu puhuja...:-))


      • testaa ja nauti
        25 kirjoitti:

        "Kukaan kuulijoista ei reagoinut ko. asiaan yhtään mitenkään, tuskin edes huomasivat. Kaikki menivät vain iloisesti rupatellen kahville ja kutsumaan ystäviä kyläilemään, niinkuin tapana on.... :-D"

        Jostakin netistä löysin saarnageneraattorin. Toimis varmaan suurimmalle osasta kuulijoita. Tuttu rytmi puheessa, tuttuja fraaseja, tuttu puhuja...:-))

        http://ohosiioni.blogspot.com/2011/01/saarnageneraattori-verraton-apuvaline.html


      • kompastuu...

        VL:thän ovat aikamme suurimpia fariseuksia syntilistoineen ja taakkojen sälyttämisineen!

        Onko millään kristityllä yhteisöllä niin tarkat ja tiukat elämäntapasäännöt kuin vl-yhteisöllä?


      • Penseä seuravieras

        Seuroissa on usein hauskaakin!


      • Kloku64

        valitettavasti näin on.
        Suuri osa puheista on lähes pelkkääliturgiaa, saattaa olla että raamattuun ei viitata koko puheessa!
        Muistan kuulleenni etrtä tästä olisi josku kuulema puhujainkokouksessakin kannettu huolta.
        Mitä on tapahtunut? Miksi saarnat ovat usein niin tyhjiä?
        Tokihan on myös ruokkivia ja raamatullisia saarnoja, mutta harvinaista herkkua ne ovat.
        Ja mikä merkillisintä, ei riipu iästä, ei koulutuksesta, ei kokemuksesta, ei onko pappi vai ei,
        vaan jostakin muusta, joka ei ole minulle auennut.
        Osaatteko ymmärtää mistä voisi olla kysymys?


      • Peräkamaripoika
        Kloku64 kirjoitti:

        valitettavasti näin on.
        Suuri osa puheista on lähes pelkkääliturgiaa, saattaa olla että raamattuun ei viitata koko puheessa!
        Muistan kuulleenni etrtä tästä olisi josku kuulema puhujainkokouksessakin kannettu huolta.
        Mitä on tapahtunut? Miksi saarnat ovat usein niin tyhjiä?
        Tokihan on myös ruokkivia ja raamatullisia saarnoja, mutta harvinaista herkkua ne ovat.
        Ja mikä merkillisintä, ei riipu iästä, ei koulutuksesta, ei kokemuksesta, ei onko pappi vai ei,
        vaan jostakin muusta, joka ei ole minulle auennut.
        Osaatteko ymmärtää mistä voisi olla kysymys?

        "Mitä on tapahtunut? Miksi saarnat ovat usein niin tyhjiä?"

        Tyhjiähän ne on. Arvelisin että koska puuttuu yks tietty asia. Siis tilanne on auttamatta seurausta siitä, että puhujilla ei ole enää rehellistä, omakohtaista suhdetta Kristukseen. Välissä on "yhteistunto". Kollektiivi. Yksilön omatunto on nitistetty. Silloin ihminen ei puhu omana itsenään vaan vahtii koko ajan sanojaan ettei tulisi sanoneeksi mitään liian "omaa" vaan varmasti pysyy yhteistunnon mukaisessa pilttuussa.


    • Ei nappaa

      Osuit asian ytimeen. Varsinkin maallikko "saarnamiesten" puheet alkavat olla melko puisevia. Toistellaan vaan tuttuja sananparsia, fraaseja ja liturgioita. Yhdestä raamatunkohdasta on vain yksi selitys ja puheissa selitetäänkin vain tiettyjä yksiä ja samoja raamatunkohtia. Puhe heijastelee kangistunutta vl-traditiota, joka on omaksuttu seurapenkissä toisten puheita kuunnellen. Raamatuntuntemus on jäänyt vähäiseksi.
      Kannattaisiko maallikkopuhujien hiukan opiskella teologiaa ja tutustua raamattuun paremmin?

      • ............

        "Kannattaisiko maallikkopuhujien hiukan opiskella teologiaa ja tutustua raamattuun paremmin? "

        Sellainen voisi erkaannuttaa elävästä uskosta.


      • yks uskovainen
        ............ kirjoitti:

        "Kannattaisiko maallikkopuhujien hiukan opiskella teologiaa ja tutustua raamattuun paremmin? "

        Sellainen voisi erkaannuttaa elävästä uskosta.

        Raamatussahan kehoitetaan meitä tutkimaan kirjoituksia ja oppimaan sekä kasvamaan kristittyinä, eikä jäädä maitoruuan asteelle vaan kypsymään vahvempaa ruokaa vaativiksi.

        Sanoisin, että on tapahtunut päin vastoin, kun ei tutkita tarpeeksi Raamattua, niin puheet ovat mitä ovat eivätkä likikään aina Raamatun mukaisia:(

        Siis lisää Raamatun opiskelua eikä teologiakaan pahaa tee, jos ohjenuorana on Pyhä Henki.


    • saarnaajien

      varassa oleva vl-teologia on onttoa. Mies puhuu samoja fraaseja vuosikymmenestä toiseen, ei osaa eikä kykene uudistua -uskaltamisesta puhumattajaan. Hoitokokous ja saarnakieltohan siitä seuraa jos ei pysy tutulla fraasilinjalla...

    • vl.kisat=bisness

      "kilpaurheilu oman kunnian tavoitteluna"
      kun kisaa yritys markkinoilla ja saa palkintoja ja paljon rahaa.. onko se jotenkin uskovaisenpaa kilpailua?

    • vl-rahvasta!

      VL-kellokkaat vähät välitävät urheilukilpailusynnistä, siellä ne vl-johtajat häiriköivät Pekingin Olympiakatsomossa niin, että järjestysmiehen piti puuttua asiaan -ja täysin synnittömästi!

      Mutta rahvasta kielletään menemästä Ouluhalliin katsomaan Kärppien peliä...

      • 9+7

        Oulhalllin meneminen kärppäpeliä katsomaan koska siellä ei edes pelata
        jääkiekkoa. Ouluhalli on yleisurheilua ja jalkapalloa varten.


      • ahneudessa!

        Koska kilpaurheilussa ei rikastu, se on syntiä.


    • .

      Saarnojen laatuun voi jokainen kuulija vaikuttaa. Olemme yksi ruumis ja saaneet juoda samaa Henkeä. Kun arvostelen mielessäni puhujaa, arvosteluni vaikuttaa häneen kielteisesti. Jos sydämeni on avoin ja rakkauden täyttämä, puhuja vapautuu. Lisäksi voin Jeesukselle suunnatulla kiitoksella ja rukouksella vaikuttaa niin, että saarnaaja saa taivaasta sellaisia sanoja, joita hänellä itsellään ei ole.

    • luulen näin

      kannattaa tosiaankin olla huolissasi ITSESI sieluntilasta.kysellä muilta ja asettua lapsen paikalle,ettet paisu itsessäsi kuin pullataikina.Ei liian itsekylläiselle ja kaikkitietävälle oo koskaan lammasten ruoka maistunut.sama manna joka päivä.

      • Suorat sanat

        syntyvää paskaa vl-saarnamiehet jakavat mikrofonin takaa. Kun ei ole Pyhän Hengen voimaa saarnoissa, niin asia on kuten avaaja kertoo = tyhjien fraasien pyörittelyä.


      • sunnuntai!

        He he...


      • Leksa-Veksa

        Heti meni sieluntilan syyksi, kun hän arvioi saarnojamme.

        Mun mielestä saarnoista voisi keskustella seurojen jälkeen. Mitä keskustelua sellainen on, jossa vain hoetaan; saarna oli hyvä, se ravitsi sielua, kylläpä matkanteko taas maittaa.

        Vaikka kyllähän sen tietää, ettei mitään sovi kyseenalaistaa, mitään kunnon keskustelua ei koskaan voi syntyä lestadiolaisessa tapakulttuurissa, jossa vallitsee ns. epädemokratia.
        On vain yksi totuus, muille ajatuksille ei ole sijaa.
        Saarnat ovat lajissaan tätä: tillin tallin taivasalla, tillin tallin dum.

        Voitais keskustella esim. mikä on lestadiolaisuuden alkuperä, siis ennen lapin mariaa ja Larssia.


      • Taavetti.
        Leksa-Veksa kirjoitti:

        Heti meni sieluntilan syyksi, kun hän arvioi saarnojamme.

        Mun mielestä saarnoista voisi keskustella seurojen jälkeen. Mitä keskustelua sellainen on, jossa vain hoetaan; saarna oli hyvä, se ravitsi sielua, kylläpä matkanteko taas maittaa.

        Vaikka kyllähän sen tietää, ettei mitään sovi kyseenalaistaa, mitään kunnon keskustelua ei koskaan voi syntyä lestadiolaisessa tapakulttuurissa, jossa vallitsee ns. epädemokratia.
        On vain yksi totuus, muille ajatuksille ei ole sijaa.
        Saarnat ovat lajissaan tätä: tillin tallin taivasalla, tillin tallin dum.

        Voitais keskustella esim. mikä on lestadiolaisuuden alkuperä, siis ennen lapin mariaa ja Larssia.

        Viestini sijoittuminen heti sinun viestisi jälkeen, saattaisi aiheuttaa mielleyhtymän, kuin olisin sinulle vastannut. Pahoittelen väärinkäsityksen mahdollisuutta.


      • 23 + 11

        Ei kait kuulijaa syyllistämällä asiat parane, kun seurapuheet on pelkkiä fraaseja niin silloin pitäisi tehdä jotakin muuta kuin syytellä niitä jotka sen ääneen sanoo.


      • Lumenpudottaja
        23 + 11 kirjoitti:

        Ei kait kuulijaa syyllistämällä asiat parane, kun seurapuheet on pelkkiä fraaseja niin silloin pitäisi tehdä jotakin muuta kuin syytellä niitä jotka sen ääneen sanoo.

        Olisivatko teologit sitten parempia kuin maallikot? Olisi ainakin Raamatun tuntemusta enemmän...


    • Keijo Ryynänen

      Sattuipa kerran Tampereen ry:llä, kun Pekka-veli saarnasi siitä kuinka lopun aikoina yrittävät nämä maailman hengellisyydet omia Kristuksen ja huutelevat, että täällä on jumalanvaltakunta ja täällä on jumalanvaltakunta...

      Sitten hänen puheensa jatkui: "Mutta me täällä jumalanvaltakunnassa kyllä tiedämme missä se on."

      Tarvinneeko tähän enää mitään sanoa...

      • Nauru pidentää ikää

        :-DDDD Näistä saisi kaskukirjan nopeasti kasaan.


      • Leksa-Veksa

        Kyllä niitä letkautuksia sattuu aina silloin tällöin. Yksi kuuluisimpia on tämä:

        Kun te nuoret alatte seurustelemaan, niin älkää katselko kauniita kumppaneita, vaan rumia, koska kauneus on katoavaa, mutta rumuus alati lisääntyvää.

        Helluntailainen lestadiolaisisännälle: Meidän seurakunnassa on sellainen Pyhä-Henki, joka panee ihmisen polvilleenkin. Isäntä: Teijän Pyhä-Henki on yhtä löysää kuin hevosen pieru

        On niitä, nyt vaan kaikki muistelemaan, ei nyt äkkipäätä tule enempää mieleen.


      • ei yli-ihmisiä
        Leksa-Veksa kirjoitti:

        Kyllä niitä letkautuksia sattuu aina silloin tällöin. Yksi kuuluisimpia on tämä:

        Kun te nuoret alatte seurustelemaan, niin älkää katselko kauniita kumppaneita, vaan rumia, koska kauneus on katoavaa, mutta rumuus alati lisääntyvää.

        Helluntailainen lestadiolaisisännälle: Meidän seurakunnassa on sellainen Pyhä-Henki, joka panee ihmisen polvilleenkin. Isäntä: Teijän Pyhä-Henki on yhtä löysää kuin hevosen pieru

        On niitä, nyt vaan kaikki muistelemaan, ei nyt äkkipäätä tule enempää mieleen.

        Inhimillisiä ihmisiä ne on puhujatkin.


      • Leksa-Veksa
        ei yli-ihmisiä kirjoitti:

        Inhimillisiä ihmisiä ne on puhujatkin.

        "Mari Kiviniemestä tulee hyvä kokovartaloministeri."
        Joo, tottahan kaikilla lipsahtaa, ei vain saarnamieheltä. Mutta Melperiltä lipsahtaa aikamoisia sammakoita yhtenään tällä palstalla. Ei ole Melperistä kasvanut vielä salonkikelpoista esiintyjää


    • puupeepuu

      Mahtaisikohan eräänä syynä olla puhujien ylirasittuminen. Varsinaisten seurojen lisäksi pidetään seuroja vielä vanhainkodeissa. On tiistaikerhoja, nuorten iltoja, häitä ja hautajaisia ja joka paikassa yksien ja samojen puhujien pitäisi sanoa jotain.

      Puhujia pitäisi myös kouluttaa. Ainakin valtakunnallisesti kiertävien puhujien pitäisi osallistua koulutusleireille, joissa asiantuntijat ja parhaat puhujat treenaisivat heitä raamatunselittämisessä ja puheenpidossa sekä karsisivat pahimmat virheet pois.

      • Näion sen näen

        Kyllä SRK on järjestänyt puhujille koulutuspäiviä jo vuosia. Opistoissa on Raaamattukursseja.

        Luulen että pahin ongelma on se että vl oppi perustuu vain muutamaan irralliseen Raamatun kohtaan, eikä opilla on elävää yhteyttä Lutherin opetukseen. Opilla ei ole kiinnekohtaa oikeastaan yhtään missään, se elää vain näiden irrallisten, asiayhteydestään erotettujen fraasien varassa.

        Silloin ei puhujien opettaminen oikein auta.


      • Kuulijan päässä

      • 55+55
        Näion sen näen kirjoitti:

        Kyllä SRK on järjestänyt puhujille koulutuspäiviä jo vuosia. Opistoissa on Raaamattukursseja.

        Luulen että pahin ongelma on se että vl oppi perustuu vain muutamaan irralliseen Raamatun kohtaan, eikä opilla on elävää yhteyttä Lutherin opetukseen. Opilla ei ole kiinnekohtaa oikeastaan yhtään missään, se elää vain näiden irrallisten, asiayhteydestään erotettujen fraasien varassa.

        Silloin ei puhujien opettaminen oikein auta.

        olen myös pohtinut et onko samaa jatkossa vuodesta toiseen... haljummalta se ainakin kokoajan tuntuu olevan.


      • Päivänvalossa
        Näion sen näen kirjoitti:

        Kyllä SRK on järjestänyt puhujille koulutuspäiviä jo vuosia. Opistoissa on Raaamattukursseja.

        Luulen että pahin ongelma on se että vl oppi perustuu vain muutamaan irralliseen Raamatun kohtaan, eikä opilla on elävää yhteyttä Lutherin opetukseen. Opilla ei ole kiinnekohtaa oikeastaan yhtään missään, se elää vain näiden irrallisten, asiayhteydestään erotettujen fraasien varassa.

        Silloin ei puhujien opettaminen oikein auta.

        "Opilla ei ole kiinnekohtaa oikeastaan yhtään missään, se elää vain näiden irrallisten, asiayhteydestään erotettujen fraasien varassa."

        Sattuvasti sanottu.


      • Uskomassa
        Päivänvalossa kirjoitti:

        "Opilla ei ole kiinnekohtaa oikeastaan yhtään missään, se elää vain näiden irrallisten, asiayhteydestään erotettujen fraasien varassa."

        Sattuvasti sanottu.

        Lue Juhani Uljaan kirja Peltoon kätketty aarre. Siitä saa selville myös opilliset.


      • seuraisäntä

      • Hyvä linkki

      • Kloku64
        Uskomassa kirjoitti:

        Lue Juhani Uljaan kirja Peltoon kätketty aarre. Siitä saa selville myös opilliset.

        Tuo Peltoon kätketty aarre on kyllä ihan hyvä,
        mutta opilisesti se on kovasti ohut.
        Se on kirja joka kannattaa antaa epäuskovaiselle ystävällä,
        joka haluaa tietää ja ymmärtää.
        Mutta opilliseksi kirjaksi sitä ei voi oikein sanoa.


    • on hakusessa

      Sellainen vaikutelma on tullut että nykyään puhujat viittaavat hyvin vähän Raamattuun kuin aiemmin. ja jos siittaavat niin senkin sattumanvaraisesti. Ennen vanhaan (olen lukenut vanhoja saarnoja) kristillisyyden puhujilla oli tapana "selittää Raamattua Raamatulla". Raamatun sanoma syventyi ja alkoi elää kuulijan mielkessä. Näin tapahtuu kun lukee vanhoja saarnoja. Nykyään käy usein niin että varsinkin moni maallikkopuhuja on luonut tekstin luvusta polun pisteeseen jossa alkaa korostamaan seurakunnan merkitystä, Jumalanvaltakunnan työn (=ry:n työvuorojen) tärkeyttä, vaaran paikkoja ja armoneuvojen noudattamisen tärkeyttä. Ja niin edelleen. Se on puisevaa ja hengetöntä.

      • Leksa-Veksa

        Olen joskus huvikseni laskenut, kuinka monta kertaa puhuja saarnansa aikana lausuu sanan jumalanvaltakunta, jumala, jumalan lapset, jumalan seurakunta. Yli sata kertaa se oli, elikkä turhaa lausuntaa Herran sinun Jumalasi nimeä. Kylläkait se alkaa kuulijaa tympimään, jos samoja lauseita toistetaan alinomaa.
        Mutta minä luulen, ettei kaikki sitä edes illaa, koska ovat niin tottuneet näihin "tillin tallin taivasalla, tillin tallin dum. liturgioihin.
        Minä ainakin olen sen jo kauan sitten huomannut ja se häiritsee minua. Vika on tietysti kuulijassa, ei koskaan sanan julistajassa, sanotaan. Tutkihhan poika omaa sieluntilaasi, ennenkä alat Jumalan sanaa aliarvioimaan!

        R:Y.n työvuorot ovat toki tärkeitä ja kohta aletaan puhumaan Lumijoen suviseurojen työvuoroista. Työvuoroihin suorastaan pakoitetaan. Sanotaan vain, että jos et pääse, hommaa joku tilallesi, ei se sen vaikeampaa ole. Vei ei ole. Muutaman kerran on käynyt niin, ettei lupauksiaan ole pystynytkään lunastamaan, kun halukkaita ei niin vain löydykkään.
        Papiksi lukeneet saarnaajat eivät niin herkästi sorru tähän samojen asioiden toisteluihin, niinkuin pystymetsästä puhujiksi kutsutut.
        Kyllä saarnatyylit on muuttuneet paljonkin ajan saatossa, sanottaisko hillitymmiksi, mutta toisaalta jankutetaan samaa asiaa moneen kertaan.


      • Tipun alla
        Leksa-Veksa kirjoitti:

        Olen joskus huvikseni laskenut, kuinka monta kertaa puhuja saarnansa aikana lausuu sanan jumalanvaltakunta, jumala, jumalan lapset, jumalan seurakunta. Yli sata kertaa se oli, elikkä turhaa lausuntaa Herran sinun Jumalasi nimeä. Kylläkait se alkaa kuulijaa tympimään, jos samoja lauseita toistetaan alinomaa.
        Mutta minä luulen, ettei kaikki sitä edes illaa, koska ovat niin tottuneet näihin "tillin tallin taivasalla, tillin tallin dum. liturgioihin.
        Minä ainakin olen sen jo kauan sitten huomannut ja se häiritsee minua. Vika on tietysti kuulijassa, ei koskaan sanan julistajassa, sanotaan. Tutkihhan poika omaa sieluntilaasi, ennenkä alat Jumalan sanaa aliarvioimaan!

        R:Y.n työvuorot ovat toki tärkeitä ja kohta aletaan puhumaan Lumijoen suviseurojen työvuoroista. Työvuoroihin suorastaan pakoitetaan. Sanotaan vain, että jos et pääse, hommaa joku tilallesi, ei se sen vaikeampaa ole. Vei ei ole. Muutaman kerran on käynyt niin, ettei lupauksiaan ole pystynytkään lunastamaan, kun halukkaita ei niin vain löydykkään.
        Papiksi lukeneet saarnaajat eivät niin herkästi sorru tähän samojen asioiden toisteluihin, niinkuin pystymetsästä puhujiksi kutsutut.
        Kyllä saarnatyylit on muuttuneet paljonkin ajan saatossa, sanottaisko hillitymmiksi, mutta toisaalta jankutetaan samaa asiaa moneen kertaan.

        on palstalla keskusteltu aiemminkin. Olen useinkin ihmetellyt näitä kuulemiani vl-saarnoja. Kuuntelen seuroja radiosta tai netistä lähes joka sunnuntai, jos se vain on mahdollista. Olen luullut, että vika on minussa ja jo "paatuneessa sieluntilassani", kun saarnoista harvoin saan mitään ns. sielun ravintoa. Mutta näyttääpä teillä muillakin olevan samat tunnot.
        Saarnatekstit ovat usein samoja, tuttuja ja turvallisia. Esim. siitä kamariherran kääntymyksestä, "ymmärrätkös mitä luet", jne. Ja jos luettu teksti olisikin vähän oudompi, niin saarnaaja pyörittää puheensa niin, että pian ollaan taas tuossa tai muussa tuikitutussa aiheessa.
        Edes omakohtaisia syntisestä elämästä kääntymyspuheita "todistuksia" vl-puhujilla ei ole, koska puhujat ovat yleensä koko ikänsä uskovaisten keskuudessa talostelleita lapsuudenuskovaisia.

        Olenkin miettinyt, että onko puhujien takaraivossa jokin pelko saarnata väärin, ja joutuvatko puhujat saarnavirkaan ilman suurempaa Raamatun tuntemusta? Käsitelläänkö edes nuorten raamattuluokissa muita kuin noita samoja vl-uskon perustestejä?
        Vl-uskovaiset eivät toisaalta kai odotakaan puhujiltaan suurempaa Raamatun tuntemusta, koska he uskovat puhujan saavan "ilmoituksensa" suoraan Jumalalta? Siksi kuulijat eivät kai saa arvostellakaan puheita?
        Annetaanko vl-maallikkopuhujille mitään koulutusta? Käyväthän vl-papitkin monta vuotta koulua valmistuakseen tehtäväänsä.


      • Kyllästynyt.

        irrallisuus, sattumanvaraisuus, mikään ei liity mihinkään, vain se on toistuva osa puhetta että ihaillaan itseä, meitä.


      • Eniten asiaa

        Joillakin teologeilla on raikas ja kirkas sanoma puheissaan. Heitä ei kutsuta suviseuroihin (Särkiniemi on poikkeus).


      • teologiaa,
        Eniten asiaa kirjoitti:

        Joillakin teologeilla on raikas ja kirkas sanoma puheissaan. Heitä ei kutsuta suviseuroihin (Särkiniemi on poikkeus).

        jonka pääopit siis keksi maanviljelijä-taulukauppias Heikki Saari ollessan SRK:n pääteologina 70-luvulla. Hän keksi mm henkiopin ja mitätöi pappiskoulutuksen teologian, siksi raikkaat henget eivät pääse suviseuroissa ääneen. Mitä vanhoillisempi, sen varmempi suviseurapuhuja.


      • onneton tilanne
        teologiaa, kirjoitti:

        jonka pääopit siis keksi maanviljelijä-taulukauppias Heikki Saari ollessan SRK:n pääteologina 70-luvulla. Hän keksi mm henkiopin ja mitätöi pappiskoulutuksen teologian, siksi raikkaat henget eivät pääse suviseuroissa ääneen. Mitä vanhoillisempi, sen varmempi suviseurapuhuja.

        Luin jostain etät silloin 60-luvun riidoissa kaksi kolmasossaa teologeista lähti tai erotettiin. Vasta silloin herätysliikkeestä tuli TODELLA maallikkopuhuja vetoinen. Vaikka nyt onkin teologeja enemmän, asetelma ei ole muuttunut. pappeja on 140 utta maallikkopuhujia on kaikkiaan noin 750.

        Millainen Raamatun tuntemus on tavallisella suomalaismiehellä, ehkä insinööriksi tai opettajaksi opiskelleella miehellä? Vaikka ikänsä olisi seuroissa istunut, se ei tuo ihmiselle laajempaa kokonaisvaltaista Raamatun eikä kristinopin tuntemusta.

        Papukaijamaisesti hän toistelee itse seuroissa aikaisemmin kuulemiaan fraaseja ja siihen se jää.


      • tulkintoihin,
        onneton tilanne kirjoitti:

        Luin jostain etät silloin 60-luvun riidoissa kaksi kolmasossaa teologeista lähti tai erotettiin. Vasta silloin herätysliikkeestä tuli TODELLA maallikkopuhuja vetoinen. Vaikka nyt onkin teologeja enemmän, asetelma ei ole muuttunut. pappeja on 140 utta maallikkopuhujia on kaikkiaan noin 750.

        Millainen Raamatun tuntemus on tavallisella suomalaismiehellä, ehkä insinööriksi tai opettajaksi opiskelleella miehellä? Vaikka ikänsä olisi seuroissa istunut, se ei tuo ihmiselle laajempaa kokonaisvaltaista Raamatun eikä kristinopin tuntemusta.

        Papukaijamaisesti hän toistelee itse seuroissa aikaisemmin kuulemiaan fraaseja ja siihen se jää.

        kuten 60-luvullakin, jolloin valtaosa papeista "heitettiin saatanalle". VL-papit saarnaavat kirkossa eli työpaikallaan ev.lut-kirkon mukaista oppia ja vl-seuroissa SRK:n oppia, joka poikkeaa tärkeiltä osiltaan kirkon opetuksesta, mm: kasteen, ehtoollisen jne osalta. VL-pappihan pitää muita kuin vl:iä saatanan lapsina...


      • Havaintoja on
        tulkintoihin, kirjoitti:

        kuten 60-luvullakin, jolloin valtaosa papeista "heitettiin saatanalle". VL-papit saarnaavat kirkossa eli työpaikallaan ev.lut-kirkon mukaista oppia ja vl-seuroissa SRK:n oppia, joka poikkeaa tärkeiltä osiltaan kirkon opetuksesta, mm: kasteen, ehtoollisen jne osalta. VL-pappihan pitää muita kuin vl:iä saatanan lapsina...

        Minusta on ruvennut tuntumaan että pappien tilanne on melko vaikea tänäpäivänä. Moni nuoremman polven vl teologi hakeutuu muualle kuin seurakunta/sananjulistus tehtäviin.


      • pallilla,
        Havaintoja on kirjoitti:

        Minusta on ruvennut tuntumaan että pappien tilanne on melko vaikea tänäpäivänä. Moni nuoremman polven vl teologi hakeutuu muualle kuin seurakunta/sananjulistus tehtäviin.

        vaikka miehen on pakko:)

        Kirkossa luterilaisen opin ja seuroissa SRK-laisen lahko-opin julistamisen ristiriita on liian suuri monelle.


      • Työmäärä
        pallilla, kirjoitti:

        vaikka miehen on pakko:)

        Kirkossa luterilaisen opin ja seuroissa SRK-laisen lahko-opin julistamisen ristiriita on liian suuri monelle.

        Ehkä myös työmäärä karsii kiinnostusta. Nykyajan miehet eivät ole valmiita uhraamaan kaikkea aikaansa työlle, kun on perheessä pieniä lapsia.


      • kirous?
        Työmäärä kirjoitti:

        Ehkä myös työmäärä karsii kiinnostusta. Nykyajan miehet eivät ole valmiita uhraamaan kaikkea aikaansa työlle, kun on perheessä pieniä lapsia.

        Ei papilla työtunteja niin paljoa tule, ettei siihen normaali ihminen kykene.

        Ja virassa saa vapaata helposti. Siksi vl-miehet haluavat papeiksi...

        Viralle ei vittuilla.


    • Hattu vaihtunut

      "Viimeksi viime viikonloppuna istuskelin omalla koti-ry:lläni kuunnellen tuttujen miesten saarnoja. Ne eivät antaneet mitään "

      ei siellä seuroissa käydä yksistään puheen takia...

      • Tuli kuunneltua yhdet seurat taas, kun oli radio Pooki päällä koko päivän. Tais olla viikko sitten, ja ne tulivat muistaakseni Oulunsalon ry:ltä, ensimmäisenä puhujana J. Alaranta, toisen nimeä en enää muista (alan etääntyä piireistä...). Kuuntelin puheet siksi, että tietäisin, missä mennään. Tuli Alarannalta tekstiä kohdasta, jossa puhutaan, että Kristus on ainoa välimies, ja että pitää rukoilla kaikkien ihmisten puolesta (tais olla Paavalin kirje Timoteukselle). Eiköhän saatu käännettyä teksti aivan päälaelleen, että Kristus ei olekaan ainoa välimies, vaan että juuri tämä seurakunta ehdottomasti tarvitaan parannuksen tekoon!!! Lutterin mukaan parannus on mielenmuutos, ja siitä syntyi puhujalla potkukelkkavertaus, että kun syvässä lumessa yrittää kääntää kelkkaa, niin se pitää nostaa ylös ja kääntää toiseen suuntaan. Siinä ei sitten pidä luottaa omiin voimiin, vaan tietysti vain ja ainoastaan ainoaan oikeaan välimieheen, vanhoillislestadiolaiseen seurakuntaan. Raamatun kehoitus rukoilla kaikkien ihmisen puolesta kääntyi tietysti siihen, että kaikkien pitäisi älytä kääntyä vanhoillislestadiolaisiksi. Molemmissa puheissa Jumalan sana käännettiin niin, että siitä saatiin seurakunnan valtaa korostava oppi. Toinen puhujista Saara-äidistä hempeästi ja liikuttavasti maalailikin sitten perinteiset kielikuvat. PSitä vaan ihmettelen, miten ihmiset voivat hyväksyä ja niellä tuommoisen vääristelyn korvaa lotkauttamatta?


      • Hyvä tietää
        Issahawwa kirjoitti:

        Tuli kuunneltua yhdet seurat taas, kun oli radio Pooki päällä koko päivän. Tais olla viikko sitten, ja ne tulivat muistaakseni Oulunsalon ry:ltä, ensimmäisenä puhujana J. Alaranta, toisen nimeä en enää muista (alan etääntyä piireistä...). Kuuntelin puheet siksi, että tietäisin, missä mennään. Tuli Alarannalta tekstiä kohdasta, jossa puhutaan, että Kristus on ainoa välimies, ja että pitää rukoilla kaikkien ihmisten puolesta (tais olla Paavalin kirje Timoteukselle). Eiköhän saatu käännettyä teksti aivan päälaelleen, että Kristus ei olekaan ainoa välimies, vaan että juuri tämä seurakunta ehdottomasti tarvitaan parannuksen tekoon!!! Lutterin mukaan parannus on mielenmuutos, ja siitä syntyi puhujalla potkukelkkavertaus, että kun syvässä lumessa yrittää kääntää kelkkaa, niin se pitää nostaa ylös ja kääntää toiseen suuntaan. Siinä ei sitten pidä luottaa omiin voimiin, vaan tietysti vain ja ainoastaan ainoaan oikeaan välimieheen, vanhoillislestadiolaiseen seurakuntaan. Raamatun kehoitus rukoilla kaikkien ihmisen puolesta kääntyi tietysti siihen, että kaikkien pitäisi älytä kääntyä vanhoillislestadiolaisiksi. Molemmissa puheissa Jumalan sana käännettiin niin, että siitä saatiin seurakunnan valtaa korostava oppi. Toinen puhujista Saara-äidistä hempeästi ja liikuttavasti maalailikin sitten perinteiset kielikuvat. PSitä vaan ihmettelen, miten ihmiset voivat hyväksyä ja niellä tuommoisen vääristelyn korvaa lotkauttamatta?

        ovat rankkaa Raamatun vastaista valehtelua. Valheen isä saatana voitelee nuo saarnat.


      • Saarnan alla
        Issahawwa kirjoitti:

        Tuli kuunneltua yhdet seurat taas, kun oli radio Pooki päällä koko päivän. Tais olla viikko sitten, ja ne tulivat muistaakseni Oulunsalon ry:ltä, ensimmäisenä puhujana J. Alaranta, toisen nimeä en enää muista (alan etääntyä piireistä...). Kuuntelin puheet siksi, että tietäisin, missä mennään. Tuli Alarannalta tekstiä kohdasta, jossa puhutaan, että Kristus on ainoa välimies, ja että pitää rukoilla kaikkien ihmisten puolesta (tais olla Paavalin kirje Timoteukselle). Eiköhän saatu käännettyä teksti aivan päälaelleen, että Kristus ei olekaan ainoa välimies, vaan että juuri tämä seurakunta ehdottomasti tarvitaan parannuksen tekoon!!! Lutterin mukaan parannus on mielenmuutos, ja siitä syntyi puhujalla potkukelkkavertaus, että kun syvässä lumessa yrittää kääntää kelkkaa, niin se pitää nostaa ylös ja kääntää toiseen suuntaan. Siinä ei sitten pidä luottaa omiin voimiin, vaan tietysti vain ja ainoastaan ainoaan oikeaan välimieheen, vanhoillislestadiolaiseen seurakuntaan. Raamatun kehoitus rukoilla kaikkien ihmisen puolesta kääntyi tietysti siihen, että kaikkien pitäisi älytä kääntyä vanhoillislestadiolaisiksi. Molemmissa puheissa Jumalan sana käännettiin niin, että siitä saatiin seurakunnan valtaa korostava oppi. Toinen puhujista Saara-äidistä hempeästi ja liikuttavasti maalailikin sitten perinteiset kielikuvat. PSitä vaan ihmettelen, miten ihmiset voivat hyväksyä ja niellä tuommoisen vääristelyn korvaa lotkauttamatta?

        Kannattaa tosiaan keskittyä kuuntelemaan nykyisiä saarnoja... Tämä on ollut jo pidemmän aikaa vahvin seurapuheiden sisältö:

        "Molemmissa puheissa Jumalan sana käännettiin niin, että siitä saatiin seurakunnan valtaa korostava oppi."

        Saarnataan ihan pokkana jopa niin, että yksityisen uskovaisen omatunto ilmoittaa väärin eikä siihen pidä luottaa, vaan pitää tahdottomasti ja kyselemättä vaan noudattaa seurakunnan "yhteistuntoa".

        Luther teki elämäntyönsä juuri tällaista opetusta vastaan. Pahaksion päässyt.


      • jarmo oulaisista
        Issahawwa kirjoitti:

        Tuli kuunneltua yhdet seurat taas, kun oli radio Pooki päällä koko päivän. Tais olla viikko sitten, ja ne tulivat muistaakseni Oulunsalon ry:ltä, ensimmäisenä puhujana J. Alaranta, toisen nimeä en enää muista (alan etääntyä piireistä...). Kuuntelin puheet siksi, että tietäisin, missä mennään. Tuli Alarannalta tekstiä kohdasta, jossa puhutaan, että Kristus on ainoa välimies, ja että pitää rukoilla kaikkien ihmisten puolesta (tais olla Paavalin kirje Timoteukselle). Eiköhän saatu käännettyä teksti aivan päälaelleen, että Kristus ei olekaan ainoa välimies, vaan että juuri tämä seurakunta ehdottomasti tarvitaan parannuksen tekoon!!! Lutterin mukaan parannus on mielenmuutos, ja siitä syntyi puhujalla potkukelkkavertaus, että kun syvässä lumessa yrittää kääntää kelkkaa, niin se pitää nostaa ylös ja kääntää toiseen suuntaan. Siinä ei sitten pidä luottaa omiin voimiin, vaan tietysti vain ja ainoastaan ainoaan oikeaan välimieheen, vanhoillislestadiolaiseen seurakuntaan. Raamatun kehoitus rukoilla kaikkien ihmisen puolesta kääntyi tietysti siihen, että kaikkien pitäisi älytä kääntyä vanhoillislestadiolaisiksi. Molemmissa puheissa Jumalan sana käännettiin niin, että siitä saatiin seurakunnan valtaa korostava oppi. Toinen puhujista Saara-äidistä hempeästi ja liikuttavasti maalailikin sitten perinteiset kielikuvat. PSitä vaan ihmettelen, miten ihmiset voivat hyväksyä ja niellä tuommoisen vääristelyn korvaa lotkauttamatta?

        koko evankeliumi-sana muuttunut Laestadiuksen päivistä, jolloin se tarkoitti, armosta, uskossa ja lahjaksisaatua syntien anteeksiantamusta omalle kohdalleen Kristuksen lunastuksen tähden, niin se on muuttunut tarkoittamaan, ei sitä lahjaa Kristuksessa, vaan syntien anteeksiantamuksen JULISTUSTA. Eli tässä itse varsinainen evankeliumi eli ilosanoma Kristuksesta on muuttunut ilosanomaksi julistuksesta. Onko posti tärkeämpi kuin postin tuoma lahja?


      • Hjuva-immeinen
        Saarnan alla kirjoitti:

        Kannattaa tosiaan keskittyä kuuntelemaan nykyisiä saarnoja... Tämä on ollut jo pidemmän aikaa vahvin seurapuheiden sisältö:

        "Molemmissa puheissa Jumalan sana käännettiin niin, että siitä saatiin seurakunnan valtaa korostava oppi."

        Saarnataan ihan pokkana jopa niin, että yksityisen uskovaisen omatunto ilmoittaa väärin eikä siihen pidä luottaa, vaan pitää tahdottomasti ja kyselemättä vaan noudattaa seurakunnan "yhteistuntoa".

        Luther teki elämäntyönsä juuri tällaista opetusta vastaan. Pahaksion päässyt.

        Tulee mieleen p-pohjanmaalta (kuinkas muuten) muutamat tapaukset -90 luvulta. Ensinnäkin eräs tunnettu Kirkkoherra päätti erota näyttävästi vl-liikkeestä ja kertoili paikallislehdessä pärjänneensä liikkeessä hyvänä näyttelijänä ja supliikkina. Joskus oli kuulema oikein nolottanut kun näki ihmisten uskovan kaiken silmät ja suut auki, mitään kyseenalaistamatta.
        Toinen tapaus samaisilla seuduilla sujuvasanaisesta maallikkosaarnaajasta ja Srk:n tunnetun ex-pääjehun pojasta, joka tunnusti kärsineensä ikänsä pahasta alkoholiongelmasta, ja mm.saarnanneensa lukuisat kerrat pahasti riskillä aikamoisessa kännissä. Pahinta asiassa olivat lähipiiri, johtokunta, ja myös koko liikkeen johto jotka tiesivät varsin hyvin veljen "pienestä ongelmasta elämässään".
        Vielä yksi mielessäni olevista kymmenistä tositarinoista voisi olla vaikkapa erään pienen maalaispitäjän n.100km oulusta, jossa tämä erehtymätön Jumalanseurakunta pakotti puhujaksi erään hiljaisen ja erittäin ujon harvasanaisen miehen. Rekrytoinnissa oli käytetty kaikkia konsteja uhkailusta lahjomiseen, ja ties mitä muuta. Neitsyt-puhe tällä "valitulla" oli kestänyt alle viisiminuuttia, siitäkin hiljaisuutta oli ollut reilusti yli puolet ajasta. Osa seuraväestä tunsi voimakkaasti sääliä tätä miestä kohtaan, mutta heidät vaiennettiin väärähenkisyyteen vetoamalla. "Minkä Jumala on valtakunnassaan valinnut sitä ei järki-ihmiset eroita. (hatara lainaus muistin varassa). Tässä tapauksessa oli takana kuulema repullinen vanhoja sukukaunoja ja ilmeisesti asiakin oli päätetty johtokunnassa tai kylän isäntien keskuudessa jo paljon aiemmin. Mutta miksi? Se ei ole ihan vielä selvinnyt.


      • Vainolaisuskonto
        Hjuva-immeinen kirjoitti:

        Tulee mieleen p-pohjanmaalta (kuinkas muuten) muutamat tapaukset -90 luvulta. Ensinnäkin eräs tunnettu Kirkkoherra päätti erota näyttävästi vl-liikkeestä ja kertoili paikallislehdessä pärjänneensä liikkeessä hyvänä näyttelijänä ja supliikkina. Joskus oli kuulema oikein nolottanut kun näki ihmisten uskovan kaiken silmät ja suut auki, mitään kyseenalaistamatta.
        Toinen tapaus samaisilla seuduilla sujuvasanaisesta maallikkosaarnaajasta ja Srk:n tunnetun ex-pääjehun pojasta, joka tunnusti kärsineensä ikänsä pahasta alkoholiongelmasta, ja mm.saarnanneensa lukuisat kerrat pahasti riskillä aikamoisessa kännissä. Pahinta asiassa olivat lähipiiri, johtokunta, ja myös koko liikkeen johto jotka tiesivät varsin hyvin veljen "pienestä ongelmasta elämässään".
        Vielä yksi mielessäni olevista kymmenistä tositarinoista voisi olla vaikkapa erään pienen maalaispitäjän n.100km oulusta, jossa tämä erehtymätön Jumalanseurakunta pakotti puhujaksi erään hiljaisen ja erittäin ujon harvasanaisen miehen. Rekrytoinnissa oli käytetty kaikkia konsteja uhkailusta lahjomiseen, ja ties mitä muuta. Neitsyt-puhe tällä "valitulla" oli kestänyt alle viisiminuuttia, siitäkin hiljaisuutta oli ollut reilusti yli puolet ajasta. Osa seuraväestä tunsi voimakkaasti sääliä tätä miestä kohtaan, mutta heidät vaiennettiin väärähenkisyyteen vetoamalla. "Minkä Jumala on valtakunnassaan valinnut sitä ei järki-ihmiset eroita. (hatara lainaus muistin varassa). Tässä tapauksessa oli takana kuulema repullinen vanhoja sukukaunoja ja ilmeisesti asiakin oli päätetty johtokunnassa tai kylän isäntien keskuudessa jo paljon aiemmin. Mutta miksi? Se ei ole ihan vielä selvinnyt.

        Järkyttävää lukea.

        "Rekrytoinnissa oli käytetty kaikkia konsteja uhkailusta lahjomiseen, ja ties mitä muuta. Neitsyt-puhe tällä "valitulla" oli kestänyt alle viisiminuuttia, siitäkin hiljaisuutta oli ollut reilusti yli puolet ajasta. Osa seuraväestä tunsi voimakkaasti sääliä tätä miestä kohtaan, mutta heidät vaiennettiin väärähenkisyyteen vetoamalla. "Minkä Jumala on valtakunnassaan valinnut sitä ei järki-ihmiset eroita. (hatara lainaus muistin varassa). Tässä tapauksessa oli takana kuulema repullinen vanhoja sukukaunoja ja ilmeisesti asiakin oli päätetty johtokunnassa tai kylän isäntien keskuudessa jo paljon aiemmin. Mutta miksi? Se ei ole ihan vielä selvinnyt. "

        Kolektiivista ihmisen kiusaamista. Miten ihmiset voivat tehdä tällaista porukalla yhdelle ? Onko omatunto kadonnut kokonaan?

        Tiedätkö kuinka puhujaksi pakotetulel sittemmin kävi?


      • lappix
        jarmo oulaisista kirjoitti:

        koko evankeliumi-sana muuttunut Laestadiuksen päivistä, jolloin se tarkoitti, armosta, uskossa ja lahjaksisaatua syntien anteeksiantamusta omalle kohdalleen Kristuksen lunastuksen tähden, niin se on muuttunut tarkoittamaan, ei sitä lahjaa Kristuksessa, vaan syntien anteeksiantamuksen JULISTUSTA. Eli tässä itse varsinainen evankeliumi eli ilosanoma Kristuksesta on muuttunut ilosanomaksi julistuksesta. Onko posti tärkeämpi kuin postin tuoma lahja?

        ideologia perustuu ihmiskäsityksiin ja heidän oppeihin, eli oppi-isät ovat Luther ja LLL. VL-liike on siis ihmisoppien perustalle pystytetty maallinen uskonnollinen yhdyskunta, jossa valtaa käyttää SRK. Jumalan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.


      • Peräkamaripoika
        lappix kirjoitti:

        ideologia perustuu ihmiskäsityksiin ja heidän oppeihin, eli oppi-isät ovat Luther ja LLL. VL-liike on siis ihmisoppien perustalle pystytetty maallinen uskonnollinen yhdyskunta, jossa valtaa käyttää SRK. Jumalan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

        Mielestäni olet pahasti harhaluulojen pohjalta liikkeellä. Nykyinen SRK:n opetus ei perustu mitenkään Laestadiuksen kirjoituksiin. Niihin ei saarnoissa tai hartauskirjoituksissa koskaan edes viitata. Laestadiua on todella etäinen ja puhtaasti historiallinen hahmo vanhoillislestadiolaisuudessa.

        Samaten Luther, uskonpuhdistuksen pääperiaatteet, Tunnustuskirjat ja luterilainen kristinoppi on kovin heikoissa kantimissa niin puhujilla kuin seuraväelläkin.


      • saarnata
        Issahawwa kirjoitti:

        Tuli kuunneltua yhdet seurat taas, kun oli radio Pooki päällä koko päivän. Tais olla viikko sitten, ja ne tulivat muistaakseni Oulunsalon ry:ltä, ensimmäisenä puhujana J. Alaranta, toisen nimeä en enää muista (alan etääntyä piireistä...). Kuuntelin puheet siksi, että tietäisin, missä mennään. Tuli Alarannalta tekstiä kohdasta, jossa puhutaan, että Kristus on ainoa välimies, ja että pitää rukoilla kaikkien ihmisten puolesta (tais olla Paavalin kirje Timoteukselle). Eiköhän saatu käännettyä teksti aivan päälaelleen, että Kristus ei olekaan ainoa välimies, vaan että juuri tämä seurakunta ehdottomasti tarvitaan parannuksen tekoon!!! Lutterin mukaan parannus on mielenmuutos, ja siitä syntyi puhujalla potkukelkkavertaus, että kun syvässä lumessa yrittää kääntää kelkkaa, niin se pitää nostaa ylös ja kääntää toiseen suuntaan. Siinä ei sitten pidä luottaa omiin voimiin, vaan tietysti vain ja ainoastaan ainoaan oikeaan välimieheen, vanhoillislestadiolaiseen seurakuntaan. Raamatun kehoitus rukoilla kaikkien ihmisen puolesta kääntyi tietysti siihen, että kaikkien pitäisi älytä kääntyä vanhoillislestadiolaisiksi. Molemmissa puheissa Jumalan sana käännettiin niin, että siitä saatiin seurakunnan valtaa korostava oppi. Toinen puhujista Saara-äidistä hempeästi ja liikuttavasti maalailikin sitten perinteiset kielikuvat. PSitä vaan ihmettelen, miten ihmiset voivat hyväksyä ja niellä tuommoisen vääristelyn korvaa lotkauttamatta?

        seuroissa Raamatun vastaisesti, mutta onneksi saavat edes töissä noudattaa Jumalan sanaa!


      • uskontoa.
        Hjuva-immeinen kirjoitti:

        Tulee mieleen p-pohjanmaalta (kuinkas muuten) muutamat tapaukset -90 luvulta. Ensinnäkin eräs tunnettu Kirkkoherra päätti erota näyttävästi vl-liikkeestä ja kertoili paikallislehdessä pärjänneensä liikkeessä hyvänä näyttelijänä ja supliikkina. Joskus oli kuulema oikein nolottanut kun näki ihmisten uskovan kaiken silmät ja suut auki, mitään kyseenalaistamatta.
        Toinen tapaus samaisilla seuduilla sujuvasanaisesta maallikkosaarnaajasta ja Srk:n tunnetun ex-pääjehun pojasta, joka tunnusti kärsineensä ikänsä pahasta alkoholiongelmasta, ja mm.saarnanneensa lukuisat kerrat pahasti riskillä aikamoisessa kännissä. Pahinta asiassa olivat lähipiiri, johtokunta, ja myös koko liikkeen johto jotka tiesivät varsin hyvin veljen "pienestä ongelmasta elämässään".
        Vielä yksi mielessäni olevista kymmenistä tositarinoista voisi olla vaikkapa erään pienen maalaispitäjän n.100km oulusta, jossa tämä erehtymätön Jumalanseurakunta pakotti puhujaksi erään hiljaisen ja erittäin ujon harvasanaisen miehen. Rekrytoinnissa oli käytetty kaikkia konsteja uhkailusta lahjomiseen, ja ties mitä muuta. Neitsyt-puhe tällä "valitulla" oli kestänyt alle viisiminuuttia, siitäkin hiljaisuutta oli ollut reilusti yli puolet ajasta. Osa seuraväestä tunsi voimakkaasti sääliä tätä miestä kohtaan, mutta heidät vaiennettiin väärähenkisyyteen vetoamalla. "Minkä Jumala on valtakunnassaan valinnut sitä ei järki-ihmiset eroita. (hatara lainaus muistin varassa). Tässä tapauksessa oli takana kuulema repullinen vanhoja sukukaunoja ja ilmeisesti asiakin oli päätetty johtokunnassa tai kylän isäntien keskuudessa jo paljon aiemmin. Mutta miksi? Se ei ole ihan vielä selvinnyt.

        Kun seurakunta on tehnyt "Pyhän hengen" päätöksen, ei siitä voi livetä mitenkään.


      • teologiasta
        Peräkamaripoika kirjoitti:

        Mielestäni olet pahasti harhaluulojen pohjalta liikkeellä. Nykyinen SRK:n opetus ei perustu mitenkään Laestadiuksen kirjoituksiin. Niihin ei saarnoissa tai hartauskirjoituksissa koskaan edes viitata. Laestadiua on todella etäinen ja puhtaasti historiallinen hahmo vanhoillislestadiolaisuudessa.

        Samaten Luther, uskonpuhdistuksen pääperiaatteet, Tunnustuskirjat ja luterilainen kristinoppi on kovin heikoissa kantimissa niin puhujilla kuin seuraväelläkin.

        on täysin mitätön! Jokainen vl-maallikkosaarnaaja toistelee vaan niitä samoja fraaseja, joita se on itse seuroissa kuullut. Ei mitään muuta...

        "Sinäkin epäuskoinen ystäväni, joka olet tänä armon päivänä tullut sanankuuloon, ole ahkera ja tee parannus....." Sadat vl-maallikkosaarnaajat toistelevat samaa lausetta vuosikymmenestä toiseen, koska ovat joskus seuroissa itse kuulleet sen.


    • 11+12

      sanottu

    • jaolle."

      Näin meille sanottiin kun myöhästyttiin seuroista nuorena. Mutta kenellekään ei tullut mieleenkään, että saarnoja pitäisi kehittää siihen suuntaan, että ne kiinnostaisivat!

      Ei tosiaan ollut mikään nautinto kuunnella samoja fraaseja toistettavan peräjälkeen jopa puolentoista tunnin mittaisissa saarnoissa vuodesta toiseen. Ehkä nykyvlnuoret ovat sen verran hartaampia ja hurskaampia, että jaksavat kiinnostua, mutta meillä oli suuria vaikeuksia...

      • Brainwash

        " Ei tosiaan ollut mikään nautinto kuunnella samoja fraaseja toistettavan peräjälkeen jopa puolentoista tunnin mittaisissa saarnoissa vuodesta toiseen."

        Mutta se aivopesee tehokkaasti. Ei pääse irti.


      • sa!
        Brainwash kirjoitti:

        " Ei tosiaan ollut mikään nautinto kuunnella samoja fraaseja toistettavan peräjälkeen jopa puolentoista tunnin mittaisissa saarnoissa vuodesta toiseen."

        Mutta se aivopesee tehokkaasti. Ei pääse irti.

        Yksikään poika tai nuori mies ei jäänyt vl-yhteisöön. Tytöt, jotka eivät osanneet/halunneet etsiä miestä muualta, jäivät kaikki vanhoiksipiioiksi...


      • Brainwash
        sa! kirjoitti:

        Yksikään poika tai nuori mies ei jäänyt vl-yhteisöön. Tytöt, jotka eivät osanneet/halunneet etsiä miestä muualta, jäivät kaikki vanhoiksipiioiksi...

        Ovat sisaresi tyytyväisiä valintaansa?


      • onnellisia?
        Brainwash kirjoitti:

        Ovat sisaresi tyytyväisiä valintaansa?

        Heittämällä mahdolliset aviopuolisoehdokkaat saatanalle?

        Tätäkö tarkoitat?


      • Sairas lahko
        sa! kirjoitti:

        Yksikään poika tai nuori mies ei jäänyt vl-yhteisöön. Tytöt, jotka eivät osanneet/halunneet etsiä miestä muualta, jäivät kaikki vanhoiksipiioiksi...

        Sukulaismummo sai sydänkohtauksen kun oli ollut yön hoitokokouksessa, häntä oli syytetty kun oli käynyt kylässä naapurissa usein ja katsonut siellä telkkaria elikkäs saatanan sontaluukkua.

        "Veljet" kävivät myös puhuttelemassa jos perheeseen ei muutamaan vuoteen tullut uutta vauvaa. Tätini joutui ry:llä tunnustamaan että oli käyttänyt ehkäisyä. Silloin hän oli jo yli 40 v. No kun ei sallittu ehkäisyä, sai sitten vielä 45-vuotiaana vauvan, monen keskenmenon jälkeen.

        Siihen aikaan ei lestat saanu olla tekemisissä ei-lestojen kans jos ei aivan pakko ollut. Meidänkin koulussa sukupuolivalistussivut liimattiin koulukirjoista yhteen! Koska ope oli lessu, ei katsottu koulu tv:tä koulussa eikä kuunneltu mitään musiikkia. Ja voi että miten sekin ällöttävä kalju äijä kuitenkin klääppi yläluokan tyttöjä, istutti sylissäkin joskus. Ja me ei uskallettu kenellekään kertoa. Ja tuskin olis kukaan uskonutkaan.

        Lestadiolaisuus on niin täynnä synkkiä salaisuuksia, että jos ne kaikki avataan...niin hullu pitää olla jos siinä mielisairaudessa haluaa mukana olla.

        Ymmärrän toki, että siitä on vaikea erkaantua ja kun ei tiedä näistä mitään, niin lapsekkaasti uskoo, että suurin osa on hyviä jne. Totuus on tismalleen päinvastoin: pieni vähemmistö lestoista on hyviä ja normaaleja sitäki vähemmän.


    • Olen kuunnellut

      = pelkkää valhetta ja paskaa.

      • iske

        nuoriin. Mummot taistelivat ja tunnustivat ihan mitä tahansa syntejä ja vääriä henkiä pysyäkseen "Jmalan valtakunnassa", mutta ei toimi nuorisoon. Kokemusta on.


      • Ykkösluokkaa
        iske kirjoitti:

        nuoriin. Mummot taistelivat ja tunnustivat ihan mitä tahansa syntejä ja vääriä henkiä pysyäkseen "Jmalan valtakunnassa", mutta ei toimi nuorisoon. Kokemusta on.

        Nykyään tieto kulkee ihan eritavalla kuin vaikkapa muutama vuosikymmen sitten kun itse katseli seurasalissa zombiena suu ja silmät puoliavoinna istuvia tylsistyneitä ihmisiä. Kello tuli tutuksi kun ihmetteli kuinka hitaasti seuroissa aina aika kulkee. Liekö Jumala hidastaa sen tahtia, tai puhujan tyhjäpäinen laahaava fraasien toistelu ja sekava turha jankuttaminen saa kellonkin nukahtamaan.
        "Hauskinta" oli se että puhujat aina johonkin väliin saivat ujutettua lauseen. -ollaan täällä vapaina armolapsina, omasta tahdostamme seuravieraina- Ja Paskat! Piiskattuna ja pakotettuna seurapenkkiin kuin joka ikinen muukin kerta. Oi sitä autuasta oloa kun vuosia myöhemmin vapaa nuorimies asteli ulos viimeisestä hoitokokouksesta (1987) jossa oli syytettynä höpösynneistä ja höpöhengistä. Oikein ilolla annoin palaa kun lörtsyt ym. vehkeet haistattelin niille tekopyhille paskoille. Saat ja Peetkin taisi kajahtaa ilmoille varsin väkevästi. Vieläkin hymy nousee kasvoille kun muistelen xxxxxxx:n ry:n kahvion nurkkausta tuona ikimuistoisena elokuisena iltana :)


    • mävaaaan

      Keisarin uudet vaatteet on ollut lempivertaukseni vuosien ajan. On sanottava, etteivät kaikki saarnat ole onttoja elämäntapaopetuksia, sekaan mahtuu hyvääkin Sanaa. Sen sijaan huonojen saarnojen määrä on lisääntynyt teologisen osaamisen vähentyessä ja organisaation jumalan asemaan nostamisen yhteydessä.

    • entlesta

      Ihmettelin kun pitkästä aikaa kuuntelin taannoin vl-puhujaa RadioPookista. Hän sanoi esim. "uskoa Jeesuksen päälle"!? Mitä suomenkieltä sellainen on. Käyttävätkö useatkin puhujat vielä tuollaista "vanhan, ainoan ja oikean" raamatunkäännöksen kieltä edelleen.

      Onko siitäkin tullut tärkeä osa saarna fraseologiaa? tuttua ja turvallista? Minua lähinnä nauratti, eikö uskkalleta puhua normaalia nyky suomenkieltä..

    • Melperi1, ei rek.

      ovat suomeksi sanottuna hengellistä PASKAA ja VALHETTA.

      Anteeksi hieman brutaali ilmaisu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1720
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1056
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1033
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe