Kun nyt kerran kaikki paasaa täällä aina anopeista päätin tuoda esiin toisenkin puolen suhteesta. Nimittäin appiukon.
Tutustuin omaani 5 vuotta sitten. Todella leppoisa ja hauska ihminen, jonka kanssa varmasti kaikki tulee toimeen. Tämä oli siis ensivaikutelma. Pikku hiljaa apessa alkoi näkyä piirteitä, joista ei enää niin pitänyt, saati ymmärtänyt niitä.
Olen itse lähtöisin perheestä ja suvusta, joissa miehellä ei ole mitään roolia. Eli ei ole miehen ja naisen paikkaa. Tai jos onkin, niitä ei tarvitse korostaa..
Oli todella vaikea käsittää apen juttuja siitä kuin nainen sitä ja tapanahan on... Jos appi kävi missäkin kyläpaikassa hän arvosteli huushollin aina emännän vastuulle. Siis saattoi ihmetellä kun ei edes kunnon apetta ollut vaikka emäntä oli talossa tai olihan aika siivotonta, vaikka sillä emäntäkin oli. Huolimatta siitä, että emäntä oli vuorotöissä ja mies kotona. Siis jo tuo emäntä-sanan kylväminen kävi jossakin vaiheessa ottamaan päähän ja kovaa. Ja sitten tuo ihmeellinen ajatusmaailma mikä pyörii vain vanhoillisten tapojen ympärillä muutenkin. "Onhan hyvä tapa" on varmasti apen lempisanontoja.
Ok! Appi nyt on vaan vanhoillinen tapoinensa, mutta pahinta kaikesta tekee se, että hän arvostelee ihmiset omien periaatteidensa mukaan, eli miten hänet on joskus 4-luvulla opetettu. En sano, ettei jotkin vanhat tavat ole ihan hyvästäkin vielä tänä päivänä, mutta niiden tuputtaminen omanaan on aika rasittavaa vastapuolelle.
Appea katsellessa sitä on niiiiin ylpeä omasta isästään, jolla ei ole ollut koskaan tarvetta tehostaa itseään ja rooliaan perheessä. Vanhempani on niin erillaisia ihmisinä kuin appivanhempani ja siksi emme ole vieläkään saaneet heitä yhteen samaan huoneeseen. Vahoillisten näkemysten puolesta vanhempiamme erottaa myös eri arvostustekijät. Omani ovat aina arvostaneet ihmistä itseään, appivanhemmat enemmän ulkoisia arvoja; mikä on ihmisen ammattiarvo ja paljon tällä rahaa takana.
Onneksi tästä eriarvostuksesta ei tule kynnyskysymys meille mieheni kanssa, koska hänkään ei tunne enää perhettä omakseen, vaan kunnioittaa selvästi enemmän omien vanhempieni tapoja elää..ja arvostaa toisia 2000-luvun hengessä :)
Vanhoillinen appiukko/ eri arvot perheissä
36
3007
Vastaukset
- Leben und ...
Hei! Olet itsekin merkinnyt otsikkoon "eri arvot perheissä". Miksi on noin vaikea ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia ja perheet elävät kukin omalla tavallaan? Jos appi ja anoppi ovat pysyneet yhdessä ja kasvattaneet vielä ehkä ihan laatuisan perheenkin - ainakin yhden pojan - mikä asiassa mättää?
Kirjoitat myös näin: " Olen itse lähtöisin perheestä ja suvusta, joissa miehellä ei ole mitään roolia."
Hm ja hm. Tarkoitatko, että itse elit perheessä, jossa isäsi vaikkapa leipoi, kutoi, ompeli jne. Ja äitisi vaihtoi auton pyörät, maalasi talon, naputteli talon vuosiremontit.
En oikein päässyt jyvälle, mitä tarkoitat.
Tuo emäntä- ja isäntä- sanan käyttö on ihan tavallista vieläkin maalla ja Länsi-Suomen pikkukaupungeissakin. Puhelimessa siis saattaa keskisuuressa kaupungissa asuvalta joku kysellä, onko isäntä jo tullut sorvin äärestä? (Lue: Joko papin työpäivä on päättynyt ja hän on siis tullut kotiin.)
Eilen työkaveri kysyi minulta, poikkeanko kahville, koska emäntä (jolla oli vapaapäivä tk:sta) oli kuulemma leiponut.
Sanot, että pahinta apessa on, että hän arvostelee ihmisiä omien periaatteidensa mukaan. Eikö suurin osa ihmisistä tee niin, myös sinä?- muitakin naisia...
olet ylpeä emäntä-leimastasi, tottakai!!! olet emäntä ja se sopii sinne Suomen perämettiin varmasti vieläkin titteliksi jollekin! Mutta kaikille se nimitys ei ole imarteleva. Suuri osa meistä kaupungissa asuvista eivät tasan halua olla mitään emäntiä...
---miltä tuntuisi jos sinua kutsuttaisiin urakanaksi tai joksikin muuksi mikä viivaa roolia, joka ei ole omasi ja loukkaa samanaikaisesti? Ja perään huudettais että ni meill on ollunna tapana..... - Reseptillä saa
muitakin naisia... kirjoitti:
olet ylpeä emäntä-leimastasi, tottakai!!! olet emäntä ja se sopii sinne Suomen perämettiin varmasti vieläkin titteliksi jollekin! Mutta kaikille se nimitys ei ole imarteleva. Suuri osa meistä kaupungissa asuvista eivät tasan halua olla mitään emäntiä...
---miltä tuntuisi jos sinua kutsuttaisiin urakanaksi tai joksikin muuksi mikä viivaa roolia, joka ei ole omasi ja loukkaa samanaikaisesti? Ja perään huudettais että ni meill on ollunna tapana.....piristävää tuohonkin kaupunkilaisen ahdistukseen.
- wanhanaikainen
muitakin naisia... kirjoitti:
---miltä tuntuisi jos sinua kutsuttaisiin urakanaksi tai joksikin muuksi mikä viivaa roolia, joka ei ole omasi ja loukkaa samanaikaisesti? Ja perään huudettais että ni meill on ollunna tapana.....Jos joku vetää herneet neniin emäntä-sanan käytöstä, niin vika löytyy kyllä sieltä toisesta päästä.
"-miltä tuntuisi jos sinua kutsuttaisiin urakanaksi"
Urakana on loukkaava termi. - hoihoivoi
wanhanaikainen kirjoitti:
Jos joku vetää herneet neniin emäntä-sanan käytöstä, niin vika löytyy kyllä sieltä toisesta päästä.
"-miltä tuntuisi jos sinua kutsuttaisiin urakanaksi"
Urakana on loukkaava termi.emäntä voi olla myös loukkaava nimitys, kun kaikki ei ole teitä venhanaikaisia....sitä on tietenkin vaikea ymmärtää miksi kaikki ei ole niin kuin sinä olet.....
- Antihernenä
hoihoivoi kirjoitti:
emäntä voi olla myös loukkaava nimitys, kun kaikki ei ole teitä venhanaikaisia....sitä on tietenkin vaikea ymmärtää miksi kaikki ei ole niin kuin sinä olet.....
Vai mikä sana? Työihminen (nainen sanaa ei voi käyttää vissiin kun sekin loukkaa). Vai kävisikö vain ihminen (Toisille työkin on kirosana). Ei vaan ihan oikeesti sinulla on ongelmia sanojen kanssa, kelaa nyt hei mikä vaivaa kun normaali sanat suustuttavat ja miksi. Voisit olla vähemmän kireä ihminen, se auttaisi takuulla.
- ei niin väliä
hoihoivoi kirjoitti:
emäntä voi olla myös loukkaava nimitys, kun kaikki ei ole teitä venhanaikaisia....sitä on tietenkin vaikea ymmärtää miksi kaikki ei ole niin kuin sinä olet.....
En itsekään pidä emäntä-sanasta,vaikka maalta olenkin.Ehkä kuitenkin sen yhdistän maatalon emäntään,jollainen en ole ja kaikki kunnia emännille.
Jos kuitenkin keskusteluissa käytetään sitä,kuten täällä meillä päinkin tehdään,niin ei se nyt ole maailmanlopun asia.On tässä maailmassa suurempiakin epäkohtia. - emäntä = kunnia asia
ei niin väliä kirjoitti:
En itsekään pidä emäntä-sanasta,vaikka maalta olenkin.Ehkä kuitenkin sen yhdistän maatalon emäntään,jollainen en ole ja kaikki kunnia emännille.
Jos kuitenkin keskusteluissa käytetään sitä,kuten täällä meillä päinkin tehdään,niin ei se nyt ole maailmanlopun asia.On tässä maailmassa suurempiakin epäkohtia.Niinpä... minä sanoin aikoinani pikku-tyttöäni emännäksi kun oli niin tomera ja mielellään komenteli muita. Leikilläni kutsuin emännäksi kaikella rakkaudella, kun jouduin puuttumaan liikaan komentelun haluun. : )
- Tiuku-Maria
Totta on että eri arvotaustaiset ihmiset tulee toimeen tälläkin hetkellä eri yhteisöissä. Niin itsekin omassa työyhteisössäni. Mutta se oikeassa olememisen harha näissä vanhoissa ihmisissä vaan välillä niin ärsyttää. Mitään asioita ei voida nähdä toisin.
Enkä arvostele appea hänelle itselleen, sanon vain tässä etten ymmärrä roolien alleviivausta ja sitä että oletetaan tietyt työt kuuluvaksi naiselle ja toiset miheille. Ei tiukka roolijako ole vaan enää tämän päivän näkemys. Ja ihmisen kanssa joka ajattelee noin ja ÄÄNEEN on todella vaikea jakaa ajatuksiaan kun tiukat tapamääreet on aina päällimmäisenä joka keskustelussa. Apella meinasi mennä kaljat väärään kurkkuun kun en viime kesänä osallistunutkaan enää keittiössä naisten kahvirinkiin, vaan nappasin itselleni oluen ja painelin miesten kanssa tupakkahuoneeseen :)
Olen itse oppinut jo nuoruudessani sen, että juuri ne miehet, jotka ovat itsetunnoltaan heikkoja, haluavat vahvistaa miehisyyttään kukkoilemalla ja hokemalla näitä alkukantaisia ajatuksiaan. Näen nyt oman appenikin vain henkisesti vajaana ihmisenä, joka ei vaan halua parantua. Ja mitä tulee tuohon mieheni kasvatukseen, se työ on tehty kodin ulkopuolella, suuressa maailmassa -onneksi!
Enkä puhu tässäkään nyt pelkästään arvostuksesta miehen ja naisen välillä, vaan ylipäätään arvostuksetsa toista kohtaan. Omassa perheessä kaikki osallistuu ateriaan jotenkin, mutta appilassa anoppi tekee kaiken, kun appi röhnää sohvalla. Siis ei saa edes astioita koneeseen. Tämänkaltainen eriarvoisuus ei omaaan oikeudentajuun vaan sovellu. Eikä tätä näkemystä käsitä onneksi oma miehenikään, vaan on onneksi kilometrien päässä isänsä ajattelumallista.
Tulen siis kuitenkin toimeen apen kanssa kun pidän mukana huumorin ja ohitan hänen maccoilunsa, mutta mitään ylimpää ystävää minusta ei voi tulla ihmiselle joka ei arvosta tasapuolisesti lähimmäisiään ja joka koteloi ihmiset sen mukaan miltä nämä näyttää ulospäin...- Et tu minä
miehet miesten seurassa ja naiset naisten seurassa. Itselläni ei ole kuin tyttäriä mutta esimerkkinä otan kuukautiset niin ehkä sinäkin ymmärrät sukupuolten väliset erot. Minä en halunnut, eivätkä tyttärenikään halunneet missään vaiheessa mukanaoloani kun heille opastettiin siteiden käyttöä! Asian hoiti vaimoni joka tiesi asiasta. Meillä leipomisen suorittaa naispuoliset jotka sen hallitsevat omasta vapaasta tahdosta parhaiten. Läskisoosin teen minä koska naisväki ei sitä osaa tehdä(minun mielestä). Kaikkien ei ole pakko eikä ole suotavaakaan osallistua kuin se olisi jotenkin oikeus tai vahvistaisi ns. tasa-arvoa . Yhteiselossa ei ole kysymys tasa-arvosta vaan samanarvoisuudesta. Tasa-arvo nimitystä käyttävät sellaiset ihmiset jotka eivät ole kokeneet oikeaa yhteenkuuluvuuden henkeä. Tasa-arvoa ei ole olemassa. Nainen, yleensä, ei jaksa tehdä fyysisiä suorituksia samoin kuin mies. Mies ei kykene, yleensä, synnyttämään. SIksi on keksitty, aikoja sitten, samanarvoisuus. Jos sinä teet tuota niin minä teen tätä. Ts. kaupankäyntiä, rapsuta sinä minua niin minä rapsutan sinua.
Ei niin, että jos sinä teet tuota niin minäkin teen sitä, tasa-arvo? - Antihernenenä
Tai kultisti joka tuputtaa omaa näkemystästää ainoana oikeana. Lisäksi asia on vielä näin mitätön mistä olet vetänyt herneet syvälle nenään.
- pikkuminiä
Mutta hyvin tultiin toimeen. Oli oikein vanhan kansan "vanha isäntä", tiukka ja ankara. Mahtava persoona, vaikka olihan meilläkin omat riitamme. Nyt vaan on aika kullannut muistot, kun appi on ollut jo 10 vuotta mullan alla.
Kannattaa arvostaa vanhempaa sukupolvea ja sitä, että ihmiset vaan on erilaisia. Monessa asiassa oli appiukon pitkästä elämänkokemuksesta hyötyäkin, ja paljon tärkeitä ohjeita saimme.- emännän sorvi
Mikäli tuo "perämettäviesti" oli minulle, tunnustan, että meni vähän pieleen - minun kohdallani.
Appiukko sinne tai tänne omine arvostuksineen. Hänellä on niihin oikeus. Samoin minulla ja ap:llä omiinsa.
PS. Minua sanotaan uranaiseksi. Mitä väliä, miten muut arvioivat. Minä elän omalla tavallani (miehiseksi luokiteltavalla alalla).
- Hedis83
IHAN SAMA TÄÄLLÄ! Uskomatonta miten voi olla noin samankaltaisia kokemuksia. Kirjoitit käytännössä oman appiukkoni kuvauksen. En ole varmaan koskaan ennen nykyistä appeani tavannut yhtä vanhakantaista ihmistä.
Oma appeni oli myös aluksi ihan mukava tapaus. Nyt myöhemmin olen tajunnut, että se johtui siitä etten vielä kuulunut perheeseen ja minulle tuli antaa heidän perheestään tietynlainen kuva. Hyvin nopeasti kuitenkin asiat muuttuivat. Appi ei ymmärtänyt lainkaan kun sanoin että laitamme mieheni kanssa yhdessä ruokaa. Hänen mielestään asiat ovat huonosti, jos mieheni joutuu hellan ääreen : o Vähitellen myös muut mielipiteet tulivat esiin: ihmisiä arvostetaan ainoastaan, jos heillä on tietty koulutus ja rahaa jne. Olen itse duunariperheestä ja olen huomannut hänen suhtautumistapansa minun puolen sukuuni. Itsekin aloin saada arvostusta vasta kun lähdin yliopistoon opiskelemaan. Appi on myös vakuuttunut, että raha on se mikä aina ratkaisee. Appivanhempani kuitenkin riitelevät jatkuvalla syötöllä, kun taas omat vanhempani ovat vuosien jälkeenkin selkeästi toistensa tukena. Ilmeisesti sitä rakkautta ei voikaan rahalla ostaa?
Emme myöskään ennen naimisiinmenoa saaneet mieheni kanssa esim. saunoa yhdessä..Neljä vuotta siis kävimme erikseen appivanhemmilla saunassa. Nämä jutut kuulostaa ehkä turhalta marmattamiselta, mutta todellisuudessa asia ahdistaa aikasta paljonkin.- mk
Kuka aikuisia ihmisiä pystyy rajoittamaan saunomisat koska itse ainakin kun tyttöjen kanssa rupesin seurustelemaan niin minulle ei olisi kukaan voinut mitään jos haluan tyttöystäni kanssa saunaa ja siitä päättää mies ja nainen keskenään eikä mikään vanhoollinen appiukko.
- Hanki sinäkin
oikeita ongelmia niin ei tarvitse noin vähäpätöisiä murehtia.
- katselusuunta
mikä on toiselle vähäpätöistä on toiselle kutina selässä....tarinoita on monia ja kurjuutta vielä enemmän..
- piirteitä nekin
Oma appeni arvostaa yli kaiken työtä ja hänen sanojensa mukaan rehellistä työtä.... mitä ikänään se tänä päivänä enää tarkoittaakaan. Eli apen silmissä hyvä ihminen on ku tekee paljon töitä, itsekin muistaa aina kertoa miten kiireinen viikko on ollut. On vaan tosi tärkeää että kaikki tietää kuinka *kovia työmiehiä tässä ollaan*. Heillä on suvussa setä tai joku isoeno, joka on ansainnut megaomaisuutensa optioilla, ja tätähän appiukko ei arvosta ollenkaan ja hyvin myös näyttää sen jos samoissa kekkereissä joutuu kyseisen ihmisen kohtaamaan... huvittava piirre..
- historiaa mininä
Tuo työn arvostus tulee tietysti suoraan ihmisen omasta taustasta.
Ne ihmiset, jotka elivät sotien jälkeen lapsuuden tai nuoruuden, tietävät, että vain sellainen ihminen syö, joka tekee töitä. "Ellet tee, et myöskään syö."
Kun puutetta oli kaikesta, siis ihan kaikesta jopa vielä 1960-luvulla, se on opettanut tuolloin eläneet suhtautumaan työntekoon eri lailla kuin nykyihmiset.
Milloinkahan tänne kirjoittavien miniöiden appivanhemmat ovat eläneet lapsuutensa?
* Historian opiskelu on opettavaista. - määrittää myös
historiaa mininä kirjoitti:
Tuo työn arvostus tulee tietysti suoraan ihmisen omasta taustasta.
Ne ihmiset, jotka elivät sotien jälkeen lapsuuden tai nuoruuden, tietävät, että vain sellainen ihminen syö, joka tekee töitä. "Ellet tee, et myöskään syö."
Kun puutetta oli kaikesta, siis ihan kaikesta jopa vielä 1960-luvulla, se on opettanut tuolloin eläneet suhtautumaan työntekoon eri lailla kuin nykyihmiset.
Milloinkahan tänne kirjoittavien miniöiden appivanhemmat ovat eläneet lapsuutensa?
* Historian opiskelu on opettavaista.Ihan samaa elämää on meillä elänyt isä ja eno, mutta eivät silti paapata työtä ainoana ihmisarvona...
Eli on varmasti vähän myös kiinni ihmisen älyllisestä ja henkisestä kasvukyvystä se kuinka ympäristöönsä suhtautuu.
Historia ei onneksi leimaa kaikkia, muutenhan oltaisiin kaikki vielä pelloilla aasien kanssa... niin kuin ennen vanhaan :)
- Liina Anniina
Eiköhän me kukin arvostella muita omien periaatteittemme mukaan?
Sinäkin teet viestissäsi niin ja melko selkeästi.
Joskus hamassa tulevaisuudessa sinun miniäsi arvostelee sinua samoin sanoin ja ihmettelee periaatteitasi. Jotkut vain esittävät, kuten appesi, ne melko voimallisesti miettimättä sen enempää. Kunhan hönkivät. Jokaisella meistä on ärsyttäviä piirteitä. Ne on vaan pakko sulattaa, jos ihminen muuten on sosiaaliseen kompetenssiin mukautuva.
Mietipä vähän, näin ulkopuolisen silmin vaikuttaa, että suhtaudut appivanhempiin ja omiin vanhempiisi melko mustavalkoisesti. Miehesi myötäilee sinua, mutta sisimmässään voi kyllä puolustaa vanhempiaan, jos olet kovin kärkäs hänen isänsä vioille.
Viisasta olisi olla liberaali hänen vanhemmilleen, ihan itsesi vuoksi, nimittäin muutoin voi suhteeseenne tulla näkymättömiä säröjä. Kriisivaiheessa kun nämä näkymättömät säröt romahduttavat koko liiton.- äly & ymmärrys
"Ihan samaa elämää on meillä elänyt isä ja eno, mutta eivät silti paapata työtä ainoana ihmisarvona...
Eli on varmasti vähän myös kiinni ihmisen älyllisestä ja henkisestä kasvukyvystä se kuinka ympäristöönsä suhtautuu.
Historia ei onneksi leimaa kaikkia, muutenhan oltaisiin kaikki vielä pelloilla aasien kanssa... niin kuin ennen vanhaan :) "
1. Ei se, että arvostaa työntekoa, osoita ihmisen älystä tai henkisistä kyvyistä muuta kuin että arvostaa työntekoa.
2. Juuri työn arvostaminen = erilaisten töiden arvostaminen on vienyt meitä historian saatossa eteenpäin kehityksen tiellä. Osa ihmiskunnasta tekee muutakin kuin viljelee maata ja ajelee aasilla :) - moukan miniä
äly & ymmärrys kirjoitti:
"Ihan samaa elämää on meillä elänyt isä ja eno, mutta eivät silti paapata työtä ainoana ihmisarvona...
Historia ei onneksi leimaa kaikkia, muutenhan oltaisiin kaikki vielä pelloilla aasien kanssa... niin kuin ennen vanhaan :) "
1. Ei se, että arvostaa työntekoa, osoita ihmisen älystä tai henkisistä kyvyistä muuta kuin että arvostaa työntekoa.
2. Juuri työn arvostaminen = erilaisten töiden arvostaminen on vienyt meitä historian saatossa eteenpäin kehityksen tiellä. Osa ihmiskunnasta tekee muutakin kuin viljelee maata ja ajelee aasilla :)Jos ihimnen ei osaa arvostaa MUUTA kuin työntekoa on minusta aika yksinkertainen....ja näitähän alimmassa keskiluokassa ja ikärymässä 55-80 tällä hetkellä riittää....
Kyllä pellon vieressä kasvaneen, nyky-yhteiskuntarakenteesta mitään tietävän valitettavasti aina tunnistaa... - talonpojantytär
moukan miniä kirjoitti:
Jos ihimnen ei osaa arvostaa MUUTA kuin työntekoa on minusta aika yksinkertainen....ja näitähän alimmassa keskiluokassa ja ikärymässä 55-80 tällä hetkellä riittää....
Kyllä pellon vieressä kasvaneen, nyky-yhteiskuntarakenteesta mitään tietävän valitettavasti aina tunnistaa...Minun käsitykseni mukaan sivistys on oman ajattelun laaja-alaisuutta, ymmärrystä siitä että eri ikäisillä ja eri kulttuuritaustasta tulevilla vääjäämättä on erilainen tapa hahmottaa maailmaa ja ilmaista itseään. Nuori ihminen, joka nimittelee miehensä isää moukaksi, ei mielestäni osoita kummoista sivistyksen tasoa itse.
- Liina Anniina
moukan miniä kirjoitti:
Jos ihimnen ei osaa arvostaa MUUTA kuin työntekoa on minusta aika yksinkertainen....ja näitähän alimmassa keskiluokassa ja ikärymässä 55-80 tällä hetkellä riittää....
Kyllä pellon vieressä kasvaneen, nyky-yhteiskuntarakenteesta mitään tietävän valitettavasti aina tunnistaa...Onko työtä arvostava ihminen muka yksinkertainen? Hohhoijjaa sinä onneton, etkö tiedä että työ on kaiken hyvinvoinnin perusta.
Voin ilmoittaa, että hammaskeijuja ei ole olemassa eivätkä kaupantädit anna rahaa. Elintasomme perusta on työnteko. Rehellinen työ on ihmisen kunnia. Laiska ihminen on laiska henkisissä ja hengellisissäkin asioissa.
Ja mitä vikaa pellon vierellä kasvamisessa on? Vaikka itse en olekaan maajussitar, niin arvostan peltoa ja viljan tuottamista. Olemme edelleen luonnosta täysin riippuvaisia nyky-yhteiskunnan rakenteista huolimatta. - talo pellon vieressä
moukan miniä kirjoitti:
Kyllä pellon vieressä kasvaneen, nyky-yhteiskuntarakenteesta mitään tietävän valitettavasti aina tunnistaa...on todellakin ainakin sinulta! tekstistäsi päätellen vaikutat umpioituneelta omaan napaansa tuijottavalta moukalta. niin juuri sinä olet se MOUKKA joksi muita moukaksi mollaat.
- Tutta-Jutta
Liina Anniina kirjoitti:
Onko työtä arvostava ihminen muka yksinkertainen? Hohhoijjaa sinä onneton, etkö tiedä että työ on kaiken hyvinvoinnin perusta.
Voin ilmoittaa, että hammaskeijuja ei ole olemassa eivätkä kaupantädit anna rahaa. Elintasomme perusta on työnteko. Rehellinen työ on ihmisen kunnia. Laiska ihminen on laiska henkisissä ja hengellisissäkin asioissa.
Ja mitä vikaa pellon vierellä kasvamisessa on? Vaikka itse en olekaan maajussitar, niin arvostan peltoa ja viljan tuottamista. Olemme edelleen luonnosta täysin riippuvaisia nyky-yhteiskunnan rakenteista huolimatta.Meidän perheessä on myös yksi vanhempi mieshenkilö, joka ei osaa muusta puhua kuin työstä ja rahasta... Ne on ainoat tekijät mitkä elämässä ohjaavat. Todella vaikea keskustella niitä näitä toisen kanssa, kun aihe kääntyy aina siihen miten paljon tämä tekee viikossa työtunteja ja miten monta autoa hänellä on ja mitä maksoi... ja nyt mennään etelänlomalle mikä maksoi:
Eikä siinä mitään, mutta kun puutuu jo toistenkin raha- ja työasioihin. Paljon sä tienaat. Ai sä oot vaan osa-aikatöissä, milloin ajattelit lähteä kokopäivätöihin. Ihminen joka olettaa että koska hänellä on työpaikka ja sitä rahhoo, niin onhan se helppo muidenkin saada... eikä tajua tämän päivän työyhteiskunnasta mitään kun itse on 30 vuotta sitten kirjaimellisesti kävellyt töihinsä tutun kautta :) - miniäminäkin
Liina Anniina kirjoitti:
Onko työtä arvostava ihminen muka yksinkertainen? Hohhoijjaa sinä onneton, etkö tiedä että työ on kaiken hyvinvoinnin perusta.
Ja mitä vikaa pellon vierellä kasvamisessa on? Vaikka itse en olekaan maajussitar, niin arvostan peltoa ja viljan tuottamista. Olemme edelleen luonnosta täysin riippuvaisia nyky-yhteiskunnan rakenteista huolimatta."Laiska ihminen on laiska henkisissä ja hengellisissäkin asioissa."
Onko mieleesi tullut ikinä että muiden silmissä toimeton mahdollisesti ajattelee koko ajan henkisiä ja hengellisiäkin asioita?
Mitään tekeminen voi olla ns. luovaa laiskuutta, ei siis laiskuutta ollenkaan, kun ihminen työstää asioita mielessään ja alitajunta tekee työtä. Silloin asiat jäsentyvät, ratkaisu ongelmille löytyy tai syntyy uusia innovaatioita.
Jos ihminen on älykäs ja laiska, hän pyrkii minimoimaan ponnistelunsa, ja on yleensä riittävän fiksu keksimään tavan, jolla tehtävästä selviytyy mahdollisimman vähin vaivoin ja ponnisteluin.
Kuinka ollakkaan juuri appiukkojen on tätä hyvin vaikea käsittää tai hyväksyä.
Jos ihminen muiden silmiin näyttää laiskalta ja tekemättömältä hänellä usein leikkaa pienimmästäkin vihjeestä muiden ajatusjuoksut ja tarkoitusperät, koska hän tarkkailee aktiivisesti ympäristöään ja muiden puheita. - Liina Anniina
miniäminäkin kirjoitti:
"Laiska ihminen on laiska henkisissä ja hengellisissäkin asioissa."
Onko mieleesi tullut ikinä että muiden silmissä toimeton mahdollisesti ajattelee koko ajan henkisiä ja hengellisiäkin asioita?
Mitään tekeminen voi olla ns. luovaa laiskuutta, ei siis laiskuutta ollenkaan, kun ihminen työstää asioita mielessään ja alitajunta tekee työtä. Silloin asiat jäsentyvät, ratkaisu ongelmille löytyy tai syntyy uusia innovaatioita.
Jos ihminen on älykäs ja laiska, hän pyrkii minimoimaan ponnistelunsa, ja on yleensä riittävän fiksu keksimään tavan, jolla tehtävästä selviytyy mahdollisimman vähin vaivoin ja ponnisteluin.
Jos ihminen muiden silmiin näyttää laiskalta ja tekemättömältä hänellä usein leikkaa pienimmästäkin vihjeestä muiden ajatusjuoksut ja tarkoitusperät, koska hän tarkkailee aktiivisesti ympäristöään ja muiden puheita.Jos nyt peilataan alkup. apen silmillä, niin hän 40-luvun silmillään katselleen arvostaa toimeliaisuutta, sillä sen keinoin ihmiset nousivat sodan aiheuttamista raunioista. Appi on sitä polvea, joka on kasvanut näkemään konkreettisen toiminnan auttavan sen ajan ihmisiä.
Kyllä sitä itse kukin voi juuttua omaan aikakauteensa, jolloin elämä on maistunut parhaimmalta ja on ollut voimissaan.
Apen puheissa ei siinä mielessä mitään ihmettelemistä. Antaa toisen vaahdota vaan. Minä laittaisin ne vaahdot toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mitä haittaa! Mitä todellakaan, tähän maailmaan pulinaa mahtuu.
Valitettavasti ei miniä voi apen pulinoille mitään, koska meissä kenessäkään ei ole katkaisijaa, millä saisi aparaatin kiinni.
Ainoa keino on vain hieman ymmärtää taustoja ja sitä että ihmiset ovat herttisen erilaisia.... onneksi. Karmeaa olisi jos kaikki 40-luvun ihmisetkin olisivat täysin samanlaisia, tai 30-40 ikäiset just puhuisimme samoin sanoin.
Kyllä ärsyttäväkin erilaisuus piristää ja stimuloi. Ja kuka luulee, että maailma olisi tasan oikeudenmukainen paikka, niin että itsen kohdalle osuisi juuri ne miellyttävät ihmiset.
Hei, ei se näin mene, niitä ärsyttäviä tyyppejä tulee lähipiiriin. Pakko vain jotenkin hyväksyä.
Ja hyvä muistaa, että itsekin ärsyttää olemuksellaan jota kuta toista.
Pohdiskelu on aivotyötä, jolloin mitään ei tunnu ulkopuolisista tapahtuvan, olen samaa mieltä kanssasi siinä. Kuitenkin jos elämä menee pelkäksi miettimiseksi, niin siitä ei ole lorvailu kaukana. Että tässäkin on kohtuus puolin ja toisin paikallaan. - ahmed ahma
miniäminäkin kirjoitti:
"Laiska ihminen on laiska henkisissä ja hengellisissäkin asioissa."
Jos ihminen muiden silmiin näyttää laiskalta ja tekemättömältä hänellä usein leikkaa pienimmästäkin vihjeestä muiden ajatusjuoksut ja tarkoitusperät, koska hän tarkkailee aktiivisesti ympäristöään ja muiden puheita.Just näin, ei pida kuormita..... olla va.. sosu maksaa...
- palautus maanpinnall
Asut paskaisessa talossa kun miehesi on uusavuton ja ei osaa siivota vaikka on kaikki päivät kotona. Tämän päälle vedetä herneet nenään kun jollain muulla on erillainen näkemys maailmasta kuin sinulla. Ihmisiä on joka junaa ja ihan turha vaahdota omien näkemystensä ylivertaisuutta, varsinkin kun hyväksyy että oma mies on aikaansaamaton nysväri ja itselläkään ei ole aikaa siivota kun käy ihan vuorotöissä.
- ilmoittaudu
Nyt taisi leikkaa jollain kiinni tai vaan ...tunnisti ittensä .... :)
- ...sairasta
Mulla anoppi kantaa miehelleen eteen kaiken. Ei saa appiu edes lasia kaapista. Noloa. Ei mikään ihme että on niin fantti kun ei tee mitään. Vaimonsa tekee kaiket remonttia myöten. Kai saa siitä jotain mielihyvää kun voi päteä tyhmemmän ja laiskemman seurassa... ottaa sitten apen välinpitämättämyyden ja julman kohtelunkin ihan sivuseikkana. No, niin makaa kuin petaa. Onneksi poikansa on sentään normaali.
- geenit geenit!
"Onneksi poikansa on sentään normaali."
Niin siis kumpaan poika tulee, laiskaan, tyhmään ja rajoittuneeseen isäänsä vai lattiaräsyn osan valinneeseen äitiinsä?- fk-the-genes
Eihän pojan tartte tulla kumpaankaan, jos on ollut riittävän kaukana leimaavasta seurasta :)
- näin minä tekisin
Vanhoillisten äijien nurinat kannattaa jätättää omaan arvoonsa. Mitä siitä välittämään? Olet oma itsesi ja pistät elämäsi arvosi mukaiseen järjestykseen. Sinun miehesi ja sinä teette ratkaisut yhdessä kahdestaan, eikä siinä pitäisi olla kenelläkään ylimääräisellä mitään nokan koputtamista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama194919Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä543925Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve603503Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi942858On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622698Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732658Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä982634Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1362397Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta572289Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl582084