Olen ollut mieheni kanssa yhdessä 2vuotta. Anoppini on ollut alusta asti minua vastaan koska sairastan keskivaikeaa masennusta ja tämän vuoksi olen anopin mielestä pohjasakkaa. En olisi koskaan halunnut että anoppini tai muukaan perhe saa tätä asiaa tietää, mutta se lipsahti mieheltäni. Anoppi oli sanonut että "mistä sinä aina löydätkin noita tommosia"...Viitaten minuun ja mieheni exään jolla on myös masennusta. Anoppini ei ollut tuolloin edes tavannut minua vielä mutta oli valmis silti tuomitsemaan minut sairauteni vuoksi.
Anoppi loukkaantui syvästi kuulleessaan kihlautumisesta, koska hänelle ei oltu kerrottu. Olimme matkalla tuolloin ja vaihdoimme Facebookiin parisuhdestatukset ja hän sai sitä kautta tietää. Syksyllä me menemme naimisiin ja kun kerroimme tästä, laittoi anoppi miehelleni viestin jonka sisältö oli ihan hirveää.... En olisi halunnut nähdä mutta vahingossa näin tämän viestin. Hän kyseli pojaltaan että oletko ihan varma, onko tämä sunkin halu vai vain X:n halu, onko ihan fiksua? Lisäksi hän mutkutti häiden kustannuksista. Hän luuli että me kuvittelemme että hän ja appiukkoni maksavat viulut (appiukko siis on tahtonut vapaaehtoisesti sponsoroida meitä). Me olemme laittaneet jo omaa rahaa häitä varten ja laitamme vielä lisääkin, emme oleta että muut ihmiset kustavat häämme. Lisäksi viestissä oli ettei meidän pitäisi hankkia lapsia koska minä olen sairas ja että minun tulevaisuuden suunnitelmani ovat epärealistiset kun haaveilen perheestä. Mitä epärealistista on haaveilla perheestä? Tietenkin odotamme että minä tästä toivun. Minä saan hoitoa tähän sairauteen ja minulla on lääkitys. Olen myös edistynyt terapiassani.
Miksi tämä ihminen sanoo tuollaista minusta vaikka ei edes tunne minua eikä ole osoittanut halua tutustua? Aina kun näemme ja yritän kohteliaasti jutella, hän vaikenee. Olen ruoka-alan ihminen ja hän on haukkunut kaikki tekemäni ruoat mitä on maistanut. Hän osoittaa kaikin tavoin pienellä kiusanteolla, ettei arvosta minua eikä pidä minusta pätkääkään. Lisäksi hän on usein sanonut, ettei tahdo kellekään mitään pahaa mutta silti käyttäytyy näin. Voiko joku selittää miksi? Appiukkoni ja anopin uusi mies ovat todella nastoja tyyppejä ja tulen heidän kanssaan hyvin toimeen mutta anoppiin olen todella uupunut ja voimaton. Kerrotaan vielä, että anoppi on terveydenhoitoalan ammattilainen.
Luettuna sen viestin laitoin anopille viestin jossa kyselin, että miksi hän vihaa minua noin paljon. Kysyin myös että millä tavalla tulevaisuuden suunnitelmani ovat epärealistisia. Ne ihmiset jotka minut tuntevat, sanovat minua järkeväksi ja fiksuksi. Sanoin viestissä myös että minusta tulee joku päivä äiti ja hänen on vain se hyväksyttävä. Kysyin myös, että olenko tehnyt hänelle jotain pahaa kun hän käyttäytyy minua kohtaan näin. En ole saanut vielä vastausta.
Anoppini pitää aivan erityisen paljon vävypojastaan mutta tulevasta miniästä hän ei selkeästi pidä. Onko anoppini vain sellainen nainen, jolle ei kelpaa kukaan miniäksi? Onko muilla samantapaisia kokemuksia?
Asiallisia vastauksia kaipailen.
Anopin kaksinaamaisuus
40
2742
Vastaukset
- kriääk
pelottavan tutulta...mistäpäin olette jos saa udella?
- Suojele itseäsi
Kirjoituksesi perusteella kuulostat hyvin järkevältä naiselta. Osaat eritellä ongelmasi ja masennuskin tuntuu olevan hyvällä hoidolla.
Käsittääkseni anoppisi on muodostanut sinusta ennakkokuvan, joka (täysin virheellisesti) perustuu tulevan miehesi aikaisempaan tyttöystävään. Jotenkin hän kuvittelee, että olet täysin samanlainen vain siitä syystä, että sairastat samaa sairautta kuin tämä ex.
Ennakkoasenteet ovat erittäin vaikeita saada muuttumaan. Hän näkee vain sen, minkä haluaa nähdä. Hyvin hiljalleen, vuosien kuluessa, ennakkokuva haalistuu, kun oikea persoonallisuutesi syrjäyttää sen.
Sitä odotellessa neuvoisin sinua keskittymään tuoreeseen avioliittoosi, tulevaan perheeseesi. Rajaa kanssakäyminen anopin kanssa erityisen kohteliaisiin visiitteihin suurimpina juhlapyhinä. Muina aikoina jätä hänet täysin pois mielestäsi.
Olisi turhauttavaa sinun puoleltasi yrittää väkisin miellyttää sellaista ihmistä, jonka vahvat ennakkoasenteet tekevät yritykset tuhoontuomituksi. Tällainen turha mieliharmi tuskin auttaisi sinua toipumaan masennuksestasikaan.- täti Toijolasta
Komppaan nimimerkkiä "Suojele itseäsi". Aina on olemassa ihmisiä, joille tietyt sairaudet ovat ylitsepääsemättömiä hyväksyä, edes muilla kuin itsellä :) Masennus on yksi näitä sairauksia, josta on vääriä käsityksiä.
Anoppisi ei ole "kaksinaamainen". Eikös hän ole selvästi yksioikoinen asenteiltaan?
Eteenpäin lumessa, sanoi vanhakansa. Hoida miehesi kanssa parisuhdettasi ja ole normaalin ystävällinen anopille. Sekin, että et ota ylimääräisiä paineita muiden ihmisten epäoikeudenmukaisista ja vääristä luuloista, on osa parantumistasi. Relaa.
- ohi vaan
Eihän tuossa ole mitään kaksinaamaista. Anoppisi ei pidä sinusta ja hän kertoo/näyttää sen suoraan.
Älä välitä. Ei kaikki voi pitää eikä kaikista tarvitse pitää. Jos anoppisi ei pidä sinusta, vika on hänessä eikä sinussa. Sinulla on oma elämä ja jos saatte yhteisen elämän kuntoon, kaikki on hyvin. Puhu miehesi kanssa tämä asia etukäteen niin selväksi, että molemmat tietävät missä mennään.
Yritä ottaa tuollainen kiukuttelu aikuiselta ihmiseltä hupina. Mieti vaikka ennen tapaamista, mitä kivaa se on tällä kerralla keksinyt viihdyttääkseen sinua. - Liina Anniina
Huh, onpa tilanteesi aika hankala!
Minusta paras olisi reagoimatta mitenkään anopin tölväyksiin ja käsityksiinsä sinusta. Omista ahtaista lähtökodistaan hän puhuu, eli heijastaa omia pelkojaan.
Älä tee sitä virhettä, että lähtisit hänelle jollain tavalla putsaamaan omaa kuvaasi. Se pahentaa vain ja laittaa hänet entistä enemmän vastakarvaan.
Älä etsi anopin hyväksyntää.
Sinulla on arvosi ihmisenä, sitä ei tarvitse todistaa anopille mitenkään.
Pääasia on, että olet oma itsesi, on hänen asiansa se, hyväksyykö hän sinut vai ei. Jos ei hyväksy, so what, jatkat vain omaa arkeasi ja nautit elämästäsi miehesi kanssa.
Älä missään tapauksessa tee anopista peikkoa, joka vie tulevan avioonnesi. Siirrä peikko sivuun, omaan oloonsa.
Anoppi yrittää tuolla hyväksymättömyydellään tavallaan "kirota" avioliittosi, hän leimaa sen etukäteen epäonnistuneeksi.
Jos lähdet hänen kelkkaansa, pelaamaan hänen peliään, todistelemaan kelvollisuuttasi, kerjäämään mielisuosiota, kyselemään, niin tuolloin OLET hänen pelissään mukana. Sotkeudut hämähäkin verkkoon.
Pidä itsesi irti kaikesta tuollaisesta, koska on itsestäänselvyys, että liittosi TULEE onnistumaan ja sinä OLET juuri sopiva miehellesi. Sinun ei tarvitse edes ottaa puheeksi kyseistä asiaa!
Pidä suhde anoppiin äärimmäisen asialinjalla, ei tunteilua, tunteenilmaisuja, vain asiallisen kohteliasta ja järkevää käytöstä.
Aika hoitaakin loput, kun et provosoidu anopin kommenteista. Antaa krokotiilin louskuttaa. Masennusihmien on usein pohjimmiltaan humortistinen. Etsi huumori ja käsittele sen kautta ongelmia, jotka anoppi aiheuttaa. Sinulla on varmaan ystäviä ja miehesi, näiden kanssa voit tehdä anopin epäilyistä ja tokaisuista suurta hupia elämääsi.- Hippityttöxxx
eli itsellä diagnosoitiin tuo masennus, ja siitä irvisteltiin joitain vuosia anopin suunnalta kuinka hän ei "hyväksy eikä ymmärrä" minua .. nyt anoppi on ollut täysin vaiti muutaman vuoden kun omakin lapsensa sairastui tähän samaan tautiin, meni ihan mykäksi. Näin se elämä opettaa anoppejakin..
- gooooa
Hippityttöxxx kirjoitti:
eli itsellä diagnosoitiin tuo masennus, ja siitä irvisteltiin joitain vuosia anopin suunnalta kuinka hän ei "hyväksy eikä ymmärrä" minua .. nyt anoppi on ollut täysin vaiti muutaman vuoden kun omakin lapsensa sairastui tähän samaan tautiin, meni ihan mykäksi. Näin se elämä opettaa anoppejakin..
Minkälainen ihminen ei "hyväksy eikä ymmärrä" ihmistä, jolla on masennus? Onks se joku oma valinta sitten vai, nähtävästi jonkun mielestä. Tästähän tulee ihan vihaiseksi.
- karman laki
gooooa kirjoitti:
Minkälainen ihminen ei "hyväksy eikä ymmärrä" ihmistä, jolla on masennus? Onks se joku oma valinta sitten vai, nähtävästi jonkun mielestä. Tästähän tulee ihan vihaiseksi.
Tuo masennus on joillekin sama peikko kuin työttömyys. Kaiken kauheuden tajuaa vasta kun ikävä osuu omalle kohdalle...
- ehkäpä näin?
gooooa kirjoitti:
Masennus on periytyvä sairaus, ehkäpä anoppi alitajuisesti haluaisi lapsenlapsilleen terveet geenit?
- Hippityttöxxx
ehkäpä näin? kirjoitti:
Masennus on periytyvä sairaus, ehkäpä anoppi alitajuisesti haluaisi lapsenlapsilleen terveet geenit?
mieheni selän takana muisti piikitellä asiasta minua.. Aina tuli moitteita. Enää hän ei vastaa edes puhelimeen jos asioita kanssaan selvittelisin, että mikä on kun ei voi keskustella. Mieheni perheessä ei ole koskaan keskusteltu näistä asioista vaan ne on lakaistu maton alle ja on oltu hiljaa, tai vaihdettu puheenaihetta.. Veikkaisin anopin olevan itse masentunut. Ainakaan hänen itsetuntonsa ei ole kovin ehjä.
Aloittaja, anna olla anoppisi ihan omissa oloissaan, asenne ei välttämättä muutu koskaan sinua kohtaan vaikka olisit terve kuin pukki ja mielinkielin, voin sanoa kokemuksesta ettei valitettavasti kannata. - Hippityttöxxx
Hippityttöxxx kirjoitti:
mieheni selän takana muisti piikitellä asiasta minua.. Aina tuli moitteita. Enää hän ei vastaa edes puhelimeen jos asioita kanssaan selvittelisin, että mikä on kun ei voi keskustella. Mieheni perheessä ei ole koskaan keskusteltu näistä asioista vaan ne on lakaistu maton alle ja on oltu hiljaa, tai vaihdettu puheenaihetta.. Veikkaisin anopin olevan itse masentunut. Ainakaan hänen itsetuntonsa ei ole kovin ehjä.
Aloittaja, anna olla anoppisi ihan omissa oloissaan, asenne ei välttämättä muutu koskaan sinua kohtaan vaikka olisit terve kuin pukki ja mielinkielin, voin sanoa kokemuksesta ettei valitettavasti kannata... monellako tässä ketjussa muuten on suku missä ei ole lainkaan masennusta eikä mielenterveysongelmia..? Olen nähnyt muutaman arvion joitten mukaan jokainen suomalainen masentuu keskimäärin kerran elämässään. Tämä arvio on psykiatrin tekemä, siis yhden yksittäisen sellaisen. Hoitoon hakeutuminen onkin kuulema eri juttu.
- polin hoitsu
Hippityttöxxx kirjoitti:
.. monellako tässä ketjussa muuten on suku missä ei ole lainkaan masennusta eikä mielenterveysongelmia..? Olen nähnyt muutaman arvion joitten mukaan jokainen suomalainen masentuu keskimäärin kerran elämässään. Tämä arvio on psykiatrin tekemä, siis yhden yksittäisen sellaisen. Hoitoon hakeutuminen onkin kuulema eri juttu.
On olemassa surua, murhemieltä, alakuloa, melankoliaa, väsymyksen aiheuttamaa vetämättömyyttä.
Kaikkea yritetään nykyään tunkea yhden ja saman "diagnoosin" alle. Elämään kuuluu kaikenlaista. Jokainen meistä voi kokea monenlaisia tunnetiloja. Se on laiffii.
Ihan asia erikseen ovat vaikeat sairaudet. Masennukseksi kutsuvat psykiatritkin helposti mitä tahansa allapäin olemista, koska potilaat haluavat diagnoosia, lääkkeitä ja terapiaa.
Mutta pointtini on: Masennustakin on siis olemassa. Ja se ei sairautena ole leikinasia. Siihen on monia syitä. Sukuperintönä tuleva taipumus masennukseen on tietysti yksi masennuksen syy, mutta ei toki ainoa eikä missään nimessä kohtalo eli ei "periydy". - hehehe....
ehkäpä näin? kirjoitti:
Höpö höpö, et tiedä näköjään masennuksesta mitään. Masennus voi iskea kenelle tahansa eikä todellakaan ole suoraan perinnöllinen. Jokaisessa suvussa on sitä paitsi omat sairautensa, syövät, sydänsairaudet yms. että tuskinpa ne anopin omatkaan geenit nyt täydelliset ovat.
- Harmin paikka
Että anoppi ei tykkää.
Miehesi pitäisi myös puolustaa sinua, ja pistää anopille(äidillensä) hanttiin, että sinun ei tarvitse tuollaista yksin kestää.
Tsemii sulle. - Syysmorsian
Isot kiitokset vastauksista. Hyviä ohjeita olette antaneet. Anoppi ei koskaan vastannut viestiini muutakuin että ei ole koskaan halunnut loukata minua. Pyyteli anteeksi ja toivotti hyvää jatkoa. Lisäksi hän oli sitä mieltä että meidän on parempi olla niin, ettei olla toistaiseksi tekemisissä. Se sopii minulle hyvin koska minä saan joka kerta pahan mielen kun kuulen tai näen sen naisen. Ja kun minä pahoitan mieleni, niin mieheni pahoittaa myös mielensä.
Lisäksi miehen sisko on ihan samanlainen ihmisraunio kuin äitinsäkin. Hermostuin heille kun he puuttuivat liikaa elämäämme ja hääjärjestelyihin. Nyt toivottavasti pysyvät ruodussa.
Ja mitä tulee anopin sukuun, niin ei siellä todellakaan ole täydelliset geenit vaan periytyviä sairauksia siellä on, mutta niitähän on lähes kaikissa suvuissa.
Sain tässä tietooni, että anoppi on aikoinaan seurustellut narsisti-miehen kanssa. Nyt hän on sitä mieltä, että minä olen pahantahtoinen koska minulla on mielenterveysongelmia. Kertoo jotain anopin ajatusmaailmasta, samoin kuin se että hän ei hyväksy sitä, että miehelläni on eräs ystävä joka sattuu olemaan homo. Anopin mielestä sellaiseen ihmiseen pitää katkaista kaikki välit. - Syysmorsian
Nyt on jälleen uusi käänne tapahtunut. Anoppi jutteli mieheni kanssa eilen puhelimessa, mieheni sanoi äidilleen että hänen kuuluisi pyytää minulta henk. koht. omaa käytöstään. Arvatkaas mitä tämä oli sanonut?! Hän oli sanonut, ettei tiedä pystyykö pyytämään anteeksi, koska ei ole mielestään tehnyt mitään väärää. Hänestä on siis ihan OK mustamaalata toista ihmistä jos ei hänestä tykkää. Lisäksi anoppi oli kysynyt minun kaveritilanteestani, johon mieheni oli sanonut, että minulla ei ole paljon kavereita mutta muutama hyvä ystävä. Tähän anoppi oli sanonut, että "mistähän johtuis?". Argh, että olen täynnä sitä akkaa. Vaikka yritän pitää pääni pystyssä ja elää omaa elämääni, se nainen vaikuttaa elämäämme liikaa. Toivottavasti vielä joku päivä voin sanoa hänelle asiat suoraan ja mutkattomasti. Hän ei suostu keskustelemaan minun kanssani, mutta haukkuu miehelleni ja mieheni siskolle.
- Minnikäinen
Tuo kertookin jo paljon anopistasi. Hän ei ole koskaan oppinut katsomaan peiliin ja miettimään josko itsessäkin olisi jotakin vikaa. Lapsellista käytöstä kaikinpuolin tuon ikäiseltä ihmiseltä. Ei kannata väkisin yrittää olla hänen kanssaan väleissä. Paras ehkä tosiaan vain unohtaa koko ihminen ja jatkaa omaa elämäänsä. Ei sinun tarvitse olla hänen kanssaan missään yhteyksissä. Voitte myös sopia miehesi kanssa, että anopille ei enää tästä eteenpäin kerrota teidän asioitanne ja elämästänne mitään. Jos hän soittaa niin kannattaa sanoa että teillä menee hyvin ja eipä tässä ihmeempiä. Mahdollisimman ympäripyöreästi vastailee vain niin ei tuo nainen saa siitä mitään irti juoruilua varten.
- Liina Anniina
Ei kannata sanoa suoraan eikä kommentoida anopille mitenkään. Hän saa vain siitä vettä myllyynsä ja alkaa systemaattisesti mustamaalata sinua entistä enemmän. Lisäksi hän käyttää sanomaasi sinua vastaan, ja saattaa täten saada puolelleen sellaisiakin jotka ovat olleet neutraaleja sinua kohtaan.
Kestäisitkö?
Viisaimmin teet kun et mene tonkimaan tunkiota (anoppia). Tee tunkiosta anoppisi symboli.
Ethän oikeastikaan mene haisevan törkykasan viereen oleskelemaan ja odottamaan, että sieltä alkaisi tulla ruusuntuoksua.
Oikeasti kiertäisit tunkion kaukaa, etkä kepilläkään (=sanoilla) koskettaisi. Jos haluat tukahduttaa tunkion, et vie sinne aineksia (sanoja) mädäntymään.
Sinun on kuivatettava tunkio. Ei siis vettä (tunteita) eikä jätettä (sanoja).
Suhtaudu siis ulkonaisesti anoppiisi vailla tunteita. Vaikka kiehuttaisi, niin ÄLÄ näytä hänelle. Ei mitään, ei masentumista, ei iloa... ei mitään.
Vain pelkkää asiaa, jos asiaa on.
Jos suinkin pystyt, niin älä miehellesikään liikaa vaahtoa anopista, vaikka olisi aihetta.
Yritä varjella suhdettanne niin, että siihen ei tuoda kestoaiheeksi miehesi äitiä. Sillä sepä olisi riemuvoitto anopille, että perheessäsi hän loistaisi "päätähtenä" eli puheenaiheena. Ilman hänen fyysistä läsnäoloaankin, anoppi olisi ikään kuin paikalla.
JOS jatkuvasti annat itsesi puhua ja masentua miehen äidistä perheessäsi, niin näin pilaat ilmapiirin kotonasi.
Kuoleta siis vaikenemalla koko akka. Se olisi anopistasi kauhein teko, että hän olisi NIIN sivussa perheestänne.
Keskity iloisiin asioihin vaikka väkisin ja keksi kaikkea hauskaa menoa, tekemistä ja harrastetta miehesi kanssa. Rakenna näin pala palalta liittoanne miellyttävään suuntaan.
Ihmisellä on ITSEMÄÄRÄÄMISOIKEUS omiin asenteisiin. Vaikka tämä suunnanmuutos ei tuntuisi heti auttavan, niin ainakin se on parempi kuin anopin pahojen sanojen märehtiminen. Sillä se ei auta YHTÄÄN.
Mummoni sanoi aina, ettei "itku auta markkinoilla". Näin se on, sinulla on vapaus valita se, miten suhtaudut. Taistele perheesi irti anopin kuvotuksesta.
Taistele itsellesi oikeus iloitsemiseen. Se tulee vähitellen, totuttelemalla. - Oppia ikä kaikki
Mitä enemmän elinvuosia kertyy, sitä helpompaa on hyväksyä muut ihmiset sellaisina kuin he ovat. Koskaan ei voi toista muuttaa, vain omaa suhtautumistaan voi.
Jos suhde on hankala hoidettava, on turha ajautua tilanteisiin, joissa suuttuminen on lähellä. Viisas väistää, jos ei kysymyksessä ole tärkeä ja periaatteellinen asia.
Pikkujutuissa kannattaa kysyä toisen mielipidettä, ennen kuin se annetaankaan.
Mutta jämäkkänä on oltava omiin asioihin puuttumisessa. Kotini on linnani!
Toisen asioihin ei myöskään kannata ottaa kantaa, jollei mielipidettä kysytä.
Jokainen ratkaisee pulmansa omista lähtökohdistaan, eikä koskaan voi olla perillä täysin toisen ihmisen motiiveista ja ratkaisuista.
Hiljainen ei-kenenkään maa välillänne on ihan järkevä. Tapaamisia mahdollisimman harvoin ja lyhyesti.
Kyllä sitä pystyy pari tuntia mielensä malttamaan, kun yrittää. Mutta kokemuksesta osaan sanoa, että tämä taito kehittyy hitaasti vuosien varrella, sillä oman kiukun leimahtamista on vaikea säännellä. - pampulainen85
olenko minä pelannut sinun kanssa biljardia? :D
- Naura vain!
Anoppi näkee sinut kilpailijana ;:) Ei siinä sen kummempaa. Annat hullujen vain olla. Nautit elämästäsi etkä anna anopin pahoittaa mieltäsi. Pitkään nenään kyllästyy äkkiä, älä anna sen vaikuttaa.
- Syysmorsian
Kiitos jälleen kaikille jotka ovat näitä kannustavia ja asiallisia vastauksia laittaa. Hiljalleen alan päästä asian yli kun olen saanut täällä ja terapeuttini kanssa purkaa näitä tuntoja ja ajatuksia. Helpottaa tietää että en ole ainoa joka tälläisia asioita kokee.
Meillä on tosiaan ensi syksynä häät ja olen kyllä sitä mieltä, että jos anoppi ja käly eivät osaa pyytää anteeksi omaa törkeää ja röyhkeää käytöstään, ei ole myöskään asiaa häihin.
Muistin tuossa yksi päivä miten anoppi voivotteli viime jouluna omia kipujaan, kolotuksiaan ja vaihdevuosivaivojaan ja "teki kuolemaa". Hän voivotteli ikäänsä ja vanhuuttaan ja sitä kuinka kuolema pian hänet korjaa. Pitää kuitenkin itsestään huolta, syö hyvin ja liikkuu. Ikää tällä naisella on 52v. Liekö jotain huomion hakemista tai jotain vastaavaa? Onneksi mieheni ei mennyt siihen mukaan. Itse hoksasin tilanteen heti ja jätin täysin omaan arvoonsa. - rose18
kaksinaamaisuutta on anopeilla ja varsinkinkin kun ne on valmiina syyttää sinua jos miehesi elämässä tapahtuu kamalaa..
noh meillä on asia niin mennyt että vissii anoppi makaa nyt sairaalassa tai viimeisien kuullun mukaan ja pyydetty soittaan ukkoni,ja ukkoni ei ole edes kiinnostunut asiasta, johtuen ilkivallasta mitä hänen suvustaan on tullut.
ehkä sitten kuolee mutta sitten kuolee..
hän ei ota enään sinne edes velvollisuudesta yhteyttä.
eiköhän sitten viimeistää poliisi ilmoita, jos on kuollut.
siellä on tehty tikusta asiaa, ilkeällä tavalla. - Hippityttöxxx
Karmea muija se sinun anoppisi nyt vaan on.. Mahtaakohan nyt kyseessä olla kumminkin anoppisi oma ikämasennus, kun jaksaa näin tarttua juuri sinun asioihin.. Tuli vaan mieleen että jonkinlainen viidenkympin villitys siellä olisi meneillään ja se joka saa kaiken p###skan niskaansa siitä hyvästä olet nyt sitten sinä (=kohde jota syytellä omasta pahasta olostaan). Sinua ymmärrettävästi riepoo koska olet anopin hampaissa.. Niin se masennus on vain tekosyy olla anoppisi hampaissa, ei hänelle kelpaa mikään miniä tuolle pojalleen.. Ei ikinä. Niin se nyt vaan on.
Mutta mitäs jos oikein pidät parin kuukauden mykkäkoulun ja annatte koko asian olla kokonaan. Et edes ajattele anoppiasi, annat vaan olla.. Se on viisainta itsesi kannalta. Anoppisi kun kumminkin hakeekin juuri sitä että syyttelet itseäsi ja hermostut takiaan jne.. ÄLÄ näytä tunteitasi enempää anopille.- Ikävä kyllä
Nuoria olette.
Parin kuukauden mykkäkoulu on teille pitkä aika. Eläkeläiselle se on muutama viikko. Vuosikin tuntuu lyhyeltä.
Minun pinnani paloi viime heinäkuussa, kun miniäni sai hepulin pyytäessäni häneltä apua puutarhatöissä yhteisellä kesämökillä. Koko perhe nousi minua vastaan.
Lähdin pois seuraavana päivänä ja jätin pojan perheineen sinne. Koko talena ei ole yhteyttä pidetty, asiasta ei ole puhuttu, eikä kyläilty kuin kerran pakon edessä, Välimme ovat hyvääpäivää-kirvesvartta-tasoa. Ja en voi ymmärtää, koska se siitä miksikään muuttuisi.
Uusi kesä on tulossa ja ihmettelen, menenkö ninne ollenkaan.
Tiedän vain, että yksikin hoitamaton kesä voi pilata vuosien työn puutarhassa, sillä luonto valtaa hyvin nopeasti aukeat pihat. Minun voimillani sitä ei enää kunnosteta, jos se nyt pääsee villiintymään.
Nuori perhe pitää selvänä, että menen sinne tekemään kevättyöt ja he tulevat vasta heinäkuussa lomalle. Minulle se on nyt ylivoimainen ajatus.
- kipeä äiti
Piintyneenä keittiöpsykolokina sanoisin että anoppisi kuulostaa itse sairastavan masennusta. Saattaa olla negatiivisestä ja pessimistisestä luonteenpiirteestä johtuvaa, vuosikymmenien aikana kehittynyttä. Hän ei halua omaa mielenlaatuaan nähdä eikä tunnustaa mutta kaiken muun kertomasi lisäksi esim. "kuolemis"- yms "sairaus" -hekumoinnit kielivät jotain hänen psyykeestään.
- Syysmorsian
Uusia käänteitä tapahtunut: Yritin selvittää välejä anopin ja kälyn kanssa, jotta voitaisiin häissä olla väleissä. Siitä alkoikin sitten rikosilmoituksilla uhkailu, olen kuulemma uhkaillut heitä ja tahrinut maineen. loukannut kunniaa yms, kun olen sanonut miten asiat olen kokenut. Niin siinä nyt sitten kävi että ne akat saivat koko mieheni suvun minua ja miestäni vastaan. Appiukonkin he käänsivät minua vastaan. Onneksi minulla on heidän uhkailuviestinsä tallessa, on siis todistusaineistoa. Häät pidetään kuitenkin, miehen perhettä ei kutsuta, niiin paljon he ovat meitä loukanneet. Hiljalleen pääsen tästä jaloilleni mutta edelleen pelkään joka ilta, että mitä ne sairaat ihmiset seuraavaksi keksivät.
- pursumarja
Älä lannistu tilanteesta!
Anoppisi on aivan varmasti sekaisin päästään, hänen toimintansa on jo törkeällä mallilla. Teet ihan oikein, kun et pyydä heitä häihin, eivät tuollaiset moukat ole edes ansainneet siellä paikkaa. Häät ovat ainutlaatuinen tilaisuus elämässä, ja se, joka ei niitä osaa arvostaa, pysyköön poissa.
Miehesikin on ilmeisesti siis saanut perheensä vihat niskaansa? Olette onnekkaita, kun teillä on noin upea suhde eikä sitä voi mitkään tekijät horjuuttaa.
Anna anopin jäkättää, hän tässä tekee itsestään narrin. Sinun ei ole mikään pakko olla tekemisissä heidän kanssaan, ei edes muodollisesti jollet halua.
Ja tuo rikosilmoituksella uhkailu voidaan kääntää niinkin, että sinä voit nostaa heitä vastaan syytteen laittomasta uhkauksesta. Anopilla ei ole myöskään oikeuttta puhua pahaa sinusta miehellesi, kunnianloukkauksestakin voi saada syytteen.
Toivottavasti teille tulee ihanat häät, älkää missään nimessä antako kenenkään kääkän pilata ainutlaatuista tapahtumaa, se on heidän oma menetyksensä kun käyttäytyvät typerästi.
Voimia ja kaikkea hyvää sinulle ja miehellesi! - Elämän laki
No etkö nyt sitä tiedä, että tyttäret PÄÄSEE naimisiin, joten vävy on ihana, mutta pojat JOUTUVAT naimisiin, joten miniä on korkeintaan siedettävä.
- impi umpilampi
Heh, nauratti oikein, tuohan on vanha "totuus" jonka piikin itsekin olen saanut kokea melko tuskallisena. Minä en ainakaan kuulemma ole "tarpeeksi hyvä", selän takan sanottiin mutta toki niin kuuluvasti, että oli taatusti tarkoitettu minunkin korviini. No hyvä kun tietää, "missä mennään". En olekaan vaivannut anoppia olemuksellani sen jälkeen, eikä hän ole kysellyt perään. Avioliitto on kohta 20 v ikäinen, joten nähtävästi olen ainakin siippani mielestä "tarpeeksi hyvä".
- angstinentaivas
Suosittelen ihan tosissaan että unohdat parhaasi mukaan koko miehen suvun nyt ja tässä. Ettet enää pidä kiinni ajatuksista heitä kohtaan vaan annat yksinkertaisesti paskan olla.. Eivät he siitä muutu eikä tuosta varmaan tule seuraamaan enää mitään hyvää tai parempaa vähään aikaan. Odottele kunnes anoppisi älyää itse millainen idiootti on ollut ja miten pilaa välinsä omaan lapseensakin siinä sivussa. Ei viisasta eikä fiksua.
Komppaan edellistä, eivät ansaitse kutsua häihin. Eivätkä mitään muutakaan yhteydenottoa. Pidä yhteydet kokonaan poikki nyt! - Syysmorsian
Kiitos ihanista viesteistänne! Ne tuovat mulle paljon voimaa. En enää koskaan aio olla niiden ihmisten kanssa tekemisisssä, niin pahasti he ovat mua loukanneet. Onneksi mulla ihana mies ja meillä on rakkautta molemmin puolin. Vaan siltikin vituttaa tää ihmisten kaksinaamaisuus: Appiukko soitti miehelleni tässä yksi ilta ja ihmetteli kun kutsua ei kuulu. No kerrottiin sitten että juhlitaan kavereiden kesken, josta hän loukkaantui muttei sanonut mitään. Oikein oksettaa tuo kaksinaamaisuus ja tekopyhyys, kestitys ois siis kelvannut. Ällöttää tuommoset ihmiset jotka vaan poimii rusinat pullasta ja kermat päältä ja sotkut siivotetaan muilla. Hyi helvetti!
- edellinen..
Hyvä pitää olla aina ensin itselleen, niin sitten jaksaa olla sellainen muille..no ainakin siedettävä. Hyvä ratkaisu on, ja hengitä vaan rauhassa ilman appiväen painostusta ;))
Mukavia ja poutapilvisiä päiviä hääpäivään, iloitse nyt!- Syysmorsian
Kiitos, näin teen ja aion täysin siemauksin nauttia meidän hääpäivästämme :) Auringonpaistetta sinne :)
- nosto
Miten tänä päivänä asiat sujuu?
Ja miten häänne sujuivat?- Samaa toivon
Niin, olisi hauska tietää, kun etukäteen niin paljon puhuttiin.
- anoppi täälä
Et pidä viestistäni. Jokainen äiti toivoo lapselleen hyvää elämää. Niin minäkin. En tiedä miten olisin suhtautunut jos jälkikasvu olisi valinnut puolisokseen keskivaikeaa masennusta potevan kumppanin.
Vaikka jokainen miten vakuutaa täälläkin ettei sellainen asia vaikuta puhuu lööperiä.
Totta ihmeessä vaikuttaa.
Minulla olisi mennyt jonkun aikaa sulattaa tietoa ja olisin ollut varmasti erittäin jäykkä ensialkuun lapseni valitsemaa puolisoa kohtaan, ihan siitäkin syystä etten tietäisi oikein miten käyttäytyä ja mitä puhua. Sairauskin kieltämättä pelottaa.
Entä jos alkaa lapsia tulemaan , niin mites sitten kun usein synnytyksen seurauksena on masennusta, niin paheneeko sairaus jne.
Sairaudelleen ei kukaan mitään voi
Me anopitkin ollaan vain ihmisiä- ex-masentunut
Masennuksessa ei ole mitään pelättävää. Se on sairaus, josta voi toipua (ja toipuukin) oikealla hoidolla. Ei murtunutta jalkaa tai influenssaa kummempi. Masennusta sairastavat ovat ihan tavallisia ihmisiä.
"Vaikka jokainen miten vakuutaa täälläkin ettei sellainen asia vaikuta puhuu lööperiä.
Totta ihmeessä vaikuttaa."
Kuinka se sitten vaikuttaa? Mihin se vaikuttaa? Muista, että jokainen masennuksen selättänyt on paras asiantuntija kertomaan sairauden vaikutuksesta elämäänsä.
"Entä jos alkaa lapsia tulemaan , niin mites sitten kun usein synnytyksen seurauksena on masennusta, niin paheneeko sairaus jne."
Masennuksen kertaalleen sairastanut todennäköisesti tunnistaa oireet aikaisemmassa vaiheessa kuin ns. terve ihminen. Samoin kynnys hakea apua on matalampi.
- JK
EI OLE VASTAVIAKOKEMUKSIA
- vanhempi rouva eräs
Joo, on se ihan hirveetä, niin kyllä minä sanon että ei pitäisi ikinä, alleviivaan ikinä.
Joo niin ei kukaan kuuntele ei. Se vaan on hirveetä, niin kokemuksia on vaan ollaan sitten ettei olisikaan sanottu sitä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama133453Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve603293Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä462992Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi942848On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622688Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732648Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä972620Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1132327Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl572077Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk661971