Moikka,
olen 29-vuotias reilun vuoden vanhan pojan äiti ja kysyisin semmoista, että onko teillä isät touhunneet ihan kaksistaan lapsen/lasten kanssa juttuja? Ja minkä ikäisenä?
Meidän poika roikkuu uskomattoman lujaa mussa kiinni, vaikka käyn kyllä töissä ja hoidossa on myöskin tarvittaessa ollut (ei vakituisesti, työskentelemme isänsä kanssa eri aikoihin, hän päivisin, minä öisin, joten poika on kotihoidossa). Tuntuu, että isänsä (27v) ottaa tämän vähän itseensä "mites susta nyt tollanen äiti poika on tullut?".
Mainitsin sitten asiasta, että onko se ihme, kun se olen AINA minä, joka pojan kanssa lähtee mihinkään. Aina otan mukaan kauppaan, pankkiin, koirapuistoon, käydään uimassa, hoplopissa, muskarissa jne.
Rehellisesti sanottuna tää on jo tosi väsyttävää, kun koskaan ei yksin pääse mihinkään. Mukelo on ihana ja osaa olla nätisti jopa ravintolassa, mutta jos kerrankin vois lähteä kaupungille ilman rattaita ja vaippoja ja vaikka heittäytyä villiksi ja sovittaa vaatteita kaupassa. Lukea kahvilassa lehden ilman että on koko ajan vahdittava missä pikkumies vipeltää.
Jos en ole kotona (esim. viikonlopun työkeikalla muualla), isän ja lapsen yhteinen tekeminen on sitä, että iskä pelaa pleikkaria ja poika leikkii yksin lattialla. Ulos eivät mene vahingossakaan. Harmittaa pienen pojan puolesta, kun isä ei koskaan halua tehdä mitään, mikä sopisi pienelle;
uimala on noloa, hoplop tylsää, kirjasto perseestä jne.
Jos sitten kerran kuussa saankin hätistettyä heidät yhdessä liikkeelle, niin voi luoja sitä kitinää.. isän puolelta siis.
Muutoin on kuitenkin rakastava ja auttava isä, mutta mikä tästä tekee niin vaikeaa?
Hermo palaa itellä kun aina saat itse olla opastamassa lasta uusiin paikkoihin (vaikka onhan se palkitsevaakin), jos isästä olisi kiinni, ei varmaan poika olis vieläkään edes poistunut kodistamme..
Isän ja lapsen yhteinen aika
9
282
Vastaukset
- epävarmuutta?
Ystäväpariskunnallani samanlainen tilanne. Kun perheessä äiti otti asian puheeksi, että isä voisi tehdä enemmän asioita lapsen kanssa, isä ihan vilpittömästi sanoi, että "Mitä sen kanssa nyt yleensä voi muka tehdä? Kun ei se ymmärrä minkään pelailunkaan päälle vielä." Heidänkin poikansa on reilu vuoden vanha.
Ilmeisesti mies siis kokee haastavana keksiä tekemistä niin pienen kanssa, eikä hänestä tuo yhdessä tekeminen tarkoita juuri niitä asioita, mistä sinäkin puhuit, eli lapsen ottamista mukaan erilaisiin arkiasioihin; kauppaan, pankkiin, kahvilaan ym.
Tämän ystäväpariskuntani toinen osapuoli, eli äiti, on myös sitä mieltä, että mies on itsestään niin epävarma, ettei oikein uskalla lähteä lapsen kanssa minnekään. Mies arkailee, jos lapsi saa vaikka raivarin ihmisten ilmoilla, ei viihdykään jne. eikä mies saa tilannetta hallintaansa. Ahdistuu nimittäin lapsen itkusta yleensäkin, jos muita on paikalla.
Ja lisänä tähän vielä se, että kun noille miehille ainakin omassa lähipiirissä tuntuu olevan valtavan tärkeää, miten heidän omat ystävänsä tietyt asiat hoitavat, niin ehkä sinun miehesi tuttavapiirissä vallitsee sellainen käsitys, ettei ole miesten hommaa kiikuttaa lasta mukana asioilla?
Voisiko sinunkin miehelläsi olla siis tällaista itseluottamuksen puutetta? - --------------------
Kyllähän itsekin ihmettelisit ja arkailisit lapsen kanssa liikkumista, jos sen olisi hoitanut aina joku muu. Pistäkää asialle muutos ja mies liikkeelle lapsen kanssa päivittäin.
Hoitaako mies muuten lapsensa? Puhuit että hän on auttavainen - mitä tarkoitat sillä? Kenenkään vanhemman tehtävä ei ole auttaa lapsensa hoidossa, vaan hoitaa häntä luonnostaan. Lapsen hoito kuuluu ensisijaisesti vanhemmille ja siinä auttaminen vain ulkopuolisille.
Pistä mies olemaan lapsensa kanssa, kyllä se silloin oppii, mitä lapsen kanssa tehdään. - Isi-71
Itse olen isänä aina ajatellut että jos lapsen kanssa ei vielä oikein voi "tehdä mitään" niin sitten vaan mennään katselemaan kaikenlaista. Meillä ainakin molemmat pojat ovat jo ihan pienenä kovasti tykäneet kun on menty asemalle katselemaan junia, satamaan laivoja yms. Voi mennä myös vaikka katsomaan lähikentälle kun jotkut pelaavat jalkapalloa yms. Lapset yleensä katsovat mielellään kaikkea liikkuvaa ja ääntelevää. Ja sitten on samalla käyty ajeluilla yms. Siis vähän kuin "poikien juttuja" vaikka lapset ovatkin olleet aika pieniä.
Siitä on sitten vähitellen lähdetty "oikeisiin" juttuihin leikkien ja pelien kautta. Ja nyt kun vanhempi poika on jo 12 vuotias niin olen edelleen mukana pljon heidän liikunta- ja muissa harrastuksissaan niin valmentajan roolissa kuin ihan vain kuskina ja huoltajana. Ja paljon on vuosien varrella oltu näin yhdessä ja luulen olevani lapsieni kanssa läheisempi kuin moni muu isä. Noiden harrastusten lomassa kun tulee samalla myös puhuttua monista asioista ja nähtyä lastensa arkea. - fisutt
Meillä myös vastaavanlainen tilanne. Meillä reilun vuoden vanha lapsi ja molemmat käydään töissä eri aikaan. Mies on siis lapsen kanssa kaksin sen n.20h/vko kun olen töissä. Käyvät kyllä yhdessä kylässä ja joskus harvoin kaupassa, mutta enimmäkseen ovat kotona. Itse toivoisin, että mies ottaisi enemmän osaa kodinhoitoon ym. kun kerran kotona ovat, mutta yleensä ei juuri muuta syöttämisten ja muiden hoitotoimenpiteiden lisäksi tee.
Tosin en itsekään ole kovin kova käymään lapsen kanssa missään aktiviteeteissa. Yleensä kun mies on töissä niin käydään kyläilemässä tai ostoksilla tms. Muuten ollaan enimmäkseen kotona. Nyt kun vähän enemmän tuo kevät etenee niin varmaan aletaan käymään läheisessä puistossa ja vaunuttelemassa kun lapsella alkaa sen verran ikääkin olla, että ymmärtää. - Jestas..
Ihan samaa ihmetellyt. 1,5 vuotiaaksi jaksoin itse roudata beibiä joka paikkaan halusin tai en, mukana. Sitten paloi käämi sanoin että nyt iskä ja poika ulos tehkää ihan mitä tahansa nyt on äipän aika saada omaa aikaa. Pakottaa piti ja kitinöitä kuului, isän suusta. Lapsellekin tilanne oli hämmentävä kun äiti ei lähtenytkään mukaan mutta nopeasti oppi että iskänkin kanssa voi olla. On nyt käyneet leikkipuistossa, kattelemassa veneitä rekkoja, pulkkailemassa, rataslenkillä, mummolassa jne.. edelleen pitää KÄSKEÄ että esim. lauantai aamupäivällä iskä veisi pojan pihalle happea haukkaamaan saa äiti vaikka ihan siivota ja kokata kerrankin ihan rauhassa.. minun mielestä aikuisen mielen köyhyyttä jos ei osaa yli vuoden ikäistä viihdyttää, minun mielestä kun sen ikäinen kokee kaiken vähänkin kotioloista poikkeavan silleen WAU niin miksi hössöttää. Tarvii olla ku titityy puussa niin siinä riittää jutusteltavaa :D Ainakin meidän jätkällä. Mikä siis iseillä on niin vaikeaa tuossa(kin) asiassa..
- a.p. mitä voin tehdä
Ei kyse ole siitä, etteikö isä osaisi hoitaa poikaansa, kyllä kotona onnistuu niin vaipanvaihto, syötöt kuin kotityötkin, taitaa olla ihan puhdasta itsekkyyttä ettei vaan koskaan halua tehdä mitään vauvalle sopivaa.
Eli kuten sanoin, ovat viettäneet viikonloppujakin ihan kahden, mutta tasan tarkkaan neljän seinän sisällä.
Isi-71:llä on selkeästi oikea asenne, kerro miten tartutan tuon mieheeni? Ei se lähde pojan kanssa satamaan (asumme kaupungissa Saimaan rannalla, joten eipä luulis vaikeaa olevan..), eikä muuallekaan, koska se on "tylsää". Mistä voi tietää ennen kuin kokeilee? Ja eikö se ole demokratiaa perheessä, että tehdään asioita joista jokainen voi nauttia, eikä vain iskä?
Risoo vaan niin kovin tämä tilanne. Viimeksi kun oli "perheen yhteinen lauantai", ensimmäinen sellainen yli viiteen viikkoon, oltiin kumpikin vapaalla, niin ukko nukku kuuteen illalla, söi ja pelas tietokoneella ja se päivä oli sitten siinä. Käytiin poitsun kanssa kahdestaan(VAIHTEEKSI) kaupungilla, kun ei yks suostunut nousemaan. - Isi-71
"Isi-71:llä on selkeästi oikea asenne, kerro miten tartutan tuon mieheeni?"
Luulen että miehesi kaipaa ihan oikeita onnistumisen kokemuksia lapsen kanssa. Hän ei varmaan ole ihan oikeasti koskaan kokenut sellaisia hetkiä jossa olisi tuntenut todella olevansa isä. Hoitaa siis mekaaniset hommat mutta todellista tunnesidettä lapseen ei ole syntynyt.
On varmaan osittain luonnekysysmys, ei se kaikille luonnistu yhtä helposti. Uskon kuitenkin että jokaisen miehen sisällä on kuitenkin aina niin se isä kuin pikkupoikakin joka voi eläytyä lapsen elämään. Se vain pitäisi sieltä jotenkin kaivaa.
Itse vain sinnikkäästi lähettäisin isän ja lapsen matkaan vaikka sitten väkisin ja keksisin kaikenlaista mitä voivat tehdä. Ja sellaista josta isäkin voisi innostua. Tietysti kuullostaa hieman huolestuttavalta kun kerrot miten miehesi vapaapäivänä vain makaa ja pelaa. Se saattaa olla oire siitä että kaikki ei muutenkaan ole ihan kunnossa ja lapsen kanssa olon vaikeus on vain yksi merkki. Jonkinlaista alakuloisuutta, haluttomuutta yms. voi olla muutenkin elämää kohtaan.
Isäksi tulo ei ole koskaan ihan helppoa. Se on väsyttävää, rasittavaa yms. ihan kuin äitiyskin. EIkä se aina suju parhaalla mahdollisella tavalla. Siksi sinuna keskustelisin myös miehesi kanssa mahdollisimman avoimesti siitä mitä hän ajattelee elämästään. Milllaisena näkee tulevaisuuden, onko suunnitelmia ja unelmia, mikä nyt on mukavaa ja mikä rasittavaa jne. Voi olla vain että arki on kuitenkin vähän yllättänyt ja hän miettii että "tässäkö tämä sitten oli". - kipppinkop
No eikai se mikään ihme ole jos lapsi ennemmin sinun kanssasi kuin isänsä, koska sinähän hänen kanssaan teet paljon asioita ja myös lapsen mielestä mielenkiintoisia asioita.
Ehkä isä on hieman epävarma lapsen kanssa, kun lapsi vielä melko pieni, tai pelkää ottaa lapsen mukaansa? Ehkä alkavat myöhemmin touhuamaan enemmän kun lapsi kasvaa. - Help!!
Mieheni ei jaksa tehdä yhtään mitään on kyyneleitä poskella kun erottiin. En kyllä ymmärrä voisiko joku vinkata miten saada iloiseksi?? Poikani joka on (13v) on yrittänyt piristää mutta ei auta!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama194949Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä563960Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve713549Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi942868On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622698Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732668Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä982634Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1462432Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta592318Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl582094