Rumaa katseltavaa!

röökitön äippä

En käsitä vanhempia, jotka tupakoivat lastensa nähden! Tupakki kädessä kuljetaan lasten kanssa kaupungilla, parkkipaikoilla vedetään röökiä samalla kun lastataan lapsia autoon. Tämän aamuinen näky työpaikallani: Äitiyslomalla oleva työkaveri tuli käymään vauvansa ja kahden isomman, 3- ja 7-vuotiaiden lastensa kanssa työpaikalla. Autosta kun pääsivät ulos, meni rööki suuhun ja nainen tuprutteli ulko-oven edessä lasten odottaessa sisälle menoa. Nyt kun lähdettiin ruokikselle, sama toistoi ja ihan pokkana kiskoi tupakkia koko matkan autolle lasten katsellessa ja haistellessa. En vaan käsitä. Opettavatko jotkut vanhemmat lapsiaan vetämään noita syöpäkääryleitä tarkoituksella?! MIKSI? Mitä muutakaan lapsista voi tulla kun röökinpolttajia, kun äiti ja isi näyttää ylpeänä mallia? Haluavatko rööki-äidit niin kovasti lapsistaan keuhkosyöpäpotilaita kun noin sitkeästi opettavat tavoille jo pienestä pitäen?! Sääliksi kävi lapsia.

18

311

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Tai sitten vanhemmat ovat vain riippuvuutensa vankeja, eivätkä pysty asialle mitään, vaikka miten tahtoisivat. Yksikään tupakoiva vanhempi ei varmasti halua että lapsi oppii tupakoimaan ja varmasti jokainen jo vanhemmanikään ehtinyt ihminen harmittelee sitä, että on itse jäänyt joskus koukkuun.

Ei riippuvuudet taatusti mikään ylpeyden aihe ole kenellekään.

Itseäni harmittaa oma karkin syöntini, pyrin tekemään sen salassa päin. Kumpa ei olisi koskaan tultua opeteltua koko tavalle, sillä tiedän, olen erittäin huonona esimerkkinä lapselleni.

• röökitön äippä

niin mutta pointti olikin se, että miksi pitää lapsille näyttää esimerkkiä, miksei voi sitten vaikka salassa tuprutella? luulisi edes sen verren pystyvän, että ajoittaa röökitauot niin, ettei lapset ole vieressä haistelemassa ja katselemassa. itsekin olen polttanut ja lopetin ennen esikoisen yrittämistä, joten tiedän kyllä sen riippuvuuden.
        Toinen surullinen asia on, että yksi tuttavaperheen poika leikki alle 3-vuotiaana ruokaleikkejä omieni kanssa pihalla ja aina ruoan jälkeen leikki menevänsä tupakalle... otti jonkun kepin ja imi sitä. voi hyvä luoja.

• Hirveää häpeää =(

Tässäkin on tosipuolensa. Itse poltan, olen ollut lakossa (muka lopettanu ja jossaki vaiheen hassahtanu taas polttamaas) Se on tosi, ettei sitä tupakkaa tarttis välttämättä lasten naaman edessä polttaa. Itse pyrin välttämään tälläisen tilanteen ja käyn joko etu tai takapihalla muka salassa. Lapset tietävät, että tupakoin ja tietävät minne menen. Kärsin tästä suuresti ja taas yritän ehkä miljoonannen kerran lopettaa... Lapset eivät minua kopioi ja pyhästi ovat luvanneet etteivät aloitakaan koskaan... Mutta mutta, lapseni ovat nykyään joskus hätää kärsimässä jos esim. telkkarissa näytetään tupakoinnin lopetus mainos ja ylistetään kuinka kuoleman vaarallista se on. Lapsille tietenkin iskee hätä, ettei äitikään saisi polttaa sillä äiti kuolee, nyt, heti, tällä sekunnilla! Taistelen paheeni kanssa päivittäin ja taas jälleen otan itseäni niskasta kiinni ja aloitan lakon/lopettamisen/miksi sitä ikinä kukaan haluaakaan kutsua! Mies lähtee myös mukaan. Mutta se mikä minua itseäni TODELLA rassaa, on se että poltetaan autossa josta ikkunasta näkee ehkä yhden kouluikäisen, kolme vuotiaan ja kaukalossa vauvaikäisen, olevan kyydissä ja siellä antaumuksella sauhuutellaan lasten ollessa kyydissä =( Häpeän omaa inhottavaa tapaani ja pyrin siitä aika-ajoin eroon. Ymmärrän kantasi, enkä voi edes puolustella tätä mitenkään, mutta valitettavasti toiselle paha asia ei olekaan toiselle iso asia...

• röökitön äippä

kokeile sitä lääkekuuria? Moni tuttu päässyt sillä eroon, siis sellaisetkin jotka olleet tosi pahassa koukussa. itse lopetin purkan avulla, mutta se ei kaikille riitä. jos noin kärsit itsekin, plus että lapset kärsii ja pelkää sun puolestasi, niin suosittelen lääkärin puheille menemistä! tsemppiä!

• Hirveää häpeää =(

Kokeiltu on useampaa eri hoitoa tai muotoa hoitaa asiaa... Olen tieten henkisesti heikko, kun sorrun tällaiseen vaikka olen saattanut olla toista vuotta tupakoimatta... Erityisesti tuo sosiaalinen tapa saa minut retkahtamaan... En kärsi fyysisistä oireista ja voin olla polttamattakin, mutta pääni sisään en saa rakenettua sille vaihtoehtoa millä korjaan tämän "palkitsemistavan" eli kun joku homma on saatu tehtyä, menen tupakalle. Kokeiltu on vaikka ja mitä ja sisulla se on taaskin aloitettava ja toivottava että se nyt jäisi kokonaan pois, lopun elämän ajaksi. Mitään hyväähän tässä ei ole.... Opittu tapa ja se tapa tupakointi on mielestäni vaikeampi lopettaa, kun siihen ei ole "kaalinpääkuuria" millä sen saisi kompensoitua... Jos saisin jokaisesta väliinjätetystä euron, ei ongelmaa olisi, saisin "palkintoni" mutta porkkanaa ei ole, ellet säästä ns tupakkarahoja. Kyllä tämä tästä =) yrittänyttä ei laiteta ja täytyyhän tämän joskus onnistua, lopullisesti =)

• Ei alkoholille!!

Jos et polta itse ollenkaan ja haukut äitejä, jotka polttavat lasten nähden, niin kysyisin sulta,et juotko alkoholia lastesi nähden??se on paljon, paljon pahempi asia juoda yhtäkään alkoholia lapsen nähden kuin polttaa!!!..itse poltan ja olen huomannut pienistä lapsistani, että eivät he niin kommentoi tupakoimistani.en tietenkään polta aivan heidän lähettyvillään, mutta en sitä piilottelekkaan.mutta sen olen aikaisemmin huomannut, kun yhden saunasiiderin joi, niin heti lapset alkoivat sanoa, että hyi!Yäk!!tms..yleensäkkin mun mielestä vähäinenkin alkoholin juonti lapsien nähden on niin huonoa esimerkkiä heille.alkoholi muuttaa usein ihmisen käytöstä erilaiseksi.tupakka ei!alkoholi aiheuttaa perheriitoja,avioeroja,väkivaltaa,pettämistä yms.ja se vielä, että useimmat vanhemmat, jotka polttavat, polttavat salassa!juodaan kyllä sitten lasten nenän alla!!en ymmärrä!

• ihmetellen...

Kyllä viini ruoan kanssa on monille nautinnollista ja jopa terveellistä. Lääkärikin voi suositella, kuten minulle. Myös olut/siideri on monesta hyvän makuista, ja maistuu saunan jälkeen sekä rentouttaa. Lapsille on hyvä opettaa, että kohtuullinen alkoholin käyttö on normaalia, ettei vanhemmatkaan juo kuin sen saunaoluen tai viinilasin ruoan kanssa. Yksikään saunaolut tai ruokaviini ei ole aiheuttanut perheriitoja tai väkivaltaa, vaan sen on tehnyt alkoholiriippuvainen ihminen-----> ryyppää itse itsensä känniin ja siihen tarvitaan paljon enemmän kuin yksi alkoholiannos. Normaali ihminen juo sen yksi tai kaksi ja se jää siihen. Jos taas on alkoholisti, ei voi tietenkään juoda yhtäkään. Silloin on hyvä lapsille selvittää tilanne, koska alkoholismi saattaa olla geeneissäkin.

Jos teet alkoholista mörön, jota ei saa nähdä ja josta ei saa puhua, uskon, että se vasta jossain kapinavaiheessa alkaakin kiinnostamaan nuorta ja silloin ei kohtuukäytöstä ole mitään esimerkkiä näytetty.

Tupakalla taas ei ole mitään terveysvaikutuksia, ja harva pystyisi polttamaan vain yhden savukkeen päivässä, jolloin siitä olisi ehkä vain minimaalinen haitta. Tupakka on vahvasti addiktoivaa, toisin kuin saunaolut. Lisäksi tupakoiva ihminen haisee epämielyttävälle ja saastuttaa luontoa sekä muita ihmisiä.

• Ei alkoholille!
        ihmetellen... kirjoitti:

Kyllä viini ruoan kanssa on monille nautinnollista ja jopa terveellistä. Lääkärikin voi suositella, kuten minulle. Myös olut/siideri on monesta hyvän makuista, ja maistuu saunan jälkeen sekä rentouttaa. Lapsille on hyvä opettaa, että kohtuullinen alkoholin käyttö on normaalia, ettei vanhemmatkaan juo kuin sen saunaoluen tai viinilasin ruoan kanssa. Yksikään saunaolut tai ruokaviini ei ole aiheuttanut perheriitoja tai väkivaltaa, vaan sen on tehnyt alkoholiriippuvainen ihminen-----> ryyppää itse itsensä känniin ja siihen tarvitaan paljon enemmän kuin yksi alkoholiannos. Normaali ihminen juo sen yksi tai kaksi ja se jää siihen. Jos taas on alkoholisti, ei voi tietenkään juoda yhtäkään. Silloin on hyvä lapsille selvittää tilanne, koska alkoholismi saattaa olla geeneissäkin.

Jos teet alkoholista mörön, jota ei saa nähdä ja josta ei saa puhua, uskon, että se vasta jossain kapinavaiheessa alkaakin kiinnostamaan nuorta ja silloin ei kohtuukäytöstä ole mitään esimerkkiä näytetty.

Tupakalla taas ei ole mitään terveysvaikutuksia, ja harva pystyisi polttamaan vain yhden savukkeen päivässä, jolloin siitä olisi ehkä vain minimaalinen haitta. Tupakka on vahvasti addiktoivaa, toisin kuin saunaolut. Lisäksi tupakoiva ihminen haisee epämielyttävälle ja saastuttaa luontoa sekä muita ihmisiä.

No enpä oikeen usko tuohon viinin juonnin terveellisyyteen!onko se hyvää esimerkkiä, että juodaan esim. ruoan kanssa viinilasillinen lasten nähden!ei todellakaan ole!..voi olla, että sinulla se pysyy yhdessä, kahdessa lasillisessa, mutta olen niin usein nähnyt sellaista, että siitä se muutama lasillinen muuttuu ajan myötä pullolliseen.ja tunnen monia perheitä, jotka muka ovat niitä "kunnollisia" perheitä, niin heillä isä kantaa kaljaa viikonloppuna kotiin ja äiti juo muutamat saunasiiderit.sitten heille tupakka on niin kauhea asia ja sitä ei saa lasten nähden varmasti polttaa!on monia, monia perheitä, joissa on juotu kohtuudella alkoholia lasten nähden ja näin muka näytetty juuri sitä, että kohtuullinen alkoholin käyttö olisi normaalia.tiedän, että sellaisista perheistä on tullut paljon alkoholisti lapsia.heille on ns. "annettu lupa juoda joskus" ja juuri sitä, että se on täysin normaalia.ei se kyllä ihan oikein mene.
        myönnän kyllä, että tupakka on terveydelle haitallista ja voi aiheuttaa keuhkosyöpää yms.ja en itsekkään polta aivan lasteni vieressä,mutta tää on jotenki kummallista, et ihmiset vaahtoaa hirveesti tällasesta tupakka-asiasta ja sit he kuitenkin juovat sitä alkoholia!

• höpöhöpsis
        ihmetellen... kirjoitti:

ai alkoholia nauttinut henkilö ei haise pahalle sitten vai? Ohhoh... asioista voi jokainen olla erimieltä..

• en juo enkä polta

Ehkä oma asenteesi vaikuttaa?Ehkä jollain tasolla pidät tupakointia harmittomampana kuin alkoholia ja lapsesi tietävät sen.Luulen että sanonta "itseään on niin helppo ymmärtää" pätee tähänkin.Jos et polta tai juo,olet ehkä sitä mieltä,että sellainen käytös on lapsille haitallista.Jos teet sitä itse,yhtäkkiä se muuttuukin vähemmän haitalliseksi.

• Samaa mieltä! Oma mies polttaa ja meijän poika 4 v on lakut jo vähän matkia tätä polttamista. Mies kyllä tämä huomatessaan sanoo että se ei oo mitään hienoa että polttaa mutta kuitenkin..

Ja yks mikä on kauheeta katseltavaa, on vanhemmat jotka ei kaupungilla lasten kanssa kulkiessaan kulje suojateitä tai kävelyteitä pitkin.. Onko se nyt niin pitkä matka kulkea lähimmälle suojatielle ja mennä siitä??! Meijän isäntä tekee tätäkin, nappaa vanhinta kädestä kiiinni ja painelee tien yli kun ei jaksa kulkea mun ja nuoremman kanssa suojatielle asti. Joskus painelee kyllä yksinään kun vanhempi onkin mun kanssa, mutta TODELLA inhottavaa.. Oikein opettaa lapselle ettei suojatietä tarvitse käyttää..ilmankos isä itse on joskus lapsena jäänytkin auton alle..

Toinen mikä on kauheeta katseltavaa, on raskaana olevat äidit jotka polttaa. En ol ekoskaan polttanut joten en osaa sanoa kuinka vaikeeta lopettaminen sitten on joillekkin, mutta eikö jo siinä vaiheessa kun raskautta yrittää, voisi lopettaa?ettei pahimmat oireet ala kun olet jo raskaana..ja uskomaton puolustelukeino tämä: "tupakointi ei ole niin paha kuin se stressi mitä äiti kokee lopettaessaan tupakoinnin" phyh!

• näin se menee......

Meillä on molemmat vanhemmat polttaneet niin kauan kuin vain muistan, ja itse en ole poltellut yhtäkään, sama koskee sisaruksiani.
      Myös ystäväni vanhemmat molemmat ovat poltelleet aina..mutta ystäväni ja hänen sisaruksensa eivät ole kukaan poltelleet.
      Että ei se aina niin mene, että mitä vanhemmat edellä, sen lapset perässä.
      Minä en ole poltellut sen takia, että se haju..hyi hitto! Sisaruksillani on eri syyt..mutta kumminkin syyt olla polttamatta.
      Lapsille pitää myös opettaa (siis kertomalla) että ei se mitä vanhemmat tekevät, ole välttämättä hyväksi lapselle itselleen.
      Ja tiedän myös TODELLA PALJON "lapsia" joiden kummatkaan vanhemmat eivät polttele, eivätkä jotkut edes juo, ja silti lapset polttelevat ja jotkut myös juovat aika kiitettävästi. Se on nykyään (tai kaippa se on aina ollut) vain niin, että mitä kaveri edellä, niin toinen perässä. Porukassa tyhmyys kasvaa.
      Onneksi minä sain pidettyä itseni kurissa..mutta minua myös kiusattiin sen vuoksi kun en edes kokeillut sitä röökiä tai alkoholia. Eli miettikääs,kumman te tai lapsenne mielummin valitsisi: jos et polttele/juo niin kiusataan vai edes yhden kaverin joka käy kun polttelet/juot..

• aikuisen oma asia

Onhan se ruman näköistä,eritoten se että vaunuja työntävä äiti kävelee rööki suussa taikka autossa poltetaan kun lapset ovat kyydissä.

Tuskin kukaan vanhempi polttaa siksi että lapsille tarkoituksella näytetään esimerkkiä,salassa polttaminen voi onnistua jonkun aikaa mutta eivät lapset tyhmiä ole.

Eikä se tarkoita sitä että lapsista tulee polttajia jos vanhemmat polttaa. Omat vanhempani ovat käryttäneet 14vuotiaasta asti,ovat nyt päälle viiskymppisiä. Meitä 3 lasta ja vain minä poltan silloin kun otan alkoholia joten lapseni ei ole paikalla. On kyllä nähnyt tupakka-askin minulla laatikossa ja tietää että joskus poltan eikä tykkää siitä.

• höpöhöpsis

ajatko autoa? Opetat siis lapsesi saastuttamaan ilmakehää? Syötkö tonnikalaa? Opetat siis lapsiasi tappamaan delfiinejä? Siivoatko kemiallisilla pesuaineilla? Altistat siis lapsesi älyttömille määrille erilaisia myrkkyjä? Oletko maatilan omistaja? Lehmät tutkitusti ohentavat pieruillaan otsonikerrosta ja se on sun mielestä ok? Miksi? Käytätkö untuvatakkia talvella? Häpeäisit koska linnut kärsivät älyttömästi sulkien nyppimisen takia... Ostatko luomua vai tavallista halpaa leipää? Jos ostat tavallisia tuotteita niin altistat lapsesi torjunta-aineille jotka voivat aiheuttaa syöpää yms... Eli pointti on että tuo on pelkkää jossittelua kaikki. Olen kiitollinen vanhempi jos omat lapseni ottavat minusta mallin ja vetävät ennemmin vaikka tupakkaa ennenkuin alkavat kavereiden tai tuttujen kehotuksesta käyttää suonen sisäisiä tai varastelemaan tai hakkaamaan yms.. tupakoiva vanhempi ei tee lapsen elämästä helvettiä mutta alkoholi voi koukuttaa sukupuuhun katsomatta kenet vain ja alkoholistin lapsena voin sanoa että ennemmin tupakka kuin alkoholi tai huumeet.. tämä minun mielipiteeni. Ps. lapsesi toivottavasti yhtä fiksuja kuin sinä ja eivät lähde teini-iässä kavereiden perässä kokeilemaan erinäisiä asioita uhmassaan...

• dsadsa111

Luultavasti ressukat traumatisoituvat elin iäksi ja viimeistään 10 vuotiaina teippaavat itsensä kokovartalomuoviin...

Tekisittekö palveluksen minulle ja yhteiskunnalle?

Lopettakaa tv:n katselu.. 90% sieltä tuleva soopa on yhtä haitallista psyykkeelle kuin tupakka ja alkoholi fyysisesti.. (Samoin netti ja sen sisältö, ei sen puolesta olleskaan)

Tupakoitsijat ja saunasiiderien juojat ovat sitä toisenluokan kansaa.. kertokaahan te paheiden fanaattiset vastustajat; saatteko paasaamisestanne jonkinlaista ylemmyyden tunnetta? Onko oma elämä liian hyvin, ettei ole enää muuta kuin kytätä mitä valintoja ihmiset tekevät? Olisitteko ystävällisiä ja huomauttaisitte myös kauppajonossa niille äideille ja isille, jotka ostavat atrian lihapiirakka moskaa ja antavat vielä jopa lastensa syödä niitä..

• nykyään savuton

Kyllä se niin on että ilman niitä vanhempiaki lapsi tai nuori oppii polttamaan! Muistan ku itse ku vielä olin tenava, nin keräilin maasta puun pieniä oksia ja niitä muka polttelin.
      Ja voin kertoa, että omat vanhemmat olivat uskovia eivätkä todellakaan polttaneet.
      Sitten ku olin yläasteella niin isoveli antoi ensimmäisen oikean röökin ja siitä se sit lähti.
      Kymmenisen vuotta vähän päälle ehdin polttaa. Nyt oon ollu 8 kk polttamatta eikä enää tee mielikään.

• nonsmoker

Väittäisin, että suomalaiset äidit tai vanhemmat ylipäättään on sen verran sivistyneitä, että passiivisen tupakoinnin vaarat on tiedossa! (esim. http://www.tohtori.fi/?page=7743008&id=0708603 ) Jotkut eivät vaan asiasta näytä välittävän.

Että kyllä se on väärin altistaa lapsia tupakan savulle. En sano että vanhempien täytyy savuinen harrastuksensa lopettaa, mutta on eri asia mennä itse parvekkeelle tupakalle, kun se että lapsi on siellä parvekkeella mukana.

En usko että asian salailu mitään auttaa, ja kuka vahtii lapsia jos vanhmempi menee "piiloon" tupakalle? Ei siinä mitään järkeä ole. Kerrostalossa parvekkeelle tupakalle, ovi kiinni ja ikkunasta seuraileen lasten touhuja sen hetken ajan.

Itse en polta ja kyllä ihmettelen vanhempia jotka ulkoillessa polttelevat ihan lapsen vieressä. Luulisi sen verran kestävän puutteitaan, että voisi tilanteet valita paremmin.

• uuuuuuuuuu

ei se olekkaan mitenkään fiksua polttaa lasten vieressä tai polttaa ollenkaan.
      itse säälin viellä enemmän tai yhtä paljon lapsia jonka vanhemmat ovat persoja ruualle ja siis sairaaloisen lihavia ja samalla syöttävät lapsensa lihaviksi. herkkuja, eineksi, limsoja, karkkeja, sipsejä yms ostetaan aina kaupasta ja terveellisestä ruuasta ei ole tietoakaan. lapset saavat istua telkkärin ja pleikkarin edessä päivät pitkät kun vanhemmät itsekin on niin laiskoja ettei jaksa lasten kanssa lähteä ulos.
      kyllä se liika lihavuus on terveydenhuollon kannalta suurempi rahan meno erä kun tupakoitsijoiden hoitaminen. diapetes, sydänviat, selkä, polvi, hartiavaivat yms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      13
      3453
    2. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      60
      3293
    3. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      46
      2992
    4. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      94
      2848
    5. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      62
      2688
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2648
    7. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      97
      2620
    8. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      113
      2327
    9. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      57
      2077
    10. Joskus tulee niin

Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk
      Ikävä
      66
      1971
    Aihe