Elikäs... Koiraani oon kouluttanu alusta asti napakasti ja määrätietosesti. Tontin rajat on kulettu niin usein, että rinnakkain kulkee kohta kaksi ojaa. Koira on 1½v vanha, uros. Murkkuikä jne. Elikäs ongelma on tämä, että kun olen koirani kanssa ulkona ja ohi kulkee esim toinen koira kera lenkkeilijän, on aivan sama esitänkö kaikki valtakunnan Urgandilaiset lastenlaulut jotta koiran huomio kiinnittyisi minuun. Eikä auta vaikka lähden eri suuntaan juoksemaan (mikä on sikäli omituista, sillä koira on hyvin tiiviisti "laumassa" ja kokee sisärangaistuksen äärimmäisen kamalana jos laumasta erotetaan. Myös sitä on yritetty, että möykkään koiralle ja ajan laumasta pois.. Ei toimi. Makkaralla ym. koira tottelee, kuin unelma, mutta itse haluaisin, että koira tottelee ehdoitta sanaa EI ja TÄNNE! Miestä tottelee hyvin jopa ulkona... Ilman herkkuja tmv. Johtajuus ongelmaa ei ole, sillä koira on alistettu ja kuitenkin oma johtajuus on ansaittu. Enkä täten halua aidata pihaa, koska yhäkin koiran pitää totella sanaa EI silloinkun sen sanon, eikä mennä menojaan ja tulla kun haluaa... Kysynkin nyt siis, oletteko käyttänett joitain apuvälineitä ja mitä jos olette?! Kyse on isosta koirasta joten mitään pikkupupsien vekottimia ei kannata edes ehdottaa. Olen todella turhautunut, kun tuntuu, että kaikki koulutus on valunut hukkaan =( Oma turhautumiseni ei varmasti asiaa auta, mut kertokaa mitä teette? "Koirakuiskaaja" tällä pikkukylällä ei ole ja tontti on hehtaarin kokoinen, joten mitää monen tonnin aita viritelmää en investoi... APUA!?!? Asiallisia kommentteja kiitos!
Ongelma koira vai koiran ongelma?!
65
1602
Vastaukset
- 17+18
"Enkä täten halua aidata pihaa, koska yhäkin koiran pitää totella sanaa EI silloinkun sen sanon, eikä mennä menojaan ja tulla kun haluaa"
Nämä kaksi tahtotilaasi ovat omiaan kumoamaan toisensa. Ja jos haluat olla vastuullinen koiranomistaja, teet viisaan päätöksen kun aitaat vaan suosista sen pihan. Siinä on paras mahdollinen apuväline sinulle.
Kerroit että koirasi on iso, silloin vielä suuremmalla syyllä. Et voi koskaan olla varma eläimestä(koirahan on eläin), että milloin vietit vievät. Varovainen oletus on että koirasi on jotain metsästykseen soveltuvaa rotua. Niille ei useinkaan oman tontin rajat riitä jos edes koko kylä.
Muista että kaikki ihmiset jotka tonttinne ohi kulkevat, eivät pidä koirasta joka tulee tai edes voi tulla tontin näkymättömän rajan ulkopuolelle. Muista että jollakin heistä voi olla mukanaan koira joka todellakaan ei pidä toisista koirista jotka tulevat viereen räksyttämään. Kun vielä muistat sekä autoista johtuvat vaarat, että läheskään kaikki idiootit eivät pidä koiriansa remmissä ja mietit mitä siitä voi omalle turrelle sattua, niin tulet väistämättä samaan johtopäätökseen: AITA ON OLTAVA!
Oivallinen vaihtoehto on virittää juoksulanka ja pitää koira siinä kytkettynä. - jnytjn
Mikä rotu?
- perheen isä
Tottelevaisuus tuossa pihassa pysymiseen tulee vain ajankanssa. Sekään ei ole mikään varma asia, minkä varaan voi laskea.
Se, että tontti on hehtaarin ei tarkoita, että se koko tontti pitää aidata. Voihan siitä aidata sen 2/4 osaa parituhatta neliötä on ihan hyvä koko. Tai sen hoidetun alueenkoko mikä on. Eikä edes maksa "montaa tonnia" vaan satasia.
Itselle on omat koirat sennen verrran tärkeitä, että en ottaisi tuollaista aidatonta riskiä ja hyvällä lykyllä maksaisi jostain aidanverran korvauksia tai menettäisi koiraa. Aina kannattaa ottaa asioissa varmanpäälle kun se on mahdolista. - KoiRa...
Ensinnäki, koira ei ole koko ajan ulkona vapaana vaan sen ajan kun leikimme,ulkoilemme pihassa tai tapahtuu jonkinmoista koulustusta.. Koiralla on 20m juoksuvaijeri (kera lehmänkettingin, et ei kuulkaas noin vain karkaakaa ja on vaijerissa silloin kun koiraa ei ehditä vahtimaan pihalla) Eli minä en "hylkää" koiraani autojen ym. armoille. Ja kyllä, koiran tulee totella sanaa EI! Oli aitaa eli ei ja tästä on ihan turha vääntää kättä ja tulla opastamaan minua. Olen ymmälläni, sillä aikaisemmat koirat (jopa samaa rotua) eivät ole näin kovapäisiksi heittäytyneet! Ja siis koira pysyy pihassa jos ohi menee lapsia, autoja, hevosia, lenkkeilijöitä... ei ongelmaa. Mutta ongelma on kun lenkkeilijällä on koira mukana. Oma koirani rakastaa muita koiria ja se on olosuhteiden takia siedätetty monen moiseen pentuna. Se ei siis rähise eikä räksytä vaan menee leikkimielessä ohikulkijaa vastaan. Olen tosi turhautunut ja yhäkin kysyn mihin en vastausta saanu vaan 17 18 (vai mikä numero nyt olikaan) alkaa ohjeistamaan minua aikuista kuin pikkulasta... Eli nyt kysymykseen vastauksia, ootteko kokeillu apuvälineitä?! Kyseessä siis saksanpaimenkoira ja äärimmäisen kovapäinen tapaus. Eli esim sitruuna tai painepannat, onko niistä mihinkää??!!
- KoiRa...
Ja sen verran vielä jatkoa tuohon edelliseen, että koira ei IKINÄ karkaa kauas pihasta. Eli siis koko kylän pinta-ala riittää kyllä tälle ;) Koira menee vain tien viereen tervehtimään toista koiraa jos kyseessä on lenkkeilijä koiran kanssa tai irtokoira. Ei ole mennyt merta edemmäs. Eli voisiko asia olla näin, että koira omaksuu "omaksi reviirikseen" tien vieren vielä?! Se ei lähde kenenkään perään vaan korkeintaan käy tiellä jututtamassa kohtalotoveria... Ennakoitu on, palkittu on hyvästä työstä (eli kun tulee luokse vaikka itse tekisi mieli huutaa kurkkusuorana, että mitä helevettiä sä tielle meet vaikka kiellettin!!!) Nyt vielä kokeillaan ystävättereni kanssa sitä, että ystäväni menee ohi meidän ja säikyttää koiran (mahd pahasti, että siitä jää se mielikuva, et tää oli huono homma, eikä niin että tiellä menevä lenkkeilijä palkitsee koiran sanoin ja taputuksin ja hokee että ei se haittaa! Eihän se välttämättä juuri häntä haittaa, mutta minua haittaa!) Ja yhäki perään kuulutan niitä apuvälineitä!!!!
- sakemannienmanni
Meillä on kanssa 1,5 vuotias uros-sakemanni ja aivan samanlainen käytökseltään. Olen kuullut, että iän puolesta koiralla on murkkuikä ja sen aistit ottavat siitä herkästi vallan, jolloin se tutkii ympäristöään ja on "herkkä" kaikelle ulkopuoliselle asialle. Tuo on kuulemma vain vaihe, joka menee aikanaan ohi. Sitruunapantahan on tarkoitettu hillitsemään haukkumista, ei siitä ole apua tuossa "reviiri"-asiassa. Paras keino on tosiaan aidata se piha, eihän se siitä koirasta tyhmää tai tottelematonta tee..
Tuo koiran säikyttely ei taas tuota tulosta, voi olla jopa haitaksi, sillä koira saattaa luulla, että ohi menevät ihmiset ovat pahoja ja koiran reaktiot voivat olla ei toivotut myöhemmin..
Tuon ikäiseltä koiralta ei voi vielä odottaa täyttä osaamista, sen kanssa on jatkettava harjoituksia joka päivä ja tuohon pihalla pysymiseen ei ole oikein apuvälineitä, kuin se aita tai hihna... - PK
Varoittaisin kanssa tosta säikäyttämisestä.Lopputulos voi olla,että nyt ystävällisesti koiran ulkoiluttajaa lähestyvä koiranne alkaa "vihata" ohikulkijoita.
Neuvoa en osaa mikä olisi oikea tapa toimia.Kannattaisiko etsiä joku asiantunteva koirakouluttaja,osaa varmaan neuvoa puhelimessakin,kun ongelma ei kuulosta kovin pahalta.
- 2 koiran omistaja
Aitaa ehdottomasti se pihanne,jos koira ei kerta omalla pihallaan pysy! Kaikki lenkkeilijät kun eivät tykkää siitä,että jonkun koira juoksee pihalta tervehtimään.Kukaan lenkkeilijä kun ei voi olla varma tekeekö koirasi mitään vai ei.Ja ei kannata sanoa et ei mun koira mitään tee.Et voi olla 100% varma,ettei se kenellekkään mitään tee!Kukaan ei voi olla 100% varma,ettei oma koira joskus jotain tekisi!Joku lenkkeilijä voi aivan hyvin soittaa jonain päivänä poliisille koirastas.Niin tekisin minäkin.
- perheen isä
Löytyy tuohon keinotkin ja tapa, mutta en jaksa uskoa, että koira ei käskyä tottele vain tuossa asiassa. Miksi kikkailemaan, jos se ei pakko.
"Kaikki lenkkeilijät kun eivät tykkää siitä,että jonkun koira juoksee pihalt"..tämä on totta ja jos tästä tulee ilmo ja tarkastus, niin silloin tulee käsky, joko aita tai kiinni. - TheDogMan
"Miestä tottelee hyvin jopa ulkona... Ilman herkkuja tmv. Johtajuus ongelmaa ei ole, sillä koira on alistettu ja kuitenkin oma johtajuus on ansaittu"
No eiköhän sitten vika ole jollain tapaa sinussa? Et ole koiran silmissä yhtä kiinnostava ja ylivertainen tyyppi, jonka kanssa on mukava elellä.
"Ei ole mennyt merta edemmäs. Eli voisiko asia olla näin, että koira omaksuu "omaksi reviirikseen" tien vieren vielä?! Se ei lähde kenenkään perään vaan korkeintaan käy tiellä jututtamassa kohtalotoveria..."
Koirien reviiri ei ole mikään sentin tarkkuudella vedetty viiva. Mikäli lähellä ei nyt muita koiria ole asustelemassa, niin koiran reviirin raja voi olla vaikka 100 metriä. Se on vähän niin kuin sellaista siirtymäaluetta.
"Ja kyllä, koiran tulee totella sanaa EI! Oli aitaa eli ei ja tästä on ihan turha vääntää kättä ja tulla opastamaan minua."
Niin varmasti tulee totella. Nyt kuitenkin vaadit koiralta jotain sellaista, jota se ei selvästi osaa tai sitä ei kiinnosta. Sen mielestä toiset koirat ovat mukavampi asia kuin totella teitä.
Vähempi mitään alistamistouhuja ja enemmän luottamuksen ja kunnioituksen rakentamista, niin voi joku päivä olla, että koira valitseekin sinut toisen koiran sijasta. - perheen isä
En oikein parhaalla tahdollakaan ymmärrä miten koira oppisi rajat sitä kiertämällä? Ei ole auennut asia minullle.
Rajat koira oppi olemalla alueella ja ennakoimalla koiran liikkeitä/kulkua ja jo hyvissä ajoin ennen pakkoa eli rajanylitystä. Koiran kiinnostus torpataan/ohjataan pois hyvissä ajoin, niin ei tarvitse aina käskemällä käskeä. Ja edelleen jos koiralla on se tekeminen kohdallaan, niin se on yksi auttava tekijä. Koiran kiinnostus voidaan silloin kohdentaa muuhun.
Ne rajat muodostuu koiralle sen mukaan missä ihmiset pihalla aikaansa viettää. Meidän ok talossa alue missä koirat, kissat ja ihmiset aikaa viettää on n.1000neliötä, vaikka totti ja maa-ala on huomattavasti isompi, silti koirat on niillä alueilla ja touhuaa kuin missä pääosin ollaan. Sitten kun muuten on tarvetta kiertää niin siinä se ohjaus tapahtuu ja sekin lähinnä puheella. Näin meillä koirat on rajat oppinut, ja harvemmin edes mielenkiintoa on ollut niiden ulkopuolelle.
Oma esimerkki on paikallaan. Täytyy myös huomioida, että itse ei liiku tontin rajoilla tai ulkopuolella, koska koira liikkuu silloin selkeäästi rajan molemminpuolin.
"Johtajuus ongelmaa ei ole, sillä koira on alistettu "..tämä ei ole paras mahdollinen lähtökohta millekkään. Ehkä oli ajattelemattomasti ilmaistu. - TheDogMan
"Johtajuus ongelmaa ei ole, sillä koira on alistettu "..tämä ei ole paras mahdollinen lähtökohta millekkään. Ehkä oli ajattelemattomasti ilmaistu."
Jep. Yleensäkin jos haluaa itsensä ajatella johtajaksi, niin pitäisi olla niin, että sinä olet osoittanut ylemmyytesi. Ei niin, että koira on alistettu tahtoosi, sitä nimittäin kutsutaan sortamiseksi.
Seuraus on hyvin pitkälti sama kuin tällä hetkellä Afrikan mantereella :D Sielä ihmiset on alistettu ja tässä seuraus. Noh, koira ei kuitenkaan mitään sosiaalisen median vallankumousta tee, mutta eipä se loputtomaan sortamiseenkaan suostu.- =)
Koiran pito ei ole demokratiaa.
Ikinä.
- KoiRa...
Te taas luette niinkuin tykkäätte ette niin niinkuin se on tarkoitettu... Eli tähän ei tule vastausta, ku turhaa länkytystä asioista jotka on jo päivänselviä... Kukaan ei nähtävästi ole lukutaitoinen... Kaiken tämän jo tiedänki mitä te täällä jauhatte, mutta ei pakolla jos asia ei ole ymmärrettävissä... Ei se mitään, eli vastausta ei tule, oletteko kokeilleet apuvälineitä vai ette. Tämä on tällä selvä. Kaikki koirat on erilaisia ja käyttäytyvät eri tavoin. Veikkaan, että ette edes ole koirienne kanssa niin paljon kuin minä omani, ettekä siksi näe puuttuvia tai virheellisiä käsityksiä missään. Minä taas olen omani kanssa paljon ja vaadin siltä suuria (niinkuin nyt koira parhaimmillaan koulutettuna on) Ja siihen yhäki pyritään, kyseessähän on vielä pentukoira. Mutta jatkan koulutusta ja kyselen viisaammilta, täältä en nähtävästi yksinkertaiseen kysymykseen saa vastausta. Kiitän silti, että näitte es vaivaa, mut älkää jaksako neuvoa tien vierestä jos ette näe sen keskelle. Kysymyshän siis oli onko kellään kokemusta sitruuna/paine tmv pannasta jne. hyvät jatkot vaan kaikille.
- 2 koiran omistaja
KoiRa... . Sitruunapantahaahan ei käytetä koiralla että se oppisi olemaan omalla pihallaan.Sitruunapanta on tarkoitettu koiralle,joka haukkuu häiritsevästi.Haukunestopanta (kutsutaan myös nimellä sitruunapanta tai suihkepanta), joka suihkauttaa spray-suihkeen koiran kuonon suuntaan kun koira haukkuu. Ei sovellu koirille, joilla hiljainen haukkuääni. Koira oppii haukkumisen ja suihkauksen yhteyden ja oppii välttämään epämiellyttävää, mutta harmitonta huomautusta.
Veikkaan, että ette edes ole koirienne kanssa niin paljon kuin minä omani, ettekä siksi näe puuttuvia tai virheellisiä käsityksiä missään. - Huomannut3
Heh, kyllä se taidat olla sinä itse joka et niitä omia virheitäi näe. Olet vain niin itsepäinen, että et halua nähdä niitä tai uskoa kenenkään muun neuvoja.
- TheDogMan
Jos noi kaikki asiat olisi päivänselviä sulle, et varmastikaan joutuisi kyselemään ohjeita?
"Kaiken tämän jo tiedänki mitä te täällä jauhatte, mutta ei pakolla jos asia ei ole ymmärrettävissä..."
Miksi sitten koirasi ei pysy pihassa? Juuri siksi, että luulet tietäväsi mahdollisesti enemmän kuin oikeasti tiedät. Ei niillä apuvälineillä juurikaan saada mitään ihmeitä aikaan. Niillä yritetään tehdä vain karkaamisesta epämukavaa. Se ei muuta yhtään sitä asiaa, että koira rupeisi sitten yhtäkkiä tottelemaan sinua.
Toiseksi, miksi tarvitset apuvälineitä, jos kerran koira tottelee miestäsi hyvin jopa ulkona? Eikö silloin ole selkeää, että sinun ja koiran suhteessa on jotain vikaa. Ei koirassa.
"Kiitän silti, että näitte es vaivaa, mut älkää jaksako neuvoa tien vierestä jos ette näe sen keskelle."
Niin, tai yritetään neuvoa sinua itseäsi takaisin tien keskelle. No, miten vaan. - mietivähän
Ei ole koirien ongelmia eikä myöskään ongelmakoiria olemassa. Ongelmat siellä hihnan toisessa päässä :)
- mietivähän
Itse olet ongelmat aiheuttanu.. alistanu koiraa ja "häätäny" laumasta.. Älyhoi.
- KoiRa...
Elikäs siis sanotteko te täällä, että minä olen se pahiksen roolissa tääl, vaikkette edes tiedä/tunne tapausta :DDD ei jestas vie... Turhat luulot karsitaan koiralta pois ( tämän luulisi jokaisen teistä tietävän) mutta esim mieheni joutui selättämään koiran kerran ihan tosissaan (ja tähän on turha kenenkää enää kompastella ku lynkasitte minun lempeän tapani ihan totaalisesti ettekä edes viitsineet asiaan perehtyä kunnolla ja lukea sitä oikein vaan hehkutitte kuinka hyvin se miestä tottelee ja minä olen vain pohjamutaa..) joka karjui naama punaisena koiralle sen huonosta käytöksestä. Itse olen paljolti yrittäny positiivista koulustusta. Ja pitäisi varmaan teidänkin viisaina tietää, että paine pantaa käytetään myös koirien ei-toivottuun käytökseen, siksi sen perään kyselin jos jollakulla on siitä kokemusta (mm. pihassa pysymiseen, mihin esim tontin rajojen kiertokin kuuluu, mitä joku täällä ihmetteli). Ja kyllä sitä vain joutuu useaa eri metodiaa jos edellinen ei toimi, kuten yllä oleva on taasen tahallaan lukenut väärin mitä tuo sana alistus ja laumasta karkoitus on tarkoittanut... Lynkkauspiiri on koolla ja soihdut sytytetty. Jännä sinällään, et usein miehet on niitä jotka kovalla kädellä koiransa kouluttavat ja siitä usein ollaan kahta mieltä (pienten rotujen omistajat että ei ja ne joilla rotikat ym heittäytyy ongelmaisiksi ymmärtävät kyllä että koira siinä kohtaa selätetään jos menee liian rajuksi ja rauhotetaan paikalleen. Tiedän toki niitäki jotka hakkaavat koiransa "tavoille" mutta itse en suosi tälläista alkuunkaan =( ) Aikojen alusta asti on ollut alfa-uros järjestelmä ja miehet ovat perheen pää. Nykyään vain tosin ihmiset, eritoten naiset ajavat tasa-arvon nimeä, mutta koirat eivät luonnollisesti pysy tällaisessa kehityksessä perässä, sillä heidän systeeminsä perustuu samaan, eli yksi uros on lauman johtaja. Näin ollen usein koirat tottelevatkin mieluummin miestä kuin naista perheessä. Tähän asti näihin päiviin kaikki on mennyt hyvin. Kunnes koirani alkoi oirehtia murkku/uhmaikää... Tässä alkaa olla vaihtoehdot kohta vähissä (rajoitettu vapaana liikkuminen ja muulloin kytkettynä kiinni) tänään koira jälleen pysyi pihassa vaikka minä hirviö/ei johtaja jne miksi nyt ikinä tykkäätekään minut nimetä, olin koirani kanssa ulkona vaikka toinen koira meni ohi, pysyi pihassa ja kehuja tuli... Yhäkin ihmettelen miksi on niin vaikeaa ottaa heidän tähän kantaa jotka ovat esim painepantaa kokeilleet (tai sitten heillä ei ongelmia ole eivätkä täällä jaksa roikkua ja jakaa tietoaan) tietoviisaita täällä kyllä löytyy ja usein neuvotaan ihan muuta kuin sitä mitä kysytään... Tämä oli taas tällainen päivä ja tiedän, että koira varmasti taas joku päivä ei yksinkertaisesti malta olla tervehtimättä koirakaveria, mutta se on taas niitä ei toivottuja päiviä. Jännä miten täällä suu vahdossa kaikki toitottavat miten hyvin koulutettuja koiria teillä ja on kuinka ne pysyy pihassa ja samaan hengenvetoon selitetään kuinka piha on aidattu. Jep, onhan se silloin juu koulutuksesta kiinni jos muita vaihtoehtoja ei koiralla ole.. Voi voi... Ja onhan nämä tekstit aina supistetussa muodossa (mihin sitten tykätään oikein olan takaa ripustautua eikä haluta lukea niitä oikein kuten alistus ok johtajuus tienattu, vaikken sitä koko elämänkertaa tähän laitakaan, niin luulisi tuosta virkkeestä kuitenkin käyvän pääpointti ilme, mutta ei. Turhan natisiat vain takertuvat ja möykkäävät)joten laitetaas nytten sit oikein selitys siitä ettei tarvi kauhistella. Elikäs koira puri leikin tiimoissa kädestäni ja lujaa eikä päästänyt irti vaikka käskin, otin suupielistä kiinni ja sanoin EI (alistus-> minä määrään ja tarvittaessa koira selätetään, kuten tämä kun näytti hampaita) hyvä johtaja takaa koiran turvallisuuden ja koira luottaa siihen mihin johtaja hänet johdattaa. Olen myös koirani kanssa 24/7 ja siltikin töissä (koira myös) joten on tässä ajassa ehtinyt tulla vaikkasta ja mitä. Koira luottaa minuun ja tottelee KAIKESSA MUUSSA mutta joskus on näitä päiviä, että ei malta olla menemättä tielle jos ohi menee esim kaverin koira (lue leikkikaveri) minun pitäisi siis aidata koko piha ja väittää et koira on niin hyvin koulutettu et se pysyy pihassa?! Tai ehkä saada tietoa toimiiko tuollaiset pannat ja koira pysyy pihassa ihan sama onko aitaa vai ei kuhan pihassa pysyy silloin kun sen kanssa siellä touhuan.
- KoiRa...
Ja pilkun viilaajille tiedoksi, että koira on muuten ihana ja herttainen mutta pienempänä kokeili hermojani ja sitä kuka meistä määrää näyttämällä minulle kerran hampaita... Ett älkää viitsikö takertua ja heti taas lukeko väärin (esim et koira on vihainen, mitä se ei ole) Tähän kuitenkin olisitte kohta takertuneet... eli luette tahallanne väärin...
- 2 koiran omistaja
KoiRa... kirjoitti:
Ja pilkun viilaajille tiedoksi, että koira on muuten ihana ja herttainen mutta pienempänä kokeili hermojani ja sitä kuka meistä määrää näyttämällä minulle kerran hampaita... Ett älkää viitsikö takertua ja heti taas lukeko väärin (esim et koira on vihainen, mitä se ei ole) Tähän kuitenkin olisitte kohta takertuneet... eli luette tahallanne väärin...
Kysyppä ongelmistas Pertti Vilanderilta tai Tommy Vireniltä.Mikä on paine panta?Koskaan sellaisesta kuullu.Haukunestopannat & sitruunapannat ovat tarkoitettu koirille,jotka haukkuvat häiritsevästi.ESIM: omistajansa työpäivän ajan.
Aikojen alusta asti on ollut alfa-uros järjestelmä ja miehet ovat perheen pää. Nykyään vain tosin ihmiset, eritoten naiset ajavat tasa-arvon nimeä, mutta koirat eivät luonnollisesti pysy tällaisessa kehityksessä perässä, sillä heidän systeeminsä perustuu samaan, eli yksi uros on lauman johtaja. Näin ollen usein koirat tottelevatkin mieluummin miestä kuin naista perheessä. - siinä sulle ohjetta
KoiRa... kirjoitti:
Kukaan ei lue mitään väärin ,vaan sinä kysyt väärin,meinaten apua ongelmaan mitä sitten selittelyjesi jälkeen ei olekkaan.Sulla on ihan eri ongelmat kuin mihin neuvoa kysyt.ota risu käteen ja sillä uhkailet koiraas,mutta missään tapauksessa et saa lyödä
- .......
Voi vitsi säälin kyllä koiraasi kun tuollainen omistaja sillä...
- Tertun vastaus.
Kiva asenne ap:llä. Melkein kertoo minkälaisia vastauksia saa laittaa ja ne vastaukset mitkä ei miellytä tuomitaan nirppanokiksi. Ihme meininkiä.
Osaa kaikki hommat, mutta vain tässä kysymyksessä mättää.
Kysy neuvoa isännältä sitähän se koissu tottelee. - KoiRa...
Nyt on yksi hyvä kouluttaja saatu kii. Mitään väärää en ole kuulema tehnyt, päinvastoin, yrittänyt löytää ratkaisun jos edellinen tapa ei ole toiminut jne. tehnyt, kovaluontoinen koira vaatii vaan toisenlaisen lähestymistavan. kouluttaja tuntee minut ja koiran. Apuvälineet kuulemma juuri sitä varten tehty, että jos ei enää muu auta, ni niitä voi kokeilla. En ketään halua moittia, jokainen tyylillään, toisella toimii toinen, toisella ei. Mutta se mistä suivaannuin, on että minua aletaan neuvomaan asian vierestä (ehkä otan sen liian henkilökohtaisesti, kun sinni alkaa olla lopussa kun niitä kaikkia ehdotuksia on jo tahkottu kyllästymiseen asti, mitä täällä ehdotettiin. Oma vikani tämäkin, kun en jaksanut kokonaisuudessaan kertoa kaikkea ja yritin supistaa kysymyksen liian suppeaksi.) Mutta suuri anteeksi pyyntö jos olen jotakuta loukannut ja kiitos vastauksista. Kaikki ihan hyviä, mutta tosiaan meillä jo kokeiltuja ja koska ei oikein hyviä tuloksia ole tullut, niin taas uutta eteen. Voihan se olla, ettei joka koirasta tule "täysin priimaa" oma tahtoni vain ei antaisi periksi, kun ne edelliset koirat ovat olleet ihan erilaisia ja kulkeneet kuuliaisina kyljessä kiinni. Tai kukaties koira oppii olla huomioimatta ohi menevän koiran kaverin... sitten vanhempana. Sinnikkäästi jatkamme. Hyvää jatkoa kaikille :)
- ....................
Nimenomaan johtajuusongelma, jos koira ei kuuntele vaan tekee mitä haluaa, kun haluaa. Alistamisella ei ole mitään tekemistä johtajuuden kanssa, sitä ei ansaita tempuilla tai koiran "laumasta pois ajamisella" saati alistamalla. Johtajuus ansaitaan luotettavuudella, määrätietoisuudella, oikean energian välittämisellä, .. Luottamus menee sillä hetkellä ko koiralle tarvii huutaa tai riehua, edes vähän, koska eipä se kovin tasapainoista kuvaa omistajasta anna.. Koulutus on sitä, et sun kaa on kivaa eikä sen vuoksi, että sulta saa herkkuja tai koska on pakko tehdä rangaistuksen uhalla, vaan puhtaasti siksi että kanssasi oleminen on parasta maailmassa. Otapa ihan eri näkökanta asiaan, tee itsestäsi niin ihana koiraa kohtaan, ettei muiden seura kiinnosta. Näin yksinkertaista ;)
- Schäfertytön husse
No juu, on siinäkin kaikensorttisia vastauksia, enimmäkseen vierestä.
Mulla on 7v saku, ikäneito. Tai oikeestaan se on ton avovaimon, joka vastaa
koulutusasioista. Samat ongelmat nuorempana. Iän karttuessa
ja varmaan kans kimppasuhteen kiinteytyessä ongelmat on pikkuhiljaa
häviämässä. Mutta jäljellä on vielä hölkkääjä koiran kanssa. Sitten mentiin ja lujaa tielle asti (kiellettyä aluetta). Ei tosin enää tee muuta kuin kiertää kierroksen,nuuhkii hajut ja tulee pois. Liikaa siinäkin. Mulla on viime aikoina onnistunut tiukka komento ja vauhti pysähtyy kuin naulaan. Avovaimo ei omaa riittävästi auktoriteettia, vaikka puuhaa koiran kanssa kaikenlaisissa harrastuksissa. Tää on muuten mielenkiintoinen juttu. Avovaimo kouluttaa koiraa nameilla ja kehuilla. Ja jos koira juoksee pois, niin pitää maanitella oikein herttaisella äänellä, että koiran olisi kiva tulla takaisin. Kaikki suhtautuminen on aina hyvin positiivista. Minä taas olen ottanut tavaksi ärjäistä, niin että koira heti huomaa, että on tosi kyseessä. Ja kun vaadin jotain, niin koira varmasti huomaa, että nyt vaaditaan ihan tosissaan. Seuraus erilaisista kommunikointavoista on se, että mä olen lauman pomo, vaikken ole siihen pyrkinytkään. Kun olen koiran kanssa liikkeellä, koira luottaa minuun ja vastaavasti avovaimon liika kiltteys aiheuttaa koirassa epävarmuutta. Pikkusen hankala juttu, hän kun on se koulutusvastaava.
Koiraharrastelijan suositus:
- madalla ääntä komentaessasi koiraa
- vaadi koiraa suorittamaan se mitä on käsketty, aina
- kehut pitää muistaa
- ole aina itsevarma
Mä olen hankkinut juuri 50% osuuden kauko-ohjattavasta sitruunapannasta
ja aion sen avulla kertakaikkisesti lopettaa tontilta poistumiset. Mulla kun on semmoinen ajatus, että koiran pitää oppia tontilla pysyminen, vaikkei ois muuta
omaa väkeä paikallakaan. Meidän tyttö ei todella karkaile, mutta ne lenkkeilijät
koirineen,,,
En hyväksy koiran lyömistä tms, mutta ei saksanpaimenkoiran kanssa liian pehmeäkään saa olla.
- Hiluville
Minä kysyisin, että mitä kauheaa siinä pihan aitaamisessa on, tai vaikka puolen pihan? Aidatulla alueella voisi rauhassa kouluttaa koiraa ja antaa sen temmeltää vapaana. Jotkut ovat isoilla koirilla käyttäneet jopa sähköpaimenaitaa, siitähän tulee vain pieni ilkeä nipsaisu ja sitä koira oppii äkkiä kunnioittamaan. Ei ole varmasti eläinrääkkäystä, käytetäänhän niin hevosilla, lampailla kuin lehmillä. Outo idea, mutta kannattais ajatella... Itsellä tosiaan on metsästyskoiria, ne eivät pysy pihalla vaan ovat ulkona ollessaan tarhassa, ja metsässä eivät pysy 10 neliökilometrin alalla, joten voi olla, etten ihan ymmärrä, mikä pihasta karkailussa on niin kamalaa ja miksi pihaa ei voisi aidata.
- Naapurustonkauhu?
Toivottavasti tunnet kaikki ohikulkijat hyvin.
Meillä koirat ovat aidatulla pihalla ja silti eräs ohikulkija uhkasi tulla ampumaan koiramme koska ne eivät ole kytkettyinä. Ko. Rouva kulkee tonttimme ohi omien koiriensa kanssa monta kertaa viikossa.
Aivan samantekevää vaikka saisit koirasi koulutettua tekemään kuperkeikkoja käskystä jos joku ohikulkija ei pidä siitä, että pidät koiraasi vapaana aitaamattomalla pihalla vaikka itse olisitkin siinä vieressä. - perheen isä
Tämä asia ei taida olla ihan valinnainen. Aijemmin jo mainitsin, että ei tarvitse tulla kuin yksi ilmo asiasta niin..rupeaa aita nousesmaan tontille.
"Metsästyslain lisäksi koirien kiinnipidosta säädetään myös järjestyslaissa. Lain mukaan koira on pidettävä taajamissa kytkettyinä. Koiraa voi pitää taajamissa vapaana ainoastaan koirapuistoissa, koirien harjoituspaikoissa sekä suljetuilla piha-alueilla. Myös tällöin koirien on oltava omistajansa tai haltijansa valvonnassa."..
"8 LUKU
Koiran pitäminen
51 §
Koiran kiinnipitovelvollisuus
Maaliskuun 1 päivästä elokuun 19 päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä.
Edellä 1 momentissa sanottu ei kuitenkaan koske:
1) alueen omistajan tai haltijan luvalla pihamaalla tai puutarhassa taikka koiran pitämiseen varatulla aidatulla alueella olevaa koiraa;
KOIRAKURI:14 §
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)
3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.
Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.
Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa - @ @ hau hau
omistaja ongelma?
http://www.mikseri.net/artists/?id=101176 - Ei ole ongelma koira
mutta sinä taidat olla koiran ongelma. Ja siitä syntyy sinulle ongelma. Vaikuttaa siltä että koirasi ei pidä sinua lauman johtajana, joten koirasi ei myöskään noteeraa komentojasi, joka on ihan luonnollista. Miestäsi se kuitenkin tottelee, joten jotain se on varmaan osannut oikeinkin tehdä. Enkä siis tarkoita tätä : esim mieheni joutui selättämään koiran kerran ihan tosissaan ja karjui naama punaisena koiralle sen huonosta käytöksestä. Tollasessa tilanteessa miehesi vaikuttaa jo hieman häiriintyneeltä yksilöltä. Unohda ne vekottimet ja muut hilavitkuttimet ja keskity enemmän itsesi kouluttamiseen. Kun opit olemaan koiralauman johtajana niin lähes mikään koira ei enää ole sinulle ongelma. Hae kunnon koulutusta itsellesi ja ota koira siihen mukaan. Koirassasi ei vaikuta olevan minkäänlaista vikaa, ainoastaan omistajassa. Olen pahoillani jos teksti ei miellytä, mutta jos mietit asiaa, niin tajuat mistä vika johtuu. Ahkeralla opiskelulla teillä on vielä upea totteleva koira ja kaikilla mukava olla. Vielä siihen koiran vapaana pitämiseen. Suosittelen koiran kiinni pitämistä jos ette ole aidatulla alueella. Niin tekee vastuullinen koiranomista, sillä ei ole muista mukavaa jos iso koira juoksentelee vapaana jota omistaja ei saa edes kuriin. Kysymys on kuitenkin eläimestä jonka tekemisistä ei kukaan voi olla varma, vaikka se kuinka kiltti ja sulonen sinusta olilsikin. Näitä vahinkoja on ikävä kyllä usein sattunut ja joskus joutunut surullisempia tapauksia lukemaan lehdestä. Juurihan eräs koiran omistaja menetti koiransa kun ei pitänyt sitä kytkettynä ihmisten pyynnöistä huolimatta. Etkä varmaan halua samaa kohtaloa.
En tiedä mutta aikoinaan omat koirat saatiin rajattua omalle tontille seuraamalla niiden liikkeitä ja kun raja lähenty huudettiin ei mene ja komennettiin luokse. Vaatii pitkää pinnaa sekä sitä että on todellisesti näytetty koiralle kuka käskee ja kuka juoksee.
Myöhemminkin vapaana juostessa käsky luokse tulemisessa oli niin vahva että toinen koira(vieras) sai juosta takana kun toinen tulee luokse ja vilkuilee taakse että se toinne vaan seuraa,ei käänny toista koiraa vasten vaan tulee luokse.
Tähän kun vielä joskus pääsisi koiran luottamuksen saavuttamisessa niin vot.
Itsellä ollut 3 koiran lauma.- Yritä Viel
Minkärotuinen koirasi on?
Meillä on tasan samanlainen tilanne.
Jos koirasi on laumanvartija tai metsästyskoira, mikään ei auta. Jos se on saksanpaimenkoira, tai yleensä paimenkoira, pysyy paremmin pihassa irti. Ja antaa kulkijoiden mennä menojaan. ( Toki poikkeus tässäkin vahvistaa säännöt ! )
Itse jättäisin kaikk herkut ja muut houkutukset nurkkaan tuossa pihassa pysymisessä, koska pihassa pysyminen ei ole mikään vaihtoehtoasia. Mutta koiran laumavietistä varmasti riippuu paljon, kuinka tiiviisti se haluaa olla laumansa kanssa. Mitä itsenäisempi luonne, sitä hankalampi saada sitä pysymään vain pihassa.
Toki koiran vanhetessa tilanne ehkä helpottuu. Mutta vahtisin tässä vaiheessa mahdollisimman tarkasti ettei "LiukasLauri" pääsee karkailemaan. - 1.2.3
No sehän nyt on selvää, mies on koiralle johtaja, sinä et. Ei johtajuutta alistamalla saada, se pitää koiralta ansaita.
- miikumaaku
Johan sen lakikin sanoo, että koira on pidettävä KIINNI tähän aikaan vuodesta!Oli se sitten oma piha tai julkinen katu!!ISe on aivan sama totteleeko koira vai ei, mutta kiinni on pidettävä, joko remmissä tai aitauksessa! :) Ja se, että haluat koiran tottelevan ilman makupaloja, valitettavasti niitä on käytettävä niin kauan kunnes koira on ehdollistettu siihen, ettei karkaa pihasta.
Mikä ongelma siinä on sitten, ettet halua aidata pihaa? Itsestäni on kamalaa, kun olen koirieni kanssa lenkillä ja jostain pihasta syöksyy koira tuijottamaan tontin reunalle, eikä omistajaa näy missään!O_o Eläimesta ei voi ikinä mennä takuuseen, koirakin on eläin ja kulkee aina vaistojensa varassa, oli se koulutettu tai ei. Koira on ensin ELÄIN, sitten KOIRA ja sen jälkeen vasta se oma Puppe. - KoiRa...
En enää ala väittelemään.. pistin vain suurin piirtein niin niinkuin asia on... Schäfertytön husse: Luin aivan kuin omaa tilannettani. Olen samaa mieltä kanssassi, että olen ollut liian lepsu (mikä meinaa hermostuttaa kun täällä jauhetaan, että olen hirveä koiran omistaja ja lyön laimin koiraani) Olen matalaääninen nainen muutoinkin ja tosiaan koira muutoin tottelee kuin unelma, mutta juuri tuo koirakaverin ohi meno on vielä vähän hakusessa... Kouluttajalla oli aika selkeä mielipide miksi tottelee miestäni paremmin: Mieheni on AINA poissa, hyvin harvakseltaan käy kotona ja näin ollen koira ei malta olla tottelematta, sillä on ikävöiny perheenjäsentä niin paljon, kun taas minua koira näkee aina ja koko ajan(pennun malttamattomuus)... Vaikea tilanne. Mutta kyllä tämä varmasti tästä.. Tuota panta hommaa minä täällä saalistinkin, olisiko siitä apua meilläkin.. Jos ei olisi liikaa vaadittu niin voitko ilmoittaa toimiko panta teillä hyvin?? Olisin todella kiitollinen, itse olen harkinnut sitä ilmasuihkepantaa... Toivon todella, että iän myötä pentu rauhoittuu. Muutoin kaikki on kunnossa. Niin juu ja vielä sellainen juttu, asun jumalan selän takana, missä naapureita on tasan muutama ja kaikilla tyyliin tietenki koira. Naapureita EI HAITTAA vaikka koira käy heitä tervehtimässäkin, mutta minua haittaa, että ihan turha tässä aloittaa tätä "soittasin poliisit" ilkelyä... Asia erikseen nämä kaupunki koirat jotka joutuu visusti pitämään muutaman neliön aidatulla pihalla. Mitä en muutenkaa ymmärrä miksi koiria pidetään rivareissa ja kerrostaloissa (erityisesti suuret rodut) sielläkin koira saattaa tehdä vaikkasta ja mitä, kun omistajat ovat poissa, usein naapurit kyllä tietävät jos esim koira haukkuu, vinkuu tmv. Koiran kuuluu olla mahd paljon vapaana ja saada liikuntaa PALJON! Täällä se on mahdollista ja siihen pyrin, että koira vielä joku päivä malttaa olla huomioimatta koirakaverin ja yhteiselo on silloin mukavaa ja ihanaa, niinkuin sen kuuluu ollakin :)
- KoiRa...
JA NYT VIIMESEN KERRAN TÄMÄ SANON! KOIRA EI OLE IKINÄ YKSIN ULKONA VAAN JUOKSUVAIJERISSA (tätä tarkoitan kun luetaan väärin, eli hirveetä et koira on pihas eikä omistajaa näy jne, aitaa se piha ja plaa plaa) MUTTA SILLOINKUN OLEN PIHALLA NIIN KOIRA ON USEIN IRTI KAVERINA. PISTE! EI OLE YKSIN, IKINÄ, EIKÄ VAHTIMATTA, IKINÄ!
- Minä ja Sissityttö
KoiRa... kirjoitti:
JA NYT VIIMESEN KERRAN TÄMÄ SANON! KOIRA EI OLE IKINÄ YKSIN ULKONA VAAN JUOKSUVAIJERISSA (tätä tarkoitan kun luetaan väärin, eli hirveetä et koira on pihas eikä omistajaa näy jne, aitaa se piha ja plaa plaa) MUTTA SILLOINKUN OLEN PIHALLA NIIN KOIRA ON USEIN IRTI KAVERINA. PISTE! EI OLE YKSIN, IKINÄ, EIKÄ VAHTIMATTA, IKINÄ!
Pyysit asiallisia vastauksia, mutta oletko itse ollut asiallinen ? Vastaukset ovat mielestäni olleet asiallisia ja henkilöiltä, jotka tietävät mitä puhuvat ja tekevät. Koirasi on nuori, odota rauhassa, kyllä se rauhoittuu ja pysyy pihalla.
Narttu, jolla on kiima tulossa/menossa tuoksuu uroksen nenään ihanasti, myös se vaikeuttaa tottelua. Silloin sinä jäät kakkoseksi.
Tsemppiä sinulle ja koirallesi ! - irma-petteri
Minä ja Sissityttö kirjoitti:
Pyysit asiallisia vastauksia, mutta oletko itse ollut asiallinen ? Vastaukset ovat mielestäni olleet asiallisia ja henkilöiltä, jotka tietävät mitä puhuvat ja tekevät. Koirasi on nuori, odota rauhassa, kyllä se rauhoittuu ja pysyy pihalla.
Narttu, jolla on kiima tulossa/menossa tuoksuu uroksen nenään ihanasti, myös se vaikeuttaa tottelua. Silloin sinä jäät kakkoseksi.
Tsemppiä sinulle ja koirallesi !Joo ei ole ihme jos mies ei kotona viihdy ja aina pois. Ei taida koirakaan viihtyä
Joo tsemppiä sinulle, koiralle ja sille miehellesi.
Mitä olen lukenut noita aloittajan kirjoituksia, niin voin varmaan vähän vastailla. Kaikki koirat jotka pysyvät tasan omalla pihalla (ilman aitaa), siis joita tiedän, on koulutettu ilman alistamista eli kärsivällisyydellä ja pitkälle ilman ylimääräisiä komentelu sanoja. Suomeksi, koirat ovat itse saaneet keksiä mitä heiltä odotetaan ja saaneet siitä palkinnon, mutta rangaistuksia eivät ole saaneet. Nämä koirat ovat rauhallisia, pysyvät pihalla yksikseenkin, jos meinaat rajan yli mennä niin pelkkä kopotus ikkunaan riittää jne. Tuossa on nyt miettimistä, onko alunperinkään kannattanut alistaa koiraa ja tarviiko koira sanoja vai riittääkö pelkkä katse kertomaan.
Omiakaan koiria ei ole koskaan tarvinnut alistaa eikä niille ole pitänyt huutaa, ovat pysyneet pihalla, paitsi yksi joka tuli aikuisena karkulaisena eläinkodilta. - voipasenvoih
Olet itsekeskeinen paskiainen ja säälin koiraasi. Mitäs täällä kyselet jos ei hermo kestä kuunnella viisaampien neuvoja *edellä*...Ei ihme jos koirasikaan ei sinua tottele......luovu siitä ja mahdollisimman pian jos yhtään ajattelet korasi parasta...mitä en oikeen lukemani perusteella usko....yöks olet ällö akka.....
- 15+10
Ehkä kannattaisi olla hieman kärsivällisempi koiran suhteen. Puolitoistavuotias saksanpaimenkoira on vasta aivan pentu. Tule kyselemään neuvoja uudestaan vuoden-parin päästä jos koirasi ei vieläkään tottele.
- Niina:1977
Pihan aitaus on ainoa ratkaisu. Minunkaan koirani ei karkaa mihinkään vaikka sen jättäisi pihalle yksin, mutta kuin tie kulkee vieressä niin tulin siihen tulokseen, että koiraa ajatellen turvallisempi ratkaisu joka suhteessa on AIDATA PIHA.
1. Koskaan et tiedä milloin koirasi saa päähän lähteä kissan, jäniksen, oravan ja tie minkä perään juoksemaan ja suoraan tielle auton alle! Siinä ei silloin auta huutaa EITÄ, kun koira menee viettiensä perässä ja on varmaankin jo jäänyt sinne auton alle.
2. koirasi on parhaiten myös turvassa aidatulla pihalla toisilta koirilta, susilta ja myös ihmisiltä.
3. Koirani on sen verran tärkeä minulle, että sitä haluan suojella parhaimman kykyni mukaan ja maksoi mitä maksoi aita tehtiin. Verkko aita (vihreä puutarha-aita) ja tolpiksi käytimme hevosen aitaustolppia. Ja ei ollut kallis 600-700€ tais maksaa ja tontilla kokoa suunnilleen 2000 neliöö ellen ihan väärin muista.
Kavereidenkin koirat voi aina tulla kylään ja koirani saa siinä samalla kavereita ja virikkeitä.
Ihmettelen miksi se aitaus on niin kamala asia, ettei sitä voisi tehdä? Koska AITAUS ON AINUT VARMA TAPA SAADA KOIRA PYSYMÄÄN PIHASSA! Ja se on se APUVÄLINE mitä olen testannut, käyttänyt ja HYVÄKSI TODENNUT!- 1957
Höpö Höpö.
Meillä on ollut 3 sakua. Tie mene pihan vierestä. Milloinkaan ei ole olleet koirat kiinni.
Tielle ei mennä. Jos ei makkaranpaljous auta, käytetään toisia keinoja. Joku on ottanut korvilleen lujastikin kerran, mutta lopputulos on se että koira on elänyt pitkän ja hyvän elämän ilman aitoja, pantoja , remmejä. Ulos ja sisään on saanut kulkea haluansa mukaan.
Ja huom. koirat ovat tulleet meille aikuisena.
Oman työnsa se vaatii, mutta kannattaa. Mutta jos haluaa vaivoikseen aidan ja portin ja porttivahdin, niin mikäettei. 1957 kirjoitti:
Höpö Höpö.
Meillä on ollut 3 sakua. Tie mene pihan vierestä. Milloinkaan ei ole olleet koirat kiinni.
Tielle ei mennä. Jos ei makkaranpaljous auta, käytetään toisia keinoja. Joku on ottanut korvilleen lujastikin kerran, mutta lopputulos on se että koira on elänyt pitkän ja hyvän elämän ilman aitoja, pantoja , remmejä. Ulos ja sisään on saanut kulkea haluansa mukaan.
Ja huom. koirat ovat tulleet meille aikuisena.
Oman työnsa se vaatii, mutta kannattaa. Mutta jos haluaa vaivoikseen aidan ja portin ja porttivahdin, niin mikäettei.Mitäs höpö höpöä tuossa Niina1977 kirjoituksessa oikein ole ? Mielelläni kuulisin.
Erittäin hyvä kirjoitus kun oli minun mielestäni.
Se sitten,jos joku on saanut jotain koiria pihalla pysymään,ei tarkoita sitä,että kaikki saisivat tai kaikkia koiria.
Ja harvemmin ne koirat on laakista oppineet pihalla pysymään,harjoittelua se on vaatinut.Ja kannattaa muistaa,että se YKSIKIN lähtö,varsinkin jos asuu muualla kuin korvessa,voi olla se viimeinen.Tosin sielläkin on käynyt köpelösti.
Meillä naapuri,joka on harrastanut sakemanneja paljon,oli myös sitä mieltä,että koirat pysyy ilman aitaa.No sakemannit pysyi,suht hyvin,ja hyvä tuuri kun oli,niin kun tuli lepsuksia,niin ei mitään onneksi tapahtunut.
Sitten vaihtui rotu,eikä se opettaminen niin "helposti" mennytkään...
Loppui sitten niiden kanssa turha extremeurheilu,koirien onneksi, ja aidat tuli...
Vähän matkan päässä on jo jokusen aikaa(oisko päälle vuoden) koiraa "opetettu" pysymään pihassa myös,kun isännästä on vissiin mesevämpää.Kerran olen vienyt jo koiran takaisin tieltä kuleksimasta,ja kerran katsoin,kun oli vähällä jäädä auton alle.Onneksi ovat muuttamassa pois,ettei tarvi moista kipeetä pelleilyä katsella...
Jos pitää valita,ottaako vaivoikseen sen aidan ja portin,ja vaikka porttivahdinkin,eikä leiki koiransa turvallisuudella,niin itse katson tuon huomattavasti paremmaksi vaihtoehdoksi, kun jättää ne edellä mainitut ja leikkiä koirien turvallisuudella,saati vielä mainostaa sitä leikkimistä muille.
Mutta jokainen toki tyylillään.Koirathan ne vaan niistä ihmisten mokista kärsii...- 1957
molossi kirjoitti:
Mitäs höpö höpöä tuossa Niina1977 kirjoituksessa oikein ole ? Mielelläni kuulisin.
Erittäin hyvä kirjoitus kun oli minun mielestäni.
Se sitten,jos joku on saanut jotain koiria pihalla pysymään,ei tarkoita sitä,että kaikki saisivat tai kaikkia koiria.
Ja harvemmin ne koirat on laakista oppineet pihalla pysymään,harjoittelua se on vaatinut.Ja kannattaa muistaa,että se YKSIKIN lähtö,varsinkin jos asuu muualla kuin korvessa,voi olla se viimeinen.Tosin sielläkin on käynyt köpelösti.
Meillä naapuri,joka on harrastanut sakemanneja paljon,oli myös sitä mieltä,että koirat pysyy ilman aitaa.No sakemannit pysyi,suht hyvin,ja hyvä tuuri kun oli,niin kun tuli lepsuksia,niin ei mitään onneksi tapahtunut.
Sitten vaihtui rotu,eikä se opettaminen niin "helposti" mennytkään...
Loppui sitten niiden kanssa turha extremeurheilu,koirien onneksi, ja aidat tuli...
Vähän matkan päässä on jo jokusen aikaa(oisko päälle vuoden) koiraa "opetettu" pysymään pihassa myös,kun isännästä on vissiin mesevämpää.Kerran olen vienyt jo koiran takaisin tieltä kuleksimasta,ja kerran katsoin,kun oli vähällä jäädä auton alle.Onneksi ovat muuttamassa pois,ettei tarvi moista kipeetä pelleilyä katsella...
Jos pitää valita,ottaako vaivoikseen sen aidan ja portin,ja vaikka porttivahdinkin,eikä leiki koiransa turvallisuudella,niin itse katson tuon huomattavasti paremmaksi vaihtoehdoksi, kun jättää ne edellä mainitut ja leikkiä koirien turvallisuudella,saati vielä mainostaa sitä leikkimistä muille.
Mutta jokainen toki tyylillään.Koirathan ne vaan niistä ihmisten mokista kärsii...Asia 1
Nimenomaan sanoin että jos kysessä ei ole saksanpaimenkoira, homma on haastavampi.
Asia2
Koira tosiaan oppii sen että tielle ei mennä, mutta jos asuu moottoritien penkereellä, on se toki eri asia kuin meillä onnellisilla, jotka asumme korvessa.
Asi3. En sanonut että saksanpaimenkoirillakaan se pihassa pysyminen on syntymälahja. On jotakuin varmaa että harjoiteltu on.
Asia4. Ei yhtäkään lähtöä pihasta, se on tarkoitus. Nimenomaan. Ja kyllä minäkin tunnen kamalasti ihmisiä ja koiria joilla tämä ei onnistu. Mutta yli keskiarvon, veikkaan, saksanpaimenkoiran voi saada oppimaan pysymään pihassa ilman aitoja.
Piste.
ja poikkeus vahvistaa säännön, eli viel, että minulle kyse ei ole "mesevyydestä", vaan elämänlaadusta.Omani sekä koiran. 1957 kirjoitti:
Asia 1
Nimenomaan sanoin että jos kysessä ei ole saksanpaimenkoira, homma on haastavampi.
Asia2
Koira tosiaan oppii sen että tielle ei mennä, mutta jos asuu moottoritien penkereellä, on se toki eri asia kuin meillä onnellisilla, jotka asumme korvessa.
Asi3. En sanonut että saksanpaimenkoirillakaan se pihassa pysyminen on syntymälahja. On jotakuin varmaa että harjoiteltu on.
Asia4. Ei yhtäkään lähtöä pihasta, se on tarkoitus. Nimenomaan. Ja kyllä minäkin tunnen kamalasti ihmisiä ja koiria joilla tämä ei onnistu. Mutta yli keskiarvon, veikkaan, saksanpaimenkoiran voi saada oppimaan pysymään pihassa ilman aitoja.
Piste.
ja poikkeus vahvistaa säännön, eli viel, että minulle kyse ei ole "mesevyydestä", vaan elämänlaadusta.Omani sekä koiran.Asia1
En kyllä kirjoituksessa löytänyt mitään tuollaista...
Tosin yhä edelleen,vaikka joku ja jotkut saataisiinkiin oppimaan(eipä suinkaan kaikki/kaikkia),niin yksikin kerta voi olla kohtalokas,jos huonosti käy.Ja aika vähissä ne on ,jotka laakista opii.Enpä itse tiedä kuin yhden,joka on laakista oppinut.Se oli muuten omani.Mutta toki niitä muitakin voi kuitenkin olla.Silti aidat on ainoa varma tapa.
Asia2
kts.kohta 1. Ja kaikkihan ei korvessa asu.Siellä tosin onkin toki
riskit pienemmät mitään tapahtua,kuten olen maininnutkin (mökillämme ei ole aitoja)mutta sielläkin voi ELI riskitöntä sekään ei ole.Muistaakseni perheen isäkin jossain kirjoitti muutaman surullisen esimerkin ja itsekkin tiedän..
Asia3
Eipä taida olla yhdelläkään elukalla varmaa.Se on tosi,että oletusarvot loppupeleissä pysymiseen on joillakin roduilla korkeammat ja tulokset "varmemmat".Mutta kun ei yhä edelleen laakista välttämättä...
Asia4
Ei yhtäkään,aivan samaa mieltä.Harvemmin se laakista onnistuu...
Meilläkin jokainen naapurin sakemannikin (minkä nyt otin esimerkiksi,kun niistä puhe tuli),sieltä jokusen kertaa pihalta pois vilahti.ennenkuin aikuisena alkoivat siellä suht hyvin pysymään.
Tuon elämänlaadun ehkä ymmärrämme hieman eri tavoin.Minulle siihen kun kuuluu ilman muuta myös koiran turvallisuus.Eli se koiran puolesta :)
Ja omaanikin se pikemmin parantaa,kun turvallisuuspuoli on hoidettu :) Mitään huononemista en kyllä keksi.Mutta kuulisin kyllä mielenkiinnosta,miten se huonontaa koirien tai ihmisten elämänlaatua,kun nyt ei siinä asiassa nuppi oikein leikkaa :D...- 1957
molossi kirjoitti:
Asia1
En kyllä kirjoituksessa löytänyt mitään tuollaista...
Tosin yhä edelleen,vaikka joku ja jotkut saataisiinkiin oppimaan(eipä suinkaan kaikki/kaikkia),niin yksikin kerta voi olla kohtalokas,jos huonosti käy.Ja aika vähissä ne on ,jotka laakista opii.Enpä itse tiedä kuin yhden,joka on laakista oppinut.Se oli muuten omani.Mutta toki niitä muitakin voi kuitenkin olla.Silti aidat on ainoa varma tapa.
Asia2
kts.kohta 1. Ja kaikkihan ei korvessa asu.Siellä tosin onkin toki
riskit pienemmät mitään tapahtua,kuten olen maininnutkin (mökillämme ei ole aitoja)mutta sielläkin voi ELI riskitöntä sekään ei ole.Muistaakseni perheen isäkin jossain kirjoitti muutaman surullisen esimerkin ja itsekkin tiedän..
Asia3
Eipä taida olla yhdelläkään elukalla varmaa.Se on tosi,että oletusarvot loppupeleissä pysymiseen on joillakin roduilla korkeammat ja tulokset "varmemmat".Mutta kun ei yhä edelleen laakista välttämättä...
Asia4
Ei yhtäkään,aivan samaa mieltä.Harvemmin se laakista onnistuu...
Meilläkin jokainen naapurin sakemannikin (minkä nyt otin esimerkiksi,kun niistä puhe tuli),sieltä jokusen kertaa pihalta pois vilahti.ennenkuin aikuisena alkoivat siellä suht hyvin pysymään.
Tuon elämänlaadun ehkä ymmärrämme hieman eri tavoin.Minulle siihen kun kuuluu ilman muuta myös koiran turvallisuus.Eli se koiran puolesta :)
Ja omaanikin se pikemmin parantaa,kun turvallisuuspuoli on hoidettu :) Mitään huononemista en kyllä keksi.Mutta kuulisin kyllä mielenkiinnosta,miten se huonontaa koirien tai ihmisten elämänlaatua,kun nyt ei siinä asiassa nuppi oikein leikkaa :D...Haa, mielelläni vastaan =)
Asia1
Riskit on olemassa, se on totta, mielestäni se kannattaa kuitenkin ottaa. Meidän otti kerrasta opikseen, kun tuli isännän kanssa melkoinen erimielisyys siitä, että tarvitseeko ravihevosen valmentaja viel perässä kiitävän koiran avukseen.
Asia2
Ei asu ei, ja jos asuu taajamassa omakotialueella, jopa minä kannatan aitoja, ehdottomasti. Mikään ei riko naapurisopuja, tiellä liikkuvien mielenrauhaa, ja aiheuta poliiseille turhempia keikkoja kuin irti olevat koirat pihan ulkopuolella. ( lue pihasta karanneet koirat )
Asia 3 , samaa mieltä
J a sitten se elämänlaatu, se helpoin kaikista =)
Koira voi tehdä asiansa pihan laitamille, ei sontien siivousta aidatulta alueelta. Ja ennenmuuta, pihaan kulku helppoa. Vaikka auton voisikin jättää aidatun alueen ulkopuolelle, kulje sitten portin kautta, sulje ja avaa... ja vahdi ettei koira hypi yli, kaiva ali, että aita on kunnossa, routa ei aitaa runtele. Miten leikkaat ruohon aidan sisältä... loputtomiin.....
Kysymys koiran turvallisuudesta, enpä ole asiaa tuolta kantilta aatellut, minulla on sellainen demokraattinen ajattelumalli, että koira sopeutuu minun elämäntapaani, enkä minä koiran.... ja jos oikeasti pitää huolestua turvallisuudesta, ehkä on ketjut, kahleet, aidat ja vankeus valittava =). Ja siitäkin minä vasta huolestuisinkin, että omistaja on vastuussa, lue, korvausvastuussa, kaikesta siitä mitä puppe saa aikaan karkuteillä ollessaan.
Joten summasummarum, koira irti pihassa, Vain. Jos se pysyy siellä.
Mutta, kuten sanottu, ei se aitaamattomuus, päästä siitä ettei koiraa tarvitsisi vahtia, kyll ikkunoista on kurkittava että missä se puppe viilettää... Yksinollessaan meitin puppe kyll makaa ulko-oven takana, mutta ei koskaan asiaa jossa poikkeus ei vahvistaisi sääntöä. 1957 kirjoitti:
Haa, mielelläni vastaan =)
Asia1
Riskit on olemassa, se on totta, mielestäni se kannattaa kuitenkin ottaa. Meidän otti kerrasta opikseen, kun tuli isännän kanssa melkoinen erimielisyys siitä, että tarvitseeko ravihevosen valmentaja viel perässä kiitävän koiran avukseen.
Asia2
Ei asu ei, ja jos asuu taajamassa omakotialueella, jopa minä kannatan aitoja, ehdottomasti. Mikään ei riko naapurisopuja, tiellä liikkuvien mielenrauhaa, ja aiheuta poliiseille turhempia keikkoja kuin irti olevat koirat pihan ulkopuolella. ( lue pihasta karanneet koirat )
Asia 3 , samaa mieltä
J a sitten se elämänlaatu, se helpoin kaikista =)
Koira voi tehdä asiansa pihan laitamille, ei sontien siivousta aidatulta alueelta. Ja ennenmuuta, pihaan kulku helppoa. Vaikka auton voisikin jättää aidatun alueen ulkopuolelle, kulje sitten portin kautta, sulje ja avaa... ja vahdi ettei koira hypi yli, kaiva ali, että aita on kunnossa, routa ei aitaa runtele. Miten leikkaat ruohon aidan sisältä... loputtomiin.....
Kysymys koiran turvallisuudesta, enpä ole asiaa tuolta kantilta aatellut, minulla on sellainen demokraattinen ajattelumalli, että koira sopeutuu minun elämäntapaani, enkä minä koiran.... ja jos oikeasti pitää huolestua turvallisuudesta, ehkä on ketjut, kahleet, aidat ja vankeus valittava =). Ja siitäkin minä vasta huolestuisinkin, että omistaja on vastuussa, lue, korvausvastuussa, kaikesta siitä mitä puppe saa aikaan karkuteillä ollessaan.
Joten summasummarum, koira irti pihassa, Vain. Jos se pysyy siellä.
Mutta, kuten sanottu, ei se aitaamattomuus, päästä siitä ettei koiraa tarvitsisi vahtia, kyll ikkunoista on kurkittava että missä se puppe viilettää... Yksinollessaan meitin puppe kyll makaa ulko-oven takana, mutta ei koskaan asiaa jossa poikkeus ei vahvistaisi sääntöä.Asia1
Noh,miten kukakin on mieltä.Minä en mielelläni taas ota,tai kannata riskien ottoa koiran turvallisuudella...
Ja jos sitä itse tyhmyyttäni :D tekisinkin,niin silti pidän sitä huonona asiana,enkä muille suosittele.
Asia2
Siinäpä niitä riskejä.Lisätään vielä koiran oma turvallisuus.
Mikä sitten on myös riski asuessa vähän korvemmassa(vaikkakin toki vähemmän,mitä korvemmassa asuu).Sielläkin kun on teitä,joihin alle voi mennä,koira voidaan karkuretkellä napata mukaan (tiedän tuosta parikin epäilyä) ym.Myös maalla irti yksinään liikkuvat on muiden häiriöinä ym.
Asia3
Asia4
Noh,tarviiko sitä aina asioita tehdä vaan helpomman kautta... ;D
Paskan korjaaminen nyt tuskin kivaa on,mutta ei sitä pahemmin pihalle edes tule,jos koiraa lenkittää.Lenkkeily on itsellekkin tosi hyvää ;) Kun koira oppii lenkillä tarpeensa tekemään,niin harvemmin ne pihalle haluaa tehdä.
Porttia sulkiessa ja avatessakin saa hyvää hyötyliikuntaa.Pienikin kun on todettu hyväksi,kannatan.
Yleensä koirat oppii,jos osaa opettaa,pienenkin aidan rajaksi.Eli ns.henkinen "aita",joka muistuttaa jo olemassa olollaan.
Jos ei,niin sitten vaan tekee niin korkeaksi,ettei yli tule.Harvalle sitä nyt kumminkaan niin hirmukorkeaa tarvii :D
Sama koskee kaivamista.Eipä monen ongelma ole,ja sekin estettävissä.
Ruohoa ei tarvi leikata aidan sisältä,ellei sitten tarkoiteta verkko-aitaa .Ruohonleikkuurilla saa aika läheltä,ja jos ei haittaa,niin jättää loput kasvamaan.Tosin jos on ahkera pihan hoitaja (hyötyliikuntaa sekin ;D,niin voi vetää siimaleikkurillakin aika hyvin.
Aidan alustaa voi myös laittaa niin,ettei pahemmin ruohoa kasva,jos nyt sen haluaa hyvin siisti olevan.
Meillä on kotona lauta-aitaa ja osa verkko-aitaa.Verkko-aidalle ei pahemmin tarvi mitään tehdä,jos sen kunnolla paikalleen laittaa.
Sama juttu lauta-aidalle.Meillä ollut n.15 vuotta,ja nyt vasta alkaa kaipaamaan vähän maalia pikkuhiljaa.
Demokratia ei valitettavasti ole pelastanut jokusenkaan koiran omaa henkeä.Eikä muiden,valitettavasti :(
"Kyll ikkunoista..." No katos,kun on aidat,niin ei tarvi.Voi antaa huoletta olla,se on sitä elämänlaatua,ja turvallista ;). Ja ihan itsellekkin,kun ei tarvi stressata itseään turhilla ikkunanvahtimiskeikoilla,ja mikä tärkeintä,koiralla se yksi tärkein,turvallisuus huolehdittu :=)- 1957
molossi kirjoitti:
Asia1
Noh,miten kukakin on mieltä.Minä en mielelläni taas ota,tai kannata riskien ottoa koiran turvallisuudella...
Ja jos sitä itse tyhmyyttäni :D tekisinkin,niin silti pidän sitä huonona asiana,enkä muille suosittele.
Asia2
Siinäpä niitä riskejä.Lisätään vielä koiran oma turvallisuus.
Mikä sitten on myös riski asuessa vähän korvemmassa(vaikkakin toki vähemmän,mitä korvemmassa asuu).Sielläkin kun on teitä,joihin alle voi mennä,koira voidaan karkuretkellä napata mukaan (tiedän tuosta parikin epäilyä) ym.Myös maalla irti yksinään liikkuvat on muiden häiriöinä ym.
Asia3
Asia4
Noh,tarviiko sitä aina asioita tehdä vaan helpomman kautta... ;D
Paskan korjaaminen nyt tuskin kivaa on,mutta ei sitä pahemmin pihalle edes tule,jos koiraa lenkittää.Lenkkeily on itsellekkin tosi hyvää ;) Kun koira oppii lenkillä tarpeensa tekemään,niin harvemmin ne pihalle haluaa tehdä.
Porttia sulkiessa ja avatessakin saa hyvää hyötyliikuntaa.Pienikin kun on todettu hyväksi,kannatan.
Yleensä koirat oppii,jos osaa opettaa,pienenkin aidan rajaksi.Eli ns.henkinen "aita",joka muistuttaa jo olemassa olollaan.
Jos ei,niin sitten vaan tekee niin korkeaksi,ettei yli tule.Harvalle sitä nyt kumminkaan niin hirmukorkeaa tarvii :D
Sama koskee kaivamista.Eipä monen ongelma ole,ja sekin estettävissä.
Ruohoa ei tarvi leikata aidan sisältä,ellei sitten tarkoiteta verkko-aitaa .Ruohonleikkuurilla saa aika läheltä,ja jos ei haittaa,niin jättää loput kasvamaan.Tosin jos on ahkera pihan hoitaja (hyötyliikuntaa sekin ;D,niin voi vetää siimaleikkurillakin aika hyvin.
Aidan alustaa voi myös laittaa niin,ettei pahemmin ruohoa kasva,jos nyt sen haluaa hyvin siisti olevan.
Meillä on kotona lauta-aitaa ja osa verkko-aitaa.Verkko-aidalle ei pahemmin tarvi mitään tehdä,jos sen kunnolla paikalleen laittaa.
Sama juttu lauta-aidalle.Meillä ollut n.15 vuotta,ja nyt vasta alkaa kaipaamaan vähän maalia pikkuhiljaa.
Demokratia ei valitettavasti ole pelastanut jokusenkaan koiran omaa henkeä.Eikä muiden,valitettavasti :(
"Kyll ikkunoista..." No katos,kun on aidat,niin ei tarvi.Voi antaa huoletta olla,se on sitä elämänlaatua,ja turvallista ;). Ja ihan itsellekkin,kun ei tarvi stressata itseään turhilla ikkunanvahtimiskeikoilla,ja mikä tärkeintä,koiralla se yksi tärkein,turvallisuus huolehdittu :=)Mahoton, miten hyviä perusteluja =)
Mutta eipä silti, meillä koiran on pysyttävä irti pihassa, muuten ei tuu koiraa... tämä on ollut linja, ja tuskin se siitä muuttuu.
Se kaivaminen on muuten mielenkiintoinen juttu, osa kaivaa, osa ei. Meillä on norjanangervon kaivaminen ollut ihan tahtojen taisto, en ymmärrä mikä se juurten kaivamisessa niin ihanaa on. Angervo ei vaan kuole, ja koira ei lakkaa kaivamasta. =),. kummallista.
Parhaat riemunaurut on saatu, kun kerran oli pari laumanvartijan pentua, ne makasivat sellainen vastakkain istuttavan keinun alla, ja kun kasvoivat, kaivoivat kuoppaa sen alle sitä mukaan. Viimein, keinu kiikunkaakun seisoi 2 metriä syvän montun reinoilla. Sinne jos putosi, jäi vain hattu istujasta näkyviin..... sitä sitten traktorin kauhasta sitä monttua täytettiin...... että semmosta =)
ps, muuten kuusiaita on melkoisen mukava aita tonttia kiertämään, antaa näkösuojan, estää se koiran kulunkin... no, tämä aidoista, niin on tai ei ole, talossa talon tapaan =)
Keksitään joku uusi aihe ja ruvetaan jänkäämään, tämä on mukavaa =) 1957 kirjoitti:
Mahoton, miten hyviä perusteluja =)
Mutta eipä silti, meillä koiran on pysyttävä irti pihassa, muuten ei tuu koiraa... tämä on ollut linja, ja tuskin se siitä muuttuu.
Se kaivaminen on muuten mielenkiintoinen juttu, osa kaivaa, osa ei. Meillä on norjanangervon kaivaminen ollut ihan tahtojen taisto, en ymmärrä mikä se juurten kaivamisessa niin ihanaa on. Angervo ei vaan kuole, ja koira ei lakkaa kaivamasta. =),. kummallista.
Parhaat riemunaurut on saatu, kun kerran oli pari laumanvartijan pentua, ne makasivat sellainen vastakkain istuttavan keinun alla, ja kun kasvoivat, kaivoivat kuoppaa sen alle sitä mukaan. Viimein, keinu kiikunkaakun seisoi 2 metriä syvän montun reinoilla. Sinne jos putosi, jäi vain hattu istujasta näkyviin..... sitä sitten traktorin kauhasta sitä monttua täytettiin...... että semmosta =)
ps, muuten kuusiaita on melkoisen mukava aita tonttia kiertämään, antaa näkösuojan, estää se koiran kulunkin... no, tämä aidoista, niin on tai ei ole, talossa talon tapaan =)
Keksitään joku uusi aihe ja ruvetaan jänkäämään, tämä on mukavaa =)Eikös ookkin :D
Äläpäs mene vannomaan.Niin se naapurikin sanoi,se vannoutunut sakemannisetä tuosta naapurista(tosin ei nekään ilman kovaa harjoittelua ja hyviä suojelusenkeleitä ilman),mutta toisin kävi.Kun tuli erirotuiset,niin tuli aidatkin :D Ei auttanut harjoittelut,ei itku markkinoilla.Eikä sekään,kun vähän kuittailin,että koulutusta vaan peliin,tarvitko apua :DDD
Meillä yksi pentue kaivoi melkein pienen omenapuun ylös...Tosin niitähän ei valvomatta pihalla pidetty,edes omassa aitauksessa.
Aidoista vielä sen verran,että meillä on myös kuusi-aitaa,kuin myös muutakin vihreetä,melkein koko reunustat.Kun on kiva kaikkea piperrellä :)Tosin takana on verkko-aitaa tai lauta-aitaa,jotka siis estää sen mahdollisen läpimenon viimekädessä eli turvallisuustekijä.Kuusi-aitakaan ei muuten pidä.Esim.kääpiötkin menee niistä heittämällä läpi :D.Korkeintaan pieni hidaste o_O,jos niikseen tulee.- 1957
molossi kirjoitti:
Eikös ookkin :D
Äläpäs mene vannomaan.Niin se naapurikin sanoi,se vannoutunut sakemannisetä tuosta naapurista(tosin ei nekään ilman kovaa harjoittelua ja hyviä suojelusenkeleitä ilman),mutta toisin kävi.Kun tuli erirotuiset,niin tuli aidatkin :D Ei auttanut harjoittelut,ei itku markkinoilla.Eikä sekään,kun vähän kuittailin,että koulutusta vaan peliin,tarvitko apua :DDD
Meillä yksi pentue kaivoi melkein pienen omenapuun ylös...Tosin niitähän ei valvomatta pihalla pidetty,edes omassa aitauksessa.
Aidoista vielä sen verran,että meillä on myös kuusi-aitaa,kuin myös muutakin vihreetä,melkein koko reunustat.Kun on kiva kaikkea piperrellä :)Tosin takana on verkko-aitaa tai lauta-aitaa,jotka siis estää sen mahdollisen läpimenon viimekädessä eli turvallisuustekijä.Kuusi-aitakaan ei muuten pidä.Esim.kääpiötkin menee niistä heittämällä läpi :D.Korkeintaan pieni hidaste o_O,jos niikseen tulee.Voi olla, pieni koira mahtuu, sakemanni ei =)
Rodusta viel, kyll jos on niinkin mukavuudenhaluinen koiran koulutuksessa kuin minä olen, ei hevin rotua vaihda. Laumanvartijoissa oli puolensa, mutta ei tullut kuuloonkaan pitää niitä irti pihassa, ei vahtimatta hetkeäkään. Ne ei pysynyeet, enkä minä pitänyt vahtimatta. Kerran karkasi ainakin 15 m kettinkiä perässään tuonne 5 km päähän kirkolle.... että hävetti sitä ronttia sieltä hakea !! Gr, wrin. Sakemanni on niin laumaansa kiintyvä, että tuo nykyinen ei 10 m kauemmaksi isännästä lähde. Ja entiseen tulee niin siihen kompastuu sitten kun se vanhenee.
Pienet on kyll vikkeliä, ja sinnikkäitäkin mokomat =) semmosen kanssa voi tulla ikäviä vahinkoja maantiellä, ison kanssa hirvittäää että minkähänlaista autoa sitä saa ruveta maksamaan... kun esim kylkeen juoksevat tai muuta, ja kuten sanoit, koiran vahingoista nyt puhumattakaan. Yksi niistä laumanvartijoista törmäsi auton keulaan, nokka halki kun auton lamppu särkyi, koira piti lopettaa, oli sitä surkeaa katsella.
- Voi teitä ressukoita
Olet selvästi nainen ja vähä******* sellainen kuten kaikkit naiset. Teille hyvin ominainen piirre tehdä ja miettiä tyhmiä.
Miten olisi autonrengas tai rengasauton.
Ei koiran ongelma vaan sinun ongelma sanon minä! - rikuvainaa
Koska *******:n tiedot ovat joiltakin osin vajavaiset, niin lisäys. Meillä koirat on aina koulutettu johtajuudella, eikä namia tungettu joka välissä. Leikatusta seropi-uroksestamme tuli aikuis- ja vanhoilla päivillään 100% luotettava pihassa pysyjä, vaikka aitoja ei ollut. Ei meillä sen kummempia alistusrituaaleja eikä rangaistuksia ikinä ole harjoitettu, vaan käsketty tai kielletty ja katsottu, että näin tapahtuu.
- TheDogMan
"Meillä koirat on aina koulutettu johtajuudella, eikä namia tungettu joka välissä."
"Ei meillä sen kummempia alistusrituaaleja eikä rangaistuksia ikinä ole harjoitettu, vaan käsketty tai kielletty ja katsottu, että näin tapahtuu."
Pointti sulla on tossa ihan hyvä; käsketty, kielletty ja katsottu että näin tapahtuu. Määrätietoinen, selkeä ja johdonmukainen toiminta on noi avainsanat tossa. Toimii varmasti, mutta en nyt sekoittaisi pakkaa kutsumalla sitä johtajuudeksi :D Siitä sanasta kun nykyään on enemmän harmia kuin hyötyä. Loppujen lopuksi se vain kuvaa tervettä koira-ihmissuhteen, johon ollaan päästy juuri sillä, että asioita vaaditaan, eikä pyydellä.
Vastataan sitten aloittajalle. KYLLÄ, sitruuna-/painepannalla voit saada haluamiasi tuloksia. Kun kerran olet niin fiksu ja tunnet koirasi hyvin, niin tiedät varmasti ihan hyvin, että mikäli koiralle seuraa jostain toiminnasta epämiellyttäviä asioita, se välttää tekemästä niitä. Kun tätä jatkuu tarpeksi kauan, koira ehdollistuu siihen. Tämä on se positiivinen rankaisu.
Tai sitten voit vahvistaa kieltoasi "taika"pannalla. Kun koira on ylittämässä rajaa, sanot sille EI, jos ei tottele seuraa siitä ruiskaus pannasta. Tämä on se negatiivinen vahviste.
Siinä sulle nyt sitten muutama vaihtoehto hyödyntää välineitä koirasi kouluttamiseen, mutta se on varma, ettei koirasi silti ole varma pihassa pysyjä. Aina on mahdollisuus siihen, että koirasi saattaa sinne tielle rynnätä, mutta jos kerran katsot, että sen riskin haluat ottaa, niin siitä vaan.
On muuten todella ärsyttävä ja provosoiva kirjoitustyyli sulla. Kauhean ylimielinen asenne. Siinä vaan rupeaa miettimään, että miksi sitten kysyt neuvoa täältä, jos kerran olet jo niin kaikkitietävä näissä asioissa?
"Koiran pito ei ole demokratiaa.
Ikinä."
Ei niin, mutta ei myös sortamista, jos toi nyt oli tarkoitettu mulle. Tyhmäkin sen jo tajuaa, ettei koira voi päättää asioista tässä ihmisten maailmassa. Samalla kuitenkin pitää muistaa, ettei kunnioitusta tai luottamusta ansaita lähettämällä koiralle epämääräisiä viestejä omalla käyttäytymisellään ja toiminnallaan. Näin koirista tulee epävarmoja, eivätkä ne uskalla tehdä enää mitään, koska ne eivät ymmärrä ihmisen käytöksen syitä. Silloin koira kuitenkin osittain tottelee ihmistä, ja taas voidaan kertoa kaverille kuinka hienosti ollaan meidän koira alistettu! Koirakuiskaajaa ei tarvita, vaan omaa maalaisjärkeä. Tähän lopputulokseen olen tullut tämän oman, kohta 5 kuukautta vanhan monirotuisen (=kaksi rotua)neitokaiseni kanssa.
1. Kaikki koirat ovat aina yksilöitä. Olen omistanut tätä neitiä ennen kaksi jalorotuista 'seurakoiraa', joiden kanssa 'toimenpiteet' olivat aivan eri luokkaa (helppoja, jos näin voi lausua), kaikissa asioissa.
2. Voit kyllä möykätä, mutta älä erota laumastasi.
3. Äläkä missään nimessä alista koiraasi, vaan vahvista sen hyviä puolia.
4. Turhautumisesi on yhtä kuin luovuttaminen.
Tuossa jotakin, mitä näin ekaksi mieleeni valahti.
4.- kolinaa
1. Kolinapurkki
Tässä neuvo. Ota isännältä kaljapurkki ja täytä se 1/4osa kiviä tai herneitä ja teippaa suu aukko. Tästä tuli kolinapurkki. Kun koira lähtee rajalle päin ODOTA tähtää ja heitä. Välillä pihalla helisytät purkkia niin oppii sen äänen.
2. Pallinaru
Ota vaika ohut pyykkinaru ja tee sen päähän lenkki ja siihen ns.hirttosilmukka.
Sen pujotat koirankivespussin ympäri. Lait tielle kulkemaan tuttu koiran kanssa tai juoksemaan ja pidät vain narusta hyvin kii. Naru kiristyy ja samalla ku koira pysähty anna sil käsky samaan aikaan. Helppoa ja säästät aita tarpeiden hinnan. Koira oppii KERRASTA. - Minni2011
Hei, minulla on mökillämme aivan samanlainen ongelma, olen yhdessä uroskoiran kanssa ja jos vaan pää kääntyy, lähtee menemään, koira on 4,5 vuotias. Olen joutunut sen muutaman kerran hakemaan hiekkatieltä pois, ehti mennä jo muutamia kilometrejä, ilmeisestikin morsianta hakemaan...en ymmärrä kanssa, miten ihmeessä saan koiran pysymään pihalla. Aita on hyvä, mutta kallis vaihtoehto, tontti on 1500 neliötä, enkä rehellisesti edes tiedä, tarvitseeko se jotakin lupia. Onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia, sehän olisi hienoa, jos vaan hiekkatielle koira jäisi, vaan kun ei jää...
- Kevät11
En usko että on , koirasi kuulostaa jo senikäiseltä, että tuskin pihassa pysyjää tulee, aita, tai juoksunaru, siin vaihtoehdot.
Luulisin.
- Belgilove
A) koiraa ei saa tottelemaan alistamalla vaan ansaitsemalla sen kunnioitus (on totta että jotkut rodut/yksilöt vaativat arhakkaampaa kurinpalautusta, mutta alistamalla tai selattamalla se ei tule).
B) juoksulanka ilman aitaamista on vihoviimeinen vaihtoehto. Mitäs jos lenkkeilijan ärhäkkä koira hyokkaakin omasi kimppuun, joka on narunnokassa täysin puolustuskyvytön. Jos aitaus on rahasta kiinni, oisi posliinikoira parempi vaihtoehto, nämä karvaturrit kun voivat sairastuessaan kustantaa tuhansia jos ei kymmeniä tuhansia.
C) koiraa ei kouluteta rankaisemalla väärästä, vaan palkitsemalla oikeasta. Tämä perustuu psykologiaan, missä epäonnistuminen sivuutetaan, mutta onnistumiseen pyritään samaistumaan. Palkitse oikeasta, väärästä ei tapahdu mitään.
D) koska en tapausta tunne, on vaikea neuvoa. Vaikka et makkaraa suosisikaan, se auttaa aluksi. Koulutuksen edetessä palkitsemisen voi jättää vähemmälle. Yksi mitä voi kokeilla on kouluttaa koira tekemään käskystä se, mitä sen ei halua tekevän. Tällä pyritään siihen, että koira tekee asian vain pyydettäessä. (tässä kuitenkin riski, sillä pienikin epäonnistuminen voi olla tuhoisaa).
Koiraltahan ei kuitenkaan voi vaatia semmoista mitä sille ei ole opetettu.
E) koiralle on luonnollista pitää johtajana yhä perheenjasenta. Eihän englannillakaan ole kahta kuningasta. Siitä vaan sitten taistelemaan kruunuprinsessan tittelistä!
F) koiran kanssa vietetty aika ei ole suoraa verrannollinen teidän välillämme vallitsevaan suhteeseen. On eri asia aktivoida koiraa kun käydä päivälenkillä.
Toivottavasti oli edes jotain apua, autan mielelläni lisääkin, kun laitat kaikkitietavan asenteen lukkojen taakse ja suostu näkemään mahdolliset virheesi. Myös lisä info ei ole pahitteeksi.
-palveluskoiranomistaja/ ongelmakoiriakin kouluttanut - birgi6
Hei,
Meille tuli 6 vuotias sekarotuinen narttu. Ollut nyt noin kuukauden. Siinä taitaa olla labbista tai kultaista noutajaa. Se on todella kiltti, tottelee minua ja voi pitää vapaana, toisia koiria kohtaan kiltti, mutta miestäni se ei oikein tottele tai minusta se pelkää sitä, vaikka ei ole syytä. Kun meiheni tulee kotiin se menee kyllä iloisesti vastaan ja mieheni paijaa ja rapsuttaa sitä, mutta jos hän pyytää esim. sitä ulos normaalilla äänellä se ie mene...!! Aiemmin tämä koira on ollut miehellä, pikkuisen epäilen että se olisi kännipäissään kohdellut huonosti, mutta en ole varma, mutta olen huomannut, että sillä muitakin miehiä kohtaan juuri se ongelma, että se ei niiden mukaan lähde, naisten mukaan lähtee, vaikka ei olisi tuttukaan........mikä neuvoksi, olen yrittänyt miehelle sanoa että sinun pitää hankkia luottamus koiraan...aika itsestään selvää taitaa olla, vai tulisiko se ajan kanssa ? - kovapäinen
"Meillä koirat on aina koulutettu johtajuudella, eikä namia tungettu joka välissä."
"Ei meillä sen kummempia alistusrituaaleja eikä rangaistuksia ikinä ole harjoitettu, vaan käsketty tai kielletty ja katsottu, että näin tapahtuu."
Asiasta toiseen.. Tuli tosta mieleen että kun koulutetaan koiraa esimerkiksi johonkin lajiin, se ei tapahdu yksistään "johtajuudella" vaan lähinnä oikean reaktion vahvistamisella. Meilläpäin se ei ole makkaran syöttämistä vaan leikkipalkka kun näin saksanpaimenkoirista puhutaan.
Aloittajalle:
Omat koirani tottelevat koska pitävät mua kaikista mielenkiintoisimpana ja luotettavana, eivät siksi että alistaisin niitä. Mitä se alistaminen edes on? Koiran hinkkaamista lattiaa vasten?
Huono motivointi ja/tai puolitiehen viety opettaminen monesti saa näyttämään koiran kuin koiran kovapäiseltä. Murina esim ruokinnan yhteydessä on useimmiten epäluottamuksen osoitus, pelko ruuan menettämisestä, ei uhmaamista.
Sekin minua asiassa ihmetyttää kun tätä alistamista, luulojen pois ottamista ja häätämistä jne jne mainostavat vain takapihaharrastelijat YLEENSÄ. He jotka kilpailevat ja haalivat koirileen koulutustunnuksia eivät.. miksiköhän näin?
Jos koirasi on tyypillinen rotunsa edustaja, hyödynnä sen saalisviettiä palkitaksesi sitä? Et voi päättää että koiraasi motivoi eniten esimerkiksi kehu, koska koirasi päättää mikä sitä motivoi. Suosittelen opetteluvaiheessa käytettävän (koiran mielestä!) erittäin hyvää palkintoa koiralle oikeasta reaktiosta.. ja yritä nyt ehkäistä seuraavat tilanteet joissa koirasi pääsee rikkomaan käskyäsi. Sehän on saanut palkinnon (päässyt moikkaamaan toisia koiria) siitä kun on jättänyt käskysi huomiotta ;) - as simple as it gets
Ainut vika on siinä, että leikit jotain johtajaa, mitä ei koirallesi voi olla. Voit olla omistaja ja ohjaaja, muttet johtaja. Koira ja ihminen eivät muodosta johtaja-alempiarvoinen .- suhdetta.
Heitä johtajuushöpönlöpöt nyt pois ja ala kouluttamaan positiivisella metodilla. Kun koira näkee toisen koiran anna sille makkaraa. Näin se yhdistää koira = makkaraa, jolloin koira= se on kiva juttu kun tulee namia/lelua/huomiota mitä vain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama1217930Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1516668Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1834775Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2453245Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta1012744Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1072266- 1501915
Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari121906Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa311720Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1971624