Insesti näyttäisi olevan lestadiolaispiirissä pikemminkin ihan vaan normisynti kuin rikoksista rumin. Tutkija Johanna Hurtig tämän päivän Hesarissa:
"Osallistuin keväällä 2009 tilaisuuteen, jossa puhui SRK:n työntekijä. Hän viittasi ilmi tulleeseen insestitapaukseen sanomalla, että vaikka me olemme kauhuissamme siitä, että uskovainen perheenisä on syyllistynyt omien lastensa hyväksikäyttöön, se ei ole sen pahempi synti, mihin me jokainen olemme omassa sydämessämme valmiita."
"Minusta sellainen puhe on vaarallista väkivallan normalisointia. Kirjoitin siitä SRK:lle ja kysyin, miksi tällaista opetetaan."
http://www.hs.fi/tulosta/1135265460978
Minä olin kauhuissani kun luin tuon. Siis oman lapsensa raiskaaminen ei ole sen pahempi synti kuin mihin jokainen olisi valmis??? Miten kukaan VOI sanoa noin??
Tämä liike toimii kirkon sisällä. Se opettaa insestin ihan normisynniksi kirkon sisällä. Kysyn vaan että missä menee kirkon sietokyvyn rajat? Omani alkavat olla kohta lopussa.
Normisynti vai rikoksista rumin??
52
143
Vastaukset
- jäitähattuun
Kannattaisko nyt laittaa kuitenkin hiukan jäitä hattuun.
Koko liikkeen leimaamisella nyt tuskin mitään kovin hyvää aikaan saadaan. On tässä mukana melkoista mediapeliäkin. Kaikista julkitulleista insestitapauksista lestojen tapaukset ovat kuitenkin pieni prosentti. Kyllä se suurempi osa on aivan perusluterilaisia.- kumpijakampitappeli
Muistetaanpa Anni-videota - siitä arkkipiispan johdolla sanoutui kirkko eroon.
Anni-videota tukeneet tahot laitetaan järjestykseen rahahanojen sululla.
Mutta onhan kyseessä suurempi ongelma! Onhan?
Homot vastaan lapset.
Kumpi voitti kirkon tukikilpailussa? - Mielipide: Balttis
Tälaiseten kriittisten puheiden perusteella ei pidä vastuuttaa, vain synninharjoittamista demokratisoivia, lestaadiolaisliikkeen edustajia, vaan koko kirkon johto oppeineen- ja niitä seuraavine käytäntöineen, on otettava kriittisen tarkastelun kohteeksi, - jatketun räikeän synninharjoittamisen muodon mahdollistajina keskuudessaan.
- Balt.
Pähkäilsi on Uudelle testamentille vierasta päättelyä, sillä sen mukaan sanoo synnin harjoittamisesta: >> vähäinen hapatus HAPATTAA KOKO TAIKINAN.
- Finlex
kumpijakampitappeli kirjoitti:
Muistetaanpa Anni-videota - siitä arkkipiispan johdolla sanoutui kirkko eroon.
Anni-videota tukeneet tahot laitetaan järjestykseen rahahanojen sululla.
Mutta onhan kyseessä suurempi ongelma! Onhan?
Homot vastaan lapset.
Kumpi voitti kirkon tukikilpailussa?Etkö tiedä että lapsen seksuaalinen hvyäksikäyttö on rikos?
Aikuisten ihmisten välinen seksi ei ole rikos.
Sinun kannattaisi tutustua Suomen lakiin.
Mielestäni kirkko on ilmaissut kantansa selvästi. Se on ilmaissut että lasten hyväksikäytössä on käytössä nollatoleranssi, eli yksin tapaus on liikaa.
Viranomaiset kartoittavat SRK:n tilannetta ja tapaukset tuodaan normaaliin tutkimus- ja oikeusprosessiin.
Yksittäisten henkilöiden tekemät rikokset ovat yksittäisten henkilöiden tekemiä rikoksia ja heidät täytyy niistä saada vastuuseen.
mono kuoppala
nuorisotyöntekijä- Balttis kummastelee:
Mitä tarkoitit sanalla vastuu käytännössä? Sitäkö että: yhteiskunnallisien lakien avulla tuomitaan kirkon: synytistenpyhien yhteisön jäseniä yleiissä tuomioistuimissa, sitämukaan kuin heitä saadaan kiinni, rippisalaisuuden takaa pelästyneinä armahdettuina?
Onko tämä mielestäsi se kirkon ainoa keino, pedofiilien kitkemiseksi keskuudestaan? Melkoista suvaitsevaisuutta sittenkin tarvittanee vielä pitkään tällä menolla, jos mieli saada sen peräänkuuluttamasi "nollatoleranssin" mukainen realitodellisuus kirkon piiriin, vai mitä? Balttis kummastelee: kirjoitti:
Mitä tarkoitit sanalla vastuu käytännössä? Sitäkö että: yhteiskunnallisien lakien avulla tuomitaan kirkon: synytistenpyhien yhteisön jäseniä yleiissä tuomioistuimissa, sitämukaan kuin heitä saadaan kiinni, rippisalaisuuden takaa pelästyneinä armahdettuina?
Onko tämä mielestäsi se kirkon ainoa keino, pedofiilien kitkemiseksi keskuudestaan? Melkoista suvaitsevaisuutta sittenkin tarvittanee vielä pitkään tällä menolla, jos mieli saada sen peräänkuuluttamasi "nollatoleranssin" mukainen realitodellisuus kirkon piiriin, vai mitä?Tarkoitan vastuulla sitä, että myöntää rikoksensa ja kärsii siitä määrätyn rangaistuksen. Vastuuseen kuuluu mielestäni myös pyrkimys siihen, ettei sorru uudestaan.
Mielestäni oikeusprosessit eivät ole ainut keino.
Asioista puhuminen niiden oikeilla nimillä, esimerkiksi insesti ja pedofilia, on yksi tapa nostaa ns. kissa pöydälle eli ottaa asiat tarkasteluun aikuisten oikeasti. Tapahtumien mitätöinnin lopettaminen jos sellaista on ollut.
Toiseksi tarkennetut ohjeet toimintatavoista tilanteissa, joissa on syytä epäillä insestiä tai pedofiliaa. Missä on ollut toimintatavoissa virheitä, siihen puuttumista ja uuteen toimintatapaan siirtymistä.
Tehtyjä virheitä ei saa tekemättömäksi, mutta tulevia virheitä voidaan välttää.
mono kuoppala
nuorisotyöntekijä- Rauhanyhdistyksellä
Huomaa että et tunne lestadiolaisuuden tilannetta.
"Yksittäisten henkilöiden tekemät rikokset ovat yksittäisten henkilöiden tekemiä rikoksia ja heidät täytyy niistä saada vastuuseen."
Niin tietysti, mutta kysehän onkin siitä, että tutkijoiden mukaan vanhoillislestadiolaisuuden opetukseen ja elämäntapaan sisältyy paljon sellaisia riskejä, jotka altistavat yhteisössä elävät lapset ja nuoret hyväksikäytölle ko. yhteisössä kollektiivisesti.
Näitä riskejä on tutkija Johanna Hurtig analysoinut melko yksityiskohtaisesti
http://freepathways.wordpress.com/2011/03/18/pyhasta-paljastuu-pahuus/ - kirkon jäsen minäkin
Rauhanyhdistyksellä kirjoitti:
Huomaa että et tunne lestadiolaisuuden tilannetta.
"Yksittäisten henkilöiden tekemät rikokset ovat yksittäisten henkilöiden tekemiä rikoksia ja heidät täytyy niistä saada vastuuseen."
Niin tietysti, mutta kysehän onkin siitä, että tutkijoiden mukaan vanhoillislestadiolaisuuden opetukseen ja elämäntapaan sisältyy paljon sellaisia riskejä, jotka altistavat yhteisössä elävät lapset ja nuoret hyväksikäytölle ko. yhteisössä kollektiivisesti.
Näitä riskejä on tutkija Johanna Hurtig analysoinut melko yksityiskohtaisesti
http://freepathways.wordpress.com/2011/03/18/pyhasta-paljastuu-pahuus/"vanhoillislestadiolaisuuden opetukseen ja elämäntapaan sisältyy paljon sellaisia riskejä, jotka altistavat yhteisössä elävät lapset ja nuoret hyväksikäytölle ko. yhteisössä kollektiivisesti."
Tästä minäkin olen huolissani. En halua leimata koko liikettä, mutta minusta on kestämätöntä se, että liikkeen oppiin sisältyy aspekteja, jotka altistavat tällaiselle. Ja jos kerran oikein kokouksissa opetetaan, että oman lapsen raiskaaminen on ns. normisynti, jollaiseen jokainen meistä olisi sydämessään valmis, niin jotain kammottavan mätää siinä on! Johanna Hurtig sanoi hyvin; se on vaarallista väkivallan normalisointia.
Tuossa yhteisössä käsittääkseni jopa telkkarin katselu ja ripsivärin käyttö on syntiä. Sellaiset minä ehkä laskisin sitten normisynneiksi, joihin jokainen meistä olisi valmis. Mutta on täysin edesvastuutonta, moraalitonta ja sairasta rinnastaa minkäänlainen väkivalta, lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä puhumattakaan, tuollaisiin asioihin, pikkusynteihin. Ripsarin käyttö ei oikeasti ketään kuitenkaan vahingoita. Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö saattaa tuhota uhrinsa loppuelämäksi.
Minusta se ei riitä, että kirkko tuomitsee insestin. Mikä tahansa järjestö tekee sen. Mielestäni kirkon on puututtava siihen hengelliseen opetukseen, jossa tällaiselle annetaan tilaa kasvaa ja joka opettaa sen yhtä vähäiseksi synniksi muiden rinnalla.
Miltä teistä tuntuisi istua kuuntelemassa jumalanpalvelusta, jossa kerrottaisiin, kuinka lapsen raiskaaminen ei ole sen pahempi synti kuin mikään muukaan, paljon vähäisemmältäkään tuntuva? Että se ei ole syntinä sen pahempi kuin mihin jokainen meistä on kykenevä? kirkon jäsen minäkin kirjoitti:
"vanhoillislestadiolaisuuden opetukseen ja elämäntapaan sisältyy paljon sellaisia riskejä, jotka altistavat yhteisössä elävät lapset ja nuoret hyväksikäytölle ko. yhteisössä kollektiivisesti."
Tästä minäkin olen huolissani. En halua leimata koko liikettä, mutta minusta on kestämätöntä se, että liikkeen oppiin sisältyy aspekteja, jotka altistavat tällaiselle. Ja jos kerran oikein kokouksissa opetetaan, että oman lapsen raiskaaminen on ns. normisynti, jollaiseen jokainen meistä olisi sydämessään valmis, niin jotain kammottavan mätää siinä on! Johanna Hurtig sanoi hyvin; se on vaarallista väkivallan normalisointia.
Tuossa yhteisössä käsittääkseni jopa telkkarin katselu ja ripsivärin käyttö on syntiä. Sellaiset minä ehkä laskisin sitten normisynneiksi, joihin jokainen meistä olisi valmis. Mutta on täysin edesvastuutonta, moraalitonta ja sairasta rinnastaa minkäänlainen väkivalta, lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä puhumattakaan, tuollaisiin asioihin, pikkusynteihin. Ripsarin käyttö ei oikeasti ketään kuitenkaan vahingoita. Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö saattaa tuhota uhrinsa loppuelämäksi.
Minusta se ei riitä, että kirkko tuomitsee insestin. Mikä tahansa järjestö tekee sen. Mielestäni kirkon on puututtava siihen hengelliseen opetukseen, jossa tällaiselle annetaan tilaa kasvaa ja joka opettaa sen yhtä vähäiseksi synniksi muiden rinnalla.
Miltä teistä tuntuisi istua kuuntelemassa jumalanpalvelusta, jossa kerrottaisiin, kuinka lapsen raiskaaminen ei ole sen pahempi synti kuin mikään muukaan, paljon vähäisemmältäkään tuntuva? Että se ei ole syntinä sen pahempi kuin mihin jokainen meistä on kykenevä?Olet (te) huolissaan siitä, että vanhoillislestadiolaisuuden opetukseen ja elämäntapaan sisältyy paljon sellaisia riskejä, jotka altistavat yhteisössä elävät lapset ja nuoret hyväksikäytölle ko. yhteisössä kollektiivisesti.
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin SRK on itse myöntänyt tilanteen. Avoimesti on myös myönnetty se, että tilanteeseen pitää saada muutos ja sen eteen tehdään paljon töitä.
Käsittääkseni "rakenteissa oleva" kollektiivinen vastuu on erittäin vaikea hoitaa oikeusprosessina. Mielestäni yksilö ei voi paeta omaa vastuutaan minkään kollektiivin taakse. Ymmärrän toki, että vaatii todella paljon toimia toisin, jos siihen ei saa ympäriltä tukea.
Esitetty normisyntikäsite lapsen seksuaalisen hyväksikäytön yhteydesä on mielestäni edesvastuutonta. Synti on synti, eikä sitä pidä muuksi puhua.
mono kuoppala
nuorisotyönohjaaja
- Balttis pähkäilee...
Entäs jos niistä tehdään kirkon anteeksiantamia, uusiutuvia tai jatekettuja rikoksia, - synninpäästö- ja rippisalaisuuden avulla, ja synninharjoittamen jatkuu kirkon keskuudessa, entiseen malliin: "suvaiten" sitä anteeksi annettuna, ja meissä kaikissa kuulema olevan lihan heikkouden tähden, - seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta armahdettuihin?
Ei kaiketi kirkkolla ole oikeutta, tunnustuskirjojensa puitteissa: olla antamatta myöskään anteeksi, pelästyneelle pedofiilille, hänen lihassaan asuvasta heikkoudesta johtuvia, biologisten taipumustensta mukaisia tekoja?
Millä tämä kierre katkaistaan, kirkon sisällä olevien parissa, vai sallistaanko sen vain jatkua? Rikotaan, annetaan anteeksi, ja taas rikotaan jne, - kuten Luther on viisaasti sanonutkin, ja häntä taa lainaten: "Tee vain syntiä, mutta usko enemmän."Kirkossa voidaan myöntää synninpäästä katuvalle, mutta se ei vapauta vastuusta oikeuden edessä.
mono kuoppala
nuorisotyöntekijä- Balttis kysyy....
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Kirkossa voidaan myöntää synninpäästä katuvalle, mutta se ei vapauta vastuusta oikeuden edessä.
mono kuoppala
nuorisotyöntekijäMutta tekee hänestä taas kirkon ja syntistenpyhien yhteisön hyväksytyn jäsenen, vai mitä? Eli jatkossa sekä uhri, kuluttavat jopa mahdollisesti saman kirkon pekkejä - vaikka vierekkäin, - ellei sitten tämä: "armahdettu syntinen" ole ihan niitä eturivin miehiä, kuten heidän joukossaan myös paljon kuuluu olevan?
Näinkö on mahdollista? - Lisäkysymys aiheesta
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Kirkossa voidaan myöntää synninpäästä katuvalle, mutta se ei vapauta vastuusta oikeuden edessä.
mono kuoppala
nuorisotyöntekijäVoiko synnipäästön jäleen, käydä niin että: armahdettu pedofiili elelee sinun kohderyhmäsikin keskuudessa: mono kuoppala nuorisotyöntekijä ?
Lisäkysymys aiheesta kirjoitti:
Voiko synnipäästön jäleen, käydä niin että: armahdettu pedofiili elelee sinun kohderyhmäsikin keskuudessa: mono kuoppala nuorisotyöntekijä ?
Mistä voin varmistaa, missä elää pedofiili armahdettuna tai ei? Tietääkseni en täysin mistään.
Kirkon nuorisotyön pätevyyteen antamaan koulutukseen pyrittäessä kaikki joutuvat psykologisiin testeihin. Tämä vaihe karsii ns. selkeät tapaukset.
Kirkossakin noudatetaan lakia, jonka mukaan lasten ja nuorten parissa työskenteleviltä vaaditaan rikosrekisteriote. Jos työntekijäksi aikovalla on ko. seksuaalirikoksia, hän ei pääse töihin kirkkoon. Tässä seulassa jäävät kiinni tuomion saanet.
Nuorisotyössä on mukana myös iso joukko vapaaehtoisia.
Eli vastaukseni kysymykseesi on, että mistään en voi tietää varmaksi. Jos jonkun kohdalla herää epäilys, en epäröi toimia lain edellyttämällä tavalla.
mono kuoppala
nuorisotyönohjaaja- Balttis täsmentää...
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Kirkossa voidaan myöntää synninpäästä katuvalle, mutta se ei vapauta vastuusta oikeuden edessä.
mono kuoppala
nuorisotyöntekijäJohtopäätös tästä on siis se että: luterilaisuuden keskuudessa, sen mistä maallinen laki jakaa tuomiota, sen kirkko tunnustuskirjoihinsa sidottuna on velvollinen aina anteeksi antamaan, - vaikkapa uudestaan ja uudestaan.. elliei asia jää muutoinkin rippisalaisuuden salailuvelvoitteen taakse, - tässä keskiaikaisessa jälkikatolisen uskonnon hallintavallassa, irrotettuna muusta lainsäädänöstä - erityisasemaansa.
Kyseessä on mafia, joka hallitsee armahduskäytäntöjä, - niin etteivät sitä maalliset säännöksen tältäosin sido ja rajoista. Tämä on "tämänmailman jumalan" ja sen mukaisen uskonnollisuuden vallankäyttäö ajassamme, yli maallisten lakien - ja johtaa ilmeiseen laittomuuden harjoittamiseen. Balttis täsmentää... kirjoitti:
Johtopäätös tästä on siis se että: luterilaisuuden keskuudessa, sen mistä maallinen laki jakaa tuomiota, sen kirkko tunnustuskirjoihinsa sidottuna on velvollinen aina anteeksi antamaan, - vaikkapa uudestaan ja uudestaan.. elliei asia jää muutoinkin rippisalaisuuden salailuvelvoitteen taakse, - tässä keskiaikaisessa jälkikatolisen uskonnon hallintavallassa, irrotettuna muusta lainsäädänöstä - erityisasemaansa.
Kyseessä on mafia, joka hallitsee armahduskäytäntöjä, - niin etteivät sitä maalliset säännöksen tältäosin sido ja rajoista. Tämä on "tämänmailman jumalan" ja sen mukaisen uskonnollisuuden vallankäyttäö ajassamme, yli maallisten lakien - ja johtaa ilmeiseen laittomuuden harjoittamiseen.Käsittääkseni Suomen laki lähtee siitä, että kärsittyään rangaistuksen ihminen on vapaa. Ymmärrän tuon tarkoittavan sitä, että ihmisellä on mahdollisuus aloittaa alusta. Myös rikoksen tekijällä on oikeus tähän edellyttäen, ettei syyllisty uusiin rikoksiin ja niiden seuraamuksiin.
Kirkossa ei olla aina velvollisia antamaan synninpäästöä. Jos ihminen ei kadu tekoaan, eikä näe tarvetta parantaa tapojaan, silloin synninpäästö voidaan evätä.
mono kuoppala
nuorisotyönohjaaja- Balttis kysyy lisää
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Käsittääkseni Suomen laki lähtee siitä, että kärsittyään rangaistuksen ihminen on vapaa. Ymmärrän tuon tarkoittavan sitä, että ihmisellä on mahdollisuus aloittaa alusta. Myös rikoksen tekijällä on oikeus tähän edellyttäen, ettei syyllisty uusiin rikoksiin ja niiden seuraamuksiin.
Kirkossa ei olla aina velvollisia antamaan synninpäästöä. Jos ihminen ei kadu tekoaan, eikä näe tarvetta parantaa tapojaan, silloin synninpäästö voidaan evätä.
mono kuoppala
nuorisotyönohjaajaMutta aina silloin jos synnin harjoittamisen jälkeen pelästyneenä, katuu... niin on, vai kuinka? Silloin on kirkon papilla on tunustuskirjojen mukaisesti, ja niihin sidottuna, synninpäästön velvoite, ja ripin salassapitovelvote päällään, vai kuinka?
Miten muuten nuoris parissa työskentelevä, voi vastata kirkon oppeja ja synninpäästöä koskeviin kysymyksiin? Onkos sinulle siirretty papin viranhoitoon kuuluvia vastuita ja velvoitteita, ja oletkos sinä vannonut uskollisuuden valan kuten pappikin? - Balttis kysyy lisää
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Käsittääkseni Suomen laki lähtee siitä, että kärsittyään rangaistuksen ihminen on vapaa. Ymmärrän tuon tarkoittavan sitä, että ihmisellä on mahdollisuus aloittaa alusta. Myös rikoksen tekijällä on oikeus tähän edellyttäen, ettei syyllisty uusiin rikoksiin ja niiden seuraamuksiin.
Kirkossa ei olla aina velvollisia antamaan synninpäästöä. Jos ihminen ei kadu tekoaan, eikä näe tarvetta parantaa tapojaan, silloin synninpäästö voidaan evätä.
mono kuoppala
nuorisotyönohjaajaKärsittyään Suomen lain mukaisen rangaistuksen, ja läpikäytyään ripin ja synninpäästö pedofiilisiä taipumuksia omaanva henkilö, on siis sukupuoliseen suuntautumiseen katsomatta, tervetullut ja kirkon täysivaltainen jäsen?
- Huh heijaaa,,,
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Käsittääkseni Suomen laki lähtee siitä, että kärsittyään rangaistuksen ihminen on vapaa. Ymmärrän tuon tarkoittavan sitä, että ihmisellä on mahdollisuus aloittaa alusta. Myös rikoksen tekijällä on oikeus tähän edellyttäen, ettei syyllisty uusiin rikoksiin ja niiden seuraamuksiin.
Kirkossa ei olla aina velvollisia antamaan synninpäästöä. Jos ihminen ei kadu tekoaan, eikä näe tarvetta parantaa tapojaan, silloin synninpäästö voidaan evätä.
mono kuoppala
nuorisotyönohjaajaPelästynyt pedofiilihän tarvitsee kirkon tunnuskirjojen mukaan, anteeksi pyydettyään, nimenomaan myös papin tukea, jotta hän voi rohkaistuna uskoa sen armon, jossa hänelle on synnit anteeksi luettu, synninpäästön ja ripin salaisuuden yhteydessä, Myöskään parannusta hänen ei tarvitse heikossa syntisessä lihassaan itse ja omin voimin yrtää tekdä, ja se on kirkon opin mukaan mahdotontakin. Parannuksen teon voima ja kyky voi tapahtua vain sen todellisesti suorittavan hengen voimasta, ei syntisen omasta voimasta käsin, eikös vain?
Vanklla on vaiin mahdollisesti ulkoinen hoitokeino asiassa ja yhteiskunnan hoitovastuun piiriin kuuluva velvollisuus ja muu "sisänen parantuminen" jää: "seiksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta" tämän jälkeen: syntistenpyhien yhteisön hoitamien sakramenttien ja tunnustuskirjojen mukaisten näkemysten ja toimien varaan - vai mitä´? - Baltasar ei kirj.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Mistä voin varmistaa, missä elää pedofiili armahdettuna tai ei? Tietääkseni en täysin mistään.
Kirkon nuorisotyön pätevyyteen antamaan koulutukseen pyrittäessä kaikki joutuvat psykologisiin testeihin. Tämä vaihe karsii ns. selkeät tapaukset.
Kirkossakin noudatetaan lakia, jonka mukaan lasten ja nuorten parissa työskenteleviltä vaaditaan rikosrekisteriote. Jos työntekijäksi aikovalla on ko. seksuaalirikoksia, hän ei pääse töihin kirkkoon. Tässä seulassa jäävät kiinni tuomion saanet.
Nuorisotyössä on mukana myös iso joukko vapaaehtoisia.
Eli vastaukseni kysymykseesi on, että mistään en voi tietää varmaksi. Jos jonkun kohdalla herää epäilys, en epäröi toimia lain edellyttämällä tavalla.
mono kuoppala
nuorisotyönohjaajaJuurihan on kyseisessä tapauksessakin kyse siitä, että kirkossa ei suinkaan noudateta lakia, ei kai muuten poliisi tutkisi tapahtuneita rikoksia? Joten siltä osin sanottavasi on pohjaa vailla.
Miksi kirkko ei voi olla varma siitä ettei entinen pedofiili palaan taipumuksineen kirkon piiriin, vaikkapa niitä toteuttamaan, johtuu siitä että: käytyään läpi: sekä yhteiskunnallliset että kirkon sakramettien mukaiset prosessit: hän on SEKSUAALISEEN SUUNTAUTUMISEEN KATSOMATTA, TERVETULLUT KIRKON JÄSENIKSI SIINÄ MISSÄ HOMOT JA LESBOTKIN ! Näin siis varsin suvaitsevaisesti kirkko, syntisitenpyhien yhteisönä toivottaa hänet tervetulleeksi jäleen keskuuteensa.
Se voidaa toki kyseenalaistaa: onko tämä yhteisö oikeutettu kantamaan Jeesuksen Kristuksen nimeä, ja voidaan myös kysyä häpäiseekö tämä yhteisö sitä pyhään nimeä, joka on lausuttu hiedän ylitseen, vai mitä? - Balttis kysyy....
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Kirkossa voidaan myöntää synninpäästä katuvalle, mutta se ei vapauta vastuusta oikeuden edessä.
mono kuoppala
nuorisotyöntekijäMiksi mitätöit täällä esitettyjä syntejä, esittämällä niitä, muka anteeksi annetuiksi ja anteeksi pyydetyiksi, vaikka sinulla ei ole koulutusta eikä valtuuksia suoritaa tällaisia synnin mitätöintejä, mukamas anteeksipyydellen niitä - ohi koko konseptin?
Keneltä olet metodin omaksunut? - Hyvän kysymys
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Mistä voin varmistaa, missä elää pedofiili armahdettuna tai ei? Tietääkseni en täysin mistään.
Kirkon nuorisotyön pätevyyteen antamaan koulutukseen pyrittäessä kaikki joutuvat psykologisiin testeihin. Tämä vaihe karsii ns. selkeät tapaukset.
Kirkossakin noudatetaan lakia, jonka mukaan lasten ja nuorten parissa työskenteleviltä vaaditaan rikosrekisteriote. Jos työntekijäksi aikovalla on ko. seksuaalirikoksia, hän ei pääse töihin kirkkoon. Tässä seulassa jäävät kiinni tuomion saanet.
Nuorisotyössä on mukana myös iso joukko vapaaehtoisia.
Eli vastaukseni kysymykseesi on, että mistään en voi tietää varmaksi. Jos jonkun kohdalla herää epäilys, en epäröi toimia lain edellyttämällä tavalla.
mono kuoppala
nuorisotyönohjaajaEstäisikö synnin harjoittajien erottaminen kirkosta, ainakin tällaisten tapausten uusiutumista, kirkon piirissä, paremmin kuin ne tehottomat toimet, jotka eivät ole asiaa korjanneet, - vaan jopa päinvastoin? - Ovan johtaneet salailun kierteeseen, rippisalaisuuden varjolla.
- BAlt.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Käsittääkseni Suomen laki lähtee siitä, että kärsittyään rangaistuksen ihminen on vapaa. Ymmärrän tuon tarkoittavan sitä, että ihmisellä on mahdollisuus aloittaa alusta. Myös rikoksen tekijällä on oikeus tähän edellyttäen, ettei syyllisty uusiin rikoksiin ja niiden seuraamuksiin.
Kirkossa ei olla aina velvollisia antamaan synninpäästöä. Jos ihminen ei kadu tekoaan, eikä näe tarvetta parantaa tapojaan, silloin synninpäästö voidaan evätä.
mono kuoppala
nuorisotyönohjaaja>> Jos ihminen ei kadu
- Balttis kysyy....
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Käsittääkseni Suomen laki lähtee siitä, että kärsittyään rangaistuksen ihminen on vapaa. Ymmärrän tuon tarkoittavan sitä, että ihmisellä on mahdollisuus aloittaa alusta. Myös rikoksen tekijällä on oikeus tähän edellyttäen, ettei syyllisty uusiin rikoksiin ja niiden seuraamuksiin.
Kirkossa ei olla aina velvollisia antamaan synninpäästöä. Jos ihminen ei kadu tekoaan, eikä näe tarvetta parantaa tapojaan, silloin synninpäästö voidaan evätä.
mono kuoppala
nuorisotyönohjaajaMiksi poistit kirjoituksesi jossa esiinnyt syntien anteeksi antajana ja totesit yleistäen niitä myös runsaasti anteeksi pyydetyn, - vaikka ne tahot joita vastaan on rikottu ovatkin jääneet kiinni anteeksiantamattomuuten, ja muistelevat vieläkin "negatiivisia", Eikös juuri näin menetellen myös pedofilian ja insestin uhritkin olisi helppo syyllistää? Miten mono kuoppala metodisi eroaa heidän syyllistämisessään käytetystä?
- ?
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Kirkossa voidaan myöntää synninpäästä katuvalle, mutta se ei vapauta vastuusta oikeuden edessä.
mono kuoppala
nuorisotyöntekijäMiksi sinä mono anoit yleisesti luterilaisuuden syntejä anteeksi, ja väitit niitä myös jo epämääräiseti paljon anteeksi pyydetyiksi?
Balttis kysyy lisää kirjoitti:
Mutta aina silloin jos synnin harjoittamisen jälkeen pelästyneenä, katuu... niin on, vai kuinka? Silloin on kirkon papilla on tunustuskirjojen mukaisesti, ja niihin sidottuna, synninpäästön velvoite, ja ripin salassapitovelvote päällään, vai kuinka?
Miten muuten nuoris parissa työskentelevä, voi vastata kirkon oppeja ja synninpäästöä koskeviin kysymyksiin? Onkos sinulle siirretty papin viranhoitoon kuuluvia vastuita ja velvoitteita, ja oletkos sinä vannonut uskollisuuden valan kuten pappikin?Olet oikeassa katuvalle ja parannusta tekevälle kuuluu synninpäästö.
Käsittääkseni rippisalaisuus estää pappia paljastamasta ripittäytyjän eli tietolähteen, ei itse tekoa.
Nuorisotyöntekijä voi hyvin vastata kirkon oppeja ja synninpäästöä koskeviin kysymyksiin. Näitä samoja kysymyksiä ja monia muita pohditaan myös esim. rippikouluissa.
Nuorisotyöntekijällä on vaitiolovelvollisuus, mutta ei ehdotonta, murtamatonta rippisalaisuutta, jos kyseessä on esimerkisi lapseen kohdistuva seksuaalirikos.
mono kuoppala
nuorisotyönohjaajaBalttis kysyy.... kirjoitti:
Miksi poistit kirjoituksesi jossa esiinnyt syntien anteeksi antajana ja totesit yleistäen niitä myös runsaasti anteeksi pyydetyn, - vaikka ne tahot joita vastaan on rikottu ovatkin jääneet kiinni anteeksiantamattomuuten, ja muistelevat vieläkin "negatiivisia", Eikös juuri näin menetellen myös pedofilian ja insestin uhritkin olisi helppo syyllistää? Miten mono kuoppala metodisi eroaa heidän syyllistämisessään käytetystä?
En poistanut kirjoitustani, vaan se on tuolla alkuperäisellä paikalallaan anteeksipyytämisen vaikeutta pohtivassa ketjussa.
kirjoitit: "vaikka ne tahot joita vastaan on rikottu ovatkin jääneet kiinni anteeksiantamattomuuten, ja muistelevat vieläkin "negatiivisia",
Jos viittaat aikaisempaan tekstiini niin tässä se alkuperäisessä muodossaan:
"Anteeksiantamattomuudella viittasin siihen, että osalla ihmisistä on tapana kaivella kaikkea vanhaa negatiivista vaikka eivät olisi millään tavalla asianosaisia koko asiassa".
Huomaatko eroa?
mono kuoppala
nuorisotyönohaaja
- adrs
Lestadiolaisuus on ainoa liike, joka on tuonut nuo rikokset esiin, vaika se vahingoittaakin tuota järjestöä.
Sosiaalivirastojen mukaan Suomessa tapahtuu päivittäin kymmeniä vastaavia rikoksia, joita ei ilmoiteta kuin satunnaisesti tai vasta vuosien tai vuosikymmenten jälkeen uhrien toimesta.
Lasten psyykke voi vaurioitua pysyvästi ja aiheuttaa monenlaisia häiriöitä sukupuolikäyttäytymisessä.- petopetopeto
adrs 18.4.2011 11:52
Lestadiolaisuus on ainoa liike, joka on tuonut nuo rikokset esiin, vaika se vahingoittaakin tuota järjestöä.
Hienoako, kun pakon edessä vasta tuon teki.
http://www.hs.fi/tulosta/1135265460978
"Hän yritti vuosien ajan saada SRK:n johdon havahtumaan ilmiöön, mutta törmäsi vaikutusvaltaisten miesten muuriin." - Balttis väittää:
petopetopeto kirjoitti:
adrs 18.4.2011 11:52
Lestadiolaisuus on ainoa liike, joka on tuonut nuo rikokset esiin, vaika se vahingoittaakin tuota järjestöä.
Hienoako, kun pakon edessä vasta tuon teki.
http://www.hs.fi/tulosta/1135265460978
"Hän yritti vuosien ajan saada SRK:n johdon havahtumaan ilmiöön, mutta törmäsi vaikutusvaltaisten miesten muuriin."Klassisinta fasismia edustaa väite: "Emme me tiennee".
- JOten joten....
petopetopeto kirjoitti:
adrs 18.4.2011 11:52
Lestadiolaisuus on ainoa liike, joka on tuonut nuo rikokset esiin, vaika se vahingoittaakin tuota järjestöä.
Hienoako, kun pakon edessä vasta tuon teki.
http://www.hs.fi/tulosta/1135265460978
"Hän yritti vuosien ajan saada SRK:n johdon havahtumaan ilmiöön, mutta törmäsi vaikutusvaltaisten miesten muuriin."Poliisin antaman tiedon mukaan, ilmenneet tapaukset ovat vasta "jäävuoren huippu", asiassa.
- Tuliko yllätyksenä?
Ei pidä paikkaansa. Kyllä näitä on tunnustettu muuallakin. Ympäri maailmaa on uskonnollisi ayhteisöjä, jotka ovat joutuneet nöyrtymään samaa myöntämiseen kuin SRK:n johtokunta.
Erityisesti katolisessa kirkossa eri maissa on tuhansittain seurakuntia jotka ovat myöntäneet näitä rikoksia. lähimpänä Ruotissa (2 tapausta) ja Saksassa (satoja).
Vanhoillislestadiolaisuuden johto ei aluksi aikonut tehdä asialle yhtään mitään, vaan vaati tutkijaa sulkemaan suunsa ja jatkamaan asioiden salaisua.
http://freepathways.wordpress.com/2010/05/17/srkn-johtokunta-torjui/
Myös teologi, joka on pyrkinyt tuomaan esiin liikkeen vääristyneen rippiopetuksen, on joutunut painostetuksi. Hän kirjoittaa blogissaan:
"on syytä muistaa, että me, joita on liikkeen sisällä sormella osoitettu, emme ole syyllisiä kohuun. Nämä vääryydet olisivat tulleet esille tavalla tai toisella ennemmin tai myöhemmin. On perin merkillistä, että lasten puolustajat on leimattu mustiksi enkeleiksi ja susiksi lampaiden vaatteissa. On puhuttu lopunaikojen eksyttäjistä. Minua ja muita on suoraan syytetty valehtelusta ja mustamaalaamisesta. Onko maallisen järjestön maine tärkeämpi kuin oikeudenmukaisuus? Meneekö maallisen järjestön maine lapsen edun edelle? "
http://gostaja.blogspot.com/2011/04/hajatelmia.html
SRK.n johtokunta teki julkisen tunnustuksen vasta kuin oli aivan pakko.
- Balttis
Raamatun tunteman kristinuskon mukaan: pedofiiti ja muutkin synninharjoittajat keskuudestaan ja jättää sen jälkeen tuomio: kristillilisen yhteisön, seurakunnan ulkopuolelle joutuneen kohdalta, Herralle, ja seurakunnan ulkopuoliselle tuomiovallalle, tämän Paavalin ohjeen mukaisesti:
>> Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala, "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha." - adrs
Kyseessä ovat muutamat harhaopettajat, joiden harhaisuus paljastuu heidän käyttäytymisessään, juuri niin kuin Raamattu opettaa.
Juud. 1:3 Teidän joukkoonne on näet luikerrellut ihmisiä, joista jo kauan on ollut tuomio kirjoitettuna. Nämä jumalattomat kääntävät meidän Jumalamme armon riettaudeksi- Balttis täsmentää...
Ei vaan kyseessä on kirkon sisälllä tapahtuvan pedofilien salliminen niitä, sakramenttejä käyttäen joista osallisena: pedofiili voi, seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta ollla kirkon eli: "syntistenpyhien yhteisön jäsen".
- adrs
Koska usein pojat ovat uhreja, on sanottava että minkäpä hyväksikäyttäjä suuntautuneisuudelleen voi. Siunatako pitäisi, kuten ulkopuoliset vaativat?
Kun kyse on juuri sellaisesta suljetusta uskonyhteisöistä kuin mm. lestadiolaiset, tuollainen voi olla mahdollista. Kuinka kukaan uskaltaa asiaa tuoda esiin, koska sen jälkeen joutuu itse yhteisön torjumaksi? Kumpaa uskotaan, yhteisön auktoriteettia vai lasta?
On hyvä erottaa kuitenkin nämä kaksi asiaa; oman vanhemman seksuaalinen kanssa käyminen lapsensa kanssa (usein nämä ovat miehiä ja uhrit tyttöjä) ja pedofilia, joka on yleensä seksiä lapsen tai nuoren kanssa.
Tuossa artikkelissa oli mm. näin
”Myös naisen asemalla, seksuaalisuuteen liittyvillä rajoituksilla ja voimakkaalla yhteisöuskolla voi olla vaikutusta. Kun yhteisö koetaan pyhäksi, sen rakenteita ja käytäntöjä ei tarkastella kriittisesti. Sinne voi piiloutua äärimmäistä pahaa."
”Mukana täytyy olla vielä jokin muu tekijä, esimerkiksi sukupolvelta toiselle siirtyvä vääristynyt, lasta seksualisoiva ajattelumalli."
”Miten uhreja on kohdeltu liikkeessä?”
"Pahimmillaan heidät on torjuttu perheessä ja yhteisössä. Useat uhrit ovat kertoneet, että yhteisön torjunta on ollut kokemuksena alkuperäistä väkivaltaa raskaampi."
"Yhteisö kyllä tukee sellaisissa koettelemuksissa, joihin ei liity moraalista konfliktia. Mutta perheväkivallan tai insestin käsittely on vaikeaa, koska niiden yhteydessä tulee esiin asioita, joita yhteisössä ei pitäisi olla."
Kun ajattelee kuinka seksuaalikielteistä ylipäätään luterilaisuus ja etenkin nämä ”lahkot” on, en yhtään ihmettele että jossain se alkaa näkyä. Kun yritetään elää kuin oltaisiin jo henkiolentoja, kun ehkäisyä ei voi käyttää vaan alituinen ahdistu ja pelko seuraa ja naisen asema ei kai ole koiraa kummempi. Alituinen pelko on myös se, että joutuu seurakunnan vanhempien hampaisiin ja poissuljetuksi.
Kun nämä henkilöt joutuvat edesvastuuseen lain edessä, heille tulee melkoinen rangaistus. Voin kertoa että etenkin vankilassa kyyti on kylmää, he ovat siellä alinta pohjasakkaa. Kun he vapautuvat, tuskin sopeutuminen takaisin onnistuu. Työpaikat ovat menneet, läheiset hylkäävät (tässä kohtaan sanon toivottavasti puolisot eroavat!) ja voi olla että suhteet omiin lapsiin kylmenevät.
Pitää muistaa että heillekin on mahdollista osoittaa armoa. Kun he tulevat katumaan ja pyytämään anteeksi, ei se poista heidän tekojaan, mutta heille voi antaa mahdollisuuden tehdä parannus. Mutta pelkään että ihmiset ovat niin julmia että jokainen haluaa itse omakohtaisesti rangaista heitä – heidän loppuelämänsä ajan. Olemme me niin kostonhaluisia.- Rikolliset vapaina!
Erityisen vakava ongelma vanhoillislestadiolaisuudessa on, että tänäkin päivänä rauhanyhdistyksissä kulkee vapaalla jalalla lasten hyväksikäyttöön syyllistyneitä henkilöitä, mahdollisesti jopa luottamustehtävissä. Rikoksia ei ole liikkeen sisäisten käytäntöjen tähden koskaan käsitelty oikeudessa ja ne on päästetty juridisesti vanhenemaan.
Heidän uhrinsa eivät ole koskaan saaneet hyvitystä. On mahdollista että uhrit joutuvat jopa kohtaamaan raiskaajansa aina käydessään rauhanyhdistyksellä seuroissa, eikä kukaan tee asialle mitään.
Keskusrikospoliisi on käynnistänyt selvitystyön liikkeen johdon menettelystä.
http://freepathways.wordpress.com/2011/04/11/krp-alkaa-tutkia/ - Balttis täsmentää...
Loppupäätelmäsi oli lukijoita syyllistävää manipulaatiota, ja juuri samanlaisen hyväksynnän etsimistä insestin ja pedofilian harjoittajille, kuin vain luterilaisen tunnustuskirjojen "armahdusautomaatin" varjelimiseksi: synninpäästö- sekä rippi salaisuuden yhteydessä on käyttetty- ja käytetään: Kirjoitat metodilla syyllistä ne, jotka eivät tällaista löperöä anteeksiantamus automaatin käyttöä hyväksy. Syytät heitä kavalasti itsesi kautta yleistäen: "Olemme niin kostohaluisia"; siirtäen näin syytöksesi lukijoihin. Tästähän ei ole lainkaan kyse, sillloin kun on kyse "yhteisön jäsenten varjelemisesta", jolloin kurinpitovaltaa käytetään yhteisö jäsenten suojaamiseen, synnin harjoittamisen turmiollisista vaikutuksista. Tämä ei siis misään tapauksessa ole mitään kostohaluisuutta tai tuomiovalla ottamista pois Jumalalta! Sen tulisi olla ulkoista kurinpitovaltaa jossa jäsenistön keskuudessa leviävan synnin hapatus suljetaan pois, ettei se turmelisi koko taikinaa eli yhteisöä, jonka tulisi olla happamaton - eli vapaa sen sisällä synnin vahingollisesta harjoittamisesta. Viimekädessä tämä valta ei perustukaan ainoastaan, kuten tunnustuskirjoihinsa sidottu kirkko näyttää otaksuvan, siis syntien anteeksi antamukseen tai rippiin, vaan erottamiseen yhteisön jäsenyydestä.
Sellaien yhteisö, jolla ei ole, tai, joka ei käytä tällaista valtaa: "poistaa kesuudestaan sitä, joka on paha": 1 Kor.5:13; on hyljännyt yhteisöään varjelevan vallan. Sellainen yhteisö, joka käyttää rippiä, ja synninpäästöä välineenä tilantessa, jossa sen yhteisön jäseniä tuhoava synti, tekee työtään heidän keskuudessaan, on väärin ymmärtänyt armon taloudenhoidon, ja turmeltuu itse sisältäpäin väärän suvaitsevaisuuden seurauksena. Jos anteeksiantamusta, ja suvaitsevaisuutta käytään silloin kun pitäisi käyttää puhdistavaa kurinpitovaltaa,muuttuu lopulta koko yhteisö syntiä salllivaksi: "syntisenpyhien" yhteenllymäksi, jolla ei ole mitään todellista tekemistä enää: Raamatun tuteman pyhien yhteyden ja Jumalan seurakunnan kanssa, Uuden testamentin tuntemana yhteisönä.
Silloin tekopyhä saatana tuhoaa yhteisöä, sisältäpäin eikä enää pyrkien sen sisään ulkoapäin. - BAlt.
Balttis täsmentää... kirjoitti:
Loppupäätelmäsi oli lukijoita syyllistävää manipulaatiota, ja juuri samanlaisen hyväksynnän etsimistä insestin ja pedofilian harjoittajille, kuin vain luterilaisen tunnustuskirjojen "armahdusautomaatin" varjelimiseksi: synninpäästö- sekä rippi salaisuuden yhteydessä on käyttetty- ja käytetään: Kirjoitat metodilla syyllistä ne, jotka eivät tällaista löperöä anteeksiantamus automaatin käyttöä hyväksy. Syytät heitä kavalasti itsesi kautta yleistäen: "Olemme niin kostohaluisia"; siirtäen näin syytöksesi lukijoihin. Tästähän ei ole lainkaan kyse, sillloin kun on kyse "yhteisön jäsenten varjelemisesta", jolloin kurinpitovaltaa käytetään yhteisö jäsenten suojaamiseen, synnin harjoittamisen turmiollisista vaikutuksista. Tämä ei siis misään tapauksessa ole mitään kostohaluisuutta tai tuomiovalla ottamista pois Jumalalta! Sen tulisi olla ulkoista kurinpitovaltaa jossa jäsenistön keskuudessa leviävan synnin hapatus suljetaan pois, ettei se turmelisi koko taikinaa eli yhteisöä, jonka tulisi olla happamaton - eli vapaa sen sisällä synnin vahingollisesta harjoittamisesta. Viimekädessä tämä valta ei perustukaan ainoastaan, kuten tunnustuskirjoihinsa sidottu kirkko näyttää otaksuvan, siis syntien anteeksi antamukseen tai rippiin, vaan erottamiseen yhteisön jäsenyydestä.
Sellaien yhteisö, jolla ei ole, tai, joka ei käytä tällaista valtaa: "poistaa kesuudestaan sitä, joka on paha": 1 Kor.5:13; on hyljännyt yhteisöään varjelevan vallan. Sellainen yhteisö, joka käyttää rippiä, ja synninpäästöä välineenä tilantessa, jossa sen yhteisön jäseniä tuhoava synti, tekee työtään heidän keskuudessaan, on väärin ymmärtänyt armon taloudenhoidon, ja turmeltuu itse sisältäpäin väärän suvaitsevaisuuden seurauksena. Jos anteeksiantamusta, ja suvaitsevaisuutta käytään silloin kun pitäisi käyttää puhdistavaa kurinpitovaltaa,muuttuu lopulta koko yhteisö syntiä salllivaksi: "syntisenpyhien" yhteenllymäksi, jolla ei ole mitään todellista tekemistä enää: Raamatun tuteman pyhien yhteyden ja Jumalan seurakunnan kanssa, Uuden testamentin tuntemana yhteisönä.
Silloin tekopyhä saatana tuhoaa yhteisöä, sisältäpäin eikä enää pyrkien sen sisään ulkoapäin.Suhteutetaanpa nyt hiukan asiotia, ihan maatiaisjärjellä käytettäviin kysymyksiin:
Millainen on se kirkko, jonka tekemisiä valvoo ja tutkii rikospoliiisi?
Millainen on se kirkko, jonka arkkipiispa eli ylipaimen puhuu suvaitsevaisuudesta, kaikkia kohtaan ja toivottaen kaikki ihmiset tervetulleiksi lainkaan heidän seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta?
Pystytkö osoittamaan tälaisen yhteisön Pyhän Jumalan hyväksymänä omasta Raamatustasi, - tuskin, vai mitä?
Onko sinun Jumasi vain armahtava Jumala, vai myös Pyhä Jumala? - mummomuori*
Balttis täsmentää... kirjoitti:
Loppupäätelmäsi oli lukijoita syyllistävää manipulaatiota, ja juuri samanlaisen hyväksynnän etsimistä insestin ja pedofilian harjoittajille, kuin vain luterilaisen tunnustuskirjojen "armahdusautomaatin" varjelimiseksi: synninpäästö- sekä rippi salaisuuden yhteydessä on käyttetty- ja käytetään: Kirjoitat metodilla syyllistä ne, jotka eivät tällaista löperöä anteeksiantamus automaatin käyttöä hyväksy. Syytät heitä kavalasti itsesi kautta yleistäen: "Olemme niin kostohaluisia"; siirtäen näin syytöksesi lukijoihin. Tästähän ei ole lainkaan kyse, sillloin kun on kyse "yhteisön jäsenten varjelemisesta", jolloin kurinpitovaltaa käytetään yhteisö jäsenten suojaamiseen, synnin harjoittamisen turmiollisista vaikutuksista. Tämä ei siis misään tapauksessa ole mitään kostohaluisuutta tai tuomiovalla ottamista pois Jumalalta! Sen tulisi olla ulkoista kurinpitovaltaa jossa jäsenistön keskuudessa leviävan synnin hapatus suljetaan pois, ettei se turmelisi koko taikinaa eli yhteisöä, jonka tulisi olla happamaton - eli vapaa sen sisällä synnin vahingollisesta harjoittamisesta. Viimekädessä tämä valta ei perustukaan ainoastaan, kuten tunnustuskirjoihinsa sidottu kirkko näyttää otaksuvan, siis syntien anteeksi antamukseen tai rippiin, vaan erottamiseen yhteisön jäsenyydestä.
Sellaien yhteisö, jolla ei ole, tai, joka ei käytä tällaista valtaa: "poistaa kesuudestaan sitä, joka on paha": 1 Kor.5:13; on hyljännyt yhteisöään varjelevan vallan. Sellainen yhteisö, joka käyttää rippiä, ja synninpäästöä välineenä tilantessa, jossa sen yhteisön jäseniä tuhoava synti, tekee työtään heidän keskuudessaan, on väärin ymmärtänyt armon taloudenhoidon, ja turmeltuu itse sisältäpäin väärän suvaitsevaisuuden seurauksena. Jos anteeksiantamusta, ja suvaitsevaisuutta käytään silloin kun pitäisi käyttää puhdistavaa kurinpitovaltaa,muuttuu lopulta koko yhteisö syntiä salllivaksi: "syntisenpyhien" yhteenllymäksi, jolla ei ole mitään todellista tekemistä enää: Raamatun tuteman pyhien yhteyden ja Jumalan seurakunnan kanssa, Uuden testamentin tuntemana yhteisönä.
Silloin tekopyhä saatana tuhoaa yhteisöä, sisältäpäin eikä enää pyrkien sen sisään ulkoapäin.Aika kovia sanoja kirjoitat.
”Kirjoitat metodilla syyllistä ne, jotka eivät tällaista löperöä anteeksiantamus automaatin käyttöä hyväksy.”
En tiedä mistä automaatista puhut. Jos ihminen on jo kohdannut sen kurituksen, kärsinyt syntiensä seurauksen, niin sekö on löperöä jos hänelle on olemassa armo? Et nyt taida erottaa sitä, että kun syntinen anoo anteeksi antoa, siitä, että mitään rangaistusta ei anneta. Tuosta ei voi tehdä kuin sen johtopäätöksen, että syntejään anteeksi anova ei voi saada niitä koskaan anteeksi.
”sillloin kun on kyse "yhteisön jäsenten varjelemisesta", jolloin kurinpitovaltaa käytetään yhteisö jäsenten suojaamiseen,…”
Sitähän näissä tapauksissa on käytetty. Etkö millään pysty näkemään, millainen ansa tuo on? Kurinpitovaltaa pitää myös voida kritisoida ja sen jakajilla ei saa olla ehdotonta suojaa.,
”…eli vapaa sen sisällä synnin vahingollisesta harjoittamisesta.”
Vapaus ei toimi suljetussa yhteisössä jossa joillakuilla on liikaa valtaa henkisesti muihin.
”…on väärin ymmärtänyt armon taloudenhoidon, ja turmeltuu itse sisältäpäin väärän suvaitsevaisuuden seurauksena.”
Toivon että armossa ei ole kyse taloudesta, sillä se on kovaa eikä sisällä rakkautta. Suvaitsevaisuus ei ole väärää, mutta jos sitä ei ymmärrä, se todella voi ahdistaa kuten sinuakin se taitaa ahdistaa. Eihän ole mitään niin pelottavaa kuin rakkaus – siinä Jeesus oli oikeassa. Sinusta rangaistus ei riitä? Se kärsimys mikä mm. noita ihmisiä kohtaa on suuri.
Oletko ajatellut että näin ihmiset ajetaan pois yhteiskunnasta eli syrjäytetään. Näin uskonyhteisöt ja muut yhteisöt tuhoavat itsensä, hylkäämällä kaikki ei täydelliset? Missä sinä kuvittelet näiden syntisten elävän loppuelämänsä? Iloitseeko sinun sydämesi siitä, että heitä tulee aina vain enemmän ja enemmän? - Balttis: palautetta
mummomuori* kirjoitti:
Aika kovia sanoja kirjoitat.
”Kirjoitat metodilla syyllistä ne, jotka eivät tällaista löperöä anteeksiantamus automaatin käyttöä hyväksy.”
En tiedä mistä automaatista puhut. Jos ihminen on jo kohdannut sen kurituksen, kärsinyt syntiensä seurauksen, niin sekö on löperöä jos hänelle on olemassa armo? Et nyt taida erottaa sitä, että kun syntinen anoo anteeksi antoa, siitä, että mitään rangaistusta ei anneta. Tuosta ei voi tehdä kuin sen johtopäätöksen, että syntejään anteeksi anova ei voi saada niitä koskaan anteeksi.
”sillloin kun on kyse "yhteisön jäsenten varjelemisesta", jolloin kurinpitovaltaa käytetään yhteisö jäsenten suojaamiseen,…”
Sitähän näissä tapauksissa on käytetty. Etkö millään pysty näkemään, millainen ansa tuo on? Kurinpitovaltaa pitää myös voida kritisoida ja sen jakajilla ei saa olla ehdotonta suojaa.,
”…eli vapaa sen sisällä synnin vahingollisesta harjoittamisesta.”
Vapaus ei toimi suljetussa yhteisössä jossa joillakuilla on liikaa valtaa henkisesti muihin.
”…on väärin ymmärtänyt armon taloudenhoidon, ja turmeltuu itse sisältäpäin väärän suvaitsevaisuuden seurauksena.”
Toivon että armossa ei ole kyse taloudesta, sillä se on kovaa eikä sisällä rakkautta. Suvaitsevaisuus ei ole väärää, mutta jos sitä ei ymmärrä, se todella voi ahdistaa kuten sinuakin se taitaa ahdistaa. Eihän ole mitään niin pelottavaa kuin rakkaus – siinä Jeesus oli oikeassa. Sinusta rangaistus ei riitä? Se kärsimys mikä mm. noita ihmisiä kohtaa on suuri.
Oletko ajatellut että näin ihmiset ajetaan pois yhteiskunnasta eli syrjäytetään. Näin uskonyhteisöt ja muut yhteisöt tuhoavat itsensä, hylkäämällä kaikki ei täydelliset? Missä sinä kuvittelet näiden syntisten elävän loppuelämänsä? Iloitseeko sinun sydämesi siitä, että heitä tulee aina vain enemmän ja enemmän?>> Toivon että armossa ei ole kyse taloudenhoidosta, sillä se on kovaa eikä sisällä rakkautta. evankeliumin kaksoisparin vaikutuksesta evankeliumin terveen opin vastaisia päätelmiä, ja väärennettyään Jumalan käskyt, sekä opettaen niitä sen jälkeen: Jumalaa kiusaten: Apt.15:10; vastoin: Galtalaiskirjeen sanomaa, evankeliumin rinnalla, samaan aikaan armokäsiteensä kanssa, opettuna eteenpäin teologiana joka päätyi "lihan vapauteen" ja loppupäätemään: "Tee vain syntiä, mutta usko enemmän". Lutheriin duolismista puuttui kokonaan, kuuliaisuus terveen opin mukaisille sanoille, joita hän piti lähinnä omavanhurskuaden syntinä.
Paavalis sen sijaan kirjoittaa: Ef.3:2; "siitä, Jumalan armon taloudenhoidosta, joka mikä minulle on teitä varten annettu." Eli hän painottaa esim.Tiitukselle sitä että: "hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla, vastaansanojain väitteet." Tiit.1:9; Eli Jumalan armon taloudenhoitoon kuuluu juuri tämä edellämainittukin asia.
Kurinpitovaltaa jakaa siis selkeästi, ei ihminen vaan se Kristuksen evankeliumi sisältöineen, joka meillä on käsillä kaikkialla Uutena testementtina ja sen "terveen opin mukaisissa sanoissa", ja kuuliaisuudessa niille. Kurinpitotoimien pitää siis perustua, ei suinkaan mielivaltaan, vaan Jumalan ja Isämme ilmaisemaan: Kristuksen evankeliumin mukaiseen järjestykseen, ja siihen kuuluut seurakunnan kurinpito oikeus, eli se että: kurittomasti ja synnissä vaeltavat jäsenet tulee, ja voi erottaan pyhien yhteydestä, - "ettei vaan koko happamaton taikina happanisi, hapatuksen ilmetessä": 1 Kor.5:6,7.
Seurakunnan ulkopuolelle joutuneiden synniharjoittajien, kohtalo ei suinkaan kuulu enää seurakunnan armon taloudenhoidon piiriin; kuten on kirjoitettu erotetuista:
"Silä onko minun (Paavali) asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin (seurak.) tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella? Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "POISTAKAA KESKUUDESSANNE SE, JOKA ON PAHA."
Tätä kurinpitovaltaa ei nykykirkko käytä muuten kuin silloin, kun se erottaa ja osoittaa ovea niille, jotka vielä pitäytyvät omantunnon syistä kiinni, terveen opin mukaisissa Evankeliumin sanoista. Heidät nykykirkko erottaa ja: se puskee sarvillan ulos, sekä kirkon pirullisten pukkien kylki ja niskavoimalla, nämä todelliset Hyvän Paimenen lampaat: Hes.34:20,21:
>> Katso, Minä (YHWH) tuomitsen lihavan ja laihan lampaan välillä. Koska te olette kylki- ja niskavoimalla sysineet ja sarvillanne puskeneet kaikkia heikkoja (vahvistaen synninharjoittajia), kunnes olette saaneet ne ajetuksi ulos ja hajallensa. Balttis: palautetta kirjoitti:
>> Toivon että armossa ei ole kyse taloudenhoidosta, sillä se on kovaa eikä sisällä rakkautta. evankeliumin kaksoisparin vaikutuksesta evankeliumin terveen opin vastaisia päätelmiä, ja väärennettyään Jumalan käskyt, sekä opettaen niitä sen jälkeen: Jumalaa kiusaten: Apt.15:10; vastoin: Galtalaiskirjeen sanomaa, evankeliumin rinnalla, samaan aikaan armokäsiteensä kanssa, opettuna eteenpäin teologiana joka päätyi "lihan vapauteen" ja loppupäätemään: "Tee vain syntiä, mutta usko enemmän". Lutheriin duolismista puuttui kokonaan, kuuliaisuus terveen opin mukaisille sanoille, joita hän piti lähinnä omavanhurskuaden syntinä.
Paavalis sen sijaan kirjoittaa: Ef.3:2; "siitä, Jumalan armon taloudenhoidosta, joka mikä minulle on teitä varten annettu." Eli hän painottaa esim.Tiitukselle sitä että: "hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla, vastaansanojain väitteet." Tiit.1:9; Eli Jumalan armon taloudenhoitoon kuuluu juuri tämä edellämainittukin asia.
Kurinpitovaltaa jakaa siis selkeästi, ei ihminen vaan se Kristuksen evankeliumi sisältöineen, joka meillä on käsillä kaikkialla Uutena testementtina ja sen "terveen opin mukaisissa sanoissa", ja kuuliaisuudessa niille. Kurinpitotoimien pitää siis perustua, ei suinkaan mielivaltaan, vaan Jumalan ja Isämme ilmaisemaan: Kristuksen evankeliumin mukaiseen järjestykseen, ja siihen kuuluut seurakunnan kurinpito oikeus, eli se että: kurittomasti ja synnissä vaeltavat jäsenet tulee, ja voi erottaan pyhien yhteydestä, - "ettei vaan koko happamaton taikina happanisi, hapatuksen ilmetessä": 1 Kor.5:6,7.
Seurakunnan ulkopuolelle joutuneiden synniharjoittajien, kohtalo ei suinkaan kuulu enää seurakunnan armon taloudenhoidon piiriin; kuten on kirjoitettu erotetuista:
"Silä onko minun (Paavali) asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin (seurak.) tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella? Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "POISTAKAA KESKUUDESSANNE SE, JOKA ON PAHA."
Tätä kurinpitovaltaa ei nykykirkko käytä muuten kuin silloin, kun se erottaa ja osoittaa ovea niille, jotka vielä pitäytyvät omantunnon syistä kiinni, terveen opin mukaisissa Evankeliumin sanoista. Heidät nykykirkko erottaa ja: se puskee sarvillan ulos, sekä kirkon pirullisten pukkien kylki ja niskavoimalla, nämä todelliset Hyvän Paimenen lampaat: Hes.34:20,21:
>> Katso, Minä (YHWH) tuomitsen lihavan ja laihan lampaan välillä. Koska te olette kylki- ja niskavoimalla sysineet ja sarvillanne puskeneet kaikkia heikkoja (vahvistaen synninharjoittajia), kunnes olette saaneet ne ajetuksi ulos ja hajallensa.Mietinpä tätä ihan käytännön kannalta.
”rakkkaus sisältää sinulle jotakin rajatonta armoa, mikä onkin varsin ominaista luteilaisella avaralle armokäsitykelle, sen jälkeen kun Luther lanseerasi laki ”
Jumalan rakkaus on siis rajallista ja armo ei koske kaikkia? Etenkään katuvaa se ei koske. Herää kysymys, miksi oikeastaan katua sitten mitään syntejä, koska anteeksi antoa eikä armoa ei ole? Eli siinä tapauksessa Raamattu antaa väärää tietoa, koska rakkaus on siellä määrittely vähän toisin.
”ei suinkaan mielivaltaan, vaan Jumalan ja Isämme ilmaisemaan: Kristuksen evankeliumin mukaiseen järjestykseen, ja siihen kuuluut seurakunnan kurinpito oikeus…”
Niinpä, seurakunta vain koostuu ihmisistä joilla on tunnetusti omat heikkoutensa.
”Tätä kurinpitovaltaa ei nykykirkko käytä muuten kuin silloin, kun se erottaa ja osoittaa ovea niille, jotka vielä pitäytyvät omantunnon syistä kiinni, terveen opin mukaisissa Evankeliumin sanoista.”
No mutta, eikä kritiikki ole kohdistunut juuri siihen ettei kirkko käytä ”kurinpitovaltaa”? Jos se käyttäisi, ei siihen kuuluisi kuin ehkä 10 % väestöstä ja nekin olisivat jakautuneet eri ”lahkoihin”? Sitähän te koetatte kovasti aikaan saada, syntisten hävittämiseen ja heidän kääntymiseen ateismiin. Eikö se ollut niin, että ”oikeaan” uskoon ei voi tulla kuin pieni murto osa?- Balttis kuittaa....
mummomuori kirjoitti:
Mietinpä tätä ihan käytännön kannalta.
”rakkkaus sisältää sinulle jotakin rajatonta armoa, mikä onkin varsin ominaista luteilaisella avaralle armokäsitykelle, sen jälkeen kun Luther lanseerasi laki ”
Jumalan rakkaus on siis rajallista ja armo ei koske kaikkia? Etenkään katuvaa se ei koske. Herää kysymys, miksi oikeastaan katua sitten mitään syntejä, koska anteeksi antoa eikä armoa ei ole? Eli siinä tapauksessa Raamattu antaa väärää tietoa, koska rakkaus on siellä määrittely vähän toisin.
”ei suinkaan mielivaltaan, vaan Jumalan ja Isämme ilmaisemaan: Kristuksen evankeliumin mukaiseen järjestykseen, ja siihen kuuluut seurakunnan kurinpito oikeus…”
Niinpä, seurakunta vain koostuu ihmisistä joilla on tunnetusti omat heikkoutensa.
”Tätä kurinpitovaltaa ei nykykirkko käytä muuten kuin silloin, kun se erottaa ja osoittaa ovea niille, jotka vielä pitäytyvät omantunnon syistä kiinni, terveen opin mukaisissa Evankeliumin sanoista.”
No mutta, eikä kritiikki ole kohdistunut juuri siihen ettei kirkko käytä ”kurinpitovaltaa”? Jos se käyttäisi, ei siihen kuuluisi kuin ehkä 10 % väestöstä ja nekin olisivat jakautuneet eri ”lahkoihin”? Sitähän te koetatte kovasti aikaan saada, syntisten hävittämiseen ja heidän kääntymiseen ateismiin. Eikö se ollut niin, että ”oikeaan” uskoon ei voi tulla kuin pieni murto osa?Siipä sille en voi mitään että sinun kaipaamasi armo on armoa sikojen kaukaloillakin eläville, kuten körttiläiset "hurskaat siat", käytännössä asian tulkitsevatkin, eikä sitä valtaa, joka perustuu evankeluimin suomaan, sanan mukaiseen kurinpitovaltaan, kuten 1 Kor.5-luku opettaa ja osoittaa. Jos sinusta suuri syntitenpyhien yhteisö, ilman toimivaa sanaan perustuvaa kurinpitovaltaa, olisi liian suppae yhteisä pyhineen, en voi tietenkää kuin todeta: se murto-osa saattaa olla se yhteisö, joka on oikeutettu kantamaan esiin Kristuksen nimeä, eikä suinkaan se suuri yhteisö, jota kärpästen herra vallallaan hallitsee, suvaistsevaisesti, tulevaan tuomioaan asti.
Rakkaus totuudeen pelastaa valitut, muut eksyvät koska ovat mielistyneet vääryyteen ja sen suomaan "pätkäpalkkaan".
"Minä olin kauhuissani kun luin tuon. Siis oman lapsensa raiskaaminen ei ole sen pahempi synti kuin mihin jokainen olisi valmis??? Miten kukaan VOI sanoa noin?? "
Yleisen etiikan ja moraalikäsityksen kannalta insesti ja pedofilia ovat hirvittäviä asioita, jotka kauhistuttavat ja inhottavat mieleltään terveitä ihmisiä.
Mutta ei kai mikään estä uskontojärjestelmää määrittelemästä esimerkiksi insestin ja tikkarin varastamisen yhtä suuriksi synneiksi. Pääasiahan lienee, että Jumalaan uskomattomuus on se synneistä suurin.- Usko_matonta
Niinpä, A10097, noinhan se syntihierarkia tuntuu menevän että Jumalaan uskomattomuus on ykköstilalla, seuraava on homous ja siitä pitkän matkan päässä muut pienemmät synnit. Aika merkillinen, ei vaan sairas on sellaisen ihmisen ajatusmaailma, jonka mielestä insesti on perheen sisäinen asia ja homous julkisesti tuomittava. Kieroutunut suhtautuminen seksuaalisuuteen näköjään aiheuttaa pedofilian kaltaisia kamaluuksia.
- ikävä totuus
Lestadiolaisuudessa ei ole kyse yksin lasten raiskaamisesta ja uhrien jäättämisestä ilman oikeusturvaa. Kyse on myös koko yhteisön hiljaisesta hyvksynnästä vaikenemalla näistä rikoksista.
Näitä rikoksia ei ole pidetty rikoksina, eli lapsella ei ole nähty olemvan lain määrittämää oikeutta koskemattomuuteen, suojeluun ja turvaan.
Jopa liikkeen johtotasolta on kuultu näiden pedofiliarikosten kohdalla mitäntöintiä ja rikoksen normalisoimista, eli lasten raiskaaminen on rinnastettu mihin hyvänsä muuhun syntiin, johon kuka hyvänsä saattaa langeta.
Ikävä totuus on että liikkeen johtotaso ei ole ollu tperillä edes lain vaatimuksista. Puhumattakaan alkeellisimmista, kaikki akoskevista lasten suojeluun ja humaaniin kohteluun liittyvistä luonnollisista velvoitteista. ikävä totuus kirjoitti:
Lestadiolaisuudessa ei ole kyse yksin lasten raiskaamisesta ja uhrien jäättämisestä ilman oikeusturvaa. Kyse on myös koko yhteisön hiljaisesta hyvksynnästä vaikenemalla näistä rikoksista.
Näitä rikoksia ei ole pidetty rikoksina, eli lapsella ei ole nähty olemvan lain määrittämää oikeutta koskemattomuuteen, suojeluun ja turvaan.
Jopa liikkeen johtotasolta on kuultu näiden pedofiliarikosten kohdalla mitäntöintiä ja rikoksen normalisoimista, eli lasten raiskaaminen on rinnastettu mihin hyvänsä muuhun syntiin, johon kuka hyvänsä saattaa langeta.
Ikävä totuus on että liikkeen johtotaso ei ole ollu tperillä edes lain vaatimuksista. Puhumattakaan alkeellisimmista, kaikki akoskevista lasten suojeluun ja humaaniin kohteluun liittyvistä luonnollisista velvoitteista.Tämä on totta, että hiljainen hyväksyntä on se pahin ongelma. Tällainen tilanne syntyy, kun ihmiset todella kuvittelevat olevansa ”lihan” yläpuolella ja synnin ulottumattomilla. Syntyy paradoksaalinen tilanne, se joka ei tee syntiä, ei voi siis olla syytettynä siitä.
Mielestäni juuri sitä nöyryyttä ja tietämystä tulee olla, jotta ei korota itseään eikä ketään muutakaan Jumalan asemaan. Olemme kuitenkin vain ihmisiä, ja emme kykene siihen mihin ehkä halaisimme.
- BAltasar ei kirj.
Kyseessä on jälkikatolisen harhaopin aihettama, ja "sallima" piilofasismi, - väitetyn suuren tietämättömyyden ja patologista paatumusta osoittaman: häpeällisen "sallivuuden" verhoamana.
Liike on pyrkinyt suojelemaan rikoksiaan ja kirkonkin mainetta asianosaisena tahona. Kyeessä on kokokirkon väärästä sallivuudesta, joka on mahdollistanut nämä pitkää jatketut rikokset: rippisalaisuuden ja synninpäästöjen johdosta keskuudessaan. - pohdiskelevainen2
Miten äiti voi olla tietämätön, jos pedofiili on lapsensa kimpussa ollut?
Moniko lestadiolaisäiti tiesi?
Moniko lestadiolaismummo tiesi?
Äidit ovat avainasemassa ja lestadiolaisäitejä tulee tukea
Muutamaa äitiä pitäisi rangaista siitä, jos paljastuu, että äiti on tiennyt pedofiliasta muttei ole ilmoittanut viranomaisille.
Keski-Suomen pedofiili sai korvauksia kunniansa loukkaamisesta
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Keski-Suomen pedofiili sai korvauksia kunniansa loukkaamisesta/art-1288338861112.html
Naapuri nimitteli pedofiiliksi ja sai tuomion ja sakot siitä.
Viranomaiset eivät tutkineet mitenkään pedofiiliasiaa, vaikka nainen sanoi oikeudessakin seisovansa sanojensa takana.
Muutaman vuoden kuluttua paljastui koko karmeus ja avainasemassa olivat lasten isovanhemmat
"Teot tulivat ilmi, kun tytöt olivat olleet vierailulla isänsä puolen mummolassa. Siellä nuorempi oli kertonut asioita, jotka herättivät isovanhempien epäilykset."
Äiti pakotti pikkulapsensa ryhmäseksiin
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Äidille pitkä tuomio lastensa pakottamisesta ryhmäseksiin/1135250313402
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022366- 1252008
- 921529
- 1381479
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu221310Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘741288- 1171276
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631141- 511117
- 381072