Valhevaarin

vakieeri

arkistosta poimittua.

Ekivaari: >>Tuomas ymmärsi Jeesuksen
vähän aikaisemmin antaman opetuksen samassa tarkoituksessa Jeesuksen ISÄLTÄ SAAMANA jumaluutena, kuin mitä Jeesus oli Joh.10:34,25 jakeissa opettanut;

35 "Jos hän ( Isä ) sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli-ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin-"

63

136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tympäsee jo

Enpä tiedä miten vaari ajattelee, mutta olen käsittänyt että hän uskoo yhteen ainoaan Jumalaan ja hänen poikaansa Jeesukseen(joka ei tietysti ole mikään
      alempi jumala tai pikkujumala, vaan Jumalan Poika.)
      Ihan niinkuin Raamattu sen kertoo.

Ja tämä oli taas yksi kolminaisuuden aloitus. miksi?

• niinmpä

Ei alempi jumala eikä pikkujumala vaan Jumala.

>joka ei tietysti ole mikään
      alempi jumala tai pikkujumala, vaan Jumalan Poika.<

Joh. 5:18. Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.

• Avaaja on nähtävästi tyytymätön siihen mitä Jeesus ja apostolit opettivat:

1.Timoteuskirje 6
      3 "Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen, 4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja,
      5 alituisia kinastuksia niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja totuuden menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen.
      6 Ja suuri voitto onkin jumalisuus yhdessä tyytyväisyyden kanssa."

• Tapio522eikirj

>>> vakieeri:
      Vaaarin mielestä Isän rinnalla on Jumalaa alempi jumala.

5. Moos. 32:39. Katsokaa nyt, että minä, minä olen, eikä yhtäkään jumalaa ole minun rinnallani

• Tapio522,! Selitän vielä kerran Sinulle miten ymmärrän Isän ja pojan keskinäisen suhteen:

Uskon Tuomaan ymmärtäneen ylösnousseen Jeesuksen Kristuksen Herrakseen, ja hänessä vaikuttaneen Isän Jumalakseen, sillä: "Isä, JOKA MINUSSA ASUU, TEKEE TEOT, JOTKA OVAT HÄNEN."

Sekä Paavali että Pietari olivat yksimielisiä siitä että Isä on Herramme Jeesuksen Kristuksen kiitettävä ja ylistettävä Jumala ja Isä:

2.Korinttolaiskirje 1
        3 "Kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala", [Ef.1:3 ]

1.Pietarin kirje 1
        3 "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta",

En usko että Jumalan tahto olisi kolminaisuusopin mukkaiseksi muuttaa tätä asiaa siitä, mitä Jeesus itse ja apostolit siitä selittivät!

• Meillä on vain yksi Jumala: Isä. joka on kaikki kaikissa, eikä vain kolmessa.

1.Korinttolaiskirje 8
        6 "niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa. "

Efesolaiskirje 4
        6 "yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa."

Majesteetin rinnalla saa olla vain ylipapiksi korotettu Jumalan poika, välimies Jumalan ja ihmisten välillä:

Hebrealaiskirje 5
        5" Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; >> Jakeen lisätiedot
        6 niinkuin hän toisessakin paikassa sanoo: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan."

• Tapio522. Mitä luulet tahi uskot Jeesuksen tällä tarkoittaneen?:

Johanneksen evankeliumi 5
        43 "Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan."

Kummanko rinnalla ei saa Jumalaa pitää, Isän vai pojan?

• ekivaari kirjoitti:

Tapio522. Mitä luulet tahi uskot Jeesuksen tällä tarkoittaneen?:

Johanneksen evankeliumi 5
        43 "Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan."

Kummanko rinnalla ei saa Jumalaa pitää, Isän vai pojan?

>>>ekivaari: "Kummanko rinnalla ei saa Jumalaa pitää, Isän vai pojan"?
        Joh.5:43

• vakieeri
        Tapio522 kirjoitti:

>>>ekivaari: "Kummanko rinnalla ei saa Jumalaa pitää, Isän vai pojan"?
        Joh.5:43

>Tarkoitatko, että on Isä-Jumala ja erikseen hänellä poika (pienellä p:llä) eli "pikkujumala"?<

Ekivaari nimenomaan on kirjoittanut Jeesuksesta poikajumalana. Näyttää siltä että vaari on tehnyt muutoksen harhaoppiinsa. Tästä keskustelusta saa sellaisen käsityksen ettei hän enää selitä tuomaksen tunnustusta Joh. 10:34. 35 jakeilla.

Ilmeisesti Jeesus ei ole vaarille enää mikään jumala kun isän rinnalla ei ole yhtäkään jumalaa.

Näin käy kun lähtee Raamattua puoskaroimaan.

• >>> vakieeri: "Vaarin mielestä Isän rinnalla on Jumalaa alempi jumala".

• Tapio522,! Selitän sinulle ehkä sadannen kerran miten ymmärrän Isän ja pojan keskinäisen suhteen:

Uskon Tuomaan ymmärtäneen ylösnousseen Jeesuksen Kristuksen Herrakseen, ja hänessä vaikuttaneen Isän Jumalakseen, sillä: "Isä, JOKA MINUSSA ASUU, TEKEE TEOT, JOTKA OVAT HÄNEN."

Sekä Paavali että Pietari olivat yksimielisiä siitä että Isä on Herramme Jeesuksen Kristuksen kiitettävä ja ylistettävä Jumala ja Isä:

2.Korinttolaiskirje 1
        3 "Kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala", [Ef.1:3 ]

1.Pietarin kirje 1
        3 "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta",

En usko että Jumalan tahto olisi kolminaisuusopin mukaiseksi muuttaa tätä asiaa siitä, mitä Jeesus itse ja apostolit sen selittivät!

• Tapio522. Väität Jeesuksen Kristuksen olevan "KAIKEN YLÄPUOLELLA, ikuisesti ylistetty JUMALA” (Tuollainen väitös kieltää Isän Jumalan totaalisesti).

Minä en väitä vaan uskon Jumalan sanaa, jonka mukaan Kristus on KAIKEN LUOMAKUNNAN YLÄPUOLELLA oleva, mutta ei Isän Jumalan yläpuolella, sillä Isä Jumala on Kristuksen PÄÄ, joka on Kristuksen ruumiin yläpuolella. [1.Kor.15:27,28]

• vakieeri
        ekivaari kirjoitti:

Tapio522,! Selitän sinulle ehkä sadannen kerran miten ymmärrän Isän ja pojan keskinäisen suhteen:

2.Korinttolaiskirje 1

1.Pietarin kirje 1

En usko että Jumalan tahto olisi kolminaisuusopin mukaiseksi muuttaa tätä asiaa siitä, mitä Jeesus itse ja apostolit sen selittivät!

Ekivaari: >>Uskon Tuomaan ymmärtäneen ylösnousseen Jeesuksen Kristuksen Herrakseen

• ekivaari kirjoitti:

Tapio522. Väität Jeesuksen Kristuksen olevan "KAIKEN YLÄPUOLELLA, ikuisesti ylistetty JUMALA” (Tuollainen väitös kieltää Isän Jumalan totaalisesti).

Minä en väitä vaan uskon Jumalan sanaa, jonka mukaan Kristus on KAIKEN LUOMAKUNNAN YLÄPUOLELLA oleva, mutta ei Isän Jumalan yläpuolella, sillä Isä Jumala on Kristuksen PÄÄ, joka on Kristuksen ruumiin yläpuolella. [1.Kor.15:27,28]

>>> ekivaari:
        "Minä en väitä vaan uskon Jumalan sanaa, jonka mukaan Kristus on KAIKEN LUOMAKUNNAN YLÄPUOLELLA oleva, mutta ei Isän Jumalan yläpuolella, sillä Isä Jumala on Kristuksen PÄÄ, joka on Kristuksen ruumiin yläpuolella. [1.Kor.15:27,28] "

• Tapio522 kirjoitti:

>>> ekivaari:
        "Minä en väitä vaan uskon Jumalan sanaa, jonka mukaan Kristus on KAIKEN LUOMAKUNNAN YLÄPUOLELLA oleva, mutta ei Isän Jumalan yläpuolella, sillä Isä Jumala on Kristuksen PÄÄ, joka on Kristuksen ruumiin yläpuolella. [1.Kor.15:27,28] "

Kysyin edellä:
        "Miten Jumala voi olla Jeesuksen yläpuolella, jos Jeesuksella on "KAIKKI VALTA TAIVAASSA JA MAANPÄÄLLÄ" (Matt.28:18)?

Jeesus:
        'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä ISÄ ON MINUA SUUREMPI". (Joh. 14:22)

Ovatko Jeesuksen sanat ristiriidassa keskenään?

• Tapio522 kirjoitti:

>>> ekivaari:

Näin se on mahdollista, kun ottaa huomioon koko UT;n opetuksen , eikä vain valittuja paloja:

1.Korinttolaiskirje 15
        26 "Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
        15:27 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle." Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", NIIN EI TIETENKÄÄN OLE ALISTETTU SE, JOKA ON ALISTANUT KAIKEN HÄNEN ALLENSA.
        15:28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."

Eihän Faaraokaan alistanut itseänsä Joosefille eikä luovuttnut valtaistuintaan hänelle, vaan antoi ainoastaan hallintavallan, ei omistusta..

Vallan vastaanottaja on kiitollisuuden velassa vallan antajalle; [Job 41:2; 1.Kor.4:7]

• ekivaari kirjoitti:

Näin se on mahdollista, kun ottaa huomioon koko UT;n opetuksen , eikä vain valittuja paloja:

1.Korinttolaiskirje 15
        26 "Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
        15:27 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle." Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", NIIN EI TIETENKÄÄN OLE ALISTETTU SE, JOKA ON ALISTANUT KAIKEN HÄNEN ALLENSA.
        15:28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."

Eihän Faaraokaan alistanut itseänsä Joosefille eikä luovuttnut valtaistuintaan hänelle, vaan antoi ainoastaan hallintavallan, ei omistusta..

Vallan vastaanottaja on kiitollisuuden velassa vallan antajalle; [Job 41:2; 1.Kor.4:7]

>>>ekivaari:

Eihän Faaraokaan alistanut itseänsä Joosefille eikä luovuttnut valtaistuintaan hänelle, vaan antoi ainoastaan hallintavallan, ei omistusta.

• Tapio522 kirjoitti:

>>>ekivaari:

Eihän Faaraokaan alistanut itseänsä Joosefille eikä luovuttnut valtaistuintaan hänelle, vaan antoi ainoastaan hallintavallan, ei omistusta.

Jumala on luonnollisille silmille näkymätön Henki, ja Kristus on näkymättömän Jumalan kuva,

Kolossalaiskirje 1
        15 "ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa."

Luukkaan evankeliumi 6
        36 "Olkaa armahtavaiset, niin kuin teidän Isänne on armahtavainen."

Jeesus tyhjensi itsensä omasta tahdostaan, jotta tulisi täyteen kaikkea Jumalan täyteyttä! Ei hän maan päällä enää Jumalan kirkkaudesta itseänsä tyhjentänyt, vaan otti sen vastaan. Lihaan syntyminen oli ja on Kristukselle nöyryytys, josta hän nousi kuuliaisen ja nöyrän mielenlaatunsa sekä kärsimystensä ja kuolemansa kautta.

• ekivaari kirjoitti:

Jumala on luonnollisille silmille näkymätön Henki, ja Kristus on näkymättömän Jumalan kuva,

Kolossalaiskirje 1

Luukkaan evankeliumi 6
        36 "Olkaa armahtavaiset, niin kuin teidän Isänne on armahtavainen."

Jeesus tyhjensi itsensä omasta tahdostaan, jotta tulisi täyteen kaikkea Jumalan täyteyttä! Ei hän maan päällä enää Jumalan kirkkaudesta itseänsä tyhjentänyt, vaan otti sen vastaan. Lihaan syntyminen oli ja on Kristukselle nöyryytys, josta hän nousi kuuliaisen ja nöyrän mielenlaatunsa sekä kärsimystensä ja kuolemansa kautta.

>>> ekivaari: "Jeesus tyhjensi itsensä omasta tahdostaan, jotta tulisi täyteen kaikkea Jumalan täyteyttä!
        "Ei hän maan päällä enää Jumalan kirkkaudesta itseänsä tyhjentänyt, vaan otti sen vastaan".

• Tapio522 kirjoitti:

>>> ekivaari: "Jeesus tyhjensi itsensä omasta tahdostaan, jotta tulisi täyteen kaikkea Jumalan täyteyttä!
        "Ei hän maan päällä enää Jumalan kirkkaudesta itseänsä tyhjentänyt, vaan otti sen vastaan".

Samaa voimme sanoa mekin ja kaikki Jumalan valitut, sillä olemme jo ennen maailman perustamista Jumalan kanssa Kristuksessa sovitetut:

Efesolaiskirje 1:
        3 "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,
        4 niin kuin HÄN ENNEN MAAILMAN PERUSTAMISTA OLI HÄNESSÄ VALINNUT MEIDÄT olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,
        5 edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan,
        6 sen armonsa kirkkauden kiitokseksi, minkä hän on lahjoittanut meille siinä rakastetussa,
        7 jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan.
        8 Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi", [Room.8:28-30]

Kysymys on kaiken sen ennalleen asettamisesta, mikä ennen aikojen alkua on kohdallaan ollut, [Ap.t.3:21]

Apostolien teot 3
        21 "Taivaan piti omistaman hänet niihin aikoihin asti, jolloin kaikki jälleen kohdallensa asetetaan, mistä Jumala on ikiajoista saakka puhunut pyhäin profeettainsa suun kautta.

King James: 21 "Whom the heaven must receive until the times of restitution of all things, which God hath spoken by the mouth of all his holy prophets since the world began."

["of restitution of all things" = kaikkien asioiden ennalleen palauttaminen]

• Tapio522 kirjoitti:

>>> ekivaari:

Kolossalaiskirje 1

• Tapio522 kirjoitti:

>>> ekivaari:

Kolossalaiskirje 1

Tapio522. Mitähähän sellaista pyrit tuossa pitkässä kirjoituksessasi minulle opettamaan, jota en jo tietäisi? Huomioni kiinnittyy kirjoituksissasi siihen, että haluat unohtaa kokonaan Isän osuuden kaiken Luojana.

Jeesus Kristus on luomakunnan alku, siis osa luomakuntaa, [Ilm.3:14] jonka esikoisena eli ensimmäisenä Kristuksella on hallitseva asema luomakunnassa, mutta Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä on myös Kristuksen pää, koska hän on poikansa Kristukseksi tehnyt. Kristus on Isän Jumalan teko, [Ap.t.2:36]

Sana, ajatus, idea, on Isästä Jumalasta lähtöisin. Sen tähden Paavali määritti Jumalan Isäksi, JOSTA KAIKKI ON, [1.Kor.8:6] Tämä KAIKKI tulee sitten meille SANAN KAUTTA, mutta ei itse sanasta, koska sanakin on Isästä!

• Tapio522eikirj
        ekivaari kirjoitti:

Tapio522. Mitähähän sellaista pyrit tuossa pitkässä kirjoituksessasi minulle opettamaan, jota en jo tietäisi? Huomioni kiinnittyy kirjoituksissasi siihen, että haluat unohtaa kokonaan Isän osuuden kaiken Luojana.

Jeesus Kristus on luomakunnan alku, siis osa luomakuntaa, [Ilm.3:14] jonka esikoisena eli ensimmäisenä Kristuksella on hallitseva asema luomakunnassa, mutta Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä on myös Kristuksen pää, koska hän on poikansa Kristukseksi tehnyt. Kristus on Isän Jumalan teko, [Ap.t.2:36]

Sana, ajatus, idea, on Isästä Jumalasta lähtöisin. Sen tähden Paavali määritti Jumalan Isäksi, JOSTA KAIKKI ON, [1.Kor.8:6] Tämä KAIKKI tulee sitten meille SANAN KAUTTA, mutta ei itse sanasta, koska sanakin on Isästä!

>>> ekivaari kysyy:
        Tapio522. Mitähähän sellaista pyrit tuossa pitkässä kirjoituksessasi minulle opettamaan, jota en jo tietäisi"?

• niinkuin on sanottu

Valhevaarilta on arkistossa kymmenittäin kirjoituksia, kuinka hän sanoo itsekin olevansa jumala. Ei ihan "Totinen Jumala", mutta jumala kuitenkin.
      Harhaoppiset ja valehtelijat tunnistaa, että heidän evankeliumissaan on hyvin vähän verta, valhevaarilla ei ole yhtään. Harhaoppinen puhuu hyvin vähän synnistä ja miksi Jumalan Karitsa tuli maailmaan, mutta valhevaari mitätöi täysin Vapahtajamme täytetyn työn ja armon, vieläpä hyökkää kaiken aikaa Jeesuksen jumalallista syntyperää vastaan ja siten Raamatun ilmoitusta vastaan.

Hän on enemmän kuin naurettava vanhuudenhöperö selittäessään Jeesusta Jumalan Pojaksi ja muutaman päivän päästä Jeesus onkin aivan tavallinen epätäydellinen ihminen kuin kuka tahansa meistä

Valhevaarin ajatukset ovat ällöttävän vastenmielisiä, ei tavallisen harhaoppisen tyylisiä, vaan saastaisia riivaajahengen vaikutuksesta tulleita. Sieltä lähteestä tulee puheet, kuinka Jeesus on Joosefin biologinen poika ja kuinka Hän olisi muka antanut verensä lunnaiksi saatanalle.

Valhevaarin uskontunnustuksia:

"Myös Maria tunnusti Jeesuksen lihan puolesta Joosefin pojaksi:"

" Miksi en minä saisi Jeesusta lihan puolesta Joosefin pojaksi tunnustaa?"

"minä, ekivaari, en usko Mariasta syntyneeseen lihalliseen Jeesukseen vapahtajani"

"Jeesus oli lihansa puolesta kirottu, ihan niin kuin Aabraham oli ja mekin olemme;"

"....sillä vielä ylösnousemuksen jälkeenkin Poika ja PH yksinään ovat vajavaisia"

"Jeesus ei siis ollut lihallisen syntyperänsä vuoksi täydellinen, vaan hän tuli täydelliseksi oppimalla kohtaamistaan kärsimyksistä ja kuolemasta!"

----------------

Tällaista typerää ja räikeätä Jeesuksen pilkkaamista ja alentamista on ollut jo niin kauan, että olisi aika valhevaarilta kirjoitusoikeudet poistaa ja tyhjentää hänen tyhjänpäiväiset viestinsä s24:n arkistosta.

Valhevaaria itseään kuvaa juuri 1.Timoteuksen kirjeen jae:

6:4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja,

Galatalaiskirje: 6:7 Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.

Juudaan kirje: 1:18 sanoen teille: "Viimeisenä aikana tulee pilkkaajia, jotka vaeltavat jumalattomuutensa himojen mukaan.

• Visitor 3

Noinko koville se ottaa. Oletko koskaan miettinyt miksi.

• siinäpä kysymys
        Visitor 3 kirjoitti:

Noinko koville se ottaa. Oletko koskaan miettinyt miksi.

Mietihän MIKSI valhevaari, kun trollaat ja häiriköit täällä.

Annan vinkin: jos teet oikean johtopäätöksen, ettet pysty muuhun kuin häiriköintiin riivaajahenkiesi kanssa, niin mene hoitoon. Se on itsesi kannalta parasta

• 1.Timoteuksen kirjeen jakeessa 6:4 mainittuja pöyhkeitä olette te, jotka ette pysy Kristuksen terveessä opissa, vaan korostatte ihmisten keksimää kolminaisuusoppia. Et edes kärsinyt lainata 6:3 jaetta:

1.Timoteuksen kirje 6
        3 "Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen,
        4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja",

• Visitor 3
        siinäpä kysymys kirjoitti:

Mietihän MIKSI valhevaari, kun trollaat ja häiriköit täällä.

Annan vinkin: jos teet oikean johtopäätöksen, ettet pysty muuhun kuin häiriköintiin riivaajahenkiesi kanssa, niin mene hoitoon. Se on itsesi kannalta parasta

Kyllä ekivaari on sentään aivan toista kalibeeria kuin vaikkapa sinä ja moni muu.
        Ja häiriköinnistä ei voi puhua ekivaarin kohdalla yhtään mitään.
        Kyllä ne on muut jotka haistatteleva, vihoilevat , yllyttävät kiusaamiseen ym.
        Ekivaari ei ole koskaan alentunut tuollaiseen loanheittoon.

• samaa mieltä
        Visitor 3 kirjoitti:

Kyllä ekivaari on sentään aivan toista kalibeeria kuin vaikkapa sinä ja moni muu.
        Ja häiriköinnistä ei voi puhua ekivaarin kohdalla yhtään mitään.
        Kyllä ne on muut jotka haistatteleva, vihoilevat , yllyttävät kiusaamiseen ym.
        Ekivaari ei ole koskaan alentunut tuollaiseen loanheittoon.

On se valhevaari "sentään aivan toista kalibeeria", kun alkaa puolustamaan itseään puskasta. Viime aikoina varsinkin.

Onkohan niin, että vanhuuden sairauksien yhteydessä jotkut tulevat kovin ilkeäksi lähi-ympäristölleen ja täällä saa palstalaiset niskaansa tämän häirikön saatanallista saastaa.

Ei ketään hämää, vaikka muutoin ekivaari kirjoittaa kuin tavallinen jehovalainen, mutta puskanikkien kautta kehuu itseään tai syyttää muita

• Visitor 3
        samaa mieltä kirjoitti:

On se valhevaari "sentään aivan toista kalibeeria", kun alkaa puolustamaan itseään puskasta. Viime aikoina varsinkin.

Onkohan niin, että vanhuuden sairauksien yhteydessä jotkut tulevat kovin ilkeäksi lähi-ympäristölleen ja täällä saa palstalaiset niskaansa tämän häirikön saatanallista saastaa.

Ei ketään hämää, vaikka muutoin ekivaari kirjoittaa kuin tavallinen jehovalainen, mutta puskanikkien kautta kehuu itseään tai syyttää muita

Ekivaari erottuu myös muista siinä ettei hänellä ole syytä tai tarvetta kirjoitella puskista.

• vai niin
        Visitor 3 kirjoitti:

Ekivaari erottuu myös muista siinä ettei hänellä ole syytä tai tarvetta kirjoitella puskista.

ja kuitenkin teet aina kun olet ahdingossa häiriköintinsi tähden. Silloin niitä tulee ja tyylin tunnistaa. Mikset mene hoitoon ekivaari=visitor 3 lukemattomat muut nikit, kyllä valkotakkiset saavat olosi rauhoittumaan ja perkeleellisyytesi lähtee lääkkeillä?

• Jokainen vastaa itse omista kylvöistään ja korjaa ansaitsemansa sadon. Sinä omistasi ja minä omistani.

• vai niin kirjoitti:

ja kuitenkin teet aina kun olet ahdingossa häiriköintinsi tähden. Silloin niitä tulee ja tyylin tunnistaa. Mikset mene hoitoon ekivaari=visitor 3 lukemattomat muut nikit, kyllä valkotakkiset saavat olosi rauhoittumaan ja perkeleellisyytesi lähtee lääkkeillä?

Minuun eivät takuulla vaikuta millään tavalla visitorin mahdollisesti syömät lääkkeet, enkä usko visitoriinkaan vaikuttavan minun syömäni ja juomani lääkkeet.

• Visitor 3
        ekivaari kirjoitti:

Minuun eivät takuulla vaikuta millään tavalla visitorin mahdollisesti syömät lääkkeet, enkä usko visitoriinkaan vaikuttavan minun syömäni ja juomani lääkkeet.

Joku onneton on nyt saanut päähänpinttymän sinusta, ekivaari. Jaksaa
        jankata kuin durasel pupu. Heh! Noh, kai se pahaolo on johonkin purettava,
        ei se kuiten ihan normaalia ole, ei ei.

• >>> niin kuin on sanottu:
        "Valhevaarin uskontunnustuksia:

"Myös Maria tunnusti Jeesuksen lihan puolesta Joosefin pojaksi:"

" Miksi en minä saisi Jeesusta lihan puolesta Joosefin pojaksi tunnustaa?"

• Tervehdys veli-Ekivaari. Niin se vaan on, että kirkot ja "kristikansa" on hylännyt terveen evankeliumin ja kulkee sokeana pimeydessä. Ja sen pimeyden takana on kirkot ja sen vanaveteen perustetut uskonnolliset puolueet.
      Mutta totuudelle uskollinen piskuinen lauma pitää kiinni totuuden sanasta ja aikanaan palkan Isä Jumalalta. Se palkka on ikuinen elämä.

• Terve vaan, veli lappix. Näinhän se on niin kuin sanoit. "Kristikansaksi" itseänsä nimittävä kansa näyttää olevan ahkerasti valehtelevaa ja epärehellistä kansaa.

• anna palaa vain
        ekivaari kirjoitti:

Terve vaan, veli lappix. Näinhän se on niin kuin sanoit. "Kristikansaksi" itseänsä nimittävä kansa näyttää olevan ahkerasti valehtelevaa ja epärehellistä kansaa.

Valhevaari välillä taas omalla nikillään. Et ole luokitellut tarkemmin mihin kylvöön edellä mainitut uskontunnustuksesi kuuluvat vai onko ne sitä tavanomaista ekivaarilaisuutta.

Löytyykö niillekin jokin raamatunjae taas tueksi miksi sinun pitää herjata Jeesusta vai joku muu erityisen tekopyhä selitys?

• Ei kirkoissa ja uskonnollisissa järjestöissä hoetut uskontunnustukset ketään pelasta. Ne ovat vain ihmispoloisen keksimiä mantroja, joista puuttuu hengellinen sisältö.
      Tärkeintä on, että Jeesus tuntee omansa ja valitsee heidät omaan seurakuntaansa, joka ei ole kirkko, ei rakennus eikä uskonnollispoliittinen liike.
      Kuka sinne valitaan, sen ratkaisee se, uskooko ihmistä vaiko Jeesusta.

• Luin tämän ketjun

Luin tämän ketjun, tämä todistaa hyvin selvästi, että ekivaari ja lappix ovat sielunvihollisen asiamiehiä.

• Sielunvihollinen onkin hellareitten mielihokema, koska heillä ei ole mitään muutakaan hoettavaa. Se sopii mainiosti "kristikunnaksi" itseään nimittäville ja uskonnolliseen mössöön uskoville pakanoille.

• niinmpä

Ekivaari: >>Tuomas ymmärsi Jeesuksen
      vähän aikaisemmin antaman opetuksen samassa tarkoituksessa Jeesuksen ISÄLTÄ SAAMANA jumaluutena, kuin mitä Jeesus oli Joh.10:34,25 jakeissa opettanut;

35 "Jos hän ( Isä ) sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli-ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin-">Jeesus ei ole Jumala eikä jumala>Kiitos, christus.victor. Koko selityksesi on tärkeätä tietoa.

• No ei ei sitä odotella tarvitse, sillä se on fakta asia että "meillä on ainoastaan YKSI Jumala, Isä", ja Jeesus Kristus on Jumalan poika,

• niinmpä
        ekivaari kirjoitti:

No ei ei sitä odotella tarvitse, sillä se on fakta asia että "meillä on ainoastaan YKSI Jumala, Isä", ja Jeesus Kristus on Jumalan poika,

Jeesus Kristus on Jumalan poika ja pojallä on isä. Juutalaiset ymmärsivät asian näin.

Joh. 5:18. Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.

• Tuomas tunnusti
        niinmpä kirjoitti:

Jeesus Kristus on Jumalan poika ja pojallä on isä. Juutalaiset ymmärsivät asian näin.

valhevaarin opetuksen mukaan tuomarien jumaluuden. Jeesus kumartaa imeisesti itseään jos jos hän jumala??? Miten Jeesus tämän toteuttaa kun ei kumonnut Tuomaan sanoja???

Psalmi 97.
        7. Kaikki kuvain kumartajat joutuvat häpeään, kaikki, jotka epäjumalista kerskaavat. Kumartakaa häntä, kaikki jumalat.

• mielestäni ekivaari käsittää väärin jakeen Joh 3:6:
      ”Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.”

"Lihasta syntyminen" tarkoittaa langennutta ihmiskuntaa.
      Tämä "lihallinen" tila kulkee perintönä.

Tästä tilasta ei ihminen voi vapautua omin voimin ja siksi tarvitaan "Hengestä syntyminen" (Uudestisyntyminen).

• ☼╔╤╩╬╩╤╗☼

Gal. 4:4
      Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,

• Kiitos, ☼╔╤╩╬╩╤╗☼. Annoit mainion hyvän vastauksen Tapio 522;lle.

• silloin kun
        ekivaari kirjoitti:

Kiitos, ☼╔╤╩╬╩╤╗☼. Annoit mainion hyvän vastauksen Tapio 522;lle.

kehut itseäsi puskasta tai muita jehovalaisia, oletko myös totinen ekivaari vai itseäsi alempi apu-ekivaari?

• ekivaari kirjoitti:

Kiitos, ☼╔╤╩╬╩╤╗☼. Annoit mainion hyvän vastauksen Tapio 522;lle.

Gal.4:4 Uudemmassa käännöksessä "vaimo"-sanan tilalla on "nainen"!

Jumalan Poika syntyi ihmisen elinehtojen alaiseksi ("naisesta").

• vakieeri

Niinhän se menee että Jeesuksen Jumaluuden kieltäjät käyttävät Hänen ihmisyys jakeita. Esim. Isä on minua suurempi.

Psalmeissa puhutaan Jeesuksesta.

Ps. 2:7 Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt. Hän lausui minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.
      8. Ano minulta, niin minä annan pakanakansat sinun perinnöksesi ja maan ääret sinun omiksesi.

Hän on Jumala joka perii pakanakansat.

Ps. 82:6. 8. Nouse, Jumala, tuomitse maa, sillä sinä perit kaikki pakanakansat.

• Kun Kristus saa alistettua pakanakansat jalkojensa alle, silloin alistetaan poikakin alistettuine pakanakansoineen takaisin Isän alaisuuteen, [1.Kor.15:27,28] joten Isä on se totisista totisin perijä. Jumalan valtakunnassa ei tapahdu sukupolven vaihdosta, sillä Isä Jumala ei jää eläkkeelle eikä kuole.

1.Korinttolaiskirje 15
        25 'Sillä hänen pitää hallitseman "SIIHEN ASTI, kunnes hän on pannut kaikki
        viholliset jalkojensa alle.
        27 "Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle." Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.

• Jehovalaisten ihme floodaus !! Kiitti nyt riitti ekivaari ,, olet bannattu...

• Apostolit olivat yksimielisiä siitä että Isä on myös Jeesuksen Kristuksen Jumala:

2.Korinttolaiskirje 1
        3 Kiitetty olkoon meidän Herramme JEESUKSEN KRISTUKSEN JUMALA JA ISÄ, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala,"

Efesolaiskirje 1
        3 "Ylistetty olkoon meidän Herramme JEESUKSEN KRISTUKSEN JUMALA JA ISÄ, , joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,"

Efesolaiskirje 1
        17 "anoen, että meidän Herramme JEESUKSEN KRISTUKSEN JUMALA,KIRKKAUDEN ISÄ, , antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan"

1.Pietarin kirje 1
        3 "Ylistetty olkoon meidän Herramme JEESUKSEN KRISTUKSEN JUMALA JA ISÄ, , joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,"

• Tämä kohta

Evankeliumi Luukkaan mukaan 1
      1. Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista,
      2. sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita,
      3. niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus,
      4. että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu.
      5. Herodeksen, Juudean kuninkaan, aikana oli pappi, nimeltä Sakarias, Abian osastoa. Ja hänen vaimonsa oli Aaronin tyttäriä, ja tämän nimi oli Elisabet.
      6. He olivat molemmat hurskaita Jumalan edessä, vaeltaen kaikissa Herran käskyissä ja säädöksissä nuhteettomina.
      7. Mutta heillä ei ollut lasta, sillä Elisabet oli hedelmätön; ja he olivat molemmat tulleet iällisiksi.
      8. Niin tapahtui, kun hänen osastonsa palvelusvuoro tuli ja hän toimitti papillisia tehtäviä Jumalan edessä,
      9. että hän tavanmukaisessa pappistehtävien arpomisessa sai osaksensa mennä Herran temppeliin suitsuttamaan.
      10. Ja kaikki kansa oli suitsuttamisen aikana ulkopuolella rukoilemassa.
      11. Silloin ilmestyi hänelle Herran enkeli seisoen suitsutusalttarin oikealla puolella.
      12. Ja hänet nähdessään Sakarias hämmästyi, ja hänet valtasi pelko.
      13. Mutta enkeli sanoi hänelle: "Älä pelkää, Sakarias; sillä sinun rukouksesi on kuultu, ja vaimosi Elisabet on synnyttävä sinulle pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Johannes.
      14. Ja hän on oleva sinulle iloksi ja riemuksi, ja monet iloitsevat hänen syntymisestään.
      15. Sillä hän on oleva suuri Herran edessä; viiniä ja väkijuomaa hän ei juo, ja hän on oleva täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äitinsä kohdusta.
      16. Ja hän kääntää monta Israelin lapsista Herran, heidän Jumalansa, tykö.
      17. Ja hän käy hänen edellään Eliaan hengessä ja voimassa, kääntääksensä isien sydämet lasten puoleen ja tottelemattomat vanhurskasten mielenlaatuun, näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan."
      18. Niin Sakarias sanoi enkelille: "Kuinka minä tämän käsittäisin? Sillä minä olen vanha, ja minun vaimoni on iälliseksi tullut."
      19. Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Minä olen Gabriel, joka seison Jumalan edessä, ja minä olen lähetetty puhumaan sinulle ja julistamaan sinulle tämän ilosanoman.
      20. Ja katso, sinä tulet mykäksi etkä kykene mitään puhumaan siihen päivään saakka, jona tämä tapahtuu, sentähden ettet uskonut minun sanojani, jotka käyvät aikanansa toteen."
      21. Ja kansa oli odottamassa Sakariasta, ja he ihmettelivät, että hän niin kauan viipyi temppelissä.
      22. Mutta ulos tullessaan hän ei kyennyt puhumaan heille; silloin he ymmärsivät, että hän oli nähnyt näyn temppelissä. Ja hän viittoi heille ja jäi mykäksi.
      23. Ja kun hänen virkatoimensa päivät olivat päättyneet, meni hän kotiinsa.
      24. Ja niiden päiväin perästä Elisabet, hänen vaimonsa, tuli raskaaksi ja pysytteli salassa viisi kuukautta, sanoen:
      25. "Näin on Herra tehnyt minulle niinä päivinä, jolloin hän katsoi minun puoleeni poistaaksensa minusta ihmisten ylenkatseen".
      26. Kuudentena kuukautena sen jälkeen Jumala lähetti enkeli Gabrielin Galilean kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret,
      27. neitsyen tykö, joka oli kihlattu Joosef nimiselle miehelle Daavidin suvusta; ja neitsyen nimi oli Maria.
      28. Ja tullessaan sisälle hänen tykönsä enkeli sanoi: "Terve, armoitettu! Herra olkoon sinun kanssasi."
      29. Mutta hän hämmästyi suuresti siitä puheesta ja mietti, mitä tämä tervehdys mahtoi tarkoittaa.
      30. Niin enkeli sanoi hänelle: "Älä pelkää, Maria; sillä sinä olet saanut armon Jumalan edessä.

• todistaa selvästi

31. Ja katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus.
        32. Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen,
        33. ja hän on oleva Jaakobin huoneen kuningas iankaikkisesti, ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman."
        34. Niin Maria sanoi enkelille: "Kuinka tämä voi tapahtua, kun minä en miehestä mitään tiedä?"
        35. Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi.
        36. Ja katso, sinun sukulaisesi Elisabet, hänkin kantaa kohdussaan poikaa vanhalla iällään, ja tämä on kuudes kuukausi hänellä, jota sanottiin hedelmättömäksi;
        37. sillä Jumalalle ei mikään ole mahdotonta."
        38. Silloin Maria sanoi: "Katso, minä olen Herran palvelijatar; tapahtukoon minulle sinun sanasi mukaan". Ja enkeli lähti hänen tyköänsä.
        39. Niinä päivinä Maria nousi ja kulki kiiruusti vuorimaahan erääseen Juudan kaupunkiin
        40. ja meni Sakariaan kotiin ja tervehti Elisabetia.
        41. Ja kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussansa; ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä.
        42. Ja hän puhkesi puhumaan suurella äänellä ja sanoi: "Siunattu sinä vaimojen joukossa, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä!
        43. Ja kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni?
        44. Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.
        45. Ja autuas se, joka uskoi, sillä se sana on täyttyvä, mikä hänelle on tullut Herralta!"
        46. Ja Maria sanoi: "Minun sieluni suuresti ylistää Herraa,
        47. ja minun henkeni riemuitsee Jumalasta, vapahtajastani;
        48. sillä hän on katsonut palvelijattarensa alhaisuuteen. Katso, tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi.
        49. Sillä Voimallinen on tehnyt minulle suuria, ja hänen nimensä on pyhä,
        50. ja hänen laupeutensa pysyy polvesta polveen niille, jotka häntä pelkäävät.
        51. Hän on osoittanut voimansa käsivarrellaan; hän on hajottanut ne, joilla oli ylpeät ajatukset sydämessään.
        52. Hän on kukistanut valtiaat valtaistuimilta ja korottanut alhaiset.
        53. Nälkäiset hän on täyttänyt hyvyyksillä, ja rikkaat hän on lähettänyt tyhjinä pois.
        54. Hän on ottanut huomaansa palvelijansa Israelin, muistaaksensa laupeuttaan
        55. Aabrahamia ja hänen siementänsä kohtaan iankaikkisesti, niinkuin hän on meidän isillemme puhunut."
        56. Ja Maria oli hänen tykönänsä noin kolme kuukautta ja palasi jälleen kotiinsa.
        57. Mutta Elisabetin synnyttämisen aika tuli; ja hän synnytti pojan.
        58. Ja kun hänen naapurinsa ja sukulaisensa kuulivat, että Herra oli tehnyt hänelle suuren laupeuden, iloitsivat he hänen kanssansa.
        59. Ja kahdeksantena päivänä he tulivat ympärileikkaamaan lasta ja tahtoivat antaa hänelle hänen isänsä mukaan nimen Sakarias.

• kaiken tarvittavan
        todistaa selvästi kirjoitti:

31. Ja katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus.
        32. Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen,
        33. ja hän on oleva Jaakobin huoneen kuningas iankaikkisesti, ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman."
        34. Niin Maria sanoi enkelille: "Kuinka tämä voi tapahtua, kun minä en miehestä mitään tiedä?"
        35. Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi.
        36. Ja katso, sinun sukulaisesi Elisabet, hänkin kantaa kohdussaan poikaa vanhalla iällään, ja tämä on kuudes kuukausi hänellä, jota sanottiin hedelmättömäksi;
        37. sillä Jumalalle ei mikään ole mahdotonta."
        38. Silloin Maria sanoi: "Katso, minä olen Herran palvelijatar; tapahtukoon minulle sinun sanasi mukaan". Ja enkeli lähti hänen tyköänsä.
        39. Niinä päivinä Maria nousi ja kulki kiiruusti vuorimaahan erääseen Juudan kaupunkiin
        40. ja meni Sakariaan kotiin ja tervehti Elisabetia.
        41. Ja kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussansa; ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä.
        42. Ja hän puhkesi puhumaan suurella äänellä ja sanoi: "Siunattu sinä vaimojen joukossa, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä!
        43. Ja kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni?
        44. Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.
        45. Ja autuas se, joka uskoi, sillä se sana on täyttyvä, mikä hänelle on tullut Herralta!"
        46. Ja Maria sanoi: "Minun sieluni suuresti ylistää Herraa,
        47. ja minun henkeni riemuitsee Jumalasta, vapahtajastani;
        48. sillä hän on katsonut palvelijattarensa alhaisuuteen. Katso, tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi.
        49. Sillä Voimallinen on tehnyt minulle suuria, ja hänen nimensä on pyhä,
        50. ja hänen laupeutensa pysyy polvesta polveen niille, jotka häntä pelkäävät.
        51. Hän on osoittanut voimansa käsivarrellaan; hän on hajottanut ne, joilla oli ylpeät ajatukset sydämessään.
        52. Hän on kukistanut valtiaat valtaistuimilta ja korottanut alhaiset.
        53. Nälkäiset hän on täyttänyt hyvyyksillä, ja rikkaat hän on lähettänyt tyhjinä pois.
        54. Hän on ottanut huomaansa palvelijansa Israelin, muistaaksensa laupeuttaan
        55. Aabrahamia ja hänen siementänsä kohtaan iankaikkisesti, niinkuin hän on meidän isillemme puhunut."
        56. Ja Maria oli hänen tykönänsä noin kolme kuukautta ja palasi jälleen kotiinsa.
        57. Mutta Elisabetin synnyttämisen aika tuli; ja hän synnytti pojan.
        58. Ja kun hänen naapurinsa ja sukulaisensa kuulivat, että Herra oli tehnyt hänelle suuren laupeuden, iloitsivat he hänen kanssansa.
        59. Ja kahdeksantena päivänä he tulivat ympärileikkaamaan lasta ja tahtoivat antaa hänelle hänen isänsä mukaan nimen Sakarias.

60. Mutta hänen äitinsä vastasi ja sanoi: "Ei suinkaan, vaan hänen nimensä on oleva Johannes".
        61. Niin he sanoivat hänelle: "Eihän sinun suvussasi ole ketään, jolla on se nimi".
        62. Ja he kysyivät viittomalla lapsen isältä, minkä nimen hän tahtoi hänelle annettavaksi.
        63. Niin hän pyysi taulun ja kirjoitti siihen nämä sanat: "Johannes on hänen nimensä". Ja kaikki ihmettelivät.
        64. Ja kohta hänen suunsa aukeni, ja hänen kielensä vapautui, ja hän puhui kiittäen Jumalaa.
        65. Ja tuli pelko kaikille heidän ympärillään asuvaisille, ja koko Juudean vuorimaassa puhuttiin kaikista näistä tapahtumista;
        66. ja kaikki, jotka niistä kuulivat, panivat ne mieleensä ja sanoivat: "Mikähän tästä lapsesta tulee?" Sillä Herran käsi oli hänen kanssansa.
        67. Ja Sakarias, hänen isänsä, täytettiin Pyhällä Hengellä, ja hän ennusti sanoen:
        68. "Kiitetty olkoon Herra, Israelin Jumala, sillä hän on katsonut kansansa puoleen ja valmistanut sille lunastuksen
        69. ja kohottanut meille pelastuksen sarven palvelijansa Daavidin huoneesta
        70. - niinkuin hän on puhunut hamasta ikiajoista pyhäin profeettainsa suun kautta -
        71. pelastukseksi vihollisistamme ja kaikkien niiden kädestä, jotka meitä vihaavat,
        72. tehdäkseen laupeuden meidän isillemme ja muistaakseen pyhän liittonsa,
        73. sen valan, jonka hän vannoi Aabrahamille, meidän isällemme;
        74. suodakseen meidän, vapahdettuina vihollistemme kädestä, pelkäämättä palvella häntä
        75. pyhyydessä ja vanhurskaudessa hänen edessään kaikkina elinpäivinämme.
        76. Ja sinä, lapsukainen, olet kutsuttava Korkeimman profeetaksi, sillä sinä olet käyvä Herran edellä valmistaaksesi hänen teitään,
        77. antaaksesi hänen kansalleen pelastuksen tuntemisen heidän syntiensä anteeksisaamisessa,
        78. meidän Jumalamme sydämellisen laupeuden tähden, jonka kautta meidän puoleemme katsoo aamun koitto korkeudesta,
        79. loistaen meille, jotka istumme pimeydessä ja kuoleman varjossa, ja ohjaten meidän jalkamme rauhan tielle."
        80. Ja lapsi kasvoi ja vahvistui hengessä. Ja hän oli erämaassa siihen päivään asti, jona hän oli astuva Israelin eteen.

• jatkoa edell.
        kaiken tarvittavan kirjoitti:

60. Mutta hänen äitinsä vastasi ja sanoi: "Ei suinkaan, vaan hänen nimensä on oleva Johannes".
        61. Niin he sanoivat hänelle: "Eihän sinun suvussasi ole ketään, jolla on se nimi".
        62. Ja he kysyivät viittomalla lapsen isältä, minkä nimen hän tahtoi hänelle annettavaksi.
        63. Niin hän pyysi taulun ja kirjoitti siihen nämä sanat: "Johannes on hänen nimensä". Ja kaikki ihmettelivät.
        64. Ja kohta hänen suunsa aukeni, ja hänen kielensä vapautui, ja hän puhui kiittäen Jumalaa.
        65. Ja tuli pelko kaikille heidän ympärillään asuvaisille, ja koko Juudean vuorimaassa puhuttiin kaikista näistä tapahtumista;
        66. ja kaikki, jotka niistä kuulivat, panivat ne mieleensä ja sanoivat: "Mikähän tästä lapsesta tulee?" Sillä Herran käsi oli hänen kanssansa.
        67. Ja Sakarias, hänen isänsä, täytettiin Pyhällä Hengellä, ja hän ennusti sanoen:
        68. "Kiitetty olkoon Herra, Israelin Jumala, sillä hän on katsonut kansansa puoleen ja valmistanut sille lunastuksen
        69. ja kohottanut meille pelastuksen sarven palvelijansa Daavidin huoneesta
        70. - niinkuin hän on puhunut hamasta ikiajoista pyhäin profeettainsa suun kautta -
        71. pelastukseksi vihollisistamme ja kaikkien niiden kädestä, jotka meitä vihaavat,
        72. tehdäkseen laupeuden meidän isillemme ja muistaakseen pyhän liittonsa,
        73. sen valan, jonka hän vannoi Aabrahamille, meidän isällemme;
        74. suodakseen meidän, vapahdettuina vihollistemme kädestä, pelkäämättä palvella häntä
        75. pyhyydessä ja vanhurskaudessa hänen edessään kaikkina elinpäivinämme.
        76. Ja sinä, lapsukainen, olet kutsuttava Korkeimman profeetaksi, sillä sinä olet käyvä Herran edellä valmistaaksesi hänen teitään,
        77. antaaksesi hänen kansalleen pelastuksen tuntemisen heidän syntiensä anteeksisaamisessa,
        78. meidän Jumalamme sydämellisen laupeuden tähden, jonka kautta meidän puoleemme katsoo aamun koitto korkeudesta,
        79. loistaen meille, jotka istumme pimeydessä ja kuoleman varjossa, ja ohjaten meidän jalkamme rauhan tielle."
        80. Ja lapsi kasvoi ja vahvistui hengessä. Ja hän oli erämaassa siihen päivään asti, jona hän oli astuva Israelin eteen.

Evankeliumi Luukkaan mukaan 2
        1. Ja tapahtui niinä päivinä, että keisari Augustukselta kävi käsky, että kaikki maailma oli verolle pantava.
        2. Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Kyreniuksen ollessa Syyrian maaherrana.
        3. Ja kaikki menivät verolle pantaviksi, kukin omaan kaupunkiinsa.
        4. Niin Joosefkin lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista, ylös Juudeaan, Daavidin kaupunkiin, jonka nimi on Beetlehem, hän kun oli Daavidin huonetta ja sukua,
        5. verolle pantavaksi Marian, kihlattunsa, kanssa, joka oli raskaana.
        6. Niin tapahtui heidän siellä ollessaan, että Marian synnyttämisen aika tuli.
        7. Ja hän synnytti pojan, esikoisensa, ja kapaloi hänet ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut sijaa majatalossa.
        8. Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa yöllä laumaansa.
        9. Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti.
        10. Mutta enkeli sanoi heille: "Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:
        11. teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.
        12. Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen kapaloituna ja seimessä makaamassa."
        13. Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri joukko taivaallista sotaväkeä, ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat:
        14. "Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!"
        15. Ja kun enkelit olivat menneet paimenten luota taivaaseen, niin nämä puhuivat toisillensa: "Menkäämme nyt Beetlehemiin katsomaan sitä, mikä on tapahtunut ja minkä Herra meille ilmoitti".
        16. Ja he menivät kiiruhtaen ja löysivät Marian ja Joosefin ja lapsen, joka makasi seimessä.
        17. Ja kun he tämän olivat nähneet, ilmoittivat he sen sanan, joka oli puhuttu heille tästä lapsesta.
        18. Ja kaikki, jotka sen kuulivat, ihmettelivät sitä, mitä paimenet heille puhuivat.
        19. Mutta Maria kätki kaikki nämä sanat ja tutkisteli niitä sydämessänsä.
        20. Ja paimenet palasivat kiittäen ja ylistäen Jumalaa kaikesta, minkä olivat kuulleet ja nähneet, sen mukaan kuin heille oli puhuttu.
        21. Kun sitten kahdeksan päivää oli kulunut ja lapsi oli ympärileikattava, annettiin hänelle nimi Jeesus, jonka enkeli oli hänelle antanut, ennenkuin hän sikisi äitinsä kohdussa.
        22. Ja kun heidän puhdistuspäivänsä, Mooseksen lain mukaan, olivat täyttyneet, veivät he hänet ylös Jerusalemiin asettaaksensa hänet Herran eteen
        23. - niinkuin on kirjoitettuna Herran laissa: "Jokainen miehenpuoli, joka avaa äidinkohdun, luettakoon Herralle pyhitetyksi" -
        24. ja uhrataksensa, niinkuin Herran laissa on säädetty, parin metsäkyyhkysiä tai kaksi kyyhkysenpoikaa.
        25. Ja katso, Jerusalemissa oli mies, nimeltä Simeon; hän oli hurskas ja jumalinen mies, joka odotti Israelin lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen päällänsä.
        26. Ja Pyhä Henki oli hänelle ilmoittanut, ettei hän ollut näkevä kuolemaa, ennenkuin oli nähnyt Herran Voidellun.
        27. Ja hän tuli Hengen vaikutuksesta pyhäkköön. Ja kun vanhemmat toivat Jeesus-lasta sisälle tehdäkseen hänelle, niinkuin tapa oli lain mukaan,
        28. otti hänkin hänet syliinsä ja kiitti Jumalaa ja sanoi:
        29. "Herra, nyt sinä lasket palvelijasi rauhaan menemään, sanasi mukaan;
        30. sillä minun silmäni ovat nähneet sinun autuutesi,

• Niskoittelevalle
        jatkoa edell. kirjoitti:

1. Ja tapahtui niinä päivinä, että keisari Augustukselta kävi käsky, että kaikki maailma oli verolle pantava.
        2. Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Kyreniuksen ollessa Syyrian maaherrana.
        3. Ja kaikki menivät verolle pantaviksi, kukin omaan kaupunkiinsa.
        4. Niin Joosefkin lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista, ylös Juudeaan, Daavidin kaupunkiin, jonka nimi on Beetlehem, hän kun oli Daavidin huonetta ja sukua,
        5. verolle pantavaksi Marian, kihlattunsa, kanssa, joka oli raskaana.
        6. Niin tapahtui heidän siellä ollessaan, että Marian synnyttämisen aika tuli.
        7. Ja hän synnytti pojan, esikoisensa, ja kapaloi hänet ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut sijaa majatalossa.
        8. Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa yöllä laumaansa.
        9. Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti.
        10. Mutta enkeli sanoi heille: "Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:
        11. teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.
        12. Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen kapaloituna ja seimessä makaamassa."
        13. Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri joukko taivaallista sotaväkeä, ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat:
        14. "Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!"
        15. Ja kun enkelit olivat menneet paimenten luota taivaaseen, niin nämä puhuivat toisillensa: "Menkäämme nyt Beetlehemiin katsomaan sitä, mikä on tapahtunut ja minkä Herra meille ilmoitti".
        16. Ja he menivät kiiruhtaen ja löysivät Marian ja Joosefin ja lapsen, joka makasi seimessä.
        17. Ja kun he tämän olivat nähneet, ilmoittivat he sen sanan, joka oli puhuttu heille tästä lapsesta.
        18. Ja kaikki, jotka sen kuulivat, ihmettelivät sitä, mitä paimenet heille puhuivat.
        19. Mutta Maria kätki kaikki nämä sanat ja tutkisteli niitä sydämessänsä.
        20. Ja paimenet palasivat kiittäen ja ylistäen Jumalaa kaikesta, minkä olivat kuulleet ja nähneet, sen mukaan kuin heille oli puhuttu.
        21. Kun sitten kahdeksan päivää oli kulunut ja lapsi oli ympärileikattava, annettiin hänelle nimi Jeesus, jonka enkeli oli hänelle antanut, ennenkuin hän sikisi äitinsä kohdussa.
        22. Ja kun heidän puhdistuspäivänsä, Mooseksen lain mukaan, olivat täyttyneet, veivät he hänet ylös Jerusalemiin asettaaksensa hänet Herran eteen
        23. - niinkuin on kirjoitettuna Herran laissa: "Jokainen miehenpuoli, joka avaa äidinkohdun, luettakoon Herralle pyhitetyksi" -
        24. ja uhrataksensa, niinkuin Herran laissa on säädetty, parin metsäkyyhkysiä tai kaksi kyyhkysenpoikaa.
        25. Ja katso, Jerusalemissa oli mies, nimeltä Simeon; hän oli hurskas ja jumalinen mies, joka odotti Israelin lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen päällänsä.
        26. Ja Pyhä Henki oli hänelle ilmoittanut, ettei hän ollut näkevä kuolemaa, ennenkuin oli nähnyt Herran Voidellun.
        27. Ja hän tuli Hengen vaikutuksesta pyhäkköön. Ja kun vanhemmat toivat Jeesus-lasta sisälle tehdäkseen hänelle, niinkuin tapa oli lain mukaan,
        28. otti hänkin hänet syliinsä ja kiitti Jumalaa ja sanoi:
        29. "Herra, nyt sinä lasket palvelijasi rauhaan menemään, sanasi mukaan;
        30. sillä minun silmäni ovat nähneet sinun autuutesi,

31. jonka sinä olet valmistanut kaikkien kansojen nähdä,
        32. valkeudeksi, joka on ilmestyvä pakanoille, ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille".
        33. Ja hänen isänsä ja äitinsä ihmettelivät sitä, mitä hänestä sanottiin.
        34. Ja Simeon siunasi heitä ja sanoi Marialle, hänen äidilleen: "Katso, tämä on pantu lankeemukseksi ja nousemukseksi monelle Israelissa ja merkiksi, jota vastaan sanotaan
        35. - ja myös sinun sielusi lävitse on miekka käyvä - että monen sydämen ajatukset tulisivat ilmi".
        36. Ja oli naisprofeetta, Hanna, Fanuelin tytär, Asserin sukukuntaa. Hän oli jo tullut iälliseksi. Mentyään neitsyenä naimisiin hän oli elänyt miehensä kanssa seitsemän vuotta,
        37. ja oli nyt leski, kahdeksankymmenen neljän vuoden ikäinen. Hän ei poistunut pyhäköstä, vaan palveli siellä Jumalaa paastoilla ja rukouksilla yötä ja päivää.
        38. Ja juuri sillä hetkellä hän tuli siihen, ylisti Jumalaa ja puhui lapsesta kaikille, jotka odottivat Jerusalemin lunastusta.
        39. Ja täytettyään kaiken, mikä Herran lain mukaan oli tehtävä, he palasivat Galileaan, kaupunkiinsa Nasaretiin.
        40. Ja lapsi kasvoi ja vahvistui ja täyttyi viisaudella, ja Jumalan armo oli hänen päällänsä.
        41. Ja hänen vanhempansa matkustivat joka vuosi Jerusalemiin pääsiäisjuhlille.
        42. Hänen ollessaan kaksitoistavuotias he niinikään vaelsivat ylös sinne juhlan tavan mukaan.
        43. Ja kun ne päivät olivat kuluneet ja he lähtivät kotiin, jäi poikanen Jeesus Jerusalemiin, eivätkä hänen vanhempansa sitä huomanneet.
        44. He luulivat hänen olevan matkaseurueessa ja kulkivat päivänmatkan ja etsivät häntä sukulaisten ja tuttavien joukosta;
        45. mutta kun eivät löytäneet, palasivat he Jerusalemiin etsien häntä.
        46. Ja kolmen päivän kuluttua he löysivät hänet pyhäköstä, jossa hän istui opettajain keskellä kuunnellen heitä ja kysellen heiltä.
        47. Ja kaikki, jotka häntä kuulivat, ihmettelivät hänen ymmärrystänsä ja vastauksiansa.
        48. Ja hänet nähdessään hänen vanhempansa hämmästyivät, ja hänen äitinsä sanoi hänelle: "Poikani, miksi meille näin teit? Katso, sinun isäsi ja minä olemme huolestuneina etsineet sinua."
        49. Niin hän sanoi heille: "Mitä te minua etsitte? Ettekö tienneet, että minun pitää niissä oleman, mitkä minun Isäni ovat?"
        50. Mutta he eivät ymmärtäneet sitä sanaa, jonka hän heille puhui.
        51. Ja hän lähti heidän kanssansa ja tuli Nasaretiin ja oli heille alamainen. Ja hänen äitinsä kätki kaikki nämä sanat sydämeensä.
        52. Ja Jeesus varttui viisaudessa ja iässä ja armossa Jumalan ja ihmisten edessä.

• Pontius Pilatus oli
        Niskoittelevalle kirjoitti:

31. jonka sinä olet valmistanut kaikkien kansojen nähdä,
        32. valkeudeksi, joka on ilmestyvä pakanoille, ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille".
        33. Ja hänen isänsä ja äitinsä ihmettelivät sitä, mitä hänestä sanottiin.
        34. Ja Simeon siunasi heitä ja sanoi Marialle, hänen äidilleen: "Katso, tämä on pantu lankeemukseksi ja nousemukseksi monelle Israelissa ja merkiksi, jota vastaan sanotaan
        35. - ja myös sinun sielusi lävitse on miekka käyvä - että monen sydämen ajatukset tulisivat ilmi".
        36. Ja oli naisprofeetta, Hanna, Fanuelin tytär, Asserin sukukuntaa. Hän oli jo tullut iälliseksi. Mentyään neitsyenä naimisiin hän oli elänyt miehensä kanssa seitsemän vuotta,
        37. ja oli nyt leski, kahdeksankymmenen neljän vuoden ikäinen. Hän ei poistunut pyhäköstä, vaan palveli siellä Jumalaa paastoilla ja rukouksilla yötä ja päivää.
        38. Ja juuri sillä hetkellä hän tuli siihen, ylisti Jumalaa ja puhui lapsesta kaikille, jotka odottivat Jerusalemin lunastusta.
        39. Ja täytettyään kaiken, mikä Herran lain mukaan oli tehtävä, he palasivat Galileaan, kaupunkiinsa Nasaretiin.
        40. Ja lapsi kasvoi ja vahvistui ja täyttyi viisaudella, ja Jumalan armo oli hänen päällänsä.
        41. Ja hänen vanhempansa matkustivat joka vuosi Jerusalemiin pääsiäisjuhlille.
        42. Hänen ollessaan kaksitoistavuotias he niinikään vaelsivat ylös sinne juhlan tavan mukaan.
        43. Ja kun ne päivät olivat kuluneet ja he lähtivät kotiin, jäi poikanen Jeesus Jerusalemiin, eivätkä hänen vanhempansa sitä huomanneet.
        44. He luulivat hänen olevan matkaseurueessa ja kulkivat päivänmatkan ja etsivät häntä sukulaisten ja tuttavien joukosta;
        45. mutta kun eivät löytäneet, palasivat he Jerusalemiin etsien häntä.
        46. Ja kolmen päivän kuluttua he löysivät hänet pyhäköstä, jossa hän istui opettajain keskellä kuunnellen heitä ja kysellen heiltä.
        47. Ja kaikki, jotka häntä kuulivat, ihmettelivät hänen ymmärrystänsä ja vastauksiansa.
        48. Ja hänet nähdessään hänen vanhempansa hämmästyivät, ja hänen äitinsä sanoi hänelle: "Poikani, miksi meille näin teit? Katso, sinun isäsi ja minä olemme huolestuneina etsineet sinua."
        49. Niin hän sanoi heille: "Mitä te minua etsitte? Ettekö tienneet, että minun pitää niissä oleman, mitkä minun Isäni ovat?"
        50. Mutta he eivät ymmärtäneet sitä sanaa, jonka hän heille puhui.
        51. Ja hän lähti heidän kanssansa ja tuli Nasaretiin ja oli heille alamainen. Ja hänen äitinsä kätki kaikki nämä sanat sydämeensä.
        52. Ja Jeesus varttui viisaudessa ja iässä ja armossa Jumalan ja ihmisten edessä.

Evankeliumi Luukkaan mukaan 3
        1. Viidentenätoista keisari Tiberiuksen hallitusvuotena, kun Pontius Pilatus oli Juudean maaherrana ja Herodes Galilean neljännysruhtinaana ja hänen veljensä Filippus Iturean ja Trakonitiinmaan neljännysruhtinaana ja Lysanias Abilenen neljännysruhtinaana,
        2. siihen aikaan kun Hannas oli ylimmäisenä pappina, ynnä myös Kaifas, tuli Jumalan sana Johannekselle, Sakariaan pojalle, erämaassa.
        3. Ja hän vaelsi kaikissa seuduissa Jordanin varrella ja saarnasi parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi,
        4. niinkuin on kirjoitettuna profeetta Esaiaan sanojen kirjassa: "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'.
        5. Kaikki laaksot täytettäköön, ja kaikki vuoret ja kukkulat alennettakoon, ja mutkat tulkoot suoriksi ja koleikot tasaisiksi teiksi,
        6. ja kaikki liha on näkevä Jumalan autuuden."
        7. Niin hän sanoi kansalle, joka vaelsi hänen kastettavakseen: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on teitä neuvonut pakenemaan tulevaista vihaa?
        8. Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä, älkääkä ruvetko sanomaan mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham', sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
        9. Jo on myös kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen."
        10. Ja kansa kysyi häneltä sanoen: "Mitä meidän siis pitää tekemän?"
        11. Hän vastasi ja sanoi heille: "Jolla on kaksi ihokasta, antakoon toisen sille, joka on ilman; ja jolla on ruokaa, tehköön samoin".
        12. Niin tuli myös publikaaneja kastettaviksi, ja he sanoivat hänelle: "Opettaja, mitä meidän pitää tekemän?"
        13. Hän sanoi heille: "Älkää vaatiko enempää, kuin mikä teille on säädetty".
        14. Myös sotamiehet kysyivät häneltä sanoen: "Mitäs meidän pitää tekemän?" Ja hän sanoi heille: "Älkää kiskoko keneltäkään älkääkä kiristäkö, vaan tyytykää palkkaanne".
        15. Mutta kun kansa yhä odotti ja kaikki ajattelivat sydämessään Johanneksesta, eikö hän itse ehkä ollut Kristus,
        16. niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
        17. Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisut aittaansa, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa."
        18. Antaen myös monia muita kehoituksia hän julisti kansalle evankeliumia.
        19. Mutta kun Herodes, neljännysruhtinas, sai häneltä nuhteita veljensä vaimon, Herodiaan, tähden ja kaiken sen pahan tähden, mitä hän, Herodes, oli tehnyt,
        20. niin hän kaiken muun lisäksi teki senkin, että sulki Johanneksen vankeuteen.
        21. Kun siis kaikkea kansaa kastettiin ja myöskin Jeesus oli saanut kasteen ja rukoili, niin tapahtui, että taivas aukeni
        22. ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".
        23. Ja hän, Jeesus, oli alottaessaan vaikutuksensa noin kolmenkymmenen vuoden vanha, ja oli, niinkuin luultiin, Joosefin poika. Joosef oli Eelin poika,
        24. Eeli Mattatin, tämä Leevin, tämä Melkin, tämä Jannain, tämä Joosefin,
        25. tämä Mattatiaan, tämä Aamoksen, tämä Naahumin, tämä Eslin, tämä Naggain,
        26. tämä Maahatin, tämä Mattatiaan, tämä Semeinin, tämä Joosekin, tämä Joodan,
        27. tämä Johananin, tämä Reesan, tämä Serubbaabelin, tämä Sealtielin, tämä Neerin,
        28. tämä Melkin, tämä Addin, tämä Koosamin, tämä Elmadamin, tämä Eerin,
        29. tämä Jeesuksen, tämä Elieserin, tämä Joorimin, tämä Mattatin, tämä Leevin,
        30. tämä Simeonin, tämä Juudan, tämä Joosefin, tämä Joonamin, tämä Eliakimin,
        31. tämä Melean, tämä Mennan, tämä Mattatan, tämä Naatanin, tämä Daavidin,
        32. tämä Iisain, tämä Oobedin, tämä Booaan, tämä Saalan, tämä Nahassonin,
        33. tämä Aminadabin, tämä Adminin, tämä Arnin, tämä Esromin, tämä Faareen, tämä Juudan,
        34. tämä Jaakobin, tämä Iisakin, tämä Aabrahamin, tämä Taaran, tämä Naahorin,
        35. tämä Serukin, tämä Ragaun, tämä Faalekin, tämä Eberin, tämä Saalan,
        36. tämä Kainamin, tämä Arfaksadin, tämä Seemin, tämä Nooan, tämä Laamekin,
        37. tämä Metusalan, tämä Eenokin, tämä Jaaretin, tämä Mahalalelin, tämä Keenanin,
        38. tämä Enoksen, tämä Seetin, tämä Aadamin, tämä Jumalan.

• evankeliumia
        Pontius Pilatus oli kirjoitti:

Evankeliumi Luukkaan mukaan 3
        1. Viidentenätoista keisari Tiberiuksen hallitusvuotena, kun Pontius Pilatus oli Juudean maaherrana ja Herodes Galilean neljännysruhtinaana ja hänen veljensä Filippus Iturean ja Trakonitiinmaan neljännysruhtinaana ja Lysanias Abilenen neljännysruhtinaana,
        2. siihen aikaan kun Hannas oli ylimmäisenä pappina, ynnä myös Kaifas, tuli Jumalan sana Johannekselle, Sakariaan pojalle, erämaassa.
        3. Ja hän vaelsi kaikissa seuduissa Jordanin varrella ja saarnasi parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi,
        4. niinkuin on kirjoitettuna profeetta Esaiaan sanojen kirjassa: "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'.
        5. Kaikki laaksot täytettäköön, ja kaikki vuoret ja kukkulat alennettakoon, ja mutkat tulkoot suoriksi ja koleikot tasaisiksi teiksi,
        6. ja kaikki liha on näkevä Jumalan autuuden."
        7. Niin hän sanoi kansalle, joka vaelsi hänen kastettavakseen: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on teitä neuvonut pakenemaan tulevaista vihaa?
        8. Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä, älkääkä ruvetko sanomaan mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham', sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
        9. Jo on myös kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen."
        10. Ja kansa kysyi häneltä sanoen: "Mitä meidän siis pitää tekemän?"
        11. Hän vastasi ja sanoi heille: "Jolla on kaksi ihokasta, antakoon toisen sille, joka on ilman; ja jolla on ruokaa, tehköön samoin".
        12. Niin tuli myös publikaaneja kastettaviksi, ja he sanoivat hänelle: "Opettaja, mitä meidän pitää tekemän?"
        13. Hän sanoi heille: "Älkää vaatiko enempää, kuin mikä teille on säädetty".
        14. Myös sotamiehet kysyivät häneltä sanoen: "Mitäs meidän pitää tekemän?" Ja hän sanoi heille: "Älkää kiskoko keneltäkään älkääkä kiristäkö, vaan tyytykää palkkaanne".
        15. Mutta kun kansa yhä odotti ja kaikki ajattelivat sydämessään Johanneksesta, eikö hän itse ehkä ollut Kristus,
        16. niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
        17. Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisut aittaansa, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa."
        18. Antaen myös monia muita kehoituksia hän julisti kansalle evankeliumia.
        19. Mutta kun Herodes, neljännysruhtinas, sai häneltä nuhteita veljensä vaimon, Herodiaan, tähden ja kaiken sen pahan tähden, mitä hän, Herodes, oli tehnyt,
        20. niin hän kaiken muun lisäksi teki senkin, että sulki Johanneksen vankeuteen.
        21. Kun siis kaikkea kansaa kastettiin ja myöskin Jeesus oli saanut kasteen ja rukoili, niin tapahtui, että taivas aukeni
        22. ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".
        23. Ja hän, Jeesus, oli alottaessaan vaikutuksensa noin kolmenkymmenen vuoden vanha, ja oli, niinkuin luultiin, Joosefin poika. Joosef oli Eelin poika,
        24. Eeli Mattatin, tämä Leevin, tämä Melkin, tämä Jannain, tämä Joosefin,
        25. tämä Mattatiaan, tämä Aamoksen, tämä Naahumin, tämä Eslin, tämä Naggain,
        26. tämä Maahatin, tämä Mattatiaan, tämä Semeinin, tämä Joosekin, tämä Joodan,
        27. tämä Johananin, tämä Reesan, tämä Serubbaabelin, tämä Sealtielin, tämä Neerin,
        28. tämä Melkin, tämä Addin, tämä Koosamin, tämä Elmadamin, tämä Eerin,
        29. tämä Jeesuksen, tämä Elieserin, tämä Joorimin, tämä Mattatin, tämä Leevin,
        30. tämä Simeonin, tämä Juudan, tämä Joosefin, tämä Joonamin, tämä Eliakimin,
        31. tämä Melean, tämä Mennan, tämä Mattatan, tämä Naatanin, tämä Daavidin,
        32. tämä Iisain, tämä Oobedin, tämä Booaan, tämä Saalan, tämä Nahassonin,
        33. tämä Aminadabin, tämä Adminin, tämä Arnin, tämä Esromin, tämä Faareen, tämä Juudan,
        34. tämä Jaakobin, tämä Iisakin, tämä Aabrahamin, tämä Taaran, tämä Naahorin,
        35. tämä Serukin, tämä Ragaun, tämä Faalekin, tämä Eberin, tämä Saalan,
        36. tämä Kainamin, tämä Arfaksadin, tämä Seemin, tämä Nooan, tämä Laamekin,
        37. tämä Metusalan, tämä Eenokin, tämä Jaaretin, tämä Mahalalelin, tämä Keenanin,
        38. tämä Enoksen, tämä Seetin, tämä Aadamin, tämä Jumalan.

Evankeliumi Luukkaan mukaan 4
        1. Sitten Jeesus täynnä Pyhää Henkeä palasi Jordanilta; ja Henki kuljetti häntä erämaassa,
        2. ja perkele kiusasi häntä neljäkymmentä päivää. Eikä hän syönyt mitään niinä päivinä, mutta kun ne olivat päättyneet, tuli hänen nälkä.
        3. Niin perkele sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin sano tälle kivelle, että se muuttuu leiväksi".
        4. Jeesus vastasi hänelle: "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä'."
        5. Ja perkele vei hänet korkealle vuorelle ja näytti hänelle yhdessä tuokiossa kaikki maailman valtakunnat
        6. ja sanoi hänelle: "Sinulle minä annan kaiken tämän valtapiirin ja sen loiston, sillä minun haltuuni se on annettu, ja minä annan sen, kenelle tahdon.
        7. Jos sinä siis kumarrut minun eteeni, niin tämä kaikki on oleva sinun."
        8. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Kirjoitettu on: 'Sinun pitää kumartaman Herraa, sinun Jumalaasi, ja häntä ainoata palveleman'."
        9. Niin hän vei hänet Jerusalemiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas;
        10. sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta, että he varjelevat sinua',
        11. ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi'."
        12. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sanottu on: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi'."
        13. Ja kun oli kaiken kiusattavansa kiusannut, poistui perkele hänen luotaan ajaksi.
        14. Ja Jeesus palasi Hengen voimassa Galileaan; ja sanoma hänestä levisi kaikkiin ympärillä oleviin seutuihin.
        15. Ja hän opetti heidän synagoogissaan, ja kaikki ylistivät häntä.
        16. Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan.
        17. Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna:
        18. "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
        19. saarnaamaan Herran otollista vuotta".
        20. Ja käärittyään kirjan kokoon hän antoi sen palvelijalle ja istuutui; ja kaikkien synagoogassa olevien silmät olivat häneen kiinnitetyt.
        21. Niin hän rupesi puhumaan heille: "Tänä päivänä tämä kirjoitus on käynyt toteen teidän korvainne kuullen".
        22. Ja kaikki lausuivat hänestä hyvän todistuksen ja ihmettelivät niitä armon sanoja, jotka hänen suustansa lähtivät; ja he sanoivat: "Eikö tämä ole Joosefin poika?"
        23. Niin hän sanoi heille: "Kaiketi aiotte sanoa minulle tämän sananlaskun: 'Parantaja, paranna itsesi'; 'tee täälläkin, kotikaupungissasi, niitä suuria tekoja, joita olemme kuulleet tapahtuneen Kapernaumissa'."
        24. Ja hän sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ei kukaan profeetta ole otollinen kotikaupungissaan.
        25. Minä sanon teille totuudessa: monta leskeä oli Eliaan aikana Israelissa, kun taivas oli suljettuna kolme vuotta ja kuusi kuukautta ja suuri nälkä tuli kaikkeen maahan,
        26. eikä Eliasta lähetetty kenenkään tykö heistä, vaan ainoastaan leskivaimon tykö Siidonin-maan Sareptaan.
        27. Ja monta pitalista miestä oli Israelissa profeetta Elisan aikana, eikä kukaan heistä tullut puhdistetuksi, vaan ainoastaan Naiman, syyrialainen."
        28. Tämän kuullessaan kaikki, jotka olivat synagoogassa, tulivat kiukkua täyteen
        29. ja nousivat ja ajoivat hänet ulos kaupungista ja veivät hänet sen vuoren jyrkänteelle asti, jolle heidän kaupunkinsa oli rakennettu, syöstäkseen hänet alas.
        30. Mutta hän lähti pois käyden heidän keskitsensä.

• ei sallita puhua
        evankeliumia kirjoitti:

1. Sitten Jeesus täynnä Pyhää Henkeä palasi Jordanilta; ja Henki kuljetti häntä erämaassa,
        2. ja perkele kiusasi häntä neljäkymmentä päivää. Eikä hän syönyt mitään niinä päivinä, mutta kun ne olivat päättyneet, tuli hänen nälkä.
        3. Niin perkele sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin sano tälle kivelle, että se muuttuu leiväksi".
        4. Jeesus vastasi hänelle: "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä'."
        5. Ja perkele vei hänet korkealle vuorelle ja näytti hänelle yhdessä tuokiossa kaikki maailman valtakunnat
        6. ja sanoi hänelle: "Sinulle minä annan kaiken tämän valtapiirin ja sen loiston, sillä minun haltuuni se on annettu, ja minä annan sen, kenelle tahdon.
        7. Jos sinä siis kumarrut minun eteeni, niin tämä kaikki on oleva sinun."
        8. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Kirjoitettu on: 'Sinun pitää kumartaman Herraa, sinun Jumalaasi, ja häntä ainoata palveleman'."
        9. Niin hän vei hänet Jerusalemiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas;
        10. sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta, että he varjelevat sinua',
        11. ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi'."
        12. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sanottu on: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi'."
        13. Ja kun oli kaiken kiusattavansa kiusannut, poistui perkele hänen luotaan ajaksi.
        14. Ja Jeesus palasi Hengen voimassa Galileaan; ja sanoma hänestä levisi kaikkiin ympärillä oleviin seutuihin.
        15. Ja hän opetti heidän synagoogissaan, ja kaikki ylistivät häntä.
        16. Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan.
        17. Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna:
        18. "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
        19. saarnaamaan Herran otollista vuotta".
        20. Ja käärittyään kirjan kokoon hän antoi sen palvelijalle ja istuutui; ja kaikkien synagoogassa olevien silmät olivat häneen kiinnitetyt.
        21. Niin hän rupesi puhumaan heille: "Tänä päivänä tämä kirjoitus on käynyt toteen teidän korvainne kuullen".
        22. Ja kaikki lausuivat hänestä hyvän todistuksen ja ihmettelivät niitä armon sanoja, jotka hänen suustansa lähtivät; ja he sanoivat: "Eikö tämä ole Joosefin poika?"
        23. Niin hän sanoi heille: "Kaiketi aiotte sanoa minulle tämän sananlaskun: 'Parantaja, paranna itsesi'; 'tee täälläkin, kotikaupungissasi, niitä suuria tekoja, joita olemme kuulleet tapahtuneen Kapernaumissa'."
        24. Ja hän sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ei kukaan profeetta ole otollinen kotikaupungissaan.
        25. Minä sanon teille totuudessa: monta leskeä oli Eliaan aikana Israelissa, kun taivas oli suljettuna kolme vuotta ja kuusi kuukautta ja suuri nälkä tuli kaikkeen maahan,
        26. eikä Eliasta lähetetty kenenkään tykö heistä, vaan ainoastaan leskivaimon tykö Siidonin-maan Sareptaan.
        27. Ja monta pitalista miestä oli Israelissa profeetta Elisan aikana, eikä kukaan heistä tullut puhdistetuksi, vaan ainoastaan Naiman, syyrialainen."
        28. Tämän kuullessaan kaikki, jotka olivat synagoogassa, tulivat kiukkua täyteen
        29. ja nousivat ja ajoivat hänet ulos kaupungista ja veivät hänet sen vuoren jyrkänteelle asti, jolle heidän kaupunkinsa oli rakennettu, syöstäkseen hänet alas.
        30. Mutta hän lähti pois käyden heidän keskitsensä.

31. Ja hän meni alas Kapernaumiin, Galilean kaupunkiin, ja opetti kansaa sapattina.
        32. Ja he olivat hämmästyksissään hänen opetuksestansa, sillä hänen puheessansa oli voima.
        33. Ja synagoogassa oli mies, jossa oli saastaisen riivaajan henki. Tämä huusi suurella äänellä:
        34. "Voi, mitä sinulla on meidän kanssamme tekemistä, Jeesus Nasaretilainen? Oletko tullut meitä tuhoamaan? Minä tunnen sinut, kuka olet, sinä Jumalan Pyhä."
        35. Niin Jeesus nuhteli häntä sanoen: "Vaikene ja lähde hänestä". Ja riivaaja viskasi hänet maahan heidän keskelleen ja lähti hänestä, häntä ollenkaan vahingoittamatta.
        36. Ja heidät kaikki valtasi hämmästys, ja he puhuivat keskenään sanoen: "Mitä tämä puhe on, sillä hän käskee vallalla ja voimalla saastaisia henkiä, ja ne lähtevät ulos?"
        37. Ja maine hänestä levisi kaikkialle ympäristön seutuihin.
        38. Niin hän nousi ja meni synagoogasta Simonin kotiin. Ja Simonin anoppi sairasti kovaa kuumetta, ja he rukoilivat Jeesusta hänen puolestansa.
        39. Niin hän meni ja kumartui hänen ylitsensä ja nuhteli kuumetta, ja se lähti hänestä; ja heti vaimo nousi ja palveli heitä.
        40. Auringon laskiessa kaikki, joilla oli sairaita, mikä missäkin taudissa, veivät ne hänen tykönsä. Ja hän pani kätensä heidän itsekunkin päälle ja paransi heidät.
        41. Myös lähtivät riivaajat ulos monesta, huutaen ja sanoen: "Sinä olet Jumalan Poika!" Mutta hän nuhteli niitä eikä sallinut niiden puhua, koska ne tiesivät hänen olevan Kristuksen.
        42. Ja päivän tultua hän lähti pois ja meni autioon paikkaan; mutta kansa etsi häntä, ja saavuttuaan hänen luokseen he pidättelivät häntä lähtemästä heidän luotansa.
        43. Mutta hän sanoi heille: "Minun tulee muillekin kaupungeille julistaa Jumalan valtakunnan evankeliumia, sillä sitä varten minä olen lähetetty".
        44. Ja hän saarnasi Galilean synagoogissa.

• ei sallita puhua kirjoitti:

31. Ja hän meni alas Kapernaumiin, Galilean kaupunkiin, ja opetti kansaa sapattina.
        32. Ja he olivat hämmästyksissään hänen opetuksestansa, sillä hänen puheessansa oli voima.
        33. Ja synagoogassa oli mies, jossa oli saastaisen riivaajan henki. Tämä huusi suurella äänellä:
        34. "Voi, mitä sinulla on meidän kanssamme tekemistä, Jeesus Nasaretilainen? Oletko tullut meitä tuhoamaan? Minä tunnen sinut, kuka olet, sinä Jumalan Pyhä."
        35. Niin Jeesus nuhteli häntä sanoen: "Vaikene ja lähde hänestä". Ja riivaaja viskasi hänet maahan heidän keskelleen ja lähti hänestä, häntä ollenkaan vahingoittamatta.
        36. Ja heidät kaikki valtasi hämmästys, ja he puhuivat keskenään sanoen: "Mitä tämä puhe on, sillä hän käskee vallalla ja voimalla saastaisia henkiä, ja ne lähtevät ulos?"
        37. Ja maine hänestä levisi kaikkialle ympäristön seutuihin.
        38. Niin hän nousi ja meni synagoogasta Simonin kotiin. Ja Simonin anoppi sairasti kovaa kuumetta, ja he rukoilivat Jeesusta hänen puolestansa.
        39. Niin hän meni ja kumartui hänen ylitsensä ja nuhteli kuumetta, ja se lähti hänestä; ja heti vaimo nousi ja palveli heitä.
        40. Auringon laskiessa kaikki, joilla oli sairaita, mikä missäkin taudissa, veivät ne hänen tykönsä. Ja hän pani kätensä heidän itsekunkin päälle ja paransi heidät.
        41. Myös lähtivät riivaajat ulos monesta, huutaen ja sanoen: "Sinä olet Jumalan Poika!" Mutta hän nuhteli niitä eikä sallinut niiden puhua, koska ne tiesivät hänen olevan Kristuksen.
        42. Ja päivän tultua hän lähti pois ja meni autioon paikkaan; mutta kansa etsi häntä, ja saavuttuaan hänen luokseen he pidättelivät häntä lähtemästä heidän luotansa.
        43. Mutta hän sanoi heille: "Minun tulee muillekin kaupungeille julistaa Jumalan valtakunnan evankeliumia, sillä sitä varten minä olen lähetetty".
        44. Ja hän saarnasi Galilean synagoogissa.

Jeesuksen kautta Jumalalta tullut totuus tuhoaa ne saastaiset riivaajahenget, jotka eivät sallisi Jeesuksen puhua, että ...

"Se on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, Isä, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      57
      2761
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      43
      2205
    3. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      106
      2168
    4. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      29
      1894
    5. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      456
      1792
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      19
      1543
    7. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1492
    8. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      108
      1254
    9. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      2
      1221
    10. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      42
      1184
    Aihe