Sisäpiiri-ajatusta voi lähestyä negatiivisesti tai positiivisesti, jolloin päädytään erilaisiin lopputuloksiin.
Sisäpiiriläiset ovat tutkimushaluisia, etsivät näkökulmia, ajattelevat itsenäisesti ja samalla kollektiivisesti. He ovat terveellä tavalla narsistisia ja puolustavat itseään hyökkäyksiltä. Sisäpiiriläiset ovat tunneihmisiä, ja vastustavat sananvapauden rajoittajia, muottiin laittamista ja autoritääristä hallintaa.
Sisäpiiri on voi näinollen olla tie elämänpiiriin, vapauteen ja rakkauteen.
Sisäpiiri kunniaan - palstakirjoittelun kritiikki
127
184
Vastaukset
- henna...
En ole mikään psykologian asiantuntija ja muutenkaan en ole paljon opiskellut ihminen joten mielipiteeni voi johtua tästäkin mutta tuosta tutkimushalustanne tuli mieleen, ja ei vain nyt tullut mieleen vaan usein kun täällä lukee, että teillä on tapana napata joku psykologinen termi tai ilmiö, kirjoittaa se tänne ja käsitellä asiaa ikään kuin se liittyisi narsistiseen persoonallisuushäiriöön ja ihmisiin jotka ovat narsisteja, vaikkka se minun mielestäni ei liity siihen ollenkaan ja käsitellä asiaa niin että tulee tunne kuin tärkein päämääränne olisi kumota väitteet narsistien "pahuudesta" lähellään olevia ihmisiä kohtaan, hämärtää ihmisten mielessä ne piirteet mitkä narsistista tekevät narsistin ja kaikenlaisten psykologisten juttujen (jotka siis eivät minun mielestäni liity edes NPH:n) perusteella yrittää todistella että narsistit ovat itseasiassa aivan ylivertaisia ihmisiä nimenomaan hyvässä mielessä. Siis että tarkoituksena olisi sekoittaa ihmisten mielissä se totuus, minkälaisia narsistit kuitenkin todellisuudessa ovat.
Itse en ole saanut tältä palstalta kovinkaan paljon tietoa narsismista ja loppujen lopuksi minulla on tunne, että tällä palstalla on todellista keskustelua narsistisesta persoonallisuushäiriöstä todella vähän ainakaan "sisäpiiriläisten" kirjoittamana.
Johtuneeko sitten siitä että itse en vain ymmärrä? :)- elämän kevät
Mun nähdäkseni nää piirileikit on vaan leikkiä ja jonkinlaista teatteria, jolla on jonkinlainen tavoite jota en tiedä :)
Itse en halua kuulua mihinkään piireihin, koska ne ahdistavat mua liikaa. Parempi siksi pysytellä hyvän välimatkan päässä kaikenlaisista piireistä. - M.B.
Ymmärrät hyvin.
Mutta. Jos esimerkiksi joukko ihmisiä alkaisi keskustella punaisesta kukasta, minkälainen keskustelu kulultaan mahdollisesti olisi?
Ja ei. Tämä ei ole ylimielinen kommentti, ei vähämielinen kkommentti, ei vittuileva eikä vinoileva kommentti, vaan ihan suora, aito ja rehellinen kysymys, jota kun JOS viitsisit mahdollisesti hetken pyöritellä mielessäsi, saattaisit oivaltaa sisäpiiriläisyydestä ihan omin voimin sen "jonkin" uupumaan jääneen palasen.
Ja siltikin, minun mielipiteeni on, että palstalle mahtuu. Eikä ole mikään pakko käyttä mitään määritelmiä muista kirjoittelijoista, ja siis yhtään mitään määritelmiä ei ole pakko käyttää muista kirjoittajista. - henna...
M.B. kirjoitti:
Ymmärrät hyvin.
Mutta. Jos esimerkiksi joukko ihmisiä alkaisi keskustella punaisesta kukasta, minkälainen keskustelu kulultaan mahdollisesti olisi?
Ja ei. Tämä ei ole ylimielinen kommentti, ei vähämielinen kkommentti, ei vittuileva eikä vinoileva kommentti, vaan ihan suora, aito ja rehellinen kysymys, jota kun JOS viitsisit mahdollisesti hetken pyöritellä mielessäsi, saattaisit oivaltaa sisäpiiriläisyydestä ihan omin voimin sen "jonkin" uupumaan jääneen palasen.
Ja siltikin, minun mielipiteeni on, että palstalle mahtuu. Eikä ole mikään pakko käyttä mitään määritelmiä muista kirjoittelijoista, ja siis yhtään mitään määritelmiä ei ole pakko käyttää muista kirjoittajista..M.B. jos tarkoituksesi oli vastata tuohon mitä minä tarkalleen ottaen kirjoitin niin siihen et kyllä minun mielestäni vastannut ollenkaan. Alkaisi keskustella punaisesta kukasta......?????
- M.B.
henna... kirjoitti:
.M.B. jos tarkoituksesi oli vastata tuohon mitä minä tarkalleen ottaen kirjoitin niin siihen et kyllä minun mielestäni vastannut ollenkaan. Alkaisi keskustella punaisesta kukasta......?????
No, pyörittelitkö kysymystä mielessäsi, vai heittäydyitkö saman tien - mä en siis ymmärrä mitään - defenssilinjalle suoriltaan??????
Voit toki olla pohtimattakin asiaa. Musta kaikki liittyy tavalla tai toisella narsismiin.
Ajattele kritiikin merkitystä ja siihen suhtautumista. Ja varsinkin itsekritiikkiä ja omien vastausten kuuntelemista. Jos kuuntelu tekee kipeää, ihminen todennäköisesti lohkoo pois itsestään jotain.
Ihminen voi ajatella olevansa uhri, ja olla väärässä
Ihminen voi ajatella olevansa narsisti, ja olla väärässä
Mutta jos ihminen ottaa huomioon molemmat mahdollisuudet, hän on ainakin toisessa asiassa oikeassa. Tässä se juju mielestäni piilee, tutkia asioita monien näkökulmien, myös kritiikin kautta.
Arvotan itse ihmiset tekojen ja sanojen kautta. Kaikilla on silti sama ihmisarvonsa ja ainutlaatuisuutensa, eli samalla viivalla ollaan.
Katkeruuden yli pääseminen, se lienee meillä kaikilla ykköstavoite, eikä siihen ole patenttiratkaisua, siksi kai täälläkin asioita pyöritellään kun sitä vastausta uhreille haetaan. Jokainen löytää sen omalta polultaan, ja joskus yllättävästäkin paikasta.
Kiitos Henna kommentistasi! :)elämän kevät kirjoitti:
Mun nähdäkseni nää piirileikit on vaan leikkiä ja jonkinlaista teatteria, jolla on jonkinlainen tavoite jota en tiedä :)
Itse en halua kuulua mihinkään piireihin, koska ne ahdistavat mua liikaa. Parempi siksi pysytellä hyvän välimatkan päässä kaikenlaisista piireistä.Ollaan vaan ihmisiä kirjoittelemassa ajatuksiamme.. ;)
- M.B.
yxex kirjoitti:
Musta kaikki liittyy tavalla tai toisella narsismiin.
Ajattele kritiikin merkitystä ja siihen suhtautumista. Ja varsinkin itsekritiikkiä ja omien vastausten kuuntelemista. Jos kuuntelu tekee kipeää, ihminen todennäköisesti lohkoo pois itsestään jotain.
Ihminen voi ajatella olevansa uhri, ja olla väärässä
Mutta jos ihminen ottaa huomioon molemmat mahdollisuudet, hän on ainakin toisessa asiassa oikeassa. Tässä se juju mielestäni piilee, tutkia asioita monien näkökulmien, myös kritiikin kautta.
Arvotan itse ihmiset tekojen ja sanojen kautta. Kaikilla on silti sama ihmisarvonsa ja ainutlaatuisuutensa, eli samalla viivalla ollaan.
Katkeruuden yli pääseminen, se lienee meillä kaikilla ykköstavoite, eikä siihen ole patenttiratkaisua, siksi kai täälläkin asioita pyöritellään kun sitä vastausta uhreille haetaan. Jokainen löytää sen omalta polultaan, ja joskus yllättävästäkin paikasta.
Kiitos Henna kommentistasi! :)"Ihminen voi ajatella olevansa uhri, ja olla väärässä
Mutta jos ihminen ottaa huomioon molemmat mahdollisuudet, hän on ainakin toisessa asiassa oikeassa."
Kyllä, vaikka itsetarkoituksena ei olekaan olla oikeassa, vaan ehkä enemmän jopa onnellinen.. M.B. kirjoitti:
No, pyörittelitkö kysymystä mielessäsi, vai heittäydyitkö saman tien - mä en siis ymmärrä mitään - defenssilinjalle suoriltaan??????
Voit toki olla pohtimattakin asiaa.Moi määbää, en ole sää, vaikka tuolta toisesta ketjusta niin luinkin ;)
Olet hyvä pohtija, säilytä linja...sussa on valovoimaa ja se takaa myös maalitauluna olemisen riemun. *näyks*M.B. kirjoitti:
"Ihminen voi ajatella olevansa uhri, ja olla väärässä
Mutta jos ihminen ottaa huomioon molemmat mahdollisuudet, hän on ainakin toisessa asiassa oikeassa."
Kyllä, vaikka itsetarkoituksena ei olekaan olla oikeassa, vaan ehkä enemmän jopa onnellinen..Joo, ei itsetarkoitus ole voittaa toista ihmistä 'olimpas oikeassa hävisit väittelyn-olen sua ylempänä'-tyyliin, vaan löytää itselleen ne vastaukset. Sieltä se onnellisuuskin sitten kumpuaa.
- M.B.
yxex kirjoitti:
Moi määbää, en ole sää, vaikka tuolta toisesta ketjusta niin luinkin ;)
Olet hyvä pohtija, säilytä linja...sussa on valovoimaa ja se takaa myös maalitauluna olemisen riemun. *näyks*=DD
Kiitos kamu sanoistasi ;)
*välillä löylyyn, välillä ulos* - ent.ilkis
yxex kirjoitti:
Joo, ei itsetarkoitus ole voittaa toista ihmistä 'olimpas oikeassa hävisit väittelyn-olen sua ylempänä'-tyyliin, vaan löytää itselleen ne vastaukset. Sieltä se onnellisuuskin sitten kumpuaa.
Juu ei. Olet keksinyt siihen sisäpiirin....niin ei tarvitse ikinä "voittaa" rehellisesti vaan on aina "voittajan paikalla".
Eri asia sitten kenen onni kumpuaa narsistipalstan sisäpiiriläisyydestä....Ehkä heitäkin on....Kuten aiemmin sanottua; allekirjoittanut ei kuulu niihin. Mikään ei ole sen säälittävämpää kuin mielipiteensä myyminen etukäteen. ent.ilkis kirjoitti:
Juu ei. Olet keksinyt siihen sisäpiirin....niin ei tarvitse ikinä "voittaa" rehellisesti vaan on aina "voittajan paikalla".
Eri asia sitten kenen onni kumpuaa narsistipalstan sisäpiiriläisyydestä....Ehkä heitäkin on....Kuten aiemmin sanottua; allekirjoittanut ei kuulu niihin. Mikään ei ole sen säälittävämpää kuin mielipiteensä myyminen etukäteen.Itse koen sisäpiirin rajoittavan vain yhtä asiaa: diktaattorin valtaannousua. Pidän tätä tiimityöskentelynä jossa jokainen hyötyy toistensa oivalluksista ja kollektiivinen tietomäärä kasvaa..
En suinkaan ole jumahtanut joustamattomaan mielipiteeseen, vaan vaihdan parempaan teoriaan kun se on punnittu ja paremmaksi havaittu.- henna...
yxex kirjoitti:
Itse koen sisäpiirin rajoittavan vain yhtä asiaa: diktaattorin valtaannousua. Pidän tätä tiimityöskentelynä jossa jokainen hyötyy toistensa oivalluksista ja kollektiivinen tietomäärä kasvaa..
En suinkaan ole jumahtanut joustamattomaan mielipiteeseen, vaan vaihdan parempaan teoriaan kun se on punnittu ja paremmaksi havaittu.Diktaattorin valtaannousua :D :D Noinko dramaattisesti suhtaudut tähän kritiikkiin ja epäilyihin mtä tässä on esiintynyt pari päivää enemmänkin?
Sori vaan mutta minulle on tullut mielikuva, että vaihdat mielipidettäsi sen mukaan minkälainen vastaus kulloinkin pönkittää sinun luomaasi kuvaa sinun ja "sisäpiirin" joustavuudesta, tuntuu siltä, että se vaihdettu mielipide ei ole punnittu ja paremmaksi havaittu, koska minun mielestäni ainakin tunnut vaihtavan mielipidettäsi jopa tunnin sisällä eri ketjuissa, riippuen siitä minkälainen mielipide pönkittää sinun markkinoimaa kuvaa itsestäsi. Siltä minusta rejhellisesti sanottuna tuntuu, anteeksi jos olen väärässä. - d.i.c.e
henna... kirjoitti:
Diktaattorin valtaannousua :D :D Noinko dramaattisesti suhtaudut tähän kritiikkiin ja epäilyihin mtä tässä on esiintynyt pari päivää enemmänkin?
Sori vaan mutta minulle on tullut mielikuva, että vaihdat mielipidettäsi sen mukaan minkälainen vastaus kulloinkin pönkittää sinun luomaasi kuvaa sinun ja "sisäpiirin" joustavuudesta, tuntuu siltä, että se vaihdettu mielipide ei ole punnittu ja paremmaksi havaittu, koska minun mielestäni ainakin tunnut vaihtavan mielipidettäsi jopa tunnin sisällä eri ketjuissa, riippuen siitä minkälainen mielipide pönkittää sinun markkinoimaa kuvaa itsestäsi. Siltä minusta rejhellisesti sanottuna tuntuu, anteeksi jos olen väärässä.Kumartakaa narsismipalstan diktaattoria! Kauan eläköön narskukuningas! ;D
* Pakko lähteä tupakalle katselemaan hetken oikeaa maailmaa ja oikeita ihmisiä... *
Suosittelen samaa lämpimästi myös kaikille muille palstalaisille. henna... kirjoitti:
Diktaattorin valtaannousua :D :D Noinko dramaattisesti suhtaudut tähän kritiikkiin ja epäilyihin mtä tässä on esiintynyt pari päivää enemmänkin?
Sori vaan mutta minulle on tullut mielikuva, että vaihdat mielipidettäsi sen mukaan minkälainen vastaus kulloinkin pönkittää sinun luomaasi kuvaa sinun ja "sisäpiirin" joustavuudesta, tuntuu siltä, että se vaihdettu mielipide ei ole punnittu ja paremmaksi havaittu, koska minun mielestäni ainakin tunnut vaihtavan mielipidettäsi jopa tunnin sisällä eri ketjuissa, riippuen siitä minkälainen mielipide pönkittää sinun markkinoimaa kuvaa itsestäsi. Siltä minusta rejhellisesti sanottuna tuntuu, anteeksi jos olen väärässä.Arvostan rehellistä mielipidettä, enkä kiistä mielikuvaasi ja näkemystäsi :)
d.i.c.e kirjoitti:
Kumartakaa narsismipalstan diktaattoria! Kauan eläköön narskukuningas! ;D
* Pakko lähteä tupakalle katselemaan hetken oikeaa maailmaa ja oikeita ihmisiä... *
Suosittelen samaa lämpimästi myös kaikille muille palstalaisille.*jäähylle happihyppelylle röökille tupakkapiiriin..* ;-D
- elämän kevät
yxex kirjoitti:
*jäähylle happihyppelylle röökille tupakkapiiriin..* ;-D
Pitäkää haiseva piirinne, hah mä lopetan! :P
- M.B.
elämän kevät kirjoitti:
Pitäkää haiseva piirinne, hah mä lopetan! :P
:) Arvot kohdillaan. Ensin oma terveys, sitten vasta juorut..
M.B. kirjoitti:
:) Arvot kohdillaan. Ensin oma terveys, sitten vasta juorut..
Mielikuvahommista vielä; istutaan täällä sossun nahkapenkillä ilkikurimuksen, d.i.c.en, tempun ja elisaketun kanssa...aika on pakko saada kulumaan jotenkin niin ipodeilla söhitään viestejä sinne teidän ratoksi.. ;-D
- henna...
henna... kirjoitti:
Sori vaan mutta minulle on tullut mielikuva, että vaihdat mielipidettäsi sen mukaan minkälainen vastaus kulloinkin pönkittää sinun luomaasi kuvaa sinun ja "sisäpiirin" joustavuudesta, tuntuu siltä, että se vaihdettu mielipide ei ole punnittu ja paremmaksi havaittu, koska minun mielestäni ainakin tunnut vaihtavan mielipidettäsi jopa tunnin sisällä eri ketjuissa, riippuen siitä minkälainen mielipide pönkittää sinun markkinoimaa kuvaa itsestäsi. Siltä minusta rejhellisesti sanottuna tuntuu, anteeksi jos olen väärässä.Ahaa, koska mielestänne "sisäpiirillä" estätte DIKTAATTORIN VALTAANNOUSUN niin siksi kritiikkimme "sisäpiiriä" kohtaan on teille kuin sodanjulistus? Entä jos kritikki ei kumpuakaan ollenkaan halusta olla diktaattori vaan on ihan aiheellista? Entä jos "sisäpiirin" tarkoitus ja halu on olla itse se diktaattori ja kuvitttelette sen vuoksi samaa myös niistä, jotka teitä kritisoivat?
- M.B.
yxex kirjoitti:
Mielikuvahommista vielä; istutaan täällä sossun nahkapenkillä ilkikurimuksen, d.i.c.en, tempun ja elisaketun kanssa...aika on pakko saada kulumaan jotenkin niin ipodeilla söhitään viestejä sinne teidän ratoksi.. ;-D
Kiitos :) Virkistää kovasti. Itse "lepuutan" silmiäni ja aivojani lukemalla teidän söhimiänne viestejä..
Välillä piti vaan käydä vääntämässä kolme kappaletta eteenpäin ja syömässä..jotta voin taas hetken jatkaa parissanne lepäilyä :D - :D
yxex kirjoitti:
Toi "vitsi" sossun nahkapenkistä on nimimerkki temppuilijan lanseeraama niin eikö mielikuvitus muilla riitä keksimään jotain ihan omaa, vaan koko lauma (tai sama henkilö) toistelee samaa :DDDDD
- M.B.
henna... kirjoitti:
Ahaa, koska mielestänne "sisäpiirillä" estätte DIKTAATTORIN VALTAANNOUSUN niin siksi kritiikkimme "sisäpiiriä" kohtaan on teille kuin sodanjulistus? Entä jos kritikki ei kumpuakaan ollenkaan halusta olla diktaattori vaan on ihan aiheellista? Entä jos "sisäpiirin" tarkoitus ja halu on olla itse se diktaattori ja kuvitttelette sen vuoksi samaa myös niistä, jotka teitä kritisoivat?
" Entä jos "sisäpiirin" tarkoitus ja halu on olla itse se diktaattori ja kuvitttelette sen vuoksi samaa myös niistä, jotka teitä kritisoivat?"
Kuulostaa "ulkopiirin" vainoharhalta..
Sitäpaitsi, sun ja yxexän huumorintaju harvoin natsaa...
Tiedän, että ihmisiä on erilaisia. Asia on vain niin, että jos olet nyt hyvin paljon erilainen siitä, mitä mahdollisesti olit ennen suhdetta, oletko ottanut mahdollista posttraumaattistastressisyndroomaa asiaan vaikuttavana asiana huomioon??
Eikä vakavuudessa ole mitään pahaa.
Itselläni oli hyvin vahva huumorinsietokyvyttömyys aika pitkään eron jälkeen päällä.. - Ei teistä ota selvää
yxex kirjoitti:
"Mielikuvahommista vielä; istutaan täällä sossun nahkapenkillä ilkikurimuksen, d.i.c.en, tempun ja elisaketun kanssa...aika on pakko saada kulumaan jotenkin niin ipodeilla söhitään viestejä sinne teidän ratoksi.. ;-D"
Yxex, onko tuon kommenttisi ainoa tarkoitus viestittää mahdollisille lukijoille, että myös nimim. Ilkikuritus kuuluu teidän "sisäpiiriinne"? Vaikka näitä kirjoituksia seuratessa tulee eri mielikuva? :D kirjoitti:
Toi "vitsi" sossun nahkapenkistä on nimimerkki temppuilijan lanseeraama niin eikö mielikuvitus muilla riitä keksimään jotain ihan omaa, vaan koko lauma (tai sama henkilö) toistelee samaa :DDDDD
Tää on sitä parjattua 'sisäpiirin kollektiivista huumoria' missä lainaamme kamujen juttuja.
ps. kohta lähdetään kaivopuistoon, matkalla haemme siwasta pussikaljaa, viisi matkalaista risoissa farkuissa ja T-paidoissa, tukka rasvaisena hapsottaen joka suuntaan..ensi yön ehkä vietämme putkassa..jälleen kerran.. ;-DDDDDEi teistä ota selvää kirjoitti:
"Mielikuvahommista vielä; istutaan täällä sossun nahkapenkillä ilkikurimuksen, d.i.c.en, tempun ja elisaketun kanssa...aika on pakko saada kulumaan jotenkin niin ipodeilla söhitään viestejä sinne teidän ratoksi.. ;-D"
Yxex, onko tuon kommenttisi ainoa tarkoitus viestittää mahdollisille lukijoille, että myös nimim. Ilkikuritus kuuluu teidän "sisäpiiriinne"? Vaikka näitä kirjoituksia seuratessa tulee eri mielikuva?ilkikurimus kuuluu mun sisäiseen ajatukseen sisäpiiristä, näitä asioita voi ajatella monella tapaa. Kantsii pitää mielessä; vastuu on kuulijoilla, kommentoidahan voi mitä vaan. ;)
- d.i.c.e
Ei teistä ota selvää kirjoitti:
Yxex, onko tuon kommenttisi ainoa tarkoitus viestittää mahdollisille lukijoille, että myös nimim. Ilkikuritus kuuluu teidän "sisäpiiriinne"? Vaikka näitä kirjoituksia seuratessa tulee eri mielikuva?Ei. Sen tarkoitus on viestittää, että minä "kuulun" sinne...Tyhmät menee lankaan. :)
mitä tulee Ilkikurimukseen... - d.i.c.e
d.i.c.e kirjoitti:
Ei. Sen tarkoitus on viestittää, että minä "kuulun" sinne...Tyhmät menee lankaan. :)
mitä tulee Ilkikurimukseen...Ei pahalla yxex, puolustan vain rajojani, kuten kunnon narskun kuuluu. ;)
- M.B.
yxex kirjoitti:
Tää on sitä parjattua 'sisäpiirin kollektiivista huumoria' missä lainaamme kamujen juttuja.
ps. kohta lähdetään kaivopuistoon, matkalla haemme siwasta pussikaljaa, viisi matkalaista risoissa farkuissa ja T-paidoissa, tukka rasvaisena hapsottaen joka suuntaan..ensi yön ehkä vietämme putkassa..jälleen kerran.. ;-DDDDDJa Alepasta lakuja.. Kysymys lienee kyvystä heittäytyä myös toisen luomaan, eikä aina kilpailusta siinä, että kuka keksii eniten omaa uutta kivaa??
Mihkään putkaan, paatissa soudellen aavaa ulappaa.. Ja paatti täyteen lastattuna ainakin ipodeja :DD M.B. kirjoitti:
" Entä jos "sisäpiirin" tarkoitus ja halu on olla itse se diktaattori ja kuvitttelette sen vuoksi samaa myös niistä, jotka teitä kritisoivat?"
Tiedän, että ihmisiä on erilaisia. Asia on vain niin, että jos olet nyt hyvin paljon erilainen siitä, mitä mahdollisesti olit ennen suhdetta, oletko ottanut mahdollista posttraumaattistastressisyndroomaa asiaan vaikuttavana asiana huomioon??
Itselläni oli hyvin vahva huumorinsietokyvyttömyys aika pitkään eron jälkeen päällä.."Eikä vakavuudessa ole mitään pahaa.
Itselläni oli hyvin vahva huumorinsietokyvyttömyys aika pitkään eron jälkeen päällä.. "
Allekirjoitan tuon. Ja sitten paranemiseni edistyessä huomasin pikku hiljaa pystyväni nauramaan yhä enemmän...se oli sellainen vapauttava kokemus...hävisin sodan, mutta jäin henkiin..elämä voittaa. Nyt se sota ei enää ole uhka, ei aiheuta katkeruutta, kaunaa ei vihaa. Se on takanapäin. Tukka takana, elämä edessä =)d.i.c.e kirjoitti:
Ei pahalla yxex, puolustan vain rajojani, kuten kunnon narskun kuuluu. ;)
Sä olet yksinäinen susi...joo, ei ängetä sua mihinkään piiriin eikä häkkiin, siitä ei hyvää seuranne. Jolkutellaan vapaana vaan ja välillä törmäillään.. ;)
M.B. kirjoitti:
Ja Alepasta lakuja.. Kysymys lienee kyvystä heittäytyä myös toisen luomaan, eikä aina kilpailusta siinä, että kuka keksii eniten omaa uutta kivaa??
Mihkään putkaan, paatissa soudellen aavaa ulappaa.. Ja paatti täyteen lastattuna ainakin ipodeja :DDVuoroin vieraissa, välillä masentuneena kotona, välillä valaskalastusaluksen pestissä, tai orjana soutamassa veneessä ;)
*mnjam, lakuja ja kaljaa..aaah :)*
(ehkä meitä on ensi yönä putkassa jo kuusi)- d.i.c.e
yxex kirjoitti:
Sä olet yksinäinen susi...joo, ei ängetä sua mihinkään piiriin eikä häkkiin, siitä ei hyvää seuranne. Jolkutellaan vapaana vaan ja välillä törmäillään.. ;)
- ent.ilkis
yxex kirjoitti:
Itse koen sisäpiirin rajoittavan vain yhtä asiaa: diktaattorin valtaannousua. Pidän tätä tiimityöskentelynä jossa jokainen hyötyy toistensa oivalluksista ja kollektiivinen tietomäärä kasvaa..
En suinkaan ole jumahtanut joustamattomaan mielipiteeseen, vaan vaihdan parempaan teoriaan kun se on punnittu ja paremmaksi havaittu.Draamaa.... draamaa....suurta draamaa.
Vai diktaattoreita sitä estät luomalla sellaisen....Voiko sitä sinun luomaasi diktaattoria vastustaa? Mitä sen päänmenoksi saa luoda ja keksiä? - ent.ilkis
yxex kirjoitti:
"Eikä vakavuudessa ole mitään pahaa.
Itselläni oli hyvin vahva huumorinsietokyvyttömyys aika pitkään eron jälkeen päällä.. "
Allekirjoitan tuon. Ja sitten paranemiseni edistyessä huomasin pikku hiljaa pystyväni nauramaan yhä enemmän...se oli sellainen vapauttava kokemus...hävisin sodan, mutta jäin henkiin..elämä voittaa. Nyt se sota ei enää ole uhka, ei aiheuta katkeruutta, kaunaa ei vihaa. Se on takanapäin. Tukka takana, elämä edessä =)Et sinä mitään sotaa hävinnyt, koska jäit henkiin....hävisit vain ehkä yhden taistelun.....
- M.B.
ent.ilkis kirjoitti:
Draamaa.... draamaa....suurta draamaa.
Vai diktaattoreita sitä estät luomalla sellaisen....Voiko sitä sinun luomaasi diktaattoria vastustaa? Mitä sen päänmenoksi saa luoda ja keksiä?Totta nyt mielikuvitusdiktaattorin pään irtisaamiseksi saa keksiä sen vempeleen mihin mielikuvitus riittää :DD
- ent.ilkis
Ei teistä ota selvää kirjoitti:
Yxex, onko tuon kommenttisi ainoa tarkoitus viestittää mahdollisille lukijoille, että myös nimim. Ilkikuritus kuuluu teidän "sisäpiiriinne"? Vaikka näitä kirjoituksia seuratessa tulee eri mielikuva?Heh...en kuulu, en missään nimessä ole narsistien sisäpiirissä!
Jos mielipiteeni eivät kelpaa vapaina, sitten saapi olla.... - ent.ilkis
M.B. kirjoitti:
Itselläni oli hyvin vahva huumorinsietokyvyttömyys aika pitkään eron jälkeen päällä..Ehkä sun ei kannata alkaa hennalle lääkäriksi kuitenkaan...sulla ei ole rahkeita.
ent.ilkis kirjoitti:
Et sinä mitään sotaa hävinnyt, koska jäit henkiin....hävisit vain ehkä yhden taistelun.....
Totta, yksi taistelu. Tai matsi. Niinhän lätkässäkin käy.. :)
ent.ilkis kirjoitti:
Heh...en kuulu, en missään nimessä ole narsistien sisäpiirissä!
Jos mielipiteeni eivät kelpaa vapaina, sitten saapi olla....Palstan sisäpiirissä kuitenkin. Kun 'ovesta' astut, olet välittömästi keskipisteenä.
En kadehdi.
btw..toiset vangitaan vankilaan, toiset vangitsevat itsensä sen ulkopuolelle. Vapaaehtoisesti vankilassa olevat ovat vanginvartijoita. Mitäkö haluan sanoa? Sen että ajatukseen vapaudesta on vangittu sen vastakohta :)
- ent.ilkis
Olisi ollut REHELLISEMPÄÄ kirjoittaa näin:
"Palstan kirjoittajat ovat tutkimushaluisia, etsivät näkökulmia, ajattelevat itsenäisesti ja samalla kollektiivisesti. He ovat terveellä tavalla narsistisia ja puolustavat itseään hyökkäyksiltä. Kirjoittajat ovat tunneihmisiä, ja vastustavat sananvapauden rajoittajia, muottiin laittamista ja autoritääristä hallintaa.
Kirjoittaminen on voi näinollen olla tie elämänpiiriin, vapauteen ja rakkauteen. "
Sisäpiirejä ei tarvita tuon toteutumiseen...päinvastoin, sisäpiiri tuohoaa kaiken tuon siihen kuulumattomilta kirjoittajilta. Syntyy "yhden totuuden" palsta - sen totuuden tietysti omistaa sisäpiiri.
Ja tämä on nyt psykologinen näkemys asiasta. (se vähä mitä asiasta ymmärrän)- M.B.
No ehkä ymmärrät sitten psylogisen näkemyksesi turvin asian myös niin, että on aivan samantekevää miten päin kukainenkin suhtautuu asiaan "sisäpiiri", kun jokatapauksessa tulee noottia, ja tarpeeksi kauan kun on hiljaista, jostakinhan sekin määritelmä on sitten nostettava uudelleen esiin ja siitä pyyhittävä pölyt, ilmeisestikin aina sen myötä, että mitä palstalle ilmaantuu uusia kirjoittajia??
Toki, ei ole pakko ymmärtää asiaa tältä kantilta ollenkaan.... - ent.ilkis
M.B. kirjoitti:
No ehkä ymmärrät sitten psylogisen näkemyksesi turvin asian myös niin, että on aivan samantekevää miten päin kukainenkin suhtautuu asiaan "sisäpiiri", kun jokatapauksessa tulee noottia, ja tarpeeksi kauan kun on hiljaista, jostakinhan sekin määritelmä on sitten nostettava uudelleen esiin ja siitä pyyhittävä pölyt, ilmeisestikin aina sen myötä, että mitä palstalle ilmaantuu uusia kirjoittajia??
Toki, ei ole pakko ymmärtää asiaa tältä kantilta ollenkaan....Onko tasa-arvoisuus sinulle minkälainen asia? Kenet katsot itsesi vertaiseksi ja ketä et?
Otetaan esimerkiksi nyt vaikka tämä palsta. Kuulisin mieluusti myös perustelut valintaasi. "Sisäpiirejä ei tarvita tuon toteutumiseen...päinvastoin, sisäpiiri tuohoaa kaiken tuon siihen kuulumattomilta kirjoittajilta. Syntyy "yhden totuuden" palsta - sen totuuden tietysti omistaa sisäpiiri.
Ja tämä on nyt psykologinen näkemys asiasta. (se vähä mitä asiasta ymmärrän)"
Tätä asiaa tarkoitin kun puhuin asiaan voitavan suhtautua positiivisesti tai negatiivisesti. Kritiikkisi tähän asiaan muuttaa ajatusta ja sen tarkastelua edelleenkin, eli hyvä kommentti.- M.B.
ent.ilkis kirjoitti:
Onko tasa-arvoisuus sinulle minkälainen asia? Kenet katsot itsesi vertaiseksi ja ketä et?
Otetaan esimerkiksi nyt vaikka tämä palsta. Kuulisin mieluusti myös perustelut valintaasi.:DD
Jaa, että onko??
Onko tasa-arvoisuus SINULLE minkäänlainen asia?
Esimerkkinä tämä palsta kysymyksessä onko tasa-arvoisuus minkäänlaisena asiana.. hieman on huono esimerkki :)
Ja jos et itse ymmärrä, että miksi on hieman huono esimerkki, joku toinen mielellään varmaan valaisee sinua asiasta pikkuhiljaa ehkä niin, että vintille ihan oikeasti syttyy valo.......
Muuten voimme palata asiaan aina kun ohimennen mainitset sisäpiiriläisyyden sisäpiirin omana keksintönä aina kun sinulle sattuu syystä tai toisesta passaamaan, vaikka muuten olisikin ollut hiljaista just sen asian suhteen.
Kirjoittelusi perusteella joku voisi vetää johtopäätelmän, että sinut on ikäänkuin sisäpiirin toimesta ihan suljettu ulos, josta nyt huutelet kiukuspäissäsi nyrkit pystyssä, että enpä olisi sisäpiiriin halunnutkaan kuulua..
:DD
Vain mielikuvaa.. enkä usko, että sitä mielikuvaa tarvitsee sen kummemmin kenellekään tiedottaa... - M.B.
yxex kirjoitti:
"Sisäpiirejä ei tarvita tuon toteutumiseen...päinvastoin, sisäpiiri tuohoaa kaiken tuon siihen kuulumattomilta kirjoittajilta. Syntyy "yhden totuuden" palsta - sen totuuden tietysti omistaa sisäpiiri.
Tätä asiaa tarkoitin kun puhuin asiaan voitavan suhtautua positiivisesti tai negatiivisesti. Kritiikkisi tähän asiaan muuttaa ajatusta ja sen tarkastelua edelleenkin, eli hyvä kommentti.No enpä tiedä. Enemmän sitä yhtä totuutta on kuulunut sieltä, missä se sisäpiirikin parhaiten määrittyy--
Kerrostalo on suurempi kerrostalon ulkopuolelta katsottuna ja pienempi sisältä. Silti siihen sisältyy kaikki se, mitä siihen kerrostalona sisältyy, myös silloin kun se ei ulospäin näy. Vaikkapa ikkunaton portaikko. Naapureitten äänet..
Mutta kuinka suuri olis kerrostalo ilman sitä katselijaansa? Suurempi suuri ihan itsessään vai pienempi suuri...
Kuinka monta katselijaa tarvitaan pienentämään kerrostalo olemattomiin?? Katoaako kerrostalo katselemalla??
Uskallanko mennä minulle vieraan kerrostalon portaikkoon ja astua sen ensimmäiselle portaalle? Uskallanko ottaa hissin ja pysähtyä joka kerroksessa? Uskallanko ylhäältä kävellä alas kellariin asti? Onko uusissa kerrostaloissa vinttejä? Uskallanko vieraan kerrostalon vintille? Saako siellä huutaa? Mitä jos kerrostalo romahtaa kun kapuan sen vintille ja huudan?
Ei se romahda. Kerrostalon katoamiseen tarvitaan toisenlaista toimintaa kuin pelkkää ulkoapäin katselua ja huutoa vintillä, kellarissa tai portaikossa..
Jos muutan kerrostalon portaiden alle, tuleeko minusta kerrostalon asukas vai pysynkö ulkopuolisena.... - ent.ilkis
M.B. kirjoitti:
Jaa, että onko??
Onko tasa-arvoisuus SINULLE minkäänlainen asia?
Esimerkkinä tämä palsta kysymyksessä onko tasa-arvoisuus minkäänlaisena asiana.. hieman on huono esimerkki :)
Ja jos et itse ymmärrä, että miksi on hieman huono esimerkki, joku toinen mielellään varmaan valaisee sinua asiasta pikkuhiljaa ehkä niin, että vintille ihan oikeasti syttyy valo.......
Muuten voimme palata asiaan aina kun ohimennen mainitset sisäpiiriläisyyden sisäpiirin omana keksintönä aina kun sinulle sattuu syystä tai toisesta passaamaan, vaikka muuten olisikin ollut hiljaista just sen asian suhteen.
Kirjoittelusi perusteella joku voisi vetää johtopäätelmän, että sinut on ikäänkuin sisäpiirin toimesta ihan suljettu ulos, josta nyt huutelet kiukuspäissäsi nyrkit pystyssä, että enpä olisi sisäpiiriin halunnutkaan kuulua..
Vain mielikuvaa.. enkä usko, että sitä mielikuvaa tarvitsee sen kummemmin kenellekään tiedottaa...Kysymyksiin on näemmä vaikea vastata, sinun ja muutaman muun tällä palstalla....varmaan yhteensattuma....juu....
Mitä tulee muuhun paatosteluusi, niin voisiko olla niin, että noin "uusi" kirjoittaja on hätäpäissään sytyttänyt valon väärään päähänsä - esimerkiksi? Tai yrittää epätoivoisesti saada valoa syttymään siellä, missä se ei ikinä ole alkanutkaan palaa...nimittäin omalla vintilläsi.
Kokeile muuten vesipuhvelia - vaihteeksi. - ent.ilkis
yxex kirjoitti:
"Sisäpiirejä ei tarvita tuon toteutumiseen...päinvastoin, sisäpiiri tuohoaa kaiken tuon siihen kuulumattomilta kirjoittajilta. Syntyy "yhden totuuden" palsta - sen totuuden tietysti omistaa sisäpiiri.
Tätä asiaa tarkoitin kun puhuin asiaan voitavan suhtautua positiivisesti tai negatiivisesti. Kritiikkisi tähän asiaan muuttaa ajatusta ja sen tarkastelua edelleenkin, eli hyvä kommentti.Unohdat näkökulmat...Positiivinen sinun kannaltasi ei ole sama asia kuin positiivinen minun kannaltani.
Jos sinä luot sisäpiirin ja asetat pääsyn ehdoksi samanmielisyyden itsesi kanssa (posiviitinen sinulle), se polkee minun oikeuksiani siltä osin kuin olemme eri mieltä ja ulosjättäytyminen tarkoittaa jatkuvaa kiusaamista (sinun positiivinen on minulle negatiivinen), johon sädekehän saanut sisäpiiri "palkkaa" uusia nimimerkkejä, ettei omat rappuset rapaannu. Tuota ei voi oikein positiivisena pitää - mikäli ei ole narsisti.
Sen sijaan se takaa sinulle suosion, kun muut näkevät miten käy kun ei halua kuulua sisäpiiriisi.
Tämä nyt vain esimerkki....todenperästä en tiedä. Olen vain päätellyt...ja nyt tätä päättelyänikin halutaan jo rajoittaa (joku ei kestä edes sitä)...onko sekin positiivista? Kenen kannalta? - ent.ilkis
ent.ilkis kirjoitti:
Kysymyksiin on näemmä vaikea vastata, sinun ja muutaman muun tällä palstalla....varmaan yhteensattuma....juu....
Mitä tulee muuhun paatosteluusi, niin voisiko olla niin, että noin "uusi" kirjoittaja on hätäpäissään sytyttänyt valon väärään päähänsä - esimerkiksi? Tai yrittää epätoivoisesti saada valoa syttymään siellä, missä se ei ikinä ole alkanutkaan palaa...nimittäin omalla vintilläsi.
Kokeile muuten vesipuhvelia - vaihteeksi.Niin ja BTW.
Kunhan eksyt "ihmettelemään" tuota vesipuhvelijuttua, niin sanotaanko vaikka, että se on sisäpiirihuumoria.... - henna...
ent.ilkis kirjoitti:
Kysymyksiin on näemmä vaikea vastata, sinun ja muutaman muun tällä palstalla....varmaan yhteensattuma....juu....
Kokeile muuten vesipuhvelia - vaihteeksi.Minuulle tulee useinkin tunne, että tämä pieni joukko itseasiassa harvoin kommentoi jotakin mielipidettä (on kyllä kommentoivinaan mutta kommentoi jotain muuta asiaa kuin mistä alunperin on kyse) tai harvemmin vastaa siihen kysymykseen mitä joku kysyy. (vastaa kyllä mutta kääntää asian ihan joksikin muuksi).
Mulle on tullut tällaisesta väistämättä mieleen eksäni joka todettuaan että hänen valheensa ei mennytkään minulle perille (ja oli monta todistajaa jotka todistivat hänen valehtelevan esimerkiksi) niin hän tiukkaan paikkaan jouduttuaan yleensä ensin yritti kääntää keskustelun johonkin muuhun (jos oli kyse esim. hänen seksisuhteestaan jonkun muun kanssa jonka hän uskottavan tuntuisesti minulle kielsi, mutta tämä nainen oli sitä mieltä että valehtelu saa loppua, miehen on tunnustettava suhteensa häneen, koska häntä loukkasi että mies kävi häntä salaa minulta naiskentelemassa) niin ensin mies yritti kääntää keskustelun "kaverinsa Masan moniin naissuhteisiin (esimerkiksi), jos olin sinnikäs ja vaadin totuutta niin sitten hän useimmiten käänsi keskustelun johonkin minun ilmeeseen, asentoon, ääneen jne ja jos edelleen vaadin keskustelua tästä nimenomaisesta ongemastamme niin hän heitti jonkun valheellisen syytöksen minusta jolla tiesi provosoivansa minut suuttumaan, jonka tiesi loukkaavan minua niin paljon että alkuperäinen keskustelunaihe muuttui keskusteluksi siitä onko hänen esittämänsä syyte minua kohtaan totta vai ei (syytteen ei välttämättä tarvinnut olla missään yhteyksissä alkuperäiseen keskustelunaiheeseen), lopulta jos vieäkin sinnikäästi vaadin varsinaisen asian selvittämistä niin jos edellä mainitut keinonsa eivät toimineet, hän teutaroi nyrkit pystyssä edessäni ja teki uhkaavia potkuliikkeitä yms ja huusi että "vedä sitten vittu päähäsi" ja ovet paukkuen poistui paikalta. Mutta ikinä hän ei suostunut selvittämään ITSE ASIAA mistä aunperin oli ollut kysymys.
Koen että täällä tämä "keskustelu" on usein saman tapaista. - ent.ilkis
henna... kirjoitti:
Minuulle tulee useinkin tunne, että tämä pieni joukko itseasiassa harvoin kommentoi jotakin mielipidettä (on kyllä kommentoivinaan mutta kommentoi jotain muuta asiaa kuin mistä alunperin on kyse) tai harvemmin vastaa siihen kysymykseen mitä joku kysyy. (vastaa kyllä mutta kääntää asian ihan joksikin muuksi).
Mulle on tullut tällaisesta väistämättä mieleen eksäni joka todettuaan että hänen valheensa ei mennytkään minulle perille (ja oli monta todistajaa jotka todistivat hänen valehtelevan esimerkiksi) niin hän tiukkaan paikkaan jouduttuaan yleensä ensin yritti kääntää keskustelun johonkin muuhun (jos oli kyse esim. hänen seksisuhteestaan jonkun muun kanssa jonka hän uskottavan tuntuisesti minulle kielsi, mutta tämä nainen oli sitä mieltä että valehtelu saa loppua, miehen on tunnustettava suhteensa häneen, koska häntä loukkasi että mies kävi häntä salaa minulta naiskentelemassa) niin ensin mies yritti kääntää keskustelun "kaverinsa Masan moniin naissuhteisiin (esimerkiksi), jos olin sinnikäs ja vaadin totuutta niin sitten hän useimmiten käänsi keskustelun johonkin minun ilmeeseen, asentoon, ääneen jne ja jos edelleen vaadin keskustelua tästä nimenomaisesta ongemastamme niin hän heitti jonkun valheellisen syytöksen minusta jolla tiesi provosoivansa minut suuttumaan, jonka tiesi loukkaavan minua niin paljon että alkuperäinen keskustelunaihe muuttui keskusteluksi siitä onko hänen esittämänsä syyte minua kohtaan totta vai ei (syytteen ei välttämättä tarvinnut olla missään yhteyksissä alkuperäiseen keskustelunaiheeseen), lopulta jos vieäkin sinnikäästi vaadin varsinaisen asian selvittämistä niin jos edellä mainitut keinonsa eivät toimineet, hän teutaroi nyrkit pystyssä edessäni ja teki uhkaavia potkuliikkeitä yms ja huusi että "vedä sitten vittu päähäsi" ja ovet paukkuen poistui paikalta. Mutta ikinä hän ei suostunut selvittämään ITSE ASIAA mistä aunperin oli ollut kysymys.
Koen että täällä tämä "keskustelu" on usein saman tapaista.Arvelinkin, että kyse oli tuosta ja ajattelin juuri kysyä asiasta sulta.
Toinen mieltäni askarruttava asia on tämä mitätöinti sellaisilla asioilla, joista varmaan tietää, että ne ovat oman pään tuotetta (vai tietääkö narsisti?). Erilaisia asioita selitetään itselle parhain päin ja luodaan näin todisteita toisen huonommuudesta, vaikka se ei sitä ole - mutta on etu narsistille. Onko tyypillinen tapa narsistille mielestäsi? - M.B.
ent.ilkis kirjoitti:
Kokeile muuten vesipuhvelia - vaihteeksi.Kysymyksiin vastaaminen ei ole minulle käsittääkseni sen vaikeampaa kuin sinullekaan :)
Ottaen huomioon, kuinka "vanha" palstakonkari jo olet omien sanojesi mukaan, ja miksi minä niitä epäilisinkään, niin on kyllä jännää, että miten viitsit jaksaa jos kerran on oikeasti niin vastenmielistä ja toisinaan jopa tyhmää kirjoittelua muiden toimesta palstalla. - M.B.
ent.ilkis kirjoitti:
Unohdat näkökulmat...Positiivinen sinun kannaltasi ei ole sama asia kuin positiivinen minun kannaltani.
Jos sinä luot sisäpiirin ja asetat pääsyn ehdoksi samanmielisyyden itsesi kanssa (posiviitinen sinulle), se polkee minun oikeuksiani siltä osin kuin olemme eri mieltä ja ulosjättäytyminen tarkoittaa jatkuvaa kiusaamista (sinun positiivinen on minulle negatiivinen), johon sädekehän saanut sisäpiiri "palkkaa" uusia nimimerkkejä, ettei omat rappuset rapaannu. Tuota ei voi oikein positiivisena pitää - mikäli ei ole narsisti.
Sen sijaan se takaa sinulle suosion, kun muut näkevät miten käy kun ei halua kuulua sisäpiiriisi.
Tämä nyt vain esimerkki....todenperästä en tiedä. Olen vain päätellyt...ja nyt tätä päättelyänikin halutaan jo rajoittaa (joku ei kestä edes sitä)...onko sekin positiivista? Kenen kannalta?"Jos sinä luot"
Enpä taida luoda. Mutta jossittelet sen asian kanssa vaikka seuraavat kuusi vuotta jos haluat.
"Sen sijaan se takaa sinulle suosion, kun muut näkevät miten käy kun ei halua kuulua sisäpiiriisi."
Minun sisäpiiriini??
Alat jo nähdä nimimerkkikohtaisia sisäpiirejä, mitä ilmeisimmin..
Eiköhän jokainen määrittele ihan itse sen mitä itselleen pitää positiivisena, mitä negatiivisena asiana.
Epäluulo on tiettyyn pisteeseen asti tervettä.... Ei muuta sanottavaa asiasta :) henna... kirjoitti:
Minuulle tulee useinkin tunne, että tämä pieni joukko itseasiassa harvoin kommentoi jotakin mielipidettä (on kyllä kommentoivinaan mutta kommentoi jotain muuta asiaa kuin mistä alunperin on kyse) tai harvemmin vastaa siihen kysymykseen mitä joku kysyy. (vastaa kyllä mutta kääntää asian ihan joksikin muuksi).
Koen että täällä tämä "keskustelu" on usein saman tapaista.Raju toi Henna sun parisuhdetarina, enkä ihmettele jos sun sielu on vereslihalla pitemmän aikaa. :/
M.B. kirjoitti:
No enpä tiedä. Enemmän sitä yhtä totuutta on kuulunut sieltä, missä se sisäpiirikin parhaiten määrittyy--
Kerrostalo on suurempi kerrostalon ulkopuolelta katsottuna ja pienempi sisältä. Silti siihen sisältyy kaikki se, mitä siihen kerrostalona sisältyy, myös silloin kun se ei ulospäin näy. Vaikkapa ikkunaton portaikko. Naapureitten äänet..
Mutta kuinka suuri olis kerrostalo ilman sitä katselijaansa? Suurempi suuri ihan itsessään vai pienempi suuri...
Kuinka monta katselijaa tarvitaan pienentämään kerrostalo olemattomiin?? Katoaako kerrostalo katselemalla??
Uskallanko mennä minulle vieraan kerrostalon portaikkoon ja astua sen ensimmäiselle portaalle? Uskallanko ottaa hissin ja pysähtyä joka kerroksessa? Uskallanko ylhäältä kävellä alas kellariin asti? Onko uusissa kerrostaloissa vinttejä? Uskallanko vieraan kerrostalon vintille? Saako siellä huutaa? Mitä jos kerrostalo romahtaa kun kapuan sen vintille ja huudan?
Ei se romahda. Kerrostalon katoamiseen tarvitaan toisenlaista toimintaa kuin pelkkää ulkoapäin katselua ja huutoa vintillä, kellarissa tai portaikossa..
Jos muutan kerrostalon portaiden alle, tuleeko minusta kerrostalon asukas vai pysynkö ulkopuolisena....Kerrostalo pienentyy kun viereen rakennetaan pilvenpiirtäjä, ja häviää näkyvistä kun loitonnutaan avaruuteen.. olet oikeassa, mielikuvahommia nää on.
*hus hus pois sieltä palstan portaikon alta* ;)ent.ilkis kirjoitti:
Unohdat näkökulmat...Positiivinen sinun kannaltasi ei ole sama asia kuin positiivinen minun kannaltani.
Tämä nyt vain esimerkki....todenperästä en tiedä. Olen vain päätellyt...ja nyt tätä päättelyänikin halutaan jo rajoittaa (joku ei kestä edes sitä)...onko sekin positiivista? Kenen kannalta?En unohda näkökulmia, siksi tein aloituksenkin.
En aseta pääsyehtoja, siihen minulla ei ole valtaa eikä halujakaan.
Hyvä esimerkkisi ja hyvä päättelysi! Asioita voi argumentoida ja niistä voi väitellä riidattomasti.- M.B.
henna... kirjoitti:
Koen että täällä tämä "keskustelu" on usein saman tapaista.""vedä sitten vittu päähäsi" ja ovet paukkuen poistui paikalta. Mutta ikinä hän ei suostunut selvittämään ITSE ASIAA mistä aunperin oli ollut kysymys."
En herkeä ihmettelemästä tuota jumalatonta samankaltaisuutta. En siis epäile tarinaasi, menettelytavat ja sanat ja tyyli ovat lähes poikkeuksetta yks yhteen.
Ja tämä on myös minun henkilökohtaisen elämäni motiivi ottaa osaa minkäänlaiseen palstalliseen vääntöön.
Itse katson sen vain harjoitteluksi. En enää koskaan halua jäädä loukuttamaan leukaani ihmetellen, että mitä tapahtui. Haluan olla tietoinen siitä tyylistä, millä tuota pääsee tapahtumaan, haluan ottaa sen haltuuni niin, että se löytyy tarvittaessa sieltä niskalimasta ja sivuuttaa silmiin nousevat kyynelet kaikenkattavan turhautumisen tunteen nostaessa päätään.
Haluan osata puolustautua niin, että olen tietoinen siitä, missä puolustaudun, millä tavalla puolustaudun, mitä vastaan puolustaudun ja mitkä ovat menetelmät.
Ja samalla toivon, että en joudu elämässäni enää tilanteisiin, joissa joutuisin niitä käyttämään. Koska oikeasti uskon, että ne tilanteet yllättävät lopunviimeksi aina, mahdollisesta varautumisesta huolimatta.
Se, että opinko koskaan pysymään tilanteessa tyynen rauhallisena ja näkemään tilanteen ja verhon taakse, ihmiseen asti, sitä en voi ennalta tietää. - d.i.c.e
henna... kirjoitti:
Koen että täällä tämä "keskustelu" on usein saman tapaista.Johtuisikohan siitä, että eksäsi ei kyennyt kantamaan vastuutaan ja myöntämään tekoaan...Häntä alkoi sitten vituttamaan, kun et ottanutkaan syyllisyyttä kannettavaksesi. Niinpä hän lähti, ja päätti unohtaa asian...
"Itse asian" selvittely edellyttää, että henkilöllä on kykyä kantaa syyllisyydentunteet, kaikilla sitä ei ole...Eikä se asia muuksi muutu, vaikka mikä olisi. Se on, kuin yrittäisi tapella varjojen kanssa...
Lienee suurin este narskun muuttumisen tiellä? - M.B.
yxex kirjoitti:
Kerrostalo pienentyy kun viereen rakennetaan pilvenpiirtäjä, ja häviää näkyvistä kun loitonnutaan avaruuteen.. olet oikeassa, mielikuvahommia nää on.
*hus hus pois sieltä palstan portaikon alta* ;)Hyvinkin paljon mielikuvahommia.. Mutta myös sillä omalla asenteella on merkitystä. Ja lopunviimeksi ennenkaikkea sillä tuntuu olevan merkitystä, että minkä asenteen lukija näkee kommentin kirjoittajassa.. eli palattiin taas mielikuviin..
Jostakinhan ne aina kumpuaa. Lienee inhimillistä. - ent.ilkis
M.B. kirjoitti:
""vedä sitten vittu päähäsi" ja ovet paukkuen poistui paikalta. Mutta ikinä hän ei suostunut selvittämään ITSE ASIAA mistä aunperin oli ollut kysymys."
En herkeä ihmettelemästä tuota jumalatonta samankaltaisuutta. En siis epäile tarinaasi, menettelytavat ja sanat ja tyyli ovat lähes poikkeuksetta yks yhteen.
Ja tämä on myös minun henkilökohtaisen elämäni motiivi ottaa osaa minkäänlaiseen palstalliseen vääntöön.
Itse katson sen vain harjoitteluksi. En enää koskaan halua jäädä loukuttamaan leukaani ihmetellen, että mitä tapahtui. Haluan olla tietoinen siitä tyylistä, millä tuota pääsee tapahtumaan, haluan ottaa sen haltuuni niin, että se löytyy tarvittaessa sieltä niskalimasta ja sivuuttaa silmiin nousevat kyynelet kaikenkattavan turhautumisen tunteen nostaessa päätään.
Haluan osata puolustautua niin, että olen tietoinen siitä, missä puolustaudun, millä tavalla puolustaudun, mitä vastaan puolustaudun ja mitkä ovat menetelmät.
Ja samalla toivon, että en joudu elämässäni enää tilanteisiin, joissa joutuisin niitä käyttämään. Koska oikeasti uskon, että ne tilanteet yllättävät lopunviimeksi aina, mahdollisesta varautumisesta huolimatta.
Se, että opinko koskaan pysymään tilanteessa tyynen rauhallisena ja näkemään tilanteen ja verhon taakse, ihmiseen asti, sitä en voi ennalta tietää."En herkeä ihmettelemästä tuota jumalatonta samankaltaisuutta. En siis epäile tarinaasi, menettelytavat ja sanat ja tyyli ovat lähes poikkeuksetta yks yhteen."
Hmm....Juolahti vaan mieleeni, että johtuisiko kuvaamani eri nimimerkkien samankaltaisuus - ei samasta ihmisesta - vaan samasta ongelmasta; narsismista?
Eli täällä on ainakin 4 täysveristä narsistia kommentoimassa....Näin joukkoon kuulumattomana samankaltaisuuden näkee paremmin kuin joukon sisältä....
Olen ehkä löytänyt vastauksen. Looginen ajatus. - ent.ilkis
M.B. kirjoitti:
Kysymyksiin vastaaminen ei ole minulle käsittääkseni sen vaikeampaa kuin sinullekaan :)
Ottaen huomioon, kuinka "vanha" palstakonkari jo olet omien sanojesi mukaan, ja miksi minä niitä epäilisinkään, niin on kyllä jännää, että miten viitsit jaksaa jos kerran on oikeasti niin vastenmielistä ja toisinaan jopa tyhmää kirjoittelua muiden toimesta palstalla.Jos kantaisit yhtä paljon huolta omasta käytöksestäsi kuin mitä kannat minun olisit palstan mallioppilas.... Kympin narsisti.
Minä huolehdin itse itsestäni ja muodostan käsitykset itse - mahdollismman totuudenmukaisesti. - M.B.
ent.ilkis kirjoitti:
"En herkeä ihmettelemästä tuota jumalatonta samankaltaisuutta. En siis epäile tarinaasi, menettelytavat ja sanat ja tyyli ovat lähes poikkeuksetta yks yhteen."
Hmm....Juolahti vaan mieleeni, että johtuisiko kuvaamani eri nimimerkkien samankaltaisuus - ei samasta ihmisesta - vaan samasta ongelmasta; narsismista?
Eli täällä on ainakin 4 täysveristä narsistia kommentoimassa....Näin joukkoon kuulumattomana samankaltaisuuden näkee paremmin kuin joukon sisältä....
Olen ehkä löytänyt vastauksen. Looginen ajatus."Olen ehkä löytänyt vastauksen. Looginen ajatus."
Kyllä. Tosi looginen itseasiassa. Niin looginen, että ei epäilystäkään siitä kuinka oikeassa olet oikeasti :DD - ent.ilkis
yxex kirjoitti:
En unohda näkökulmia, siksi tein aloituksenkin.
En aseta pääsyehtoja, siihen minulla ei ole valtaa eikä halujakaan.
Hyvä esimerkkisi ja hyvä päättelysi! Asioita voi argumentoida ja niistä voi väitellä riidattomasti.Käsi sydämelle:
Kumpi riidan aloittaa; se, joka provosoi vai se, joka provosoituu? - ent.ilkis
M.B. kirjoitti:
"Olen ehkä löytänyt vastauksen. Looginen ajatus."
Kyllä. Tosi looginen itseasiassa. Niin looginen, että ei epäilystäkään siitä kuinka oikeassa olet oikeasti :DDSiis läpimurto?
Asia on ratkaistu.
MOT - M.B.
ent.ilkis kirjoitti:
Jos kantaisit yhtä paljon huolta omasta käytöksestäsi kuin mitä kannat minun olisit palstan mallioppilas.... Kympin narsisti.
Minä huolehdin itse itsestäni ja muodostan käsitykset itse - mahdollismman totuudenmukaisesti.Hienoa, että kannat vastuun omasta käytöksestäsi ihan itse, etkä suinkaan ole peräänkuuluttamassa sitä vastuunkantoa ensisijaisesti muilta.
;)
Pitäisköhän sun hieman raottaa niitä aurinkolaseja alemmas pitkin nenänvartta, että näet muutakin kuin napaasi ympäröivän napapiirin?? - M.B.
ent.ilkis kirjoitti:
Siis läpimurto?
Asia on ratkaistu.
MOTOlet mies :)
- henna...
ent.ilkis kirjoitti:
Arvelinkin, että kyse oli tuosta ja ajattelin juuri kysyä asiasta sulta.
Toinen mieltäni askarruttava asia on tämä mitätöinti sellaisilla asioilla, joista varmaan tietää, että ne ovat oman pään tuotetta (vai tietääkö narsisti?). Erilaisia asioita selitetään itselle parhain päin ja luodaan näin todisteita toisen huonommuudesta, vaikka se ei sitä ole - mutta on etu narsistille. Onko tyypillinen tapa narsistille mielestäsi?Mielestäni ja kokemukseni mukaan on hyvin tyypillistä. Sitä en tiedä, että uskovatko narsistit itse niihin oman päänsä tuotteisiin vai onko se kylmää, harkittua narsistin taktiikkaa. Veikkaisin, että molempia.
- henna...
yxex kirjoitti:
Raju toi Henna sun parisuhdetarina, enkä ihmettele jos sun sielu on vereslihalla pitemmän aikaa. :/
Parisuhdetarina narsistin kanssa on hyvin usein raju, varsinkin jos suhteen toisena osapuolena on todella NPH. Sielu on vereslihalla kauan, usein vuosia joskus jopa loppuelämän, ja en oikein usko tarinoita, joissa kerrotaan että joku oli pitkässä suhteessa nars pers häiriöisen kanssa ja oltuaan TÄLLÄ NIIN AUTUAAKSI TEKEVÄLLÄ PALSTALLA JOLTA SAA NIIIIIIIIIIN PALJON "OIKEATA" TIETOA NARSISMSTA pari kuukautta tai vähän aikaa kuitenkin, niin kaikki palaset loksahtikin "uhrissa" paikalleen, hän alkoi nähdä myös itsensä narsistina ja käyttääkin aikansa enimmäkseen narsistien puolustamiseen ja "ymmärtämiseen".
- henna...
ent.ilkis kirjoitti:
"En herkeä ihmettelemästä tuota jumalatonta samankaltaisuutta. En siis epäile tarinaasi, menettelytavat ja sanat ja tyyli ovat lähes poikkeuksetta yks yhteen."
Olen ehkä löytänyt vastauksen. Looginen ajatus.Vaikka narsisti olisi älykäs ja hänellä olisi hyvin paljon tietoa asioista ja hän taitavastikin esittäisi jotain muutam mitä on, niin mielestäni narsistilla on ihan oma tietynlanen logiikkansa, mikä hänet kuitenkin aina paljastaa. Tai terveen ihmisen mielestä logiikan puutteensa on se joka paljastaa varsinkin jos esim. keskustelutilanne on jotenkin tiukka, toinen ei suostu ihaillen myötäilemään narsistia.
- henna...
d.i.c.e kirjoitti:
Johtuisikohan siitä, että eksäsi ei kyennyt kantamaan vastuutaan ja myöntämään tekoaan...Häntä alkoi sitten vituttamaan, kun et ottanutkaan syyllisyyttä kannettavaksesi. Niinpä hän lähti, ja päätti unohtaa asian...
"Itse asian" selvittely edellyttää, että henkilöllä on kykyä kantaa syyllisyydentunteet, kaikilla sitä ei ole...Eikä se asia muuksi muutu, vaikka mikä olisi. Se on, kuin yrittäisi tapella varjojen kanssa...
Lienee suurin este narskun muuttumisen tiellä?Noin lienee.
henna... kirjoitti:
Parisuhdetarina narsistin kanssa on hyvin usein raju, varsinkin jos suhteen toisena osapuolena on todella NPH. Sielu on vereslihalla kauan, usein vuosia joskus jopa loppuelämän, ja en oikein usko tarinoita, joissa kerrotaan että joku oli pitkässä suhteessa nars pers häiriöisen kanssa ja oltuaan TÄLLÄ NIIN AUTUAAKSI TEKEVÄLLÄ PALSTALLA JOLTA SAA NIIIIIIIIIIN PALJON "OIKEATA" TIETOA NARSISMSTA pari kuukautta tai vähän aikaa kuitenkin, niin kaikki palaset loksahtikin "uhrissa" paikalleen, hän alkoi nähdä myös itsensä narsistina ja käyttääkin aikansa enimmäkseen narsistien puolustamiseen ja "ymmärtämiseen".
Ei tän paikan avulle ole mitään takuita. Millekään terapiallekaan ei ole takuita, ne voi auttaa tai olla auttamatta, tai niillä voi olla lume-vaikutus. Jokainen löytää vastauksensa kun se vastaan tulee.
Sulla saattaa olla huomattavan paljon kovemmat kärsimykset takana kuin monella täällä, ja tuskan kokeminen on yksilöllistä. Musta sekin sun oivallus ettei palstasta ole sulle hyötyä, tai paljoakaan hyötyä, on hyvä oivallus sun kannalta, ja avaa sulle muita mahdollisuuksia parantaa itseäsi. Vertaistuellisesti katson sun kertomuksillasi olleen täällä monellekin hyötyä.- M.B.
henna... kirjoitti:
Itse aion olla valmis puolustamaan itseäni kunnolla, mikäli tulevaisuudessa tarvetta ilmenee. Oma vereslihaisuuteni kesti 4-5 kertaa kauemmin kuin LYHYT suhde siihen ihmiseen, jota kutsun narsistisemmaksi osapuoleksi edelleen.
Ainakaan itselläni ei ole tämänkaltaisella palstalla tarvetta sanoa ketään tyhmäksi, valehtelijaksi eikä väittää kenenkään olevan juuri minua vastaan.
Voin myös vapaasti valita koukut joihin tartun tai olen tarttumatta.
Ja voin valita suhtautumistapani itse ja sulkea vaikka koneen ja poistua palstalta, asia, joka ei suhteessa ole mahdollista tuosta noin vaan, jos on minkäänlaisella herkkyydellä varusteltu yhtään mihinkään suuntaan.
Ja jokaisella on oikeus matkata irti niistä vahingoista, joita suhteen aikana itselle aiheutui ja oikeus eheytymiseen sekä muutokseen. Sekä tietoisuuteen kaikesta, ennenkaikkea itsestä. M.B. kirjoitti:
Olet mies :)
4 narsistia, tai 1 narsisti neljällä nimmarilla.
Olisiko mitenkäääääään mahdollista että olisi kolmaskin vaihtoehto?
;-DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Vaikkapa: Narsisti julistautuu uhriksi, jolloin hänestä tulee syytön.
tai
Sisäpiiri julistetaan pahaksi, jolloin ulkopuolella oleva on oltava se hyvä.
Tämä siis jälleen tutkivana kritiikkinä.ent.ilkis kirjoitti:
Käsi sydämelle:
Kumpi riidan aloittaa; se, joka provosoi vai se, joka provosoituu?Provosoituva.
- M.B.
ent.ilkis kirjoitti:
Käsi sydämelle:
Kumpi riidan aloittaa; se, joka provosoi vai se, joka provosoituu?Miksi provosoida ensin?
M.B. kirjoitti:
Itse aion olla valmis puolustamaan itseäni kunnolla, mikäli tulevaisuudessa tarvetta ilmenee. Oma vereslihaisuuteni kesti 4-5 kertaa kauemmin kuin LYHYT suhde siihen ihmiseen, jota kutsun narsistisemmaksi osapuoleksi edelleen.
Ainakaan itselläni ei ole tämänkaltaisella palstalla tarvetta sanoa ketään tyhmäksi, valehtelijaksi eikä väittää kenenkään olevan juuri minua vastaan.
Voin myös vapaasti valita koukut joihin tartun tai olen tarttumatta.
Ja voin valita suhtautumistapani itse ja sulkea vaikka koneen ja poistua palstalta, asia, joka ei suhteessa ole mahdollista tuosta noin vaan, jos on minkäänlaisella herkkyydellä varusteltu yhtään mihinkään suuntaan.
Ja jokaisella on oikeus matkata irti niistä vahingoista, joita suhteen aikana itselle aiheutui ja oikeus eheytymiseen sekä muutokseen. Sekä tietoisuuteen kaikesta, ennenkaikkea itsestä."suhde siihen ihmiseen, jota kutsun narsistisemmaksi osapuoleksi edelleen."
Olen taipuvainen uskomaan että olet uhri ja toinen osapuoli "uhri".
Tämä siis liittyy teoriaan missä uhri tiedostaa laajemmin asioita, ja missä 'uhriutunut narsisti' 'kokee' olevansa "uhri"
Parisuhde-sopasta jää jäljelle useimmiten kaksi itseään uhriksi kokevaa.
Itseasiassa koska kaikki ovat uhreja, on tilanne täälläkin aika kaoottinen, joku pitäisi hirttää syyllisenä, mutta kaikkien kaulassa on uhrilappu. Josta seuraa että vähiten uhrilta tuntuvat ovat potentiaalisia köydenjatkeita. Tämä himmaa paranemista...voi joutua syytetyksi.. ;-DDD- henna...
yxex kirjoitti:
4 narsistia, tai 1 narsisti neljällä nimmarilla.
Olisiko mitenkäääääään mahdollista että olisi kolmaskin vaihtoehto?
;-DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Vaikkapa: Narsisti julistautuu uhriksi, jolloin hänestä tulee syytön.
tai
Sisäpiiri julistetaan pahaksi, jolloin ulkopuolella oleva on oltava se hyvä.
Tämä siis jälleen tutkivana kritiikkinä.Kolmas ja ehkä neljäskin vaihtoehto on toki mahdollinen mutta ihan alkuperäinen väittämäkin yhdestä henkilöstä monella nimimerkillä ja nimenomaan niin että sama henkilö monella nimimerkillä valehtelee että kyseessä on monta eri henkilöä ja komppailee ja kamuttaa jne. itseään tuntuu mahdolliselta. Ja vielä kerran minusta on henk koht ihan sama vaikka jokainen kirjoittaisi jokaisen kirjoituksensa eri nimimerkeillä vaan siitä on kysymys että jos yksi henkilö keksii itselleen monta persoonallisuutta eri nimimerkkien avulla ja näin kehuu ja kamuttaa itseään ja kehuu omia mielipiteitäänesiintyen muka jonakin toisena ja hallitsee koko palstan sisältöä tällä.
Onko mahdollista että narsisti julistautuu uhriksi ...? Minusta on mahdollista ja itse asiassa jopa hyvin todennäköistä täällä, minulla on ihan mielessäni sellaisia nimimerkkejä joista tämä tulee mieleen helposti. - M.B.
henna... kirjoitti:
Kolmas ja ehkä neljäskin vaihtoehto on toki mahdollinen mutta ihan alkuperäinen väittämäkin yhdestä henkilöstä monella nimimerkillä ja nimenomaan niin että sama henkilö monella nimimerkillä valehtelee että kyseessä on monta eri henkilöä ja komppailee ja kamuttaa jne. itseään tuntuu mahdolliselta. Ja vielä kerran minusta on henk koht ihan sama vaikka jokainen kirjoittaisi jokaisen kirjoituksensa eri nimimerkeillä vaan siitä on kysymys että jos yksi henkilö keksii itselleen monta persoonallisuutta eri nimimerkkien avulla ja näin kehuu ja kamuttaa itseään ja kehuu omia mielipiteitäänesiintyen muka jonakin toisena ja hallitsee koko palstan sisältöä tällä.
Onko mahdollista että narsisti julistautuu uhriksi ...? Minusta on mahdollista ja itse asiassa jopa hyvin todennäköistä täällä, minulla on ihan mielessäni sellaisia nimimerkkejä joista tämä tulee mieleen helposti.Minun mielestäni on hyvinkin mahdollista, että se narsistisempi to-del-la-kin julistautuu uhriksi ja vieläpä niin, että käyttää kaikki mahdolliset keinot siihen ja vieläpä hyvin suurieleisesti asiasta selvyyttä tehden.
Juuri siihen asiaan olenkin viitannut puhuessani narsisti-uhri asetelman jäykkyydestä, koska siinä asetelmassa se uhriksi itsensä ensin julistava on se itseoikeutettu ja ainoa uhri, mikä taas automaattisesti tarkoittaa toisen olevan vain ja ainoastaan kaikkeen yksin syyllinen.
Sellainen asetelma on myös hyvin hedelmällinen lähtökohta yhtään minkään asian selvittelylle, eli ei tod. Toisaalta, mikäli tilanteessa olisi mahdollistakaan selvitellä mitään, tapahtuisi se luultavasti yhä samoista jo asetetuista (nim. omaan sen toisen asettamista) lähtökohdista käsin vain sen toisen määrittelemin viitekehyksin.
Eli hyvinkin nopeasti asian käsittelystä muodostuisi vain näennäistä asian käsittelyä, jonka jälkeen se julistava osapuoli saisi julistettua, että eihän toisen kanssa olekaan mitään mahdollista selvittää.
Minun mielestäni jokaiselle edes kerran eksyneelle ja sellaisessa itsensä avuttomaksi ja loukatuksi tuntevalle on hyväksi perehtyä vähintäänkin sellaisen keskustelun rakenteeseen, sellaisessa keskustelussa käytettyyn tyyliin sekä niihin koukkuihin, jotka helposti vievät kokemattoman huomion pois siitä asiasta, että nyt ollaan johdattelemassa keskustelua puolisalakavalasti uusille urille.
Nimenomaan sen kokemattoman mieli helposti herpaantuu.
Itsestäni muistan kuinka kysymykseen vastauksena annettu raivo ja huuto siitä, että miksi edes kysyy, sekoitti minut unohtamaan sen, että en ollut saanut vastausta kysymykseeni. Sitä miten sellaisessa saa pidettyä sen tosiasiallisen huomionsa, siihen yritän harjoitella. Olen melko vakuuttunut siitä, että siitä taidosta saattaa olla myöhemmin elämässä enemmän hyötyä kuin haittaa.
Sitä en taas ymmärrä miksi juuri täällä uhriksi julistautuminen ketään hyödyttäisi oikeasti?? En ymmärrä, enkä ymmärrä, vaikka kuinka yritän ymmärtää. Ketä se palvelee? Miten? Onko sellaisesta oikeasti jollekulle ihan oikeasti hyötyä? Ja jos niin mitä hyötyä??!! Mulle ei tuon epäilyn taustalla oleva logiikka aukea muuten kuin siten, että toinen (tässä tapauksessa sinä henna) on niin rikki, että ihan oikeasti näkee niitä narsisteja ihan kaikissa ja kaikkialla.
Toisaalta jos on tarpeeksi herkkä ja vielä ylikin, niin onhan se mahdollista, että kokee asiat niin, että kaikki ovat vain haukkana kimpussa saalistamassa, lainahöyhenissä vähintään jos ei kerran omissa.
Mielestäni tuollaisen ajatuksen pyörittäminen palstalla päivästä toiseen on jo siinä mielessä sinnikkyyden merkki, koska ajatuskuvio tuon takana on hyvin monimutkainen. Tai no, en vain tajua, että kuka jaksaisi vaivautua oikeasti ja että mistä ihmeen syystä.
Mutta jos on niin, ehkä sekin asia sitten ilmenee aikanaan. Jokatapauksessa, jos henna on oikeassa, että täällä yksi henkilö pyörittää useampaa nimimerkkiä, niin sanonpa vaan, että aikamoisen työn tekee ja että hatunnoston arvoinen suoritus. Ja mikäli sellaista lahjakkuutta ihan oikeasti jostakusta löytyy, kannattaisi varmaan tehdä sillä sitten muutakin kuin pyöriä tällä palstalla. :)
Ei täällä niin paljon porukkaa ilmeisesti kuitenkaan käy. - M.B.
M.B. kirjoitti:
Minun mielestäni on hyvinkin mahdollista, että se narsistisempi to-del-la-kin julistautuu uhriksi ja vieläpä niin, että käyttää kaikki mahdolliset keinot siihen ja vieläpä hyvin suurieleisesti asiasta selvyyttä tehden.
Juuri siihen asiaan olenkin viitannut puhuessani narsisti-uhri asetelman jäykkyydestä, koska siinä asetelmassa se uhriksi itsensä ensin julistava on se itseoikeutettu ja ainoa uhri, mikä taas automaattisesti tarkoittaa toisen olevan vain ja ainoastaan kaikkeen yksin syyllinen.
Sellainen asetelma on myös hyvin hedelmällinen lähtökohta yhtään minkään asian selvittelylle, eli ei tod. Toisaalta, mikäli tilanteessa olisi mahdollistakaan selvitellä mitään, tapahtuisi se luultavasti yhä samoista jo asetetuista (nim. omaan sen toisen asettamista) lähtökohdista käsin vain sen toisen määrittelemin viitekehyksin.
Eli hyvinkin nopeasti asian käsittelystä muodostuisi vain näennäistä asian käsittelyä, jonka jälkeen se julistava osapuoli saisi julistettua, että eihän toisen kanssa olekaan mitään mahdollista selvittää.
Minun mielestäni jokaiselle edes kerran eksyneelle ja sellaisessa itsensä avuttomaksi ja loukatuksi tuntevalle on hyväksi perehtyä vähintäänkin sellaisen keskustelun rakenteeseen, sellaisessa keskustelussa käytettyyn tyyliin sekä niihin koukkuihin, jotka helposti vievät kokemattoman huomion pois siitä asiasta, että nyt ollaan johdattelemassa keskustelua puolisalakavalasti uusille urille.
Itsestäni muistan kuinka kysymykseen vastauksena annettu raivo ja huuto siitä, että miksi edes kysyy, sekoitti minut unohtamaan sen, että en ollut saanut vastausta kysymykseeni. Sitä miten sellaisessa saa pidettyä sen tosiasiallisen huomionsa, siihen yritän harjoitella. Olen melko vakuuttunut siitä, että siitä taidosta saattaa olla myöhemmin elämässä enemmän hyötyä kuin haittaa.
Sitä en taas ymmärrä miksi juuri täällä uhriksi julistautuminen ketään hyödyttäisi oikeasti?? En ymmärrä, enkä ymmärrä, vaikka kuinka yritän ymmärtää. Ketä se palvelee? Miten? Onko sellaisesta oikeasti jollekulle ihan oikeasti hyötyä? Ja jos niin mitä hyötyä??!! Mulle ei tuon epäilyn taustalla oleva logiikka aukea muuten kuin siten, että toinen (tässä tapauksessa sinä henna) on niin rikki, että ihan oikeasti näkee niitä narsisteja ihan kaikissa ja kaikkialla.
Toisaalta jos on tarpeeksi herkkä ja vielä ylikin, niin onhan se mahdollista, että kokee asiat niin, että kaikki ovat vain haukkana kimpussa saalistamassa, lainahöyhenissä vähintään jos ei kerran omissa.
Mielestäni tuollaisen ajatuksen pyörittäminen palstalla päivästä toiseen on jo siinä mielessä sinnikkyyden merkki, koska ajatuskuvio tuon takana on hyvin monimutkainen. Tai no, en vain tajua, että kuka jaksaisi vaivautua oikeasti ja että mistä ihmeen syystä.
Mutta jos on niin, ehkä sekin asia sitten ilmenee aikanaan. Jokatapauksessa, jos henna on oikeassa, että täällä yksi henkilö pyörittää useampaa nimimerkkiä, niin sanonpa vaan, että aikamoisen työn tekee ja että hatunnoston arvoinen suoritus. Ja mikäli sellaista lahjakkuutta ihan oikeasti jostakusta löytyy, kannattaisi varmaan tehdä sillä sitten muutakin kuin pyöriä tällä palstalla. :)
Ei täällä niin paljon porukkaa ilmeisesti kuitenkaan käy.No niin, ja muka oikoluin..
Minun mielestäni jokaiselle edes kerran eksyneelle ja ---> Minun mielestäni jokaiselle sellaiseen vuorovaikutus ja kommunikointitilanteeseen edes kerran eksyneelle ja.. - ent.ilkis
yxex kirjoitti:
"suhde siihen ihmiseen, jota kutsun narsistisemmaksi osapuoleksi edelleen."
Olen taipuvainen uskomaan että olet uhri ja toinen osapuoli "uhri".
Tämä siis liittyy teoriaan missä uhri tiedostaa laajemmin asioita, ja missä 'uhriutunut narsisti' 'kokee' olevansa "uhri"
Parisuhde-sopasta jää jäljelle useimmiten kaksi itseään uhriksi kokevaa.
Itseasiassa koska kaikki ovat uhreja, on tilanne täälläkin aika kaoottinen, joku pitäisi hirttää syyllisenä, mutta kaikkien kaulassa on uhrilappu. Josta seuraa että vähiten uhrilta tuntuvat ovat potentiaalisia köydenjatkeita. Tämä himmaa paranemista...voi joutua syytetyksi.. ;-DDDMinä ajattelen päinvastoin....siis tuosta edellisen uhriasetelmasta.
On tuttu asia, että koulukiusaajista kasvaa narsisteja - ei uhreja. - ent.ilkis
henna... kirjoitti:
Vaikka narsisti olisi älykäs ja hänellä olisi hyvin paljon tietoa asioista ja hän taitavastikin esittäisi jotain muutam mitä on, niin mielestäni narsistilla on ihan oma tietynlanen logiikkansa, mikä hänet kuitenkin aina paljastaa. Tai terveen ihmisen mielestä logiikan puutteensa on se joka paljastaa varsinkin jos esim. keskustelutilanne on jotenkin tiukka, toinen ei suostu ihaillen myötäilemään narsistia.
BINGO.
Juuri näin. Olen itse täysin samaa mieltä ja se on vain niin, että KUN ei ole narsisti, niin narsistin tunnistaa.
Itse olen huomannut, että narsisti ei vastaa kysymyksiin...ei minkäänlaisiin, joista kuvittelee olevan hänen imagolleen jotain haittaa...ilmeisesti häpeänsiirto kyseessä. Ja jos vastaakin niin vastaa vastakysymyksellä tai aivan ohi aiheen....
Minulle aivan uusi asia oli tälle palstalle tullessani se, miten kärkkäästi täällä keskusteltiin ad hominem tyyliin. Tästä esimerkkinä vaikkapa edellä mainittu punainen kukka....keskustellaan siitä ja mietitään mitä kukakin sellaisesta pitää. Mutta kun keskustelu täällä tarkoittaa sitä, että narsisti sanoo minulle, että pöydälläsi on punainen kukka, vaikka tiedän sen olevan valkoinen, niin herää oikeasti epäilys siitä, ettei kyseisen keksijän pää ole kunnossa. Ja mitä keskustelua se on? - M.B.
ent.ilkis kirjoitti:
Minä ajattelen päinvastoin....siis tuosta edellisen uhriasetelmasta.
On tuttu asia, että koulukiusaajista kasvaa narsisteja - ei uhreja.Mmm.. ja erityisesti hyvin kiusatut oppivat miten saavat tehtyä selväksi sen, kuinka uhreja ovat ja kuinka kiusaajia ovat he, joiden taholta tuntevat tulevansa kiusatuksi.
Kasvetaan ns. uhriuteen, eikä siitä etulyöntiasemasta etuineen ihan heti päästetäkään irti... - M.B.
ent.ilkis kirjoitti:
BINGO.
Juuri näin. Olen itse täysin samaa mieltä ja se on vain niin, että KUN ei ole narsisti, niin narsistin tunnistaa.
Itse olen huomannut, että narsisti ei vastaa kysymyksiin...ei minkäänlaisiin, joista kuvittelee olevan hänen imagolleen jotain haittaa...ilmeisesti häpeänsiirto kyseessä. Ja jos vastaakin niin vastaa vastakysymyksellä tai aivan ohi aiheen....
Minulle aivan uusi asia oli tälle palstalle tullessani se, miten kärkkäästi täällä keskusteltiin ad hominem tyyliin. Tästä esimerkkinä vaikkapa edellä mainittu punainen kukka....keskustellaan siitä ja mietitään mitä kukakin sellaisesta pitää. Mutta kun keskustelu täällä tarkoittaa sitä, että narsisti sanoo minulle, että pöydälläsi on punainen kukka, vaikka tiedän sen olevan valkoinen, niin herää oikeasti epäilys siitä, ettei kyseisen keksijän pää ole kunnossa. Ja mitä keskustelua se on?"Tästä esimerkkinä vaikkapa edellä mainittu punainen kukka...."
No pointteja on ja niitä on. - ent.ilkis
M.B. kirjoitti:
Mmm.. ja erityisesti hyvin kiusatut oppivat miten saavat tehtyä selväksi sen, kuinka uhreja ovat ja kuinka kiusaajia ovat he, joiden taholta tuntevat tulevansa kiusatuksi.
Kasvetaan ns. uhriuteen, eikä siitä etulyöntiasemasta etuineen ihan heti päästetäkään irti...Onko se etulyöntiasema, että on joutunut uhriksi?
Mitä sillä saa? - ent.ilkis
M.B. kirjoitti:
No enpä tiedä. Enemmän sitä yhtä totuutta on kuulunut sieltä, missä se sisäpiirikin parhaiten määrittyy--
Jos muutan kerrostalon portaiden alle, tuleeko minusta kerrostalon asukas vai pysynkö ulkopuolisena....Hmm...
". Kerrostalon katoamiseen tarvitaan toisenlaista toimintaa kuin pelkkää ulkoapäin katselua ja huutoa vintillä, kellarissa tai portaikossa.. "
Mitä tarvitaan siihen, että näkee kerrostalon siellä, missä sitä ei ole? - ent.ilkis
M.B. kirjoitti:
Olet mies :)
Älhän sitten ihmettele, kun pidän sinua tyhmänä ja valehtelijana.
Minä nääs tiedän totuuden tästäkin asiasta, sinä et. - M.B.
ent.ilkis kirjoitti:
Onko se etulyöntiasema, että on joutunut uhriksi?
Mitä sillä saa?En tiedä mitä sillä mahdollisesti saavuttaa tai saa. Olen aina puolustanut itseäni.
Yhden tapauksen muistan kyllä lapsuudestani. Siinä minua isompi tyttö kävi kiinni ja kun koko painollani roikuin hänen hiuksissaan, hänhän parahti itkuun.
Ja kun äitinsä sattui paikalle, niin minähän olin se, joka oli sitten koko homman aloittanut ja laittanut ihan tahallisesti ja tarkoituksella tyttönsä itkemään, eikä siinä juuri vastaansanominen auttanut :D
Eli se tyttö sai ainakin oman osuutensa soppaan siirrettyä yksin minun harteilleni.
Tosin, kuljettiin jatkossakin yhdessä koulusta kotiin, mutta ei ollut enää sen tapauksen jälkeen kovinkaan välittömät välit. Lähinnä sellaiset "kuljetaan nyt samaa matkaa kun maanalaisesta tupsahdettiin samalle asemalle yhtäaikaa" - maleksimista, jossa minä ainakin hiljaa mielessäni toivoin useasti, että olisipa toisella kiire kotiin..
Se, että voi kasvaa uhriuteen on minulle ihan uusi näkökulma asiaan. En ollut ajatellut koko asiaa siltä kannalta koskaan aiemmin. Mutta se on antanut tietynlaista uutta näkökulmaa nykyaikana ilmenevään "näkymättömään", usein juuri tyttöjen harrastamaan, koulukiusaamiseen.
Ja epäilenpä, että temppuilija on oikeassa sen vallan nivoutumisessa asiaan hyvinkin tehokkaasti. Onhan se valtaa, kun saa taustajoukot taakseen vetoamalla siihen, että toiset kiusaa. Toisaalta uskon myös, että moinen käytös vastaavasti heikentää niiden asemaa, joita oikeasti kiusataan hyvinkin radikaalisti. Että heidätkin helpommin leimataan siihen "joka pikku asiasta valittavien ja toisia kiusaajiksi tyhjästä syyttävien" - joukkoon. - henna...
M.B. kirjoitti:
Minun mielestäni on hyvinkin mahdollista, että se narsistisempi to-del-la-kin julistautuu uhriksi ja vieläpä niin, että käyttää kaikki mahdolliset keinot siihen ja vieläpä hyvin suurieleisesti asiasta selvyyttä tehden.
Ei täällä niin paljon porukkaa ilmeisesti kuitenkaan käy."Sitä en taas ymmärrä miksi juuri täällä uhriksi julistautuminen ketään hyödyttäisi oikeasti?? En ymmärrä, enkä ymmärrä, vaikka kuinka yritän ymmärtää. Ketä se palvelee? Miten? Onko sellaisesta oikeasti jollekulle ihan oikeasti hyötyä? Ja jos niin mitä hyötyä??!! Mulle ei tuon epäilyn taustalla oleva logiikka aukea muuten kuin siten, että toinen (tässä tapauksessa sinä henna) onniin rikki, että ihan oikeasti näkee niitä narsisteja ihan kaikissa ja kaikkialla."
En oikein ymmärtänyt pitkää viestiäsi, mitä siinä tahdoin sanoa ja kenelle. Ehkä se johtuu siitäkin että olis pitänyt suhteuttaa paremmin koko keskusteluun, jota en enää tarkalleen muista vaikka sen päivällä luinkin kertaalleen.
Mutta kommentoin tuota kappaletta minkä alkuun kopioin, se kai oli tarkoitettu ainakin minulle?
Et siis ymmärrä miksi täällä uhriksi julstautuminen hyödyttäisi ketään? En vaan tosiaankaan ymmärrä mitä haet tuolla? Miten niin sen pitäisikään HYÖDYTTÄÄ ketään? En minä ainakaan kerro olevani narsistin uhri siksi että luulisin sen jotenkin HYÖDYTTÄVÄN minua. Ajatus on käsittämätön. Minun kielenkäytössäni myöskin uhri on jokainen joka on tahtomattaan narsistin manipuloimana joutunut narsistin kynsiin ja joutunut jatkamaan suhdetta paljon kauemmin kuin itse olisi halunnut, johtuen mm. pelosta ja siitä että on ollut liian vastaanottavainen narsistin syyllistämiselle jne. Uhri on mielestäni samaan tapaan uhri kuin puhutaan esimerkiksi raiskauksen uhrista, ei normaali ihminen hae sitä itse, että tulee mitätöidyksi ja maahan poljetuksi yms.
Toinen seikka mikä menee täysin pieleen on se että "näkee narsisteja kaikissa ja kakkialla". Mistä ihmeestä sinä niin päättelet????? Jos epäilen jonkun tai joidenkin olevan narsisti esimerkiksi tällä palstalla, niin eihän se tarkoita että epäilisin KAIKKIEN tai edes suurimman osan ihmisistä tai vaikka suuren osan ihmisistä olevan narsisteja. Olen täälläkin useaan otteeseen kirjoittanut että nars pers häiriöisiä on vain aika pieni prosentti ihmisistä. Herra jumala, kyllä elämä olisi tosi vaikeaa jos epäilisin kaikkien olevan narsisteja. Eipä tule esim. tällä hetkellä kavereistani, tuttavistani tai ihmisistä joiden kanssa olen tekemisissä,, siis muualla kuin tällä palstalla, edes mieleen epäillä kenenkään olevan narsisti. MIksi sinä luulet tietäväsi minusta sellaisia asioita, mitä et todellakaan voi tietää????? Voisitko vastata tuohon kysymykseen ihan selkokielellä, mistä ihmeestä niin päättelet että luulen KAIKKIEN olevan narsisteja, mistä sinulle on tullut sellainen mielikuva??? Silloin ymmärtäisin sinua paremmin tuossa luulossasi, jos täällä kirjoittelisin niin mutta enpähän ole kirjoittanut. - henna...
henna... kirjoitti:
"Sitä en taas ymmärrä miksi juuri täällä uhriksi julistautuminen ketään hyödyttäisi oikeasti?? En ymmärrä, enkä ymmärrä, vaikka kuinka yritän ymmärtää. Ketä se palvelee? Miten? Onko sellaisesta oikeasti jollekulle ihan oikeasti hyötyä? Ja jos niin mitä hyötyä??!! Mulle ei tuon epäilyn taustalla oleva logiikka aukea muuten kuin siten, että toinen (tässä tapauksessa sinä henna) onniin rikki, että ihan oikeasti näkee niitä narsisteja ihan kaikissa ja kaikkialla."
En oikein ymmärtänyt pitkää viestiäsi, mitä siinä tahdoin sanoa ja kenelle. Ehkä se johtuu siitäkin että olis pitänyt suhteuttaa paremmin koko keskusteluun, jota en enää tarkalleen muista vaikka sen päivällä luinkin kertaalleen.
Mutta kommentoin tuota kappaletta minkä alkuun kopioin, se kai oli tarkoitettu ainakin minulle?
Et siis ymmärrä miksi täällä uhriksi julstautuminen hyödyttäisi ketään? En vaan tosiaankaan ymmärrä mitä haet tuolla? Miten niin sen pitäisikään HYÖDYTTÄÄ ketään? En minä ainakaan kerro olevani narsistin uhri siksi että luulisin sen jotenkin HYÖDYTTÄVÄN minua. Ajatus on käsittämätön. Minun kielenkäytössäni myöskin uhri on jokainen joka on tahtomattaan narsistin manipuloimana joutunut narsistin kynsiin ja joutunut jatkamaan suhdetta paljon kauemmin kuin itse olisi halunnut, johtuen mm. pelosta ja siitä että on ollut liian vastaanottavainen narsistin syyllistämiselle jne. Uhri on mielestäni samaan tapaan uhri kuin puhutaan esimerkiksi raiskauksen uhrista, ei normaali ihminen hae sitä itse, että tulee mitätöidyksi ja maahan poljetuksi yms.
Toinen seikka mikä menee täysin pieleen on se että "näkee narsisteja kaikissa ja kakkialla". Mistä ihmeestä sinä niin päättelet????? Jos epäilen jonkun tai joidenkin olevan narsisti esimerkiksi tällä palstalla, niin eihän se tarkoita että epäilisin KAIKKIEN tai edes suurimman osan ihmisistä tai vaikka suuren osan ihmisistä olevan narsisteja. Olen täälläkin useaan otteeseen kirjoittanut että nars pers häiriöisiä on vain aika pieni prosentti ihmisistä. Herra jumala, kyllä elämä olisi tosi vaikeaa jos epäilisin kaikkien olevan narsisteja. Eipä tule esim. tällä hetkellä kavereistani, tuttavistani tai ihmisistä joiden kanssa olen tekemisissä,, siis muualla kuin tällä palstalla, edes mieleen epäillä kenenkään olevan narsisti. MIksi sinä luulet tietäväsi minusta sellaisia asioita, mitä et todellakaan voi tietää????? Voisitko vastata tuohon kysymykseen ihan selkokielellä, mistä ihmeestä niin päättelet että luulen KAIKKIEN olevan narsisteja, mistä sinulle on tullut sellainen mielikuva??? Silloin ymmärtäisin sinua paremmin tuossa luulossasi, jos täällä kirjoittelisin niin mutta enpähän ole kirjoittanut.Kirjoitusvirhe tuolla tekstini alkupuolella:...mitä tahdoin sanoa" piti olla että "mitä tahdoiT sanoa"....siis krjoitusvirheitä on monia muitakin mutta tuo virhe muuttaa itse asiaa...
- henna...
ent.ilkis kirjoitti:
Hmm...
". Kerrostalon katoamiseen tarvitaan toisenlaista toimintaa kuin pelkkää ulkoapäin katselua ja huutoa vintillä, kellarissa tai portaikossa.. "
Mitä tarvitaan siihen, että näkee kerrostalon siellä, missä sitä ei ole?"Mitä tarvitaan siihen, että näkee kerrostalon siellä, missä sitä ei ole? "
Ohhoh :D Minun piti kommentoida tuota ihan samoin sanoin, mutten sitten jaksanutkaan :D - M.B.
henna... kirjoitti:
"Sitä en taas ymmärrä miksi juuri täällä uhriksi julistautuminen ketään hyödyttäisi oikeasti?? En ymmärrä, enkä ymmärrä, vaikka kuinka yritän ymmärtää. Ketä se palvelee? Miten? Onko sellaisesta oikeasti jollekulle ihan oikeasti hyötyä? Ja jos niin mitä hyötyä??!! Mulle ei tuon epäilyn taustalla oleva logiikka aukea muuten kuin siten, että toinen (tässä tapauksessa sinä henna) onniin rikki, että ihan oikeasti näkee niitä narsisteja ihan kaikissa ja kaikkialla."
Toinen seikka mikä menee täysin pieleen on se että "näkee narsisteja kaikissa ja kakkialla". Mistä ihmeestä sinä niin päättelet????? Jos epäilen jonkun tai joidenkin olevan narsisti esimerkiksi tällä palstalla, niin eihän se tarkoita että epäilisin KAIKKIEN tai edes suurimman osan ihmisistä tai vaikka suuren osan ihmisistä olevan narsisteja. Olen täälläkin useaan otteeseen kirjoittanut että nars pers häiriöisiä on vain aika pieni prosentti ihmisistä. Herra jumala, kyllä elämä olisi tosi vaikeaa jos epäilisin kaikkien olevan narsisteja. Eipä tule esim. tällä hetkellä kavereistani, tuttavistani tai ihmisistä joiden kanssa olen tekemisissä,, siis muualla kuin tällä palstalla, edes mieleen epäillä kenenkään olevan narsisti. MIksi sinä luulet tietäväsi minusta sellaisia asioita, mitä et todellakaan voi tietää????? Voisitko vastata tuohon kysymykseen ihan selkokielellä, mistä ihmeestä niin päättelet että luulen KAIKKIEN olevan narsisteja, mistä sinulle on tullut sellainen mielikuva??? Silloin ymmärtäisin sinua paremmin tuossa luulossasi, jos täällä kirjoittelisin niin mutta enpähän ole kirjoittanut.Niin. Siis vastasin kysymykseesi:"Onko mahdollista että narsisti julistautuu uhriksi ...? Minusta on mahdollista ja itse asiassa jopa hyvin todennäköistä täällä"
Mutta eipä se mittään. Väsyttää itseänikin aikalailla jo.
Johtunee osittain myös harmaasta säästä. Siis selkoa...
Selkokielellä: En luule tietäväni. Se oli vain mahdollinen asian laita. Kuten temppuilija joskus, ja häntä lainatakseni: Kun ajaa Volvolla, ei niin näe niitä liikenteessä olevia pösöjä. Mutta kun vaihtaa auton pösöön, niitä pösöjä onkin sitten yllättäen enemmän kuin ennnen, vaikka olisikin niin, että niitten lukumäärä ei olisi mitenkään olennaisesti lisääntynyt.
Ei ole sanatarkka lainaus, mutta ajatus oli kutakuinkin tuo. Että ihminen näkee sen minkä haluaa nähdä. Toisaalta, voiko tällaisella palstalla sitten nähdä ja kuinka tarkkaa se näkeminen sitten on??
Täällähän nyt voi luulla mitä vaan kenestä vaan ja sekin mitä kukainenkin itsestään kirjoittaa ei mielestäni tällaisella palstalla välttämättä ole se kaikki.
Itse kuitenkin haluan uskoa. Niin siihen että yhden nimimerkin takana on yksi kirjoittaja kuin siihenkin, että jos joku toinen kirjoittaja usein tuo esiin sen, kuinka tällaisella palstalla muuta ei tehdäkään kuin ylistetään narsisteja ja että tällaisella palstalla ei olekaan kuin narsisteja tai uhriksi tekeytyviä, niin haluan ihan oikeasti uskoa, että tavalla tai toisella ihan oikeasti kirjoittaja uskoo niin!!
Se, että jotenkin päin yritän ymmärtää jotakin koko siitä asiasta, lienee oma häpeäni, enkä voi kuin sitten ihmetellä, että miten ihmeessä joku täysnarsisti HALUAA viettää tällaisella palstalla aikaansa, ja vieläpä niin, että tekeytyisi uhriksi. Minä en siis ymmärrä.
Sitä en ole väittänyt, ainakaan ei pitänyt väittää, että näkisit jotenkin kaikki läheisesikin narsisteiksi, vaan lähtökohtana oli tämä palsta, johon mielestäsi viittasit sanalla: täällä.
En siis tarkoittanut kysymyksessäni, - epäilen noita sanoja: Sitä en taas ymmärrä miksi juuri täällä uhriksi julistautuminen ketään hyödyttäisi oikeasti?? - sinun palstan ulkopuolista elämääsi, vaan nimenomaan tätä palstaa vain ja ainoastaan.
Koska omasta mielestäni se on kuitenkin todennäköisempää juurikin muualla kuitenkin, vaikka joskus tuleekin tunne siitä, että sinä näet niitä juuri täällä..
Siitä syystä että sellaisen toiminnan luulisi olevan "kannattavampaa" muualla kuin täällä, tämä oli siis jonkinasteinen logiikkani asiassa..
En tiedä onko kovin selkokielinen vastaus, yritin selkoa, mutta ehkäpä enemmän sotkua tuli saatua aikaiseksi..
Eli ei kaikkien, vaan tällä palstalla tiivistyneesti usean.. - M.B.
ent.ilkis kirjoitti:
Älhän sitten ihmettele, kun pidän sinua tyhmänä ja valehtelijana.
Minä nääs tiedän totuuden tästäkin asiasta, sinä et.No siinähän sitten tiedät :)
- henna...
M.B. kirjoitti:
Niin. Siis vastasin kysymykseesi:"Onko mahdollista että narsisti julistautuu uhriksi ...? Minusta on mahdollista ja itse asiassa jopa hyvin todennäköistä täällä"
Mutta eipä se mittään. Väsyttää itseänikin aikalailla jo.
Johtunee osittain myös harmaasta säästä. Siis selkoa...
Selkokielellä: En luule tietäväni. Se oli vain mahdollinen asian laita. Kuten temppuilija joskus, ja häntä lainatakseni: Kun ajaa Volvolla, ei niin näe niitä liikenteessä olevia pösöjä. Mutta kun vaihtaa auton pösöön, niitä pösöjä onkin sitten yllättäen enemmän kuin ennnen, vaikka olisikin niin, että niitten lukumäärä ei olisi mitenkään olennaisesti lisääntynyt.
Ei ole sanatarkka lainaus, mutta ajatus oli kutakuinkin tuo. Että ihminen näkee sen minkä haluaa nähdä. Toisaalta, voiko tällaisella palstalla sitten nähdä ja kuinka tarkkaa se näkeminen sitten on??
Täällähän nyt voi luulla mitä vaan kenestä vaan ja sekin mitä kukainenkin itsestään kirjoittaa ei mielestäni tällaisella palstalla välttämättä ole se kaikki.
Itse kuitenkin haluan uskoa. Niin siihen että yhden nimimerkin takana on yksi kirjoittaja kuin siihenkin, että jos joku toinen kirjoittaja usein tuo esiin sen, kuinka tällaisella palstalla muuta ei tehdäkään kuin ylistetään narsisteja ja että tällaisella palstalla ei olekaan kuin narsisteja tai uhriksi tekeytyviä, niin haluan ihan oikeasti uskoa, että tavalla tai toisella ihan oikeasti kirjoittaja uskoo niin!!
Se, että jotenkin päin yritän ymmärtää jotakin koko siitä asiasta, lienee oma häpeäni, enkä voi kuin sitten ihmetellä, että miten ihmeessä joku täysnarsisti HALUAA viettää tällaisella palstalla aikaansa, ja vieläpä niin, että tekeytyisi uhriksi. Minä en siis ymmärrä.
Sitä en ole väittänyt, ainakaan ei pitänyt väittää, että näkisit jotenkin kaikki läheisesikin narsisteiksi, vaan lähtökohtana oli tämä palsta, johon mielestäsi viittasit sanalla: täällä.
En siis tarkoittanut kysymyksessäni, - epäilen noita sanoja: Sitä en taas ymmärrä miksi juuri täällä uhriksi julistautuminen ketään hyödyttäisi oikeasti?? - sinun palstan ulkopuolista elämääsi, vaan nimenomaan tätä palstaa vain ja ainoastaan.
Koska omasta mielestäni se on kuitenkin todennäköisempää juurikin muualla kuitenkin, vaikka joskus tuleekin tunne siitä, että sinä näet niitä juuri täällä..
Siitä syystä että sellaisen toiminnan luulisi olevan "kannattavampaa" muualla kuin täällä, tämä oli siis jonkinasteinen logiikkani asiassa..
En tiedä onko kovin selkokielinen vastaus, yritin selkoa, mutta ehkäpä enemmän sotkua tuli saatua aikaiseksi..
Eli ei kaikkien, vaan tällä palstalla tiivistyneesti usean..Tuo onko mahdollista että narsisti julistautuu uhriksi oli alunperin yxexän kysymys ja minulla tuo vastaus siihen.
Mielestäni palstalla joka on tarkoitettu myös narsisteille on loogista epäillä jonkun/joidenkin kirjoittajien olevan narsisteja, varsinkin kun tuntee aika hyvin narsistin tapaa toimia ja on vuosikausia lukenut hyvin paljon asiaa koskevaa kirjallisuutta ja kaikesta tiedostaan yhteevetoja tekemällä yrittänyt ymmärtää mitä minulle tapahtui suhteessani narsistiin. Plus lisättynä siihen että joidenkin kirjoitukset kaiken tiedon ja kokemuksen pohjalta vaikuttavat hyvin narsistisilta toistuvasti eikä tällainen tosiaan tarkoita sitä että luulee "KAIKKIEN" olevan narsisteja.
Vielä tuosta hyödystä julistautua uhriksi vaikka kysymys olikin alunperin NARSISTIN julistautumisesta uhriksi, mutta joka tapauksessa luulin sinun tarkoittaneen tuossa sitä että minä olen "julistautunut" uhriksi täällä, vaikka en olekaan narsisti. Ja en tosiaan koe olevan siitä mitään hyötyä itselleni että kerron olevani narsistin uhri eikä sillä ole myöskään tarkoitus tehdä itsestäni täysin viatonta täydellista ihmistä (kukaan ihminen ei ole), paremminkin tunnen enemmänkin jonkinlaista häpeää siitä (ihan aiheettomasti, luulisin) vieläkin, että olen "antanut" käyttää itseäni hyväksi ja narsistin manipulaatio ja mitätöinti on toiminut minuun. - M.B.
henna... kirjoitti:
Tuo onko mahdollista että narsisti julistautuu uhriksi oli alunperin yxexän kysymys ja minulla tuo vastaus siihen.
Mielestäni palstalla joka on tarkoitettu myös narsisteille on loogista epäillä jonkun/joidenkin kirjoittajien olevan narsisteja, varsinkin kun tuntee aika hyvin narsistin tapaa toimia ja on vuosikausia lukenut hyvin paljon asiaa koskevaa kirjallisuutta ja kaikesta tiedostaan yhteevetoja tekemällä yrittänyt ymmärtää mitä minulle tapahtui suhteessani narsistiin. Plus lisättynä siihen että joidenkin kirjoitukset kaiken tiedon ja kokemuksen pohjalta vaikuttavat hyvin narsistisilta toistuvasti eikä tällainen tosiaan tarkoita sitä että luulee "KAIKKIEN" olevan narsisteja.
Vielä tuosta hyödystä julistautua uhriksi vaikka kysymys olikin alunperin NARSISTIN julistautumisesta uhriksi, mutta joka tapauksessa luulin sinun tarkoittaneen tuossa sitä että minä olen "julistautunut" uhriksi täällä, vaikka en olekaan narsisti. Ja en tosiaan koe olevan siitä mitään hyötyä itselleni että kerron olevani narsistin uhri eikä sillä ole myöskään tarkoitus tehdä itsestäni täysin viatonta täydellista ihmistä (kukaan ihminen ei ole), paremminkin tunnen enemmänkin jonkinlaista häpeää siitä (ihan aiheettomasti, luulisin) vieläkin, että olen "antanut" käyttää itseäni hyväksi ja narsistin manipulaatio ja mitätöinti on toiminut minuun."luulin sinun tarkoittaneen tuossa sitä että minä olen "julistautunut" uhriksi täällä"
Itseasiassa asia, että mahdollisesti luulit minun luulevan juuri noin, valkeni puoli minuuttia vastaukseni postaamisen jälkeen :)
Ei, en luule sinun täällä "julistautuneen" uhriksi. Ja haluan edelleen uskoa siihen, että jokainen joka kokee olevansa tavalla tai toisella uhri sitä myös onkin.
Ja nimenomaan sillä tavalla kuin kirjoittaa kokevansa.
Tiedän häpeän tunteen... Voi kun osaisin sanoa miten siitä pääsee irti, mutta kun en osaa.. Itse opin suhtautumaan omaan häpeääni rehellisesti lyömällä läskiksi. Se alkoi pienistä asioista ja tapahtui pieninä oivalluksina ja se alkoi se häpeänsä tiedostaminen jo aika nuorena itseasiassa minulla ja valitettavasti yksi narsistin vallanvälineistä on toisen häpeän tunne ja se tieto siitä miten häpeä saa ihmisen käyttäytymään..
Eli salaillaan asioita ja ei ainakaan olla rehellisiä ja kerrota kenellekään, että huonosti menee..
Narsistin manipulaatio ja mitätöinti toimii valitettavan moniin.
Nyt tiedän itse, mitä on todellinen NPH, ja siksi pidättäydyn omasta suhteestani puhuessani vain siinä "narsistisemmassa osapuolessa", mutta en usko, että suhteeni olisi jäänyt niin lyhyeksi kuin jäi ilman ystävääni, joka kysyi minulta suoraan, että mitä minulle oli oikein tapahtunut kun olin muuttunut niin nopeasti ihan kokonaan toiseksi ihmiseksi..
Siitä alkoi oma hetkittäin hyvin rumaksikin muodostunut rimpuilu ja irrottautuminen.
Älä ainakaan anna häpeän muodostua itseinhoksi ja/tai vihaksi siitä, että olet "antanut" käyttää itseäsi hyväksi..
Ja kun pidän aivoista erityisesti :) Niin ihan tietoisesti jotakin ajatusta toistamalla sitkeästi itselleen, niin sillä on vaikutusta ihmiseen kokonaisvaltaisesti. Jotakin, joka olisi vastakkaista kokemallesi mitätöinnille.. - ent.ilkis
M.B. kirjoitti:
"luulin sinun tarkoittaneen tuossa sitä että minä olen "julistautunut" uhriksi täällä"
Itseasiassa asia, että mahdollisesti luulit minun luulevan juuri noin, valkeni puoli minuuttia vastaukseni postaamisen jälkeen :)
Ei, en luule sinun täällä "julistautuneen" uhriksi. Ja haluan edelleen uskoa siihen, että jokainen joka kokee olevansa tavalla tai toisella uhri sitä myös onkin.
Ja nimenomaan sillä tavalla kuin kirjoittaa kokevansa.
Tiedän häpeän tunteen... Voi kun osaisin sanoa miten siitä pääsee irti, mutta kun en osaa.. Itse opin suhtautumaan omaan häpeääni rehellisesti lyömällä läskiksi. Se alkoi pienistä asioista ja tapahtui pieninä oivalluksina ja se alkoi se häpeänsä tiedostaminen jo aika nuorena itseasiassa minulla ja valitettavasti yksi narsistin vallanvälineistä on toisen häpeän tunne ja se tieto siitä miten häpeä saa ihmisen käyttäytymään..
Eli salaillaan asioita ja ei ainakaan olla rehellisiä ja kerrota kenellekään, että huonosti menee..
Narsistin manipulaatio ja mitätöinti toimii valitettavan moniin.
Nyt tiedän itse, mitä on todellinen NPH, ja siksi pidättäydyn omasta suhteestani puhuessani vain siinä "narsistisemmassa osapuolessa", mutta en usko, että suhteeni olisi jäänyt niin lyhyeksi kuin jäi ilman ystävääni, joka kysyi minulta suoraan, että mitä minulle oli oikein tapahtunut kun olin muuttunut niin nopeasti ihan kokonaan toiseksi ihmiseksi..
Siitä alkoi oma hetkittäin hyvin rumaksikin muodostunut rimpuilu ja irrottautuminen.
Älä ainakaan anna häpeän muodostua itseinhoksi ja/tai vihaksi siitä, että olet "antanut" käyttää itseäsi hyväksi..
Ja kun pidän aivoista erityisesti :) Niin ihan tietoisesti jotakin ajatusta toistamalla sitkeästi itselleen, niin sillä on vaikutusta ihmiseen kokonaisvaltaisesti. Jotakin, joka olisi vastakkaista kokemallesi mitätöinnille..Kirjoitit vain hetki sitten näin:
"Kasvetaan ns. uhriuteen, eikä siitä etulyöntiasemasta etuineen ihan heti päästetäkään irti... "
Aika rajua väittämää, että uhriudesta saa jonkin etulyöntiaseman, josta ei haluta päästää irti.......
Vastauksesi näyttävät vaihtelevan sen mukaan, kenelle vastaat. - M.B.
ent.ilkis kirjoitti:
Kirjoitit vain hetki sitten näin:
"Kasvetaan ns. uhriuteen, eikä siitä etulyöntiasemasta etuineen ihan heti päästetäkään irti... "
Aika rajua väittämää, että uhriudesta saa jonkin etulyöntiaseman, josta ei haluta päästää irti.......
Vastauksesi näyttävät vaihtelevan sen mukaan, kenelle vastaat.Niin ja mitä sitten??
Uhriutta on monentasoista ja myös sellaista, jossa se tosiasiallisesti narsistisempi on sitä mieltä, että on ainoa uhri.
Se taas on jotakin, mitä se narsistisempi ei pysty mitenkään päin käsittämään ottamatta sitä henkilökohtaisena syytöksenä mahdollisesta omasta käyttäytymisestään, vaan pitää kiinni siitä uhriudestaan pelkästään jo senkin takia, että on vaan oikeassa omasta mielestään.
Olisiko mahdollista, että otat asian niin, että vastaan uhriudesta mielestäsi kahdelle eri nimimerkille kahdella eri tavalla siksi, koska jatkuvasti koet, että juuri sinua vastaan aina hyökätään jotenkin päin, eikä vahingossakaan vaan niin, että hennan tapauksessa vastasin hennan kokemukseen omasta uhriudestaan ja tuntemuksistaan narsistisessa suhteessa
ja tuolla ylempänä kommentoin enemmän sellaiseen, että miten esimerkiksi nykyajan kouluissa saattaa kasvaa lapsia, jotka oppivat siihen, että saavat sillä uhriutumisella ikäänkuin vallan sitä vastaan ketä ensisijaisesti syyttävät kiusaamisestaan, joskus jopa niin, että se kiusaamissyytös jo itsessään on se itsetarkoitus ja niin ollen myös kiusaamistapahtuma..
Kyllä minun mielestäni on ihan mahdollista sellainen. Miksi rinnastat kaksi eri vastaustani juuri tuolla tavalla??
Vai vieläkö on niin, että näkökulmaa uhriuteen ei saa olla minkäänmuunlaista kuin yhdenlaista? - M.B.
M.B. kirjoitti:
Niin ja mitä sitten??
Uhriutta on monentasoista ja myös sellaista, jossa se tosiasiallisesti narsistisempi on sitä mieltä, että on ainoa uhri.
Se taas on jotakin, mitä se narsistisempi ei pysty mitenkään päin käsittämään ottamatta sitä henkilökohtaisena syytöksenä mahdollisesta omasta käyttäytymisestään, vaan pitää kiinni siitä uhriudestaan pelkästään jo senkin takia, että on vaan oikeassa omasta mielestään.
Olisiko mahdollista, että otat asian niin, että vastaan uhriudesta mielestäsi kahdelle eri nimimerkille kahdella eri tavalla siksi, koska jatkuvasti koet, että juuri sinua vastaan aina hyökätään jotenkin päin, eikä vahingossakaan vaan niin, että hennan tapauksessa vastasin hennan kokemukseen omasta uhriudestaan ja tuntemuksistaan narsistisessa suhteessa
ja tuolla ylempänä kommentoin enemmän sellaiseen, että miten esimerkiksi nykyajan kouluissa saattaa kasvaa lapsia, jotka oppivat siihen, että saavat sillä uhriutumisella ikäänkuin vallan sitä vastaan ketä ensisijaisesti syyttävät kiusaamisestaan, joskus jopa niin, että se kiusaamissyytös jo itsessään on se itsetarkoitus ja niin ollen myös kiusaamistapahtuma..
Kyllä minun mielestäni on ihan mahdollista sellainen. Miksi rinnastat kaksi eri vastaustani juuri tuolla tavalla??
Vai vieläkö on niin, että näkökulmaa uhriuteen ei saa olla minkäänmuunlaista kuin yhdenlaista?Ja ihan julmetun paljon ylempänä onkin tuo toinen, eli todellakin näet vaivaa..
Miksi rinnastat palasia kahdesta eri vastauksestani juuri tuolla tavalla???? - M.B.
ent.ilkis kirjoitti:
Hmm...
Mitä tarvitaan siihen, että näkee kerrostalon siellä, missä sitä ei ole?Lääkäriä :)
- elämän kevät
M.B. kirjoitti:
Miksi provosoida ensin?
Saadakseen huomiota?
- M.B.
elämän kevät kirjoitti:
Saadakseen huomiota?
Ja miksi provosoitua, jos ei sitten juuri sen takia, että pääsee huutamaan: "Katsokaa minua kiustaan!!" ??
- elämän kevät
M.B. kirjoitti:
Ja miksi provosoitua, jos ei sitten juuri sen takia, että pääsee huutamaan: "Katsokaa minua kiustaan!!" ??
Syitä provosoitumiseen on kai useita, jokaisella omansa. Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi että syynä voisi olla tarve uhriutumiseen, mutta kaipa sekin on mahdollista, mene ja tiedä.
- henna...
elämän kevät kirjoitti:
Syitä provosoitumiseen on kai useita, jokaisella omansa. Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi että syynä voisi olla tarve uhriutumiseen, mutta kaipa sekin on mahdollista, mene ja tiedä.
Jospa narsistit aina kaikesta kateellisina luulevat että jollakin on tarve uhriutua koska ajattelevat että siitä olisi jotain hyötyä :D narsistit käsittääkseni toimivat paljon sen mukaan minkä ajattelevat hyödyttävän niitä itseään.
- M.B.
elämän kevät kirjoitti:
Minäkään en ollut aikaisemmin tajunnut sellaisen asian mahdollisuutta, ennen kuin ohimennen kuulin asiasta puhuttavan.
Ja nimenomaan niin, että uhrius voi olla myös asenne, joka ehkä ensin tiedostamatta lankeaa, mutta josta sitten ei osaa räpistellä irti kun jo mielummin valitsee sen "uhriuden", koska tietynlaisissa tilanteissa uhriutumisella saattaa myös saavuttaa sen jonkinlaisen valta-aseman suhteessa siihen toiseen, joka ei ole niin uhri. Tai ei sellaiseksi halua.
Itse puhun vain sen yhden lausahduksen perusteella tästä uhriutumisasetelmasta, jonka kuulin erään koulun rehtorin suusta (että uhrius on asenne myöskin) ja sillä kokemuksella mikä itselläni on siitä kun toinen on itseoikeutettu uhri sen takia, kun tekee kaiken oikein eli niin kuin uhrit tekee... Mikä on olemattoman keskustelumahdollisuuteen (tasaveroiseen oikeasti ja aidosti) sekä tietynlaiseen kokonaisvaltaiselta vaikuttavaan tunteettomuuteen yleensä yhdistettynä, itselleni "kalskahtanut" kovinkin "päälle liimatulta" ja "itseen ulkoa imetyltä" tavalta olla ja tehdä itsestään se "tärkeämpi ja oikeasti kärsivä" osapuoli.
Eli jos jotakuinkin tietoisenoloisesti ihan "valitsee" jopa olla uhri, niin kai sen tekee jostakin syystä..
Suhteellinen häiriö, jossa kaksi kärsimystä kokenutta. Siitä määritelmästä pidän itse enemmän. Mutta toisaalta, narsistithan ovat nimenomaan uhreja. Oman narsisminsa uhreja, jos ei muuta. M.B. kirjoitti:
Miksi provosoida ensin?
Määbää
"Miksi provosoida ensin?
Erittäin hyvä kysymys, johon emme varmaan koskaan saa kaikenkattavaa selitystä. Asia liittyy kuitenkin meissä jokaisessa olevaan narsismiin, ja kykyymme käsitellä sitä.
Täällä palstalla, ja myöskin real lifessa totuus on se, että kohtaamme riidanhaastajia ja riidankylväjiä. Emme voi sille mitään, eikä meillä ole oikeutta tukkea kenenkään suuta. Siksi on tärkeää tiedostaa että riidan aloittaa nimenomaan se provosoituva eikä provosoija, niin hullulta kuin se kuulostaakin.
Täällä sana on vapaa, ja vastuu a i n a kuulijalla. :)
Se miten voi itse asettua provosoijaa 'ylemmäksi' (jos tuntee halua olla inhimillisempi) ja itsetuntoisemmaksi, on olla provosoitumatta.
Käytännön esimerkki; naapuri nalkuttaa jostain tuulesta temmatusta asiasta, ja, kiitos sisäänrakennetun narsismin, tekisi mieli alkaa riidellä ja oikoa asiaa, joka johtaisi loputtomaan suohon koska naapuri teki jo lähestymisessään kardinaalimokan; lähestyi hyökkäävästi ja negatiiviseen sävyyn. Provosoija-naapurin voi yllättää sulkemalla korvansa, ja hyräilemällä mielessään vaikka...öö..no, 'piippolan vaaria' ;)
1. Kukaan provosoija ei jaksa hakata kauaa päätään seinään, jos kohde(lähde) ei reagoi.
2. Provosoija joutuu tarkastelemaan käytöstään, kun huomaa ettei 'hampaat' enää toimi.
- henna...
Sisäpiiristä vielä:
Jos tiettyä porukkaa kritisoi, tämä pieni porukka on välittömästi takajaloillaan, hyökkää kritisoijaa vastaan. Itse koen että vaikka olen jo kauan täällä kirjoitellut silloin kun siltä on tuntunut mutta mitenkään tuomatta näin selkeästi julki negatiivisia ajatuksiani tästä pienestä piiristä niin VAIKKA en ole mielestäni mitenkään osallistunut kamutukseen tai tiettyjen ihmisten palvontaan niin tämä pieni piiri on puhutellut minua "kamu-hennaksi" (kummallista minusta ja "voitelua" tavoitteena saada minutkin palvomaan tiettyjä ihmisiä?). Nyt kun selkeästi ilmaisen epäilyksiäni ja kerron selvemmin mielipiteeni mitä mieltä olen tästä meiningistä niin minuun suhtaudutaankin hyökkäävästi ja mtätöivästi. En voi olla vertaamatta tosiaan johonkin hurmahenkiseen uskonlahkoon, niin kauan kun ihminen ei kritisoi ja tuo eriäviä mielipiteitään julki, hän on vaaraton mutta minkäänlainen kritiikki, omilla aivoillaan ajattelu niin että omaa eriäviä mielipiteitä, ei ole mitenkään sallittu. "Pieni piiri" on tosi heikko kun ei kestä minkäänlaista kritiikkiä vaan hyökkää voimakkaasti sitä vastaan, ei ole valmiuksia mitenkään oikeasti käsitellä kritiikissä mainittuja asioita ja ottaa sitä huomioon että jospa kritisoijat olisivatkin oikeassa)
Muuten. olen hyvin tietämätön siinä asiassa että voiko samalta tietokoneelta rekisteröityä useammalla nimimerkillä vai vaatiiko se sen että on käytettävissä useampi tietokone? Tuli vaan mieleen tuosta multinikki-asiasta?- d.i.c.e
Mielestäni voi...Ja jos on kaksi konetta pystyy lähettämään viestejä myös samaan aikaan. Ja eihän noista nyt näe kyllä onko sekunnilleen samaan aikaan lähetetty. ;)
Henna-kamu!
Oletko koskaan ajatellut että joku voi pitää sua kamuna, vaikket itse pitäisi kyseisestä ihmisestä?
Pieni tai iso piiri tai yksilö käyttäytyy terveen narsistisesti kun puolustaa itseään. Eipä unohdeta hyökkääjän asemaa tässä asetelmassa.- ent.ilkis
Sama näkemys. Itse sanoin selvästi kosiskeluun; ei onnistu....ja siitä saakka onkin kirjoittamiseni täällä ollut pelkkää ongelmaa....
Johtuisiko tuo liian lähelle tunkeminen siitä, että narsisti ei tunne omia rajojaan ja "käyttää" muita itsensä jatkeena? Tarkalleen en ymmärtänyt tuota määritelmää ennen kuin tulin tänne. Ongelmiahan ei ole niin kauan kun myötäilee vain tai antaa narsistin uskoa että hän määrää. - henna...
yxex kirjoitti:
Henna-kamu!
Oletko koskaan ajatellut että joku voi pitää sua kamuna, vaikket itse pitäisi kyseisestä ihmisestä?
Pieni tai iso piiri tai yksilö käyttäytyy terveen narsistisesti kun puolustaa itseään. Eipä unohdeta hyökkääjän asemaa tässä asetelmassa."Henna-kamu!
Oletko koskaan ajatellut että joku voi pitää sua kamuna, vaikket itse pitäisi kyseisestä ihmisestä"
No on siinä jotain kummallista että jatkuvasti pitää kamuna sellaista ihmistä. Ennemminkin luulisin että tarkoituksena on viestittää lukijoille kuinka "paljon" niitä kamuja onkaan eli oman itsensä pönkittäminen ja sen mielikuvan luominen muille lukijoille että "kamu" on samaa mieltä sinun kanssasi (vaikka ei olisikaan).
Välimuotoja tässä asiassa ei täällä näyttäisi olevan, olet joko kamu tai vihollinen? - henna...
henna... kirjoitti:
"Henna-kamu!
Oletko koskaan ajatellut että joku voi pitää sua kamuna, vaikket itse pitäisi kyseisestä ihmisestä"
No on siinä jotain kummallista että jatkuvasti pitää kamuna sellaista ihmistä. Ennemminkin luulisin että tarkoituksena on viestittää lukijoille kuinka "paljon" niitä kamuja onkaan eli oman itsensä pönkittäminen ja sen mielikuvan luominen muille lukijoille että "kamu" on samaa mieltä sinun kanssasi (vaikka ei olisikaan).
Välimuotoja tässä asiassa ei täällä näyttäisi olevan, olet joko kamu tai vihollinen?Ja itseasiassa itsepintainen jatkuvasti mielikuvan antaminen siitä, että olisi jotenkin läheinen jonkun kanssa vaikka ei olekaan, on loukkaavaakin. Ikään kuin sinä itsekkäästi yrittäisit määrätä sen mitä minun pitää sinua kohtaan tuntea (kamutusta). Toisen ihmisen henkilökohtaisten rajojen loukkaamista, toisen minuuden ja erillisyyden ja oikeuden omiin tuntemuksiinsa kieltämistä, toisen pitämistä omana jatkeenaan (jonka on luultavasti lopulta tarkoitus palvella omia tarkoitusperiä, ei ole edes kysymys oikeasta kaveri-tunteesta). Hyvin narsistista mielestäni.
henna... kirjoitti:
Ja itseasiassa itsepintainen jatkuvasti mielikuvan antaminen siitä, että olisi jotenkin läheinen jonkun kanssa vaikka ei olekaan, on loukkaavaakin. Ikään kuin sinä itsekkäästi yrittäisit määrätä sen mitä minun pitää sinua kohtaan tuntea (kamutusta). Toisen ihmisen henkilökohtaisten rajojen loukkaamista, toisen minuuden ja erillisyyden ja oikeuden omiin tuntemuksiinsa kieltämistä, toisen pitämistä omana jatkeenaan (jonka on luultavasti lopulta tarkoitus palvella omia tarkoitusperiä, ei ole edes kysymys oikeasta kaveri-tunteesta). Hyvin narsistista mielestäni.
Kamu-hommaa voisi ajatella myös lähimmäisenrakkautena, ajatuksena toisen arvosta muulle elämälle ja ihmisille, vaikkei tämä vastarakkautta esittäisikään. Muutan sanontatavan kun koet sen oudoksi. :)
ent.ilkis kirjoitti:
Sama näkemys. Itse sanoin selvästi kosiskeluun; ei onnistu....ja siitä saakka onkin kirjoittamiseni täällä ollut pelkkää ongelmaa....
Johtuisiko tuo liian lähelle tunkeminen siitä, että narsisti ei tunne omia rajojaan ja "käyttää" muita itsensä jatkeena? Tarkalleen en ymmärtänyt tuota määritelmää ennen kuin tulin tänne. Ongelmiahan ei ole niin kauan kun myötäilee vain tai antaa narsistin uskoa että hän määrää.Tuota...jos joku on ollut ihastunut sinuun(ja sinä et häneen, ja asia on lienee selvinnyt) niin onko tuo niin kamala juttu, tarkoitan, ihastunut toimi tunteidensa vallassa varmaankin aika subjektiivisesti, eikä ehkä ymmärtänyt ettei tunteet kohtaa. Tai jotain.
- M.B.
yxex kirjoitti:
Tuota...jos joku on ollut ihastunut sinuun(ja sinä et häneen, ja asia on lienee selvinnyt) niin onko tuo niin kamala juttu, tarkoitan, ihastunut toimi tunteidensa vallassa varmaankin aika subjektiivisesti, eikä ehkä ymmärtänyt ettei tunteet kohtaa. Tai jotain.
- ent.ilkis
yxex kirjoitti:
Tuota...jos joku on ollut ihastunut sinuun(ja sinä et häneen, ja asia on lienee selvinnyt) niin onko tuo niin kamala juttu, tarkoitan, ihastunut toimi tunteidensa vallassa varmaankin aika subjektiivisesti, eikä ehkä ymmärtänyt ettei tunteet kohtaa. Tai jotain.
Eihän se olekaan MINULLE mikään ongelma, että joku olisi ollut minuun vaikka ihastunut...ei millään muotoa.
Hänelle se oli, ettei saanut tahtoaan läpi. Siitä tässä on kyse. Kostosta. Olen kyllästynyt ottamaan vastaan sitä.
Ei se ole minun syyni, että tunteet eivät kohdanneet, enkä ollut hänestä kiinnostunut millään tasolla.
Mielenkiintoista.
Mihin näillä keskusteluilla pyritään ?
Tai mitä pitäisi tapahtua jotta samaa asiaa samoin kääntein, sanoin ja jatkuvan HENK KOHT arvostelun (why ?) ei tarttis toistua kerrasta toiseen ?
Vai kuuluuko tämä jotenkin tällaisten palstojen dynamiikkaan - siis ajoittainen "räjähtely" ja toisten arvostelu ihmisenä hänen mielipiteensä tai käsittelytapansa vuoksi ?
Eli asiat ei riitele.
Ihan yhtä helposti olisi voinut siirtää ne satakaksikymmentäneljä muutakin samanlaista ketjua tähän ja päivitellä niitä.
En suuntaa sanojani juuri Sinulle vaan ihmettelen yleisesti.
Ps.ja ihmettelen heti perään miksi jaksan tätä taas kysyä.Kiitos aloituksesta ja tekstistäsi yxex. Minä pidin sisällöstä ja sen arvomaailmasta.
"Sisäpiiriläiset ovat tunneihmisiä, ja vastustavat sananvapauden rajoittajia, muottiin laittamista ja autoritääristä hallintaa.
Sisäpiiri on voi näinollen olla tie elämänpiiriin, vapauteen ja rakkauteen"
Sisäpiirejä on monenlaisia. Ja niitä piirejä on useimpia eri piirejen ympärillä ja sisällä. Kysymys on kuitenkin jakamisesta. Hyvin tärkeiden asioiden sellaisten kanssa, joiden kanssa viestintä toimii vuorovaikutteisena. Toista rikkomatta, toista kunnioittaen. Saaden jotakin pyytettömästi vailla maksamisen tunnetta. Antaen jos joku sen haluaa vastaanottaa. Uskaltaen hellästi kokeilla toisen rajojakin joskus, huumorilla tai totuudella joka on toisen vastaanotettavissa.
Minä kunnioitan ihmisiä yksilöinä. Mutta heidän tarjoamansa arvomaailma puhuu paljon siitä ihmisestä joka heidän sanojenkin takana on. Lukemaan täytyy oppia lukemalla. Ja muitakin vihjeitä on. Kaikki on nähtävillä jos vain katsomme. On annettava myös aikaa näkemisille, tilaa omien ajatustemme lisäksi muiden näkemyksille.
Minä en nimeä ketään. Eikä minun tarvitsekaan sitä tehdä. Tiedän silti että tämä minun näkemykseni kohtaa joitakin. Ja se riittää minulle mainioisti.Kiitti elisakettu, sun kommenttisi on myös kiitoksen ansainnut! Minä myöskin kunnioitan ihmisiä (jokaisella uniikki arvokas elämänlahjansa, ja merkityksensä elämässä)
Jokainen täällä saa puhua mitä haluaa, mukavasti tai ilkeästi, luonteensa mukaisesti, henkilökohtaisesti arvotan elämää suojelevat ihmiset korkeammalle kuin elämää rikkovat.
Share and take care.. :)
" Share and take care.. :) "
Pyrkikäämme aikomuksessamme pysytellä edelleen suojelijoiden puolella.- ulpo3
lukekaapas tämä ketju sitten kun alkaa kiinnostaa ketkä oli sisäpiiriä luomassa ja kenellä oli kanttia sitä vastustaa ja samasta ketjusta selviää sekin miten heitä käsiteltiin jotka vastustivat
- 10-12
:D
Aivan juu. Oi niitä aikoja, mutta ei tämä ensimmäinen kerta ollut, kun sisäpiiriä yxex oli mainostamassa. 10-12 kirjoitti:
:D
Aivan juu. Oi niitä aikoja, mutta ei tämä ensimmäinen kerta ollut, kun sisäpiiriä yxex oli mainostamassa.Pidän sua valehtelijana jos väität ettei sulla ole m i n k ä ä n l a i s t a käsitystä sisäpiiristä.
- - -
Hyvä keskustelullinen ketju, jonka yhtymäkohtia on ihan oikeassakin elämässä ja niihin törmää melkein päivittäin: sosiaalisia suhteita erilaisine kiinnekohtineen, yhdistävine tekijöineen, pitämisineen ja ei-pitämisineen. Tavallisessa arkielämässä monet vetävät näihin juttuihin rajat: Silmiä pyörittämällä, puhumalla p*skaa selän takana, olettamalla tietävänsä toisen elämästä asioita tarkistamatta toiselta tosiasioita, mielistelemällä mahdollisesti ylempiään, tekemällä kaveripalveluksi ja mitä vielä? Onhan noita.
Olisi oikeastaan kummallista, jos palstalla ei olisi minkäänlaisia viitteitä siitä, että keskustelua palstalla käyvät ihan oikeat ihmiset, jotka ovat samojen lainalaisuuksien vallassa palstallakin. Edelleenkin on epäselvää ainakin minulle se, että kuka ensin alkoi ihan urakalla kiinnittää toisten huomiota osan kirjoittajista hyviin väleihin tarkoituksenaan herättää jopa mahdollista epäluuloa jopa näiden kirjoittajien keskuuteen siitä, että näiden ei pitäisi toisiinsa luottaa?
Onko ensimmäinen multinikkiepäilyksensä palstalle kantanut myös multinikki? Eikö se ole ihmisen tapa ajatella laiskasti, että muut toimivat samoin kuin itse toimii? Olisi liikaa vaivaa siitä, että ajattelisi hieman toisin. Tämä ajattelun laiskuus minua varmaan onkin alustani palstalla asti kummastuttanut eniten, mutta en ole osannut tarkentaa sitä ajatusta täsmälliseksi.
"Share and take care"Yhdessätekemisen iloa :)
Kyllä me ihan oikeita immeisiä kaikki ollaan, ja sosiaalisista suhteista ja suhtautumisesta on kyse.
Tuo mitä mainitsit multinikkiepäilijästä; uskon että hyvin monessa tapauksessa ihminen ulkoistaa omaa sisintään:
-varas on se joka toista varkaaksi epäilee
-muut käyttää multinikkiä koska itsekin käytän
-muut hyökkää koska itsekin hyökkään, siksipä hyökkään ensin
-jne
Me katsellaan maailmaa omien silmiemme takaa, kykenemättä silti edes näkemään omia ilmeitämme, jos ei ole peiliä. Lisäksi fyysinen peili-peili ja ihmispeili näyttää eri kuvaa.
Totutusta poikkeava ajattelu on työlästä. Provosointiin mukaan lähtemättömyys voi olla todellinen urheilusuoritus ;)- - -
yxex kirjoitti:
Yhdessätekemisen iloa :)
Kyllä me ihan oikeita immeisiä kaikki ollaan, ja sosiaalisista suhteista ja suhtautumisesta on kyse.
Tuo mitä mainitsit multinikkiepäilijästä; uskon että hyvin monessa tapauksessa ihminen ulkoistaa omaa sisintään:
-varas on se joka toista varkaaksi epäilee
-muut käyttää multinikkiä koska itsekin käytän
-muut hyökkää koska itsekin hyökkään, siksipä hyökkään ensin
-jne
Me katsellaan maailmaa omien silmiemme takaa, kykenemättä silti edes näkemään omia ilmeitämme, jos ei ole peiliä. Lisäksi fyysinen peili-peili ja ihmispeili näyttää eri kuvaa.
Totutusta poikkeava ajattelu on työlästä. Provosointiin mukaan lähtemättömyys voi olla todellinen urheilusuoritus ;)Myönnän olevani niiin vaahtokarkkilapsi tuon suhteen, että mitä sanoit provoiluun mukaan lähtemisestä. Joskus on sellainen olo, että se olisi sama kuin suunnattomassa suklaanhimossaan vaan tyytyisi istumaan sen aukaistun suklaan äärellä ja katselisi kuinka muut käyvät siitä murtamassa palasia. Kauheeta itsekidutusta :)
Eihän se aina ole viisasta, että huvikseen hurvittelee provoilijoiden kanssa, mutta parhaimmat ovat vaan vastustamattomia.. Ja olen niin laiska urheilijakin...
Öh, taidan lähteä lampsimaan alepaan, tää vois hakea ainakin pussillisen lakuja kun on niin monesti pistänyt silmään tänne alas selatessani. Tai monesti ja monesti, mutta kolmasti. - - kirjoitti:
Myönnän olevani niiin vaahtokarkkilapsi tuon suhteen, että mitä sanoit provoiluun mukaan lähtemisestä. Joskus on sellainen olo, että se olisi sama kuin suunnattomassa suklaanhimossaan vaan tyytyisi istumaan sen aukaistun suklaan äärellä ja katselisi kuinka muut käyvät siitä murtamassa palasia. Kauheeta itsekidutusta :)
Eihän se aina ole viisasta, että huvikseen hurvittelee provoilijoiden kanssa, mutta parhaimmat ovat vaan vastustamattomia.. Ja olen niin laiska urheilijakin...
Öh, taidan lähteä lampsimaan alepaan, tää vois hakea ainakin pussillisen lakuja kun on niin monesti pistänyt silmään tänne alas selatessani. Tai monesti ja monesti, mutta kolmasti.Lakuja, njam. Niin, onhan hurvittelusta hyötyäkin, siinä joutuu käyttämään tietoisuutta, ja tietoisuus taas kuluttaa energiaa urheilusuorituksen verran. Aivojen turvotukseen auttaa nimenomaan lakut. Ja suklaa. :D
yxex kirjoitti:
Lakuja, njam. Niin, onhan hurvittelusta hyötyäkin, siinä joutuu käyttämään tietoisuutta, ja tietoisuus taas kuluttaa energiaa urheilusuorituksen verran. Aivojen turvotukseen auttaa nimenomaan lakut. Ja suklaa. :D
Unohdin oluen! :P
Maksa kuluttaa noin 30 prosenttia perusaineenvaihdunnasta, aivot 20%
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve543056Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä352886Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi932826On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622678Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732638Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä962603Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1092287Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl522039Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk641909Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1431900