Miten suhtaudutte ajanlaskukysymykseen ja siihen, että Suomen ort. kirkko viettää pääsiäistä eri aikaan kuin kaikki muut ortodoksit?
ajanlaskukysymys ja pääsiäinen
33
179
Vastaukset
- ei oo tietoo
tämä suomen malli on laskettuna kait se lähempänä alkuperäistä sattuva kuin tällä vanhalla venäjän mallilla laskettu joka kuulemma heittää...
- uusi luku
Muualla maailmassa suurin este tarkempaan ajanlaskuun siirtymiselle on se, että sen on ottanut käyttöön vanhan Rooman kaikkein pyhin paavi, Gregorius XIII.
- Olet väärässä
Eipähän, vaan suurin este on se, että paavin mukaan laskettu valepääsiäinen osuu useasti juutalaisen pääsiäisen edelle.
- itse olet
Olet väärässä kirjoitti:
Eipähän, vaan suurin este on se, että paavin mukaan laskettu valepääsiäinen osuu useasti juutalaisen pääsiäisen edelle.
Paavi voi muuttaa Jumalan lain, sillä hänen valtansa ei ole ainoastaan ihmisten, vaan Jumalan antama, ja hän toimii maan päällä Jumalan sijaishallitsijana, jolla on mitä laajin valta. Paavi onsanonut "Minä voin tehdä kaikki, mitä Jumala voi. Minä vaadin saada olla korkein tuomari ja ihmisten omatuntojen ohjaaja. Minä olen ainoa ja viimeinen tuomari kaikessa, mikä koskee oikeaa ja väärää. Minä voin lain kautta asettua lain yläpuolelle ja muuttamalla ja parantamalla lakeja tehdä vääränkin oikeaksi."
- Paavi on haka
itse olet kirjoitti:
Paavi voi muuttaa Jumalan lain, sillä hänen valtansa ei ole ainoastaan ihmisten, vaan Jumalan antama, ja hän toimii maan päällä Jumalan sijaishallitsijana, jolla on mitä laajin valta. Paavi onsanonut "Minä voin tehdä kaikki, mitä Jumala voi. Minä vaadin saada olla korkein tuomari ja ihmisten omatuntojen ohjaaja. Minä olen ainoa ja viimeinen tuomari kaikessa, mikä koskee oikeaa ja väärää. Minä voin lain kautta asettua lain yläpuolelle ja muuttamalla ja parantamalla lakeja tehdä vääränkin oikeaksi."
Paavin oikeastaan pitäisi ensinnäkin määrätä, että juutalaisten on vietettävä pääsiäinen gregoriaanisen kalenterin mukaan ja ennen kristittyjä. Ja toiseksi, että juutalaiset olisivat aina ennenkin viettäneet pääsiäistä gregoriaanisen kalenterin mukaan, mikä myös historiankirjoihin asianmukaisesti korjattakoon.
- Kaksinkertainen ilo
Suomalaiset ovat nyt etuoikeutettuja. Voimme viettää pääsiäistä kaksi kertaa vuodessa, kotimaassa ja ulkomailla. Mahtavaa, upeaaaaaaa!!!!!!
- ulkosuomalainen2
Saan tasta jatkuvasti huomautuksia ulkomailla. Nolottaa, toivoisin etta Suomi palaisi ruotuun :(.
- Pikkujuttu!!!!!
Tuohan on ihan pikkuasia. Pyydä ulkomaalaisia palaamaan ruotuun muissakin asioissa mm yhteiskunnallisissa asioissa. Ihan hävettää kun koruptio rehottaa juuri suurissa ortodoksisssa maissa. Veroja ei makseta. Miten sittten voi köyhiä auttaa jne.
- väsynyt lumenluoja
Pikkujuttu!!!!! kirjoitti:
Tuohan on ihan pikkuasia. Pyydä ulkomaalaisia palaamaan ruotuun muissakin asioissa mm yhteiskunnallisissa asioissa. Ihan hävettää kun koruptio rehottaa juuri suurissa ortodoksisssa maissa. Veroja ei makseta. Miten sittten voi köyhiä auttaa jne.
Jep. Moraali ja Jumala ovat paskapuhetta niin pitkään kuin se ei realisoidu toiminnassa. Ei almanakasta pelastus löydy.
- Lukekaa ihmeessä.
väsynyt lumenluoja kirjoitti:
Jep. Moraali ja Jumala ovat paskapuhetta niin pitkään kuin se ei realisoidu toiminnassa. Ei almanakasta pelastus löydy.
Ei se löydy kyllä pullostakaan .. hehehe...
Miksi ihmeessä edes yrität sitten olla uskova jos se on jotain niin vastenmielistä sinulle.Ei me muut olla uskontoa ja uskoa tehneet sellaiseksi kuin se on.Sen paskapuheen on tuottanut sellainen ihmetys kuin Jumala.
Synnit on kyllä helppo realisoida puheesen ja tekoihin.Sitten voi aina narista että muut tuomitsevat ja syyttelevät kun oma itsekuri ei riitä.
Elämä on .. valintoja Kristuksen tai oman minän tähden.
Ortodoksisuushan onjoillekkin pelkää kulttuuria ja syntymäperintö ei itse uskovaisuus ja usko..mitähän ne sellaiset asiat on.Hieman hulluja ovat tässä kulttuurissa ne jotka yrittävät uskoa tämän kulttuurin ja syntymäperinnön ohella.Käännynnäisetkin ovat varmaan jotain tiukkapipoja tai yrittävät muuttaa maallistuneet kulttuuri ortodoksit uskovaisiksi.Eihän se onnistu millään.Minä en muutu periaatteesta miksikään koska olen ortodoksi.En uskova.Ortodoksisuus on perinne ja tapa ei uskoa.
Voi voi miten väärin.Jos saa sanoa ilman että aletaan tituleerata sitten tiukkapipoksi ja haukkuminen alkaa.
Näin se vaan on ei usko ole leikin asia.Se on vakava asia kuka sen ymmärtää ja sitä haluaa toteuttaa.Ei silä itseään tukahduttaa tarvitse kuten ei sillä viinapullollakaan.Kaikki kohtuudessa. - väsynyt lumenluoja
Lukekaa ihmeessä. kirjoitti:
Ei se löydy kyllä pullostakaan .. hehehe...
Miksi ihmeessä edes yrität sitten olla uskova jos se on jotain niin vastenmielistä sinulle.Ei me muut olla uskontoa ja uskoa tehneet sellaiseksi kuin se on.Sen paskapuheen on tuottanut sellainen ihmetys kuin Jumala.
Synnit on kyllä helppo realisoida puheesen ja tekoihin.Sitten voi aina narista että muut tuomitsevat ja syyttelevät kun oma itsekuri ei riitä.
Elämä on .. valintoja Kristuksen tai oman minän tähden.
Ortodoksisuushan onjoillekkin pelkää kulttuuria ja syntymäperintö ei itse uskovaisuus ja usko..mitähän ne sellaiset asiat on.Hieman hulluja ovat tässä kulttuurissa ne jotka yrittävät uskoa tämän kulttuurin ja syntymäperinnön ohella.Käännynnäisetkin ovat varmaan jotain tiukkapipoja tai yrittävät muuttaa maallistuneet kulttuuri ortodoksit uskovaisiksi.Eihän se onnistu millään.Minä en muutu periaatteesta miksikään koska olen ortodoksi.En uskova.Ortodoksisuus on perinne ja tapa ei uskoa.
Voi voi miten väärin.Jos saa sanoa ilman että aletaan tituleerata sitten tiukkapipoksi ja haukkuminen alkaa.
Näin se vaan on ei usko ole leikin asia.Se on vakava asia kuka sen ymmärtää ja sitä haluaa toteuttaa.Ei silä itseään tukahduttaa tarvitse kuten ei sillä viinapullollakaan.Kaikki kohtuudessa.?????
Tarkoitin ihmisten puheita moraalista ja Jumalasta. Niillä ei ole mitään arvoa jos teot eivät ole puheiden kanssa linjassa. Jeesusteluksi sitä nimitetään ja täällä jos missä jeesustellaan.
- sooomalainen
Milloin viimeksi venäläiset ovat olleetkaan oikeassa...?
- yhdessä_yksin
Toivon Suomen vielä joskus liittyvän muun ortodoksisen maailman kanssa yhteen viettämään yhteistä pääsiäistä! Tämä tilannehan piti olla ihan vain väliaikaisratkaisu ja nyt siitä onkin tullut ikuinen tapa.. :( Kurjaa kun emme voi hengessä olla yhtä muiden ortodoksien kanssa, vaan juhlimme eri aikaan.
- väsynyt lumenluoja
Kyllä sinä voit olla hengessä mukana ihan minkä tahan asian kanssa. Et taida olla ongelmanratkaisijatyyppi vaan ruikuttaja. Toimi äläkä valita.
- vanha mummu
Niin, voisiko joku selittää, miksi Pyhän Tulen ihme toistuu aina vanhan ajanlaskun Suurena lauantaina, ei uuden? Luulisi sen osoittavan jotakin...
- toinen vanha mummu
Kyllä sinä voit olla hengessä mukana ihan minkä tahan asian kanssa. Et taida olla ongelmanratkaisijatyyppi vaan ruikuttaja. Toimi äläkä valita.
Miten tässä kysymyksessä voi toimia, jos Suomen kirkko itsepäisesti pysyy uudessa ajanlaskussa? Tarkoitatko, että pitää siirtyä Moskovan patriarkaatin alaisiin pieniin seurakuntiin Suomessa?
- toinen vanha
vanha mummu kirjoitti:
Niin, voisiko joku selittää, miksi Pyhän Tulen ihme toistuu aina vanhan ajanlaskun Suurena lauantaina, ei uuden? Luulisi sen osoittavan jotakin...
Onkos sitä kokeiltu uuden ajanlaskun suurena lauantaina? Mitäs siihen sanot jos ihme toistuisikin entistä mahtavampana? Kannattaisi kokeilla ensin ja hutkia sitten.
- kolmas mummeli
toinen vanha kirjoitti:
Onkos sitä kokeiltu uuden ajanlaskun suurena lauantaina? Mitäs siihen sanot jos ihme toistuisikin entistä mahtavampana? Kannattaisi kokeilla ensin ja hutkia sitten.
No eipä ole toistunut uuden ajanlaskun mukaan... Miten niin sitä voisi "kokeilla"? Se joko laskeutuu tai ei laskeudu. Ja kyllä Herran haudalla on uuden ajanlaskunkin Suurena lauantaina aina väkeä, olisivat kyllä huomanneet, jos se olisi laskeutunut toistamiseen:)
LoLoLonelyheart osaa nimimerkistä päätellen englantia sen verran, että voi tsekata netistä esim. hakusanalla holy fire jerusalem, on esim. Youtubessakin. - väsynyt lumenluoja
toinen vanha mummu kirjoitti:
Miten tässä kysymyksessä voi toimia, jos Suomen kirkko itsepäisesti pysyy uudessa ajanlaskussa? Tarkoitatko, että pitää siirtyä Moskovan patriarkaatin alaisiin pieniin seurakuntiin Suomessa?
"Kurjaa kun emme voi hengessä olla yhtä muiden ortodoksien kanssa, vaan juhlimme eri aikaan"
Juhlikaa toki samaan aikaan kuin muut ja olkaa hengessä yhtä. Itsehän tuon päätätte milloin juhlitte. Matkustakaa paikan päälle (niin minä teen joskus).
Mutta ymmärrän että se kirjoitus oli toivomus ja minun kirjoitukseni oli kohtuuton. Olisihan se ok että kaikkialla mentäisiin saman kalenterin mukaan. Että sillee. - lumetonkevät
"Kurjaa kun emme voi hengessä olla yhtä muiden ortodoksien kanssa, vaan juhlimme eri aikaan"
Juhlikaa toki samaan aikaan kuin muut ja olkaa hengessä yhtä. Itsehän tuon päätätte milloin juhlitte. Matkustakaa paikan päälle (niin minä teen joskus).
Mutta ymmärrän että se kirjoitus oli toivomus ja minun kirjoitukseni oli kohtuuton. Olisihan se ok että kaikkialla mentäisiin saman kalenterin mukaan. Että sillee.Ja lisäksi; eikö se ole aika samantekevää, tuo muutamien päivien tai parin viikon ero, kun kukaan ei kuitenkaan vedenpitävästi voi todistaa sitä oikeata päivämäärää! Eikö pääasia ole, että se tapahtui, ei se milloin!
- LoLoLonelyheart
Pyhän Tulen ihme ...
Mikäs se sellainen oikein on.. ei meille tuosta mitään kumiskerhossa kerrottu ellen sitten ollut silloin poissa...- Se on semmoinen
Semmoinen juttu, josta ei Suomessa erityisempää ääntä ole pidetty.
- LolLolLonely
http://vimeo.com/4206220
Tämäkö...kyllähän minä uskon muutenkin :)Sen verran olen siunauksia Herralta saanut ja toivottavasti eteenkinpäin välittänyt. - ulkosuomalainen2
Hetkinen. Nyt jotkut ovat sekoittaneet vanhan ajanlaskun (juliaanisen kalenterin) ja uuden ajanlaskun (gregoriaanisen kalenterin) seka paasiaisen ajoittamisen. Vanhaa ajanlaskua kaytetaan Serbiassa, Venajalla, Ukrainassa ja muutamassa muussa maassa. Gregoriaanista kalenteria kaytetaan Kreikassa, Bulgariassa jne. Siita huolimatta seka vanhan ajanlaskun etta uuden ajanlaskun kirkot viettavat paasiaista samaan aikaan. Niinpa Pyhan Tulen ihme on samaan aikaan kuin KAIKKIEN muiden ortodoksien PAITSI suomalaisten paasiainen. On kylla kieltamatta hieman ihmeellista etta parin kymmenen tuhannen paikalliskirkko viettaa paasiaista eri aikaan kuin 250-300 miljoonaa muuta ortodoksia. Tata joudun aina selittelemaan. Kyseessahan on se etta haluttiin viettaa paasiaista samaan aikaan kuin luterilaisessa kirkossa. (Tana vuonna paasiaiset sattuivat samaan aikaan). Ortodoksinen paasiainen ajoittuu AINA juutalaisen pesah-juhlan jalkeen (siis viimeisen ehtoollisen tapahtumiin....). SUomalaisten kayttaman ajanlaskun mukaan se voi sattua ennen juutalaisten pesah-juhlaa. Juutalainen kalenteri on aurinko/kuukalenteri - kasittaakseni paasiaisen ajankohta lasketaan samalla tavalla.
- Pieni korjaus:
Tietosi Suomen ortodoksisen kirkon väkimäärästä on väärä; emme ole "parin kymmenen tuhannen paikalliskirkko", vaan meitä on yli 60.000 ja koko ajan lisääntyy. Lienet jostain saanut vanhoja (todella vanhoja) tietoja! Korjaapa pikaisesti vaikkapa tutustumalla kirkkokunnan nettisivustoon!
- Jaa?
Pieni korjaus: kirjoitti:
Tietosi Suomen ortodoksisen kirkon väkimäärästä on väärä; emme ole "parin kymmenen tuhannen paikalliskirkko", vaan meitä on yli 60.000 ja koko ajan lisääntyy. Lienet jostain saanut vanhoja (todella vanhoja) tietoja! Korjaapa pikaisesti vaikkapa tutustumalla kirkkokunnan nettisivustoon!
Jos hän tarkoitti niitä jäseniä, jotka käyvät myös kirkossa.
- Mittikäämme
Olkaamme huolissamme ortodoksimaiden henkisestä tilasta. Hävettää kun koruptio rehottaa juuri suurissa ortodoksissa maissa. Miten köyhiä kohdellaan. Ehdotan, että ne maat siirtyvät Suomen linjalle. Pääsiäisen muistojuhlan viettoajankohta on pikku juttu tämän rinnalla. Miettikäämme tätä puolta.
- orvokki_58
Minua ei huolestuta korruptio kirkossamme! Se asia nyt kaikkein vähiten. On paljon muuta ja tärkeämpää, todellisempaa murehdittavaa.
Esim. juuri tämä pääsiäisen ajanvietto!
Ja ortodoksisen tapakulttuurin ränsistyminen kirkkomme jäsenistönkin kohdalla.
Ja pappien erot.
Päihdeongelmat kirkossamme.
Mitä näihin raha-asioihin tulee, niin annetaan keisarille mikä keisarin on. Henkinen kilvoittelu on kuitenkin meidän tiemme.
- Tässäpä jotain
- kaappialmat
Miksi nykyajan ihmiset eivät olisi samoille vaikutteille alttiita kuin on ramatussa kerrottu nykymenostakin?
Nykymaailma on tätä ihmisiltä loppuu usko, ihmiset on ajettu ajamaan etuja jotka eivät ole Kristuksesta vaan muualta.
Ihmiset ovat omaksuneet tässä pahaa tursuavassa maailmassa pholaisen aatteet.Niitä on kaikkialla ei ole niin vahvaa missään joka voisi täysin näitä vastustaa.
en ihmettele suren kyllä.
Avioliitto on vakava asia sitä kannattaisi harkita.Jos toinen onkin vahva toinen ei ole välttämättä.Ei ole eroa papilla ja maallikolla molempin avioliitot ovat yhtä sitovia ja yhtä tärkeitä.Molemmilla voi mennä asiat huonomminkin.
Olisi silti hyvä jos se avioero ja uudelleen naiminenkin sallittaisiin ilman pappeuden menetystä.Eivät silloin pääsisi ilkeilemään pappienkaan rouvat eikä kiristämään toimella, antaisi hieman varmaan pelivaraa avioliitossakin ettei siellä vain toinen määräisi kaapinpaikkaa toisen kustannuksella. - PSARI
Pääsiäinen sana tulee heprean kielen sanasta pesah ja tarkoittaa sanaa pääseminen. Sana pesah tulee siitä, kun Jumalan kansa pääsi vapaaksi Egyptin orjuudesta ja lähtemään Mooseksen johdolla Al-Fayyumin suoalueelta Siinain jalokivi- sekä kalkkikivikaivoksille (se joutui orjatyöhön takaisin).
Roomalaiset viettivät Kybelelle eli Magna Materille omistettua juhlaa saatuaan hänet Pergamonista Roomaan. Kybelelle pyhitetty keväinen juhla oli 4.-10.4. ja sitä kutsuttiin Megalesiaksi. Sen nimisenä sitä juhlittiin vielä v. 50 historian kirjoitusten mukaan, mutta juhlana sen korvasi tuon ajan jälkeen pääsiäinen, jota vietettiin Jesus Chrestuksen ristiinnaulitsemisen muistoksi, joka tapahtui vuonna 49 jKr. Roomassa.
Kybelen palvontaan oli kuulunut myös kuolleista nouseminen ja lisäksi luonnon uudelleen herääminen. Juhlat kestivät 3 päivää ja olivat kuin pääsiäisjuhla kristinuskossa. Ajankohtakin oli sama. Kultteihin kuului ripittäytyminen ja vanhoista synneistä vapautuminen.
Alkuseurakunta vietti pääsiäistä ja sitä seuraavaa happamattoman leivän juhlaa yhdessä juutalaisten kanssa Nisan kuun 14. Nikean kirkolliskokouksessa v. 325 Konstantinus muutti pääsiäisenvieton Rooman kulttien mukaisesti vietettäväksi kevätpäivän tasausta seuraavan täydenkuun jälkeiseen sunnuntaihin. Perinne jatkuu edelleen.
Idän kirkko viettää pääsiäista juliaanisen kalenterin mukaan, mutta Suomen ortodoksit viettävät sitä samaan aikaan kuin evankelisluterilainen kirkko eli gregoriaanisen kalenterin mukaan. - At
Tämän jälkeen:
http://ortodoksi.net/ortodoksi/blogi/uutiset/2011/05/26/viron-ortodoksien-paasiainen-jatkossa-vanhaan-juliaaniseen-kalenterin-mukaisesti/
on Suomen kirkon yhä vaikeampi perustella sitä, miksi me vietämme pääsiäistä eri aikaan kuin muu ortodoksinen maailma.- Kysymys:
Miten niin on yhä vaikeampi perustella?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama245037Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä634046Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve743612Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732698Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472473Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602348Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl762159Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272117- 1351664
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko371515