Rakastunut helluntalaiseen.

fobba

Olen rakastunut helluntalaiseen tyttöön ja hän tiettävästi myös minuun. Olen siis luterilainen mutta jonkin verran välillä hellareiden kanssa tekemisissä. En tiedä miksi kumpikin on antanut tämän jatkua vaikka tiedämme että ongelmia tulee jos menemme naimisiin ja saamme lapsia. Koska itse haluan ehdottomasti että lapset kastetaan ja hän taas ei ja mitä sitten lapsille muutenkin opetetaan. Toistemme pienten uskon/uskonelämän, vai miten sen nyt sanoisi näkemys erojen kanssa kyllä olemme tulleet toimeen. Mut kertokaa nyt joku muukin mahtaako tällä olla mitään tulevaisuutta?

46

241

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10 käskyä

fobba...
      Opettakaa lapsillenne Jumalan kymmentä käskyä. EV.LUT. Katekismus vuodelta 1948 Artikkeli vanhemmille: Jumala asetti todistuksen Jaakobiin, Hän sääti Israeliin Lain ja käski meidän isiemme julistaa ne lapsillensa, että jälkipolvi saisi ne tietää, saisivat vastedes syntyvät lapset, ja nekin nousisivat ja kertoisivat niistä lapsillensa. Ps. 78:5, 6.

Kastaa voi aikuisenakin koska ihminen silloin ymmärtää paremmin kasteen merkityksen.

• sebboo

nimim 10 käskyä. Taitaa kuulua muuhun seurakuntaan kun ev.lut. Kylhän toi aika vaikee juttu on jomman kumman on luistettava. Luterilaiselle kasteen halveksuminen varmasti tulee mieleen jos jättää lapset kastamatta ynnämuuta sellaista. Ja helluntalaiselle lapsen kasteelle vieminen on suurinpiirtei Jumalan pilkkaa. Jos ei jomman kumman pää täysin käänny toiseen suuntaan on toi kyl aika vaikeeta tai ainakin jompikumpi joutuu sit miettimään pitkään tai lopun elämää et teinkö väärin. Näkisin kuitenkin että helluntalaisen olisi hivenen helpompi luistaa tässä koska heille kasteen merkitys ei ole niin suuri.

• harkintaa

Kyllähän avioliitossa tarvitsee molempien antaa periksi. Jos kumpikin
        pitää kiinni itsepäisesti omista vaatimuksistaan, ei sellainen liitto kestä
        kauaa.
        Sopikaa vaikka niin, että joka toinen vauva kasteaan. Sittenhän voitte
        seurata aivan aitiopaikalta, oliko sillä kasteella mitään vaikutusta lapseen.

Pelkän seremonian vuoksihan vauvaa on turha kastaa.

Itse en ole nähnyt kasteella mitään vaikutusta, pikemmin huonompaan suuntaan.

• 10 käskyä

Lapsille tulee opettaa totuutta, kymmenen käskyä on edelleen voimassa sapatti mukaan lukien. Yhtäkään käskyä kymmenestä ei tule kumota.

Joka viettelee yhdenkin näistä pienimmistä jotka uskovat minuun, ja opettaa toisin kuin mitä kymmeneen käskyyn ja Raamatun opetukseen tulee, olisi parempi että myllynkivi pantaisiin kaulaan ja upotettaisiin meren syvyyksiin.

Kovaa puhetta Jumalan taholta.

• pekka p
        10 käskyä kirjoitti:

Lapsille tulee opettaa totuutta, kymmenen käskyä on edelleen voimassa sapatti mukaan lukien. Yhtäkään käskyä kymmenestä ei tule kumota.

Joka viettelee yhdenkin näistä pienimmistä jotka uskovat minuun, ja opettaa toisin kuin mitä kymmeneen käskyyn ja Raamatun opetukseen tulee, olisi parempi että myllynkivi pantaisiin kaulaan ja upotettaisiin meren syvyyksiin.

Kovaa puhetta Jumalan taholta.

En nyt muista varmaksi mutta eikö tästä kohden ole myös tulkintaa että pienimmistä joissain käännöksissä vähäisemmistä tarkoiteta ehkä jeesukseen uskovia? En tietenkään tarkoita etteikö lapsille tulisi opettaa näitä asioita...

• 10 käskyä

sebboo..

EV.LUT. Katekismus v.1948. käskyistä: Mitä Jumala kaikista näistä käskyistä sanoo ?
        Hän sanoo näin: Minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen niille, jotka minua vihaavat, mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
        Mitä se on ? Jumala uhkaa rangaista kaikkia niitä, jotka rikkovat nämä käskyt. Sentähden meidän tulee peljätä Hänen vihaansa, niin ettemme riko näitä käskyjä. Mutta Hän lupaa ARMONSA ja kaikkea hyvää kaikille jotka pitävät nämä käskyt. Sentähden meidän tulee rakastaa Jumalaa, turvautua Häneen ja mielellämme elää Hänen käskyjensä mukaan.

Katekismus.

• fobba

Edellinen pisti kyllä vähän naurattaa "Joka toinen vauva" :D

• Fobba

Pyytäisin mielipiteitä enemminkin luterilaisilta koska vapaiden suuntien edustajien mielipiteet kyllä tiedän... Ps thanks sebboo.

• harkintaa

Sopikaa reilusti, että hankitte kaksi lasta, niin eiköhän se naurattaminen lopu
      siihen!
      Tietysti JHs.

• mathetes

fobballe vastausta!

Olen nähnyt läheltä kuinka luterilaisen ja helluntailaisen uskovan yhteiselämä on alkanut ja ikäväkseen myös päättynyt! Kummatkin olivat korviaanmyöten rakastuneita toisilleen ja siksi ilmeisestikin hieman "sokeita" näkemään mitä tulevaisuus tuo tullessaan Raamatun opilliselta kannalta! Tuo onnellisesti alkanut liitto päättyi katastrofiin jo hyvin nopeasti kun näkemyksien arkitodellisuus häiden jälkeen astui heidän elämäänsä! Vaimo (luterilainen) ei kestänyt Raamatun näkemystä asiasta, vaan haki eron helluntailaisesta miehestään jonka näkemys oli erilainen kuin tuon nuorikkovaimonsa kastenäkemys!

Minä itse myös en näe Raamatun opetuksesta muuta kuin, jotta ne ihmiset joille evankeliumin sanaa apostolien taholta julistettiin ja jotka sen sitten uskossa vastaanottivat, vain heidät kastettiin uskoontulonsa perusteella Jeesukseen Kristukseen! - (Apt 2:40-42 / Apt 8:12 / Apt 18:8)!

Pienten ja vastasyntyneiden lasten kastamisesta en ole löytänyt pienintäkään mainintaa Raamatusta!

Terv, nimim, mathetes

• Oma ymmärrys

Jeesus antoi esimerkin kasteesta. Jeesus käveli omin jaloin Jordanin virralle Johannes Kastajan kastettavaksi.

• Yks vaan

Eikös Raamatun mukaan kastettu kokonaisia perhekuntia? Eivätkös pienetkin lapset kuulu perhekuntiin?

• ensin usko sitten k
        Yks vaan kirjoitti:

Eikös Raamatun mukaan kastettu kokonaisia perhekuntia? Eivätkös pienetkin lapset kuulu perhekuntiin?

Ilman uskoa ei kasteella ole mitään merkitystä. Ympärillä on paljon lapsikastettuja joita kiinnostaa kokonaan muut asiat kuin Raamatun sana.

• Yks vaan
        ensin usko sitten k kirjoitti:

Ilman uskoa ei kasteella ole mitään merkitystä. Ympärillä on paljon lapsikastettuja joita kiinnostaa kokonaan muut asiat kuin Raamatun sana.

Luterilaiset, katolilaiset, ortodoksit kastetaan lapsena, helluntailaiset aikuisena. Ei sillä aikuisena saadulla kasteellakaan ole kaikille mitään sen syvempää merkitystä ainakaan myöhemmin. Ihmisestä itsestään riippuu kenelle kasteella on merkitystä eikä sillä, minkä ikäisenä on kastettu.

• palstaa lukenut
        Yks vaan kirjoitti:

Luterilaiset, katolilaiset, ortodoksit kastetaan lapsena, helluntailaiset aikuisena. Ei sillä aikuisena saadulla kasteellakaan ole kaikille mitään sen syvempää merkitystä ainakaan myöhemmin. Ihmisestä itsestään riippuu kenelle kasteella on merkitystä eikä sillä, minkä ikäisenä on kastettu.

Jos lapsi on syntinen ja kaste pelastaa kadotuksesta niin silloin lapset on parasta kastaa, jotta he eivät joutuisi kadotukseen sattuessaan kuolemaan. Hätäkasteen merkitys on juuri tämä.

Jos lapsi ei ole perisyntinen niin silloin hän ei tarvitse kastetta pelastuakseen kadotuksesta.

Arvaas miksi kirkkosi opettaa lasten perisyntisyyttä?
        Arvaas onko siitä ollut hyötyä kirkon jäsenmäärälle, taloudelle ja vaikutusvallalle?

Sinulla on ihmeellinen kyky olla tajuamatta kirkkosi keskeisimpiä opetuksia.

• mathetes
        Yks vaan kirjoitti:

Nimim, yks vaan,le vastausta!

Kirjoitit:
        >>Luterilaiset, katolilaiset, ortodoksit kastetaan lapsena, helluntailaiset aikuisena.

• Yks vaan
        mathetes kirjoitti:

Nimim, yks vaan,le vastausta!

Kirjoitit:
        >>Luterilaiset, katolilaiset, ortodoksit kastetaan lapsena, helluntailaiset aikuisena.

Oikeassa olit, unohdin erikseen mainita, että helluntailaiset kastetaan vain uskoon tulleina.

• uputuskaste oikea
        Yks vaan kirjoitti:

Vastaus Yks vaan nimimerkille........Itselleni ei ole ollut mitään merkitystä kun on lapsena kastettu, ei sitten mitään.

Kolmekympisenä ostin oman Raamatun ja sieltä selvisi kaste monesta kohden kuinka vaunut pysäytettiin paikassa jossa oli paljon vettä ja henkilö kastettiin omasta tahdosta.

Oikea kaste on upotuskaste, josssa kastettava kastetaan upottamalla veteen.

• Yks vaan
        palstaa lukenut kirjoitti:

Jos lapsi on syntinen ja kaste pelastaa kadotuksesta niin silloin lapset on parasta kastaa, jotta he eivät joutuisi kadotukseen sattuessaan kuolemaan. Hätäkasteen merkitys on juuri tämä.

Jos lapsi ei ole perisyntinen niin silloin hän ei tarvitse kastetta pelastuakseen kadotuksesta.

Arvaas miksi kirkkosi opettaa lasten perisyntisyyttä?
        Arvaas onko siitä ollut hyötyä kirkon jäsenmäärälle, taloudelle ja vaikutusvallalle?

Sinulla on ihmeellinen kyky olla tajuamatta kirkkosi keskeisimpiä opetuksia.

"Sinulla on ihmeellinen kyky olla tajuamatta kirkkosi keskeisimpiä opetuksia."

Ja sinulla on ihmeellinen kyky olla tajuamatta muiden kirjoituksia. Mutta jos ei olisi tuommosista "kykyä" olla tajuamatta muiden kirjoituksia, ei kävisikään niin helposti muiden kirjoittajien kimppuun, niin kuin sinä teet. Kai olet koko palstalla vain lähinnä etsimässä, kenen kimppuun voisit käydä.

• girl22gr

voi että,kuulostaa vaikeelta tilanteelta. itekkin olen just tuon takia vältelly aikuiskasteen puoltavia miehiä,esim.hellareita,vapaasrk:laisia jne..ettei pääsis ihastumaan liikaa.. kaste on tärkee asia. onko se tyttö kastettu lapsena vai onko hän aina ollu hellari? ootteko keskustellu asiasta,mitä hän on mieltä että jos vaikka kastaisitte lapset vauvana ja aikuisina he vois ite valita että haluaako vielä vahvistuksen kasteen uskolleen? sulla ois kyllä täs kotikenttäetu,jos lapset kastettais ja liitettäis näin luterilaiseen kirkkoon. Ja opetuksista,voittehan opettaa molemmat tavat ja uskomukset,käydä sekä luterilaisis ja hellarijutuis ja opettaa lapsille sitte ku ne jotai uskosta tajuaa että teillä on eri näkemykset ja että lapset saa ihte valita sitten isompina mitä ne haluaa. sehän on totta et uskontoja ja näkemyksiä on tuhansia,mut uskoja vain yksi,jos molemmat kuitenki pitää Jeesusta vapahtajana ja pelastajana,niin ootte hyväl pohjalla:) ei muutako onnea :)

• reerww

eihän tämä nyt ole ongelma eikä mikään! Jättäkää lapset kastamatta ja antakaa heidän itse mennä kasteelle kun ovat kyllin vanhoja. Kristittyjähän te molemmat olette! Ja kyselkää eri Helluntaipastoreilta kuinka tulee menetellä, he kyllä neuvovat. Ja mies, mene itse mukaan katsomana Helluntaisrk toimintaan, niin alat ymmärtää opetusta ja muutat itsekin mielesi.

• Poika papiksi

fobba...
      Muistakaa myös jos syntyy tyttö opettaa hänelle, että pappeus kuuluu miehille, koska naiselle on häpeällistä olla pastorina.

• Yks vaan

En nyt mitenkään ymmärrä väitettäsi, että on "naiselle on häpeällistä olla pastorina". Mitä häpeällistä naisten pappina olemisessa on?

• mathetes
        Yks vaan kirjoitti:

En nyt mitenkään ymmärrä väitettäsi, että on "naiselle on häpeällistä olla pastorina". Mitä häpeällistä naisten pappina olemisessa on?

Vastaus nimim,lle - yks vaan !

Vastasit "Poika papiksi" otsikon kirjoittajalle näin!

>>En nyt mitenkään ymmärrä väitettäsi, että on "naiselle on häpeällistä olla pastorina". Mitä häpeällistä naisten pappina olemisessa on?

• helpoin ratkaisu

helpointa on valita ateisti vaimoksi.

• Täällä on nyt hieman itsekkäästi ollut jotkut Helluntailaiset äänessä. Tässä nyt puhuttiin niistä mahdollisista ongelmista, joita voi tulla esuun helluntailaisen ja luterialisen vakaumuksesta. Täällä siis Helluntailaiset kertoivat omia näkemyksiään. Siksi kerron Raamatullisen näkemyksen, joka on minulle lapsena jo opetettu: "Kasteessa liitetään siihen työhön, jonka Jeesus ristillä teki. Meidät on kaikki Jeesuksen kuolemaan kastettu (Room.6:3). Kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu ja sana antaa sen siinä mitä lupaakin, pienelle lapselle. Opetuksen tulee seurata myös kastetta.

No kun on nyt erilaiset näkemykset asiasta ja rakastaa todella myös toista, on se vaikea kysymys. Asista tulisi kuitenkin sopia, ennen naimisiin menoa. Monet helluntailaiset toimivat kummeinakin. Kaikki helluntailaiset, jotka toimivat todistajina/kummeina, eivät ole aina virallisesti, vaan sovitusti vanhempien kanssa sopineet siitä. (Jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen sanalla), sanoo Raamattu.

• korjataan

Eikö Weha tunne historiaa?

" Kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu ja sana antaa sen siinä mitä lupaakin,"

Tuo punahan johtuu siitä, että keskiajalla miekan ja keihään voimalla pakotettiin pakanat kasteelle.
        Sellainen, joka kieltäytyi "kasteen armosta" oli kohta päätään lyhyempi!
        Siksi kastevesi muuttui punaiseksi.

• Jumalan sana

fobba... Lapsille ei tule syöttää myöskään sijan lihhaa, ei jäniksiä, oravia, kastematoja, koiria, kissoja, kilpikonnia, hiiriä, käärmeitä, hevosia, karhuja, myyriä, sisiliskoja, pääskysiä, sammakoita, ankeriaita onhan näitä pitkä litania. Jumala on antanut merkit eläimistä joita voi syödä ruokana.

Jumala jaotteli puhtaat ja saastaiset eläimet erilleen.

• Taivas matka

fobba....
      Tämä täytyy myös lapselle opettaa kun ymmärrys lisääntyy. Jeesuksen takaisintulo on suuri ja julkinen ja kun Jeesus tulee toisen kerran Hän vie omansa taivaaseen 1000-vuodeksi.
      Ompa taivaassa tarjona lapsillekin, jotka Jeesusta rakastavat jne...

• Luther Säätiö

Helluntailaisilla on nyt niin pimeät opetukset, ettei ollenkaan kiinnosta...en pidä muutenkaan hurmoksellisuudesta ja hengellisestä ylpeydestä...

• Minä puhun siis siitä, kuinka kasteeseen on liitetty sanan kautta, Jeesuksen kärsimys ja ylösnousemus.

Tälläaisia asioita ei tarvitse kysyä helluntai papeilta...

• Raamatun sanoma

Vastine Luther säätiölle..
        Niinhän se on, että tempausta ei tapahdu, ennen Jeesuksen toista tulemusta, eikä Raamattu puhu mitään ikuisesta piinasta tulijärvessä. Se on totta, että tuli kuitenkin tekee lopun jumalattomista.

Olen lukenut Niilo Ylivainion kirjan "Järkyttävä maailma" siinä on kuvaeltu jatkuva piina tulijärvessä halki ikuisuuksien, aina kun pää nousee niin hiilihanko kuumana heiluu.
        Eihän Jumala nyt mikään sadisti sentään ole.

• Parashan se olisi, kun lapsiparkojen mieliä ei myrkytettäisi minkään sortin taikauskolla, vaan te aikuiset vaan hihhuloisitte keskenänne.

• Yks vaan

Eihän kristillisissä kirkoissa "lapsiparkojen mieliä" myrkytetäkään minkään sortin taikauskolla. Taikausko on tietosanakirjan mukaan käsitys, että ihmisen ja yhteisön elämää vallitsevia kuviteltuja yliluonnollisoa voimia, olentoja ja ilmiöitä voidaan hallita ja pakottaa noudattamaan ihmisen tahtoa. Korkeakulttuuristen uskontojen edusajat pitävät alempia uskontoja ja kansanuskoa taikauskona.

On itsestään selvää, että vanhemmat opettavat lapsilleen oman tapansa uskoa tai olla uskomatta. Entisissä Itä-Euroopan ateistisen kommunismin maissa ei kouluissa saanut opettaa uskontoa, mutta kotona varsinkin isovanhemmat saattoivat kertoa omasta uskostaan ja uskonnostaan. Monista kirkoista tehtiin museoita. Parissa niistä kävinkin. Opas kertoi, että Leningradin Saksalaisesta kirkosta olisi tehty uimahalli. Sitä ei meitä turisteja viety katsomaan.

• faktaa.
        Yks vaan kirjoitti:

Eihän kristillisissä kirkoissa "lapsiparkojen mieliä" myrkytetäkään minkään sortin taikauskolla. Taikausko on tietosanakirjan mukaan käsitys, että ihmisen ja yhteisön elämää vallitsevia kuviteltuja yliluonnollisoa voimia, olentoja ja ilmiöitä voidaan hallita ja pakottaa noudattamaan ihmisen tahtoa. Korkeakulttuuristen uskontojen edusajat pitävät alempia uskontoja ja kansanuskoa taikauskona.

On itsestään selvää, että vanhemmat opettavat lapsilleen oman tapansa uskoa tai olla uskomatta. Entisissä Itä-Euroopan ateistisen kommunismin maissa ei kouluissa saanut opettaa uskontoa, mutta kotona varsinkin isovanhemmat saattoivat kertoa omasta uskostaan ja uskonnostaan. Monista kirkoista tehtiin museoita. Parissa niistä kävinkin. Opas kertoi, että Leningradin Saksalaisesta kirkosta olisi tehty uimahalli. Sitä ei meitä turisteja viety katsomaan.

Itserakkautesi ei salli sinun myöntää, että olisit taikauskoinen. Petät itseäsi luulottelemalla, että sakramentit ja siunaukset ovat jotakin täysin muuta kuin taikauskoa.

Epärehellistä ja ajattelematonta.

Myös länsimaissa on kirkkoja otettu pois käytöstä. Uskovaisten osuus vähenee Suomessa ja yleensä kaikissa korkean koulutustason maissa.

• Yks vaan
        faktaa. kirjoitti:

Itserakkautesi ei salli sinun myöntää, että olisit taikauskoinen. Petät itseäsi luulottelemalla, että sakramentit ja siunaukset ovat jotakin täysin muuta kuin taikauskoa.

Epärehellistä ja ajattelematonta.

Myös länsimaissa on kirkkoja otettu pois käytöstä. Uskovaisten osuus vähenee Suomessa ja yleensä kaikissa korkean koulutustason maissa.

Esitin tietosanakirjan taikauskoiskoa koskevan käsityksen. Minulla ei ole tapana keksiä sanoille omia merkityksiä. Jos joku sellaista harjoittaa, että keksii sanoille mieleisiään merkityksiä, niin asiallinen keskustelu hänen kansssaan tulee hyvin vaikeaksi. Ikävää, että käyt henkilökohtaiseen hyökkäykseen. Minun mielestäni tällaisilla palstoilla tulisi keskustella asiallisesi ja lähinnä yleisellä tasolla eikä hyökätä henkilökohtaisesti kenenkään kimppuun. Toivottavsti asiallinen ja henkilökohataisuuksiin menemätön keskustelu onnistuu sinultakin.

• Stop stop !

Työmies2.. Kyllä se niin on, että Raamatun kumoajille on tehtävä stoppi. Ei siinä mitään hihhuliointia ole.

• vastuullisuus!

Stop stop!... näin on Raamatun sanan kumoajista ei ole lasten opettajiksi. Opettajalla on suuri vastuu mitä opettaa Jumala tarkkaa heidän opetuksiaan.

• fobba

Joo... Oon kyl huomannu et kasteasiasta asiallisesti keskusteleminen, vapaa suuntien kanssa on aika mahdoton asia. Ja harmi et se täälläkin taas pukka päälle.

• Koillinen

Kehoittaisin nuortaparia jättämään uskonnolliset hömpötykset sikseen. Kuitenkin järkiinnytte jossain elämänne vaiheessa ja huomaatte miten turhasta olette aiemmin ongelman tehneet. Olin nuorena ja typeränä uskis helluntailainen. Onneksi tiedon ja totuuden etsiminen tuotti tulosta. Siitä olen kiitollinen.

• Suomalainen mies

Kyllä liitostanne hyvä tulee kunhan toistenne kunnioitus säilyy. Rakkaus on pohja ja kolmiyhteinen Jumala yhdistää. Älkää unohtako myöskään eroottista puolta. Se on yhteiselämälle hyvin tärkeää. Jeesus siunatkoon liittonne, kotinne ja mahdolliset lapsenne nimessänsä Amen.

• evlpastori

Tervehdys,

Itse olen kanssa hieman ihastunut hellarinaiseen. Itse olen evankelis-luterilainen pappi. Minun mielestäni tuossa on hyvin pitkälle kyse keskinäisestä sopimuksesta avioliitossa, johon on parikin vaihtoehtoa:

1) Lapsi kastetaan lapsena. Myöhemmin 15-vuotiaana konfirmaatiossa hän tunnustaa tahtovansa osoittaa elämässään uskon, johon hänet on kastettu. TAI myöhemmin hän liittyy helluntaiseurakuntaan ja käy uudestaan kasteella, mutta on riittävän vanha päättämään itse tästä asiasta. Helluntailaiselta kannalta lapsikaste on turhaa ripottelua muttei se sinänsä ole mikään haitallinen toimenpide, vaikkakin merkityksetön.

2) Lasta ei kasteta, mutta kotona pidetään lapsen puolesta siunaus- ja rukoushetki joko evankelis-luterilaisen papin tai helluntailaispapin toimesta.
      Ja myöhemmin...
      a) lapsi kastetaan esim. 6-vuotiaana evl kirkon jäsennyyteen, jolloin
      hellarivanhemman mielestäkin lapsella on jo riittävä käsitys uskosta
      b) lapsi kastetaan ennen rippikoulua evl aikuiskasteella, johon kuuluu
      myös uskontunnustus ja konfirmaatiossa hän myöntää
      tahtovansa osoittaa elämässään uskon, johon hänet on kastettu
      c) lapsi kastetaan 13-vuotiaana helluntaiseurakunnan jäsennyyteen,
      ja myöhemmin menee hellareiden fiftheen leirille, tai rippikouluun ja liittyy
      kirkkoon

Tässäpä näin pikaiset vaihtoehdot :p

• etsivä löytää

evlpastori... . Minut on kastettu vauvana Luterilaisen kirkkon jäseneksi kävin rippikoulun jne...
        Vuonna 1973 kun käytiin keskustelua sunnuntain muuttamisesta viikon seitsemänneksi päiväksi aloin eppäillä, että nyt on jotain pahasti pielessä voiko noita päiviä niinvain vaihdella.
        Siitä alkoi uskonnollinen etsiskely miten nämä asiat oikein ovat Raamatun mukaan ja niin ostin oman raamatun noin 30-vuoden iässä.
        Monet asiat selvenivät ja niin minä erosin Luterilaisesta kirkosta kävin aikuiskasteella ja aloin pitää pyhänäpäivänä sapattia (lauantaita).

Ennen varsinaista uskoontuloani kävin kyllä monissa piireissä pabtisteissa, helluntailaisten kokouksissa, Lestadiolaisten kokouksissa, Vapaakirkon kokouksissa.

• Suomalainen nainen
        etsivä löytää kirjoitti:

evlpastori... . Minut on kastettu vauvana Luterilaisen kirkkon jäseneksi kävin rippikoulun jne...
        Vuonna 1973 kun käytiin keskustelua sunnuntain muuttamisesta viikon seitsemänneksi päiväksi aloin eppäillä, että nyt on jotain pahasti pielessä voiko noita päiviä niinvain vaihdella.
        Siitä alkoi uskonnollinen etsiskely miten nämä asiat oikein ovat Raamatun mukaan ja niin ostin oman raamatun noin 30-vuoden iässä.
        Monet asiat selvenivät ja niin minä erosin Luterilaisesta kirkosta kävin aikuiskasteella ja aloin pitää pyhänäpäivänä sapattia (lauantaita).

Ennen varsinaista uskoontuloani kävin kyllä monissa piireissä pabtisteissa, helluntailaisten kokouksissa, Lestadiolaisten kokouksissa, Vapaakirkon kokouksissa.

Vastine sinulle etsivä löytää. Käskyistä tuli mieleeni tiedän kaksi kirkkoa jotka opettavat Jumalan kymmentä käskyä Luterilainen kirkko ja Adventtikirkko. Monen muun kirkon olen kuullut kumoavan kymmenen käskyn lain, että ne eivät olisi enää voimassa.

• immanuella

Ensinnäkin helluntailaisuudessa on vasta aikuiskaste, joka tapahtuu ihmisen omasta valinnasta uudestisyntyä Jeesuksen omaksi. Itse olen luterilaisena kasvanut, mutta myös paljon helluntaipiireissäkin käyskentelevä, enkä näe mitään pahaa vaikka lapsi kastettaisiinkin kaksi kertaa elämänsä aikana. Se, että lapsi kastetaan vauvana ei vie lapselta mitään pois, ja se tuskin vaikuttaa liiemmin hänen päätökseensä mahdollisesti myöhemmin elämässään käydä aikuiskasteella. Luterilaisetkin voivat olla uudestisyntyneitä, jos lapsi nyt sitten luterilaiseksi lapsikasteen takia luokiteltaisiinkin. Itse nyt helluntaikastetta harkitsevana en koe menettäneeni mitään lapsikasteen takia, vaan päinvastoin koin että minut oli jo silloin siunattu seurakuntayhteyteen ja uskonelämään, jolloin uskon tiellä pysyminen tapahtui entistä luonnollisemmin ja tätä aikuiskastetta olen ryhtynyt miettimään. Ja kuitenkin, jos olet kunnioittanut esimerkiksi helluntailaisuuden oppia esiaviollisesta seksistä pidättäytymisestä (en halua tietää vastausta, mutta kunhan ilmoille päästin! :) ), niin vastavuoroisesti pitäisin ihan reiluna, että sinulle tärkeää lapsikastetta ei suljettaisi pois. Jos jollain on sinulle merkitystä, niin silloin sillä pitää olla toisellekin osapuolelle. Kunnioitusta toisianne kohtaan teillä varmasti löytyy, ja jo se että usko yhdistää teitä on vahva side, älkää niistä yksityiskohdista niinkään huolehtiko. :)
      Sitä paitsi jos haluatte saada asiaan kunnolla oikean vastauksen, niin Jumalaltahan sitä asiaa tulisi kysyä molempien yhdessä! Ja jos lapsia ei vielä ole, niin vastauksellakaan tuskin on niin kiire ;)
      Loppujen lopuksi se on usko, joka ratkaisee lapsen elämässä, eivät hänen vanhempiensa tekemät valinnat... Kristillinen koti on kristillinen koti, oli kasteita nolla, yksi tai kaksi. Mutta, tämän pitemmittä jorinoitta voisin vaikkapa itse olla samaa mieltä nimimerkin evlpastori vaihtoehtoon 1, kun sen nyt tässä oman mielipiteeni lopuksi päädyin vilkaisemaan! Että näin :)

• uusiajattelu

Nuorilla on toinenkin vaihtoehto. Se on uskonnoton. Oletteko ajatelleet.
      Eroatte kumpikin uskonjärjestöstänne, menette naimisiin, hankitte ja kasvatatte lapsia.
      Tutustutte reaaliseen elämään ja sen tiedostamiseen. Jos puhutte uskonnoista, puhutte niistä kuten muistakin asioista. Ette pänttää lapsille päähän mitään uskontoa. Sanotte heille, että päättäkää aikuisena itse, mitä maailmankuvaa kannatatte.

Ei riitaa, ei toraa. Mitä tuumitte!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      84
      2745
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      61
      2642
    3. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      71
      2601
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      95
      2551
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      89
      2085
    6. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      50
      2012
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      141
      1866
    8. Joskus tulee niin

Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk
      Ikävä
      53
      1572
    9. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      17
      1498
    10. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      36
      1485
    Aihe