Opiskelija ja eriarvoisuus

opiskelija.

Olen itse opiskelija (maksuhäiriöinen, mutta en tahallaan niitä menettänyt), ja tutkaillut ja kokenut asioita syvästi ihmettelen syvästi sitä, miten mielivaltaisia eri puolilla Suomea ovat sos. toimen päätökset varsinkin opiskelijoiden suhteen. Eikö laiki ole kaikille sama asuinkunnasta riippumatta ? Tässä mielestäni on ne 2 suurinta kummallisuutta:

Asuminen: ainakin Turussa ja Tampereella opiskelijan asumisnormi noin 250 euroa, mutta luottohäiriön takia soluasuntoa ei saa opiskelija-asuntosäätiöltä. Pitääkö siis perusosasta maksaa loppuosa (yksityiseltä vuokratulta), jolloin ruokaan jää ehkä kurjimmillaan muutama kymppi (kirjat yms. kulut) ? Itse taas Jyväskylässä (ja moni muu monella muulla paikkakunnalla) saan 470 euroon asti huomioituna vuokran siinä, kuten esim. työtön juoppo. 480 euron vuokrasta maksan perusosasta sen 10 euroa. Ja sillä ei ole väliä täällä, onko maksuhäiriömerkintää - sama normi.

Opintolainan saamattomuus maksuhäiriöisellä: Osassa kunnista opintolainan korvikkeena pitää ottaa sosiaalista luottoa 300 € (opintolainan määrä) kuussa, ja sen jälkeen katsotaan vieläkö annetaan toimeentulotukea tulovajaukseen (Helsinki ainakin). Osassa kunnista annetaan toimeentulotuki normialennuksella, joko -20% (kemi) tai -40% (Pyhäjärvi). Osassa taas normaali toimeentulotuki tulovajaukseen, jolloin kohtuullisen vuokran jälkeen jää 419,11 euroa elämiseen (Jyväskylä). Suluissa olevat kunnat ovat joko omakokemani tai varmasti tietämäni henkilön kokema kohtelu.

Siihen en ota lainkaan kantaa, mikä noista malleista on oikein tai paras. Kysymykseni on:

Miksi laki ei ole kaikille sama?

28

331

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+7

Laki on kaikille sama, mutta sitä ei noudateta. Niin kauan kun asioita ei selvennetä Korkeimmassa hallinto-oikeudessa tilanne on tämä.

Sivuhuonautuksena, itse kannatan kansalaispalkkaa. Kuitenkin niin kauan kun tilanne on nykyisellään pidän opiskelua toimeentulotuella kohtuuttomana. Se eriarvoistaa opiskelijoita törkeällä tavalla suurimman osan kituuttaessa opintotuella joidenkin "aatelisten" päästessä toimeentulotuelle ja saadessa mm. asumistukea myös kesällä. Lisäksi on huomattava, että opiskelu ei ole mikään luonnonvoima, sairaus tai muuten pakottava asiaintila. Opiskelusta johtuva köyhyys on puhtaasti ihmisen oman valinnan tulos.

• jaaaa???

Kuule jos sinulle nimimerkillä "7 7" kirjoittava mielestä, ovat toimeentulotukea saavat opiskelijat "aatelisia" kuten kirjoitit, niin siinä tapauksessa varmaan sinusta on syövänkin tai siihen rinnastettavan sairauden saaminen - mikä ihan todella voi viivästyttää opintoja joillakin, varmaan jotakin erityistä "aatelisuutta" sekin...

Olen itse sattunut kuulemaan, että toimeentulotukea saavat korkeintaan opiskelijoista ne, joilla on riittävän vakava fyysinen tai psyykkinen sairaus - niin on erikseen minulle ainakin eräs sosiaalivirkailija ihan kertonutkin, mutta muuten varmasti ainakin suurissa kaupungeissa ei opiskelijoilla edes ole mitään mahdollisuutta saada toimeetulotukea, mikäli on vielä opintotukikuukausia käytössä ja mahdollisuus ottaa opintolainaa, eli monet opiskelijat ihan todella _joutuvat_ käyttämään niitä kallisarvoisia opintotukikuukaisia esim. kesäisinkin, vaikkei kesällä olisi edes mahdollisuuksia opiskella riittävästi.

Ja sitäpaitsi, siksi toisekseen, opiskelijat varmaankin - ehkä joitakin maksuhäiriömerkintöjä tms. luottotietonsa menettäneitä lukuunottamatta- tuskin suurimpana ryhmänä edes toimeentulotukiluukkua rasittavat, vaan ainakin ylempään korkeakoulututkintoon opintotukikuukausia on yhteensä 55 kpl ja voit siitä laskea, että monta kuukautta yhdessä vuodessa on ja että kuinkahan paljon siitä esim. sellaiset pikkusta vaille kolmikymppiset opiskelijat olisivat toimeetulotukiluukkua elämässään rasittaneet - jos ovat päässeet lukion jälkeen yliopistoon siinä pikkusen päälle keskimääräisenä parikymppisenä ja opiskelleet siten, että Kela ei opintotukia takaisin peri. Kela kyllä perii opintotuet takaisin niiltä, jotka eivät edisty opinnoissaan riittävästi, eli omaa riittävää määrää opintopisteitä.

Ja sehän nyt v-ttu vie jo olisikin, jos muka opiskelu olisi "sairaus", kutne väität. Mä sanon että paljon suurempi yhteiskunnan pummi on tyyppi, joka ei omaa mitään tutkintoa ja jos sitten vielä siellä toimeentulotukiluululla roikkuisi halussaan elää boheemielämää ja vaiikka vähän soitella skittaa päivät pitkät kattoon räkien. Mutta elämäntilanteet ovat yksilöllisiä. Maksuhäiriömerkintöjä, mistä ketjun aloittanut anonyymi puhui, ei taasen raha- asiansa hoitaville yleensä tule. Itse ainakin olen usein suurestakin köyhyydestäni huolimatta aina hoitanut laskuni, enkä elänyt siten, etteikö kuussa olisi tietyt pakolliset menot jotka on pakko hoitaa. Joskin köyhillä ei asiat yhteiskunnassa varmasti ole hyvin, jos ja kun kerran on tuollaisia "ajattelijatapauksia", jotka anonyymeina netissä on valmiita kyykyttämään kirjoituksissaan kaikkia ihmisiä, joilla saattaa joillakin osalla ihan oikeastikin olla huolia.

Mun mielestä taas sairautta olisi seurata tällaisia keskusteluja ja vittuilla neuvoja ja vertaistukea kaipaaville, jollei jollakulla mitään muuta syytä siihen ole, kuin päästä pahoittamaan mieltä... Taitaa olla opiskelemattomien erikoisalaa kyllä sekin - sellainen v-ttuilu.

Mä itse pitäisin pummeina vasta sellaisia ihmisiä, jotka olisi vuodesta toiseen ja edes opiskelematta mitään eläneet toimeentulotukiluukun varassa ja asenteena ilman aikeitakaan elää rehellisen kansalaisen elämää...Muuten köyhyys ei ole "sairaus".

Olen niin satavarma, että kaikki opiskelleet ansaitsevat tittelinsä. Kyllä siihen sen verran uhrauksia opiskelijat laittavat - vuosia melkein näkkileivällä elänyt ei kaipaa mitään kateellisia amiksia vittuilemaan.

• 7+7
        jaaaa??? kirjoitti:

Kuule jos sinulle nimimerkillä "7 7" kirjoittava mielestä, ovat toimeentulotukea saavat opiskelijat "aatelisia" kuten kirjoitit, niin siinä tapauksessa varmaan sinusta on syövänkin tai siihen rinnastettavan sairauden saaminen - mikä ihan todella voi viivästyttää opintoja joillakin, varmaan jotakin erityistä "aatelisuutta" sekin...

Olen itse sattunut kuulemaan, että toimeentulotukea saavat korkeintaan opiskelijoista ne, joilla on riittävän vakava fyysinen tai psyykkinen sairaus - niin on erikseen minulle ainakin eräs sosiaalivirkailija ihan kertonutkin, mutta muuten varmasti ainakin suurissa kaupungeissa ei opiskelijoilla edes ole mitään mahdollisuutta saada toimeetulotukea, mikäli on vielä opintotukikuukausia käytössä ja mahdollisuus ottaa opintolainaa, eli monet opiskelijat ihan todella _joutuvat_ käyttämään niitä kallisarvoisia opintotukikuukaisia esim. kesäisinkin, vaikkei kesällä olisi edes mahdollisuuksia opiskella riittävästi.

Ja sitäpaitsi, siksi toisekseen, opiskelijat varmaankin - ehkä joitakin maksuhäiriömerkintöjä tms. luottotietonsa menettäneitä lukuunottamatta- tuskin suurimpana ryhmänä edes toimeentulotukiluukkua rasittavat, vaan ainakin ylempään korkeakoulututkintoon opintotukikuukausia on yhteensä 55 kpl ja voit siitä laskea, että monta kuukautta yhdessä vuodessa on ja että kuinkahan paljon siitä esim. sellaiset pikkusta vaille kolmikymppiset opiskelijat olisivat toimeetulotukiluukkua elämässään rasittaneet - jos ovat päässeet lukion jälkeen yliopistoon siinä pikkusen päälle keskimääräisenä parikymppisenä ja opiskelleet siten, että Kela ei opintotukia takaisin peri. Kela kyllä perii opintotuet takaisin niiltä, jotka eivät edisty opinnoissaan riittävästi, eli omaa riittävää määrää opintopisteitä.

Ja sehän nyt v-ttu vie jo olisikin, jos muka opiskelu olisi "sairaus", kutne väität. Mä sanon että paljon suurempi yhteiskunnan pummi on tyyppi, joka ei omaa mitään tutkintoa ja jos sitten vielä siellä toimeentulotukiluululla roikkuisi halussaan elää boheemielämää ja vaiikka vähän soitella skittaa päivät pitkät kattoon räkien. Mutta elämäntilanteet ovat yksilöllisiä. Maksuhäiriömerkintöjä, mistä ketjun aloittanut anonyymi puhui, ei taasen raha- asiansa hoitaville yleensä tule. Itse ainakin olen usein suurestakin köyhyydestäni huolimatta aina hoitanut laskuni, enkä elänyt siten, etteikö kuussa olisi tietyt pakolliset menot jotka on pakko hoitaa. Joskin köyhillä ei asiat yhteiskunnassa varmasti ole hyvin, jos ja kun kerran on tuollaisia "ajattelijatapauksia", jotka anonyymeina netissä on valmiita kyykyttämään kirjoituksissaan kaikkia ihmisiä, joilla saattaa joillakin osalla ihan oikeastikin olla huolia.

Mun mielestä taas sairautta olisi seurata tällaisia keskusteluja ja vittuilla neuvoja ja vertaistukea kaipaaville, jollei jollakulla mitään muuta syytä siihen ole, kuin päästä pahoittamaan mieltä... Taitaa olla opiskelemattomien erikoisalaa kyllä sekin - sellainen v-ttuilu.

Mä itse pitäisin pummeina vasta sellaisia ihmisiä, jotka olisi vuodesta toiseen ja edes opiskelematta mitään eläneet toimeentulotukiluukun varassa ja asenteena ilman aikeitakaan elää rehellisen kansalaisen elämää...Muuten köyhyys ei ole "sairaus".

Olen niin satavarma, että kaikki opiskelleet ansaitsevat tittelinsä. Kyllä siihen sen verran uhrauksia opiskelijat laittavat - vuosia melkein näkkileivällä elänyt ei kaipaa mitään kateellisia amiksia vittuilemaan.

Olet väärässä.

• Kakkahousu

Tuosta sosiaalisesta luotosta onkin keskusteltu melko perusteelisesti aiemmin:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9848460

Kiteytettynä: sosiaalista luottoa ei ole pakko ottaa ja lain mukaan se ei saa vähentää maksettua toimeentulotukea.

Asumisen tukemisen maksimi on se mitä kaupunki on lautakunnassa päättänyt. Tulisi lukea lautakunnan ohjeet toimeentulotuen soveltamisesta, mitenkä asia on sinne kirjattuna. Voi olla, että siellä on erikseen opiskelijoille päätetty kohtuullisista asumismenoista. Ei se silti tarkoita, että se lainmukaista olisi.

Kaikille tulee antaa yhtäläiset oikeudet riippumatta siitä, opiskeleeko vai ei. Opiskelun rangaistusluonteisuudesta pitäisi päästä eroon. Pidän ihan terveenä lähtökohtana sitä, että jos työmarkkinoille ei työllisty syystä tai toisesta, niin ainakin ylläpitää työkykyänsä ja osaamistansa kouluttautumalla. Opiskelijoiden kohtelun perusteella tämä ei ilmeisesti kuitenkaan ole yleisesti jaettu käsite.

• jksbjöb

Eiköhän suurin osa näistä toimeentulotuella opiskelijoista ole ns. roikkujia, jotka ovat siis jo omat tukikuukautensa käyttäneet loppuun tai muuten hakevat toimeentulotukea sen varsinaisen ensimmäisen tutkintonsa aikana. Lakimuutoksesta huolimatta luulisin näiden työttömästä opiskelijoiksi siirtyneiden olevan vähemmistönä tässä kupletissa.

• jaaa???
        jksbjöb kirjoitti:

Eiköhän suurin osa näistä toimeentulotuella opiskelijoista ole ns. roikkujia, jotka ovat siis jo omat tukikuukautensa käyttäneet loppuun tai muuten hakevat toimeentulotukea sen varsinaisen ensimmäisen tutkintonsa aikana. Lakimuutoksesta huolimatta luulisin näiden työttömästä opiskelijoiksi siirtyneiden olevan vähemmistönä tässä kupletissa.

Nimimerkille "jksbjöb". Minä taas luulen teidän "keskustelupalstakuplettinne" olevan lähinnä sekopäiden harjoittamaan nettikiusaamista, että se "kupleteistanne". Kai se nyt näkyy sullekin kilsan päähän, että ei toi aloittaja ole mikään "ensimmäisen tutkinnon" suorittaja, vaan toi anonyymi ketjun aloittanut hyypiö - ainakin mun lukukyvyllä- verbaalisesti ilmaisi ainoastaan olevansa maksuhäiriömerkintäinen, eikä eritellyt että mikä sen tutkinto on. Ja mikäli olet sekopää, sen tiedät mutta silti kirjoitat idiootisti.

Kuuluuko teidän mulle anonyymien "kuplettiinne" kenties myös profiilien laatiminen sellaisia Suomi24:n omaamattomille kyseisten kiusattujen anonyymien palstakirjoittajien selkien takana ja suljetusti asianomaisilta näille julkisille palstoille kirjoittavilta, jos saan kysyä yhdenlaisen kysymyksen sulta tuntemattomalta? Kun katsos on sekopäitä, niin johan vissiin siewllä facebookissakin joku kaheliu oli laatinut profiilin jollekin ihnmiselle, joka ei itse edes päässyt katsomaan, että miten se seinähullu sitä oli siellä julkisesti kiusannut kunnianloukkauksilla.

Mä ainakaan en halua, että mun teksteillä esiinnytään tai että mua henkilöidään tän satunnaisen anonyymikirjoittamiseni anonyymipalstoille perusteella mitenkään. Ihan itse osaisin rekisteröityä, jos joskus niin olisin halunnut tehdä ja en ole halunnut ja Suomi24- palstoille saa kirjoittaa nimettä. Että jos jättäisitte sentään täysin tuntemattomat ihmiset rauhaan - mä ainakaan en kaipaa sitä rääkkäämistä ja herjaamista osakseni, mitä mulle tyystin kokonaisuudessaan tuntemattomilta kirjoittajasekopäiltä tällä Suomi24- keskustelupalstoilla olen osakseni saanut. Mun idioottien ja idioottimaisen nettipalstakäytöksen sietokyvylläni on rajat, eli en voi kestää ainakaan ihmisiä, jotka on niin tyhmiä, että leikkii vakavilla asioilla netissä julkisella foorumilla.

Ketkä on siirtyneet työttömistä opiskelijoiksi työttömän työnhakijan asemasta ja missä kohdin tässä ketjussa luki sellaista, kun sellaista kirjoitit? Mun silmiin ei osu sellainen teksti... Jokatapauksessa työttömän työnhakijan ensisijainen velvollisuus on olla työnhakijana työvoimatoimistossa ja jos hakija sen työmarkkinatuen saajan velvoitteensa asianmukaisesti täyttää, niin sen lisäksi lienee tai luulisi olevan ainoastaan plussaa, jos työnhakija vielä lisäksi opiskelee.

• Kakkahousu

Jos syrjäytymisvaarassa olevan nuoren vaihtoehdot ovat siinä että ns. roikkuuko jotenkuten yhteiskunnan menossa mukana vai pistääkö pillit pussiin ja menee puistoon dokaan niin kyllä tuo ensimmäinen kuulostaa paremmalta. Ensimmäisessä vaihtoehdossa on edes pieni toivo siitä, että saavuttaa jonkin tutkinnon ja pääsee työelämään kiinni.

• kjbcjkövb

Niin siis roikkujalla tarkoitan näitä ikuisia opiskelijoita, jotka haluavat viettää opiskelijaelämää vielä kolmekymppisenä ja roikkuvat yliopiston kirjoilla muka opiskelijoina sen sijaan, että ottaisivat lusikan kauniiseen käteen ja menisivät duuniin tai kortistoon aktiivisiksi työnhakijoiksi. Tuollainen täyden toimeentulotuen saaminen opiskelijastatuksellahan mahdollistaa useamman vuoden oleilun ilman pelkoa työllistämistoimenpiteistä tai muusta "kiusasta" yhteiskunnan suunnalta. Unelmatilanne sellaiselle prekaarille, jota ei paskaduunit kiinnosta.

Aika moni työtön muuten elää elämäänsä ilman sitä puistossa dokaamista. Mm. minä itse. Ei ole ensimmäinen kerta kun sinun viesteistäsi huokuu tuo halveksuva asenne. Ilmeisesti opiskelijastatuksen pummit ovat jotain pummien yläluokkaa ja me muut sitten ihan vaan pummeja...

• Kakkahousu
        kjbcjkövb kirjoitti:

Niin siis roikkujalla tarkoitan näitä ikuisia opiskelijoita, jotka haluavat viettää opiskelijaelämää vielä kolmekymppisenä ja roikkuvat yliopiston kirjoilla muka opiskelijoina sen sijaan, että ottaisivat lusikan kauniiseen käteen ja menisivät duuniin tai kortistoon aktiivisiksi työnhakijoiksi. Tuollainen täyden toimeentulotuen saaminen opiskelijastatuksellahan mahdollistaa useamman vuoden oleilun ilman pelkoa työllistämistoimenpiteistä tai muusta "kiusasta" yhteiskunnan suunnalta. Unelmatilanne sellaiselle prekaarille, jota ei paskaduunit kiinnosta.

Aika moni työtön muuten elää elämäänsä ilman sitä puistossa dokaamista. Mm. minä itse. Ei ole ensimmäinen kerta kun sinun viesteistäsi huokuu tuo halveksuva asenne. Ilmeisesti opiskelijastatuksen pummit ovat jotain pummien yläluokkaa ja me muut sitten ihan vaan pummeja...

Kun tuossa nyt ensimmäisestä tutkinnosta kerran puhuit, niin kuinka hyvät työllistymismahdollisuudet luulet sellaisella henkilöllä Suomessa nykypäivänä olevan jolla ei ole minkäänlaista ammattitutkintoa? Monesti se työttömyyskin loppuu siihen kun saa kunnollisen tutkinnon. Jos työttömyys vain jatkuu vuodesta toiseen niin kannattaisi vakavasti harkita uudelleenkouluttautumista jollekin toiselle alalle.

Opiskelu/roikkuminen ei muuten millään tavalla estä aktiivista työnhakua. Sitä voi samalla hakea töitä JA parantaa asemaansa työmarkkinoilla. Ei työttömänä kattoon tuijottelu päivästä toiseen ole kenellekään hyväksi.

On ihan järkevää, ettei ota koululaitoksesta papereita ulos ennenkuin työpaikka löytyy. Tutkinnot vanhenevat n. vuodessa. Jos sitä koulutuksen jälkeen joutuu kortistoon niin kohta voi alkaa repimään tutkintotodistuksensa.

En halveksu ketään. Olen kuitenkin sitä mieltä, että vastikkeettoman rahan jakaminen tulisi lopettaa, sillä se passivoi ihmisiä. Vähintä mitä ihminen voi tehdä tukiensa vuoksi on pysyä selvin päin arkena ja ylläpitää tai parantaa työkuntoansa ja osaamistansa. Se ei ole liikaa vaadittu.

• ljvpgp
        Kakkahousu kirjoitti:

Kun tuossa nyt ensimmäisestä tutkinnosta kerran puhuit, niin kuinka hyvät työllistymismahdollisuudet luulet sellaisella henkilöllä Suomessa nykypäivänä olevan jolla ei ole minkäänlaista ammattitutkintoa? Monesti se työttömyyskin loppuu siihen kun saa kunnollisen tutkinnon. Jos työttömyys vain jatkuu vuodesta toiseen niin kannattaisi vakavasti harkita uudelleenkouluttautumista jollekin toiselle alalle.

Opiskelu/roikkuminen ei muuten millään tavalla estä aktiivista työnhakua. Sitä voi samalla hakea töitä JA parantaa asemaansa työmarkkinoilla. Ei työttömänä kattoon tuijottelu päivästä toiseen ole kenellekään hyväksi.

On ihan järkevää, ettei ota koululaitoksesta papereita ulos ennenkuin työpaikka löytyy. Tutkinnot vanhenevat n. vuodessa. Jos sitä koulutuksen jälkeen joutuu kortistoon niin kohta voi alkaa repimään tutkintotodistuksensa.

En halveksu ketään. Olen kuitenkin sitä mieltä, että vastikkeettoman rahan jakaminen tulisi lopettaa, sillä se passivoi ihmisiä. Vähintä mitä ihminen voi tehdä tukiensa vuoksi on pysyä selvin päin arkena ja ylläpitää tai parantaa työkuntoansa ja osaamistansa. Se ei ole liikaa vaadittu.

Onhan noita hommia. Varastomies, siivooja, vartija, järjestyksenvalvoja, pakkaaja, laitosmies, tuotantotyöntekijä... Kyllä edelleen on paljon duuneja joihin pääsee esim. suoraan lukiosta ilman mitään ammattitutkintoja. Ja vaikka yläasteelta. Työnantaja antaa pikakoulutuksen. Ja ennen kuin alat viisastelemaan, niin totean jo kättelyssä, että amisikäiset ovat kyllä aivan varmasti marginaalia näiden toimeentulotuella opiskelevien joukossa. Eli turha perustella vaikkapa omaa asiaasi itkuvirrellä jostain 17-vuotiaasta kotoa potkitusta alaluokan edustajasta.

• jaa???
        ljvpgp kirjoitti:

Onhan noita hommia. Varastomies, siivooja, vartija, järjestyksenvalvoja, pakkaaja, laitosmies, tuotantotyöntekijä... Kyllä edelleen on paljon duuneja joihin pääsee esim. suoraan lukiosta ilman mitään ammattitutkintoja. Ja vaikka yläasteelta. Työnantaja antaa pikakoulutuksen. Ja ennen kuin alat viisastelemaan, niin totean jo kättelyssä, että amisikäiset ovat kyllä aivan varmasti marginaalia näiden toimeentulotuella opiskelevien joukossa. Eli turha perustella vaikkapa omaa asiaasi itkuvirrellä jostain 17-vuotiaasta kotoa potkitusta alaluokan edustajasta.

Anonyymille kirjoittajalle nimimerkille "ljvpgp": eihän toi anonyyymi paskiainen joka kirjoitti nimimerkillä "Kakkahousu" ( hyi miten sairaita nimimerkkivalintoja joillakin!) tähän ketjuun, edes puhunut mistään "17- vuotiaana kotoa potkitusta alaluokan edustajasta" , kuten väität se sontiainen kirjoittaa anonyymina, eli oletko täysi seinähullu, kun joriset ketjussa sanotun sitä, mitä minun ulkopuolisen lukija silmäni eivät tasan tarkkaan näe?

Jännittävä kuriositeetti kyllä on se, että vaikken minä ole mikään maksuhäiriöinen paskiainen, joka provoilisi perättömyyksillä ja sikailulla jossakin nettipalstalla tms. mikään muukaan umpikahjo nettihuijari, niin kylläpä vaan minäkin lähdin kotoani 17- vuotiaana ja olenpa sattunut sen asian jossakin tämän Suomi24:n näissä anonyymeissa keskusteluissa minäkin mainitsemaan...

En ole pitänyt teidän sairaiden uteliaisuudesta minua kohtaan, koska en ole kiinnostunut tietämään keiden kanssa keskustelen ja tässä ei kukaan täysijärkinen edes oleta tietävänsä kenen kanssa keskustelee. Sitä asennetta voisi harjoittaa vasta nimelläkirjoittamispakon kautta, jolloij varmaan nimimerkeillä "Kakkahousu" sekoilevat oksetukset katoasi vittuun palstoilta, kun anonyyminahan eivät osaa olla asiallisia - toisin kuin vaikka minä.

Näillä anonyymeilla keskustelupalstoilla on harvinaisen säälittävää, jos ihmiset kiusaavat toisiaan. Mua esim. saat kiusata nettipalstalla sitten, jos mäö tiedän sun nimen ja että millä nimimerkeillä kirjoityat, mutta kun asia ei ol siten vaan sä - kuten KAIKKI muutkin näille Suomi24- keskustelupalstoille kirjoittavat- olet tyystin anonyymi MINULLE, ei sinulla ole mitään oikeutta raasittaa täysipäisen lukijan silmiä oksettavilla keskustelupalstakirjoituksilla... Tämä kirjoittelu on nimittäin julkista ja foorumi julkinen ja kaikille avoin anonyymisti sanoa, eikä mitään "kaverien" keskinäistä.

• opiskelija.

Alkuperäisessä viestissäni tarkoitin nimenomaan meitä, jotka suorittavat ammattitutkinnon lukion tai peruskoulun jälkeen 2-5 vuodessa. Itselläni vielä 2 vuotta ammatikorkeakoulua jäljellä ja opinnot ovat aikataulussa. Tukikuukaudet eivät mene yli ja tällaisten opiskelijoiden eriarvoisuutta lähinnä mietin aloitusviestissä.

• öjböjv

Jos ei raha riitä tutkinnon suorittamiseen niin sieltä koulusta voi pitää välivuosia tai lopettaa kokonaan kunnes taloudellinen tilanne on parempi.

• Kakkahousu
        öjböjv kirjoitti:

Jos ei raha riitä tutkinnon suorittamiseen niin sieltä koulusta voi pitää välivuosia tai lopettaa kokonaan kunnes taloudellinen tilanne on parempi.

No lue nyt edes mistä oli kysymys. ERIARVOISUUDESTA!

• Matti-L

Itselläni on 10 vuotta työkokemusta,mutta ei ammatillista perustutkintoa.Olisi hyvä saada myöntö työttömyysturvalla opiskeltavaksi ammatillinen työllistävä tutkinto.Olen jo yli 30 vuotias mies ja turhauttaa jos en saa myöntöä,koska olisi työelämää paljon vielä jäljellä.Mutta opintotuella en rupea se on sen verran hankala taloudellisesti,että sitä ei talouteni kestä.Joko palkkatyötä tai työttömyysturvalla tutkintoo ja töihin.

• Kansakoulu aikaan

Entäs näyttötutkinnot?Jo työkokemusta omaaville tarkoitetut esim 10 kk ammatillinen tutkinto?Setäni on esim pelkän kansakoulun käynyt aikoinaan ja ollut Ruotsissa aina töissä sen jälkeen.Työtä ollut siis aina ihan tuhottomasti ilman mitään tutkintoa.Ja jos työt loppunut heti löytynyt uutta suorastaan revitty töihin väkisin palkkatyöhön.Miksi ennen oli aina työtä vaikka oli vain kansakoulupohja?

• hhhh**

Nyt pystyy työmarkkinatuella opiskelemaan. Nimenomaan sellainen henkilö jolla ei ole joko koulutusta ollenkaan tai se on riittämätön tai ei enää pysty sille alalle työllistymään johon opiskeli.

• oooopiskelijaaa

Eipäs pysty, pitää olla vähintäin vuoden poissa koulusta, ennen kuin voi jatkaa opinnot työttömänä, ja silloinkin katsotaan vain tapauskohtaisesti ja opintojen pitää olla jo loppusuoralla.

• ahaaa??

Kuvastaa hyvin sitä, että miten pimeää porukkaa näille palstoille kirjoittelee, kun nimimerkkeinä näille anonyymipalstoille kirjoittamassa ovat esim. nimimerkki "Kakkahousu" ja muuta sairasta... Toivottavasti eivät v*ttu ala vainota sentään viattomia anonyymeja, jotka näihin keskusteluihin joskus ottaa osaa.

Mitä taas aloittajan, eli nimimerkin opiiskelija sanomisiin tulee, en osaa vastata, koska itselläni ei ole maksushäiriömerkintöjä, vaikka itsekin opiskelija olenkin. Eikä käsittääkseni esim. Jyvälässäkään eikä muuallakaan ketään pakoteta ottamaan mitään sosiaalilainoja, mikäli joku opiskeliija hakisi toimeentulotukea, vaan käsittääkseni jos jollekulle opiskelijalle ei pankki myöntäisi esim. opintolainaa, niin sitten katsottaneen asia siten, että opiskelija pärjäisi opintotuella ja äärimmäisissä tilanteissa myös lisänä ehkä toimeentulotuella tms. asumislisällä Kelasta, jollei muita säänöllisiä tuloja ihmisellä ole. Laina ei kuitenkaan koskaan ole toimeentulotukea, eikä mikään laki Suomen lakikirjassa vaadi ketään ottamaan lainaa elääkseen toimeentulotuen korvaavana minimiperuselämiskustannusten kattajana, vaikkakin kyllä minunkin kuulemani mukaan monessakin kaupungissa opiskelijat velvoitetaan nostamaan opintolainansa ensin, ennen kuin edes voivat hakea toimeentulotukea. Erikoista kyllä sekin, kun ei mikään pankista otettu laina ole mitään opintotukea, vaan jokaisen lainanottajan omalla vastuulla.

Mutta kyllä ottaa päähän lukea, että miten kertakaikkisen tyhmiä ja empatiakyvyttömiä kirjoittajia näillä palstoilla kirjoittaa ja provosoi, yleisesti ottaen.:/ Tasan ei ilmeisesti käy älynlahjat ihmisillä maailmassa, viitaten nyt kaiken maailman nimimerkkeihin " Kakkahousu" ja muuta saastaa.... Idioottteja, mutta onhan se helppoa netissä anonyymipalstoilla aukoa päätään ja pahoittaa ihmisten mieltä, jos ei oikein mikään kello kilkata joillakin kirjoittajilla siellä päässä, että millainen käytös on asiallista nettikäytöstä ja millainen ei ollenkaan....

• Kakkahousu

Sosiaalista luottoa voidaan edellyttää otettavan, kun ehdot opintolainaan eivät täyty esimerkiksi maksuhäiriömerkinnän vuoksi.

Toisin sanoen: jos opiskelija ei kykene velkaannuttamaan itseänsä valtion avustuksella, tulee hänelle tarjota vaihtoehto itsensä velkaannuttamiseen kunnan varoilla, ja tämä vaihtoehto tulee käyttää tai se on tuen vähentämisen peruste.

Nyky-yhteiskunnassa opiskelijoilta edellytetään pakkovelkaantumista elääkseen, toisin kuin muilta. Perseestähän se on, mutta sen kanssa on vaan elettävä. Tiedän mistä puhun kun itsellänikin on henkilöauton verran lainoja niskassani.

Nimimerkkini tulee siitä kun ensimmäistä viestiäni kirjoitin ja nimimerkkiäni mietin, kun kohtasi aivan armoton paskahätä. Istumalle piti lähteä. Symboloiko oma nimimerkkisi sitä, että koit jonkin perustavanlaatuisen oivalluksen, kun näitä palstoja luit, arvon "ahaaa??"

• ahaaa????
        Kakkahousu kirjoitti:

Sosiaalista luottoa voidaan edellyttää otettavan, kun ehdot opintolainaan eivät täyty esimerkiksi maksuhäiriömerkinnän vuoksi.

Toisin sanoen: jos opiskelija ei kykene velkaannuttamaan itseänsä valtion avustuksella, tulee hänelle tarjota vaihtoehto itsensä velkaannuttamiseen kunnan varoilla, ja tämä vaihtoehto tulee käyttää tai se on tuen vähentämisen peruste.

Nyky-yhteiskunnassa opiskelijoilta edellytetään pakkovelkaantumista elääkseen, toisin kuin muilta. Perseestähän se on, mutta sen kanssa on vaan elettävä. Tiedän mistä puhun kun itsellänikin on henkilöauton verran lainoja niskassani.

Nimimerkkini tulee siitä kun ensimmäistä viestiäni kirjoitin ja nimimerkkiäni mietin, kun kohtasi aivan armoton paskahätä. Istumalle piti lähteä. Symboloiko oma nimimerkkisi sitä, että koit jonkin perustavanlaatuisen oivalluksen, kun näitä palstoja luit, arvon "ahaaa??"

Mun nimimerkit ei symboloi yhtään mitään, ja kun mulla ei omaa nimimerkkiä ole tälle Suomi24- saitille, kirjoitan viestini nimimerkkikenttään mitä milloinkin, mutta se mitä en niihin koskaan kirjoittaisi, olisi esimerkiksi ihmisen nimet - koska siitä voisi syntyä turhia sekaannuksia ja myöskään niin tyhmä en ole, että kirjoittaisin anonyymipalstalla anonyymiviestini nimimerkkikenttään esim. mitään sanaa "Kakkahousu", koska kai se nyt jokaiselle täysijärkiselle on selvää, ettei siitä lähtökohtaisesti synny kirjoittajasta tai keskustelusta kovinkaan mieltä ylentävää vaikutelmaa lukijalle...

Minusta on väärin, jos yksilöiden itse ottamia lainoja katsotaan henkilölle valtion tuiksi, millä perusteella jos vielä evätään lainmukainen perusturva täysimääräisenä rehdellisiltä köyhiltä. Opintilainatkin ovat täysin yksilön vastuulla, eikä niitä minun mielestäni kuuluisi sisällyttää mihinkään opiskelijan opintorahaan puhumalla niistä "tukina"...

On tämä Suomi ehkä maailman täystyperin valtio - luepa vaikka sinäkin tänään Hesarin ilmestyneestä Kuukausiliitteestä toimittaja Seija Sartin LOISTAVA laaja artikkeli suomalaisista marisijakansana... Näilläkin palstoilla näkee koko ajan sitä, että kuinka ilmiselvästi tyypit jotka eivät mistään todellisista vaikeuksista ja vaikkapa köyhyydestä mitään tiedä, ovat sormi pystyssä syyllistelemässä niitä, jotka oikeasti tarvitsevat yhteiskunnan kuppasia pieniä tukia pysyäkseen hengissä. Että sitä mieltä olen, että ottaa kaaliin kaikki, joiden mielestä omia asioita ei tarvitse hoitaa siten, ettei suuria ongelmia tulisi ja että sitten vaan inistään yhteiskuntaa apuun, jos menee yritykset konkkaan tai on vähän shopattu turhia vaatteita tai kulutustuotteita, että tulee maksuhäiirömerkintöjä tai vaihtoehtoisesti syyllistetään ja pilkataan köyhiä...

Suurin ja yksi monista törkeimpiin kuuluvista epäkohdista on mm. kahden vanhemman perheen kotirouville - jollei kyseessä ole esim. opiskelija - äiti, järjestetty ilmainen päivähoito, että akat vaan voi olla kotona ja lapset muiden hoidettavana, vaikka omien lasten hoitaminen tuskin on mikään "työ" kenellekään ( ei ainakaan pitäisi olla ja oksennan kun kuulen senkin sanahirviön, että "kotiäidin työ" että omien kakaroiden vääntämisestä pitäisi yhteiskunnan maksaa ihmisille ylenpalttisesti)... Samaten kaikki kotitalousvähennykset ja maanviljelijoiden ties kuinka monenlaiset tuet... Ja ongelma- ihmisten paapominen: varmaan melkein tosiaan rikollisiakin ja alkoholiongelmaisiakin paapotaan enemmän, kuin ketään köyhää opiskelijaa, joka joutuisi hakemaan satunnaisesti toimeentulotukea, kun pitäähän sitä nyt "vankien sopeutumista yhteiskuntaan" helpottaa kaiken maailman lässytysterapioilla, asunnoilla ja valmiiksi kouraan ojennetuilla työpaikoilla _yhteiskunnan_ toimesta verovaroilla, ettei nyt vaan kukaan syrjäydy...

Mutta olepa rehellinen ja köyhä - Suomessa et saa mitään muuta kuin pilkkaa siinä tilanteessa, jollet sitten ole liikkunut ikääsi sakissa,. joka ymmäräisi köyhien asemaa. Eniten köyhiä syyllistävät lässyttäjät, joille ENITEN on annettu ja annetaan yhteiskunnan tukia ja etuuksia verovaroista...Tulen itse vielä joskus kirjoittamaan tästä aiheesta, kunhan elämässäni etenen ja saan opintoni päätökseen....

Sun nimimerkkis saa olla mikä tahansa, mutta ei toi kyllä älykkyyttä kuvaa, jos käyttää nimimerkkinä sanaa "Kakkahousu". Sori, mutta helposti tulee piiloaggressiivinen lataus tollaisista nimimerkeistä mieleen... En käsitä, että millaista sakkia näille palstoille pääosin kirjoittaa, mutta ei useimmiten kyllä mitään järjen jättiläisiä, vaan säälittävän kapean yleissivistyksen omaavia laiskiaisperseitä.

• Kakkahousu
        ahaaa???? kirjoitti:

Mun nimimerkit ei symboloi yhtään mitään, ja kun mulla ei omaa nimimerkkiä ole tälle Suomi24- saitille, kirjoitan viestini nimimerkkikenttään mitä milloinkin, mutta se mitä en niihin koskaan kirjoittaisi, olisi esimerkiksi ihmisen nimet - koska siitä voisi syntyä turhia sekaannuksia ja myöskään niin tyhmä en ole, että kirjoittaisin anonyymipalstalla anonyymiviestini nimimerkkikenttään esim. mitään sanaa "Kakkahousu", koska kai se nyt jokaiselle täysijärkiselle on selvää, ettei siitä lähtökohtaisesti synny kirjoittajasta tai keskustelusta kovinkaan mieltä ylentävää vaikutelmaa lukijalle...

Minusta on väärin, jos yksilöiden itse ottamia lainoja katsotaan henkilölle valtion tuiksi, millä perusteella jos vielä evätään lainmukainen perusturva täysimääräisenä rehdellisiltä köyhiltä. Opintilainatkin ovat täysin yksilön vastuulla, eikä niitä minun mielestäni kuuluisi sisällyttää mihinkään opiskelijan opintorahaan puhumalla niistä "tukina"...

On tämä Suomi ehkä maailman täystyperin valtio - luepa vaikka sinäkin tänään Hesarin ilmestyneestä Kuukausiliitteestä toimittaja Seija Sartin LOISTAVA laaja artikkeli suomalaisista marisijakansana... Näilläkin palstoilla näkee koko ajan sitä, että kuinka ilmiselvästi tyypit jotka eivät mistään todellisista vaikeuksista ja vaikkapa köyhyydestä mitään tiedä, ovat sormi pystyssä syyllistelemässä niitä, jotka oikeasti tarvitsevat yhteiskunnan kuppasia pieniä tukia pysyäkseen hengissä. Että sitä mieltä olen, että ottaa kaaliin kaikki, joiden mielestä omia asioita ei tarvitse hoitaa siten, ettei suuria ongelmia tulisi ja että sitten vaan inistään yhteiskuntaa apuun, jos menee yritykset konkkaan tai on vähän shopattu turhia vaatteita tai kulutustuotteita, että tulee maksuhäiirömerkintöjä tai vaihtoehtoisesti syyllistetään ja pilkataan köyhiä...

Suurin ja yksi monista törkeimpiin kuuluvista epäkohdista on mm. kahden vanhemman perheen kotirouville - jollei kyseessä ole esim. opiskelija - äiti, järjestetty ilmainen päivähoito, että akat vaan voi olla kotona ja lapset muiden hoidettavana, vaikka omien lasten hoitaminen tuskin on mikään "työ" kenellekään ( ei ainakaan pitäisi olla ja oksennan kun kuulen senkin sanahirviön, että "kotiäidin työ" että omien kakaroiden vääntämisestä pitäisi yhteiskunnan maksaa ihmisille ylenpalttisesti)... Samaten kaikki kotitalousvähennykset ja maanviljelijoiden ties kuinka monenlaiset tuet... Ja ongelma- ihmisten paapominen: varmaan melkein tosiaan rikollisiakin ja alkoholiongelmaisiakin paapotaan enemmän, kuin ketään köyhää opiskelijaa, joka joutuisi hakemaan satunnaisesti toimeentulotukea, kun pitäähän sitä nyt "vankien sopeutumista yhteiskuntaan" helpottaa kaiken maailman lässytysterapioilla, asunnoilla ja valmiiksi kouraan ojennetuilla työpaikoilla _yhteiskunnan_ toimesta verovaroilla, ettei nyt vaan kukaan syrjäydy...

Mutta olepa rehellinen ja köyhä - Suomessa et saa mitään muuta kuin pilkkaa siinä tilanteessa, jollet sitten ole liikkunut ikääsi sakissa,. joka ymmäräisi köyhien asemaa. Eniten köyhiä syyllistävät lässyttäjät, joille ENITEN on annettu ja annetaan yhteiskunnan tukia ja etuuksia verovaroista...Tulen itse vielä joskus kirjoittamaan tästä aiheesta, kunhan elämässäni etenen ja saan opintoni päätökseen....

Sun nimimerkkis saa olla mikä tahansa, mutta ei toi kyllä älykkyyttä kuvaa, jos käyttää nimimerkkinä sanaa "Kakkahousu". Sori, mutta helposti tulee piiloaggressiivinen lataus tollaisista nimimerkeistä mieleen... En käsitä, että millaista sakkia näille palstoille pääosin kirjoittaa, mutta ei useimmiten kyllä mitään järjen jättiläisiä, vaan säälittävän kapean yleissivistyksen omaavia laiskiaisperseitä.

Opettelisit kiteyttämään ajatuksesi. Enkä kyllä ymmärrä miksi hyökkäät nimimerkkiäni vastaan. Lukisit tekstejä, etkä nimimerkkejä. Terveisin, TkL.

• ahaaa????
        Kakkahousu kirjoitti:

Opettelisit kiteyttämään ajatuksesi. Enkä kyllä ymmärrä miksi hyökkäät nimimerkkiäni vastaan. Lukisit tekstejä, etkä nimimerkkejä. Terveisin, TkL.

Mä olen kuule aikani yrittänyt "kiteyttää", mutta kun tajusin, että näillä palstoilla on idiootteja pääosin, jotka eivät kunnioita pilkulleen mietittyä arvokasta älyllistä vilpitöntä pohdintaa, lopetin sen. Osaan "kiteyttää" oikein hyvin ja varmaan kännissäkin kiteyttäisin paremmin, kuin imbesillit joiden kantasuomalaisina sanavarasto o ssta kertaa mua pienempi.

Ymmärrän, että sä olet tyhmä mutta jos sä olisit vähän vähemmäön tyhmä, sä et tarttuisi anponyymina anonyymisti anonyymille jonkun ihmisen anonyymipalstakirjoituksessa tän verbaliikan muotoiluun, vana siihen, että mikä siinä viestissä on se pääasiallinen idea: ystävällisyuys ja viimkätisestri pohsinnnan halu ja keskustelunhakuisuus, vaiko aggressio ja provokatorinen häiriköinti.

Mä en tässä käsittääkseni mitään opinnäytetyötä ole laatimassa teille, vaan keskustelen teidän henkilöinä mulle tyystin tuntemattomien kanssa ajanviete- aiheisella netin anonyymipalstalla. Äidinkielen arvosanani on kiitettävä, mutta kun sen verran näen paskaa muiden näille palstoille kirjoittavien kirjoituksisssa, ei se ihan kannusta minua laittamaan parastani. Pitääkö tässä v-ttu tuntemattomillekin olla vain tekemässä oikein vaikutusta? Kiitos, mutta anonyymit nettifriikit ei ole mun imagon kannalta keskeisin pätemisen kohde ja ainaostaan sitä toivon, ettei mikään ahdistelija tai kiusaaja kiinnostu minusta , jos jos kirjoitan huvikseni ajatuksiani tällaisilloe palstoille.... Sekopäiden oloista minusta suurin osa kirjoittajasakista Suomi24- palstoilla, sori. Ei ihan normaalien oloisia tekstejä.

• Sossu pompottaa

Kysymys koskien eritoten perusosan alentamista & opiskelua:

- korkeakouluopiskelija
      - opintotuki lakkautettiin
      - hain kesäkuulle toimeentulotukea
      - ehdin saada 2 hylkäystä
      - lopulta myöntävä päätös, kun sain opintolainaa (myönnettiin yhdelle kuulle, tämän jälkeen oikeutta opintotukeen ja sitä myötä op.lainaan ei ollut)
      - sosiaalisesta luototuksesta napistiin ja siitä edelleen muistutetaan, vaikka sitä ei Oulussa myönnetä kuin opiskelijoille, joilla tukikuukaudet kulutettu
      - kesäkuulle myönnettiin jo hieman alle 100e täydentämään vajaa perusosa

Tänään tuli soitto, jossa sanottiin, että perusosaa alennetaan 20% heinäkuun päätökseen, sillä tilanteeni on itseaiheutettu.

Olen lukenut, ettei perusosaa voida alentaa, ellei kieltäydy tarjotusta työstä tai työvoimapoliittisesta toimenpiteestä.

Mikä on työvoimapoliittinen toimenpide tässä tapauksessa?

Työstä en ole kieltäytynyt. Otin vastaan kaupungin kesätyön, mutta en ole vielä siitä sossulle ilmoittanut kun sopimuskin on vielä allekirjoittamatta eikä työ alkanut, heinäkuulle tulevan palkan määrästä ei vielä tietoa ja palkka tulee vasta kuun lopussa.

Onko tässä menetelty virheellisesti? Eli alennettu opiskelijan toimeentulotukea, jo toisen tukikuukauden aikana, vaikkei työstä ole kieltäydytty, vai vieläki jossain on porsaanreikä?

Voinko opiskella toimeentulotuella liki kokonaisen lukuvuoden, joka minulla kestää, jotta pääsen takaisin opintuen piiriin?

Kuulostaa siltä, ettei viivästyneitä opintoja aiota tukea. Voiko näin olla, vai käsitänkö virkailijan puheet väärin?

Onko opiskelijalle pakko maksaa toimeentulotukea, vaikka alennettunakin, kunhan maksetaan? Rahaa ei asumistuen lisäksi tule muualta.

• pois yhteiskunnasta

Onko opiskelijalle pakko maksaa toimeentulotukea, vaikka alennettunakin, kunhan maksetaan? Rahaa ei asumistuen lisäksi tule muualta.

Jokaiselle yksinäiselle kuuluu ainakin se 251 euroa vuokran jälkeen kuussa, jossa siis perusosaa on alennettu se 40 prosenttia. Se on jokaisen minimiraha mikä pitää tulla. Ei ketään voi jättää kokonaan rahatta tässä maassa. Sinun kohtelusta en osaa sanoa muuta kuin sen, että sinuakaan ei voi jättää kokonaan ilman rahaa, oli sitten opintotukikuukaudet käytetty, tai jatkuvasti työstä kieltäytyvä ehkä työnhakijaksi ilmoittautumaton juoppo. Vaikka asuisit metsässä täysin yhteiskunnan ulkopuolella, niin tukea pitää tulla jos sitä hakee ainakin se 251e.

• Pompompompottaa

Kiitos vastauksestasi.

Luin, että tukea voidaan alentaa kohtuullisen ajan (3kk) kuluttua, mutta esim. Oulun ohjeistuksessa mainitaan, että tukea voidaan opiskelijalle maksaa täysimääräisenä yhden kuukauden ajan. Aion tyytyä tähän ratkaisuun, vaikka hieman näreissäni.

• ensio bärlund

Tiedän erään yhteiskunnasta erkaantuneen. Asuu kissansa kanssa pienessä vanhempiensa omistamassa mökissä. ottaa ravintoa kesäisin paljon luonnosta, nytkin olisi perunoita uusia siellä. Käy joskus sossussa kun jaksaa, ei aina joka kuussa, ja sossussakin tiedetään hänen erakkoluonne. Ei ole työnhakijana enään, koska työmarkkinatukea ei tippunut edelliskerrallakaan - silti "erkin" (nimi muutettu) tukea ei alennettu. Asuu virallisesti vanhempien osoitteessa, joten hakee aina sen 300 jos lähtee jonnekin muualle päin suomea joskus reissuun tai johonkin tavaran hankintaan (esim. viimeksi huuliharppu). Muuten ei hae tukea kun "ei tarvi". Silti epäilen ja väitän tietäväni, että "erkillä" menee paljon paremmin kuin monella mammonan perässä juoksentevalla.

• Hidastanut julle
        ensio bärlund kirjoitti:

Tiedän erään yhteiskunnasta erkaantuneen. Asuu kissansa kanssa pienessä vanhempiensa omistamassa mökissä. ottaa ravintoa kesäisin paljon luonnosta, nytkin olisi perunoita uusia siellä. Käy joskus sossussa kun jaksaa, ei aina joka kuussa, ja sossussakin tiedetään hänen erakkoluonne. Ei ole työnhakijana enään, koska työmarkkinatukea ei tippunut edelliskerrallakaan - silti "erkin" (nimi muutettu) tukea ei alennettu. Asuu virallisesti vanhempien osoitteessa, joten hakee aina sen 300 jos lähtee jonnekin muualle päin suomea joskus reissuun tai johonkin tavaran hankintaan (esim. viimeksi huuliharppu). Muuten ei hae tukea kun "ei tarvi". Silti epäilen ja väitän tietäväni, että "erkillä" menee paljon paremmin kuin monella mammonan perässä juoksentevalla.

Itse elän omassa mökissä työmarkkinatuella. Asun erittäin kaukana kaikesta, omassa mummonmökissä, eikä minull ole ajokorttia. Ammattia ei varsinaisesti ole, luin aikanaan yliopistolla lähes valmiiksi, mutta kun sain 27-vuotiaana sydänkohtauksen päätin että elämäni tulee noudattamaan täydellisesti hidas-ajattelua. Työkkäristä ei ole pakotettu mihinkään useampaan vuoteen.

Metsästän, kalastan, marjastan, sienestän. Minulla on oma kasvi- ja juurikasmaa sekä peruna- ja hernepelto.

Parin viikon välein käyn kaupassa, uskoisin että 40-60 euroa kuussa kuluu rahaa. Työmarkkinatuen lisäksi saan pienen asumistuen lämmitys- ja sähkökustannuksiin. En käytä alkoholia, joten minulle on kertynyt ihan mukavat säästötkin joilla parin vuoden päästä teen kattoremontin.

Suomi24:n tapaan odotan että saan varmaan nyt isoja haukkuja siitä että elän sosiaalipummina, mutta rehellisesti sanottuna sydänkohtauksen jälkeen (isäni kuoli myös sydänperäisesti alle 50:nä) tutkiskelin itseäni ja tulin siihen tulokseen, että en aio antaa henkeäni tälle yhteiskunnalle.
        Olen tästä rehellisesti myös työvoimatoimistossa kertonut muutama vuosi sitten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      129
      8016
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      156
      7115
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      183
      4866
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      249
      3305
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      101
      2764
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      127
      2352
    7. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      153
      1990
    8. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      17
      1933
    9. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      41
      1750
    10. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      206
      1685
    Aihe