Takanapa (Nexus 7) rääkäisee tiukassa

jarrutuksessa.

Nexus 7-takanapa kävi tässä noin kuukausi sitten napahuollossa, jonka jälkeen havaitsin polkemisen olevan huomattavasti kevyempää. Jalkajarru ym. vaikuttivat toimivan normaalisti, kahnaava ääni oli ehkä aavistuksen verran voimakkaampi jarrutuksen yhteydessä kuin aikaisemmin.

Nyt viikonloppuna havaitsin parissa tiukassa JALKAjarrutuksessa että takanapa rääkäisi kuuluvasti ennen kuin takarengas lukkiutui (ja aiheutti myös tärinää rääkyessään), kyse ei ollut renkaan ja asfaltin välisestä ulvaisusta.

Pyöräni ei ole aikaisemmin tehnyt tätä temppua kertaakaan mitä se on minulla ollut useamman vuoden, tarvittaessa on voinut jarruttaa takarengas lukkoon asti ilman mitään kitinöitä.

Mielestäni rääkyminen ei kuulu asiaan missään tapauksessa, käsittääkseni jarrussa pitäisi olla rasvaa tms., joka ehkäisee rääkymistä ja nopeaa kulumista. Vai olisi kyse uusien jarrupalojen "sisäänajosta", tosin mitään jarrupalojen vaihtoa ei ollut tarkoitus tehdä, vaan napahuolto.

Oliskohan tuo rasva unohtunut tai jäänyt laittamatta? Pitääkö nyt vielä mennä erikseen jarrun rasvaus-napahuoltoon ja voiko pyörällä ajaa JA jarruttaa turvallisesti JALKAjarrulla vai tuhoaako jalkajarrutus rääkyessään navan sisuskalut? Onhan tuossa pyörässä onneksi myös etukäsijarru, mutta yksistään sen kanssa tulee orpo olo näissä paikallisissa mäkilöissä... :-(

Kiitos tietäville!!!

4

2282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entiedä muuta

mutta sen neuvon annan että ei koskaan enää napavaihteisia pyöriä,kokemuksesta voin sanoa että ne ei kestä yhtään.
      Ketjuvaihteinen on ainoa oikea jos vaihteita tarvitsee.

• pyöräkki

Mitä ihmettä???
      Itseltäni on mennyt parikin kertaa ulkoinen vaihtaja solmuun.
      Siskollani on napavaihteinen pyörä ja mimmi vetelee kesäisin noin 40 kilsan lenkkejä kuin tyhjää vaan.
      On vedellyt samalla pyörällä yli 10 vuotta.
      Minulla on vaihtunut fillarikin samassa ajassa jo kerran.

Miksi pyörällä pitää muuten jarruttaa niin että jarrut rääkyy??
      Opetelkaa ajamaan ennakoivasti niin et tartte rääyttää.

Minä vaihdoin jarrupalat ja ajelin sitten sadekuuron läpi ja kun taas lähdin ajamaan niin johan jarrut rääky kun siellä olikin likaa välissä.
      Liittyy myös jarrupalojen kovuuteen.
      Mulla rääkäisi nimenomaan kovat palat.
      Tuosta napajarrusta en osaa sanoa,mikä siellä rääkyy.
      Ehkä kannattaa viedä samaan paikkaan takaisin mitä pikimmin,huoltotöilläkin on takuu ja saat mahdolliset korjailut samaan hintaan.

• afsdklfjölasf

Ajelin viime kesänä 600km/kk noin 30 vuotta vanhalla monarkilla, jossa TORPEDO- napavaihde. Eipä ollu vikaa eikä ole napaa koskaan uusittu. Ajettu varmaan parikytätonnia.

• Napavaihteista

löytyy vähän kaikennäköisiä oireita jotku voi olla jopa vaarallisia.Itse olen meinannut ajaa joskus pöpelikköön kun polkimet on päättänytkin pyörähtää tyhjää yhtäkkiä,monenlaisia narinoita ja urputuksia kuluu usein.
      Sen ymmärtäis jos kyseessä olis joku ikivanha romu mutta kun pyörä on uudenkarhea ja aina katon alla säilytetty.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      58
      3183
    2. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      6
      2957
    3. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      42
      2926
    4. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      93
      2826
    5. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      62
      2688
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2638
    7. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      97
      2610
    8. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      113
      2317
    9. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      54
      2056
    10. Joskus tulee niin

Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk
      Ikävä
      66
      1941
    Aihe