Ranskanbulldoggi, astutus/pennuttaminen

jkie

Minulla on 2 vuoden ja 3 kuukauden ikäinen hurmaava Ranskanbulldoggi uros Maximilian ja mielessäni on käynyt, josko se olisi henkisesti ja fyysisesti valmis "aikuistumaan" ja tekemään pentuja.

Maxi on rekisteröity, vakuutettu, rokotettu, terve ja elämäniloa täynnä, ehkä liiankin kanssa ikäisekseen! Maxia ei ole käytetty näyttelyissä vaan on ollut puhtaasti seurakoirana.

Olen selaillut eri foorumeita asian tiimoilta, mutta en ole saanu selkeää näkemystä miten astutusprosessissa edetään. Lähinnä tietysti kiinnostaa uroksen omistajana mitä asiasta tulee tietää ja Maxille täytyisi tietty löytää "tyttöystävä" niin asian kanssa pääsisi etenemään.

Olisin kiitollinen mikäli joku osaisi valaista minua asiassa ja kertoa miten homma etenee kun kyseessä on yksityinen (ja tässä asiassa kokematon) omistaja eikä Kenneli.

ps. En tiedä onko tämä oikea palsta viestille, mutta vaihtoehdoista ainakin suhteellisesti lähimpänä.

25

2370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luiö

      Ihan vinkkinä,että yleensä ne nartun omistajat etsii niitä uroksia,eikä toisin päin..
      Luultavasti haluaisivat urokseltasi jotain näytelytuloksia ja tarkempia terveystutkimuksia kuin pintapuolinen "on terve". Eli kuvaustuloksia tms.mitä rodulta vaaditaan/suositellaan (kyseessä kuitenkin yl.suht.vaivainen rotu).
      Kannattaa myös itse olla hieman perillä sukusiitos%:ta,terveystutkimuksista yms.itse en antaisi urostani ihan joka nartulle,koska haluan pentueesta tulevan mahd.terveen.
      Voit toki tarjota urostasi rotuyhdistyksen sivuille (useimmilla rotuyhdistyksillä on sivu,jossa on tarjolla jalostusuroksia,joita sitten narttujen omistajat voivat käydä katsomassa nartulleen siippaa etsiessään).

    • ranskanb.

      laitappa joku säpö niin otan yhteyttä yksityisesti

    • 22

      Voi elämä tätä tyhmyyttä...mitä iloa koiralle on päästä kerran panemaan jos ei ole edes oieaa näyttöä,miltä se näyttää.Pitää olla vähä.2-3 näyttelyä ja terveystutkimukset.Se,että piski on omistajan mielestä terve ei ole mikään tae..

      • bulliainen

        onko uroksella terveystutkimuksia? selkä?polvet?silmät?sydän? Minkä värinen ja millainen rakenne? Onko häntää?
        Itse etsin urosta nartulle tulevaisuudessa mutta terveystutkimukset on oltava.


    • näin se menee

      Ota yhteys rotuyhdistyksen pentuvälitykseen, sieltä saat ohjeita miten tulee toimia.

      Ensin ainakin terveystutkimukset teetettävä todennäköisesti sekä muutama näyttely.

      Narttujen omistajat etsivät sopivia uroksia; urokset eivät etsi mitään, vaan ainoastaan odottavat.

      Terveystutkimusten jälkeen ilmoita uroksesi rotuyhdistyksen jalostusuros-listalle, josta halukkaat voivat sieltä varata sitten.

    • Onni 9v

      Aika veikeetä. Oma ranskis täyttää tänään 9v. Olisi kyllä muukavaa kun se saisi vielä "jälkipolvia". Jalat alkavat olla aika kloksut. Mutta kyllä olisi moni ihmis lapsi jäänyt syntymättä jos mieheltä vaadittaisiin nämä: näyttely, polvet, sydän, selkä muut todistukset. Ilmankos koiran hinta on tollainen että toista ranskista en enään pysty hankkimaan.

    • kjgkjg

      Soon kuule ihan rodun omaksi parhaaksi, että noita terveystuloksia vaaditaan..Jos niitä ei yhtään kattottaisi niin alkaisi olla aika sairaita yksilöitä koko rotu täynnä..Pennuostaja aattelee aina, että kasvatustyö on helppoa..voin kertoa ettei ole..jos kasvattaja vaan teettelee pentuja, sen suuremmin rodun terveydestä piittaamatta niin pian alkaas tulla kiukkuusta kommenttia koirien omistajilta kun näin sairaita koiria myyt..Minä ainakin maksan mielelläni pennusta kunnon hinnan kunhan vaan tiedän että koira olisi mahdollisimman terve :) Niin ja joo..koira on ihan eri asia kun ihminen :D

    • Onni 9v

      On se varmaan rodun hyväksi kaikki tutkimukset.Vaan eiköhän suomessa ranskiksissa aika piiri pieni pyöri.
      Onni on ollut aivan terve (koputan puuta). Ikääkin on jo yli keskiarvon.
      Eihän Suomessa ole pentu tehtailua?
      Vaan koirani löytyi navetasta 7vk. Kivi lattia. Verkko häkki. Emoa ei näkynyt enää paikalla ja nimikin oli sieltä aakkoisten loppupäästä. Vaan olihan uros tuonti ja hyvät meriitit. Eli Onni olisi iästä huolimatta ja näyttelykokemuksesta huolimatta erittäin hyvä periyttäjä. On käytetty näyttelyssä nuorena muutaman kerran mutta kun Onnista ei tullukkaan tarpeeksi jämerä. Ranskiksethan pitää olla "jytkyjä".
      T: Onnin onnellinen omistaja. Ranskikset on IHANIA. (myös olen kaksi mopsia omistanut). Suosittelen kaikille molempia rotuja. Ehkä jonakin päivänä minulla on vielä jompakumpaa rotua oleva koira:)

    • ei näyttelyille

      Kyllä suomessakin pentutehtailua on. Ja mitä tarkoitat että koirasi löytyi navetasta? Miksi olet tämmöisen pennun ostanut?

      Minun mielestä näyttelyissä ei etes tarvii käyttää jos koira näyttää terveeltä. Moni rotukoira on nykyisin ihan järkyttävän näköisiä näyttelyiden takia. Esim saksanpaimenkoira, en ikinä ottais näyttelylinjaista. Ja käyttölinjaisilla ei ole mitään mahdollisuutta pärjätä näyttelyissä vaikka ovat rakenteeltaan ja luonteeltaan terveempiä.

      Tottakai terveystutkimuksissa pitää käydä, kuvata lonkat ym, mutta minä en ymmärrä tuota näyttely vouhotusta.

      Eipä sitä olisi minullakaan rahaa laittaa yhtäkkiä koiraan 1000e, mutta katsos kun sitä voi säästää:)

    • Onni 9v

      Miksi olen tälläisen pennun ostanut: Etsin ranskista pitkää. Sitten löysin mitä olin etsinyt. Soiteltiin kasvattajan kanssa. Haimme koiran tosi pitkästä matkasta (lentokoneella). Ihastuin heti Onniin kun sen näin. Onneksi sen sitten heti otin. Sain mitä ihanimman ranskiksen. Luonne on mitä sosiaalisin, se rakastaa kaikkia ja kaikki rakastaa Onnia. Nyt jo 9v mikä on minusta aika hyvä ranskikselle. Terve mitä nyt alkaa ikä jo rauhoittaa riehumista ja jalat aikavan olla vähän huonot.
      Ehkä ei kasvattajassa ei ole mitään vikaa. Sainhan terveen koiran. Sukutaulukin on hieno.
      Vaan saattaa olla että joillakin juuri se raha jonka pennuista saa. Saattaa aiheuttaa ahneutta pentujen teettämiseen.
      Kasvattajalla oli myytävänä 2 pentuetta sijoitus nartuista. Siis ne olivat vaan siellä synnyttämässä. 10xpennunhinta. Ranskiksen hintahan saattaa tänäpäivänä olla 1600 euroa.
      Niin ja talli. Talliin oli rakennettu häkkejä koirille. En ikipäivänä laittaisi ranskista yksin häkkiin. Ranskishan on seurakoira. Onni on aina siellä missä mekin.
      Mopsini hankin toisellaiselta kasvattajalta. Pentulaatikko oli olohuoneessa. Pennut kasvoivat sen 8vk perheen parissa.

    • Äippä 1

      Hei!Itselläni on iki-ihuna ranskis-tyttö,ja nyt reilut 2 vuotias.Kplmas juoksu menossa ja on "sussu",joka on käynyt tutustumassa.Hyvin synkkaa,vaikka uros nuorempi.Kummallakaan ei ole papereita,koska omani on ns.rescue-koira,elikkä sen ostin tuttavan kautta,jottei mene huonoon perheeseen/pentutehtailijoille!!!Monet väittävät,ettei narttua kannata terveydellisistä syistä astuttaa,mutta olen eri mieltä!!!Esim kohtutulehdus jne.EN todellakaan ole tettämässä mitään pentuja rahan takia,kyllä olen jo ennen juoksua hoitanut kaikki rokotukset,matokuurit ymv.,sekä jutellut asiasta lääkärin kanssa,jos sattuisi jotakin sitten synnytyksen aikana,niin siksi otetaan kohtapuoliin kaikki ultrat ym. varmuuden vuoksi!!!Omani on syntynyt normaalisti,myös uros,mutta...eihän sitä koskaan tiedä.Odotellaan nyt että mitä tuleman pitää =) Pennut/pentu (?) menevät yksi astuttajalle ja yksi ystävälle,jos muita tulee niin on jo useampia varauksia tullut etukäteen.Väri on Valko/musta omalla sekä uroksella.Kaikkea hyvää kaikille!!!!Jokaisen Ranskis on Paras ranskis!!!!!

    • jeesustelija

      Minut varmaan kivitetään hengiltä, mutta näyttely-rekisteröinti-bisneksen kautta tulevien pentujen korkea hinta mahdollistaa kukoistavan pentutehtailun.
      Toki ymmärrän suomalaisittain ylisuuret kustannukset, mutta kyllä ahneutta löytyy sieltä jeesustelijoidenkin suunnalta.

      Rodun tarjonta alittaa kysynnän, voidaan rahastaa enemmän ja lieveilmiöt tulevat siinä sivussa.

    • Bisnestäkö suomessa

      Osta ensin jalostukseen narttu. Huomaat ettei se olekaan periyttäjä (terv. tms. syistä) Osta toinen ja vielä kolmas joka sitten ehkä se on.
      Odota toista vuotta käytä kaikki terveystarkastukset, näyttelyt ja suuri aika uroksen etsintään.
      Aja uroksen luokse normit 500km. parin päivän välein.
      Maksa hyppymaksu 160 e. tai siemennys 290e.
      Hoida ylim. madotukset ylim. tiineysruoka,
      Hoida ultra, ja varaudu keisarileikkaukseen 500-1500e kaugista kiinni.
      Maksa per pentu urokselle 160e.
      Maksa Kennelliittoon n. 50e. per pentu. Otathan pentuvakuutuksen hinta, Käyt kasvattajaluennot, anot kennelnimet, liityt Kennelliittoon, rotujärjestöön ja ai niin
      otat töistä vapaata, hoidat synnytyksen ja pentuja 2 kuukautta ja sen jälkeen joo lukiessasi tekstiä ottaisin kiven, mutta hyvänä ihmisenä heittäisin sen ohi. :) ja pyytäisin sinua miettimään., että kaiken tämän jälkeen kasvattaja on yhteydessä näihin pennunomistajiin omalla työajallaan antaessaan heille neuvoja KAIKESSA. (eli kivi menköön ohi, mutta ihan oikeasti mieti vähän)

    • Sepä se

      Ei vittu luonnossakaan kukaan ole tekemässä terveystarkastuksia eläimille ennen ku ne lisääntyy. Ja kyllähän ihmisetkin saa tehdä lapsia ilman että täytyy menestyä jossain kilpailuissa tai ei oo minkään liiton ihmiset sanomassa et kun sulla nyt on tuossa naamassa vähän liikaa ihoa niin se on sit siinä "Et saa jatkaa sukuasi". Miksi koirilta kielletään suvun jatkaminen vain siksi että toisella nyt on vähän pitkä kieli. Jotkut asiat ei vaan mee mun järkeen. Miksi ne urosten omistajat rahastavat niillä koirillaan niin helkutisti ku ottavat mahdottomia summia per pentu. Törkeää tuo minusta on tuolla tavalla koiria käyttää näyttelyissä et "Kuka nyt on paras ja kenestä ei oo mihinkään". Ällöttävää touhua sanon minä.

    • käsikaluM.L.

      Älä turhaan astuttele koiraasi. Anna sille kättä, nautit itsekkin.

    • Sulhasta vailla

      Heippa, onkos tämä viesti jo ihan vanhentunutta tietoa vai vieläkö olet kiinnostunut löytämään tytön? Itse olen etsimästä urosta, kohta 4-vuotiaalle kauniille ja terveelle nartulleni astutusta varten. Pokaaleista en niin ole kiinnostunut, kunhan terveystutkimukset sanoo hyvää.

    • minnimamanda

      Vieläkö etsit ranskistyttöä? Meillä 3v tyttö hyvästä suvusta...:)

    • hiomjalksdf

      epäeettistä jatkaa rotua joka ei pysty edes synnyttämään luonnollisesti. Kaikka keisarinleikataan. Ole hyvä risteytä koirasi jonkun toisen rodun kanssa ja luo terveitä pentuja joille ei tule hengityisvaikeuksia ja vaikeuksia kylmä/kuuman ilman kanssa ja jotka yltävät esim pesemään omat "vehkeensä". Narttu koira tulisi olla joku hieman kookkaampi, jotta ranskispentujet päät mahtuvat tulemaan ulos helposti.

      • joujouni3

        Samaa mieltä. Jos kuitenkin risteytät kaksi ranskista (niin kuin ihmiset kaikesta huolimatta tekevät), niin pyri valitsemaan partneri jolla ulkoisesti on mahdollisimman ulkoneva kuono. Toivon mukaan tämä ominaisuus peritytyy pennuille ja helpottaa heidän tulevaa elämää. Ahdaskuonoisten eläinten tehtailu on vastuutonta.


    • Bullanen

      Täällä ranskanbulla-pojan perhe haluaisi teettää pennun itselleen! Koiramme on perusterve, ruumiinrakenteeltaan suorajalkaista, sutjakampaa, urheilullisempaa mallia ja suomalaisesta kennelistä kotoisin. Kuvat on otettu ja kaikki ok. Kovasti saa aina lääkäriltä kehuja ulkomuodosta ja terveydentilasta.

      Emme käy näyttelyissä, vaikka koiramme aikamoinen komistus onkin :) Koira on meille rakas perheenjäsen, jonka jälkikasvun "isovanhemmiksi" haluaisimme, ilman tätä näyttely- yms. hässäkkää, eikä missään nimessä rahastusmielessä. Jos tyttökoirien omistajat vielä täällä käytte, ilmoitelkaa jos vielä pentujen teettäminen kiinnostaa.

    • Pentuja pentuja...

      Vieläkö on tyttöystävää vailla? Missäpäin asutte? Voisin olla kiinnostunut, mikäli poika on edelleen terve.
      Minulla 2.5v ranskistyttö ja olen ajatellut astuttaa jotta saisin pennun itselleni.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Telkkarissa kerrottiin, että ranskikset on kehitysvammaisia.No joo, ymmärtäähän se ulkonäön osalta.Näyttävät oudoilta koiriksi.Mutta, onko ne myös henkisesti jälkeenjääneitä yms.verrattuna muihin koiriin?
      Tutulla oli tollanen, ja ei mitää oikeen oppinut.Huohotti kieli poskella ja istui tai makasi.Ei voinut juoksuttaa, ei jaksanut.Siksi pisti miettimään niiden henkinen tila, onko sitä tutkittu?
      Et onko ulkonäön lisäksi muutakin kehitysongelmaa rodulla?

    • Anonyymi

      minulla saman ikäinen narttu.terve etsin hänelle urosta.hän on puhdas koti koira ei näyttely.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe