Hei kaikki. Kysymykseeni voisin liittää kymmeniä yksittäisia kysymyksiä - nimittäin ensimmäistä kertaa Intiaan olen lähdOssä. Matkustan kaverini kanssa, matkassa olemma neljä viikkoa (elokuu). Lentomme on Delhiin ja haluaisinkin kysellä, onko kenelläkään suositella kohtuuhintaista hotellia tai majataloa, josta olisi ehkä mahdollista saada myös kyyti kentältä hotellille (lento Delhissä tietysti keskellä yötä). Vai mitä sanotte kokeneemmat - kannataako itse etsiä kyyti hotellille, siinä varmaan säästäisi tukun rahaa..?
Delhissä tarkoituksena olla vain muutama yö - niin että pääsee vain katsomaan miltä kaupunki näyttaa ja lähteä mahdollisimman pian pois. Olemme sunnitelleet olevamme suurimman osan ajasta pohjoisessa. Sen kummempia kaupunkeja tms. ei ole vielä mielessä. Karttaa kun katsoo, niin erilaisia paikkoja, pieniä ja isoja, on miljoona, joten mielelläni kuulisin kokemuksia. Simla, Leh, Dharamsala, McLeod Ganj...
Tiedän, että menemme juuri monsuunin aikaan ja olen jo henkisesti valmistautunut olemaan jumissa jossain vuoren rinteellä viikon, mutta mielessäni on yksi haave. Safari tai vastaava jollakin Intian monista luonnonpuistoista. Jotkut ovat käsittääkseni kiinni monsuunin aikaan. Onko kokemuksia tästä? Rannalle taitaa olla myöskin turha haaveilla..?
Varanasi kiinnostaisi hurjan paljon! Se vaan on niin eri suunnalla.. Olisiko mitään järkeä esimerkiksi lentää Varanasiin ja koittaa sieltä päästä junalla pohjoisempaan. Meneekö puolet kuukauden lomasta istumiseen junassa jos ajattelee tälläistä vaihtoehtoa? Lentoja Varanasista ei taida olla kuin Delhiin?
Kysymyksiä olisi vielä paljon, mutta tässäpä näin alkuun. Jos tiedätte joitain blogeja, jotka kertovat lisää erityisesti Pohjois-Intian eri paikoista, pistäkääpä linkkiä.
Kiittäen ja matkaan lähtöpäiviä laskeskellen, Lyyli
Reppureissulle Intiaan
3
236
Vastaukset
- Aloitetaanpa
vaikka kyydistä kentältä hotelliin. Useimmilla hotelleilla on noutopalvelu, joillakin se sisältyy huoneen hintaan, toiset veloittavat siitä ja jotkut veloittavat oikein törkeästi ylihintaa. Edullisin tapa siirtyä kaupunkiin on bussi tai metro, mutta jos haluaa taksilla mennä, niin ehdottomasti suosittelen pre-paid taksia.
Delhi on kyllä useammakin kuin parin päivän väärti, kun sitä osaa oikein silmin katsella. Itse tykkään siitä aivan valtavasti! Olen aina tykännyt, mutta nykyään kun siellä tulee käytyä aika usein, niin tykkään aina vaan enemmän.
Hyvä, keskihintainen hotelli: Hotel Kingston Park (vain nyt yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona).
Mainitsemasi vuoristokohteet ovat myöskin tuttuja paikkoja. Elokuussa onkin hyvä suunnata vuorille, sillä silloin välttää suurimmalla todennäköisyydellä monsuunisateet. Eikä siellä vuorenrinteellä mitenkään tarvitse jumissa olla! Kannattaa liikkua paikasta toiseen, Lehiin kannattaa mennä jo alkumatkasta, sillä siellä alkaa kesä kääntyä lopuilleen elokuun puolessa välissä. Muuten elokuu on vuorilla aivan mahtavaa aikaa. Uskoisin, että siellä kuluu 4 viikkoa kuin siivillä!
Itse jättäisin Varanasissa käynnin kokonaan toisen reissun yhteyteen, on se kuitenkin sen verran kaukana. - finnito
Kiitos vastauseksestasi! :) Näillä näkymien mahdollisesti lennämme Delhistä Varanasiin ja takaisin - säästyy hurjasti aikaa ja näin pohjoisellekin jää aikaa ainakin kolmisen viikkoa.
Yksi kysymys vielä. Rahanvaihtoasiat mietityttää... oletko itse vaihtanut ison tukon rahaa jo alkumetrillä vai nostanut aina sitä mukaa kun tarve on tullut? Olen lukenut että ainakaan pienemmissä paikoissa ei ole automaatteja, joten jonkun verran käteistä on aina hyvä olla mukana.
Kiitos ja kumarrus!- Tulee käytyä
sen verran usein, että meillä on aina edelliseltä reissulta jäänyttä käteistä matkassa, joten ei tarvitse heti ruveta vekslaamaan rahaa. Toisekseen, meillä on sikäläinen pankkitili, jolle siirretään käyttörahaa kurssin ollessa hyvä.
Delhin kentällä kannattaa vaihtaa vain ihan sen verran, että selviää ekasta yöstä. Siellä on aina huonompi kurssi kuin kaupungilla. Connaught Placelta löytyy parikin tosi hyvän kurssin tarjoavaa vaihtopistettä. Automaatteja on nykyään hyvin lähes kaikkialla Intiassa, mutta korttien sopivuus vaihtelee. Meillä on Mastercardit, ja back-upina Dinersit. Yleensä Diners on aika turhan tuntuinen kortti tuolla päin liikuttaessa, mutta yllätys, yllätys, on joskus osoittautunut ainoaksi kelpaavaksi kortiksi! Luottokorteilla rahannostelu on kallista puuhaa Intiassa, esim. Diners veloittaa 15e per nosto.
Ja hotellien respassa ei tietystikään kannata rahaa vaihtaa, siellä kurssi on kaikista huonoin.
Kannattaa vähän seurailla vaihtokurssia jo ennen reissua, niin tietää about millä tasolla kurssin pitäisi liikkua.
Käteistä kannattaa pitää aina mukana ainakin jokunen tuhat rupiaa, sillä monsuunin aikaan sähkökatkot ovat yleisiä, joten vaikka olisikin automaattia tarjolla, et välttämättä aina voi nostaa rahaa. Back-up kortti on viisas olla mukana, sillä yllättävän sähkökatkon sattuessa automaatti saattaa nielaista korttisi ja sen takaisin saaminen voi olla kovan työn takana tai täysin mahdotonta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi922773On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole612656Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.712611Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä952571Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve432363Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1022137Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl502022Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1411876Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk611735Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?181596