Sulla olis matskut koneellas, diovmorf?

kina poikki

Kuule, laita tekstiä noista mainituista teoksista, eli näistä:

Nousevatko sodomalaiset kuolleista?

KYLLÄ - The watchtower, heinäkuu 1879,s8

EI - The watchtower, 1.6.1952, s 338

KYLLÄ - The watchtower, 1.8.1965 ,s 479

EI- The watchtower1.6.1988 s,31

KYLLÄ - insight on the scriptunes, 1988 s,985

EI- sinä voit elää ikuisesti paratiisissa maan päällä, 2 painos, 1990, s179 (ensimmäinen painos 1982 s179 KYLLÄ

79

152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • utelijas vaan

Olisipa hyvä nähdä, pitääkö Pasi Turusen väittämä paikkansa......

• onx näyttöö?

Hiljaisuudesta päätellen paha paikka ?
      Hellari-Turunen siis riipaisi morffin mielestä huonot kohdat oppien vaihtelulle?
      Kun ei vaivaudu vastaamaan:asiaahan kysyttiin jo eilen kun hän oli"online"

Puutaheinää Pasipoika haastelee kirjassaan...
      Kolminaisuusopin kannattaja joka ei itse ikinä ole ollut todistajakaan.
      Ja toiset kopsaa sen juttuja tänne, tietämättä edes mitä ko. sivuilla oikeasti lukeekaan?
      Tosi järkevää...

• miälennosottaja

Ei Morffi jouda ny kun se on konventissa oman kullan kanssa.
      Justiina kielsi käyttämästä enää WL-CD-rompun tiatoja anti-Jt-missioon.
      Muuten joutuu ulkoruokintaan jos ei tottele;)
      Kaikki vaan ny kiltisti kattelee konventtiin ku ulkopuolellä osoitetaan miältä ja näytetää keskaria...
      Siis keskiolutta ja makkaraa... ;)

• *miälennosottaja*
        >>Ei Morffi jouda ny kun se on konventissa oman kullan kanssa.>>

Mistä sinä tällaista tiedät kertoa? Olenko kertonut sinulle jotakin yksityiselämästäni, vai mistä sinä tuollaiset "tietosi" hankit?

>>Justiina kielsi käyttämästä enää WL-CD-rompun>>

Minua ei kukaan ole kieltänyt käyttämästä omistamaani romppua, mutta jatkuva asiaton henkilöön käyminen kertoo sinusta varsin paljon.

>>Muuten joutuu ulkoruokintaan jos ei tottele>>

Havaitsenko kokemuksen äänen soinnin tuollaisissa katkerissa henkilöönkäyvissä kommenteissasi?

• et omista-eikä vaimo
        diovmorf kirjoitti:

*miälennosottaja*
        >>Ei Morffi jouda ny kun se on konventissa oman kullan kanssa.>>

Mistä sinä tällaista tiedät kertoa? Olenko kertonut sinulle jotakin yksityiselämästäni, vai mistä sinä tuollaiset "tietosi" hankit?

>>Justiina kielsi käyttämästä enää WL-CD-rompun>>

Minua ei kukaan ole kieltänyt käyttämästä omistamaani romppua, mutta jatkuva asiaton henkilöön käyminen kertoo sinusta varsin paljon.

>>Muuten joutuu ulkoruokintaan jos ei tottele>>

Havaitsenko kokemuksen äänen soinnin tuollaisissa katkerissa henkilöönkäyvissä kommenteissasi?

--Minua ei kukaan ole kieltänyt käyttämästä omistamaani romppua,---
        Romput on VAIN todistajille.
        Olet eronnut vuosia sitten.
        Olet viekkaudella ja vääryydellä hankkinut käyttöösi Vt-seuran omaisuutta johon sillä on tekijänoikeus.
        Sinullehan ei txt
        "All Rights Reserved" merkitsekään mitään.
        WL-romppua ei ole luovutettu erotetuille, käytettäväksi anti-Jt-toimintaan.
        Sinä et omista romppuasi, se on Vt-seuran omaisuutta...
        Kannattaisi lukea mitä rompuna alkuteksteissä lukeekaan....

• fyi olkoon
        et omista-eikä vaimo kirjoitti:

--Minua ei kukaan ole kieltänyt käyttämästä omistamaani romppua,---
        Romput on VAIN todistajille.
        Olet eronnut vuosia sitten.
        Olet viekkaudella ja vääryydellä hankkinut käyttöösi Vt-seuran omaisuutta johon sillä on tekijänoikeus.
        Sinullehan ei txt
        "All Rights Reserved" merkitsekään mitään.
        WL-romppua ei ole luovutettu erotetuille, käytettäväksi anti-Jt-toimintaan.
        Sinä et omista romppuasi, se on Vt-seuran omaisuutta...
        Kannattaisi lukea mitä rompuna alkuteksteissä lukeekaan....

--WL-romppua ei ole luovutettu erotetuille, käytettäväksi anti-Jt-toimintaan.--

• fyi olkoon kirjoitti:

--WL-romppua ei ole luovutettu erotetuille, käytettäväksi anti-Jt-toimintaan.--

*fyi olkoon*
        >>WL-romppua ei ole luovutettu erotetuille>>

Olen Jt-aikanani hankkinut itselleni järjestön rompun, ja vieläpä maksanutkin siitä muutaman roposen. Tuollainen on aivan tyhjänpäiväistä höpötystä, koska romppu sisältää täsmälleen samaa, JULKISTA MATERIAALIA, jota Jehovan todistajat muutenkin levittävät ihmisille aivan JULKISESTI kaduilla ja ihmisten ovilla. Ei se "Jumalan viestintäkanavan" tekstien sisältö siitä miksikään muutu, lainataan noita tekstejä sitten rompulta, fyysisistä julkaisuista tai järjestön virallisilta internetsivuilta.

Ja käyttämääsi nimimerkkiin viitaten kysyisin sinulta vielä extrakysymyksen: miten suhtaudut Vt-seuran järjestelmälliseeen valheellisuuteen? Onko sellainen ihan ok?

• All Rights Reserved.
        diovmorf kirjoitti:

*fyi olkoon*

Olen Jt-aikanani hankkinut itselleni järjestön rompun, ja vieläpä maksanutkin siitä muutaman roposen. Tuollainen on aivan tyhjänpäiväistä höpötystä, koska romppu sisältää täsmälleen samaa, JULKISTA MATERIAALIA, jota Jehovan todistajat muutenkin levittävät ihmisille aivan JULKISESTI kaduilla ja ihmisten ovilla. Ei se "Jumalan viestintäkanavan" tekstien sisältö siitä miksikään muutu, lainataan noita tekstejä sitten rompulta, fyysisistä julkaisuista tai järjestön virallisilta internetsivuilta.

Ja käyttämääsi nimimerkkiin viitaten kysyisin sinulta vielä extrakysymyksen: miten suhtaudut Vt-seuran järjestelmälliseeen valheellisuuteen? Onko sellainen ihan ok?

Vartiotorniseuralla on "käyttöehdot" julkaisemalleen matskulle netissäkin.....
        Käyttöehdot

Käyttäjä voi ladata tekijänoikeuslakien suojaamaa aineistoa ainoastaan henkilökohtaiseen käyttöön, joka ei ole kaupallista.

Lataamalla tältä sivustolta tällaista aineistoa käyttäjä suostuu siihen,
        ettei hän pane tätä aineistoa tarjolle mihinkään sähköiseen verkkoon,
        levitä sitä edelleen ilman kirjallista lupaa tai anna sitä muiden käyttöön rahasta, vaikka tämä ei tuottaisi voittoa. Sivuston käyttäjät eivät saa muokata tai julkaista tämän sivuston koko sisältöä tai sen osaa eivätkä osallistua sen siirtämiseen tai myymiseen.
        http://www.jw.org/index.html?option=YRTNYGRsZF
        Muistan lukeneeni että joku ulkomainen sivusto suljettiin koska se käytti Vt-matskua selvässä vahingoittamistarkoituksessa.
        Vedottiin tekijänoikeuslakiin....
        Olikohan ihan oikeusjuttu...

Sinä morffi tuskin olet Vt-seuralta lupaa pyytänyt.
        Erotetuille/luopioille ei Wl-romppuja luovuteta, eivätkä ne ole laisinkaan MYYTÄVÄNÄ kuten virheellisesti yrität esittää.
        Kehuit uusimman rompun koneellesi ladanneesi...sen luovutti käyttöösi
        "Jt joka asuu meillä" joten lienee perheenjäsenesi, joka ei ymmärrä että romppu on henkilökohtainen eikä erotetuille ollenkaan.

Anti Jt-toimintaan se ei ole tarkoitettu.
        All Rights Reserved.

• ei anti-Jt käyttöön
        diovmorf kirjoitti:

*fyi olkoon*

Watchtower Library-romppu ei ole myytävänä-
        Sitä ei myöskään luovuteta erotetuille vaan ainoastaan todistajille omaan henkilökohtaiseen käyttöön.

• All Rights Reserved. kirjoitti:

Vartiotorniseuralla on "käyttöehdot" julkaisemalleen matskulle netissäkin.....
        Käyttöehdot

Käyttäjä voi ladata tekijänoikeuslakien suojaamaa aineistoa ainoastaan henkilökohtaiseen käyttöön, joka ei ole kaupallista.

Lataamalla tältä sivustolta tällaista aineistoa käyttäjä suostuu siihen,
        ettei hän pane tätä aineistoa tarjolle mihinkään sähköiseen verkkoon,
        levitä sitä edelleen ilman kirjallista lupaa tai anna sitä muiden käyttöön rahasta, vaikka tämä ei tuottaisi voittoa. Sivuston käyttäjät eivät saa muokata tai julkaista tämän sivuston koko sisältöä tai sen osaa eivätkä osallistua sen siirtämiseen tai myymiseen.
        http://www.jw.org/index.html?option=YRTNYGRsZF
        Muistan lukeneeni että joku ulkomainen sivusto suljettiin koska se käytti Vt-matskua selvässä vahingoittamistarkoituksessa.
        Vedottiin tekijänoikeuslakiin....
        Olikohan ihan oikeusjuttu...

Sinä morffi tuskin olet Vt-seuralta lupaa pyytänyt.
        Erotetuille/luopioille ei Wl-romppuja luovuteta, eivätkä ne ole laisinkaan MYYTÄVÄNÄ kuten virheellisesti yrität esittää.
        Kehuit uusimman rompun koneellesi ladanneesi...sen luovutti käyttöösi
        "Jt joka asuu meillä" joten lienee perheenjäsenesi, joka ei ymmärrä että romppu on henkilökohtainen eikä erotetuille ollenkaan.

Anti Jt-toimintaan se ei ole tarkoitettu.
        All Rights Reserved.

*All Rights Reserved.*
        >>Sinä morffi tuskin olet Vt-seuralta lupaa pyytänyt.>>

Olet sinä huvittava tyyppi. Lahkosi vuosikymmenestä toiseen jatkuvan valheellisuuden, lain rikkomisen ja vahingollisuuden olet valmis sivuuttamaan muitta mutkitta; sen sijaan takerrut tällaiseen.

Romppu sisältää täsmälleen samaa julkista materiaalia, jota Jehovan todistajat muutenkin levittävät ihmisille aivan JULKISESTI kaduilla, asematunneleissa ja ihmisten ovilla. Mistä sinä tiedät, etten poimi lainauksiani fyysisistä julkaisuista, jotka sattuvat käteni ulottuville? Omassa kirjahyllyssänikin on jonkinlainen valikoima Vt-seuran julkaisuja, ja esimerkiksi Helsingin yliopiston kirjastosta saa kuulemma pyydettäessä aivan koko suomeksi julkaistun Vt-seuran kirjallisuuden luettavaksi.

>>Erotetuille/luopioille ei Wl-romppuja luovuteta>>

Kuten olen jo kertonut, olen hankkinut rompun itselleni Jt-aikanani, sekä suomen- että englanninkielisen. Pitäisikö minun nyt pidättyä käyttämästä sitä, kun olen eronnut Jehovan todistajista? Huomaatko, että tuollaiset vaatimukset tähtäävät ainoastaan siihen, että Jt-kritiikki saataisiin tukahdutettua? Eikö pääasian pitäisi olla se, pitävätkö esitetyt väitteet ja syytökset ylipäätään paikkansa eikä se, mistä formaatista julkaisuja lainataan?

• ei anti-Jt käyttöön kirjoitti:

Watchtower Library-romppu ei ole myytävänä-
        Sitä ei myöskään luovuteta erotetuille vaan ainoastaan todistajille omaan henkilökohtaiseen käyttöön.

*ei anti-Jt käyttöön*

Jep, eipä tietenkään.

Joku saattaisi ihmetellä, mitä sellaista pelättävää totuudella voisi olla, ettei minkäänlaista kriittistä näkökulmaa siihen sallita.

• olet liero,df
        diovmorf kirjoitti:

*All Rights Reserved.*
        >>Sinä morffi tuskin olet Vt-seuralta lupaa pyytänyt.>>

Olet sinä huvittava tyyppi. Lahkosi vuosikymmenestä toiseen jatkuvan valheellisuuden, lain rikkomisen ja vahingollisuuden olet valmis sivuuttamaan muitta mutkitta; sen sijaan takerrut tällaiseen.

Romppu sisältää täsmälleen samaa julkista materiaalia, jota Jehovan todistajat muutenkin levittävät ihmisille aivan JULKISESTI kaduilla, asematunneleissa ja ihmisten ovilla. Mistä sinä tiedät, etten poimi lainauksiani fyysisistä julkaisuista, jotka sattuvat käteni ulottuville? Omassa kirjahyllyssänikin on jonkinlainen valikoima Vt-seuran julkaisuja, ja esimerkiksi Helsingin yliopiston kirjastosta saa kuulemma pyydettäessä aivan koko suomeksi julkaistun Vt-seuran kirjallisuuden luettavaksi.

>>Erotetuille/luopioille ei Wl-romppuja luovuteta>>

Kuten olen jo kertonut, olen hankkinut rompun itselleni Jt-aikanani, sekä suomen- että englanninkielisen. Pitäisikö minun nyt pidättyä käyttämästä sitä, kun olen eronnut Jehovan todistajista? Huomaatko, että tuollaiset vaatimukset tähtäävät ainoastaan siihen, että Jt-kritiikki saataisiin tukahdutettua? Eikö pääasian pitäisi olla se, pitävätkö esitetyt väitteet ja syytökset ylipäätään paikkansa eikä se, mistä formaatista julkaisuja lainataan?

-Kuten olen jo kertonut, olen hankkinut rompun itselleni Jt-aikanani, sekä suomen- että englanninkielisen.-

tästä asiasta on keskusteltu täällä aikaisemminkin.
        olet eronnut vuosia sitten.
        melko äskettäin leuhkit ladanneesi koneellesi UUSIMMAN rompun tiedot jotka
        antoi sinulle "meillä asuva jt" omien sanojesi mukaan.

Et siis ole saanut rehellisesti uusinta WL-tietoa käyttöösi.
        Luultavasti vaimosi pahoittaaisi kovasti mielensä jos tietäisi minkälaiseen käyttöön olet sen anti-jt -misssiossasi laittanut....

kyllähän sinun kaksinaamaisuutesi hänellekin vielä selviää....

• häpemätön teeskente
        diovmorf kirjoitti:

*ei anti-Jt käyttöön*

Jep, eipä tietenkään.

Joku saattaisi ihmetellä, mitä sellaista pelättävää totuudella voisi olla, ettei minkäänlaista kriittistä näkökulmaa siihen sallita.

kerroitko samassa huushollissa sinun kanssasi asuvalle jt:lle joka luovutti rompun käyttöösi, että käytät sitä anti-jt-toimintaan?

• häpemätön teeskente kirjoitti:

kerroitko samassa huushollissa sinun kanssasi asuvalle jt:lle joka luovutti rompun käyttöösi, että käytät sitä anti-jt-toimintaan?

*häpemätön teeskente*
        >>kerroitko samassa huushollissa sinun kanssasi asuvalle jt:lle joka luovutti rompun käyttöösi, että käytät sitä anti-jt-toimintaan?>>

Palstan aihepiiriin liittyen paljon oleellisempi kysymys olisi: Pitävätkö esittämäni asiat paikkansa? Katsos kun kenenkään yksityisasiat eivät kuulu tällaiselle julkiselle keskustelufoorumille. Toki jatkuva henkilökohtaisuuksiin meneminen kertoo sinusta ja argumenttiesi kestävyydestä kaiken tarpeellisen.

Jos Jehovan todistajilla olisi todella totuus, niin miksi SIITÄ ja sen perusteista ei kyetä keskustelemaan?

• passer-by now
        diovmorf kirjoitti:

*häpemätön teeskente*
        >>kerroitko samassa huushollissa sinun kanssasi asuvalle jt:lle joka luovutti rompun käyttöösi, että käytät sitä anti-jt-toimintaan?>>

Palstan aihepiiriin liittyen paljon oleellisempi kysymys olisi: Pitävätkö esittämäni asiat paikkansa? Katsos kun kenenkään yksityisasiat eivät kuulu tällaiselle julkiselle keskustelufoorumille. Toki jatkuva henkilökohtaisuuksiin meneminen kertoo sinusta ja argumenttiesi kestävyydestä kaiken tarpeellisen.

Jos Jehovan todistajilla olisi todella totuus, niin miksi SIITÄ ja sen perusteista ei kyetä keskustelemaan?

sinun kyseenalaiset konstisi ovat epärehellisiä.

vaimoaan huijaava mies
        ei mielestäni ole ihminen jonka kanssa tahtoisin keskustella mistään.

• kysytty jo usein
        diovmorf kirjoitti:

*häpemätön teeskente*

vastaatkos tähän "Turusen linkit"-asiaan?

• olet liero,df kirjoitti:

-Kuten olen jo kertonut, olen hankkinut rompun itselleni Jt-aikanani, sekä suomen- että englanninkielisen.-

tästä asiasta on keskusteltu täällä aikaisemminkin.
        olet eronnut vuosia sitten.
        melko äskettäin leuhkit ladanneesi koneellesi UUSIMMAN rompun tiedot jotka
        antoi sinulle "meillä asuva jt" omien sanojesi mukaan.

Et siis ole saanut rehellisesti uusinta WL-tietoa käyttöösi.
        Luultavasti vaimosi pahoittaaisi kovasti mielensä jos tietäisi minkälaiseen käyttöön olet sen anti-jt -misssiossasi laittanut....

kyllähän sinun kaksinaamaisuutesi hänellekin vielä selviää....

*olet liero,df*
        >>Luultavasti vaimosi pahoittaaisi kovasti mielensä jos tietäisi minkälaiseen käyttöön olet sen anti-jt -misssiossasi laittanut>>

Ja mitä luultavimmin minun yksityisasiani eivät kuulu sinulle pätkääkään.

>>kyllähän sinun kaksinaamaisuutesi hänellekin vielä selviää>>

Eikö olekin merkillistä, että kun minä yritän keskustella palstan aihepiirin mukaisesti Jt-opeista, niin sinä käännät jatkuvasti keskustelun minun yksityisasioihini?

>>kyllähän sinun kaksinaamaisuutesi hänellekin vielä selviää>>

Niinkin kaksinaamaisen ja epärehellisen järjestön kuin Vartiotorni-seuran puolustelijana sinun höpötyksesi näyttäytyvät lähinnä epätoivoisina yrityksinä puhaltaa ulos pahaa oloasi. Tämän päättelen siitä, ettet ole kykenevä keskustelemaan lainkaan varsinaisesta aiheesta.

• kysytty jo usein kirjoitti:

vastaatkos tähän "Turusen linkit"-asiaan?

*kysytty jo usein*
        >>vastaatkos tähän "Turusen linkit"-asiaan?>>

Olen tähän saakka ollut sellaisessa käsityksessä, että päätän itse, mihin asioihin otan kantaa / ehdin ottamaan kantaa.

• passer-by now kirjoitti:

sinun kyseenalaiset konstisi ovat epärehellisiä.

vaimoaan huijaava mies
        ei mielestäni ole ihminen jonka kanssa tahtoisin keskustella mistään.

*passer-by now*
        >>vaimoaan huijaava mies
        ei mielestäni ole ihminen jonka kanssa tahtoisin keskustella mistään.>>

No miksi sitten kuitenkin jatkuvasti keskustelet kanssani? Voithan vaalia noita omia mielikuvitelmiasi ihan yksityisestikin sen sijaan, että keksit juttujasi täällä foorumilla, jossa olisi tarkoitus keskustella asioista, ei ihmisistä.

• huono kirja
        diovmorf kirjoitti:

*kysytty jo usein*
        >>vastaatkos tähän "Turusen linkit"-asiaan?>>

Olen tähän saakka ollut sellaisessa käsityksessä, että päätän itse, mihin asioihin otan kantaa / ehdin ottamaan kantaa.

morffin omat sanat....
        Turusen väitteet siis potaskaa jos ei morffi niitä puolusta.

• huono kirja kirjoitti:

morffin omat sanat....

Ehkäpä syynä onkin se, ettei morffilla ole koko romppua. Hän on vain kopsaillut noita samoja juttuja muista paikoista.

• huono kirja kirjoitti:

morffin omat sanat....

*huono kirja*
        >>Jos Jehovan todistajilla olisi todella totuus, niin miksi SIITÄ ja sen perusteista ei kyetä keskustelemaan? morffin omat sanat>>

Tuosta huolimatta ehkä itse kuitenkin päätän, mihin nimenomaisiin asioihin milloinkin otan kantaa, vai otanko ollenkaan kantaa.

Toisin sanoen: jos minä en kommentoi jotakin asiaa, niin se ei ole argumentti kyseisen asian puolesta sen enempää kuin sitä vastaankaan (huh huh, miksiköhän tällaisenkin itsestäänselvyyden joutuu erikseen kirjoittamaan..).

• vain haukkuja
        helel kirjoitti:

Ehkäpä syynä onkin se, ettei morffilla ole koko romppua. Hän on vain kopsaillut noita samoja juttuja muista paikoista.

Tai sitten morffi tarkisti rompulta ja näki että Turunen on puhunut lööperiä...
        eli ei halua sitä myöntää.. ;)

On sillä ,uusimman rompun tiedot.
        Voimantornina Vs-sivuilla kehui että sen antoi "meillä asuva jt", kuka hänen kanssaan sitten asuukaan.?

Oli silloinkin puhetta "All rights Reserved"-jutusta eli joku sivusto suljettiin kun se WT-seuralta lupaa
        pyytämättä käytti WT-matskua selvästi asiayhteydestä irrotellen ja vahingoittamistarkoituksessa nimenomaan.
        juuri kuten diovmorf tekee.
        kyseessä oli englanninkielinen saitti.
        morffi vastaa just
        semmosiin kyssäreihin missä pääsee haukkumaan Vt-seuraa.
        t

• vain haukkuja kirjoitti:

Tai sitten morffi tarkisti rompulta ja näki että Turunen on puhunut lööperiä...
        eli ei halua sitä myöntää.. ;)

On sillä ,uusimman rompun tiedot.
        Voimantornina Vs-sivuilla kehui että sen antoi "meillä asuva jt", kuka hänen kanssaan sitten asuukaan.?

Oli silloinkin puhetta "All rights Reserved"-jutusta eli joku sivusto suljettiin kun se WT-seuralta lupaa
        pyytämättä käytti WT-matskua selvästi asiayhteydestä irrotellen ja vahingoittamistarkoituksessa nimenomaan.
        juuri kuten diovmorf tekee.
        kyseessä oli englanninkielinen saitti.
        morffi vastaa just
        semmosiin kyssäreihin missä pääsee haukkumaan Vt-seuraa.
        t

No olen samaa mieltä kyllä tuosta.
        Ja onhan se selvää, että Turunen on vetänyt mutkat suoriksi nuo mielipiteet lanseeratessaan.

Eli hän voi vastata vain silloin kun voi mollata todistajia, ei muulloin.

• fakta homma
        helel kirjoitti:

No olen samaa mieltä kyllä tuosta.
        Ja onhan se selvää, että Turunen on vetänyt mutkat suoriksi nuo mielipiteet lanseeratessaan.

Eli hän voi vastata vain silloin kun voi mollata todistajia, ei muulloin.

diovmorf vastaa
        vain silloin kun voi mollata todistajia.
        Juurikin näin.

• jappejaakarhu

Tai sitten osa existä käy töissä. Se on se paikka mistä saa rahaa työpanoksen vastineeksi. Työt ajoittuvat usein ikävästi arkipäiviksi. Koettakaa jaksaa, hakekaa vaikka töitä.

• pasi narraa...

-- ei vaivaudu vastaamaan:asiaahan kysyttiin jo eilen kun hän oli"online"----
      toisessa osiosa.
      Liika kinkkinen juttu?
      Turusen vinkit vääriä?
      Ei olekaan oppivaihtelua sodomalais-asiassa?

• jutut nähty ;)

Ei ole vaihtelua, koska morffi vaikenee.
        Jos pääsisi haukkumaan
        siinä-kin kohtaa
        seuran matskua, olisi sutena paikalla eikä lymyilisi...

• nonsense PT

Puutaheinää koko Turusen "linkit"

• - helel -

Minun mielestäni aloittajan kuuluisi nähdä vaivaa tällaisessa asiassa (siis sen, joka tuon aloituksen teki aiemmin), kyllä tuollaiset asiat pitää perustella kunnolla. Se, että ne ovat Turusen kirjasta ei ole mikään peruste.

Samalla periaatteellahan kuka tahansa voi ottaa jostain toisesta kirjasta väitteen ja sanoa että se pitää paikkansa.
      Ihmiset tulkitsevat lähteitä joskus hiukan omalla tavallaan, toiset jopa tarkoitushakuisesti.

• ilkujhg

Eiköhän tämä soosaaminen selviä jo sillä että jopa yksi ja sama kirja esittää tästä asiasta eri painoksessa eri kannan. Näin vuoden 1990 painoksessa:

"On todella suurenmoinen etu saada ylösnousemus maan päälle Jehovan suuren tuomiopäivän aikana. Raamattu osoittaa kuitenkin, että kaikki eivät tule nauttimaan tuosta edusta. Ajattelehan esimerkiksi muinaisen Sodoman asukkaita. Raamattu kertoo, että Sodoman miehet halusivat olla sukupuolisuhteissa Lootin luona vierailevien ”miesten” kanssa. Heidän moraaliton käytöksensä meni niin pitkälle, että senkin jälkeen, kun heidät oli yliluonnollisesti sokaistu, ”he turhaan koettivat löytää ovea” päästäkseen taloon ja ollakseen sukupuolisuhteissa Lootin vieraiden kanssa. – 1. Mooseksen kirja 19:4–11.

Saavatko tuollaiset hirvittävän pahat ihmiset ylösnousemuksen tuomiopäivänä? Raamatun mukaan niin ei ilmeisesti tapahdu."

Ja näin vuoden 1983 painoksessa:

"Näin sanoessaan Jeesus osoitti, että ainakin joitakin muinaisen Sodoman ja Gomorran epävanhurskaita asukkaita on maan päällä tuomiopäivän aikana. Huolimatta siitä että he olivat olleet hyvin moraalittomia, voimme odottaa joidenkuiden heistä saavan ylösnousemuksen."

• sdfghjdf

Ylläoleva siis kirjasta "Sinä voit elä ikuisesti paratiisissa maan päällä".

• pe s.178-180

On todella suurenmoinen etu saada ylösnousemus maan päälle Jehovan suuren tuomiopäivän aikana. Raamattu osoittaa kuitenkin, että kaikki eivät tule nauttimaan tuosta edusta. Ajattelehan esimerkiksi muinaisen Sodoman asukkaita. Raamattu kertoo, että Sodoman miehet halusivat olla sukupuolisuhteissa Lootin luona vierailevien ”miesten” kanssa. Heidän moraaliton käytöksensä meni niin pitkälle, että senkin jälkeen, kun heidät oli yliluonnollisesti sokaistu, ”he turhaan koettivat löytää ovea” päästäkseen taloon ja ollakseen sukupuolisuhteissa Lootin vieraiden kanssa. – 1. Mooseksen kirja 19:4–11.
        9 Saavatko tuollaiset hirvittävän pahat ihmiset ylösnousemuksen tuomiopäivänä? Raamatun mukaan

niin ei ilmeisesti tapahdu.

Esimerkiksi Juudas, yksi Jeesuksen henkeytetyistä opetuslapsista, kirjoitti ensin enkeleistä, jotka hylkäsivät paikkansa taivaassa ollakseen sukupuolisuhteissa ihmisten tyttärien kanssa, ja lisäsi sitten: ”Samoin myös Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, sen jälkeen kun ne olivat syyllistyneet samalla tavoin kuin edellä mainitut ylettömään haureuteen ja lähteneet luonnotonta käyttöä varten olevan lihan perään, ovat edessämme varoittavana esimerkkinä kärsiessään ikuisen tulen rangaistustuomiota.” (Juudas 6, 7; 1. Mooseksen kirja 6:1, 2) Sodoman ja sen lähikaupunkien asukkaat kärsivät siis ylettömän moraalittomuutensa vuoksi tuhon, josta he eivät ilmeisesti saa koskaan ylösnousemusta. – 2. Pietari 2:4–6, 9, 10a.
        10 Myös Jeesus osoitti, että

sodomalaiset eivät ehkä koskaan saa ylösnousemusta.

Puhuessaan Kapernaumista, kaupungista, jossa hän oli tehnyt ihmeitä, hän sanoi: ”Jos ne voimateot, jotka tapahtuivat sinussa [Kapernaumissa], olisivat tapahtuneet Sodomassa, niin se olisi pysynyt tähän päivään saakka. Siksi minä sanon teille: Sodoman maalla on tuomiopäivänä helpompaa kuin sinulla.” (Matteus 11:22–24) Jeesus korosti näin Kapernaumin asukkaiden tuomittavuutta sanoessaan, että muinaisilla sodomalaisilla, jotka hänen israelilaisen kuulijakuntansa mielestä olivat täysin arvottomia saamaan ylösnousemusta tuomiopäivänä, olisi silloin helpompaa.
        11 Meidän pitäisi siis varmasti tehdä kaikkemme elääksemme niin, että olisimme ylösnousemuksen arvoisia.

• peFI
        pe s.178-180 kirjoitti:

On todella suurenmoinen etu saada ylösnousemus maan päälle Jehovan suuren tuomiopäivän aikana. Raamattu osoittaa kuitenkin, että kaikki eivät tule nauttimaan tuosta edusta. Ajattelehan esimerkiksi muinaisen Sodoman asukkaita. Raamattu kertoo, että Sodoman miehet halusivat olla sukupuolisuhteissa Lootin luona vierailevien ”miesten” kanssa. Heidän moraaliton käytöksensä meni niin pitkälle, että senkin jälkeen, kun heidät oli yliluonnollisesti sokaistu, ”he turhaan koettivat löytää ovea” päästäkseen taloon ja ollakseen sukupuolisuhteissa Lootin vieraiden kanssa. – 1. Mooseksen kirja 19:4–11.
        9 Saavatko tuollaiset hirvittävän pahat ihmiset ylösnousemuksen tuomiopäivänä? Raamatun mukaan

niin ei ilmeisesti tapahdu.

Esimerkiksi Juudas, yksi Jeesuksen henkeytetyistä opetuslapsista, kirjoitti ensin enkeleistä, jotka hylkäsivät paikkansa taivaassa ollakseen sukupuolisuhteissa ihmisten tyttärien kanssa, ja lisäsi sitten: ”Samoin myös Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, sen jälkeen kun ne olivat syyllistyneet samalla tavoin kuin edellä mainitut ylettömään haureuteen ja lähteneet luonnotonta käyttöä varten olevan lihan perään, ovat edessämme varoittavana esimerkkinä kärsiessään ikuisen tulen rangaistustuomiota.” (Juudas 6, 7; 1. Mooseksen kirja 6:1, 2) Sodoman ja sen lähikaupunkien asukkaat kärsivät siis ylettömän moraalittomuutensa vuoksi tuhon, josta he eivät ilmeisesti saa koskaan ylösnousemusta. – 2. Pietari 2:4–6, 9, 10a.
        10 Myös Jeesus osoitti, että

sodomalaiset eivät ehkä koskaan saa ylösnousemusta.

Puhuessaan Kapernaumista, kaupungista, jossa hän oli tehnyt ihmeitä, hän sanoi: ”Jos ne voimateot, jotka tapahtuivat sinussa [Kapernaumissa], olisivat tapahtuneet Sodomassa, niin se olisi pysynyt tähän päivään saakka. Siksi minä sanon teille: Sodoman maalla on tuomiopäivänä helpompaa kuin sinulla.” (Matteus 11:22–24) Jeesus korosti näin Kapernaumin asukkaiden tuomittavuutta sanoessaan, että muinaisilla sodomalaisilla, jotka hänen israelilaisen kuulijakuntansa mielestä olivat täysin arvottomia saamaan ylösnousemusta tuomiopäivänä, olisi silloin helpompaa.
        11 Meidän pitäisi siis varmasti tehdä kaikkemme elääksemme niin, että olisimme ylösnousemuksen arvoisia.

pe=Sinä voit elää ikuisesti paratiisissa maan päällä

• - helel -

Ei se nyt kyllä selviä, ei tässä mitään dominoefektiä ole todistuskappaleena.

Mitä tulee noihin kahteen kohtaan niin toinen sanoo: ILMEISESTI ja toinen VOIMME ODOTTAA.

Siitä on vielä matkaa ehdotomaan EIhin ja KYLLÄän.

• efrgfn

Sinusta Jumalan viestintäkanavan on siis ok kertoa saman kirjan eri julkaisuissa samasta asiasta että ilmeisesti kyllä ja toisaalta ilmeisesti ei. Sinullahan on hauska logiikka.

No tässä nyt asiasta yksi ehdottomampi esimerkki:

EI- The watchtower1.6.1988 s,31:

"Sen lisäksi, mitä Juudaan 7 sanoo, Raamattu käyttää johdonmukaisesti sekä Sodomaa ja Gomorraa että vedenpaisumusta malleina nykyisen pahan asiainjärjestelmän tuhoisasta lopusta. On siksi ilmeistä, että ne, jotka Jumala teloitti noissa entisajan tuomioissa, tuhottiin peruuttamattomasti. "

Kuitenkin toisaalla kerrotaan että asia ei ilmeisesti kuitenkaan olekaan niin peruuttamaton.

• - helel -
        efrgfn kirjoitti:

Sinusta Jumalan viestintäkanavan on siis ok kertoa saman kirjan eri julkaisuissa samasta asiasta että ilmeisesti kyllä ja toisaalta ilmeisesti ei. Sinullahan on hauska logiikka.

"Sen lisäksi, mitä Juudaan 7 sanoo, Raamattu käyttää johdonmukaisesti sekä Sodomaa ja Gomorraa että vedenpaisumusta malleina nykyisen pahan asiainjärjestelmän tuhoisasta lopusta. On siksi ilmeistä, että ne, jotka Jumala teloitti noissa entisajan tuomioissa, tuhottiin peruuttamattomasti. "

Kuitenkin toisaalla kerrotaan että asia ei ilmeisesti kuitenkaan olekaan niin peruuttamaton.

Kyseessä lienee siis viestintäkanavan häiriö. Viesti on epäselvä ja riippuu vastaanottajasta miten hän sen tulkitsee.

• degfgb
        - helel - kirjoitti:

Kyseessä lienee siis viestintäkanavan häiriö. Viesti on epäselvä ja riippuu vastaanottajasta miten hän sen tulkitsee.

Ei kuulosta siis kovin luotettavalta viestintäkanavalta ollakseen Jumalan ikioma sellainen, vai mitä.

• - helel -
        degfgb kirjoitti:

Ei kuulosta siis kovin luotettavalta viestintäkanavalta ollakseen Jumalan ikioma sellainen, vai mitä.

Kanavassa on ennenkin esiintynyt häiriöitä, sattuuhan sitä.

• edrsfdvg
        - helel - kirjoitti:

Kanavassa on ennenkin esiintynyt häiriöitä, sattuuhan sitä.

Juu, kuten kaikilla jotka väittää itseään kanavaksi. Tää on vain yksi esimerkki siitä että lahko on lahko muiden kaltaistensa joukossa.

• - helel -
        edrsfdvg kirjoitti:

Juu, kuten kaikilla jotka väittää itseään kanavaksi. Tää on vain yksi esimerkki siitä että lahko on lahko muiden kaltaistensa joukossa.

Eihän kanava edes väitä profetoivansa.

Mutta totta puhuen, ristiriitaisten tekstien takana on varmasti se, että kirjoittajat ovat yksilöitä, eikä kaikkea tarkasteta.

Minun ymmärtääkseni Sodoman ja Gomorran asukkaiden tilanne tulisi uskonnolliselta kannalta jättää Jehovan päätettäväksi, kaikki muu on spekulaatiota.

• ehtrg
        - helel - kirjoitti:

Eihän kanava edes väitä profetoivansa.

Mutta totta puhuen, ristiriitaisten tekstien takana on varmasti se, että kirjoittajat ovat yksilöitä, eikä kaikkea tarkasteta.

Minun ymmärtääkseni Sodoman ja Gomorran asukkaiden tilanne tulisi uskonnolliselta kannalta jättää Jehovan päätettäväksi, kaikki muu on spekulaatiota.

Kyllä se väittää olevansa Hesekielin nykyinen vastine. Se ei jätä milestäni asiaa arvailujen varaan.

• - helel -
        ehtrg kirjoitti:

Kyllä se väittää olevansa Hesekielin nykyinen vastine. Se ei jätä milestäni asiaa arvailujen varaan.

Sinun mielipiteesi on sinun mielipiteesi ja alat olla rasittava jankuttaja.
        Lisäksi: muut kohdat ovat edelleen auki aloituksesta.

"Jehovan todistajat ovat myöntäneet, että heidän tulkintansa ovat toisinaan olleet vääriä,[2] ja että he eivät ole väittäneet olevansa erehtymättömiä.[3] Jehovan todistajat myös kieltävät koskaan "profetoineensa" eli panneensa alulle ennustuksia.[4] Vartiotornissa 1.6.1981 sivulla 19 sanotaan: "Näitä julkaisuja valmistavat veljet eivät tosin ole erehtymättömiä. Heidän kirjoituksensa eivät ole henkeytettyjä, niin kuin Paavalin ja muiden raamatunkirjoittajien kirjoitukset olivat. (2. Tim. 3:16) Ja aika ajoin on ollut tarpeellista oikaista näkemyksiä, kun ymmärrys on tullut selvemmäksi.""

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajien_eskatologia

• wrdfbn
        - helel - kirjoitti:

Sinun mielipiteesi on sinun mielipiteesi ja alat olla rasittava jankuttaja.
        Lisäksi: muut kohdat ovat edelleen auki aloituksesta.

"Jehovan todistajat ovat myöntäneet, että heidän tulkintansa ovat toisinaan olleet vääriä,[2] ja että he eivät ole väittäneet olevansa erehtymättömiä.[3] Jehovan todistajat myös kieltävät koskaan "profetoineensa" eli panneensa alulle ennustuksia.[4] Vartiotornissa 1.6.1981 sivulla 19 sanotaan: "Näitä julkaisuja valmistavat veljet eivät tosin ole erehtymättömiä. Heidän kirjoituksensa eivät ole henkeytettyjä, niin kuin Paavalin ja muiden raamatunkirjoittajien kirjoitukset olivat. (2. Tim. 3:16) Ja aika ajoin on ollut tarpeellista oikaista näkemyksiä, kun ymmärrys on tullut selvemmäksi.""

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajien_eskatologia

Ainahan sitä voi sanoa mitä vaan ja kieltää mitä vaan, mutta jos raamatullisessa merkityksessä kertoo että on Hesekielin nykyinen vastine, se tarkoittaa profeettaa. Niin se vain menee.

• - helel -
        wrdfbn kirjoitti:

Ainahan sitä voi sanoa mitä vaan ja kieltää mitä vaan, mutta jos raamatullisessa merkityksessä kertoo että on Hesekielin nykyinen vastine, se tarkoittaa profeettaa. Niin se vain menee.

Kai nyt huomasit että kyseessä on virallinen tiedotuslehti.

Ei kai se niin mene, että sinä otat ne kohdat jotka sopivat ja jätät ne joista et pidä. Ei se muuten niin mene.

Ja mitä tulee esim. näihin kohtiin mistä aiemmin puhuin:
        "Mitä tulee noihin kahteen kohtaan niin toinen sanoo: ILMEISESTI ja toinen VOIMME ODOTTAA."
        niin ne kuvaavat vain sitä miten asia todellakaan ei ole selvä.

Olisi varmaan muuten hyvä saada tuosta laittamastasi kohdasta hiukan laajempi otos, niin voi tarkistaa ettei siinä puhuta jostain muusta kuin mitä esität.

• hyvä malli tuhosta
        efrgfn kirjoitti:

Paikkoina kaupungit Gomorra ja Sodoma tuhottiin totaalisesti
        Ei ole kaupungit enää asutettu uudestaan?

-.Vedenpaisumus myös teki totaalista tuhoa.
        Molemmista tuhotapahtumista jäi eloonjääneitä hyvin vähän.
        samoin tulee käymään Harmassa .
        Verrattavissa toisiinsa siis.

• qewfsd
        - helel - kirjoitti:

Kai nyt huomasit että kyseessä on virallinen tiedotuslehti.

Ei kai se niin mene, että sinä otat ne kohdat jotka sopivat ja jätät ne joista et pidä. Ei se muuten niin mene.

Ja mitä tulee esim. näihin kohtiin mistä aiemmin puhuin:
        "Mitä tulee noihin kahteen kohtaan niin toinen sanoo: ILMEISESTI ja toinen VOIMME ODOTTAA."
        niin ne kuvaavat vain sitä miten asia todellakaan ei ole selvä.

Olisi varmaan muuten hyvä saada tuosta laittamastasi kohdasta hiukan laajempi otos, niin voi tarkistaa ettei siinä puhuta jostain muusta kuin mitä esität.

Tuo nyt menee ihan lapselliseksi saivarteluksi. Kyllä jokainen ajatteleva ihminen saa selvää lahkon kirjallisuudesta että se puhuu suulla suuremmalla. Muu on omituista ja turhaa saivartelua.

• - helel -
        qewfsd kirjoitti:

Tuo nyt menee ihan lapselliseksi saivarteluksi. Kyllä jokainen ajatteleva ihminen saa selvää lahkon kirjallisuudesta että se puhuu suulla suuremmalla. Muu on omituista ja turhaa saivartelua.

Kyllähän sinä voit saivartelulksi nimittää mitä haluat. Minä voin nimittää saivarteluksi vaikka aloituksessa olevia asioita.

Sinun mielipiteesi "lahkosta" jo kertoo sen missä menet, joten turha teikäläisen kanssa on enempää keskustella aiheesta.
        Sinulle kelpaa vain se mitä haluat, ei muu.

• wdfcgb
        - helel - kirjoitti:

Kyllähän sinä voit saivartelulksi nimittää mitä haluat. Minä voin nimittää saivarteluksi vaikka aloituksessa olevia asioita.

Sinun mielipiteesi "lahkosta" jo kertoo sen missä menet, joten turha teikäläisen kanssa on enempää keskustella aiheesta.
        Sinulle kelpaa vain se mitä haluat, ei muu.

Objektiivisesti tarkasteltuna se että sinä puolustat lahkoa vaikka se selvästi on tässkin asiassa nurkassa, kertoo enemmän sinusta kuin muista. Aikuistu nyt hyvä ihminen ja katso asioita niin kuin ne ovat

• - helel -
        wdfcgb kirjoitti:

Objektiivisesti tarkasteltuna se että sinä puolustat lahkoa vaikka se selvästi on tässkin asiassa nurkassa, kertoo enemmän sinusta kuin muista. Aikuistu nyt hyvä ihminen ja katso asioita niin kuin ne ovat

Minun mielestäni esitetyt asiat kertovat siitä, että Sodoman ja Gomorran kohdalla ei vallitse yksimielisyys.

Sen sijaan jos otat seuran materiaaleista kohtia jotka sinun mielestäsi kertovat haluamaasi asiaa, on erittäin mielenkiintoista ettei sinulle kelpaa toinen kohta samoista materiaaleista:

"Vartiotornissa 1.6.1981 sivulla 19 sanotaan: "Näitä julkaisuja valmistavat veljet eivät tosin ole erehtymättömiä. Heidän kirjoituksensa eivät ole henkeytettyjä, niin kuin Paavalin ja muiden raamatunkirjoittajien kirjoitukset olivat. (2. Tim. 3:16) Ja aika ajoin on ollut tarpeellista oikaista näkemyksiä, kun ymmärrys on tullut selvemmäksi.""

SINUN on turha puhua objektiivisuudesta mitään, kun tarkoituksesi on vain inttää oma mielipiteesi läpi muusta piittaamatta.

Kyllä sinä saat ajatella mitä haluat asiasta, minä puolestani ajattelen myös mitä haluan.

• aetdhgf
        - helel - kirjoitti:

Minun mielestäni esitetyt asiat kertovat siitä, että Sodoman ja Gomorran kohdalla ei vallitse yksimielisyys.

Sen sijaan jos otat seuran materiaaleista kohtia jotka sinun mielestäsi kertovat haluamaasi asiaa, on erittäin mielenkiintoista ettei sinulle kelpaa toinen kohta samoista materiaaleista:

"Vartiotornissa 1.6.1981 sivulla 19 sanotaan: "Näitä julkaisuja valmistavat veljet eivät tosin ole erehtymättömiä. Heidän kirjoituksensa eivät ole henkeytettyjä, niin kuin Paavalin ja muiden raamatunkirjoittajien kirjoitukset olivat. (2. Tim. 3:16) Ja aika ajoin on ollut tarpeellista oikaista näkemyksiä, kun ymmärrys on tullut selvemmäksi.""

SINUN on turha puhua objektiivisuudesta mitään, kun tarkoituksesi on vain inttää oma mielipiteesi läpi muusta piittaamatta.

Kyllä sinä saat ajatella mitä haluat asiasta, minä puolestani ajattelen myös mitä haluan.

Kirjallisuudessa myös sanotaan että niitä ei missään nimessä saa kritisoida. Jos kyse ei ole erehtymättömistä miehistä, miksei niitä saa kritisoida?

• w88 1/6 lukijakyssär
        efrgfn kirjoitti:

Lukijoiden kysymyksiä
        ▪ Tarkoittavatko Matteuksen 11:24:ssä olevat Jeesuksen sanat sitä, että ne, jotka Jehova tuhosi tulella Sodomassa ja Gomorrassa, herätetään kuolleista?
        Perusteellisissa vastauksissamme tähän kysymykseen olemme vuosien mittaan tarkastelleet Matteuksen 10:14, 15; 11:20-24:ssä ja Luukkaan 10:13-15:ssä olevia Jeesuksen sanoja. Kysymyksen äskeinen uudelleentarkastelu osoittaa, että näitä jakeita ei tule pitää lausuntoina Sodoman ja Gomorran asukkaiden tulevaisuudesta. Ennen kuin tutkimme muita Raamatun lausuntoja noissa kaupungeissa tuhotuista ihmisistä, tarkastelkaamme sitä, mitä Jeesus sanoi.
        Ollessaan Galileassa Jeesus ’soimasi niitä kaupunkeja, joissa useimmat hänen voimateoistaan olivat tapahtuneet, koska ne eivät katuneet’. Hän mainitsi kolme kaupunkia: ”Voi sinua, Korasin! Voi sinua, Betsaida! Sillä jos ne voimateot, jotka tapahtuivat teissä, olisivat tapahtuneet Tyroksessa ja Sidonissa, niin ne olisivat jo kauan sitten katuneet – –. Tyroksella ja Sidonilla on tuomiopäivänä helpompaa kuin teillä. Ja sinä, Kapernaum, korotetaanko sinut ehkä taivaaseen? Alas Haadekseen sinä joudut, koska jos ne voimateot, jotka tapahtuivat sinussa, olisivat tapahtuneet Sodomassa, niin se olisi pysynyt tähän päivään saakka. – – Sodoman maalla on tuomiopäivänä helpompaa kuin sinulla.” (Matteus 11:20–24) Jeesus esitti samanlaisia lausuntoja, kun hän lähetti 12 opetuslasta ja myöhemmin ne 70 saarnaamaan. – Matteus 10:14, 15; Luukas 10:13–15.

Ennen vuotta 1964 ajattelimme näiden jakeiden tarkoittavan, että Korasinin, Betsaidan ja Kapernaumin asukkaat ansaitsivat ikuisen tuhon.

Vartiotornin kirjoitukset vuosina 1964 ja 1965 tekivät kuitenkin selväksi
        , että kaikki haadeksessa eli šeolissa (ihmiskunnan yhteisessä haudassa) olevat tulevat esiin ylösnousemuksessa, ja sen jälkeen heidät ’tuomitaan tekojensa mukaan’. – Ilmestys 20:13.
        jatkuu

• - helel -
        aetdhgf kirjoitti:

Kirjallisuudessa myös sanotaan että niitä ei missään nimessä saa kritisoida. Jos kyse ei ole erehtymättömistä miehistä, miksei niitä saa kritisoida?

Vaihdoit toiseen aiheeseen.

• w881/6 s.30-31
        w88 1/6 lukijakyssär kirjoitti:

Lukijoiden kysymyksiä
        ▪ Tarkoittavatko Matteuksen 11:24:ssä olevat Jeesuksen sanat sitä, että ne, jotka Jehova tuhosi tulella Sodomassa ja Gomorrassa, herätetään kuolleista?
        Perusteellisissa vastauksissamme tähän kysymykseen olemme vuosien mittaan tarkastelleet Matteuksen 10:14, 15; 11:20-24:ssä ja Luukkaan 10:13-15:ssä olevia Jeesuksen sanoja. Kysymyksen äskeinen uudelleentarkastelu osoittaa, että näitä jakeita ei tule pitää lausuntoina Sodoman ja Gomorran asukkaiden tulevaisuudesta. Ennen kuin tutkimme muita Raamatun lausuntoja noissa kaupungeissa tuhotuista ihmisistä, tarkastelkaamme sitä, mitä Jeesus sanoi.
        Ollessaan Galileassa Jeesus ’soimasi niitä kaupunkeja, joissa useimmat hänen voimateoistaan olivat tapahtuneet, koska ne eivät katuneet’. Hän mainitsi kolme kaupunkia: ”Voi sinua, Korasin! Voi sinua, Betsaida! Sillä jos ne voimateot, jotka tapahtuivat teissä, olisivat tapahtuneet Tyroksessa ja Sidonissa, niin ne olisivat jo kauan sitten katuneet – –. Tyroksella ja Sidonilla on tuomiopäivänä helpompaa kuin teillä. Ja sinä, Kapernaum, korotetaanko sinut ehkä taivaaseen? Alas Haadekseen sinä joudut, koska jos ne voimateot, jotka tapahtuivat sinussa, olisivat tapahtuneet Sodomassa, niin se olisi pysynyt tähän päivään saakka. – – Sodoman maalla on tuomiopäivänä helpompaa kuin sinulla.” (Matteus 11:20–24) Jeesus esitti samanlaisia lausuntoja, kun hän lähetti 12 opetuslasta ja myöhemmin ne 70 saarnaamaan. – Matteus 10:14, 15; Luukas 10:13–15.

Ennen vuotta 1964 ajattelimme näiden jakeiden tarkoittavan, että Korasinin, Betsaidan ja Kapernaumin asukkaat ansaitsivat ikuisen tuhon.

Vartiotornin kirjoitukset vuosina 1964 ja 1965 tekivät kuitenkin selväksi
        , että kaikki haadeksessa eli šeolissa (ihmiskunnan yhteisessä haudassa) olevat tulevat esiin ylösnousemuksessa, ja sen jälkeen heidät ’tuomitaan tekojensa mukaan’. – Ilmestys 20:13.
        jatkuu

Sodoma jatkuu
        Noissa kirjoituksissa pääteltiin myös: Matteuksen 11:23 ja Luukkaan 10:15 sanovat, että Kapernaumia ei korotettaisi taivaaseen vaan että se syöstäisiin ”alas Haadekseen”, mikä viittaa vähintään siihen, että tuon kaupungin asukkaat alennettaisiin. Samassa kohdassa Jeesus mainitsee muinaisen Tyroksen ja Sidonin. Hesekielin 32:21, 30:n mukaan Sidonin asukkaat, jotka Jumala tuomitsi, menivät šeoliin. (Jesaja 23:1–9, 14–18; Hesekiel 27:2–8) Koska Jeesus rinnasti Tyroksen ja Sidonin Sodomaan, se osoitti, että myös Sodoman asukkaat ovat šeolissa.
        Matteuksen 11:20–24:n uudelleentarkastelu on kuitenkin tuonut esiin kysymyksen siitä, puhuiko Jeesus tuossa kohdassa ikuisesta tuomiosta ja ylösnousemuksesta. Hänen tarkoituksensa oli osoittaa, miten välinpitämättömiä Korasinin, Betsaidan ja Kapernaumin asukkaat olivat ja miten epätodennäköistä olisi, että he tekisivät parannuksen edes tuomiopäivänä. Lausunto, että sekä Tyroksella ja Sidonilla että Sodomalla ja Gomorralla olisi ”tuomiopäivänä helpompaa”, oli eräs hyperbolan muoto (liioittelu ydinasian painottamiseksi), jota Jeesuksen ei tarvinnut tarkoittaa ymmärrettäväksi kirjaimellisesti sen enempää kuin mitään muitakaan käyttämiään havainnollisia hyperbolia. Esimerkiksi:
        ”Taivaan ja maankin on helpompi kadota kuin yhdenkään Lain kirjaimen osasen jäädä täyttymättä.” ”Taivas ja maa tulevat katoamaan, mutta minun sanani eivät missään tapauksessa katoa.” (Luukas 16:17; 21:33; Matteus 5:18; vrt. Heprealaisille 1:10–12.) Me tiedämme, etteivät kirjaimellinen taivas ja maa katoa koskaan. (Psalmi 78:69; 104:5; Saarnaaja 1:4) Jeesus sanoi myös: ”Helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi kuin rikkaan mennä Jumalan valtakuntaan.” (Markus 10:25) Jeesus ei varmastikaan tarkoittanut, ettei kukaan rikas koskaan voisi tulla opetuslapseksi; joistakuista rikkaista ensimmäisellä vuosisadalla tuli voideltuja kristittyjä. (1. Timoteukselle 6:17–19) Käyttäessään liioittelua Jeesus tähdensi sitä, miten vaikeaa rikkaan on asettaa Jumala aineellisen hyvinvoinnin ja mukavuuksien edelle. – Luukas 12:15–21.
        Sen tähden Jeesuksen sanat, että ’Tyroksella tai Sodomalla on tuomiopäivänä helpompaa’, ei välttämättä tarkoita sitä, että noiden kaupunkien asukkaat olisivat läsnä tuomiopäivänä. Hän on vain voinut tähdentää sitä, miten kylmäkiskoisia ja moitittavia useimmat Korasinissa, Betsaidassa ja Kapernaumissa olivat. Sanomme useimmat, koska jotkut Kapernaumissa ottivat Kristuksen vastaan. (Markus 1:29–31; Luukas 4:38, 39) Pohjimmiltaan nuo kaupungit kuitenkin hylkäsivät hänet. Jotkut niiden asukkaista, kuten kirjanoppineiden ja fariseusten tapauksessa, ovat jopa saattaneet tehdä syntiä pyhää henkeä vastaan, mitä on mahdotonta saada anteeksi edes ’tulevassa asiainjärjestelmässä’. Sellaiset yksilöt joutuvat gehennaan. – Matteus 12:31, 32; 23:33.
        Tästä Jeesuksen esittämästä lausunnosta riippumatta, Hesekielin 32:21, 30 kertoo meille, että muinaisen Tyroksen ja Sidonin pakanalliset asukkaat ovat šeolissa, joten he odottavat ylösnousemusta. Entä mitä sitten voidaan sanoa ”Sodoman maalla” asuneista ”tuomiopäivänä”? Pelkästään se tosiasia, että Jeesus rinnasti Sidonin Sodomaan, ei ilmaise, mitä tulevaisuudenodotteita on noilla pahoilla ihmisillä, jotka Jumala tuhosi rikillä ja tulella. Mutta katsokaamme, mitä muuta Raamattu sanoo tästä kysymyksestä.
        Yksi selvimpiä ajatuksia on Juudaan 7:ssä. Juudas on juuri puhunut 1) uskon puutteen vuoksi tuhotuista israelilaisista ja 2) enkeleistä, jotka tekivät syntiä ja joita ’säilytetään iankaikkisin kahlein sakeassa pimeydessä suuren päivän tuomiota varten’. Sitten Juudas kirjoitti: ”Samoin myös Sodoma ja Gomorra – – ovat edessämme varoittavana esimerkkinä kärsiessään ikuisen tulen rangaistustuomiota.” Tämä kohta on sovellettu noihin varsinaisiin kaupunkeihin, jotka tuhottiin ikuisesti, eikä niiden asukkaisiin. Mutta kun otetaan huomioon Juudaan 5 ja 6, todennäköisesti useimmat ajattelisivat jakeen 7 tarkoittavan yksilöiden rangaistustuomiota. (Samoin Matteuksen 11:20–24 ymmärrettäisiin ihmisten, ei kivien tai talojen, arvostelemisena.) Tässä valossa Juudaan 7 tarkoittaisi, että Sodoman ja Gomorran pahat asukkaat tuomittiin ja tuhottiin ikuisiksi ajoiksi.

• w88 1/6 lukijakyssär
        w881/6 s.30-31 kirjoitti:

Sodoma jatkuu
        Noissa kirjoituksissa pääteltiin myös: Matteuksen 11:23 ja Luukkaan 10:15 sanovat, että Kapernaumia ei korotettaisi taivaaseen vaan että se syöstäisiin ”alas Haadekseen”, mikä viittaa vähintään siihen, että tuon kaupungin asukkaat alennettaisiin. Samassa kohdassa Jeesus mainitsee muinaisen Tyroksen ja Sidonin. Hesekielin 32:21, 30:n mukaan Sidonin asukkaat, jotka Jumala tuomitsi, menivät šeoliin. (Jesaja 23:1–9, 14–18; Hesekiel 27:2–8) Koska Jeesus rinnasti Tyroksen ja Sidonin Sodomaan, se osoitti, että myös Sodoman asukkaat ovat šeolissa.
        Matteuksen 11:20–24:n uudelleentarkastelu on kuitenkin tuonut esiin kysymyksen siitä, puhuiko Jeesus tuossa kohdassa ikuisesta tuomiosta ja ylösnousemuksesta. Hänen tarkoituksensa oli osoittaa, miten välinpitämättömiä Korasinin, Betsaidan ja Kapernaumin asukkaat olivat ja miten epätodennäköistä olisi, että he tekisivät parannuksen edes tuomiopäivänä. Lausunto, että sekä Tyroksella ja Sidonilla että Sodomalla ja Gomorralla olisi ”tuomiopäivänä helpompaa”, oli eräs hyperbolan muoto (liioittelu ydinasian painottamiseksi), jota Jeesuksen ei tarvinnut tarkoittaa ymmärrettäväksi kirjaimellisesti sen enempää kuin mitään muitakaan käyttämiään havainnollisia hyperbolia. Esimerkiksi:
        ”Taivaan ja maankin on helpompi kadota kuin yhdenkään Lain kirjaimen osasen jäädä täyttymättä.” ”Taivas ja maa tulevat katoamaan, mutta minun sanani eivät missään tapauksessa katoa.” (Luukas 16:17; 21:33; Matteus 5:18; vrt. Heprealaisille 1:10–12.) Me tiedämme, etteivät kirjaimellinen taivas ja maa katoa koskaan. (Psalmi 78:69; 104:5; Saarnaaja 1:4) Jeesus sanoi myös: ”Helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi kuin rikkaan mennä Jumalan valtakuntaan.” (Markus 10:25) Jeesus ei varmastikaan tarkoittanut, ettei kukaan rikas koskaan voisi tulla opetuslapseksi; joistakuista rikkaista ensimmäisellä vuosisadalla tuli voideltuja kristittyjä. (1. Timoteukselle 6:17–19) Käyttäessään liioittelua Jeesus tähdensi sitä, miten vaikeaa rikkaan on asettaa Jumala aineellisen hyvinvoinnin ja mukavuuksien edelle. – Luukas 12:15–21.
        Sen tähden Jeesuksen sanat, että ’Tyroksella tai Sodomalla on tuomiopäivänä helpompaa’, ei välttämättä tarkoita sitä, että noiden kaupunkien asukkaat olisivat läsnä tuomiopäivänä. Hän on vain voinut tähdentää sitä, miten kylmäkiskoisia ja moitittavia useimmat Korasinissa, Betsaidassa ja Kapernaumissa olivat. Sanomme useimmat, koska jotkut Kapernaumissa ottivat Kristuksen vastaan. (Markus 1:29–31; Luukas 4:38, 39) Pohjimmiltaan nuo kaupungit kuitenkin hylkäsivät hänet. Jotkut niiden asukkaista, kuten kirjanoppineiden ja fariseusten tapauksessa, ovat jopa saattaneet tehdä syntiä pyhää henkeä vastaan, mitä on mahdotonta saada anteeksi edes ’tulevassa asiainjärjestelmässä’. Sellaiset yksilöt joutuvat gehennaan. – Matteus 12:31, 32; 23:33.
        Tästä Jeesuksen esittämästä lausunnosta riippumatta, Hesekielin 32:21, 30 kertoo meille, että muinaisen Tyroksen ja Sidonin pakanalliset asukkaat ovat šeolissa, joten he odottavat ylösnousemusta. Entä mitä sitten voidaan sanoa ”Sodoman maalla” asuneista ”tuomiopäivänä”? Pelkästään se tosiasia, että Jeesus rinnasti Sidonin Sodomaan, ei ilmaise, mitä tulevaisuudenodotteita on noilla pahoilla ihmisillä, jotka Jumala tuhosi rikillä ja tulella. Mutta katsokaamme, mitä muuta Raamattu sanoo tästä kysymyksestä.
        Yksi selvimpiä ajatuksia on Juudaan 7:ssä. Juudas on juuri puhunut 1) uskon puutteen vuoksi tuhotuista israelilaisista ja 2) enkeleistä, jotka tekivät syntiä ja joita ’säilytetään iankaikkisin kahlein sakeassa pimeydessä suuren päivän tuomiota varten’. Sitten Juudas kirjoitti: ”Samoin myös Sodoma ja Gomorra – – ovat edessämme varoittavana esimerkkinä kärsiessään ikuisen tulen rangaistustuomiota.” Tämä kohta on sovellettu noihin varsinaisiin kaupunkeihin, jotka tuhottiin ikuisesti, eikä niiden asukkaisiin. Mutta kun otetaan huomioon Juudaan 5 ja 6, todennäköisesti useimmat ajattelisivat jakeen 7 tarkoittavan yksilöiden rangaistustuomiota. (Samoin Matteuksen 11:20–24 ymmärrettäisiin ihmisten, ei kivien tai talojen, arvostelemisena.) Tässä valossa Juudaan 7 tarkoittaisi, että Sodoman ja Gomorran pahat asukkaat tuomittiin ja tuhottiin ikuisiksi ajoiksi.

sodoma jatkuu3.
        Katsellessamme muita kohtia havaitsemme huomionarvoiseksi, että useammin kuin kerran Raamattu liittää yhteen vedenpaisumuksen sekä Sodoman ja Gomorran. Missä tekstiyhteydessä?
        Kun Jeesukselta kysyttiin ”asiainjärjestelmän päättymisestä”, hän ennusti tulevan ”lopun” ja ”suuren ahdistuksen, jollaista ei ole sattunut maailman alusta tähän asti”. (Matteus 24:3, 14, 21) Hän puhui edelleen ”Nooan päivistä” ja siitä, mitä ”tapahtui Lootin päivinä”, esimerkkeinä niille ihmisille, jotka eivät panneet merkille varoitusta tulevasta tuhosta. Jeesus lisäsi: ”Samalla tavoin on sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.” (Luukas 17:26–30; vrt. Matteus 24:36–39.) Valaisiko Jeesus tässä esimerkkien avulla vain asennetta, vai osoittaako näiden esimerkkien tekstiyhteys, että hän puhui ikuisista tuomioista?
        Myöhemmin Pietari kirjoitti Jumalan tuomioista ja niiden rankaisemisesta, jotka ansaitsevat ne. Sitten Pietari käytti kolmea esimerkkiä: enkeleitä, jotka tekivät syntiä, Nooan ajan muinaista maailmaa ja niitä, jotka tuhottiin Sodomassa ja Gomorrassa. Pietarin mukaan jälkimmäiset ’asettavat jumalattomille mallin tulevaisista’. (2. Pietari 2:4–9) Sen jälkeen hän vertasi tuhoa, jonka ihmiset kärsivät vedenpaisumuksessa, tulevaan ”jumalattomien ihmisten tuomion ja tuhon päivään”. Sitä seuraavat luvatut uudet taivaat ja uusi maa. – 2. Pietari 3:5–13.
        Saavatko ne, jotka Jumala teloittaa nykyisen pahan järjestelmän lopussa, samoin lopullisen tuomion? Niin osoitetaan 2. Tessalonikalaiskirjeen 1:6–9:ssä: ”Jumalan puolelta on vanhurskasta maksaa takaisin ahdistusta niille, jotka aiheuttavat ahdistusta teille, mutta teille ahdistusta kärsiville huojennusta meidän kanssamme Herran Jeesuksen ilmestymisessä joka tapahtuu taivaasta hänen voimallisten enkeliensä kanssa liekehtivässä tulessa, kun hän tuottaa koston niille, jotka eivät tunne Jumalaa, ja niille, jotka eivät tottele Herraamme Jeesusta koskevaa hyvää uutista. Juuri nämä joutuvat kärsimään ikuisen tuhon rangaistustuomion pois Herran edestä ja hänen voimansa kirkkaudesta.”
        Tämän kuvauksen ja sen välillä, mitä Juudas sanoi tapahtuneen Sodoman kohdalla, on mielenkiintoinen sanonnan samankaltaisuus. Edelleen Matteuksen 25:31–46 ja Ilmestyksen 19:11–21 osoittavat, että pois karsittavat ”vuohet” saavat osakseen ”ikuisen pois karsimisen” ”tulijärvessä”, joka vertauskuvaa pysyvää tuhoa. – Ilmestys 20:10, 14.
        Sen lisäksi, mitä Juudaan 7 sanoo, Raamattu käyttää johdonmukaisesti sekä Sodomaa ja Gomorraa että vedenpaisumusta malleina nykyisen pahan asiainjärjestelmän tuhoisasta lopusta. On siksi ilmeistä, että ne, jotka Jumala teloitti noissa entisajan tuomioissa, tuhottiin peruuttamattomasti. Jokainen meistä voi tietenkin varmistua asiasta osoittautumalla nyt uskolliseksi Jehovalle, koska sillä tavalla me voimme säilyä elossa uuteen maailmaan näkemään, keitä hän herättää kuolleista ja keitä ei. Me tiedämme, että hänen tuomionsa ovat täydelliset. Elihu vakuutti meille: ”Totisesti, Jumala ei tee väärin, Kaikkivaltias ei vääristä oikeutta.” – Job 34:10, 12.
        [Alaviitteet]
        Hesekielin 16:53–55:ssä ei mainita ”Sodomaa ja hänen tyttäriänsä” ylösnousemuksen yhteydessä, vaan vertauskuvallisesti tarkoittamaan Jerusalemia ja hänen tyttäriään. (Vrt. Ilmestys 11:8.) Ks. myös Vartiotornia 1.8.1952 s. 229.
        Vrt. ”Lukijain kysymyksiä” Vartiotornissa 15.10.1979.

• hi-hiih
        w88 1/6 lukijakyssär kirjoitti:

sodoma jatkuu3.
        Katsellessamme muita kohtia havaitsemme huomionarvoiseksi, että useammin kuin kerran Raamattu liittää yhteen vedenpaisumuksen sekä Sodoman ja Gomorran. Missä tekstiyhteydessä?
        Kun Jeesukselta kysyttiin ”asiainjärjestelmän päättymisestä”, hän ennusti tulevan ”lopun” ja ”suuren ahdistuksen, jollaista ei ole sattunut maailman alusta tähän asti”. (Matteus 24:3, 14, 21) Hän puhui edelleen ”Nooan päivistä” ja siitä, mitä ”tapahtui Lootin päivinä”, esimerkkeinä niille ihmisille, jotka eivät panneet merkille varoitusta tulevasta tuhosta. Jeesus lisäsi: ”Samalla tavoin on sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.” (Luukas 17:26–30; vrt. Matteus 24:36–39.) Valaisiko Jeesus tässä esimerkkien avulla vain asennetta, vai osoittaako näiden esimerkkien tekstiyhteys, että hän puhui ikuisista tuomioista?
        Myöhemmin Pietari kirjoitti Jumalan tuomioista ja niiden rankaisemisesta, jotka ansaitsevat ne. Sitten Pietari käytti kolmea esimerkkiä: enkeleitä, jotka tekivät syntiä, Nooan ajan muinaista maailmaa ja niitä, jotka tuhottiin Sodomassa ja Gomorrassa. Pietarin mukaan jälkimmäiset ’asettavat jumalattomille mallin tulevaisista’. (2. Pietari 2:4–9) Sen jälkeen hän vertasi tuhoa, jonka ihmiset kärsivät vedenpaisumuksessa, tulevaan ”jumalattomien ihmisten tuomion ja tuhon päivään”. Sitä seuraavat luvatut uudet taivaat ja uusi maa. – 2. Pietari 3:5–13.
        Saavatko ne, jotka Jumala teloittaa nykyisen pahan järjestelmän lopussa, samoin lopullisen tuomion? Niin osoitetaan 2. Tessalonikalaiskirjeen 1:6–9:ssä: ”Jumalan puolelta on vanhurskasta maksaa takaisin ahdistusta niille, jotka aiheuttavat ahdistusta teille, mutta teille ahdistusta kärsiville huojennusta meidän kanssamme Herran Jeesuksen ilmestymisessä joka tapahtuu taivaasta hänen voimallisten enkeliensä kanssa liekehtivässä tulessa, kun hän tuottaa koston niille, jotka eivät tunne Jumalaa, ja niille, jotka eivät tottele Herraamme Jeesusta koskevaa hyvää uutista. Juuri nämä joutuvat kärsimään ikuisen tuhon rangaistustuomion pois Herran edestä ja hänen voimansa kirkkaudesta.”
        Tämän kuvauksen ja sen välillä, mitä Juudas sanoi tapahtuneen Sodoman kohdalla, on mielenkiintoinen sanonnan samankaltaisuus. Edelleen Matteuksen 25:31–46 ja Ilmestyksen 19:11–21 osoittavat, että pois karsittavat ”vuohet” saavat osakseen ”ikuisen pois karsimisen” ”tulijärvessä”, joka vertauskuvaa pysyvää tuhoa. – Ilmestys 20:10, 14.
        Sen lisäksi, mitä Juudaan 7 sanoo, Raamattu käyttää johdonmukaisesti sekä Sodomaa ja Gomorraa että vedenpaisumusta malleina nykyisen pahan asiainjärjestelmän tuhoisasta lopusta. On siksi ilmeistä, että ne, jotka Jumala teloitti noissa entisajan tuomioissa, tuhottiin peruuttamattomasti. Jokainen meistä voi tietenkin varmistua asiasta osoittautumalla nyt uskolliseksi Jehovalle, koska sillä tavalla me voimme säilyä elossa uuteen maailmaan näkemään, keitä hän herättää kuolleista ja keitä ei. Me tiedämme, että hänen tuomionsa ovat täydelliset. Elihu vakuutti meille: ”Totisesti, Jumala ei tee väärin, Kaikkivaltias ei vääristä oikeutta.” – Job 34:10, 12.
        [Alaviitteet]
        Hesekielin 16:53–55:ssä ei mainita ”Sodomaa ja hänen tyttäriänsä” ylösnousemuksen yhteydessä, vaan vertauskuvallisesti tarkoittamaan Jerusalemia ja hänen tyttäriään. (Vrt. Ilmestys 11:8.) Ks. myös Vartiotornia 1.8.1952 s. 229.
        Vrt. ”Lukijain kysymyksiä” Vartiotornissa 15.10.1979.

Tässähän on RATKAISU tähänkin kiistaan:
        ---Jokainen meistä voi tietenkin varmistua asiasta osoittautumalla nyt uskolliseksi Jehovalle, koska sillä tavalla me voimme säilyä elossa uuteen maailmaan näkemään, keitä hän herättää kuolleista ja keitä ei.---

• qedfvb
        - helel - kirjoitti:

Vaihdoit toiseen aiheeseen.

Väistit kiusallisen yksityiskohdan.

• - helel -
        qedfvb kirjoitti:

Väistit kiusallisen yksityiskohdan.

Sinä väistit kiusallisen faktan.

• ergf
        - helel - kirjoitti:

Sinä väistit kiusallisen faktan.

Elä toki harhaisuudessasi.

• ergf kirjoitti:

Elä toki harhaisuudessasi.

Argumenttisi loppuivat, huomaan.

• herätysurpot

Kun te luette tieteellistä kirjallisuutta, ja huomaatte lähteet lopussa, niin kumoatteko kaiken aineiston valheena vain siksi, että kirjoittaja ei ole kopioinut jokaista kirjaa teokseensa?! Lukijan vastuulla on etsiä epäkohdat, jos niitä uskoo olevansa.

• jämpti femakko

Turhaa löpinää.
      Sodomalaiset halusi raiskata Lootin vieraat.
      Siis äijät halusi.

Kaipa ne naiset kökki kotona mut tuhoutui kun satoi tulta ja tulikiveä.
      Kyllä ne kiltit naiset ansaitsee ylösnousemuksen mut raiskaamishaluiset homoäijät ei.

• riettaat homot

4 Ennen kuin he ehtivät asettua levolle
      , kaupungin miehet,
      Sodoman miehet, piirittivät talon, niin pojat kuin vanhat miehetkin, koko väki yhtenä metelöivänä joukkona

. 5 Ja he huutelivat Lootille ja sanoivat hänelle: ”Missä ne miehet ovat, jotka tulivat luoksesi tänä iltana? Tuo heidät ulos meidän luoksemme, jotta voimme yhtyä heihin

• selvä juttu

Pasi Turusen väite sodoman oppien vaihtelunsuhteen( "KYLLÄ-EI")
      on siis väärä.
      Morffikaan ei sitä puolustanut.
      Hänhän on asiantuntija.

Turunen ei ole luotettava lähde.
      Ei ole koskaan ollut Jt.

• sitten nähdään ;)

Tässähän on RATKAISU tähänkin kiistaan:
      ---Jokainen meistä voi tietenkin varmistua asiasta osoittautumalla nyt uskolliseksi Jehovalle, koska sillä tavalla me voimme säilyä elossa uuteen maailmaan näkemään, keitä hän herättää kuolleista ja keitä ei.---

• kiinnostunut_

Vain Jumalan nykyään käyttämälle profeetalle kannattaa olla uskollinen. Muussa tapauksessa emme tule olemaan elossa kun lesboja herätetään kuolleista.

"Kaipa ne naiset kökki kotona mut tuhoutui kun satoi tulta ja tulikiveä.
      Kyllä ne kiltit naiset ansaitsee ylösnousemuksen mut raiskaamishaluiset homoäijät ei. "

Jos asia olisi näin, Vartiotorni-seura olisi kopsannut lausetta jokaikiseen julkaisuunsa. Esim. yksikään homo ei saa ylösnousemusta, mutta kiltit miehet, naiset ja lapset saavat uuden mahdollisuuden. Eikö se olisi melko oikeudenmukaista?

Lukeeko jossain julkaisussa jotain tälläistä?

• ilmiselvästi

Turusen kanava on ilmeisesti epäluotettava.

• luotto meni

samoin kanava df

• Koko S&G -tapaus on niin sekava ja vaikea, että täytyy ihmetellä miten Turunen on kyennyt vetämään tuollaiset johtopäätökset asiasta.

• ew4dfcv

Sekavahan se on, eikä vähiten lahkon selittelyhalun takia. Asioita pitää selitellä selittämästä päästyäänkin, ja silloin lahko on tällaisissa tilanteissa, joissa se kertoo samasta asiasta 'ilmeisesti kyllä ja ilmeisesti ei' -tyyppisiä naurettavia spekulaatioita. Hieno esimerkki oli siitä tuo saman kirjan eri painoksissa esiintynyt eri mielipide samasta asiasta. Melkoista pelleilyä.

• ew4dfcv kirjoitti:

Sekavahan se on, eikä vähiten lahkon selittelyhalun takia. Asioita pitää selitellä selittämästä päästyäänkin, ja silloin lahko on tällaisissa tilanteissa, joissa se kertoo samasta asiasta 'ilmeisesti kyllä ja ilmeisesti ei' -tyyppisiä naurettavia spekulaatioita. Hieno esimerkki oli siitä tuo saman kirjan eri painoksissa esiintynyt eri mielipide samasta asiasta. Melkoista pelleilyä.

Melkoista pelleilyä on vetää absoluuttisia mielipiteitä selkeästi epävarmasta asiasta.
        Mutta sellaista se lahkolaisuus teettää. Tässä tapauksessa siis Turusen lahkolaisuus.

• sfvgb

Ei muuten oo rompulla ku 70-luvulle asti Vartsikkaa.

• *sfvgb*
        >>Ei muuten oo rompulla ku 70-luvulle asti Vartsikkaa.>>

Ja englanninkielisellä rompulla 1950-luvulta alkaen.

• harhaa vaan
        diovmorf kirjoitti:

*sfvgb*
        >>Ei muuten oo rompulla ku 70-luvulle asti Vartsikkaa.>>

Ja englanninkielisellä rompulla 1950-luvulta alkaen.

on siis väärä.
        Hänhän on "asiantuntija" joka pölli uusimman WL:n eukoltaan .

• werftghjmk,
        harhaa vaan kirjoitti:

on siis väärä.

Saivartelua. Jos samasta asiasta kertoo eri versioita edes muodossa "ilmeisesti kyllä" ja "ilmeisesti ei", kyse on paskan jauhamisesta.

• Julle33

Jep. Vartiotorniseura haluaa esim. painoteknisistä syistä julkaisuihinsa tietyn sivumäärän, ja kun ei mitään asiaa ole, kirjoitellaan jotain. Ilmeisesti voi sitten kirjoittaa mitä tahansa, kunhan "ilmeisesti" tulee mukaan lauseeseen.

Aihe on sopivaa palstantäytettä, koska kellään ei ole tuttuja Sodomassa, eikä aihe siten ole kovin kiinnostava. Useimmat todistajat tuskin muistavat, mitä aiheesta on viimeksi kirjoitettu.

• ....................

on siis väärä.

• happy marriage
        .................... kirjoitti:

on siis väärä.

aikas noloo....

• Salla_1

"Vartiotorniseura haluaa esim. painoteknisistä syistä julkaisuihinsa tietyn sivumäärän, ja kun ei mitään asiaa ole, kirjoitellaan jotain. Ilmeisesti voi sitten kirjoittaa mitä tahansa, kunhan "ilmeisesti" tulee mukaan lauseeseen.

Aihe Sodoma ja Gomorra on sopivaa palstantäytettä, koska kellään ei ole tuttuja siellä, eikä teema siten ole kovin kiinnostava. Useimmat todistajat tuskin muistavat, mitä aiheesta on viimeksi kirjoitettu."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5070
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1604
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1259
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1189
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1133
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1017
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      979
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      895
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      779
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      753
    Aihe