Olen huolissani puolisostani ja haluaisinkin kysellä, että olisiko kellään neuvoja tai kokemusta seuraavanlaisesta ongelmasta: ensinnäkin, puolisoni kuorsaa melkein joka yö, mutta kuorsaaminen usein helpottuu, kun hän kääntyy kyljelleen. Huolestunut olen lähinnä siitä, että häntä ei meinaa saada millään hereille ja jos hän reagoi herättelyyn ynähtämällä, hän nukahtaa samantien takaisin syvään uneen. Puolisoni on koko ajan todella väsynyt ja hän pystyy nukahtamaan melkein mihin tahansa, jos vaan laittaa silmänsä kiinni. Vaikka hän nukkuisi säännöllisiä yöunia ja viikonloppuna nukkuisi univelkoja pois, hän ei koskaan ole pirteä eikä hän meinaa myöskään millään herätä. Olen miettinyt uniapneaa, mutta kai se on aika kaukaa haettu. Olen puhunut puolisolleni asiasta, mutta hän ei ole halukas menemään lääkäriin. Puolisoni on nuori, 28-vuotias peruskuntoinen ja normaalipainoinen. Olen huolestunut siksi, että mielestäni sen ikäisen ja kuntoisen ei pitäisi olla koko ajan noin väsynyt. Hän ei kärsi masennuksesta, joten senkään piikkiin tämä ei mene. Haluaisin saada hänelle helpotusta ja hänen väsymyksensä alkaa jo vaikuttaa jossain määrin myös parisuhteeseemmekin. Yritän edelleen saada häntä lääkäriin, mutta sillä välin kun yritän häntä suostutella, haluaisin kuulla, jos jollakin on samankaltaisia kokemuksia.
Puolison uniongelmat
2
145
Vastaukset
- Ageman
Hei!
On täysin mahdollista (vaikkakaan ei niin todennäköistä) että miehelläsi on uniapnea vaikka hän onkin normaalipainoinen ja nuori. Kyllähän hänet pitäisi varmasti saada tutkimuksiin. Yritähän nyt vähän kysellä että onko hän itse todella tyytyväinen tilanteeseen? Jotenkin hänet pitäisi motivoida lääkärille menolle -lähdet sitten vaikka itse mukaan jos ei muuta... Ei ne ole kovin ihmeellisiä ne tutkimukset. Minun miehelläni todettiin uniapnea jota hoidettiin sitten hammaskiskoilla ja ylipainekoneella. Sitten uniapnesta päästiin pois -mutta liikaunisuus/väsymys hänelle jäi. Nyt hänelle on annettu toistaiseksi diagnoosi hypersomnia (tutkimukset jatkuvat edelleeen). En tiedä miten selviämme tästä perheenä sillä tämä on varsinkin puolisolle todella kuluttavaa. Tuntuu siltä, että on yksinhuoltajana lapsille ja mies tulee siinä sitten yhtenä lapsena lisää -paitsi että hän nukkuu enemmän kuin kukaan meidän lapsistakaan! Olen todella yksin tässä parisuhteessa:(
Jos pitää jotakin valita niin sydämestäni toivon, että saat miehesi lääkäriin ja että mieluiten uniapnea kuin esim hypersomnia. - adalmiina
Näin alkuun, kyseessä ei ole mies vaan nainen. Kai se on edelleen perusoletus, että kun nainen puhuu puolisostaan niin se on automaattisesti mies.
Olen puolestasi pahoillani, että miehelläsi on todettu tuollainen tila. Uskon, että se rasittaa perheen arkea. Toivon, että saisin myös oman puolisoni lääkäriin ja samalla asialle jonkin selvyyden. Toivon perheellenne voimia ja muutosta tilanteelle. Kiitoksia vastauksestasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama194919Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä543925Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve603503Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi942858On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622698Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732658Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä982634Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1362397Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta572289Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl582084