AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  /  / Kilvoittelu on ennen

Kilvoittelu on ennen

72 Vastausta 52 Lukukertaa
ahdasta ovea ja porttia. Ahtaan oven ulkopuolella ei kukaan ole vielä uudestisyntynyt uusi luomus, vaan on vasta kilvoittelija, synnin pois laittaja. Jeesus on tie, jota seuraamalla ihminen naulaa synnin ristille ja pääsee ahtaasta ovesta sisään.

Ahtaasta ovesta sisään päässyt on tullut kuuliaiseksi Jumalan Sanalle. valvoo itseään Sanan ja Pyhän Hengen valossa ja näin synti ei pesi hänessä.

Luukas 13
23 Ja joku kysyi häneltä: "Herra, onko niitä vähän, jotka pelastuvat? Niin hän sanoi heille:
24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi.
Ahtaasta ovesta ja portista eivät pääse/mahdu laittomat sisään. Laittomat menevät sisään avarasta portista ja kulkevat laveaa tietä.

Matteus 7
12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.
13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
>>> ei nimmaria: "Ahtaasta ovesta ja portista eivät pääse/mahdu laittomat sisään. Laittomat menevät sisään avarasta portista ja kulkevat laveaa tietä".
<<<

Samasta asiasta puhuu Jeesus vertauksessaan hyvästä paimenestä (Joh.10:1-21)

HYVÄ PAIMEN

10:1 "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri.

10:7 Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi.
10:8 Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet.
10:9 Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
<<<<
Raamatun vertaukset kadonneesta lampaasta (Lk. 15:1-7) tai Jeesuksen opetukset siitä, että Hän on lammastarhan ovi ja hyvä paimen (Joh.10:1-16) saattavat tuntua meistä kovin vierailta.

Lainaan nyt AAPELI SAARISALOA (Raamatun sanakirja):
”Parhaat laidunmaat (Palestiinassa) ovat vuorten pensaiset rinteet. Siellä liikkuu osa laumasta korkeilla kallioilla, osa toisinaan piiloutuu pensaisiin.
Toiset seuraavat paimenta läheltä, toiset poukkoilevat oikealle ja vasemmalle tai vetelihtivät kaukana jäljessä. Paimen kiukkuisena huutaa niille tai paiskaa kiven peloitukseksi.

Kuljettaessa houkuttelevien aidattomien viljapeltojen ohi lammasten on seurattava paimenen ääntä, etteivät poikkea tieltä.
Usein tulee monta paimenta samaan tarhapaikkaan yöksi ja suuret lammaslaumat joutuvat samaan joukkoon ja sekaisin.
Mutta aamulla, kun paimenet kutsuvat omansa, lauma tulee levottomaksi, ja pian on kullakin omat lampaansa ympärillään, sillä ”vierasta ne eivät seuraa” (Joh. 10:5).

Paimen kulkee edellä sekä näyttääkseen kulkusuuntaa, että valitakseen laidunta ja tutkiakseen tien turvallisuutta. Petoeläimet saattavat tehdä hyökkäyksiä paimenten läsnäollessakin. Varkaita ja rosvoja kulkee myös, ja silloin voi koiran avusta huolimatta uskollinen paimen joutua panemaan henkensä alttiiksi laumansa puolesta. Eivät beduiini-rosvot sääliä tunne.
(Edellä oleva kuvaus ei ehkä täysin pidä paikkaansa tämän päivän Israelissa, mutta varmaankin Jeesuksen aikaan oli tilanne tämä. ).

Hyvä paimen ruokkii laumaansa, kokoaa karitsat syliinsä ja hellästi johdattaa imettäviä (Jes. 40:11).
Tavallisissa oloissa tosin ei paimenen tarvitse ruokkia laumaansa muulla tavalla kuin johdattamalla sen hyville laitumille. Mutta silloin kun laitumet ovat kokonaan kuivuneet pitää paimenen itsensä katkoa puitten lehviä syötäväksi. Tosin lampaat tyytyvät huonoonkin laitumeen, jolla ei ole enää muuta syötävää kuin juuria ja piikkikasveja.” (Lainaus loppu)
....jatkan...

Raamattu ottaa siis mielellään vertauksia lammasten paimentamisesta, eikä syyttä.
Niinpä on hyvä paimen vertauskuvana sille Kaitsijalle, joka säälien ajattelee heikkoja lampaitansa; Jeesus on meidän syntisten Armahtaja.

”Kaikki eksyneetkin lampaat saata, Jeesus, laumaasi,
ettei niitä pedon hampaat raatelisi, surmaisi.
Harhateiltään kotiin tuo ne, että yksi lammashuone,
yksi paimen olisi, armotyösi täyttyisi”.

(virsi 378:5).

Hyvä paimen tuntee lampaansa yksilöinä ja kutsuu niitä nimeltä (Joh.10: 3).
Tätä paimenen ja lampaan välistä suhdetta sävyttää kiintymys ja rakkaus. Se on verrattavissa Isän ja Pojan väliseen rakkauteen (Joh.10:30).
(Vertauksessaan hyvästä paimenesta Jeesus sanoo myös itsestään: ”Minä olen lammasten ovi.” (j. 7). Vanhoissa kirkoissa oli/on kasteallas oven lähellä kuvaamassa sitä, kuinka seurakuntaan (kirkkoon) tullaan sisälle kasteen ja uskon kautta.)

Myös uskovat tuntevat Vapahtajansa. Tätä keskinäistä rakkautta Jeesus kuvaa Joh. 15. luvussa puhuessaan totisesta viinipuusta ja viinitarhurista.
>>>Tätä paimenen ja lampaan välistä suhdetta sävyttää kiintymys ja rakkaus.>>>

Eilen tuli TV:stä ohjelma (TV1 klo 19.00), jossa kerrottiin, kuinka eräs ruotsalainen nainen hoiti lammaskatrastaan.
Lampaitten joukossa oli lammas, jota nainen oli hoitanut pienestä pitäen. Tämä lammas seurasi naista kuuliaisesti.
Myös koko lammaskatras tuli hoitajansa luokse, kun hän niitä kutsui.
Oli liikuttavaa katsoa, kuinka naisen ja lampaitten suhdetta sävytti luja kiintymys ja rakkaus.
Tapio522, Jeesus todellakin auttaa kärsivää ja eksynyttä. Hän ei tullut itsessään terveiksi ja synnittömiksi itsensä tuntevien takia, vaan tuli meidän takiamme, jotka tarvitsemme Häntä tullaksemme Hänen terveyteensä ja Hänen vapauteensa.

Tien alkupäässä usein luulin Jeesuksen vihastuvan minuun syntieni takia, mutta sitä ei tapahtunut koskaan, vaan Hän vapautti minut aina synnistä rakkaudellaan. Rakkaus peitti syntieni paljouden niin kauan, että sain kasvaa ahtaasta ovesta sisään. Sen jälkeen puolestani ei ole tarvittu uhria, sillä Jeesus täytti työn kohdallani. Minä saan elää täytetyssä työssä uskon kautta Jeesukseen.

Tietä lähtiessäni Hyvä Paimen kulki edelläni ja minä sain naulata lihantahtoani ristille sitä mukaan kuin Sana kirkasti Pyhän Hengen kirkastuksella, mikä esti ahtaasta ovesta sisälle pääsemistä. Hyvä Paimen ei jättänyt työtään minussa kesken, vaan oli voimana ja neuvona minussa. Hän ei pakottanut minua tekemään mitään, vaan antoi neuvot ja voiman tehdä Hänen opetuksiensa mukaan. Itse en olisi koskaan kyennyt menemään ahtaasta ovesta. Jumalan voimalla sain kulkea ahtaan portin kautta Ovelle, jonka Jeesus avasi.
Uudesti syntyneet Jumalan lapset muistavat entiset päivät ja voivat siksi auttaa lain alla kilvoittelevia. Uusi luomus on kulkenut Jeesuksen lihan kautta pelastukseen. Jeesuksen liha on se esirippu, joka avautuu kaikkein pyhimpään heille, jotka ovat naulanneet syntinsä Jeesuksen ristillä riippuvaan lihaan. Näin he ovat tulleet hengellisiksi Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen voimasta.
Jokainen Jumalan valitsema joutuu kestämään monet kärsimykset lain alla vielä kilvoitellessaan. Jumalan vanhurskauttama elää uskosta ja usko tulee kuulemisesta ja Jumalan Sanan tuntemisesta.

Heprealaiskirje 10
32 Mutta muistakaa entisiä päiviä, jolloin te, valistetuiksi tultuanne, kestitte monet kärsimysten kilvoitukset,
33 kun te toisaalta olitte häväistysten ja ahdistusten alaisina, kaikkien katseltavina, toisaalta taas tulitte niiden osaveljiksi, joiden kävi samalla tavalla.
34 Sillä vankien kanssa te olette kärsineet ja ilolla pitäneet hyvänänne omaisuutenne ryöstön, tietäen, että teillä on parempi tavara, joka pysyy.
35 Älkää siis heittäkö pois uskallustanne, jonka palkka on suuri.
36 Sillä te tarvitsette kestäväisyyttä, tehdäksenne Jumalan tahdon ja saadaksenne sen, mikä luvattu on.
37 Sillä "vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä viivyttele;
38 mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen".
39 Mutta me emme ole niitä, jotka vetäytyvät pois omaksi kadotuksekseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi.
Uudestisyntynyt Jumalan lapsi jatkaa kilvoittelua, mutta nyt toisessa muodossa. Hän kilvoittlee lähimmäistensä hyväksi, jotta voisi sieluja voittaa kuuliaisiksi Jumalan Sanalle.

Kolossalaiskirje 2
1 Sillä minä tahdon, että te tiedätte, kuinka suuri kilvoittelu minulla on teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien tähden, jotka eivät ole minun ruumiillisia kasvojani nähneet,
2 että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
3 jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.
ei nimmaria
Kol.2.
2 että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
3 jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.
<<<<

Kol.1:9-11
<<<
1:9 Sentähden emme mekään, siitä päivästä alkaen, jona sen kuulimme, ole lakanneet teidän edestänne rukoilemasta ja anomasta, että tulisitte täyteen hänen tahtonsa tuntemista kaikessa hengellisessä viisaudessa ja ymmärtämisessä,
1:10 vaeltaaksenne Herran edessä arvollisesti, hänelle kaikessa otollisesti, kaikessa hyvässä työssä hedelmää kantaen ja kasvaen Jumalan tuntemisen kautta,
1:11 ja hänen kirkkautensa väkevyyden mukaan kaikella voimalla vahvistettuina olemaan kaikessa kestäviä ja pitkämielisiä, ilolla
>>>>>>>>

Mitä Paavali rukoilee?
Hän muistuttaa, että tarvitsemme enemmän tietoa Jumalan tahdosta (9).

Itse olen saanut kristillisen kasvatuksen, joten mm. kymmenen käskyä on tullut tutuiksi jo pienestä pitäen.
Kristitylle Jumala ilmoittaa Sanassaan, mikä on oikeaa tai väärää.
Pyhän tahtonsa Jumala on ilmoittanut meille laissa:
”Jumalan laki vaatii meiltä totuutta, vanhurskautta ja puhtautta ajatuksissa, sanoissa ja teoissa. Ennen kaikkea laki käskee meitä rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistämme niin kuin itseämme” (Katekismus).

Rikkoessaan Jumalan lakia ihminen tuottaa vahingon elämälleen. Noudattaessaan Jumalan tahtoa (lakia) hän saa siitä siunauksen.
Paavalin ajan pienissä lähetysseurakunnissa, kuten Kolossassakin, oli tilanne toinen.
Oli aloitettava oikean ja väärän opettaminen aivan aakkosista alkaen. Huonoon suuntaan ollaan menossa maallistuneissa länsimaissakin.

Nykyisin yhteiskunta hyväksyy normaaliksi elämäntavat, jotka ovat ilmeisessä ristiriidassa Jumalan tahdon kanssa.
Ajatellaan vaikkapa sukupuolielämää, avioliittoa, aborttia jne. Moniko tänään kristityksikin itseään kutsuva ottaa ohjeekseen Jumalan sanan opetukset. On unohdettu: ”Jumalan Sana on uskon, opin ja elämän korkein ohje”.
Vaeltakaamme ”Herran edessä arvollisesti”, ”kaikessa hyvässä työssä hedelmää kantaen” (10).

Meidänkin tulisi rukoilla itsellemme ja toinen toisillemme, että ”tulisimme täyteen hänen (Kristuksen) tahtonsa tuntemista” (9).

1. Oi armahda, Kristus, niin kaita on tie,
vaan kiusatun kulkijan kotiin se vie.
Kun tuntoa polttivat tuomiot lain,
niin armosta tiellesi astua sain.

(Virsi 438:1)
siitä mukavaa, että minulla ei ole matkallani mitään ahdasta porttia, ei mitään kilvoittelua päästäkseni siitä sisään. Miksi ei? Koska en ajattele edessäni ahdasta porttia, en ajattele että minun pitää kivoitella.

Minun uskonelämäni on varsin vapaata, siihen eivät kuulu mitkään opinkappaleet kuinka täytyy elää "päästäkseen ahtaasta portista sisälle".
Olen siis vapaa Jumalan lapsi ja myös onnellinen. En tee mitään sellaisia syntejä, joista minun pitäisi vapautua. Yritän elää elämääni ottaen huomioon kanssamatkaajani. Yritän olla hyvä ihminen, yritän seurata Jeesuksen esimerkkiä miten olla hyvä ihminen.

Minusta teillä vakaumuksellisilla kristityillä on aivan liian "kirjanoppineet" lakihenkiset käsitykset, jotka oikeasti rajoittavat teitä kuulemasta oman sisäisen äänen "Jumalan äänen" puhetta. Olette jumiutuneet oppirakennelmiin, teille on tärkeää olla "oikeassa opissa", teitä ei näytä kiinnostavan Jeesuksen konkreettisen esimerkin seuraaminen.

Ottakaa Jeesus keulakuvaksenne, antakaa hänen olla aina esimerkkinä tiellänne. Silloin ette koskaan voi eksyä, eikä teidän tarvitse miettiä oletteko ahtaan portin sisä- vai ulkopuolella.
Joka ottaa Jeesuksen keulakuvakseen, tekee Jeesuksen tekoja. Liha vastustaa Jumalan Hengen vaikutusta ja siksi lihan tahto on naulattava ristille, jotta ihminen voi tulla esikuvansa kaltaiseksi.
Ei täällä ole yhden yhtäkään, joka ei olisi syntynyt lihasta syntiseksi. Vain parannuksen kautta ihminen syntyy Jumalan Hengestä ja tulee esikuvan, eli Jeesuksen kaltaisuuteen.
Parannuksen tehnyt ihminen katsoo Jeesukseen muuttuen Hänen kaltaisuuteensa.
Jokaisen ihmisen pitää tehdä ensin parannus. Joka on niin synnitön, että ei tunne tarvitsevansa parannusta, ei tunne Jumalan Tahtoa.

Jeesus on tie, totuus ja elämä.
Kyllä on oltava parannuksen paikalla tässä. Ihmeellistä olen alkanut myöskin rukoilemaan. Rukoilin äskenkin Jeesukselle että näyttäisi mulle totuuden. Samoin lupailin itselleni muuttaa elämäntapojakin, sillä ruumiinkin terveys voi olla monesti niin pienestäkin kiini. Mutta nyt rukoukseni että Herra antaisi mulle sen, ihan varmasti oikean suunnan elämälleni.
Mikko, Jumalan läsnäolossa rukoillut rukoukset kuuluvat. Sinä olet rehellinen ihminen, joka etsii oikeaa tietä. Sinä tunnet Jeesusta, mutta et vielä niin paljon, että olisit päässyt vapauteen ja rauhaan. Tiedät Jeesuksen luvanneen omilleen rauhan, jota maailma ei voi pois ottaa.
Jeesus puhuu vääristä huoneenhaltioista. Hän kertoo miten väärät huoneen haltijat antavat toisilleen lahjoja, esim. anteeksi velkoja, jotta saisivat sillä teolla itselleen ystäviä. Me emme ole heitä. Me emme tee vääryyttä maineemme, kunniamme, tai minkään muun pyyteemme takia. Me pysymme Jeesuksessa ja Hän johdattaa omansa oikeaa tietä ahtaan portin kautta vapauteen.

Jeesus Itse kertoo mikä on ahtaan portin vaatimus. Se on juuri se, että me hylkäämme lihantahtomme Jeesuksen opetusten ja Jumalan Tahdon tieltä.

Jeesus kertoo lakia ja profeettoja opetetun Johannekseen asti ja sen jälkeen alkoi uusi liitto, jossa opetetaan ja julistetaan Jumalan valtakuntaa. Silti Jeesus sanoo samassa yhteydessä, että laista ei katoa pieninkään piirto, ennemmin taivas ja maa katovat. Tässä yhteydessä Hän kertoo jokaisen menevän väkisin Jumalan valtakuntaan.
Väkisin menemistä on juuri se, että tekisi mieli tehdä lihantekoja, etsiä itselle kunniaa ja pitää omaa etua etummaisena, mutta joutuukin kaiken tuon naulaaman ristille ja kuulemaan Jeesuksen opetuksen laista. Kaksi suurta käskyä pitävät koko liitonarkissa olevan lain kunniassa ja pidettynä.

On otettava huomioon, että uusi liitto tehtiin uskon sotilaille. Uusi liitto vaatii uskoa, ei tekoja, kuten vanha liitto. Uudessa liitossa USKO muuttuu TEOIKSI.
Uuden liiton liitonarkissa on Jumalan käskyt, Aaronin viheriöivä sauva ja kultainen manna-astia.

Kun ihminen tavoittelee lain nousemista pidetyksi, hän saa siihen voiman Jumalalta ja jokainen, jolla laki on voimassa ei kumottuna, tulee näkemään, että hänet siirretään Jeesuksen perustamaan valtakuntaan. Sen tekee Jumala ja sen jälkeen ahdas portti on kuljettu ja on tultu paikalle, jossa on vapaus ja terveys.

Uusi liitto ei vaadi muuta kuin uskomista Häneen, jonka Jumala on lähettänyt. Jumala lähetti meille oman Sanansa.

Luukas 16
16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.
17 Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.
täysin ulkoaopittua "kirjanoppineen" ihmisen puhetta. Te kaikki puhuttu samaa liturgiaa. Päästäkää irti tuosta ulkoa opitusta liturgiastanne ja vapautukaa. Alkää yrittäkö tulkita Raamattua niin kiihkeästi, koska silloin menetätte hengellisen vapautenne, ettekä kuule Jumalan ääntä sisimmässänne, vaan teillä soi päässänne Raamatun tekstit, jotka otatte kirjaimellisesti. Se ei ole vapautta, vaan olette sidotut lakihenkisyyteen, eli olette ns. kirjanoppineita.
Sinäkin kerrot, minä olen täysin vapaa. En ole minkään lain alla, sillä Usko Jeesukseen pitää lain voimassa. Lain alla ja laille vastuussa ovat lain rikkojat.
Uskoa etsivä lain rikkoja on jatkuvassa taistelussa ja kantaa alati huonoa omaatuntoa ja tunteet eivät pääse vapauteen ja rauhaan. Portilla seisoo iso määrä heitä, jotka vastustavat ahtaan portin todellista sanomaa ja näin estävät etsiviä menemästä ahtaasta portista sisään. Siksi on niin paljon kärsimystä etsivien joukossa.

Jos luulet, että minä koko ajan mietin mitä saan tehdä ja mitä en, niin erehdyt. Elän vapaudessa. Olen siis hyvin vapaa. Jumalan Sana ja Pyhä Henki on lamppu, jossa on Öljy. Jos meinaan rikoa liiton lain, niin aivan varmasti Jumalan Sana ja Pyhä Henki kirkastaa minulle sen meinaamiseni ja hylkään sen saman tien ja pysyn vapaudessa.

Siellä missä on Jumala, siellä on VAPAUS.
Jeesus kehotti: "Menkää ahtaasta portista sisälle."
Jeesus itse on tuo ahdas portti. Jeesus jatkoi:
"Kavahtakaa vääriä profeettoja."
Se profeetta eli julistaja, joka ohjaa meidät ahtaalle portille Jeesuksen luo on oikea profeetta.
Se, joka ohjaa jonnekin muualle, on väärä profeetta.

Kun meidät on ohjattu Jeesuksen luo, meillä on kaksi vaihtoehtoa.
Kohtaamalla Jeesus mennä portista sisälle.
Tai olla menemättä portista sisälle.

Ja Jeesus kehotti menemään portista sisälle.
Jeesus ei kehottanut kulkemaan kaidalla tiellä.
Hän kehotti vain: "Menkää ahtaasta portista sisälle!"
Tämä teko ratkaisee kaiken.
Olemme kaidalla tiellä, jos käymme ahtaasta portista sisälle.
Tuosta hetkestä alkaen,
me elämme ja liikumme ja olemme Hänessä.
Tuosta hetkestä alkaen olemme yksi niistä lampaista,
jotka seuraavat Häntä, joka on Tie.
Muistako mitä Jeesus käski tehdä, jotta ihminen pääsee ahtaasta portista sisään?

Hän käski rakastaa lähimmäistä, niin kuin itseä. Joka tuota tavoittelee pääsee ahtaasta portista sisään. Väkisin siitä on mentävä, sillä liha ei rakasta Jumalan rakkaudella. Liha rakastaa vain heitä, jotka ihmisen mielestä ansaitsevat rakkauden olemalla vaikkapa rikkaita, kauniita, komeita ja kaikkea sitä mihin liha mielistyy. Jumalan käskyt kumoavat lihan rakkaudenkin ja siksi monille on mahdotonta mennä ahtaasta portista sisään.
>> rakastaa lähimmäistä, niin kuin itseä.
Joka tuota tavoittelee pääsee ahtaasta portista sisään. <<

En muista Jeesuksen tuollaista sanoneen?
Jeesuksen opetus perustuu laille, joka täyttyy RAKKAUDESSA.
Markus 12
29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."
Kyllä minä nuo kohdat tarkoinkin tunnen. Mutta ei niissä puhuta mitään ahtaasta portista.
Jeesus käskee rakastaa lähimmäistä, niin kuin itseä ja tehdä lähimmäiselle sen, minkä toivoo itselle tehtävän. Jos sinä kohtelet lähimmästä kunnioittavasti, et sinä häntä syytä ja halveksi, vaikka hän olisi täysin erimielinen kanssasi. Sinä vain tuot hänelle totuutta ilman vihaa. Sen minkä sinä teet lähimmäisellesi, sen sinä teet Jumalalle. Kaksi käskyä on voimassa ja jos niiden pitämiseen ei taivuta tahtoaan, kulkee ahtaan portin ohi ja menee sisään avarasta portista.

Jumala antaa VOIMAN pitää kaiken sen, minkä Hän ainoan Poikansa kautta käskee pitää.

Surullista on se, että Jeesusta ei tunnetta ja siksi ei tiedetä Jumalan Tahtoa.
Lisään, että noissa kahdessa käskyssä: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä, niin kuin itseäsi TÄYTTYY KOKO LAKI.

Matteus 5
17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
23 Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan,
24 niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi.
25 Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen.
26 Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon.
27 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'.
28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.
29 Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.
30 Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.
31 On sanottu: 'Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan'.
32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.
33 Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle valasi'.
34 Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,
35 Älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki;
36 Äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi;
37 vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta.
38 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta'.
39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
40 ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."
Etsivä löytää jne.
Siis nyt minä taisin tavoittaa, mitä kohtaa Raamatussa tarkoitat.

Matt 7

7. Anokaa, niin teille annetaan, etsikää, niin löydätte, kolkuttakaa, niin teille avataan.
8. Sillä jokainen anova saa ja etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan.
9. Vai kuka teistä on ihminen, joka antaa pojallensa kiven, kun tämä pyytää häneltä leipää,
10. tai kun pyytää kalaa, antaa hänelle käärmeen?
11. Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin Isänne, joka on taivaissa, antaa hyvää niille, jotka Häneltä anovat.
12. Sen tähden, kaikki, mitä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin samoin heille, sillä tämä on laki ja profeetat.
13. Menkää ahtaasta portista sisälle, sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät.
14. Sillä ahdas on se portti ja kaita se tie, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.

Tämä kohtako oli mielessäsi?
Väität nyt vastoin Raamattua, ettei Jeesus kehoittaisi käymään kaitaa tietä.. Jeesus nimittäin todistaa että elämään vievä tie on kaita. Ja tuolle tielle käydään siis ahtaan portin kautta.

Matt. 7:14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään,
.... ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.

Toinen kysymys on sitten millaisia mielikuvia itse kullekin syntyy, puhuttaessa kaidasta tistä. Tai ahtaasta portista.

Portti ei olisi olenkaan ahdas, jos siitä voisi käydä sisälle käsikynkkää omavanhurskaus saatanan kanssa. Jos ylpeys mahtuisi ahtaasta portista sisälle silloin se ei olisi kaita. Tai jos ihminen voisi käydä Jeesus portista sisälle, kantean valheellista hyvän ihmisen mielikuvaa itsestään.

Portti on niin ahdas, että siitä on mentävä alasti sisälle. Kaikki mitä elämässä on tullut tehtyä, näkyy kaikkivaltiaan silmään kuin päivä, mitään ei voi salata, ei kieltää, - eikä pois selittää.

Portti on ahdas, koska siitä on pakko mennä suurena syntisenä sisälle ja uskoa armosta Kristuksen lahjavanurskaus omaksi vanhurskaudekseen.

Niinpä moni kääntyy portilta takaisin ja sanoo, jos helpommalla en tule autaaksi niin saapi jäädä. Minussa on niin paljon hyvää, että Jumalankin luulisi päinvastoin kehuvan, nyt hän päinvastoin komentaa minut riisuutumaan alasti ja näyttämään koko salatun häpeäni maailmalle.

Kaita tie on itse asiassa hyvin samankaltainen asia. Kaidalla tiellä uskotaan synnit anteeksi Jumalan armosta Kristuksen tähden ja seurataan Jeesuksen esimerkkiä epäitsekkäissä rakkauden teoissa toisia ihmisiä kohtaan.
Kumoat tuolla selittelylläsi Jeesuksen opetuksen ahtaasta portista?
Jeesus opettaa, että ahtaasta portista meneävät sisään rakkauskäskyjen pitäjät, sillä rakkaus ei kumoa lakia, vaan pitää sen.

Jeesus kertoo itse olevansa Tie, totuus ja elämä. Se tarkoittaa, että ihminen joutuu käymmään kaitaa tietä totuuteen ja elämään. Laki on annettu vartijaksi ja kasvattajaksi ja siksi tie on kaita totuuteen ja elämään. Jeesus ei kumonnut lakia ja varoittaa omiaan tekemästä sitä edes pienimmän käskyn kohdalla.
>> Väität nyt vastoin Raamattua, ettei Jeesus kehoittaisi käymään kaitaa tietä.. <<

Siis tuollaista käskylausetta en Raamatusta löydä.
Mutta minä löydän Raamatusta käskylauseen:
"Menkää ahtaasta portista sisälle".
Se on sama asia kuin käy kaidalle tielle!
Lue lisää Raamattua ja varsinkin evankeliumeja. Tulet löytämään ihmeellisen rakkausopetuksen, jonka tieltä on hyljättävä oma pyynti ja ihmisorjuus.
Jeesuksen oppii tuntemaan vain kuulemalla Häntä ja lukemalla Hänestä.

Tie on kaita ja portti ahdas, joka vie elämään.
Aika kauan jo olen kulkenut Jeesuksen kanssa.
Kymmeniä vuosia sitten kävin ahtaan portin kautta kaidalle tielle.
Siitä asti olen Jeesuksen kanssa kulkenut askel askeleelta.
Siis Häntä seuraten. Siis vaeltaen Hänessä, joka on Tie, Totuus ja Elämä.
Hyvä, että vaellat. Olet varmasti tänään jo avaralla paikalla, jossa saat Jumalan Hengellä torjua synnin ja saat pysyä vapaudessa ja rauhassa.
Tie on tosin kapea, sillä sille tielle eivät nouse syntiset, mutta kuuliainen Jumalan lapsi saa elää avaralla paikalla, vapaudessa. Jes. 35 Iloa voi pään päältä ammentaa.
Jesaja 35
1 Erämaa ja hietikko iloitsee, aromaa riemuitsee ja kukoistaa kuin lilja.
2 Se kauniisti kukoistaa ja iloitsee ilolla ja riemulla. Sille annetaan Libanonin kunnia, Karmelin ja Saaronin ihanuus. He saavat nähdä Herran kunnian, meidän Jumalamme ihanuuden.
3 Vahvistakaa hervonneet kädet, voimistakaa horjuvat polvet.
4 Sanokaa hätääntyneille sydämille: "Olkaa lujat, älkää peljätkö. Katso, teidän Jumalanne! Kosto tulee, Jumalan rangaistus. Hän tulee ja pelastaa teidät."

5 Silloin avautuvat sokeain silmät ja kuurojen korvat aukenevat.
6 Silloin rampa hyppii niinkuin peura ja mykän kieli riemuun ratkeaa; sillä vedet puhkeavat erämaahan ja aromaahan purot.
7 Hehkuva hiekka tulee lammikoiksi ja kuiva maa vesilähteiksi. Aavikkosutten asunnossa, missä ne makasivat, kasvaa ruoho ynnä ruoko ja kaisla.
8 Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy-eivät hullutkaan.
9 Ei ole siellä leijonaa, ei nouse sinne raateleva peto; ei sellaista siellä tavata: lunastetut sitä kulkevat.
10 Niin Herran vapahdetut palajavat ja tulevat Siioniin riemuiten, päänsä päällä iankaikkinen ilo. Riemu ja ilo saavuttavat heidät, mutta murhe ja huokaus pakenevat.
>> Tie on kaita ja portti ahdas, joka vie elämään <<

Kirjoitit portin ja tien päinvastaisessa järjestyksessä kuin ne ovat Raamatussa.
Luulisin, että olemme samaa mieltä, kun huomioit kritisoimasi kommenttini loppurivit:

Olemme kaidalla tiellä, jos käymme ahtaasta portista sisälle.
Tuosta hetkestä alkaen,
me elämme ja liikumme ja olemme Hänessä.
Tuosta hetkestä alkaen olemme yksi niistä lampaista,
jotka seuraavat Häntä, joka on Tie.
Mikä tässä Jeesuksen käskyssä on epäselvää? Jeesus käskee KILVOITELLA ahtaasta ovesta sisälle pääsemiseksi, eli kilvoittelu on ennen ahtaasta porstista sisään päsemistä. Sen jälkeen alkaa muunlaiset kilvoittelut. Ahtaan portin sisäpuolella kilvoitellaan Jeesuksen takia niin, että Hänestä puhutaan ja opetetaan ja johdetaan Hänen luokseen, jotta edes yksi sielu pelastuisi.

Luukas 13
23 Ja joku kysyi häneltä: "Herra, onko niitä vähän, jotka pelastuvat? Niin hän sanoi heille:
24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi.
Syntien anteeksiantamus

Omavanhurskaus (väärä uskonnollisuus)on paha este portista sisälle pääsemiseksi.
Maailma on täynnänsä omatekoisia uskontoja.
Kaikista niistä puuttuu ARMO.

Portista mennään sisälle, kun uskotaan kaikki synnit anteeksi omalle kohdalle.
Meidän itse kunkin on hyvä muistaa Psalmin 139 rukous ”jos olen väärällä tiellä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle” .

”Tie taivaan kaita, ahdas on ja ohdakkeinen aivan,
vaan matkamiehen voittohon vie Herra kautta vaivan.
Jos ristintieltä eksytään, ei taivaan riemuun päästäkään,
ei tulla kruunatuksi”.

(virsi 364:1).
Tapio522 annappas Jeesuksen opettaa ahtaan portin sanoma.
Matteus 7
12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.
13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;

Kuka ihmisistä kykenee rakastamaan vihollisiaankin. Ei kukaan, jos Jumalan voima ei siihen voimaa anna. Jumala antaa heille voimansa, jotka tahtovat vaeltaa Jeesuksen perässä. Jeesus tuli Jumalan luomakunnan esikoiseksi ja esikuvaksi.
En varsinaisesti kritisoinut viestiäsi. Pikemminkin täydensin puuttuvan kohdan.
Jeesus ovesta sisälle käytyämme me tosiaan olemme kaidalla tiellä.

Nyt on kuitenkin sillä tavalla, että nuo sanat "kaita tie" herättävät eri ihmisissä erilaisia mielikuvia. Siksi on mielestäni tärkeätä selittää myös se mitä huo kaksi sanaa tarkoittavat kristityn elämän arjessa.

Esimerkiksi: Mitä tarkoittaa kaita tie silloin kun olen käyttäytynyt sopimattomasti ja loukkaavasti lähimmäistäni kohtaan.

Tämän tasoista keskustelua haluan herättää, tuon tyhjänpäiväisen kiistelyn sijaan jota ateistit ja jehovantodistajat täälläkäyvät aamusta iltaan viihdyttäen tällä tavalla saastaista himoaan..
Eikö Jeesus tullutkaan jehovantodistajien ja ateistien takia?
Juuri näin.
Jeesus ovesta sisälle käytyämme me tosiaan olemme kaidalla tiellä.

Ilmeisesti käytit kahta nimimerkkiä:
Yksin armosta ... Jeesus on tie.
En käytyttänyt kuin yhtä nimimerkkiä. Kerroin, että Jeesus käskee kilvoitella ahtaasta portista sisään pääsemiseksi. Jokainen meistä tietää, että Jeesus on tie, touus ja elämä. Vain tuota tietä kulkemalla pääsemme ahtaalle portille ja siitä sisään, ei muuten. Jeesus on tie ahdasta porttia ennen ja se tie on kaita tie. Sen tien reunoilla on laki, joka ajaa Kristukseen. Ahtaan portin sisäpuoella on pelastettujen tie.. Se tie on kaita siinä mielessä, että jokainen sitä tietä kulkeva joutuu valvomaan itseään Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen valossa, mutta se tie on ihana tie.
Käsitteesi ovat hieman sikin sokin, vastoin Raamatussa meille opetettua järjestystä, ei-nimmari.

Sinun mallisi mukaan ihminen kulkee kaidan tien uudestisyntymättömänä (!) ja saapuu sitten synnit omin neuvoin pois laittaneena ahtaalle portille, josta hänet päästetään sisään, "koska ihmisen suorittama esityö ja puhdistus on onnistuneesti läpiviety ja leimaus voidaan siten suorittaa".

Olenko ymmärtänyt oikein pelastustiesi keskeisimmät etappiasemat?
Semper.Fidelis, väitätkö ihmisen kulkevan Jeesus tietä omin voimin?

Lopeta jo rienaaminen.
Vaikka minä kädestä pitäen sinua neuvoisin Jumalan Sanan tuntemiseen, niin se ei onnistuisi. Sinä vastustat Sanaa.
Voi sinua ei-nimmari ystäväiseni, olet aivan hellyttävä!

Enhän minä sinua ole rienannut. Miksi tekisin jotain sellaista?

Minähän vain tulkitsen sinun dogmejasi parhaan kykyni mukaan.

Suurennuslasini on Jumalan sana, jota rakastan koko sydämestäni.

Minä en halua esittää yhtäkään arviota tukeutumatta Sanaan.

Psalmi 119:105
"Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni."

PS.
Kerro minulle, missä kohtaa tulkintani 10.7.2011 10:03 on väärin.
Semper.Fidelis tulkintasi on täysin pilkkaa. Minä en sano, että ihminen kulkee tuota tietä omalla voimalla, vaan kerron Jumalan antavan voiman synnin naulaamiseksi ristille. Jumala ottaa huomaansa jokaisen, joka tahtoo todella tulla Hänen lapsekseen. Hän kasvattaa Jumalan Sanalla ja jopa kurittaen lastaan. Joka ottaa Jumalan Sanan kasvatuksen vastaan, saa kulkea Jeesus tietä ahtaalle portille ja Jumala siirtää siinä lapsensa Poikansa perustamaan valtakuntaan.

He, jotka puhuvat Jumalan Sanasta, mutta eivät tee sen mukaan, eivät koskaan pääse ahtaasta portista sisään. Jumalan armoa on se, että Hän ottaa ihmisen Itse kasvatettavakseen. Jeesus on Jumalan Sana, jalkaimme lamppu ja Isän Henki on Pyhä Henki, lampun Öljy.

Moni ottaa lampun, mutta ei Öljyä. Siksi on niin paljon pimeitä lamppuja.
Fariseukset ja kirjanoppineet osaavat Jumalan Sanaa, mutta Sana ei tee heissä hedelmää ja näin ollen he joutuvat ulos heitetyksi. He eivät kuule Hyvää Paimenta, eikä näin ollen Öljy ole heidän lampussaan.

Jumalan valtakunta on pyhiä varten. Sinne ei oteta synnin orjuudessa eläviä ja syntiä puolustavia ulkopuolisia. Sinne otetaan Sanan kasvattamat Jumalan lapset.
>> Sanan kasvattamat Jumalan lapset <<

Milloin nuo kasvavat Jumalan lapset syntyivät?
Etkö EI-NIMMARI aio vastata sinulle tehtyyn kysymykseen?

Nimimerkki '1 Piet 1:23' teki sinulle seuraavan kysymyksen:

>>Milloin nuo kasvavat Jumalan lapset syntyivät?<<

Viestisi 10.7.2011 klo 10:57 lopussa kerrot Jumalan lapsista,

jotka >>Sanan kasvattamina otetaan Jumalan valtakuntaan.<<
________________________________________

Jumalan Sanalla ON UUDESTISYNNYTTÄVÄ voima. 1.Piet.1:23

Jumalan ARMO kasvattaa Jumalan lapsia hylkäämään himot.

Nyt tutki jakeet Tiit.2:11-12 ja vastaa 1.Piet.1:23 kysymykseen!
Semper kiltti, lopettaisit jo tuon vihanpitosi ja vääristelysi!

Mistä muusta 'ei nimmaria' olisikaan kirjoittanut niin paljon, kuin siitä, että ihminen syntyy uudesti Jumalan sanan voimasta!? Sitä juuri hän on koko ajan sanonut! On käsittämätöntä, että et näe sitä.

Ihminen on kasvanut Jumalan lapseksi, kelvolliseksi Jumalan valtakuntaan, kun on uudistunut mieleltään ja hengeltään ja hylännyt vanhan minänsä kaikkine tekoineen - ei sitä ennen, vaikka kuinka väität. Tuolloin ihminen on mennyt sisälle ahtaasta portista ja siis syntynyt uudesti!
Semper, ystävä hyvä, minäkin olen ihmetellyt lukuisia kertoja sitä, miten sinä et näe 'ei nimmarin' todellista sanomaa. Esim. vaikka hän sanoisi edellisessä viestissään, että kaikki tapahtuu Jumalan voimasta, sinä kirjoitat, että 'ei nimmaria' korostaa omaa voimallisuuttaan!

Mikä sinut on sokaissut? Se vihasiko, joka näkyy kyllä kirjoituksistasi, vaikka väitäkin kovasti, ettei sinussa muka ole vihaa!?
Kilvoittelu jatkuu kaidalla tiellä. Aloituksen harhasta on varoitettava.

"Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä EDESSÄMME olevassa KILVOITUKSESSA," Heb.12:1

Ei-nimmarin aloitus on valitettavasti jälleen harhaanjohtava. Ko. nimmarin viesteissä on vaarallisinta se, että niiden sisältö on pitkälle totta ja oikein, mutta seassa on Jumalan Sanasta pois harhautunutta sisältöä.

Aloittajan mukaan ihminen uudestisyntyy VASTA, KUN on "laittanut pois synnin", saavuttanut kilvoituksen päämäärän ja päässyt sisälle ahtaasta portista. Siihen päättyy kilvoittelu ja alkaa ei-nimmarin uusi 'olotila'.

Voiko enää paljoa pahemmin erehtyä Raamatun opetuksesta?

"Ettekö tiedä, että jotka kilparadalla juoksevat, ne tosin kaikki juoksevat, mutta yksi saa voittopalkinnon? Juoskaa niinkuin hän, että sen saavuttaisitte." 1.Kor.9:24
Semper.Fidelis
Mitä kuljet perässäni, kun et kykene ymmärtämään Jeesuksen opetuksia. Minua pilkatessasi pilkkaat Jumalan Pyhää Sanaa, sillä minä kerron Sanan mukaan. Sinä sen sijaan et voi kertoa Sanan mukaan, kun et ole Sanan alamaisuuteen taivuttanut tahtoasi, etkä näin ottanut Jeesusta vastaan tieksi, totuudeksi ja elämäksi. Kilvoittelu jatkuu ahtaan portin sisäpuolella, mutta nyt Jumalan tekojen tekemiseksi, sielujen pelastamiseksi. Miksi ihmeessä pelastetun pitäisi vielä kilvoitella pelastuksen eteen? Eikö Jeesus kerro pelastavansa synnin orjat kuoleman paulasta. Siihen minä uskon, koska olen pelastettu, en omalla voimallani, vaan JUMALAN VOIMALLA. Jeesuksen ruumiinjäsenellä on lamppu, jonka valossa hän tietää ja näkee laittaa synnin pois heti, kun sitä ajatustasolla huomaa. Jos taustalla olevan liha, meinaa houkutella Jumalan lasta vihaamaan lähimmäistään, Jumalan lapsi ei sitä tee, vaan panee sen houkutuksen pois, koska Jeesus on saanut hänessä ENSIMMÄISEN SIJAN. Sen, minkä Jumalan lapsi vielä elää lihassa, sen hän elää Jumalan Pojan uskossa, eikä tee syntiä.
Jeesuksen veri huuhtelee synnin POIS. Jumalan lapsi elää vapaudessa, ei elä synnin orjuudessa.

Ennen vapautettujen tielle pääsemistä on tämä otettava todesta:
12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.
13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
Mietihän tykönäsi kumpi meistä on pilkkaaja, parahin ei-nimmari.

Sinun lempiväitteesi ja pilkkasi ovat tämänkaltaisia: >>et ole Sanan alamaisuuteen taivuttanut tahtoasi, etkä näin ottanut Jeesusta vastaan tieksi, totuudeksi ja elämäksi.<<

Minä en ole missään väittänyt sinua em. tavalla pelastuksen ulkopuolella olevaksi. Sinun pelastuksestasi en minä tee päätöksiä aivan samoin kuin et sinäkään tee 'lainvoimaisia' päätöksiä minun pelastuksestani.

Jos löydät jostain minun syytökseni, jossa tuomitsen sinut pelastuksen ulkopuolelle, niin tuo se tänne. Tutkin sen ja pyydän anteeksi, jos olen sinua kadotukseen tuominnut tai muuten liian ankarasti arvostellut.

PS.
Sinun perässäsi kulkemisesta ei ole kysymys. Miksi syytät minua?
Totuuden rakkaus saa minut varoittamaan väärän opin vaaroista.
Minä olen Lähettäjäni asialla puolustaessani evankeliumin totuutta.
Tarkoitatko, että sellainen henkilö on Jumalan valtakunnassa, joka on jonkin muun hengen täyttämä, kuten sinä nimettömänä minun väitit olevan. Myöskin nimerkkiäsi käyttäen olet usein väittänyt minusta todella pahoja valheita.

Tarkoitatko, että ihminen, joka kirjoittaa monella nimimerkillä ja sanoo, että ei ole niillä kirjoittanut, (kuten sinun kanssasi tätä oikaisua on pyritty käymään, varsinkin nimimerkki greeen), olisi Jumalan valtakunnassa valheineen.

Kaikki ne lukemattomat valheet, joita olet minusta esittänyt ja joilla olet minua syyttänyt ovat päälläsi. Eivät minun päälläni, joka olen rehellinen ihminen ja teen Jumalan valtakuntaa tutuksi etsiville ihmisille rakkauden ja armon hegessä.
Lisään vielä asiaa tuntemattomille, että nimimerkki Semper.Fidelis on väittänyt minun kirjoittavan samoissa ketjuissa eri nimimerkeillä. Hän on väittänyt minun kirjoittaneen greeenin ja Sanan saattajan nimimerkeillä, jota en ole koskaan tehnyt. Yhdessä ketjussa olen pitänyt yhden nimimerkin. Paljon olen näiden vuosien aikana kirjoittanut ilman minkäänlaista nimimerkkiä ja se tuntuu parhaalle vaihtoehdolle nytkin sen takia, kun joudun usein vastamaan valheisiin, joita minusta esitetään. En itseni takia, vaan heidän takiaan, joita olen auttamassa Jeesus tielle.

Eniten kirjoitin tälläkin palstalla ilman nimimerkkiä. Jos aloitin ketjun niin kirjoitin sen jälkeen lisäviestit aloittaja, tai ketjun aloittaja nimimerkeillä. Olen kirjoittanut nimimerkeillä, Raamattu, Totta, Aamen, Tänäänki, vastaus1 nimimerkeillä tätä samaa asiaa, mitä nyt kirjoitan ei nimmaria nimimerkillä.
Vääriä kestosyytöksiäsi, joilla jälleen omalaatuisessa rakkaudessasi muistat minua, olen kommentoinut viestissäni 10.7.2011 klo 10:52.

Minulla ei ole mitään lisättävää. Valhe ei ei-nimmariakaan pitkälle vie.

Jumala näkee kaiken ja Hänen tuomionsa ovat totiset ja vanhurskaat.
Heittelet ilmaan tekaistuja syytöksiäsi kuin jonglööri konsanaan.

Yhtä hyvin minä voisin heitellä sinun päällesi keksittyjä valheita.

En kuitenkaan tee sitä, koska se EI ole kutsumukseni mukaista.

Olet antanut sotkea itsesi nimimerkkisekasotkuihin, joihin minulla

ei ole osaa eikä arpaa. Sinä näytät yhä elävän vanhoissa valheissa.

Minun päälläni ei ole yhtäkään, ei ensimmäistäkään niistä valheista,

joilla sinä kovin usein minua syytät puolustaessasi omaa itseäsi.

Kuulehan, sinun on vain kestettävä koettelu ja kriittinen arvostelu.

1.Tess.5:21 "mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;"

Minun sanojani saa myös koetella, olen saman kehotuksen alla.
Siinäpä se. Syntiäsi et enää näe. Paatumuksesta on vaikea nousta. Huuda Herraa avukseksi, ehkäpä Hän tulee ja auttaa. Toivoa saa lähimmäiselle parasta.

Emme kuulu samaan valtakuntaan, joten älä tee itseäsi vastaan enempää syntiä sillä, että kuljet perässäni valehdellen ja parjaten. Etsivät voivat langeta paulaan, jolla estät heitä menemästä ahtaan portin sisäpuolelle, jossa on ilo ja rauha.

Nyt jätän sinut lopullisesti. Valheitasi en enää oio, sillä ne eivät koske minua. Etsiviä voit niillä hämätä, mutta Herra antakoon etsiville totuuden.
Semper hyvä taas... Huomasitko höyrytessäsi ollenkaan, että 'ei nimmaria' kirjoitti kilvoituksen jatkuvan kyllä edelleenkin, mutta eri muodossa!?

Olen huomauttanut sinua ennenkin siitä, että sinä väität Paavalinkin kilvoituksen olleen loppuun saakka yhtä synnin kanssa painimista, vaikka todellisuudessa Paavali puhuu siitä kilvoituksesta/kilpajuoksusta, jonka hän juoksi Jumalan Sanan eteenpäin viemiseksi ja MUIDEN ihmisten pelastumiseksi! Siinä kilvoituksessa hän laittoi itsensä alttiiksi monenlaiselle ja kesti paljon muiden hyväksi, eikä painiskellut lihansa himojen kanssa ja käynyt sellaista kilvoitusta, jota sinä väität usokovan kilvoituksen olevan loppuun saakka (ja jota vasta itse kertomasi mukaan käyt)!

Vääristelet Raamatun Sanaa, Semper!
Korjaus:

Siinä kilvoituksessa hän laittoi itsensä alttiiksi monenlaiselle ja kesti paljon muiden hyväksi, eikä painiskellut lihansa himojen kanssa ja käynyt sellaista kilvoitusta, jota sinä väität uskovan kilvoituksen olevan loppuun saakka (ja jota vasta itse kertomasi mukaan käyt)!
Portti/Ovi

Kaupunkien ja linnoitusten kannalta porteilla oli vanhaan aikaan tärkeä merkitys.
Porteilla oli usein portinvartija, joka valvoi kaupunkiin tulevia matkalaisia ja heidän turvallisuutta.
Jos vihollinen sai vallatuksi portin, oli kaupungin mahti kukistettu. Tämän takia porttia alettiinkin käyttää vallan vertauskuvana.

Tätä taustaa vasten ymmärrämme, miksi Jeesus on portti (ovi); hänelle on annettu valta, kuka pääsee/päästetään sisälle Jumalan valtakuntaan.

Vai ymmärrämmekö tämän?
Jeesus itse on tuo portti/ovi. Hän itse Jeesus meidän Herramme on myös se linna/kaupunki/turvakallio, johon portista mennään sisälle.

Sisälle mennään, kun kaikki oma on jätetty portinpieleen ja turvaudutaan yksin Jeesukseen, syntiemme Sovittajaan, Hänen armoonsa.

Palstalla esim. Jonah katsoo, että ahdas portti on kaidan tien päässä.
Tapio, sinun kuvauksesi 'kaupungeista ja linnoituksista' sopii hyvin tuohon Jonah'in näkemykseen. En moiti näkemystä. Siinä on ajatusta.

Oma näkemykseni kuitenkin on se, että oven/portin kohtaamme silloin, kun meillä on valinta edessämme: lähdemmekö seuraamaan Jeesusta uudella tiellä, jonka Hän meille armossaan ja rakkaudessaan avaa.

Uusi tie on avoin vain niille, jotka suostuvat ottamaan ristinsä ja kieltämään itsensä.

Matteuksen evankeliumi:
10:38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.
16:24 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.
Semper.

Täsmennän vielä käsitystäni kaidasta tiestä ja ahtaasta portista.

Ensin on tie ja sen alussa ihminen uudestisyntyy. Ja sen jälkeen alkaa kilvoittelu kaidalla tiellä.
Tämä tie johtaa ahtaalle portille, jonka kautta (Jeesuksen kautta) mennään Jumalan valtakuntaan taivaaseen, iankaikkiseen elämään.

Ahtaan portin jälkeen on katu (tai tie), mutta se on vasta Pyhässä kaupungissa, uudessa Jerusalemissa tai Siionissa, kuten VT sanoo.

Seuraavat raamatun kohdat liittyvät toisiinsa:

Isa 35:8 Ja siellä on oleva valtatie [?], ja sen nimi on "pyhä tie" [Pyhä katu]: sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan.
Isa 35:9 Ei ole siellä leijonaa, ei nouse sinne raateleva peto; ei sellaista siellä tavata: LUNASTETUT sitä kulkevat.
Isa 35:10 Niin Herran vapahdetut palajavat ja tulevat SIIONIIN riemuiten, päänsä päällä iankaikkinen ilo. Riemu ja ilo saavuttavat heidät, mutta murhe ja huokaus pakenevat.

Rev 22:2 Keskellä sen katua [= Pyhä katu] ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.

Rev 21:4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."

Jeesus otti vertauksiinsa esimerkin elävästä elämästä ja ympäröivästä maailmasta.
Ja siihen aikaan tie johti aina kaupungin muurissa olevalle portille. Ei portteja silloin erämaassa ollut.
Jeesus on tie ja Jeesus on ovi ja portti Pyhään Jerusalemiin Jumalan valtakuntaan. Vain hänen kauttaan meidät sinne lunastetaan.

Olennaista kertomassani on se, että ensin on uudestisyntyminen tien alussa ja sitten alkaa kilvoittelu. Päinvastoin kuin nm. ”ei nimmaria” opettaa. Vaikkakin olen hänen kanssaan samaa mieltä siitä, että ensin on tie ja sitten ahdas portti.

Uudestisyntymätön ei tule kaidalla tiellä pysymään, kun se uudestisyntyneellekin, jossa Jeesus asuu, on vaikeata.

Tässä lyhykäisesti ja vajavaisesti esitettynä käsitykseni. En tiedä yhtyykö Tapio täysin mielipiteeseeni, mutta paljon samaa siinä on.

Siunausta uudestisyntyneille tietä taivaltaville. Päämääränään lunastus ja sielujen pelastus.
Jonah. onko ihminen mielestäsi uudestisyntynyt Jumalan lapsi silloinkin, kun hän valehtelee, halveksii lähimmäistä ja tekee lukemattomia pahoja tekoja, jotka lähtevät lihasta? Onko hän todellakin uudestisyntynyt Jumalan lapsi, vaikka ei olekkaan naulannut lihantahtoa, eli ensimmäisen Aadamin määräysvaltaa ristille?

Onko Jeesuksen opetuksen mukainen opetus se, että ihminen syntyy ennen ahtaasta portista sisään pääsemistä uudeksi?
Jos itseäsi tarkoitat kysymyksilläsi, ei-nimmari, niin sinun täytyy mennä Herrasi eteen ja kysyä Häneltä, oletko uudestisyntynyt.

Jos taas tarkoitat, että joku/jotkut sinua pahoilla teoilla häiritsevät, niin oletkohan lihan vallassa, kun lihasi 'mustelmat' sinua hallitsevat?

Koettele, tutki itseäsi, oletko uskossa. Niin sana kehottaa, 2.Kor.13:5
Olipahan Semperiltä taas niin lapsellinen kommentti, että... Mutta mikäs siinä, mahtuuhan tänne kaikenlaista. :)

Kerrot noilla vain ja ainoastaan itsestäsi, Semper.
Nyt sinulla Jonah menivät sekaisin kaksi asiaa eli Israel ja uloskutsuttujen joukko eli seurakunta.

Messias tulee takaisin ja perustaa Israelille valtakunnan tänne maan päälle.
Ja silloin täällä maan päällä tapahtuvat nuo Jesajan kuvaamat asiat. Silloin "hehkuva hiekka tulee lammikoiksi ja kuiva maa vesilähteiksi. Aavikkosutten asunnossa, missä ne makasivat, kasvaa ruoho ynnä ruoko ja kaisla."

Mutta se Jerusalem, josta Johannes meille Ilmestyskirjassa kirjoittaa ei ole maan päällä.

Me, jotka olemme nostaen katseemme Golgatan puuhun syntyneet uudesti, olemme jo siirretyt Jumalan Rakkaan Pojan valtakuntaan. Olemme jo syöneet Hänen lihansa ja verensä ja saaneet Ikuisen Elämän. Me olemme jo porttien sisäpuolella ja vaellamme Kristuksessa, joka on tie.

Mutta tämän nykyisen armotalouskauden jälkeen, kun me jo olemme ylösnousemusruumiissamme ja meidät on temmattu Jeesuksen tykö niihin asuinsijoihin, joita Jeesus on mennyt meille Isänsä Kotiin valmistamaan, eli kun jo olemme tuossa taivaallisessa Jerusalemissa, tapahtuu täällä maan päällä se, mista Jesaja 35 kertoo.
Johan Seperin viitan kantaja tehä olette väärällä tiellä ja aivan sellaisella tiellä jossa te itse itsenne uudesti synnytitte sillon kun uskoon tulitte.
Ette te lukeneet Raamattua seltä kohdin missä Jeesus opettaa uudesti syntymisetä.
Ette ole viläkään alkaneet kilvoitella uudesti syntymisen puolesta!!!
Jos näin olisi teissä näkyisi teot teissä näkysi myös kilvoituksen hdelät missä ne ovat?
Jokainen joka on portin sisäpuolella valvoo itseään teissä ei näy valvominen millään tavalla!!!
>> Tätä taustaa vasten ymmärrämme, miksi Jeesus on portti (ovi); hänelle on annettu valta, kuka pääsee/päästetään sisälle Jumalan valtakuntaan. <<

"ja sitä, joka Minun tyköni tulee, Minä en heitä ulos"
Lukaisin pintapuolisesti tämän viestiketjun läpi ja tuli vain mieleeni viisastelijoiden kerho ja siinä kamppailu.

Niin, mitä liittyy aiheeseen, niin ettekö todella usko, että Pyhä Henki ohjaa ihmistä vaeltamaan sille tielle ja sillä tiellä,joka johtaa pelastumaan tämän ihmisen.
Sitäkään ei tarvitse tietää uudestisyntyykö ihminen ennen ahdasta portia vai portin jälkeen. Jumala kuitenkin ohjaa ihmisen oikean oppinsa/aivoituksen mukaan.
Niin, ihminen vain havainnoi itsestään, että on joutunut käsittelemään tuota ahdasta portia ja mennyt siitä sisälle ja havainnopi/tutkii itseään omaavansa Kristuksen mielen eli ahtaan portin sisällä olevan ajattelutavan Matt.7:12

Mutta, jos ihminen ei löydä itsestään tätä ajattelutapaa/Kristuksen mieltä,- olla Kristuksessa, niin on yks hailee mitä hän pohtii ja opettaa.Portin ulkopuoliset teoriat ja opit eivät auta/vaikuta mielenlaatuun.

Niin, ihmiselle on erittäin tärkeää uskoa mitä on ilmoitettu,- ei niinkään sitä miten se tapahtuu ja toteutuu. Esim. Raamatussa on selkeä ilmoitus, että jokainen ihminen tulee polvistumaan Jeesuksen Kristuksen edessä ja suullaan tunnustamaan; Jeesus Kristus on Herra. Siis joka iikka, joka on ihminen.
Miten tämä tapahtuu, niin kukaan ihminen ei sitä tiedä.Kysymys onkin uskosta.
"Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt." Joh.3:8

Oldet oikeassa siinä, ettei meidän tarvitse tietää tarkalleen, milloin tai missä synnyimme uuesti, ylhäältä. Toisilla tuo kokemus on voimakas, toisilla hiljainen.

Minä olen ottanut kantaa voimakkaimmin siihen, että ihminen EI VOI omilla harrastuksillaan tai kilvoituksellaan 'ansaita' uudestisyntymistä.
Sellaista oppia tämän ketjun aloittaja NIMENOMAAN tekee ja tuottaa.

Pelastus on LAHJA, usko on LAHJA, jokainen täydellinen anti on LAHJA ylhäältä Valkeuksien Isältä. Hänen tykönään ei ole muutosta eikä vaihteen varjoa, Jaakobia lainaten.

Kommenttisi oli hieman ylemmyydenoloinen ja näsäviisaskin, mutta sallittakoon se siksi, että siihen sisältyi myös ansiokas näkemys. ;)

Mukavaa sunnuntain jatkoa ja intoa Totuuden seuraamiseen!
Höpö höpö, Semper. Tämän ketjun aloittaja kertoo nimenomaan siitä Raamatun totuudesta, että ihminen syntyy uudesti Jumalan Sanan voimasta, nöyrtyessään se alle!
AHDAS PORTTI

Jeesus sanoo Vuorisaarnassaan : ”Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät”. ( Matt. 7:13)

Jeesuksen puhe ahtaasta portista liittyy Hänen opetukseensa Jumalan valtakunnasta, jonne Jeesus kutsuu tulemaan.

Kristus opettaa, että hän itse on se ahdas portti (ovi).

Mikä sitten estää ihmisiä pääsemästä sisälle ahtaasta portista?

----kieltäytyminen suostumasta anteeksi antoon Jumalalta. ---
----rakastaminen vaatii oman itsemme pienenemistä ja ahtaasta portista kulkemista.
----Mitään omaa ei saa viedä siitä portista mukanaan uskon tielle. Portista mennään sisälle, kun uskotaan kaikki synnit anteeksi.
Vuorisaarnassaan Jeesus osoittaa meille, että
meidän on inhimillisesti mahdotonta täyttää Jumalan lakia.

Vuorisaarnan lopussa Jeesus johtaa ihmiset iäisyyden eteen
Ahtaasta portista sisään meneminen (Matt. 7:13-14) ei onnistu omin avuin; en voi itse itseäni pelastaa.
Pelastus annetaan meille lahjaksi Kristuksen tähden uskon kautta.

"Varma on tämä sana ja kaikinpuolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan."
Tapio522 juuri noinhan se on. Pelastus annetaan meille lahjaksi USKON kautta. Ei meidän tarvitse tehdä muuta kuin uskoa Häneen, Jonka Jumala lähetti. Jumala lähetti oman Sanansa ja joka uskoo tuohon Sanaan, saa nähdä muutosvoiman. Uskova ei tahdo elää synnissä, vaan tahtoo vapauden ja sen uskova saa, sillä USKOTTU Jumalan Sana muuttaa ihmisen.

Uskottu Jumalan Sanaa tekee hyvää hedelmää ihmisessä, sillä usko muuttuu oikeiksi teoiksi, synnin hylkäämiseksi ja vapaudeksi. Hyvä hedelmä näkyy ihmisestä.
Täysin totta, 'ei nimmaria'. Ei muuta lisättävää kuin vielä ihmettelyä siitä, että miten ihmeessä Semper voi olla ymmärtämättä sanomaasi. :)
 /   /  /  /  / Kilvoittelu on ennen

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta