Syksyn haku 2011, hoitotyö

Enna-

Löytyykö ketään joka syksyllä ajatteli hakea sairaan-, terveyden- tai röndgenhoitajaksi?

Itse ajattelin hakea metropoliaan terveydenhoitajaksi! Aikaisin liikenteessä mutta päätös on tehty. Ensimmäistä kertaa haen siis. Jännittää tuo 28 vain jotka sinne otetaan.

Olisiko vinkkejä viisaimmilta valmistautumisesta tai kohtalotovereita?

137

4936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • milenaaa

      Itse ajattelin hakea Seinäjoelle, Turkuun ja Jyväskylään terkkarin koulutukseen. Luultavasti Turusta on hölmö edes haaveilla, koska sinne on ollut pisterajani suunnilleen 92, jos oikein muistan. Seinäjoelle olisi ilmeisesti helpompi päästä, mutta muutto sinne ei houkuta...
      Harmi, ettei Treelle ole syksyllä hakua :

      • milenaaa

        Pisterajana siis eikä pisterajani ; >


    • Enna-

      Jesh! Ainakin yksi on siis tukena :D
      Kertoile välillä kuulumisia että miten luku sujuu :)

    • jänskättäjä1

      Minä myös haen, mutta sh:n koulutukseen. Vähän jännittää, että kuinka käy kun hakijoita on joka paikkaan satoja ja paikkoja yleensä 10-25 noin. Se on tosiaan koulusta riippuen noi pisteet, joissain on aina kova taso ja johonkin voit päästä jo 55 pisteellä. Tuo 92 pistettä tuntuu kyllä aika hurjalle.

    • milenaaa

      Ilmeisesti Metropoliaan pitää lukeakkin jotain? Mun mielestä noihin mihin haen ei tarvitse mitään lueskella, mutta sekin varmistuu sitten, kun nuo oppilaitosten sivut päivitetään : >
      Oon myös miettinyt pitäiskö hakea Treelle sairaanhoitajan koulutukseen myöskin, mutta sinnekkin on varmaan hankala päästä.
      Kyselin Turun amkista noita pisterajoja viime vuosilta ja on kyllä hurjia. Mun pitäis saada täydet kokeesta että ois ees joku mahdollisuus : D

    • Enna-

      Metropoliaan on ollut ennen yksi etiikan kirja ja n. 100 sivua sitten ihmisen fysiologian kirjasta. Mulla onneksi löytyy nuo molemmat jo kirjahyllystä :D

      Mitkäs lähtöpisteet teillä?

    • milenaaa

      mulla on 29 pistettä, jos mukaan lasketaan ne 5 pistettä : >

    • Mii-

      Olen hakenut viime syksynä Metropoliaan röntgenhoitajaksi ja sairaanhoitajaksi mutta en päässyt pääsykokeisiin koska olin eripuolella maailmaa silloin mutta nyt ajattelin hakea uudestaan ! :)

    • sh

      Hoitoalalla ei ihmeitä tienaa ja usein kolmivuorotyötä tehdään. Siinä sitten laitat lapset vuoropäiväkotiin. Vuoroja et tiedä kuin kolme viikkoa etukäteen. Etukäteen ei tiedä milloin on vapaa viikonloppu. Ei voi sopia mitään etukäteen.
      Tervetuloa alalle

      • Nkljwf,.s

        Sisko on sairaanhoitajana eräässä ison kaupungin sairaalassa ja siellä kyllä tehdään kuulemma kuuden viikon listat kerralla etiäpäin. Että ei noin ole joka paikassa. Ravintola-alalla valitettavasti oman kokemuksen mukaan harvemmin tehdään kolmen viikon listoja. Vaikka "työsopimuslaki" toista taitaa sanoakin.


    • Outi.

      Ma olen jo sairaanhoitaja ja olen ajatellut hakea opiskelemaan terkkariksi aikuisopiskeliajna...Tietaako kukaan voiko sen puolentoista vuoden opiskelun aikana lahtea opiskelijavaihtoon ?

    • Nikosso

      Moi. Tänään laitettu hakupaperit menemään aikuispuolelle sairaanhoitaja opintoihin tähdäten. Ei ole alalta muuta kokemusta kuin pieni pinta raapaisu armeijassa lääkintämiehen hommista. Ala todellakin kiinnostaa. Voikohan noihin pääsykokeisiin valmistautua ollenkaan?

    • Clipper

      Itse pistin tänään TAMK:n nuorisopuolelle paperit. Alkupisteistä tulee täydet 35 (ml. siis ne ekasta hakuvaihtoehdosta saatavat viisi ekstrapistettä). Psykologisia testejähän ne taitavat enimmäkseen TAMK:ssa olla, ja lisäksi jotain loogista päättelyä mittaavia. Eipä noihin pahemmin lukea voi...

    • rh

      Haen Metropoliaan röntgenhoitajaksi. Alkupisteitä vaivaiset 23, taitaa pääsykoekutsu jäädä haaveeksi...?

    • Enna-

      Itseälläni metropolian röntgenhoitajaksi sijoittuu 2 vaihtoehdoksi, joten siinäkään pisteitä ei kovin paljon sitten ole, en yhtään toisaalta tiedä rajoja.

    • kt

      Hain myös Metropoliaan sairaanhoitajaksi ja röntgenhoitajaksi. Sairaanhoitajan pääsykoekirjat olen jo lukenut ja muistiinpanot tehnyt. Motivaatio on todella korkealla. Jotenkin on alkanut pelottamaan, ettei minua koeta alalle sopivaksi tai en pääse pääsykokeisiin yms. Kokemusta alasta ei juurikaan ole. Alkupisteitä 27.

      • th

        Millaisia kysymykset olivat siinä pääsykoekirjallisuuteen perustuvassa osiossa Metropoliassa? Oikein/väärin väittämiä, esseitä vai lyhyempiä pikku kysymyksiä, joihin pitää vastata lyhyesti vai millaisia? Olen menossa tänä keväänä sinne pääsykokeisiin ja kiinnostaisi tietää.


    • Linnie20

      Mä haen Metropolialle kätilötyöhön, sairaanhoitajaks ja terveydenhoitajaks, jos johonkin pääsis. Mutta tuo kätilötyö on ihan ykkösenä ja muut varavaihtoehtoja. Viime keväänä hain samaisiin, mutten päässyt edes pääsykokeisiin koska alkupisteitä ei ollu tarpeeks, vaikka niitä oli se 29, pisteestä jäi siis kiinni. Vähän ehkä harmitti.. :D Ois kiinnostavaa tietää et millaset noiden pääsykokeet on rakenteeltaan. Kenelläkään kokemusta tai tietoa niistä? Kannattaako varautua kirjottamaan tarkkoja selostuksia vai onko edessä monta sivua oikein-väärin-väittämiä...? Entä se haastattelu? Apuuva!!

    • Heppuliin

      Kätilöksi vissiin vaadittiin se 30p? Th riitti 29... jos oikein muistan.

      Noihin kaikkiin on mielestäni sama pääsykoe kirja, elikkä se etiikka ja sitten n.100 sivua siitä anatomiakirjasta. Tiedot löytyy metropolian sivuilta. Koe muotoa rasti ruutuun, ''kyllä'' ''ei'' ''en osaa sanoa''. Haastattelua ei viimeksi ollut, vaan ryhmätehtävä.

      Korjatkaa jos olen väärässä.

    • kutilo

      Metropolian pääsykoekirjallisuudesta on periteisesti pidetty väittämä-oikein-väärin-rastiruutuun-tyyppiset pääsykokeet, joissa on hyvinkin yksityiskohtaisia kysymyksiä. Näistä siis saavat eniten pisteitä ne, joilla on paras muisti tai paras motivaatio. Kannattaa siis lukea.

      • Linnie20

        Onko kokeessa jotain matikka-/kielipäätestausta?


    • yksvaan...

      Hei!

      Miksette hae myös Laureaan sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja linjoille nyt syksyllä?
      Hyvinkäällä ja Tikkurilassa on syksyllä niihin haku ja olisko ollut Otaniemessä kans pelkästään tuo sairaanhoitaja linja.

      Alin pistemäärä millä on kutsuttu pääsykokeisiin viime keväänä on ollut sairaanhoitaja linjalla 17 Hyvinkäällä ja Tikkurilassa kait 23. Ja Terveydenhoitaja puolella 23 pistettä Hyvinkäällä.

      Onhan Laurea eri tasoinen ku Metropolia, mutta jos haluaa nostaa omia mahdollisuuksia päästä opiskelemaan niin noihin pääsis helpommin pääsykokeisiin. Samaan "työhön" valmistuu kuitenkin Laureasta kuin metropoliasta. Ja Hyvinkäältä voi anoa siirtoa ekan lukuvuoden jälkeen jo Tikkurilaan, joka on paljon lähempänä Helsinkiä.
      Ja eikö Diak:ssa ole kanssa nyt syksyllä haku Helsingin toimipisteeseen hoitoalalle...? Tosin siellä on kanssa kovat pääsykoe pisterajat niinku Metropoliassa.

      Kiitos ja anteeksi, että sekaannuin keskusteluun, kunhan halusin vähän soppaa hämmentää lisää....=)
      Itse en ole hakemassa hoitoalalle vaan liiketalous puolelle amk:n, mutta halusin teille muistuttaa muistakin koulupaikoista.=)

    • 1+19

      Moi!

      Mistä nuo alkupisteet tulee? Ja jos on tarpeeksi hyvät pisteet että pääsykokeisiin kutsutaan, niin tehdäänkö kaikki kirjalliset testit, opettajien/psykologien haastattelut samalla kertaa?

      Minä kun olen työkkärin pakosta hakenut syksyllä sairaanhoitajaksi Jyväskylän amk:iin, niin ei millään haluaisi haastattelussa kertoa, että emmää oo tänne tulossa. Eli voinko mössiä pääsykokeen ennen haastatteluja, ettei niihin tarvitsisi mennä?

      Tai tietäisikö joku, että jos alkupisteeni ovat liian alhaiset pääsykokeeseen, niin tuleeko minulle lisää karenssia työmarkkinatuen saamiseen? Olen menossa työharjoitteluun, ja jos en käy hakemieni opiskelupaikkojen pääsykokeissa, saan lisää karenssia enkä harjoittelusta tukea.

      Mulla on siis yksi paikka mihin kovasti haluan, mutta koska työkkäri painostaa hakemaan kolmeen paikkaan niin pakostakin täytyi valita hakuun paikkoja mihin ei halua oikeasti.

      Anteeksi tästä! Vähän nolottaa kirjoittaa tämmöistä tänne, missä ihmiset oikeasti haluavat kyseiseen paikkaan, mutta ajattelin, että te tiedätte parhaiten! :)

    • Etiikka hoitotyössä

      Hei, mulla on Metropolian ETIIKKA HOITOTYÖSSÄ pääsykoekirja. (kirjalla ilmeisesti hyvä karma, kun olen itse päässyt sillä sisään!) Myisin sen pois 25 eurolla. Hki-Vantaa

      Ansku

      • cflkggflp

      • etiikka hoitotyössä
        cflkggflp kirjoitti:

        Ansku!! Vieläkö sulla on toi kirja? voin ostaa ja hakea asap. meili: [email protected]

        On. Vastasin sulle just meiliin.
        -ansku


    • mahd.sh.opisk.

      Aikuispuolen sairaanhoidon koulutukseen haen harkinnanvaraisesti ja lähtöpisteet on 27,5.

    • Milenaaa

      Koskakohan ne kutsut tulee?

    • hh

      Metropolian pitäisi lähettää kutsut tänään.

      • hh

        Siis tästä päivästä alkaen.


    • ansku78

      Ja jos on hakenut aikuispuolelle niin pääsukoe tilanteen voi tarkistaa itse amk.haku sivuilta pankkitunnuksilla;)

    • Juu koulutusta vailla sairaanhoitaja täälläkin. Tuntuu noiden Metropolian pääsykoe kirjojen lukeminen niin kivireen vetämiseltä kun voi olla.

    • bambujambu

      Onko kukaan saanut jo kirjettä?

    • likka--80

      Kiitti ansku78 vinkistä. Sieltähän sen tosiaan näki et pääseekö kokeeseen vai ei, mie pääsen :))

    • Milenaaa

      Sain kutsun Samkiin tänään, mut se nyt ei ollut ihme, kun sinne kokeeseen otetaan joku 1000, mutta mutta pohdinkin, että onkos kukaan koskaan Samkissa käynyt hoitotyön kokeessa? Oiskohan odotettavissa vähän helpompaa kuin esim. Tamkissa...

      Ja onko se niin, että vain yhdestä paikasta saa kutsun vai voiko muutkin valintakoeyhteistyöhön kuuluvista kouluista lähettää?

    • koiko

      Metropoliasta tuli kutsu tänään. :D

    • hakija_80

      Milenaaa: kutsun voi saada vaikka joka paikkaa minne on hakenut.

    • ~Snorkfröken~

      Metropoliasta tuli kutsu tänään tännekin! :DDD Hoitotyöhön pääsin (eka vaihtoehto oli kätilö, mutta alkupisteet ei riittäneet kätilön pääsykokeisiin)...

      Vähän hirvittää tuo pääsykoe ja erityisesti se ryhmäkeskustelu. Siellä on usein ollut kuulemma aiheena "Miten kehittäisit terveydenhuoltoa/sairaanhoitoa/sairaanhoitajan työtä" tms. Onko teillä paljon etukäteistietoa sairaanhoidon ja terveydenhuollon asioista? Itselläni loppui lukio juuri (lakkiaiset on siis vasta 3.12) ja ei ole kovin paljon kokemusta hoitotyöstä, toisin kuin esim. niillä, joilla on lähihoitajatausta tms. :( Mites te muut, onko kokemusta?

      Oletteko muut jo lukeneet paljon? Itse sain kirjat vasta tänään. :D Miten aiotte muilla tavoilla valmistautua pääsykokeisiin (ja ryhmäkeskusteluun)? Jännittääkö? :DD

    • Enna-

      Kutsu tuli mullekkin, metropoliaan ja kaikkiin hakemiini kohteisiin :) Jei! Olen lukenut kirjan monta kertaa jo läpi ja tehnyt muistiinpanot. Nyt vaan muun kiireen keskellä käytän viimepäivät mieleen palautteluun ja selailuun. Vikana päivänä en aijo lukea ollenkaan vaan rauhoittua kunnolla.

      JÄNNITTÄÄ!!

    • maria-annika

      Täällä ilmoittautuu myöskin yksi Metropolian sh-koulutukseen ensisijaisesti hakenut tyttönen :). Muina vaihtoehtoina laitoin Laurea Tikkurilan, Hyvinkään sekä Turun amk Salon toimipisteen, kaikkiin siis kyseinen hoitotyön ko. Kutsu tipahti postiluukkuun perjantaina, ja nyt jännityksellä odotellaan kokeita. Lähtöpisteitä itselläni taitaa olla se 26..

      Lukeminen edistyy hyvin, mutta myönnettäköön, että eipä tuo solubiologia maailman helpoin aihe ole. Varsinkaan kun fysiikka-kemia ei ole niitä vahvimpia aineita ollut lukiossakaan. -Kiva kuulla etten ole ainoa ;) Itseäni muutenkin jännittää enemmän tuo kirjallinen osuus kuin ryhmäkeskustelu. Uskon ja toivon, että psykologit osaavat ottaa huomioon ylioppilas- ja lähihoitajapohjaisten kokemuseron :)Itseäni askarruttava seikka oli se, kun pääsykoekutsussa kiellettiin sanakirjan käyttö. Onko siis odotettavissa kielen koe myös, vai tarkoittiko tuo mahdollisesti lääketieteen sanakirjaa?

      Nähdään pääsykokeissa :)

    • Milenaaa

      Onko kukaan saanut Tamkiin kutsua?

      • Snorkfrökenille..

        Snorkfröken

        Hei!

        Saatat silti päästä kätilöksi, älä luovu toivosta!!!!
        Mä hain aikanaan kolmossijalla kätilöksi, en päässyt pääsykokeisiin (kun menetin sen 5 pistettä ensisijaisesta hakutoiveesta, ei pisteet riittäneet). En siis päässyt kätilön pääsykokeisiin, mutta pääsin sairaanhoidon pääsykokeisiin, joka oli nelossijalla.

        Koska koko hoitotyön alueella on yhteiset pääsykokeet, täysin sama tentti, pääsin silti KÄTILÖKSI (yllätyskirje kotiin) ja vielä erittäin reippaihin pistein!

        Nykyisellään olen tosi tyytyväinen HUS:n kätilö.

        Tsempit sulle! Pääsykoe ratkaisee.

        Ja jos joku vielä tarvii hyväkarmaista Etiikka hoitotyössä -kirjaa, mulla on se edelleen.

        -Ansku


    • ~Snorkfröken~

      Kiitti tsempistä edelliselle kirjoittajalle! :)

      Muuten, millainen pääsykoe on? Tietääkö kukaan, kokemuksia? Millaisia tehtäviä (monivalintaa, ESSEITÄ(?))??? Entä ryhmäkeskustelu: kuinka monta ryhmässä on, kuinka monta arvioijia on jne.? Onko se kamalan ahdistava tilanne? Pelottaa etten saa sanotuksi mitään. :/

      Ja: miten pisteet jakautuvat; kuinka paljon kirjallisesta kokeesta voi max. saada pisteitä ja kuinka paljon ryhmäkeskustelusta? Voiko ryhmäkeskustelu pilata kaikki mahikset (vaikka kirjallinen menisi hyvin)?

      Kiitos jos joku jaksaa vastata, jännittää aika lailla, ja on helpompaa jos sais vähän "etukäteistietoa" (siinä kirjeessä joka tuli postissa ei ollut tarpeeksi lol) että tietää mitä odottaa. :)

    • aiemminkokeessa

      Kaikkeen on vaikea vastata, mutta yritän... elikkä pääsykoe on joka paikassa vähän erilainen. Yhden amk:n sivulla lukee esim. näin: valintakokeesta max pisteet 70 ja kaikkineen voi saada 100. Tuolloin siis edellisen koulutuksen, avoimen amk:n ja työkokemuspisteet käsittävät tuon max 30p.

      Valintakoe on joissain paikoissa psyk. haastattelu ja psyk. testi tai haastattelu, testi, ryhmätilanne tai haastattelu, ryhmätilanne, laskukoe tai haastattelu, laskukoe, kielikoe tai haastattelu, laskukoe, kielikoe, fyysinen testi. Se on siis aivan koulusta kiinni, mitä ne ne haluaa hakijoilla teettää. Jos olet kutsun kokeeseen saanut, niin siinä kyllä pitäisi olla tieto, mitä päivän aikana tehdään ja jos ei ole niin katso kyseisen amk:n nettisivuilta lisätietoa.

      Ryhmänkoko on paljon kiinni hakija määrästä ja myös siitä, kuinka paljon arvioijia on. Ryhmän koko siis on noin 4-8 ihmistä. Jos siitä porukasta löytyy joku joka on äänessä koko ajan, niin ei muille paljon sanottavaa jää. Olennaisinta lienee se, että et puhu kenenkään "päälle". Pelkkä ryhmätilanne ei takuulla pilaa mahdollisuuksia päästä kouluun, mutta se on yksi osio kokonaisuudesta ja vaikuttaa siis omalta osaltaan kokonaisuuteen.

      Auttoikohan tämä nyt yhtään sinua? :)

    • ~Snorkfröken~

      Auttoi vähän, erityisesti mitä tuohon ryhmäkeskusteluun tulee. :) Kiitos. Mutta haluaisin tietää enemmän juuri tuosta Metropolian hoitotyön pääsykokeesta (anteeksi, unohdin mainita sen tuossa viimeisimmässä viestissäni).

      Eli tiedän, että koe on kokopäiväinen ja koostuu kirjallisesta osiosta ja ryhmäkeskustelusta. Olisin halunnut saada tarkempaa tietoa kirjallisesta kokeesta. Jossain sanottiin viime vuoden kokeesta että siinä oli monivalintaa. Onko koko koe monivalintaa vai onko myös muita tehtäviä? Sen tiedän, että koe kestää n. 2 ½ tuntia. Aika on suht. lyhyt (jos vertaa esim. yliopiston pääsykokeisiin, saatika lukion ylioppilaskokeisiin) eli siihen ei varmaan esseitä tule? Millaisia tehtäviä yleensä on ollut?
      Ja kysytäänkö kokeisssa usein nippelitietoa ja vaikeita asioita (esim. filosofisia käsitteitä tai kemian kaavoja tms.) vai enempi hoitotyöhön "suoraan" liittyviä asioita???

      Kiitos TODELLA paljon jos joku voi kertoa näistä jutuista. :)

    • aiemmin kokeessa1

      En ole metropolian kokeessa ollut, mutta koe oli minun kohdallani ainakin suurimmaksi osaksi mielipide/paattely tehtavia ja joitain monivalinta juttuja, mutta ei esseita. Ei ollut nippelitietoja tai mitaan vaikeita osioita.

    • ~Snorkfröken~

      Milloin olit kokeessa?

      Jossain suomi24-keskustelussa oli puhetta viime vuoden (2010) kokeista ja siellä keskustelussa ainakin mainittiin että kokeessa testattaisiin paljon juuri nippelitietoa (esim. vuosilukuja jopa). Pitääkö tämä paikkansa? Kamalasti erilaista tietoa...

      Voiko kokeessa käyttää ns. "omaa järkeä" tai "maalaisjärkeä" ollenkaan vai onko kysymykset nimenomaan sellaisia teoreettisia (esim. kysytään jotain filosofian käsitteitä kuten moraaliteoriat tms. tai suoraan proteiinianalyysiä tms.)???

    • ~Snorkfröken~

      * Siis proteiiniSYNTEESI (ei analyysi). :DDD

    • luulisin...

      Käsittääkseni monivalinta kysymyksiä. Siis kyllä, ei ja eos.

      Kokeen tarkoitus on mitata motivaatiota opiskeluun. Luulisin, että teoria painotteisia kysymyksiä tulee.

      Ensi viikolla tuo selviää. :D

      Luku intoa kaikille!

    • Minä vaan

      Näkeekö jostakin että paljonko on hakenut nyt syksyllä hoitotyöhön metropoliaan? Radiossa sanottiin että JAMK ja TAMK olivat taas suosituimmat hakukohteet, mutta en löytänyt mistään netistä että paljonko olisi hakenut metropoliaan hoitotyöhön....

    • aiemmin kokeessa2

      Minä olin kokeessa parisen vuotta sitten ja kyseessä Kyamk hoitopuoli. Ei minun kokeessa ainakaan ollut, enkä ole keneltäkään toiseltakaan kuullut et olis vuosilukuja kyselty. Taitaa olla vaan pelottelua moinen tarinointi...

      Koepäivän tarkoituksena on siis tsekata sun soveltuminen alalla ja mahdollinen motivaatio. Lukeminen ei juurikaan auta, mikäli ei ole ilmoitettu et on ennakko luettavaa jostain aiheesta. Tärkentä olla vaan oma itsensä, se riittää...

    • jiooj

      Ennakko materiaalina Metropoliaan oli yksi etiikan kirja sekä anatomiaa ja fysikkaa n. 80-100s.

    • helppp??

      Onko ketään, joka olis ollut salossa hoitotyön pääsykokeissa?
      mulla itellä ekaa kertaa hoitotyön pääsykokeet ja jännittää ihan hirveesti, oon valmistunut kaks vuotta sitt lukiosta ja siitä lähtien ollut töissä kokoajan, pelottaa etten muista ,mitään, esim. perusasioita tai enkkuu ja ruotsii.. :/
      oisko jollain jotain vinkkejä antaa.

    • ~Snorkfröken~

      Testataanko hoitotyön kokeessa jossakin koulussa enkun/ruotsin taito? o_O

    • maria-annika

      ~Snorfröken~

      Itse olin viime keväänä Laurea Otaniemen hoitotyön pääsykokeessa, ja siellä oli osana kirjallista koetta englanniksi artikkeli anoreksiasta. Muistaakseni aukkotehtävä, joista piti valita oikeat vaihtoehdot. :)

    • qeka

      Metropoliassa siis pelkästään monivalinta ja ryhmäkeskustelu, joten ei huolia. Olen kuullut kaverilta joka viimeksi oli että ei ole kovin vaikea tuo koe. Hän luki kirjan kerran lävitse ja pääsi sisään, sh linjalle. Tiedä sitten että pääseekö tällä th tai kätilöksi.

    • jaanaaaa

      toivotaan, että Metropoliassa tosiaan kysyisivät juuri ns. perusasioita, kokonaisuuden ymmärtämiseen liittyen esimerkiksi. Nippelitiedot ja ulkomuistia vaativat kysymykset, joista täällä kovin on varoiteltu, eivät houkuta :S

    • ~Snorkfröken~

      Itse olen kuullut että kysyisivät todellakin ihan pikkutarkkoja juttuja. :/ En sitten tiedä, mutta olisihan se ihan ymmärrettävää, sillä kun kokeessa on pelkkiä väitteitä ja vastauksia ovat vain kyllä/ei/eos niin kyllä siinä jotain "haastetta" pitää olla. Eli se haaste on varmaan sitten se että kysytään ihan nippelietoja. :/ Pakkohan sitä motivaatiota on jotenkin testata. Eli usko että ihan "tuma on solun uloin osa"- tyylisiä väitteitä sinne tulee. :D Mutta kumpa, oi kunpa ois jotain helpohkoja kuitenkin! :)))

      Miten muilla lukeminen edistyy? Itselläni takkuaa ja pahasti. :/ Etiikka-kirjassa on jotain kivoja ja ns. käytönnön työhön liittyviä juttuja, mutta on siinä paljon myös filosofisia teorioita ja termejä, jotka ei innosta yhtään. :/ Fysiologia ja Anatomia-kirjan kemia ja fysiikka ei oo ihan lempiaiheitani... Lukeminen on välillä ihan tuskaa ja tuntuu ettei mitään jää päähän. TOIVON että näkömuistista ois jotain hyötyä! :D Kivat niille jotka on opiskelleet esim. lukiossa pitkää kemiaa, fysiikkaa ja bilsaa. :D

      Mites teillä muilla? Jääkö luetut asiat päähän?

    • ~Snorkfröken~

      Muuten, onko niin, että lähtöpisteitä (niitä joilla siis pääsee nyt valintakokeisiin), ei enää oteta huomioon? Eli valintakoe lähtee ns. nollasta? Vai lasketaanko ne lähtöpisteet vielä mukaan?

    • maria-annika

      oikeessa olet kyllä, ~Snorfröken~, liian helpot kysymykset ajaisivat tosiaankin siihen ,että joutuisivat valitsemaan kaikki hakijat sisään :D Täytyisi nyt vain oppia mahdollisimman kokonaisvaltaisesti asioita, ulkomuistiin kun kaikkea sisältöä ei mitenkään saa painettua :s Ja täytyy sanoa, että kirjasta on valittu omasta mielestäni ne kaikkein tylsimmät ihmisbiologian aiheet. Mut solutasoltahan se on aloitettava ;)
      Ja mitä etiikkaan tulee, siinä on mielestäni sekä mielenkiintoisia, että äärimmäisen puuduttavia osioita!

      Osaako joku muuten sanoa noista Metropolian pisteytyksistä jotakin? Alimman opiskelemaan hyväksytyn pisteet kun ovat rutkasti alemmat kuin muissa AMK:issa. Ilmeisesti kyseisestä luvusta puuttuu kokonaan esim. koulumenestyksestä annettavat pisteet?? :o

    • kokoko50
    • maria-annika

      kiitos kokoko50! :) Jo selkisi asia, kun luki huolella tuon metropolian valtakunnallisesta poikkeavan lopullisen pisteytyksen :)

    • Minä vaan

      HUH! Mun mahikset parantu heti ku luin ton et metropolia ottaa sisään ensijaisen hakutoiveen (5 p) ja pääsykokeiden pisteiden perusteella. Aikasemmasta koulumenestyksestä ku ei tullu ku se 18...

      Onko kukaan löytänyt vieläkään sivua missä sanotaan että paljonko metropoliaan tänä vuonna haki populaa hoitotyöhön?

      Etiikan kirja on tällä hetkellä puolessa välissä ja viimeistään lauantaina pitäs saada se loppuun ja sit alottaa sen fysiologian ja anatomian kirja.

    • kokoko50

      Lukeminen on edistynyt kohtuullisen hyvin. Kirjat luettu ja nyt panostan ainoastaan muistiinpanojen lukuun. Toivottavasti olen saanut ne tärkeimmät asiat paperillle.

      Jännittää ja hermostuttaa..... Joutunut jo nyt järjestelemään asioita niin, että pystyn opiskemaan täysipäiväisesti. Vaikken vielä edes tiedä pääsenkö koko kouluuun. Ryhmähaastattelua en osaa jännittää vielä, vasta sitten tilanteessa.

    • ~Snorkfröken~

      Onko muuten niin, että kevään pääsykokeisiin luetaan nuo samat kirjat? Vai vaihtuvatko ne usein? Tai onko suuri mahdollisuus että materiaali vaihtuu juuri kevään kokeisiin?

      Pohdiskelen tässä vain, että jos nyt en pääse sisään niin olisi ainakin sitten runsaasti aikaa paneutua noihin kirjoihin ennen kevään pääsykokeita. :)))

      Ja niin: Onko muutern varmaa että Metropolian hoitotyön valintakokeet ovat monivalintakokeita? Että mitään kirjoittamista vaativia tehtäviä ei kokeen kirjallisessa osiossa ole? Olen nimittäin nyt varautunut juuri niihin väitteisiin ja kyllä/ei/eos vastauksiin että jos sinne joku kirjoitustehtävä pamahtaa niin vois olla aika shokki! :D

    • ZoeHanna

      Metropoliasta hieman kysyttävää...

      Miten kirjallisen osion ja ryhmäkeskustelun pisteet menevät, kuinka paljon kummastakin saa pisteitä? Entä miten on, kuinka paljon pitäisi saada pisteitä kirjallisesta ja kuinka paljon keskustelusta, jotta olisi mahkuja päästä sisään?

      Ja voiko keskustelusta saada 0 pistettä (esim. jos ei sano yhtään mitään koko keskustelun aikana, onko se silloin 0 p. vai miten pisteet menevät)?

      Kiinnostaisi tietää. :)

    • ZoeHanna

      Eikö kukaan enää kirjottele/vastaile tähän keskusteluun? Onko kaikki nenä kiinni kirjassa? :D

    • masamaha

      Tuo etiikka on täynnä termistöä ja vaikea lukuista ....PLAAH! Jännetupintulehdus ranteessa kirjoittamisesta mutta toivottavasti kannattaa! :)

    • monomeeri

      masamaha: No se Fysiologia ja Anatomia vasta vaikelukuista onkin! :D Ootko sitten sitä lukenut jo???

    • masamaha

      Itseasiassa mä menen jo huomen suuhygienistin valintakokeesen ja sinne vaan tuo Etiikan opus :)

    • Ajatuksiakirjasta

      Itse olen vasta nyt lukenut tuon etiikan kirjan. Fysiologia -kirjaa minulla ei edes ole sen järkyttävän hinnan takia... Tosiaan kun rahaa ei tässä kuussa ollut ollenkaan yli. Kirjastoista myös oli jo viime kuun alussa varattu 20 kertaan jokainen opus :D Sukulaisiltakin sain vain jotakin "Ihmisen Fysiologia ja anatomia" -kirjaa, joka tietysti hiippasen eroo tuosta mikä pitäisi lukea.

      No onneksi minulla on kaikki lukion bilsan kirjat ja samoin tuo aika samanhenkinen kirja. Niistä sitten täytyy koittaa löytää nuo annetut aiheet. :)

      Kauhealta kyllä tuntuu tulla sinne, kun kaikki tuntuvat osaavan kirjat ulkoa!

      Minusta tuo etiikan kirja oli niin surkea, että en kyllä aio lukea kuin sen max 2 kertaan. Todella epäselvästi kirjoitettua liirumlaata hämäävillä sivistyssanoilla. Osaa sivistyssanoista ei ole edes selitetty ja osa selitetään vasta kun niitä on käytetty jo moneen kertaan. Lukiossa olen käynyt etiikan kursseja ja ne ovat aina tuntuneet aika simppeleiltä ja selkeiltä. Tähän kirjaan asiat on kuitenkin tungettu jotenkin todella oudosti. Kuten joku totesikin, niin nuo käytännön esimerkikit itse terveydenhuolto järjtelmästä ovat hyviä ja todella mielenkiintoisa. Samoin esim. tekstit filosofeista on helposti ymmärettävissä. Mutta alun etiikkaplörinät menivät ihan ohi, vaikka samat asiat olen opiskellut lukiossakin, vielä todella hyvin arvosanoin :/

      Lisäksi lukihäiriöisen on todella vaikea lukea kirjaa jossa tekstin väliin sulkuihin on koko ajan kirjoitettu pitkiä luetteloita lähteistä.. Minusta paljon parempi tapa olisi merkata numero suluissa argumentin perään ja sitten sielä selostussivulla kertoa, mikä lähde mikäkin numero on. Näin minulla on opetettu useaan kertaan..

      No tapansa kullakin. Itse koin kirjan kuitenkin melko vaikealukuisena.... Lukiokirjoihin kun käytetään älyttömästi rahaa, niin ne ovat usein todella laadukkaita ja selkeitä. Nyt kun on näitä muita asiakirjoja lukenut (esim. amiksien oppikirjoja) ei voi kun vain ihailla kuinka hyviä lukiokirjat ovat!

    • Minä vaan

      Ei huolta, MINÄ en osaa todellakaan kirjoja ulkoa, etiikan kirjankin saan vasta kohta loppuun, ja sitä toista lueskelen sen verran mitä aikaa rittää.

      Samaa mieltä olen todellakin kyllä tuosta etiikan kirjasta. Tajuttoman vaikealukuista ja sitten vielä tungettu niitä 3 riviä pitkiä kirjalähteitä sinne joka sivulle. Ja puoliakaan hienoista sivistysanoista en ole ymmärtänyt, että hyvin menee :D Mutta on muutenkin kirjotettu omasta mielestä aika "erikoisesti".....

    • Valma123

      Minä olen käynyt Metropolian hoitotyön pääsykokeet ja pääsin myös sisään. :) Ihan ensin haluan teille sanoa, jotka valittelevat etteivät ole lukutyyppiä tai kirjat ovat tylsiä ja vaikeaselkoisia: Mitä ihmettä oletatte tulevan koulun olevan? Voin luvata, että kovaa työtä on luvassa ja jos ihmisen biologia tai eettiset kysymykset tuntuvat nyt jo tylsiltä, niin vaikeaahan se tule olemaan. :)

      Mutta itse kokeisiin. Itse luin niihin paljon ja käytin aikaa siihen, että todella OPIN asiat. Käytin hyödyksi myös muita lähteitä (kirjasto, internet ym) Varsinkin, jos en jotain sanaa/termiä ymmärtänyt, mitä kirjassa oli, niin kyllähän fiksu lukija etsii tiedon jostain, vai mitä? Kyllä jos motivaatiota on tarpeeksi, niin asiat oppii ja sisään pääsee. Ja mikään lukeminen ei ole turhaa, samoja asioita pyöritellään koulussakin ja on paaaaljon helpompaa kun ymmärtää nuo perusasiat.

      Kokeessa on paljon nippelitietoa, etiikasta nimenomaa noita teorioiden "tylsiä" termejä, esim. "Paternalismiin kuuluu olennaisesti holhoava hoitokäytäntö" O/V/EOS. Jotkut kysymykset ovat sellaisia, etten vieläkään tiedä, mitä niillä tarkoitettiin, ts. oli niin vinkeästi aseteltu ja kompia viljellen. :)

      Ryhmäkeskustelussa oli 8-10 henkilöä, aihe selvisi vasta juuri ennen keskustelun alkua. Istuttiin luokkahuoneessa ja kaksi opettajaa/psykologia seurasi keskustelua osallistumatta siihen. En tiedä mitä tarkkailiva, nimittäin mun mielestä siellä näkyi ihan huiipupersoonia ja hyviä mielipiteitä ja kohteliasta ja avointa keskustelua... Silti muita i näkynyt aloittavissa.

      Ihan mukava päivä, aika paljon odotteluakin kirjallisen osion ja ryhmäkeskustelun välillä sukunimestä riippuen. Kovasti toivotan tsemppiä kaikille kokeeseen tulijoille! Ja on tää sen kaiken arvoista!!

    • ajatuksiakirjasya...

      Minä en puhunut ainakaan mitään siitä, ettenkö olisi lukuihmisiä. Tuota ihmisen anatomia kirjaa olisin lukenut todella mielelläni, koska tosiaan biologiaa olen lukenut koulussakin. Minusta pääsykoekirjat (joita ei pysty lainaamaan) eivät vain voi maksaa noin paljoa. Itse olen tottunut kaikki kirjani ostamaan käytettynä tai lainaamaan, joten tuollainen summa on kyllä aika törkeä kirjasta, josta vain pieni osa tulee kokeeseen. Sitten jos ei kouluun pääsekään on yli 100 euron kirja, jolla ei tee mitään.

      Mutta niin lukemallahan saa asiat opittua ulkoa. Minusta se ei vain ole koksaan ollut se oikea tapa päästä kouluihin, että sinne pääsevät ne, joilla on hyvä muisti tai ne, jotka lukevat älyttömästi. Tuollainen "ei joo" -tehtävähän ei mittaa mitään muuta kuin juuri noita edellä mainittuja. Esseillä mitattaisiin paljon paremmin asioiden sisäistämistä ja luovuutta. Muutenkin nuo "ei joo" -tehtävät ovat usein vain kompia tai muuten tahallaan hämääväksi tehtyjä.

      Ja tietenkin sivistyssanat voi juuri googlailla, mutta minusta tuo kirja on itsessään todella vaikealukuista ja epäselvää tekstiä. En usko, että kaikki AMK-kirjat ovat noin huonosti tehtyjä.

      Etiikka kyllä kiinnostaa, mutta huono kirja ei. Ja kuten kirjoitin lukihäiriöiselle tuo kirja on todella vaikeaa luettavaa, mikä on todella sääli....

      Eiköhän aikamonet täällä tykkää lukea, kun ovat lukion käyneet. Siellähän ei mitään muuta tehdä...

      Ihanaa, että vastasit tähän ketjuun! Nyt täytyy siis ehdottomasti noita nippelitietoja koittaa painaa mieleen...

    • ~Snorkfröken~

      "Paternalismiin kuuluu olennaisesti holhoava hoitokäytäntö" olisi minusta kyllä yksi helpoimmista kysymyksistä. :D

      Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Itsekin olen lukion käynyt (vieläpä todela hyvin arvosanoin) ja pidän opiskelemisesta. Tykkään tuosta Etiikka-kirjasta, mutta en pidä sellaisesta, jota ei oikein pysty yhdistämään ns. "käytännön työhön" (eli jotkut filosofiset käsitteet yms.). Sama juttu Fysiologia ja Anatomia-kirjan kanssa, se Fysiikan ja Kemian perusteet on varsinkin jotain niin abstraktia että....

      Ja slle joka pelkäsi että kaikki osaavat pääskoekirjat ulkoa: En ole lukenut tarpeeksi, enkä TODELLAKAAN osaa kirjoja ulkoa. En ole vielä edes lukenut kumpaakaan loppuun. Tänään pitäisi lukea se Etiikka-kirja ja huomenna Fys. ja An. kirja loppuun.

      Oletteko muuten tehneet sen alustavan tehtävän jo? :)

    • ajatuksiakirjasta...

      Joo minä olen tehnyt:) Siinäkin se kysymys, että miten harrastukset/työt/opiskelut vaikuttavat valintaan (tai jotakin tällaista) oli aika vaikea, kun lukion käynyt ei nyt yleensä ole työskennellyt esim. terveyskeskuksissa saati sitten harrastanut jotakin alaan liittyvää.

      "ihana" kuulla, että muillakin on lukeminen vähän kesken... Itseluottamus meni hiukan, kun tätä keskustelu aiemmin luki :D

      Sain kuin sainkin tuon ihmisen fysiologia ja anatomia kirjan ajoissa, kun se juuri tänään oli tullut kirjastoon! Nyt pääsee sitten sitäkin onneksi lukemaan:) Hyvä tuuri kävi kyllä!

      Minullakin on vielä vähän tuota etiikkaa lukematta ja ajattelin lukea ne mielestäni tärkeimmän vielä toiseen kertaan tänään, eli kiirettä pitää! Huomenna sitten syvennytään tosiaan tuohon anatomia kirjaan, se kyllä näin nopeasti selattuna vaikutti melko mielenkiintoiselta ja selkeältä :)

      • 20+6

        Tietääkö joku, että onko noissa valintakoepäivissä eroteltu ihmiset kenties osaamisen mukaan? Siis, että ensimmäisenä päivänä on. esim lukiolaiset ja toisena lähihoitajat ja muut terveysalalla työskennelleet?

        Minusta ryhmäkeskustelut olisivat aika epätasa-arvoisia, jos siellä on sekaisin monta vuotta allalla olleita ja sitten meitä lukiolaisia, jotka eivät tiedä alasta kovin paljoa....

        Kun koepäiviähän oli siis kaksi? Itselläni oli se keskiviikko ja olen siis lukiolainen.

        Kinnostaisi myös, että tietääkö joku, miten nuo menevät kun tuo valintakoe käy myös eism. Diakkiin ja Laureaankin. Ja tosiaan Laureaanhan oli vain 3sivun PDF-tiedosto ja Diakkiin ei mitään materiaalia. Minusta on aika kummallista, että miten ne nyt sitten laskevat ne, että riittääkö minulla sitten esim. pisteet Diakkiin, jos Metropoliaan ei riitä.

        Eihän ne voi laskea eism. hylättyä koetta sinne Diakkiin, koska ei siellä edes ole koetta?... Todella outoa.

        Kun jos olisin mennyt esim Diakin omiin pääsykokeisiin, voisin päästä sisään, vaikka en Metropolian pääsykoemateriaaleja hallitsekaan. Mutta nyt kun menen Metropolian järjestämiin kokeisiin, niin otetaanko nyt kaikkiin kouluihin huomioon nuo kokeet?


    • maria-annika

      Ihanaa, joku muukin ajattelee samoin etiikka-kirjasta. Kyseisessä opuksessa on mielestäni tosi mielenkiintoisia lukuja osa, mutta esimerkiksi siinä filosofiaa, moraalia ja normeja käsittelevässä luvussa ihan oikeasti tuli mietittyä että tämäkö on sitä tietoa, jota sairaanhoitaja soveltaa työssään :D Muutenkin olisi mielenkiintoista tietää, että ovatko kysymykset oikeasti tyyliin jotakin tutkijoiden nimiä ja vuosilukuja, vai kokonaisuuden hahmottamista testaavia kysymyksiä. No anyway, mielestäni melkoisen epäjohdonmukainen opus..
      Ja mitä tuohon ulkoa osaamiseen tulee, niin en todellakaan osaa ulkoa :) Etiikasta vielä puolet lukemattakin. kemia-fysiikka luettu kyllä muistiinpanojen kera. Valmistava tehtäväkin vielä tekemättä, mutta onneksi se ei ota aikaa, ainakaan itseltäni, kovin kauan. Mites muuten sh:ksi hakevat, oletteko lukeneet etiikan kirjasta myös kätilö-osion?
      Ja vielä 20 6, mielestäni lähes kaikki amk:t ovat sosiaali- ja terveysalalla valintakoeyhteistyössä, eli pisteesi hyväksytään myös muissa amk:issa. (Korjatkaa jos olen väärässä :) ) Valtakunnallinen poikkeus Metropoliassahan on käsittääkseni, että siellä ei pääsykokeiden jälkeen lopullisessa valinnassa enää vaikuta lukiosta/ amk:sta saamasi pisteet.

    • ~Snorkfröken~

      Luin sen Kätilö-osion myös. :) Oli niin mielenkiintoinen! :) Eka vaihtoehto mulla oli kätilö mutta alkupisteet ei riittäneet kätilön valintakokeisiin. Ja en oikein usko että menee tuo sh:n valintakoe niin hyvin että riittäis pisteet kätilötyöhön. ;D

      "ajatuksiakirjasta..." : Mitä laitoit siihen kysymykseen, että miten harrastukset/työt/opiskelut vaikuttavat valintaan (tai joku tollanen)? Itse en lukion juuri päättäneenä oikein osaa laittaa tuohon MITÄÄN!

    • 741852

      Minulla on valintakoe perjantaina 4.11.

    • ajatuksiakirjasta

      Moni varmaan jättäisi vastaamatta tuohon, kun tässähän kilpaillaan toisiamme vastaan, mutta en jaksa ottaa niin tosissaan ja kivahan se on toisia auttaa:) (siksihän me tätä alaa tahdomme lukeakin). Ja tosiaan oma tekstini ei mikään priima ole.

      Mutta tosiaan, laitoin mm. että lukiossa opiskelin biologiaa ja terveystietoa, ja että molemmat ovat aina kiinnostaneet minua. Sitten laitoin myös, että olen työskennellyt asiakaspalvelualalla (mitä tuo sairaanhoito/terveydenhoitotyö on). Nämä siis laajemmin selitettynä.. Aika sellainen hölmöhkö vastaustahan siihen tuli, koska tosiaan lukiolaisilla ei nyt mitään kovin varteenotettavia kokemuksia tältä alalta ole. Harrastuksista en kirjoittanut mitään, koska jollakin valokuvaamisella ei esim. ole mitään tekemistä alan kanssa:D

      Toivottavasti keksit jotain kirjoitettavaa siihen! :)

    • Andeeeeee

      Tänään oli pääsykokeet Saimaan AMK. Meni ihan mukavasti eri asia sitten riittääkö se. :) pari juttua jäi mietityttämään, matemaattisesta osasta unohdin yhen tehtävän kun oli kaksisivuinen ja aika paino päälle niin siinä sitten tuli joku oikosulku.. ei kai kauhean ratkaisevaa? sitten toinen tämä ryhmätilanne, mitäpä siinä voi kun alan ammattilaiset pätivät minkä kerkesivät ja tyrmäsivät muitten ideat kun mietittiin vanhuksille virikkeitä. Kävi ottamaan päähän, mutta tulipa sentään suu avattua muutaman kerran ni ei nyt ihan nollaa tullut siitä. Saapa nährä kui käy.

      • Lohtulyhty

        Lohdutuksen sana sinulle: ryhmätilanteessa ei todellakaan testata ammattitaitoa, vaan sosiaalisia valmiuksia. Nämä "pätijät", jos ovat dumanneet toisten mielipiteet, eivät todellakaan hyviä pisteitä kyseisestä tilanteesta saa. Ryhmätilanteessa pitää osata myös kuunnella ja antaa toisten mielipiteille arvoa. Hyvä, ettet malttiasi menettänyt! Toivottavasti onnistaa! :)


    • 19+1

      ^ todella inhottava tuollainen tilanne! Minusta on niin epäreilua, että alan ammatilaiset ja "tavalliset tallaajat" ovat samassa keskustelussa.. Varmaan todella vaikea saada omia ehkä hiepan utopistisia ajatuksia julki, kun heti varmaan törmäävät, että "ei tuo ole mahdollista".... Ideahan on juuri minusta, että allalle tulisi koko ajan uusia ideoita, jotta siitä muutosta joskus tapahtuisi.

    • ~Snorkfröken~

      Joo, mulla on kanssa sama juttu; terveystieto on ollut yksi lempiaineista koulussa ja olen käynyt sitä monta kurssia. :)

      Muuten, kai siitä alustavasta tehtävästä pitää tehdä sellainen yhtenäinen "essee"??? Ettei tartte teht. numeroita laittaa tms.?

      Muuten, ryhmäkeskustelusta: Voiko siitä saada 0 pistettä??? :/ mikä on maksimipistemäärä?

    • ajatuksiakirjasta..

      Noniin no siitä sitten kirjoitat :)

      Joo itse tein ainakin ihan esseen. Jotakin kysymyksia yhdistin samaan kappaleeseenkin, jos tuli todella vähän tekstiä..

      Tuo ryhmäkuulustelu kuulostaa kyllä inhottavalta, etenkin jos omaan ryhmään tulee joku joku vain puhuu ja puhuu. Ihmisten keskeyttäminen on niin vaikeaa :D Toivottavasti olisi jotain vuoronperään keskustelua.

    • ~Snorkfröken~

      Mä taas olisin helpottunut jos tulisi 1-2 sellaista jotka vaan PUHUU ja PUHUU! :DDD Se on vaan hyvä muille, koska muut saa enemmän pisteitä ja sitten ne jotka ei anna muille vuoroa, saa vähemmän. Ja siis kun itse en usko että saan mitään sanottavaa aiheesta "Miten kehittäisit hoitotyötä/terveydenhuoltoa" tms. ;/

      Ryhmässä on kuitenkin 8-10 henkilöä eli on vielä mahiksia (mulla) että ryhmässä on muutamia jotka puhuu koko ajan/sellaisia jotka ei oikein keksi mitään (samanlaisia kuin minä) LOL :DDD

      Muuten, mitä tapahtuu jos menisikin ryhmäkeskustelutilanteessa paniikkiin ja kävisi niin ettei saisi sanottua MITÄÄN koko keskustelun aikana? Pilaako se kaikki mahikset päästä sisään??? :( Pelottaaaaa!

    • ajatuksiakirjasta...

      Niin tavallaanhan se on ihan kiva, että siellä joukossa on niitä, jotka pilaavat itse omat mahiksensa... Minulla kyllä olisi sanottavaa varmaan aiheeseen kuin aiheeseen, mutta en tykkää yhtään keskeyttää ihmisiä tai olla muuten suupalttina, jos muut ovat hiljaa :DD


      No varmaan jos ei sano yhtään mitään, niin se on aika paha juttu, ellei nuo 7 muuta ole täysin idiotteeja! Mutta en nyt usko, että ihan sanattomaksi sitä menee :) Rohkeasti vain heität ideoitasi ilmaan, vaikka ne olisivatkin esim. vähän hölmöjä. Sitten jos joku on kerennyt sanomaan jo sinun ajatuksesi, niin sanot, että olet samaa mieltä kuin edellinen ja lisäät jonkun oman kannan aiheeseen. Hyvin se menee!!!

      Aika hidasta muuten tuon fysiologia&anatomia -kirjan lukeminen, kun joka kappaleesta pitää kirjoittaa jotakin käsitteitä muistiin -.- Toivottavasti se nyt sitten on se "ei, joo, eos"-koe, ettei ole tullut luettua ihan väärin :D

    • minnespinne

      Muuten, kuinka pitkiä ryhmäkeskustelussa "puheenvuorojen" tulee olla? Esim. riittääkö että heittää pari ideaa eli noin pari lausetta (esim. aiheeseen "Millaisia ominaisuuksia sairaanhoitajalla tulisi olla" sanoisi esim. että "Sairaanhoitajan pitäisi olla empaattinen ja osata asettua potilaan asemaan"), vai pitääkö olla perustelut ja kaikki? Eli voiko ideoita heittää tyyliin yksitellen vai pitäisikö puhua ihan pitkiä lauseita?

      Muuten, onko teillä Metropoliaan pyrkivillä tietoa kuinka iso paikka se Tukholmankadun toimipiste on? Entä otetaanko takit ja laukut koetilanteeseen tai millaisia ohjeituksia on? Aiotteko muuten ottaa omia eiväitä (päivä kun kestää n. klo 10 - 18.30 varsinkin niillä jotka on aakkosissa viimeisenä) vai aiotteko käydä syömässä oppilaitoksessa?

    • -Titityy-

      Moi! Tänään on oltu Kajaanissa sh-pääsykokeissa ja huomenna Rovaniemelle terkkari pääsykokeisiin. Toivon todella pääseväni Rovitsulle, mutta saa nährä miten käy, pääsykokeet on kolmipäiväiset ja itse olen nyt vikana päivänä. Hakijoita tuntuu olevan paljon! Jos joku on käynyt Rovitsulla ja nimenomaan aikuispuolen haussa niin olisi kiva kuulla vinkkejä ja mietteitä :)

    • minnespinne

      -Titityy-, millainen koepäivä oli? :)

      • -Titityy-

    • daadada

      Mites teillä meni koepäivä? :)

    • :D

      Toivottavasti Metropolian terveydenhuoltoalan vastuuhenkilöt lukevat näitä tekstejä!

      Tosi järkyttävää!

    • dadadad

      Mikä toisten auttamisessa on järkyttävää?


      Eiköhän kaikki tiedä millainen se koe on, kun se on ollut suunnilleen 10 vuotta samanlainen.

    • minnespinne

      Keillä on pääsykoeet huomenna??? :D Mulla on, Metropoliaan!

      Onko luettu hyvin, jänittääkö? Itselläni on vielä jonkin verran luettavaa ja nyt teen sen alustavan tehtävän (vähän jänyt viime tippaan), ja JÄNNITTÄÄ huominen!!!

      Mites teillä muilla?

      Niin ja ne jotka on jo olleet pääsykokeissa nyt syksyllä, miten meni, oliko aivan kamala päivä? :D

    • titiditiiiiii

      Minulla oli jo valintakoe! Jännitin ihan älyttömästi, kun aloitin lukemisen melko viimetipassa (sain yhden kirjoista vasta päivää ennen), mutta tosiaan hyvin meni :) Ei ollut pelottavaa eikä älyttömän vaikeaa.. Koe oli juuri sellainen, mitä oletinkin. Vaatii kyllä lukemista, mutta ei mikään megavaikea. Keskustelu oli leppoisaa ja melko helppoa. Kaikinpuolin ihan hyvät fiilikset jäi. Odottelu oli tuskaa ja itse olin vielä kipeänä, niin vähän jumissa siellä kyllä tuli oltua.

      Onnea kokeeseen!:)

    • minnespinne

      Olitko siis Metropoliassa? :) Minkätyyppisiä väitteitä siinä kirjakuuluistelussa oli? Esimerkkejä vaan... :D

    • jarpppi

      Huomenna olisi valintakoe. Jännittää ja hermostuttaa. Ei oikein tiedä mitenpäin olisi. Valmistavat tehtävät sain juuri tehtyä. Lukeminen sujunut hyvin. Tänään en enään kirjoihin ja muistiinpanoihin koske.

    • Maggy

      Onko muuten niin että jos ei ryhmäkeskustelutilanteessa avaa suutaan ollenkaan, siitä tulee automaattisesti 0 p.??? Vai onko niin että lähtöpisteet on se max. eli 30 (tai mikä se nyt oli) ja siitä sitten vähennetään pisteitä? Kertokaa joku, mua jännittää se ryhmäkeskustelu ihan kamalasti, en koskaan oikein osaa sanoa mitään ja varsinkin nyt kun on koe ja vielä opettaja/psykologi kattomassa! :/// Osaan kyllä sanoa mielipiteeni ja ottaa kantaa, mutta esim. kysymys "MIten kehittäisit nuorten terveydenhuoltoa" ei sytytä mitään lamppuja mun päässäni, ja vielä vähemmän sitten kun on siinä ryhmätilanteessa joka jo itsessään on stressaava... :/ Auttakaa!

      • dddddds

        No ei varmasti kovin hyviä pisteitä siitä osiosta saa jos ei puhu. Ideahan on siinä juuri puhua. Eli avaa vain suusi, sano vaikka jotakin vähän hölmä, jos et mitään hyvää keski. Kyllähän tuohokin aiheeseen monta kommenttia keksisi. Tuossa esim. miettisit, että no mitkä on usein nuorien ongelmia. Sitten sen kautta voit lähteä tuota avaamaan. Eli jos nuorilla on jokin yleinen ongelma yleensä, niin ehkä sitä osaa kannattaisi ottaa paremmin huomioon terveydenhuollossa jne...


        Ja esim. jos olisi "miten kehittäisit terveydenhuoltoa", niin kyllähän sitä olet lääkäreillä/terkareilla käynyt ja näin ollen mieti, mitä mieltä olet siitä ollut. Epäkohtia on lukuisia, joten varmasti ainakin joskus joku osunut vastaan.

        Rohkeutta vain! Ikävä fakta on se, että ei tuosta hyviä pisteitä saa ellei puhu! Ei tarvitse olla mikään Einstein, kunhan vain kertoo mielipiteensä :)


    • Moaggy

      Joo, pakko se on sitten kait jotain keksiä...

      Mutta siis onko niin, että jos ei puhu (jos menisi jotenkin paniikkiin eikä vaan saisi sanottua mitään ja antaisi vaan muiden puhua) niin onko se automaattisesti 0 pistettä (ja automaattisesti hyvästit opiskelupaikalle)? Vai kuinka paljon kirjallinen voisi huonosti mennyttä ryhmäkeskustelua "kompensoida"?

      • Maggy

        Eikö myös kuunteleminenja hiljaisuuskin voida katsoa jollain tavalla positiiviseksi asiaksi? Sariaanhoitajanhan pitää osata kuunnella, se on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista. Luulisi siis ettei se nyt ihan nollille menisi kuitenkaan jos kuuntelee muita ja näyttää että on kiinnostunut siitä mitä muut sanoo jne... Vai?


      • Maggy
        Maggy kirjoitti:

        Eikö myös kuunteleminenja hiljaisuuskin voida katsoa jollain tavalla positiiviseksi asiaksi? Sariaanhoitajanhan pitää osata kuunnella, se on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista. Luulisi siis ettei se nyt ihan nollille menisi kuitenkaan jos kuuntelee muita ja näyttää että on kiinnostunut siitä mitä muut sanoo jne... Vai?

        Ja tässä nyt siis pohdin sitä että JOS kävisi niin että menisi sanattomaksi... Stressaa sellainen tilanne että pitää istua ryhmässä ja sitten siellä on psykologi ja opettaja jotka tarkkailevat ja tekevät arvioita... :/ Muuten olisi ihan OK mutta tollanen "koetilanne" ei ole kyllä yhtään kiva...


      • iioijnoim
        Maggy kirjoitti:

        Eikö myös kuunteleminenja hiljaisuuskin voida katsoa jollain tavalla positiiviseksi asiaksi? Sariaanhoitajanhan pitää osata kuunnella, se on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista. Luulisi siis ettei se nyt ihan nollille menisi kuitenkaan jos kuuntelee muita ja näyttää että on kiinnostunut siitä mitä muut sanoo jne... Vai?

        Toki. Muttei se hirveästi ihmisestä kerro, jos on koko ajan hiljaa.


    • ~Snorkfröken~

      Oletteko hyvin valmistautuneita huomiseen koitokseen? :))) Onko kaikki luettu ja asiat opiskeltu jne.? ;)

      Mulla on vielä parisenkymmentä sivua luettavaa Fysiologia ja Anatomia-kirjasta. :/ Ja juuri nyt olen tekemässä sitä etukäteistehtävää ja luulempa että siitä tulee aika tönkkö. Pitäisikö sen olla kovin pohdiskeleva ja syvällinen? Enempi vaan luettelen siinä asioita, siltä ainakin tuntuu... Esim. vahvuuksia-kohdassa vaan laitan että mitä vahvuuteni ovat mutta en mitenkään erityisesti pohdiskele niitä tai niiden merkitystä. Haittaako? :P

    • matamimimmi....

      Tuo tilanne jännittää enemmän tai vähemmän kaikkia. Tosin eihän se kauheasti lohduta, tiedän. Itselläni sama edessä huomenna ja jännittää niin että vatsa on kuralla, vaikka voisin sanoa yleensä olevani enemmän sieltä puheliaasta päästä. Ennemminkin (työnpuolesta) pidän keskustelua yllä jos muilla on alkukankeuksia ja hiljennyn sitten kun muut pääsevät vauhtiin ja lähinnä enää vain kuuntelen. Normaalisti ei ongelmaa, mutta koetilanne on niin outo että minuakin jännittää.

      En tiedä onko tämä yhtään hyvä neuvo vai onko siitä enemmän haittaa, mutta entäpä jos miettisit valmiiksi pari yleismaailmallista lausetta, että jos ihan jäädyt, niin ainakin jonkin niistä voi heittää sopivassa kohdin jonkun muun puheenvuoron jälkeen. Siis jotain vähän enemmän kuin pelkkä "niin" tai "olen samaa mieltä". Vaikka "olen itse huomannut samaa käydessäni terveyskeskuksessa" tai "niin, tuo onkin yleinen ongelma, mutta toisaalta huomasin viimekerralla asioidessani.... että..." ja sitä rataa.

      Jos ihan jäädyt, osoita kuitenkin kehonkielelläsi olevasi mukana. Katso kiinnostuneesti, seuraa keskustelua, näytä että bkeskityt tilanteeseen, vältä antamasta kuvaa että tuijotat yksin tyhjyyteen tai kengänkärkiisi. En tiedä miten siitä pisteitä saa tässä tilanteessa (tai saako ollenkaan) mutta on olemassa ero aktiivisella hiljaisuudella ja passiivisella omissa maailmoissa leijumisella.

      Onnea matkaan! Tule huomenna kertomaan miten meni!!

      TSEMPPIÄ!!!

    • paniikkikkgkgk

      Heii !! joku joka oli metropolian sh pääsykokeissa tänään 3.11 kertokaa kiltit mikä oli ryhmäkeskustelun aiheena ?? se on luultavimmin sama huomennakin.. ainakin ennen on ollut.. itse olen käynyt kyseisissä kokeissa jo kerran ja jäädyin täysin ryhmähaastattelussa. :D

    • ~Snorkfröken~

      Miten meni pääsykokeet????? :)))

    • koiraaaaaaa

      Pääsykokeet meni ihan hyvin. Kirjallisessa tuli muutamia virheitä, mutta ne tuskin ovat ratkaisevia. En osaa oikein odottaa mitään. Kaikki oikeastaan riippuu ryhmähaastattelun arvioinnista.

      Mikä fiilis teille jäi?

    • dsadfssffsdfdfds

      Moneen vastasitte "eos"?

      Itse vastasin 7, koska en uskaltaut ottaa riskejä. Eihän se 120:stä kai ihan kauheasti ole. Neljään vastasin, joista en ollut 100%varma. Muut olivat aika varmaa tietoa..

      Saa nyt nähä millaiset pisteet sitten riittävät.

      Valintakokeen koe oli siinä mielessä paha, että siellä oli tosiaan muutama teesi, jota en edes tajunnut. Sellaisia, jotka eivät mielestäni tarkoittaneet yhtään mitään. Kaksi oli ihan täyttä hepreaa (eli sellaisia, mitkä ei vain olleet jääneet ollenkaan mieleen lukiessa) Ja sitten muutama oli todella ärsyttäviä! Sellaisia mitkä pitivät kyllä paikkansa, mutta eivät kuitenkaan kokonaa. Esim, kun sanottiin, että solukalvo on läpäisevä (eikö ole puoliläpäisevä?) jne...

    • maria-annika

      Itse vastasin "eos" myös noin seitsemään kysymykseen, en laskenut niiden määrää, mutta kuitenkin about tuon verran. Epävarmempia vastauksia tuli muutamia, tosin myös useita väittämiä, joista olin täysin varma. Paljon olivat laittaneet selkeästi myös nk. kompia, kuten "osteoblasti on luunsyöjäsolu" tai "kollageeni on ihmisen iholla tärkein rasva". Kolmen kysymyksen voin sanoa suoralta kädeltä menneen väärin. Mielestäni oli hyvä koe :)

      Ryhmäkeskustelu meni hyvin meidän ryhmällä. Kaikki saivat sanottua esitettyä omia kantojaan, osa enemmän, osa vähemmän. Paha sitten sanoa, mitä kriteerejä psykologit arvostavat, sillä meidän ryhmässä kaikki olivat mielestäni sosiaalisia ja keskustelutaitoisia, mutta osasivat myös kuunnella.

    • M-lla_

      Meillä oli tosi simppelin tuntuinen pääsykoe Savonlinnassa. Oli 10 min kestävä pyskologin haastattelu (omasta mielestä aika turha, kun vain kyseli mitäs jos en pääse ekaan hakutoiveeseeni, ja mikä on unelma työni......) kai se siitä jotain sitten irti sai ;)
      Sitten oli kirjalliset kokeet, ossai oli lähinnä vain persoonallisuus, logiikka ja laskutehtäviä.. Mutta hyvä fiilis jäi :)

    • minä vaan

      Ite otin sen linjan kirjakuulustelussa että en vastaa yhteenkään kyssäriin "eos" eli menee joko kunnolla pieleen tai sit tulee hiukan paremmat pisteet, saa nähä mite käy.

      Ryhmähaastattelu oli omasta mielestä paljon lepposampi, kaikki sai puhua jotka halusivat, eikä kukaa mun mielestä ainakaan tuntunu siltä ettö klo 13:30 ryhmässä et joku olis yrittäny olla äänessä koko ajan. Kysymys itessää oli sit aika vaikea. "Jos saisit sairaanhoitajana päättä yhden arvon tms mitä media lähtisi edistämään tms niin mikä se olisi ja miksi"

    • jep.

      Onko kukaan tulossa torstaina Saloon sh:n pääsykokeisiin? :)

    • milenaaa

      Samkissa oli tosi helppo koe! Kirjallinen tehtävä oli essee, ryhmätehtävässä höpistiin onnellisuudesta & hyvinvoinnista ja opettajan haastattelukin tuntui sujuvan. Ehkä sitten pisterajat on korkeella, kun se noin helpolta tuntui : / 2 viikkoa odottelua!

    • milenaaa

      Iiik, koskakohan ne tulokset tulee koulujen sivuille? en malttas odottaa : )

    • gfgfhghfhgh

      En mäkään!! Tuliskohan metropoliasta tänään jo se kirje kotiin. Hope so! :)

    • milenaaa

      Samkin listassa ei ainakaan ollut mun nimeä : /

    • gfgfggfg

      Onkohan muilla kouluilla netissä tuollaista listaa... :/ En ainakaan löydä.

      No harmi! Toivottavasti pääset johonkin muuhun hakukohteeseesi :)

    • maria-annika

      Itse sain tänään kirjeen, ja pääsin sisään :) Näytti löytyvän myös valittujen nimilista Metropolian sivuilta. Onnea muille valituille!

    • Enna-

      Pääsin :)!

    • milenaaa

      Muutama piste uupui Tamkistakin, eli en päässy mihinkään : ( voi harmi! toivottavasti 9 kieltäytyis paikasta :P tuskin!

    • mimmimammi

      Pääsin ykköstoiveeseeni Metropoliaan ja lähes täysillä pisteillä vielä. Ihana tunne. Onnea muillekin valituille!!

    • Minä vaan

      Ei voi muuta kuin nauraa :DD "Alin hyväksytty pistemäärä 43,25, Sinun pisteesi 43."

      No toinen varasija sillä heltis että kohtalaiset mahikset kuiteski vielä päästä. Kaveri pääs vuos sit seinäjoelle hoitotyöhön 19:sta varasijalta :)

      Onnea kaikille valituille!

    • Edellen minä

      Mites, onko täällä ketää joka pääs sisään Metropoliaan Hoitotyöhän ja tietää että ei tule ottamaan paikkaa vastaan? :D

      Osaatteko muute sanoa että montako kaveria yleensä suurinpiirtein ei ota paikkaa vastaan, esim puhutaanko 1-3 vai onko niitä lähemmäs 10, että mitenkä?

      • tiitulii

        Pääsin metropoliaan ja mietin pitkään paikan vastaanottamista. Päätin lähteä opiskelemasn. Metropoliaan helsingissä otetaan niin paljon opiskelijoita että luulis n.10 jättävän paikan ottamatta. Itsellä pisteet 44 ja alin hyväksytty 43.25.


    • vavavaikeeta

      Monta kertaa ku yriti ni pääsi.

    • Enna-

      Pääsin onneksi ekalla itse. Ei tarvitse ainakaan jännittää enää :D

    • maria-annika

      varasijalla olijat, ei kannata luopua toivosta. Eräs tuttuni pääsi viime kevään haussa 10. varasijalta ensihoitajaksi, vaikka sisään päässeitä oli muistaakseni vain noin 30. Toki nuo määrät vaihtelevat ihan hirveästi.
      Oma pistemääräni Metropoliaan oli 56p tässä haussa, joten melkosen tyytyväinen olen :)

    • ansku78

      Moikka!

      Mun käsiittäkseni syksyn aikuispuolen haussa ei ole jonotus oikeutta elikkä paikkaa ei voi ottaa vastaan varasijalta. Näin sanottiin yhdestä oppilaitoksesta kun sinne soitin. Se vaan se varalla on siellä koska se automaattisesti sinne vissiin tulee

      Mutta kannattaa tietty varmistaa että onko se oppilaitoskohtainen asia;)

    • minä vaan

      Itse kirjoitin metropoliaan ja kysyin, nimenomaan nuorten puolelta, niin vastattiin että aineskaan metropolian osalta ei pidä paikkaansa että varasijoilta ei kutsuttaisi porukkaa sisään, eli varasijoilla olijoilla on vielä mahikset päästä sisään. Viime syksynä oli kuulemma kutsuttu 14 sisään varasijoilta.

      Huh, kun ehdin jo oikein säikähtää että eikö varaisijoilta otetakkaan porukkaa :D

    • nittenatte

      Pääsin Metropoliaan. Omat pisteet 63, eli eipä paljon paremmin olis voinu mennä. Onnea kaikille munkin puolesta:)

    • -Miutau-

      Moi!

      -hih- Ensimmäinen kerta kun hain ja totaaliseksi yllätyksekseni pääsin sisälle! Tervetuloa Rovaniemi ja Terveydenhoitotyön opinnot :)

      Kysymys kuuluukin, onko muita Roihin terkkariksi lukemaan aloittavia foorumilla? Jos niin pyrähdä kirjoittamaan blogiini terveisiä, pystyy kommentoimaan 'anonyymina' jos itsellä ei tunnuksia ole! :)

      lisäkuulumisia blogissa http://rappusilla.blogspot.com/

    • yumlein

      Pääsin kanssa metropoliaan kätilö sv, pisteitä oli muistaakseni 59.25.
      Olin todella todella yllättynyt että pääsin, sillä syksyllä 2011 alkava koulutus hakutilastoista (koulutusnetti-sivustoilta ) ilmenee, että kuinka monta hakijaa ja ketkä pääsee :

      kaikkia hakijoita kätilöksi : 752
      ensisijaisia hakijoita kätilöksi : 349
      valintakokeeseen kutsuttuja : 126
      valittuja kätilö sv : 32

      Valintakokeeseen kevään 2011 haussa piti olla vähintään 30 pistettä, että kutsuttiin, ja sisään pääsi silloin 52.25 pisteellä.

      Voin sanoa, että en kyllä itse olisi päässyt kätilöksi, jos en olisi kirjoittanut biologiaa ylioppilaskirjoituksissa, siitä oli niin vahva pohja, että ymmärsin fysiologia ja anatomia-kirjan kysymyksiä. Hoitotyön etiikka oli taas toisenlainen kirja, yritin parhaani mukaan painaa mieleen. Osallistuin aktiivisesti ryhmähaastatteluun ja yritin antaa eri näkökulmia aiheeseen. Luin pääsykokeisiin 2 viikkoa.

    • egsg

      Itse luin 2kk ja pääsin sisälle. Jännitin ryhmäkeskustelua niin paljon ja päätin osata kirjat sitten ulkoa. No ekalla yrittämällä meni joten rankka työ palkittiin vaikka olisi vähemmälläkin varmaan jäänyt mieleen.

      Etiikka oli tuskaa, bilsa-fysio osio taas lukion kertausta vaan.

    • sairaanhoitajatar

      Onko ketään sairaanhoitajaopiskelijoita Tamkiin (aikuispuolelle) tulossa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe