tupakoinnin lopetusta seurannut hengenahdistus

tupaKK

Hei!
Lopetin tupakoinnin 6 viikkoa sitten. Tupakoin reilun 10 vuotta, n.15 tupakkaa/pv. Lisäksi minulla on joitain melko lieviksi luokiteltavia allergioita, mm.siitepöly ja jotkut eläimet. Meillä on kuitenkin lemmikeinäkin 2 kissaa. Kun poltin, oli minulla satunnaisesti hengenahdistusta. Nyt tupakoinnin lopettamisen jälkeen hengenahdistus-oire on vain pahentunut. Toiset päivät sujuvat hyvin (täysin ilan hengenahdistusta), mutta välillä hengenahdistus on sietämätöntä (=kykenen nukkumaan ja keskittymään että henki kulkisi). Onko muilla ollut samanlaista oiretta? Vinkkejä, kiitos! Onhan tämä todella turhauttavaa. Niin, lisätietona että lopetin kerrasta, ilman apuvälineitä.

35

18234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minävaan30

      oletko varma ettei ahdistuksesi johdu mistään muust kuin lopettamisesta? mulla kans ollu lievää hengenahdistusta koko ajan päällä, tupakkaa en ole polttanut muutaman päivän koska ei vain tee mieli kun ahdistaa.. silloin kun poltin en ehkä huomannut ahdistusta niin paljon kun nyt..koska keskityn siihen liikaa ja kun olen esim. puoli päivää poissa kotoa, tunnen että muualla henkeä ei ahdista yhtä paljon. olen miettinyt että mitä jos meillä on homevauriota asunnossa.. muutama vuosi sitten sairastuin siitepölyalergiaan..ennen täysin terve.

    • Emmu

      Mulla ihan sama juttu. Ja ystävälläni myös. En ymmärrä mistä johtuu kun ei ahdistunut silloin kun poltin. Ihan kuin ei saisi vedettyä keuhkoja täyteen. Kuin ei olisi seinämiä koko keuhkoissa. prkl.

      • Anonyymi

        OTA YKS RÖÖKI NI HENKI KULKEE PAREMMIN...


      • Anonyymi

        Sama juttu täällä. Lääkäri suositteli minulle diapam 5mg 3x päivässä ja se on auttanut. Se avaa hermoja kuulemma, mutta ei yli yli 6 vko hoitoja koska tulee fyysistäkin riippuvuutta ja taas ahdistaa


    • kyllä

      No en ole ku 5 päivää ollu ilman mut jotenki hengitystä ahdistaa oudosti ja viddumaisesti

    • astmaatikkko

      Itselläni on ruvennut olemaan hengenahdistusta sen jälkeen kun vähensin tupakointia, välillä olen muutaman päivän polttelematta ja välillä poltan muutaman ja seuraavana aamuna ei henki kulje. varmaan jotai vieroitusta tapahtuu keuhkois. Itsellä on astma ja allkergioita ja meillä on kissa.

    • astmatupakki

      Ennen vanhaan tupakkaa käytettiin astmalääkkeeksi.Apteekissa myytiin astmatupakkaa,laajentaa henkityskanavia.Usein kun lopettaa polttamisen,laukeaa astma.

      • Anonyymi

        Uskon tähän. Minulla on vaikeat eläin- ja siitepölyallergiat ja kun nuorena aloin tupakoimaan huomasin, että tupakan polttaminen auttoi hengenahdistukseen, jos avaavaa ei ollut saatavilla. Eräälle lääkärille hiljattain kerroin huomiostani ja väitin että olen hoitanut astmaani tupakoimalla, on helpompi olla niin lääkäri ymmärsi mistä puhuin mutta tietenkään ei voinut suositella tupakkaa itsehoitolääkkeeksi muiden haittavaikutusten takia. Nyt olen ollut muutaman päivän tupakoimatta ja ehkä huonoon aikaan kun siitepöly ja katupöly, mutta katsotaan kuinka käy. Jos allergioita ja astmaa niin en kyllä käsitä miksi eläimiä pidätte tai ette hanki siedätyshoitoa. Tupakan hinnassa säästää nopeasti siedätyshoidon hinnan, ehkä hengenahdistuskin helpottaa niin. Lääketeollisuus on kova bisnes, itse valittava kumpiko parempi, vetää röökiä vai avaavia suihkeita, mistäpä sitä maallikko tietää mitä avaavat tekee pitkässä juoksussa. Vaikuttaako esim. verisuoniston heikkenemiseen..ja tämä ihan omasta hatusta vedetty ajatus.


      • Anonyymi

        Tämä on totta. Tupakkaan lisätään ammoniakkia laajentamaan keuhkorakkuloita, jotta nikotiini imeytyy paremmin.


    • kyllä se siitä

      Olen kuullut, että noin käy monelle tupakoinnin lopettamisen jälkeen, myös jos on keuhkoahtaumatauti. Kun aikaa kuluu, tilanne helpottuu. Keuhosi ovat hieman ymmällä kun eivät saa enää torjua myrkkyä.

    • Stumpannut

      Mulla samanlaiset oireet. Tupakoidessa ne olivat lievät/kohtalaiset. Nyt on vasta toinen päivä lopettamisesta ja hengenahdistus on aika kovaa. Hyvä puoli on siinä että tiedän tupakan lamauttavan keuhkoja ja hävittämään keuhkojen värekarvoja. Keuhkojen toimintaa varmaan korjautuu nyt pikkuhiljaa normaalille tasolle josta johtuu "elimistön ylireagointi" ja immuunipuolustuksen lisääntyminen keuhkoissa. Tulehdus lisääntyy jotta "tupakansavulla pilantuneet" solut voisivat kuolla ja niiden tilalle pääsisi kasvamaan uutta tervettä kudosta. :)) Kärsin myös allergioista, astmaatikkoja on suvussa. Eli minullakin (immunniteetillä) on taipumusta ylireagoida tiettyihin kemiallisiin yhdisteisiin joita vapautuu tässä "puhdistautumisprosessissä". Kiva kun en ole ainut tämän asian kanssa. Voi toki olla myös psykologinen osuus tässä, mutta pysykäämme vahvoina päätöksessämme. Eiköhän tämä on kohta ohi ja pääsemme hengittämään vapaasti :))

      • Anonyymi

        Jep,on näköjään kaikenlaisia tuntemuksia,kun vielä koen vahvasti asiat.Ahdisti kovasti ruumiillisesti sekä henkisesti,ennen lopetusta.Kai se jotenkin valmisti.Loppu ajasta tein tupakat niin,että pistin filttereitä enemmän,tupakan osuus pieneni asteittain.Nyt on helpompi hengittää,periksi ei anneta.


    • tupakoimatta

      reilu vuosi ilman röökiä tuota ahdistus tunnetta koen ajoittain aluksi luulin kun tuota painoa alkoi tulla lisää suunilleen kilo per kuukausi tulee siitä mutta eipä ole iltaisin kun menen nukkumaan tuntuu useasti että happi loppuu ,tosin nykyisin vähemmässä määrin, keuhkot kuvattiin tammikuussa ei muutoksia ja tervan näköisiä limaklönttejä tulee vieläkin

      • 53534534

        Painonnousu ihan normaalia tahtia, voi mennä vielä seuraavakin vuosi, sitten alkaa tasaantua. Lopettamisesta saattaa puhjeta allergiaa, tulee yliherkkyyttä tai muuta senkaltaista ongelmaa. Liikuntaa kannattaa harrastaa ja paljon.


    • neititalonmies

      Sama täällä, Ventolinea menee nykyään päivittäin, tupakoidessa en tarvinnut astmalääkkeitä ollenkaan, ainoastaan keväisin. nyt ollut yli vuoden tupakoimatta ja tilanne on edelleen huono. Ventoline kyllä tehoaa. lisäksi lihoin toistakymmentä kiloa. Näillä tiedoin en kyllä olisi edes lopettanut ikinä.

      • Anonyymi

        Mulle tuli psori ja diabetes. Kannattiko lopettaa...


    • Tinderoinen

      Tulee vanhaan ketjuun tekstiä mutta piti ihan kirjoitella. Minä sairastuin kun lopetin. Astma paheni. Tottahan se että tupakka avaa hetkeksi mutta ei sen takia kannata enää polttaa... Mutta nämä hermot. Jatkuvasti raivon partaalla. Mies tupakoi ja se saa ärsyyntymään. Kohta poltan itsekin. 2 kk takana ja ed haistelen tupakan hsjua miehestäni. Mietin jopa että jätän kun ei ole kannustajaa, koska keuhkoni eivät ole kunnossa koko elämän läpi jatkuneesta astmasta. Ihana suku perimä. Heittääkö mies menemään? Hän on sitä mieltä että ei ole mitään väliä vaikka haisee tupakalle. On sillä väliä!

      • Anonyymi

        toi on perseestä että jos itte lopettaa niin aletaan moralisoimaan kaikkia muita. ihan paskaa touhua. joko olet ilman tai et ole. ei ole miehesi ongelma sinun tupakoimattomuus. tietenkään ei saa polttaa vieressä vaikka autossa yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        toi on perseestä että jos itte lopettaa niin aletaan moralisoimaan kaikkia muita. ihan paskaa touhua. joko olet ilman tai et ole. ei ole miehesi ongelma sinun tupakoimattomuus. tietenkään ei saa polttaa vieressä vaikka autossa yms.

        Ne entiset käyttäjät on niitä pahimpia natseja, oli kyseessä nikotiini tai alkoholi


      • Anonyymi

        On sillä tupakanhajulla väliä.Ei huvita edes suudella tupakanhajuista miestä.Jopa se haju tulee ihosta läpi.Ei kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sillä tupakanhajulla väliä.Ei huvita edes suudella tupakanhajuista miestä.Jopa se haju tulee ihosta läpi.Ei kiitos.

        Tyypillistä naista. Ainoa mikä kiinnostaa on joku pussailu ja muu hellyys*aska. EI mikään ihme, että naisen euro on alle euron.


    • lopettanut

      hei ! itse aloitin tupakoinnin 14 vuotiaana skidinä ja olen polttanut tähän 21 vuotiaaseen asti noin 15-17 tupakkaa päivässä joka on aivan hirveä määrä joskus on jopa mennyt enemmänkin jos on ollut tylsää ja nyt 21 vuotiaana lopetin tupakoinnin ja sen seurauksena on tullut hirveitä hengen ahdistuksia ja tuntuu sellainen hirveä paine rinna kohalla kun yrittää hengittää sellainen tiukan oloinen hengitys ja sitten on ollut sellaisia tarkkaavaisuus ongelmia jos yrittää keskittyä johkin niin silmät menee kipeäksi helposti mutta onkohan ihan normaalia että kehkoja ahdistaa kun on lopettanut ? onko se vain jokin kuuluisa vieroitusoire kun kehkot sopeutuu terveelliseen elämään?

      • Anonyymi

        Ihan normaalia,siinä voi olla mitä tuntemuksia vaan,mutta älä anna periksi.


    • Miumau7

      Mulla alkoin myös ahdistamaan hengittäessä lopettamisen jälkeen! Mitään ongelmia ei ollut, kun poltin. En siis toki aijo aloittaa uudestaan, mutta ihmettelen mistä johtuu. Itselläni ei ole astmaa, tai allergioita :o

    • Famara

      Tääläkin hengenahdistuksella oireileva adtmaatikko. Tupakoinnin lopettamisesta on nyt kymmenisen kuukautta. Minulla on astma, jonka kanssa minäkin pärjäsin ok tupakointiaikana. Loppukesästä alkoi hapensaanti vaikeutua vesijuostessa. Olen joutunut vähentämään liikuntaa, kun avaavasta lääkkeestä ei ole enää vastaavaa hyötyä. Liikuntavaihtoehdot ovat muutenkin rajalliset nivelrikon takia. Tänään olin keuhkokuvassa, spirometriat ja rasituskokeet tulossa. Toivottavasti tämä selviää, ei oikein naurata, liikunta on tärkeä juttu elämässäni.

    • Anonyymi

      Onko nää tosi ? Niin paljon ongelmia tupakoinnin lopettamisesta ?
      Hyvä kumminkin, että pääsitte eroon ! Kai haittaoireet joskus häviää
      ja eikö ne ole pienempi haitta kuin keuhkojen ja verisuonten tuho ?

      • Anonyymi

        Yks oire on että kurkussa kutittaa. Siksi että uudet kurkkukarvat kasvavat.

        Luulisin että kyse on jostain ihan muusta.
        Olisiko aiheellista pyytää päästä röntgeniin?

        Hyvä että lopetitte!


    • Anonyymi

      Seitsemän kk mennyt ilman tupakkaa.Sairastuin kohta ,kun lopetin.Hengenahdistus kova.Keuhkokuvat ja sydän tutkimus,koska epäiltiin sepelvaltimotautia.Ei mitään terveet.Hengen ahdistusta joka päivä.Olin syyskuussa kyllä 2 viikkoa kipeä,mutta ei koronaa vaikka oireet olivat .Tuntuu pahalta ,kun varjelemaan terveyttä alkaa niin kipeä koko ajan.

    • Anonyymi

      Veikkaan että kyse on elimistön vastuskuskyvyn laskusta. elimistö taistelee koko ajan tupakan haittoja vastaan, se aika-ajoin tuleva hengenahdistus eli tulehdustilan pahentuminen on tätä ja elimistö taistelee sen pois. Mutta kun lopettaa tupakanpolton niin vastuskyky heikkenee ja muut hengitykseen vaikuttavat tekijät saa enemmän valtaa.

      Mutta kuten joku taisi mainita niin onko asunto terve?
      No aihe on siis tosi vanha jo niin en tähän odotakkaan vastausta mutta kirjoitan omista kokemuksista. Mun ex asunnossa mulla oli jatkuva astmalääkkeiden käytön tarve, brikanyyli meni ihan säännöllisesti ja mistä seuraa käsien vapina kun siitä saa yliannostuksen helposti. Miksi, homekämppä!
      Nykyisessä asunnossa ei ollu astmalääkkeille enää mitään tarvetta.

    • Anonyymi

      Olen viimeksi tupakoinut 6,5 vuotta sitten. Sitä ennen yli 40 vuotta. Tupakoimattomana olen tarvinnut Ventolineä ja minulla selkeästi hengenahdistus lisääntynyt tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Sama ilmeni myös varhaisemman tupakkalakon aikana. Ikävä kyllä tätä aihetta ei haluta keskusteluun, edes akateemisen tutkimisen tai tiedonhalun vuoksi. Olen pyrkinyt etsimään tieteellisiä tutkimuksia tupakoinnin lopettamista seuraavista haittavaikutuksista. Kyllä niitä on, mutta niitä ei ilmeisesti haluta näkyville. Useimmiten kopioidaan vain nikotiinikorvausvalmisteiden kauppiaiden hyötylistoja ilman niitä tukevaa tutkimusta. Olen aikanaan törmännyt ensimmäiseen USA tutkimukseen, jossa lapsuusiän astmaa sairastaneilla keuhkojen toimintakapasiteetti heikkeni tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Nyt löysin viitteitä tutkimukseen, jonka mukaan 1,6%-4,2%:lla lopettajista on ilmentynyt astmaa ja miten tupakoinnin lopettaneet useasti kokevat näitä oireita. Huom! vain siis pienellä vähemmistöllä tutkimuksen mukaan näin on todettavissa, mutta heille se on todellisuutta. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11589354/

      Suomalainen tuore tutkimus toteaa näin:"Recent quitting of smoking was related to increased risk of both atopic (aOR 4.91, 2.26-10.65) and non-atopic (aOR 4.37, 1.87-10.21) asthma. Having quitted smoking over a year ago was related to increased risk of non-atopic asthma (aOR 1.57, 1.08-2.28), mainly in men (aOR 2.03, 1.06-3.88)." https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34667592/

      En suosittele tupakointia kenellekään ja kannustan muita lopettamaan. Itse jatkan ilman tupakkaa niin kauan kuin terveys kestää ;)

    • Anonyymi

      Sama juttu täällä. 3kk sitten lopetin ja tuntuu siltä että en saa hengitettyä yön aikana ja jou myös avaa ikkunan. Hengitellä että voisin olla mskuu asennossa Kiristää ankarasti keuhkojen kohdalla. 1996 todettiin skolioosi ja aloin liikkuu paljon, mut ainoa joka on ollut avuksi on ylätaljavedot. Kun poltin niin ei ahdistanut niin paljon, mutta lääkärin mukaan se johtuu päästä vaikka fysiatrian erikoislääkäri sanoi että päässä ei ole mitään vikaa, vaan ala ja keski selässä on runsaasti skolioosia konveksia, josta luunokkaa vasemmalle ja painaa sydämen kohdalla ja vasemmalle puolelle keuhkoon..

    • Anonyymi

      2 kk takana lopettamisesta.41 vuotta tupakointia,keuhkoahtaumatauti ja sepelvaltimotauti lisäksi.Hengitys menee tiukalle,lopetuksen jälkeen. Lumitöiden,ja liikunnan harrastaminen lähes loppuu ,lopettamisen jälkeen.Syy luultavasti hemoglobiinin muutokset. Ennen lopetusta 190 ,lopetuksen jälkeen 164.

      • Anonyymi

        Sama homma, onko kunto palautunut?Hemoglobiini tippui myös 190 .stä 160.een. Verenpaine nousi ja liikunta hiipui. Aloitin tupakoinnin uudelleen, oireet hävisi. Nyt pitäisi yrittää uudelleen lopettamista.


    • Anonyymi

      Kuusi kuukautta takana 30 vuoden tupakoimisen jälkeen. Lopettamisesta ensimmäinen viikko meni vieroitusoireiden kanssa taistellessa ja siitä seuraavat kaksi viikkoa tuntui jo paremmalta. Sen jälkeen alkoi hengenahdistus ja sairasteluputki, joka on kestänyt näihin päiviin asti ja jatkuu edelleen tätä kirjoittaessa. Lähes jatkuvasi räkäinen olo ja limaa nousee koko ajan. Hapenottokyky on parantunut kuitenkin samaan aikaan huomattavasti. Rinnan kohdalla tuntuu suhteellisen usein siltä kuin rintakehän alue olisi tulehtunut/kuumeessa. Hyvin outoja tuntemuksia ja sitten voi mennä taas muutamia päivä tai jopa viikko, että olo tuntuu lähes täysin normaalilta. Lopettamisen alkuaikoja verraten olo on kyllä parantunut, mutta ei tämä kyllä mikään hyvä ole edelleenkään. Tämä räkäisyys ja liman rykiminen kurkusta pois on suhteellisen epämiellyttävää... Nähtäväksi jää kuinka pitkään tässä menee, että keuhkot tottuvat tupakattomaan elämään.

    • Anonyymi

      Hyvä että löysin tämän ketjun. Poltin yli 40 vuotta, nyt ilman 3 kuukautta, lopetin ilman apuvälineitä enkä ole hyppinyt seinille, hyvin meni. Nyt on paino noussut yli viisi kiloa, maha kasvaa kuin odottavalla. Mulla on aina ollut rasitusastma, lievä, ei lääkitystä kuin joskus pahassa flunssassa. Nyt on välillä vaikea hengittää, pääasiassa kävellessä ottaa keuhkoon, ei koskaan silloin kun tupakoin. Ajattelin sen johtuvan siitä kun maha kasvaa ja painaa keuhkoihin, raskaana olleet tietää tunteen, mutta mun olo on kuin heti synnytyksen jälkeen kun maha häviää ja keuhkot hakevat paikkaansa. Lihomisen vuoksi alkoi selkäsärkykin enkä pysty kävelemään kuin muutaman sata metriä, ei siis voi liikunnalla laihduttaa, helvetinmoinen kierre! Odotan kesää että pääsisi fillaroimaan, sen selkä kestää. Mutta miksei näistä lopettamisen haitoista puhuta mitään?! Tekisi mieli polttaa pari tupakkaa päivässä että saisi hengitettyä, mutta tuskin se jäisi pariin tupakkaan. Limaa ei ole tullut missään vaiheessa, kuivaa yskää hiukan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe