Uuusi C-Mersu Renaultin moottorilla

C-Klasse

2013 markkinoille tulevan uuden C-Mersun yksi moottorivaihtoehto on lehtitietojen mukaan Renaultin toimittama 1.6 l (perus)diesel. Kun Renaultia usein pidetään (eikä ehkä syyttä) hiukan laaduttomana tuotteena, niin onko renaultin moottori Mersun keulalla laadukkaampi kuin sama moottori Renaultissa?

58

16204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antero

      Rukoilen ja toivon, että kyseessä olisi pelkkä huhu taikka perätön tieto. Rellun "pänikkä" on pänikkä, vaikka sen pistäisi Hornettiin.

      • Tietäjä

        Rukouksiisi on vastattu MB:n A -sarjan pienin diesel tulee Dacia:lta.


      • Oikea moottori

        Renault on euroopan suurin diesel moottorien valmistaja,joten laatu on kohdallaan,montako takaisin kutsua olet kuullut renaultista ?
        Mersulla on jo puolen kymmentä ennenkuin auto on edes asiakkaalla. !!!


    • luetaan oikein

      Ei ole tulossa suinkaan C- sarjalaiseen. Tarkoituksena on saada Renaultilta alkaen moottoreita tuleviin etuvetoisiin autosarjoihin. Sarjoina siis tulevat olemaan uusi A ja CLC.

      • C-Klasse

        Saksan Auto Bildin numerossa 5 (3.2.12) kyllä todetaan, että "perusdieselmoottori" uuteen C-sarjalaiseen tulee Renaultilta. Samassa jutussa on myös kuva tästä uutuudesta koeversiona eli naamioituna (lähes) tunnistamttomaksi. Voihan se tosin olla, että Mersunkin ajatukset muuttuvat tämän moottorin suhteen ja onhan markkinoille tuloonkin vielä aikaa yli vuosi, joten katsotaan kuinka käy.


    • Stuttengarden

      Onko kuulunu tuosta uuden C:n motista että kuka toimittaa vai tekeekö mersu itse sen?

    • mesemies

      No on edes yksi hyvä osa märsussa sitten, nimittäin moottori. Loput autosta ruostetta ja sähkövikoja

    • Dacia1

      A -sarjan pienin diesel tulee Dacia:llta.

      • Siis Renaultilta

        Niin, siis Renaultilta.


    • KYLLÄ NAURATTAA

      ha ha ha ha ah aha RELLU JA MESE YHDISTYY SAA NÄHÄ MITÄ PASKAA SYNTYY! SE ON VÄHÄN NIINKUIN AJOKOIRA JA MÄYRÄKOIRA RISTEYTETTÄIS

      • MESEN MORSIAN

      • tonttutorvinen1

        Anteeksi, nyt en ymmärrä?


      • vai etkö
        tonttutorvinen1 kirjoitti:

        Anteeksi, nyt en ymmärrä?

        HALUA YMMÄRTÄÄ! NOLOA NOLOA KUVITELKAA RELLU JA MESE VOI JEESUS ETTÄ NAURATTAA


      • handeande
        vai etkö kirjoitti:

        HALUA YMMÄRTÄÄ! NOLOA NOLOA KUVITELKAA RELLU JA MESE VOI JEESUS ETTÄ NAURATTAA

        Johan se uusi Mersun pikkupaku Citan on alkuperältään ja tekniikaltaan Mersu, vain vähän Mersuehostusta ja hallintalaitteita vaihdettu. Näin ne saksalaiset ovat hokanneet, että ranskiksissa on ainesta ainakin koneiden puolesta. Tuleehan Rellulta ja PSA:lta erinomaisia dieseleitä ja Tohjokin alkaa Hi-Acen tilalle tehdä PSA-tuotteeseen perustuvaa Proacea, että näin!


      • handeande
        handeande kirjoitti:

        Johan se uusi Mersun pikkupaku Citan on alkuperältään ja tekniikaltaan Mersu, vain vähän Mersuehostusta ja hallintalaitteita vaihdettu. Näin ne saksalaiset ovat hokanneet, että ranskiksissa on ainesta ainakin koneiden puolesta. Tuleehan Rellulta ja PSA:lta erinomaisia dieseleitä ja Tohjokin alkaa Hi-Acen tilalle tehdä PSA-tuotteeseen perustuvaa Proacea, että näin!

        Siis tarkoitin alkuperältään Renaulta, sori kun karkasi.....


      • yhteistyötä
        handeande kirjoitti:

        Siis tarkoitin alkuperältään Renaulta, sori kun karkasi.....

        Niin tämä uusi Mercedes Kangoo = Renalt Citan, maski ja logo vaan on vaihdettu.


      • Laadun

        Sähkölaitteiden ohjainkortit tulevat mistä tulevat?Laatu tuntuuolevan hakusessa.Sähköosien toimittaja on se joka halvimmallatuottaa osia laadustatinkien.Merkkiä en syyllistä vaan autotehtaidenlaadunvalvontaa.Laitteiden alihankkijat vakuuttavat laadusta ja laadunvalvonnastatietämättä mitä tarkoittaa laatu.Ainoastaan massatuotanto sekä liikevaihto merkkaavat jotain.


      • E220_CDI
        Laadun kirjoitti:

        Sähkölaitteiden ohjainkortit tulevat mistä tulevat?Laatu tuntuuolevan hakusessa.Sähköosien toimittaja on se joka halvimmallatuottaa osia laadustatinkien.Merkkiä en syyllistä vaan autotehtaidenlaadunvalvontaa.Laitteiden alihankkijat vakuuttavat laadusta ja laadunvalvonnastatietämättä mitä tarkoittaa laatu.Ainoastaan massatuotanto sekä liikevaihto merkkaavat jotain.

        Minkä korimallin minkä vuosimallin mikä kontrolleri on vika-altis?


    • KERRANKIN JÄRKEÄ

      Mersu alkaa itsekkin uskoa että oma tekniikka ei kestä, vaan Renaultin tekniikka nostaa Mersun luotettavuuden taas uudelle tasolle- LAATU TASOLLE.

    • oikea suuntaus

      Vielä kun Mercedekseen saisi ranskalaisilta sähkö- ja alustan osat, niin sitten alettaisiin puhua todellisesta huippu autosta. Mesessähän kyseiset osat ovat halpis laatua ja aina niissä on jotain häikkää. Chryslerinkin omistajat valittavat että mesen alustan osat ja sähkökomponentit ovat niitä vikaherkkiä ja ovat tahranneet chrysyn maineen, vaikka tietysti mesen tekijät muuta väittävätkin. Mutta onneksi mese on jo valinnut Ranskalaisen moottorin autoonsa ja kun homma pelittää satavarmasti, niin varmasti tulevaisuudessa nähdään muutakin Ranskalaista tekniikkaa mesen kuorissa.

    • faarao443

      joo ei tää silleensä ole outoa

      onhan reunaltin moottoreita ja tekniikkaa käytetty nissan,volvo, bmw ja onko jopa muissakin merkeissä käytetty näitä juttuja

      ja sen lisäksi rellun koneet ovat halpoja niin niitä on hyvä laitella pellin alle

      niin no mut on siinä se hyvä puoli että ei tarvi enään mersumiestenkään öykkäröidä kun laitetaan rellun juttuja mersuun :D

    • autoinssi

      Täytyy olla mersujuntti, jos elää siinä ajatusmaailmassa, että vain mersu osaa tehdä moottoreita. ja yleensä autoja. Jos nyt vaikka vilkaistaan tuonne autourheilun puolelle, niin Formula ykkösissä Renault juhlii. Rallipuolella sitikka on pistämätön.
      Ollaan tultu autotekniikassa sille vuosituhannelle, jossa kilpailu on vapaata ja insinöörit osaavia. Eikä ne kaikki inssit ole mersulla töissä.

      • Haaskoo

        Ranskanpulla on ranskanpulla!Hilloapäälle ja herkuttelemaan.Ranskalaisesta autosta toistamieltä.Kaveri osti sellaisenpelin vieläpä uutena.Olipa korjaamoiden onni rahaa paloi rutkasti vaihtaa ei ymmärtänyt.Kunnes konsanoi box eikä loppua korjauksista tullut.Samoin kävi myös toiselle kaverilleni.Hirvittää nuo Ranskalaiset takuu-aikana pärjää entä sitten takuunjälkeen?Kiva seistä maantiellä 20c pakkasessa tiepätkällä ei missään talvikamat ja perhekyydissä.


      • C_180_T_A_S205

        Minä herkuttelin ranskanpullalla (Peugeot 406 ST 2.0 vm. 1996) lähemmäs 17 vuotta enkä ymmärtänyt vaihtaa, koska ei ollut tarvetta. Korjausmurheet eivät olleet suuren suuria eivätkä kalliita, mutta matkanteko oli maittavaa.

        Auto on tiedossani ja liikenteessä edelleen. Syksymmällä täyttyy 20 vuotta.

        PSA-yhtymän (Peugeot, Citroën) pienemmässä HDI-dieselmoottorissa (1,6 l) kuuluu olleen voiteluongelmia, joilta isompi on välttynyt. Renaultin 1,6-litraisestakaan en ole kuullut pahaa sanottavan.

        Ranskalaista dieselmoottoritekniikkaa kammoksuva voi aina hypätä ”Rellun koneen” yli ja tarttua Mersun omaan 2,1-litraiseen (joka lienee näinä aikoin korvautumassa Mersun omalla uudella 2-litraisella).

        Omat vuotuiset kilometrini ovat toistaiseksi puoltaneet bensakoneissa pysymistä ja ne ovat 1,6 litran luokassakin Mersun omia.


      • Anonyymi
        C_180_T_A_S205 kirjoitti:

        Minä herkuttelin ranskanpullalla (Peugeot 406 ST 2.0 vm. 1996) lähemmäs 17 vuotta enkä ymmärtänyt vaihtaa, koska ei ollut tarvetta. Korjausmurheet eivät olleet suuren suuria eivätkä kalliita, mutta matkanteko oli maittavaa.

        Auto on tiedossani ja liikenteessä edelleen. Syksymmällä täyttyy 20 vuotta.

        PSA-yhtymän (Peugeot, Citroën) pienemmässä HDI-dieselmoottorissa (1,6 l) kuuluu olleen voiteluongelmia, joilta isompi on välttynyt. Renaultin 1,6-litraisestakaan en ole kuullut pahaa sanottavan.

        Ranskalaista dieselmoottoritekniikkaa kammoksuva voi aina hypätä ”Rellun koneen” yli ja tarttua Mersun omaan 2,1-litraiseen (joka lienee näinä aikoin korvautumassa Mersun omalla uudella 2-litraisella).

        Omat vuotuiset kilometrini ovat toistaiseksi puoltaneet bensakoneissa pysymistä ja ne ovat 1,6 litran luokassakin Mersun omia.

        Tyypillisiä toimintahäiriöitä
        M274- ja M270-moottorit ovat vakuuttavan luotettavia. Meihin on oltu moneen otteeseen yhteydessä moottoreiden korjaamiseksi ja aina, jos ajettu alle 100 000, vian syynä oli erittäin huolimaton käyttö ja täydellinen huoltotarve. Oikea-aikaisella huollolla moottorin suunnitteluvirheet alkavat näkyä vasta 100 000 km:n ajon jälkeen.
        Hidas käynnistys ja metallista rätintää käynnistyksen yhteydessä
        Joskus tällaisella tursalla syttyy myös "Check Engine" -merkki kojelaudassa. Tämä osoittaa selvästi, että diagnostiikkaa tarvitaan. Yleensä diagnostiikka osoittaa voimakasta kulumista kaasunjakelumekanismin imu- ja pakoakseleissa. Ne korvataan uusilla.


    • kaik man

      Mielestani jos Mersu yrittaa pitaa kiinni 'Premium'-arvostaan niin ei pitaisi olla yhtaan mallia jossa on 1.6-moottori, varsinkaan diesel.

      Diesel-moottorit kuuluvat traktoreihin, takseihin, rekkoihin ja muihin ammattivehkeisiin.

      Premium-luokan autoissa ei ole diesel-moottoreita eika noin pienia moottoreita,

      Seuraava vaihe on etta mersuka valmistetaan Kiinassa.

      RIP mersu.

      • benzforever

        Taidat olla menneisyyden vanki, kannattaisikohan pikkuhiljaa alkaa heräilemään nykyaikaan?


      • C_180_T_A_S205

        Typerää sinänsä kommentoida useamman vuoden takaista postausta, mutta Mersu ei todellakaan ole ainoa valioluokan (premium-) autojen valmistaja, jolla on ohjelmassaan dieselmoottoreita. Alfa Romeo, Audi, BMW, Lexus, Jaguar, Porsche ... kukapa puuttuisi joukosta?

        Itse tyydyin omassa C-Mersussani (S205) 1,6-litraiseen bensakoneeseen enkä pidä autoani lainkaan alimoottoroituna. Kiihtyisi 0–100 km/h alle 9 sekunnissa ja ylittäisi suurimman Suomen tieliikenteessä sallitun nopeuden reilulla satasella, jos olisi tarvetta. Ei ole vielä ilmennyt.

        Nykäisin kuukausi sitten yli tonnin painoiseksi kuormattua jarrullista teliperäkärryä yli 600 km eikä veturiksi valjastettu juhtani tuntunut potevan hengenahdistusta. Matkan keskikulutus ajotietokoneen mukaan 9,1 l / 100 km keskinopeudella 74 km/h. Kuormaa vetoautossakin satoja kiloja. Paluumatka ajettiin keskinopeudella 78 km/h eli osa matkasta ehkäpä vähän ylinopeuden puolellakin, kulutus 8,4 l / 100 km.

        Teho 115 kW (156 hv) ja vääntö 250 Nm laajalla käyntinopeusalueella olivat pari-kolme vuosikymmentä sitten litran verran suurempaan kuutosmoottoriin ja vastaavasti suurempaan janoon yhdistettäviä lukuja.

        >Seuraava vaihe on etta mersuka valmistetaan Kiinassa.

        Tuo vaihe on tässä ja nyt. Esimerkiksi C-mallisarjaa valmistetaan nykyisin päätehtaan (Bremen, Saksa) ohella USA:n Alabamassa, Etelä-Afrikassa ja – missäpä muuallakaan kuin juuri Kiinassa! Minua tämä tosiasia ei kirpaise tippaakaan.


      • ehkä_bensa
        C_180_T_A_S205 kirjoitti:

        Typerää sinänsä kommentoida useamman vuoden takaista postausta, mutta Mersu ei todellakaan ole ainoa valioluokan (premium-) autojen valmistaja, jolla on ohjelmassaan dieselmoottoreita. Alfa Romeo, Audi, BMW, Lexus, Jaguar, Porsche ... kukapa puuttuisi joukosta?

        Itse tyydyin omassa C-Mersussani (S205) 1,6-litraiseen bensakoneeseen enkä pidä autoani lainkaan alimoottoroituna. Kiihtyisi 0–100 km/h alle 9 sekunnissa ja ylittäisi suurimman Suomen tieliikenteessä sallitun nopeuden reilulla satasella, jos olisi tarvetta. Ei ole vielä ilmennyt.

        Nykäisin kuukausi sitten yli tonnin painoiseksi kuormattua jarrullista teliperäkärryä yli 600 km eikä veturiksi valjastettu juhtani tuntunut potevan hengenahdistusta. Matkan keskikulutus ajotietokoneen mukaan 9,1 l / 100 km keskinopeudella 74 km/h. Kuormaa vetoautossakin satoja kiloja. Paluumatka ajettiin keskinopeudella 78 km/h eli osa matkasta ehkäpä vähän ylinopeuden puolellakin, kulutus 8,4 l / 100 km.

        Teho 115 kW (156 hv) ja vääntö 250 Nm laajalla käyntinopeusalueella olivat pari-kolme vuosikymmentä sitten litran verran suurempaan kuutosmoottoriin ja vastaavasti suurempaan janoon yhdistettäviä lukuja.

        >Seuraava vaihe on etta mersuka valmistetaan Kiinassa.

        Tuo vaihe on tässä ja nyt. Esimerkiksi C-mallisarjaa valmistetaan nykyisin päätehtaan (Bremen, Saksa) ohella USA:n Alabamassa, Etelä-Afrikassa ja – missäpä muuallakaan kuin juuri Kiinassa! Minua tämä tosiasia ei kirpaise tippaakaan.

        "Itse tyydyin omassa C-Mersussani (S205) 1,6-litraiseen bensakoneeseen enkä pidä autoani lainkaan alimoottoroituna. Kiihtyisi 0–100 km/h alle 9 sekunnissa ... Teho 115 kW (156 hv) ja vääntö 250 Nm laajalla käyntinopeusalueella olivat pari-kolme vuosikymmentä sitten litran verran suurempaan kuutosmoottoriin ja vastaavasti suurempaan janoon yhdistettäviä lukuja."

        En ole ajanut tuollaisella koneella olevalla, enkä varsinkaan Keski-Euroopan vuoristoisilla pitkien nousujen moottoriteillä matkalastissa, eli en osaa ottaa kantaa koneen toimivuuteen ja miten vaikkapa liikennehidasteen jälkeen jaksaa lähteä noissa suurissa nousuissa uudestaan matkavauhtiin vai joutuuko sitä "kiduttamaan".

        Kuitenkin keskeinen epäilys on se, miten noista pienistä koneista voidaan kiskoa ko. teholukija irti ilman koneen pitkäikäisyyden riskeeraamista.

        Onko tuo suoraruisku-kone, eli niitä uusia mega-saatepommeja?

        "Selvitys: Trendikkäät bensamoottorit tupruttavat taivaalle hengenvaarallisia hiukkasia tuhatkertaisesti"

        - http://www.tuulilasi.fi/uutiset/selvitys-trendikkaat-bensamoottorit-tupruttavat-taivaalle-hengenvaarallisia-hiukkasia

        Itsellä auton vaihto seuraavaan käytettyyn tulee josskain vaiheessa ajankohtaiseksi ja olen miettinyt josko siirtyisi bensakoneeseen, mutta emmin. Myös merki ja malli on avoin.

        Oletettavasti km per vuosi ei tule hurjasti, paitsi satunnaiset pidemmät noin 1000-1500-2000 km per sivu matkasiivut EU:ssa toisaalla.

        Auton tulisi myös olla automaattivaihteinen, eli ostettaessa se saisi olla maksimissaan noin 50-60tkm ajettu, jotta laatikon huolloista voi varmuudella pitää huolta.


      • Anonyymi
        benzforever kirjoitti:

        Taidat olla menneisyyden vanki, kannattaisikohan pikkuhiljaa alkaa heräilemään nykyaikaan?

        Mulla ollut mb usean mallisia vikoja on ollut aivan omiksi tarpeiksi, nyt rellu ajettu 60 tuh ei huolen häivää jos pelaa näin en vaihda aivan heti. Hyvää jatkoa teille


    • C_180_T_A_S205

      Suoraanhan tuo spruuttailee (saks. Direkteinspritzung):

      ”Der M 270 bzw. der M 274 ist eng mit den BlueDIRECT-V Motoren M 276 und M 278 verwandt. Er verfügt dementsprechend über eine Direkteinspritzung mit strahlgeführter Verbrennung dritter Generation, die über einen A-Düsen-Piezoinjektor realisiert wird. Neben der konventionellen, homogenen Gemischbildung wird in den hubraumstarken Derivaten auch die Schichtladung umgesetzt, was in Verbindung mit der Aufladung ein Novum in der Motorentechnik darstellt.”

      https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M_270/M_274

      En ole ehtinyt ajaa Mersullani vielä Viroa kauempana ulkomailla, joten pitkien ja jyrkkien moottoritienousujen haasteet sillä ovat vielä kokematta.

      Edellisen autoni (ei M-B) 1,4-litrainen, kahdella ahtimella ahdistettu suoraruiskutus-bensakone kehitti 118 kW eli 3 kW enemmän kuin M-B:ni voimalaite, mutta sen väännöksi ilmoitettiin vähän vähemmän vähän ylemmällä kierroslukukaistalla (240 Nm @ 1500-4500 rpm vs. 250 Nm @ 1200-4000 rpm. Käytännössä samantehoisia koneita toki, molemmissa autoissa automaattivaihteisto eikä kovin oleellista painoeroakaan.

      Ajoin exälläni 100 tkm, johon sisältyi yksi 5500 km:n reissu Keski-Eurooppaan. En kokenut tarvitsevani enempää tehoa reitilleni osuneissa vaativimmissakaan nousuissa. Jaksan luottaa siihen, että en olisi vähänkään vertaa pulassa vastaavissa kinkamissa Mersullanikaan.

      Vuonna 1976 käytiin ihailemassa Alppeja 2436 metrin korkeudella Sveitsin Furka-solassa. Autona tuolloin VW-kupla, jonka heiveröisestä moottorista oli vielä yksi sylinteri menossa pahan kerran pimeäksi. Toinen sylinterinkansi jouduttiinkin vaihtamaan päivää tai paria myöhemmin Saksan Karlsruhessa. Sinne pajalle nilkutettaessa piti viimeisissä motarien nousuissa kaivaa laatikosta kakkosta esiin ja nopeus hiipui olemattomiin. Tiedän siis senkin, mitä voimanpuute on :•)

      • ehkä_bensa

        Seuraavaa käytettyä autoa harkitessa (ajetellen pitää se pidempään) pitäisi ilmeisesti katsoa, että se täyttää Euro 6-normiston tai muutoin osa EU-kaupungeista riskeeraa sulkea ovensa ko. autolle kun päästönormit kiristyvät.

        Jännä homma että Google-haulla tuosta pikkukoneisesta C-mallista ei tahdo kovin paljoa löytyä. Montaakohan prosenttia sen myyntiluvut edustavat C-sarjalaisissa EU-tasolla. Sitten seuraava on 2-litrainen bensakone.

        o.za/content/south_africa/mpc/mpc_south_africa_website/en/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/cla-class/c117/facts_/drivetrain/petrolengines.html

        Nykyisin tehokkaampien autojen myötä liiketeen tempo on eri luokkaa kuin aikaan jolloin mm. osa Ranskan Alpeista tuli tutuiksi kaverin Tipparellun kyydissä ;-)


      • benzmies

        Itävallan Alpeilla tuli viimeviikko pyörittyä W205:lla missä oli tuo 156 hv bensakone.
        Eipä ollut mitään vaikeuksia kiipeillä vuoristoteitä.


      • C_180_T_A_S205
        ehkä_bensa kirjoitti:

        Seuraavaa käytettyä autoa harkitessa (ajetellen pitää se pidempään) pitäisi ilmeisesti katsoa, että se täyttää Euro 6-normiston tai muutoin osa EU-kaupungeista riskeeraa sulkea ovensa ko. autolle kun päästönormit kiristyvät.

        Jännä homma että Google-haulla tuosta pikkukoneisesta C-mallista ei tahdo kovin paljoa löytyä. Montaakohan prosenttia sen myyntiluvut edustavat C-sarjalaisissa EU-tasolla. Sitten seuraava on 2-litrainen bensakone.

        o.za/content/south_africa/mpc/mpc_south_africa_website/en/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/cla-class/c117/facts_/drivetrain/petrolengines.html

        Nykyisin tehokkaampien autojen myötä liiketeen tempo on eri luokkaa kuin aikaan jolloin mm. osa Ranskan Alpeista tuli tutuiksi kaverin Tipparellun kyydissä ;-)

        Olin viime vuoden keväällä yhteydessä M-B-myyjään. Ilmoitin olevani kiinnostunut C-sarjalaisesta ensisijaisesti 2 litran bensakoneella. Menin sitten sovittuun aikaan hakemaan kärryä koeajoon. Tarjottu yksilö olikin sitten varustettu 1,6-litraisella pikkupadalla. Myyjäkaveri tuumi, että en koeajon jälkeen varmaan isompaa kaipaakaan, mutta kyllä hän haluttaessa koeajon sellaisellakin voi järjestää.

        Kaveri oli oikeassa. Jätin sen 2-litraisen koeajamatta. Käytin näiden kahden moottoriversion hintaeron mieluummin varustustason kohentamiseen ja olen nyt vuoden 1,6-litraisella ajettuani täysin tyytyväinen sen tarjoamaan suorituskykyyn. Vaivattoman kepeää on kulku eikä rekkojen ohittelu tuota vähäisiäkään vaikeuksia. Meikäteillä ja turhauttavan alhaisilla rajoituksilla on herttaisen yhdentekevää, saisiko rassin kulkemaan 220 vai 230 km/h, eivätkä liikennevaloskabat voisi sen enempää kiinnostaa.


      • ehkä_bensa
        benzmies kirjoitti:

        Itävallan Alpeilla tuli viimeviikko pyörittyä W205:lla missä oli tuo 156 hv bensakone.
        Eipä ollut mitään vaikeuksia kiipeillä vuoristoteitä.

        Ihan mukava kuulla kokemuksia, eli kyse oli tuosta 1.6 bensasta.


      • ehkä_bensa
        C_180_T_A_S205 kirjoitti:

        Olin viime vuoden keväällä yhteydessä M-B-myyjään. Ilmoitin olevani kiinnostunut C-sarjalaisesta ensisijaisesti 2 litran bensakoneella. Menin sitten sovittuun aikaan hakemaan kärryä koeajoon. Tarjottu yksilö olikin sitten varustettu 1,6-litraisella pikkupadalla. Myyjäkaveri tuumi, että en koeajon jälkeen varmaan isompaa kaipaakaan, mutta kyllä hän haluttaessa koeajon sellaisellakin voi järjestää.

        Kaveri oli oikeassa. Jätin sen 2-litraisen koeajamatta. Käytin näiden kahden moottoriversion hintaeron mieluummin varustustason kohentamiseen ja olen nyt vuoden 1,6-litraisella ajettuani täysin tyytyväinen sen tarjoamaan suorituskykyyn. Vaivattoman kepeää on kulku eikä rekkojen ohittelu tuota vähäisiäkään vaikeuksia. Meikäteillä ja turhauttavan alhaisilla rajoituksilla on herttaisen yhdentekevää, saisiko rassin kulkemaan 220 vai 230 km/h, eivätkä liikennevaloskabat voisi sen enempää kiinnostaa.

        Tietysti ostoa harkitessa tulisi kiinnostuksen kohteena olevat konevaihtoehdot koeajaa, mutta ilmeisemmin nuo pikkukoneetkin ovat tehojensa puolesta varsin toimivia.

        Itselleni huippunopeuksilla ei ole mitään merkitystä, mutta koneen riittävä voima on merkityksellisempi, joka tekeea josta mukavempaa ja helpompaa eri olosuteissa.

        Sitten on avoin kysymys, että onko pikkukoneista otettu teho toteutettu pitkäikäisyyden / kestävyyden kustannuksella. Sen lienee vain aika kertoo.

        Itse seuraavaksi autoksi kaipaisin automaatin lisäksi sitä, että sen istuinkorkeus olisi jotakin tyyliin SUV tai tila-auto, kun ei enää jaksaisi kampeutua kuopasta ylös ja saisihan sitä samalla hieman näkyvyyttäkin lisää.

        Olisihan se kätevä jos penkit kaatamalla saisi etupenkkien taaksen tasaisen tilan pitkällä matkalla pikku siestaa varten ;-)

        Sitten jos autoon alkaa tulla painoa, niin herää kysymys myös polttoaineen kulutuksesta bensakoneilla.


      • ehkä_bensa
        ehkä_bensa kirjoitti:

        Ihan mukava kuulla kokemuksia, eli kyse oli tuosta 1.6 bensasta.

        Onko noissa pikkukoneissa nokkaketju ja jos, niin onko perinteinen tuplaketju vai yksikertainen?


      • C_180_T_A_S205
        ehkä_bensa kirjoitti:

        Onko noissa pikkukoneissa nokkaketju ja jos, niin onko perinteinen tuplaketju vai yksikertainen?

        Kahta kannessa olevaa nokka-akselia käyttää kyllä ketju, mutta en ole varma siitä, onko tuplattu vai ei. Luullakseni yksinkertainen, koska suuntaus autoalalla on ollut sisäisen kitkan ja polttoaineen kulutuksen minimointiin eikä niinkään pitkään kestoikään päin.


      • ehkä_bensa
        C_180_T_A_S205 kirjoitti:

        Kahta kannessa olevaa nokka-akselia käyttää kyllä ketju, mutta en ole varma siitä, onko tuplattu vai ei. Luullakseni yksinkertainen, koska suuntaus autoalalla on ollut sisäisen kitkan ja polttoaineen kulutuksen minimointiin eikä niinkään pitkään kestoikään päin.

        "Luullakseni yksinkertainen, koska suuntaus autoalalla on ollut sisäisen kitkan ja polttoaineen kulutuksen minimointiin eikä niinkään pitkään kestoikään päin."

        Uskallan vahavasti epäillä perinteisen tuplaketjun vaikutusta kulutukseen vs. yksikertainen ketju, paitsi hiuksia halkoen. Sitten jos kone kilahtaa ennenaikaisesti, niin senkään korjaaminen tai uusiminen sitten ole ekologisen jalanjäljen kannalta edullista, kuten ei auton lyhyempi käyttöikäkään. Säästöä väärässä paikassa, näkisin ja potentiaalisti auton omistajalle kalliiksi tulevaa.

        Ps. Aiankin suunnilleen nykytason bensahinnoilla kertomasi auton kulutuslukemat ovat ihan ok.


      • Jos_nykyisin

        ajaisit Saksan moottoritiellä kuplalla josta kone olisi paskana , sinut liputettaisiin äkkiä ulos radalta. Siellä on aika tehokas kameraseuranta ja poliisi olisi kimpussa useimmiten muutamassa minuutissa. Asiat olivat 70-luvulla tietysti toisin ja liikkeellä oli muitakin hitaita eikä valvontakaan vastannut nykyistä.


    • E220_CDI

      W205 Bensa-Ceen käytännön kulutuslukemat kiinnostavat? On yksi vaihtoehto diesel-E:n rinnalle vähemmän liikkuvaksi autoksi, mutta mietin dieselin järkevyyttä hieman alle 20.000 km ajoilla vuodessa?

      • C_180_T_A_S205

        C 180 TA (S205) eli 1,6-litrainen 115 kW:n bensafarkku automaattiaskilla on latkinut minulla ensimmäisen vuoden / 11 000 km:n aikana ajotietokoneen mukaan ympärivuotisesti keskimäärin 8,1 l / 100 km. Asun pk-seudulla Kehä I:n ja Kehä III:n välimaastossa, joten arkiajo on enimmäkseen taajamapyöritystä. Useamman sadan kilometrin maantietaipaleet muun liikenteen tahtiin ajellen mennään 6,5–7 litran kulutuksella per 100 km. Sedan lienee hieman farkkua pihimpi.


      • C_180_T_A_S205
        C_180_T_A_S205 kirjoitti:

        C 180 TA (S205) eli 1,6-litrainen 115 kW:n bensafarkku automaattiaskilla on latkinut minulla ensimmäisen vuoden / 11 000 km:n aikana ajotietokoneen mukaan ympärivuotisesti keskimäärin 8,1 l / 100 km. Asun pk-seudulla Kehä I:n ja Kehä III:n välimaastossa, joten arkiajo on enimmäkseen taajamapyöritystä. Useamman sadan kilometrin maantietaipaleet muun liikenteen tahtiin ajellen mennään 6,5–7 litran kulutuksella per 100 km. Sedan lienee hieman farkkua pihimpi.

        Tulkoon vielä mainituksi, että ajotietokone näytti vielä toukokuussa lukemaa 8,0 litraa / 100 km, mutta ajoin sitten ensimmäisen kärrykeikkani, noin 1300 km. Menomatkalla jarrullisessa telikärryssä kuormaa arviolta 800–900 kg, paluu tyhjänä. Kuormattuna lientä kului 9,1 l ja tyhjänä 8,4 l / 100 km. Keikka joka tapauksessa nosti osaltaan koko tähänastista kulutuslukemaa tuon desin verran.


    • mersulla_arvoo

      ONKO TÄMÄ 1.6d JAKOHIHNALLA VAI KETJULLA?

      Ja jos ketjulla, niin KUNNON 2-rivinen ja 1-rivinen venyy jo 100tkm?

      Nyt putos mersun arvo!

    • turhia.riisseleitä

      Mitä järkeä näissä pikku dieseleissä edes on suomessa ainakaan, pitää olla ajoa vuodessa vähintään 20 000km että kannattaa hankkia diesel, pelkästään tämä siis siis sen verotuksen takia. Jos diesel malli maksaa vielä enemmän niin kannattavuus vaan huononee, eri asia siis toki jos ajaa hyvin paljon vuositasolla mutta kun suurin osa ei aja niin aika marginaalista koko dieselin hyöty.

    • 6jbsosi

      Helsinkiläisissä tuolla koneella varustetuissa takseissa ei ole montaakaan yksilöä jossa ei ole moottoria vaihdettu. Monissa konerikko tullut jo 100 000km lukemissa

      • no.moor.tojota

        Taidat nyt tarkoittaa Toyotan D4D-moottoria. Ne hajoaa jo ennen sataa tuhatta ja siksi taksikuskit ovatkin pääosin luopuneet Toyotista


      • Toyota-palstan
        no.moor.tojota kirjoitti:

        Taidat nyt tarkoittaa Toyotan D4D-moottoria. Ne hajoaa jo ennen sataa tuhatta ja siksi taksikuskit ovatkin pääosin luopuneet Toyotista

        trollipoju purkaa masennustaan nykyisin kaikissa mahdollisissa paikoissa. Se on mielenkiintoista kun Mersukeskustelussa poju vetää yhtäkkiä Toyotan mukaan keskusteluun. Mutta tiedoksi kaikille, poju on Vw/Skoda-maahantuojan palkkaama skitsofreniaa sairastava trolli jonka tehtävänä on solvata Toyotaa ja yrittää selittää Vw-konsernin mokia ja huijauksia parhain päin.


      • ota.jo.ne.lääkkeet
        Toyota-palstan kirjoitti:

        trollipoju purkaa masennustaan nykyisin kaikissa mahdollisissa paikoissa. Se on mielenkiintoista kun Mersukeskustelussa poju vetää yhtäkkiä Toyotan mukaan keskusteluun. Mutta tiedoksi kaikille, poju on Vw/Skoda-maahantuojan palkkaama skitsofreniaa sairastava trolli jonka tehtävänä on solvata Toyotaa ja yrittää selittää Vw-konsernin mokia ja huijauksia parhain päin.

        Kylläpä on toyota-fani eli ns. helkama raisu-mies eätoivoinen. Kyttää joka ikisellä palstalla että jos joku sattuisi kertomaan totuutta toyotan oikeasta "laadusta". Kaikki takaisinkutsut ynnä muut laatupoikkeamat pitää yrittää kääntää toyotalle parhain päin. Kaikki netistä ja muista medioista löytyvät toyotan viat no jostain syystä vw/skodamiesten keksimiä. Kyllä sä olet säälitävä!


    • MersuVikana
      • AjatMuuttuuAinaVaan

        Onhan tuossa vähän totuuden siementä. Toki uskon että metsällä sitten loppupeleissä ajetaan pitemöi taival, muttamutta ...Tellu on myös ruostetesteissä korkeammalla sijalla kuin Meze.

        Ja psa-autot, Sitikka ja varsinkin Peugeot, ei tuon surveyn mukaan ole ollenkaan epäluotettava valinta. Ehkä se on vähitellen uskottava että saksalainen laatu on hiukan laskenut ja ranskis vastaavasti parantunut. Mulla on nyt vielä nixmannien tekele alla mutta.....


    • hvtvyh

      Pick Up Nissanilta, moottorit Renautilta,, mersumiesten halveksimia merkkejä :)

    • kysymyksiä

      1.6 diesel automaatti mersu vm 15-16 kokemuksia kaipaan? onko mersun kone vai rellun, vai vai lohko rellusta onko ajokokemusta yli 300tkm,kestävätkö miten?

      • Anonyymi

        Sama mietin minä?
        Netistä ei löydy yhtään mitään.....


    • Anonyymi

      C 200 CDI mallista alkaen on mersun diesel. Se on 2.1 litraanen. Tuosta pienemmät lukemat kuten tuo 180 CDI on 1,6 jne. Tilavuudesta tiedät. Kyllä rellun myllykin kestää jos vaan muuten jaksaa kuunnella kaikkien kateellisten kuittailua.

      Bensakoneissa nuo 1,5 ja uudemmissa jopa 1,3 on ns. rellukoneita eri teholuokilla.
      Mersumiehille niistä puhutaan rellukoneina. Rellumiehet, Nissan Qasqai ja Dacia miehet taas kehuu että tämä yhteismoottori on yhdessä mersun kanssa kehitetty.
      Riippuu keltä kysyy. Toiselle siinä on inflaatiota ja toisella arvotonta arvon nousua.

    • Anonyymi

      Citan onko hihna vai ketju kone?

    • Anonyymi

      Joo ei oo enää lehti tietoa vaan täyttä totta,eli AMallit,c mallit ja lie huru ukko malleja noilla onkaan nykyisin,rellu vie sitä.

      • Anonyymi

        Tällä hetkellä uudet C ja E malli dieselit on Mersun omilla moottoreilla. Enää ei näissä käytetä renaultin koneita. Myös 1,6 litrainen dieseli on mersun oma kone.
        Aiemmin C mallissa w205 korissa 1,6 dieseli oli renaultin, ei ole enää. Muuttui vuonna 2018 faceliftin yhteydessä mersun omaksi moottoriksi.

        Bensakoneista en tiedä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe