Tehtaalta luomukankaita?

minnakas

Mikä suomalainen tehdas valmistaa luomukankaita? Haluaisin ottaa verkkokauppani valikoimaan mm. värjättyjä luomufleecejä, mutta en ole löytänyt mistään tehtaalta tai kangastukusta mitään sopivia luomukankaita.

14

582

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minnakas

      Tai tietääkö kukaan mistä forumilta kannattaa tätä kysellä? Jossa joku tietäisi sopivia kangastukkuja tai tehtaita?

    • realisti1

      Suomessa on onnistuttu hienosti ajamaan alas tekstiili(ja vaatetus-)teollisuus tekemällä hommat kannattamattomiksi.

      Luomufleeceä et ikävä kyllä löydä maailmalta, koska fleece tehdään keinokuidusta, eikä sillä ole mitään tekemistä luonnon kanssa. :(

      Yksi vaihtoehto on oma pellavapelto, jossa itse tuotat materiaalin luomuna. Lampaita takapihalle, joista keritään villat. (Koska tämä on todellisuus, ymmärrät varmasti, miksei siihen oikeen kukaan ole ryhtynyt.)

      • villienkeli

        Realistille:

        Ostaisin heti tontin ja kasvattaisin pellavaa ja puuvillaa. Hankkisin lampaitakin ja pari vuohta, jos vaan olisi rahaa. Kerisin itse lampaat ja karstaisin omat villat. Kangaspuutkin hankkisin ja kutoisin kankaat. Kaiken tekisin ihan itse :-D. Ja ilomielin!

        Realistista...? Jokainen miettiköön tätä. Maailmassa ei ole tarpeeksi taivaanrannanmaalaajia ;-)


      • anniina18

        On olemassa luomupuuvillasta valmistettua fleeceä, hamppufleeceä, bambufleeceä ja jopa kierrätetyistä muovipulloista valmistettua fleeceä.


    • hth**

      Fleece on määritelmän mukaan pehmeää kangasta ja sitä tehdään myös luonnonkuiduista. Tavaramerkki Polar Fleece , josta lyhennettynä on tullut vain fleece, on keinokuitua - ei kuitenkaan todellakaan tarkoita, että yleisnimi fleece olisi vain keinokuituisille kankaille varattu.

      Ainakin monet kestovaippayritykset myyvät mm. kotimaista luomuhamppu fleeceä, joten ilmeisesti sitä valmistetaan. Hamppu , puuvilla ja muut materiaalit ovat toki tulleet ulkomailta, koska Suomessa ei puuvilla kasva, eikä hamppuakaan suuremmin viljellä.

      Kankaita voi teettää kangastehtailla - ainakin Helsingin kangas- ja trikootehdas oy joskus teki ihan asiakkaiden toivieden mukaisia trikookankaita myös asiakkaiden omista materiaaleista. En tiedä, miten nykyään. en myöskään tiedä onko heillä fleecen valmistukseen konetta.

      Kankaan valmistajia vielä suomessa on. googlettamaan vaan.

    • minnakas

      USA:sta ja Kiinasta olen löytänyt luomukankaita, mutta ei viitsisi sieltä asti niitä tilata. Eli jos tiedätte euroopasta kangastukun tai jonkun tehtaan, josta voisi luomukankaita tilata niin olisi hyvä. Olen kovasti yrittänyt googlettaa ja moneen paikkaan ottanutkin yhteyttä, mutta vielä ei ole onnistanut. Sinänsä ihmetyttää, kun aika monessa suomalaisessa nettikaupassa niitä kuitenkin on myynnissä, mistä ne sitä tilaavat? Luomufleeceä tosin näyttää olevan myynnissä vain värjäämättömänä, mutta jos kerran luomupuuvillaakin on saatavilla värjättynä niin miksei luomufleeceä? Myös vähän erikoisemmat kankaat kiinnostaa, kuten hamppusilkki.

      • villienkeli

        Jos en väärin muista, niin Tanskassa kasvatetaan hamppua. Englannissa myös. Omituista on todellakin jos Suomessa ei luomukankaita valmisteta. Erittäin merkillistä...

        Miten on muuten silkin laita? Lasketaanko se luomukankaisiin...?


      • villienkeli

      • minnakas
        villienkeli kirjoitti:

        Jos en väärin muista, niin Tanskassa kasvatetaan hamppua. Englannissa myös. Omituista on todellakin jos Suomessa ei luomukankaita valmisteta. Erittäin merkillistä...

        Miten on muuten silkin laita? Lasketaanko se luomukankaisiin...?

        Jos olen oikein ymmärtänyt, niin luomukankaaksi lasketaan sellainen kangas, jonka materiaalista yli puolet on luomua eli esim. 51%.


    • minnakas

      ^Tuolla lukee, että ovat Kiinassa valmistettuja.

      • villienkeli

        Sori, valitettavasti huomasin tuon vasta kun olin lähettänyt linkin. Arvaa, kuinka napetti...! Aloin nimittäin itsekin innostua luomukankaista. Liikkeen nimi on mielestäni harhaanjohtava.


    • Timotei79

      Minuakin kiinnostaa! Haluaisin alkaa valmistaa luomuvaatteita, mielellään niin, että vaatteen valmistuksen lisäksi myös kangas olisi valmistettu Suomessa suomalaisista raaka-aineista. Mistä tukusta saa juhlavaatekankaita, siis luomu-sellaisia? Pakoittain olisi kiinnostusta ostaa, mutta ei ole resursseja ainakaan vielä tässä vaiheessa mitään kymmenen metrin pakkaa isompia määriä ostaa.

    • keinoteko

      Miksi puhutte 'keinokuidusta'...ei ole mitään keinokuitua vaan TEKOKUITUa. Vai onko muka olemassa 'keinohampaita'? - ne on tekohampaat!

    • minelliina

      Itse haluaisin teettää suunnittelemani kuosin kankaaksi, ja tehdä siitä vauvanvaatteita. En tiedä jaksanko ihan bisnekseksi asti itse ommella, mutta ensimmäinen ongelma on löytää jotain sopivaa (mielellään luomu, mutta vähintään kotimaista ja käyttötarkoitukseen istuvaa) materiaalia. Kotimaista siis pääosin kankaan tuotannon (jos ei itse materiaalin) suhteen.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      247
      2439
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      186
      1572
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1396
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1123
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1109
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      987
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      885
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      709
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      700
    Aihe