5/2 paastokokemuksia ?

läskisoossi

Eli onko kukaan ollut tai juuri tällä paastolla ? Minkälaista on ollut ? onko paino tippunut ? itse olen juuri aloittamassa tätä paastoa.
Mietin että voiko tätä harjoittaa loppuelämänsä vai onko nämä tälläisiä 5 viikon "kuureja" ?

Itseäni tämä kiinnostaa lähinnä painon pudotuksen ja terveyden kannalta.

122

27834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntuu hyvältä

      Hei. Olen toista viikkoa 5:2 paastolla. Paastopäiväni ovat sunnuntai ja tiistai. Syön paastopäivän 500 kcal ateriani kerralla. Minulle sopii parhaiten iltasyöminen. Eilen söin kello 18 mutta se oli liian aikaisin sillä klo 23 minulla oli jo kamala nälkä ja haaveilin mm tuoreesta leivästä ja paksuista juustoviipaleista. Huomenna meinaan syödä vasta klo 20. Tässä välissä tuli syötyä ei paastopäivinä pääsiäsherkkuja: suklaata, mämmiä, lammasta ja olutta mutta paino ei noussut vaan olen pudottanut 8 päivän aikana kilon.Nautin paaston tuomasta näläntunteesta ja päivä sujuu helposti kun tietää että seuraavana päivänä voi syödä normaalisti. Luulisi että seuraavana päivänä tankkaisi vatsaansa ihan mitä vain mutta näin ei ole .Syön itseasiassa silloinkin vähemmän kuin normaalisti.

    • läskisoossi

      Hei kiva kuulla että löytyy joku muukin =) Paastoa ei kuulemma suositella naisille ja minä olen nainen, tekstistäsi ei käynyt ilmi kumpi olet. En löytänyt inffoa että oliko tässä paastossa esim tarkoituksena paastota jokin tietty pätkä kerrallaan esim 16 h putkeen vai mitenkä ? Itselläni tänään eka paastopäivä ja seuraava keskiviikkona. Olen tänään syönyt kaurapuuroa ja mehukeittoa ja juonut vettä, iltapalaksi syön rahkaa. Pitikö tässä paastossa nauttia kerrallaan päivän kalorit vai kuinka ? Ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa, itselläni on siis painoa pudotettavana ja kolesteroliarvot kohollaan.

      • gdfgfd22

        Mistä ihmeestä olet sanut päähäsi, ettei suositella naisille?! Ei pidä paikkaansa, sopii kaikille terveydestään ja painonhallinnasta kiinnostuneille, mutta tuskin raskaana oleville ja kasvuikäisille tai tyypin 1 diabeetikoille. Taustaideanahan on, että mm. solut alkavat korjaamaan itseään ynnä muita hyödyllisiä asioita alkaa tapahtua kehossa. Sivutuotteena painonlasku, kun kalorit vähenevät.


    • paastoilija

      Pätkäpaaston ideanahan on pitää keho nollakalorisena tietyn ajan, eikä ainoastaan syödä silloin tällöin vähemmän. Esimerkiksi tutkimusten mukaan rasvanpoltto on tehokkaimmillaan siinä 16-18 tunnin kohdalla ja käsittääkseni 24 tunnin syömättömyyden jälkeen terveyshyödyt eivät ole enää niin selkeitä.

      Itse toimin siis niin, että jos edellisenä päivänä olen syönyt viimeisen kerran kello 20.30, paastoan sen koko 24 tuntia putkeen ja syön paastopäivänä vasta iltapalan samoihin aikoihin. Tämän jälkeen on hyvä mennä nukkumaan ja aamulla saa jälleen syödä aamupalan.

      Kannattaa tutustua menetelmän tunnetuksi tehneen Brad Pilonin kirjaan Eat Stop Eat ja hänen blogiinsa osoitteessa http://bradpilon.com/ :)

    • läskisoossi

      Mulla lähtee ainakin taju jos olen edellisestä illasta seuraavaan iltaan syömättä =) Ehkä mulle sitten sopii paremmin se että syön edes jotain sen 500-600 kalorin päivinä, vaikkakin siellä täällä, en sitten tiedä laihtuuko sillä kiloakaan tai paraneeko edes kolesteroliarvot. Joku viisaampi voisi ohjeistaa.

      • 17+6

        Itse olen käynyt tunnin juoksulenkin vuorokauden syömättömyyden jälkeen. Ihme homma, että se menee joskus kevyemmin kuin normaalisyönnin aikana. Yllätys oli suuri, kun ensimmäisen kerran sitä yritin.


      • minä myös
        17+6 kirjoitti:

        Itse olen käynyt tunnin juoksulenkin vuorokauden syömättömyyden jälkeen. Ihme homma, että se menee joskus kevyemmin kuin normaalisyönnin aikana. Yllätys oli suuri, kun ensimmäisen kerran sitä yritin.

        En pysty olemaan syömättä koko päivää, jos on työpäivä. Jos paaston terveyshyöty tulee tuossa 16-18 tunnin kohdalla, niin voisin syödä paastopäivänä kevyen aamiaisen ja klo 12 loput kalorit ja sitten seuraavana aamuna. Tällöin jäisi 19 tuntia täyspaastoa. Taidan alkaa tehdä noin.


    • lautasella

      meillä puolison kanssa meneillään juuri kyseinen 5/2 paasto. paastoan paljon mielummin rajoittamalla kaksi päivää ruokani sen laadun suhteen ja syön loput viisi päivää tavalliseen tapaan, ja tämä sopii myös ruokabloggarille joka tykkää herkutella. olen jo saanut mitattua alempia verenpainelukemia, ja tämän vain viiden paastopäivän jälkeen. herkutella voimme taas huomenna!!
      kannattaa ostaa se kirja ja jollei osaa englantia voi herkkusuun lautasella ruokablogista saada ideoita miten ja mitä syödä.
      http://lautasella.blogspot.fi/

    • minä myös

      Olen jonkun viikon ollut 5/2 paastolla. Vatsanseutu näyttää hoikemmalta mutta vaaka ei näytä laihtumista. Olo on mukava paitsi paastopäivän iltana ärsyttävät vastoinkäymiset tavallista enemmän. Oletteko muut hoikentuneet tai mitanneet rasva- ja sokeriarvojanne?

    • Laajasalo

      Itse aloitin ko. paaston nähtyäni aiheesta englantilaisen dokumentin. Tarkoituksena olisi alentaa kolestrolia ja muutenkin parantaa veriarvoja. Olen 50 v. mies. Olen syönyt paastopäivänä 300 kcal ja paastonnut kaksi päivää putkeen. Toisen päivän iltana olen kyllä jo aika kuitti. Hieman avointa mulle on, että kuinka monta viikkoa vuodessa paastotaan ja saako paastopäivänä syödä 300 kcal vai 500 kcal? Tänään söin omenan ja 10 mantelia.

      • Sady35

        Hei Laajasalo!

        Miehenä sun pitäisi syödä 600 kaloria paastopäivänä.
        Naisilla se on 500. Voit jakaa kahteen osaan tai syödä kolme kertaa päivässä, kohan ei ylity toi 600 kaloria.
        Tsemppiä !


      • jljsljdlsdjl

        Paastopäviä ei saa pitää peräkkäin! Ja miehillä tosiaa käytössä 600 kcal per paastopäivä. Lukekaa kirjat ja ohjeet ennen kuin alatte paastoamaan.


    • minä myös

      Olen ollut monta viikkoa 5/2 paastolla mutta kiloja ei lähde. Ilmeisesti pitäisi syödä aika maltillisesti normipäivinä. Miten muilla on mennyt?

    • mä kans

      Mulla on toinen viikko menossa 5/2 paastolla. Viime viikolla paastosin torstaina ja tällä viikolla tiistaina ja tänään. Tähän asti multa on pudonnut aloittamisen jälkee 4 kg! En tosin tiedä johtuuko tämä nesteenpoistumisesta, sillä ainakin mulla paastopäivät on jatkuvaa vessassa ravaamista :D Onko muillakin näin? Paastopäivänä syön siis sen 500 kcal ja muina päivinä normaalisti. Paino ei ainakaan ole tullut takaisin välipäivien jälkeen, joten aion kokeilla vielä muutaman viikon tätä tekniikkaa.

    • P.J.

      Aloitin 15 päivän vesipaaston, jonka jälkeen siirryn siitten totuttelun jälkeen 5/2 systeemiin. Veriarvoni olivat mitä loistavimmat, kun viime kerralla kävin niitä mittauttamassa 8 päivän kohdalla. Kaikki ei sovi kaikille, mutta itselleni on tullut tosi hyvä olo vesipaastossa. Paino tippui 5 kg ja olo oli todella kevyt ja hyvä. Vettä tuli juotua 4,5 litraa päivässä. Minulla ei ole kokemusta 5/2 paastosta, jotenka nähtäväksi jää kuinka kehoni siihen reagoi. Tsemppiä kaikille paastoajille.

      • peeeeteee

        Toi on vaarallista, 15 päivää vesipaastolla on hengenvaarallista. Älkää kokeilko! 5 vuorokautta on jo aivan tarpeeksi pitkä paasto, 15 vuorokautta syömättä on hengenvaarallista ja vettä ei missään nimessä pidä juoda päivässä liikaa. Näihin "vesipaastoihin" on kuollut ihmisiä.

        Itse olen juuri aloittamassa 5/2 paastoa, pyrimyksenä tehdä siitä elämäntapa ja toteuttaa se niin että olen tiistait ja torstait syömättä (heräämisestä nukkumaan menoon) ja illalla tarvittaessa syödä se max 600 KILOkalorin ateria, mieluusti vain puolet siitä.

        Omenat, porkkanat ja sen sellaiset on käsittääkseni aika hyvää vähäkalorista mahantäytettä.

        Tarkoitus on muutes pitää myös proteiininsaanti mahdollisimman pienenä paastopäivänä.


      • P.J.
        peeeeteee kirjoitti:

        Toi on vaarallista, 15 päivää vesipaastolla on hengenvaarallista. Älkää kokeilko! 5 vuorokautta on jo aivan tarpeeksi pitkä paasto, 15 vuorokautta syömättä on hengenvaarallista ja vettä ei missään nimessä pidä juoda päivässä liikaa. Näihin "vesipaastoihin" on kuollut ihmisiä.

        Itse olen juuri aloittamassa 5/2 paastoa, pyrimyksenä tehdä siitä elämäntapa ja toteuttaa se niin että olen tiistait ja torstait syömättä (heräämisestä nukkumaan menoon) ja illalla tarvittaessa syödä se max 600 KILOkalorin ateria, mieluusti vain puolet siitä.

        Omenat, porkkanat ja sen sellaiset on käsittääkseni aika hyvää vähäkalorista mahantäytettä.

        Tarkoitus on muutes pitää myös proteiininsaanti mahdollisimman pienenä paastopäivänä.

        Ja mihinhän perustuu tietosi, että 15 päivää vesipaastolla on hengenvaarallinen? Anna yksikin linkki, jossa käsitellään vesipaastoon kuolleita ihmisiä - TAITAA OLLA VÄHISSÄ - HEH. Joku on toki voinut kuolla, mutta turha yleistää.


      • Rokki-Rape
        peeeeteee kirjoitti:

        Toi on vaarallista, 15 päivää vesipaastolla on hengenvaarallista. Älkää kokeilko! 5 vuorokautta on jo aivan tarpeeksi pitkä paasto, 15 vuorokautta syömättä on hengenvaarallista ja vettä ei missään nimessä pidä juoda päivässä liikaa. Näihin "vesipaastoihin" on kuollut ihmisiä.

        Itse olen juuri aloittamassa 5/2 paastoa, pyrimyksenä tehdä siitä elämäntapa ja toteuttaa se niin että olen tiistait ja torstait syömättä (heräämisestä nukkumaan menoon) ja illalla tarvittaessa syödä se max 600 KILOkalorin ateria, mieluusti vain puolet siitä.

        Omenat, porkkanat ja sen sellaiset on käsittääkseni aika hyvää vähäkalorista mahantäytettä.

        Tarkoitus on muutes pitää myös proteiininsaanti mahdollisimman pienenä paastopäivänä.

        En kommentoi vesipaastoon, mutta väitteesi että proteiininsaanti 5/2 paastopäivänä olisi pidettävä mahdollisimman pienenä on virheellinen. 5/2 paastopäivänä kannattaa panostaa kohtuumäärään proteiiniä (100g vähärasvaista lihaa/kalaa tai papujuttuja) ja paljoon määrään kasviksia, jättää hiilarit ja rasvat ääriminimiin (ja sokerit kokonaan). Näin näläntunne pysyy minimissä ja tarvittava vitamiini&proteiini saadaan.

        Monimutkaisempi on sitten proteiini muina päivinä. Mosleyn kirja esittää että nykyaikana ihmiset syövät aivan liikaa proteiiniä mikä yksi syypää mm syöpiin. Lisäksi proteiini vanhentaa aikuisia. Siksi ei-paastopäivinä proteiineja vähemmäksi (ei kokonaan tietenkään) tilalle kasviksia, hiilareita ja rasvaa (tässä järjestyksessä)


      • Uskon Jeesukseen
        peeeeteee kirjoitti:

        Toi on vaarallista, 15 päivää vesipaastolla on hengenvaarallista. Älkää kokeilko! 5 vuorokautta on jo aivan tarpeeksi pitkä paasto, 15 vuorokautta syömättä on hengenvaarallista ja vettä ei missään nimessä pidä juoda päivässä liikaa. Näihin "vesipaastoihin" on kuollut ihmisiä.

        Itse olen juuri aloittamassa 5/2 paastoa, pyrimyksenä tehdä siitä elämäntapa ja toteuttaa se niin että olen tiistait ja torstait syömättä (heräämisestä nukkumaan menoon) ja illalla tarvittaessa syödä se max 600 KILOkalorin ateria, mieluusti vain puolet siitä.

        Omenat, porkkanat ja sen sellaiset on käsittääkseni aika hyvää vähäkalorista mahantäytettä.

        Tarkoitus on muutes pitää myös proteiininsaanti mahdollisimman pienenä paastopäivänä.

        "Paaston aikana elimistö käyttää energialähteinään aluksi lihasten ja maksan glykogeenivarastoja sekä rasvaa. Kun paasto jatkuu pidempään, keho alkaa ensin tuottaa hermostoa varten ketoniyhdisteitä rasvasta ja lopulta keho alkaa hajottaa lihasten proteiinia energianlähteeksi." Eli elimistö on luotu niin viisaaksi, että vasta kun hiilihydraatti ja rasvavarannot on käytetty loppuun alkaa lihasten kato.
        Vedenjuonnista sen verran, että jokainen itse löytää sen oikean vuorokausimäärn juomalleen vedelle. Oman kehon kuunteleminen ja sitä kautta oppiminen on tärkeä ja hieno kokemus.


      • kartsa -54
        peeeeteee kirjoitti:

        Toi on vaarallista, 15 päivää vesipaastolla on hengenvaarallista. Älkää kokeilko! 5 vuorokautta on jo aivan tarpeeksi pitkä paasto, 15 vuorokautta syömättä on hengenvaarallista ja vettä ei missään nimessä pidä juoda päivässä liikaa. Näihin "vesipaastoihin" on kuollut ihmisiä.

        Itse olen juuri aloittamassa 5/2 paastoa, pyrimyksenä tehdä siitä elämäntapa ja toteuttaa se niin että olen tiistait ja torstait syömättä (heräämisestä nukkumaan menoon) ja illalla tarvittaessa syödä se max 600 KILOkalorin ateria, mieluusti vain puolet siitä.

        Omenat, porkkanat ja sen sellaiset on käsittääkseni aika hyvää vähäkalorista mahantäytettä.

        Tarkoitus on muutes pitää myös proteiininsaanti mahdollisimman pienenä paastopäivänä.

        Höpö höpö et kuolee. Vaikka vetäis kuukauden putkeen vesipaastolla. Ainut oikea paasto muuten.


    • FGHJJJ

      pystyttekö harrastamaan liikuntaa paaston aikana? Juoksua, aerobiccia? Alkaako kädet täristä ja heikottaa, pyörryttää

      • P.J.

        Olen pyöräillyt pitkiä lenkkejä ja juonut runsaasti vettä. Olo on pysynyt hyvänä, mutta täytyy muistaa, että tässä on suuria henkilökohtaisia tai yksilökohtaisia eroja. Lisäksi oloon vaikuttavat : kuinka kokenut paastoaja on, kuinka kovaa liikuntasuorite tehdään (paastossa ei ole tarkoitus tehdä sata lasissa), sukupuoli vaikuttaa, ikä, peruskunnon lähtötaso, pitää muistaa nauttia nestettä. Pääsääntönä sanoisin on, että kuuntelee omaa kehoaan ja sitä kuinka se reagoi mihinkin liikunnalliseen suoritukseen. Päiväkirjasta on hyötyä, kun siihen kirjaa omia tuntemuksia, josta on sitten helppo tarkistaa, kuinkas minä tein tämän aikaisemmin. Jos heikottaa, niin silloin on syytä istahtaa ja levätä, se on viesti keholta, että "Hiljennä" Nämä olivat minun neuvojani ja kokemuksiani enkä tarjoa niitä oikeina vaihtoehtoina, koska niin kuin sanoin olemme yksilöitä ja mikä sopiii minulle ei välttämättä sovi sinulle. Tsemppiä paastoon.


    • Mies 58v

      Prisma-dokumentin nähtyäni aloitin heti 5 päivän täyspaaston ja sen jälkeen olen noudattanut nyt 6 viikkoa 5/2 dieettiä. Paino on pudonnut noin 5 kiloa ja jalkapallo on kadonnut vyötäröltä. Olen aina ollut hoikka, mutta vatsa alkoi kasvaa muutama vuosi sitten. Minulle sopii hyvin tämä menetelmä. Kevennyspäivinä ei mitään ongelmia. Syön n 600 kaloriani pitkin päivää, hedelmiä, salaattia yms kevyttä. Nälän tunne tulee illalla, mutta nautin siitä. Ei vaikuta toimintakykyyn kuin ehkä parantavasti. Vähäinen ruoka maistuu tosi hyvältä ja syöntipäivinäkin osaan nauttia joka suupalasta. Testeissä en ole käynyt. Onneksi juuri ennen dieetin aloittamista teetin laajat verikokeet, joihin voin joskus verrata. Kevennyspäivät ovat maanantai ja torstai, mutta niitä voi siirrellä vapaasti tarpeen mukaan. Ei ollenkaan vaikeaa, suosittelen.

      • Mies58v

        Sama mies, nyt 61 v. Löysin vanhan viestini ja voin täydentää sitä. On kulunut 3 vuotta ja dieetti jatkuu samanlaisena. Alussa paino putosi 2 kuukaudessa 8 kiloa ja on ollut sen jälkeen vakio. Olen ollut täysin terveenä, mikä on selvä muutos aiempaan elämään. Pakettiin on tullut lisää päivittäinen liikunta, lähinnä kävelyä. Tarkoitus on jatkaa 5:2 -dieettiä loppuun asti. Vaivatonta ja miellyttävää. Ei ongelmia, mutta positiiviset vaikutukset kuten dokumentissa kuvataan. Suosittelen edelleen.


      • Nainen52vja77kg

        Kiitos kommentista. Aloitin paaston tänään. 10 kgn pudotus haaveissa.


    • paastoaja

      400-600 kilokaloria tulisi tosiaan syöpä per paastopäivä ja muina päivinä normaalisti (2200-2300 kcal, ei mitään älyttömiä herkutteluja kuitenkaan). Vogelin sivuilta löytyy hyvä artikkeli sekä päiväohjelma 5/2 paastoon: http://www.vogel.fi/terveys/5-2-paasto.php

      • Meeri

        Tuo Vogelin sivuilla oleva päiväehdotus vaikuttaa hyvältä! Olen vasta alussa 5/2:ssa, kokeillut yhden päivän ja päivä sujui hyvin mutta yöuni oli levotonta. Join kyllä mustaa kahvia vähän, ehkä se syynä. Kahvin jättäminen kokonaan pois tuntuu hurjalta varsin aamulla mutta täytynee mennä siihen suuntaan. Ostin myös 5:2 keittokirjan, siellä oli ohjeita ihan mainiosti mutta kotimaisiin oloihin täytyy itse keksiä parempia. Hyviä vinkkejä tässä keskustelussa, kiitos niistä! Mistä löytyy tietoa lisää tuosta ajatuksesta, että söisi illalla ja paastoaisi 24 h? Mitä nesteinä veden lisäksi?


      • baronitar1
        Meeri kirjoitti:

        Tuo Vogelin sivuilla oleva päiväehdotus vaikuttaa hyvältä! Olen vasta alussa 5/2:ssa, kokeillut yhden päivän ja päivä sujui hyvin mutta yöuni oli levotonta. Join kyllä mustaa kahvia vähän, ehkä se syynä. Kahvin jättäminen kokonaan pois tuntuu hurjalta varsin aamulla mutta täytynee mennä siihen suuntaan. Ostin myös 5:2 keittokirjan, siellä oli ohjeita ihan mainiosti mutta kotimaisiin oloihin täytyy itse keksiä parempia. Hyviä vinkkejä tässä keskustelussa, kiitos niistä! Mistä löytyy tietoa lisää tuosta ajatuksesta, että söisi illalla ja paastoaisi 24 h? Mitä nesteinä veden lisäksi?

        Minulla myös vasta toinen paastopäivä menossa ja eka päivä meni tosi hyvin. Vähän nälkä välillä näppäsi, mutta ei mitään hallitsematonta. Yöuni oli myös vähän katkonainen ja levoton, mutta toivotaan että ensi yö menee paremmin. Olen jakanut 500 kcal aamupalaan ja päivälliseen, minkä yritän syödä vasta kuuden aikoihin, jotta ei olisi sitten ihan hirveä nälkä nukkumaan mennessä. Toivotaan että tämä "dieetti" toimisi ja sasi muutaman kilon karistettua, koska tämä tuntuu vihdoin sellaiselta mitä varmasti jaksaa pidempääkin, kun ei tarvitse kieltäytyä mistään pysyvästi. Kirjoittakaa muutkin kuulumisia ja tuloksia, olisi kiva saada vertaistukea;)


    • Aloittelija123

      Aloittelija täältä kyselee, että onko muilla ollut ihon kuivumista? Elämäni ensimmäinen 5:2 paastopäivä oli tällä viikolla, ja jo iltapäivällä huomasin että huuleni alkoivat kuivumaan. Join paljon vettä, mutta siitä huolimatta kun seuraavana aamuna heräsin oli naama kuin kiristetty.
      Nyt tämän viikon toinen paastopäivä menossa ja näin iltapäivällä huomaan taas kuinka kasvojen iho ja huulet ovat alkaneet kuivua. Tähän mennessä juonut noin 2 ltr vettä.

      Ja noin yleisesti kerrottakoon että itse vedän ateriat myöhäisellä lounaalla ja illallisella. Aamupäivä siis ilman ruokaa, ja eka päivä meni ainakin helposti, eli en tuntenut nälkää, vähän kylläkin "heiluvaa" oloa.

    • Aloittelija123

      Ainiin, ja toivoisin ateriavinkkejä muilta "paastoavilta" (lainausmerkit siksi, kun itse en pidä tätä varsinaisena paastona, tässähän kuitenkin syödään :)). Tämän viikon aterani ovat / tulevat olemaan päivällä (tomaatti-paprika-sipuli)munakas, ja illalla tomaattikeitto. Ensi viikolla olisi kiva keksiä jotain muuta :)

      • baronitar1

        1. paastopäivänä söin aamiaiseksi pussipuuron 130 kcal ja 100g rahkaa 50 g mustikoita 80 kcal. Päivälliseksi reilu salaatti tonnikalalla 100g ja munalla ja jälkkäriksi ananaspaloja. Salaatista lähti hyvin nälkä.
        2. paastopäivä aamiainen pussipuuro omena, päivällinen pieni pinaattikeitto muna 1 pieni pyöreä näkkäri.

        Ensi viikolla ajattelin koittaa niitä Lämmin Kuppi-keittoja ja toi aamiaispuuro jotenkin tuntuu hyvältä omalla kohdalla.

        Eli eipä tuohon 500 kcaloriin paljoa tuokaa mahdu, mutta ihan hyvin oon kyllä tullut noillakin eväillä toimeen. Tosin illalla pitää olla paljon touhua ettei tule mielitekoja..

        Mielenkiinnolla odotan maanantai-aamun punnitusta, mikä tulee olemaan 1. viikon saldo, kun viikonlopun tässä nyt syö ja juo normaaliin tapaan...;)

        Ja en ole kyllä huomannut mitään ihon kuivumista, ainoastaan päässä ajoittaista "heiluntaa".


    • minä myös

      Mullakaanei olei ho kuivunut, suun kuivuus tuntuu kylläkin. Olen siirtynyt juomaan osan vedestä kivennäisvettä, se auttaa ja samoin kivennäisvesi auttaa, jos pää alkaa olla kipeä.
      Olen syönyt aamulla pari margariinileipää ja päivällä kevyen lounaan, esim. salattia, keittoa tms. Iltapäivän ja illan vain juon vettä, teetä ja kivennäisvettä. Rauhoitan sen illan helppoihin hommiin, sillä keskittymiskykyni kärsii nälästä. Jotenkin silti nautin näläntunteesta, hassua, eikö?
      Paino ei ole juuri laskenut. Ehkä syön muina päivinä liian huolettomasti. Mutt ei se ole noussutkaan, kuten ennen 2/5 paastoa.

      • baronitar1

        Ensimmäisen viikon saldo 1,6 kg mikä periaatteessa lähti ensimmäisenä paastopäivänä. 2. päivänä lähti 0,7 kg, mikä oli sitten tullut viikonlopun herkuttelun jälkeen takaisin, mutta olen kyllä tyytyväinen tähän, koska muina päivinä tosiaan olen syönyt enkä ole kaloreita miettinyt.

        Toivotaan että tälläkin viikolla jotain tippuisi, ettei pysähdy tähän..., nimittäin tämä systeemi tuntuu jotenkin tosi hyvältä.

        Kuinkas teillä muilla menee?


    • Jenkkakahvat veks!

      Olen tässä kokeillut 2:5-dieettiä kolmisen viikkoa. Olen nainen, mikä tarkoittaa että pitäisi vetää max. 500 kaloria. Mutta olen kuitenkin pitänyt 600 kalorin rajan päivässä. Se raja on näköjään ihan riittävä, sillä painoa on pudonnut 2 kiloa :)

      Olen normaalipainoinen, ja varmaan kun painoa tippunut riittävästi , siirryn yhteen paastopäivään viikossa. Jospa sillä pysyisi saavutettu paino, saas nähdä.

      Itse syön yleensä aamupalalla n.100 kaloria, päivällä jotain sokerista (yleensä mehua n. 50 kaloria) että pysyy verensokeri vähän ylhäällä. kuuden aikoihin illalla päivän aterian (200-300 kaloria). Ja vielä iltapalan kympin aikaan niillä kaloreilla mitä on jäljellä. Painotan kalorit iltaan, sillä en pysty nukahtamaan tyhjällä mahalla.

      Tätä on ollut ihan hauska kokeilla, koska mies on dieetissä myös mukana :)

    • hyvältä tuntuu

      Kiva ketju ja hyvä saada vähän vertaistukea ja tsemppiä puolin toisin!
      Olen joskus aiemmin noudattanut sellaista, että pidin maanantait mahdollisuuksien mukaan vesipäivinä, eli silloin en syönyt mitään.
      Se oli välillä tosi hankalaa ja vaikeaa ja ajatukset liikkui ihan uskomattomissa suklaakakuissa jne herkuissa niinä päivinä :)
      Mutta kun ruoka on NIIN hyvää ja on pienikokoinen nainen (159cm), niin jotain rajoitteita mässyilyyn on oltava.

      Nyt on mullakin menossa tämä 5:2 ja tuntuu hyvältä.
      Uskon, että tätä voi jatkaa lopun ikänsä ja pysyvästi.
      En ole huomannut mitään ongelmia, väsymystä, iho-oireita tms, en toisaalta nyt vielä mitään painon laskuakaan.

      Jenkkakahvat saisi lähteä ja joku 5-8kg, ehkä tästä pikkuhiljaa ja liikuntaa, kun saisi vielä lisättyä näin kesän tullen.

      Työ kun on enimmäkseen koneen ääressä istumista, kulutus jää pieneksi ja 45 vuotta täytettyäni huomasin, että entistä enemmän kilot kertyy just vyötärölle ja saa tehdä tuplasti enemmän töitä, kun nuorempana.

      Olen yrittänyt nyt näinä "paasto" päivinä syödä noin 400kcal ja vaihdellut
      esim. kasvismunakas, tomaattikeitto, ahvenfile ja salaattia, rahkaa ja pakastemarjoja, joku smoothie. Olen syönyt vain kerran pvässä ja yhden aterian, yleensä lounasaikaan töissä, se on sopinut mulle parhaiten.
      Paastopvät olen pitänyt maanantaisin ja torstaisin.

      • Meeti

        Heippa, neljäs paastopäivä edessä. Viime viikolla toinen päivä meni Vogelin ohjeiden mukaan mehupaastolla ja iltamyslillä, samoin tämän viIkon maanantai, huomenna kananmunaa ja tuoretta parsaa, vähäsokerista mehikeittoa ja illalla salaattia, ehkä kalaa. Finelin elintarvIkkeiden koostumuspankista saa tietoa kalori- yms. määristä erittäin hyvin. Samoin kirjassa Fast Diet (Michael Mosley) löytyy jotain. Tässä ketjussa hyviä vinkkejä! Mulla putosi paino eka viikolla -2,6 kg, punnitsen perjantaina niin näkyy aina viikon saldo.


      • Meeri
        Meeti kirjoitti:

        Heippa, neljäs paastopäivä edessä. Viime viikolla toinen päivä meni Vogelin ohjeiden mukaan mehupaastolla ja iltamyslillä, samoin tämän viIkon maanantai, huomenna kananmunaa ja tuoretta parsaa, vähäsokerista mehikeittoa ja illalla salaattia, ehkä kalaa. Finelin elintarvIkkeiden koostumuspankista saa tietoa kalori- yms. määristä erittäin hyvin. Samoin kirjassa Fast Diet (Michael Mosley) löytyy jotain. Tässä ketjussa hyviä vinkkejä! Mulla putosi paino eka viikolla -2,6 kg, punnitsen perjantaina niin näkyy aina viikon saldo.

        Meeri siis tuo edellinen...


    • varhaisvanhus

      Hei!
      Aloitin 2/5 dieetin heti nähtyäni sen prisman dokumentin. Olen siis ollut kaksi päivää viikossa dieetillä syömällä aamulla puuroa jossa kourallinen mustikoita ja maitoa noin desin. En ole kaloreita laskenut. Diettipäivät ovat maanantai ja torstai. Muina päivinä olen syönyt normaalisti sekaruokaa.

      Ymmärsin siitä dokumentista, että syödään vain kerran päivässä 500 kaloria ja ollaan loppuaika sitten ilman syömistä. Itse olen kyllä juonut teetä jossa tilkka rasvatonta maitoa. Niin teki myös koehenkilö siinä dokumentissa.

      Tarkoitus on saada veriarvot kuntoon, samalla on myös paino pudonnut kolme kiloa. Olen normaalipainoinen nainen joten painonpudotus ei ole pääasia.

    • Hyviä kokemuksia

      Itse aloitin 5/2-dieetin, koska sen sanottiin voivan ehkäistä Alzheimeria ja Parkinsonin tautia, joita molempia on suvussani. Minulla syynä ei siis ollut painonpudotus, koska olen normaalipainoinen. Myönteisenä "sivuvaikutuksena" huomasin, että ensimmäiset vaihdevuosioireet, yöhikoilu ja kuumat aallot, loppuivat kuin seinään aloitettuani 5/2:n. Minkäänlaisia vaihdevuosivaivoja ei ole sittemmin ollut.

    • hannabeerit

      Toisella viikolla ja paastopäivä menossa. Hirveästi paleltaa ja hellettä pukka ulkona, ei auta.Unohdin aamulla puntarin ja nyt pitää odottaa huomiseen että saa lukemat. Aika vaikeaa tämä ruokailun järjestäminen paastopäivisin, siis koska söisi ja mikä pitää parhaiten nälän loitolla? Maanantai ja torstai tuntuvat rytmittävän hyvin viikon paastopäivät.
      Koko kroppa niin täynnä nestettä että liikuminen on jo hankalaa. Aloitin Saltbalans tabletit 2xvrk koska ne kehuttiin parhaiksi, toivottavasti toimivat. Outoa kyllä että ei purkin kyljessä puhuttu mitään extra juomisesta, ehkä ei tarvii...
      Tää on kyllä mulle henk.koht. paras dieetti kun saa sitten välipäivinä syödä "ajattelematta" kaikkea. Koitan silloin syödä karppiruokaa, tosin aamiaiseksi joko leipää tai puuroa.
      Peukut pystyyn...vaikka vähän paleltaakin =)

    • Tsurpo

      En tiedä mistä nuo sallitut 500-600 kilokaloria on nykäisty, kun ei ainakaan EAT STOP EAT -kirjasta löydy mitään kehoitusta moiseen vesitykseen. Silloin kun paastotaan ei syödä, eikös paastolla juuri sitä tarkoiteta?

    • varhaisvanhus

      Tämä 2/5 dieetti ei ole mikään laihdutuskuuri eikä paasto. Tämä on tutkimus missä on todettu, että syömällä kaksi kertaa viikossa vähemmän veriarvot paranevat ja esim. diabetesriski pienenee. Kolesteroli arvot paranevat ja muutenkin on terveyttä edistävä vaikutus. Sitä ei tiedetä mistä arvojen paraneminen johtuu, mutta muutos on ollut radikaali testihenkilöillä. Diettiä ei suositellakaan ilman, että keskustelee lääkärinsä kanssa.

      Laihdutuskuurit ovat sitten erikseen ja siinähän riittää kun syö vähemmän mitä kuluttaa. Samoin paasto on sitten paastoa, missä tyhjennetään suoli kuona-aineista eikä todellakaan syödä vaan juodaan sitten mitä juodaan.

    • Tsurpo

      Brad Pilon kuitenkin on yksi tämän 5/2-mallin lanseeraajista ja hän ei suosita mitään syömisiä näinä kahtena 24 tunnin syömättömyysjaksona. Kysymykseni edelleen on, että mistä ja millä perusteella tuo 500-600 kilokaloria olisi jees. Asia on toinen jos noudattaa 'paastoa' joka toinen päivä mallilla.

      • baronitar1

        No joo, tällä 2/5 paastolla on ehkä harhaanjohtava nimi, mutta kyllä tällä painoa saa tippumaan. Jos kahtena päivänä viikossa syö 500 kcal 2000 kcal sijasta, niin viikon kokonaiskcal määrä on n. 3000 kcal pienempi kuin normaalisti syömällä. Eli kyllä tämä minun laskuoppini mukaan pitäisi painoa tiputtaa pitkällä juoksulla. Ja se että dieettiä ennen pitäisi keskutella lääkärin kanssa, niin mitä haittaa tästä voi olla perusterveelle ihmiselle? Jos seitsemästä päivästä viitenä syö normaalisti, monipuolista ruokaa, niin ei tässä mitään puutosta elimistöönsä saa aikaan.

        Itselläni pudotettavia kiloja ei ole paljon, mutta jos en jatkuvasti katso syömisiäni, niin paino nousee hyvin nopeasti. Nyt olen ollut tällä "dieetillä" kolmatta viikkoa ja paino on pudonnut n. 2,5 kg ja noina viitenä päivänä olen huoletta syönyt ja juonut enkä ole miettinyt tai laskenut kaloreita. "Paastopäivinä" syön aamiaisen n. 200 kcal ja myöhäisen päivällisen n. 300 kcal ja juon paljon. Välillä tulee nälän tunnetta, mutta se on ohi menevää, eikä mitään heikotuksia tule. Ainoa huonopuoli on hieman levottomampi yö paastopäivän jälkeen.

        Eihän tämä tietysti kaikille sovi, niin henkisesti kuin fyysisestikään, mutta en tässä mitään pahaakaan näe.


      • dfsdfdsfds

        Ilmeisesti sillä perusteella, että suurempi osa ihmisistä voisi noudattaa sitä, kas kun kaikki eivät ole ruoan suhteen kurinalaisia, tahdonvoima ei välttämättä riitä täyteen syömättömyyteen ja sitten jätetään kokonaan paastot, kun kyllästytään. Ilmeisesti hyöty on sama vielä tällä kalorimäärällä, joten turha pinnistellä äärirajoilla, jos helpommallakin saa saman tuloksen. Tämä Mosleyn versiohan on johdettu vuoropäiväpaastosta, jota on tutkittu Jenkeissä. Oli siinä Prisman dokkarissa.


    • Tsurpo

      Baronitar1 minua kiinnostaa, että miksi syöt noina paastopäivinä edes vähän? Ainakin tuon Brad Pilonin mallin mukaan suurin hyöty saadaan veriarvoissa ja rasvanpoltossa sillä, että ei syödä mitään kahtena ei perättäisenä 24 tunnin jaksona. Syömällä edes vähän menetetään hyötyjä, kun insuliinin määrä veressä nousee. Arvelisin, että tässä joku on sotkenut nyt kaksi eri mallia eli yhdistänyt joka toinen päivä syömistä ja kevytpaastoa (500-600 kcal) mallin ja sitten tämän 5/2 jolloin paastopäivinä (24h ajanjakso) ei syödä. Uskon, että yhdistelmäkin toimii, mutta osa hyödyistä menetetään. Mielestäni yksi 5/2 hienoista ideoista on se, että kunhan et syö kahtena vuorokautena, niin voit unohtaa näpräilyn kaloreiden kanssa. Muistat vain olla ahmimatta, kun paasto loppuu.

      • fgfdgdfgdfgdfg

        Tämä nyt tapetilla oleva 5:2 on tiedetoimittaja Mchael Mosleyn soveltama versio, jossa tosiaan saa syödä sen 500 kcal vrk:ssa. Ilmeisesti Brad Pilonilla on joku oma 5:2-dieetti, jossa ollaan täysin syömättä? Täytyypä googlettaa.


    • läskisoossi

      Moikka jälleen ! Hienoa huomata että muutkin ovat löytäneet tämän paaston!
      Aloitin maaliskuussa tämän paaston ja lopetin sen nyt ravitsemusterapeutin kehoituksesta =) paino on tippunut ja kolesteroliarvot on normalisoituneet tämän aikana, tosi tässä on muutakin elämänmuutosta ollut samaan aikaan että vaikea sanoa mistä em asiat tulivat =)

      Paasto oli tosiaan muuten ihan kiva ja olisin sitä vielä jatkanutkin mutten voinut koska suolen toimintani häiriintyi sen verran pahasti.
      En halua kuitenkaan peräpukamia tai muuta suolisairautta tähän lisäksi.
      Eli jos huomaatte tälläistä niin kannattaa lopettaa paasto.

      Hauskaa kesää kaikille !

    • minä myös

      Siinä tv-ohjelmassa selvästi sanottiin, että paastopäivinä syödään 25% normaalikulutuksesta, ei olla kokonaan paastolla. Luulisin syynä olevan yleinen miellyttävyys. Onhan helpompaa syödä edes vähän ja olla äreä vain illan, eikä koko päivää! Mutta ohjelmassa todettiin, että tuo riittää kolesteroli ym. vaikutusten aikaansaamiseksi.

      • baronitar1

        Tsurpo, en varmaan pystyisi olemaan koko päivää täysin nesteillä, siksi tuo 500 kcal syöminen tuntuu hyvältä vaihtoehdolta. Koska itselläni tarkoituksena on painon pieni pudottaminen ja muut hyödyt (veriarvot) ovat sitten vain plussaa siihen päälle, niin tämä systeemi tuntuu ihan hyvältä. Eipähän tarvitse toisaan niitä kaloreita laskea ja murehtia muina päivinä:)

        Luin jostain muultakin palstalta tuosta suolen toimimattomuudesta, mihinkä läskisoossikin viittasi. Siitä varmasti on hyvä huolehtia, jotta ei sitten tule mitään suoliongelmia. Tämäkin varmasti hyvin yksilöllistä, itse en ole huomannut mitään negatiivista muutosta. Positiivisista asioista mainittakoon mahan turvotuksen loppuminen ja ilmavaivojen huomattava väheneminen.

        Mutta kukin tallaa tavallaan...;)


    • Annuli

      Olen ollut 5:2 paastolla 4kk ja pudottanut 9kg 15 cm vyötaröltä.Syön aamulla 200cal ja sit illalla loput 300, juon paljon vettä ja kahviakin kuluu. Teen tohtori Michael Mosleyn ohjeiden mukaan; kahtena päivänä viikossa, vähintään yks päivä välissä.Tosi helppo verrattuna esim Painonvartijoiden pistelaskuun. Netista löytyy hyvia kalorilaskureita, esim. Kalorilaskuri.fi tai amerikkalainen saitti myfitnesspal.com(sieltä löytyy finncrispkin!). Eilenkin tein 4 tuntia puutarhahommia paastopäivänä. Tosin suositellaan vähän kevyempää niinä päivinä, mutta kaikki on niin yksilöllistä. Aion jatkaa tätä, ja ylläpitona päivä viikossa.Tsemppiä vaan kaikille.

    • Tsurpo

      Minä myös-nimimerkille sanoisin, että sinuna katsoisin sen dokumentin uudestaan. Ko. dokumentissa oli kolme eri paastotapaa ja ainoastaan vuoropäivämallissa paastopäivinä syötiin 500-600 kaloria. Kerran kuussa paastotessa sallittua oli vain tee/kahvi/vesi yms. ja 5/2 mallisa sama juttu. En väitä, etteikö tuo kalorien vähennys jotain auta ja laihduta, mutta kaikkia hyötyjä sillä ei saa.

      • Almi

        5/2 -paastossa on myös sallittua syödä, mutta kerran päivässä. Ohjelman mukaan ei ole väliä, mihin aikaan päivästä ajoittaa syömisensä ja ohjelman juontaja-mies söikin aamulla. Näkyi syövän ihan kunnon munakkaan. Näin hän noudatti 5 viikkoa 5/2-menetelmää ja sai veriarvonsa pudotettua normaalilukemiin ja laihtui 6 kiloa.

        Ohjelmassa oli mielestäni nämä versiot: kalorirajoitus 1900 kcal pysyvästi, täyspaasto 4 päivää parin kuukauden välein, vuoropäiväpaasto ja 5/2-menetelmä. Kahdessa jälkimmäisessä sai syödä myös paastopäivinä: naiset 400-500 kcal ja miehet 500-600 kcal.


    • Pipto

      Olen myös noudattanut 5:2 paastoa kohta 3 kuukautta. Painoa on lähtenyt kymmenen kiloa. Paastopäivät tuntuvat helpolta, vain kahtena eka viikkona meinasi olla tuskaa. Juon aamulla kupin kahvia ja syön juustoleivän, päivällä joskus klo 15 syön esim. rahkaa, kananmunan, hedelmiä, mitä nyt sattuu olemaan. Illalla kuppi teetä ja juustoleipä. Paastopäivänä ja sitä seuraavana on energiaa vaikka mihin. Normipäivinä en ole miettinyt mitä syön, mutta eihän sitä edes pysty syömään paljoa.
      En hoksannut mitata vyötäröä, mutta kaikki vanhat housut ovat niin isoja että niitä ei voi pitää. Tuntuu että suurin osa lähteneestä läskistä on juuri tuosta lantio/vatsa seudulta ja se on hyvä se!

    • Tsurpo

      Almi, kannattaa lukea se Brad Pilonin Eat Stop Eat. Joka päivä saa syödä, mutta 24 tunnin ajanjaksona ei pitäisi kuin juoda energiattomia juomia eli paastota. Itse en pysty menemään nälissäni nukkumaan eli normaalisti paastoan 19-19 ja syön paaston päälle normaalin päivällisen. Laihtuisin varmasti tehokkaammin, jos paastojakso olisi aamusta aamuun, mutta koska aamupalattomuus ei ole itselle ongelma teen toisin. Kalorimäärän tippumiseenhan se tämäkin pitkälti erustuu, mutta tehoja tulee kunnolla paastoamalla lisää, koska Pilonin mukaan rasvanpoltto on korkeimmillaan, kun syömättömyyttä on takana 16-18 tuntia, mutta tehokkain poltto loppuu 30 tunnin jälkeen. Itse pidän tästä puristisesta lähestymistavasta, koska voin unohtaa nuo kalorien mietinnät aikalailla kokonaan normiruokavaliolla.

    • Almi

      Tsurpo, en ole kiinnostunut lukemaan tuota kirjaa, kun sama asia tuli ilmi siinä taannoisessa dokkarissakin. Eli 5/2 -menetelmässä syödään vain kerran päivässä, mutta syömisen ajankohdalla ei ollut merkitystä. Kyseisen dokkarin testihenkilö-juontajahan söi siinä vain aamiaisen, ei muuta koko päivänä.

    • labratulos

      Olen ollut 5-2 paastolla pari kuukautta, eli syönyt paastopäivinä sen 500 kcal. Kävin rasva-arvot mittauttamassa ja kokonaiskolesteroli oli lähes ennallaan eli hiukan koholla mutta se huonompi kolesteroli LDL oli laskenut normaalialueelle. Paino ei ole tippunut. Olen syönyt mitä vaan ei-paastopäivinä eli rasvaisia maitotuotteita paljon ym. yhtään rajoittamatta. Ja ruokahaluni on hyvä. Lihonutkaan en ole ja sitä pidän jo saavutuksena.

    • Tsurpo

      Labratulos, nuo tulokset varmasti paranee, jos vedät nuo paastopäivät eli 24 tunnin syömättömyysjaksot kokonaan ilman kaloreita. Kesken 24 tunnin jaksoa syödyt kalorit pilaa idean. Laihtuminen on kaloreista kiinnin eli jos olet kaksi vuorokautta syömättä, niin n. 30 prosenttia jää kaloreista pois, jos mitään ei muuten muuta. Jos syöt 500 kcal, niin kalorivajaus on huonompi.

    • Kirppu

      Ostin Michael Mosleyn ja Mimi Spencerin kirjoittaman "The fast diet"-kirjan eilen, ja luin samantien läpi, ja tänään on eka ns. paastopäiväni.

      Michael Mosley syö kirjan mukaan aamulla proteiinipitoisen aamiaisen, esim. munakasta. Hän juo teetä ja kahvia päivän aikana, ja illalla syö sitten kalaa, lihaa tai kanaa ja kasviksia, joilla tulee se 600 kaloria täyteen.

      Mimi taas kertoi syövänsä aikaisin aamulla, päivällä esim. appelsiinin, ja sitten illalla kaikkiaan yhteensä 500 kaloria. Kuulostaa järkevältä. Tosin Mimi on nykyisin yhdellä 500 kalorin päivällä viikossa, joka tuntuu hänelle olevan se sopivin.

      Lukekaa toi kirja, On erittäin hyvä! Siellä on myös perustelut systeemille ja kuvitetut malliruokapäivät, joita voi soveltaa itselleen sopiviksi.

      Kirppu

      • Kirppu kesäinen

        Niin, lisään vielä, että itse kokeilen 5-2 dieettiä, koska haluan nähdä, tehoaako se koholla oleviin sokeri -ja kolesteroliarvoihini, ja mielellään saisi painokin laskea.

        Mielenkiinnolla seuraan myös fiiliksiäni ja olojani dieetin aikana, ja muuttuuko suhteeni ruokaan terveellisemmäksi. Pyrin syömään sen 500 kaloria, sillä en halua mitään ylilyöntejä, ja toivon, että siten jaksan myös jatkaa ohjelmaa. Mosleylla on ainakin veriarvot pysyneet hyvinä hänen 600-kalorin systeemillään.

        Pikkasen ärsyttää kytätä kaloreita, mutta eiköhän sekin suju, kun oppii ne, ja muistaa, että kaloreita lasketaan vain kahtena päivänä viikossa, muuten syödään ihan rennosti välttäen tietenkin silloinkin ylilyöntejä.

        Kirjottakaa kokemuksianne, kaipaan vertaistukea!


      • Annuli

        Mullakin on noi kirjat, hyvä tutustua ennenkuin alottaa "paaston". Saa hyviä vinkkejä.
        Ihan vinkkinä multa jos hiukoo paastopäivinä, ota pala tuorekurkkua ja viipaloi se ja syö nauttien, 100g/10 kal.


    • ...

      Kokeilussa nyt kolmatta viikkoa, vähän soveltaen tosin. Ensimmäisillä viikoilla vain 1 paastopäivä, tänään tämän viikon toinen päivä. Aloittaessani kasasin valmiiksi sen 600 kcal (noudatan 600 kcal vaikka olen nainen) ja minusta se näytti aivan valtavalta määrältä ruokaa: 500 g kasviksia (jäävuorisalaattia, kurkkua, tomaattia, marjoja), purkki rahkaa, purkki raejuustoa, kaksi kanafilettä. Söin pitkin päivää ja nälkä pysyi hyvin poissa. Nyt olen korvannut rahkan pienellä ruisleivällä, jonka tarvitsen aamukahvin kanssa :)

      Olin lähtötilanteessakin normaalipainoinen (BMI 22) mutta minulla jo nämä pari "paastopäivää" on irroittaneet vyötäröltä muutaman löllökilon. Tällä kaloreiden hallinnalla olen saanut myös välipäivinä sellaisen turhan napostelun kuriin ja muutenkin syömiseen jotain tolkkua, terveellisempiä valintoja, eikä entisenlaista törkyä tee edes niin mieli.

      Vinkkinä (jos ei vielä ole mainittu..) www.fineli.fi löytyy tosi kattavasti elintarvikkeiden kaloritietoja, voi esim. kerätä päivän ruokakorin.

    • 5 kakkosta

      Voiko pitää 5/2 paastoa tiistaisin ja torstaisin?

      Eli että olis vaan yks päivä välissä?

    • minä myös

      Ei sillä oleväliä,onko päivä vai kolme välissä.

    • titi100

      Olen nyt noudattanut 5/2 paastoa noin 500kalorin systeemillä neljä viikkoa, yksi viikoista oli sellainen, että olin ainoastaan yhden päivän paastolla. Paino on tippunut 2,5 kg ja olo on tullut energisemmäksi. Tarkoitukseni on noudattaa tätä kesäloman alkuun asti eli heinäkuun loppuun ja sitten pitää tauko ja aloittaa kesäloman jälkeen jälleen uudestaan. Siinä näkee sitten normaalin syömisen vaikutuksen painoonkin.
      Paastopäivinä olen juonut aamukahvin rasvattomalla maidolla, töissä salaatin (raejuusto, kana tai lohi) ja illalla rahka marjojen tai puolikkaan banaanin sekä ruokalusikallisen vehnäleiseitä kera.
      Vielä en ole alkanut difistelemään vaan paastopäivien ruokavalio on ollut samanlainen suurinpiirtein, Lisäksi paljon vettä ja teetä.

      • No name

        Mosleyn kirja ilmestyy suomeksi 16.8. Kustantajana Wsoy. Tiedoksenne vaan.


    • 5:2 rokkaa

      Miten ku luin jostain että kahvin juontia kannattaa välttää 5:2 dieetin paastopäivinä, pitääkö paikkaansa? Mulla ei meinaa tulla paastopäivistä mitään jos en juo välillä kahvia (ilman maitoa) joka pitää nälän tunteen poissa. Nyt kolmatta päivää paastoan, siis en peräkkäin vaan puolentoista viikon aikana. Painoa lähti viikossa 2,7kg, olen tyytyväinen. :) Tietty mulla on tuota elopainoa vielä se 137,3 kg ni varmaa aluks lähtee nopeemmin.

      • Drömmaren

        Kyllä kahvia saa juoda, mutta ilman maitoa ja makeutusta. Itse olen kyllä laittanut tilkan maitoa ja pikkuisen hunajaa, eikä ole paasto silti epäonnistunut :)


    • titi100

      Kyllä mä olen ainakin juonut kahvia. Siitä en tiedä saako vaiko eikö, mutta sitä ilman en voi olla.

    • daikadaikaduulaihtuu

      Juu 25% normienergiantarpeesta voi syödä paastopäivinä jos haluaa, helpottaa vähän paaston psykologista haastavuutta kun edes jotain saa syödä.

      Tutkimuksissa on havaittu että ainakin vuoropäiväpaastolaiset syövät keskimäärin 10% enemmän paastottomina päivinä kuin normaalisti joten tuo 10% liika ei vielä kumoa paastopäivien 75% vähennystä.

      Tottakai voit olla täysin syömättäkin, nämä dieetit ei perustu kauhean syvällisiin tieteellisiin tutkimuksiin ja dieetin kehittäjät ei ole mitään guruja. Kukaan ei ole näissä asioissa, vaikka moni itsensä Antti "humpuuki" Heikeläksi korottaakin.

      Jos et syö mitään paastopäivinä, laihdut enemmän.

      Kun kaikki bullshit ja kuorrutus kaikesta laihdutushypestä kuoritaan pois, fakta on että laihdut jos syöt vähemmän energiaa kun kulutat. 5:2 menetelmällä saat vähemmän kaloreita kuin normaalisti, laihdut.

      Tuossa yhden 5:2 foorumilaisten tulokset oli kerätty yhteen ja niiden mukaan keskimäärin 0,5kg viikossa laihtuu... joka onkin ihan sopivasti se sama mitä yleensä suositellaan maksimi laihdutusvauhdiksi jotta elimistö ei kärsi liikaa.

    • Tumpelo

      Kertokaahan tällaiselle aloittelijalle, onko mahdollista olla 400 kcl:n dieetillä klo 11 aamusta (päiväruuan jälkeen) klo 11:sta seuraavaan aamuun? Vai onko parempi aloittaa aamulla kun herää? Klo 11:sta - 11:sta- dieetillä voisi syödä aina työpaikan lounaan. Meneekö näin deetti pipariksi?

      • HannaBerit

        Näin juuri voi olla.
        Minä olen juuri sellaisella lounaasta - lounaaseen paastolla.
        Itselle se tulee aivan normaalisti ja piinaamatta. Syön työpaikalla lounaan kl 12 ja sitten on 24h väliä ja taas syön kl 12 lounaan töissä.
        Tässä välissä en ihan oikeasti ole edes nälkäinen, jotain pientä mielitekoa vaan.
        Aamuksi voi joskus laittaa pari munaa, keitettynä tai paistettuna, samoin illaksi.
        Toki ymmärrän että ei kaikille sovi, mutta itsellä kun ei ole lasta eikä sitä "lammasta" niin ei tarvii nuuhkia kotona ruoantuoksuja, siis jos ei itse halua.
        Tätä olen nyt ihan tosissani alkanut noudattamaan vasta eilisestä, joten painontarkkailuun en osaa vielä ottaa kantaa. Siis että toimiiko vai ei.
        Toivotaan tietysti että toimii.
        Saisi tuo BMI olla pikkasen vähemmin, nyt rapiat 40.


      • Marza.
        HannaBerit kirjoitti:

        Näin juuri voi olla.
        Minä olen juuri sellaisella lounaasta - lounaaseen paastolla.
        Itselle se tulee aivan normaalisti ja piinaamatta. Syön työpaikalla lounaan kl 12 ja sitten on 24h väliä ja taas syön kl 12 lounaan töissä.
        Tässä välissä en ihan oikeasti ole edes nälkäinen, jotain pientä mielitekoa vaan.
        Aamuksi voi joskus laittaa pari munaa, keitettynä tai paistettuna, samoin illaksi.
        Toki ymmärrän että ei kaikille sovi, mutta itsellä kun ei ole lasta eikä sitä "lammasta" niin ei tarvii nuuhkia kotona ruoantuoksuja, siis jos ei itse halua.
        Tätä olen nyt ihan tosissani alkanut noudattamaan vasta eilisestä, joten painontarkkailuun en osaa vielä ottaa kantaa. Siis että toimiiko vai ei.
        Toivotaan tietysti että toimii.
        Saisi tuo BMI olla pikkasen vähemmin, nyt rapiat 40.

        Itsekin aloitin tämän eilen lounaasta lounaaseen. Haluan syödä työpaikkalounaan. Söin eilen illalla puuroa ja porkkanoita. Aamulla rahkan. En usko, että minulle sopisi olla aamusta aamuun syömättä. Sillä tekniikalla en tätä jaksaisi, sen tiedän. Torstaina seuraavan kerran. Tsemppiä kaikille!


      • HannaBerit kirjoitti:

        Näin juuri voi olla.
        Minä olen juuri sellaisella lounaasta - lounaaseen paastolla.
        Itselle se tulee aivan normaalisti ja piinaamatta. Syön työpaikalla lounaan kl 12 ja sitten on 24h väliä ja taas syön kl 12 lounaan töissä.
        Tässä välissä en ihan oikeasti ole edes nälkäinen, jotain pientä mielitekoa vaan.
        Aamuksi voi joskus laittaa pari munaa, keitettynä tai paistettuna, samoin illaksi.
        Toki ymmärrän että ei kaikille sovi, mutta itsellä kun ei ole lasta eikä sitä "lammasta" niin ei tarvii nuuhkia kotona ruoantuoksuja, siis jos ei itse halua.
        Tätä olen nyt ihan tosissani alkanut noudattamaan vasta eilisestä, joten painontarkkailuun en osaa vielä ottaa kantaa. Siis että toimiiko vai ei.
        Toivotaan tietysti että toimii.
        Saisi tuo BMI olla pikkasen vähemmin, nyt rapiat 40.

        Miten on toiminut tuo lounaasta lounaaseen paasto, itse mietin samaa systeemiä eli 500 kcal siinä välillä


      • Eiymmärrä
        Marza. kirjoitti:

        Itsekin aloitin tämän eilen lounaasta lounaaseen. Haluan syödä työpaikkalounaan. Söin eilen illalla puuroa ja porkkanoita. Aamulla rahkan. En usko, että minulle sopisi olla aamusta aamuun syömättä. Sillä tekniikalla en tätä jaksaisi, sen tiedän. Torstaina seuraavan kerran. Tsemppiä kaikille!

        Mä en nyt vaan ymmärrä tätä lounaasta-lounaaseen.. Siis missä välissä sä sitten syöt sen paastopäivän 500kcal? Vai onko sun paasto about 24h jona aikana et syö mitään?


    • refluksi helpottuu

      En tiedä, mutta ilma tulee ainakin oikeasta päästä paastopäivänä, enkä röyhtäile. Miten on?, pitääkö se kerralla syödä uoka paastopäivänä?

    • 3viikkoatakana

      Tässä omia kokemuksiani. Olen parikymppinen nainen, jolla on ylipainoa noin 10 kg. Takana on nyt kolme paastoviikkoa, eli kuusi paastopäivää. Olen aloittanut paaston su- ja ke-iltaisin klo 20 ja paastonnut ti-ja pe-aamuun klo 8. Yhteensä siis 36 tuntia.

      Tämän 36 tunnin aikana olen syönyt 400-500 kcal, yhdessä tai kahdessa erässä. Olen syönyt vaihtelevasti hedelmiä, kasviksia, jogurttia, kananmunia ja raejuustoa, sekä juonut pari kuppia kahvia ja runsaasti vettä.

      Paastopäivinä ei ole ollut nälkä, olen jaksanut työskennellä hyvin ja keskittymiskyky ei ole kärsinyt. Oikeastaan olen jopa energisempi paastopäivinä! Ainoa huono puoli on ollut palelu, mutta siitäkin selviää, kunhan vain laittaa lisää vaatetta päälle.

      "Ruokapäivinä" en ole sortunut mässäilyyn, vaan olen syönyt vähemmän kuin aikaisemmin. Tulen kylläiseksi pienemmästä ruokamäärästä.

      5/2-paastoaminen sopii minulle mainiosti. Ikäviä sivuoireita ei ole vielä tullut (palelua lukuunottamatta), ja kaloreita tarvitsee laskea vain kahtena päivänä viikossa. Muinakin päivinä tulee syötyä vähemmän. Painoa on lähtenyt tähän menessä noin 2,5 kg.

      Alussahan tässä vielä ollaan, mutta näyttää lupaavalta!

    • heimo-vesa1

      Paasto-osio loppui viime yönä. Pidin kaksi peräkkäistä paasto päiväää. Meni aika helposti. Paino putosi ko.aikana 2kg. Kun täytin suoliston taas normaalisti painoa tuli lisää n.0,5kg. Painon pudotus ei ole tässä se motiivi vaan paremmat veriarvot. Se IGF-1 arvo pitäisi saada mahd. alas. Se pahalainen kun aiheuttaa syöpää. Aijon jatkaa kokeilua kun se meni niin helposti. Jaan ehkä paaston kahdelle eri päivälle. Jos painoni putoaa 5kg;tä niin muutan sen vain yhteen päivään.

    • Suklaasyöppö

      Kiitostuimme poikaystäväni kanssa 5/2:sta, em. dokkarin kautta. Etenkin kiinostuimme sen takia, koska siinä puhuttiin, että ei-paasto päivinä saa syödä mitä haluaa, mutta pitääkö se oikeasti paikkansa? Olemme nimittäin poikaystäväni kanssa melkoisia herkkusuita ja varsinkin suklaa maistuu, melkein päivittäin :).Eli voiko paaston aikana syödä suklaata/herkkuja ja kuinka usein ja paljon?Se kieltämättä kuulostaa turhan hyvältä ollakseen totta :).

      Dietin pää tarkoitus on painon pudotuksessa, muut terveysvaikutukset ovat tietenkin tärkeitä. Olemme suunnitelleet aloittaa uudestaan liikunta harastuksen. Voiko syödä huolettomammin jos liikkuu säännöllisesti?

      Vaikka makean syönti olisikin hieman rajoitetumpaa tämä dietti kuulostaa parhaimmalta mistä olen tähän mennessä kuullut.

      Toivon kaikilla 5/2 aloittaville onnea :)

    • Särstin

      Olen ollut 6 kk 2:5 paastolla. Aion mennä kolesterolini mittauttaamaan, koska keväällä se oli 7. Varmaan nyt näkee jo onko paastosta ollut apua. Syön kerran päivässä 1% viilin ja mysliä pähkinöillä sen n.500 kcal verran. Juon kofeeinitonta kahvia ja siihen lisää rasvatonta maitoa. Tämä on sopinut minulle hyvin. Paastopäivien kanssa ei ole hankaluuksia enää ja aina voi unelmoida mitä aamukahvin kanssa syö seuraavana aamuna. Paasto jatkuu...

      • Särstin

        No nyt on käyty kolesteroli mittaamassa ja se on noussut, en ymmärräi. Ei taida painon lasku sopia mun arvoilleni ;)
        No periksi en anna ja lääkkeitä en huoli. Seuraava mittaus puolen vuoden päästä... katotaan miten käy.


    • mies 42v

      heinäkuun alusta ollut tällä paastolla, alku paino 83 ja salilla 3 kertaa viikko , nyt paino 76 eli semmosta about puolta kiloa lähtenyt viikossa, salilla käynti vähentynyt 2 kert/viikko toistaiseksi, ei kannata paastopäivinä mun reenata,
      loppuu potku. ihmeen helppoa on kyllä ollut, varsinkin kun suunnittelee paastopäivät etukäteen.kohta siirryn yhteen päivään ettei liikaa tipu paino. lihasta syö yllättävän vähän ja taas kaljamahan alkua syö nopeasti.
      omronin 511 kehonkoostumus mittarinkin sen kertoo , peilin lisäksi :) vyötä pitänyt laittaa 3 pykälää tiukemmalle.2 cm reiän väli.
      vaimollakin, joka mukana tässä, alkanu housut väljyyttä lepattamaan....
      eipä hän tykännyt huonoa kun mainitsin liian löysistä vaatteista :)

    • kotkotkoot

      en usko että on vaarallista vaikka jatkaa pitempään. keho saa levätä kun syö vähemmän. itse syön noin kl. yksitoista 150 gr kanaa ja sit vihanneksia, sama annos ilalla kl. kuusi. siinä välillä juon vettä jos tuntuu että on nälkä. hyvin on toiminut. huomenna alkaa kolmas viikko ja sit vasta puntarille. housut ei mahtunut jalkaan aikaisemmin mut nyt mahtuu.
      sitä ei suositella että paastoaa kaksi päivää peräkkäin vain ne jaetaan koko viikolle.
      liikun kanssa säännöllisesti ja olo on hyvä, ei edes päänsärkyä.

    • varhaisvanhus

      No niin, nyt on sitten oltu kyseisellä diettillä huhtikuusta lähtien. Ainoana tarkoituksena oli korjata korkeita veriarvoja. Ylipainoa ei ole ollut.

      Kokeiluun lähtiessäni kokonaiskolesteroli oli 6.4, hyviä 1.96 ja huonoja 4.09, myös joitain muita arvoja oli hiukan koholla.

      Nyt, puoli vuotta myöhemmin on kokonaiskolesteroli 5.1, hyviä 1.75 ja huonoja 3.13 muuta arvot olivat normaaleja.

      Ruokavalioita en ole noudattanut, eli olen syönyt ihan mitä vaan, paitsi voin käytön olen rajoittanut pelkästään kalan paistoon.

      Matkaa on vielä ihanne arvoihin, mutta aion jatkaa tällä tiellä siihen asti, että arvot on saavutettu.

      Kahtena päivänä viikossa olen sitten syönyt sen alle 500 kaloria.

      • paastaajaaa

        kuullostaa tosi mahtavalta että kolestroliarvosi ovat laskeneet. oma kolestrolini on ollut 6,3 monta vuotta ja ei laske. nyt toivon sen tapahtuvan paaston avulla. tekisi niin mieli jo mennä kokeisiin mutta en usko että vielä on tapahtunut paljoakaan.


    • Nyt lähtee läskit

      Neljä viikkoa 5:2-dieettiä takana ja paino tippunut 2,2 kg. 500 kcal:n paastopäivät pidän pääsääntöisesti maanantaina ja torstaina, mutta tilanteen mukaan päivät voivat olla muitakin, kunhan eivät ole peräkkäisiä. Paastopäivää edeltävänä iltana olen vielä syönyt iltapalan (jugurttia tai ruisleipää tai hedelmiä) ja paastopäivän aikana aamupalana mustikka-banaani -smoothien (pellavasiemenrouheella rahkalla tilkalla Valion vähäkalorista mehukeittoa). Lounaaksi syön kevyen keiton ja tomaatin kurkkua. Iltapalana vielä omena n. klo 18. Seuraavana aamuna normi aamupala n. klo 6. Hyvin olen paastopäivät jaksanut - runsas veden ja/tai kivennäisveden nauttiminen vähentää selvästi nälän tunnetta. Olen erittäin energinen paastopäivinä, mutta sen ole huomannut, että paastopäivän iltana palelen yleensä melko paljon. Tämä painonpudotusmenetelmä tuntuu sopivan minulle ja tarkoituksena on jatkaa kahdella paastopäivällä, kunnes vaaka näyttää -15 kg lähtöpainosta.

    • 23v nainen

      Itselläni menossa toinen viikko ja kolmas paasto päivä 5-2 dietissä.
      Ylipainoa minulla olisi tiputettavana vähän yli 20kg.
      Ensimmäinen paastopäivä oli kamala, hirvee nälkä koko ajan ja mitään muuta pystynyt ajattelee ku ruokaa. Mut pidin pintani enkä sortunut syömää mitää ylimäärästä.
      Nyt kolmantena päästopäivänä oikeastaan nautin tästä pienestä näläntunteesta, on hirmu energinen ja kevyt olo.

      Olen soveltanut niin että pidän kalorimäärän alle 600kcal vaikka sen pitäs olla sen 500kcal. Harvoin menee yli 550kcal.
      Makean nälkään paastopäivinä oon juonu lasillisen coca-cola zeroa, muutoin juon vettä tai 0kcal kivennäisvettä.
      Syön paastopäivinä kolmessa osassa. Aamulla n.250kcal,välipalaksi paripalaa vihanneksia ja vettä, päivällinen n.250-280kcal.

      Tää dieetti on auttanut mua hahmottamaan ja pienentämää ateriakokoja.
      Olen huomannut myös tulevani täyteen vähemmästä määrästä ja osannut lopettaa
      "ei paastopäivinä" syömisen siihen.
      "Ei paastopäivinä" syön neljä kertaa päivässä 3h välein, kalorimäärä jää alle 1800kcal.
      Tää on auttanut myös hallitsemaan hillitöntä makean nälkää.

      Painoa oli tippunut ensimmäisen viikon jälkeen 2,5kg.
      Aioin jatkaa tätä dieettiä ainakin kuukauden ja katsoo sen jälkee mihin tuloksii on päästy. Sit jos tulokset miellyttää ni jatkan vielä lisää.

      • Toimii kyllä!

        Olen vanhempi mies ja olemme vaimoni kanssa harrastaneet 5/2-menetelmää kuutisen viikkoa! Minulta on tippunut 8,5 kg ja vaimolta 3,6 kg. Paastopäivät ovat menneet kohtalaisen helposti. Olemme itse 'säveltäneet' paastopäivän menun, joka on seuraava:

        - aamulla lautasellinen tattaripuuroa rasvatonta maito, päälle pelkkä kahvi

        - ip:llä (n. klo 13) lautanen, jossa on keitetty kananmuna, 2 siivua voileipäkinkkua, ohut siivu maksamakkaraa kurkkua

        - illalla (n. klo 19) jaettu pussikeitto (esim kana), johon on sekoitettu 1 nuudelipakkaus (esim yam yam)

        Pitkin päivää: coca cola zeroa ja vettä lisäksi pelkkäkahvi

        Jos nälkä kovinahistaa voi ottaa kurkun paloja tai vesimelonin siivuja

        En tiedä, että ylittyykö 600 kcal, mutta hyvintepsii!!! Eikä maksa paljoa kuten Nutriletit tai muut energiapatukat tekevät!

        JOS joskus pääsemme tavoitteeseen (minulla min. 10 kg lisäpudotusta) siirrymme seuraavaan vaiheeseen eli 6/1. Vain yhtenä päivänä viikossa paastoa. Eiköhän sillä paino pysy kurissa!

        Tsemppiä kaikille!


    • Kärsimätön

      Kuulisin mielelläni lisää kokemuksia siitä miten muiden paino on lähtenyt tippumaan. Itse olen nyt ollut pätkäpaastolla kaksi viikkoa, enkä syö paastopäivinä mitään. Juomien (appelsiinimehu lantrattuna ym. mehujen) kaloreita en laske. Tuskin nyt yli 500 menevät. Tavallisina päivinä syön normaalisti, en mitenkään hullumaisesti ahmimalla.

      Ensimmäinen paastopäivä oli kokonainen päivä, jolloin paasto ajaksi taisi tulla 36 tuntia. Muut paastopäivät olen pitänyt lounaasta lounaaseen. Ensimmäisenä paastopäivänä nestettä lähti n. 2kg ja sen jälkeen ei kyllä ole painossa tapahtunut yhtään mitään muutosta! Se hiukan hämmästyttää, kun en kerran mitään syö 24h aikana kahdesti viikossa. No okei, tämä on vasta toinen viikko ja liikakiloja ei kuitenkaan ole kuin kymmenkunta.

      Toivottavasti tämä ei tähän jämähdä! Pohdin lähinnä sitä, että onko tuo lounaasta lounaaseen kuitenkaan toimiva pätkäpaasto? Jos se onkin syy miksei paino putoa?

      Nimim. Miten niin kärsimätön?

      • hannabeerit

        Hei pitää oikeesti syödä jotain ku muuten menee kroppa säästötilaan eikä polta niitä rasvoja.


      • 3+16
        hannabeerit kirjoitti:

        Hei pitää oikeesti syödä jotain ku muuten menee kroppa säästötilaan eikä polta niitä rasvoja.

        Kyllähän ne nälkään kuolevatkin ovat selvästi aika läskejä, kun eivät ole saaneet syödä mitään.


    • paastoaaaja

      paasto meneillään ja hyvin toimii. tarkoitukseni on jatkaa tulevaisuudessakin koska se on terveellistä. nyt pyrin saamaan pari kesäkiloa pois ja veriarvot kuntoon. te jotka luulette että ette voi olla ilman ruokaa, niin luulin minäkin ! hyvin on mennyt. alussa vähän pää kipee mutta juon paljon lämmintä teetä joka on mielestäni parempi kuin veden juonti. kamomilla tee esim. rauhoittaa vatsaa ja sit yrtti teet on toiminut kanssa hyvin.
      vesi paasto ei anna edes ravintoa keholle joten itse en suosisi.

    • Liinu

      Paasto on menossa ja toteutan sitä iltapäivästä seuraavan päivän iltapäivään. Tämä malli oli esillä myös Mosleyn kirjassa ja sopii minulle paremmin kuin 36h:n yhtämittainen paastoaminen. Saan syödä kumpakin paastopäivänä myöhäisen lounaan. Illalla syön vähän salaattia kera raejuuston tai tonnikalan ja aamupäivällä puuroa mustikoiden kanssa. Ensimmäinen viikko vasta ohi, joten laihtumisesta en tiedä.

      Makeanhimo on vähentynyt tosi paljon eikä kerralla tee mieli syödä entisen kokoisia annoksia. Vettä juon todella paljon kaikkina päivinä, mutta varsinkin paastopäivinä. Toivon, että dieetin avulla pystyn syömään kaiken kaikkiaan vähemmän. Ahmimisreaktiota ei ole vielä ainakaan tullut.

    • Livianne

      Minä olen paastoillut kohta 4kk. Ensin olin 2:5 paastolla, mutta nyt olen muuttanut sen 3:4 paastoksi. Olin lähtötilanteessa lievästi ylipainoinen. Tähän mennessä kiloja lähtenyt 8. Syön 400-500kcal päivässä kolmella eri aterialla, joista klo 17 viimeinen ateria. Olen siis paastolla (siis syön vaan sen 500kcal) yli vuorokauden, koska aloitan paaston edellisenä iltana ja lopetan kahden yön jälkeen aamulla. Kävin mittauttamassa veriarvoni 2kk jälkeen paaston aloituksesta. Kolesterolini oli lievästi koholla 5,8. Hemoglobiini oli vain 120 ja verenpaine normaali. Mietin sitäkin, että paastohan nostaa kolesterolia hetkittäin. Haluaisin mittauttaa nyt kolesterolini uudelleen. Saisi tietoon onko paastolla siihen vaikutusta. Enpä taida mittauksiin kuitenkaan päästä. Joutuisi itse maksumieheksi ja labrakokeet ei ole helpoja.

    • 12viikkoatakana

      Hei!
      Kirjoitin aiemmin kokemuksiani kolmen viikon jälkeen 5/2-paastoilun jälkeen, jolloin painoa oli pudonnut 2,5 kg. Nyt takana on 12 viikkoa, ja painoa on lähtenyt yhteensä 4 kg. Alussa paino siis putosi nopeasti, mutta nyt pudotustahti on hidastunut.

      Painoa putoaisi varmasti enemmänkin, mutta nyt pikkujouluaikaan on tullut herkuteltua viikonloppuisin. Liikuntakin on jäänyt vähemmälle. Odotan kauhulla joulunaikaa..

      Olo on kuitenkin erittäin hyvä ja mieli virkeä. Paasto sopii minulle erinomaisesti, ja aion ehdottomasti jatkaa sitä. Tavoitteena minulla on pudottaa hiljalleen kesään mennessä vielä 6 kg. En kuitenkaan stressaa liikaa painon suhteen, sillä pistän painonpudotuksen edelle tämän ihanan kevyen tunteen, mikä paastoamisesta tulee!

      Tsemppiä pätkäpaastoajille!

      • likka85!

        Hei kaikki! Aloitan itsekin 5:2 dieetin ja olette kivasti kertoneet paljon hyödyllisiä asioita joihin itsekin tulen kiinnittämään huomiota :) yksi asia johon en löytänyt vastausta on, että sako kaljaa tai muuta alkoholia nauttia? Itse olen kova oluen ystävä ja tämä tieto olisi kiva tietää :)


      • Toimii kyllä!
        likka85! kirjoitti:

        Hei kaikki! Aloitan itsekin 5:2 dieetin ja olette kivasti kertoneet paljon hyödyllisiä asioita joihin itsekin tulen kiinnittämään huomiota :) yksi asia johon en löytänyt vastausta on, että sako kaljaa tai muuta alkoholia nauttia? Itse olen kova oluen ystävä ja tämä tieto olisi kiva tietää :)

        Itse olen lähtenyt siitä, että paastopäivinä voi juoda vain kalorittomia virvoitusjuomia, vettä tai kahvia (ilman kahvileipää). Eräs laihdutuslääkäri kutsui olutta 'nestemäiseksi leiväksi'.

        Voit käyttää olutta niinä viitenä muuna päivänä. Dieettipäivinä ei kannata pettää itseään.


    • viiskakkonen

      Vieläkö täällä ryhmässä on porukkaa kuulolla?

      Olen tänään siis neljättä päivää paastolla ja painoni ei ole tippunut ollenkaan... Mitä teen väärin?

      Paastopäiväni menee yleensä niin, että en syö koko päivänä mitään ennen kuin illalla 19-20 aikaan syön sen 500 kaloria. Tuleekohan minulla liian vähän paastoa?

      Toinen juttu on, että syön normaalipäivinäkin melko huonosti tai varmaan liian vähän kaloreita... Saatan syödä normaalipäivänä sen 1000 kaloria, onko tässä se syy miksei paino tipu?

      Olen kyllä nyt parin viikon ajan eli sen ajan kun olen ollut tällä 5:2:lla, kuntoillut noin tunnin verran viitenä päivänä viikossa. Kuntoilu sisältää crosstrainingia noin 20 min ja lihaskuntoa noin 40 min.

      Sanokaa ja auttakaa minua, miten saan painoni tippumaan?!
      Työkaverini oli 4:ssä kuukaudessa laihtunut 10 kiloa ja ensimmäisellä viikolla hänellä oli lähtenyt 2 kiloa ja minulla vaaka ei näytä mitään muutosta... :(

      • Kerminen

        Aloitin viiskakkosen ennen joulua. Yhden päivä vasta olen paastonnut eikä ollut ollenkaan niin vaikeaa kuin kuvittelin. Nyt syönyt jouluna normaalisti vaikkakin vahingossa hieman kevyemmin ja järkevämmin kuin yleensä. Nälän tunne on ihana ja usein pitkitän aamupalaa. Aina ei tarvi syödä kun vatsa vähän kurnahtaa.


      • Miimu1
        Kerminen kirjoitti:

        Aloitin viiskakkosen ennen joulua. Yhden päivä vasta olen paastonnut eikä ollut ollenkaan niin vaikeaa kuin kuvittelin. Nyt syönyt jouluna normaalisti vaikkakin vahingossa hieman kevyemmin ja järkevämmin kuin yleensä. Nälän tunne on ihana ja usein pitkitän aamupalaa. Aina ei tarvi syödä kun vatsa vähän kurnahtaa.

        Hei, aloitin tänään 5:2:n. Miten teidän vatsat on toimineet paaston aikana? Itsellä on aina ollut kova vatsa ja välillä vaikeaa saada mitään tulemaan... :( Eli käytättekö mitään kuitulisää yms. Mulla on kotona noita fibrex hiutaleita, ottaisinkohan niitä? Hassua, miten tätä paastoa sovelletaan eli ajat on ihmisillä aika eri, itse aloitin eilen siis klo 23, vaikka mielestäni vasta tänä aamuna (eihän yötä lasketa..). EI siis tulisi mieleenkään alkaa syömään klo 23 jälkeen illalla vai pitäiskö..? Tai voisiko?


    • 5:2

      5/2:lla minäkin. Paastopäivät tiistai ja torstai. Huomasin yhden ongelman joka varmasti korjaantuu vaihtamalla päivää. Eli keskiviikkona pelaan pallopeliä ja näyttää siltä, että tuon tiistain paastopäivän takia energiat loppuu tunnin urheilun jälkeen kuin seinään. Vaikka olen yrittänyt tankata ennen treenejä, niin ei ole ollut huomattavaa apua. Olen miettinyt myös, johtuuko tämä kunnon romahtaminen joulupyhien huilaamisen takia vai mistä? Otan kuitenkin seurantaan ja ilmoittelen miten tuo paasto aiheuttaa tulevaisuudessa...

      • Drömmaren

        Jännä juttu tuo voimattomuuden tunne josta mainitsit - minä olen huomannut vähän saman. Paastopäivinä jaksan hyvin liikkua mutta seuraava päivä voi olla vähän heikko olo, niinkuin olisi lihaksista voimat pois. Olenkin ihmetellyt mistä mahtaa johtua...


    • Drömmaren

      Aloitin 5/2-dieetin tammikuun alussa ja päätin tehdä tästä seikkailusta julkisen. Jos haluat lukea miten olen pärjännyt, tervetuloa seuraamaan blogia osoitteessa http://seikkailu52.blogspot.fi

      • drömmaren

        Lisäys edelliseen: kohta on kuukausi täynnä ja painoa pudonnut lähemmäs 7 kiloa!! Vihdoinkin taisin löytää menetelmän jota pystyn jatkamaan pidempäänkin. Ajatuksia ja tuntemuksia blogissa, tervetuloa lukemaan!


    • Intervalliruokavalio

      Minulla menossa nyt 3. paastopäivä. Ensimmäisellä viikolla putosi reilu kilo, josta kyllä osa tuli takaisin. Saattaa olla nestevaihteluitakin. Tämä kolmas päivä meni jo aika hyvin; oikein "herkuttelin" sen nälän tunteen kanssa ja jos olisi vielä pitkittänyt olisi saattanut mennä hyvinkin pienillä kaloreilla se päivä. Mutta päätin noudattaa kuitenkin ohjeistusta, enkä alkaa millekään mehupaastolle. Verensokerit (itsemittaus) on olleet suht tasasia paastopäivinä, enemmän ne heittelee normipäivinä. Painonpudotus ei ole minulla tavoitteena, mutta jos lähtee niin saa kyllä lähteä - ja onhan tuota hiukka ylimääräistä vyötäröllä. Enemmänkin odotan niitä terveysvaikutuksia, kuten kolesteroliarvojen tasaantumista, verensokerin normalisoitumista (II-diabetes päällä). Seuraavana paastopäivänä aion tehdä vihanneskeittoa, esim. pavut ovat kuulema hyviä jos on metaboliaa. Päänsärkyä on ollut, mutta se on lähtenyt merisuolakiteillä, suolakurkkukin olisi varmaan ihan ok. Katsotaan, miten muijan käy!

    • Kah!

      Aika hiljaiselta vaikuttaa täällä, mutta huhuilen nyt kuitenkin väliaikatietojanne :)

      Itselläni kohta kaksi viikkoa takana ja olo hyvä! Tavoitteena olisi päästä pitkään unelmapainona pysytelleeseen tavoitepainoon, johon noin nelisen kiloa vielä on matkaa. Parikymppisenä naikkosena en vielä konkreettisesti mieti veri- tai kolesteroliarvoja, vaan yleisesti tuo kevyempi olo ja karisevat kilot kiinnostavat.

      Ensimmäisen viikon jälkeen 700g on lähtenyt vaikka niukasti normaalipainon rajoissa olenkin! Painoni on koko aikuisikäne ollut lähes sama, enkä normaaleilla elämäntavoilla varsinaisesti liho, joten ajattelin paastorykäisyn avulla hilata elopainon tavoitelukemiin, jossa sitten myös pysyisin.

      Paastopäivinä olen syönyt lähes aina 3 kananmunaa ja 200g salaattia oliivien tai tonnkalan kera, lasin maitoa ja täysjyvänäkkärin. Itselleni sopii kalorien painottaminen iltaan. Kahvia ja teetä kuluu myös muutamia kuppeja päivän mittaan. Suosittelen myös tavallisen veden litkimisen lisäksi sitruunavettä. Maistuu hyvältä ja jotenkin huijaa nälkää pois. :D Riittää siis jos lorauttaa silloin tällöin vesilasiin pari teelusikkaa sitruunatäysmehua.

      Paastopäivien jälkeen kaikenlainen turvotus ja pöhötys tuntuu lähteneen ja muutenkin vatsanseutu tuntuu litteämmältä. Olokin on paljon energisempi. Olen jopa huomannut kaipaavani jo paastopäiviä tai lähinnä niiden älkeistä oloa :D, joten motivaatio on helppo pitää yllä :)

      Mites muilla?

    • hilpeä paastoaja

      mitä fiiliksiä tullut pidemmän paaston aikana? itse olen nyt paastonnut 4 päivää (joka päivä noin 500 kaloria nesteenä ) johtuuko paastosta vai mistä? kun olen tänään ollut todella hyvällä tuulella, näin mukavaa ei ole ollut moneen kuukauteen.
      eilen sain vielä kaiken lisäksi todella huonoja uutisia joiden johdosta olisin normaalisti ainakin viikon verran fallos otsassa, mutta nyt on silti tosi hyvä fiilis, voiko johtua paastosta?

      • Ruokakuri

        Olen pudottanut painoa muutenkin muutaman vuoden aikana ja yrittänyt muuttaa elintapoja terveellisemmäksi. Mulla onnistuisi laihdutus muillakin keinoin, siis ihan vaan vähemmän syömällä ja liikkumalla. Ongelmia tulee vaan aina silloin kun laihdutus loppuu ja pitäisi alkaa pysyä vaan normaalipainossa. En pysy, vaan paino alkaa hilautua takaisin. Aloin 5/2:lle siis monesta syystä, joista laihduttaminen ei ollut ensimmäinen vaan oman syömisen rajoittamisen opettelu ja näläntunteen sieto. Terveyshyödyt olivat myös iso asia ja tokihan laihtuminenkin on mukavaa. Mä syön kyllä muinakin päivinä nyt vähemmän kuin "pitäisi" eli jää miinuskaloreita. Yritän kuitenkin myös opetella syömään enemmän, ilman että alan sitten syödä liikaa. Mun mielestä tämä on erityisen hyvä keino juurikin opetella hallitsemaan iomia syömisiään.

        Paastopäivinä syön kevyen leivän aamulla ja pitkin päivää pieniä annoksia kasviksia, sokeritonta mehukeittoa, omenaa, ja illalliseksi jotain ruokaisampaa kuten salaattia kanalla tai muulla rasvattomalla lihalla. Teetä ja kahvia menee myös.

        Joskus paastopäivinä lenkkeilen, koska silloin jaksaa hyvin, mutta seuraava päivä ei ole sitten kovin mukava. Nyt olen pitänyt paastoa ti ja to, ja liikun muina päivinä.


    • Pätkäpaastoilija

      Itse aloitin 5:2 pätkäpaaston tammikuun ensimmäisellä viikolla, alun perin ajattelin kokeilla miutaman viikon, mutta ylläpidin sitä 12 viikkoa. Nyt pari taukoviikkoa takana, mutta kova hinku olisi palata taas paastolle. Oli niin hyvä olo noina viikkoina. Olin alun perinkin normaalipainoinen ja varmaan suht normaalin kokoinenkin, mutta onnistuin pudottamaan 4,5 kg, ja senttejä vyötäröltä 4 cm. Parin ekan viikon jälkeen paastopäivät menivät kuin vettä vaan, energiaa riitti ja jaksoin mm. jumppailla ja lenkkeillä ihan normaalisti. Iltaisin tuli uni helposti ja nukuin hyvin. En sortunut ylensyömään muina päivinä, mutta en myöskään ollut millään lahdutuslinjalla, vaan söin normaalisti ja herkuttelinkin melko usein. Itselle tuli vaan tosi hyvä olo paastoilusta, siksi ajattelin jatkaa, vaikka suht tyytyväinen kroppaani olenkin nyt.

    • Nainen 66 v

      Olin 5:2 dieetillä elo-marraskuussa 2013. Dieettipäiväni olivat maanantai ja torstai. Paino tippui 7 kg. Olo oli hyvä. Söin lounaalla mitä tahansa ruokaa 100 g ja laskin kalorit. Iltapäivällä ja illalla söin rasvatonta raejuustoa, munan, banaania, omenaa, kurkkua. Määrät laskin sen mukaan mitä päivän 500 kaloriin mahtui. Sitten tuli joulu, kaukomatka, isän kuolema ja pidin taukoa. Eilen pidin pitkästä aikaa 5:2 päivän ja hyvin meni. Paino on pysynyt 8 kg pienempänä viime elokuusta. Nyt pidän taas muutaman dieettipäivän. Normaalipäivien ruoka-annokset olen onnistunut pienentämään. Makean nälkä on vähentynyt mutta tummaa suklaata (70%) syön silloin tällöin. Alkoholipitoiset juomat eivät maistu. Kesä tulee ja on ihanaa, kun vanhat kesävaatteet mahtuvat päälle toisin kuin viime kesänä ennen 5:2. Tsemppiä kaikille 5:2 dieetistä kiinnostuneille.

      • zorro3

        Hei Nainen 66! Kuinka paljon painoit kun aloitit? Täällä kyselee 68 vuotias nainen.Ylipainoa 40 kiloa-


    • plösö

      Olen ylen kyllästynyt plösöön olemukseeni. Vaatteet ahdistavat ja mieli on matala. Nyt vihdoin on tunne, että jotain on oikeesti tehtävä ja äkkiä. Olen keski-ikäinen nainen. Tavoitepaino olisi pituus-100 tähän tavoitteeseen on n.10 kg.
      Olen teidän kannustaman ajatellut aloittaa tämän 5:2 elämäntavan. Olen ajatellut noudattaa tätä koko loppuelämäni jollain säädöillä. Teoria, että kevennät ruokavaliotasi viikonlopun jälkeen ja taas loppuviikosta varaudut tulevaan viikonlopun syömisiin ja juomisiin on mielestäni mainio idea. Aloitan 5:2:n elokuun puolessa välissä. Te "konkarit" olisi kiva kuulla miten teillä on mennyt? Onko paino pysynyt poissa ym.ym.

    • 1v2kktakana

      Hei, päivitän vähän kuulumisiani. Olen kirjoittanut tänne pari kertaa (3 ja 12 viikkoa takana). Olen reilu parikymppinen noin 160 cm pitkä nainen.

      Nyt olen siis paastonnut kaksi päivää viikosta reilun vuoden (1 v 2 kk) ajan. Lähtöpaino oli reippaat 70 kg. Painoa on pudonnut reilut 9 kg. Tavoitteena on pudottaa vielä 2-3 kg, jolloin paino olisi alle 60 kg. Sen jälkeen tavoitteena on pitää paino alle 60 kilossa.

      Aion jatkaa paastoamista päästyäni painotavoitteeseeni, mutta vähennän paastopäivien määrää, jos paino lähtee putoamaan liikaa.

    • Hoikempi

      5:2 takana n. 1,5vuotta ja -30kg. Syön pitkin paastopäivää n.500kcal. Mutta pidän huolen että joka paaston alkuun ja loppuun tulee 12h syömättä. Eli yksi paastopäivä kestää 36h. Helppoa ollut ja jo aamulla tietää onko tämä paastopäivä vai ei. En ole orjallinen päivissä, kunhan en vaan paastoa kahta peräkkäistä päivää. Välipäivinä ruokahalu vähentynyt huomattavasti. Samalla koetan noudattaa vhh ruokavaliota. Liiku en "yhtään" terveydellisistä syistä, mutta koetan aloittaa senkin heti kun saan luvan. Suosittelen lämpimästi tätä, mutta ttiedän kyllä ystäviä jotka eivät pysty tähän. Kaikki ei sovi kaikille, minulle ei varsinkaan tuo thl.n suomi-lautasmalli.

    • asioistaperillä

      Tähän liittyen haluaisin lisätä, miten huvittavaa on lukea kuinka länsimaalaiset ovat viime vuosina kehittäneet/lanseeranneet kyseistä 5:2 dieettiä. Kun islamissa tämä on tiedetty jo viimeiset 1400 vuotta. Kunnia tästä siis ei kuulu Brad Pilonille tai muullekaan länsimaalaiselle vaan profeetta Muhammadille, joka jo 1400 vuotta sitten kehotti paastoamaan maantaisin sekä torstaisin. Että näin..

      • Maijo

        Raamatussa on useampi uskonnollinen paastokausi määrättynä.
        Jumalan palvelijat ovat aina paastonnet ennen vaiketa ratkaisuja ja
        kääntyneet rukouksessa Jumalan puoleen. Siitä on kertomuksia.
        Juutalaisilta Muhammed sen lainasi!
        Neljän lapsi-vaimon kanssa makoillessaan!


    • gameover1234

      Luin jostain nettilehdestä että jos olet edellisenä päivänä syönyt viimeisen aterian esim. klo 18, niin saat paastopäivänä lopettaa samaan aikaan... eli syödä normaali päivällisen. Eli sillä 500 kalorilla pitää pärjätä vain iltaan asti... olikohan siinä väärää tietoa.. pitääkö koko päivä siis pärjätä sillä 500 kcal?

    • toimii_myös_nuorilla

      Itse aloitin harrastamaan tätä 5/2 paastoa alunperin, kun painoa oli pudotettava toissa joulun jälkeen n. 3 kiloa päästäkseni "normi"mittoihin. tämän jälkeen olen yrittänyt pitää yhden päivän viikossa, jolloin syön vähemmän. Paino pysynyt kohtuullisen hyvin hallinnassa, ei ole pahemmin paastopäivinä ollut nälkä. Ainoana pitää muistaa olla syömättä lapiotyylillä, etenkin seuraavana päivänä. Mutta on toimiva systeemi. Ei omalla kohdalla verensokerit putoa liian alas paastopäivinä ja kärttyisyys pysyy myös aisoissa kiitos salaattien, pienellä määrällä öljyä ja paistettua kanaa (50-100g). Paastopäivinä etenkin, jos haluaa pudottaa painoa ja ohjata omaa ruokatottumustaan paremmille urille, kannattaa juoda teetä, vettä ja/tai kahvia ilman sokereita ja maitoa. Huomasin itse, ettei enää tee mieli lisätä normipäivinäkään mitään teehen tai kahviin. Mikä on näin myöhemmin tasannut päivän jaksamista, eli ei enää niitä iltapäivän massiivisia väsymysaaltoja, hyvin jaksaa myös odotella ruokaa useamman tunnin, vaikka onkin nälkä. Eli suosittelen! toimii todella hyvin ja on oikeasti tehokas!

    • Jesuppa

      Kaksi kuukautta paastoilua takana. Ekojen viikkojen aikana lähti 4kg ja siihen se sitten jäi. Pöhötys on kyllä poissa, mutta saisihan sitä vielä saman verran lähteä. Olen paastopäivät (lounaasta lounaaseen) kokonaan syömättä, joskus saatan juoda lasillisen tavallista mehua. Tosin tuskin se sen sisältämästä sokerista on kiinni. Täytyisi varmaan vain juoda enemmän.

    • Helppotapaontämä

      Kokeilin syksyllä, ja kuukaudessa putosi paino 4 kiloa. En ikinä laihdu kalorinladkennoilla, vaan olen joutunut näivettänään ankarasti jos tahdon laihtua. Mutta nyt toimi, ja ajattelin kokeilla uudelleen. Eli syömättä ti ja la, muuten ihan normaalisti, jopa karkkia:)

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6013
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3801
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      238
      2108
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1840
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1279
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1055
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe