leluturbojen kesto..

kallista hupia..

Turboliikkeen mukaan alkuperäset nykyturbot kestää 60--120thkm. Usein särkyy muuttuvasiipisten sähkösäädin jo ennen sitä ja maksaa alkaen.590€.
Tähän turbo ja työt päälle..

58

2137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hohhoh2

      Olipa hauska juttu. Joku saattaa jopa uskoa.

    • turbotkestää

      Ilmeisesti sama turbovihaaja taas keskustelun aloittajana. Tuohon varmasti löytyy jokin lääkitys. Varmasti moni on ajanut nykyturbolla yli 120tkm ja voi kommentoida niiden kestävyydestä.

      • apupyörä jesse..

        Olet pihalla asioista. Lukase kasujalka lehdestä ilmoitus turbutukulta. Väitätkö, että ne valehtelee. Ammatimiehet, jotka elää turbojen vaihdoilla.
        Sinä ilmeisesti sossupelle kirppifilarilla!

        Puutu vain asioihin, joista jotain tiedät ja ymmärrät, nuija. Sönkätä aina voit kuten eskarissa teet!


      • vedä ittes jojoon
        apupyörä jesse.. kirjoitti:

        Olet pihalla asioista. Lukase kasujalka lehdestä ilmoitus turbutukulta. Väitätkö, että ne valehtelee. Ammatimiehet, jotka elää turbojen vaihdoilla.
        Sinä ilmeisesti sossupelle kirppifilarilla!

        Puutu vain asioihin, joista jotain tiedät ja ymmärrät, nuija. Sönkätä aina voit kuten eskarissa teet!

        Lue sinä apina niitä pilipalilehtiäsi ja usko kaikki. kirppifilarilla? Mikä helvetti tuo on? Kirjota edes oikeita sanoa.

        Taitaa teikäläisen mielenterveys olla todella huonossa kunnossa, jos turbot aiheuttaa tuollaisen ahdistuksen. Jäikö p illut saamatta juhannuksena? Saatanan paskamaha plösö.


      • mietippä vähän
        apupyörä jesse.. kirjoitti:

        Olet pihalla asioista. Lukase kasujalka lehdestä ilmoitus turbutukulta. Väitätkö, että ne valehtelee. Ammatimiehet, jotka elää turbojen vaihdoilla.
        Sinä ilmeisesti sossupelle kirppifilarilla!

        Puutu vain asioihin, joista jotain tiedät ja ymmärrät, nuija. Sönkätä aina voit kuten eskarissa teet!

        Turboja työkseen vaihtavat tietysti haluaa että kukaan ei ostaisi turbollsa varustettua autoa ja haukkuu sellaisia?


      • yksittäistapauksia
        apupyörä jesse.. kirjoitti:

        Olet pihalla asioista. Lukase kasujalka lehdestä ilmoitus turbutukulta. Väitätkö, että ne valehtelee. Ammatimiehet, jotka elää turbojen vaihdoilla.
        Sinä ilmeisesti sossupelle kirppifilarilla!

        Puutu vain asioihin, joista jotain tiedät ja ymmärrät, nuija. Sönkätä aina voit kuten eskarissa teet!

        En ole koskaan ennen edes kuullut kyseisestä lehdestä. Enkä ainakaan netistä löytänyt mitään turbotukun mainosta.

        Linkitä väite tänne niin ruoditaan sen jälkeen sen vakavasti otettavuutta.

        Luuletko todella että kaikki on totta mikä lukee lehdessä?

        On varmaan autoihin vahdettu turboja alle 40 tonnin, on vaihdettu myös kokonaisia moottoreita, kun autoja on paljon, niin joukkoon mahtuu myös viallisia.

        Tuttavapiiristä en ainakaan tiedä yhtään tapausta joissa turbo olisi vaihdettu uudesta autosta normaalilla ajomäärällä 3-6 vuotta 100-200 tonnia.


      • kaasujalastalöytyy
        yksittäistapauksia kirjoitti:

        En ole koskaan ennen edes kuullut kyseisestä lehdestä. Enkä ainakaan netistä löytänyt mitään turbotukun mainosta.

        Linkitä väite tänne niin ruoditaan sen jälkeen sen vakavasti otettavuutta.

        Luuletko todella että kaikki on totta mikä lukee lehdessä?

        On varmaan autoihin vahdettu turboja alle 40 tonnin, on vaihdettu myös kokonaisia moottoreita, kun autoja on paljon, niin joukkoon mahtuu myös viallisia.

        Tuttavapiiristä en ainakaan tiedä yhtään tapausta joissa turbo olisi vaihdettu uudesta autosta normaalilla ajomäärällä 3-6 vuotta 100-200 tonnia.

        http://kaasujalka.fi/press/2016/01/12/kunnostettu-turboahdin-saastaa-jopa-50/
        Kyyllähän nuo turbot tuntuu hajoilevan.


      • Mahtavaa.vääntöä

    • 99 Turbo

      Turbo kestää kyllä, kun vaihtaa hyvälaatuiset öljyt 10.000 kilsan välein ja muistaa parin minuutin tyhjäkäynnin ennen sammutusta. Näin siis periaatteessa.

      Mutta kyn nykyään huoltovälit on venytetty 30-40 tkm ja on kaikenmaailman start/stop systeemit. On todellakin mielenkiintoista nähdä, mitä näiden kanssa tuleman pitää.

      • ei enää

        Muuttuvasipiset laukee.. Etenkin sähkösäädin..

        80-luvun kesti.


      • jokumuu.
        ei enää kirjoitti:

        Muuttuvasipiset laukee.. Etenkin sähkösäädin..

        80-luvun kesti.

        Mulla kesti muuttuvasiipinen ainakin ensimmäiset 380 tuhatta. Jatkosta ei ole tietoa kun auto meni tuossa kohtaa vaihtoon.

        Ehkä se ei ollutkaan NYKYturbo?


      • ei ollut
        jokumuu. kirjoitti:

        Mulla kesti muuttuvasiipinen ainakin ensimmäiset 380 tuhatta. Jatkosta ei ole tietoa kun auto meni tuossa kohtaa vaihtoon.

        Ehkä se ei ollutkaan NYKYturbo?

        Eikä kestänyt.. Ryyppäsit paljon jussina?

        Ammattiliike vaihtelee niitä jo 60thkm..


      • jokumuu.
        ei ollut kirjoitti:

        Eikä kestänyt.. Ryyppäsit paljon jussina?

        Ammattiliike vaihtelee niitä jo 60thkm..

        Joo, kieltämättä tuli perjantai-iltana yksi kalja ryypättyä.

        Siitä en tiedä kuka vaihtaa ja mihin autoihin mutta omiin neljään nakuuni ei ole tarvinnut vaihtaa yhtään turboa. Kaikissa VNT-ahtimet.


      • The Köle
        jokumuu. kirjoitti:

        Joo, kieltämättä tuli perjantai-iltana yksi kalja ryypättyä.

        Siitä en tiedä kuka vaihtaa ja mihin autoihin mutta omiin neljään nakuuni ei ole tarvinnut vaihtaa yhtään turboa. Kaikissa VNT-ahtimet.

        Tässä ei taideta puhuta "nakuista", vaan "moottoripyörien" koneista, joita on alettu ekohysteeriassa asentaa autojen konehuoneeseen......


      • jokumuu.
        The Köle kirjoitti:

        Tässä ei taideta puhuta "nakuista", vaan "moottoripyörien" koneista, joita on alettu ekohysteeriassa asentaa autojen konehuoneeseen......

        Näkyy tuo aloittaja olevan murheissaan muuttuvageometristen turbojen ongelmista, ja niitä on jotain eksoottisia poikkeuksia lukuunottamatta asennettu vain dieseleihin.

        Perinteisillä, eli halvoilla, materiaaleilla toteutetut muuttuvageometriset kun eivät tahdo kestää tärpättimoottoreiden korkeampia pakokaasun lämpötiloja.


      • riesoja
        jokumuu. kirjoitti:

        Näkyy tuo aloittaja olevan murheissaan muuttuvageometristen turbojen ongelmista, ja niitä on jotain eksoottisia poikkeuksia lukuunottamatta asennettu vain dieseleihin.

        Perinteisillä, eli halvoilla, materiaaleilla toteutetut muuttuvageometriset kun eivät tahdo kestää tärpättimoottoreiden korkeampia pakokaasun lämpötiloja.

        Kyllä näissä pikkuturboisa niitä on ja eivät kestä. Eikä niidenn omistajat kestä näköjään totuutta. Kestävät sen reilun 60thkm, hyvässä lykyssä. Minulla on vapari, ei itkumurheita, kuten leluturboisilla..


      • jokumuu.
        riesoja kirjoitti:

        Kyllä näissä pikkuturboisa niitä on ja eivät kestä. Eikä niidenn omistajat kestä näköjään totuutta. Kestävät sen reilun 60thkm, hyvässä lykyssä. Minulla on vapari, ei itkumurheita, kuten leluturboisilla..

        Ihan mielenkiinnosta, missä bensamoottoreissa on muuttuvageometrisia turboja? Itse en tiedä kuin Porsche 997 ja 991 Turbot ja pikaisella googletuksella ei löytynyt lisää.

        Meillä on muuten neljä bensavaparia, tällä hetkellä ei siis yhtään ahdistettua konetta. Minkäännäköistä omaa nautaa ei tässä ole ojassa.


      • mites tää
        jokumuu. kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta, missä bensamoottoreissa on muuttuvageometrisia turboja? Itse en tiedä kuin Porsche 997 ja 991 Turbot ja pikaisella googletuksella ei löytynyt lisää.

        Meillä on muuten neljä bensavaparia, tällä hetkellä ei siis yhtään ahdistettua konetta. Minkäännäköistä omaa nautaa ei tässä ole ojassa.

        WW-konserni?Foortti egobosterit?


      • vanhoja luuloja

        höpö höpö, huolto-ohjelman mukaiset öljynvaihdot riittää, vähempikin riittäsi, mutta autoliikkeet tekee rahansa huolloilla, joten niitä tehdään varmuuden vuoksi turhankin lyhyillä väleillä. Auto kuin auto kulkisi ilman huoltojakin sen 200 tonnia mikä sillä on ajateltu ajettavan.

        Tyhjäkäyttäminen on turhaa, ellei vedä parkkiin suoraa motarilta asuntovaunuperässä. Yleensä ennen pysähtymistä on muutamia satoja metrejä kevyttä ajoa jossa turbo ehtii hyvin jäähtyä.


      • jo,joo
        jokumuu. kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta, missä bensamoottoreissa on muuttuvageometrisia turboja? Itse en tiedä kuin Porsche 997 ja 991 Turbot ja pikaisella googletuksella ei löytynyt lisää.

        Meillä on muuten neljä bensavaparia, tällä hetkellä ei siis yhtään ahdistettua konetta. Minkäännäköistä omaa nautaa ei tässä ole ojassa.

        "Nykyään muuttuvageometristen ahtimien rooli on kiistaton, kun tavoitellaan tehokkaita mutta ympäristöystävällisiä ratkaisuja. Tiukentuneiden päästömääräysten ansiosta turboahtimen johdinsiivikon ohjausjärjestelmät ovat kehittyneet nopeasti. Paineohjatuista kalvorasioista on siirrytty toinen toistaan hienompiin sähkökäyttöisiin säätimiin: ali- ja ylipainetoimisten järjestelmien rinnalle ovat tulleet SREA (Simply Rotatory Electronic Actuator) ja REA (Rotatory Electronic Actuator). Niiden avulla moottorinohjausjärjestelmä kontrolloi erittäin tarkasti turboahtimen toimintaa.

        Lähes jokaisen auton konepellin alla on nykyään muuttuvageometrinen turboahdin, sillä turboahdettujen autojen kysyntä on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Kaluston vanhetessa uusien ja korjattujen turboahtimien tarve lisääntyy vastaavasti. Muuttuvageometrisiä turboahtimia ei kuitenkaan voi eikä saa korjata tai huoltaa vaan ne on aina vaihdettava uuteen yksikköön. Nykyiset muuttuvageometriset ahtimet edustavat huipputeknologiaa, jonka huoltamiseen tarvittavaa osaamista ja laitteistoa ei ole kentällä.

        Muuttuvageometriset ahtimet alipaineohjatulla säätösysteemillä

        Vain valmistajilla on tietokoneet ja ohjelmistot, joita tarvitaan, kun muuttuvageometrisia turboahtimia kalibroidaan vastaamaan kunkin moottorinvalmistajan määräyksiä. Alipaineohjattu johdinsiivikko kalibroidaan liikeradallaan kolmen desimaalin tarkkuudella neljästä eri tarkistuspisteestä käsin, eikä siihen ihmissilmä tai -käsi kykene.

        Kalibroinnilla ei kuitenkaan ole merkitystä, ellei säätötyön ensimmäistä vaihetta ole suoritettu oikein ja oikeanlaisilla laitteilla.
        Ensimmäisessä vaiheessa säädetään johdinsiivikon minimiaukeaminen, jolla määritellään haluttu virtausarvo. Ennen varsinaista kokonaiskalibrointia johdinsiivikon asento lukitaan moottorinvalmistajan ilmoittamaan minimiasentoon. Säätötyö tapahtuu erittäin tarkalla tietokoneohjatulla virtauspenkillä, joka varmistaa ahtimen moitteettoman toiminnan niin päästöjen, moottorin toiminnan kuin polttoaineen kulutuksenkin osalta. Virtaustesti on tehtävä aina, kun muuttuvageometrista ahdinta tai sen ruuveja käsitellään, muuten ahdin on käyttökelvoton. Minimivirtausarvoa ei voida määritellä vanhojen merkkien mukaan eikä sitä myöskään voida mitata mekaanisesti. Virtausarvo määritellään kolmen desimaalin tarkkuudella. Arvo ei saa poiketa OE-arvoista, jotta moitteeton ja turvallinen toimita voidaan taata.

        Muuttuvageometriset ahtimet sähkötoimisella säätösysteemillä

        Nämä turboahtimet säädetään kerralla sähköisesti mutta vaiheittain virtauspenkissä, jossa tietokoneet antavat jokaisen liikeradan pehmeän pysähtymispisteen, halutun virtausarvon jokaiselle alueelle ja kokonaisliikeradan minimi- ja maksimiaukeamiselle. Peruskalibroinnin jälkeen virtauspenkissä ajetaan vielä moottorinvalmistajan perusohjelmisto ja säädetään johdinsiivikon virtaus haluttuun arvoon. Tieto tallennetaan sähköiseen ohjaimeen, jotta moottorinvalmistajan ohjausjärjestelmä kykenee itsenäisesti kommunikoimaan ahtimen kanssa ja laskemaan koko ajan, mitä ahtimella todellisuudessa tapahtuu. Jos kalibrointi ei täsmää, tieto tallentuu muistiin ja aiheuttaa ongelmia moottorin ja ahtimen toiminnassa. Sähköisissä ohjaimissa ei ole ulkopuolisia säätötankoja, joten jopa yhden pultin löysääminen säädinjalasta tai itse ahtimelta johtaa siihen, että ahdin täytyy vaihtaa uuteen. Näitä ahtimia ei voi huoltaa tai uudelleen kalibroida jälkikäteen.

        Huollettu, kopioitu tai muuten alkuperäisen järjestelmän ulkopuolelta tuleva muuttuvageometrinen turboahdin ei ole läpikäynyt edellä kuvattuja säätöoperaatioita. Siitä saattaa aiheutua seuraavia ongelmia:

        1.Moottorinohjausjärjestelmä havaitsee ongelman ja lukitsee järjestelmän "limb home" -asetukselle.
        2.Pieni virtaus / matala ahtopaine johtaa huonoon kiihtyvyyteen, polttoaineen runsaaseen kulutukseen ja korkeisiin päästöihin.
        3.Korkea polttoainepitoisuus suhteessa ilmaan (diesel) aiheuttaa erittäin korkean lämpötilan vuoksi moottoririkkoja tai turboahdinvaurioita.
        4.Korkea virtaus / korkea ahtopaine johtaa turboahtimen liian korkeaan pyörintänopeuteen ja ahtimen vaurioitumiseen sekä moottoririkkoihin.
        5.Liian korkea ahtopaine rikkoo moottorin, tiivisteet, letkut, jne.

        "


      • bensa palaa,,
        jokumuu. kirjoitti:

        Näkyy tuo aloittaja olevan murheissaan muuttuvageometristen turbojen ongelmista, ja niitä on jotain eksoottisia poikkeuksia lukuunottamatta asennettu vain dieseleihin.

        Perinteisillä, eli halvoilla, materiaaleilla toteutetut muuttuvageometriset kun eivät tahdo kestää tärpättimoottoreiden korkeampia pakokaasun lämpötiloja.

        "Ihan uuden ulottuvuuden tarjoavat 192 hevosvoiman turbomoottori, sen hyvä kiihtyvyys ja vääntö maustettuina isoilla ja leveillä renkailla sekä urheilullisen kovahkolla alustalla.

        Nämä yhdessä tekevät Zafirasta nautinnollisen pyöriteltävän tiukoissakin asvalttimutkissa. Itse asiassa auto on melkoinen tykki. Nopea ja tarkka ohjaus sointuu tehoihin ja alustaan kuin nakutettu. Recaron sporttisissa nahkaistuimissa kelpaa etupenkkiläisten ihmetellä, kun maisema vilistää ohi.

        Urheilulliseen autoon kuuluu moottori, joka murisee iloisesti ja ottaa kierrokset herkästi. Näin tekee Zafiran turbokin.

        Jos tiukka kierrosten vedättäminen ei satu miellyttämään, niin jo 1 950 kierroksen kohdalla irtoava suurin vääntömomentti 250 Nm ja muuttuvasiipinen turbo näyttävät voimansa. Turhaa vaihtamista ei tarvitse harrastella, sillä sitkeys riittää.

        Täydellä kuormalla moottori osaa lisätehon saamiseksi lukea tilannetta vielä niin, että suurin kierrosluku nousee 6 800:een tavallisen 6 400 asemesta.

        Zafiralle luvataan huippunopeutta 220 km/t. Asiaa ei ole syytä epäillä. Näillä nopeuksilla auton alustalta vaaditaan jo aika paljon. Zafira istuukin isolla vauhdilla tiessä erittäin vakaasti. Vauhti ei tunnu miltään. Tila-auton korin muotokaan ei menoa haittaa. Kerta kaikkiaan iloista
        "


      • jokumuu.
        bensa palaa,, kirjoitti:

        "Ihan uuden ulottuvuuden tarjoavat 192 hevosvoiman turbomoottori, sen hyvä kiihtyvyys ja vääntö maustettuina isoilla ja leveillä renkailla sekä urheilullisen kovahkolla alustalla.

        Nämä yhdessä tekevät Zafirasta nautinnollisen pyöriteltävän tiukoissakin asvalttimutkissa. Itse asiassa auto on melkoinen tykki. Nopea ja tarkka ohjaus sointuu tehoihin ja alustaan kuin nakutettu. Recaron sporttisissa nahkaistuimissa kelpaa etupenkkiläisten ihmetellä, kun maisema vilistää ohi.

        Urheilulliseen autoon kuuluu moottori, joka murisee iloisesti ja ottaa kierrokset herkästi. Näin tekee Zafiran turbokin.

        Jos tiukka kierrosten vedättäminen ei satu miellyttämään, niin jo 1 950 kierroksen kohdalla irtoava suurin vääntömomentti 250 Nm ja muuttuvasiipinen turbo näyttävät voimansa. Turhaa vaihtamista ei tarvitse harrastella, sillä sitkeys riittää.

        Täydellä kuormalla moottori osaa lisätehon saamiseksi lukea tilannetta vielä niin, että suurin kierrosluku nousee 6 800:een tavallisen 6 400 asemesta.

        Zafiralle luvataan huippunopeutta 220 km/t. Asiaa ei ole syytä epäillä. Näillä nopeuksilla auton alustalta vaaditaan jo aika paljon. Zafira istuukin isolla vauhdilla tiessä erittäin vakaasti. Vauhti ei tunnu miltään. Tila-auton korin muotokaan ei menoa haittaa. Kerta kaikkiaan iloista
        "

        Näkyy olevan ote tästä Ilta-Sanomien artikkelista:

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288336635634.html

        Toimittajalla ei taida olla ihan kaikki mutterit hallussa sillä Zafira A OPC:n turbon tyyppi on KKK K04, joka ei ole muuttuvageometrinen ahdin. Tässä listaa Opelin käyttämistä turboista:

        http://mkgturbo.com/Opel/

        GT-alkuiset turbomallit ovavt Garrettin VNT-ahtimia. Huomaat varmaan minkätyyppisiin moottoreihin niitä on asennettu?


    • närästää se,

      Leluturbouskovaisia.. Tuhansien korjauslasku, jo ennen sataatuhatta.. On niinkun housussa silloin!

    • Sillä siitä

      Jos turbot ahistaa, osta turboton...

    • Turboeiahista

      Ilman turboa näyttääpi ahistavan. :)

      • sinun ressu,,

        Lompsaas ahistaa turbo.. Heti huomenna mene nuolee pankinjohtajan varpaanväliä, turbon korjauslainan toivossa..


    • niin valmaan...

      Kyllä se on poikkeus jos turbo hajoaa alle 200 tonnin.

      Tuskimpa enää ostan koskaan turbotonta autoa, en kaipaa vaparista yhtään asiaa.

      • paalii on?

        Jästikö olet? Luuletko, etTä firma, joka vaihtaa päivittäin turboja puhuu paskaa..? Ei kestä, kuin sen 60-120thkm. Sähkösädin sitäkään. Elät haaveessa. Osta kuorma-AUTO, VOI KESTÄÄ..


    • riitoja on,,

      "
      Turboahtimen kestoikä


      Käytettynä ostetun auton turboahtimen kiertoventtiili ja nokka-akselin säätöventtiili rikkoutuivat, kun autolla oli ajettu 147 012 kilometriä. Myyjän mukaan viat eivät voineet olla autossa kaupantekohetkellä, sillä kuluttaja ehti ajaa autolla 9 kuukautta ja 18 000 kilometriä.

      Turboahtimen kiertoventtiili ja nokka-akselin säätöventtiili kestävät autoa tavanomaisesti käytettäessä pidempään kuin ne olivat kestäneet. Huoltokirjamerkintöjen perusteella auton huollot oli tehty asianmukaisesti, eikä rikkoutumisen syynä ollut jokin kuluttajan vastuulle kuuluva seikka. Korjaamolausunnostakaan ei käynyt ilmi, että autoon olisi esimerkiksi käytetty siihen soveltumatonta öljyä. Auton osat olivat siten hajonneet ennenaikaisesti.

      Kuluttajariitalautakunta suositti 700 euron hinnanalennusta (kauppahinta 25 200 euroa). Hinnanalennuksen määrässä huomioitiin virheen laadun ja 1 475 euron korjauskustannusten lisäksi auton ikä (4 vuotta) ja ajomäärä. Toisaalta auto tuli korjausten myötä myös ajomäärältään vastaavia autoja parempaan kuntoon, mistä oli kuluttajalle myös hyötyä.





      Turboahtimen korjauskustannukset jaettiin puoliksi


      Käytettynä ostetun auton turboahdin vaurioitui kaksi vuotta kaupanteon jälkeen, jolloin autolla oli ajettu 78 000 kilometriä. Myyjä oli valmis maksamaan puolet 538 euron korjauskuluista.

      Kolme vuotta vanha auto oli huonommassa kunnossa, kuin mitä kuluttajalla oli perustellusti aihetta olettaa.

      Kuluttajariitalautakunta suositti, että myyjä maksaa lupauksensa mukaisesti puolet korjauskuluista. Uuden ahtimen ansiosta auto tuli ikäänsä ja ajomääräänsä nähden vastaavia autoa parempaan kuntoon. Lisäksi lautakunta suositti, että myyjä maksaa kuluttajalle asian käsittelystä aiheutuneista kuluista 10 euroa, kun tarkkaa selvitystä kuluista ei ollut annettu.

      "

    • Turbotukku

      Turbotukku on kanssa oikeinhuijaava. Lähetä meille vanha Ahdin ja katsomme miksi hajosi......saat takaisin oman ahtimen Liettuan pojan jobbaamilla sisuskaluilla. Esim bmw e61, korjattu oma Ahdin 600e , Liettuan pojan helyt sisään 180e......

    • Tympiintynyt

      Turbo alkoi viheltää alkuvuoden pakkasilla aivan vimmatusti ja tilasin Turbotukusta tiistaina turbon ja he lupasivat sen perjantaille. Turbo saapui 2,5 viikon kuluttua!!! Kunnostettu turbo asennettiin kaikkien takuuehtojen mukaisesti ja uusikin turbo vinkuu! =D Tehot kuitenkin palasivat eikä vikakoodeja enää tule. Nyt soittivat Turbotukusta että olenko tyytyväinen heidän toimintaansa. Haukuin niitä aika huolella kymmenisen minuuttia! No, he ehkä suostuisivat antamaan takuuseen uuden turbon mut pitäis sitten itte maksella taas asennus ja se maksaa taas yhtä paljon kuin turbokin! =D Eläköön Turbotukku! Jos haluatte että kaikki menee perseelleen alusta loppuun ja vielä senkin jälkeen niin suosittelen oikein lämpimästi tätä firmaa! =D
      (Garretin muuntuvasiipinen CRV:hen)

      • Psykiatritäti

        Poikkeathan vastaanotollani pikimmiten.


      • turbo-laulaa

        Turbonhan kuuluukin vinkua ja viheltää. Näin ainakin korvakuulon perusteella on.


    • E220_CDI

      Kyllä olisi ankeaa palata vain yhdellä turbolla ahdettuun moottoriin. Mutta kitukoon kelle se on mieluista, ei ole minulta pois.

    • 10-vuotta.hyvää.kyytiä

      Kaikkein eniten turbojen kestävyydestä näyttävät narisevan vapareilla ajavat hemmot. Itsellä on takana nyt kymmenen vuotta turbokoneella. Ei mitään ongelmia ja bensakuluissa olen säästänyt pitkän pennin.
      Bonuksena erittäin muhevasti vääntävä moottori jota ei tarvitse kierrättää kuin mopoa.

      • pitkää-ikää

        Vapari aut. kiertää normiajossa vaihdellen 2000-3000 rpm. Matkajossa yleensä n. 2000, mutta jos ei ole mäkiä, niin voi ajella 1600-1800 ja vielä pysyy ylivaihteella.
        Rivakassa kiihdytyksessä voi tietysti tuplata kierrokset, mutta siihen ei ole tarvetta.


      • kyllä.kelpaa
        pitkää-ikää kirjoitti:

        Vapari aut. kiertää normiajossa vaihdellen 2000-3000 rpm. Matkajossa yleensä n. 2000, mutta jos ei ole mäkiä, niin voi ajella 1600-1800 ja vielä pysyy ylivaihteella.
        Rivakassa kiihdytyksessä voi tietysti tuplata kierrokset, mutta siihen ei ole tarvetta.

        Jos vaparikoneessa on 1.600 rpm isoimmalla vaihteella ja polkaisee kaasua niin ainoa mitä tapahtuu on imuäänen muuttuminen. Mitään muuta ei sitten tapahdukaan.
        Turbossa on maksimivääntö käytössä jo 1.500rpm alkaen. On se messevää menoa.


      • jatkuvaa_vispausta
        kyllä.kelpaa kirjoitti:

        Jos vaparikoneessa on 1.600 rpm isoimmalla vaihteella ja polkaisee kaasua niin ainoa mitä tapahtuu on imuäänen muuttuminen. Mitään muuta ei sitten tapahdukaan.
        Turbossa on maksimivääntö käytössä jo 1.500rpm alkaen. On se messevää menoa.

        Ja nyt pitää muistaa, että tätä kateusketjua on ylläpitänyt hondamonkeyboy, joka edelleen taitaa haaveilla lähinnä Jazzista. Räjähtävät 102 hv @ 6000 rpm. Voi olla, ettei paljoa tapahdu, vaikkei olisi edes isoin vaihde päällä, kun kone kiertää alle 2500 rpm ja painetaan kaasu pohjaan.

        Perinteisesti pienet vaparit on välitetty niin, että moottoritiellä on jenkaa 3500-4000 rpm ja kuulosuojaimet tarpeen. Uusissa autoissa on kyllä tullut näitä aavikkovälityksiäkin, mutta pienen vaparikoneen pyöriessä alta 2000 rpm jää kyllä mäet nousematta. Mutta se jatkuva kepityshän on kuulemma vaan urheilullista.


      • 23423
        kyllä.kelpaa kirjoitti:

        Jos vaparikoneessa on 1.600 rpm isoimmalla vaihteella ja polkaisee kaasua niin ainoa mitä tapahtuu on imuäänen muuttuminen. Mitään muuta ei sitten tapahdukaan.
        Turbossa on maksimivääntö käytössä jo 1.500rpm alkaen. On se messevää menoa.

        No vapari sentään tekee jotain turbo ei tee sekuntiin yhtään mitään ja varsinkin jos on DSG kaverina voikin keittää kahvit tapahtumia odotellessa.
        Kyllä joku 3L vapari V6 ja perinteinen tomaatti on aika pistämätön yhdistelmä muuten paitsi kulutuksen osalta.

        Turbo on turha mutta mekaaninen ahdin onkin sitten jo hieno juttu (kuten Mersun bensakoneet). Voima tulee heti ja jo käsittämättömän alhaisilla kierroksilla. Tuollainen perinteisen tomaatin kanssa on silkkaa ajonautintoa.


      • äljykirnu.vapari

        "No vapari sentään tekee jotain turbo ei tee sekuntiin yhtään mitään ja varsinkin jos on DSG kaverina voikin keittää kahvit tapahtumia odotellessa."

        Voi näitä koomikkoja. Mehumaija linkoaa ja pesee, mutta maiseman vaihtumista pitää aina odottaa hetki. Turbokoneessa maksimivääntö alkaa noin 1.500rpm ja se on AINA käytössä kun kaasua painaa. Ei mitään viiveitä. Siinä kun öljykirnut vasta lämmittelevät, DSG vaihtaa 0.006 sekunnissa. Ja käytössä on aina kiinteä veto ilman mitään hukkaa.
        Missäs kisapelissä olikaan vapari öljykirnu? Kaksoiskytkinvaihteistoja löytyy aika paljon useammin.
        Nyt alkoi taas naurattamaan, pakko lopettaa


      • muinaisjäänteet
        23423 kirjoitti:

        No vapari sentään tekee jotain turbo ei tee sekuntiin yhtään mitään ja varsinkin jos on DSG kaverina voikin keittää kahvit tapahtumia odotellessa.
        Kyllä joku 3L vapari V6 ja perinteinen tomaatti on aika pistämätön yhdistelmä muuten paitsi kulutuksen osalta.

        Turbo on turha mutta mekaaninen ahdin onkin sitten jo hieno juttu (kuten Mersun bensakoneet). Voima tulee heti ja jo käsittämättömän alhaisilla kierroksilla. Tuollainen perinteisen tomaatin kanssa on silkkaa ajonautintoa.

        Joo, tuo on se toinen tapa. Laitetaan turbokoneen sijaan matalaviritteinen lotkotin öljynlämmitin. Kulkee yhtä hyvin kuin turbokone kaksoiskytkinvaihteistolla, mutta painaa enemmän (mikä yleensä heikentää ajo-ominaisuuksia) kulutus on sitten sellaista 17 litraa sadalle kaupungissa.

        Tai otetaan tehot vaparista kierrosten avulla = moottorisahan moottori, jota pitää ulvottaa 4000 rpm että tapahtuu yhtään mitään. Korvatulpat tarpeen moottoritiellä, kun lyhyiden välitysten vuoksi 4000 rpm laissa.

        Vain kesällä käytettävissä harrastepeleissä nuokin käy.


      • itämaan_tietäjä
        äljykirnu.vapari kirjoitti:

        "No vapari sentään tekee jotain turbo ei tee sekuntiin yhtään mitään ja varsinkin jos on DSG kaverina voikin keittää kahvit tapahtumia odotellessa."

        Voi näitä koomikkoja. Mehumaija linkoaa ja pesee, mutta maiseman vaihtumista pitää aina odottaa hetki. Turbokoneessa maksimivääntö alkaa noin 1.500rpm ja se on AINA käytössä kun kaasua painaa. Ei mitään viiveitä. Siinä kun öljykirnut vasta lämmittelevät, DSG vaihtaa 0.006 sekunnissa. Ja käytössä on aina kiinteä veto ilman mitään hukkaa.
        Missäs kisapelissä olikaan vapari öljykirnu? Kaksoiskytkinvaihteistoja löytyy aika paljon useammin.
        Nyt alkoi taas naurattamaan, pakko lopettaa

        > Missäs kisapelissä olikaan vapari öljykirnu? Kaksoiskytkinvaihteistoja löytyy aika paljon useammin.

        Onhan niitä ollut. Mennään joku 10 vuotta ajassa taaksepäin, niin pienempiin autoihin ei juuri muuta automaattivaihtoehtoa ollutkaan kuin 4 -pykäläinen mehumaija/öljynlämmitin. Pienen vaparin heikon väännön ja vähien vaihteiden vuoksi turbiinia piti luistattaa reilusti = suorituskyky oli sitten sellainen, että 13 s nollasta sataan oli jo hyvä suoritus. Samoin alle kympin kulutus.

        Ja onhan noita vapareita edelleen, itäautoissa. Huihailla ainakin ollut 1,6 l bensa, vähän sellaisena itämaisena kierroskoneena kaksoiskytkinvaihteisto. Moitteita on tullut siitä, että vaihteisto vatkaa koko ajan ja huudattaa konetta turhaan. Vaikka ei se huudatus turhaa lie, jos pellin alla on kone, jossa max. vääntö on vasta 4000 rpm lukemissa.

        Itäauto-tojoloodassa on nykyään jo pieni turbokone, mutta vissiin itämaan perinteitä noudattaen aika kierroshenkinen kuminauhavedon ohjelmat lie edelleen vapareille tehty = tätäkin kiitetty älyttömästä ulvottamisesta, mikä pakottaa käyttämään vaihteistoa manuaalitilassa.


      • Quattro190hp
        äljykirnu.vapari kirjoitti:

        "No vapari sentään tekee jotain turbo ei tee sekuntiin yhtään mitään ja varsinkin jos on DSG kaverina voikin keittää kahvit tapahtumia odotellessa."

        Voi näitä koomikkoja. Mehumaija linkoaa ja pesee, mutta maiseman vaihtumista pitää aina odottaa hetki. Turbokoneessa maksimivääntö alkaa noin 1.500rpm ja se on AINA käytössä kun kaasua painaa. Ei mitään viiveitä. Siinä kun öljykirnut vasta lämmittelevät, DSG vaihtaa 0.006 sekunnissa. Ja käytössä on aina kiinteä veto ilman mitään hukkaa.
        Missäs kisapelissä olikaan vapari öljykirnu? Kaksoiskytkinvaihteistoja löytyy aika paljon useammin.
        Nyt alkoi taas naurattamaan, pakko lopettaa

        Oletko ikinä kuullut turbo viiveestä. Kannattaa tutkia asiaa.


    • TwinTurbo

      Ahdin määrää tahdin

    • tiukkaperse

      Muutaman tonnin lisävaruste, piristää sitä vaihdettaessa!

    • 3463634

      Ongelmakoneita ovat nimenomaan nää 1.6 ja pienemmät turbokoneet joista revitään valtavat tehot ja väännöt koneen kokoon nähden. Isommat lievemmin viritetyt turbot eivät ole niin ongelmallisia.

      Jos vertaa vaikka 1.4 turbo ja 2.0 vapari. Vastaavat tehot noin 170hv/250Nm turbolle ja 165hv/210Nm vaparille. Kulutus noin 5,5 turbolle ja 6.0 vaparille.

      Käytännön ajossa tuo 5hv tehoero ja 40Nm vääntöeroa ei juuri huomaa, samoin 0,5 kulutusero on hyvin olematon. Mutta turbon viritysaste on huomattavasti korkeampi ja rasittaa konetta huomattavasti enemmän. Vikatilastot todistavat tämän: vaparimerkit Mazda ja Toyota ovat selvästi vähävikaisempia muihin verrattuna viime vuosien laajoissa tutkimuksissa. Myös VW jo todisti kuinka ongelmallisia nää pikkuturbot ovat erittäin laajoilla 1.4 tsi ongelmillaan.

      Itse en viitsi uhrata luotettavuutta noin pienten etujen takia.

      Pikkuturbopellet voivat täällä yrittää uskotella itselleen että pikkuturbo kestää mutta se on vain kuvittelua. Vapari on huomattavasti vähävikaisempi ja halvempi huoltaa.

      • tietoaNykyautoista

        Et siis ole ajanut nykyturboilla? Suurin etu saavutetaan alaväänössä ja sillä on suurin vaikutus ajomukavuuteen ja kulutukeseen. Vaparia joudut huudattamaan kierroksilla siinä kun turbokone kiertää 1500-2500 kierrosta kun kiihdytetään, vaparilla joudut huudattaa 3000-4500 kierrosta, että pääset samaan. Kumpi moottori kuluu silloin nopeammin? Kumpi on mukavampi ja rennompi ajaa?
        Kulutus on jalasta kiinni kaikkein eniten.


      • GermanEngineeringggg

        Tuosta kommentista näkyy ymmärtämättömyyt kauas. Ei ole järkeä verrata pelkkää huipputehoa, pitää sina kertoa myös kierrosluku.
        250Nm 1400-3500rpm on aibvan eri maailmasta kuin 210Nm 4400rpm. Ymmärtää tuon tyhmempikin.
        Litrateho ei ole oleellinen mittari ahdetussa koneessa, vaparissa se on. Jos ymmärtää moottoritekniikkaa niin se on selviö.


      • hondamonkeyboy

        Hei, nyt pitää muistaa, että vastaan vänkäämässä on mopopoika, joka on ajanut autoa vain unissaan.


      • 1242342
        tietoaNykyautoista kirjoitti:

        Et siis ole ajanut nykyturboilla? Suurin etu saavutetaan alaväänössä ja sillä on suurin vaikutus ajomukavuuteen ja kulutukeseen. Vaparia joudut huudattamaan kierroksilla siinä kun turbokone kiertää 1500-2500 kierrosta kun kiihdytetään, vaparilla joudut huudattaa 3000-4500 kierrosta, että pääset samaan. Kumpi moottori kuluu silloin nopeammin? Kumpi on mukavampi ja rennompi ajaa?
        Kulutus on jalasta kiinni kaikkein eniten.

        "Kumpi moottori kuluu silloin nopeammin?"

        Pikkuturbo kuluu nopeammin koska siinä on jatkuvasti suuret vääntövoimat rasittamassa pienilläkin kierroksilla. Turbopelle puhui nyt itsensä pussiin, ensin väittää että vapari kuluu mutta samalla kehuskelee kuinka pikkuturbossa vaikuttaa jatkuvasti suuremmat voimat.

        Kyllä pikkuturbossa saa enemmän vääntöä alakierroksilla, mutta et ole ajanut modernia 2.0 vaparia jos meinaat ettei siinä olisi tarpeeksi vääntöä alakierroksilla. itselläkin "vain" 140hv/190Nm 2.0 vaparissa mutta koskaan ei ole ollut väännöstä puutetta.


      • 15478143
        1242342 kirjoitti:

        "Kumpi moottori kuluu silloin nopeammin?"

        Pikkuturbo kuluu nopeammin koska siinä on jatkuvasti suuret vääntövoimat rasittamassa pienilläkin kierroksilla. Turbopelle puhui nyt itsensä pussiin, ensin väittää että vapari kuluu mutta samalla kehuskelee kuinka pikkuturbossa vaikuttaa jatkuvasti suuremmat voimat.

        Kyllä pikkuturbossa saa enemmän vääntöä alakierroksilla, mutta et ole ajanut modernia 2.0 vaparia jos meinaat ettei siinä olisi tarpeeksi vääntöä alakierroksilla. itselläkin "vain" 140hv/190Nm 2.0 vaparissa mutta koskaan ei ole ollut väännöstä puutetta.

        Makuasia ja tottumiskysymys mikä on "tarpeeksi" vääntöä alakierroksilla, kyllä sillä vaparillakin varmasti liikenteen tahdissa pysyy. Mutta juuri tuollaista modernia vaparia ajaneena (Mazda) niin kyllä alakierrosvääntö normaaliajon kierroslukualueella (2000 rpm molemmin puolin) aika "ohutta" oli verrattuna saman teholuokan turbokoneeseen. Varmaan tuohonkin tottuu, mutta ainakin itsellä kynnys vaihtaa "heikompivääntöiseen" on aika iso...


    • aina.puhaltaa

      "Oletko ikinä kuullut turbo viiveestä. Kannattaa tutkia asiaa."

      Olen kuullut kuullut 80-luvun Turbo-saabien yhteydessä. Olen ajellut viimeiset kymmenen vuotta turbokoneella ilman että olen päässyt itse kokemaan sellaisen turbo viiveen. Ehkä se johtuu siitä että kirjoitan yhdyssanat ilman välilyöntiä. Sellaisesta tulee aina vii vet tä.

    • Anonyymi

      täällä on nyt ajettu vnt15 ahtimella 100 000km ilman remonttia ja bensa ladassa,1500 moottorissa.
      vetoja löytyy maltillisella 0.7 ahtopaineilla 155 hv pyöriltä

      • Anonyymi

        Itse ajan 1.5 ahdoilla. Hyvin kestää kun rajaa Ladan koneen kierrokset 9000 rpm:ään.


    • Anonyymi

      Niin, mutta oletteko huomioineet, etteivät Ladojen kytkin ja vaihteisto ole suunniteltu tällaisille ylitehoille - ajo-ominaisuuksista nyt puhumattakaan, vai vaihdatteko niitäkin koko ajan?
      Tieliikenteessä näitä ei voine käyttää.

      • Anonyymi

        Et sitten ymmärrä pilaa, kun sellaiseen törmäät?


    • Anonyymi

      Ostin 80- luvulla 30th. Ajetun turbon.
      Siihen oli eka turbo vaihdettu 10thkm.

      • Anonyymi

        Se on vielä edullista jos tietää milloin se turbo kannattaa vaihtaa. Käytetyistä turboautoista on varoitettu, kun jos ei tarkkaan tiedä miten sillä on ajettu, huollettu ja jos ei ihan uutta turboa ole just vaihdettu, koska sitä tarvitsee vielä käyttää tyhjäkäynnillä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe