Kuolinpesän nettipankkitunnukset

mikä sääntö

Saako kuolinpesän tiliin nettipankkitunnukset ilman, että omaa itse tiliä ko. pankissa? Valtuudet tilinhoitoon on, mutta täytyykö ne laskut maksaa maksupalvelun tai tiskin kautta?

37

2989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mrbeanayh

      Olisiko niin, että pesän tunnukset pitäisi sulkea kokonaan ja asiat hoidetaan tiskillä, tili siis on pankin valvonnassa vaikka olisikin aiemmin ollut valtakirjoja

      • ap.

        Jopa ne osakkaat pääsevät näkemään kuolinpesän tilitapahtumia, joilla ei ole valtuuksia hoitaa tiliä mutta joilla on nettipankkitunnukset ko. pankkiin, mutta entä minä, jolla ei tiliä kyseisessä pankissa ole? Minä en näe mitään!

        Kannattaako minun avata omaa tiliä ko. pankkiin, jos sen ainoa tarkoitus olisi maksaa laskuja kuolinpesän tililtä? Kuukausimaksut lähtisivät vain pyörimään.


      • ap.

        Ja syy miksi minut on valittu luottamustehtävään on se, että olen luotettavin. Tai no, minä hankin valtakirjan ja kaikki allekirjoittivat.


      • ap.

        Vainajan elinaikana ei ollut nettipankkitunnuksia käytössä ja käsittääkseni tilisiirtoja voi tehdä omalta pankkitililtä käsin, jos on valtuudet kuolinpesän pankkiasioiden hoitoon.


      • mrbeanayh
        ap. kirjoitti:

        Jopa ne osakkaat pääsevät näkemään kuolinpesän tilitapahtumia, joilla ei ole valtuuksia hoitaa tiliä mutta joilla on nettipankkitunnukset ko. pankkiin, mutta entä minä, jolla ei tiliä kyseisessä pankissa ole? Minä en näe mitään!

        Kannattaako minun avata omaa tiliä ko. pankkiin, jos sen ainoa tarkoitus olisi maksaa laskuja kuolinpesän tililtä? Kuukausimaksut lähtisivät vain pyörimään.

        Kyse on siitä että ennen perunkirjoitus tiimiä ei oteta rahaa kuin vainajan laskuihin ja hautauskuluihin sekä perunkirjoitus palkinnon. Vasta verottajan jälkeen tulee jaettavaa jos tulee. Perällä on vain yksi asianomistaja ja jokaisella olkoon omat pankit ja tilit. Kyllä ne sitten selviää aikanaan.


      • ap.
        mrbeanayh kirjoitti:

        Kyse on siitä että ennen perunkirjoitus tiimiä ei oteta rahaa kuin vainajan laskuihin ja hautauskuluihin sekä perunkirjoitus palkinnon. Vasta verottajan jälkeen tulee jaettavaa jos tulee. Perällä on vain yksi asianomistaja ja jokaisella olkoon omat pankit ja tilit. Kyllä ne sitten selviää aikanaan.

        Perunkirjoitus on tehty.


      • mrbeanayh
        ap. kirjoitti:

        Vainajan elinaikana ei ollut nettipankkitunnuksia käytössä ja käsittääkseni tilisiirtoja voi tehdä omalta pankkitililtä käsin, jos on valtuudet kuolinpesän pankkiasioiden hoitoon.

        Maksut vainajan tililtä ja kuitit ja tiliotteen peruskirjan. Ei muulla tapaa.


    • onnistunee

      Ainakin joskus eräässä OP:ssa onnistui niin, että tunnukset oli vainajan nimissä (ko. henkilö kuollut ennen kuin nettipankkia oli keksittykään, joten ei ollut mitenkään "perityneet" tunnukset).

      Kysy pankista.

      • ap.

        No niin! Pitää kysyä kun aukeaa.


      • mrbeanayh

        Ei pitäs onnistua. Riskihän on se, että rahaa siirretään pois pestästä ennen kuin laskuja on jaettu ja pesän varat loppuu.... tai sitten yksinkertaisesti joku ns. asiansa huonosti hoitanut ottaakin rahaa omaan käyttöönsö.

        Vainajan varat pitää käyttää vainajan omien laskujen suorittamiseen, sairaalamaksujen maksuihin, hautausaiheisiin maksuihin ja muihin tästä tuleviin kuluihin.

        Kaikki tämä siis tositteineen ( ap. laskut ja kuitit) viedään sitten perunkirjaan ja perunkirja taas verottajalle.

        Vasta kun verottaja antaa päätöksen päästään jakamaan sitä mitä on jaettavissa.

        Niin elävön kuin kuolleen tilinkäyttövälineiden käyttö on maksuvälinepetos. Tämä siis koskee verkkopankkitunnuksia kuin pankkikortteja.

        Oikeastaan mielipiteeni perustuu juuri tuohon asetukseen maksuvälineen käytöstä. Ja se joka käyttää toisen maksuvälineitä väärin, niin voi olla varma ettei saa niitä koskaan myös itselleenkään.

        JA yksi pointi. Kun joku kuolee, niin terveydenhuoltiojärjestelmästä lähtee tieto väestörekisteriin ja sitä kautta myös pankkiin. Pankki taas puolestaan jäädyttää asiakkaan tilin varat ja tilinkäyttövälineet, eli kortin ja verkkopankin.... Vainajan rekisteröidystä omaisuudesta tulee kuolinpesän varaa jne.

        Sitä mitä pankki ottaa sitteen kuolinpesän laskujen maksusta, niin en osaa sanoa. Pitää olla todella hyvä ja luotettu asiamies joka saa jatkaa asiotten hoitoa pankissa verkkopankin kautta.


      • ap.
        mrbeanayh kirjoitti:

        Ei pitäs onnistua. Riskihän on se, että rahaa siirretään pois pestästä ennen kuin laskuja on jaettu ja pesän varat loppuu.... tai sitten yksinkertaisesti joku ns. asiansa huonosti hoitanut ottaakin rahaa omaan käyttöönsö.

        Vainajan varat pitää käyttää vainajan omien laskujen suorittamiseen, sairaalamaksujen maksuihin, hautausaiheisiin maksuihin ja muihin tästä tuleviin kuluihin.

        Kaikki tämä siis tositteineen ( ap. laskut ja kuitit) viedään sitten perunkirjaan ja perunkirja taas verottajalle.

        Vasta kun verottaja antaa päätöksen päästään jakamaan sitä mitä on jaettavissa.

        Niin elävön kuin kuolleen tilinkäyttövälineiden käyttö on maksuvälinepetos. Tämä siis koskee verkkopankkitunnuksia kuin pankkikortteja.

        Oikeastaan mielipiteeni perustuu juuri tuohon asetukseen maksuvälineen käytöstä. Ja se joka käyttää toisen maksuvälineitä väärin, niin voi olla varma ettei saa niitä koskaan myös itselleenkään.

        JA yksi pointi. Kun joku kuolee, niin terveydenhuoltiojärjestelmästä lähtee tieto väestörekisteriin ja sitä kautta myös pankkiin. Pankki taas puolestaan jäädyttää asiakkaan tilin varat ja tilinkäyttövälineet, eli kortin ja verkkopankin.... Vainajan rekisteröidystä omaisuudesta tulee kuolinpesän varaa jne.

        Sitä mitä pankki ottaa sitteen kuolinpesän laskujen maksusta, niin en osaa sanoa. Pitää olla todella hyvä ja luotettu asiamies joka saa jatkaa asiotten hoitoa pankissa verkkopankin kautta.

        Verottaja on päätöksensä jo antanut, mutta ei tässä ole kiire jakaa mitään, koska jako pitäisi hyväksyttää maistraatilla.


    • mrbeanayh
      • ap.

        Pesänhoitaja ei ole vastuussa pankille vaan osakkaille.


      • mrbeanayh
        ap. kirjoitti:

        Pesänhoitaja ei ole vastuussa pankille vaan osakkaille.

        Pitkä ketju ja ihan turhaan. Kun pesä kerran on hoidettu, niin miksi kysyt


      • ap.
        mrbeanayh kirjoitti:

        Pitkä ketju ja ihan turhaan. Kun pesä kerran on hoidettu, niin miksi kysyt

        No laskuja pitäisi maksaa vaikka perunkirjat on tehty ja verottajalle ilmoitettu. Kaikki muut näkevät netin kautta kuolinpesän pankkiasiat paitsi minä, jonka pitäisi olla pesänhoitaja.


      • ap.
        mrbeanayh kirjoitti:

        Pitkä ketju ja ihan turhaan. Kun pesä kerran on hoidettu, niin miksi kysyt

        Ymmärrätkö, että on kallista maksaa laskuja muutoin kuin itse nettipankin kautta.


      • 19+19
        ap. kirjoitti:

        Ymmärrätkö, että on kallista maksaa laskuja muutoin kuin itse nettipankin kautta.

        Minulla oli jonkin aikaa isäni kuolinpesän rahat nettipankin kautta hoidossani. Hyvin pian huomasin että pankin maksut ovat lähes yhtä suuret kuin muut vuosittaiset tililtä menevät maksut. Laitoin perikunnan rahat omalle tililleni. Käytännössä olen jo vuosia maksanut perikunnan laskut omilla rahoillani, mutta ei se haittaa. Rahani kyllä riittävät.


      • gafd
        19+19 kirjoitti:

        Minulla oli jonkin aikaa isäni kuolinpesän rahat nettipankin kautta hoidossani. Hyvin pian huomasin että pankin maksut ovat lähes yhtä suuret kuin muut vuosittaiset tililtä menevät maksut. Laitoin perikunnan rahat omalle tililleni. Käytännössä olen jo vuosia maksanut perikunnan laskut omilla rahoillani, mutta ei se haittaa. Rahani kyllä riittävät.

        Tuo nyt ainakin on täysin väärä tapa toimia.

        Mutta jos sinä ja muut perikunnan jäsenet olette kaikki sitä mieltä, että homma toimii noinkin, eikä verottajakaan ole asiaan puuttunut, niin mikäs siinä. Mutta auta armias sinä päivänä, kun joudut tekemään selvitystä perikunnan raha-asioista...


      • ap.
        19+19 kirjoitti:

        Minulla oli jonkin aikaa isäni kuolinpesän rahat nettipankin kautta hoidossani. Hyvin pian huomasin että pankin maksut ovat lähes yhtä suuret kuin muut vuosittaiset tililtä menevät maksut. Laitoin perikunnan rahat omalle tililleni. Käytännössä olen jo vuosia maksanut perikunnan laskut omilla rahoillani, mutta ei se haittaa. Rahani kyllä riittävät.

        Niinpä! Niinpä!


      • 19+19
        gafd kirjoitti:

        Tuo nyt ainakin on täysin väärä tapa toimia.

        Mutta jos sinä ja muut perikunnan jäsenet olette kaikki sitä mieltä, että homma toimii noinkin, eikä verottajakaan ole asiaan puuttunut, niin mikäs siinä. Mutta auta armias sinä päivänä, kun joudut tekemään selvitystä perikunnan raha-asioista...

        Kyse on muutamasta tonnista. Verottajalle asia ei käsittääkseni kuulu, kun perintöverot on maksettu. Minä äitini kanssa omistamme 3/4 kuolinpesästä, ja muut ovat vain hyvillään kun joku hoitaa homman.


      • 19+19
        ap. kirjoitti:

        Niinpä! Niinpä!

        Tilinteon aika alkaa olla, kun äitini kuoli. Isäni kuolinpesällä ei ole ollut tuloja. Metsiä ym. on melkoisesti, mutta niitä ei ole myyty. Muutamalla tonnilla on pitänyt maksella kaikenlaisia laskuja 10 vuotta. Ei siinä ole päässyt suurta oharia tekemään.

        Toisaalla minua on moitittu kun hoidan korvauksena kuolinpesämme asioita, mutta täällä uhkaillaan vaikeuksilla..


      • mrbenaayfkd
        19+19 kirjoitti:

        Tilinteon aika alkaa olla, kun äitini kuoli. Isäni kuolinpesällä ei ole ollut tuloja. Metsiä ym. on melkoisesti, mutta niitä ei ole myyty. Muutamalla tonnilla on pitänyt maksella kaikenlaisia laskuja 10 vuotta. Ei siinä ole päässyt suurta oharia tekemään.

        Toisaalla minua on moitittu kun hoidan korvauksena kuolinpesämme asioita, mutta täällä uhkaillaan vaikeuksilla..

        siis ainoastaan siinä tapauksessa, että olet pesässä ainoa osakas, niin kannattaa hoitaa asiat itse omistaan. Kun on paljon osakkaita ja yksi tekee kaiken, niin ne muuthan nauraa selän takana ja todellakin joudut tekemään selvityksen joka sentistä,.....

        Perus systeemissä veroa ei mene ennenkuin 20000e jälkeen 100e 20000e kohdalla ja 7pros. yli menevältä osalta aina 40 000e saakka...siis osuudella, ei koko pesästä...

        tuo mitä tuolla ekoissa viesteissä sanoin on paras ja ainoa keino hoitaa asioita. nordean sivulla oli vielä se, että kannattaa ottaa heti yhteys pankkiin kun kuolemantapaus tulee. Tottakai niistä käsin maksetuista laskuista menee provikat, mutta nehän menee pesästä ja ei niitä paljoa kuitenkaan ole.... 10 laskua on jo paljon.... ja 15 riittää... kun kysrrssä on vainajan viimeiset laskut ja hautaukseen liittyvät kulut.


      • 19+19
        mrbenaayfkd kirjoitti:

        siis ainoastaan siinä tapauksessa, että olet pesässä ainoa osakas, niin kannattaa hoitaa asiat itse omistaan. Kun on paljon osakkaita ja yksi tekee kaiken, niin ne muuthan nauraa selän takana ja todellakin joudut tekemään selvityksen joka sentistä,.....

        Perus systeemissä veroa ei mene ennenkuin 20000e jälkeen 100e 20000e kohdalla ja 7pros. yli menevältä osalta aina 40 000e saakka...siis osuudella, ei koko pesästä...

        tuo mitä tuolla ekoissa viesteissä sanoin on paras ja ainoa keino hoitaa asioita. nordean sivulla oli vielä se, että kannattaa ottaa heti yhteys pankkiin kun kuolemantapaus tulee. Tottakai niistä käsin maksetuista laskuista menee provikat, mutta nehän menee pesästä ja ei niitä paljoa kuitenkaan ole.... 10 laskua on jo paljon.... ja 15 riittää... kun kysrrssä on vainajan viimeiset laskut ja hautaukseen liittyvät kulut.

        Tapaukset ovat erilaisia. Tässä tapauksessa nuo "naurajat" uskovat että minä tulen perimään lähes koko maatilamme. Niinhän siinä on testamentin kautta käymässä, mutta aion antaa noille pikkuperijöille pelkkänä rahana enemmän kuin heille kuuluu. Minä pitkän työuran tehneenä olen säästänyt sen verran etten mitään perintörahoja tarvitsisi. Metsääkin on minulle tulossa ihan liikaa.


      • moip
        ap. kirjoitti:

        No laskuja pitäisi maksaa vaikka perunkirjat on tehty ja verottajalle ilmoitettu. Kaikki muut näkevät netin kautta kuolinpesän pankkiasiat paitsi minä, jonka pitäisi olla pesänhoitaja.

        Miten ihmeessä ne muut näkee kuolinpesät tilit nettipankin kautta? Ne pääsee omilla tunnuksillaan vain omalle tilille.


      • ap.
        moip kirjoitti:

        Miten ihmeessä ne muut näkee kuolinpesät tilit nettipankin kautta? Ne pääsee omilla tunnuksillaan vain omalle tilille.

        Kylläpä vain näkevät, koska kuolinpesän tilin voi liittää omaan nettipankkiinsa ja valtakirjassa on rasti ruutuun -kohta haluaako liittää sen vai ei. Sieltä voi sitten katsella tilitapahtumia reaaliaikaisesti ne joilla on kyseisessä pankissa tili.
        Monilla on mutta ei minulla, jonka pitäisi laskuja maksella.


    • mrbeanayh

      Se minua ihmetyttää edelleen, että jos perunkirjat on tehty ja laskut maksettu yms. niin pankki ei ole tehnyt mitään tilin hallinnan kanssa.

      Siis Nordea (ole oma pankkini ) ja Finanssivalvonnan sivuilla on se sama mitä tuolla sanoin.

      Kun henkilö kuolee, niin teveydenhuolto tekee ilmoituksen väestörekisteriin ja asia välittyy mm. pankeille ja rekisteriviranomaisille niinkuin ; Trafi ja Kela ja niiden rekistereihin sitten.

      Tiedän sen myös, että kun pankki saa viestin, niin pankki ottaa yhteytttä vainajan kotiosoitteeseen ja kertoo tätäkautta omaisille, että pankkiasioittwn hoito asiat on yksi tärkein asia.

      Tuo minua yleisesti ihmetyttää, miksi kuolleen ihmisen pankkiasiat näkyy monella ihmisellä verkkopankissa. Ei pitäs periaatteessa näkyä enää kellään juuri tuon takia ettei mitään katoa. Väitän edelleenkin, että vainajan tiliä ei voida käyttää muutoin kuin tiskillä, ja ainoastaan vainajan laskujen ja kuolemanjälkeisten asoitten hoitoon.... ja kun kaikki laskut on maksettu ja sopimukset selvitetty, niin tili voidaan sulkea... tai siis pitääkin sulkea, ja kaikki asiat on sitten ns. hoidettu. Kalenteri vuosi siinä voi mennä koska on mm. osuusmaksuja ja verottajan päätökset yms. mutta ei enenmpää!

      • Kyllä voi mennä

        Kauemmin jos on Tuotto-osuus niin voi mennä vaikka 5 vuotta

        https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/saastot-ja-sijoitukset/tuotto-osuus?id=36010&srccid=151778656&WT.ac=151778656_mika_on_tuotto-osuus&srcpl=3

        "Tuotto-osuudesta voi luopua irtisanomalla osuuden. Tuotto-osuuksien takaisinmaksuaika on 12 kuukautta Tuotto-osuuksien irtisanomistilikauden päättymisestä. Tuotto-osuuksilla ei ole pääomaturvaa, sillä pankilla on oikeus kieltäytyä osuuksien palauttamisesta (kts. tarkemmin osuuspankin säännöt).
        Jos Tuotto-osuuksia ei voida palauttaa kokonaisuudessaan, osuuspankilla on sääntöjen mukaan mahdollisuus jälkipalautukseen vielä viiden seuraavan tilikauden tilinpäätösten perusteella viiden vuoden ajan, jonka jälkeen oikeus jälkipalautukseen päättyy. Tuotto-osuuksien takaisinmaksamiseen sisältyy tiettyjä ehtoja. Osuuspankilla tulee esimerkiksi olla riittävästi voitonjakokelpoisia varoja.
        Tuotto-osuutta ei voi vapaasti luovuttaa eteenpäin. Tuotto-osuuksilla ei ole jälkimarkkinoita."


      • onnistunee

        Mitä sinä mrbeanayh oikein höpiset asiasta, josta et mitään tiedä? Jos kuolinpesää ei jaeta, se jatkaa itsenäisenä yksikkönä hamaan tappiin asti. Tosin nykyään verottaja pakkomuuttaa elinkeinoa harjoittavat kuolinpesät verotusyhtymiksi tietyn ajan jälkeen, mutta sillä ei ole oikeastaan muuta väliä kuin että tulot ja verot kohdistuvat osakkaille eikä kuolinpesälle.

        Meillä oli perikunnan tili käytössä yli 20 vuotta, eli niin kauan kuin perikuntaa pidettiin pystyssä. Perikunnalle myös perustettiin uusia tilejä (määräaikaistalletuksia) jne. tarpeen mukaan. Perikunnan lukuun harjoitettiin maa- ja metsätaloutta, joten tilillä oli myös jatkuvasti menoja ja tuloja. Tällaisen "yhteisön" tili näkyy verkkopankissa kaikille niille, joilla on ko. pankissa asiakkuus JA käyttöoikeus ko. tiliin.


      • 19+19
        onnistunee kirjoitti:

        Mitä sinä mrbeanayh oikein höpiset asiasta, josta et mitään tiedä? Jos kuolinpesää ei jaeta, se jatkaa itsenäisenä yksikkönä hamaan tappiin asti. Tosin nykyään verottaja pakkomuuttaa elinkeinoa harjoittavat kuolinpesät verotusyhtymiksi tietyn ajan jälkeen, mutta sillä ei ole oikeastaan muuta väliä kuin että tulot ja verot kohdistuvat osakkaille eikä kuolinpesälle.

        Meillä oli perikunnan tili käytössä yli 20 vuotta, eli niin kauan kuin perikuntaa pidettiin pystyssä. Perikunnalle myös perustettiin uusia tilejä (määräaikaistalletuksia) jne. tarpeen mukaan. Perikunnan lukuun harjoitettiin maa- ja metsätaloutta, joten tilillä oli myös jatkuvasti menoja ja tuloja. Tällaisen "yhteisön" tili näkyy verkkopankissa kaikille niille, joilla on ko. pankissa asiakkuus JA käyttöoikeus ko. tiliin.

        Jotkut puuhakkaat ovat muuttaneet kuolinpesän osuuskunnaksi, jota on helpompi hallinnoida. Päätöksentekoon osallistumattomat saavat tyytyä muiden päätökseen, eikä joka paperiin tarvita kaikkien allekirjoituksia.

        Onpa maan suurituloisimpien joukossakin kuolinpesiä.


      • mrbeanayh
        onnistunee kirjoitti:

        Mitä sinä mrbeanayh oikein höpiset asiasta, josta et mitään tiedä? Jos kuolinpesää ei jaeta, se jatkaa itsenäisenä yksikkönä hamaan tappiin asti. Tosin nykyään verottaja pakkomuuttaa elinkeinoa harjoittavat kuolinpesät verotusyhtymiksi tietyn ajan jälkeen, mutta sillä ei ole oikeastaan muuta väliä kuin että tulot ja verot kohdistuvat osakkaille eikä kuolinpesälle.

        Meillä oli perikunnan tili käytössä yli 20 vuotta, eli niin kauan kuin perikuntaa pidettiin pystyssä. Perikunnalle myös perustettiin uusia tilejä (määräaikaistalletuksia) jne. tarpeen mukaan. Perikunnan lukuun harjoitettiin maa- ja metsätaloutta, joten tilillä oli myös jatkuvasti menoja ja tuloja. Tällaisen "yhteisön" tili näkyy verkkopankissa kaikille niille, joilla on ko. pankissa asiakkuus JA käyttöoikeus ko. tiliin.

        Järkeä pitää kuolinpesän yhtiönä ellei siinä ole merkittävää ja taloudellisesti merkittävää toimintaa jonka jatkuvuudesta on merkitystä


      • Riesaksi muodostuu
        Kyllä voi mennä kirjoitti:

        Kauemmin jos on Tuotto-osuus niin voi mennä vaikka 5 vuotta

        https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/saastot-ja-sijoitukset/tuotto-osuus?id=36010&srccid=151778656&WT.ac=151778656_mika_on_tuotto-osuus&srcpl=3

        "Tuotto-osuudesta voi luopua irtisanomalla osuuden. Tuotto-osuuksien takaisinmaksuaika on 12 kuukautta Tuotto-osuuksien irtisanomistilikauden päättymisestä. Tuotto-osuuksilla ei ole pääomaturvaa, sillä pankilla on oikeus kieltäytyä osuuksien palauttamisesta (kts. tarkemmin osuuspankin säännöt).
        Jos Tuotto-osuuksia ei voida palauttaa kokonaisuudessaan, osuuspankilla on sääntöjen mukaan mahdollisuus jälkipalautukseen vielä viiden seuraavan tilikauden tilinpäätösten perusteella viiden vuoden ajan, jonka jälkeen oikeus jälkipalautukseen päättyy. Tuotto-osuuksien takaisinmaksamiseen sisältyy tiettyjä ehtoja. Osuuspankilla tulee esimerkiksi olla riittävästi voitonjakokelpoisia varoja.
        Tuotto-osuutta ei voi vapaasti luovuttaa eteenpäin. Tuotto-osuuksilla ei ole jälkimarkkinoita."

        Tuollainen? https://www.op.fi/op?cid=151778656&_pageLabel=page_sisaltoalue_levea


      • ap.

        Kyllä pankki tietää henkilön kuolleen, koska perunkirjoituskin on tehty kyseisessä pankissa. :)

        Kuolinpesän tilin voi liittää omaan nettipankkiinsa ja valtakirjassa on rasti ruutuun -kohta haluaako liittää sen vai ei. Sieltä voi sitten katsella tilitapahtumia reaaliaikaisesti ne joilla on kyseisessä pankissa tili.
        Monilla on mutta ei minulla, jonka pitäisi laskuja maksella.


      • ap.
        onnistunee kirjoitti:

        Mitä sinä mrbeanayh oikein höpiset asiasta, josta et mitään tiedä? Jos kuolinpesää ei jaeta, se jatkaa itsenäisenä yksikkönä hamaan tappiin asti. Tosin nykyään verottaja pakkomuuttaa elinkeinoa harjoittavat kuolinpesät verotusyhtymiksi tietyn ajan jälkeen, mutta sillä ei ole oikeastaan muuta väliä kuin että tulot ja verot kohdistuvat osakkaille eikä kuolinpesälle.

        Meillä oli perikunnan tili käytössä yli 20 vuotta, eli niin kauan kuin perikuntaa pidettiin pystyssä. Perikunnalle myös perustettiin uusia tilejä (määräaikaistalletuksia) jne. tarpeen mukaan. Perikunnan lukuun harjoitettiin maa- ja metsätaloutta, joten tilillä oli myös jatkuvasti menoja ja tuloja. Tällaisen "yhteisön" tili näkyy verkkopankissa kaikille niille, joilla on ko. pankissa asiakkuus JA käyttöoikeus ko. tiliin.

        "Mitä sinä mrbeanayh oikein höpiset asiasta, josta et mitään tiedä? Jos kuolinpesää ei jaeta, se jatkaa itsenäisenä yksikkönä hamaan tappiin asti."

        :) Juurikin näin.


      • onnistunee
        mrbeanayh kirjoitti:

        Järkeä pitää kuolinpesän yhtiönä ellei siinä ole merkittävää ja taloudellisesti merkittävää toimintaa jonka jatkuvuudesta on merkitystä

        Tilanteet on erilaisia. Toisinaan kuolinpesä pidetään pystyssä järkisyistä, toisinaan tunnesyistä, joskus sekä että. Mutta sillä syyllä ei nyt tässä ketjussa ole mitään väliä. Oleellista tässä tapauksessa on se, että kuolinpesä on olemassa ja jonkun pitää sen raha-asioitakin hoitaa.

        Vaikka kuolinpesän omaisuus koostuisi rahan lisäksi pelkästä asunnosta, siitäkin koituu jatkuvasti juoksevia menoja, jotka pitää maksaa perunkirjoituksen jälkeenkin.


      • Meneekö Jakeluun?

        Sää nyt olet "vähän" pihalla asiasta.

        Kuolinpesän tili NÄKYY muiden pesän osakkaiden verkkopankissa, koska heillä on ITSELLÄÄN käytössä kyseinen verkkopankki JA kuolinpesän tili on liitetty KATSELUTILIKSI heidän verkkopankkisopimuksiinsa.

        Aloittaja on kyseisen kuolinpesän HOITAJA, joka kysyi onko mahdollista saada verkkopankki JA hoitaa kuolinpesälle tulevia PERUKIRJAN JÄLKEISIÄ laskuja verkkopankin kautta.
        (Sanoisin, että todennäköisesti ei ole mahdollista.)

        Kuolinpesä voidaan myös JAKAA (ei aikarajoitetta), tuolloinkaan EI OLE PAKKO lopettaa kuolinpesän tiliä.

        Menikö kenties nyt jakeluun?

        Nimimerkilllä
        Kuolinpesän tili on jo 20-vuotias


      • Meneekö Jakeluun?
        Meneekö Jakeluun? kirjoitti:

        Sää nyt olet "vähän" pihalla asiasta.

        Kuolinpesän tili NÄKYY muiden pesän osakkaiden verkkopankissa, koska heillä on ITSELLÄÄN käytössä kyseinen verkkopankki JA kuolinpesän tili on liitetty KATSELUTILIKSI heidän verkkopankkisopimuksiinsa.

        Aloittaja on kyseisen kuolinpesän HOITAJA, joka kysyi onko mahdollista saada verkkopankki JA hoitaa kuolinpesälle tulevia PERUKIRJAN JÄLKEISIÄ laskuja verkkopankin kautta.
        (Sanoisin, että todennäköisesti ei ole mahdollista.)

        Kuolinpesä voidaan myös JAKAA (ei aikarajoitetta), tuolloinkaan EI OLE PAKKO lopettaa kuolinpesän tiliä.

        Menikö kenties nyt jakeluun?

        Nimimerkilllä
        Kuolinpesän tili on jo 20-vuotias

        Ja tama oli siis vastausta nimimerkille: mrbeanayh


    • käyttöoikeus

      Hain vastausta kysymykseen. Tili kyllä ollut 15 vuotta ja avattu tuottotili lisäksi. Y-tunnus löytyy, mutta pankin kyvystä käyttää sitä ei ole niinkään varmuutta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe