Oikomishoito, maksut...

Hammaskeiju.

Onko kellään omakohtaisia kokemuksia yli 18-vuotiaana suoritetusta oikomisesta?
Oon 22 ja haluaisin oikomishoitoa, mulla on ristipurenta ja ylähampaat keskellä on sillai, että toinen hammas on ahtautunut osittain toisen päälle...

Maksaako ihan hunajaa oikominen tässä iässä??
Kiitti =)

23

3944

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RAUTASUU 43

      Moikka!

      Itse olen aloittanut oionnan noin puoli vuotta sitten. Ikää 43 v. Kiinteät raudat suussa, hampaanväriset. ( joiden kanssa saa olla tosi huolellinen, etteivät värjäänny, (colajuomat, kahvi, punaviini ym.) ja etteivät rikkoonnu (kestävyydeltään hiukan heikommat kuin perinteiset metalliset).

      Ja hinta sitten: metalliset halvempia, mutta hintaero ei kovin suuri.

      Minun hintani tähän mennessä 1100 euroa yläpuoli, hinta- arvio yhteensä koko hoidosta 1500 e, mutta en usko että se tulee riittämään.

      Arviothan ovat vain "noin arvioita". Alapuoli tulee myöhemmin kuvioon, eli yhteisarvoni noin 3700- 4000 e on aika konkreettinen arvio koko hoidosta.

      Kannattaa ottaa lasku joka kerralla, niin ei tunnu niin " kipeältä " maksaa!


      Tällä palstalla kyseli joku aiemminkin samasta asiasta ( oliko mahdollisesti syyskuussa?), jo aikuinen noin 50-v.joka oli laittanut mulle viestiä, että kannattaako hoito vai onko se "kuin vanhan auton ostoa?!?".

      Jos olet vielä kuulolla niin, puolen vuoden kokemuksella voin sanoa, että kannattaa ehdottomasti!

      • Sikinsokin

        Kuinka pahasti teillä oikojilla on hampaat vinossa olleet? Minulla kasvaa yksi hammas suunnilleen kitalaessa ja luulen, että se pitäisi poistaa. Miten sitä tuolta kaukaa voi paikalleen oikaista-kolmikymppiseltä? Kuinkahan paljon tuollainen leikkaus nostaa oionnan hintaa? Muuten ahdasta hampailla suussa, mutta tuon hampaan kohdalla on aukko, hammas ei juurikaan pimennosta näy. Mutta koska tiedän, että nämä kimurantit hampaat vähentävät minun hymyilyäni huomattavasti, haluaisin asialle jo jotain tehdä... en halua olla ruttuotsainen tosikko lopun ikääni. Mutta kun se hymy on niiiiin ruma-vaikka ajatus olisi kuinka kaunis!


      • RAUTASUU43
        Sikinsokin kirjoitti:

        Kuinka pahasti teillä oikojilla on hampaat vinossa olleet? Minulla kasvaa yksi hammas suunnilleen kitalaessa ja luulen, että se pitäisi poistaa. Miten sitä tuolta kaukaa voi paikalleen oikaista-kolmikymppiseltä? Kuinkahan paljon tuollainen leikkaus nostaa oionnan hintaa? Muuten ahdasta hampailla suussa, mutta tuon hampaan kohdalla on aukko, hammas ei juurikaan pimennosta näy. Mutta koska tiedän, että nämä kimurantit hampaat vähentävät minun hymyilyäni huomattavasti, haluaisin asialle jo jotain tehdä... en halua olla ruttuotsainen tosikko lopun ikääni. Mutta kun se hymy on niiiiin ruma-vaikka ajatus olisi kuinka kaunis!

        Menehän rohkeasti vain oikojalla käymään, kyllä niitä hampaita pystyy sieltä kitalaenkin puolelta vetään riviin.
        Tulee kuminauhavetoja ym. yhdistettynä kiinteihin kojeisiin jne. kyllä keinoja löytyy!
        Ja jos oikoja katsoo, että on helpompaa poistaa, niin raon kyllä saa kiinni oikomiskojeilla.

        Itselläni poistettiin kaksi poskihammasta, ahtautta myös ja nyt alkavat poistoaukot olla pian ummessa. Ja rivi on jo osittain "kauniilla" kaarella.

        Lisäksi mulla on kiinteä kitalakikoje, joka nosti tietysti hintaa ja kuminauhavedot ym. "lisävarusteet", jotka myös näkyvät, että jos olisin vielä valinnut metalliset raudat, hampaitani ei enää olis näkynyt ollenkaan, vaan suu olis näyttänyt pelkältä "rautamöykyltä".

        Jos meinaat leikkauksellista hampaanpoistoa, mulla maksoi kaksi poskihammasta leikkauksella yht. 219 euroa. Ja kelalta sai pikkuisen takaisin.


    • RAUTASUU 43

      ........Siis lisäys: Mulla ei ainakaan ollut pokkaa ottaa niitä metallisia rautoja! Sen verran karmean näköiset ne on!

      • Keiju.

        Olen 25-vuotias nainen ja olen pitänyt metallisia "rautoja" jo reilun puoli vuotta. Alun totuttelemisen jälkeen olen kantanut "rautani" ilman häpeää, enkä mitään outoa palautetta ole saanutkaan. Riippuu kantajasta, miltä kojeet suussa näyttävät. Itse en häpeile hymyillä, vaikka suu täynnä metallia onkin.


      • RAUTASUU43
        Keiju. kirjoitti:

        Olen 25-vuotias nainen ja olen pitänyt metallisia "rautoja" jo reilun puoli vuotta. Alun totuttelemisen jälkeen olen kantanut "rautani" ilman häpeää, enkä mitään outoa palautetta ole saanutkaan. Riippuu kantajasta, miltä kojeet suussa näyttävät. Itse en häpeile hymyillä, vaikka suu täynnä metallia onkin.

        Hienoa! Itse olet valintasi tehnyt niinkuin minäkin!

        Nimenomaan! Jokainen kantaa sellaisia rautoja, jotka itselle käy! Eli sellaiset joissa pokka pitää!

        Itselläni siis ei pokka pitänyt ottaa metallisia rautoja suuhun!

        Jokainen siis päättää ITSE mitkä suuhunsa ottaa, toiselle käy toinen siinä missä toiselle se ei ole millään muotoa mahdollista!

        Tsemppiä oiontaasi!


      • Poika 36v.

        Ei ollu pokkaa minullakaan ottaa perinteisiä telaketjuja...........Kunnallisessa ne olis ollu pakko ottaa.......Onneksi olen yksityisellä!


      • Mies 30
        Keiju. kirjoitti:

        Olen 25-vuotias nainen ja olen pitänyt metallisia "rautoja" jo reilun puoli vuotta. Alun totuttelemisen jälkeen olen kantanut "rautani" ilman häpeää, enkä mitään outoa palautetta ole saanutkaan. Riippuu kantajasta, miltä kojeet suussa näyttävät. Itse en häpeile hymyillä, vaikka suu täynnä metallia onkin.

        Mulla oli äskettäin vielä täysdet metalliset parin vuoden ajan. Mun mielestä paljon paremmat kuin valkoiset jotka eivät ehkä näytä niin paljon raudoilta mutta hampaat näyttävät jotenkin epämääräisen likaisilta! Valkoiset eivät myös kestä yhtä hyvin. Raudat rautoina, hyvä Keiju! :) Millainen hoito sulla muuten on menossa?


      • Vihtori
        Keiju. kirjoitti:

        Olen 25-vuotias nainen ja olen pitänyt metallisia "rautoja" jo reilun puoli vuotta. Alun totuttelemisen jälkeen olen kantanut "rautani" ilman häpeää, enkä mitään outoa palautetta ole saanutkaan. Riippuu kantajasta, miltä kojeet suussa näyttävät. Itse en häpeile hymyillä, vaikka suu täynnä metallia onkin.

        Amalgaamipaikoiltahan ne näyttävät, ei syytä häpeään suinkaan! Mitä nyt niissä haittaa. En ymmärrä ollenkaan, miksi etuhampaita ei enää suostuta paikkaamaan amalgaamilla ulkonäöllisistä syistä. Metalliset raudathan ovat samanlaiset......ja niitäkin käytetään.


      • Mies myös 30v.
        Mies 30 kirjoitti:

        Mulla oli äskettäin vielä täysdet metalliset parin vuoden ajan. Mun mielestä paljon paremmat kuin valkoiset jotka eivät ehkä näytä niin paljon raudoilta mutta hampaat näyttävät jotenkin epämääräisen likaisilta! Valkoiset eivät myös kestä yhtä hyvin. Raudat rautoina, hyvä Keiju! :) Millainen hoito sulla muuten on menossa?

        Heips! Mulla valkoiset raudat olleet nyt pari vuotta. Hyvällä puhdistuksella ne ovat edelleen vitivalkoiset! Huonolla hoidolla niistä toki saa ruman näköiset eli keltaiset, kaverilla olen huomannut kun ei viitsinyt huolehtia.

        Eli kyllä valkoisuus säilyy, kun niistä huolehtii!


      • Nainen 32v.
        Mies 30 kirjoitti:

        Mulla oli äskettäin vielä täysdet metalliset parin vuoden ajan. Mun mielestä paljon paremmat kuin valkoiset jotka eivät ehkä näytä niin paljon raudoilta mutta hampaat näyttävät jotenkin epämääräisen likaisilta! Valkoiset eivät myös kestä yhtä hyvin. Raudat rautoina, hyvä Keiju! :) Millainen hoito sulla muuten on menossa?

        Moips vaan!

        Valkeat olleet nyt 2 vuotta suussa. Ovat edelleen valkeet. Ja neuvo: olen pessyt hampaani normaalisti ja syönyt normaalisti, eivätkä ole kertaakaan olleet rikki.


      • Polla
        Mies 30 kirjoitti:

        Mulla oli äskettäin vielä täysdet metalliset parin vuoden ajan. Mun mielestä paljon paremmat kuin valkoiset jotka eivät ehkä näytä niin paljon raudoilta mutta hampaat näyttävät jotenkin epämääräisen likaisilta! Valkoiset eivät myös kestä yhtä hyvin. Raudat rautoina, hyvä Keiju! :) Millainen hoito sulla muuten on menossa?

        Olisin tiedustellut, että onks sulla jäänyt ns. "tummat" kohdat hampaisiin, kun metalliset rautasi on poistettu? Ne ei ihan suoraan näy, mutta tietyssä valossa huomaa ihan selvästi paikan missä kiinnike on ollut kiinni. Kohta on jotenkin tummempi.

        Sitä on vaikea kuvailla, mutta näkyy joka tapauksessa ja tietyssä valossa näyttää jopa "likatahralta".
        Itsellänikin jäi tällaiset "tummat" alueet kun metalliset rautani poistettiin noin vuosi sitten. Ja olen monella muullakin huomannut, jolla on ollut raudat ja olemme keskustelleet siitä.
        Hammaslääkärini sanoi, että metalliset raudat aiheuttavat joskus tällaisen reaktion hampaan pintaan ja asialle ei sinänsä voi mitään. Muutakuin tietysti korjaamalla laminaateilla/posliinikuorilla/muovilla.
        Hänen mukaansa siksi (tällä hetkellä vain yksityisellä puolella) yleensä tarjotaankin toisen värisiä rautoja kuin metallisia, ei siis ainoastaan ulkonäköseikoista.


      • Pekka
        Mies 30 kirjoitti:

        Mulla oli äskettäin vielä täysdet metalliset parin vuoden ajan. Mun mielestä paljon paremmat kuin valkoiset jotka eivät ehkä näytä niin paljon raudoilta mutta hampaat näyttävät jotenkin epämääräisen likaisilta! Valkoiset eivät myös kestä yhtä hyvin. Raudat rautoina, hyvä Keiju! :) Millainen hoito sulla muuten on menossa?

        ........ja ehyet.

        Olleet suussa kolme vuotta, kuukauden päästä saan pois.

        Pysyy puhtaana ja valkoisena kun vain huolehtii, kyllähän hampaistakin saa vaikka minkä väriset, mutta oikealla puhdistuksella nekin hohtaa.


      • Keiju.
        Mies 30 kirjoitti:

        Mulla oli äskettäin vielä täysdet metalliset parin vuoden ajan. Mun mielestä paljon paremmat kuin valkoiset jotka eivät ehkä näytä niin paljon raudoilta mutta hampaat näyttävät jotenkin epämääräisen likaisilta! Valkoiset eivät myös kestä yhtä hyvin. Raudat rautoina, hyvä Keiju! :) Millainen hoito sulla muuten on menossa?

        Niin, halusin tsempata niitä, joilla ei mahdollisesti ole varaa valita keraamisia braketteja. Olisin ehkä itsekin ottanut sellaiset, mutta jäin käsitykseen, että kustannukset olisivat olleet korkeammat ja opiskelijalle oionta tekee muutenkin tiukkaa taloudellisesti. Sosiaalinen elämäni ei ole kärsinyt oikomishoidon aikana ja kokemuksestani sinkkukin uskaltaa laittaa raudat. :)
        Riippuu siis edelleen omasta asenteesta.
        Minulla on meneillään sekä ylä- että alarivistön oionta. Näyttää etenevän suunnitellusti ja toivon mukaan vuodenvaihteeseen mennessä hymyilen suorilla hampailla.


    • Kokemus molemmista

      Juups! Osallistunpa itsekin kokemuksen kautta tähän keskusteluun!

      Ensinnäkin rautojen väriä ei saa päättää itse muutakuin YKSITYISELLÄ puolella. Kunnallisella puolella laitetaan kaikille perinteiset metalliset "telaketjut".

      Mulla on ensin laitettu osaraudat sivuille, jotka valitsin metallisena! Ylpeänä! Huh, en tiedä mikä oikosulku tuli, mut näin kävi.

      Etuosaan valitsin sitten hampaanväriset/keraamiset raudat ja näyttävät todella siistiltä ja upeilta!

      Itse olen 100% tyytyväinen keraamisiin rautoihin, sillä metalliset näyttävät tosi karmeilta näihin verrattuna. Siis mulla on molempia suussa metallia että keraamisia!

    • Vaahteralehti

      Mulle oikoja oikein esitteli kummatkin vaihtoehdot, metalliset tai hampaanväriset.
      Siis yksityispuolella.
      Ja kyllä niitä kuvia katsellessa päätökseni oli selvä! Siis hampaanväriset. Hintaero todellakaan ei ole suuri metallisiin nähden ja hampaatkin näyttävät kuin helmiltä raudoituksesta huolimatta!

    • Mies 30vuotta

      Heips!

      Olen mies 30 v. ja mulla on myös hamp.väriset eli vaaleat raudat. Ovat komeat ja ihanat!
      ........Ja yksityisellä hoidossa, hinta- arvio n.2800 euroa.

      Metallisia en olis suuhuni ottanut mistään hinnasta, ainakaan tässä iässä!

    • Rouva jo

      Rautani ovat olleet suussani noin vuoden. Toinen vuosi jäljellä. Olen tyytyväinen että yksityinen oikojani esitteli kuvia ja näin saatoin itse nähdä/arvioida/miettiä, mitkä otan suuhuni. Valitsin keraamiset siis nämä "näkymättömät" enkä ole valintaani katunut.

      Jos hoitoaika on lyhyt esim. kuukausia ei kuitenkaan vuosia, niin silloin on varmaan sama kumpia kantaa. Jos hoitoaika on taas pitkä niin kannattaa valita huolella, mitkä on valmis ottamaan.

      Näistä raudoista minulle on sanottu, että nämä ovat tosi upeat perinteisiin nähden. Jos olisin valinnut toisin, tuskinpa kukaan olisi sanonut yhtikäs mitään!
      Luullakseni ei kukaan tule toiselle sanomaan mitään outoa tai vastaavaa hammasraudoista, siis vajaaälyinenhän sellaisen täytyy olla.


      Itse olen tosi tyytyväinen ja osa kiitoksista kuuluu myös oikojalleni, joka esitteli vaihtoehdot, muuten olisin minäkin varmasti ottanut perinteiset ja olisin toden totta valintaani katunut.

      Hintaero ei todellakaan ole suuri, mutta jos valitsee kultaiset raudat, jotka ovat kovaa vauhtia yleistymässä yksityisillä vastaanotoilla, niissä on hinta vielä aika korkea.

      Mielestäni on tosi hyvä, että vaihtoehtoja on ja jokainen voi valita mitkä itselle sopii. (yksityisellä puolella)

      Toiset haluavat pitää "rautansa" ilman huomiotaherättämättä ja toiset pitävät siitä, kun raudat näkyvät.

      Sillä tosiasia on, että kyllä metalliset raudat herättävät huomiota, kaikki eivät sitä huomiota halua, eikä se ole mielestäni mikään häpeä/ei häpeä "leikki".

      • laittaisko raudat...

        Moi,

        Kuinka "näkymättömät" nämä valkoiset raudat sitten oikein ovat?
        Onko mahdollista laittaa rautoja hampaiden sisäpuolelle, ettei ne näkyisi ulospäin ollenkaan?

        Itse haluaisin suorat hampaat, sillä hampaiden ulkonäkö vaivaa koko ajan. Inhottaa vain ajatus, että rautoja joutuu pitämään varmaan tosi monta vuotta ja lisäksi siihen menee aika paljon ilmeisesti rahaa.


      • Rouva jo
        laittaisko raudat... kirjoitti:

        Moi,

        Kuinka "näkymättömät" nämä valkoiset raudat sitten oikein ovat?
        Onko mahdollista laittaa rautoja hampaiden sisäpuolelle, ettei ne näkyisi ulospäin ollenkaan?

        Itse haluaisin suorat hampaat, sillä hampaiden ulkonäkö vaivaa koko ajan. Inhottaa vain ajatus, että rautoja joutuu pitämään varmaan tosi monta vuotta ja lisäksi siihen menee aika paljon ilmeisesti rahaa.

        Kiinnikkeet ovat todella huomaamattomat. Aktivointilanka tietysti näkyy eli se on metallinvärinen ja erittäin ohut, eikä tietystikään kauas näy, "kassa"etäisyys, ei sen pidemmälle. (Sen saa myös kullanvärisenä, jos haluaa, tietysti kalliimpi).

        Eilen juuri kävin oikojalla ja aktivointilanka vaihdettiin ja täytyy sanoa,että ei näy muutakuin ky. lanka. Niin ovat kiinnikkeet vitivalkoiset eikä niitä erota hampaista ollenkaan.


        Eilinen käynti maksoi 87 euroa, siis yläpuolta vain "rassattiin" aikaa meni noin 15 min., että kyllähän se kallista on, kun ajassa laskee, mutta otan laskun joka kerralla niin ei tee kipeetä maksaa.
        Ja kyllä oikominen kannattaa,
        eikä ole tarvinnut perinteisillä "amalgaaminvärisillä" kiinnikkeillä kulkea, kiitos vaihtoehdon.
        Ovat pysyneet valkoisina eikä ole rikki mennyt kertaakaan!


        Rautojen pitoaika on yksilöllinen juttu, joku pääsee alle vuoden ja toisilla, kuten itselläkin pari vuotta ainakin. Eilen juuri todettiin, että yksi hammas ei ole liikkunut ollenkaan, on niin tiukasti kiinni luustossa, eli tällaiset hommat tietysti pidentää aikaa.

        Alussa suuremmat menot röntgenkuvat, muotit ym. mutta sitten käyntikerta vaihtelee 40-90 euroa/per riippuu toimenpiteestä. Itse käyn kuuden viikon välein.
        Hampaiden taakse tulevia rautoja ei ole vielä Suomessa käytössä, mutta ulkomailla sellaisia on käytössä jonkin verran.

        Tilaa vain oikojalle aika, sinne pääsee yksityisellä puolella ilman lähetettä ja eka käyntikerta ei sido sinua mihinkään, kysele mitä on tehtävissä jne.
        Minulla eka käynti maksoi 40 e, kun sanoin jo aikaa tilatessa, että tulen tseekkaan tilanteen ja päätän sitten mitä teen.


      • Laittaisko raudat...
        Rouva jo kirjoitti:

        Kiinnikkeet ovat todella huomaamattomat. Aktivointilanka tietysti näkyy eli se on metallinvärinen ja erittäin ohut, eikä tietystikään kauas näy, "kassa"etäisyys, ei sen pidemmälle. (Sen saa myös kullanvärisenä, jos haluaa, tietysti kalliimpi).

        Eilen juuri kävin oikojalla ja aktivointilanka vaihdettiin ja täytyy sanoa,että ei näy muutakuin ky. lanka. Niin ovat kiinnikkeet vitivalkoiset eikä niitä erota hampaista ollenkaan.


        Eilinen käynti maksoi 87 euroa, siis yläpuolta vain "rassattiin" aikaa meni noin 15 min., että kyllähän se kallista on, kun ajassa laskee, mutta otan laskun joka kerralla niin ei tee kipeetä maksaa.
        Ja kyllä oikominen kannattaa,
        eikä ole tarvinnut perinteisillä "amalgaaminvärisillä" kiinnikkeillä kulkea, kiitos vaihtoehdon.
        Ovat pysyneet valkoisina eikä ole rikki mennyt kertaakaan!


        Rautojen pitoaika on yksilöllinen juttu, joku pääsee alle vuoden ja toisilla, kuten itselläkin pari vuotta ainakin. Eilen juuri todettiin, että yksi hammas ei ole liikkunut ollenkaan, on niin tiukasti kiinni luustossa, eli tällaiset hommat tietysti pidentää aikaa.

        Alussa suuremmat menot röntgenkuvat, muotit ym. mutta sitten käyntikerta vaihtelee 40-90 euroa/per riippuu toimenpiteestä. Itse käyn kuuden viikon välein.
        Hampaiden taakse tulevia rautoja ei ole vielä Suomessa käytössä, mutta ulkomailla sellaisia on käytössä jonkin verran.

        Tilaa vain oikojalle aika, sinne pääsee yksityisellä puolella ilman lähetettä ja eka käyntikerta ei sido sinua mihinkään, kysele mitä on tehtävissä jne.
        Minulla eka käynti maksoi 40 e, kun sanoin jo aikaa tilatessa, että tulen tseekkaan tilanteen ja päätän sitten mitä teen.

        Moi,

        Te olette kyllä aivan ihanan kannustavia täällä palstalla. Ehkä minäkin saan tämän innoittamana varattua ajan:-)Toisaalta houkuttaisi odottaa, että raudat saa hampaiden sisäpuolelle. Tietääkö kukaan, milloin tämä käytäntö tulisi myös Suomeen?

        Harmittaa aivan mielettömästi tuo rahasumma, minkä menettää. Olisivat hammaslääkärit ennenkin voineet ehdottaa rautoja, vaikka ei purentavikaa olekaan. Ja itse lapsena oli mielissään, kun ei tarvinnut ottaa rautoja.
        Onkohan noissa hinnoissa suuria eroja, että kenelle menee? Eli pitäiskö kysellä hintoja hiukan useammalta hammaslääkäriltä?

        Minulla on kulmahampaat ulkonevat ja alkavat ylempää kuin muut hampaat. Näitä ei varmaan saa näteiksi edes raudoilla? Onko kukaan kokeillut tai onko teille ehdotettu mitään muuta vaihtoehtoa? Noissa joissakin keskusteluissa puhuttiin implanteista ja laminaateista hampaisiin.


      • Ksenia
        laittaisko raudat... kirjoitti:

        Moi,

        Kuinka "näkymättömät" nämä valkoiset raudat sitten oikein ovat?
        Onko mahdollista laittaa rautoja hampaiden sisäpuolelle, ettei ne näkyisi ulospäin ollenkaan?

        Itse haluaisin suorat hampaat, sillä hampaiden ulkonäkö vaivaa koko ajan. Inhottaa vain ajatus, että rautoja joutuu pitämään varmaan tosi monta vuotta ja lisäksi siihen menee aika paljon ilmeisesti rahaa.

        Mulla oli tuollaiset valkoiset braketit yläpuolella, alapuolella ne perinteiset telaketjut. Kyllä ne valkoisetkin näkyvät, eivät tietenkään samalla tavalla kuin metalliset mutta ei niitä voinut hyvällä tahdollakaan näkymättömiksi sanoa. Mutta onko sillä nyt niin suurta merkitystä? Tuo oiontahan on vain väliaikaista. Mulla kävi tuuri kun yläpuoli liikkui sen verran vikkelään ettei tarvinnut pitää rautoja kuin 5 kk (olin varautunut vuoteen).

        Omasta oionnasta on n vuosi aikaa ja täytyy sanoa että kyllä ehdottomasti kannatti kärsiä nuo pienet ulkonäköä vaivaavat seikat. On ihanaa hymyillä vapautuneesti. Kustannukset olivat n 2300 euroa (mulla oiottiin ylä- ja alahampaat), purentaan ei tarvinnut puuttua.


      • Rouva jo
        Laittaisko raudat... kirjoitti:

        Moi,

        Te olette kyllä aivan ihanan kannustavia täällä palstalla. Ehkä minäkin saan tämän innoittamana varattua ajan:-)Toisaalta houkuttaisi odottaa, että raudat saa hampaiden sisäpuolelle. Tietääkö kukaan, milloin tämä käytäntö tulisi myös Suomeen?

        Harmittaa aivan mielettömästi tuo rahasumma, minkä menettää. Olisivat hammaslääkärit ennenkin voineet ehdottaa rautoja, vaikka ei purentavikaa olekaan. Ja itse lapsena oli mielissään, kun ei tarvinnut ottaa rautoja.
        Onkohan noissa hinnoissa suuria eroja, että kenelle menee? Eli pitäiskö kysellä hintoja hiukan useammalta hammaslääkäriltä?

        Minulla on kulmahampaat ulkonevat ja alkavat ylempää kuin muut hampaat. Näitä ei varmaan saa näteiksi edes raudoilla? Onko kukaan kokeillut tai onko teille ehdotettu mitään muuta vaihtoehtoa? Noissa joissakin keskusteluissa puhuttiin implanteista ja laminaateista hampaisiin.

        Moi vaan!

        Tarkkaa tietoa ei varmaan ole milloin ne hampaiden taakse tuleva raudoitus tulisi Suomeen, mutta sen verran tietoa, että hinta on kyllä tosi kova eli moninverroin kalliimpaa kuin esim. nämä. (joitakin oikojia on jo tutustunut ky. oiontaan, mutta käytännössä ei tietääkseni vielä ole kellään käytössä).

        Hintojen kysely kyllä kannattaa useammalta lääkäriasemalta, mutta ei ne suoralta kädeltä hintaa sano, eikä tietysti voi sitä tehdäkään ilman näkemättä suuta.

        Mutta itse menettelin näin:
        Soitin useampaan paikkaan, monessa paikassa ehdotettiin sellaista oikojaa, joka ei ole vielä täysin valmistunut eli yleishammaslääkäriä, joka opiskelee oiontaa. Hinta-arvio (puhelimessa) tällaisella oli ihme kyllä kalliimpaa, enkä muutenkaan olisi sellaista ottanut. Valitsin kokeneen, useita vuosia oiontoja tehneen oikomishoidon erikoishammaslääkärin ja täytyy sanoa, että valinta on kannattanut. Hoito on todella asiantuntevaa. (Tietoja oikojista löytyy puh. luettelosta ja netistä). Sieltä vain valkkaamaan lääkärit läpi.

        Itsekin varasin kahdelle eri oikojalle aikaa, siitä sitten valitsin toisen eli tietysti siitä tuli ylimääräisiä kuluja, mutta pieni summa vaivannäöstä ja koko operaatioon verrattuna todella pieni murunen. Käynnillä vain ilmoitat, että mietit asiaa ja asia ok!

        Käyntikertahinnoissa on todella eroja: joku veloittaa kummastakin puolesta eli ylä ja alapuolesta erillisen hinnan, joku tekee molemmat tuohon noin 90 euron hintaan. Itse kiinnikkeiden hinnoista en tiedä, taitavat olla suurinpiirtein samanhintaisia kaikilla, mutta erot sitten syntyvät näistä käyntikerroista.

        Mullakin kulmahampaita vedetään taaemmas ja sitä mukaa muutkin siirtyvät ja siistiä jälkiä on tullut. Keinoja kyllä löytyy!
        Itseltänikin aikakaan silloisen hammaslääkärini ehdotuksesta "oiottiin" muovilla (!) yksi etuhammas suorempaan. Sanoi, että näin on helpompi, ei tarvitse ajatella oikomishoitoa. No näyttihän se aluksi hyvältä, mutta kyllä olen katunut ratkaisua. Laminaattejakin hän ehdotti, mutta en onneksi suostunut. Kyllä oma hammas on oma! Ja vain oikomalla saavutetaan se paras tulos ja lisäksi oman hampaan pinta säilyy muuttumattomana!

        Rohkeasti vain varaamaan aikaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      240
      2115
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      154
      1368
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1260
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1025
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      989
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      930
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      923
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      825
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      649
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      640
    Aihe