Stockmannin työnhaku-periaatteet

turhautunut

Kertoisiko joku miten on onnistunut pääsemään Stockmannille töihin (muuten, kuin työharjoitteluun). Itse olen hakenut lukuisia kertoja milloin sesonki-apulaiseksi ja milloin kesätöihin ym. koskaan ei kuitenkaan ole tärpännyt.

Kyseistä ilmiötä ihmettelen erityisesti siksi, että opiskelen kaupallista alaa, puhun hyvin niin suomea, ruotsia kuin englantiakin sekä jonkun verran ranskaa ja saksaa. Minulla on myös kaikkiaan yli kolmen vuoden työkokemus kaupan kassalta.

43

10055

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      paska työnantaja komusta on

      • Nina

        Minäkin olen hakenut muutamia vuosia sitten Stockalle sesonkiapulaiseksi ja myyjäksi monta monituista kertaa, mutta koskaan edes haastatteluun päässyt. Mullakin erottäin hyvä kielitaito ja paljon kokemusta vaativasta asiakaspalvelusta ja myyjän työstä....Mitenhän ne työpaikat sinne menee, sillä oikeasti ihmettelen, miksen ole edes haastatteluun kelvannut?


      • kokemusta

        stokkan ja konsernin työpaikat jaetaan tutuille ja perheenjäsenille


    • tipi

      kielitaito pitää olla jotain muuta kuin koulu englantia,toinen pointti,jonkun täytyy suositella.joka päivä työhakemuksia tulee 500kpl.täytyy erottua jotenkin massasta.

      • Hempukka

        Lukiokolulutuksella, eräs ei-niin-hyvä-koulussa henkilö näkyi häärivän lihatiskin takana....jos te ette pääse noilla tiedoilla niin ihmettelen mitä hää siellä teki?Kai ne on sit ne suhteet.Eikä ollut suomenruottalainen........
        niin no, se oli kai itiksen liike.....


      • Sokton
        Hempukka kirjoitti:

        Lukiokolulutuksella, eräs ei-niin-hyvä-koulussa henkilö näkyi häärivän lihatiskin takana....jos te ette pääse noilla tiedoilla niin ihmettelen mitä hää siellä teki?Kai ne on sit ne suhteet.Eikä ollut suomenruottalainen........
        niin no, se oli kai itiksen liike.....

        Minäkin olen stokkalle tarpeeksi monta kertaa hakenut, jotta olen alkanut ihmetellä miksei mitään kuulu. Kokemusta sisutus- ja lahjatarvikeliikkeen myyjänä sekä kassamyyjänä.

        Hiukan epäilyttää, oletteko hakeneet sillä nettihaulla? Pitäisiköhän vain marssia suoraan stokkalle, pyytää joku rektyroija esiin ja kysyä työpaikoista. Joskus semmoinen fiilis että sinne meni hakemus ja aivan varmaan suoraan roskakoriin.


    • opiskelijaminäkinvai

      Itse olen viimeisen vuoden aikana työskennellyt hulluilla päivillä ja jouluapparina, eli 2010 kummatkin hullut päivät sekä joulu. ja kohta menen taas, kun ensi kuussa on hullarit.. :) ja suosittelija oli, kyllä tavaratalon sisältä. Mutta ihan turha tyyppi en ole, jos kolme kertaa olen ollu 2-6 viikon työsuhteessa ja taas menossa kahdeksi viikoksi..

    • totuus..

      Suhteilla.

      Eli joku tuttusi täytyisi olla siellä työntekijänä tai mikä parempaa vähän paremmassa asemassa. Tai sitten joku sukulainen. Yksi keino on myös mennä nuorena tet-harjoitteluun sinne ja sitä kautta saada lisää työtunteja.

      Ne suhteilla päässeet (joita enemmistö on), ei heillä välttämättä niin kamalasti koulusta ole. Ihan peruskoulupohjalta siellä jotkut ihan työskentelee.

      Itselläni on myös koulutusta, kokemusta, suosittelijoita ja kielitaitoa, muta eivät ota edes sesongiksi. Suosittelijat kun eivät ole Stockan henkilökuntaa...

      Et ole ainut, joka on hakenut sinne, eikä ole päässyt tiedän monia muitakin.
      Sinne hakee tosi moni töihin, mutta loppujen lopuksi, ei se niin kummallinen ole muihin työnantajiin verrattuna.

    • fdfgfghfghfghhfg

      Näinköhän aloittaja on päässyt - hetkinen - 7 vuoden yrittämisen jälkeen. Siis aloitus vuodelta 2004.

      Ymmärtääkseni Stockmann on siitä erikoinen työnantaja, että se testaa hakijat. Pitää olla juurikin sitä ulkonäköä sekä kielitaitoa että käytöstapoja - siis ulkonäköä - eihän se käy että finninaama palvelee turisteja! Toinen vastaava on Finnair - juu, ehkä jonnekin pakaasipuolelle (joka taitaa olla ulkoistettu toiminta) pääsee finninaamakin ja rumempi ilmestys, mutta jos vähänkään on asiakaspalvelua niin kirkas iho ja kaunis hymy!

    • siellä minäkin

      Stockmannille töihin ensi yrittämällä viime vuoden joulusesonkiin ja Hulluille Päiville nyt taas.

      Pääsin töihin ihan ilman suhteita. Minulla erittäin hyvä kielitaito, työskennellyt kesätöissä Lontoossa ja Ruotsissa, puhun myös ranskaa ja saksaa jonkin verran. Haastattelussa olin siististi pukeutunut ja meikannut, asiallinen ja hymyilevä. Paljon oli haastattelussa ylimeikattuja pissiksiä, joista yksikään ei käsittääkseni päässyt töihin. Kaikki työkaverini sesongilla yliopistossa, samoin minä.

      Ihmetytti alussa otetut valokuvat. Meistä jokaisesta otettiin siis valokuva nimikyltin kanssa. En silti usko, että naamalla sinne pääsee, suhteilla kyllä, se selvisi muiden työkaverien kanssa keskustellessa. En tiedä vieläkään millä avuilla töihin pääsin, juuri olin aiemmin käännytetty kahdesta muusta työstä.

    • toioithjroith

      Minkähän ihmeen takia minut on sitten palkattu? Olen ollut vuodesta 2008 asti varmaan jokaisen sesongin ja Hullut Päivät siellä töissä. Nykyään olen Stockmannin konsernissa edelleen, mutta vakituisessa työsuhteessa. Hain Stockmannille aikoinaan netin kautta lomakkeella ja tulin valituksi. En edes osaa ruotsia (enkä suostunut antamaan haastattelua kuin englanniksi, mikä tosin passaa minulle hyvin) ja tuolloin ei ollut juurikaan työkokemusta kuin lyhyitä kesälomapätkiä koulun ohella.

      Ainakin omassa tilanteessani ei juurikaan kielitaito tai työkokemus vaikuttanut. En tiedä oikeastaan, mikä rekrytoijiin teki vaikutuksen. Jos haluat määräaikaisiin työsuhteisiin, esim. juurikin sesonkiapulaiseksi, niin kannattaa lähettää hakemus heti ensimmäisten joukossa (eli kun se sivuille ilmestyy). Uskoisin, että paikat menevät nopeimmille potenttiaalisille työntekijöille. Tsemppiä työnhakuun!

    • ...................

      Itse olen päässyt ilman suhteita ja alle puolen vuoden asiakaspalvelukokemuksella ekan kerran sisään. Itselläni uskon, että vaakakupissa painoi kokemus hektisistä töistä monelta eri alalta ja ahkeruuden osoittaminen sitä kautta. Asiakaspalvelussa olin ollut mm. mäkkärillä, ja koulutustaustani on yliopisto.

      Noissa kausijutuissahan nimenomaan painotetaan sitä, että pystyt työskentelemään hektisessä työympäristössä, paineen alla ja silti olemaan iloinen ja kohtelias asiakkaille...kannattaa näitä asioita itsessään korostaa! Tsemppiä hakuun!

    • vcmkjvid

      stockalle tulee tuhansia työhakemuksia, että se on varmasti ihan tuurista kiinni että se oma sattuu niiden käteen, sen jälkee katotaa niitä vahvuuksia yms :D itse ollut kans nyt vuoden helsingin keskustan stockalla hullareil, kesäsin ja joulusin ja lukiossa opiskelen :) haastattelussa mä ja haastattelija naurettii vedet silmissä ja se soittiki tunnin päästä ihan innoissaan et millon voit aloittaa :D ite olen tykännyt ja työkaverit on mukavia:) siellä kyllä ulkonäkö ja positiivisuus on valttia että jos on kauheen ujo eikä uskalla mennä puhuu ihmisille ni kannattaa miettii uudestaan :) lycka till!

    • huhhupphh

      ei mikään ihme että siellä on nykyään yleisivistymättömiä idiotteja!

      Vanhemmat ihmiset aina ovat sanoneet että Stockmannilla on paras asiakaspalvelu, KAIKKI myyjä osaavat vähitään puhua 2-3 kieltä varsinkin ruotsia.

      Stocka on muuttunut aika rajusti, ennen oikeasti sai palvelua. Jos huomaatte nii nykyään myyjen nimilapussa on vain Suomen lippu eli osaavat puhua vain suomea. Sitä paitsi ovat epäkohteliaita eivätkä tiedä mistään mitään.



      Koitakaa ymmärtää jo että pätevä työntekijä EI SAA TÖITÄ! täytyy olla ihan aivoton että saa työpaikan. Sen kyllä tiedän ja olen siinä oikeassa valitettavasti. Kukaan vähä fiksumpi, taitava ei saa töitä Suomessa.

      • sivistymätön

        Siltä näyttää, Itse haen juuri stockmannin hulluille päiville töihin. pistin hakemuksen pari päivää sitten ja soittivat eilen että tuleppas haastatteluun. Ei minulla ole mitään kokemusta töistä vielä, ruotsi on erittäin huono eikä lukion jälkeistä koulutustakaan ole.

        Eikä muuten ole ketään tuttuakaan stockmannilla töissä enkä maininnut ketään suosittelijaa. Saa nähä miten haastattelu menee, ilmeisesti jokin ryhmähaastattelu...


    • hhhff

      Millä perusteella oikein pääsit?

      Itse olen 15 vuotiaasta lähtien enkä ole ikinä päässyt.

    • pipipii

      Täytin tossa reilu kuukausi sitten nettihakemuksen ja heti tuli kutsu haastatteluun. En jaksanut edes täyttää noita siellä kysyttäviä kohtia, vaan täytin henkilötiedot ja lisäsin CV:ni hakemukseen.
      Haastattelu tehtiin ryhmähaastatteluna ja tiesin heti, että nappaisi. Muut hakijat olivat poikkeuksetta yliopistossa opiskelevia/sen käyneitä ja työkokemusta löytyi useamman vuoden takaa. Itse käyn vasta lukiota, asiakaspalvelukokemusta oli puoli vuotta ja kielinä vain suomi, englanti ja ruotsi. Silti sain paikan.

      Hyvä CV ja ilonen asenne vaikuttaa paljon. Olin pukeutunut haastatteluun siististi, valmistauduin huolella ja vastasin kysymyksiin hyvin. Kielitesteistä vetäsin sen täydet 5% molemmista kielistä. (Ei ollut kovin haastavia)
      Tarkotus oli mennä vaan hulluille päiville töihin, mutta kai sitten vakuutin sen verran että pyysivät nyt ihan vakituiseksi.

      Eli ei sinne todellakaan mahdotonta ole päästä.

    • ...

      He varmasti etsivätkin heitä, jotka eivät ns. ole ylikoulutettuja. Ylopistossa opiskeleva alkaa jo olla aika ylikoulutettu Hulluille päiville, pelkän peruskoulun tai lukion suorittanut tai lukiota käyvä juuri sopiva.

    • ......

      Minullakaan ei ollut minkäänlaisia suhteita ,mutta silti pääsin taloon:) Luulen, että merkitystä oli etenkin iloisella ja ahkeralla asenteella. Myös mäkkärikokemus oli avuksi, sillä tulin töihin HP-haun kautta, ja siinä painoi paljon se, että on tottunut työskentelemään hektisissäkin asiakaspalvelutilanteissa. Toki olin myös pukeutunut siististi ja valmistautunut etukäteen yleisimpiin kysymyksiin. Kielten osalta testattiin enkku, ruotsin osalta sanoin reippaasti, että taito on minulla melko ruosteessa, mikä oli haastattelijalle ok ja sitä ei testattu. SUHTEITA EI SIIS TARVITA, POSITIIVINEN JA KOHTELIAS ASENNE SEKÄ AHKERA TYÖNTEKO RIITTÄVÄT!

      • edellinen

        Ainiin, ja olen yliopisto-opiskelija:)


    • xx

      Millainen tuo ryhmähaastattelu? Entä kielitesti?

    • Tahtoo töihin!

      Mites Stockalla tuo joulusesonkiapulainen - minkälaista duunia se on? Entä palkka, meneekö kaupan tesin mukaisesti?

      Ennen kaikkea kiinnostaa, saako Stockan jouluapulainen henkilöstöetuja, esim. henkilökunta-alennusta? Entä työterveyshuollon palvelut, saako sitä kausiapulaisena käyttää? Tehdäänkö niin lyhyelle työsuhteelle työhöntulotarkastus Stockalla? Minkälaiset on työajat?

      Onko jouluapulaiseksi vaikea päästä?

    • k0nkar1

      Itse pääsin vuosia sitten Hulluille Päiville & joulumyyjäksi ekalla yrittämällä, vuoden yliopistossa opiskelun jälkeen. Kaupan alan kokemusta ei ollut (muuta työkokemusta kylläkin melko paljon), mutta kokemattoman palkkaaminenhan onkin halvempaa!

      Esim. jouluapulaisen työ on yleensä melko samanlaista kuin vakkarinkin (myyntiä, tilittämistä, tavaroiden laittoa yms.) Henkilöstöedut saa, jos on tietyn ajan, olisiko vähintään 2kk, töissä. Ei ollut mitään työhöntulotarkastusta. Työajat tietenkin kaupan aukioloaikoina, eli yleensä välillä 9-21.

    • Aamuvirkku1

      Minä laitoin eilen ensimmäisen hakemukseni Stockalle. Kokemusta tai koulutusta ei ole kaupallisesta alasta, joten ajattelin aloittaa hakemisen ihan hyllytyshommista. Saapa nähdä kuinka käy, kun ruotsin kielen taito on ruostunut pahasti sitten lukion. Mutta ei kai hyllyttämisessä kauheasti ruotsin kieltä tarvitsekaan.

    • 4

      Miksi Stockmann valitsisi sinut, kun haussa mukana on monia kenellä sitä kielitaitoa on? Ruotsia puhuvat minkkiturkkeihin sonnustautuneet tädit loukkaantuvat ellei heitä palvella äidinkielellä.

      • Aamuvirkku1

        Siksi kun ne joilla on kielitaitoa, voi hakea jotain vaativampaa/paremmin palkattua hommaa kuin tavaroiden hyllytys :) Tarpeeksi hyvä syy? Kyllä kielitaito menee hukkaan jos latoo minkkiturkkeja narikkaan aamulla ennen sian pieremää.


    • Public Enenmy Nro 1

      Mikä hinku on mennä riistoporvarille töihin? Ettekö te huomaa että tietä k*setetaan silmään....?

      Kuka enää viitsii tällaisessa taloustilanteessa tehdä lisää rahaa, alipalkattuna jollekin porholle, joka nauraa partaansa kun orjat raatavat hänen hyväksensä?

      Sådant är livet......

    • joopa joo

      Stoccalle pääsee aika kätevästi suhteiden avulla, en tiedä että kukaan olisi päässyt sinne ilman suhteita, mutta onhan sekin toki mahdollista.

    • syyttäväsormi

      Ainakin Itäkeskuksen Stokkalla on paljon venäjänkielisiä myyjiä. Useasti olen kuunnellut, kun juttelevat keskenään ja palvelevat meitä kantamatoja vähän huonolla suomella. Ehkä tuossakin on yksi pääsykriteeri? Itäkeskuksessa mainoksetkin kuulutetaan toisella kotimaisella eli ensin suomeksi ja sitten venäjäksi.

    • QWERTY

      Taloussanomista:

      Palkkaa
      asenne

      Stockmannin henkilöstöosaston motto on: palkkaa asenne, lähes kaiken muun voit opettaa.

      Asenteen lisäksi valintaan vaikuttavat työnhakijan motivaatio, koulutus, ammattitaito, työkokemus ja kielitaito.

      Stockmannin Suomen tavarataloihin tulee vuosittain 30 000 työhakemusta. Henkilöstöjohtaja Heini Pirttijärven mukaan joka kymmenellä hakijalla tärppää.

      – Luvussa ovat mukana kaikki hakemukset lyhyistä määräaikaisuuksista vakituisiin, Pirttijärvi sanoo.

      Henkilöstöjohtaja kehuu suomalaisia työnhakijoita rehellisiksi, joilla on jalat tukevasti maassa. Turha vaatimattomuus ei Pirttijärven mukaan ole hyve. Sen sijaan aitoutta hän arvostaa.

      – Se tulee heti esille, kun siirrytään peruskysymyksistä syvällisempiin kysymyksiin, hän tietää vuosien työhaastattelukokemuksellaan.

    • johku2

      Itse olen tällä hetkellä jouluapulaisena Stokkalla töissä ja viimeksi olin Hulluilla Päivillä!
      Pääsin suhteilla suoraan töihin,mutta tein myös avoimen työhakemuksen ja sieltäkin tärppäsi. Onneksi ei tarvinnut mennä ryhmähaastatteluun,koska sieltä on vaikeampi erottua,kuin yksilöhaastatteluista.
      Palkkani on todella hyvä ottaen huomioon,että olen ns. harjoittelija ja vakkaritkin saattavat tienata yhtä paljon kuin minäkin.

      Stockmannilla on tärkeätä oma aloitteisuus ja reippaus (niinkuin varmaan monessa muussakin työssä). Itseäni hieman ärsyttää välillä tehtävien määrä ja että muut työntekijät olettavat,että osaan ja ymmärrän kaiken. Muuten pidän työstä kovasti,sillä eihän se mitään työtä ole,jos ei saa haasteita!

    • consulatdeparis

      stockmann on täyttä shaibaa.Heidän palkkausperusteensa on selvä:
      PÄRSTÄKERTOIMELLA töihin!

    • lillill

      Ainakin Tampereella Stockalle töihin tuntuu pääsevän helposti, jos ollut Särkänniemessä kesätöissä!

    • hyvä ehdotus

      Hakekaa sitten Tokmanniin töihin, jos ette Stockmanniin pääse.

    • werrwewerwrewer

      Miksi nimenomaan stockmanniin?

    • ...

      itse laitoin eilen hakemuksen stokkalle ja jo tänä aamuna tuli heti kutsu haastatteluun. Ja ei en päässyt suhteilla sinne, koska suosittelijoita ei ollut, enkä aikaisemmin ole ollut stokkalla töissä. Selvästikkin ainut mitä tarvitaan niin on persoonallisuutta, jotta erottuu muista hakijoista.

    • saako edes laittaa

      Muuten - tuohon pärstäkerroinjuttuun yks kysymys, laitoitteko kuvan ansioluetteloon? :-D

    • Eki234f

      Ulkonäkö vaikuttaa. Stockalla on töissä vain katseenkestäviä ihmisiä. Ihan oikeasti.

      • 5+5

        Vähän sama olisi oma veikkaukseni, ei varmaan ole ihan sattumaa, että myyjät on aika kauniita stockalla


    • leeann_

      Itse oli opiskeluaikana Stockalla. Olin hakenut sinne aikaisemminkin, mutta en ollut päässyt edes haastatteluun. Uskon, että pääsin herkkuun töihin, koska opiskelin elintarvikealaa ja kokemusta oli elintarvikealalta kuin kassaltakin. Suosittelen siis hakemaan sellaiselle osastolle, josta olet kiinnostunut tai on jonkinliasta kokemusta. Esim. jos rakastat sisustusta niin hae kodin osastolle ja kerro, että olet innokas sisustaja ja seuraat alaa ja sinulla on hyvä visuaalinen silmä. Stockalla arvostetaan kielitaitoa, ihan sitä ruotsiakin varsinkin keskustan Stockalla se on tärkeä.

    • HR-mies

      Kannattaa olla seksikäs ;)

    • juhopae

      Millainen on englanninkielen testi?

    • varjoentisestään

      Onneksi en aikoinaan päässyt. Sen sijaan pääsin ihan kunnon isoihin pörssiyrityksiin. Moni on jämähtänyt tähän firmaan vuosikausiksi.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe