Nyt vapaa olen - kirja netissä

tiedon jakaja

71

483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • traumatutkija

      Ei ole vapaa. Vaiheessa vaikuttavat kuolevankin.


      Lestadiolaisuustrauma ei ole elämäntapojen sekamelskassa sen kummempi muiden traumojen rinnalla, paitsi parantumaton.

      Lestadiolaisuus on elämäntapa. Se sopii tunnetusti suurelle joukolle ihmisiä jotka ovat siihen kasvaneet.

      Tulokset puhuvat puolestaan.

      100 vaiheeseen jäänyttä tai sata pedofilia ovat toki historiansaatossa ikäviä lukuja eikä niitä pidä väheksyä, vaikka lestadiolaisten kokonaismäärä aikainsaatossa miljoonaa hipookin. Toki yksikin trauma on liikaa aina kun ihminen kärsii.

      • laiteilla

        "Ei ole vapaa. Vaiheessa vaikuttavat kuolevankin."

        Höh! Jos kirjoittaja itse tuntee ja kertoo olevansa vapaa, miten sinä vaiheeseen jäänyt voisit tietää tämän paremmin? Tarkoituksesi on vain ilkeillä. Mistä tuollainen katkeruus ja kauna kumpuaa?


      • höh itsellesi.
        laiteilla kirjoitti:

        "Ei ole vapaa. Vaiheessa vaikuttavat kuolevankin."

        Höh! Jos kirjoittaja itse tuntee ja kertoo olevansa vapaa, miten sinä vaiheeseen jäänyt voisit tietää tämän paremmin? Tarkoituksesi on vain ilkeillä. Mistä tuollainen katkeruus ja kauna kumpuaa?

        Höh! Jos kirjoittaja itse tuntee ja kertoo olevansa vapaa, miten sinä vaiheeseen jäänyt voisit tietää tämän paremmin?**

        Kuinka maailma olisikin helppo jos sinäkin diagnosoisit itsesi terveeksi. Mihin enää psykiatreja tarvittaisiin? :) Olet elävä esimerkki menneisyyden vangista. Sinussa vapaus kuulostaa kirosanalta.
        Entisiä ja nykyisiä lestad. on satojatuhansia ns. vapaita. Ovat eri junassa sun kanssa. Jo nimimerkkisi paljastaa kuinka tarkoitushakuista sun on leimata itsesi liikkeen siipeen, vaikka liike ei miellytä. Kuulostaa sadomasokistiselta, mutta sitä se ei ole vaan sairautta. Terve ihminen ei siipeile. Ok?


        **Tarkoituksesi on vain ilkeillä.**

        Ei suinkaan, en ole sellainen. Kerron vain realiteetit, enkä voi mitään sille, että totuus repii auki sinunkin haavasi ja täten sitten ilmestyt kesken kaiken tuolla ko. nimimerkillä jankuttamaan.


        **Mistä tuollainen katkeruus ja kauna kumpuaa?""

        Kylläpä se totuus taas sattui... Mieli on vaikea aihe, parantumaton jos jää vaiheeseen ;)


      • yksinkertaisudenIlmentym
        höh itsellesi. kirjoitti:

        Höh! Jos kirjoittaja itse tuntee ja kertoo olevansa vapaa, miten sinä vaiheeseen jäänyt voisit tietää tämän paremmin?**

        Kuinka maailma olisikin helppo jos sinäkin diagnosoisit itsesi terveeksi. Mihin enää psykiatreja tarvittaisiin? :) Olet elävä esimerkki menneisyyden vangista. Sinussa vapaus kuulostaa kirosanalta.
        Entisiä ja nykyisiä lestad. on satojatuhansia ns. vapaita. Ovat eri junassa sun kanssa. Jo nimimerkkisi paljastaa kuinka tarkoitushakuista sun on leimata itsesi liikkeen siipeen, vaikka liike ei miellytä. Kuulostaa sadomasokistiselta, mutta sitä se ei ole vaan sairautta. Terve ihminen ei siipeile. Ok?


        **Tarkoituksesi on vain ilkeillä.**

        Ei suinkaan, en ole sellainen. Kerron vain realiteetit, enkä voi mitään sille, että totuus repii auki sinunkin haavasi ja täten sitten ilmestyt kesken kaiken tuolla ko. nimimerkillä jankuttamaan.


        **Mistä tuollainen katkeruus ja kauna kumpuaa?""

        Kylläpä se totuus taas sattui... Mieli on vaikea aihe, parantumaton jos jää vaiheeseen ;)

        Lue kuin tyhmää sun jankutus on. Tuommosilla naurettavuuksilla sairasta päätäsi vaivaat. "äänellinen synninpäästö" -salli mun nauraa:D



        laiteilla


        eilen 15:52
        .


        "Äänellinen synninpäästö toimii vahvistuksena sille, minkä oman sydämesi uskossa uskot."

        Äänellinen synninpäästö ei vahvista uskoa millään tavalla. Tämä on sitä SRK:laista harhaopetusta tyypillisimmillään. Äänellisen synninpäästön keskeisin tehtävä SRK-opetuksessa on saada ja pyytää vain varmistusta ja vahvistusta sille, että kuulut synninpäästäjän kanssa samaan tiettyyn joukkoon. Näin olen ajattelemassa.


      • heheeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
        yksinkertaisudenIlmentym kirjoitti:

        Lue kuin tyhmää sun jankutus on. Tuommosilla naurettavuuksilla sairasta päätäsi vaivaat. "äänellinen synninpäästö" -salli mun nauraa:D



        laiteilla


        eilen 15:52
        .


        "Äänellinen synninpäästö toimii vahvistuksena sille, minkä oman sydämesi uskossa uskot."

        Äänellinen synninpäästö ei vahvista uskoa millään tavalla. Tämä on sitä SRK:laista harhaopetusta tyypillisimmillään. Äänellisen synninpäästön keskeisin tehtävä SRK-opetuksessa on saada ja pyytää vain varmistusta ja vahvistusta sille, että kuulut synninpäästäjän kanssa samaan tiettyyn joukkoon. Näin olen ajattelemassa.

        Heh


      • laiteilla
        höh itsellesi. kirjoitti:

        Höh! Jos kirjoittaja itse tuntee ja kertoo olevansa vapaa, miten sinä vaiheeseen jäänyt voisit tietää tämän paremmin?**

        Kuinka maailma olisikin helppo jos sinäkin diagnosoisit itsesi terveeksi. Mihin enää psykiatreja tarvittaisiin? :) Olet elävä esimerkki menneisyyden vangista. Sinussa vapaus kuulostaa kirosanalta.
        Entisiä ja nykyisiä lestad. on satojatuhansia ns. vapaita. Ovat eri junassa sun kanssa. Jo nimimerkkisi paljastaa kuinka tarkoitushakuista sun on leimata itsesi liikkeen siipeen, vaikka liike ei miellytä. Kuulostaa sadomasokistiselta, mutta sitä se ei ole vaan sairautta. Terve ihminen ei siipeile. Ok?


        **Tarkoituksesi on vain ilkeillä.**

        Ei suinkaan, en ole sellainen. Kerron vain realiteetit, enkä voi mitään sille, että totuus repii auki sinunkin haavasi ja täten sitten ilmestyt kesken kaiken tuolla ko. nimimerkillä jankuttamaan.


        **Mistä tuollainen katkeruus ja kauna kumpuaa?""

        Kylläpä se totuus taas sattui... Mieli on vaikea aihe, parantumaton jos jää vaiheeseen ;)

        Taidat itse olla vaiheessa. Mulla itsellä on jo toinen jalka ovenraossa ja olen jo oikeastaan enemmän ulkopuolella. En usko enää vl-opetuksiin, en juuri ollenkaan. Vain muutaman lähisukulaisen vuoksi vielä roikun mukana, koska he eivät vielä ole valmiit hyväksymään lähtöäni, enkä haluaisi pahoittaa heidän mieltään. He tietävät kyllä tilanteeni, koska mun kaverit ovat enimmäkseen ei-lestoja ja liikun enemmän heidän kanssaan.


      • hyvä poiintti.
        yksinkertaisudenIlmentym kirjoitti:

        Lue kuin tyhmää sun jankutus on. Tuommosilla naurettavuuksilla sairasta päätäsi vaivaat. "äänellinen synninpäästö" -salli mun nauraa:D



        laiteilla


        eilen 15:52
        .


        "Äänellinen synninpäästö toimii vahvistuksena sille, minkä oman sydämesi uskossa uskot."

        Äänellinen synninpäästö ei vahvista uskoa millään tavalla. Tämä on sitä SRK:laista harhaopetusta tyypillisimmillään. Äänellisen synninpäästön keskeisin tehtävä SRK-opetuksessa on saada ja pyytää vain varmistusta ja vahvistusta sille, että kuulut synninpäästäjän kanssa samaan tiettyyn joukkoon. Näin olen ajattelemassa.

        **Äänellinen synninpäästö ei vahvista uskoa millään tavalla.**

        Kyseessä olevan "laiteilla" nimimerkin sanoja lainaten: Jos kirjoittaja niin itse kertoo ja tuntee, niin mikä sinä olet vastoin sanomaan ;)


        **Tämä on sitä SRK:laista harhaopetusta tyypillisimmillään.**

        Kyseessä olevan "laiteilla" nimimerkin sanoja lainaten: Jos SRK niin itse kertoo ja tuntee, niin mikä sinä olet vastoin sanomaan ;)

        **Äänellisen synninpäästön keskeisin tehtävä SRK-opetuksessa on saada ja pyytää vain varmistusta ja vahvistusta sille, että kuulut synninpäästäjän kanssa samaan tiettyyn joukkoon.***


        Kyseessä olevan "laiteilla" nimimerkin sanoja lainaten: Jos SRK opetuksessa niin itse kertovat ja tuntevat, niin mikä sinä olet vastoin sanomaan ;)


      • köysikauppias.
        laiteilla kirjoitti:

        Taidat itse olla vaiheessa. Mulla itsellä on jo toinen jalka ovenraossa ja olen jo oikeastaan enemmän ulkopuolella. En usko enää vl-opetuksiin, en juuri ollenkaan. Vain muutaman lähisukulaisen vuoksi vielä roikun mukana, koska he eivät vielä ole valmiit hyväksymään lähtöäni, enkä haluaisi pahoittaa heidän mieltään. He tietävät kyllä tilanteeni, koska mun kaverit ovat enimmäkseen ei-lestoja ja liikun enemmän heidän kanssaan.

        **Vain muutaman lähisukulaisen vuoksi**


        Äärimäisen sairasta. Mielen pahin vihollinen on omaa mielen vastainen eläminen.


      • laiteilla

        "Lestadiolaisuustrauma ei ole elämäntapojen sekamelskassa sen kummempi muiden traumojen rinnalla, paitsi parantumaton."

        Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Silloin kun lähtee omasta halusta ja tahdosta, ei se ole lainkaan traumatisoivaa. Kokonaan toinen asia on jos joutuu erotetuksi, silloin saattavat jotkut traumatisoitua.


      • laiteilla
        yksinkertaisudenIlmentym kirjoitti:

        Lue kuin tyhmää sun jankutus on. Tuommosilla naurettavuuksilla sairasta päätäsi vaivaat. "äänellinen synninpäästö" -salli mun nauraa:D



        laiteilla


        eilen 15:52
        .


        "Äänellinen synninpäästö toimii vahvistuksena sille, minkä oman sydämesi uskossa uskot."

        Äänellinen synninpäästö ei vahvista uskoa millään tavalla. Tämä on sitä SRK:laista harhaopetusta tyypillisimmillään. Äänellisen synninpäästön keskeisin tehtävä SRK-opetuksessa on saada ja pyytää vain varmistusta ja vahvistusta sille, että kuulut synninpäästäjän kanssa samaan tiettyyn joukkoon. Näin olen ajattelemassa.

        Sorry, ei ollut tarkoitus loukata. Kerroin vain miten nykyään ajattelen vl-opetuksista.


      • laiteilla
        köysikauppias. kirjoitti:

        **Vain muutaman lähisukulaisen vuoksi**


        Äärimäisen sairasta. Mielen pahin vihollinen on omaa mielen vastainen eläminen.

        Itse olen jo valmis lähtemään. Tännepähän jäät huutelemaan.


      • heitteillä
        laiteilla kirjoitti:

        Taidat itse olla vaiheessa. Mulla itsellä on jo toinen jalka ovenraossa ja olen jo oikeastaan enemmän ulkopuolella. En usko enää vl-opetuksiin, en juuri ollenkaan. Vain muutaman lähisukulaisen vuoksi vielä roikun mukana, koska he eivät vielä ole valmiit hyväksymään lähtöäni, enkä haluaisi pahoittaa heidän mieltään. He tietävät kyllä tilanteeni, koska mun kaverit ovat enimmäkseen ei-lestoja ja liikun enemmän heidän kanssaan.

        Oma usko tai epäusko ovat henkilökohtaisia. Kavereilla on omansa.


      • höh itsellesi. kirjoitti:

        Höh! Jos kirjoittaja itse tuntee ja kertoo olevansa vapaa, miten sinä vaiheeseen jäänyt voisit tietää tämän paremmin?**

        Kuinka maailma olisikin helppo jos sinäkin diagnosoisit itsesi terveeksi. Mihin enää psykiatreja tarvittaisiin? :) Olet elävä esimerkki menneisyyden vangista. Sinussa vapaus kuulostaa kirosanalta.
        Entisiä ja nykyisiä lestad. on satojatuhansia ns. vapaita. Ovat eri junassa sun kanssa. Jo nimimerkkisi paljastaa kuinka tarkoitushakuista sun on leimata itsesi liikkeen siipeen, vaikka liike ei miellytä. Kuulostaa sadomasokistiselta, mutta sitä se ei ole vaan sairautta. Terve ihminen ei siipeile. Ok?


        **Tarkoituksesi on vain ilkeillä.**

        Ei suinkaan, en ole sellainen. Kerron vain realiteetit, enkä voi mitään sille, että totuus repii auki sinunkin haavasi ja täten sitten ilmestyt kesken kaiken tuolla ko. nimimerkillä jankuttamaan.


        **Mistä tuollainen katkeruus ja kauna kumpuaa?""

        Kylläpä se totuus taas sattui... Mieli on vaikea aihe, parantumaton jos jää vaiheeseen ;)

        Vapaus käsitteenä on on vaikea. Mitä vapaus itse asiassa onkaan?
        Mutta ajattelen vapautta uskonnon ikeestä, siis minkä tahansa uskonnon tai minkä tahansa ismin, olevan sitä, että on tullut sinuiksi sellaisen tosiasian kanssa, että ismi tai uskonto ei enää olekkaan sellainenn turvasatama kuin se on ollut tai että itse on erkaantunut ismin ajattelutavoista tai käytännöistä. Tai sitten uskontoon on tullut uusia asioita, jotka eivät enää vastaakkaan niitä ajatuksia joita itsellä on.

        Jos sitten on hyväksynyt sen, että uskonto ei enää ole se oma juttu, niin onhan se tietynlaista vapautta. Ei tarvitse koko ajan miettiä miten käyttäytyy ja miten puhuu ja miten pukeutuu ja miten koristautuu ja mitä syö ja mitä juo, jos nämä asiat eivät muuten ole luontaisia. Tottakai, jos olet lapsesta asti ollut vanhoillislestadiolaisen kulttuurin ja elämäntavan piirissä, niin siitä vapautuminen täydellisesti on melko epätodennnäköistä. Se on melkein niinkuin, että yrittäisi vapautua omasta menneisyydestä ja historiasta, se ei vain onnistu, historia kulkee aina matkassa.

        Se, että hyväksyy menneisyytensä ja on sinut sen kanssa että itse onkin muuttunut, niin onhan se vapautta.


      • laiteilla

        "Lestadiolaisuus on elämäntapa. Se sopii tunnetusti suurelle joukolle ihmisiä jotka ovat siihen kasvaneet."

        Aina vaan harvemmille. Tiedätkö muuten, jo yli 50% nuorista jättää liikkeen jo alle 20-vuotiaina ja osa muutamaa vuotta myöhemmin. Olen havainnut, että nykyään myös keski-ikäiset ja vanhemmatkin rohkenevat lähteä. Ainakin omassa tuttavapiirissäni näin tapahuu.


      • sorry!!!
        laiteilla kirjoitti:

        Sorry, ei ollut tarkoitus loukata. Kerroin vain miten nykyään ajattelen vl-opetuksista.

        Samoin ei ollut tarkoitus loukata. Kerroin vain, et tuskin koskaan paranet traumastasi - halusts "kertoa" (jankuttaa) mitä ajattelet hihhulilahkostasi.

        Ei tosiaan ollut tarkoitus loukata, päin vastoin yritän tällä palstalla tuoda esiin vaihtoehtoista ajattelua tai tekemistä Kuten vaikka kesäisin marjanpoimintaa ja talvisin curlingin peluuta. Äänettömiä synninpäästöjä puliveivaamalla elämäsi kuulostaa tylsältä (sairaalta).


      • selvä ero ;)
        laiteilla kirjoitti:

        "Lestadiolaisuustrauma ei ole elämäntapojen sekamelskassa sen kummempi muiden traumojen rinnalla, paitsi parantumaton."

        Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Silloin kun lähtee omasta halusta ja tahdosta, ei se ole lainkaan traumatisoivaa. Kokonaan toinen asia on jos joutuu erotetuksi, silloin saattavat jotkut traumatisoitua.

        Totta. Teihin sataan vaiheeseen jääneeseen eivät kuitenkaan nuo luonnon lait pädekään.


      • laiteilla
        Wariska kirjoitti:

        Vapaus käsitteenä on on vaikea. Mitä vapaus itse asiassa onkaan?
        Mutta ajattelen vapautta uskonnon ikeestä, siis minkä tahansa uskonnon tai minkä tahansa ismin, olevan sitä, että on tullut sinuiksi sellaisen tosiasian kanssa, että ismi tai uskonto ei enää olekkaan sellainenn turvasatama kuin se on ollut tai että itse on erkaantunut ismin ajattelutavoista tai käytännöistä. Tai sitten uskontoon on tullut uusia asioita, jotka eivät enää vastaakkaan niitä ajatuksia joita itsellä on.

        Jos sitten on hyväksynyt sen, että uskonto ei enää ole se oma juttu, niin onhan se tietynlaista vapautta. Ei tarvitse koko ajan miettiä miten käyttäytyy ja miten puhuu ja miten pukeutuu ja miten koristautuu ja mitä syö ja mitä juo, jos nämä asiat eivät muuten ole luontaisia. Tottakai, jos olet lapsesta asti ollut vanhoillislestadiolaisen kulttuurin ja elämäntavan piirissä, niin siitä vapautuminen täydellisesti on melko epätodennnäköistä. Se on melkein niinkuin, että yrittäisi vapautua omasta menneisyydestä ja historiasta, se ei vain onnistu, historia kulkee aina matkassa.

        Se, että hyväksyy menneisyytensä ja on sinut sen kanssa että itse onkin muuttunut, niin onhan se vapautta.

        Olen Wariskan kanssa melkolailla samoissa ajatuksissa.

        "Tottakai, jos olet lapsesta asti ollut vanhoillislestadiolaisen kulttuurin ja elämäntavan piirissä, niin siitä vapautuminen täydellisesti on melko epätodennnäköistä."

        Maaseudulla tilanne voi olla tällainen, muttei enää käupungeissa. Monet nuoret jättävät liikkeen melko nopeasti sen jälkeen kun muuttavat kotoa.


      • laiteilla
        selvä ero ;) kirjoitti:

        Totta. Teihin sataan vaiheeseen jääneeseen eivät kuitenkaan nuo luonnon lait pädekään.

        Olen itse lähdössä aivan omasta halustani.


      • höh höh ;)
        laiteilla kirjoitti:

        "Lestadiolaisuus on elämäntapa. Se sopii tunnetusti suurelle joukolle ihmisiä jotka ovat siihen kasvaneet."

        Aina vaan harvemmille. Tiedätkö muuten, jo yli 50% nuorista jättää liikkeen jo alle 20-vuotiaina ja osa muutamaa vuotta myöhemmin. Olen havainnut, että nykyään myös keski-ikäiset ja vanhemmatkin rohkenevat lähteä. Ainakin omassa tuttavapiirissäni näin tapahuu.

        Tiedätkö muuten, jo yli 50% nuorista jättää liikkeen***


        En minä ajattele tuollaisia epäoleellisuuksia. Eikä tuossa mitään muutosta edes ole. Vapautta rajan molemmin puolin ollu aina. Oleellinen asia on se, että ihmiset voivat pääasiassa hyvin, ulko ja sisäpuolella. Teitä "100" sataa lukuunottamatta.

        Huomaa että kun olet vaiheessa niin sinulle on ensiarvoisen törkeää tehdä päätöksiä sen mukaan mitä muu lauma tekee. ;)


      • laiteilla
        heitteillä kirjoitti:

        Oma usko tai epäusko ovat henkilökohtaisia. Kavereilla on omansa.

        Juuri näin. Ketään aikuista ei voi pakottaa mihinkään, eikä pitäisi yrittääkään.


      • nö höh
        laiteilla kirjoitti:

        Olen itse lähdössä aivan omasta halustani.

        Miksi vatvot täällä äänettömiä synninpäätöksiä? :)

        Tarkoitatko, että kun omasta mielestä "pääset" helpostikin irti liikkeestä, niin kuitenkin jatkat jollain toisella tasolla hihhulointiasi?


      • narsismin sukulainen
        laiteilla kirjoitti:

        Juuri näin. Ketään aikuista ei voi pakottaa mihinkään, eikä pitäisi yrittääkään.

        Vaiheessa elävän aikuisen ihmisen aivopesty sairas pää kuvittelee, että se pakko on olemassa. Tajuutsa vatkaaja ;)


      • laiteilla
        höh höh ;) kirjoitti:

        Tiedätkö muuten, jo yli 50% nuorista jättää liikkeen***


        En minä ajattele tuollaisia epäoleellisuuksia. Eikä tuossa mitään muutosta edes ole. Vapautta rajan molemmin puolin ollu aina. Oleellinen asia on se, että ihmiset voivat pääasiassa hyvin, ulko ja sisäpuolella. Teitä "100" sataa lukuunottamatta.

        Huomaa että kun olet vaiheessa niin sinulle on ensiarvoisen törkeää tehdä päätöksiä sen mukaan mitä muu lauma tekee. ;)

        Mikä tuo luku 100 on? Jo minun tuttavapiirissäni useita kymmeniä on jättänyt liikkeen parin viime vuoden aikana. Vähän vaikea on arvioida todellista määrää, mutta puhutaan useista tuhansista vuositasolla. Tiedätkö muuten sitä, että liikkeen jättäneiden määrä on jo huomattavasti suurempi kuin liikkeessä olevien määrä? Siis elossa olevista. Teini-ikää nuoremmat lapset eivät ole luvuissa mukana.


      • laiteilla
        sorry!!! kirjoitti:

        Samoin ei ollut tarkoitus loukata. Kerroin vain, et tuskin koskaan paranet traumastasi - halusts "kertoa" (jankuttaa) mitä ajattelet hihhulilahkostasi.

        Ei tosiaan ollut tarkoitus loukata, päin vastoin yritän tällä palstalla tuoda esiin vaihtoehtoista ajattelua tai tekemistä Kuten vaikka kesäisin marjanpoimintaa ja talvisin curlingin peluuta. Äänettömiä synninpäästöjä puliveivaamalla elämäsi kuulostaa tylsältä (sairaalta).

        He-he-he-he! Vitsikästä!


      • luu
        narsismin sukulainen kirjoitti:

        Vaiheessa elävän aikuisen ihmisen aivopesty sairas pää kuvittelee, että se pakko on olemassa. Tajuutsa vatkaaja ;)

        luu


      • laiteilla
        nö höh kirjoitti:

        Miksi vatvot täällä äänettömiä synninpäätöksiä? :)

        Tarkoitatko, että kun omasta mielestä "pääset" helpostikin irti liikkeestä, niin kuitenkin jatkat jollain toisella tasolla hihhulointiasi?

        Tuskinpa jatkan. Miksi sinä täällä hihhuloit?


      • normi elämää
        Wariska kirjoitti:

        Vapaus käsitteenä on on vaikea. Mitä vapaus itse asiassa onkaan?
        Mutta ajattelen vapautta uskonnon ikeestä, siis minkä tahansa uskonnon tai minkä tahansa ismin, olevan sitä, että on tullut sinuiksi sellaisen tosiasian kanssa, että ismi tai uskonto ei enää olekkaan sellainenn turvasatama kuin se on ollut tai että itse on erkaantunut ismin ajattelutavoista tai käytännöistä. Tai sitten uskontoon on tullut uusia asioita, jotka eivät enää vastaakkaan niitä ajatuksia joita itsellä on.

        Jos sitten on hyväksynyt sen, että uskonto ei enää ole se oma juttu, niin onhan se tietynlaista vapautta. Ei tarvitse koko ajan miettiä miten käyttäytyy ja miten puhuu ja miten pukeutuu ja miten koristautuu ja mitä syö ja mitä juo, jos nämä asiat eivät muuten ole luontaisia. Tottakai, jos olet lapsesta asti ollut vanhoillislestadiolaisen kulttuurin ja elämäntavan piirissä, niin siitä vapautuminen täydellisesti on melko epätodennnäköistä. Se on melkein niinkuin, että yrittäisi vapautua omasta menneisyydestä ja historiasta, se ei vain onnistu, historia kulkee aina matkassa.

        Se, että hyväksyy menneisyytensä ja on sinut sen kanssa että itse onkin muuttunut, niin onhan se vapautta.

        **Se, että hyväksyy menneisyytensä ja on sinut sen kanssa että itse onkin muuttunut, niin onhan se vapautta.**


        Näin on.

        Nämä vaiheessa olijat kirjoittavat kirjojaan ja näkevät uniaan kuolemaansa asti jostain Heikki Saaresta ;)


        Itse kasvoin vl-kulttuurissa 70- luvulla, en ikinä unohda sitä aikaa, enkä ikinä vaihtaisi sitä kokemusta. 95% oli rakastettavaa ja 5% oli kuoliaaksinaurettavaa ;)


        Sen jälkeisessä elämässäni ja kokemassani suhde on ollut fiftyfifty. Huonomminkin voisi mennä ;)


      • ok???
        laiteilla kirjoitti:

        Tuskinpa jatkan. Miksi sinä täällä hihhuloit?

        Minun motiivina on ollut - siitä asti kun vahingossa tälle palstalle kahdeksan vuotta sitten ekakerran ilmestyin - ihmisarvojen puolustaminen. Käytän puhekielenä vastaavaa kieltä kuin hekin, jotka toimivat ihmisyyttä vastaan. Opin siis "rääväsuukielen" vasta täällä. Toisin kuin te, en tee sitä pelosta, en pelkää teitä enkä kuolemaa. Enkä poliisia ;). "Jumalaakaan" en pelkää, mutta kunnioitan tietenkin - yli kaiken!

        Ok?


      • laiteilla
        ok??? kirjoitti:

        Minun motiivina on ollut - siitä asti kun vahingossa tälle palstalle kahdeksan vuotta sitten ekakerran ilmestyin - ihmisarvojen puolustaminen. Käytän puhekielenä vastaavaa kieltä kuin hekin, jotka toimivat ihmisyyttä vastaan. Opin siis "rääväsuukielen" vasta täällä. Toisin kuin te, en tee sitä pelosta, en pelkää teitä enkä kuolemaa. Enkä poliisia ;). "Jumalaakaan" en pelkää, mutta kunnioitan tietenkin - yli kaiken!

        Ok?

        Ok. Oho, 8 vuotta on pitkä aika. Tarkoituksesi on hyvä, mutta menettelytapasi on mielestäni väärä. Voisit jättää tuon räävittömyytesi ja copypastettamisen vähän vähemmälle. Ihan muiden palstalaisten vuoksi. Niiden, jotka ihan oikeasti haluavat keskustella täällä. Jookosta? Se ei ole väärin, jos vastaat räävittömyyteen räävittömyydellä, mutta se on mielestäni väärin, että palaat vanhoihin juttuihin uudelleen ja uudelleen. Parempi olisi keskustella hetkessä, online, kuten olemme tässä ketjussa tehneetkin.


      • ökökök
        laiteilla kirjoitti:

        Mikä tuo luku 100 on? Jo minun tuttavapiirissäni useita kymmeniä on jättänyt liikkeen parin viime vuoden aikana. Vähän vaikea on arvioida todellista määrää, mutta puhutaan useista tuhansista vuositasolla. Tiedätkö muuten sitä, että liikkeen jättäneiden määrä on jo huomattavasti suurempi kuin liikkeessä olevien määrä? Siis elossa olevista. Teini-ikää nuoremmat lapset eivät ole luvuissa mukana.

        **Mikä tuo luku 100 on?**

        Se on noin arvio ihmistä jotka jäivät vaiheeseen :)) Kun vaiheeseen jäänyt kirjoittaa Facebookin viestin, jossa kirjoittaa "srk-lestadiolaiskorvakorusyntilistasta" niin joka kerta samat 99 Topia peukuttaa. Tuo ei vielä mitään vakavaa, mutta liikuttava yksimielinen menneisyyden traumatila on havaittavissa ihan kaikessa muussakin. .. arkiaskareissa ihan wc-paperin kliimaksia myöden :D . Luulin ensin, että se on joku eriseura, mutta ymmärsin nopeesti, et se nimi mairittelee



        Ps. Älä ota niin vakavasti :-)


        * Jo minun tuttavapiirissäni useita kymmeniä on jättänyt liikkeen parin viime vuoden aikana*

        Kukaan ei ole kyseenalaistanut noita. Mielestäni entisiä lestadiolaisia on satojatuhansia ja ihan terveitä!


      • ok.!
        laiteilla kirjoitti:

        Ok. Oho, 8 vuotta on pitkä aika. Tarkoituksesi on hyvä, mutta menettelytapasi on mielestäni väärä. Voisit jättää tuon räävittömyytesi ja copypastettamisen vähän vähemmälle. Ihan muiden palstalaisten vuoksi. Niiden, jotka ihan oikeasti haluavat keskustella täällä. Jookosta? Se ei ole väärin, jos vastaat räävittömyyteen räävittömyydellä, mutta se on mielestäni väärin, että palaat vanhoihin juttuihin uudelleen ja uudelleen. Parempi olisi keskustella hetkessä, online, kuten olemme tässä ketjussa tehneetkin.

        En ole ollut täällä kahdeksaa vuotta vaan olin ensi kerran kahdeksan vuotta sitten. Joskus meni pari vuotta, että unohdin koko paikan. Aina jonkun kohun myötä sitten kömpinyt takaisin kurkkimaan missä vl makaa...


        Muilta osin viestisi oli niin vainoharhainen, ettei tähän muuta...

        ...


      • laiteilla
        ok.! kirjoitti:

        En ole ollut täällä kahdeksaa vuotta vaan olin ensi kerran kahdeksan vuotta sitten. Joskus meni pari vuotta, että unohdin koko paikan. Aina jonkun kohun myötä sitten kömpinyt takaisin kurkkimaan missä vl makaa...


        Muilta osin viestisi oli niin vainoharhainen, ettei tähän muuta...

        ...

        "Muilta osin viestisi oli niin vainoharhainen, ettei tähän muuta..."

        Mitä tarkoitat?


      • laiteilla
        ökökök kirjoitti:

        **Mikä tuo luku 100 on?**

        Se on noin arvio ihmistä jotka jäivät vaiheeseen :)) Kun vaiheeseen jäänyt kirjoittaa Facebookin viestin, jossa kirjoittaa "srk-lestadiolaiskorvakorusyntilistasta" niin joka kerta samat 99 Topia peukuttaa. Tuo ei vielä mitään vakavaa, mutta liikuttava yksimielinen menneisyyden traumatila on havaittavissa ihan kaikessa muussakin. .. arkiaskareissa ihan wc-paperin kliimaksia myöden :D . Luulin ensin, että se on joku eriseura, mutta ymmärsin nopeesti, et se nimi mairittelee



        Ps. Älä ota niin vakavasti :-)


        * Jo minun tuttavapiirissäni useita kymmeniä on jättänyt liikkeen parin viime vuoden aikana*

        Kukaan ei ole kyseenalaistanut noita. Mielestäni entisiä lestadiolaisia on satojatuhansia ja ihan terveitä!

        Jaa-ah. Mä en tiennyt tuota, koska en ole ollut facebookissa. Toki tiedän, että siellä on joitakin vl-ryhmiä, mutta ei ole isommin kiinnostanut. Ilmankos Oho-siionissa oli tällainen juttu:

        " Uskovainen on tarkkailun alla netissäkin
        Päivämiehestä poimittua: "Mitä jaat sosiaalisessa mediassa: kuvat, kannanotot ja tykkäykset? Uskovainen on uskovainen netissäkin."

        Suomennettuna: Sinua valvotaan netissäkin. Ellet julkisesti taivu meidän mielipiteisiimme, me kyllä löydämme keinot puuttua." ;-)

        http://ohosiioni.blogspot.fi/

        Ps. Ole huoletta, en ota vakavasti.


      • nyt menen ...
        laiteilla kirjoitti:

        "Muilta osin viestisi oli niin vainoharhainen, ettei tähän muuta..."

        Mitä tarkoitat?

        Muuta osaa viestistäsi. Opettele lukemaan.


      • moiiiiiiiu.....
        laiteilla kirjoitti:

        Jaa-ah. Mä en tiennyt tuota, koska en ole ollut facebookissa. Toki tiedän, että siellä on joitakin vl-ryhmiä, mutta ei ole isommin kiinnostanut. Ilmankos Oho-siionissa oli tällainen juttu:

        " Uskovainen on tarkkailun alla netissäkin
        Päivämiehestä poimittua: "Mitä jaat sosiaalisessa mediassa: kuvat, kannanotot ja tykkäykset? Uskovainen on uskovainen netissäkin."

        Suomennettuna: Sinua valvotaan netissäkin. Ellet julkisesti taivu meidän mielipiteisiimme, me kyllä löydämme keinot puuttua." ;-)

        http://ohosiioni.blogspot.fi/

        Ps. Ole huoletta, en ota vakavasti.

        Pitää joskus kurkata tonne, nyt ei ehdi..


      • 4+12
        sorry!!! kirjoitti:

        Samoin ei ollut tarkoitus loukata. Kerroin vain, et tuskin koskaan paranet traumastasi - halusts "kertoa" (jankuttaa) mitä ajattelet hihhulilahkostasi.

        Ei tosiaan ollut tarkoitus loukata, päin vastoin yritän tällä palstalla tuoda esiin vaihtoehtoista ajattelua tai tekemistä Kuten vaikka kesäisin marjanpoimintaa ja talvisin curlingin peluuta. Äänettömiä synninpäästöjä puliveivaamalla elämäsi kuulostaa tylsältä (sairaalta).

        Miksi sinä "vaiheeseen jäänyt" käyt 24/7 jankuttamassa täällä tuota "vaiheeseen jäämistäsi"? Jumittaako levy? Eikö sinulla ole muuta elämää? Et taida olla ihan terve?

        Menisit jo pois tältä palstalta. Väsyttää lukea aina tuota samaa "vaiheeseen jäämistäsi".


      • laiteilla
        nyt menen ... kirjoitti:

        Muuta osaa viestistäsi. Opettele lukemaan.

        Mikä siinä oli vainoharhaista? Kerroin vain mielipiteeni.

        Mä meen kans. ;-)

        Taas mennään
        en tiedä mihin,
        mutta mä meen.
        Kuin kulkuri matkaa
        uutta laulua teen.

        Yksinäinen junanpilli
        on kulkureiden tunnari.
        Tämä vanha kitara
        on ainut matkakaveri.

        {refrain}:
        Hei Hei musta tuntuu
        että mä meen.
        Kuin kulkuri matkaa
        uutta laulua teen.

        Ei kukaan ole pyytänyt lähtemään,
        silti tuskin paikoilleni jään.

        Niinkuin tuntematon tie
        laulu eteenpäin vie.
        Vähät eväät repussa
        määränpää missä lie.

        {refrain}

        Älä kysy mikä saa mut lähtemään.
        En sitä tiedä
        kovin hyvin aina
        itsekään.

        Mut niinkuin kaikki matkoillaan
        ikävöivät rakkaitaan,
        niin myös minä laulussani
        nopeammin kulkemaan.

        {refrain}
        (2x)

        (J.Karjalainen)


      • sorry!!
        4+12 kirjoitti:

        Miksi sinä "vaiheeseen jäänyt" käyt 24/7 jankuttamassa täällä tuota "vaiheeseen jäämistäsi"? Jumittaako levy? Eikö sinulla ole muuta elämää? Et taida olla ihan terve?

        Menisit jo pois tältä palstalta. Väsyttää lukea aina tuota samaa "vaiheeseen jäämistäsi".

        **Miksi sinä "vaiheeseen jäänyt" käyt 24/7 jankuttamassa täällä tuota "vaiheeseen jäämistäsi"?**

        Todellisuudessa en hirveesti jankkaa, hyvä nimihän tuo on teistä. Miksi se koskee? ;)


        **Jumittaako levy? Eikö sinulla ole muuta elämää?**

        Ei vissiin jos päättelee vi.tutuksestasi, olen sinulle elämää suurempi, sorry! ;)


        *Et taida olla ihan terve?*

        En tuolla sun mittarilla, en todellakaan. Josko muutenkaan. Ei sairaus ole mikään tabu. Sinä jankkaat satakertaisesti samoista asioistasi välimiehistä ja juu;sta ;)

        **Menisit jo pois tältä palstalta.**

        Uskon, että se helpottaisi elämääsi. Narsismin oireita nuo kuitenkin on.
        En muuten ole kirjoittanut tuota vaihe-sanaa aikoihin tän ketjun ulkopuolella. Taidat olla ihan lopussa?? Sorry :(

        **Väsyttää lukea aina tuota samaa "vaiheeseen jäämistäsi".*

        Pyri pois sieltä, ei siihen muuta lääkettä ole.


        ;)


      • antero.horsma

        Ja paskat! Muka "tutkija" Esitäpäs lähdeaineistoa ja faktoja hatusta nykäisemillesi luvuille? Et pysty! Mene RY:lle saarnaamaan valmiiksi uskoville.Omilla aivoillaan ajattelevalle sulla ei ole mitään sanottavaa!


    • herää Oulu

      Viimeisten vuosien aikana on ilmestynyt jo kohta 10 "SRK-kriittistä" kirjaa.

      Jokohan Oulun omahyväisten huru-ukkojen olisi syytä katsoa peiliin :))

      • antero.horsma

        Ei niiden tartte. Nuoruuden ja tyhmyyden oikeuttamalla koppavuudella ja ylimielisellä kiihkolla ryntäävät nuoret nats... lestat puolustamaan profeetta muhamm.. lestadiolaisuutta.


    • 16+9

      Kirjasta:
      "Omistettu niille, joille rehellisyys on kuuliaisuutta tärkeämpää."

      Siis myös minulle. Pitääpä lukea. ;-)

      • wrongte

        Yks tarinoista oli kovasti Risto Leppäsen vaiheita muistuttava olematta kuitenkaan RL. Ikä ei täsmännyt.


      • eikä Marin
        wrongte kirjoitti:

        Yks tarinoista oli kovasti Risto Leppäsen vaiheita muistuttava olematta kuitenkaan RL. Ikä ei täsmännyt.

        Ei ollut Riston, ei.


      • leppähalkoa
        eikä Marin kirjoitti:

        Ei ollut Riston, ei.

        Mari ei ole mies. Ei siinä sukupuolia vaihdeta nimimerkkisuojan vuoks.


      • muitakin eroajia on!
        eikä Marin kirjoitti:

        Ei ollut Riston, ei.

        Liikkeeen on jättänyt viime vuosikymmeninä ehkä jopa satoja. Kai nyt muitakin kuin joku Risto.


      • faktat kuntoon!
        muitakin eroajia on! kirjoitti:

        Liikkeeen on jättänyt viime vuosikymmeninä ehkä jopa satoja. Kai nyt muitakin kuin joku Risto.

        Risto ei ole jättänyt VL-liikettä eikä kirjan nimetön mieskään. Mutta mm. ikä, 37 v., ei täsmää Ristoon.


      • 12+8
        faktat kuntoon! kirjoitti:

        Risto ei ole jättänyt VL-liikettä eikä kirjan nimetön mieskään. Mutta mm. ikä, 37 v., ei täsmää Ristoon.

        Ketjussa kirjoittava lauteilla on kirjan "urpo" (muistaakseni sen niminen) - kuin yhdestä kynästä ja ajatuksesta. Ilmeisesti sinäkin olet se..


        On sulla ongelmat Urpo


      • 12+8
        12+8 kirjoitti:

        Ketjussa kirjoittava lauteilla on kirjan "urpo" (muistaakseni sen niminen) - kuin yhdestä kynästä ja ajatuksesta. Ilmeisesti sinäkin olet se..


        On sulla ongelmat Urpo

        Siis *laiteilla*


      • luu
        12+8 kirjoitti:

        Ketjussa kirjoittava lauteilla on kirjan "urpo" (muistaakseni sen niminen) - kuin yhdestä kynästä ja ajatuksesta. Ilmeisesti sinäkin olet se..


        On sulla ongelmat Urpo

        luu


      • AAA+++
        leppähalkoa kirjoitti:

        Mari ei ole mies. Ei siinä sukupuolia vaihdeta nimimerkkisuojan vuoks.

        AAA PLUS

        vastasit tod.näk. topille jolla on hirveä tarve olla kirjasta keskustelun "tietävä". . Suu kuolaa kun haluaisi paljastaa henkilötkin .


      • kjhkjhkjhjkh8
        12+8 kirjoitti:

        Ketjussa kirjoittava lauteilla on kirjan "urpo" (muistaakseni sen niminen) - kuin yhdestä kynästä ja ajatuksesta. Ilmeisesti sinäkin olet se..


        On sulla ongelmat Urpo

        Olet vainoharhainen.


      • laiteilla
        kjhkjhkjhjkh8 kirjoitti:

        Olet vainoharhainen.

        Olet laiteilla ja vaiheessa.


      • in finis
        laiteilla kirjoitti:

        Olet laiteilla ja vaiheessa.

        Voitko suomentaa?


      • ttumdc5
        laiteilla kirjoitti:

        Olet laiteilla ja vaiheessa.

        Joka toisessa viestissä lauteilla ja sit taas laiteilla ja vaihteissa ja vaiheissa. Täällä on joku eri kieli käytössä näköjään.


      • laiteilla
        laiteilla kirjoitti:

        Olet laiteilla ja vaiheessa.

        "laiteilla 26.1.2015 01:32

        Olet laiteilla ja vaiheessa."

        Miksi kirjoittelet toisten käyttämillä nimimerkeillä? Halpamainen teko. Etkö keksi itsellesi enää uusia? Onko sanavarastosi jo tyhjentynyt?


      • 15+12
        laiteilla kirjoitti:

        Olet laiteilla ja vaiheessa.

        Olet lauteilla.


      • hyvä näin
        15+12 kirjoitti:

        Olet lauteilla.

        Mistä arvasit? Olin heitteillä, lämmitin saunan ja nyt meen lauteille.


    • vai vapaita, hehheh

      Avasin linkin. Noiden piti olla vapaita. Voi Herra Jestas. Raamatunlauseita vilisi heti alusta asti. Kauhea selitys ja ilmeisesti joku uusi tulkinta kirjasta joka on pelkkää satua.


      Luin minuutin. En koskaan avaa uudelleen.

      Hävetkää.

    • 14+18

      #Avasin linkin. Noiden piti olla vapaita. Voi Herra Jestas. Raamatunlauseita vilisi heti alusta asti. Kauhea selitys ja ilmeisesti joku uusi tulkinta kirjasta joka on pelkkää satua.
      Luin minuutin. En koskaan avaa uudelleen.#

      Äläkä avaa. Se kirja ei ollut sinulle. Kirja oli heille, joille rehellisyys on kuuliaisuutta tärkeämpää. Heitäkin on kenties olemassa, koska kirjakin on kirjoitettu.

      • sivusta tähän.........

        taiteilijako se siellä kiivailee? tarinasikin oli hyvä, kokoelman paras ja ainoa järkevä....


    • Plömp

      Vaikuttaa siltä, että monet näistä myöhemmän sukupolven lähtijöistä ovat jollain tavalla herkkiä ihmisiä, jotka ovat yrittäneet aluksi elää parhaansa mukaan vl-yhteisön sääntöjen ja perinteiden mukaisesti, mutta ovat sitten havainneet sen käytännössä ylivoimaiseksi.

      Näyttää siis siltä että, vl-piireissä voi tulla toimeen vain, kun ei ajattele mitään syvällisiä ja tarpeen tullen vähän luistelee sääntöjen noudattamisesta. Jos esimerkiksi pariskunta saa hyvin helposti lapsia, niin ainoa mahdollisuus selvitä ruljanssista on venytellä hiukan vauvojen väliaikoja joko pidennetyllä selibaatilla tai ehkäisemällä.
      Jos esimerkiksi vauvojen väliaika olisi normaalisti 1,5 vuotta, niin 20 vuodessa saisi 13 lasta. Jos vauvan saantia lykätään kahdella kuukaudella, niin syntyisi 12 lasta, jolloin ylimääräistä palautumisaikaa tulisi 22 kuukautta.

      • Helmi 34.

        Olet absoluuttisesti väärässä. Elävässä uskossa oleva ihminen ei käyttäydy noin. Tuo mitä kerrot ei ole elävän, Jumalalta lahjana saadun, uskon merkki, vaan kuolleen uskon. Inhimillisyys ja laskelmointi ovat eri asioita. Elävässä uskossa oleva ihminenkin voi olla inhimillinen ja sitä onkin. Laskelmointi kuuluu juuri noiden kirjan tarinoiden kirjoittajien maailmaan, kunnes heilläkin tuli mitta täyteen.


      • laiteilla
        Helmi 34. kirjoitti:

        Olet absoluuttisesti väärässä. Elävässä uskossa oleva ihminen ei käyttäydy noin. Tuo mitä kerrot ei ole elävän, Jumalalta lahjana saadun, uskon merkki, vaan kuolleen uskon. Inhimillisyys ja laskelmointi ovat eri asioita. Elävässä uskossa oleva ihminenkin voi olla inhimillinen ja sitä onkin. Laskelmointi kuuluu juuri noiden kirjan tarinoiden kirjoittajien maailmaan, kunnes heilläkin tuli mitta täyteen.

        Lueskelin eilen tuon kirjan kertomukset. Ei voi muuta kuin ihmetellä kuinka totalitaarista ja kokonaisvaltaista vl-kasvatus on. Vasta nyt näen tämän selvemmin kun katson sitä puolittain ulkopuolisin "syntisin silmin". Ja nyt näen ja ymmärrän paljon paremmin senkin, mistä syistä vl-liikkeen julkisuuskuva on ollut ja on edelleen kovin negatiivinen. On tavallaan mielenkiintoista seurata mihin suuntaan vl-liike lähivuosina suuntautuu; kohti suurempaa avoimuutta ja suvaitsevaisuutta vai käpertyykö liike entistä tiiviimmin itsensä ja seniilien johtajiensa ympärille.


      • sorry!!
        laiteilla kirjoitti:

        Lueskelin eilen tuon kirjan kertomukset. Ei voi muuta kuin ihmetellä kuinka totalitaarista ja kokonaisvaltaista vl-kasvatus on. Vasta nyt näen tämän selvemmin kun katson sitä puolittain ulkopuolisin "syntisin silmin". Ja nyt näen ja ymmärrän paljon paremmin senkin, mistä syistä vl-liikkeen julkisuuskuva on ollut ja on edelleen kovin negatiivinen. On tavallaan mielenkiintoista seurata mihin suuntaan vl-liike lähivuosina suuntautuu; kohti suurempaa avoimuutta ja suvaitsevaisuutta vai käpertyykö liike entistä tiiviimmin itsensä ja seniilien johtajiensa ympärille.

        Minä näin noissa juuri sen, mitä oletan sadan vaiheeseen jääneen ihmisen elmän näyttävänkin. Yks yhteen. Tunnenkin henkilökohtaisesti noista kirjoittajista puolet, loputkin ulkonäöltä. Sinunkin johtopäätös oli ennakoitavissa. Kuulut vaiheeseen jääneisiin hihhuleihin ja haluat, että terveet ihmiset näkisivät noiden tarinoiden perusteella yksipuolisen "totuuden" vl-liikkeestä. Halusi on turha. Ihminen on valtaosiltaan viisas ja sairaat hihhulitoivomukset romahduttavat lopulta hihhulin itsensäkin.

        Noista tarinoista ei oikeesti voi tehdä yhtään sellaista johtopäätöstä, joka edesauttaisi vl-liikkeen loppua tai ylipäänsä muutosta.
        Poikkeus vahvistaa säännön, sopii tuohonkin tarinaan. Elämä jatkuu, vaikka teillä se pysähtyikin. Ehkä iäksi.


      • antero.horsma
        laiteilla kirjoitti:

        Lueskelin eilen tuon kirjan kertomukset. Ei voi muuta kuin ihmetellä kuinka totalitaarista ja kokonaisvaltaista vl-kasvatus on. Vasta nyt näen tämän selvemmin kun katson sitä puolittain ulkopuolisin "syntisin silmin". Ja nyt näen ja ymmärrän paljon paremmin senkin, mistä syistä vl-liikkeen julkisuuskuva on ollut ja on edelleen kovin negatiivinen. On tavallaan mielenkiintoista seurata mihin suuntaan vl-liike lähivuosina suuntautuu; kohti suurempaa avoimuutta ja suvaitsevaisuutta vai käpertyykö liike entistä tiiviimmin itsensä ja seniilien johtajiensa ympärille.

        Toivottavasti jatkaa pedarisetien johdolla. Kuoleepahan koko paska pois sukupolvessa.


    • hahahahahahaaaaaaaaa

      Topi peukuttaa laiteillaolijan kirjoituksia :))))))))))))))))))))))

      • sorry!!

        avaajahan on samainen laiteilla nikki, sitä ei tiedä onko myös topi ;)


    • Samaa sarjaa

      kuin M. Hölmön blogi.

    • Euhän siinä muuta

      vikaa ole, kuin se, että tuollaiset omatekoiset rakennelmat eivät vain kestä.

      Isä meidän -rukouksessa rukoilemme, että tulkoon sinun valtakuntasi. Rukoilemme, että se tulisi meidänkin tykömme.

      • Hirvkr

        Kirjan tarinat ovat nimimerkkien takana oleville tosia. Ei niitä sovi mitätöidä. Ja ainakin yks siellä oli sellanen, joka EI ole liikettä jättänyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe