En ole saanut kasvisravinnosta vitamiineja...

kjfdskfs

AInakin eräs tuttavani väittää niin.

Olen lakto-vegetaristi ollut melkein koko ikäni. Tapanani on ollut syödä lounaaksi kasvissalaatti, mutta en ole lisännyt siihen mitään rasvaa. Eli olen vain pilkkonut kasvikset - mitä on sattunut olemaan - salaatiksi, sekoittanut ja syönyt.

Nyt kaverini väittää, että kasvikset tarvitsevat rasvaa, jotta niiden vitamiinit imeytyisivät. Kyllä minä sen olen tiennyt, mutta sitä en ole tiennyt, että ne tarvitsevat välttämättä rasvaa imeytyäkseen.

Olenko siis syönyt kasviksia ilman, että saan niistä mitään vitamiineja? Jotenkin ällöttää ajatus raa'an porkkanan dippamisesta öljyssä. Enköhän minä saa rasvaa muutenkin ihan tarpeeksi (en ole alipainoinen).

12

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Salaatinkastikkeestahan sitä rasvaa saa. Öljyä, balsamicoa, suolaa ja pippuria ja siinä se. Maistuukin paljon paremmalle.

      • sfsdfsf

        En ole käyttänyt salaattikastikkeita.

        Nyt ymmärrän miksi monet ihmettelevät että kasvissyöjät ovat "lihavia". He kun saavat salaattikastikkeissa ja ruokaöljyissä niin paljon energiaa. Jo desilitrassa mitä tahansa ruokaöljjyä on jo 700-900 kaloria! Eli päivän kalorit saadaan siten.

        Jotenkin tuntuvan turhilta kaloreilta, mutta ilmeisesti eivät ole jos kerta kasvisten vitamiinit imeytyvät vain siten.

        Jotenkin vaan se rasva on "ällöä". En tiedä mistä se johtuu mutta en tykkää. Sitä paitsi salaattikastikkeet ym. mausteet peittävät kasvisten maun.


      • ...
        sfsdfsf kirjoitti:

        En ole käyttänyt salaattikastikkeita.

        Nyt ymmärrän miksi monet ihmettelevät että kasvissyöjät ovat "lihavia". He kun saavat salaattikastikkeissa ja ruokaöljyissä niin paljon energiaa. Jo desilitrassa mitä tahansa ruokaöljjyä on jo 700-900 kaloria! Eli päivän kalorit saadaan siten.

        Jotenkin tuntuvan turhilta kaloreilta, mutta ilmeisesti eivät ole jos kerta kasvisten vitamiinit imeytyvät vain siten.

        Jotenkin vaan se rasva on "ällöä". En tiedä mistä se johtuu mutta en tykkää. Sitä paitsi salaattikastikkeet ym. mausteet peittävät kasvisten maun.

        Salaattikastikkeista sitä energiaa tuskin saadaan, ellei sitten ihan mieletön lotraaja ole, mutta toki rasvaa ja hiilihydraatteja saattaa kasvissyöjillä kulua liikaa. Parin ruokalusikallisen verran öljyä pitäisi kuitenkin päivässä saada jo pelkkien tarvittavien rasvahappojen takia, kotimainen kylmäpuristettu rypsiöljy on parasta.

        Itse käytän huoletta öljyä ja syön myös siemeniä ja pähkinöitä, joissa on paljon rasvaa, jopa puolet. Viljat ja sokerit olen jättänyt pois tai ainakin pyrin pitämään minimissä. Paino on pysynyt kurissa. The big idea on se, ettei verensokeri heittelehdi eikä ole tarvetta syödä yhtenään.

        Balsamicosta tehtyä vinaigretteä käytän maun vuoksi ja saadakseni omega-rasvahapot. Mielestäni salaatit maistuvat ilman sitä pelkästään heinämäisen kitkeriltä.


      • Kasvistyttö
        sfsdfsf kirjoitti:

        En ole käyttänyt salaattikastikkeita.

        Nyt ymmärrän miksi monet ihmettelevät että kasvissyöjät ovat "lihavia". He kun saavat salaattikastikkeissa ja ruokaöljyissä niin paljon energiaa. Jo desilitrassa mitä tahansa ruokaöljjyä on jo 700-900 kaloria! Eli päivän kalorit saadaan siten.

        Jotenkin tuntuvan turhilta kaloreilta, mutta ilmeisesti eivät ole jos kerta kasvisten vitamiinit imeytyvät vain siten.

        Jotenkin vaan se rasva on "ällöä". En tiedä mistä se johtuu mutta en tykkää. Sitä paitsi salaattikastikkeet ym. mausteet peittävät kasvisten maun.

        Et ole ottanut asioista selvää ja
        nyt huomaat oman tyhmyytesi,
        joka on jatkunut vuosia,
        miten voi olla näin nykyaikana,
        kun tietoa on saatavana¨
        joka puolelta-HERÄÄ!


    • kasvilautanen
    • ~ Future Is Vegan ~

      Syötkö pähkinöitä, manteleita, siemeniä, avokadoa tms. rasvoja sisältävää ruokaa päivittäin? Jos syöt, ei sinun tarvitse erikseen syödä rasvoja (jos saat niistä tarpeeksi).
      Suosittelisin kuitenkin syömään lisäksi kookosöljyä ja/tai hamppuöljyä, ne ovat kaikkein parhaita rasvan lähteitä aiemmin mainittujen lisäksi.

      • Suositus ei määräys

        Palmuöljyä lukuunottamatta liki kaikki kasviöljyt ovat suositeltavia - mitä vähemmän öljyä on käsitelty sitä parempi. Ihmisen aivot tarvitsevat rasvaa - muuten tulee ongelmia. Kookosöljyn hyvyydestä voidaan olla montaa mieltä, itse käytän vain ulkoisesti. Suosittelen kohtuudella öljyjä kasvisruokaa täydentämään vaikka söisitkin öljykasveja.

        http://www.hs.fi/terveys/a1380149005831


    • LuontoGuru

      Kannattaa ottaa suihi joka toinen päivä juuri ennen nukahtamista ja niellä kaikki. Saat luonnollista rasvaa joka on terveellistä. Tämän ovat todenneet miljoonat kauniit naiset ympäri maapalloa.

    • lihaa ja rehuja

      Nämä maailmanpelastajahipit pieree niin perkeleesti,ei sula ja imeydy kaikki raakaravinto,ei pelkät heinät ole kovin järkevä tapa itseään ravita...

    • apoteekkari

      osa vitamiineista on rasvaliukoisia ja osa vesiliukoisia, siitä voit itse maalaisjärjellä päätellä mikä on rasvojen merkitys vitamiinien imeytymisessä. aina osa ruokavalion vitamiineista joutuu hukkaan eli pyttyyn eli ei imeydy, ruokavalion koostumus voi joko heikentää tai parantaa imeytymistä. nykytutkimuksen valossa tiedetään, että esimerkiksi purkista nautitut vitamiinit eivät välttämättä "toimi" kehossa, kuten on oletettu, sitä vastoin luontaisesti ravinnon mukana tulevat vitamiinit "toimivat" tehokkaammin. laitapa siis nt aluksi googleen hakusanaksi vitamiinit, niin saat selville mitkä ovat niitä rasvaliukoisia vitamiineja ja mitkä vesiliukoisia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe