Jokapäivä vaatekriisi

vaateaddikti

Haluaisin tietää onko kenelläkään samanlaista ongelmaa tai edes samoja piirteitä? Mulla on jonkinlainen riippuvuus tai pakkomielle vaatteiden suhteen. En kutsu tätä ostoriippuvuudeksi vaikka suurin osa rahoista meneekin vaatekauppoihin.

Joka päivä aamuisin on hirveä vaatekriisi. Kaapit on pullollaan siistejä paitoja, mutta käytän aina vain sen hetkisiä lemppareita. Vaatteet saavat olla vain tietyn värisiä ja pienetkin yksityiskohdat on huonoja koska kyllästyn heti. Olen äärimmäisen tarkka vaatteistani niin että niiden pitää aina sopia täydellisesti väreiltään ja malliltaan yhteen. Materiaalit on oltava juuri sopivia. En voi sietää esim neuletta jossa on pienikin purkautunut kohta. Jos menen kouluun ja huomaan että vaatteeni eivät mitenkään sovi yhteen minun on pakko mennä kotiin vaihtamaan ne. Jos minulla on rahaa, saatan käyttää monta tuntia vaatekaupoissa ja etsiä juuri niitä parhaita tekeleitä. Joskus nolottaa kun tuntuu että myyjät jo muistaa minut.

Toivottavasti kukaan ei pidä minua idioottina diivana sillä olen fiksumpi mitä viesti antaa olettaa. Muuten elämä on mallillaan, mutta tämä vaatepakkomielle hallitsee paljon elämääni ja hankaloittaa paljon opiskelua ja sosiaalisia tilanteita. Olen miettinyt mistä koko juttu on saanut alkunsa ja epäilen huonoitseluottamusta. Ehkä haen hyväksyntää vaatteiden kautta. Tai purkaan opiskelustressiä materiaan. Tämä asia pitäisi selvittää, ja olenkin jo miettinyt psykologia mutta pelkään että minulle naurettaisiin päin naamaa.

Olisin todella kiitollinen vinkeistä, enkä haluaisi tulla haukutuksi asian suhteen.

2

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pia_kristina

      Mä itse käytän myös suurimman osan rahoistani vaatteisiin, mutta en myöskään luokittele itseäni ostoriippuvaiseksi, vaan enemmänkin kauneusriippuvaikseksi. En voi vastustaa kauniita vaatteita ja siitä syystä niitä onkin kertynyt kaappeihin paljon. Mulla on seitsemän kaapillista vaatteita, jotka ovat kaikki sävyltään yhteensopivia. Joo, se on on paljon, mutta en koe että se on liikaa, eikä se ole mulle ongelma. Kaikki laittaa rahansa siihen, mitä itse arvostaa. Kunhan ei kerrytä itselleen velkoja, niin siinä ei mielestäni ole mitään väärää.
      Tosin pidän monesta vanhastakin vaatekappaleesta yhtä paljon kuin uusista ja käytän niitä yhtä paljon kuin uusia. Voin esim. keväällä kaivaa esiin pari vuotta vanhan kevättakin ja ajatella, että "onpa tämä ihana, onneksi ostin tämän aikoinaan". Ja samoin kun sinä, olen myös erittäin tarkka vaatteistani. Niissä ei saa olla mitään vikoja, eivätkä ne ehdottomisti saa näyttää käytetyiltä tai kuluneilta. Sovitan myös usein kaupassa kaikkia oman kokoni yksilöitä, esim. jos löydän kauniin jakun ja siitä on kaupassa kolme kappaletta 34-kokoa, niin sovitan niitä kaikkia, jotta löydän sen täydellisimmän ja parhaiten istuvan yksilön, ja tutkin sen myös tarkasti, ettei siinä varmasti ole mitään virhettä. Myös tuossa, että vaatteiden pitää sopia väreiltään ja malliltaan yhteen tunnistan itseni. Mietin jokaisen yksityiskohdan ja kokonaisuuden on oltava täydellinen ennen kuin lähden kotoa.
      Eli tosiaan, tämä mun kiinnostus vaatteisiin ei ole mulle ongelma, vaan nautin kauniista vaatteista, eikä se mitenkään vaivaa minua. Tosin voin ymmärtää, että jos ei ole ketään jonka kanssa jakaa tätä intressiä, niin voi tuntea, että se on "outoa". Minä jaan tämän kiinnostuksen vaatteisiin äitini kanssa ja keskustelemme usein vaatteista yleisesti ja siitä, kuinka rakastamme kauniita vaatteita. Eri tilanteessa mäkin varmaan voisin "hävetä" tätä asiaa, jos esim. asuisi yhdessä poikakaverin kanssa, joka paheksuisi tällaista "harrastusta". Niin, koska pidän vaatteita harrastuksenani. Mutta jos ne sinulle ovat enemmän pakkomielle, niin ehkä sitten kannattaa tarttua asiaan.

    • Luonnonmateriaaleja

      Nimenomaan ei saisi olla yksityiskohtia liikaa, mieluiten yksinkertaisia. Vaatteeseen pitää olla joku henkilökohtainen mielikuva, pidän tuosta ja hankin sen. Jos voi valita ettei ole soveliaisuuskysymys, työ tai tilaisuus johon on rajoitukset.
      Ostin vähän väliä uutta, silti tuntuu ettei mitään ole liikaa ja otan heti käyttöön.
      Ei ole mitään ihmeellistä että harkitsee tunteja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe