vaikuttaako taloyhtiön sukunimet asunnon arvoon

kflflflflf

Katsotteko rivi- tai kerrostaloissa muiden asukkaiden sukunimiä? Jos taloyhtiössä paljon vierasperäisiä nimiä niin vaikuttaako se asunnon haluttavuuteen ja siten hintaan.

94

1930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kurvinkundi-

      http://www.hs.fi/kaupunki/a1372217343885

      Vaikutusta vai ei, ainakin meilläpäin rapuissa huumeruiskuja ja karkoittavat katsojia, kun yksiöitä on myynnissä, on niitä pihoillakin, mutta summassa ei vaikuta.

    • lukihäiriöinen

      No minä pystyn melkein nimelläni myymään jos tarvii myydä (nimi jää muistiin),maailmassa on vain kaksi saman nimistä sukunimeä ja se on suomessa minulla ja vaimollani muita ei ole saman nimisiä koko maailmassa.

      Eli Lukin sukunimi on ainutkertainen koko maailmassa,sitä ei ole kaikilla vaan aina on muitakin saman nimisiä olemassa usein miten ja tämä on myynti valtti.

      Kukaan ei koskaan sekoita johonkin toiseen.

      • Ei varmasti sekoita, jos kerrot nimeksesi Luki Häiriöinen.
        Vaimosi etunimi?


      • voihvoi

        Vaikka sinulla olisikin ainutlaatuinen nimi maailmassa niin tuskin yksin nimelläsi mitään myyntiin saa. Ei kukaan ole niin typerä, että maksaisi nimesi takia euroakaan enempää. Maailmassa on miljoonia ihmisiä, joilla on ainutlaatuinen, eikä sillä ole yhtään mitään merkitystä. Ainoastaan, jos joku tunnistaa sinut netistä, voi joku tietää sinut ainutlaatuiseksi valehtelijaksi ja hourupääksi.


      • plösön_sisko

      • mitähän-erikoista-siinä

        Helpostihan ainutkertainen nimi on saatavilla. Sen kun keksii itse.

        Ja ei, kukaan ei osta kämppääsi siksi, että sinulla on sellainen-ja-sellainen sukunimi. Täysin samoilla perusteilla se Virtasen kämppäkin menee kaupaksi kuin omasi.


      • lukihäiriöinen
        voihvoi kirjoitti:

        Vaikka sinulla olisikin ainutlaatuinen nimi maailmassa niin tuskin yksin nimelläsi mitään myyntiin saa. Ei kukaan ole niin typerä, että maksaisi nimesi takia euroakaan enempää. Maailmassa on miljoonia ihmisiä, joilla on ainutlaatuinen, eikä sillä ole yhtään mitään merkitystä. Ainoastaan, jos joku tunnistaa sinut netistä, voi joku tietää sinut ainutlaatuiseksi valehtelijaksi ja hourupääksi.

        Sitä nyt ei osaa suoraltakädeltä sanoa maksaako ja mitä mistäkin,mutta nimi myy ja se luo kuvan ihmisestä joissakin tapauksissa.

        Esim:tänään eräs nainen kuuli nimeni,sanoi voi kuinka kaunis nimi ja voiko olla todellista.Hän oli ihan haltioissaan ja olisin voinut vaikka mitä myydä hänelle.

        Kerroppa jollekkin vaikka nimesi olevan pärnänen tai ryhänen tai hagert tai kuivalainen tai mikkonen tai harkimo niin ne kaikki luovat mieli kuvan joissakin tapauksissa.


      • Helmenkalastajaa

        En usko että tuo sinun Luki on kovin ainutkertainen jos teitä on kaksi sillä nimellä. Mulla tulee heti ainakin mieleen yksi Helmenkalastaja, tätä sukunimeä on vain yksi kappale. Tämä on jo heti paljon ainutkertasempi kun sinun ja Suomessa saati maailmalla näitä esimekkejä on varmaan tuhansia.


      • lukihäiriöinen
        Helmenkalastajaa kirjoitti:

        En usko että tuo sinun Luki on kovin ainutkertainen jos teitä on kaksi sillä nimellä. Mulla tulee heti ainakin mieleen yksi Helmenkalastaja, tätä sukunimeä on vain yksi kappale. Tämä on jo heti paljon ainutkertasempi kun sinun ja Suomessa saati maailmalla näitä esimekkejä on varmaan tuhansia.

        On ainutkertainen koska muilla ei ole samaa.

        Useimmilla on niin että törmää samaan nimeen liian helposti tai joissakin pitäjissä samoja nimiä on useita.

        Helmenkalastaja,et voi tietää onko kaksi esim:jos on avioliitossa samalla nimellä,minun nimeä ei ole muilla kuin minulla ja vaimolla.

        Ja kun otit aiheeksi helmenkalastajan niin pikkusta tietoa löytyy,olen ollut noin vuoden ajan samoissa yhteyksissä aikoinaan.


      • lukihäiriöinen

        Mutta tiesittekö, että Jari Sarasvuo oli ennen ihan tavallinen Heinonen ja Raimo Ilaskivi yhtä tavallinen Hämäläinen. Tuiki tavallisesta Mikko Närhestä taas on tullut Juhana Helmenkalastaja,


      • lukihäiriöinen

        Jokunen poiminta maailmalta. Cassius Claysta tuli tunnetusti Muhammed Ali.
        Ja suomi 24 palstalla asuntojen hinnat palsta Luki on jäänyt lähtemättömästi mieleen useimille,olen luonut mielikuvan kaikille......tästä on kysymys....lukihäiriöinen on sama mutta Luki on lyhenne toista Lukia ei ole jonka voisi sekoittaa .


      • wweeeessdddaaaa
        voihvoi kirjoitti:

        Vaikka sinulla olisikin ainutlaatuinen nimi maailmassa niin tuskin yksin nimelläsi mitään myyntiin saa. Ei kukaan ole niin typerä, että maksaisi nimesi takia euroakaan enempää. Maailmassa on miljoonia ihmisiä, joilla on ainutlaatuinen, eikä sillä ole yhtään mitään merkitystä. Ainoastaan, jos joku tunnistaa sinut netistä, voi joku tietää sinut ainutlaatuiseksi valehtelijaksi ja hourupääksi.

        Tosiaankin juuri netinkin vuoksi ainutlaatuinen nimi on sellainen, että sen kanssa pistää olemaan varovainen, eikä ainakaan mihinkään palstoille sitä uskalla laittaa. Googleen kun laittaa ainutlaatuisen nimen, niin kaikki itseään koskevat jutut on siinä.
        Mulla on nimi ainutlaatuaan maailmassa, ja sillä Google antaa 2 sivua ( ne jotkut samnakaltaiset sivut) kaikki koskien miniua ja sukunimeäni. Pelkän ainutlaatuisen sukunimeni jos laitan, niin tulee siihen 3 sivua. En ole tehnyt koskaan mitään profiileja omalla nimelläni tai mitään koskaan kommentoinut, jos olisin niin kaikki ne siinä Google-haulla näkyvissä olisivat.
        Sukututkimuksiakin paljon nykyään harrastetaan. Kerran oli yksi pitkä sukututkimus sellainen jossa minun nimeni oli alimmaisena vihonviimeisenä. Ei elossa olevien nimiä eikä edes 1900-luvun puolella syntyneiden nimiä saisi sellaisiin laittaa. Ja kyllä se sitten omia aikojaan minun nimeni sentään siitä häipyikin.
        Ainutlaatuisen nimen kun joku saa, niin siihen on helppo siihen saada osoitteet, ja esimerkiksi kaupparekistereistä(vaikka kiinteistökauppoja koskevista) saa selville vielä henkilötunnuksenkin, ja pelkän syntymäjan saa jo monista muistakin lähteistä. Ja puhelinnumero jos vielä ei sekään ole salainen, minä tosin pidän salaisena numerojani. Näillä sitten voikin alkaa netissä tekemään yhtä sun toista laskua asianomaiselle.


      • lukiluki

        luki-luki oli sarjakuvahahmo ja ratsasti hevosella!


      • En_usko

        Sukunimi Lukin on Väestörekisterikeskuksen tilastojen mukaan suomalaisilla nykyisenä nimenä Suomessa 132 miehellä ja 105 naisella sekä ulkomailla 30 suomalaisella henkilöllä. Lukin ei siis mitenkään hätyyttele harvinaisuuslistan kärkipaikkoja.

        Epäilijät voivat tarkistaa asian vaikka itse:
        http://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/nimipalvelu_sukunimihaku.asp?L=1


      • Lisättäköön_vielä

        Luki-sukunimeä ei VRK:n tilastojen mukaan ole ainoallakaan suomalaisella. Lukki-nimisiä löytyy 23.


      • lukihäiriöinen
        wweeeessdddaaaa kirjoitti:

        Tosiaankin juuri netinkin vuoksi ainutlaatuinen nimi on sellainen, että sen kanssa pistää olemaan varovainen, eikä ainakaan mihinkään palstoille sitä uskalla laittaa. Googleen kun laittaa ainutlaatuisen nimen, niin kaikki itseään koskevat jutut on siinä.
        Mulla on nimi ainutlaatuaan maailmassa, ja sillä Google antaa 2 sivua ( ne jotkut samnakaltaiset sivut) kaikki koskien miniua ja sukunimeäni. Pelkän ainutlaatuisen sukunimeni jos laitan, niin tulee siihen 3 sivua. En ole tehnyt koskaan mitään profiileja omalla nimelläni tai mitään koskaan kommentoinut, jos olisin niin kaikki ne siinä Google-haulla näkyvissä olisivat.
        Sukututkimuksiakin paljon nykyään harrastetaan. Kerran oli yksi pitkä sukututkimus sellainen jossa minun nimeni oli alimmaisena vihonviimeisenä. Ei elossa olevien nimiä eikä edes 1900-luvun puolella syntyneiden nimiä saisi sellaisiin laittaa. Ja kyllä se sitten omia aikojaan minun nimeni sentään siitä häipyikin.
        Ainutlaatuisen nimen kun joku saa, niin siihen on helppo siihen saada osoitteet, ja esimerkiksi kaupparekistereistä(vaikka kiinteistökauppoja koskevista) saa selville vielä henkilötunnuksenkin, ja pelkän syntymäjan saa jo monista muistakin lähteistä. Ja puhelinnumero jos vielä ei sekään ole salainen, minä tosin pidän salaisena numerojani. Näillä sitten voikin alkaa netissä tekemään yhtä sun toista laskua asianomaiselle.

        Minun kohdalla osoite tiedot ja puh:on aina olleet salaiset,näitä on vaikeampi saada muttei se varsinaisesti ole salaisuus.

        Mutta sukupuusta tutkimalla minua on vaikea yhdistää johonkin sukuun.

        Isän tietoja ei ole missään virallisissa tiedostoissa,samoin kun nimi on vaihdettu kolmekertaa kaikki salaisina,joten sukulaisten suku tutkimus vaikeutuisi lähisukulaisilla.(omat sukulaiseni eivät tiedä minun sukunimeäni)

        Oma äitini on kuolut ja luopui kun olin 7 päivän ikäinen ja on nyt jo poistunut tästä maailmasta olen siis kerran nähnyt hänet.

        Tämän jälkeen kolme kertaa vaihdettu nimi kaikki tiedot salaisina.
        Omalla nimelläni minua on vaikeaa tietää,yksikään tutuistani ei tiedä nimeäni sukunimeä.

        Lisäksi terveyskeskuksessa ei ole tietojani.





        Googlesta minun nimellä ei löydy yhtään juttua (vihiäkään).

        Luki nimi ei ole sukunimi,Joten siinä mielessä menetitte omaa aikaanne.


      • wweeqqwwssdddxxx
        lukihäiriöinen kirjoitti:

        Minun kohdalla osoite tiedot ja puh:on aina olleet salaiset,näitä on vaikeampi saada muttei se varsinaisesti ole salaisuus.

        Mutta sukupuusta tutkimalla minua on vaikea yhdistää johonkin sukuun.

        Isän tietoja ei ole missään virallisissa tiedostoissa,samoin kun nimi on vaihdettu kolmekertaa kaikki salaisina,joten sukulaisten suku tutkimus vaikeutuisi lähisukulaisilla.(omat sukulaiseni eivät tiedä minun sukunimeäni)

        Oma äitini on kuolut ja luopui kun olin 7 päivän ikäinen ja on nyt jo poistunut tästä maailmasta olen siis kerran nähnyt hänet.

        Tämän jälkeen kolme kertaa vaihdettu nimi kaikki tiedot salaisina.
        Omalla nimelläni minua on vaikeaa tietää,yksikään tutuistani ei tiedä nimeäni sukunimeä.

        Lisäksi terveyskeskuksessa ei ole tietojani.





        Googlesta minun nimellä ei löydy yhtään juttua (vihiäkään).

        Luki nimi ei ole sukunimi,Joten siinä mielessä menetitte omaa aikaanne.

        Mulla taasen on nimi joka on ollut käytössä jo vuodesta 1545, ja se näkyy ruotsinvallanajan maakirjoissa alusta asti, ja tietty myöhemmin 1700-luvun puolesta välistä kirkonkirjoissakin ja niissä talojen n.s. rippikirjoissa. Se on selvä että kyseessä on vanha bodefolkke- eli talonpokaisnimi joka liittyy myös maataloon, muutahan ei meillä näin vanha nimi voisi ollakkaan. Toki siinä suvusa joitakin on rakuunoinakin palvellut ja rushollarina ollut ja jokunen pappi ja ja nimismies ja tullivirkailijakin sekaan mahtuu, mutta kaikki nekin on talonpoikaiskansaa.
        Oma sisarenikin on harrastanut sukututkimusta ja hän on jäljittänyt kaikki esivanhempani vähintään 1700-luvun alkuun, ja hyvin monet talonpoikaissuvut aina siihen 1540-1550 luvulle asti. Vain yhdestä esivanhempien haarasta on kuitenkin varmoja tietoja 1400-luvun puolelta, ja toisetsatakin on ilmeisesti jotain löydettävissä. Pääsääntöisesti kaikki toppaa siihen 1500- luvulle, mihin asti on kyllä helppo päästä näiden talonpoikais-sukuhaarojen kohdalla. Ei tämä sukuni sinänsä ole mitenkään erikoista. Saman tapaista sukua sitä on suurimmalla osalla Turun puolen alkuperäisväestä, mutta monenkaan suku ei vaan ole niin helposti jäljitettävissä kuin mitä tämä minun sukuni sattuu olemaan.


      • HOH_HOI_JAA
        lukihäiriöinen kirjoitti:

        Minun kohdalla osoite tiedot ja puh:on aina olleet salaiset,näitä on vaikeampi saada muttei se varsinaisesti ole salaisuus.

        Mutta sukupuusta tutkimalla minua on vaikea yhdistää johonkin sukuun.

        Isän tietoja ei ole missään virallisissa tiedostoissa,samoin kun nimi on vaihdettu kolmekertaa kaikki salaisina,joten sukulaisten suku tutkimus vaikeutuisi lähisukulaisilla.(omat sukulaiseni eivät tiedä minun sukunimeäni)

        Oma äitini on kuolut ja luopui kun olin 7 päivän ikäinen ja on nyt jo poistunut tästä maailmasta olen siis kerran nähnyt hänet.

        Tämän jälkeen kolme kertaa vaihdettu nimi kaikki tiedot salaisina.
        Omalla nimelläni minua on vaikeaa tietää,yksikään tutuistani ei tiedä nimeäni sukunimeä.

        Lisäksi terveyskeskuksessa ei ole tietojani.





        Googlesta minun nimellä ei löydy yhtään juttua (vihiäkään).

        Luki nimi ei ole sukunimi,Joten siinä mielessä menetitte omaa aikaanne.

        Mistä noita latvalahoja tuulenkaatoja aina löytyy


      • lukihäiriöinen
        wweeqqwwssdddxxx kirjoitti:

        Mulla taasen on nimi joka on ollut käytössä jo vuodesta 1545, ja se näkyy ruotsinvallanajan maakirjoissa alusta asti, ja tietty myöhemmin 1700-luvun puolesta välistä kirkonkirjoissakin ja niissä talojen n.s. rippikirjoissa. Se on selvä että kyseessä on vanha bodefolkke- eli talonpokaisnimi joka liittyy myös maataloon, muutahan ei meillä näin vanha nimi voisi ollakkaan. Toki siinä suvusa joitakin on rakuunoinakin palvellut ja rushollarina ollut ja jokunen pappi ja ja nimismies ja tullivirkailijakin sekaan mahtuu, mutta kaikki nekin on talonpoikaiskansaa.
        Oma sisarenikin on harrastanut sukututkimusta ja hän on jäljittänyt kaikki esivanhempani vähintään 1700-luvun alkuun, ja hyvin monet talonpoikaissuvut aina siihen 1540-1550 luvulle asti. Vain yhdestä esivanhempien haarasta on kuitenkin varmoja tietoja 1400-luvun puolelta, ja toisetsatakin on ilmeisesti jotain löydettävissä. Pääsääntöisesti kaikki toppaa siihen 1500- luvulle, mihin asti on kyllä helppo päästä näiden talonpoikais-sukuhaarojen kohdalla. Ei tämä sukuni sinänsä ole mitenkään erikoista. Saman tapaista sukua sitä on suurimmalla osalla Turun puolen alkuperäisväestä, mutta monenkaan suku ei vaan ole niin helposti jäljitettävissä kuin mitä tämä minun sukuni sattuu olemaan.

        Joo onhan se mielenkiintoista kaikkineensa.

        Minun suvusta on kirja tehty,joka menee aika kaus ylettyen ruotsinkuninkaan adjutanttiin josta on lähdetty kirjaamaan sukua kirjaksi.


      • lukihäiriöinen

      • lukihäiriöinen
        lukihäiriöinen kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Adjutantti

        Ruotsin armeijassa kenraaliadjutantti oli 1700- ja 1800-luvuilla ylipäällikön apulaisena toimiva upseeri. Ruotsissa oli myös 1790-luvulta vuoteen 1840 kaksi kuninkaan kenraaliadjutanttia, toinen maavoimia ja toinen laivastoa varten. Heidän tehtävänsä oli esitellä komentoasiat, varsinkin henkilöasiat, kuninkaalle.


      • vajaalla.mennään.aidosti
        lukihäiriöinen kirjoitti:

        Ruotsin armeijassa kenraaliadjutantti oli 1700- ja 1800-luvuilla ylipäällikön apulaisena toimiva upseeri. Ruotsissa oli myös 1790-luvulta vuoteen 1840 kaksi kuninkaan kenraaliadjutanttia, toinen maavoimia ja toinen laivastoa varten. Heidän tehtävänsä oli esitellä komentoasiat, varsinkin henkilöasiat, kuninkaalle.

        Tuollainen sonnanjauhaminen ei kiinnosta ketään, eikä myöskään liity aiheeseen millään tavalla


      • wweeeessdddaaaa
        vajaalla.mennään.aidosti kirjoitti:

        Tuollainen sonnanjauhaminen ei kiinnosta ketään, eikä myöskään liity aiheeseen millään tavalla

        Näissä suomalaisissa talonpoikaisnimissä tai muutenkaan sukunimissä ei meillä ole ollut pakollisena mikään nykyisenkaltainen virallinen sukunimi kuin mitä vasta jotan 100 vuotta(en nyt muista tarkkaan mistä asti näitä virallisia sukunimiä on alettu vaatia, ja niitä siten ihmiset ovat ottaneet). Nää talonpojat idntifoivat itseään talojensa mukaan, ja se talo oli siis talon nimi eikä mikään varsinainen sukunimi, joskin sitäkin se tietty käytännössä usein myös oli(se oli alkuperäisesti niin, jos se talo suvulla oli alusta asti ollut ja pysynyt). Esim. Juhanssoneita tai Juhonpoikia tai tyttäriä jonkun tietyn nimisetstä maatalosta sitä oltiin, mutta ei varsinaista virallista sukunimeä ollut. Ja tämä oli näin nimenomaan länsisuomessa. Silloin kun viralliset sukunimet tulivat pakollisiksi, niin tietty nämä talojen isäntämiehet ottivat virallisiksi sukunimikseen talojensa nimiä, eivätkä lähteneet ottamaan mielivaltaisia nimiä niinkuin miten silloin aikanaan monet ottiva. Toki se useimmilla talonpoikaisnimillä on, että siihen eteen on tulut lisänä alkuperäiseen nimeen tyypillisesti yli- tai ali- liitteitä tai tai vaikka iso- tai vähä- liitteitä tai jotain muuta sellaista. Tämä siksi kun taloja on jaettu ainakin kahteen osaan jo suht. varhainkin(Ruotsinvallan aikaan ei kyllä saanut jakaa taloja jotain 1/3 manttaalia pinempiin osiin ja siksi tyypillisesti 3/8 manttaaliin ne jaot usein pysähtyivät, ja siten useimmiten jakoon kahteen. Toki tätäkin pykälää kierettiin perustamalla pojille torppia joilla saattoi olla kirjattuja oikeuksia, kuten oikeus hakata mielin määrin puita talon metsistä. No sen voi arvata mitä riitoja tällaisista torpista myöhemmin tuli, varsinkin jos ne vielä siirtyivät suvun ulkopuolisten omistkseen).
        Kyllä minunkin sukunimeeni on tullut yli- liite vuodesta 1660 lähtien. Mutta esim. isoisäni jostain systä ei halunnut sitä yli-liitettä siihen ottaa sukunimekseen vaan jätti sen pois. Siksikin näin kun vastaava ali-liitteinen talo itsenäisenä talona oli hävinnyt pois 1800-luvun lopulla, ja kapinan jälkeen kaikki loputkin rakennuset siitä oli hävinnyt(sen talon rakennusrötiköjen hirsistä vielä tehtiin tilapäinen ponttoonisilta entisen kapinassa tuhopoltetun sillan tilalle). No joka tapauksessa isäni oli siten sukunimeltään niinikään ilman tuota yli-liitettä, ja niin olin minäkin sytyessäni. Mutta tiettyjen virallisten asiakirjojen vuoksi isäni joutui palauttamaan sukunimeensä tuon yli-liitteen, tuolloin itse ollessani vain muutaman vuden ikäinen. No se on sitten juurikin vielä tämä yli-liite nimessäni joka telkee siitä ainutlaatuisen Suomessa, ja helposti sitä myötä maailmassakin, siksi kun se nimi ei muutenkaan niin kovin yleinen ole. Ja tämä nimi on siis vain minulla, kun olen vielä perheetön lapseton mieskin ja vanhemmat ovat jo kuolleet. Isäni serkut ja veljetkin ovat saaneet pitää sukunimiään ilman tota yli-liitettä, ja sisareni tietty ovat vaihtaneet miestensä nimiin.


      • wweeqqaasswww
        lukihäiriöinen kirjoitti:

        Joo onhan se mielenkiintoista kaikkineensa.

        Minun suvusta on kirja tehty,joka menee aika kaus ylettyen ruotsinkuninkaan adjutanttiin josta on lähdetty kirjaamaan sukua kirjaksi.

        Onko siinä sukututkimuksessa vain yksi esivanhempiesi sukuhaara. Näitä yhden esivanhemman sukuhaaran(esim. isien puolen linjaa mennen) tutkimuksia harrastetaan, ja ne yleensä päättyvät johonkin yhteen kaukaiseen esivanhempaan joka on tavalla tai toisella tunnettu merkkihenkilö ja josta siten enemmän tiedetäänkin. Se vaan että ei tällainen vielä kovinkaan paljon kerro siitä mistä oma perimä lähtöisin on. Se on vain hyvin pieni osa mitä yksi kaukainen esivanhempi omassa perimässän edustaa, joskin nämä yksittäisetkin kaukaiset perimät voivat joskus paljonkin painottua jossain jälkipolvessa. Toki se on työläs juttu selvittää kaikkien esivanhempiensa suku satojen vuosien taakse, ja vain harvoille sellainen on edes mahdollista.


      • SiivAri

        Penis


      • wweeqqwwssdddxxx
        voihvoi kirjoitti:

        Vaikka sinulla olisikin ainutlaatuinen nimi maailmassa niin tuskin yksin nimelläsi mitään myyntiin saa. Ei kukaan ole niin typerä, että maksaisi nimesi takia euroakaan enempää. Maailmassa on miljoonia ihmisiä, joilla on ainutlaatuinen, eikä sillä ole yhtään mitään merkitystä. Ainoastaan, jos joku tunnistaa sinut netistä, voi joku tietää sinut ainutlaatuiseksi valehtelijaksi ja hourupääksi.

        Ei tietenkään nimet sinänsä merkitse mitään, mutta jos kerrostalon nimistä on pääteltävissä että siellä voi asua häirikkökäyttäytyvää sakkia, niin sillä voi jo olla merkitystä. Kyllähän tällaisia esim. nyttemmin maahanmuuttaneiden nimiä on jotka nimistään sellaisiksi on tunnistettavissa. Toki ei nämä aina mitään varsinaisia häirikkökäyttäytyviä ole, mutta kulttuurieroista johtuen elintavat voivat paljon poiketa. Jo eksoottisten vahvasti maustettujen rasvaisten ruokien laittelu kerrostalossa on sekin ikävä juttu, siksi kun ne hajut kuitenkin pakkaavat tulemaan rappuun ja saavat sen haisemaan kuin yleisen käymälän.
        Toisaalta myös ihan tavallisilla suomalaisnimillä olevissa ihmisissä voi niissäkin olla vaikka mitä häirikkökäyttäytyjää varsinkin jos ovat vielä talossa vuokralaisina eikä omistusasujina.

        Mitä tulee harvinaisiin nimiin, niin nimen vaihto onnistuu helpoiten juurikin ainutlaatuisiin nimiin, siksi kun ei silloin tarvitse hakea hyväksyntää samalla nimellä jo olevilta ihmisiltä tai suvuilta. Ei nimen siis tarvitse olla virallisesti n.s. suojeltu(mitä tälläkin tarkoitetaan, niin sitä en edes tiedä) ollakseen yhtä lailla nimenhaltijoiden omana, niin että heidän hyväksyntänsä vaaditaan jos aikoo sen nimen itselleen ottaa. Ilmeisesti juuri tästä syystä monet nimenvaihtajat(esim. n.s. linnakundeissakin näitä on) vaihtelevat ainutlaatuisiin eksoottisiin nimiin.

        Mulla on vanhassa talonpoikaisnimessäni yli-liite edessä. Ja kun aikanaan kävin maistraatissa kysymässä josko sen voisi helpostikkin vaihtaa nimeksi ilman tuota yli-liitettä, niin eipä sekään niin vaan olisi onnistunut. Samanlainen nimenmuutosprosessi se olisi ollut kuin mikä muu tahansa. Siihen olisi vaadittu myös hyväksyntä niiltä joilla tuo nimi ilman yli-liitettä käytössään on. Kyseessä ei siis ole mikään virallisesti n.s. suojeltu nimi vaan tavallinen vanha talonpoikaisnimi. Kaiken päälle minä olin vielä syntymästäni muutaman vuoden ilman tuota yli-liitettä nimessäni jonka isäni sitten joutui tiettyjen asiakirjojen vuoksi siihen ottamaan(ei se nyt ihan pakko hänelle niin oilis ollut tehdä, mutta kun käytännön syytkin vielä siihen ajoivat). No tämänkin asian tietty siinä sanoin maistraatin virkailijalle, mutta eihän se siitä muuta kuin perisuomalaiseen tapaan byrokraattiasemaan päässeenä näyttämään valtaansa ja herruuttaan, ja entistäkin tiukempana asiassa olemaan. Kyllähän minä halutessani saisin tämän yli-liitteen nimestäni poiskin, en usko että nämä nimen haltijat joilla ei yli-liitettä nimessän ole lähtisivät sitä vastustamaan. Mutta mitäpä sitä nimiään enää muuttelemaan, kun siitä koituisi myös monenlaisia hankaluuksiakin.


      • wweeeddsa
        wweeeessdddaaaa kirjoitti:

        Näissä suomalaisissa talonpoikaisnimissä tai muutenkaan sukunimissä ei meillä ole ollut pakollisena mikään nykyisenkaltainen virallinen sukunimi kuin mitä vasta jotan 100 vuotta(en nyt muista tarkkaan mistä asti näitä virallisia sukunimiä on alettu vaatia, ja niitä siten ihmiset ovat ottaneet). Nää talonpojat idntifoivat itseään talojensa mukaan, ja se talo oli siis talon nimi eikä mikään varsinainen sukunimi, joskin sitäkin se tietty käytännössä usein myös oli(se oli alkuperäisesti niin, jos se talo suvulla oli alusta asti ollut ja pysynyt). Esim. Juhanssoneita tai Juhonpoikia tai tyttäriä jonkun tietyn nimisetstä maatalosta sitä oltiin, mutta ei varsinaista virallista sukunimeä ollut. Ja tämä oli näin nimenomaan länsisuomessa. Silloin kun viralliset sukunimet tulivat pakollisiksi, niin tietty nämä talojen isäntämiehet ottivat virallisiksi sukunimikseen talojensa nimiä, eivätkä lähteneet ottamaan mielivaltaisia nimiä niinkuin miten silloin aikanaan monet ottiva. Toki se useimmilla talonpoikaisnimillä on, että siihen eteen on tulut lisänä alkuperäiseen nimeen tyypillisesti yli- tai ali- liitteitä tai tai vaikka iso- tai vähä- liitteitä tai jotain muuta sellaista. Tämä siksi kun taloja on jaettu ainakin kahteen osaan jo suht. varhainkin(Ruotsinvallan aikaan ei kyllä saanut jakaa taloja jotain 1/3 manttaalia pinempiin osiin ja siksi tyypillisesti 3/8 manttaaliin ne jaot usein pysähtyivät, ja siten useimmiten jakoon kahteen. Toki tätäkin pykälää kierettiin perustamalla pojille torppia joilla saattoi olla kirjattuja oikeuksia, kuten oikeus hakata mielin määrin puita talon metsistä. No sen voi arvata mitä riitoja tällaisista torpista myöhemmin tuli, varsinkin jos ne vielä siirtyivät suvun ulkopuolisten omistkseen).
        Kyllä minunkin sukunimeeni on tullut yli- liite vuodesta 1660 lähtien. Mutta esim. isoisäni jostain systä ei halunnut sitä yli-liitettä siihen ottaa sukunimekseen vaan jätti sen pois. Siksikin näin kun vastaava ali-liitteinen talo itsenäisenä talona oli hävinnyt pois 1800-luvun lopulla, ja kapinan jälkeen kaikki loputkin rakennuset siitä oli hävinnyt(sen talon rakennusrötiköjen hirsistä vielä tehtiin tilapäinen ponttoonisilta entisen kapinassa tuhopoltetun sillan tilalle). No joka tapauksessa isäni oli siten sukunimeltään niinikään ilman tuota yli-liitettä, ja niin olin minäkin sytyessäni. Mutta tiettyjen virallisten asiakirjojen vuoksi isäni joutui palauttamaan sukunimeensä tuon yli-liitteen, tuolloin itse ollessani vain muutaman vuden ikäinen. No se on sitten juurikin vielä tämä yli-liite nimessäni joka telkee siitä ainutlaatuisen Suomessa, ja helposti sitä myötä maailmassakin, siksi kun se nimi ei muutenkaan niin kovin yleinen ole. Ja tämä nimi on siis vain minulla, kun olen vielä perheetön lapseton mieskin ja vanhemmat ovat jo kuolleet. Isäni serkut ja veljetkin ovat saaneet pitää sukunimiään ilman tota yli-liitettä, ja sisareni tietty ovat vaihtaneet miestensä nimiin.

        Vuonna 1997 B-kortti maksoi 5600mk leima ym muut käsittelykulut ja siihen lisäksi kakkosvaihe 1200mk. Loppusumma oli kaikkinensa aika jämpti 7500mk.

        Ajoin korttini Keski-Suomessa. Asun nykyään Turussa, b-kortin hintahaitari näyttäisi pyörivän 1100-1500€ välillä. Tosin taitaako olla lopullinen hinta, vai pelkkä 1-vaiheen hinta. Mutta mahtaako tuo 2-vaihe tehdä sentään mitään noin 1000-2000€ lisää siihen hintaan, jos nuo eka mainitsemani ovat pelkän 1-vaiheen taksoja..?

        Mutta kyllä, hinnat ovat nousseet törkeästi euron myötä. Ja monet yrittäjätkin ovat sanoneet, että eurot olivat hyvä juttu kauppiaalle, mutta yksityinen kuluttaja sai pahasti takkiin ostovoiman heikentyessä euron myötä.

        Ja onpa tuo esimerkiksi kalassakin selvä, markka-aikana moni asiakas olisi pimahtanut täysin jo 5 markan hinnan nostosta(kilohinta nostettu esim 20mk->25mk), mutta entä euroissa saman tasoinen korotus? Ei tunnu yhtä isolta.a muutenkin, olisiko kukaan markka-aikaan maksanut kuhasta 120-180mkn kilohintaa(nykyään 20-30€/kg) tai naudan fileestä samaa?

        Vaikka niinhän sitä sanotaankin, ettei markka ole enää vertailukelpoinen.

        Mutta kuinka ollakaan, taitaa kaikilla vanhan valuuttansa pitäneillä EU-valtioilla talous olla paremmassa jamassa kuin euromailla.Siellä kun on porukkaa mitä orjuuttaa ja maksimoida omat voitot. Ei eurooppa sitä muuhun tartte. Ja huom! Itäeurooppa sitten lasketaan mukaan näihin halpatuontimaihin.

        Noiden takia täällä on helvetinmoinen työttömyys ja kurjuus. Ei edes yritystoiminta kannata jos ei yrityksesi sitten ole joku metso tai nokia(josta tosin kysymysmerkki että kannattaneeko sekään).

        Nyt ne euroopan rajat kiinni ja sassiin. Sekä euroopan sisällä elinkautinen orjuudesta ja ihmiskaupasta. Halpatyövoima on ihmiskauppa ja orjuuttamista.Ei ollut eikä kukaan kaivannut mitään hd-valmiuksia tai 4k-valmiuksia. Pääasia oli ettei tarvinnut olla jatkuvasti heivaamassa paskaa kiinatelkkaa kaatikselle. Rahalle oli muutakin käyttöä(olisi varmaan nykyäänkin?).

        Ja mikään ei estä tekemästä nykyistä uusinta uutta kestämään kaksikymmentä vuotta. Jumankekka pojat, ihminen on käynyt kuusikymmentä vuotta sitten kuussa eikä vieläkään saanut tehtyä telkkaria joka kestäsi maanpäällä muutamaa vuotta kauempaa.


      • wweeefdsa
        wweeqqwwssdddxxx kirjoitti:

        Ei tietenkään nimet sinänsä merkitse mitään, mutta jos kerrostalon nimistä on pääteltävissä että siellä voi asua häirikkökäyttäytyvää sakkia, niin sillä voi jo olla merkitystä. Kyllähän tällaisia esim. nyttemmin maahanmuuttaneiden nimiä on jotka nimistään sellaisiksi on tunnistettavissa. Toki ei nämä aina mitään varsinaisia häirikkökäyttäytyviä ole, mutta kulttuurieroista johtuen elintavat voivat paljon poiketa. Jo eksoottisten vahvasti maustettujen rasvaisten ruokien laittelu kerrostalossa on sekin ikävä juttu, siksi kun ne hajut kuitenkin pakkaavat tulemaan rappuun ja saavat sen haisemaan kuin yleisen käymälän.
        Toisaalta myös ihan tavallisilla suomalaisnimillä olevissa ihmisissä voi niissäkin olla vaikka mitä häirikkökäyttäytyjää varsinkin jos ovat vielä talossa vuokralaisina eikä omistusasujina.

        Mitä tulee harvinaisiin nimiin, niin nimen vaihto onnistuu helpoiten juurikin ainutlaatuisiin nimiin, siksi kun ei silloin tarvitse hakea hyväksyntää samalla nimellä jo olevilta ihmisiltä tai suvuilta. Ei nimen siis tarvitse olla virallisesti n.s. suojeltu(mitä tälläkin tarkoitetaan, niin sitä en edes tiedä) ollakseen yhtä lailla nimenhaltijoiden omana, niin että heidän hyväksyntänsä vaaditaan jos aikoo sen nimen itselleen ottaa. Ilmeisesti juuri tästä syystä monet nimenvaihtajat(esim. n.s. linnakundeissakin näitä on) vaihtelevat ainutlaatuisiin eksoottisiin nimiin.

        Mulla on vanhassa talonpoikaisnimessäni yli-liite edessä. Ja kun aikanaan kävin maistraatissa kysymässä josko sen voisi helpostikkin vaihtaa nimeksi ilman tuota yli-liitettä, niin eipä sekään niin vaan olisi onnistunut. Samanlainen nimenmuutosprosessi se olisi ollut kuin mikä muu tahansa. Siihen olisi vaadittu myös hyväksyntä niiltä joilla tuo nimi ilman yli-liitettä käytössään on. Kyseessä ei siis ole mikään virallisesti n.s. suojeltu nimi vaan tavallinen vanha talonpoikaisnimi. Kaiken päälle minä olin vielä syntymästäni muutaman vuoden ilman tuota yli-liitettä nimessäni jonka isäni sitten joutui tiettyjen asiakirjojen vuoksi siihen ottamaan(ei se nyt ihan pakko hänelle niin oilis ollut tehdä, mutta kun käytännön syytkin vielä siihen ajoivat). No tämänkin asian tietty siinä sanoin maistraatin virkailijalle, mutta eihän se siitä muuta kuin perisuomalaiseen tapaan byrokraattiasemaan päässeenä näyttämään valtaansa ja herruuttaan, ja entistäkin tiukempana asiassa olemaan. Kyllähän minä halutessani saisin tämän yli-liitteen nimestäni poiskin, en usko että nämä nimen haltijat joilla ei yli-liitettä nimessän ole lähtisivät sitä vastustamaan. Mutta mitäpä sitä nimiään enää muuttelemaan, kun siitä koituisi myös monenlaisia hankaluuksiakin.

        Esimerkki television ja digiboksin kestosta.

        Saloran iso putkitelkkari 32 tuumaa, vuodelta 92. Laukesi syksyllä 2012.

        Tilalle ostettiin Philipsin taulutelkkari, 32 tuumaa. Laukesi syksyllä 2013. Takuu korvasi, mutta vitutti silti.

        Digiboksi, yksinkertainen philipsin malli, ei erikoisuuksia. Maksoi neljäkymppiä. Ostettu vuonna 2007 digiajan alettua. Laukesi 2011 täysin ilman varoitusta. Toimi kuin junan vessa, paitsi eräänä päivänä kun yritti laittaa päälle, ei virtaa enää tullut. Oli pakko hankkia uusi boxi jossa ei muuta olekaan kuin ongelmia ja päivityksiä ei tietenkään tehdä kun uusi malli on jo markkinoilla.Mitä VITTUA! Me ostamme kalliilla rahalla laitteen jonka oletamme toimivan kunnolla heti, mutta todellisuudessa ne eivät toimi luvatusti, vaan pari päivitystä saa vuoden aikana joka korjaa pari pahinta ongelmaa ja sitten tulee valitus että emme korjaa, emme päivitä, osta uusi laite.

        Ja kun nykyiset tallentavat digiboksit ovat vielä sellaisia ettei tallenteita pysty katsomaan kuin sillä laitteella millä ne on tallennettu, niin alkaa vaikuttamaan suuremman luokan kusetukselta koko rahastus.Kuka edes viitsisi käyttää televisiota 20 vuotta vaikka se kestäisi? Edes menneellä tekniikan kehitysvauhdilla se ei olisi ollut mielekästä. 1964 hankittu MV televisio oli 1984 auttamattomasti vanhentunut. 1976 hankittu väri-TV oli auttamattomasti vanhentunut 1996 jne. Minulla ja perheelläni TV on pisimmillään kestänyt n. 10 vuotta. Keskimääräinen kestoikä on ollut n. 8 vuotta. Yleensä tähän on sisältynyt yksi korjauskerta / TV. Toki uudestaan korjaamalla olisi ehkä voitu saada lisäaikaa, mutta kyllä se tekniikka ennekin kehittyi, joten ei kannattanut.

        Väri-TV:n hinta oli n. 1970-2000 n. 3000 markkaa. Esimerkiksi vuoden 1978 palkkatasolla tämä vastasi n. 3000 euroa nykypalkoissa. Se ei todellakaan ollut halpaa. Toki silloin säästi siinä, että ei ollut muita laitteita kuin se TV, nyt on useita televisiota, DVD/Bluray-laitteita, tallentavia bokseja, pelikonsoleita jne. Yleisesti ihmisten TV-laitteistoihin käyttämä rahamäärän suhteessa palkkoihin on pysynyt suhteellisen vakiona lähes 40 vuotta, paitsi 1990-luvulla oli kuoppa. 1990-luku olikin tekniikassa vähän välivuosikymmen.Miksi otit Philipsin. Phjilipsin putki-TV:tkin olivat hyvin epäluotettavia ja usein asiakas sai tapella Philipsin kanssa korvauksista. Minullakin on esimerkki: Salora matka-TV. Ostettu 1988 hintaan 1800 markkaa (nykyrahassa 511 euroa), korjattu kahdesti rahalla, kunnes lopullisesti laukesi n. 1994. Neljän kympin boksi, joka kesti neljä vuotta on varsin edullinen. Digiboksi alun pitäenkin oli tehty siirtymäkauden laitteiksi. On aika outoa valittaa 40 eurolla ostettua kalliilla rahalla ostetuksi. Kokonaiskustannukset olivat noin euro kuukaudessa. Me ostimme 1993 4000 markan TV:n. Nykyrahassa n. 1450 euroa. Se kesti kahdeksan vuotta eli kustannukset kuukautta kohden 15 euroa. Se on kallista.

        Tallentava boksi on tarkoitettu ajansiirtoon, ei arkistointiin. Vaikka en sinänsä kannata tuollaisia rajoituksia, en näe sitä ongelmaksi peruskäytössä.Meillä jokainen TV poistui risana, joten en tiedä tuosta rahamäärästä. TV:itä ei viedä sen enempää kaatopaikalle kuin ongelmajätelaitoksenkaan vaan kierrätyspisteeseen.

        Nykyään on kallista vain siksi, että laitteita on kamalasti. Jos tyytyisi vain siihen TV:hen ja stereoihin, jotka oli 1970-luvulla, niin pääsisi halvalla. 1980-luvulla TV-laitteisiin meni vuodessa nykyrahassa 318 miljoonaa euroa. Et tunnu käsittävän miten kalliita televisiot ennen olivat. Joskus 1970-luvulla ´väri-TV oli kahden kuukauden palkka. Nyt se on alle viikon palkka. Ihan faktana ihmisillä meni suurempi osuus palkasta TV-laitteisiin, vaikka niitä oli vähemmän.Jep, ihan naurattaa tämä menneiden haihattelu täällä. Kukaan ei muista niitä kymmeniä laitteita mitkä laukesivat heti takuun jälkeen jo silloin 80-luvulla. Vaan se kesämökin nurkissa pyörivä, vielä jollain ihmeellä toimiva saloran roska edustaa koko kyseisen ajan "laatua". Sekin toki moneen kertaan korjattu ja huollettu.

        Omatkin sukulaiset joskus kehuvat kyllästymiseen asti miten tuo videonauhuri on palvellut niin ja niin monta vuotta toisin kuin nämä nykyajan kiinan romut. Tekisi mieli muistuttaa niistä kerroista kun senkin nauhurin sisältä kaiveltiin häävideon filmiä ja varaosilla saatiin sitten laite takaisin käyttöön.

        Ja tämän keskustelun varsinaiseen aiheeseen: Nykyajan keskipalkka pyörii siinä 3100e tienoilla, moniko tienasi markka-aikaan vajaata 20 000:n liksaa?


      • tsööp456

        Entäs laulaja Katja Lukin ???


      • kantasuomalainen
        wweeqqwwssdddxxx kirjoitti:

        Ei tietenkään nimet sinänsä merkitse mitään, mutta jos kerrostalon nimistä on pääteltävissä että siellä voi asua häirikkökäyttäytyvää sakkia, niin sillä voi jo olla merkitystä. Kyllähän tällaisia esim. nyttemmin maahanmuuttaneiden nimiä on jotka nimistään sellaisiksi on tunnistettavissa. Toki ei nämä aina mitään varsinaisia häirikkökäyttäytyviä ole, mutta kulttuurieroista johtuen elintavat voivat paljon poiketa. Jo eksoottisten vahvasti maustettujen rasvaisten ruokien laittelu kerrostalossa on sekin ikävä juttu, siksi kun ne hajut kuitenkin pakkaavat tulemaan rappuun ja saavat sen haisemaan kuin yleisen käymälän.
        Toisaalta myös ihan tavallisilla suomalaisnimillä olevissa ihmisissä voi niissäkin olla vaikka mitä häirikkökäyttäytyjää varsinkin jos ovat vielä talossa vuokralaisina eikä omistusasujina.

        Mitä tulee harvinaisiin nimiin, niin nimen vaihto onnistuu helpoiten juurikin ainutlaatuisiin nimiin, siksi kun ei silloin tarvitse hakea hyväksyntää samalla nimellä jo olevilta ihmisiltä tai suvuilta. Ei nimen siis tarvitse olla virallisesti n.s. suojeltu(mitä tälläkin tarkoitetaan, niin sitä en edes tiedä) ollakseen yhtä lailla nimenhaltijoiden omana, niin että heidän hyväksyntänsä vaaditaan jos aikoo sen nimen itselleen ottaa. Ilmeisesti juuri tästä syystä monet nimenvaihtajat(esim. n.s. linnakundeissakin näitä on) vaihtelevat ainutlaatuisiin eksoottisiin nimiin.

        Mulla on vanhassa talonpoikaisnimessäni yli-liite edessä. Ja kun aikanaan kävin maistraatissa kysymässä josko sen voisi helpostikkin vaihtaa nimeksi ilman tuota yli-liitettä, niin eipä sekään niin vaan olisi onnistunut. Samanlainen nimenmuutosprosessi se olisi ollut kuin mikä muu tahansa. Siihen olisi vaadittu myös hyväksyntä niiltä joilla tuo nimi ilman yli-liitettä käytössään on. Kyseessä ei siis ole mikään virallisesti n.s. suojeltu nimi vaan tavallinen vanha talonpoikaisnimi. Kaiken päälle minä olin vielä syntymästäni muutaman vuoden ilman tuota yli-liitettä nimessäni jonka isäni sitten joutui tiettyjen asiakirjojen vuoksi siihen ottamaan(ei se nyt ihan pakko hänelle niin oilis ollut tehdä, mutta kun käytännön syytkin vielä siihen ajoivat). No tämänkin asian tietty siinä sanoin maistraatin virkailijalle, mutta eihän se siitä muuta kuin perisuomalaiseen tapaan byrokraattiasemaan päässeenä näyttämään valtaansa ja herruuttaan, ja entistäkin tiukempana asiassa olemaan. Kyllähän minä halutessani saisin tämän yli-liitteen nimestäni poiskin, en usko että nämä nimen haltijat joilla ei yli-liitettä nimessän ole lähtisivät sitä vastustamaan. Mutta mitäpä sitä nimiään enää muuttelemaan, kun siitä koituisi myös monenlaisia hankaluuksiakin.

        OT mutta... Minusta eksoottiset ruokatuoksut ovat hyviä ja vesi herahtaa kielelle jos sellaisen esim. intialaisen tuoksumaailman jostain huomaan. Tekisi mieli tulla itsekin syömään hyvät curryt :) Rasvasia ruokia taas syövät enempi ihan kanta finskit, etniset aasialaiset ruoat ovat terveitä ja sikäläiset ihmiset hoikkia kun syövät terveellisiä ja niitä hyvin maustettuja herkkujaan.

        sorry off topic! Mutta mieluummin otan jonkun intialaisen fiksun perheen kokkaamaan seinäni taa kuin jonkun kotimaisen narkkarihäirikön joka särkee paikat ja saa pelätä itsensä ja perheensä puolesta.


      • öööööåååå
        kantasuomalainen kirjoitti:

        OT mutta... Minusta eksoottiset ruokatuoksut ovat hyviä ja vesi herahtaa kielelle jos sellaisen esim. intialaisen tuoksumaailman jostain huomaan. Tekisi mieli tulla itsekin syömään hyvät curryt :) Rasvasia ruokia taas syövät enempi ihan kanta finskit, etniset aasialaiset ruoat ovat terveitä ja sikäläiset ihmiset hoikkia kun syövät terveellisiä ja niitä hyvin maustettuja herkkujaan.

        sorry off topic! Mutta mieluummin otan jonkun intialaisen fiksun perheen kokkaamaan seinäni taa kuin jonkun kotimaisen narkkarihäirikön joka särkee paikat ja saa pelätä itsensä ja perheensä puolesta.

        Jos iltiksen juttuun on uskomista, niin tässä joku aika sitten oli monkulttuuriset Vantaalla teljenneet jostain haalimansa lampaan tavalliseen kerrostalon varastohäkkiin. Tarkoitus näillä oli kaiketi ritualiteurastaa tämä lammas omien uskontollisten oppiensa mukaisesti, ja tämä toimenpide oli siis tarkoitus tehdä tavallisessa kerrostaloasunnossa.


      • 92lsoie
        tsööp456 kirjoitti:

        Entäs laulaja Katja Lukin ???

        Lukin on venäläinen sukunimi. Sen sijaan sukunimi Luki lienee lyhenne venäläisestä sukunimestä.


      • wweeqqqrrrrrrrree
        92lsoie kirjoitti:

        Lukin on venäläinen sukunimi. Sen sijaan sukunimi Luki lienee lyhenne venäläisestä sukunimestä.

        Ainakin Luuken on nykyisen eteläviron tai kaakkoisviron nimiä Pölvamaata ja Viljandia.


      • 112233
        lukihäiriöinen kirjoitti:

        Sitä nyt ei osaa suoraltakädeltä sanoa maksaako ja mitä mistäkin,mutta nimi myy ja se luo kuvan ihmisestä joissakin tapauksissa.

        Esim:tänään eräs nainen kuuli nimeni,sanoi voi kuinka kaunis nimi ja voiko olla todellista.Hän oli ihan haltioissaan ja olisin voinut vaikka mitä myydä hänelle.

        Kerroppa jollekkin vaikka nimesi olevan pärnänen tai ryhänen tai hagert tai kuivalainen tai mikkonen tai harkimo niin ne kaikki luovat mieli kuvan joissakin tapauksissa.

        No aikas pimee täytyy olla, että joltakin ostaisi jotain nimen takia!
        Hei haloo! Mieti nyt itsekin...
        Tarkistin, ettei Suomessa ole yhtään henkilöä, jonka sukunimi olisi Gigolo...


      • GIGANT__OLO

        Minä olen gigolo, ja kun minä panen paljaalla on olo gigolomaaninen


      • AVirtanen
        wweeeessdddaaaa kirjoitti:

        Tosiaankin juuri netinkin vuoksi ainutlaatuinen nimi on sellainen, että sen kanssa pistää olemaan varovainen, eikä ainakaan mihinkään palstoille sitä uskalla laittaa. Googleen kun laittaa ainutlaatuisen nimen, niin kaikki itseään koskevat jutut on siinä.
        Mulla on nimi ainutlaatuaan maailmassa, ja sillä Google antaa 2 sivua ( ne jotkut samnakaltaiset sivut) kaikki koskien miniua ja sukunimeäni. Pelkän ainutlaatuisen sukunimeni jos laitan, niin tulee siihen 3 sivua. En ole tehnyt koskaan mitään profiileja omalla nimelläni tai mitään koskaan kommentoinut, jos olisin niin kaikki ne siinä Google-haulla näkyvissä olisivat.
        Sukututkimuksiakin paljon nykyään harrastetaan. Kerran oli yksi pitkä sukututkimus sellainen jossa minun nimeni oli alimmaisena vihonviimeisenä. Ei elossa olevien nimiä eikä edes 1900-luvun puolella syntyneiden nimiä saisi sellaisiin laittaa. Ja kyllä se sitten omia aikojaan minun nimeni sentään siitä häipyikin.
        Ainutlaatuisen nimen kun joku saa, niin siihen on helppo siihen saada osoitteet, ja esimerkiksi kaupparekistereistä(vaikka kiinteistökauppoja koskevista) saa selville vielä henkilötunnuksenkin, ja pelkän syntymäjan saa jo monista muistakin lähteistä. Ja puhelinnumero jos vielä ei sekään ole salainen, minä tosin pidän salaisena numerojani. Näillä sitten voikin alkaa netissä tekemään yhtä sun toista laskua asianomaiselle.

        wweeeessdddaaaa on kyllä melko harvinainen ja samalla omituinenkin nimi. Olet varmaankin mamu jostain Ganasta tai Bombayn takaa. Viittaakin enemmänkin kyllä tosiaan intialaiseen alkuperään.
        Mutta eipä käy kateeksi.


    • vonMunchhausen

      Kylla vaikuttaa!!

      • VAIKUTTAA__VAI

        Vaikuttaa vaikuttaa, siis mihin vaikuttaa URPÅ


    • asoy_tuulenhuuhtoma

      Ei vaikuta. Enemmän vaikuttaa autot talon pihassa, ja lähinnä niiden omistajat. Jos rahoitusyhtiön autoja, se laskee asuntojen arvoa, koska perseaukiset asukkaat haluaa laiminlyödä talon ylläpidon, ja se romahduttaa asuntojen arvon. Velkainen kun ei hyväksy sitä, että omistusasuminenkin maksaa.

      • oho3

        Pitää seuravan kerran kun menen as näytökseen, vaatia naapureita näyttämään auton rekote et voin katsoa omistus suhteen.


      • lurkkeja_joka_nurkassa

      • slurkkieiolevelkaa

        Ne voi tarkistaa myös slurkki, koska slurkitkin mielellään vaatii rekisteriotteita tai ajokortteja esittettäväksi pysäyttäessään autoja .


      • 50-HEHTAARIA

        Ei onneksi tarvitse esitellä noin pers_aukisille köyhille yhtään mitään, paitsi tietenkin isoa nyrkkiä ja metsästyskivääriä


    • esters

      Kyllä vaikuttaa, meilläkin on useampi aatelisperäinen nimi yhtiössä ja aina on hinta säilynyt.
      Suosi yhtiötä jossa on von- , af- , van- alkuisia sukunimiä.
      Ruotsinkieliset nimet ovat myös hyviä, paitsi Lindgren yms romaaninimet

      • "Suosi yhtiötä jossa on von- , af- , van- alkuisia sukunimiä."

        Oikein.

        " Aatelin luokkajako lakkautettiin Suomessa vuoden 1869 ritarihuonejärjestyksellä."
        Lähde wikipedia

        Esimerkiksi Esters:in Pekka, voitaneen kirjoittaa: Pekka Af Esters ?? :D


      • ok-ihramaharadza

        Aimo von Kale.
        Ahmed af Ganistan.
        Reiska van Kila.


      • e-merkki-laadun-tae

        E-loppuisia nimiä ja hinta kestää ja paranee... Möttöne, Mähöne, Rummukaine, Hytöne, jne...


      • VonAatelinen

        Hienot sukunimet nostavat ehdottomasti asunnon arvoa: Fouganthine, Danhammer jne...


      • Vanperse

        Van ei ole aatelisen merkki vaikka von onkin.


      • Mahtavaaylhäisöä
        VonAatelinen kirjoitti:

        Hienot sukunimet nostavat ehdottomasti asunnon arvoa: Fouganthine, Danhammer jne...

        Kyllä Fouganthine olisi kiva saada samaan rappuun asumaan!


      • vankilalompakko_soi
        Mahtavaaylhäisöä kirjoitti:

        Kyllä Fouganthine olisi kiva saada samaan rappuun asumaan!

        Ja mielellään vielä b-rappuun.


      • wweeqqwwssdddxxx
        Vanperse kirjoitti:

        Van ei ole aatelisen merkki vaikka von onkin.

        Se on tosiaankin tuo van nimen edessä sellainen, että se lähinnä viittaa nimen olevan vain jotain hollantilaisperäistä tai saksalaistakin. Muistan nuoruudestanikin maailmalta yhden valkoisen miehen joka oli Namibiasta(sukunsa siis jossain vaiheessa euroopasta sinne muuttanut) ja hänelläkin tuo van etuliite sukunimessään oli. Ei se tietääkseni mikään aatelissukuinen mies ollut.


      • nauraja
        ok-ihramaharadza kirjoitti:

        Aimo von Kale.
        Ahmed af Ganistan.
        Reiska van Kila.

        Hehheh hahhah...


    • oma_etu_lähinnä

      Vaikuttaa tietenkin. Myös osoite vaikuttaa. En esim. ostaisi asuntoa jostakin Kärpäsestä.
      Olisi aivan liian noloa kertoa osoitetta yhtään mihinkään.

      • lukihäiriöinen

        Tuo nyt kärpänen vielä mitään mutta pohjoisessa on vittula ja taitaa olla paskolakin.


      • Kukkula

        Rieska on lahden ja Kouvolan välillä


      • ÖHÖ_ÖHÖ
        lukihäiriöinen kirjoitti:

        Tuo nyt kärpänen vielä mitään mutta pohjoisessa on vittula ja taitaa olla paskolakin.

        R U N K K A R I


    • AndersVonKnorring

      Tietysti katson. Kaiken maailman Niemiset, Lahtiset, Kuusistot sun muut no-bodyt eivät asu kanssani samassa rapussa. Meidän talossa asuu vain suomenruotsalaisia sekä aatelisia.

      • wweeqqwwssdddxxx

        Ainakin se oli yksi Knorring joka Halikon Joensuun kartanon menetti 90-luvun laman oloissa. Rakennutti pientaloja mailleen Saloon ja siitä tulikin takkiin. Ja tämä oli tietääkseni ainakin yhtenä keskeisenä syynä sille miksi tavallaan konkkaan sen kartanonsa kanssa meni.


    • hekottelua-

      Taitaa "AndersVonKnorring" olla ns. luuseri ruotsinsuomalainen ??!! Isäsi nainut serkkunsa aikoinaan ?
      Eikös kaikki ruotsinsuomalaiset asu ok-taloissa tai kartanoissa ?
      Meille kantasuomalaisilla ei tälläistä kategorisointia. Me voidaan vallan hyvin asua myös kerrostaloissa.

    • hekottelua-

      siis suomenruotsalainen... LOL !!!!

      • osakkeenomistaja

        Von knorrig asuu siis rapussa ? Eikös tuo ole kiellettyä ? Ei ainakaan meidän as oy:ssä asu kukaan rappukäytävässä.


    • kiiltonahkaa

      Meidän talossa asuu vain parempaa väkeä, ei mitään salihousu- eikä lenkkariväkeä. Ahlgren, Åkerlund; Hagert, Lundberg jne.

      • Gypsy

        Ei varmasti asu ei, mitään lenkkariväkeä ainakaan. "Hai sinä hei! Osta hyvä mersu! Ei oo ajettu ku 500 000 eikä mitään vikaa!" Terv. Rainer Haagertti


      • VonAatelinen

        Eikä taatusti ole rahoitusyhtiön mersu! :)


      • nugreenithoittaahommat
        Gypsy kirjoitti:

        Ei varmasti asu ei, mitään lenkkariväkeä ainakaan. "Hai sinä hei! Osta hyvä mersu! Ei oo ajettu ku 500 000 eikä mitään vikaa!" Terv. Rainer Haagertti

        Osta sie huva mersu ei puutu ku ratti ja kolme puoraa.
        Osta sie huva kamppa ei puutu ku katto paan paalta.
        Nuin mie pien myynti puhheen myin sitten mita vaa. Ain kaikki mita oon ollu myymassa on mannu kaupaksi.


      • JAKKE_V12
        VonAatelinen kirjoitti:

        Eikä taatusti ole rahoitusyhtiön mersu! :)

        OLET KÖYHÄ, TOSI KÖYHÄ


    • Möttönen

      Mun naapurina asuu itse Kreivi Lindgren.

      • 100-HEHTAARIA

        Onneksi et asu kovin lähellä, etkä kyllä pystyisikään


    • Iisännöitsijä

      No jos siellä on Linkreeniä (siis Lindgren), Lindemania ja Schwartzia, taatusti vaikuttaa!

    • mohammedi

      Kyllä jos on mohammedia ja al fahmeria niin voi kääntyä heti rapussa ympäri ja jatkaa seuraavaan näyttöön

    • ostajarouva

      Jos ähly- tai muuten outoja nimiä niin en edes vaivaudu myytävää asuntoa katsomaan nimitaulua pidemmälle. Se kertoo jo kaiken tarvittavan!

    • JormaafVirtanen

      Vaikuttaa tietysti. Valitsen aina talon, jossa enemmistö sukunimistä on von, af, den, de-etuliitteisiä.

      • VanRipper

        Sitten tavalliset -nen päätteiset tulee ja pilaa koko talon arvoa.


    • Taatusti_vaikuttaa

      Kyllä vaikuttaa, romani- ja muslimisukunimisien kanssa en missään nimessä perheineni muuta samaan taloon.

    • sukuna

      Kiitos kaikille, tuli hyvät naurut. Trollit osaavat säätää :}
      Minulla on ollut 3 sukunimeä. Tavallinen Lahtiskakin olen ollu, ja silloin rikkaissa
      naimisissa. Ei mitään vaikutusta elämään..... nimen perusteella.

    • muumaaman

      Mitä vähemmän nimissä on vokaaleja, sitä epämääräisempää sakkia.

      • Aarchsctz-PTHYI

        Totta. Pääasiassa konsonanteista muodostuvat nimet saa ostajan korottamaan omaa tarjoustaan useaan kertaan.
        Owczarkowski, Kaczmarek, Gschwendtner, Schlizewski, Leszczynski...


      • ÄLÄ_IHMETTÄ
        Aarchsctz-PTHYI kirjoitti:

        Totta. Pääasiassa konsonanteista muodostuvat nimet saa ostajan korottamaan omaa tarjoustaan useaan kertaan.
        Owczarkowski, Kaczmarek, Gschwendtner, Schlizewski, Leszczynski...

        IHANKO TOTTA


    • heheheh

      harvinainen sukunimi ei kuule kerro ihmisestä yhtään mitään jos tämä "Luki" sitä yrittää tosissaan kertoa! Joku ihan tavallinen sukunimellinen voi olla (ja varmasti epäilemättä usein onkin tähän Lukiin verrattuna) Parempaa ja rikkaampaa porukkaa! Vai tarkoittaako se mielestäsi sitä, että jos nimi on vaikka kärpäslätkä koska se on taatusti harvinainen nimi, että tämä kärpäslätkä on nyt sitten erityisen hieno ihminen? :-) Hehehhehehehhehehhh. Kaikkea sitä kuuleekin! Katainenkin on aika yleinen nimi, mutta oli silti Herra Pääministeri. Joten logiikkasi ei ole kovin kummoinen. Luki Häiriöinen, Hahahhahahahhahahahahahhahahahahha- Aiaiaiiaiaiaiaiia kun sai hyvät naurut tästäkin kaiffarista :-)

      • lukihäiriöinen

        Nyt sinä et ole käsittänyt olenkaan koko asian kuvaa.

        Kyse oli harvinaisista nimistä,ja toinen on se jos sinulla reppanalla asuu siinä samassa kerroksessa vaikka joka rapussa esim:vuokralla ähläm sähläm unkalo punkalo ja niitä kerroksia on muutamia niin voit toivottaa itsellisi omistus asuja että turpiin tuli ja rankasti.

        Mutta jos sinun kerrostalosi rapussa asuu sivistyneempää porukkaa ,jotka ei mauteella kuoruta käytäviä ja haise deudorantille joka hemmetin kerroksessa ja nimikyltissä on suomalaiset nimet ja ne nimet voisi olla hieman tasokkaampaa kuin normaallisti on turusta ,karppasta,heinonen ,mononen,jne....jos sielä taulusta löytyy tasokkaampaa ja ihmiset vielä oikeasti näyttävät ihmisiltä niin sinun asuntosi arvo ei laske niin kuin ylläkertomat kuvaukset ja nimet on,jos sattuu että joku mummeli vuokraakin erikansalaisuuksille auntoaan niin siinä olet ihmeissäsi kuinka voit selvitä vuosia kestävästä kidutuksesta.(kymmenien vuosien,sinnehän muuttaa koko suku).

        Kuka sinut teki noin yksinkertaiseksi,kärpäslätkä ja mies kuvittelee hienoa nimeä sielä,sama kun olisit hiirenpaska,ei taastusti ole toista maanpäällä.

        Niin että se jää mieleen,mutta onko se kaunis niin kysyn vaan.


      • vaihtoehdot
        lukihäiriöinen kirjoitti:

        Nyt sinä et ole käsittänyt olenkaan koko asian kuvaa.

        Kyse oli harvinaisista nimistä,ja toinen on se jos sinulla reppanalla asuu siinä samassa kerroksessa vaikka joka rapussa esim:vuokralla ähläm sähläm unkalo punkalo ja niitä kerroksia on muutamia niin voit toivottaa itsellisi omistus asuja että turpiin tuli ja rankasti.

        Mutta jos sinun kerrostalosi rapussa asuu sivistyneempää porukkaa ,jotka ei mauteella kuoruta käytäviä ja haise deudorantille joka hemmetin kerroksessa ja nimikyltissä on suomalaiset nimet ja ne nimet voisi olla hieman tasokkaampaa kuin normaallisti on turusta ,karppasta,heinonen ,mononen,jne....jos sielä taulusta löytyy tasokkaampaa ja ihmiset vielä oikeasti näyttävät ihmisiltä niin sinun asuntosi arvo ei laske niin kuin ylläkertomat kuvaukset ja nimet on,jos sattuu että joku mummeli vuokraakin erikansalaisuuksille auntoaan niin siinä olet ihmeissäsi kuinka voit selvitä vuosia kestävästä kidutuksesta.(kymmenien vuosien,sinnehän muuttaa koko suku).

        Kuka sinut teki noin yksinkertaiseksi,kärpäslätkä ja mies kuvittelee hienoa nimeä sielä,sama kun olisit hiirenpaska,ei taastusti ole toista maanpäällä.

        Niin että se jää mieleen,mutta onko se kaunis niin kysyn vaan.

        Mieluummin mausteiden ja deodoranttien tuoksu kuin hiki ja paska.


      • 55-HEHTAARIA
        lukihäiriöinen kirjoitti:

        Nyt sinä et ole käsittänyt olenkaan koko asian kuvaa.

        Kyse oli harvinaisista nimistä,ja toinen on se jos sinulla reppanalla asuu siinä samassa kerroksessa vaikka joka rapussa esim:vuokralla ähläm sähläm unkalo punkalo ja niitä kerroksia on muutamia niin voit toivottaa itsellisi omistus asuja että turpiin tuli ja rankasti.

        Mutta jos sinun kerrostalosi rapussa asuu sivistyneempää porukkaa ,jotka ei mauteella kuoruta käytäviä ja haise deudorantille joka hemmetin kerroksessa ja nimikyltissä on suomalaiset nimet ja ne nimet voisi olla hieman tasokkaampaa kuin normaallisti on turusta ,karppasta,heinonen ,mononen,jne....jos sielä taulusta löytyy tasokkaampaa ja ihmiset vielä oikeasti näyttävät ihmisiltä niin sinun asuntosi arvo ei laske niin kuin ylläkertomat kuvaukset ja nimet on,jos sattuu että joku mummeli vuokraakin erikansalaisuuksille auntoaan niin siinä olet ihmeissäsi kuinka voit selvitä vuosia kestävästä kidutuksesta.(kymmenien vuosien,sinnehän muuttaa koko suku).

        Kuka sinut teki noin yksinkertaiseksi,kärpäslätkä ja mies kuvittelee hienoa nimeä sielä,sama kun olisit hiirenpaska,ei taastusti ole toista maanpäällä.

        Niin että se jää mieleen,mutta onko se kaunis niin kysyn vaan.

        No kertoo senverran, että tyyppi on vajukki ja rahaton R U N K K A R I


      • ISO_KALJU

        Tuollaisia sukuhomppeleita meilläpäin lyödään turpaan ja potkitaan per seel le


    • kyllävaikuttaa

      Tottakai nimet vaikuttaa. Jos talossa on edes muutamia ulkomaalaistaustaisia nimiä, esim, muhamed tai vastaavaa. Silloin ei kannata asuntoa talosta ostaa,

      • vinkkiä

        Jos on iso taloyhtiö, mihin kuuluu ehkä useampi kerros/rivitalo niin kantsii sitten ennen tarjouksen jättöä käydä tsiigaan muutkin raput kuin vain se mistä omansa ajatteli ostaa.


      • 51-HEHTAARIA

        Tuollainen pyllyaukinen ei osta kyllä mistään mitään


    • supisuomaainen

      Kyllä vaikuttaa,jos taululla lukee arabian tai afrikkalaisia tai venäläisiä myös nyman ja hagert ovat nimiä jotka pois sulkevat,asunnon oston

      • Manne123

        Myös Faltin, Florin, Lindeman, Roth ja Palmroth esimerkiksi


    • Hölmöberg

      Kerrostalossa asusteleva Holmberg saa koko talon maineen pilattua kun raukka ei edes ymmärrä Suomenkieltä saatikka Ruotsia.

      • kiinnostaaaa

        Entä etunimi? Tai anna edes joku vinkki!


    • 120-HEHTOAARIA

      VOI HERRANJUMALA TEITÄ KÖYHIÄ

    • adsdasdasdsda

      Liekö tuolla ainakaan Helsingissä enää vaikutusta, koska kaikista talojen nimitauluista löytyy mamu-nimiä monta kappaletta.
      Stadi!
      Kebab!
      Islam!
      Älämölö!

    • muistoliisa

      Mitäpä jos siellä lukee Fouganthine vai pitäisikö vaan olla reilusti VALJAKKALA?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4306
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2199
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1714
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1390
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1194
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      994
    Aihe