Nopeat perustus/maatyöt?

kysyjä

Onko helppoa ja nopeasti tehtyä perustusta pienelle omakotitalolle nykyaikana?
Luin tässä taannoin yhden talopaketti firman mainosta missä luki VAIN perustuksien puuttumista... Jäi vähän käsitykseksi että ei noihin paljon aikaa ja rahaa mene... Mutta olen aina mielessäni pitänyt perustuksia vaativana ja aikaa vievänä hommana(laatta) ja prosenttiaalisesti taloon nähden kuitenkin merkittävänä kustannuksena...

Mutta nyt kysyisin kun en ole alanammattimies, että onko niitä nopeita perustustapoja, ja ettei koko pihaa tarvitse myllätä?

24

1069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nopee_oli

      Ammattimieheltä menee 2 tuntia.

      • pikaperustukset

        jos perustukset 2 tunnissa, millaiset ja millä hinnalla ?
        sopiiko myös savipeltoon =


    • Niinpä_niin

      Joskus aikoinaan puhuttiin että talopaketin hinta pitää kertoa kahdella jotta talo on valmis.
      Nykyään pitää varmaan kertoa 2,5.

      Kuuntele Viskarin laulu , pitää muuten paikkaansa jos pahin mahdollinen toteutuu.

    • P.aalu

      Juutubissa näin kerran videon jossa maahan juntattiin teräspaalut ja niiden päähän putkipalkit jonka varaan talo tuli ja sokkeliin tuli joku kestopuuritilä.
      Tuollainen perustus olisi ainakin nopea, eikä pihaa myllätä muualta kuin, että vesijohto, viemäri ja sähkö saadaan tuotua talon alle mutta halpa se ei silti ole.

    • matukki

      Joo se on varmaan paalutus mikä kans maksaa, mutta hinnasta en tieä. Ennen vanhaan kivtolppien päälle laitettiin, nykypäivänä ei varmaan mahdollista..

    • perustoja

      Paalut on varmaan aika nopea siihen kevyttalo päälle?
      Entäs jos aletaan valamaan miten mahtais olla tuo reunavahvisteinen laatta?

      • Perustaja

        Työläs, sillä sokkelihalkaisun ja itse reunavahvistuksen takia terästen taivutusta aika paljon ja muutenkin koko sokkelihalkaisun saaminen oikeaan kohtaan ei ole mikään helpoin homma.
        Antura perusmuuri ja maanvarainen laatta on nopeampi tehdä jos vaan maapohja on riittävän kantava.
        Mutta molemmat vaatii maapohjan mylläämistä enemmän ja sitä ei alkuperäinen kysyjä halunnut.


    • järkikäteen

      Ammatti mies ei tee perustuksia edes paskahuusiin kahdessa tunnissa.

      • kkkkkkkkkkkkkk

        Aika moneen kesämökkin on tehty perustukset parissa tunnissa mitä olen käynyt katsomassa, mutta jos talon tekee niin kannattaa tehdä ainakin perustukset hyvin -niitä on vaikea uusia jälkikäteen.


    • jukkil

      Miten olis älvärinperustukset? Tai sama sokkeli paalujen kanssa??

    • pohjatutkimus

      Talon perustus lähtee pohjatutkimuksesta, jonka jälkeen rakennesuunnittelijan kanssa määritellään perustamistapa. Perustamistavan hinta ja nopeus riippuu valitusta tontista. Hiekkakummun pääle nopeaa ja halpaa / Suon keskelle kuoppaan erittäin kallista.

      Ruuvipaaluperustus on yksi nopeimmista ja vähiten maatöitä vaativa.

      • ruuvejatoivova

        mitä maksaa ruuvipaaluperustus 7 x 16m 2-krs talolle suunnilleen ?
        maapohjatutkimus rehty, paalun pituudet n3,8m.
        mistä ja millä hinnalla laskelmat ruuvipaalutusta varten ?


    • K.T.USA

      Yleensä paikalliset vaatimukset rajoittavat perustan alkamisen.Ennenvanhaan
      pantiin kulmien alle isot kivet ja niiden päälle pohjahirret.Se on nopea tapa
      mutta rakennus-tarkastaja irvistelee sille,ja antaa sinulle nimityksiä ?
      Routaraja vaihtelee paikkakunnittain,vaikka ihan hullua menä kaivamaan
      liian syviä kuoppia yhden mökin takia,heh.Jos sinulla on savinen palsta
      niin myy se,ja osta kallion päältä tontti.

      • kylsehuuhteleemut

        Kalliolle kukkulalle rakennan minä taloni - pätee vieläkin toi kansanlaulu eli saven päälle rakentaminen on aina riski-altista vaikka paaluttaisi perus-kallioon asti.

        Toinen viisaus on olla rakentamatta liian lähelle vesistöjä jollei sitten keväisin halua jännittää että tuleeko jäät olohuoneeseen vaiko sortuuko penkere jokeen vieden osan talosta mukanaan.

        Veden ja jään voima on vastustamaton ja kauniin maiseman sijasta voikin saada tuhotun näkymän.


    • ihannepaikka

      Minulla oli kaivuri 2 tuntia tontilla kun kuori pinnan pois.. Maaperä harjulla kivistä soraa, paksuutta joitakin kymmeniä metrejä. Hinta ja perustustapa riippuu täysin siitä minkälainen tontti on. Harkkosokkeli ja maanvarainen laatta. Kaikki itse tehtynä, ei maksanut paljon.

    • hummeri

      Joo, ja naapurille pelkkä paalutus lettomaalle maksoi 35000€. Siihen päälle viemärityöt, jotka piti perustaa arinan päälle maksoi 10000€ ja vielä ei ollut sokkelissa asti.

    • mikstuura

      Eikö se tontti pitäisi määrittää millaisen talon siihen rakennetaan? Itse olen miettinyt, jos maaperä on kosteahkoo, niin siihen ei voi rakentaa sellaista taloa missä kosteus pääsee rakenteisiin??

      • katsellut

        viereiselle savimaan tontille 50cm kaivuu ja murskepeti 2pv antura ja sokkeli 1krs 150m2 5pv ja oli kuulemma ns halpa perustus


      • päräauki

        Joo, noin se varmaan menee, oliko jonkin tutkimuksen tulos että noin tekivät? Luulen että suomessa suurin osa on savitontteja mutta kaippa niillä on omat kantavuutensakkin??... Niin myös älvärin perustuksetkin on nopeat..


      • katsellut

        maaperä oli tutkittu, kantavuus 40, ja perustamislausunnon mukaan ehdotettiin 4m ruuvipaaluja tai antura sokkeli soratäyttö noin metri ja laattaa sisään. jälkimmäisen valitsivat. Kumpiko olisi tullut halvemmaksi ja kumpiko pitkässä juoksussa parempi? Nyt kun sitä katselee, on ihan nätti sokkeli murskeen päällä, mutta kaivannon vieressä melkoiset vesiojat, Kai siellä talolle salaojatkin on, mutta vesi seisoo ympärillä. Väkisin miettii eikö ne ruuvipaalut olisi ollut parempi, olisi savimaa jäänyt kaivamatta eikä olisi ihan perustusten vierellä täysiä vesiojia ?


      • tropoi

        Niin tuliko siitä ns.kaivo?. Mitens ruuvipaaluillako rossipohjallinen?


      • katsellu

        laakea kaivo tuli, kun kaivoivat montun
        toinen vaihtoehto olisi ollut ruuvipaaluilla n4metriä maansisään ja 1metri maanpäälle ja siihen ns putkiristikko, minkä päälle tuulettuva alapohjainen talo.


    • mitästää

      Paalujen nokkaan rossiperusta?

    • blini492

      Mulla perustukset maksoi aikanaan betonivalun verran. Paikkana hiekkakangas, reilu lapiopiston verran kuorittiin hiekan päällä olevaa jäkälää pois. Paalujen kohdalta siis. Yhteensä 16 betonipaalua sekä jokaisen alla tietysti anturatassut. Aikaa meni ehkä viikko, kun mittailtiin, tuumailtiin, poltettiin tupakkia, sekä tehtiin muotit ja täytettiin betonilla vaateriin. En enää muista mitä pumppuauton käynti markka-aikaan maksoi, mutta ei se kovin paljoa ollut. Varsinaisia maatöitä ei tarvinnut lapiopistoja kummempaa tehdä. Nurmikkoa en tietenkään laittanut, vaan ympäristöksi jäi hieno luonnontilainen kangasmaa, jossa jäkälää sekä harvaa mäntymetsää. Helppohoitoinen, kun antaa luonnon hoitaa, eikä tee itse muuta kuin poimii korkeintaan puolukat. Ei roudi eikä myllää, mutta tämä olikin ns asuinpaikan valintakysymys, kun sattui sopiva yksityisen maapläntti kohdalleen. Hehtaarin tontti, polttopuita tästä ei oikein viitsi kaataa, kun on niin hienoa harvaa mäntymetsää. Mutta niitä saan toki muualtakin. Tontin rajoja on vaikea hahmottaa, kun varsinaista nurmikkoa tms ei ole. Vaimo on joitain istutuksia talon viereen laittanut, sitten on vähän kaikenlaista piharakennusta, sekä pieni hiekkapiha, jossa voi auton kääntää. Lumenkolaustakaan ei ole paljoa, kun aurattava piha on niin pieni. Riittää kun autotallin edestä kolaa pienen alueen, ja loput kolan levyisiä polkuja, esim puulatoon ja pihasaunaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      58
      4377
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      24
      1402
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1205
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe