Kaunis pyyntö

Suomenkielenystävä

Minulla olisi pieni helposti toteutettava pyyntö. Toivoisin että me kaikki suomenkieliset, puoluekantaa katsomatta lopettaisimme aivan älyttömien englanninkielestä juontavien sanojen käytön siten että nistä väännetään variaatio jolla ei ole päätä eikä häntää. Eräs sellainen sana on esimerkiksi "Kyber" (kyber maailma) mikä tulee sanasta CYBER (netti, verkko)) Ellei osata /haluta lausua sanaa oikein voisimme käyttää ihan suomenkielistä sanaa eli esimerkkinä : cyber world = nettimaailma.
En tiedä mitään muuta maata missä niin monta yleisesti omassa kielessä käytettyä englanninkielistä sanaa käytetään (lausutaan) niin väärin kuin suomenkielessä. Koska meillä tunnetusti on vaikeuksia englanninkielen lausumisessa oikealla tavalla niin ehkä olisi fiksua että emme käyttäisi sellaisia lainasanoja joita me emme osaa oikein lausua. Minusta se antaa vaan eriskummallisen kuvan meistä. Näitä vastaavanlaisia ihmeellisesti ennglanninkielisiä täysin väärinlausuttuja lainasanoja löytyy hyvinkin paljon meillä. Olemme kautta aikojen olleet varsin eteviä keksimään kauniita ja hyvin kuvaavia suomenkielisiä sanoja joten jatketaan samaan malliin. Tämä sattui nyt tulemaan mieleen kun luonamme tänä vuona asuu ranskalainen vaihto opppilas ja hän useinkin kyselee mitä me sillä ja silä sanalla tarkoitamme. Kun olen selittänyt että kyseinen sana on englanninkielestä otettu sana hän joka kerta kohteliaasti kerto miten kyseinen sana englanninkielellä lausutaan.
Kirjoitin nyt tämän asian tänne Perussuomalaisten sivulle kun olen huomanut että täällä melko vilkasta keskustelua esiintyy. (vaikkakin puolin ja toisin usein hyvinkin asiatonta keskustelua)

3

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaunokirjailija

      Olen kansassi aivan sama mieltä. Parasta olisi kokonaan lopettaa englanninkielisten sanojen ujuuttaminen suomen kieleen kun sitä englanninkieltä ei suomessa kovinkaaan hyvin osata. Ja vaikka osaamista olisikin se on siitä huolimatta aivan turha asia. Kyllä suomenkielestä löytyy sanoja kuvaamaan kaiken tarpeellisen.

    • suomeksisiis

      Oppisi kaikki sen suomeksi että : tukipakettipolitiikalle tultava loppu.

    • koodaankshä

      Mielestäni kirjoituksessasi pointtisi eskaloitui hyvin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe