Minkälainen on hyvä kamerajalusta aloittelijalle?

salsal

Sain ensimmäisen oman järjestelmäkamerani (Nikon D3200) pari kuukautta sitten ja seuraava hankinta olisi sitten kamerajalusta. Olen etsiskellyt mm. Gigantista, Verkkokauppa.comista ja NetAnttilasta, mutten oikein tiedä mistä löytäisin hinta-laatusuhteeltaan sopivimman jalustan. Ja tässä vaiheessa sen ei tarvitse olla mikään ammattimainen, riittää kunhan jalusta pysyy paikallaan hiukan tuulisemmassakin säässä.

25

3217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä tein niin että ostin ensimmäisen jalustan joka oli muistaakseni tehty jostain verhotangon liukukiskoista ja sen sai pysymään pystyssä varovaisesti asettamalla varoen etteivät jalat lyhene kun olivat sellaiset kokoon painettavat, sitten hommasin jonkun japanilaisen jalustan josta menivät ruuveista kierteet melko heti?

      oliko jotain kokeiluja vielä erimerkkisillä jalustoilla mutta sitten hommasin tuon gitzon joka taitaa olla nyt 25 vuotta vanha ja ei voi enää vaihtaa parempaan kun parempaa ei ole olemassa vieläkään http://s1124.photobucket.com/user/Toni_Smolander/media/Gitzo-3_zps6f07c08f.gif.html?sort=3&o=216 siis halvemmaksi tulee ostaa kerralla kunnon jalusta ja siihen kunnollinen kuulapää kuin parannella pikkuhiljaa edeten laatua

      • khfehgrhgewf

        "Gitzofrenia" on hyvä kaupunkikäytössä, mutta älä vie sitä maalle.
        Se voi likaantua ja tarvitset putkitongit jalkojen säätämiseen.
        Minulla on tuollainen.
        Onhan noita lisää: Manfrotto, Benro, Toyo, Benbo jne.
        Minun aikoinaan tuntemani vanhat mallit on nyt poissa.

        Oikeastaan merkillä ei ole väliä, mutta painolla ja jalkojen paksuudella on.
        Ohuet jalat väpättää kuin onkivavat, jos vähänkin tuulee ja kevyt kaatuu helposti. Muoviosia kannattaa myös välttää lukituksissa. Niillä on tapana murtua käytössä.
        Jalustan tukevuustarve riippuu myös käytettävissä olevista objektiiveista. Laajakulmia, tai normaali objektiiveja käyttävä selviää melko huterallakin, mutta teleet vaatii tukevuutta.


      • fokustiivinen

        Kannattaa ostaa niin painava kuin on järkevää kanniskella, metalli ja paino tekevät hyvän jalustan noin yleensä ottaen.


    • Ceksu

      Ostin aikanaan Benro A1690T BH0 kolmijalan jossa kuulapää ja kantolaukku mukana ja olen erittäin tyytyväinen. Tosin jalkojen lukot ovat kierrettävää mallia, vipumallisia olisi ehkä helpompi ja nopeampi käyttää. On ns. travel-malli (T) eli pituutta on kuljetusasennossa vain 40 cm mutta täydessä mitassa kameran etsin tulee kuitenkin juuri sopivalle korkeudelle eli 159 senttiin. Kuljetuslaukulla on mittaa 43 cm. Kantavuutta on 4 kg. Verkkokauppa.comissa näkyi olevan hintaan 130 € mutta toimitusajaksi oli ilmoitettu 25-27 päivää. Tästä uudempaa mallia (Benro A2690T BH1) näkyi olevan ainakin digitarvikkeessa (www.digitarvike.fi/jalustat) hintaan 170 €, eri asia onko oikeasti. Jos haluaa pieneen kokoon menevän kolmijalan jossa vipulukot niin samaisella sivulla on Benro IT25 IH1 hintaan 149 €. Tässä mallissa yhden jalan voi kiertää irti Monopodiksi, kätevää. Mutta jos nämä ovat liian hinnakkaita ja kriteerinä on että "Riittää kunhan jalusta pysyy paikallaan hiukan tuulisemmassakin säässä", niin varmasti halvempiakin löytyy. Käytettynäkin saattaa hyvän löytää. Itse pidän kuitenkin tärkeimpänä asiana sitä että jalusta menee pieneen tilaan, on tukeva (eli vältä jalkoja jossa keskiputkesta lähtee tuet jalkoihin, niissä on klapia joka suuntaan) ja kantavuutta ainakin 4 kg. Enkä menisi jalustassa säästelemään koska se on elinikäinen, siis hyvä sellainen eli kuten alussa mainittu, toki muilta valmistajilta löytynee samankaltaisia.

    • Canonisti_minäkin

      No oleellinen tuossa tulikin. Hyvää ja halpaa jalustaa ei ole olemassa. Halvemmalla jalustan saa, jos sen ostaa käytettynä.

      Jos ollaan ihan tarkkoja, niin jalustan pitää olla sekä tukeva että sen pitää absorboida tehokkaasti tärinöitä. Tuollainen ei ole välttämättä helposti kujetettava, joten jalusta on aina kompromissi.

      Kaluston painokin vaikuttaa. On ihan eri asia hakea hyvää jalustaa peilittömälle pikkujärkkärille kuin keskarille.

      • Tärinätauti

        Löytyykö sinun käyttämästäsi jalustasta moniulotteista tärinänvaimenusta? Minun käyttämässäni välineistössä se löytyy kamerasta..


      • Canonisti_minäkin
        Tärinätauti kirjoitti:

        Löytyykö sinun käyttämästäsi jalustasta moniulotteista tärinänvaimenusta? Minun käyttämässäni välineistössä se löytyy kamerasta..

        Olethan tietoinen, että erilaiset kuvanvatkaimet huonontavat kuvanlaatua, kun kamera on jalustalla.


      • Canonisti_minäkin
        Tärinätauti kirjoitti:

        Löytyykö sinun käyttämästäsi jalustasta moniulotteista tärinänvaimenusta? Minun käyttämässäni välineistössä se löytyy kamerasta..

        Hiilikuitu absorboi tärinää alumiinia paremmin. Kun isot brittiläiset ja amerikkalaiset valokuvauslehdet tekevät testejä, ne mittaavat myös tämän ominaisuuden. Mittalaitteet ovat ilmeisesti sen verran kalliita, etten ole nähnyt niitä käytettävän täällä julkaistuissa testeissä.


      • Sigmatyyppi
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Hiilikuitu absorboi tärinää alumiinia paremmin. Kun isot brittiläiset ja amerikkalaiset valokuvauslehdet tekevät testejä, ne mittaavat myös tämän ominaisuuden. Mittalaitteet ovat ilmeisesti sen verran kalliita, etten ole nähnyt niitä käytettävän täällä julkaistuissa testeissä.

        Toisaalta hiilikuitu on niin kevyttä että tarvitsee lisäpainon jotta jalusta olisi tukevammin maassa. Minulla oli Manfrotton hirviöjalusta joka on alumiininen (MT 161 MK2) ja painaa lähes yhdeksän kiloa. Vaihdoin sen Manfrotton hiilikuituiseen huippumalliin (MT057C4), mutta täytyy sanoa että heppoinen se on tuon vanhan jytkyn rinnalla. Se on niin kevyt ja hontelo (3.5 kg) että melkein harmittaa vaihto. Mutta on ajateltava että toisaalta tällä vanhallakaan jättimallilla ei sen terävämpiä kuvia saa (putki aina heiluu kameraa käsiteltäessä, oli jalusta millainen tahansa) ja onhan se yli puolta keveämpi kannettaessa (siinä saakin olla keveyttä). Kun olin tottunut tuollaiseen monsteriin, puolta kevyempi tuntuu ja onkin huterampi. Ihan tyytyväinen kuitenkin olen että vaihdoin, tällä hetkellä ainakin.


      • Sigmatyyppi
        Sigmatyyppi kirjoitti:

        Toisaalta hiilikuitu on niin kevyttä että tarvitsee lisäpainon jotta jalusta olisi tukevammin maassa. Minulla oli Manfrotton hirviöjalusta joka on alumiininen (MT 161 MK2) ja painaa lähes yhdeksän kiloa. Vaihdoin sen Manfrotton hiilikuituiseen huippumalliin (MT057C4), mutta täytyy sanoa että heppoinen se on tuon vanhan jytkyn rinnalla. Se on niin kevyt ja hontelo (3.5 kg) että melkein harmittaa vaihto. Mutta on ajateltava että toisaalta tällä vanhallakaan jättimallilla ei sen terävämpiä kuvia saa (putki aina heiluu kameraa käsiteltäessä, oli jalusta millainen tahansa) ja onhan se yli puolta keveämpi kannettaessa (siinä saakin olla keveyttä). Kun olin tottunut tuollaiseen monsteriin, puolta kevyempi tuntuu ja onkin huterampi. Ihan tyytyväinen kuitenkin olen että vaihdoin, tällä hetkellä ainakin.

        Jos mieleni tekee vaihtaa vielä samaan malliin takaisin, niin sitä jättistä vielä saa vaikka ikää mallilla on parisenkymmentä vuotta ainakin. Ja mitä parasta, sen hinta on n. 250 halvempi kuin hiilikuidun. Myönnän että nämä joista puhuin, eivät ole aloittajan jalustoja, mutta Manfrottolla on hyviä aloittajan jalustoja. Keveitä ja kalliimpia eli muutaman satasen, ja sitten alumiinisia huomattavasti halvempia mutta vähän painavampia. Digitarvikkeelta voi katsella niitä.

        http://www.digitarvike.fi/jalustat_ja_tarvikkeet


      • Sigmatyyppi
        Sigmatyyppi kirjoitti:

        Jos mieleni tekee vaihtaa vielä samaan malliin takaisin, niin sitä jättistä vielä saa vaikka ikää mallilla on parisenkymmentä vuotta ainakin. Ja mitä parasta, sen hinta on n. 250 halvempi kuin hiilikuidun. Myönnän että nämä joista puhuin, eivät ole aloittajan jalustoja, mutta Manfrottolla on hyviä aloittajan jalustoja. Keveitä ja kalliimpia eli muutaman satasen, ja sitten alumiinisia huomattavasti halvempia mutta vähän painavampia. Digitarvikkeelta voi katsella niitä.

        http://www.digitarvike.fi/jalustat_ja_tarvikkeet

        Korjaan: Hintaero näillä joista puhuin on 200 euroa eikä 250.


      • Sigmatyyppi
        Sigmatyyppi kirjoitti:

        Korjaan: Hintaero näillä joista puhuin on 200 euroa eikä 250.

        Vaikka mainostavat tuota Manfrotton parasta hiilikuituista parhaaksi jalustaksi mitä rahalla saa, se oli jonkinasteinen pettymys minulle. Olin näet tottunut niin järeään peliin että shokki oli jonkunlainen kun sain tuon hiilikuidun (hyvä jalka se silti on, enkä aio sitä vaihtaa nyt mihinkään). Kun jalustan jalat laittaa mahdollisimman haralle ja pitkään asentoon, niin painava (Sigma 150-600) putki kameroineen hytkyy siinä kuin mikäkin. Eipä juuri hytkynyt sillä vanhalla jätillä koska siinä on ylimääräiset tukivarret kussakin jalassa. Tämä tästä aiheesta.


    • kestävää

      Kannattaa ostaa kerralla hyvä niin ei tarvitse jatkuvasti ostaa uusia.
      Mulla on ollut n. 25 vuotta kovassa käytössä Slik 700 Pro, toimii edelleen kuin uusi.
      Kuulapäänä on nyt Vanguard GH-300T, mielestäni ylivoimaisesti kätevin kuulapää (mm kamera voi laukaista kuulapään ”liipasimesta”.

      • CarbonFiber

        Itsellä Slik 400 ja mielestäni siinäkin hinta/laatu on todella kohdallaan. 700-satasta en ole käyttänyt mutta pelkkää plussaa on kuulunut.


    • kestävää

      Jos kuvaat myös videoita niin yksi hyvä vaihtoehto olisi:
      Magnus VT-4000 Tripod System with Fluid Head
      Noita on myyty tarjouksissa

    • EsaKivivuori

      Halvalla ei saa hyvää, mutta hintahaitarissa 150-250€ löytyy melkoinen määrä hyvin käyttökelpoisia malleja. Erot sinänsä pieniä. Se, minkälaisen pään (kino-, kuula- tai yhdistelmäpään) on suuri merkitys. Yksi mun suosikeista on saksalainen puujalusta Berlebach.

    • Jalustaa_vailla

      Täällä olisi ensimmäinen jalusta hankinnan kohteena ja yritän pysyä noin 100 euron luokassa, ylärajana pidetään 150e kuulapään kanssa. Tämänhetkiset vaihtoehdot ovat Fotopro C5I ja Sirui T-005.
      Kamerat ovat alle kilon painoinen järkkärikokoinen superzoom, sekä taskuun mahtuva superzoom.
      Jalustan tulisi kulkea helposti mukana, repussa mahdollisesti, ja olla niin tukeva kuin tuolla rahalla saa.
      Jalustojen mukana tuleville kuulapäille kohdistuu myös paljon mielenkiintoa. Ovatko millaisia käytössä?
      Suosituksia otetaan vastaan, sekä kokemuksia näistä omista mahdollisista vaihtoehdoistani.
      Ostan myös hyväkuntoisen käytetyn jos joku haluaa luopua omastaan.

      • Canonisti_minäkin

        Siruin laadusta on vain hyvää sanottavaa. Oma jalustani on tosin eri mallia, joten juuri tuon mallin käytettävyydestä en tiedä.


    • GitzoFrenia

      Gitzoa on tullut raahattua ympäri tätä palloa, mutta ei sen kauempana. Ja se toimii myös siellä maastossa, vaikka joku toisin väittikin. Kuulapäänä RRS BH-55, joka on myöskin toiminut moitteetta.

    • kuvaushullu

      Tori.fi on aika nopea ja hyvä paikka sopia kaupoista. Vanhan jalustan saa luonnollisesti edulliseen hintaan. Kunnon uudesta saa maksaa liki 200 euroa.

      • KunnollinenJalusta

        Hyvälaatuinen jalusta maksaa yli 500€. Ja kuulapää saman verran.


      • Canonisti_minäkin
        KunnollinenJalusta kirjoitti:

        Hyvälaatuinen jalusta maksaa yli 500€. Ja kuulapää saman verran.

        Kyllä, mutta halvemmallakin tulee harrastaja toimeen. Mitään muovista pilipalirimpulaa ei kuitenkaan kannata ostaa. Olen nähnyt, miten 5D kierii rantakalliolla, kun alle satasen jalusta petti.


      • 2_koipea_vähemmän

        Jep, halpisrimpulat pitää jättää kauppaan. Ei välttämättä kamera tipu, mutta sekin veetuttaa, kun kinopään lukitukset on niin löysät, ettei pysty/potrettikuvia pysty ottamaan ja painavammat objektiivit kanssa "sukeltaa" heti kun päästää kamerasta irti.

        Ylipäätään vaikea kysymys. Iso & tukeva jalusta jää helposti kotiin. No, vaihdetaan helpommin mukana kulkevaksi hiilikuitumalliksi, jossa on 4-osaiset jalat (=menee pienempään nippuun) ... mutta tukevuus kärsii, esim. kevyen kameran kanssa tuuli riepottelee jalustaa pahasti.

        Onko ylipäätään järkeä kantaa kolmijalkaa mukana? Jos ei nääs ole tarvetta piiiitkille valotusajoille (tähtikuvaus ym.), yksijalka eli monopod on yleensä riittävä. Hirmuisesti nopeampi virittää kuvauskuntoon kuin etenkin kinopäällä varustettu kolmijalka, kevyt, halpa, Tosin videokuvaukseen tämä ei sitten sovikaan, vaan tarvitaan miel se kinopää, joka puolestaan vaatii, että jalusta viritellään tasan takkaan vaateriin = hidasta.


      • Gitzottaa
        2_koipea_vähemmän kirjoitti:

        Jep, halpisrimpulat pitää jättää kauppaan. Ei välttämättä kamera tipu, mutta sekin veetuttaa, kun kinopään lukitukset on niin löysät, ettei pysty/potrettikuvia pysty ottamaan ja painavammat objektiivit kanssa "sukeltaa" heti kun päästää kamerasta irti.

        Ylipäätään vaikea kysymys. Iso & tukeva jalusta jää helposti kotiin. No, vaihdetaan helpommin mukana kulkevaksi hiilikuitumalliksi, jossa on 4-osaiset jalat (=menee pienempään nippuun) ... mutta tukevuus kärsii, esim. kevyen kameran kanssa tuuli riepottelee jalustaa pahasti.

        Onko ylipäätään järkeä kantaa kolmijalkaa mukana? Jos ei nääs ole tarvetta piiiitkille valotusajoille (tähtikuvaus ym.), yksijalka eli monopod on yleensä riittävä. Hirmuisesti nopeampi virittää kuvauskuntoon kuin etenkin kinopäällä varustettu kolmijalka, kevyt, halpa, Tosin videokuvaukseen tämä ei sitten sovikaan, vaan tarvitaan miel se kinopää, joka puolestaan vaatii, että jalusta viritellään tasan takkaan vaateriin = hidasta.

        Jos jalustan virittely tuntuu hitaalta, laita Gitzon levelling sarjan kolmikoipi:
        http://www.gitzo.com/tripods-leveling

        Sen suoristaa vaateriin muutamassa sekunnissa.
        Itsellä on tuollainen ollut jo vuosia RRS BH-55 kuulapään ja järkkärin alla. Mutta toimii varmasti myös kinopään kanssa.


    • Canonisti_minäkin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe