Taisteluhävittäjä jota tehtiin satoja tuhansia. Suomessa tätä konetyyppiä ei harmin paikka entisöity lentäväksi asti. Lienekkö siitä että sen lentäjiä ei juurikaan ole. Toien syy on että niillä ei haluta päristellä. Messershmit - lentokone oli kuitenkin tärkein päivähävittäjä joka puolusti tehokkaasti Suomea toisessa maailmansodassa. Tehokkuus perustui Messrschmitin moottorin vääntöön. Kanpaakselin liitos mäntiin oli erillainen kuin aempien kodenden akselin keskipakoisvoima suhteessa työntyvoimaan. Se määrää ei Venäläiset eivät osanneet arvata heidät yllätettiin. Eikä suotta Suomi vei Venäjä vikisi Messerschmitin otteessa. Oli ilmiselvä asia että ilmaherruus on ja pysyy Suomella vielä tänäkin päivänä.
Messerschmit
32
116
Vastaukset
- P49A
"Taisteluhävittäjä jota tehtiin satoja tuhansia"
Väärin. Valmistusmäärä (Bf 109-mallia ja sen eri variaatioita siis, jota ilmeisesti tarkoitat) oli lähteestä riippuen 33000 - 36000 kpl.
"Messershmit - lentokone oli kuitenkin tärkein päivähävittäjä joka puolusti tehokkaasti Suomea toisessa maailmansodassa."
Vähintään yhtä tärkeitä olivat Brewster Buffalo ja Morane-Saulnier.
"Tehokkuus perustui Messrschmitin moottorin vääntöön."
Eiköhän kyse ollut kokonaisuudesta eikä pelkästään moottorin ominaisuuksista.
"ei Venäläiset eivät osanneet arvata heidät yllätettiin"
Yllätys, jos sellaista Bf-109:n suhteen koskaan tapahtui, tapahtui jo Espanjan sisällissodassa, jossa Mersut ensi kertaa olivat tositoimessa. Vastapuolen Polikarpovit jäivät kakkosiksi. Suomea vastaan sodittaessa siellä kyllä jo tiedettiin Me-109. - 6huu6yy
Montakos suomalaista ässää lensi noilla natsivehkeillä?
- Bf-109G6
Sodassa lennetään sillä kalustolla, jota on tarjolla! Venäläiset kun lensivät kommunistivehkeillä!
Sodan lopussa miltei kaikki parhaat suomalaisässät käyttivät mersua ja niillä saavutettiin merkittävä määrä ilmavoittoja! - natsivehkeet
Bf-109G6 kirjoitti:
Sodassa lennetään sillä kalustolla, jota on tarjolla! Venäläiset kun lensivät kommunistivehkeillä!
Sodan lopussa miltei kaikki parhaat suomalaisässät käyttivät mersua ja niillä saavutettiin merkittävä määrä ilmavoittoja!No kerros nyt moniko suomalaisässää muistetaan natsivehkeillä tehdyistä pudotuksista. Taisi tulla brewstereilla paaaljon isommat pudotusluvut. Kalustoahan nyt ei tietenkään voitu saada liittoutuneilta ( ml. Neuvostoliitto) kun Suomi taisteli akselivaltojen puolella ja osallistui Barbarossaan.
- Komuvehkeet
Voit tutkia asiaa itse hankkimalla esim Aviation Shopista kirjan, jossa esitellään JOKAINEN ilmavoittoja saanut suomalainen.
Mersuilla saatiin todella merkittävä (ellei ratkaiseva) määrä ilmavoittoja kun huomioi sen, että konetyyppi oli käytössä taistelutoimissa vain lyhyen ajan Suomen ilmavoimissa (kesä 1943 - syyskuu 1944). Se oli pitkäastä aikaa tasavertainen kone vastustajaan nähden. Suomalaisten taito oli toista luokkaa kuin vastapuolella.
Suurin määrä ilmavoittoja oli lentomestari Eino Ilmari Juutilaisella, joka saavutti niitä kahdessa sodassa 94 kpl. Hän ei saanut kertaakaan koneeseensa osumia vihollishävittäjältä! - hyvinpärjäsnatsivehkeet
natsivehkeet kirjoitti:
No kerros nyt moniko suomalaisässää muistetaan natsivehkeillä tehdyistä pudotuksista. Taisi tulla brewstereilla paaaljon isommat pudotusluvut. Kalustoahan nyt ei tietenkään voitu saada liittoutuneilta ( ml. Neuvostoliitto) kun Suomi taisteli akselivaltojen puolella ja osallistui Barbarossaan.
Brewsterit ai aivan pärjänneet pudotustilastoissa mersuille, mutta hienosti nekin hoiti hommansa. Mersut loistivat kesän -44 taisteluissa, joissa ne pudottivat yli 400 neukkua, menettäen ilmataisteluissa reilu 10 konetta, eli melkonen suoritus natsivehkeiltä ja ihan kiva tapposuhde. Vastassa kuitenkin vähintään yhtä hyvä kalusto ja hyvin koulutetut ja motivoituneet kuskit pääsääntöisesti. Millaisia ajatuksia tämä herättää nimimerkissä "natsivehkeet"? Varmaan se närkästyttää ja hyvä niin :) Jannusta kyllä huomaa, että faktat ei oikein ole kiinnostaneet, aatteenpalolla vaan pakko yrittää pärjätä.
- Vanhentuneita
"Taisi tulla brewstereilla paaaljon isommat pudotusluvut."
Brewsterit olivat jo hitaita ja vanhanaikaisia jatkosodan lopulla mutta sodan alussa ne olivat vielä aivan käyttökelpoisia.
- kanpaakseli
"Kanpaakselin liitos mäntiin oli erillainen kuin aempien kodenden akselin keskipakoisvoima suhteessa työntyvoimaan. "
Idiootin höpinöitä... - kampiperäakseli
Taitaa aloittajalla olla kampiakseli omassa pakoputkessaan,ettei ilmat karkais pihalle.
- Bror-Erik
Messershmitt alkoi sodan edetessä olla vaikeuksissa modernimpien venäläisten
hävittäjäjien ja jopa ns. maatalouskoneiden l. maataistelukoneiden kanssa jotka
lopulta ottivat ilmaherruuden suvereenisti.Mersu vanheni vastustajaan nähden.
Lisäksi bf-9:ssä oli valuvikoja;huono näkyvyys ohjaamosta ja liian kapea-alai-
siksi suunnitellut laskutelineet jotka tekivät laskeutumisen vaikeaksi ja aikaan-
saattivat moniaita onnettomuuksia juur laskussa.Muuten hyvä kone kyllä!- Ihan-pötyä
Mersu pysyi kelvollisena vehkeenä sodan loppuun asti, vaikka alkoi olla teknisesti vanhahtava. Il-2 oli sille pelkkä maalikone, mutta parhaat venäläiskoneet ja ohjaajat kovia vastustajia.
Mersu oli aseistukseltaan huomattavasti BW:a tehokkaampi, joten pudotusluvut olivat suhteessa suuremmat. Toisaalta kesällä .44 taisteltiin lähes aina suurta ylivoimaa vastaan.
- jrurur
Suomen irtiotto jo tiedostettiin ja paljon lähetettiin jo ehtoopuolella olevaa kalustoa eikä oikein työkalujakaan tullut mukaan.Pätevät mekaanikot kunnostivat romutus kuntoista kalustoa Saksan käyttötuntien mukaan.Voi vain arvata että vanhentunut Stuka laivue tuli Suomeen juuri ehkä senkin takia että länsirintamalla olisi hetkessä tuhoutunut.
- sanonvaan
Saksa hävisi koneiden määrässä, ei niinkään laadussa.
- MeRSUT-OLIVAT
tuliteriä suoraan tehtaalta. Samoin JU-88:t.
Käytettyinä saatiin lahjaksi 15 Dornier-pommittajaa.
Samoin sotasaalisvehkeet, kuten Morane-hävittäjät olivat kunnostuksen tarpeessa. - eituliteriä
MeRSUT-OLIVAT kirjoitti:
tuliteriä suoraan tehtaalta. Samoin JU-88:t.
Käytettyinä saatiin lahjaksi 15 Dornier-pommittajaa.
Samoin sotasaalisvehkeet, kuten Morane-hävittäjät olivat kunnostuksen tarpeessa.Kyllä ainakin osa oli käytettyjä, en usko että muistan väärin. Kuvissa voi nähdä tänne lennettyjä koneita, joissa yhä germaanien tunnukset, ja kuluneen näköisiä muutenkin.
- EI-OLLUT
eituliteriä kirjoitti:
Kyllä ainakin osa oli käytettyjä, en usko että muistan väärin. Kuvissa voi nähdä tänne lennettyjä koneita, joissa yhä germaanien tunnukset, ja kuluneen näköisiä muutenkin.
Mersuissa käytettyjä.
Ne haettiin tehtaan kentältä. Tietenkin niissä oli Saksan tunnukset.
Aina ei ehditty uusia maalata, kun oli kiire taivaalle - eriävämielipide
EI-OLLUT kirjoitti:
Mersuissa käytettyjä.
Ne haettiin tehtaan kentältä. Tietenkin niissä oli Saksan tunnukset.
Aina ei ehditty uusia maalata, kun oli kiire taivaallehttp://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ilmavoimien_hävittäjähankinnat
Tuolla sanotaan: "30 koneen laivueeseen kuului 16 uutta ja 14 käytettyä mutta korjattua Messerschmitt Bf 109G-2:ta."
Muutenkin ihmetyttää, että jos vielä heinäkuussa -44 taidettiin saada G2:a, niin eikö niiden valmistus ollut jo loppunut tuolloin?
- mnmmnmnmnm
Focke-Wulf Fw 190 oli rautaa!
- hhhhgghhg
Focke Wulf 190 AWESOME SOUND !!!
https://www.youtube.com/watch?v=QkWnHma45fk
Messerschmitt BF 109G-6
https://www.youtube.com/watch?v=dO9mEv5Ve54 - Bror-Erik
Oikeastaan FW-190 oli parempi kuin Messeri 109
- SuuriApu
Makuasia. FW-190 oli työläämpi valmistaa eikä niitä ollut Saksalla koskaan tarpeeksi. Suomi sai Saksalta puolentoista vuoden aikana n. 150 kpl Bf-109G2 ja G6-hävittäjää!
Sodan lopussa se oli yli 150 km/h nopeampi kuin vanhentunut Brewster! - EiSaanut
"Suomi sai Saksalta puolentoista vuoden aikana n. 150 kpl Bf-109G2 ja G6-hävittäjää!"
Ei saanut vaan osti koneet Saksalta! - MahtoikoMaksaa
Niin? Mahtoiko koskaan maksaa niistä mitään? Tai sen paremmin 50 kpl:eesta Sturm-rynnäkkötykkejä?
Natsi-Saksa halusi omista syistään meitä auttaa ja se apu taisi olla liki ratkaisevaa! Ilman sitä Suomessa olisi paras hävittäjä ollut yhä Brewster, Morane ja P-35, jotk ei saaneet kiinni enää edes neukkujen pommikoneita! - MaksettuOn
"Mahtoiko koskaan maksaa niistä mitään?"
Kyllä maksoi!
Vain pieni osa Suomen Saksasta suorittamien aseiden jäljellä olevasta aseostovelasta pystyttiin suorittamaan molemminpuolisella kuittauksella, loput maksettiin rauhansopimuksen mukaan Neuvostoliitolle.
Samoin Suomen Saksassa olevat saatavat (muistaakseni 1,5 mrd mk) menivät NL:lle, koska NL ei niitä tunnustanut.
- spacemann
Kyllä Jenkkien aseet on sentään maailman parhaita ja miksei olis,saavathan ne tekniikkansa meitä valovuosia edellä olevilta ufoilta.
- Yankeesrulez
Jenkit pystyy pierasemaan kumoon kansan ku kansan,mutta rauhaa ne ei oikein pysty voittamaan,etenkään tuolla lähi-idän suunnala.
Ne nähdään vähän semmosina Mc Donalds/Coca Cola vapauttajina. - Bror-Erik
Yankeesrulez kirjoitti:
Jenkit pystyy pierasemaan kumoon kansan ku kansan,mutta rauhaa ne ei oikein pysty voittamaan,etenkään tuolla lähi-idän suunnala.
Ne nähdään vähän semmosina Mc Donalds/Coca Cola vapauttajina.No ei ne sentään kansoja kaatamaan kykene vasiten kun nykyään jo tunnetaan
nämä jenkkien taloussodat ja osataan suhtautua uusimperialistisiin `vapautus-
soltaatteihin`tuomitsevasti.-Jenkki on jenkki vaikka upporasvassa paistaisi!
Päältä punakan rapea mutta ine täyttä haisevaa suolenmutkaa :)
- BupinIhanne
Sen sijan Bupille kelpa mainiosti venäläinen Ukrainan "vapaaehtoinen", joka on silkkoa sisältä vaikka voissa paistais! Venäjä ei piittaa, jos musikka kaatuu ja jos jää vangiksi ei äijä kuulu kenellekään!
- tupolevputolevi
Avaus ja puolet sen vastauksista on yhden ja saman dementikon höpinää.
- Ylijäämätavaraa_riitti
Keväällä 1944 Saksan nestemäisten polttoaineiden tuotannosta pommitettiin suurin osa pois pelistä ihan pysyvästi. Eräs Saksan tappion perussyy kuuluukin: EI ollut bensiiniä.
Pitää muistaa, että Saksan panssarit ja pääosin muukin kalusto kulki bensiinillä, aivan kuten jenkeillä ja briteilläkin. Vain NL:n panssarit käytti dieseliä. Toki osa Saksan käyttämistä kuorma-autoista käytti diesel -moottoreita, olihan se saksalainen keksintö.
Saksan ase- ja sotataloustuotanto nostettiin kesällä 1944 huippuunsa, sillä vasta tuolloin oli suoritettu täysmobilisaatio. Panssareita sekä lentokoneita valmistui ennätysvauhtia. "Tammikuussa 1944 Saksa tuotti 1759 hävittäjäkonetta - syyskuussa samana vuonna 4314 kpl.", (Valtonen s.16-17) Saksan polttoainepula aiheutti sen, että lentokoneita riitti JOPA pienelle Suomellekin annettavaksi. Suomessa oli näet aika isot polttoainevarastot.
Suomen Lapissa olleilla Saksan joukoilla oli varmaankin noin puolen vuoden varastot kaikkea sotamateriaalia, myös bensiiniä. Pitää muistaa kuinka kesän 1944 torjuntataisteluiden aikana osasto Kuhlmayn Focke-Wulf -koneiden korkeaoktaaninen, (C3 eli 93 -oktaaninen), polttoainehuolto saatiin Saksan Lapin joukoilta. Aluksi sitä tuotiin Immolaan Nurmoilasta ja Äänislinnasta, jonne sitä oli varastoitu Saksan Ju 188 kaukotiedustelukoneita varten. (Valtonen s. 108)
"16.6.1944 ilmoitti yhteysupseeri majuri Pauli Ervi Saksasta, että Suomen vientiin on vapautettu mm. 242 kpl BF 109 -koneita sekä 180 moottoria edellämainittuihin." (Valtonen s. 16-17)
Vuoden 1944 kevään pommitusten jälkeen Saksan polttoainetuotanto romahti 5%:n tasolle siitä, mitä se oli huhtikuun 1944 tasosta eli parhaimmillaan. Saksalaisilla ei ollut polttoainetta edes koelentoihin. (Valtonen s. 16-17)
Lähteenä: Valtonen, Hannu: Lento-osasto Kuhlmey: Saksan Luftwaffe Suomen tukena kesällä 1944. Tikkakoski: Keski-Suomen ilmailumuseo, 1991. ISBN 951-95688-1-6.
Tilanne oli lentokoneiden osalta niin hyvä, että Suomessa oli sodan loputtua NL:a vastaan syksyllä 1944 102 kpl lentokuntoista Me 109 konetta.
Lentokonetilannne oli tällainen Suomen ilmasodan pikkujättiläisen mukaan, (s. 388).
Samoin oli muunkin sotamateriaalin laita, sillä Suomen armeija oli vahvimmillaan syksyllä 1944 ja sillä oli materiaalia, aseita ja ammuksia puolen vuoden täysimittaista sotaa varten. (lähteenä Suomen sota 1941-1945, osa 11, Sotatalous)
Suomen sota 1941-1945. 11. osa: Sotatalous / E. O. Tirronen /toimittanut Sotatieteen laitoksen sotahistorian toimisto. Porvoo: WSOY, 1975
Saksan asetuotantoluvuista saa jonkinlaisen käsityksen tuolta:
Statistics, numbers and losses
http://www.feldgrau.com/stats.html
Production Stats on German AFVs 1938-1945
http://www.feldgrau.com/afvstats.html
Production Stats on German Tube-fired Weapons 1939-1945
http://www.feldgrau.com/weaprod.html
---
Tuosta synteettisten Fisher-Tropsch -menetelmällä toimivien tuotantolaitosten tuhosta alkoi raju alamäki ja se oli Saksan tuhon eräs tärkein yksittäinen syy.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fischer%E2 ... telm%C3%A4
Menetelmä keksittiin Saksassa 1920-luvulla nestemäisten polttoaineiden tuottamiseksi. Saksalla oli paljon hiiltä, mutta vain vähän öljyä. Saksa ja Japani käyttivät menetelmää toisen maailmansodan aikana vaihtoehtoisten polttoaineiden tuottamiseen. Saksan vuosittainen synteettisen polttoaineen tuotanto saavutti yli 124 000 barrelia päivässä eli noin 6,5 miljoonaa tonnia vuoden 1944 alussa.
Sodan loppupuolella koko Saksan teollisuus valjastettiin sotatarviketuotantoon. Sodan alkaessa näin ei vielä ollut, mutta kun huomattiin, ettei sodan loppu olekaan pikainen, niin Speerin johtamana sotatarviketuotanto nostettiin ennennäkemättömiin lukemiin ja vuoden 1944 syksyllä Saksan sotatarviketuotanto oli maksimissaan.
Koko Saksan sota lässähti keväällä 1944 kivihiilestä valmistettavan polttoainetuotannon tuhoutumiseen massiivisissa pommituksissa. Tuotanto romahti 5%:iin suurimmasta määrästään ja ei tainnut enää nousta lähellekään riittävää määrää. Eipä siis ihme, että Saksalta riitti lentokoneita Suomellekin annettavaksi... Suomella oli isot polttoainevarastot jotka olisi riittäneet ainakin puolen vuoden täysimittaiseet sotaan. Sama koski aseita ja ammuksiakin.
Lapissa saksalaisilla oli vuoden varastot. - Moottoritekniikkaa_
Saksalaisten moottoreiden todellinen valtti oli mekaaninen polttoaineen ruiskutus ja tämä mahdollisti lentämisen missä tahansa asennossa, vaikka ylösalaisinkin. Samoin polttoaineen kulutus oli optimaallinen. Toinen Jumo- ja DB-moottoreiden etu oli kuivasumppu voitelujärjestelmä, joka myöskin osaltaan mahdollisti vapaan lentoasennon. Englantilaisten moottorit oli sodan alussa enimmäkseen kaasutinmoottoreita.
Moottoritehojen kasvaessa ja potkureiden halkaisijoiden suurentuessa lisättiin lapojen määriä ja koska potkurin pyörintänopus ei saanut ylittää kärkien osalta äänennopeutta kavitoinnin takia, käytettiin alennusvahdetta. Tämä mahdollisti samalla moottorin läpi ampuvan tykin käytön. Olihan rivimoottorit DB ja Jumo alaspäin käännettyjä V-moottoreita.
Ketjun aloittaja ei ymmärrä moottoreista sen enempää kuin sika tuulimyllystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?
Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot5833868Muuttaisiko viesti mitään
Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j483318- 382791
Valpuri Nykänen elokapina
Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.662749Oon vähän ihastunut suhun nainen
Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)192134- 322081
Se että tavattiin
Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni121967- 291855
Oot pala mun sielua
Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my171800Hei T........
Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu471749