Passikuvan rajaus- ja kohdistamisohjelma?

valokuvapalvelija

Nykyään kun passikuvalle on kohtuullisen tiukat rajaus- ja kohdistamisohjeet tuli mieleen että onko jollain tiedossa ohjelmaa millä voisi tehdä passikuvasapluunan olemassa olevan kuvan "päälle"? Jolloin ko. homma olisi hiukan helpompaa kuin nyt. Tarkoitukseen pitäisi olla kuvan kehykset ja pään kohdistusviivat jotta pää olisi oikeassa kohdassa ja ohjeen mukaisessa kokoluokassa.

Lupahallinnon valokuvapalvelimen sapluunaa voi käyttää vasta sitten kun kuvan pitäisi olla jo valmis. Ja siihen pitää kirjautua ennen sapluunan käyttöä ja kirjautuminen vanhenee kohtuullisen nopeasti niin että välillä ei ehdi sovitella uutta kuvaa jos ensimmäinen ei osukaan kohdalleen. :(

Pari kuvaa olen Lupahallinnon valokuvapalvelimelle lähettänyt ja molemmat meni tarkastuksessa läpi mutta liian monta kertaa joutui mallaamaan naamaa kohdalleen. Itse asiassa parisen kymmentä kertaa per kuva. Ja silti kuvan tarkastaja oli editoinut vielä naamoja kohdalleen.

Ohjelmanhan ei tarvi oikeastaan paljoakaan osata koska digi-meikkaamista ei sallita. Ainoastaan siis kuvan rajaus-, kohdistus- ja pikseleiden vähennys kokoon 500 * 653px.

25

8980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 920

      Photoshopilla teen, ja lupahallinnon "passikuvauskurssilla" annettiin rajausta helpottava kuvapohja.
      Näppärä tekijä rustaa semmosen helposti itsekkin.

      • valokuvapalvelija

        Lupahallinnon valokuvapalvelimen web-sivuilla oli kyllä piirtoheitin kalvolle tulostettava Apuviivat-kuva : .psd .gif .jpg .png -formaateissa mutta vaikka minulla oli tuo apuviivat erillisellä kalvolla siitä huolimatta ei ollut ihan helppoa saada omaa pärstä-kuvaa kohdalleen. Homma olisi kerralla kohdallaan jos ne apuviivat saisi skaalattua samalla työkalulla passikuvan päälle ja rajaus tulisi siinä samalla. Sen jälkeen voi tehdä myös resoluution pudotuksen vaadittuun kokoon.

        Kuvan rajauksen ja pikseleiden vähennyksen kokoon 500 * 653px tein itseasiassa kuvien katseluohjelmalla missä ne toiminnallisuudet oli mukana.


      • fpksdojgk
        valokuvapalvelija kirjoitti:

        Lupahallinnon valokuvapalvelimen web-sivuilla oli kyllä piirtoheitin kalvolle tulostettava Apuviivat-kuva : .psd .gif .jpg .png -formaateissa mutta vaikka minulla oli tuo apuviivat erillisellä kalvolla siitä huolimatta ei ollut ihan helppoa saada omaa pärstä-kuvaa kohdalleen. Homma olisi kerralla kohdallaan jos ne apuviivat saisi skaalattua samalla työkalulla passikuvan päälle ja rajaus tulisi siinä samalla. Sen jälkeen voi tehdä myös resoluution pudotuksen vaadittuun kokoon.

        Kuvan rajauksen ja pikseleiden vähennyksen kokoon 500 * 653px tein itseasiassa kuvien katseluohjelmalla missä ne toiminnallisuudet oli mukana.

        Saahan apuviivat helposti kuvan päälle, kun käytät maskissa gif tai png formaattia ja teet maskin pohjan läpinäkyväksi, ellei se noissa ohjekuvissa jo ole.


    • gimppaaja

      Tuohon tehtävään on monia tapoja. Varmasti jossakin kuvankäsittelyohjelmassa saa valintatyökaluun säädettyä apuviivat oikeille kohdille, mutta esim. GIMPissä ei ole niin monipuoliset ominaisuudet, siihen saa ainoastaan 3 tai 5 ruutua leveän jaottelun yms. Olen tosin itsekin lähempänä aloittelijaa kuvankäsittelyssä. Kaikenlaista lisäosaa GIMP:iin ilmeisesti saisi.

      Tekisin homman läpinäkyvän tason avulla. Eli luo ensin 653x500 px kuvatiedosto, jossa tarkkuus on passikuvan mukaisesti 13,9 px/mm ja taustaväriksi läpinäkyvä. (Saa tietenkin olla isompikin, kunhan mittasuhde on oikea.) Piirrä hyvin erottuvalla värillä siihen ohuet reunukset (GIMPissä valintatyökalun Border-toiminto fill). Sitten tietenkin piirrät pään korkeuden mukaisesti 4 vaakaviivaa ja keskittämistä varten 2 pystyviivaa. Viivat osuu helposti oikeille kohdille, kun laittaa päälle mm-asteikon ja vaikka lisäksi ristikonkin 2 mm välillä.

      Mielestäni otetun kuvan kirkkautta ja värejä ei kannata säätää mitenkään, jos kamera on automaattisesti sen tehnyt. Kalibroimattomalla näytöllä ja ilman kokemusta säädöt menee herkästi metsään. Harmaakortti on hyödyllinen apuväline, jos ei luota kameran automatiikkaan. Mitään suoristustakaan ei pitäisi tässä vaiheessa enää tehdä. Pään pitää olla suorassa jo kuvatessa ja kameran luonnollisesti myös.

      Kopioi sapluunakuva leikepöydälle ja sitten otettuun kuvaan uutena tasona. Siirrä se kasvojen päälle, jos ei jo ole. Skaalaa uutta tasoa isommaksi ja siirtele, kunnes sapluunan poikkiviivat osuvat päälaen ja leuan kohdalle ja keskitä se sivusuunnassa. GIMP on sen verran rajoittunut, että skaalaus ei onnistu hiirellä vetämällä eli pitää vähitellen säätää koko numeroina sopivaksi. Kroppaa sitten koko kuva sapluunan kokoiseksi. Poista sapluunataso ja tallenna kuva jpg:ksi. Sapluunakuva tietenkin tallennetaan erikseen myöhempää käyttöä varten.

      Jos on paksusti hiuksia ja ehkä partaakin lisäksi, niin leuan ja päälaen kohdan arviointi on jo siksikin ihan riittävän vaikeaa, joten ilman tuota sapluunaa on kyllä varmasti vaikeaa saada rajaus kerrasta kohdalleen, jos ei ole aiempaa kokemusta.

      • valokuvapalvelija

        Jos muistan oikein, niin kun tutustuin GIMP editoriin joku vuosi siitten niin se on hiukan poikkeava käyttölogiikaltaan eikä ole ihan perus-photo-shop tyylinen? Koska sitä joutuu erikseen opettelemaan niin en ole sitä käyttänyt.
        Ehkä minun täytyy se sitten seuraavan kerran opetella kun tarviin 5v:n päästä passiin taas kuvaa?


      • HbDxNtQT

      • gimppaaja
        HbDxNtQT kirjoitti:

        Täältä löytyy Gimppiin valmis pohja.
        http://www.gimp-suomi.org/oppaat/passikuvaohje/passikuvapohja.xcf
        Kannattaa lukea tekstiosakin.
        http://gimp-suomi.org/oppaat/Passikuva_-Gimpillä/

        Eipä tullut haettua valmista ohjetta ennen kuin kommenttini kirjoitin. Ikävä kyllä tuo linkkaamasi nettiohje on tarkoitettu passikuvien _tulostukseen_. Se ei sovellu lähettämiseen digikuvina. Aika vähän olen GIMP:llä tulostanut, kun en edes omista kunnon valokuvatulostinta. Epäilen kuitenkin, että onko tulostuskoon säätäminen muka niin vaikeaa, kuin ohjeessa annetaan ymmärtää. Itse tulostaisin kuvat maksimi- enkä minimitarkkuudella. Passikuvan tarkkuus paperilla on n. 353 ppi eli vähän parempi kuin 300 ppi. Mielestäni malliin on aika turhaa piirtää soikeita pään ääriviivoja, koska pään muoto vaihtelee huomattavasti. Tai ehkä voisin kaivaa jostain kuvani kaljuna ja piirtää ääriviivat siitä, jolloin päälaen täsmällinen paikka hiusten alla näkyisi. :)

        Passikuvia saa joistakin paikoista niin halvalla, että pelkästään omia kuvia varten ei kannata nähdä vaivaa opetella hommaa. Ks. esim. http://www.verkkokauppa.com/fi/product/7860/djfbx/Kuusi-EU-asetusten-mukaista-passikuvaa-myymalan-kameraosasto#product-history Erityinen etu itse tekemällä on passin tilaaminen kokonaan netin kautta. Mutta ainakin minulla jo valaistuksen säätäminen aiheuttaa sen verran päänvaivaa, että ehkä olisi parempi vaihtoehto hankkia kuvat paperilla ja skannata digimuotoon. Muistan tosin, että monesti aiemmin valokuvausliikkeessäkin kuvien laatu on ollut uskomattoman surkea.

        Tuli mieleen sellainenkin mahdollisuus, että jos ihmiset lähettävät kovin innokkaasti täysin ilman kokemusta kännykkäkameroilla napattuja selfie-kuviaan passikuviksi, niin kohta ne joutuvat rajoittamaan palvelun käytön vain rekisteröityneille valokuvaajille tms...


      • gimppaaja

        Aloin vielä ihmetellä Verkkokauppa.comin esimerkkikuvaa, kun ei ihan oikealta näyttänyt. Selvästikään kunnollista sapluunaa ei ole vaivauduttu käyttämään. Päälaen paikka on aivan rajan kohdalla ja leuan alla peräti 1,5 mm ylimääräistä... Aika noloa. Lisäksi tausta ei saisi olla puhkipoltettu 255-valkoinen. Kasvojen valaistus on sentään hyvin toteutettu.

        Olen sitä mieltä, että kun tarkat ohjeet on annettu, niin niitä pitäisi myös noudattaa ja selvästi toleranssin ulkopuolella olevat kuvat hylätä. Miksi valokuvaajalle kuuluvaa työtä pitäisi teettää viranomaisilla (eli veronmaksajien kustannuksella)? Eikä nämä ole mikään suomalaisia sääntöjä. Ohjeissa sanotaan: "Poliisin valokuvaohje perustuu EU-asetuksen mukaisesti kansainvälisiin standardeihin. Passien ja muiden matkustusasiakirjojen yleiset ominaisuudet määritellään YK:n alaisen Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO) asiakirjassa 9303 ja passikuvia koskevat yksityiskohtaiset vaatimukset annetaan ISO-standardissa 19794-5." Oikeasti standardissa on vaatimuksia ja suosituksia enemmänkin kuin tuolla poliisin sivuilla sanotaan. Poliisin sivuilla voitaisiin ainakin sanoa suoraan, että salamaa ei saa käyttää ilman isoa heijastuspintaa.

        Asiaan liittyen olen usein hämmästellyt ihmisten valitusta pysäköintikiekoista. Jos kerran on määrätty pysäköintikiekon malli, niin minkä helvetin takia ihmiset kuvittelevat, että se saa olla esim. erivärinen, kunhan saapumisaika erottuu.


      • kuvat.mielestäni.ok
        gimppaaja kirjoitti:

        Eipä tullut haettua valmista ohjetta ennen kuin kommenttini kirjoitin. Ikävä kyllä tuo linkkaamasi nettiohje on tarkoitettu passikuvien _tulostukseen_. Se ei sovellu lähettämiseen digikuvina. Aika vähän olen GIMP:llä tulostanut, kun en edes omista kunnon valokuvatulostinta. Epäilen kuitenkin, että onko tulostuskoon säätäminen muka niin vaikeaa, kuin ohjeessa annetaan ymmärtää. Itse tulostaisin kuvat maksimi- enkä minimitarkkuudella. Passikuvan tarkkuus paperilla on n. 353 ppi eli vähän parempi kuin 300 ppi. Mielestäni malliin on aika turhaa piirtää soikeita pään ääriviivoja, koska pään muoto vaihtelee huomattavasti. Tai ehkä voisin kaivaa jostain kuvani kaljuna ja piirtää ääriviivat siitä, jolloin päälaen täsmällinen paikka hiusten alla näkyisi. :)

        Passikuvia saa joistakin paikoista niin halvalla, että pelkästään omia kuvia varten ei kannata nähdä vaivaa opetella hommaa. Ks. esim. http://www.verkkokauppa.com/fi/product/7860/djfbx/Kuusi-EU-asetusten-mukaista-passikuvaa-myymalan-kameraosasto#product-history Erityinen etu itse tekemällä on passin tilaaminen kokonaan netin kautta. Mutta ainakin minulla jo valaistuksen säätäminen aiheuttaa sen verran päänvaivaa, että ehkä olisi parempi vaihtoehto hankkia kuvat paperilla ja skannata digimuotoon. Muistan tosin, että monesti aiemmin valokuvausliikkeessäkin kuvien laatu on ollut uskomattoman surkea.

        Tuli mieleen sellainenkin mahdollisuus, että jos ihmiset lähettävät kovin innokkaasti täysin ilman kokemusta kännykkäkameroilla napattuja selfie-kuviaan passikuviksi, niin kohta ne joutuvat rajoittamaan palvelun käytön vain rekisteröityneille valokuvaajille tms...

        "Aloin vielä ihmetellä Verkkokauppa.comin esimerkkikuvaa, kun ei ihan oikealta näyttänyt. Selvästikään kunnollista sapluunaa ei ole vaivauduttu käyttämään. Päälaen paikka on aivan rajan kohdalla ja leuan alla peräti 1,5 mm ylimääräistä... Aika noloa. "

        Näin vaivaa ja kokeilin, kyllä minun sapluunalla oli kuvat täysin ja tarkasti lailliset.

        https://www.lupakuvienvastaanotto.fi/FaceImageHelp/Measurements.aspx


      • Canonisti_minäkin
        gimppaaja kirjoitti:

        Aloin vielä ihmetellä Verkkokauppa.comin esimerkkikuvaa, kun ei ihan oikealta näyttänyt. Selvästikään kunnollista sapluunaa ei ole vaivauduttu käyttämään. Päälaen paikka on aivan rajan kohdalla ja leuan alla peräti 1,5 mm ylimääräistä... Aika noloa. Lisäksi tausta ei saisi olla puhkipoltettu 255-valkoinen. Kasvojen valaistus on sentään hyvin toteutettu.

        Olen sitä mieltä, että kun tarkat ohjeet on annettu, niin niitä pitäisi myös noudattaa ja selvästi toleranssin ulkopuolella olevat kuvat hylätä. Miksi valokuvaajalle kuuluvaa työtä pitäisi teettää viranomaisilla (eli veronmaksajien kustannuksella)? Eikä nämä ole mikään suomalaisia sääntöjä. Ohjeissa sanotaan: "Poliisin valokuvaohje perustuu EU-asetuksen mukaisesti kansainvälisiin standardeihin. Passien ja muiden matkustusasiakirjojen yleiset ominaisuudet määritellään YK:n alaisen Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO) asiakirjassa 9303 ja passikuvia koskevat yksityiskohtaiset vaatimukset annetaan ISO-standardissa 19794-5." Oikeasti standardissa on vaatimuksia ja suosituksia enemmänkin kuin tuolla poliisin sivuilla sanotaan. Poliisin sivuilla voitaisiin ainakin sanoa suoraan, että salamaa ei saa käyttää ilman isoa heijastuspintaa.

        Asiaan liittyen olen usein hämmästellyt ihmisten valitusta pysäköintikiekoista. Jos kerran on määrätty pysäköintikiekon malli, niin minkä helvetin takia ihmiset kuvittelevat, että se saa olla esim. erivärinen, kunhan saapumisaika erottuu.

        Miksi sellaista työtä, jonka pitäisi olla automatisoitua, teetetään yhä ihmisellä?


      • 920
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Miksi sellaista työtä, jonka pitäisi olla automatisoitua, teetetään yhä ihmisellä?

        Niin, kaikki työ voitaisiin automatisoida niin ei tarvittaisi ihmisiä ollenkaan.
        Tai teetetään vaikka virolaisilla.


      • gimppaaja
        920 kirjoitti:

        Niin, kaikki työ voitaisiin automatisoida niin ei tarvittaisi ihmisiä ollenkaan.
        Tai teetetään vaikka virolaisilla.

        En tiedä, ymmärsinkö kommenttejanne ihan oikein tai otinko liian vakavasti. :) Täytyy silti täsmentää, että tarkoitin tuolla "Miksi valokuvaajalle kuuluvaa työtä pitäisi teettää viranomaisilla (eli veronmaksajien kustannuksella)?" _muutakin_ kuin tätä rajausasiaa. Pelkästään tämä kuvan rajaaminen olisi sellaisenaan varmasti melko helppo tehtävä tietokoneohjelmallekin eikä se suurta lisätyötä teetä virkailijallekaan, jos on mistä rajata. Paljon suuremmat ongelmat aiheutuvat varmasti siitä, jos just äsken itseoppineet amatöörit olemattomalla kokemuksella ja kuvauskalustolla lähettävät sinne kuviaan ja jokaisen kohdalla virkailijan pitää pähkäillä, kelpaako vai ei. Jos ei, niin sama kuva hieman säädettynä on pian uudestaan silmien edessä. Sitä työtä ei mikään tietokone voi tehdä. On niinku virkamieshommia, joten kelle vaan päätösvaltaa tuskin voi ulkoistaa. Tässä rajauksessakin on se ongelma, että kuvien resoluutio on valmiiksi minimoitu ja jpg:ksi pakattu.


      • onnistuu-kyllä
        gimppaaja kirjoitti:

        En tiedä, ymmärsinkö kommenttejanne ihan oikein tai otinko liian vakavasti. :) Täytyy silti täsmentää, että tarkoitin tuolla "Miksi valokuvaajalle kuuluvaa työtä pitäisi teettää viranomaisilla (eli veronmaksajien kustannuksella)?" _muutakin_ kuin tätä rajausasiaa. Pelkästään tämä kuvan rajaaminen olisi sellaisenaan varmasti melko helppo tehtävä tietokoneohjelmallekin eikä se suurta lisätyötä teetä virkailijallekaan, jos on mistä rajata. Paljon suuremmat ongelmat aiheutuvat varmasti siitä, jos just äsken itseoppineet amatöörit olemattomalla kokemuksella ja kuvauskalustolla lähettävät sinne kuviaan ja jokaisen kohdalla virkailijan pitää pähkäillä, kelpaako vai ei. Jos ei, niin sama kuva hieman säädettynä on pian uudestaan silmien edessä. Sitä työtä ei mikään tietokone voi tehdä. On niinku virkamieshommia, joten kelle vaan päätösvaltaa tuskin voi ulkoistaa. Tässä rajauksessakin on se ongelma, että kuvien resoluutio on valmiiksi minimoitu ja jpg:ksi pakattu.

        No kun lukee sen poliisin passikuvaohjeen niin eiköhän ole lukijalle melko selvää siitä ettei passikuvaa millään kännykällä noin vaan räpsäytetä.
        Mutta onnistuu kyllä helposti ulkona pilvisellä säällä ja järkkärillä ja tarpeeksi pitkäplttovälisellä kompaktikamerallakin jos taustana on siisti vaalea pahvi. A3 kokoinen kermanvärinen tai vaaleanharmaa on hyvä. Saatavana hyvinvarustetuista kirja-, paperi-, tai taidekaupoista hintaan n. 1 eur.


    • helppoa.nopeaa

      minä olen tehnyt useita ja helpolla on onnistunut.

      -ensin teen laillisen kokoisen valkoisen pohjan ja sitten suurennus Canvas size eli reunoille lisää, en suurenna kuvan kokoa.
      -piirrän reunoille kuvan minimi ja maksimi koon mukaiset viivat
      -liitän passikuvaa ja muutan kasvojen kokoa tarvittaessa.
      -kuvan pohja oli valkoinen ja kun leikkaan kuvan, kasvojen ulkopuolelta lassolla, feather, sulka on n. 20 joten taustan reuna "sumea" ja sopeutuu pohjakuvaan.

      Säilytän tuota perustuvaa/pohjaa psp versiona aikuisten ja lasten mitoilla, josten on nopea tehdä passikuva.
      Kaupasta saa kyllä 1-5 e joten ei pääse tuntipalkoille, mutta saa mieleisensä.
      http://www.verkkokauppa.com/fi/product/7860/djfbx/Kuusi-EU-asetusten-mukaista-passikuvaa-myymalan-kameraosasto
      teen Paint Shop Pro 7.0

      • gimppaaja

        No on sulla aika erikoinen menetelmä. Ei ihme, jos Verkkiksen kuva näyttää oikealta. Teet kuvauksesi perusteella jo arveluttavaa kuvankäsittelyä. En tiedä, onko taustan "poisto" jossain erikseen kielletty, mutta joka tapauksessa täysin valkoista väriä ei suositella.


      • valkoinen-ei-kielletty
        gimppaaja kirjoitti:

        No on sulla aika erikoinen menetelmä. Ei ihme, jos Verkkiksen kuva näyttää oikealta. Teet kuvauksesi perusteella jo arveluttavaa kuvankäsittelyä. En tiedä, onko taustan "poisto" jossain erikseen kielletty, mutta joka tapauksessa täysin valkoista väriä ei suositella.

        Poliisi passikuvaohje ei kylläkään kiellä valkoista taustaa mutta suosittelee vaaleaa.


    • 102030405060

      Mikä vain ohjelma, jossa on layerit eli tasot ja joiden läpinäkyvyyttä voi säätää.

      Ilmaisista ojhelmista käy esimerkiksi

      GIMP
      Paint.NET

      Ja on niitä pitkä liuta muitakin . . .

    • valokuva-rajaaja

      > Ohjelmanhan ei tarvi oikeastaan paljoakaan osata koska digi-meikkaamista ei sallita. Ainoastaan siis kuvan rajaus-, kohdistus- ja pikseleiden vähennys kokoon 500 * 653px.

      Linuxin Gwenview kuvien katseluohjelmassa on tosi helppo tehdä rajaus ja pikselien määrän vähennys vaikka tuohon kokoon 500 * 653px. Kohdistusta sillä ei kylläkään voi tehdä kovin näpsästi koska siihen ei saa mitään apu-kohdistuskehikoita. Kohdistus tai kehikon asettaminen täytyy tehdä jossain muussa välpässä.

    • nainkin

      Homma on vaikeaa kuin heinänteko. Itse tein niin että otin itsestäni kuvan. Kamera jalustalle ja mustavalkoinen kuva. Sitten kuvainkäsittelyohjelmistolla kokoa pienemmäksi. Tulostus parempilaatuiselle kopiopaperille niin monta kertaa että lopulta menee poliisilaitokselta saadun muotin sisään. Sitten leikkelee kuvan sopivan kokoiseksi ja kiikuttaa laitokselle. Ottavat siitä valokopion ja sillä selvä.

    • Itse tein näin. Otin töissä kuvan ja taustana fläppitaulu. Varjoton valo tuli ikkunasta. Pistin kameran jalustalle (noin nenän korkeudelle) ja kännykän softalla lauoin kameraa (kameran Wifi käytössä). Käytin Nikonin järkkäriä (täysikennoinen) ja 85 mm objektiivia. RAW editorilla valitsin parhaan kuvan, kohdistin sen ja muutin mv. Exporttasin sen jpg;nä tarvittavassa koossa. Kuvan lähetin sitten sähköisesti. Itse kuvaan vain RAW-kuvia. Hyvä ilmainen editori on RawTherapee. Muitakin on. Gimp ja tasot eivät kuulu passikuvaan. Tai PhotoShop. Itse tein vain pienen terävöinnin, valotusta hieman korjasin histogrammin mukaan. Ylimääräiset meta-tiedot kannattaa kuvasta poistaa. Kännykät ja laajakulmaiset pokkarit eivät sovi passikuvan tekoon. Jos rajaa keskeltä ja kuva otettu tarpeeksi kaukaa niilläkin voi onnistua.

      • kuuuukkeli

        Tasoja tarvitaan, kun kokeillaan sabluunalla onko kuvan mittasuhteet oikein. Tietysti sen voi tehdä kokeilemalla poliisin palvelimellakin.
        Itse otin kuvat maalarinvalkoisen oven edessä. Valo ikkunasta kahdesta eri suunnasta ja vielä täytesalama.


      • kuuuukkeli kirjoitti:

        Tasoja tarvitaan, kun kokeillaan sabluunalla onko kuvan mittasuhteet oikein. Tietysti sen voi tehdä kokeilemalla poliisin palvelimellakin.
        Itse otin kuvat maalarinvalkoisen oven edessä. Valo ikkunasta kahdesta eri suunnasta ja vielä täytesalama.

        Monessa editorissa rajaustyökalussa on apuviivoja. Auttaa noissa mittasuhteissa. Samoin kuvasuhteen voi asettaa haluamakseen. Itse en mitään sapluunaa tarvinnut


    • Kalapagos
      • Anonyymi

        Tämä rajain on maksullinen. Olisiko missään enää ilmaista?


    • Anonyymi

      Giljotiinilla saa kätevästi kaulan kohdalta rajattua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe