Myyntitili ja ilmoitusosa?

AGGGT

Olen laittamassa autoani autoliikkeeseen myyntiiin myyntitiliin ja muuten kaikki vaikuttaa asialliselta firma mukaanlukien, mutta hieman hämmästyttää kun pitäisi rekisteriotteen 2-osakin olla allekirjoitettuna valmiiksi? Hyvin voi olla että auto ei mene edes pyydetyllä hinnalla kaupaksi. Siirtyykö omistusoikeus kuitenkin samantien autoliikkeelle vaikka myyntitilisopimuksessa olisi määriteltynä joku hinta mikä myyjän (minun) pitäisi tässä tapauksessa saada?

20

3189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei_ilmoitusosaa

      Älä anna ilmoitusosaa ennen kuin olet saanut rahat omalle tilille. Muuten voi käydä niin, että auto on jo ostajan nimillä ja rahat on myyjäliikkeen tilillä, eivätkä ne rahat löydä tietänsä sinun tilillesi, koska liikkeellä on paljon muita maksuvelvollisuuksia...

    • qwadfegrhtfyjgukilo

      siinä on riski että autoliike soittaa sinulle hinnan alennuksesta ja sinä joko alennat herkästi, tai puhelu on sekava ja HE ymmärtävät että alensit.

      niin tai näin, ovat taitavia puhujia ja pitävät omist eduistaan.

      toiseksi, maksaahan se myyntikin, ei kukaan kai myy muutamalla satasella, pitää sen firmankin pyöriä, paljon on kuluja
      jos olet pikkupaikkakunnalla, itsemyynti vaikeaa, minä olen myynyt yli 10, ostaja on tullut aina 100-250 km päästä.

      • Eiolevaikeaa

        Sopimus myyntitilistä tehdään aina kirjallisesti. Mahdolliset muutokset siihen tehdään myös aina kirjallisesti, esim. sähköpostin välityksellä, jotta sopimusehdot voidaan myöhemmin tarvittaessa todistaa.


    • ysdfdf

      Voiko autokauppa laillisesti myydä myyntitilissä autoa vaikka heillä ei olisi ilmoitusosaa allekirjoitettuna? Toki minun lupani heillä on.

      Entä miten maksu pitäisi hoitaa niin että minä varmasti saan rahat? Summa on sen verran suuri että käteinen ei onnistu.

      • VaihtoABC

        "Summa on sen verran suuri että käteinen ei onnistu."

        Ei niin suurta summaa olekaan, etteikö sitä käteisenä voisi kantaa. Salkkuun mahtuu jo muutamia miljoonia, autosi ei liene miljoonien hintainen? Kymppi tai kaksi mahtuu povitaskuun helposti.

        Niin näyttää nyt vaikealta ja pelottavalta kaupantekosi, että jos minun liikkeeseeni olisit myyntitiliin tyrkyttämässä ja noin jännittäisi (suoraan sanoen epäilisit kykyäni toimia rehdisti ja laillisesti pepereitten ja rahojen siirtojen kanssa=epäilisit ammattitaitoani ja rehellisyyttäni) niin suksittaisin sinut huitinvittuun ja toivottelisin oikein paljon myyntionnea ihan omalla kotipihallasi itse kaupitellen.

        AUTAN NYT KUITENKIN:
        1. Teet myyntitilisopimuksen liikkeen kanssa paperille ja molempien osapuolten allekirjoituksilla. Sopimuksessa sovitte hinnan jonka liike myynnistä maksaa sinulle HETI, kun auto on myyty (tuli vaihtoautoa tahi ei, myy käteisellä tai rahoituksella niin se ei ole sinun murheesi). Lisäksi olisi hyvä mainita myyntiaika max. eli aika, jonka liike sitoutuu autoasi myymään ja jos ei onnistu, auto palautuu vastikkeetta sinulle (tai sovitusti pieni myyntiajan palkkio putsauksista, mainonnasta ja esittelyistä liikkeelle vaikka autoa ei ole myyty.)
        2. Tottakai allekirjoitettu II-osa liikkeelle, muutoinhan kaupanteko menee ihan läpertelyksi. Liike päivää sen myydessään, todennäköisesti joutuu ensin "ostamaan" itselleen jos ostaja tarvitsee rahoituksen / tulee vaihtoauto.
        3. Jos ja kun auto on myyty (tavalla tai toisella) toimii liike sopimuksen mukaisesti: Maksaa sovitun hinnan sinulle tilillesi tai käteisellä ja loppu on liikkeen "tiliä".

        Tämä "tili" sisältää myyntipalkkiot ja huomhuom! myös virhevastuulain mukaiset vastuut käytännössä SINUN autostasi. Silloin kun liike on myyjänä, vastuu on heillä. Tästä on KKV:n sivuilla useita esimerkkejä.

        Ps. SIKSI en itse ota autoja myyntitiliin. Sinä ja kaltaisesi tuotte auton "ehjänä" myyntiin ja kaskas; myynnin jälkeen saa taistella ostajan kanssa kuka maksaa laturin, ilmastoinnin, vaihteiston ja pakoputken kun ne on nyt rikki... Ei vittu. Tonnin tienaa helpommallakin kuin myyntitilipaskoja esittelemällä ja juurikin kaltaisiesi jänskättäjien kanssa "kimppaan" ryhtymisellä.


      • Anonyymi
        VaihtoABC kirjoitti:

        "Summa on sen verran suuri että käteinen ei onnistu."

        Ei niin suurta summaa olekaan, etteikö sitä käteisenä voisi kantaa. Salkkuun mahtuu jo muutamia miljoonia, autosi ei liene miljoonien hintainen? Kymppi tai kaksi mahtuu povitaskuun helposti.

        Niin näyttää nyt vaikealta ja pelottavalta kaupantekosi, että jos minun liikkeeseeni olisit myyntitiliin tyrkyttämässä ja noin jännittäisi (suoraan sanoen epäilisit kykyäni toimia rehdisti ja laillisesti pepereitten ja rahojen siirtojen kanssa=epäilisit ammattitaitoani ja rehellisyyttäni) niin suksittaisin sinut huitinvittuun ja toivottelisin oikein paljon myyntionnea ihan omalla kotipihallasi itse kaupitellen.

        AUTAN NYT KUITENKIN:
        1. Teet myyntitilisopimuksen liikkeen kanssa paperille ja molempien osapuolten allekirjoituksilla. Sopimuksessa sovitte hinnan jonka liike myynnistä maksaa sinulle HETI, kun auto on myyty (tuli vaihtoautoa tahi ei, myy käteisellä tai rahoituksella niin se ei ole sinun murheesi). Lisäksi olisi hyvä mainita myyntiaika max. eli aika, jonka liike sitoutuu autoasi myymään ja jos ei onnistu, auto palautuu vastikkeetta sinulle (tai sovitusti pieni myyntiajan palkkio putsauksista, mainonnasta ja esittelyistä liikkeelle vaikka autoa ei ole myyty.)
        2. Tottakai allekirjoitettu II-osa liikkeelle, muutoinhan kaupanteko menee ihan läpertelyksi. Liike päivää sen myydessään, todennäköisesti joutuu ensin "ostamaan" itselleen jos ostaja tarvitsee rahoituksen / tulee vaihtoauto.
        3. Jos ja kun auto on myyty (tavalla tai toisella) toimii liike sopimuksen mukaisesti: Maksaa sovitun hinnan sinulle tilillesi tai käteisellä ja loppu on liikkeen "tiliä".

        Tämä "tili" sisältää myyntipalkkiot ja huomhuom! myös virhevastuulain mukaiset vastuut käytännössä SINUN autostasi. Silloin kun liike on myyjänä, vastuu on heillä. Tästä on KKV:n sivuilla useita esimerkkejä.

        Ps. SIKSI en itse ota autoja myyntitiliin. Sinä ja kaltaisesi tuotte auton "ehjänä" myyntiin ja kaskas; myynnin jälkeen saa taistella ostajan kanssa kuka maksaa laturin, ilmastoinnin, vaihteiston ja pakoputken kun ne on nyt rikki... Ei vittu. Tonnin tienaa helpommallakin kuin myyntitilipaskoja esittelemällä ja juurikin kaltaisiesi jänskättäjien kanssa "kimppaan" ryhtymisellä.

        Ota vastuuasioista selvää ennenkuin kirjoitat skeidaa tänne sivuille. Jos ostajalle ilmoitetaan että liike toimii vain välittäjänä tässä kaupassa, niin vastuu poistuu liikkeeltä. Hyvä tehdä A4 paperilappunen missä selvästi kerrotaan kuluttajasuojasta ja myyjän vastuista, jos asiakas haluaa vielä kaupan tehdä tämän jälkeen , niin siitä vaan.


    • HEHEHEHEE

      Mikä estää autoliikettä ilmoitusosan saatuaan olla pitämättä rahoja ja toivottaa vain hyvää kesää? Niinpä.

      • VaihtoABC

        JUURIKIN teitä vitun pölvästejä, kaikeea epäileviä ja elämää pelkääviä varten EN KOSKAAN TEE MYYNTITILIKAUPPAA ainakaan tuntemattomien kanssa. ootte te niin vitun pölvästejä ettei mitään rajaa!

        Lue:
        1. Teet myyntitilisopimuksen liikkeen kanssa paperille ja molempien osapuolten allekirjoituksilla. Sopimuksessa sovitte hinnan jonka liike myynnistä maksaa sinulle HETI, kun auto on myyty (tuli vaihtoautoa tahi ei, myy käteisellä tai rahoituksella niin se ei ole sinun murheesi). Lisäksi olisi hyvä mainita myyntiaika max. eli aika, jonka liike sitoutuu autoasi myymään ja jos ei onnistu, auto palautuu vastikkeetta sinulle (tai sovitusti pieni myyntiajan palkkio putsauksista, mainonnasta ja esittelyistä liikkeelle vaikka autoa ei ole myyty.)

        KAHDEN VÄLINEN SOPIMUS! Se on vastaus pelkoosi.
        Niinpä.


      • Pelkoperseessä

        Aloitetaanpa asian toisin päin. Liike tehdessään kaupan asiakkaan kanssa voi luovuttaa auton asiakkaalle samantien, mutta ilmoitusosan vasta sitten kun on saanut kauppasumman kokonaisuudessaan. Liike ei siis luovuta auton papereita asiakkaalle KOSKAAN ENNEN KUIN ON SAANUT RAHANSA. Kysessä on siis vakiintunut tapa toimia, eikä suinkaan lähtökohtainen epäilys asiakkaan rehellisyydestä tai todellisesta maksukyvystä. Miksi siis asiakkaan tulisi toimia eri tavalla antaessaan autonsa myyntiliin myytäväksi?


    • Kokemuksen.ääni

      Jos liike myisi auton ja jättäisi sen maksamatta omistajalle, kyseessä olisi petos. Kiinteissä liiketiloissa toimivat, ja useamman vuoden historian omaavat autoliikkeet eivät tee petoksia.

      Autoliike ei päivää ilmoitusosaa ennen kuin kauppa eteenpäin on varma. Välittömästi sillä hetkellä sinä saat sovitun kauppahinnan.

      Kuten joku jo tuossa ylempänä kirjoitti, ilmoitusosa on hyvä olla liikkeessä valmiina mm. siksi, että suuri osa autoista myydään osamaksulla, jolloin rahoitusyhtiö tarvitsee ilmoitusosan voidakseen maksaa auton liikkeelle.

      • Petos_

        Ei tässä kukaan epäile sitä, että autoliike tekisi petosta, mutta liikkeellä voi olla jo valmiiksi huono maksuvalmius. Se voi aiheuttaa sen, että rahojen saanti (ajallaan) voi olla vaikeaa ja jos yritys menee konkurssiin, niin olet menettänyt auton ja rahat. Näinkin on käynyt.


      • MOT3

        ...jos noin jännittää, voikin ihan itse myydä autonsa TB:n parkkipaikalla pussihousulle.


      • niinpäniin_
        MOT3 kirjoitti:

        ...jos noin jännittää, voikin ihan itse myydä autonsa TB:n parkkipaikalla pussihousulle.

        Aivan. Samallalailla kuin liike voi myydä autonsa pussihousulle tai tuulitakille ja antaa heti paperit mukaan, vaikkei ole rahoja nähnykkään... Eihän se sen kummempaa ole, jännittää tai ei.


      • Ratkaisuksi

        Yrityksen luottokelpoisuus on helppo selvittää muutamalla eurolla vaikkapa Asiakastiedon sivuilta.


      • ZZautokauppias

        Kyllä täällä kaikenlaista viheltäjää riittää. Mistä tiedät ettei ISIS tule räjäyttämään autoasi kun se on liikkeessä myyntitilissä tai K-Kaupan pihalla kun teet ruoka ostoksia? Kuinkahan kaunan jokin ruokakauppa pysyisi pystytssä myymällä vedellä jatkettua maitoa? Kuinkahan kauan jokin autoliike pysyisi pystyssä ottamalla autoja myyntitiliin ja pitämällä asiakkaan rahat itsellään?

        Valitettavasti nimimerkki "VaihtoABC" on oikeassa. Autokaupan ylivoimaisesti suurimmat huijarit löytyy yksityisten autojen myyjien joukosta. Luullaan , että on ihan ok tuoda "rikkaalle autoliikkeelle" auto vaihdossa, jossa itse tietää olevansa vikaa. Ja kuka joutuu maksajaksi? Ei tietenkään auton edellinen omistaja, vaikka kuinka todistettavasti olisikin huijannut, sillä onhan autokauppias ammattilainen, joka pitäis tietää ja osata ennakoida kaikki. Ei uhrina ole myöskään auton seurava ostaja, vaan tietenkin autoliike. Jos joku on useimmiten uhri, niin kyllä se on nimenomaan autoliike. Tämä on valitettavasti niin yleistä, että jokaisesti autosta (varusteista, vaihteistosta, kilsoista ja vetotavasta riippuen) pitää laittaa 500-1000e "korjausrahastoon".

        Mikäli haluaa menestyä autokauppiaana, niin maine on pidettävä kunnossa. Varsinkin, jos autoliike on toiminut pitkään, niin sen on oltava luotettava. Tänä päivänä maine leviää ennätystahtia kun jokainen (myös pölvästit) voivat kirjoittaa nettiin lähes kaiken mitä sylki suuhun tuo. Valitettavasti tyytyväinen asiakas harvemmin kirjoittaa nettiin kun taas tyytymätön vollottaa alta aikayksikön, vaikka vika olisi itsessäkin.

        Ongelmatilanteissa asiakas pyritään aina saamaan mahdollisimman hyvälle tuulelle, sillä näistä asiakkaista tulee yleensä parhaat tai väärin hoidettuna pahimmat sanansaattajat. Mikäli hoidamme asiakkaan hyvin, niin usein hän tuo vuoden tai muutaman kuluttua saman auton meille uudelleen myyntiin ja hankkii myös uuden auton meiltä.

        Summa-summaarum. On hyvä olla varuillaan, sillä toki autokauppiaitakin on kaikenlaisia (niin kuin yksityisiä autonmyyjiäkin). Voit kuitenkin itse pienentää riskejä huomattavasti viemällä auton pitkään toiminneeseen ja vakiintuneeseen autoliikkeeseen. Kannattaa myös Googlata mitä liikkeestä kirjoitetaan. Kaikkea negatiivista kirjoitusta ei aina kannata kuitenkaan niellä purematta, sillä kirjoittajana voi olla vaikka kateellinen kilpailija. Mikäli kirjoitukset ovat kuitenkin hyvin perusteltuja ja samoja ongelmia esiintyy systemaattisesti, niin kannattaa vältää k.o. liikettä.

        Myös sopimusasiat on pakko saada mustaa valkoisella. Niistä tulee ilmetä vähintäänkin välityspalkkion suuruus, yhdessä sovittu minimi myyntihinta (tätä voi tarittaessa myöhemmin viilata kirjallisesti (mailikin riittää)). Lisäksi on hyvä kirjata kaikki auton virheet, viat ja naarmut. Tämä tehdään sekä asikkaan, että kauppiaan eduksi. Joku voi toki naarmuttaa autoa liikkeessä tai koeajettaessa. Tällaiset asiat ovat tuietenkin autoliikkeen korjausvastuun alla, mutta kun kaikki on kirjattu, niin ei tarvitse alkaa riitelemään milloin ja kenen aiheuttamana naarmut ovat tulleet.

        Myös mahdollisesta vaihtoautosta on hyvä sopia etukätteen. Meillä tähän on muutakin vaihtoehto asiakkaalle. Toisessa hän saa heti rahat, toisessa loput tilitetään vasta kun vaihtoauto on myyty. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa asiakas saa yleensä hieman paremman hinnan kuin ensimmäisessä. Tärkein on kuitenkin, että asiakas tietää etukäteen vaihtoehdot. Mikäli aisiakas valitseekin vaihtoehdon kaksi, mutta vaihtauton myynti kestää hänelle liian pitkään, niin hän voi viheltää koska tahansa pelin poikki ja ottaa ensimmäisen vaihtoehdon mukaisen summan.

        Toki voit myös myydä auton itse, jolloin myyntiaika on usein pidempi ja myynti hankalampi. Mieti nyt itse kummalta itse mielummin ostaisit auton? Yksityisellä myyjällä on lähes olematon vastuu, hän ei voi tarjota takuuta, ei rahoitusta, sinulla on hyvin hankalaa selvittää mitään myyjän taustoista tms.. Mikäli vaikka lupaa toimittaa perästsä toiset renkaat tms., niin kyllä se aina mietityttää. Ota huomioon, että muille sinä olet juuri tällainen myyjä, vaikka itse toimisitkin täysin puhtain paperein.

        Varmaan kaikilla on edellämainittuihin seikkoihin omat näkemykset. Niin autoliikkeiden kuin myös yksityisten automyyjien joukosta löytyy huijareita. Yksityiset myyvät yleensä autoja kuitenkin hyvin satunnaisesti, joten todennäköisyys jäädä kiinni on pienempi. Autoliike perustetaan vastavuoroisesti yleensä pidemmän tähtäimmen sijoituksena, joka tuo omistajalleen elannon. Jos liikettä hoidetaan hyvin, se saavuttaa hyvän maineen ja vakiintuneen asiakaskunnan. Näin ollen sillä on vielä myyntiarvoa kun yrittäjä siirtyy itse eläkkeelle tms.. Ei siinä siis ensimmäiseksi kannata miettiä miten saisi huijattua yhdeltä parin kympin auton myyjältä hänen pennosensa...


      • Anonyymi
        MOT3 kirjoitti:

        ...jos noin jännittää, voikin ihan itse myydä autonsa TB:n parkkipaikalla pussihousulle.

        Pussihousu saattaa vetää keklun sun kylkiluiden väliin, vieläkö naurattaa , nikki lovvo =lovvo nikki ?


    • näin.muistelisin

      Mitenkäs kun tuo rekisteriote muuttui 2004 rekisteröintitodistukseksi, niin eihän rekisteriotteessa ollut mitään kakkososaa, erillista ainakaan.

    • autoamyymässä

      Meillä oli maitotili joku aika sitten. Toimiiko tälläinen tili myös Skodani osalta? ps. auto on jo viides Skodani...

      • Anonyymi

        Minä olen Mersumies, voiko koronaviirus tarttua minuun ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen Mersumies, voiko koronaviirus tarttua minuun ?

        Kullä voi , t.Sepe sulantieltä 🌚


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4306
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2199
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1714
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1390
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1194
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      994
    Aihe