Th-äänteen vaikeus saksalaisille

hans-otto

Olen huomannut, että moni saksalainen ja hollantilainen ei osaa ääntää oikein englannin. th-äänteitä (joita on kaksi). Esim. sama something ääntyy: samsin, eli th on jonkinlainen s.

18

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ththth

      Minä olen huomannut, että sama äänne on liian vaikea monille suomalasillekin.

    • Vanha tarina kertoo, että Saksan rannikkovartiosto sai alukselta englanninkielisen hätäkutsun:
      — Help us quickly! We are sinking!
      Rannikkovartiosto vastasi:
      — OK, we try to help you. What are you sinking about?

    • Eino_Poudiainen

      Ehtottomasti kummallista porukkaa. Meillä kohta kaikki osaa jo pehmeen teenkin.

    • otto_von_drink

      Kolmisenkymmentä vuotta olin työelämässä tekemisissä saksalaisten kanssa, enkä tuollaiseen törmännyt. No, onhan heitä vähän enemmän kuin monta.

    • 10-14

      No jaa. Yleisesti sanotaan, että suomalainen tapa ääntää se t:n ja h:n yhdistelmänä olisi sekin väärin eli jonkinlainen soinnillinen äänne pitäisi olla tilalla. Voi olla. Mutta minun korvani ei huomaa mitään eroa "oikean" ja "suomalaisen" ääntämyksen välillä, joten milläpä sitä oikeinkaan pystyisi ääntämään.
      Samanlainen juttu kuin muinoin Oslossa. Norjalainen kollega sanoi, että tapa, jolla äänsin toisen kollegan nimen kertoessani hänen liittyvän projektiin sai hänet luulemaan tämän nimeä muuksi kuin se oli. Kyse oli nimistä Anne ja Anna. Hän demonstroi minulle, miten ne norjaksi äännetään. Oli pakko sanoa, että en kyennyt kuulemaan eroa, ihan samalta kuulosti :)

      Eli "ääntämisvirheissä" ei läheskään aina ole välttämättä kyse siitä, että äänne sinänsä olisi vaikea vaan siitä, että korva ei ole tottunut kuulemaan äännettä "oikein". Eli musikaalisuudesta tai sen puutteesta on oikeastaan kysymys.

    • 090988

      (Legendaarinen) Erich von Däniken ei osaa th-äännettä.

      • JagUndrar

        Tulimme tähdistä emmekä osaa edes th:ta äänttää?


    • 10-14

      Tulin tässä ohimennen ajatelleeksi, että th-yhdistelmän ääntäminen lähestulkoon ässäksi ei oikeastaan ole edes kovin omituista. On nimittäin olemassa vanha verbien kirjoitusmuoto, jossa th esiintyy päätteenä kohdissa, joissa nykyisin kirjoitetaan sen tilalle "s". Minulla ei ole aavistustakaan, onko ääntämys muuttunut jollain tavoin. Mutta pelkästään kirjoitusasua katsoen tulee mieleen, että tässä on analogia.

      • Eiolemuuttunut

        "On nimittäin olemassa vanha verbien kirjoitusmuoto, jossa th esiintyy päätteenä kohdissa, joissa nykyisin kirjoitetaan sen tilalle "s". Minulla ei ole aavistustakaan, onko ääntämys muuttunut jollain tavoin."
        Muinaisenglannissa runsaat tuhat vuotta sitten th-kirjainyhdistelmää ei käytetty. Sen tilalla esiintyi þ ja toinen, jota en tähän hätään löydä koneeltani. Niitä ei kuitenkaan koskaan äännetty s-äänteeksi, vaan kuten nykyisinkin.


    • hans-otto
    • So_is_dat

      Jenkeissä kuulee paljon th:ta äännettävä npuhekielessä, erityisesti slangeissa, d:ksi.

      • unclesam

        Eikö tuo ole ominaista afroamerikkalaisten puheelle..? Tietääkseni valkoiset eivätkä latinot puhu sillä tavalla.


    • livign

      Taitaa hollantilaiset olla paras ei-natiivi englantia puhuva kansa.

      • Kyllä_vaan

        "Taitaa hollantilaiset olla paras ei-natiivi englantia puhuva kansa."
        Näin voi hyvinkin olla. Asiassa auttaa se, että 400-luvulla, kun roomalaiset lähtivät Britanniasta ja anglit, saksit ja juutit siirtyivät heidän jättämäänsä tyhjiöön mantereelta, anglit tulivat nimenomaan alueelta, jossa Alankomaat sijaitsee nykyisin.


    • da-a

      Olet kuunnellut venäjänkielisiä jos th menee s:ksi

    • lapin_juntti

      Länsi-Lapissa puhutaan "h:n päältä". Sääntö lieneekin sellainen, että sanan lopputavun konsonantti pitkä vokaali korvautuu h:lla ja yhdellä vokaalilla

      Esim. mennään -> menhän
      Lähdetään -> lähdethän, tähän ilmestyy (suomalainen) th-äänne...

      • TuliLeimaus

        Onko saksalaisilla ongelmia tämänkin ääntämisessä? Hih, taitavat teutoonit olla vajavaista porukkaa, mitä korrektiin puheeseen tulee!


    • kommentoinpahan_vaan

      Terve,
      olen itse saksalainen ja saksalaisesta perheestä, ja voin sanoa, että itselläni ja kavereillani ei ole ongelmia th-äänteen kanssa. Tiedän kuitenkin mistä puhut. Vanhempani sanoo aina "ze" "the"-sanan sijaan, mutta arvelen tämän johtuvan koulutuksesta: hän opiskeli englantia DDR:ssä. ...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe