Aluvanteissa aina kantit kraapittu rotvalleihin

JulliKavonKulma

Kuinka te niillä autoilla ajelette - nimittäin mulla ollut viimeisissä 10 autossa kaikissa aluvanteet ja ei mulla semmosia kraapuja tule. Oikeestaan kysyn miten se homma tapahtuu et vanteen kantti on ainakin osittain ku rälläkällä vedetty?

25

2136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uteliaana_olen

      Miten rälläkällä vedetään?
      Leikkauksen ja hiomisen ymmärrän, mutta vetäminen...

      • teinitEiTykkää

        riippuu paljon vanteen reunasta ja itse renkaasta. Jos on fiksu yhdistelmä, niin silloin ei vanne osu ensimmäisenä kiville, vaan rengas ja silloin kerkiää pelastamaan vanteet.


      • Kirkkovene

        Itselläni on 55-profiiliset läskit jotka eivät vanteia suojaa.
        Sietää olla varovainen.


      • onhan.läskit

        Onhan tosi läskit. Siis 55-sarjaa, ohhoh kun on läskit.


      • kulmahiomakoneToimii

        hiontalaikalla voi vetäistä sivut paljaiksi, oletko koskaan pitänyt rälläkkää kädessäsi?


      • heheehehehhe
        onhan.läskit kirjoitti:

        Onhan tosi läskit. Siis 55-sarjaa, ohhoh kun on läskit.

        No on se 85 verratuna ::D


    • kitise.siellä

      Renkaat ja vanteet-palstalle.

    • jepjepsss

      No sehän riittää että vaimo ajaa autolla välillä. Vanteet rikki, eturekisteri kilpi mutkalla ja takapuskuri naarmutettu. Mihinkään ei ole osunut..

    • Palanvanteesta

      SEhän riippuu paljon renkaan ja vanteen leveyksistä toisiinsa nähden ja onko renkaassa ns. suojareunaa, eli jos rengas hieman leveämpi, niin ei kolhiudu varovaisesti kanttikiven viereen ajaessa. Jos toisinpäin, niin ajan kysymys koska haukkaa...

    • EiHuolta

      Sattuuhan sitä, vanteet ne vaan on. Keskityn vaikeampien asioiden voittamiseen elämässäni.

    • voihan_kanttikivi

      Ennen 80-luvullahan autoissa oli isot ja sileät pölykapselit jotka jo muutamassa vuodessa oli ajettu katukiveyksiin kiinni, rikki ja hirveille naarmuille. Niinpä jo 90-luvulla niissä oli jotkut halpis-tarvikemuovikapselit mitkä näytti hirveiltä kauniisiin alkuperäisiin verrattuna.
      Esimerkiksi Toyota Corolla SE varustetaso vm. 1983-87, Toyota Camry 1986-91, Mazda 626 GLX 1983-85, Honda Accord 1985-90 ja uudemmatkin, ym. Joissakin oli myös peltivanteiden reunoissa krominen kehysrengas mikä lommoontui myös herkästi, esim. Nissan Sunny 1,5 GL 1982-86 ja Mazda 323 1,5 SDX Saloon 1981-85.
      Nämä oli tietysti paljon halvempia uusia kuin nykyajan aluvanteet mutta helpoimmalla tietysti pääsisi jos ei ajaisi autoa kanttikiviin. Vanteen tai kapselin naarmuuntumisen lisäksi myös ohjauskulmat saattavat muuttua ja se on jo pahempi juttu kun renkaatkin kuluvat sitten ennenaikaisesti ja auton käytös voi olla epävakaata.

      • vanteet.erikoisalaani

        Oliko Nissan Sunny 1,5 SGL mallissa kanssa sellaiset, entä sen farmarimallissa vm-87, myös SGL.
        Entä Corollan vm-82 sellaiset, vai oliko se varustelematon.


      • jfsdklfjsdlfsdkj
        vanteet.erikoisalaani kirjoitti:

        Oliko Nissan Sunny 1,5 SGL mallissa kanssa sellaiset, entä sen farmarimallissa vm-87, myös SGL.
        Entä Corollan vm-82 sellaiset, vai oliko se varustelematon.

        Sunny SGL mallissa oli muistaakseni muoviset täyskapselit alunperin. Farmarimallia en tiedä olleen SGL varustetasolla Suomessa, lisäksi vm. -87 korimalli oli jo vaihtunut uudempaan vuonna 1986, paitsi että farmaria oli myös vanhempaan 1982-86 Sunnyyn pohjautuvana 1,3 DX mallina jossa oli tavalliset peltivanteet ilman kromikehyksiä ja tämä oli muutenkin varsin riisuttu malli, esim. ajovalot olivat pyöreät normaalin Sunnyn nelikulmaisten sijasta.

        Corolla vm. 1982 oli takavetoinen ns. "DX" Corolla eikä siinäkään muistaakseni alunperin ollut mitään kromikehyksiä saati täyskapseleita, tavalliset peltivanteet vaan. Tosin 1,6 litraisesta versiosta en ole ihan varma, yleensähän nämä olivat 1,3 koneella. Varustetaso taisi olla Super ja DX joista Super oli karumpi.
        Corollahan vaihtoi etuvetoon porrasperänä ja viistoperäisenä Liftbackina vuonna 1983 jolloin tuli mm. se SE varustetaso jossa oli ne sileät täyskapselit. Muita varustetasoja oli muistaakseni Super, DX ja sitten se SE.

        Farmari Corolla oli edelleen takavetoinen ja pohjautui edeltävään takaveto "DX" Corollaan.
        Lisäksi tuli tunnetulla AE86 (vrt. nykyään Toyota GT86) korimallikoodilla oleva kaksiovinen Coupe takavetoisena 1,6 DOHC 16-valve koneella mutta se oli eri sarjaa verrattuna vanhaan takaveto-Corollaan ja jäi Suomessa harvinaiseksi.

        Pystyperäinen Corolla FX tuli vuonna 1985 ja samalla 1,3 moottori muuttui 12-venttiiliseksi eli kolme venttiiliä sylinteriä kohden. Vähän myöhemmin samana vuonna porrasperä ja Liftback saivat kasvojenkohotuksen vaikka jo alkuperäistä mallia myytiin 12-venttiilisellä moottorilla 1985 alkupuolelta asti.
        Corolla sedania oli 1984 tai 1985 Shadow -nimisenä erikoismallina jonka ulkovärinä oli tummanharmaa aina niitä täyskapseleita myöten.

        80-luvulla vakiovanteet ainakin Suomessa oli niitä peltivanteita pölykapseleilla tai ilman, aluvanteet oli pääsääntöisesti lisävarusteita. Muistan esim. joko TL tai TM koeajon 1985 Honda Accordista jota moitittiin muovisista täyskapseleista että vielä tässäkään hintaluokassa ei saa aluvanteita vaan muovikapselit :D
        Kyseisen Accordin kapselitkin tosin olivat varsin komean näköiset.


    • vitunidiootipaskaamikset

      Vain amiskakarat hankkii autoon sellaiset leveät matalaprofiilirenkaat, että vanteet osuu rotvalliin ennen gummia.

      • Kiskoautot

    • Alumiinivanne

      Aloittaja, osta uusi auto, ei oo vanteet naarmuilla. Jos on fyffet finito, käytetty auto, älä itke naarmuista. Persaukinen runkkari taidat olla. Mene töihin, vellimuna.

    • Tallissako

      Vtullakaan estä jos kaupungissa pysäköi. Mulla kalliit vanteen, mutta niin vain raapinut katukiveen!

      • Volframiako

        Ei siihen hinta vaikuta, vaan leveyksien suhde...


      • Rällä_Källä

        Ei pidä ajaa niin lähelle kadun reunuskiviä.


      • eivoimitään
        Rällä_Källä kirjoitti:

        Ei pidä ajaa niin lähelle kadun reunuskiviä.

        Juuri kerroin, että niin vain sattuu joskus, kun vaikka taskuparkkeihin usein. Jossain on vielä liian korkeat reunakivet,. Eihän tulisi yhtään kolariakaan: jos, niitä ei saa ajaa, kolareita!


    • kulutustavaraa

      Pullero renkaat alle, säilyy vanteet kanttari viidakossa! Tai pieni vanne ja iso kumi tai lähet Valmetilla kylille!

    • rahat_ja_järki_loppu

      Se tapahtuu sillai, että on leveät vanteet ja laiha lompakko. Joten pitää ostaa pari pykälää kampeammat renkaat kuin ao. vanteille kuuluisi.

      No, joidenkin teinien (tai sellaisen asteelle jääneiden) mielestä on hianoo, kun vanteen reuna törröttää sormenleveuden kumin ulkopuolelle. Eli tehdään tätä tarkoituksellakin. Tosin siinä sivussa säästyy rahaa renkaiden hinnassa.

      • kslfjksdljfsdkgj

        Ei varmaan säästy, sellaiset renkaat pitää tietysti olla spesiaalirenkaat eikä tavallinen käy. Niinhän nuoriso maksaa ylimääräistä farkuistakin että saa tehtaalla revityt ehjien sijasta...


      • halpa_ratkaisu
        kslfjksdljfsdkgj kirjoitti:

        Ei varmaan säästy, sellaiset renkaat pitää tietysti olla spesiaalirenkaat eikä tavallinen käy. Niinhän nuoriso maksaa ylimääräistä farkuistakin että saa tehtaalla revityt ehjien sijasta...

        Haloo, renkaat on ihan normaalit. Siis nimeomaan normaalit eli otetaan joku 185 mm leveä tms. tavisauton rengas ... joka on vieleä kohtuu halpakin, kun niitä paljon myydään ... ja pingotetaan tämä sitten 7½" leveälle vanteelle, mihin oikeasti kuuluisi 235 tjsp leveä kumi. Vanteelle todellakin pystyy laittamaan useampaa eri kokoa (leveys ja/tai profiilisuhde) olevia kumeja.

        Rahallinen säästökin on merkittävä. Merkkirenkeista puhuttaessa jo 205 ja 225 leveiden renkaiden hinnassa voi olla reilun satasen ero per rengaskerta ja hinta vaan nousee koko ajan jyrkentyvällä kulmakertoimella, kun leveys kasvaa. Vaikka siis verrataan saman vannekokoa (esim. 17"), saman merkin ja mallin renkaita. Osatekijänä on, että leveyden kasvaessa tuppaa nopeusluokkakin kasvamaan "automaattisesti".

        Eli kun on ostettu muodikkaan leveät vanteet ja moiseen käytetty tonni, niin sitten ei enää olekaan laittaa toista tonnia kesärenkaisiin ja kolmatta talvirenkaisiin -> ostetaan jotkin "mustat ja pyöreät" kiinankumit (merkkiä gängbäng) ja/tai pingotetaan vanteelle leveydeltään parikymmentä milliä suositeltua kampeampi kumi. Jolloin rengas ei sitten yhtään vanteen reunaa suojaa ja matalapofiilissahan se vanteen reuna ei montaa senttiä maan pintaa korkeammalla killu -> ottaa helposti kontaktia.

        Plus sitten nämä sankarit, joiden mielestä on hianoo, kun pigotetaan 8" leveälle vanteelle pari tuumaa kapeampi rengas .... jää jopa sormenleveys paljasta vannetta irvistämään.


    • onaboy

      235/70 15 ei säry vanteet!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1681
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1309
    4. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1307
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe