Kärkikolmiot liikenneympyrään tullessa ovat sikäli järkeviä, ettei siitä liikenneympyrästä tule liikennesolmua.
Vaan sitten ei ole yleensä huolehdittu kärkikolmioita pyöräteille, jotka kulkevat suojatiellä poikki ulosmenoväylän.
Tämä puute aiheuttaa sen, että pyöräilijät ovat vaarassa törmätä autoilijoihin ja sen, että pyöräilijät ja jalankulkijat voivat tukkia koko liikennevirran. Liikenneympyrään ei mahdu kovin monta seisovaa autoa, kun se on tukossa.
Tässä olisi selkeä parantamisen paikka normikäytäntöön.
Liikenneympyrä ja pyörätie
47
119
Vastaukset
- ei.paljoa.puutu
Huuhaa huttua vaan, ja mitä vielä, yritätkö 1516 pellen veroiseksi.
taasko 1516 linkitti tänne sinulle tuntemattoman liikennemerkin, muuten joko löysit sen viestin jossa 1516 kysyy jonkun liikennemerkin tarkoitusta :D
- Mikä_vaikeaa
Ethän aja autolla tuolla liikenteessä? Ethän...
. Puhut asiaa. Meidän pienissä ympyröissä, joita kiertoliittymiksi myös kutsutaan, on todella paha suunnitteluvirhe. Suojatiet pitäisi sijoittaa ainakin pari autonmittaa liittymästä, jotta ei tukkisi liikennettä ympyrässä väistäessään jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Jalankulkijoiden turvallisuus lisääntyisi, mutta pyöräilijät tapattaisivat itsensä, sillä pois risteyksestä suoralla tiellä olevalla pyörätien jatkeella pyöräilijän on väistettävä molemmista suunnista tiellä ajavaa. Väitän, että nyt syntyy haloo, sillä pyöräilijät eivät tiedosta tätä sääntöä.
Autoilijatkaan eivät vieläkään ymmärrä, että jo ympyrässä olevaa pitää väistää, vaan tulevat selittämään, että sinulla oli kolmio tullessasi ympyrään. On se kumma, että se oma kolmio jää näkemättä.Juu, kun se pyörätien jatkeena oleva suojatie olisi lain määrittämät metrit kauempana liikenneympyrästä, säännöt olisivat selkeämmät ja liikenne sujuvampaa. Pari suojatiellä käveleviä väistävää autoa mahtuisikin siihen ulosmenoväylälle tukkimatta liikenneympyrää. Väistämisvelvollisuutta osoittavat kolmio olisivat silti hyvä lisä pyöräilijöille.
- Vai_sujuvaa
Eli suomalainen risteyksen tukkoonajaja saadaan sen sijaan tukkimaan risteyksestä lähtevä haara?
Ei Hyvää Päivää!
Jos et osaa olla tunkematta sinne ympyrään poistumishaaran ollessa tukossa... Mikään ei oikeastaan auta. Paitsi se, että olet kokonaan ajamatta autolla. Teepä se. - onnistuisiko
Palkkaan 10 autoilijaa ajamaan liikenne ympyrässä kiekkaa kahden tunnin ajan. Paikka olisi hyrylän shell ja ajankohta perjantaina kello 16:15.
- 99999
tuttumies kirjoitti:
Juu, kun se pyörätien jatkeena oleva suojatie olisi lain määrittämät metrit kauempana liikenneympyrästä, säännöt olisivat selkeämmät ja liikenne sujuvampaa. Pari suojatiellä käveleviä väistävää autoa mahtuisikin siihen ulosmenoväylälle tukkimatta liikenneympyrää. Väistämisvelvollisuutta osoittavat kolmio olisivat silti hyvä lisä pyöräilijöille.
"Juu, kun se pyörätien jatkeena oleva suojatie olisi lain määrittämät metrit kauempana liikenneympyrästä, säännöt olisivat selkeämmät ja liikenne sujuvampaa." Paljonko on tämä lain määrittämät metrit ja mistä se löytyy vai tarkoitatko, että määritelmä pitäisi olla?
- eri-asioita-ovat
tuttumies kirjoitti:
Juu, kun se pyörätien jatkeena oleva suojatie olisi lain määrittämät metrit kauempana liikenneympyrästä, säännöt olisivat selkeämmät ja liikenne sujuvampaa. Pari suojatiellä käveleviä väistävää autoa mahtuisikin siihen ulosmenoväylälle tukkimatta liikenneympyrää. Väistämisvelvollisuutta osoittavat kolmio olisivat silti hyvä lisä pyöräilijöille.
Suojatie ei ole koskaan "myös" pyörätien jatke. Sujatie ja pyörätien jatke ovat täysin kaksi eri asiaa. Voivat toki sijaita tismalleen samassa kohtaa mutta voivat tietenkin olla olemassa ihan itsekseen ilman toista.
- mikä-on-tarpeeksi
99999 kirjoitti:
"Juu, kun se pyörätien jatkeena oleva suojatie olisi lain määrittämät metrit kauempana liikenneympyrästä, säännöt olisivat selkeämmät ja liikenne sujuvampaa." Paljonko on tämä lain määrittämät metrit ja mistä se löytyy vai tarkoitatko, että määritelmä pitäisi olla?
Muistan keskustelun aiheesta että mikä on tarpeeksi kaukana jotta pyörätien jatke ja/tai suojatie ei enää katsota kuuluvaksi risteykseen. Metrimäärää en enää muista mutta ilmeisesti jostain suunnitteluohjeesta sellainen määritys löytyy. Lakista sellaista ei löydy.
Tässä yksi kuva jossa ilmeisesti pyörätien jatke ja suojatie katsotaan vielä kuuluvaksi risteykseen:
https://liikenteessa.files.wordpress.com/2012/06/img_7029.jpg
Näin on tilanne kun lukee aiheeseen liittyvän tarinan täältä:
https://liikenteessa.wordpress.com/2012/06/08/rajakadun-ja-sepankadun-risteys-pyorailijan-kannalta/ - todellapaljonkauemmas
tuttumies kirjoitti:
Juu, kun se pyörätien jatkeena oleva suojatie olisi lain määrittämät metrit kauempana liikenneympyrästä, säännöt olisivat selkeämmät ja liikenne sujuvampaa. Pari suojatiellä käveleviä väistävää autoa mahtuisikin siihen ulosmenoväylälle tukkimatta liikenneympyrää. Väistämisvelvollisuutta osoittavat kolmio olisivat silti hyvä lisä pyöräilijöille.
Metri kauempana ei auta mitään vaan sekoittaa asioita entisestään. Pitää olla todella paljon kauempana, ettei enää ole vaaraa väärinkäsityksille.
- diipada
Tuttumies olisi voinut hieman selkeyttää.
Hyvä pointti.
Kiertoliittymän säännöissähän sanotaan että myös pyöräilijöitä pitää väistää liittymään mennessä ja poistuttaessa, vaikkei ne pyörätien jatkeita olekaan.
Selkeyttäisi kyllä tilannetta jos nämä suojatiet olisivat kauempana.
Ehkä tähän nykykäytäntöön on ollut syynä merkkien säästö, mene ja tiedä.- 99999
diipada "vaikkei ne pyörätien jatkeita olekaan". Mitä tarkoitat tällä?
- Padiipa
Missähän tuollaisia kiertoliittymän sääntöjä jaellaan?
Itse en ole Tieliikennelaista löytänyt edes termiä; kiertoliittymä.
Enkä ole myöskään löytänyt minkäänlaista poikkeusta ristyksen väistämisjärjestykseen.
Mistä olet "tietosi" ammentanut? - Mennytsekaisinvellit
Kun ympyrään mennessä on Kärkikolmio ennen Pyörätienjatketta, niin väistetään sillä pyörätiellä kulkevaa pyöräilijää. Kuten myös kun mennään pois liikenneympyrästä.
Pelkällä suojatiellä ei pyörällä ole oikeutta ajaa eikä näin ollen voi olla väistämisvelvollisuutta autoilijalla.
Huomattava on kuitenkin, että osa suojateistä on pyörätienjatkeita, jotka ovat merkitsemättä pyörätienjatkeeksi (siirtymäajan loppuun...) - dipaapa
Padiipa kirjoitti:
Missähän tuollaisia kiertoliittymän sääntöjä jaellaan?
Itse en ole Tieliikennelaista löytänyt edes termiä; kiertoliittymä.
Enkä ole myöskään löytänyt minkäänlaista poikkeusta ristyksen väistämisjärjestykseen.
Mistä olet "tietosi" ammentanut?Eipä siellä lakikirjassa taideta liikenneympyrääkään mainita.
- katsotäältä
99999 kirjoitti:
diipada "vaikkei ne pyörätien jatkeita olekaan". Mitä tarkoitat tällä?
Veikkaan että tarkoittaa samaa kuin "syytä.pitää.mielessä" nimimerkki on kirjoittanu tuolla alempana.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13854364/liikenneympyra-ja-pyoratie#comment-81127488
- pyöräilykunniaan
Ei ole järkevää laittaa pyöräilijöitä aina väistämään autoja, vaikka kuin siltä tuntuisi autolla ajaessa. Pyöräilyä pitäisi sen sijaan edistää, ja antaa lisää etuajo-oikeuksia. Autoilua mieluummin pitäisi hidastaa, ja näin siirtää kulkemista julkisilla kulkuneuvoilla.
Julkinen liikkene kulkee pitkälti veroilla tuettuna. Ne verot on kerätty yksityisautoilijoilta. Jos autoilu loppuisi, tulisi keksiä kävely- ja pyöräilyverot, että sama summa saataisiin koottua.
Pyöräilijöiden etuajo-oikeudet lopultakin saattaisivat vähentää eläviä pyöräilijöitä. Jo nyt on monesti vaikea havaita niitä. Sitäpaitsi bussin alle kuolee pyöräilijä ihan hyvin.- Muttaideoitokilisää
tuttumies kirjoitti:
Julkinen liikkene kulkee pitkälti veroilla tuettuna. Ne verot on kerätty yksityisautoilijoilta. Jos autoilu loppuisi, tulisi keksiä kävely- ja pyöräilyverot, että sama summa saataisiin koottua.
Pyöräilijöiden etuajo-oikeudet lopultakin saattaisivat vähentää eläviä pyöräilijöitä. Jo nyt on monesti vaikea havaita niitä. Sitäpaitsi bussin alle kuolee pyöräilijä ihan hyvin.Eiköhän Suomessa muutkin maksa veroja kuin yksityisautoilijat. Ja kaupunkien liikenneväyliä rahoittavat kaikki autottomatkin, vaikka eivät siellä spageteissa suhaakaan.
- ota-asioista-selvää
tuttumies kirjoitti:
Julkinen liikkene kulkee pitkälti veroilla tuettuna. Ne verot on kerätty yksityisautoilijoilta. Jos autoilu loppuisi, tulisi keksiä kävely- ja pyöräilyverot, että sama summa saataisiin koottua.
Pyöräilijöiden etuajo-oikeudet lopultakin saattaisivat vähentää eläviä pyöräilijöitä. Jo nyt on monesti vaikea havaita niitä. Sitäpaitsi bussin alle kuolee pyöräilijä ihan hyvin.Kunnat ja kaupungit vastaavat oman alueensa katuverkosta ja sen kunnosta. Niiden ylläpito ja investoinnit rahoitetaan kunnallisverolla. Joka ikinen kunhtalainen maksaa katuverkoston ylläpidosta ja siten myös kevyeliikenteen väylien ylläpidosta, oli ajokorttia tai ei.
Lähde: http://www.lvm.fi/liikenneverkko
- MoreControl
"Vaan sitten ei ole yleensä huolehdittu kärkikolmioita pyöräteille, jotka kulkevat suojatiellä poikki ulosmenoväylän. "
Tähän on aivan yksinkertainen selitys, ja se löytyy täältä:
https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/liikennevinkki/pyoratien-jatke-ei-ole-suojatie
Eli, tosi monesti pyöräilijät vain luulevat että heillä on etuajo-oikeus vaikkei näin oikeasti ole. Moni autoilija luulee myös näin, ja siksi he väistävät polkupyöriä. Jalankulkijaa tuossa aloittajan mainitsemassa paikassa autoilijan täytyykin väistää, oli sitten kolmiot tai ei.- EpäselväKirjoitus
MoreControl: "Eli, tosi monesti pyöräilijät vain luulevat että heillä on etuajo-oikeus vaikkei näin oikeasti ole." Puhutko nyt kiertoliittymästä poistumisesta ja kiertoliittymää kiertävästä pyöräilijästä vai yleisesti jostain muusta tilanteesta?
- Res.kulj.au
EpäselväKirjoitus kirjoitti:
MoreControl: "Eli, tosi monesti pyöräilijät vain luulevat että heillä on etuajo-oikeus vaikkei näin oikeasti ole." Puhutko nyt kiertoliittymästä poistumisesta ja kiertoliittymää kiertävästä pyöräilijästä vai yleisesti jostain muusta tilanteesta?
Kiertoliittymää ei ole olemassakaan, joten siihen ei voi mitään sääntöjäkään löytyä
Tarkoittamasi risteys on LIIKENNEYMPYRÄ.
Ja liikenneympyrässä on ihan samat säännöt, kuin missä tahansa muussakin risteylsessä - diipada
Älä viitsi, kyllä kaikki tietää mistä puhutaan.
- MoreControl
EpäselväKirjoitus kirjoitti:
MoreControl: "Eli, tosi monesti pyöräilijät vain luulevat että heillä on etuajo-oikeus vaikkei näin oikeasti ole." Puhutko nyt kiertoliittymästä poistumisesta ja kiertoliittymää kiertävästä pyöräilijästä vai yleisesti jostain muusta tilanteesta?
Katsopa aivan rauhassa se ensimmäisen kirjoitukseni lainaus. Mikäli pyöräilijä kiertää ympyrässä auton tavalla, on asia tietenkin eri, mutta miksi hän niin tekisi jos kerran on pyörätie olemassa? Ja pyörätien jatkeita aloittaja tarkoittaa. Ja näillä jatkeilla pyöräilijällä ei ole suoraa etuajo-oikeutta. "Tuttumiehen" idea olisi lisätä näihin paikkoihin pyöräilijöille kolmiot, jotka taas lisäävät kustannuksia. Siksi lainsäätäjä on asettanut fillaristille väistämisvelvollisuuden, josta taas kaikilla ei ole tietoa.
- Koulunpenkillesiitä
MoreControl kirjoitti:
Katsopa aivan rauhassa se ensimmäisen kirjoitukseni lainaus. Mikäli pyöräilijä kiertää ympyrässä auton tavalla, on asia tietenkin eri, mutta miksi hän niin tekisi jos kerran on pyörätie olemassa? Ja pyörätien jatkeita aloittaja tarkoittaa. Ja näillä jatkeilla pyöräilijällä ei ole suoraa etuajo-oikeutta. "Tuttumiehen" idea olisi lisätä näihin paikkoihin pyöräilijöille kolmiot, jotka taas lisäävät kustannuksia. Siksi lainsäätäjä on asettanut fillaristille väistämisvelvollisuuden, josta taas kaikilla ei ole tietoa.
Liikenneympyrän tapauksessa ja liittymiä ylittävien pyörätienjatkeiden tapauksessa (vaikka olisivat vielä toistaiseksi merkitsemättä sellaisiksi) on väistämisvelvollisuus ajoradalla kulkevilla ajoneuvoilla lähes aina, jota voinee kutsua "etuajo-oikeudeksi" vaikkei sellaista nyt virallisesti olekkaan.
https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/ennakoiva-ajo/liikenneympyra
Tällä hetkellä pyörätienjatke voi olla merkitty vain suojatieksi ja kun toisella puollea sitä on pyörätie, niin silloin siinä on myös pyörätienjatke. Väistämisessä on sitten eroa ja yllä liikenneympyrän osalta. - EpäselväKirjoitus
MoreControl kirjoitti:
Katsopa aivan rauhassa se ensimmäisen kirjoitukseni lainaus. Mikäli pyöräilijä kiertää ympyrässä auton tavalla, on asia tietenkin eri, mutta miksi hän niin tekisi jos kerran on pyörätie olemassa? Ja pyörätien jatkeita aloittaja tarkoittaa. Ja näillä jatkeilla pyöräilijällä ei ole suoraa etuajo-oikeutta. "Tuttumiehen" idea olisi lisätä näihin paikkoihin pyöräilijöille kolmiot, jotka taas lisäävät kustannuksia. Siksi lainsäätäjä on asettanut fillaristille väistämisvelvollisuuden, josta taas kaikilla ei ole tietoa.
"Ja pyörätien jatkeita aloittaja tarkoittaa. Ja näillä jatkeilla pyöräilijällä ei ole suoraa etuajo-oikeutta. "Tuttumiehen" idea olisi lisätä näihin paikkoihin pyöräilijöille kolmiot, jotka taas lisäävät kustannuksia. Siksi lainsäätäjä on asettanut fillaristille väistämisvelvollisuuden, josta taas kaikilla ei ole tietoa."
Minun täytyy nyt uudestaan kysyä puhutko edelleen liikenneympyrästä/kiertoliittymästä? En tiedä yhtään paikkaa, jossa liikenneympyrästä/kiertoliittymästä poistuvalla EI OLISI väistämisvelvollisuutta ympyrää kiertävään pyöräilijään nähden ( mikäli liikennemerkeillä ei ole muuta osoitettu ). Kuitenkin puhut taas tavalla, joka viittaa siihen, että väistämisvelvollisuus olisi, mutta sitä vaan ei ole merkillä osoitettu. Voitko kuvailla tai osoittaa kuvalla sellaisen paikan? - Res.kulj.au
Koulunpenkillesiitä kirjoitti:
Liikenneympyrän tapauksessa ja liittymiä ylittävien pyörätienjatkeiden tapauksessa (vaikka olisivat vielä toistaiseksi merkitsemättä sellaisiksi) on väistämisvelvollisuus ajoradalla kulkevilla ajoneuvoilla lähes aina, jota voinee kutsua "etuajo-oikeudeksi" vaikkei sellaista nyt virallisesti olekkaan.
https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/ennakoiva-ajo/liikenneympyra
Tällä hetkellä pyörätienjatke voi olla merkitty vain suojatieksi ja kun toisella puollea sitä on pyörätie, niin silloin siinä on myös pyörätienjatke. Väistämisessä on sitten eroa ja yllä liikenneympyrän osalta.Liikenneympyrä ei muuta mitään väistämissääntöä millään tavalla.
Mikä tarkoitat "liittymiä ylittävien pyörätienjatkeiden tapauksilla"?
Suomessa on risteyksiä, ei liittymiä. Pyörällä ylitetään katu tai tie.
Käytä oikeita termejä, niin kirjoitelmasi on helpommin ymmärrettävä.
Pyörätienjatketta käyttävä pyöräilijä on kahta poikkeusta lukuunottamatta väistämisvelvollinen. - MoreControl
Koulunpenkillesiitä kirjoitti:
Liikenneympyrän tapauksessa ja liittymiä ylittävien pyörätienjatkeiden tapauksessa (vaikka olisivat vielä toistaiseksi merkitsemättä sellaisiksi) on väistämisvelvollisuus ajoradalla kulkevilla ajoneuvoilla lähes aina, jota voinee kutsua "etuajo-oikeudeksi" vaikkei sellaista nyt virallisesti olekkaan.
https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/ennakoiva-ajo/liikenneympyra
Tällä hetkellä pyörätienjatke voi olla merkitty vain suojatieksi ja kun toisella puollea sitä on pyörätie, niin silloin siinä on myös pyörätienjatke. Väistämisessä on sitten eroa ja yllä liikenneympyrän osalta.Aivan oikein. Ympyrästä poistuva auto katsotaan siis kääntyväksi, joka tarkoittaa sitä että fillaria on väistettävä.
- Tananmortit
Res.kulj.au kirjoitti:
Liikenneympyrä ei muuta mitään väistämissääntöä millään tavalla.
Mikä tarkoitat "liittymiä ylittävien pyörätienjatkeiden tapauksilla"?
Suomessa on risteyksiä, ei liittymiä. Pyörällä ylitetään katu tai tie.
Käytä oikeita termejä, niin kirjoitelmasi on helpommin ymmärrettävä.
Pyörätienjatketta käyttävä pyöräilijä on kahta poikkeusta lukuunottamatta väistämisvelvollinen.Liittymällä tarkoitin tietä, mikä tulee ympyrään, jotta selviää mikä pyörätien jatke ja mikä oli peruste.
a) tulosuunnassa autoilijalla kärkikolmio, väistää pyöräilijää
b) ympyrystä käännytään ainakin muodollisesti pois, taas väistetään pyöräilijää
a ja b noin, kun pyöräilijä menee pyörätienjatketta pitkin a) joka on sellaiseksi merkitty tai b) 2017 saakka suojatiellä, jos ainakin toisella puolella on pyörätie.
Niitä poikeuksia on muitakin mm. pihasta, parkkipaikalta ja "vähäiseltä tieltä" tulijat väistää kaikkia.
Oikeaoppista terminologiaa voit knoppailla itseksesi. Armeijan ajo-opetuksessakin on petrattavaa, pojat ei oikein aina ole näissä väistämissäännöissä ajantasalla kun meinaavat "firman" autolla päälle tulla, kävellenkin valoittavat koko pyörätien. - Poikkeuksiariittää
Ja kun tavallisessa risteyksessä on kärkikolmio tulosuunnassa, niin se velvoittaa myös väistämään risteyksen toisella puolella olevalla pyörätienjatkeella olevaa pyöräilijää, vaikka ajaisit suoraan.
Jos tulosuunnassa onkin kärkikolmio vasta pyörätien jälkeen, niin silloin pyöräilijän pitääkin väistää siinä, mutta toisella puolella risteystä autoilija väistää kuitenkin.
Nämä em. paikat on varsinkin junnuille pahoja, kun eivät ne ymmärrä kun yhdessä risteyksessä onkin tuo kolmio pyörätienjatkeen toisella puolella... - kjhjhh
Tananmortit kirjoitti:
Liittymällä tarkoitin tietä, mikä tulee ympyrään, jotta selviää mikä pyörätien jatke ja mikä oli peruste.
a) tulosuunnassa autoilijalla kärkikolmio, väistää pyöräilijää
b) ympyrystä käännytään ainakin muodollisesti pois, taas väistetään pyöräilijää
a ja b noin, kun pyöräilijä menee pyörätienjatketta pitkin a) joka on sellaiseksi merkitty tai b) 2017 saakka suojatiellä, jos ainakin toisella puolella on pyörätie.
Niitä poikeuksia on muitakin mm. pihasta, parkkipaikalta ja "vähäiseltä tieltä" tulijat väistää kaikkia.
Oikeaoppista terminologiaa voit knoppailla itseksesi. Armeijan ajo-opetuksessakin on petrattavaa, pojat ei oikein aina ole näissä väistämissäännöissä ajantasalla kun meinaavat "firman" autolla päälle tulla, kävellenkin valoittavat koko pyörätien."kävellenkin valoittavat koko pyörätien." Tuskin edes kävelevät pyörätiellä.
- Res.kulj.au
Tananmortit kirjoitti:
Liittymällä tarkoitin tietä, mikä tulee ympyrään, jotta selviää mikä pyörätien jatke ja mikä oli peruste.
a) tulosuunnassa autoilijalla kärkikolmio, väistää pyöräilijää
b) ympyrystä käännytään ainakin muodollisesti pois, taas väistetään pyöräilijää
a ja b noin, kun pyöräilijä menee pyörätienjatketta pitkin a) joka on sellaiseksi merkitty tai b) 2017 saakka suojatiellä, jos ainakin toisella puolella on pyörätie.
Niitä poikeuksia on muitakin mm. pihasta, parkkipaikalta ja "vähäiseltä tieltä" tulijat väistää kaikkia.
Oikeaoppista terminologiaa voit knoppailla itseksesi. Armeijan ajo-opetuksessakin on petrattavaa, pojat ei oikein aina ole näissä väistämissäännöissä ajantasalla kun meinaavat "firman" autolla päälle tulla, kävellenkin valoittavat koko pyörätien.a) JOS tulosuunnasss on kolmio!
Ympyrään tulevan väistämisvelvollisuus johtuu kolmiosta. Ilman kärkikolmiota kyse on tasa-arvoisesta risteyksestä.
Väistämisvelvollisuus pyöräilijää kohtaan, riippuu samoin kolmion olemassaolosta ja sen sijoituksesta.
b) Ympyrästä käännytään pois.
Pyörätienjatkeen merkitseminen tai merkitsemättä jättäminen ei millään tavalla muuta pyörätienjatkeen olemassaolemista.
Tässä lähikuva:
http://3.bp.blogspot.com/_YePNRcvHuvw/TN6fHp4uFgI/AAAAAAAAAQA/M_Cs8UIdjdw/s1600/ympyra.png
Tässä em. kuvan artikkeli:
http://pyorailyahelsingissa.blogspot.fi/p/liikennesaantoja.html
Kuten tuosta lähikuvasta näkyy, pyöräilijät ovat etuajo-oikeutettuja kaikista suunnista tulevien autojen suhteen, koska kärkikolmio toimii toiseensuuntaan ja väistämissääntö toiseen.
Jos nuo suojatiet siirrettäisiin bussin pituuden verran etäämmälle liikenneympyrästä (väljissä paikoissa ne pyöräilyväylät olisivat siellä kauempana), niin mitään aloituksessa mainitsemaani haittaa ei juuri esiintyisi. Silti olisi hyvä olla ne kolmiot pyöräilijöille, ettei syntyisi väärinkäsityksiä, kun auto lähestyy pyöräilijästä katsottuna vasemmalta.
Pahoittelen, ettei kuvia saa liitettyä näkyvästi viestiin. Hyvässä lykyssä linkki toimii kolmasti ykköspainikkeella napsauttaen ja sitten kakkospainikkeella pudotusvalikosta valiten vaikkapa Avaa uuteen ikkunaan.- väistettävä-on
Liikenneympyrästä poistuva ajoneuvo (risteyksessä kääntyvä ajoneuvo) väistää silti vaikka siinä ei olisi suojatietä tai jatketta laisinkaan. Lue 14 pykälä täätä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P14
Siellä lukee että: "Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."
Ei oteta kantaa miten jalankulkija, pyöräilijä tai mopoilija on siihen saapunut, vaan että heitä on väistettävä jos ovat ylittämässä risteävää tietä (risteysalueella).
Ymmärrän kyllä pointtisi ja mitä ajat takaa. Sitten pitäisi siirtää pyörätien jatke ja suojatie todella paljon kauemmaksi liikenneympyrää/risteystä. Bussin pituuden verran ei sekään ole vielä tarpeeksi kaukana, vaan saattaa vain sekoittaa tilannetta. Lue tämä tarina: https://liikenteessa.wordpress.com/2012/06/08/rajakadun-ja-sepankadun-risteys-pyorailijan-kannalta/
- OnkoTehtyAinaVäärin
Kärkikolmio muualla kuin ympyrässä: ”Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta” Siis myös pyörätietä tulevaa.
Ympyrässä: ”Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja.” Pyörätie on ympyrän ulkopuolella ja vasta, kun pyöräilijä tulee ajoradalle, on se kolmion rajaamalla ympyrän alueella. Sitä on väistettävä vain, kun tullaan samaan aikaan pyörätien jatkeen päälle. Pyöräilijää ei siis tarvitse ”odottaa”. Jos auto ehtii jatkeelle ensin, niin pyörän on väistettävä. - Viilaaja
Pyörätie/yhdistetty jouduttaisiin rakentamaan ehkä kymmeniä metrejä irti ympyrästä, jotta 1) kolmio ymmärrettäisiin koskevan pyörää ja, että 2) ympyrästä poistuvaa pitää väistää. Jokainen lisämetri pyöräilijälle aiheuttaa hirvityksen kauhistusta ja äänekästä vastusta.
Jos ympyrään tulevien kolmio on ennen tuota samaa suojatietä/jatketta, jossa pyöräilijällä kolmio, niin silloin pyörät suht hyvin ymmärtävät, että kolmion takaa ympyrään tulevaa autoa väistetään, mutta ei sitä, että myös ympyrästä poistuvaa. Esim. tuolta löytyy keskusteluja http://www.fillarifoorumi.fi/forum/forumdisplay.php?56-Yleiset-jorinat&s=0ff383a77758e0d2f8ef26a5120a3dc5
Mitään hirmukalliita rakentamisen erikoisuuksia ei tarvittaisi, jos pykäliä hiukan viilattaisiin selkeämmäksi: 14. pykälä ”Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa.” pitäisi olla lisäys ”ellei pyöräilijälle, mopoilijalle väistämisvelvollisuusmerkein ole muuta osoitettu” http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P14
Ja kärkikolmion 231 merkitykseen lisäys ”Pyörätiellä merkki määrää väistämään muuta liikennettä, myös kääntyviä” http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L3P14
Tuossa yhdistetyn väylän päässä on kärkikolmio http://tinyurl.com/plbnpwx - Mitenkästämä
Pyöräilijät ja jalankulkijat aika harvoin tukkivat mitään risteystä seisoessaan idiootteina keskellä risteystä.
Autoilijoilla on sen sijaan taito tämä tehdä: auto pysäytetään pyörätien tai suojatien päälle odottamaan. Yleensä umpikorttelialueiden ulkopuolella suojatien/pyörätien etupuolella on riittävä tila tähän, mutta sen hyödyntäminen on tekemätön rasti liian monelle.- jhhhjhj
Olisi suotavaa ettei yritetä torpata tätä keskustelua siirtämällä sitä muihin aiheisiin eikä ole järkevää yhdessä ketjussa käsitellä kaikkea pyöräilyyn liittyvää. Tee uusi aloitus.
- Peruskäytösongelmat
Viimeksi eilen oli nainen minkä fillarin etupyörä oli puoliksi tien puolella ja piti siinä pyörätiellä ompelukerhoa jonkun tutun kanssa, no kun käänsin sille tielle, niin hänellä tulikin kiire lähteä liikkeelle, tana mistä näitä idiootteja tulee lisää.
- syytä.pitää.mielessä
Liikenneympyrästä poistuva auto lasketaan risteyksessä kääntyväksi autoksi, eikös vain?
Tieliikennelaista löytyy 14 § Väistämisvelvollisuus jossa lukee mm. seuraavaa: "Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."
Tuon perusteella kääntyvä auto väistää risteävää tietä ylittävää, oli siinä suojatie tai pyörätien jatke tai sitten ei ole kumpaakaan. Ei siis tarvitse olla suojatietä tai pyörätien jatketta laisinkaan ja silti kääntyvä ajoneuvo väistävät risteävää tietä ylittävää. Sama pätee ihan "tavallisissakin" risteyksissä.- kuvaesimerkki
Oletetaan että tulet kuvassa näkyvältä suunnalta ja olet kääntymässä oikealle.
https://asiakas.kotisivukone.com/files/etela-tuusula.kotisivukone.com/kuvat/lahelantie-kulkijantaival_iso.jpg
Kuvassa ei näy suojatietä risteävän tien kohdalla. Tuo 14 pykälä kertoo kuitenkin että väistät risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Jos joku lähtee yli tuolta pienen peltikaapin kohdalta ja sinä olet kääntyvä, niin sinä väistät. - selvennys
Siis tuon pienen harmaan peltikaapin kohdalta joka näkyy risteävän tien toisella puolella.
- kulliverinmatka
Jaa, että pitäisi vain jatkaa suoraan eli kiertää, kiertää, kiertää!!????
- kuinkas
Kyllä "tuttumies" on ihan oikeassa tuossa kolmio-asiassa.
Pyöräijöitä on opetettu samaan tyyliin kuin kamikaze-lentäjiä aikoinaan ja nykyisin noita käveleviä kiihkopommittajia opetetaan; eli kun ei itsestä välitä, saa siinä sivussa kärsiä kaikki muutkin!!!!!
Nimenomaan väistämisvelvollisuus pitäisi täsmentää liikenneympyröissä eli kiertoliittymissä koskemaan pyöräilijää. Se on varma, että sopivassa tahdissa sujahtelevat pyöräilijät tukkivat kiertoliittymän. Ihan typerää inistä, että toisella puolella ympyrää olevan autoilijan pitäisi ennakoida toisella puolella ympyrää pyöräilijän takia kasaantuva ruuhka. Se on mahdotonta jos liikenteen kuvittelee ollenkaan sujuvan! Eihän sinne toiselle puolelle edes monessa ympyrässä näe!!!
Jos kaikki pitävät sen kolmekymmentä metriä väliä edellä ajavaan, (mitä tuo monen väittämä autoilijan vastuu edellyttäisi) Ei mikään tässä maailmassa pitkän päälle toimisi, koska AINA PITÄISI ODOTTAA SITÄ SEURAAVAA!
Kaikkein itsekkäimpiä liikenteessä kulkijoita ovat nämä nykypäivän kamikaze-pyöräilijät!- kuinkas
Huomasin tuossa vielä, että liikenneympyrän uloslähtöjen ja sisäänajoliittymien yli merkityt suojatiet eivät olekaan liikenneympyrää kiertävälle pyöräilijälle suoria jatkeita, vaan kysymyksessä on risteys, jolloin pitää vasemmalle tai oikealle käntyessä näyttää suuntamerkkiä jos aikoo tuolta ympyrää kierävältä ja erkanevan väylän sivussa olevalta kevytväylältä poistua eri suuntaan.
Yksikään pyöräilijä ei näytä suuntamerkkiä kääntyessään suojatielle! Siinä on asian ydin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873277
- 623027
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332520- 802303
- 802303
- 962056
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361903- 121646
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201643Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil311479