Katsastuksessa huudattaminen.

Effff

Te jotka pelkäätte autonne moottorin särkyvän siitä huudattamisesta niin. Eikös se moottori ole suunniteltu kestämään vaikka huudattaisi koko päivän yhtä soittoa. Silloin jossei se kone kestä sitä niin sehän tarkoittaa että se on jo muutenkin paskassa kunnossa ko ei kestä. Eli siis siitä ei voi syyttä katsastusasemaa jos särkyy sen takia.

17

2104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kone-voi-hajota

      """ Eikös se moottori ole suunniteltu kestämään vaikka huudattaisi koko päivän yhtä soittoa. """

      Ei tosiaankaan ole suunniteltu moottoreita huutamaan huippukierroksilla edes viittä minuuttia, ei varsinkaan diesel moottoreita. Tämä moottorin huudatus on yksi eniten vaurioita aiheuttava toimenpide mitä koneelle voidaan tehdä. Esim venttiilikoneistolle tulee vaurioita kun venttiili ei ehdi täysin sulkeutua, ja nokka-akseli lyö nousevaan venttiiliin täydellä teholla. Neuvo auton käyttäjille: Älä koskaan paina kaasua pohjaan auton ollessa paikallaan, äläkä varsinkaan pidä sitä pojassa 1 sekuntia pidempään.

      • Savumittauksesta

        Dieselin savumittaus määräaikaiskatsastuksen yhteydessä tuli olikos se vuonna 1995. Ajoneuvojen valmistajat ovat olleet tietoisia mittaustavasta jo 90 luvulta lähtien, myös VW konserni; tyhjäkäynniltä pedaali pohjaan maksimikierroksille ja testerin ilmoittaessa "vapauta kaasupoljin" taas tyhjäkäynnille. Kunnossa oleva ja normaalisti valmistajan ohjeiden mukaisesti huollettu moottori kestää sen, onhan mittaustapaa noudatettu direktiivin mukaisesti jo 20 vuotta.
        Jos moottori tuossa testissä hajoa, se on vain ilmoitus huoltojen laiminlyönneistä.
        Se taas onko testi mielekäs on aivan eri juttu, meillähän on päättäjät ihan koto Suomessa jotka kuuntelevat Brysseliä korvat hörössä.
        Katsastajat vain tekevät työtänsä annettujen määräysten mukaisesti.


    • hanaaa

      joissain d-autoissa jopa valmistaja kieltää yli 3500kierroksen ylittämistä pakokaasutestissä

      • Nykydieselit

        Nuo taitavat olla museomoottoreita. MInunkin autoni dieselissä paras vääntö on reilusti tuon yläpuolella, ja punaisen rajakin on 4200 kierroksessa.


    • gggygggh

      aika vähän on autoja joissa valmistaja kieltää korkeampia kierroksia , osa ei ota kierroksia ohjelman rajoittaessa kieroksia.

      testi kuitenkin turha

    • jtyjyjy

      SItä varten ne koneet on tehty että niitä käytetään. Suunnittelu/testausvaiheessa koneita rääkätään tuntitolkulla moottoripenkissä pakosarja punaisena, uudestaan ja uudestaan, niin onhan se nyt kumma jos ei paria polkaisua kestä katsastuksessa.

      Taitaa olla vaan niitä "jakoketju kestää auton iän" ja "nykyöljyt vaihdetaan 100th välein" miesten juttuja ketkä pelkää huudatusta.

    • täyttäpaskaa

      Minusta ihan turhaa rääkkäystä. Itse ajan aina melko pienillä kierroksilla dieselmoottorilla, ei 3000rpm kyllä ikinä milloinkaan ylity ja 2500 todella harvoin kun kaupungissa tulee vaan pyörittyä.

      Kyllä siinä 2000 rpm vaihtaa jo isommalle.

      Sitten katsastuksessa katsastusäijä polkee rajoitinta vasten minuuttitolkulla! Ei saa muuten savutestiä läpi, viimeksi hirveä polkeminen todella kauan ja lopuksi oli k-arvo jotain 1.47 ja raja 1.5.

      Ihan turha testi minusta, rasitetaan vaan moottoria turhan takia samalla kun mittari kerää pakoputkeen vuoden aikana tarttunutta nokea. Kun tarpeeksi nokea poljettu irti niin sitten se lopulta menee juuri ja juuri läpi. Koko testi mittaa lähinnä pakoputken puhtautta eikä moottorin savutusta.

      Ja mitähän tuollainen polkeminen vaikuttaa myös kaikkeen mikä pyörii hihnavedolla, on siinä kaasu pohjassa jo melkoinen kierrosnopeus esim. generaattorissa missä on todella pieni hihnapyörä.

      • Savumittauksesta

        Päättäjät päättävät, miten pakokaasumittaukset tehdään määräaikaiskatsastuksessa! Ei päättäjät kysele katsastusmiehiltä, onko mittaustapa fiksu tai oikeanlainen; he vain yksinkertaisesti määräävät miten savumittaus tehdään.
        Aiemmin oli esillä ajoneuvovalmistajien tietoisuus savumittauksesta. Kyllä dieselmoottoreiden suunnittelussa on otettu huomioon mittaustapa: Tyhjäkäynniltä hetkellisesti maksimikierroksille, kunnes testerin käskyn mukaan vapautetaan kaasupoljin. Maksimikierrokset ovat käytössä 1,5- 3,5 sekunttia, eikä suinkaan "täyttäpaskaa" kirjoittaneen väittämät minuuttitolkulla.

        Dieselmoottori, joka on huollettu valmistajan ohjeiden mukaan, kestää savutestin. Jos kone korkkaa, voi ottaa maahantuojaan yhteyttä ja vaatia korvausta valmistajan virheestä; moottori hajosi määräaikaiskatsastuksen savumittauksessa.


      • itseaiheutettu_ongelma

        > Itse ajan aina melko pienillä kierroksilla dieselmoottorilla, ei 3000rpm kyllä ikinä milloinkaan ylity ja 2500 todella harvoin kun kaupungissa tulee vaan pyörittyä.

        Tyypillinen karvahattupappa, jolla on koko kone karstassa, turbon johtosiivet jumissa ja nokiloukku tukossa.

        > Sitten katsastuksessa katsastusäijä polkee rajoitinta vasten minuuttitolkulla! Ei saa muuten savutestiä läpi, viimeksi hirveä polkeminen todella kauan ja lopuksi oli k-arvo jotain 1.47 ja raja 1.5.

        Tyypillinen ongelma, kun yritetään saada karvahattupapan pilaamaa moottoria läpi testistä.

        Moottorille pitää aina välillä antaa kunnolla happea & jenkaa, niin pysyy paikat kunnossa! Samoin jarruja pitää välillä polkea kunnolla & käsijarrua pitää käyttää, niin ei tarvi katsastuksessa kitistä siitäkään, miten homma jäi "turhasta" käsijarrusta kiinni (liian suuri eri vas/oikea jarruvoimissa tms.).


      • muutettava_säädöksiä

        Juu, tuntuu nykypäivän vähäpäästöisten autojen osalta aika turhalta hommalta.


    • kone-voi-hajota

      Ei se moottori heti tuossa testissä hajoa, mutta pieniä vaurioita ja metallin väsymistä tulee useisiin paikkoihin. Eniten vaurioituu nokka-akseli ja sen pyörittämisen osat, myös kaikki lisälaitteet, vesipumput ja muut ottavat itseensä. Jokainen voi kokeilla omalla autolla, kaasu kepillä pohjaan auton käydessä, ja kellosta ottamaan aikaa koska paikat laukeaa. Normaali ajoahan moottori kestää tuhansia tunteja, mutta tuota paikallaan huudatusta ehkä vain kymmeniä minuuteja.

      • lämpöhalvaus

        > Normaali ajoahan moottori kestää tuhansia tunteja, mutta tuota paikallaan huudatusta ehkä vain kymmeniä minuuteja.

        Paikallaan seisovan auton moottori hajoaa lämpöhalvaukseen. Muutoinhan moottorit poksaltelisi taajaan myös ylämäissä ja ohituksissa. Olihan jotkin vanhemmat (diesel)pakettiautotkin sellaisia, että loivatkin nousut ajettiin kaasu pohjassa & moottoritielläkin sai koko ajan vetää lappu lattiassa (=nokivasaran cruise) eikä vauhti paljoa satasen yli noussut.

        Nokivasarassakin hyötysuhde on parhaimmillaankin jotain 40 %, mikä tarkoittaa, 100 kW kehittävä moottori on tosiasiassa 250 kW "lämmityskattila", josta saadaan ulos 150 kW lämpöä ja 100 kW mekaanista työtä. Ei ole ihan pieni määrä lämpöä ulkoilmaan hukattavaksi....

        No, eihän rajoitinta vasten huutava moottori ihan 250 kW palamistehoilla käy, mutta aikas paljon sitä lämpöä taitaa silti syntyä - tässä tilanteessahan kaikki menee lämmöksi (viimeistään moottorin sisäisten kitkojen kautta).


      • einytliioitella
        lämpöhalvaus kirjoitti:

        > Normaali ajoahan moottori kestää tuhansia tunteja, mutta tuota paikallaan huudatusta ehkä vain kymmeniä minuuteja.

        Paikallaan seisovan auton moottori hajoaa lämpöhalvaukseen. Muutoinhan moottorit poksaltelisi taajaan myös ylämäissä ja ohituksissa. Olihan jotkin vanhemmat (diesel)pakettiautotkin sellaisia, että loivatkin nousut ajettiin kaasu pohjassa & moottoritielläkin sai koko ajan vetää lappu lattiassa (=nokivasaran cruise) eikä vauhti paljoa satasen yli noussut.

        Nokivasarassakin hyötysuhde on parhaimmillaankin jotain 40 %, mikä tarkoittaa, 100 kW kehittävä moottori on tosiasiassa 250 kW "lämmityskattila", josta saadaan ulos 150 kW lämpöä ja 100 kW mekaanista työtä. Ei ole ihan pieni määrä lämpöä ulkoilmaan hukattavaksi....

        No, eihän rajoitinta vasten huutava moottori ihan 250 kW palamistehoilla käy, mutta aikas paljon sitä lämpöä taitaa silti syntyä - tässä tilanteessahan kaikki menee lämmöksi (viimeistään moottorin sisäisten kitkojen kautta).

        niin no ei se kaasu pohjassa maksimikierroksilla käy sen suuremmalla teholla kuin moottorin pyörimisvastukset ja apulaitteet ottaa. ja niihin ei satoja kilowatteja mene, puhutaan korkeintaan kymmenistä.


    • menesittenjatiedä

      Mustaa nokista savua työntävät dieselit olivat muutama vuosikymmen sitten yleinen näky. Nykyisin tästä on miltei täysin päästy eroon ainakin maantieliikenteessä kulkevien autojen osalta. Luulisi että katsastuksen savupäästömittaus olisi nykyään enemmän tätä päivää.

    • katsastuskusettaja

      Säätää kaasuläpän niin ettei aukee kokonaan.

    • fkfjhfhfdhd

      Ihan kovilla kierroksilla pienellä vaihteella ennen leimaa niin arvot kohenee kummasti.Kun tukkoinen körötelty kone niin pitää huudattaa aikansa leimalla.Myös lukkojarrutuksia ja pakilla täysillä ja jarrutukset niin takajarrut nappaa paremmin kiinni.

    • kenkäkonehuoneeseen

      Kyllä moottoria suunnitellessa otetaan huomioon sekin että joskus siitä otetaan kaikki irti. Turha pelätä jos moottori on asiallisessa kunnossa. Viimeisiään veisaavat savukoneet joutaakin hajottaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe