Kokemuksia kitkarenkaista?

Yari.S

Onko porukalla kokemuksia kitkarenkaista? Pärjääkö niillä keskitalvella? Ostin kesällä uuden auton ja jäi talvirenkaat hommaamatta, mutta reilun viikon päästä pitäisi sellaiset saada alle. Ajattelin vaihdattaa samoille vanteille kitkarenkaat ja myydä kesärenkaat pois.

Tarkoitus olisi siis ajella samoilla renkailla ympäri vuoden. Kilometrejä tulee vuodessa suunnilleen 25 tuhatta ja ajot ovat käytännössä pääkaupunkiseudulla. Varmaan aika turha hommata erillisiä vanteita nastarenkaille? Ei ole oikein säilytyspaikkaakaan ylimääräisille renkaille. En haluaisi maksaa mistään turhista "hotelleista".

12

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todellaTyhmäAjatus

      Ostit siis uuden auton ja alat säästämään renkaissa ajamalla kitkoilla ympäri vuoden, todella tyhmä ajatus. Ensinnäkin kitkarenkaat on todella huonot kesällä. Ovat velttoja ja pito todella surkea märällä kelillä ja kuumalla ilmalla "sulavat" alle todella nopeasti.
      Kitkoilla pärjää hyvin talvella kunhan ymmärtää niiden heikkoudet jäisellä keleillä ja kiillottuneissa risteysalueilla.

    • Bmwkitkoillaylikymmenenv

      Kitkarenkaat kuluvat todella nopeasti, kun ilman lämpö alkaa olla 10 astetta. Talvella pärjää jos osaa ajaa ennakoivasti samalla tulee ajeltua taloudellisesti.

    • kitkaa

      Yli kaksikymmentä vuotta olen kitkarenkailla ajanut kesät-talvet ei mitään ongelmia, voi parin vuoden välein ostaa uudet renkaat niin ei ehdi kumi kovettumaan

      • Nastaboysz

        Yli 30 vuotta tullut ajeltua talvisin nastarenkailla. Kesällä en aja autolla lainkaan. Ostan joka talveksi aina uudet nastarenkaat ja hyvin olen pärjännyt!


      • Pihi_mieheksi
        Nastaboysz kirjoitti:

        Yli 30 vuotta tullut ajeltua talvisin nastarenkailla. Kesällä en aja autolla lainkaan. Ostan joka talveksi aina uudet nastarenkaat ja hyvin olen pärjännyt!

        Minäkin ajan vain talvisin ja silloinkin vain kun kelit hyvät ja tiet kunnolla suolattu, mutta kitkoilla. Ostan kitkat joka toinen kuukausi, niin hyvin niillä olen pärjännyt.
        Säästän meluhaittaa ja asfaltin kuluttamista.


    • Volvoilijajajajak

      Kitkat on ihan hyvät jos uusi auto ja kaikki espit yms löytyy. Viime talvi meni etuvetoisella XC60 volvolla ja kitkat oli hyvä. Mutta miksi pilata kesävanteet talvella suolaan yms? Kyllä paras on kun on eri vanteet talvelle. Mulla nyt V60 D5 ja alla kesällä eri vanteet kuin talvella. Talvella maltillisempi rengas on myös parempi. Mulla kesällä 19 tuumaset ja talvi 18 tuumaset 235/40 sarjalaiset conti nastat..hyvin pärjää

      • huimaaMenoa

        Laatuvanteet kestää kesä ja talvet, mm. Volvon alkuperäiset.


    • Sumakki

      Onneksi valtiovalta tietää asiat paremmin ja poistaa nasta ja talvirengspakon.
      On ihmeellistä että renkaat ovat veltot kun samat renkaat liukkaalla ovat hyvät.
      Talvirenkaat ovat veltot suuren urasyvyyden takia.
      Nastarenkaiden pito asfaltilla on huono, märällä asfaltilla erittäin huono.

      • näinSeVaanOnEdelleen

        talvirenkaat pitääkin paremmin talviolosuhteissa ja siksi talvirenkaat ovat pakolliset ja turvaavat liikenteen. Kuivalla pärjää huonoimmillakin renkailla ja eikö ne onnettomuudet keskity niihin pahoihin talvikeleihin etupäässä.
        Ei ne talvirenkaiden urasyvyys pelkästään ole syynä velttouteen, vaan pehmeä kumi ja veltompi runko joka toimii peremmin kylmässä ja saa paremmin otteen liukkaasta tienpinnasta.


      • 3plus5

        Nastarenkaiden pito asfaltilla ja märällä asfaltilla on huono, jos vertaa kesärenkaisiin. Kitkoihin verrattuna taasen huomattavasti parempi. Kitkat toimivat ainoastaan pehmeässä irtolumessa suunilleen yhtä hyvin kuin nastarenkaat. Ei kuitenkaan paremmin siinäkään.
        Pehmeä irtolumi on melkoisen harvinainen olosuhde Suomen maanteillä ja kovin lyhytaikainenkin silloin kun sellainen on.
        Kitkojen hankkiminen sillä perusteella, että ne olisivat paremmat talvirenkaina, ei ole koskaan perusteltua Suomen liikenneolosuhteissa.


    • päivittäinLiikenteessä

      Lumella ja sulalla kitkoilla pärjää loistavasti, mutta jäällä surkeasti. Ja monella jää se huomiomatta, että kuura ja pakkaslumi tamppaantuu tienpintaa ja on yhtä hänkalaa kuin jää, varsinkin kun risteyksissä tuo kuura ja lumi kiillottuu todella liukkaaksi, eikä kitka toimi silloin. Minulla on asiasta jonkin verran kokemusta, sillä perheessä on toisessa kitkat ja toisessa nostat ja omassani on kitkat jo kolmatta talvea, sitä ennen oli nastat. Seuraavana valitsen luultavasti nastat. En halua hissutella ja olla tukkona tiellä ja haluan ajaa joustavasti, mutta kitkoilla se ei useinkaan onnistu yhtä hyvin kuin nastoilla.

    • kitkatalla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe