Oletko ajatellut miten säät vaikuttavat elämäämme

eppu2

Onko Sinulle tapahtunut jotain mukavaa, vai peräti epämukavaa, silloin
kun täysikuu luo varjojaan maan kamaralle,
kun auringon valo lämpimine säteineen tavoittaa maan,
kun lempeä kesäsade kutsuu sateenkaaren taivaankannelle,
kun tuuli nousee ja tuo rankkasateen huuhtelemaan koko maan piirin,
kun myrsky hulmahtaa puiden latvoihin laulamaan ja vaahtopäät vettä kohottaa,
kun salamat leiskuvat ja ukonääni vaeltaa pilvien alla,
kun revontulet loimuavat suuntaansa etsien,
kun usva kietoo verhoonsa näkyvän,
kun lunta tupruttaa, kinoksia kasvattaen,
kun rakeet säveltään soittaa.

90

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aina on joku keli kun tapahtuu, ikävää tai mukavaa. Enpä ole tulut aatelleeksi tai yhdistänyt toisiinsa.

      • ent.siivoojaparka

        Samoin.
        Olisihan se perin kummallista, jos kaikki hyvät ja pahat asiat tapahtuisivat säitten mukaan.
        No sen voin ainakin sanoa, että jäätikölle en ole lentänyt persiilleen muulloin kuin talvella ja silloinkin enimmäkseen, jos siihen jäätikön päälle on satanut ohut lumikerros, ettei sitä näe.
        Olen minä kuullut toisilla olleen assosiaatioita joistakin luonnonilmiöistä. Yhden pastorin vaimo kirjoitti hengellisessä lehdessä lapsensa syntymästä, kuinka ikkunasta paistoi täysikuu hänen ollessaan synnytyspöydällä. Siinä hän oli ajatellut, kuinka silloinkin oli paistanut täysikuu ikkunasta, kun se lapsi pantiin alulle.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Samoin.
        Olisihan se perin kummallista, jos kaikki hyvät ja pahat asiat tapahtuisivat säitten mukaan.
        No sen voin ainakin sanoa, että jäätikölle en ole lentänyt persiilleen muulloin kuin talvella ja silloinkin enimmäkseen, jos siihen jäätikön päälle on satanut ohut lumikerros, ettei sitä näe.
        Olen minä kuullut toisilla olleen assosiaatioita joistakin luonnonilmiöistä. Yhden pastorin vaimo kirjoitti hengellisessä lehdessä lapsensa syntymästä, kuinka ikkunasta paistoi täysikuu hänen ollessaan synnytyspöydällä. Siinä hän oli ajatellut, kuinka silloinkin oli paistanut täysikuu ikkunasta, kun se lapsi pantiin alulle.

        Nii, aina roiskuu kun rapataan.


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Samoin.
        Olisihan se perin kummallista, jos kaikki hyvät ja pahat asiat tapahtuisivat säitten mukaan.
        No sen voin ainakin sanoa, että jäätikölle en ole lentänyt persiilleen muulloin kuin talvella ja silloinkin enimmäkseen, jos siihen jäätikön päälle on satanut ohut lumikerros, ettei sitä näe.
        Olen minä kuullut toisilla olleen assosiaatioita joistakin luonnonilmiöistä. Yhden pastorin vaimo kirjoitti hengellisessä lehdessä lapsensa syntymästä, kuinka ikkunasta paistoi täysikuu hänen ollessaan synnytyspöydällä. Siinä hän oli ajatellut, kuinka silloinkin oli paistanut täysikuu ikkunasta, kun se lapsi pantiin alulle.

        Empä sitä tarkoittanut, että kaikki olisi säästä johtuvaa, vaikka aina onkin joku sää.
        Tapahtuma-ajan voi esim. muistaa, jos on ollut poikkeuksellinen sää.


      • eppu2

        Kerran keväällä, kun menin eks kertaa mökille, ukkonen kierteli, en ajatellut, että se lähelläkään olisi.
        Juuri, kun meinasin laittaa sähkön päälle, räsähti mäntyyn.
        Oikein mittasin, oli 16m siitä mökin nurkasta, missä on sähkökaappi.


      • eppu2 kirjoitti:

        Empä sitä tarkoittanut, että kaikki olisi säästä johtuvaa, vaikka aina onkin joku sää.
        Tapahtuma-ajan voi esim. muistaa, jos on ollut poikkeuksellinen sää.

        Minä en muista sää-olosuhteita yhdistettynä tapahtumiin. Muistan esimerkiksi sen kun tyttöni syntyi, piti ottaa se poliorokotus sokeripalassa ja hoitaa lasta pari ensimmäistä viikkoa maski kasvoilla.


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Empä sitä tarkoittanut, että kaikki olisi säästä johtuvaa, vaikka aina onkin joku sää.
        Tapahtuma-ajan voi esim. muistaa, jos on ollut poikkeuksellinen sää.

        Tuo otsikkosi on jotenkin harhauttava: """Oletko ajatellut miten säät vaikuttavat elämäämme""""
        Siis minun elämääni ei sää vaikuta mitenkään vaikka hyvin muistaa minkälainen sää milloinkin on ollut, kun on saanut jonkun tietyn tunnelman. Sen saman tunnelman on voinut saada joka säällä tähän ikään mennessä.


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Tuo otsikkosi on jotenkin harhauttava: """Oletko ajatellut miten säät vaikuttavat elämäämme""""
        Siis minun elämääni ei sää vaikuta mitenkään vaikka hyvin muistaa minkälainen sää milloinkin on ollut, kun on saanut jonkun tietyn tunnelman. Sen saman tunnelman on voinut saada joka säällä tähän ikään mennessä.

        Monet joutuvat selviytymään yllättävistäkin sääolosuhteista, siirtämään matkaa.
        Nytkin satoja ihmisiä täällä joutui sääilmiön takia painamaan töitä hullunlailla. Pitkiä sähkökatkoja valtakunnassa, vaikutti tuhansiin talouksiin ja kaikki alkoi säästä.


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Monet joutuvat selviytymään yllättävistäkin sääolosuhteista, siirtämään matkaa.
        Nytkin satoja ihmisiä täällä joutui sääilmiön takia painamaan töitä hullunlailla. Pitkiä sähkökatkoja valtakunnassa, vaikutti tuhansiin talouksiin ja kaikki alkoi säästä.

        Mutta eihän se koko elämään vaikuta.
        Mitkä vaikuttavat koko loppuelämään ovat sellaiset kuin Estonian uppoaminen myrskyssä, Thailannin tsunami, maanjäristykset, maanvyörymät... ne ovat vaikuttaneet monienkin elämään ratkaisevasti. Mutta niinhän parantumattomat sairaudet, murhat, onnettomuudet... ja sellaisetkin tekevät. Elämän päälle ne käyvät.


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Mutta eihän se koko elämään vaikuta.
        Mitkä vaikuttavat koko loppuelämään ovat sellaiset kuin Estonian uppoaminen myrskyssä, Thailannin tsunami, maanjäristykset, maanvyörymät... ne ovat vaikuttaneet monienkin elämään ratkaisevasti. Mutta niinhän parantumattomat sairaudet, murhat, onnettomuudet... ja sellaisetkin tekevät. Elämän päälle ne käyvät.

        En sanonutkaan ´´koko elämäämme´´, kun luettelen 10 eri säätyyppiä tuumaillen, mitä ne vaikuttavat elämäämme, se ei tarkoita koko elämäämme.


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        En sanonutkaan ´´koko elämäämme´´, kun luettelen 10 eri säätyyppiä tuumaillen, mitä ne vaikuttavat elämäämme, se ei tarkoita koko elämäämme.

        Elämäämme vaikuttavat niin monet muutkin asiat saman aikaisesti, että tuskin siitä voi yksin säätä syyttää. Sää nyt ehkä sattumoisin on sillä hetkellä niinkuin on.
        Miten esim. sateenkaari voi vaikuttaa jonkun elämään? Hetken sitä ihailee, mutta se, mitä samaan aikaan elämässä tapahtuu, ei johdu sateenkaaresta vaan sateenkaari nyt sattuu näkymään samaan aikaan.


    • Täydenkuun

      Joo, en ole ajatellut mutta täydenkuun aikaan näen seksiunia. 25.11. oli täysikuu. Koti-kiusattu oli sängyssä vieressäni ja viettelin riisumalla yöpaidan pois. Sitten heräsin. Jatko jäi epäselväksi. Keskeytetty yhdyntä, heräämisen keskeyttämä :¨(
      Aikaan täysikuun jälleen luokses tuun https://www.youtube.com/watch?v=QaMkCU0j_28

      • eppu2

        Monet kokevat levottomuutta täysikuun aikaan.
        Tykkään Kari-Tapiosta.


    • Klasit.huurussa

      Hirmumyrsky Ruotsin Skånessa on tappanut monta taloa ja kiviaitaa ja repinyt puskissa olevia juurineen ja oksiakin näkyi tiellä. Aivan kamalasti vaikuttaa ainakin otsaan jos pipo ei pysy päässä.

      • eppu2

        Se myrsky heikkeni, eikä vakuttanut täällä sisämaassa enää. Vain tavallista tuulta.


    • Kyllä sää vaikuttaa mielentilaani, mutta ei mitenkään ratkaisevasti ;)
      Iäysikuu on romanttinen ja myrskyt antavat energiaa; rakastan ukkosmyrskyjä ja salamointia ja pieni hurrikaaninpoikanen on kihelmöivän jännä. Tulivuorenpurkaukset ja maanjäristyksetkin pienessä mittakaavassa ovat parempaa kuinjoku ilotulitus tai lavastettu näytelmä. Sateen ropistessa peltikatolle on ihanaa käpristyä sherpafilttiin päiväunille.
      Mutta oikeesti mun piti kysyä sinulta eppu2 oliko aloituksesi ihan omasta kynästäsi kun se oli kielellisesti niin ihana.

      • eppu2

        Kyllä se oli, se on ikäänkuin hautunut monena päivänä. Minusta sääilmiöt ovat mielenkiintoisia.
        Tulivuoren purkauksia ja maan järistystä en ole kokenut.
        Välähti mieleeni se Pompej.
        Lumeen olen autoineni juuttunut. Ukonilmaa pakoon soutanut.


      • eppu2 kirjoitti:

        Kyllä se oli, se on ikäänkuin hautunut monena päivänä. Minusta sääilmiöt ovat mielenkiintoisia.
        Tulivuoren purkauksia ja maan järistystä en ole kokenut.
        Välähti mieleeni se Pompej.
        Lumeen olen autoineni juuttunut. Ukonilmaa pakoon soutanut.

        Siis säät vaikuttavat mielentilaani ja joko antavat tai vähentävät energiaani ja sitä kautta vaikuttavat elämääni, mutta ei suoranaisesti. (Maanjäristyksiä on kymmenkunta pienehköä koettu ja pari sen kokoista että seinät repeili ja tulivuorenpurkausta katseltiin koko yön Costa Ricassa vastakkaisen vuoren rinteellä olevan hotellin parvekkeelta ystäväpariskunnan kaa....käveltiin tän jatkuvassa purkauksessa olevan tulivuoren juurella ja tuhkaa satoi ....erikoinen kokemus, mutta ei se mun elämääni varmaan mitenkään vaikuttanut ;)


      • eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Siis säät vaikuttavat mielentilaani ja joko antavat tai vähentävät energiaani ja sitä kautta vaikuttavat elämääni, mutta ei suoranaisesti. (Maanjäristyksiä on kymmenkunta pienehköä koettu ja pari sen kokoista että seinät repeili ja tulivuorenpurkausta katseltiin koko yön Costa Ricassa vastakkaisen vuoren rinteellä olevan hotellin parvekkeelta ystäväpariskunnan kaa....käveltiin tän jatkuvassa purkauksessa olevan tulivuoren juurella ja tuhkaa satoi ....erikoinen kokemus, mutta ei se mun elämääni varmaan mitenkään vaikuttanut ;)

        Toisilla tämä syksyn märkä pimeys vaikutta mielialaan masentavasti, itse en koe mitään sellaista.
        Kirkasvalolamppuja käyttävät oloa normalisoidakseen.
        Mielenkiintoisia tuollaiset kokemukset, kun eivät ole niin rajuja, että vaaraan joutuisi.


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Siis säät vaikuttavat mielentilaani ja joko antavat tai vähentävät energiaani ja sitä kautta vaikuttavat elämääni, mutta ei suoranaisesti. (Maanjäristyksiä on kymmenkunta pienehköä koettu ja pari sen kokoista että seinät repeili ja tulivuorenpurkausta katseltiin koko yön Costa Ricassa vastakkaisen vuoren rinteellä olevan hotellin parvekkeelta ystäväpariskunnan kaa....käveltiin tän jatkuvassa purkauksessa olevan tulivuoren juurella ja tuhkaa satoi ....erikoinen kokemus, mutta ei se mun elämääni varmaan mitenkään vaikuttanut ;)

        Tuo tulivuorenpurkauksen näkeminen livenä on aina ollut nuoremman likkani haave.
        Toivottavasti hän sen joskus pääsee toteuttamaan. Minulle riittää pelkät videot ja komean näköistähän se kieltämättä on. Siinä on voimaa.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Tuo tulivuorenpurkauksen näkeminen livenä on aina ollut nuoremman likkani haave.
        Toivottavasti hän sen joskus pääsee toteuttamaan. Minulle riittää pelkät videot ja komean näköistähän se kieltämättä on. Siinä on voimaa.

        El Arenal Costa Ricassa purkautuu koko ajan, mutta ne ovat pieniä purkauksia. Yön pimeydessä show onnäyttävin kun näkee miten laavavirrat valuu alas pitkin vuoren rinteitä hehkuvan punaisina.


    • 1eero

      Tasasen pimeetä, oli aamullakin kun heräsin viien korvilla jo oli siili palstalla, aamu juttelut siitä se päivä alkoi, päivä valkeni harmaana räntäsenä, roskapussin vein oli jo pimeetä siinä tärkeimmät.

      • ent.siivoojaparka

        Minä en aina siihen aikaan ole mennyt vielä nukkumaankaan. Viime yönä menin jo kahdelta ja heräsin väliaikaisesti joskus aamutunneilla, olisiko ollut joskus 6-8 aikaan, mutta ei kai hullukaan siihen aikaan ylös nouse, ellei ole pakko.
        Nuo ikkunat... Pesemättä vieläkin, mutta ei kai niitä hullukaan tälleen pimeällä pese.


      • 1eero
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Minä en aina siihen aikaan ole mennyt vielä nukkumaankaan. Viime yönä menin jo kahdelta ja heräsin väliaikaisesti joskus aamutunneilla, olisiko ollut joskus 6-8 aikaan, mutta ei kai hullukaan siihen aikaan ylös nouse, ellei ole pakko.
        Nuo ikkunat... Pesemättä vieläkin, mutta ei kai niitä hullukaan tälleen pimeällä pese.

        Mitä väliä sillä, tää olo on muutenkin kuin karhunpesässä oloa, rytmit vaihtelee nukuttua tulee 5-6 tuntia etupäässä asunnossa pyörien jotain olisi kyllä tekemistä muttei viiti, ajattelee kyllä teen sitten joskus ?


      • eppu2

        Täällä on myös ollut harmaa tuulinen ja sateinen päivä. Nyt jäi lenkki väliin.


    • niinpäjoopa

      Aamuhämärissä lähdin autolla liikkeelle. Yöllä oli satanut hieman lunta. Puiden oksat olivat valkoisina ja tiellä ohut lumikerros. Päivällä sää hieman lämpeni, mutta lunta satoi hiljalleen. Normaali talvisää.

      Olen keväällä nauttinut lämpimästä vesisateesta jolloin lehdet puhkeavat puihin ja viimeiset lumen rippeet sulavat. Tuoksu on keväisen ihana.

      Kesällä metsässä kulkiessa lämpimällä poutasäällä tuntee metsän tuoksun, havupuiden pihkan tai koivikoiden lehtien.

      Kuuntelen mielelläni sateen ropinaa kattoon. Ukonilman jälkeen luonto tuntuu raikkaalle. Kiva joskus kulke sadetakki päällä ja kumpparit jalassa rannalla pienessä sateessa, tai katsella vesipisaroiden tippumista räystäistä.

      Syksyisin tuuli tuivertaa puita ja lennättää lehtiä ja ensimmäiseen syksyn lumimyräkkään on melkein pakko lähteä, tuntea tuiskun piiskaamisen kasvoissaan.

      Kuutamoöinä katselen tähtitaivasta ikkunasta ja puiden varjoja valkoisilla hangilla pakkasen paukkuessa. Iltakävely pienessä pakkasessa on virkistävää.

      Kaikista säistä löytyy jotakin positiivista.

      Hankaluudet oavat sitten eri asia. Niistäkin on joitakin sattumuksia, mutta nehän kuuluvat elämään ettei elämä olisi yhtä ruusuilla tanssimista.

      • eppu2

        Melkeimpä nenässäni tunsin noita tuoksuja.
        Mökillä on peltikatto, siihen kun sade ropisee, se tuudittaa mukavasti uneen.
        On hienoa, kun ovat nämä erilaiset vuodenajat.


    • de-meter

      Mitään isoja tapahtumia en ole osannut kytkeä eri säätyppeihin, mutta onhan näitä kaikenlaisia uskomuksia: eikös ukonilma häiden aikaan ennustanyt onnellista liittoa ?
      Nyt kun muistelen, veljenpojan varhainen lähtö oli niin järisyttävä tapahtuma, että silloin taivaskin itki, näin kuvasimme sitä jälkeenpäin. Vettä satoi tosiaan kaatamalla...
      Edesmennyt ystävä kertoi, että kun hän syntyi, Kianta-järvestä lähtivät jäät - niin hänelle kerrottiin - ja hän näki tuossa tapahtumassa vahvan mission omalle elämälleen: hän sulatti jäätä, siellä missä liikkuikin..

      Ohimenevästi säät kyllä vaikuttavat omaan olooni: olen kuuhullu, ukonilmat laukaisevat päänsäryn, vaikka päätäni ei muuten särje,
      vanhemmiten pimeys on alkanut masentaa, kevätaurinko yaas on joskus"liikaa" minulle.... En yhtään ihmettele, että se joillakuilla laukaisee migreenin. Onneksi aurinkolasit riittävät minulle.

      • eppu2

        Muistan, että jotkut vanhemmat ihmiset ovat kertoneet miten jäseniä kolottaa, ennen ukonilmaa.
        Olemme niin tottuneet säiden vaihteluun, ettemme huomaa, miten se vaikuttaa valintoihimme.
        Jos täällä olisi aina kesä, itsekin asuisin koko vuoden maalla.
        Mihin me sitten tarvitsemme eri vaatteita talvella, kuin kesällä, ellei sään takia.
        Tuo kuu on kyllä kiehtova, eikös se ole joskus ammoisina aikoina irronnut maasta, jonkun taivaankappaleen törmäyksessä.


      • niinpäjoopa

        Minullekin ukonilman edellä tuli aika usein päänsärky, ei enää nykyisin.
        Talvella pakkasen muuttuessa vesikeliksi alkoi jalkaa kolottamaan ja kolottaa toisinaan vieläkin.

        Ei varmaan olisi kiva jos ei olisi eri vuodenaikoja, vaikka kesästä pidänkin.
        Joka vuodenajalla on oma merkityksensä.


    • Rombe

      Savolaistarinassa viime sodilta Kärkipassit otettiin vastaan ristikkäisellä esim. lapintiira kuviolla. Jos komppania kaatu, se jatko toimintaa, kuten ennen. Eli komppania oli tullut maan päälle. Siis lintulaskeutui vaikkapa oksalle. Pohdin vaan, miksi karjalaiset menettivät maansa. En tiedä edelleenkää.

    • Sää vaikuttaa ilman muuta mielentilaani, mutta mitään äkillistä yhteyttä elämäntilanteisiin en ole löytänyt. Elikkä vaikutus on välillistä: kuumuus laiskottaa >en saa aikaan mitään> ei tuutehtyä jotain mikä olis ollut paree tehdä silloin kun oli ajankohtaista > joku tilaisuus mennyt sivu suun pelkkää saamattomuutta

      • eppu2

        Lähinnä hetkellisiä tapahtumia ajattelinkin aloituksessani, kun käytin ´tapahtunut´ sanaa.
        Toisaalta, sellaisiin tapahtumiin jos joutuu, kun oli esim. tsunami, varmaan monella muutti elämän suunnan ja ajattelutavan.
        Toiset ovat niin fyysisesti, kuin psyykkisestikin herkempiä säänmuutoksille, kui toiset.


    • mimmimum-mi

      Siinä se koko sää kirjo..ja sen ilmentymät... aloituksessa...melkein kun runo...
      Tuli taas mieleen kuinka hienoa on meidän vuodenaika vaihtelumme.....ei aina samanlaista pitkään...
      Eilen näin tummaihoisen naisen kävelevän vesisateessa....lyhythihaisella puserolla...sandaaleissa....pieni vauva kantoliinassa selässä...vierellä pieni poika...avopäin ilman takkia....olivat iloisen nauravia...palanen afrikkaa suomen talvessa...
      Täysikuu on ihailuni kohde ...salaperäinen ..välillä pilvien peitossa....
      Sateenkaari myös..

      • eppu2

        Ei se kevätkään tuntuisi niin ihanalta, jos talvea ei olisi.
        Itsekin olen katsellut noita vierasmaalaisia, kovin heikoissa vaatteissa ovat.


    • En osaa sanoa.
      Tuo väri kuitenkin lilluu Suomen-Lahden veden pinnalla kesäisin, lämpöisillä
      ilmoilla.
      Luultavasti se on eläin, joku Kameleonttinen Sala-Muste.

      H.

      • eppu2

        Noh, minä en täältä näe Suomen-lahtea.
        Joten en osaa asiaa ratkaista.


      • ent.siivoojaparka

        Eläin se varmasti on, jos se liikkuu. Muuten se olisi esine.


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Eläin se varmasti on, jos se liikkuu. Muuten se olisi esine.

        Tuo oli hyvä veto. Meinaan täällä tukehtua nauruuni.


    • kesivä

      Ai kun saisikin kokea vielä kunnon paukkupakkasen ja silloin täyden kuun ja tähtitaivaan. Niitä killittäisin pihalla lämpimissä vaatteissa. Unelma se on tuokin.

      En ole onneksi sitä täydenkuun aikaan kokenut, että joku palstalainen tulisi uniin, en kyllä muutenkaan. Joku tuolla mainitsi sen kokeneen.

      • ent.siivoojaparka

        On minun uniini tullut palstalaisia, kerran tuli kaikki.
        En yhtään osaa sanoa oliko täysikuu vai ei, en muista.
        Harvoin painajaisia näen, mutta kerran hyppäsin sängystä hirmuisen rääkäisyn kanssa kesken unen ja ikäänkuin sitä unta pakoon juosten juoksin kuin tuli persiissä kauaksi sängystä niinkuin se uni olisi ollut sängyn syytä.
        Se oli sellaisen aloituksen jälkeen, kauan sitten, kun täällä joku esitti, että me palstalaiset perustettaisiin oma asumayhteisö vanhuuden päiviksi.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        On minun uniini tullut palstalaisia, kerran tuli kaikki.
        En yhtään osaa sanoa oliko täysikuu vai ei, en muista.
        Harvoin painajaisia näen, mutta kerran hyppäsin sängystä hirmuisen rääkäisyn kanssa kesken unen ja ikäänkuin sitä unta pakoon juosten juoksin kuin tuli persiissä kauaksi sängystä niinkuin se uni olisi ollut sängyn syytä.
        Se oli sellaisen aloituksen jälkeen, kauan sitten, kun täällä joku esitti, että me palstalaiset perustettaisiin oma asumayhteisö vanhuuden päiviksi.

        Tulinko minäki :).


      • kesivä
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        On minun uniini tullut palstalaisia, kerran tuli kaikki.
        En yhtään osaa sanoa oliko täysikuu vai ei, en muista.
        Harvoin painajaisia näen, mutta kerran hyppäsin sängystä hirmuisen rääkäisyn kanssa kesken unen ja ikäänkuin sitä unta pakoon juosten juoksin kuin tuli persiissä kauaksi sängystä niinkuin se uni olisi ollut sängyn syytä.
        Se oli sellaisen aloituksen jälkeen, kauan sitten, kun täällä joku esitti, että me palstalaiset perustettaisiin oma asumayhteisö vanhuuden päiviksi.

        Ei mikään ihme jos painajaiseksi meni. Apua kun naurattaa.
        Nyt heräsi kysymys, että tuliko päätöstä palvelutalon perustamiseksi? Huh huh sentään, mielikuvakin missä joku seksinkipee rouva keekoilisi olohuoneessa läpinäkyvässä baby-doll yöpaidassaan ja muut asukkaat vaan ympärillä näpyttelis koneitaan.


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori2 kirjoitti:

        Tulinko minäki :).

        Kyllä siinä olivat kaikki, villipuskalaisetkin.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Kyllä siinä olivat kaikki, villipuskalaisetkin.

        Minkänäköisin villipuskalaiset näyttäyty?


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori2 kirjoitti:

        Minkänäköisin villipuskalaiset näyttäyty?

        Ne oli sellaista tunnistamatonta massaa, joita ei voinut eritellä kuka on kuka. Sen vain tiesi, että palstalaisia ne oli nekin.


      • eppu2

        Sain heti mielikuvan kesivän unelmasta.
        Näin itseni kulkemassa kylätietä kinosten keskellä kuutamossa tähtitaivaan alla, kuin ennen.


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        On minun uniini tullut palstalaisia, kerran tuli kaikki.
        En yhtään osaa sanoa oliko täysikuu vai ei, en muista.
        Harvoin painajaisia näen, mutta kerran hyppäsin sängystä hirmuisen rääkäisyn kanssa kesken unen ja ikäänkuin sitä unta pakoon juosten juoksin kuin tuli persiissä kauaksi sängystä niinkuin se uni olisi ollut sängyn syytä.
        Se oli sellaisen aloituksen jälkeen, kauan sitten, kun täällä joku esitti, että me palstalaiset perustettaisiin oma asumayhteisö vanhuuden päiviksi.

        Niin, kyllä rupesi muakin naurattamaan, onneksi se oli vain uni.


      • Eevantyttäret
        kesivä kirjoitti:

        Ei mikään ihme jos painajaiseksi meni. Apua kun naurattaa.
        Nyt heräsi kysymys, että tuliko päätöstä palvelutalon perustamiseksi? Huh huh sentään, mielikuvakin missä joku seksinkipee rouva keekoilisi olohuoneessa läpinäkyvässä baby-doll yöpaidassaan ja muut asukkaat vaan ympärillä näpyttelis koneitaan.

        kesivä "Huh huh sentään, mielikuvakin missä joku seksinkipee rouva keekoilisi olohuoneessa läpinäkyvässä baby-doll yöpaidassaan"
        Sinä olet käsittääkseni nainen ja sua inhottaa naisen seksuaalisuus. Et mitään mainitse hunksista lirkuttelemassa mimmimummille. Liero lirkuttelemassa tykkäämistään siilille. Hunksi pilkkaamassa siililieroa. Kotikiusattu keinahtelee kiikkutuolissaan ja sanoin jumaloi vieressään keinuvan heikun ihanuutta.
        Tuo aloitus "miksi seksin halu raivostuttaa" osuu naulan kantaan siinä, että nimenomaan NAISEN ei ole sopivaa haluta. MIEHEN seksin halussa ei koeta mitään vikaa, päinvastoin.


      • kesivä
        Eevantyttäret kirjoitti:

        kesivä "Huh huh sentään, mielikuvakin missä joku seksinkipee rouva keekoilisi olohuoneessa läpinäkyvässä baby-doll yöpaidassaan"
        Sinä olet käsittääkseni nainen ja sua inhottaa naisen seksuaalisuus. Et mitään mainitse hunksista lirkuttelemassa mimmimummille. Liero lirkuttelemassa tykkäämistään siilille. Hunksi pilkkaamassa siililieroa. Kotikiusattu keinahtelee kiikkutuolissaan ja sanoin jumaloi vieressään keinuvan heikun ihanuutta.
        Tuo aloitus "miksi seksin halu raivostuttaa" osuu naulan kantaan siinä, että nimenomaan NAISEN ei ole sopivaa haluta. MIEHEN seksin halussa ei koeta mitään vikaa, päinvastoin.

        Anteeksi, taisin loukata. En ollut/ole lukenut kaikkia ketjuja ja tuo seksin puutteessa oleva nainen tuli jostain ketjun otsikoista. Olen huomannut ettei täällä ole soveliasta puhua palstan miehille "silleen" tai saattaa saattaa jonkun naisen mustasukkaiseksi. Helpompi vitsailla legohampaista tai ottaa osaa riimiketjuun.
        En osaa oikein samaistua naisen seksin puutteeseen, joten olisi pitänyt pitää mölyt mahassani. Olen todella pahoillani, tapoihini ei ole kuulu loukata ketään tieten tahtoen.


      • 1eero
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        On minun uniini tullut palstalaisia, kerran tuli kaikki.
        En yhtään osaa sanoa oliko täysikuu vai ei, en muista.
        Harvoin painajaisia näen, mutta kerran hyppäsin sängystä hirmuisen rääkäisyn kanssa kesken unen ja ikäänkuin sitä unta pakoon juosten juoksin kuin tuli persiissä kauaksi sängystä niinkuin se uni olisi ollut sängyn syytä.
        Se oli sellaisen aloituksen jälkeen, kauan sitten, kun täällä joku esitti, että me palstalaiset perustettaisiin oma asumayhteisö vanhuuden päiviksi.

        EEN LIRKUTTELE SIILILLE totta joka sana vakavalla naamalla, on muitakin naikkosia joista ei voi olla pitämättä, muutaman miehenkin kanssa voisin istua rannalla onki kädessä mutta tämä on akka valtainen ompeluseurakunta, miten liekkin eksyin tänne vähän harmittaa kun ei osaa erkaantua kun ei ole tärkeämpää niin ollaan.


      • Eevantyttäret
        kesivä kirjoitti:

        Anteeksi, taisin loukata. En ollut/ole lukenut kaikkia ketjuja ja tuo seksin puutteessa oleva nainen tuli jostain ketjun otsikoista. Olen huomannut ettei täällä ole soveliasta puhua palstan miehille "silleen" tai saattaa saattaa jonkun naisen mustasukkaiseksi. Helpompi vitsailla legohampaista tai ottaa osaa riimiketjuun.
        En osaa oikein samaistua naisen seksin puutteeseen, joten olisi pitänyt pitää mölyt mahassani. Olen todella pahoillani, tapoihini ei ole kuulu loukata ketään tieten tahtoen.

        "kesivä"
        Et minua henkilökohtaisesti loukannut lainkaan. Murisin siksi, kun mielestäni meidän naisten tulisi hyväksyä itsemme ja toisemme. Siinä ei ole mitään rumaa, jos nainen kaipaa syliä ja hellyyttä ja seksiäkin sen mukana. Naiset mielestäni nimenomaan haluavat näitä kaikkia.
        Miehet enemmän haluavat pelkästään seksiä eikä muuta. Jos mies onnistuu narraamaan parisuhdetta haluavalta yh-naiselta seksiä, niin huorahtavan jakorasian maineen saa yh-nainen. Mutta ko. narrimies on ok, normaali mies, joka onneksi vältti ansan, kun kiero yh-yritti houkutella äpärälapsiaan elättämään.


      • 1eero
        1eero kirjoitti:

        EEN LIRKUTTELE SIILILLE totta joka sana vakavalla naamalla, on muitakin naikkosia joista ei voi olla pitämättä, muutaman miehenkin kanssa voisin istua rannalla onki kädessä mutta tämä on akka valtainen ompeluseurakunta, miten liekkin eksyin tänne vähän harmittaa kun ei osaa erkaantua kun ei ole tärkeämpää niin ollaan.

        Sori piti olla eevanoliselle


      • kesivä
        1eero kirjoitti:

        EEN LIRKUTTELE SIILILLE totta joka sana vakavalla naamalla, on muitakin naikkosia joista ei voi olla pitämättä, muutaman miehenkin kanssa voisin istua rannalla onki kädessä mutta tämä on akka valtainen ompeluseurakunta, miten liekkin eksyin tänne vähän harmittaa kun ei osaa erkaantua kun ei ole tärkeämpää niin ollaan.

        Anteeksi nyt kuule 1eero, että mun kommenttini takia sinäkin jouduit vedetyksi tähän. Pyydetään nyt samantien anteeksi muiltakin joiden nimi tuli esiin.

        Uskallan vielä sanoa, että nauroin ihan ääneen k/k:n kuvailtua hampaita legoiksi. Mulle tuli mieleen eräs näyttelijä Jimmy, jolla on just legohampaat.


      • Eevantyttäret kirjoitti:

        kesivä "Huh huh sentään, mielikuvakin missä joku seksinkipee rouva keekoilisi olohuoneessa läpinäkyvässä baby-doll yöpaidassaan"
        Sinä olet käsittääkseni nainen ja sua inhottaa naisen seksuaalisuus. Et mitään mainitse hunksista lirkuttelemassa mimmimummille. Liero lirkuttelemassa tykkäämistään siilille. Hunksi pilkkaamassa siililieroa. Kotikiusattu keinahtelee kiikkutuolissaan ja sanoin jumaloi vieressään keinuvan heikun ihanuutta.
        Tuo aloitus "miksi seksin halu raivostuttaa" osuu naulan kantaan siinä, että nimenomaan NAISEN ei ole sopivaa haluta. MIEHEN seksin halussa ei koeta mitään vikaa, päinvastoin.

        eevan tyttärelle
        Onks pakko haukkua jos ei taho,tää mailma ja palsta varsinkin on aika omituinen paikka.
        Ilkeyret ja mukamas huumori on niin kovin suosittua ,miksi tunnustuksen sana on pahasta?
        Olkaa vapaasti sitä mieltä et ketään ei saa kehua vaan kaikkia pitää moittia , mä poika se kehun ketä kehun ja se olkoon mun oikeus , jos ei tykkää niin sanoo mulle eikä piilottele niit moittei ketjujen väleihin.
        Riimiketjustakin väheksyvästi mainitaan ,mut sillä järjellä mennään mitä on anettu.


      • kesivä
        Eevantyttäret kirjoitti:

        "kesivä"
        Et minua henkilökohtaisesti loukannut lainkaan. Murisin siksi, kun mielestäni meidän naisten tulisi hyväksyä itsemme ja toisemme. Siinä ei ole mitään rumaa, jos nainen kaipaa syliä ja hellyyttä ja seksiäkin sen mukana. Naiset mielestäni nimenomaan haluavat näitä kaikkia.
        Miehet enemmän haluavat pelkästään seksiä eikä muuta. Jos mies onnistuu narraamaan parisuhdetta haluavalta yh-naiselta seksiä, niin huorahtavan jakorasian maineen saa yh-nainen. Mutta ko. narrimies on ok, normaali mies, joka onneksi vältti ansan, kun kiero yh-yritti houkutella äpärälapsiaan elättämään.

        Tarkennan pikkasen vaikka menis enempi solmuun niin tuo seitsemän hunnun tanssia tanssahteleva nainen palvelutalossa ei ollut se pointti, vaan ne ympärillä olevat tietsikkaansa näpyttelevät muut asukkaat. Tarkoitus oli kuvailla mielikuvaa, että mikään ei muuttuisi vaan koneen äärellä istuisivat palstalaiset.
        *Moks* minulle!


      • kesivä
        piikkiö kirjoitti:

        eevan tyttärelle
        Onks pakko haukkua jos ei taho,tää mailma ja palsta varsinkin on aika omituinen paikka.
        Ilkeyret ja mukamas huumori on niin kovin suosittua ,miksi tunnustuksen sana on pahasta?
        Olkaa vapaasti sitä mieltä et ketään ei saa kehua vaan kaikkia pitää moittia , mä poika se kehun ketä kehun ja se olkoon mun oikeus , jos ei tykkää niin sanoo mulle eikä piilottele niit moittei ketjujen väleihin.
        Riimiketjustakin väheksyvästi mainitaan ,mut sillä järjellä mennään mitä on anettu.

        Nyt mä kehun riimiketjua. Huonona tekstin suoltajana se on ollut mulle monta kertaa helmi. Riimityksissä kun saa ottaa "taiteilijan valtuudet". Aina mä ne luen vaikken joka kerta kirjotakkaan.
        Kaunis kiitos siis k/k.


      • 1eero
        kesivä kirjoitti:

        Anteeksi nyt kuule 1eero, että mun kommenttini takia sinäkin jouduit vedetyksi tähän. Pyydetään nyt samantien anteeksi muiltakin joiden nimi tuli esiin.

        Uskallan vielä sanoa, että nauroin ihan ääneen k/k:n kuvailtua hampaita legoiksi. Mulle tuli mieleen eräs näyttelijä Jimmy, jolla on just legohampaat.

        Äh en ole moksiskaa, kevyttä tää on, tosi on että ilkeilyä esiintyy vakava mielisillä se on oikestaa heidän murheensa, minä en ainakaan nykyisin vaivaudu märehtimään varsinkaan virtuaalissa.


      • Eevantyttäret
        kesivä kirjoitti:

        Tarkennan pikkasen vaikka menis enempi solmuun niin tuo seitsemän hunnun tanssia tanssahteleva nainen palvelutalossa ei ollut se pointti, vaan ne ympärillä olevat tietsikkaansa näpyttelevät muut asukkaat. Tarkoitus oli kuvailla mielikuvaa, että mikään ei muuttuisi vaan koneen äärellä istuisivat palstalaiset.
        *Moks* minulle!

        *Moks* minullekin!
        Pitäisi minun olla näpyttelemättä tietsikkaa, kun tää maailma ei mua ymmärrä. Ei ymmärretä tai ei haluta ymmärtää, mikä se pääpointti kirjoittamassani on.
        Naista ja miestä kohdellaan eri tavoin. Naisen huono kohtelu ei ole oikein. Varsinkin, kun naiset ovat toisilleenkin epäreiluja.


      • kesivä
        Eevantyttäret kirjoitti:

        *Moks* minullekin!
        Pitäisi minun olla näpyttelemättä tietsikkaa, kun tää maailma ei mua ymmärrä. Ei ymmärretä tai ei haluta ymmärtää, mikä se pääpointti kirjoittamassani on.
        Naista ja miestä kohdellaan eri tavoin. Naisen huono kohtelu ei ole oikein. Varsinkin, kun naiset ovat toisilleenkin epäreiluja.

        Niinhän se on ettei sitä tasa-arvoa ole vieläkään, ainakaan seksiasioissa meidän varttuneempien mielissä ja käytöksessä. Nykynuoriso kuulemma harrastaa vaikka kaveriseksiä. Se ei oikein sopisi minun pirtaan, olen vanhanaikainen. Sääliseksistäkin puhutaan, en tahtoisi sitäkään.


      • 1eero kirjoitti:

        EEN LIRKUTTELE SIILILLE totta joka sana vakavalla naamalla, on muitakin naikkosia joista ei voi olla pitämättä, muutaman miehenkin kanssa voisin istua rannalla onki kädessä mutta tämä on akka valtainen ompeluseurakunta, miten liekkin eksyin tänne vähän harmittaa kun ei osaa erkaantua kun ei ole tärkeämpää niin ollaan.

        Nii. Minä en tykkeekkää lirkuttelusta koska minusta se ei ole aitoa ja hoksaan sen heti on se sen verta läpinäkyvää. Saapi sanoa jos persoona miellyttää , yhen jos toisenki naikkosen, se ei ole lirkkua.


      • ent.siivoojaparka
        Eevantyttäret kirjoitti:

        *Moks* minullekin!
        Pitäisi minun olla näpyttelemättä tietsikkaa, kun tää maailma ei mua ymmärrä. Ei ymmärretä tai ei haluta ymmärtää, mikä se pääpointti kirjoittamassani on.
        Naista ja miestä kohdellaan eri tavoin. Naisen huono kohtelu ei ole oikein. Varsinkin, kun naiset ovat toisilleenkin epäreiluja.

        Se nyt on ihan vanha tuttu juttu ja niin kai se tulee aina olemaankin, että missä mies on macho, niin nainen on kevytkenkäinen lutka.
        Yksinhuoltajamiestä kunnioitetaan ja nostetaan hattua, mutta yksinhuoltajanainen on vähän pahamaineinen.
        Jos perheen äiti käy joskus kavereittensa kanssa juomassa lasin viiniä, niin hänet tuomitaan hultittomana juoppona, joka ei huolehdi lapsistaan. Mutta jos perheen isä roikkuu kapakassa joka ilta aamutunneille asti, niin sehän on vain miehekästä ja akan syytähän se juominen on. Jos akka olisi erilainen, niin eihän miehen tarvitsisi juoda ja hän viihtyisi kotonakin.
        Jos mies jättää perheensä toisen naisen takia, niin se on ihan helppo ymmärtää, sillä eihän semmosen hullun akan kanssa voi mies elää. Viisaasti teki kun lähti.
        Jos nainen jättää perheensä toisen miehen takia, niin se saakutin huora lähti vieraan perään...
        Näin voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.
        Se kauniisti puhuminen ihmisten tasa-arvoisuudesta on paksua huu-haata, kun sitä ei ole eikä tule koskaan olemaan.


    • eppu2

      On Sinulla siivooja voimalliset unet.
      Katso nyt minkä myrskyn se sai aikaan. :)

      • jompikumpi

        Unessa varmaan muuten olisi täällä.


      • kesivä

        Pelottaa mennä nukkumaan tänä ehtoolla vaikkei täysikuu olekaan ;)


      • eppu2
        kesivä kirjoitti:

        Pelottaa mennä nukkumaan tänä ehtoolla vaikkei täysikuu olekaan ;)

        Täysikuussa on taikaa, monen monta laulua siitä on tehty.
        Kerran syksyllä, kun olin mökillä ja oli täysikuu, piti mennä ulos katsomaan, kun luulin, että olin jättänyt pikkumökkiin valot. Vaan täysikuu se siellä valaisi koko pihan.


      • kesivä
        eppu2 kirjoitti:

        Täysikuussa on taikaa, monen monta laulua siitä on tehty.
        Kerran syksyllä, kun olin mökillä ja oli täysikuu, piti mennä ulos katsomaan, kun luulin, että olin jättänyt pikkumökkiin valot. Vaan täysikuu se siellä valaisi koko pihan.

        On siinä taikaa. Jotenkin paukkupakkasella täydenkuun aikaan se valo on sinertävä. Ei ihme, että sudet ulvoo (ja mylläri), on se niin maagista.


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Täysikuussa on taikaa, monen monta laulua siitä on tehty.
        Kerran syksyllä, kun olin mökillä ja oli täysikuu, piti mennä ulos katsomaan, kun luulin, että olin jättänyt pikkumökkiin valot. Vaan täysikuu se siellä valaisi koko pihan.

        Olikohan se silloin superkuun aikaan?
        Silloin oli tosi valoisaa yölläkin. Ei taskulamppua tarvinnut tuolla metsäpolulla.


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Olikohan se silloin superkuun aikaan?
        Silloin oli tosi valoisaa yölläkin. Ei taskulamppua tarvinnut tuolla metsäpolulla.

        Saattoi olla, kun näki pihassa näki melkein kun päivällä.


    • Viisaat kertovat, että ihmisellä pitäisi olla hyviä hetkiä plakkarissa. joihin aina palata kun mieli on maassa ja apeus valtaa. Monissa omissa hyvissä hetkissäni on säällä aika iso merkitys. Yksi sellainen...
      Keväällä kun hangenkuoret kestävät, säässä on silloin isot vaihtelut, paljon plussaa päivällä ja pakkasta yöllä. Siellä missä ennen asuin on pitkiä peltolämpäreitä, ne alkavat järveltä ja peltojen rippeet riittävät useamman kymmenen km päähän. Silloin saattoi aika vauhdilla hiihdellä nämä matkat ja katsella ihan eri kulmista ympäristöään. Valon määrä häikäisi ja pitkin peltoja pystyi viilettämään aikamoista vauhtia, missään ei upottanut. Joskus hangenkuoret ja pääsiäinen kulkivat samaa matkaa, kuten pajunkissat ja retkieväätkin jossain ladon kupeella.

      • 1eero

        Kylläpä on hienoa hiihellä hankisella järven jäällä kymmenniä kilometriä niin helposti mennee ettei suksen jälkiä näy perässä. Pari talvea on ollu kehnoa,ensi lumi suli nytten pois, ny satelee taasen lunta ja maa on valkonen väliaikaisesti.


      • eppu2

        Muistampa tuon lapsuudesta, ihan kävelemään pystyi kirren päällä.
        Silloin tehtiin itselle ladutkin hiihtämällä.


      • ent.siivoojaparka

        Meilläpäin sanottiin niitä kovia hankia, että on hankiaiset.
        En minä niitä pitkin hiihdellyt. Suksenpohjathan niissä olisi kuluneet. Mutta potkukelkalla matka joutui nopeaan pitkin hankia.
        Kerran tökötti hangen läpi aidantolppa, liian matalalla, että olisin sitä kovassa vauhdissa huomannut, mutta tarpeeksi korkealla osuakseen potkukelkan nokkaan ja lensin ympäri. Ei siinä pahemmin käynyt, mutta vähän aikaa sai katsella, että minnepäin tässä oltiinkaan menossa, kouluunko vai kotiapäin.


      • Ennen wanhaan hanki kantoi niin hyvin et sillä kesti juosta. Eipä enää nykyään taida semmosia olla?


      • eppu2
        siilimuori2 kirjoitti:

        Ennen wanhaan hanki kantoi niin hyvin et sillä kesti juosta. Eipä enää nykyään taida semmosia olla?

        Muistan, kun kylätie oli niin kaljamalla, että menin siinä luistimilla. Silloin niitä mitkä oli, sanottiin hokkareiksi.


      • 1eero
        siilimuori2 kirjoitti:

        Ennen wanhaan hanki kantoi niin hyvin et sillä kesti juosta. Eipä enää nykyään taida semmosia olla?

        Et sinä elänny ennen wanhaan.


      • kesivä

        Hankiaisista meilläkin puhuttiin. Oli se mukavaa, kun pääsi oikaisemaan hankia pitkin. Ja miten ne lumikiteet kiiltelivät hangen pinnalla.


      • hankiaiset
        siilimuori2 kirjoitti:

        Ennen wanhaan hanki kantoi niin hyvin et sillä kesti juosta. Eipä enää nykyään taida semmosia olla?

        Harvemmin nykyisin on ollut hankiaisia. Keväällä joskus öisin on hangen pinta jäätynyt niin että ainakin järven jäällä on kestänyt kävellä, mutta päivisin sulanut.

        Muutama vuosi sitten oli kävelyn kestävä hanki ja lähdin metsään kävellen. Olin kuitenkin niin kauan siellä että hanki suli ja alkoi upottamaan. Siinä sitten rämmin paksussa lumessa, välillä kuljin pyörimälläkin. Pelastin itseni järven jäälle, jossa oli ohuemmin lunta ja sitä kautta tielle. Matkaa kertyi palatessa useita kilometrejä enemmän kuin mennessä.


      • eppu2 kirjoitti:

        Muistan, kun kylätie oli niin kaljamalla, että menin siinä luistimilla. Silloin niitä mitkä oli, sanottiin hokkareiksi.

        Muloli kaunoluistimet. Jäällä mentiin potkuria lykkien.


      • 1eero kirjoitti:

        Et sinä elänny ennen wanhaan.

        Eläsinpäs.


      • hankiaiset kirjoitti:

        Harvemmin nykyisin on ollut hankiaisia. Keväällä joskus öisin on hangen pinta jäätynyt niin että ainakin järven jäällä on kestänyt kävellä, mutta päivisin sulanut.

        Muutama vuosi sitten oli kävelyn kestävä hanki ja lähdin metsään kävellen. Olin kuitenkin niin kauan siellä että hanki suli ja alkoi upottamaan. Siinä sitten rämmin paksussa lumessa, välillä kuljin pyörimälläkin. Pelastin itseni järven jäälle, jossa oli ohuemmin lunta ja sitä kautta tielle. Matkaa kertyi palatessa useita kilometrejä enemmän kuin mennessä.

        Juu, aamuisin hanki kantaa parhaiten monesti.


      • hankiaiset kirjoitti:

        Harvemmin nykyisin on ollut hankiaisia. Keväällä joskus öisin on hangen pinta jäätynyt niin että ainakin järven jäällä on kestänyt kävellä, mutta päivisin sulanut.

        Muutama vuosi sitten oli kävelyn kestävä hanki ja lähdin metsään kävellen. Olin kuitenkin niin kauan siellä että hanki suli ja alkoi upottamaan. Siinä sitten rämmin paksussa lumessa, välillä kuljin pyörimälläkin. Pelastin itseni järven jäälle, jossa oli ohuemmin lunta ja sitä kautta tielle. Matkaa kertyi palatessa useita kilometrejä enemmän kuin mennessä.

        Olen nähnyt kun autolla ajelivat hangen kuorilla, vahvat olivat kuoret ja autot varsinaisia peltoautoja kesät talvet pitkin peltoja.


      • eppu2
        1eero kirjoitti:

        Kylläpä on hienoa hiihellä hankisella järven jäällä kymmenniä kilometriä niin helposti mennee ettei suksen jälkiä näy perässä. Pari talvea on ollu kehnoa,ensi lumi suli nytten pois, ny satelee taasen lunta ja maa on valkonen väliaikaisesti.

        Täälläkin lumet suli ja nyt tuli pieni kerros iltapäivällä.


      • eppu2
        hankiaiset kirjoitti:

        Harvemmin nykyisin on ollut hankiaisia. Keväällä joskus öisin on hangen pinta jäätynyt niin että ainakin järven jäällä on kestänyt kävellä, mutta päivisin sulanut.

        Muutama vuosi sitten oli kävelyn kestävä hanki ja lähdin metsään kävellen. Olin kuitenkin niin kauan siellä että hanki suli ja alkoi upottamaan. Siinä sitten rämmin paksussa lumessa, välillä kuljin pyörimälläkin. Pelastin itseni järven jäälle, jossa oli ohuemmin lunta ja sitä kautta tielle. Matkaa kertyi palatessa useita kilometrejä enemmän kuin mennessä.

        Meillä sanottiin, että on kirsi hangen päällä.
        Hyvä ettet eksynyt reissullasi.


      • 1eero

        Wanhat kertoivat rekiajelusta kirkkoon hankisella ennen vanhaan, muistan ennenvanhaan jälkeisiä aikoja ku potkurilla potkittiin metässä. Nyt on kantava keli sentin paksuissa lumessa.


      • hankiaiset

        Juu, pääsiäisenä oli useinkin hanget. Hiihtelimme metsissä ja haimme pellon reunoilta pajunkissoja. Lepän norkkoja haimme myöskin maljakkoon. Laskimme mäkeä rinteillä.

        Joitakin vuosia sitten oli hiihtämisen kestävä hanki ja sen päälle satanut hieman lunta. Kyllä oli luistava keli. Laskettelimme aukeaa rinnettä alas järvelle. Silloin kävimme joka päivä hiihtoretkellä eväitten kanssa.

        Rusketustakin tuli kasvoille niin että luulivat meidän käyneen aurinkorannikoilla.


      • kevät.ahava
        hankiaiset kirjoitti:

        Juu, pääsiäisenä oli useinkin hanget. Hiihtelimme metsissä ja haimme pellon reunoilta pajunkissoja. Lepän norkkoja haimme myöskin maljakkoon. Laskimme mäkeä rinteillä.

        Joitakin vuosia sitten oli hiihtämisen kestävä hanki ja sen päälle satanut hieman lunta. Kyllä oli luistava keli. Laskettelimme aukeaa rinnettä alas järvelle. Silloin kävimme joka päivä hiihtoretkellä eväitten kanssa.

        Rusketustakin tuli kasvoille niin että luulivat meidän käyneen aurinkorannikoilla.

        Kevätaurinko on merkki alkavasta luonnon heräämisestä se kohottaa mielialaa, kolmisen kuukautta siitä sitten kohti suvea.


    • Kaunis kirjoitus. Sitä oli ilo lukea!
      Kyllä säät vaikuttaa. Yleensä mitä pahempi keli, sitä enemmän tunnen olevani elossa. Mikään ei lohduta niin kuin sade, on niin nättiä kun maa-emo itkee sun kaa.
      Lumipyryt saa iloisiksi. Kuuma aurinko raukeaksi. Ainut masentava on kevätaurinko.
      Kuu ei vaikuta mitenkään, paitsi iltalenkin suuntaan :)

      • eppu2

        Toissakesänä, kun oli pitkään hellettä ja siinä kuumassa yhtä sun toista yritettiin huhkiakin.
        Sitten voimat valui, kun vesi hanhen selästä. Pelästyin ensin, että mikä on, kun en jaksanut kättäni kunnolla knostaa.
        Kunnes oivalsin. Kävin makuuasentoon ja rupesin latkimaan vettä.
        Muutaman tunnin päästä olin ennallani. Oli nastevajaus.
        Tuota jäin miettimään, miksi kevätaurinko on Sinusta masentava?


      • eppu2 kirjoitti:

        Toissakesänä, kun oli pitkään hellettä ja siinä kuumassa yhtä sun toista yritettiin huhkiakin.
        Sitten voimat valui, kun vesi hanhen selästä. Pelästyin ensin, että mikä on, kun en jaksanut kättäni kunnolla knostaa.
        Kunnes oivalsin. Kävin makuuasentoon ja rupesin latkimaan vettä.
        Muutaman tunnin päästä olin ennallani. Oli nastevajaus.
        Tuota jäin miettimään, miksi kevätaurinko on Sinusta masentava?

        Joo, kuumassa joutuu miettimään tankkaustaukoja.
        Kevätaurinko on niin armoton, se tunkee kaikkialle. On mukavaa kun luonto herää, mutta aiheuttaa ristiriitaa kun tekis mieli tehdä niin paljon kaikkea, ja yleensä olen silloin väsyneimmilläni. Turhauttavaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe