Ihmisen luonnollinen ruokavalio

Lodze

Hei!

Ajatuksia siitä millainen ihmisen luonnollinen ruokavalio tulisi olla? Faktaa on se, että sen tulisi sisältää riittävästi proteiinia ja rasvaa, mutta tarvitseeko ihminen hiilihydraatteja? Faktaa on myös se, että siitä tulisi saada noin 2000 kcal/vrk.

14

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos tartun tuohon viimeiseen faktaasi, niin tarvitset 2000 kcal/vrk vain jos käytät myös sen verran. Kevyttä toimistotyötä tekevä sohvaperuna pärjää vähän vähemmälläkin. Ihminen on aina täydentänyt ruokavaliotaan myös kasvisruoalla, jos sitä on ollut saatavilla. Riittävä vitamiinien saanti pelkästä rasvasta ja proteiinista voi tuottaa vaikeuksia.

    • Lodze

      Lihastahan saa aika hyvin b-ryhmän vitamiineja ja rautaa ja jos otetaan mukaan myös rasvainen kala, d-vitamiiniakin saa yli saantisuositusten. C-vitamiinia liha ei tosiaan sisällä.

      • Lodze

        Omaksi lepoenergiankulutukseksi mitattiin taannoin 1825 kcal/vrk, enkä siis ole mikään järkyttävä järkäle (173/63/M). Isokokoisemmalla lihaksikkaammalla tämä olisi tietysti enemmän.


      • kröhömhömmm

      • No eipä siinä lihaa tarvitse syödä kuin reilu 12 kg päivässä, niin saa jo ravitsemussuositusten mukaisen määrän C-vitamiinia. Itse olen lihansyöjä, mutta liika on siinäkin liikaa.


      • hmmphhmmmphh
        agnoskepo kirjoitti:

        No eipä siinä lihaa tarvitse syödä kuin reilu 12 kg päivässä, niin saa jo ravitsemussuositusten mukaisen määrän C-vitamiinia. Itse olen lihansyöjä, mutta liika on siinäkin liikaa.

        Joo, mutta on väärin väittää että liha ei sisällä C-vitamiinia kun se sitä kuitenkin sisältää. Ymmärsit varmaan pointin...


      • hmmphhmmmphh kirjoitti:

        Joo, mutta on väärin väittää että liha ei sisällä C-vitamiinia kun se sitä kuitenkin sisältää. Ymmärsit varmaan pointin...

        Joo, ymmärsin kyllä :D
        Törmäsin joskus väitteeseen, että kananmunassa on kaikki, mitä ihminen ravinnosta tarvitsee, paitsi että C vitamiinia siinä ei ole. Katsoin ensin Finelin listan kananhävittömän sisältämistä ravinto- ja hivenaineista. Sitten kahlasin listan siitä, millaisia määriä ihminen mitäkin ravinto- tai suojaravintoainetta tarvitsee. Ja aivan oikein, C-vitamiinia lukuunottamatta kaikkia löytyi. Päivittäisen tarpeen tyydyttäminen olisi kuitenkin vaatinut joidenkin ravintoaineiden osalta sen, että munia olisi pitänyt syödä useamman kymmenen kiloa päivässä. Olisikohan jotain ainetta (kolesterooli?) alkanut olla jo ihan haitaksi asti?

        Ennen mainostettiin: "Syö muna päivässä. Ylihuomenna olet eunukki".
        Hyi. Olipahan rumsti kirjoitettu. Anteeksi.


      • Lodze
        kröhömhömmm kirjoitti:

        "C-vitamiinia liha ei tosiaan sisällä."

        Itse asiassa sisältää, mm. sianliha 0,6mg / 100g.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Pork

        Mä haluaisin todella tietää missä se C-vitamiini siinä siassa lymyää? Tosiaan vaikka se C-vitamiinin tarve ei ole kuin 75 mg/vrk, niin en nyt lähtis sianlihaa siihen tarpeeseen syömään, kun appelsiinimehulasillisesta saa saman.


      • Läskiä.Päähän
        Lodze kirjoitti:

        Mä haluaisin todella tietää missä se C-vitamiini siinä siassa lymyää? Tosiaan vaikka se C-vitamiinin tarve ei ole kuin 75 mg/vrk, niin en nyt lähtis sianlihaa siihen tarpeeseen syömään, kun appelsiinimehulasillisesta saa saman.

        Niin, eiköhän se "lymyä" ihan lihan ja rasvakudoksen ym. solurakenteissa. Kun otetaan huomioon että;

        "Useiden eläinten elimistössä L-askorbiinihappoa syntyy glukoosista, mutta tähän tarvittava entsyymi puuttuu ihmiseltä ja muilta kädellisiltä." ( https://fi.wikipedia.org/wiki/C-vitamiini )

        - niin en oikein ymmärrä että miten ja mistä on muodostunut se sitkeä urbaanilegenda ja jota muistetaan toistaa, eli että liha ei sisältäisi C-vitamiinia. Onhan eri asia väittää että liha ei sisällä C-vitamiinia, kuin todeta että päivittäisannoksen saadakseen C-vitamiinia sisältävää lihaa olisi syötävä huomattavia määriä.

        Ehkäpä geeniteknologian ja perinteisen suvunjalostuksen tehokkaalla yhdistelmällä olisi mahdollista kehittää erittäinkin C-vitamiinipitoinen potsi tai muu kädetön.


    • ruokamyrkytys

      Ravinto-oppeja kuunnellessa mieleen tulee: kaikki ruoka ja juoma on myrkkyä.
      Me kaikki kuolemme jonakin päivänä.

    • Lodze

      Aika vähän vastauksia tämä ketju kerää, mutta jatketaan silti ajatusleikkiä lisää. Jos maailmasta loppuisi polttoaine ja suomalaiset joutuisivat tulemaaan toimeen omillaan, mitä söisimme? Lihakarjaa täällä kasvaa jonkin verran ja maata voisi raivata viljelyalaksi, mutta mitä viljelisimme?

      • ei-mahollista

        Itse asiassa nykyään polttoainetta kyetään tekemään lähes mistä tahansa eloperäisestä. Polttoaine ei voi loppua, mutta kalliiksi se voi muuttua.

        Omillaan ja ilman konevoimaa toimeen tuleva Suomi tuskin voisi ylläpitää edes viisimiljoonaista väestöä. Hevosvetoisilla vehkeillä ja luonnonlannoitteilla ei tehomaataloutta harrastettaisi. Häkäpöntöt olisi tietenkin yksi ratkaisu polttoaineen loppumiseen, mutta työvoimavaltaisuus lisääntyisi siinäkin, jos metsäkoneiden sijaan tulisi pokasaha.
        Suomessa luontaisia olisivat käsittääkseni karjanhoito, perunan ja viljojen, kuten vehnän, kauran ja rukiin viljely eikä sitten paljoa muuta. Kotitarvekasvatus vihannesten osalta varmasti lisääntyisi.


      • kohta-eläkeukko

        Ehkäpä siinä tilanteessa parhaiten pärjäisivät saamelaiset. Eihän se vaatisi kuin muutaman vuosikymmenen paluuta menneisyyteen ja monella kuusikymppisellä on vielä omakohtaisena muistona ajat, jolloin elettiin lähes luontaistaloudessa.
        Lihaa saatiin poroista, kalaa järvestä ja marjat kerättiin visusti talteen metsistä. Pari kolme lehmää oli ja perunamaa, josta vuoden perunat ja juureksia ja vihanneksia kasvatettiin myös. Ostotavaraa elintarvikkeista oli lähinnä jauhot, suola, sokeri ja tupakka. Niihin rahat tuli poronlihaa myymällä.
        Elintaso kyllä putoaisi nykynormeista aika lailla ja kova sopeutuminen siihen olisi. Mutta kyllä se varmaan pakon edessä onnistuisi.


    • vanha-metsuri

      Hiilihydraatteja tarvitaan, hyviä sellaisia.
      Suomea on rakennettu puurolla ja ruisleivällä aikoinaan kun liha oli kortilla ja vihannekset/hedelmät satunnaisesti saatavilla. Yksipuolista ravinto silloin oli mutta nykyisin kun ko. ruokavalion täydentää kasviksilla ja vihanneksilla ja tuoreella lihalla olemme hyvin lähellä ihanne ruokavaliota.

      Liikunta ja painontarkkailu toki kuuluu nykyiseen sohavaperuna-aikakauteen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4336
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2209
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1724
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1400
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1195
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe