Skodasta hajosi jakopääketju ja moottori

paska.kokemus

Skoda Octaviastani hajosi kesällä tsi-moottori johtuen heikkolaatuisesta jakoketjusta. Olin jo aikaisemmin lukenut nettifoorumeista kirjoituksia tsi-moottoreiden heikosta laadusta. Uskottelin itselleni, että kyseessä on harvinainen ongelma josta on nostettu vain suuri meteli. Uskomukseni muuttui kerrasta kun 5.6.2013 autoni Skoda Octavia ei startannut. Kyseessä vuosimallia 2008 oleva auto, joka on varustettu 1.8 tsi moottorilla. Kilometrejä mittariin oli kertynyt ennen konerikkoa 113 000 km. Autolla on moitteeton merkkihuoltohistoria, jossa on noudatettu ns. Long Life huoltoväliä. Skoda Octaviani on ostettu uutena Veljekset Laakkoselta Lahdesta.

Yritin käynnistää autoa 5.6.2013. Moottorista kuului epämääräistä räpsymistä. Onneksi autossa oli voimassa Skodan ajoturva, sieltä sainkin nopeasti hinausauton sekä vuokra-auton alle kolmeksi päiväksi. Seuraavana päivänä autoni sai diagnoosin. Jakopäänketju pompannut ja aiheuttanut täydellisen tuhon moottorille. Kustannusarvio 9000 euroa! Tämän jälkeen Googletin ja huomasin, että vastaava jakopääketjuongelma on yleinen.

Muutama arkipäivä myöhemmin sain tietää, että maahantuoja Helkama-auto osallistuu kustannuksiin 70% osuudella. Auto oli korjattavana kaksi viikkoa Veljekset Laakkosella. Maksettavaa remontista kertyi 2237 euroa, sillä hinnalla sain autooni käytetyn vaihto-osa moottorin. Skoda Octavia on halpa ostaa, mutta kallis ylläpitää. Näin ainakin omalla kohdallani.

26

1271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paska.kokemus

      Veljekset Laakkonen tarjosi 537 euron sovintarahaa, jossa vuokra-autokulujen osuus on 300 euroa jota vaadin kuluttajariitalautakuntaan osoitetussa valituksessa. Lisäksi vaadin kustannuksissa enemmän mukaan tuloa. Toteuma tämän osalta oli 237 euroa eli yhteensä siis 537 euroa Veljekset Laakkonen tarjosi. Hyväksyin tämän ja rahat on tililläni maanantaina ja vedän valituksen pois.

      • kysynpä

        Eihän skodassa pitänyt olla vikoja?


    • kyykkyyn-ylös

      Vemixillä ei ole kauaa varaa maksella jakopäitä ja moottoriremontteja ja dsg-laatikoita.... romahdus edessä...... rööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööh

    • rokkaaJaSamahtaa

      Sellasta se on. Vemix romahtaa ja CopyPaste-kukoistaa.

      Aller silti parasta viihdettä.

    • parhaat_onnittelut

      Onneksi olkoon

    • kullanpallero

      Joo. On se upeaa, kun osaa spämmätä tänne 2013 vuonna kirjoitettuja asioita. Todella awesome. Kannattaa käydä raportoimassa iskälle ja äidillekin mitä on tullut tehtyä.

    • vagkak

      Vag konsernin autojen jakopäässä ilmenevät viat ovat olleet tiedossa (ainakin minulla) jo 5 vuotta ja en ymmärrä miksi ihmiset ostavat noita kärryjä koissa piilee tuo ongelma " jos niitä kuuemma yleensäkään on" itselläni on ja oli Ford ja nyt Toyotan hybridi eikä autot ole olleet vikaherkkiä.

      • TSI2012

        Näillä provo-automaateilla on viat tiedossa, kun tarpeeksi niistä korvaan huudetaan ja korjaukset niihin ei kiinnosta.

        Jos ei uudemmista malleista vikoja löydy, voi spämmätä juurikin niitä viisi vuotta vanhoja.

        Eivät trollit osta autoja.


      • varmaa.tuhoa
        TSI2012 kirjoitti:

        Näillä provo-automaateilla on viat tiedossa, kun tarpeeksi niistä korvaan huudetaan ja korjaukset niihin ei kiinnosta.

        Jos ei uudemmista malleista vikoja löydy, voi spämmätä juurikin niitä viisi vuotta vanhoja.

        Eivät trollit osta autoja.

        Onko viisivuotias vähän yli satatuhatta ajettu Skoda jo vanhaksi luokiteltava?
        Autojen keski-ikä Suomessa on noin kolminkertainen! Tosin näitä TSI-jakopäitä on kilahtanut jo puolta pienemmillä kilometreillä.


      • Luokattoman.laaduton
        varmaa.tuhoa kirjoitti:

        Onko viisivuotias vähän yli satatuhatta ajettu Skoda jo vanhaksi luokiteltava?
        Autojen keski-ikä Suomessa on noin kolminkertainen! Tosin näitä TSI-jakopäitä on kilahtanut jo puolta pienemmillä kilometreillä.

        TSI-jakopäitä on kahdenlaisia. On niitä jotka ovat porsineet ja siiten on niitä jotka tulevat porsimaan.


      • TSI2012
        varmaa.tuhoa kirjoitti:

        Onko viisivuotias vähän yli satatuhatta ajettu Skoda jo vanhaksi luokiteltava?
        Autojen keski-ikä Suomessa on noin kolminkertainen! Tosin näitä TSI-jakopäitä on kilahtanut jo puolta pienemmillä kilometreillä.

        Trollien Copypastet ovat usein jopa vanhempia kuin viisi vuotta. Kuka tässä autoista mitään väittää.

        Mistä niitä yli kymmenen vuotta vanhoja TSI-Skodia löytyy, kun niitä ei ole edes uutena myyty sillä moottorilla.

        Jokainen auto on yksilö, joten 52 tkm:n jälkeen en väitä mitään tulevaisuudesta.

        Porsiminen liittyy sikatalouteen.


      • huippuhyvä.palsta
        TSI2012 kirjoitti:

        Trollien Copypastet ovat usein jopa vanhempia kuin viisi vuotta. Kuka tässä autoista mitään väittää.

        Mistä niitä yli kymmenen vuotta vanhoja TSI-Skodia löytyy, kun niitä ei ole edes uutena myyty sillä moottorilla.

        Jokainen auto on yksilö, joten 52 tkm:n jälkeen en väitä mitään tulevaisuudesta.

        Porsiminen liittyy sikatalouteen.

        "Porsiminen liittyy sikatalouteen."
        Niin, eikös sikakiikuksi skodia ole leikkisästi kutsuttu.
        Joku sanoi jotenkin niinkin, että siasta tulee hieromalla helpommin koira, kun skodasta auto.
        Hauskoja kirjoittajia täällä. Nauran usein lukiessani skodukan kuvaavia ilmaisuja.


      • vepsukainen
        huippuhyvä.palsta kirjoitti:

        "Porsiminen liittyy sikatalouteen."
        Niin, eikös sikakiikuksi skodia ole leikkisästi kutsuttu.
        Joku sanoi jotenkin niinkin, että siasta tulee hieromalla helpommin koira, kun skodasta auto.
        Hauskoja kirjoittajia täällä. Nauran usein lukiessani skodukan kuvaavia ilmaisuja.

        Tottahan tuo on että jopa siasta saa helpommalla hieromalla koiran kuin skeidasesta auton.

        Itäkippa skodukalla kun ei ole auton kanssa mitään tekemistä.


    • pahveja.vaihdellut

      Asiasta toiseen. Kestääkö skodassa nykyään kansipahvi?

      • TDI.TSI.eikestä

    • SokotaNainen

      Skodalla ajettu 157.000 km.
      Tuttu korjaaja sano että nyt on pakko uusia taas pakopukenpaineelaakerit.Sano vielä että Skoda huolto ottaa korjauksesta 800€.Lupasi korjata ja ottaa vain 350€ mutta ilman kuittia.Tämä on jo kuitenkin jo kolmas kerta kun on sama vika.
      Hermot tämän Sokotan kanssa menee.Ostaisiko joku?Myyn halvalla.

      • ilmankuittia

        Ip osoite rekattu ja ilmoitettu ylläpidolle ja verottajalle.


    • työllistä.huoltomiehiä

      >Maksettavaa remontista kertyi 2237 euroa

      Persaukiset itkevät tuommoisista summista jopa fantasioissaan.

    • kalliiksitulee

      Taitaa olla juurikin tämä jakopää niitä skodien heikkoja kohtia. Aika paljon saa lukea niiden vioista.

      • surullinen_tapaus

        Ei se ole Skodan heikko lenkki. Typerien möllien heikko lenkki se on. He valvovat yöt ja kirjoittelevat sontaa tälle ja vagareenalle. Sellaista se on, kun jakopää reistailee.


      • faktaa.turhakieltää
        surullinen_tapaus kirjoitti:

        Ei se ole Skodan heikko lenkki. Typerien möllien heikko lenkki se on. He valvovat yöt ja kirjoittelevat sontaa tälle ja vagareenalle. Sellaista se on, kun jakopää reistailee.

        Kyllä jakopään hajoamis ongelmat ovat nimenomaan skodan pahin heikko lenkki, sen nyt tietää jo sun mummoskin.


      • surullinen_tapaus
        faktaa.turhakieltää kirjoitti:

        Kyllä jakopään hajoamis ongelmat ovat nimenomaan skodan pahin heikko lenkki, sen nyt tietää jo sun mummoskin.

        Jahas ja siinä taas yksi jakopääviallinen


    • Entinenvitofani

      Skoda Octavia Gombi 1,9 TDI vm. 2009. Kokemukset: kaksi öljynvaihtoa suodattimet 20000 km vaihtovälillä, kaksi katsastusta, remontit jarrupalat ja pari lampun polttimoa, kustannukset yht. 300 e ja mittarilukema 212000 km. Ei ruostetta eikä muutoinkaan valittamista !

      • Anonyymi

        Mistä johtuu, että Skoda lambda anturit on vähän väliä rikki?
        Happianturi eli lambda-anturi
        Lambda-anturi on osa auton nykyaikaista polttoainejärjestelmää.

        Anturi sijaitsee pakoputkistossa, sen tehtävänä on mitata happipitoisuutta pakokaasuista. Happianturi tuottaa sähkösignaalin auton polttoainejärjestelmän tietokoneelle, ECU:lle. Sen avulla järjestelmä optimoi jatkuvasti moottorille annettavan polttoaineen ja ilman seosta.

        Viallinen lambda aiheuttaa riskin, että katalysaattori rikkoutuu epätäydellisten palamiskaasujen seurauksena.

        Syitä rikkoutumiseen ovat mm.

        Anturi karstoittuu niin pahoin, että se tukkeutuu. Syy tähän voi olla joko liian rikkaassa seoksessa tai jatkuvassa hidasvauhtisessa ja pienikierroksisessa kaupunkiajossa. Puhdistumiseen voi riittää pidempi reipas ajo korkeilla moottorin kierroksilla tai sitten edessä on anturin vaihto.
        Moottori voi jostain syystä polttaa ylenmäärin öljyä, jolloin anturiin kulkeutuu jäämiä palaneesta öljystä. Yleensä edessä on anturin vaihto ja/tai öljyn palamisen vähentäminen.
        Yleisiä oireita rikkoutuneesta lamda-anturista:

        Tyhjäkäynti on epätasainen moottorin lämmetessä (liian korkeat kierrokset)
        Tyhjäkäynti on epätasainen moottorin ollessa lämmin (käynti "humppaa")
        Auto kiihtyy huonosti, mutta ottaa kierroksia paikallaan ollessaan
        Moottori saattaa "potkaista takaisin" (polttaa ylimääräistä polttoainetta pakoputkessa)
        Moottorin suorituskyky on heikentynyt (nykiminen, ei vastaa kaasun painamiseen, tuntuu tukkoiselta)
        Polttoaineen kulutus on kasvanut
        Päästöt tyhjäkäynnilla ovat epätavallisen suuret tai pienet
        "Moottorin vikavalo" palaa


        Moottori voi jostain syystä polttaa ylenmäärin öljyä, jolloin anturiin kulkeutuu jäämiä palaneesta öljystä. Yleensä edessä on anturin vaihto ja/tai öljyn palamisen vähentäminen.

        moottorin vaihtoko ainut korjaus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä johtuu, että Skoda lambda anturit on vähän väliä rikki?
        Happianturi eli lambda-anturi
        Lambda-anturi on osa auton nykyaikaista polttoainejärjestelmää.

        Anturi sijaitsee pakoputkistossa, sen tehtävänä on mitata happipitoisuutta pakokaasuista. Happianturi tuottaa sähkösignaalin auton polttoainejärjestelmän tietokoneelle, ECU:lle. Sen avulla järjestelmä optimoi jatkuvasti moottorille annettavan polttoaineen ja ilman seosta.

        Viallinen lambda aiheuttaa riskin, että katalysaattori rikkoutuu epätäydellisten palamiskaasujen seurauksena.

        Syitä rikkoutumiseen ovat mm.

        Anturi karstoittuu niin pahoin, että se tukkeutuu. Syy tähän voi olla joko liian rikkaassa seoksessa tai jatkuvassa hidasvauhtisessa ja pienikierroksisessa kaupunkiajossa. Puhdistumiseen voi riittää pidempi reipas ajo korkeilla moottorin kierroksilla tai sitten edessä on anturin vaihto.
        Moottori voi jostain syystä polttaa ylenmäärin öljyä, jolloin anturiin kulkeutuu jäämiä palaneesta öljystä. Yleensä edessä on anturin vaihto ja/tai öljyn palamisen vähentäminen.
        Yleisiä oireita rikkoutuneesta lamda-anturista:

        Tyhjäkäynti on epätasainen moottorin lämmetessä (liian korkeat kierrokset)
        Tyhjäkäynti on epätasainen moottorin ollessa lämmin (käynti "humppaa")
        Auto kiihtyy huonosti, mutta ottaa kierroksia paikallaan ollessaan
        Moottori saattaa "potkaista takaisin" (polttaa ylimääräistä polttoainetta pakoputkessa)
        Moottorin suorituskyky on heikentynyt (nykiminen, ei vastaa kaasun painamiseen, tuntuu tukkoiselta)
        Polttoaineen kulutus on kasvanut
        Päästöt tyhjäkäynnilla ovat epätavallisen suuret tai pienet
        "Moottorin vikavalo" palaa


        Moottori voi jostain syystä polttaa ylenmäärin öljyä, jolloin anturiin kulkeutuu jäämiä palaneesta öljystä. Yleensä edessä on anturin vaihto ja/tai öljyn palamisen vähentäminen.

        moottorin vaihtoko ainut korjaus

        Eipä se tänne paljon auta valittaa liekö tuokin kymmenen vuota vanha juttu taas tuli vaan mieleen että uusitaampa tänne taas kerran..ei pääse unohtumaan.. Jos lambda ei kestä on paska laatuinen osa tai keksitty koko juttu. Itselläkin 20 vuotias vw eikä lambdaa koskaan vaihdettu ja toimii edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä se tänne paljon auta valittaa liekö tuokin kymmenen vuota vanha juttu taas tuli vaan mieleen että uusitaampa tänne taas kerran..ei pääse unohtumaan.. Jos lambda ei kestä on paska laatuinen osa tai keksitty koko juttu. Itselläkin 20 vuotias vw eikä lambdaa koskaan vaihdettu ja toimii edelleen.

        Mersussa on saman alihankkijan valmistama lambda-anturi kuin Skodassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe