Leivon vastine

tuomaria

Leivon vastine Juhon perusteluihin on täydellistä vääristymää täynnä. Taitaa ottaa kunnian päälle, kun nuorella miehellä on ymmärrystä annettu enemmän kuin itse Leivolle. ..Lennä, lennä leivonen poikki suuren harjanteen...

67

546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PyhätHäväistyy

      En tunne koko Leivoa.. Kuka se on ja mistä?

      Sen tiedän että Salmensuun kirjoitusta hän ei pysty jumalan sanalla kumoamaan.

      • Hyvinmeneeeslessut

        Taidat olla täysin selkärangaton ja moraaliton ihminen. Muistaakseni jossain kirjoituksessasi sanoit tekopyhästi lopettavasi tällä foorumilla kirjoittamisen. Olet täällä kuitenkin edelleen sorkkimassa kaikkia asioita ja koko teidän säälittävä, hengellisestikin täysin sekaisin oleva porukkanne räksyttää kuin pahainen rakkilauma.


      • 34438384834834

        salmensuu itse kumoaa tekstiänsä epäselvillä ajatuksillaan. olisikohan koko teksti ollut rautiaisen tilaustyö, kuulostaa sellaiselta, vaikka r itse ei tunne pätkäkään tunnustuskirjoista


      • PyhätHäväistyy
        Hyvinmeneeeslessut kirjoitti:

        Taidat olla täysin selkärangaton ja moraaliton ihminen. Muistaakseni jossain kirjoituksessasi sanoit tekopyhästi lopettavasi tällä foorumilla kirjoittamisen. Olet täällä kuitenkin edelleen sorkkimassa kaikkia asioita ja koko teidän säälittävä, hengellisestikin täysin sekaisin oleva porukkanne räksyttää kuin pahainen rakkilauma.

        Sanoinko?? No mutta etsippä sellainen kirjoittamani kommentti..


    • lennäleivo

      Miks leivo lennät suomehen.........

      • teuta01

        No sempä tähden Suomeen kiiruhdan ja lennän korkealla , kun täällä
        vain voi rieruita ja ...
        .
        Seppo ,älä ota itseesi .minä uskon kuitenkin niin että sinun teksti
        On kovmpaa kuin täällä jotkut luulee . Ole Kunnioitettu niin kuin
        ennenkin olet ollut ,ja vieläkin olet..


    • laumalammas

      Maltillinen ja paljon asiaa, siitä on hyvä jatkaa tutkimisia.
      Se ei riitä minulle että heittäisin lapinmaan neuvot ojaan.

      • teuta01

        "Lauma lammas"
        Ei sen tarviikkaan rittää jokaisella on vapus Uskoa siihen mihin haluu.
        Toinen kysymys on riittääkö sinun rahkeet tutkimiseen ja siksi olen
        toista mieltä jos LV;t voi puhu kuin paavi , sanon kuin Sirkanmaa kirjeessään
        1900, Per kele istuu jellivaarasa kuin Paavi. .
        .
        Ehkä se ei ollut niin väärin Sikanmaa tarkoitti purnua. Eikä hänellä ollut mitään
        parempaa ,mutta muisti on huono ,j aoli tehnyt kaunistetun kopion jota luki vähän
        Joonas sanoi ei ole tämä kirje , ta jos on tämäon kaunistettu ,,niin kuin olikin ..
        Sirkanmaa porukineen hävisi seuraavana yönä.
        -.
        Ei taitaisi olla huono kirje nykyäänkään. Varsinkin kun veisi itse perille ja lukisi.
        itse, GP. on Kiirunasta ,,om on Gällistä. LL:n on Luulajasta , H.Gustafsson Gällistä .
        B,,,,on Gällistä RB, Gällistä , SAM Vettainen lapista, koko Ruotsissa on 12 vanhinta
        heitä ei enää tarvita ,koska Taivaassa on kaikki 24 vanhinta ,siis paikat täys.
        .
        Ja ei vapaata. Gällin miehet ei kelpaa Isälle näkyy kyllä. monesta asiasta pitää
        kai laulaa se laulu ,jonka kotkan poika teki ,tai Lauloi NESTORI MIIKKULAINEN .
        On saimaan saaressa torppa ....
        Vainiojuha oli monasti mielekä laulaja ja välillä tekijäkin . Kaamasen tiellä oli
        yksi aika mukavan sorttinen , siinä oli kyllä avittajia enemmänkin ,MA.Numminenja joku muukin ja kuski. , He meni Jounin Puotiin ,jossa oli melkein kaikee nuppineulasta -atomipommiin , Kahvista -valaan luihin.
        .
        No niin Olin jo ohi aika paljon kun tornion jokivartta nuose jonkin matkaa siinä
        on sitten Kukkolan koski ,joka on kuuluisa lohi paikka ,lupia saa aina jostain.
        Neuvon hakekekaa ettei tule kallis lohi Tai onko se koskaan kallis eiköhän se
        ole sen arvoinen , Jos on menossa Kiirunaan niinkuin helluntaina ei tee niin paljon mutkaa ja luultavasti kala jo syö , ja Jellekseen mennessä on yleensä
        pakkasta liikaa ja jää paksua , ja yleensä luntakin jäällä , Taisitten vain kesäloma
        reissulla kai niitä vielä muutama loma on.


    • vääristelyä

      Kerro pari esimerkkiä missä Leivo vääristeli. Juho vääristeli ainakin siinä että ei käsitellyt kastetta ollenkaan kun ei separatistiperustelut olisi kestäneet opillista tarkastelua. Tyypillinen vääristely on juuri sitä että valitaan vain se osa aineistoa joka tukee omaa agendaa .

      • PyhätHäväistyy

        Höpö höpö.
        Jo alku tekstissä sanotaan näin:

        "Sakramenteista kirjoituksessa keskitytään vain ehtoolliseen, sillä se liittyy läheisemmin kirkolliseen yhteyteen kuin kaste."


      • 718
        PyhätHäväistyy kirjoitti:

        Höpö höpö.
        Jo alku tekstissä sanotaan näin:

        "Sakramenteista kirjoituksessa keskitytään vain ehtoolliseen, sillä se liittyy läheisemmin kirkolliseen yhteyteen kuin kaste."

        Joo. Mutta todellinen syy on se, että kastetta ei ymmärretä samoin kuin Luther.
        Hämmästyttävää oli että Joensuussa IS luetutti LLL:n saarnan, jossa hän selittää kasteen oikein. IS jopa toisti sen saarnassaan. Tuleekohan vanhimmilta pyyhkeitä tästä.

        Oppi seurakunnasta on erilainen. Oppi äitiseurakunnasta ja vanhimmista ei ole luterilaisuutta. Valitettavasti! (Sanoisi Ahtisaari).


      • Essulessu

        Vastine oli perusteellinen ja kokonaisvaltainen.
        Ei tarvitse käydä kiinni kumpaankaan henkilöön vaan keskustelua voi jatkaa asioihin keskittyen.

        Se mikä on päivänselvää on että tämä hätäinen seurakunnalta pimennossa tehty omavaltainen sakramenttien ottaminen ei kestä mitään tutkistelua. Siinä on sivuutettu Raamattu, Luther ja kristillisyytemme vanhat opetukset ja käytännöt.
        Siinä ei ole seurakunnan yksimielisyyttä takana. Ser on ajanut kristillisyytemme pahimpaan kriisiin miespolviin. Hengellistä väkivaltaa.
        On vain pakko ja kehnot perustelut jotka ovat rapisseet pikkuhiljaa pois. Jäljelle jää vain että näin on määrätty.
        Tämmöistä ei tarvitse koskaan hyväksyä.

        Luther velvoittaa jokaisen kristityn arvioimaan saarnaajia ja saarnaa Raamatun valossa. Kenelläkään ei ole jumalallista suojaa asettua tämän neuvon yläpuolelle, ei edes ruotslaisilla. Se olisi täysivaltaista paaviutta, olkoon se vaikka luterilaisuuden tai lestadiolaisuuden nimen alla.

        On selvää että separatisteja hermostuttaa asian tutkiminen. Sitä tulee kuitenkin tapahtumaan tästä edespäinkin. Kovan lappihurmoksen jälkeen on pakko tulla maanpinnalle kun möly hiljenee. Sekä seurakunta että historia tutkivat asiaa ja tosiasioita ei voi paeta.


      • teuta01
        718 kirjoitti:

        Joo. Mutta todellinen syy on se, että kastetta ei ymmärretä samoin kuin Luther.
        Hämmästyttävää oli että Joensuussa IS luetutti LLL:n saarnan, jossa hän selittää kasteen oikein. IS jopa toisti sen saarnassaan. Tuleekohan vanhimmilta pyyhkeitä tästä.

        Oppi seurakunnasta on erilainen. Oppi äitiseurakunnasta ja vanhimmista ei ole luterilaisuutta. Valitettavasti! (Sanoisi Ahtisaari).

        Vaikka minä kiukuttelin IS:lle jossaki avauksessa , olin unohtanut Hän kasteesta kertoma kohtansa . Hyvä kun muistuti , Pyydä anteeksi IS se oli siltikin hyvä siis.
        kaste kohta ,en pyydä koko ketjua anteeksi ,vain unhotukseni.
        .
        En ole nähnyt sanaakaan Leivon tekstiä vielä , voiko nämä
        hyväkkäät selittää miksei sanoja ole näkyvissä. .
        .
        Minä palaan kun sanoja on. Nimittäin muuten ei voi
        mitään arvella puolesta Tai vastaan .


      • taptaptaptsp
        718 kirjoitti:

        Joo. Mutta todellinen syy on se, että kastetta ei ymmärretä samoin kuin Luther.
        Hämmästyttävää oli että Joensuussa IS luetutti LLL:n saarnan, jossa hän selittää kasteen oikein. IS jopa toisti sen saarnassaan. Tuleekohan vanhimmilta pyyhkeitä tästä.

        Oppi seurakunnasta on erilainen. Oppi äitiseurakunnasta ja vanhimmista ei ole luterilaisuutta. Valitettavasti! (Sanoisi Ahtisaari).

        Höpö höpö. Maailma on täynnä teidän raakkumistanne oikeutuksenne puolesta.

        Salmensuu on älykäs, mutta ei ymmärrä teologiaa syvemmälti.

        Sen mitä sanot Lutherin kaste käsityksestä on yksinkertsisesti puppua.

        Äly ei auta jos ei ymmärrystä ole!


      • teuta01
        taptaptaptsp kirjoitti:

        Höpö höpö. Maailma on täynnä teidän raakkumistanne oikeutuksenne puolesta.

        Salmensuu on älykäs, mutta ei ymmärrä teologiaa syvemmälti.

        Sen mitä sanot Lutherin kaste käsityksestä on yksinkertsisesti puppua.

        Äly ei auta jos ei ymmärrystä ole!

        Niin Minusta tarkemmin pitää ottaa huomioon . Ei älyllä eikä Millään sellaisella voi
        ymmärtää ,ja vaikka ymmärtäisikin ,se ei ole Järjen asia vaan uskon, joka saadaan
        Jumalalta Ei kirjasta ,ei Buukstaavista, ei meidän sanoista Ei kenenkään ihmisen sanoista ,ellei sitä' ole Jeesus /Jumala antanut.
        .
        En Nähnyt vieläkään ,unehdutin kieltoni .


    • pääkuivanaperille

      Joko teillä on käsitelty se pieni ongelma kun kukaan Apotoli ei EI opeta sanan sanaa vauvojen kastamisista, ei hätäpääkasteista eikä taikamenoista nimeltään sakramentit, eli talismaanit?

      Jokohanon käsitelty?

      • pihkatappiirti

        Kerrotko tuon saman SK :ole joka lehdessä väittää esikoislestadiolaisten sitoutuvan luterilaiseen tunnustukseen. Puhuiko karhu paskaa jälleen kerran?


      • vesikaste

        Ja sitten kun on huuhtastu se lapsi putkimiehen tekemällä vesikasteella se liitetään väkisin kirkkoon jonka tunnustuksella muuten pyyhitään persettä. Tämä kaikki siksi että kallista neuvoa Lapista on noudatettava.


      • teuta01

        "pääkuivana perille".
        .
        Jo meillä on siitä puhuttu 100, vuotta ,Jeesus kastoi pieniä lapsia ,samalla kun Hä'n siunasi heitä. mys ,olemme tutkineet Tilannetta Kun Jeesus oli Ristillä 30 jKr. sen
        jälkeen Kristityt alkoivat kastamaan ,Kristillisellä Kasteella tietenkin silloin ,etu
        päässä Aikuisia kastettiin enemmän ,32. jKr. Hän kastoi Korneliuksen perheen Apt.10, lue koko luku se selittää asioita .
        .
        Saul -lin tapaus. >hänestä tuli Paavali ) , ja monta muuta Lasten kaste ,ja aikuistenkin käytäntö muuttui 18 vuoden aikana nopeasti ja paljon , Kaste Kirja
        oli tehty jo 50 jKr. ja vasta oli kuollut Apostoleista Jaaakob 44. jKr. Mutta
        .
        Apostolia eli 11, vielä silloin yksi jopa 100 jKr. mikä sinua vaivaa noissa asioissa
        enkö ole pystynyt tuomaan asioita esiin ,niin että kaikki olisi kiistatta selvää.
        Koska SK ,on tehnyt haittaa ,milloin hänet pannan ,pannaan .
        .
        Sk . sanoista ei kohta ota selvää , suo kuokallakaan ,en tiedä miksei pöytäkirjaa
        kokouksesta ole , tiedän vain että mitä kauemmin se viipýy ,sitä paremmalta se
        maistuu meille kun se ilmestyy , tämä on takaraivosta tullut Ahaa elämys. .


      • teuta01
        pihkatappiirti kirjoitti:

        Kerrotko tuon saman SK :ole joka lehdessä väittää esikoislestadiolaisten sitoutuvan luterilaiseen tunnustukseen. Puhuiko karhu paskaa jälleen kerran?

        Kyllä , Karhun paskaa .


      • niinoli
        pihkatappiirti kirjoitti:

        Kerrotko tuon saman SK :ole joka lehdessä väittää esikoislestadiolaisten sitoutuvan luterilaiseen tunnustukseen. Puhuiko karhu paskaa jälleen kerran?

        Nyt Luterialainen kirkko on se luopio!!!


    • opetuslalli

      Jospa et tölvisi ketään.

      Puppugeneraattori näyttää olevan ahkerassa käytössä.

      Lukekaat paremmin kirjanne niinkuin rovasti sanoisi. Hänkään ei tainnut kaikessa seurata luterilaista perintöä.

      Vanhimmat eivät tykkää muuten siitä että te heidän opetuslapset roikutte täällä.

      • teuta01

        Opetus lalli .
        .
        Mitä sillä LV:t generaattorilla oikeesti täällä tekee , Koska
        Kenenkään ei tartte tituleerata toista miksikään sillä niin
        tykkää tai ei ,meidän miete on Raamatusta ,,
        .
        LV:t on Katoliseta Raamatusta valitan ,ja niin on Calvinuistit
        ja niin on Ameriikan vapaa -kirkko sellaista moskaa.


    • 12ruutu

      Perusteluja odotellessa sanon että silloin kun ei ole itsellä taitoa vastata haasteeseen, puututaan vastustajan henkilöön, jolla yritetään nollata toinen. Sitä viisaat sanovat argumentointivirheeksi.

      Jos ajatuksella lukisitte böömiläiskirjeen kokonaan ja vertaisitte sitä nykytilanteeseemme, huomaisitte näiden tilanteiden yhteensovittamattomuuden.
      Sitä kirjettä Luther muuten katui myöhemmin.

    • vääristelyä

      Tähän mennessä separatisteilta pelkkiä ad hominem - argumentteja. Saisiko jo tietää missä kohden vastinetta Leivo vääristelee?

      • teuta01

        Ei missään kohtaa ,siellä vain toisen puolen Korvat heiluu.
        Tiedätte miksi. Olen muistavinani että valhe heiluttaa kor-
        via , Siis taitaa mennä salmensuon pikkiin.


      • PyhätHäväistyy

        Jos näkis sen leivon vastineen.. tuntuu olevan niin salaista tavaraa, ettei sitä "separatistit" käsiinsä saa..


      • sanankuulija
        PyhätHäväistyy kirjoitti:

        Jos näkis sen leivon vastineen.. tuntuu olevan niin salaista tavaraa, ettei sitä "separatistit" käsiinsä saa..

        sakramentit sivusto olisi oiva paikka laittaa leivot ja salmensuut sinne, olisi vertailtavaa.


      • NäinUskon

        Uskon että arkkitehti Leivon vastine tulee vielä sakramentit.fi sivulle Itselläni se on tietokoneella.


      • teuta01
        PyhätHäväistyy kirjoitti:

        Jos näkis sen leivon vastineen.. tuntuu olevan niin salaista tavaraa, ettei sitä "separatistit" käsiinsä saa..

        Kyllä tuolla alempana ,vissiin on jo kaikki kopiotu katsokaa ,,


      • niinoli

        Minä luotan elävän opin saarnaajiin ja L.V. enemmän, kuin omalla pimeällä järjellä tutkivaan Leivon liverrykseen ."Ilman minua, ette voi mitään."Henki tekee eläväksi ,mutta puukstavi kuolettaa."Nikodeemuskin osasi raamatun lait ulkoa, muttei uuttasyntymää.


      • iktys
        niinoli kirjoitti:

        Minä luotan elävän opin saarnaajiin ja L.V. enemmän, kuin omalla pimeällä järjellä tutkivaan Leivon liverrykseen ."Ilman minua, ette voi mitään."Henki tekee eläväksi ,mutta puukstavi kuolettaa."Nikodeemuskin osasi raamatun lait ulkoa, muttei uuttasyntymää.

        Millä sinä erotat LV:n ja Leivon välillä kumpaa tahoa ohjaa pimeä järki.

        Luottamuksellako?


      • iktys
        niinoli kirjoitti:

        Minä luotan elävän opin saarnaajiin ja L.V. enemmän, kuin omalla pimeällä järjellä tutkivaan Leivon liverrykseen ."Ilman minua, ette voi mitään."Henki tekee eläväksi ,mutta puukstavi kuolettaa."Nikodeemuskin osasi raamatun lait ulkoa, muttei uuttasyntymää.

        "Ilman minua, ette voi mitään."

        Tarkoittaa Kristusta ei LV:a.

        "Henki tekee eläväksi, mutta puukstavi kuolettaa."

        Hengellä ei tarkoiteta neuvoja, vaan evankeliumia.

        "Nikodeemuskin osasi raamatun lait ulkoa, muttei uuttasyntymää."

        Eivät sepratistitkaan omalla uudestisyntymällään kumoa kirkon harhaoppia. Apostoli Paavalikin osasi Raamatun lait ulkoa, eikä se häntä kadottanut.


      • lukijainen
        niinoli kirjoitti:

        Minä luotan elävän opin saarnaajiin ja L.V. enemmän, kuin omalla pimeällä järjellä tutkivaan Leivon liverrykseen ."Ilman minua, ette voi mitään."Henki tekee eläväksi ,mutta puukstavi kuolettaa."Nikodeemuskin osasi raamatun lait ulkoa, muttei uuttasyntymää.

        "Minä luotan elävän opin saarnaajiin ja L.V. enemmän.."
        muuta perustetta sakramenttien ottajilla ei olekaan,
        - kyllä vähän pelottaa, mihin ihmiset oikein uskovat, miksi tämä kaikki?

        puukstaavi kuolettaa, sanan tehtävä on ottaa meiltä pois kaikki omat mahdollisuudet. Henki tekee eläväksi, ilosanoma Kristuksesta antaa meille elämän.

        Lutheria; ilman selvää sanaa ei saa seurakunnan käytäntöä muuttaa.
        Näyttää että jokainen sukupolvi koetellaan; luetetaanko Jumalan
        sanaan vai ihmisneuvoihin.

        Juhani Raattamaa; niin kauan kuin sakramentit kirkolta saamme, ne siellä nautimme, kun emme saa, viemme ne ja avaimet mukanamme.

        Ei vielä ole aika - on vain ihmistouhua..


    • MikäKiikastaa

      Jos separatismia ev.lut. kirkon sisällä harjoittavat perustavat oman kirkon, niin silloin ei mitään (laillisiakaan) esteitä omille Sakramenteille ole olemassa. Silloin omia Sakramantteja tarvitsevat rekisteröityvät jäseniksi tähän kirkkoon. Ja herätysliikkeenä tähänkin saakka toiminut
      esikoislestadiolaisuus jatkaa entiseen malliin kirkon herätysliikkeenä.

      Mikä tässä on niin vaikeata, selvässä Suomen lakien ja kirkkolain edellyttämässä asiassa?

      • ValvokaaKristityt

        Tässä on myös syy siihen, miksi yhtenä porukkana jatkamiselle ei ole olemassa edellytyksiä. Separatistit eivät voi enään toimia kirkossa.
        He ovat väkivaltaa käyttäen yrittäneet pakottaa saarnaajiamme separatristikirkkonsa papeiksi. KUn nämä eivät suostuneet lainvastaiseen tomintaan heidät erotettiin lähetyssaarnaajan tehtävistä. Kenen mandaatilla komematon saarnaaja erottaa itseään kokeneemman seurakunnan kutsumasta tehtävästä? - Pirun luvalla.
        Kristinuskossa näet seurakunta on ylin päättävä elin mm. saarnaajioen kutsumista ja erottamista koskevissa asioissa.

        Kateellisina nämä kirkon lakeja vastaan toimineet pyrkivät estämään myös kirkkoon kuuluvilta toimimisen evankelisluterilaisena herätysliikkeenä kirkon piirissä, ja tekemään lähetystyötä samalla tavalla kun on tehty tähänkin saakka.

        Siihen sakkiin me kristityt emme voi kuulua, joka toimii selkeästi JUmalan sanaa ja seurakunnan järjestystä vastaan, herra isoherra saarnaajien johdolla.


      • otaburanaa
        ValvokaaKristityt kirjoitti:

        Tässä on myös syy siihen, miksi yhtenä porukkana jatkamiselle ei ole olemassa edellytyksiä. Separatistit eivät voi enään toimia kirkossa.
        He ovat väkivaltaa käyttäen yrittäneet pakottaa saarnaajiamme separatristikirkkonsa papeiksi. KUn nämä eivät suostuneet lainvastaiseen tomintaan heidät erotettiin lähetyssaarnaajan tehtävistä. Kenen mandaatilla komematon saarnaaja erottaa itseään kokeneemman seurakunnan kutsumasta tehtävästä? - Pirun luvalla.
        Kristinuskossa näet seurakunta on ylin päättävä elin mm. saarnaajioen kutsumista ja erottamista koskevissa asioissa.

        Kateellisina nämä kirkon lakeja vastaan toimineet pyrkivät estämään myös kirkkoon kuuluvilta toimimisen evankelisluterilaisena herätysliikkeenä kirkon piirissä, ja tekemään lähetystyötä samalla tavalla kun on tehty tähänkin saakka.

        Siihen sakkiin me kristityt emme voi kuulua, joka toimii selkeästi JUmalan sanaa ja seurakunnan järjestystä vastaan, herra isoherra saarnaajien johdolla.

        Taitaa olla lääkitys pahasti pielessä!


      • eisäästetäketään
        ValvokaaKristityt kirjoitti:

        Tässä on myös syy siihen, miksi yhtenä porukkana jatkamiselle ei ole olemassa edellytyksiä. Separatistit eivät voi enään toimia kirkossa.
        He ovat väkivaltaa käyttäen yrittäneet pakottaa saarnaajiamme separatristikirkkonsa papeiksi. KUn nämä eivät suostuneet lainvastaiseen tomintaan heidät erotettiin lähetyssaarnaajan tehtävistä. Kenen mandaatilla komematon saarnaaja erottaa itseään kokeneemman seurakunnan kutsumasta tehtävästä? - Pirun luvalla.
        Kristinuskossa näet seurakunta on ylin päättävä elin mm. saarnaajioen kutsumista ja erottamista koskevissa asioissa.

        Kateellisina nämä kirkon lakeja vastaan toimineet pyrkivät estämään myös kirkkoon kuuluvilta toimimisen evankelisluterilaisena herätysliikkeenä kirkon piirissä, ja tekemään lähetystyötä samalla tavalla kun on tehty tähänkin saakka.

        Siihen sakkiin me kristityt emme voi kuulua, joka toimii selkeästi JUmalan sanaa ja seurakunnan järjestystä vastaan, herra isoherra saarnaajien johdolla.

        Katsos kun,jos olisimme heti ilmoittaneet,että tarkoitus on nyt lähteä kirkosta,koska olemme niin paljon parenpaa sakkia,ei vihollinen olisi saanut yhtä paljon revittyä laumaa.Tässä on juoni mukana.


    • TäyttäFaktaa

      Otan pienen leikkeen Leivon kommentista, sen alusta:

      Kirjoituksen tarkoitus on puolustaa sakramenttien omiin käsiin ottamista Tunnustuskirjojen ja eräiden tun-nustuksellisten luterilaisten teologien avulla. Suomen kirkosta annetaan kuva, että se ei pidä kiinni kirkon tunnustuksesta ja siksi sen yhteydessä toimiminen on arveluttavaa. Materiaali ja perustelut on valittu siltä pohjalta. Kun tässä kiistassa on kaksi osapuolta, niin käytän niistä yksinkertaisuuden vuoksi nimityksiä ’se-paratisti’ ja ’kirkollinen’. Ne lienevät tasapuolisen leimaavia.
      Kun kirjoituksessa nojataan suurelta osin Tunnustuskirjoihin, niin silloin odottaisi, että ollaan johdonmukai-sesti niiden takana. Mitä tulee ’separatistien’ opinkäsityksiin, niin on ymmärrettävää, että kaste sivuutetaan (s.1), koska he eivät anna sille sitä ”uuden syntymisen peso” merkitystä kuin Luther Vähässä katekismukses-sa viitaten Tiituskirjeeseen. Samoin käsitykset poikkeavat seurakuntaopin ja viran osalta. Tämä vie pohjaa tunnustukseen pohjautuvalta kirkkokritiikiltä, johon on kyllä oikeus ja aiheitakin. Toisaalta Tunnustuskirjat eivät ’separatistien’ joukossa nauti kovin suurta arvostusta. Meidän on hyvä mitata itseä samalla mitalla kuin kirkkoa.
      Seurakunta ja kirkko (2. 3.) Lainaukset ovat Tunnustuskirjoista ja Lutherilta. Niiden mukaan kirkko on maailmanlaajuinen uskon yhteisö, johon kuuluvat kaikki oikeat kristityt. Se ei samaistu Suomen kirkkoon eikä esikoislestadiolaisuuteen. Tässä täytyy sanoa, että useimmat ’separatistit’ eivät hyväksy tätä tunnustuk-sen mukaista seurakuntaoppia. Monen mielestä seurakuntaan kuuluu vain esikoislestadiolaisia. Myös oppi äitiseurakunnasta ja vanhimmista on kaukana siitä, mitä luterilaisuus opettaa.
      Laitoskirkkokäsitettä voi käyttää leimaavasti. Kovasta kritiikistään huolimatta Luther ei pitänyt katolista kirkkoa vain laitoksena, vaan kristillisenä kirkkona, koska siellä oli kaste, raamatunluku, synninpäästö, eh-toollinen, saarnavirka, kuolevien lohduttaminen, uskontunnustus, kymmenen käskyä, psalmit, Isä meidän rukous jne. Hän lausui, että missä tällaista on, siellä on välttämättä kirkko ja joitain kristittyjä (WA 38, 221). Siihen hän koki itsekin kuuluvansa. Samaa me voimme sanoa suuremmalla syyllä Suomen kirkosta.

      • teuta01

        Minä sain myös vihdoin ,kuulla ja lukea Leivon alkuperäisen Kannan oton
        juho Salmensuulta kysyttyyn tekeleeseen , Leivo toi hiehosti asiat esiin ,
        Ei pienitäkää murhetta siitä' että S.leivon vastine on Faktaa ,koska JS:ltä
        tehty pyyntö on sen sorttinen että kun Separistit pyytää tutkimusta itselleen
        on tulos häikäilemätön ,siis itseltä itselle. ,,siis aivan tuha tutkimus ,koska se on enintään 2vko, vanha sotaa on käyty, 2016-2003 = 13 vuotta ..
        .
        selvästi on näkyvissä että minäö kanatan S.Leivoa asiallisena ,tarkkana ,totuus
        mukana ja tieto. . Kiitois Jeesukselle ,,Kiitän myös seppoa, heino vastine.


      • KylläTeilOnMurheet

        Älkää olko lapsellisia, tosi on olkoonpa kirkossa vaikka sata tunnustuskirjaa ja miljoon raamattua , kirkko on ne hyljännyt käytännön tasolla. Kirkko menee maailman myrskyissä kuin höyhen, kaikki synnin tuulet se ottanut ja on ottaa vastaan jatkossakin. On aivan turhaa kiistellä jostakin sanamuodosta kun on kokonaan lietetynnyrissä kaulaa myöten. kaikkine parisuhde lakeineen ne ovat jo oven välissä eikä ne sieltä lähde kuin sisään päin. Kyllä kirkkomme tila on huolestuttava, mutta ette suinkaan siitä ole laisinkaan huolestuneita. Jos nostaisitte samanlaisen älämölön kuin omien sakramenttien otosta niin kirkko olisi ehkä voinut jotenkin reagoida. Nyt ovat piispamme ottaneet kantaa sakramentteihin mutta ei kuitenkaan Turun Mikaelin kirkon rosck messuihin jossa tanssitytöt puolipukeissaan tanssivat alttarilla ja ehtoollinen heti perään.


    • 12ruutu

      Jatkan siitä mihin täyttä faktaa lopetti 12.3.2016 15:41

      Kirkon oppi (4.) Suomen kirkon oppi perustuu kirkkolain mukaan Jumalan sanaan ja Tunnustuskir-joihin. Meilläkin on periaatteessa sama tunnustus. Siinä ei pitäisi olla ristiriitaa. On tietenkin aina ky-symys, miten siitä pidetään kiinni. Suomen kirkosta ei voi kuitenkaan sanoa mitään kokonaisvaltaista, sillä siinä on pappeja ja piispoja jotka pitävät kiinni sanasta ja niitä jotka eivät kaikin osin pidä. On jatkuva taistelutilanne. Kirkon virallisella kannalla on suuri merkitys, sillä siihen voi vedota ja sen puo-lesta taistella. Oikeaoppisuus ei ole aivan yksinkertainen kysymys. Voisi melkein sanoa, että kun elämme ihmisten parissa, niin täysin oikeaoppista kirkkoa ole olemassakaan. Sama koskee meitä. Opin erheet ovat kyllä vahingollisia. Ratkaisevaa on silti, rakennammeko oikealle perustukselle.
      Kirkollinen yhteys. (5) Alkuaikoina oli vain yksi kirkko. Toki oli myös erillisiä harhaoppisia ryhmiä. Kirkkoisien eli vanhan kirkon aikana harhaopit koskivat useimmiten Kristusta, hänen jumaluuttaan tai ihmisyyttään ja olivat yhteisten uskontunnustusten vastaisia, ei mitään toisarvoisia asioita. Vaikka kirkko sitten jakautui Rooman ja Bysantin kirkkoihin ja muutamiin pienempiin idän kirkkoihin, niin Luther näki sen vielä yhtenä kirkkona (Kristuksen ehtoollisesta - suuri tunnustus, s. 216s). Sen jälkei-nen suuri hajaannus ei ole Jumalan tahto. Yhteyspyrkimykset ja oppineuvottelut eivät sinänsä voi olla väärin. Niitähän pidettiin uskonpuhdistuksen vuosikymmeninäkin lukuisia. Ratkaisevaa on vain etsiä totuus Jumalan sanasta eikä tehdä vääriä myönnytyksiä. Ei näillä neuvotteluilla kovin usein saavutettu tuloksia, mutta joskus kuitenkin.
      Yksityiskohtainen yksimielisyys ei ole realismia, eikä sitä ole koskaan ollut, sillä meissä on liha ja me näemme vajavaisesti. Augsburgin tunnustuksen määritelmä riittävästä yksimielisyydestä on, että evan-keliumi saarnataan puhtaasti ja sakramentit jaetaan Jumalan sanan mukaisesti. Se on olennaista. Se on vielä jotenkin avara. Selvä harhaoppi on ilman muuta torjuttava eikä sellaisten kanssa saa veljeillä. Rajanveto ei kuitenkaan ole helppo. Ja tuomio pitää toki aloittaa omasta oikeaoppisuudesta.

    • 12ruutu

      Jatkuu...
      "Kristuksen läsnäolo ehtoollisessa (6) Tekstin mukaan Kristuksen ruumis ja veri ovat todellisesti ole-muksellisesti leivässä ja viinissä (reaalipreesens). Sakramentin pätevyys ei riipu jakajasta. Se on us-konpuhdistuksen linja. Tähän on kuitenkin huomautettava, että ’separatistin’ pitäisi luopua omista ”puhtaista käsistään”, joka muka tekee sakramentin paremmaksi, ja siksi torjuisi kirkon papin jakaja-na. Se haiskahtaa donatolaiselta harhalta, jonka vanha kirkko ja luterilaisuus selkeästi torjui.
      Lutherin Frankfurt-kirje (s.4) kohdistui niihin, jotka eivät uskoneet, että leipä ja viini ovat Jeesuksen ruumis ja veri, mutta puhuivat siitä harhaanjohtavasti peittäen todellisen ajatuksensa. Tämä oli ehtool-lisen ydinkohta, joka teki siitä armonvälineen. Mistään tällaisesta ei ole kysymys Suomen kirkon eh-toollisessa. Kirkon oppi ja käytäntö ovat tältä osin yhdenmukaiset. Kirjeen sanomaa voi tietenkin laa-jentaa muihinkin asioihin. Voimme esim. puhua uskon vanhurskaudesta, mutta silti asettaa sille ehtoja. Voimme käyttää Raamattua ja Lutheria ym. niiden tarkoituksen vastaisesti jne.

      Kirkkojen väliset oppineuvottelut
      Sitten käsitellään kirkkojen välisiä neuvotteluja ja sopimuksia ja tulkitaan ne niin, että Suomen kirkko olisi niissä hyväksynyt reformoitua ja katolista oppia. Toinen niistä on Porvoon sopimus (7) Se on Pohjoismaiden luterilaisten ja Britannian anglikaanikirkkojen yhteistyöasiakirja. Yllä oleva kappale lienee ajateltu Porvoon sopimuksen kritiikin perustaksi. Olennaisin arvostelun aihe on juuri Kristuksen läsnäolon muoto ehtoollisessa. Arvostelu ei kuitenkaan perustu aivan todelliseen tilanteeseen.

      Anglikaanikirkon oppiperusta on vähän epämääräinen. Varsinaisesti siihen kuuluvat Raamattu ja eku-meeniset uskontunnustukset. Lisäksi nojataan 1500-luvulla laadittuun 39 uskonartiklaan. Sillä ei kui-tenkaan ole anglikaaneilla tunnustuksen asemaa. Se sanoo Kristuksen läsnäolosta ehtoollisessa, että Jeesus on siinä vain hengellisesti, siis kalvinilainen ehtoolliskäsitys. Tilanne ei ole nyt kuitenkaan täl-lainen.

      Anglikaanikirkko on pitänyt viime vuosikymmeninä oppineuvotteluja paitsi luterilaisten, niin myös roomalaiskatolisten kanssa ja niiden mukaan anglikaanit olisivat tarkistaneet oppiaan.

      Wikipedia sanoo: vuonna 1981 julkaisussa niin sanotun ARCIC-prosessin asiakirjassa (Anglican - Roman Catholic International Commission - ”Eucharistic Doctrine”) anglikaanisuuden opetukseksi vahvistuu Kristuksen tosi läsnäolo ehtoollisessa. Tämä näkyy myös Porvoon sopimuksen tekstissä.

      Luterilaisten ja anglikaanien välinen Porvoon sopimus sanoo ehtoollisesta: Me uskomme, että Kristuk-sen ruumis ja veri ovat todellisesti läsnä, ne jaetaan ja otetaan vastaan viinin ja leivän muodossa Her-ran pyhässä ehtoollisessa.
      Katolisten ja anglikaanien keskinäisessä ARCIC-asiakirjassa on laaja kappale samasta asiasta. Siinä sanotaan mm: Herran sanat viimeisellä aterialla: Ottakaa ja syökää: tämä on minun ruumiini, ei salli meidän erottaa läsnäolon lahjaa ja sakramentaalisen syömisen tapahtumaa. Ehtoollisaineet eivät ole pelkkiä merkkejä. Kristuksen ruumis ja veri tulevat todella läsnä oleviksi ja todella annetaan. Ne ovat todella läsnä ja annettu jotta ne vastaanottaessaan uskova voi yhdistyä ehtoollisella Herraan Kristuk-seen.

      Kumpikin asiakirja näyttää vahvistavan Jeesuksen olevan todellisesti läsnä ehtoollisaineissa. Siksi on aivan väärin väittää varsinkaan, että Suomen kirkko hyväksyisi tässä kalvinilaisen ehtoollisopin. Jos lähdemme siitä, että anglikaanit uskovat niin kuin sanovat, niin meidän tavallisten kristittyjen on vai-kea nähdä siinä isoa ongelmaa. Toki se vanha kanta kummittelee. Mutta miksi he peittäisivät todellista kantaansa? Kun anglikaanien ehtoollispöytä ei ole meille juuri mikään vaihtoehto, niin sitä suuremmal-la syyllä me voisimme sivuuttaa ongelman.

      Suomen ainoan anglikaaniseurakunnan pappi on sitä paitsi luterilainen.
      Juho edellyttäisi Porvoon sopimukselta lisäksi kohtaa, että myös jumalattomat saavat ehtoollisessa Kristuksen ruumiin ja veren. Siitä ei ole mainintaa Porvoon julistuksessa eikä myös ARCIC-asiakirjassa. Kuitenkin mitään ei oikeastaan voi tuomita siitä, mitä ei ole sanottu. Pikemminkin meidän pitäisi huolestua siitä, kun meidän piirissämme on joidenkin eturivin julistajien tasolla tuotu esille kan-ta, että epäuskoiset eivät saa ehtoollisella Kristuksen ruumista ja verta. Sehän juuri edustaa kalvinistista näkemystä."

    • 12ruutu

      Jatkuu...
      "Toinen käsitelty asiakirja on Vanhurskauttaminen kirkon elämässä. (8) Se on pohjoismaisten luterilaisten ja katolisten välinen yhteistyöasiakirja. Asiakirjasta on arvosteltu kolmea kohtaa.
      Tahdon vapaudesta. Lainausta ”Mitä enemmän ihminen tekee hyvää, sitä vapaammaksi hän tulee” ei asiakirjassa väitetä luterilaisen opin mukaiseksi, toisin kuin Juho sanoo, vaan se on katolisten näkemys. Lisäksi tässä kappaleessa edes katoliset eivät väitä, että vanhurskautus tulisi hyvien töiden kautta. Jos lukee tarkemmin, niin tässä kohdassa puhutaan uskovan ihmisen vapaudesta tehdä hyvää. Kun lukee koko kappaleen, siinä tulee esille myös luterilaisten ja katolisten ero. Vähän vaikeaselkoista ja epäselväähän tuo teksti on. Oppikeskustelujen asiakirjat ovat usein niin erityistä kieltä, että me maallikot helposti haksahdamme.
      Katolinen transsubstantiaatio-oppi on ollut esillä ja väitetty Suomen kirkon hyväksyvän sen.
      Luulo lienee saanut virikettä tästä raportin kohdasta:
      Luterilaisessa perinteessä on kysytty, onko ”transsubstantiaatio” paras ilmaisu uskon mysteerille, ts. Kristuksen läsnäololle. Termin käyttö voi johtaa siihen, että kirkko tulee riippuvaiseksi filosofisesta, aristoteelisesta ajattelutavasta. Siksi luterilaiset ovat ilmaisseet tämän keskeisen uskontotuuden sanomalla, että Kristus on todellisesti ja olemuksellisesti (vere et substantialiter) läsnä ehtoollisella; leivässä, leivän alla ja leivän kanssa (in, sub et cum pane). He ovat halunneet ymmärtää ehtoollisen analogiseksi Herran ihmiseksitulemiselle: Niinkuin Jumala ja ihminen ovat yhdistyneet Jeesuksen Kristuksen persoonassa yhdistyvät Kristuksen ruumis ja veri leipään ja viiniin. Vaikka luterilaiset ovat esittäneet kysymyksiä transsubstantio-sanaan liittyen, he eivät kuitenkaan ole koskaan pitäneet sitä Jumalan ilmoituksen kanssa ristiriitaisena. Myös luterilaiset voivat tietystä näkökulmasta sopusoinnussa vanhakirkollisten liturgisten rukousten kanssa sanoa, että leipä ja viini ”muuntuvat” Kristuksen ruumiiksi ja vereksi.

      Viime vuosikymmenten ekumeeninen liike on vaikuttanut siihen, että Suomen ja Ruotsin luterilaiset kirkot ovat syventäneet sakramentaalista spiritualiteettiaan vanhakirkollisen liturgian tarjoamaa esikuvaa noudattaen. Nykypäivänä myöskään kaikki katoliset teologit eivät halua määritellä Kristuksen läsnäoloa ensisijaisesti filosofisin käsittein. On tunnustettu, että sanalla substanssi on nykyisin toinen merkitys kuin skolastisessa teologiassa. Katolisessa ajattelussa kehittynyt käsitys ja sen ilmaisut eivät siten kovinkaan paljon poikkea luterilaisesta: Kristus on todellisesti läsnä leivän ja viinin merkin alla, ja niiden nauttiminen tekee meidät osalliseksi hänestä elävänä persoonana.

      Luther kritisoi transsubstantiaatio- eli muuttumisoppia. Se tarkoittaa, että ehtoollista asetettaessa leipä ja viini muuttuvat olemukseltaan Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Kiistan ytimessä on ollut sana muuttuminen. Itse asia on sinänsä selvä. Ennen ehtoollista ehtoollisaineet ovat leipää ja viiniä, mutta ehtoollisella ne ovat Kristuksen ruumis ja veri. Tässä on siis kiistatta tapahtunut muutos. Muuttumista ja muita saman sisältöisiä ilmauksia tavataan runsaasti jo ensimmäisillä kirkkoisillä (Ireneus, Justinos, Johannes Krysostomos jne) ja niitä esiintyy vanhakirkollisissa rukouksissa. Tuohon vanhaan käyttöön Luther ei kohdista kritiikkiään, jopa joskus itsekin käyttää muuttumis-sanaa.

      Ongelma on siinä, että 1000-luvulla pakanallisen Aristoteleen filosofia otettiin laajalti katolisen teologian, skolastiikan, käyttöön. Ehtoollisen kohdalla haluttiin määritellä, miten tuo muutos tapahtuu. Lyhyesti sanottuna määriteltiin, että leivän ja viinin olemus muuttuu Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Leivästä ja viinistä jäävät jäljelle vain ominaisuudet. Se ei siis enää ole leipää ja viiniä. Sen sisältöinen transsubstantiaatio-oppi hyväksyttiin kirkolliskokouksessa 1205.

      Luther selvittää asiaa laajasti kirjoituksessaan Kirkon babylonisesta vankeudesta 1520. (Valitut teokset 2, s. 406-411). Se lukemalla tietää, mitä Luther asiasta ajatteli. Ehtoollinen oli Lutherin mukaan kolmenlaisessa vankeudessa. 1. Maallikot saivat vain leivän 2. Transsubstantiaatio-oppi 3. Messu-uhri. Muuten Luther käsittelee tätä kysymystä hämmästyttävän harvoin. Em. kirjoituksen lisäksi Luther mainitsee transsubstantiaation vain 1-2 käden sormilla luettavissa kohdissa, ja niissäkin vain liittyy siihen, mitä oli jo sanonut Kirkon babylonisessa vankeudessa.

      jatkuu...

      • 55780

        "Luther kritisoi transsubstantiaatio- eli muuttumisoppia."

        Muistelisin, että Luther kristisoi transsubstantiaatio-oppia asettaen vastuun ehtoollisen jakajalle ja ehtoollisen sakramentista opettajalle. Heitä ei tule sallia opettaa aristoltelista filosofiaa ja sekoittaa sitä ehtoolliseen. Ehtoollisen nauttijan kannalta hän ei pitänyt asiaa kovinkaan ongelmallisena.


    • 12ruutu

      Jatkuu...
      "Lutherin mukaan transsubstantiaatio-oppi on ehtoollisen salaisuuden tarpeeton ja myös järjen vastai-nen selitysyritys. Hän päätteli myös, että asetussanan ”tämä” on kreikankielen artikkelin suvun perus-teella leipä. Toisin sanoen se on samalla leipä ja Kristuksen ruumis, kun se katolisen käsityksen mu-kaan oli vain Kristuksen ruumis. Ehtoollisen kolmesta vankeudesta transsubstantiaatio on Lutherin mukaan omalletunnolle siedettävin.

      Miksi siedettävin? Siksi, että Kristuksen todellinen läsnäolo eh-toollisessa säilyy. Silloinkin tunnustetaan, että tämä on Kristuksen ruumis ja veri. Teoksessa Kristuksen ehtoollisesta - suuri ehtoollinen, s. 167 hän sanoo: "Pysyköön viini siinä tai ei, minulle riittää, että siinä on Kristuksen veri; käyköön viinille, miten Jumala tahtoo. Ja ennen kuin saisin hurmahenkien kanssa pelkkää viiniä, tahdon mieluummin saada paavin kanssa pelkkää verta". Lisäksi kun kansa ei ymmär-rä filosofiaa, niin tuo oppi ei myöskään Lutherin mielestä hämmennä heitä ja he ajattelevat yksinker-taisesti saavansa Kristuksen ruumiin ja veren.

      Luther ei vaadi vastapuolta edes luopumaan kannastaan. Transsubstantiaatio-opin kritiikki ei vaikuttanut luterilaiseen jumalanpalvelusjärjestykseen, toisin kuin kaksi muuta vankeutta. Tähän on lisättävä, että Melanchthon ja Tunnustuskirjojen Yksimielisyyden ohje ottavat transsubstantiaatioon jyrkemmän kannan. Se on suorastaan harhaoppi.

      Mitä sitten on luettavissa yllä olevasta luterilaisten ja katolisten lausunnosta. Ymmärrän tekstin niin, että katolisuudessa ollaan osin luopumassa tuosta Aristoteleen filosofiasta ja mahdollisesti siirtymässä muutos-termin vanhakirkollisen käsityksen suuntaan. Luterilaiset taas huomioivat vanhakirkolliset muuttumis-ilmaukset eivätkä siis karsasta itse sanaa muuttuminen. Tässä mielessä on tapahtunut lähen-tymistä. Tällaistahan oppikeskustelu yleensä on. Pyritään ohi termien katsomaan mitä toinen osapuoli todellisuudessa ajattelee. Yhteinen pohja yritetään usein löytää kirkkoisien aikaisesta kirkosta. Tässä tapauksessa kumpikin osapuoli pitää kuitenkin kiinni omasta ilmaisustaan, mutta ei tuomitse toisen näkemystä. Sen perusteella, mitä tässä asiakirjassa on sanottu, on aivan väärin ja tarkoitushakuista väittää, että luterilainen kirkko olisi hyväksymässä katolisen transsubstantiaatio-opin."
      Jatkuu...

    • 12ruutu

      Jatkuu...
      "Kolmas moitittu asiakirjan kohta on, että liturgioissa on tapahtunut lähentymistä katoliseen kirkkoon. Se on tosiasia. Teksti ulkonaisesta kotoisuuden tunteesta vaikuttaa toki aika pintapuoliselta. Lähene-minen liittyy jumalanpalvelusuudistukseen, jota toteutettiin samoihin aikoihin luterilaisissa, katolisissa ja anglikaanikirkoissa. Yksi tavoite siinä oli uudistaa jumalanpalvelusta niin, että palataan soveltuvin kohdin vanhan jakautumattoman kirkon jumalanpalveluskäytäntöihin, ja löydetään sieltä yhteistä poh-jaa. Kun palataan vanhaan, ollaan tietysti lähempänä toisiaan. Tämä ei liene kovin tuomittavaa. Ky-seessä ei ollut lainaaminen katolisesta kirkosta.

      Usein ajatellaan, että loisto ja juhlavuus jotenkin auttaisi asiaa tai toisaalta, että olisi välttämätöntä pala-ta ensimmäisen ehtoollisen yksinkertaisiin muotoihin. Lutherin aikana suurinta yksinkertaisuutta ajoi-vat zwingliläiset ja hurmahenget, katoliset taas halusivat mahdollisimman upeat puitteet. Luther säilytti liturgian pääosin ennallaan, riisui vääriä ja tarpeettomia osia, että pääasia painottuisi selkeästi.

      Hän ei itse pannut opillista painoa liturgisille muodoille. Hän kirjoittaa niistä: Ne eivät tuo mitään lisää evan-keliumiin eivätkä ota siitä mitään pois. Luther ei edellyttänyt eikä edes toivonut, että muualla kopiotai-si Wittenbergin liturgiaa. Hänelle evankeliumin henki on vapaus. Huono käytäntökin on parempi kuin pakotettu hyvä käytäntö, sillä silloin evankeliumista tehdään laki. Menetetään evankeliumin sisältö, kun katsotaan vain ulkoisia seikkoja. Luther antoi silti liturgialle arvon. Hän loi sitä itse, sävelsi juma-lanpalveluksen messusävelmiä jne.

      Piispainkokouksen lausunnosta lainattu ote ei mielestäni ole mitenkään outo. Jos olemme jostain yhtä mieltä, niin me hyväksymme sen, samoin kuin omat erityiset painotuksemme. Juhon lausunto piispo-jen tietämättömyydestä ja välinpitämättömyydestä on kyllä aika alatyylinen eikä sitä ole kirjoituksessa oikeastaan osoitettu.

      Pitääkö Suomen kirkko kiinni Raamatusta ja tunnustuksesta (9) Kappaleeseen sisältyy yhteisiä huo-lenaiheita, mutta kappale antaa kirkosta silti vääristyneen kuvan. Vaikka harhaoppeja esiintyykin kir-kon piirissä, ei voida sanoa, että ne olisi hyväksytty. Kirkon oppi on monen lukon takana, kuten kirkkolain tunnustuspykälä ja viimeisenä kirkolliskokouksen määräenemmistö.

      Ainoat tietämäni oppia koskevat päätökset liittyvät juuri naispappeuteen. Toisaalta on totta, että kaikki eivät pysy kirkon viral-lisen opin takana, eivät kaikki papit eikä kaikki piispat. Kun nuo poikkeamat ovat medialle mieluisia, niin ne saavat suhteettoman julkisuuden ja merkityksen ja luovat kuvaa kirkosta. Lepsuutta väärin opettavien suhteen kyllä on, mutta kyllä jotkin ovat menettäneet siksi pappeutensa ja jopa arkkipiispa saanut muistutuksen. Sanotaan kirkkosaarnoista muuten mitä tahansa, niin väärää oppia ei juuri tule kirkon saarnatuolissa vastaan. Se on ollut ainakin minun kokemukseni kotiseurakunnissani.

      Suomen kirkossa on edelleen papistossa rintama, joka pitää Raamatusta ja tunnustuksesta kiinni ja taistelee epäraamatullista kehitystä vastaan kirkossamme. Siinä olisi meidänkin paikkamme. Väite kirkon luo-pumisesta tunnustuksestaan on vahvasti yliampuva ja peruste omiin sakramentteihin ennenaikainen.
      Suremme moraalista rappeutumista ja parannussaarnan vähäisyyttä, mutta on kohtuutonta sanoa, että kirkko hyväksyisi rappion.

      Taistelua monesta asiasta käydään kirkon sisällä Jumalan käskyjen kun-nioituksen puolesta. On jumalanpalveluksia, joita ei voi hyväksyä, mutta eihän se mitenkään ole kir-kon yleiskuva. Se, että uskonpuhdistus-nimi olisi kielletty, oli Turun Sanomien uutisankka. Sen verran siinä on totta, että virallisesti vietämme reformaation 500-vuotisjuhlaa. Se on nimityksenä vanhempi kuin uskonpuhdistus.
      Jatkuu...

    • 12ruutu

      Jatkuu...
      "Luterilaisuuden irtautuminen roomalaiskatolisesta kirkosta (10)
      Kirjoituksessa on hyödynnetty pastori Kimmo Närhen artikkelia. Lähdekritiikkinä voisi sanoa, että Närhi on vähäisen Tunnustuksellisen luterilaisen kirkon pastori. Se on tunnettu siitä, että kirkollisen yhteyden vaatimukset ovat äärimmäisen kovat. Sillä onkin yhteys vain kolmeen muuhun pikku seura-kuntaan maailmalla. Aiemmat laajemmat yhteydet Amerikkaan ym ovat katkenneet koviin yksimieli-syyden ehtoihin ja kirkko on itsekin kokenut useita hajaannuksia.

      Voi olettaa, että Närhen haaviin on Lutherin laajasta aineistosta tarttunut erityisesti kirkkoyhteyttä torjuvia kohtia. Sitaatit ovat kyllä Luthe-ria. Luther oli väkeväsanainen suuntaan ja toiseen ja siksi kirjoituksia pitää käydä tasapuolisesti läpi.
      Irtautumista on ulkonaista ja hengellistä. Lutherin suhteessa katoliseen kirkkoon pitää erottaa kaksi asiaa: katolinen kirkko ja paavi hoveineen. Luther ei koko elämänsä aikana ajatellut eronneensa kato-lisesta kirkosta, mutta kyllä paavista ja hänen opinuutuuksista. Yhteys paaviin katkesi viimeistään pannaan. Katolisessa kirkossa oli Lutherin mielestä kaikki välttämätön, mutta siellä oli hätätila, sillä kirkossa, ”pyhässä sijassa”, hallitsi antikristus. Toistuvasti hän kuvaa tilanteen niin, että vaikka kirkko on hengellisten hirmuvaltiaiden keskellä, se on yhtä kaikki kirkko; näin mm. Galatalaiskirjeen selityk-sessä, s. 42 (Gal. 1:2).

      Luther ajoi kirkkoon uskonpuhdistusta, vaikka ei uskonutkaan koko kirkon uudistumiseen. Siellä, missä ruhtinaat antoivat suojeluksensa, se eteni paremmin. Augsburgin tunnus-tus ym korostavat luterilaisten edustavan juuri katolisuuden jatkuvuutta. Siksi uskonpuhdistajat kävivät oppikeskustelua katolisten kanssa koko Lutherin elämän ajan ja tavoitteena oli yksimielisyys opissa. Niitä johti toiveikas Melanchthon, sillä pannaan julistettu Luther ei voinut niihin henkilökohtaisesti osallistua.

      Mitä katolisia ne sitten olivat, joihin luterilaisilla oli yhteyksiä. Vastapuolena oli lähinnä saksalaisia piispoja ja teologeja, joissa oli monia uudistushenkisiä, vaikka ei juuri Lutherin oppilaita. Heidän kanssaan edettiin lopulta aika pitkälle. Regensburgin neuvottelussa 1541 päästiin jo siihen, että neuvottelijat löysivät yhteisymmärryksen vanhurskauttamisopista. Paavi torjui tuloksen ja Lutherkin olisi hyväksynyt sen vain, jos katoliset olisivat myöntäneet opettaneensa ennen toisin. (Olli-Pekka Vainio: Luterilaisen vanhurskauttamisopin kehitys, s. 110-121).

      Yleisesti katsotaan, että yhteys katkesi lopullisesti Trenton kirkolliskokoukseen. Luther ei realistina oikeastaan missään vaiheessa uskonut paavin taipuvan. Trentossa protestantit julistettiin kerettiläisiksi ja sitten alkoi olla selvä, että oli olemassa kaksi kirkkoa. Zwingli ja muut reformoidut katkaisivat suhteen kato-liseen kirkkoon heti alkuunsa. Eivät he myös neuvotelleet opista katolisten kanssa.

      Mikä sitten oli Lutherille syy erota paavista. Se ei ollut paavin, pappien ja munkkien jumalaton elämä, vaan juuri harhaopit, joita paavi hoveineen ei suostunut korjaamaan. Niitä oli paljon: tekojen vanhurs-kaus, pyhäinpalvonta, messu-uhri, selibaatti, munkkius, aneet ym. Juuri tähän Luther iski siinäkin kritiikissä, mitä Juho tuo esille. Onko tämä sitten sovellettavissa meidän tilanteeseemme. Ei juuri lainkaan. Emmehän me varsinaisesti taistele opista. Me vetoamme Lutherin oppiin ja tunnustukseen kuten kirkkokin. Lutheria ei voi käyttää eron perusteluna."

      Jatkuu...

    • 12ruutu

      Jatkuu...
      "11. Virka
      Jo Uusi testamentti tuntee seurakuntavirkoja, vaikka jokainen kristitty kuuluukin hengelliseen pappeu-teen. Seurakunnissa oli vanhimpia, piispoja, evankelistoja, diakoneja jne. Paavali asetti matkoillaan seurakuntiin vanhimpia tai piispoja. Tiitukselle hän antoi tehtävän asettaa Kreetan kaupunkeihin van-himmat (Tiit. 1:5-9). Apostolinen isä Ignatius 100-luvun alussa ilmaisee, että seurakunnan piispa on jumalanpalveluksen keskus ja se joka takaa sakramenttien aitouden. Ei niitä hoitanut siis kuka tahansa.

      Kirkon virat ovat periytyneet alkukirkon seurakuntaviroista eikä myöskään uskonpuhdistus muuttanut tuota järjestystä. Luterilaisessa kirkossa on nimenomaan sakramenttienjako aina kuulunut pappisviralle. Se tulee ilmi hyvin selvästi Tunnustuskirjoista. Kun Juho viittaa kuitenkin Tunnustuskirjoihin, niin johtopäätös, että saarnaajat voivat hoitaa ne, on aika yllättävä.

      Böömin tilanne oli aivan erityinen. Böömi oli hussilaisuutensa takia kovassa puristuksessa ja sitä uhkasi pappispula. Paavi ei näet siunannut sikäläisiä miehiä papeiksi, elleivät he tulleet Roomaan opiskelemaan ja valalla sitoutuneet siellä kaikkiin paavin erheisiin. Tällaiseen omantunnon vankeuteen ja hätätilaan Luther antoi ohjeen, että seurakunta ottakoon asian omiin käsiinsä.

      Luther myöhemmin katui, että oli kirjoittanut böömiläisille. Hän kirjoitti kirjeessään, että häneltä oli sitä pyydetty, suorastaan painostettu. Lutherin lupa kristityille saarnata, kastaa jne ohi vakiintuneen järjestyksen oli nimenomaan hätätilaratkaisu ja sellaisena varmasti oikein. Mutta tämä ei ole meidän tilanteemme. Evankeliumi on vapaa ja saamme kirkossa oikeat sakramentit.
      Kirkkojärjestys (12)

      Kirkkolaki ja kirkkojärjestys koskevat tietysti kirkon jäseniä, eikä niitä voi noin vain rikkoa. Kyllä Pietarin sana koskee meitä: Olkaa alamaiset kaikelle inhimilliselle järjestykselle Herran tähden (1. Piet. 2:13-15; Tiit. 3: 1-2; Room. 13: 1-7). Kun kristitty elää lainkuuliaisena kansalaisena, hän tekee sen Jumalan kunniaksi. Juho huomauttaa, että maallista lakia ei tule kuunnella, jos se on ristiriidassa Jumalan sanan kanssa. Kukaan ei kuitenkaan ole esittänyt, millä tavoin kirkkolaki rikkoisi Jumalan sanaa. Sitä tulisi siis noudattaa.

      Rukoushuone-ehtoollisia perustellaan (s. 1) kirkkotilaisuuksien saamisen hankaluudella. Joskus he-räyksen alussa oli oikeita vaikeuksia. Aina ei edes annettu ehtoollista uskoville. Ensimmäiset työnteki-jät Laestadius ja Raattamaa kuitenkin torjuivat ehtoollisen omiin käsiin ottamisen tässäkin tapauksessa. Sitten on ollut ongelmaton aika.

      Olemme osallistuneet normaaleihin jumalanpalvelusehtoollisiin ja joskus yhteisiin tilaisuuksiin, jolloin on kirkkoherralle ilmoitettu etukäteen, että tulemme sinä ja sinä pyhänä joukolla ehtoolliselle. Nykytilanne on erilainen. Kirkko on joustanut kirkkojärjestyksensä ääri-rajoille ja halunnut palvella meitä. Sen ovat piispat taanneet meille. Jos on ollut jossain hankaluutta, niin ei ole enää kirkon puolelta, vaan pikemminkin meidän, sillä välillä on meitä varten järjestetyille ehtoollistilaisuuksille annettu tarpeettomia lisävaatimuksia.

      Jos vanha järjestys tuntuu ylivoimaiselta, niin on toinenkin mahdollisuus. Oma rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta antaa mahdollisuuden toimia niin, kuin uskoo oikeaksi. Vertaus muinaisten kristittyjen ja pakanallisen esivallan suhteen on aika kaukaa haettu. Jumala on aina järjestyksen puolella. Kirkkoon kuuluminen on aina ollut kristityille itsestäänselvyys. Kristillinen esivalta ja kirkon pitkäai-kainen vaikutus on arvaamaton lahja Suomen kansalle.

      Ennen sanottiin, ettemme saa olla kaatamassa kirkkoa ateistien kanssa. Sitä nyt ollaan tekemässä, kun ollaan vain sivusta katsojia ja saatetaan kirkko huonoon huutoon. Näin vaikeutetaan sen mahdollisuuksia toimia eikä haluta olla mukana pitämässä kirkon kurssista huolta.
      Kenelle ehtoollinen (13) Jos nuhdellaan kirkon avoin pöytää, niin eihän meidän uusilla ehtoollisillakaan ole rajoituksia. Meilläkin on ilmoitettu, että se on avoin tilaisuus.

      Kirkonvastainen kampanja on ollut pitkä. Tavoitteena on tuntunut olevan saada aikaan irtautuminen kaikesta kirkon toiminnasta ja sitten varmaan myös muodollisesta yhteydestä. Jos ajattelee uskon kannalta, niin on tosi surullista, jos totuus 8. käskyn hengessä ei ole tärkeä. Kirkon kehityksen huonon suunnan ja huonojen päätösten asiallinen kritiikki ei riitä, vaan se on valikoidun negatiivinen, sisältää usein vielä perätöntä tai liioittelevaa. Mitään hyvää sanaa kirkosta ei ole aikoihin kuultu saarnatuolista. Sen oikaisemisesta eivät ’kirkollisetkaan’ ole pitäneet riittävästi huolta. Satoa niitetään nyt.

      • kuuliainensanalle

        "Evankeliumi on vapaa ja saamme kirkossa oikeat sakramentit."
        Niin kauan kuin on näin - tukekaamme Kirkkoa!


    • Kynjämies

      Mitenkähän tämän nyt niin kuin hienosti sanoisi.
      Salmensuu on nuorukainen, joka on hiukan lueskellut Lutheria ja muita lähteitä, myös Raamattua ja tältä pohjalta saanut aikaan todella pitkän, tarkoitushakuisen dokumentin. Dokumentin sanoma olisi osaavammissa käsissä pystytty tiivistämään pariin sivuun. Dokumentti on kirjoitettu nuorukaisen kärkkäällä ja mustavalkoisella maailmankuvalla ja onkin kovin ristiriitainen sisältönsä puolesta.

      S. Leivo puolestaan on tutkinut Lutheria, Lestadiolaisuuden historiaa ja raamattua yli 2 kertaa Salmensuun iän verran. Hän on luonteeltaan vaatimaton ja on tehnyt tutkimustansa oman kiinnostuksensa pohjalta, eikä ole koskaan tuonut itseään esille. Kuitenkin, lyhyessä vastineessaan hän hyvin kohteliaasti tyrmää kohta kohdalta Salmensuun sepustuksen. Molemmat tekstit luettuani, voin vain todeta että vuosikausien pitkä työ kyllä näkyy tekstistä ja kyvystä löytää olennaiset opinkohdat. Hieno vastine, joka avasi minullekin paljon uusia näkökulmia. Tämän vastineen luettuani Salmensuun kirjoitus jäi kyllä torsoksi.

      Ymmärrän kyllä niitäkin, jotka eivät ole ns. 'kynämiehiä' eivätkä tottuneet lueskelemaan paljoa. Tällaisille henkilöille Salmensuun kirjoitus voi tuntua ylen viisaalta ja laaja-alaiselta. Tätä se ei kuitenkaan ole.

      • 55780

        Juuri näin asian näen minäkin.

        Kiitos Leivolle vaivannäöstä!


      • OmaTupa_OmaLupa
        55780 kirjoitti:

        Juuri näin asian näen minäkin.

        Kiitos Leivolle vaivannäöstä!

        Seppo L. ei tosiaan kirjoittele omiaan. On ilo tuntea hänet henkilökohtaisesti.

        Ihmettelen miksi kirkkoa parjaavat jotka eivät tunne Lutherin oppiakaan eivät perusta omaa kirkkoaan, siellähän saavat sitten salmien ja jokien suut sepustella mitä johtajien tahto ja kuulijoiden korvasyyhy kulloinkin kaipaa.


    • piip765444628

      Leivon tunnen ja olen hänen kirjoituksiaan lukenut mm Rauhan Siteestä.
      Asiallisia ja kiihkottomia kirjoituksia Raamatulla perusteltuna.
      Mutta kukas tää Salmensuu on. Teksti oli sekava jatarkoitushakuinen. Ettei vaan ollut jrautiaisen kirjoitus salanimellä???

      • Arvelen

        Joku nuori pojan killi joensuun seudulta. Tiämmä?


      • LikaisetKädet

        ei JR tuollaiseen pysty....


      • Essulessu
        LikaisetKädet kirjoitti:

        ei JR tuollaiseen pysty....

        JR on ruvennut tutkimaan ketkä ovat vuohia ja ketkä lampaita. Ei kerkeä nyt paljoa Lutheria tutkimaan.


      • teuta01
        Essulessu kirjoitti:

        JR on ruvennut tutkimaan ketkä ovat vuohia ja ketkä lampaita. Ei kerkeä nyt paljoa Lutheria tutkimaan.

        Se tutkiminen ei kuulu Juhanile ,hänellä ei ole edes valtuuksia siihen ,.

        .
        Hänen pitäisi nyt tutkia koska pitaa sen Ylimääräisen kokouksen ,Tai sitten
        hän ottaa Hallituksensa irti ,kokonaan toiminasta ,sillä niinpaljon on virheitä
        jo olemasa ,joita voimme sormella osoittaa , Loppu tili vain poppoolle.


      • Leiff01
        teuta01 kirjoitti:

        Se tutkiminen ei kuulu Juhanile ,hänellä ei ole edes valtuuksia siihen ,.

        .
        Hänen pitäisi nyt tutkia koska pitaa sen Ylimääräisen kokouksen ,Tai sitten
        hän ottaa Hallituksensa irti ,kokonaan toiminasta ,sillä niinpaljon on virheitä
        jo olemasa ,joita voimme sormella osoittaa , Loppu tili vain poppoolle.

        En todella sano paremmin , Uskokaa nyt kaikki synnit anteksi ja saarnatkaa minullekin vielä , olen niin monessa puutuvainen. .


      • omituinenjoukko
        Leiff01 kirjoitti:

        En todella sano paremmin , Uskokaa nyt kaikki synnit anteksi ja saarnatkaa minullekin vielä , olen niin monessa puutuvainen. .

        No niin olet, auttaisko siihen totuudessa pysyminen mitäs luulet`??

        jos vaikka lpettaisit soopan puhumisen Jeesuksen kastamista pikkulapsista, mitä lie ovatkaan, etkö kehdannut sanoa suoraan vauvoja vaikka niin ajattelet häh!!

        ja kerro sekin missä Raamatussa käsketään uskoa synnit anteeksi, minä kerron ei yhtään missään.
        se on teidän lestojen isien perintöä joilla ei ollut kummoista tietä mistään ja takerruttiin fraaseihin joista te ette pääse irti koskaan näköjään!!


      • AlaBaster
        Arvelen kirjoitti:

        Joku nuori pojan killi joensuun seudulta. Tiämmä?

        Tässä te näette että meidän kasvava nuoriso on hyvin valveutunut, siellä on monia jotka voisivat kirjoittaa saman tekstin. Tarkoitushakuista tuo L: kirjoitus juuri olikin, mutta on monin verroin helponpaa rääpiä valmiiksi suolettua tekstiä kuin luoda se Itse ns. tyhjästä. Helsingissä oli kyllä toisenlainen nuori joka peräsi vanhimpien kunnoitusta mutta kuitenkin itse oli vanhimpien neuvoille vastaan. On tainnut hypätä väärään Idänjunaan joka vie suureen maailmaan jossa rajat ovat etäällä ja kansa villiintynyttä.


      • äänitakapenkistä

        Ei taida RH:n uusi toimituskunta enää SL:n kirjoituksia hyväksyä lehteen.
        Kirjoitukset korvattaneen GP:n ja OM: n ajatuksilla hengellisestä hallintokaaviosta, lisätynä jokunen sana kirkon mädännäisyydestä


      • sammaigen
        äänitakapenkistä kirjoitti:

        Ei taida RH:n uusi toimituskunta enää SL:n kirjoituksia hyväksyä lehteen.
        Kirjoitukset korvattaneen GP:n ja OM: n ajatuksilla hengellisestä hallintokaaviosta, lisätynä jokunen sana kirkon mädännäisyydestä

        Tarkoitus oli RS:n uusi toimituskunta...


    • lapsellistaropaskaa

      "" Jo meillä on siitä puhuttu 100, vuotta ,Jeesus kastoi pieniä lapsia ,samalla kun Hä'n siunasi heitä. mys ,olemme tutkineet Tilannetta Kun Jeesus oli Ristillä 30 jKr. sen""


      Tässä teuta parhaimillaan kirjoittamssa oman päänsä näkykyjä Jeesuksen kastamisista!!
      Miksi teuta valehtelet, etkö tiedä että sellainen on syntiä??

      Jeesus EI kasta ketään missään, JOS sellaista olisi tapahtunut, se oli satavarmasti Raamatussa kirjoitettuna, mutta kun ei niin ei ja piste, eli lakkaa valehtelusta ikämies ajoissa ja tee parannus.

      • teuta01

        Raamatussa sanotaan ,Että Jeesus kastoi enemmän kuin Johannes , olen tutkinut
        vanhoja tekstejä , Jeesus Opetuslapset kastoi n.250.100.as.
        ...........................Johannes ja hänen opetuslapset n.249.900.yht. n.500,000as.
        Vai ei Jeesus kastanut ,kun hän opetti lapsiaan kastamaan ,,ei siihen aikaan
        ollut kopiokoneita , Lazarus oli Kirjoittaja joka saattoi kirjoitaa käsin ohjeen
        mutta se oli siellä Betaniassa, ja Jesus oli Jordanin toisella puolella .
        .
        Mutta hän opetti ainakin yhden , opetus lapsen ,tai kaksi että sanat tuli kerrattua
        ,kun he oli jonkin aikaa suoriutuneet siinä heille tuli meno toiseen paikkaan
        Sitten kun he palasivat he humasivat että vesi on aika matalalla joku tiesi että.
        Johanne kastaa Ain puolella missä oli vielä vettä Runsaasti , Niin he meni myös
        sinne ja Kastoivat paljon ...
        .
        Palataan Aabrahamin aikaan ,kun HERRA antoi käskyn YMPÄRILEIKATA ja sanoi
        Kaikki 8pv poika lapset ympärileikataan Sen merkitys oli sama kuin KASTE sekä
        kaste että ympärileikkaus tapahtui pienenä , mutta kaste selvästi venyi 3-4 vko
        Suomessa tapahtuu 4-6 vko yleensä ,mutta 7-8 vko on mahdollisia jopa isompi...


      • vanhamieshääon
        teuta01 kirjoitti:

        Raamatussa sanotaan ,Että Jeesus kastoi enemmän kuin Johannes , olen tutkinut
        vanhoja tekstejä , Jeesus Opetuslapset kastoi n.250.100.as.
        ...........................Johannes ja hänen opetuslapset n.249.900.yht. n.500,000as.
        Vai ei Jeesus kastanut ,kun hän opetti lapsiaan kastamaan ,,ei siihen aikaan
        ollut kopiokoneita , Lazarus oli Kirjoittaja joka saattoi kirjoitaa käsin ohjeen
        mutta se oli siellä Betaniassa, ja Jesus oli Jordanin toisella puolella .
        .
        Mutta hän opetti ainakin yhden , opetus lapsen ,tai kaksi että sanat tuli kerrattua
        ,kun he oli jonkin aikaa suoriutuneet siinä heille tuli meno toiseen paikkaan
        Sitten kun he palasivat he humasivat että vesi on aika matalalla joku tiesi että.
        Johanne kastaa Ain puolella missä oli vielä vettä Runsaasti , Niin he meni myös
        sinne ja Kastoivat paljon ...
        .
        Palataan Aabrahamin aikaan ,kun HERRA antoi käskyn YMPÄRILEIKATA ja sanoi
        Kaikki 8pv poika lapset ympärileikataan Sen merkitys oli sama kuin KASTE sekä
        kaste että ympärileikkaus tapahtui pienenä , mutta kaste selvästi venyi 3-4 vko
        Suomessa tapahtuu 4-6 vko yleensä ,mutta 7-8 vko on mahdollisia jopa isompi...

        teutralla on satuhetki taas kerran ja tottakai paljon numeroita, olihan teuta paikalla kun Jeesu skastoi kynän ja paperinsa kanssa.


      • OlenLukenna
        vanhamieshääon kirjoitti:

        teutralla on satuhetki taas kerran ja tottakai paljon numeroita, olihan teuta paikalla kun Jeesu skastoi kynän ja paperinsa kanssa.

        Jeesus ei raamatun mukaan kastanut ketään, vain opetuslapset kastoivat. Jeesus kastaa edelleenkin Pyhällä Hengellä ja tulella niin kuin Johannes kastaja sen sanoo, että "minun jälkeeni tulee Hän joka kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella". Näin tapahtunut ja edelleenkin tapahtuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2941
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      107
      2214
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1164
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1057
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1003
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      944
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      773
    Aihe