volvo Penta 2001 käynnistysongelma

AiristonSeisoja

Syksyllä kyselin kyseisen moottorin perään ja mietittiin, että mitä vanhalle vuotavalle koneelle kannattaa tehdä. Ongelmana oli mm. öljyn syöminen/tiputtaminen, ilman pääseminen järjestelmään ja veden vuotaminen ja suurimpana ongelmana oli kuitenkin käynnistysongelma. Se keleen kone kylmällä ja lämpimälläkin piti sahata minuuttien ajan, että se lähtee käymään.

Päätettiin sitten ottaa talveksi projekti ja palasteltiin kone. Huollettiin käytännössä kaikki. Käynnistysongelmien syy luultiin löydetyn. Kone oli tolkuttoman väljä. Nyt kone on sen puolesta kunnossa: kansi koneistettu, sylinteri putkitettu, männänrenkaat vaihdettu, kaikki tiivisteet vaihdettu, runkolaakerit vaihdettu, startti huollettu, suutin huollettu, pakosarjojen syöpymät (valutti vettä läpi) koneistettu, jne.

Ja startin aika, sama saat#!n sahaaminen jatkuu. Nyt on vielä ruiskupumppu menossa huoltoon, mutta alkaa epätoivo valtaamaan mielen. Taasko mä sahaan minuuttitolkulla sitä romua käyntiin :(. Onko tässä taas aerostart kesä edessä.

Onko vielä jotain mitä keksitte tuohon. Koneessa ei ole hehkua, joten ymmärrän, että ei se nyt tärähdä käymään, mutta ei tuo nyt ole millään tavalla normaalia. Mikä siellä vielä voisi olla, jos tuo ruiskupumppu ei auta asiaan.

Käyntiin lähdettyään raksuttaa kivasti. Selkeästi esim. kierrosten ottaminen on parantunut huomattavasti ja toki kaikki vuodot on nyt pois.

Onneksi on hyviä ystäviä, jotka näiden vehkeiden päälle ymmärtää ja työn saan ilmaiseksi. Sen verran tuohon on tunteja käytetty, että pajalla olisi ollut jo järkevämpää hankkia uusi kone. Jos tuollaisena olisi tullut takaisin olisin kyllä vaatinut huomattavaa alennusta.

82

4137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oliko tossa joku kylmästarttiproseduuri? Siinä ei kai ole pakkosyöttönappia? Joissain noissa piti tehdä niin, että laittoi kaasua reilusti, veti stopin päälle ja pois ja sitten vasta starttaa.

    • AiristonSeisoja

      on siinä se pakkosyöttö, joka ainakin minulle on neuvottu niin, että kaasu täysille (veto pois), sammutuskahvasta veto ja palautus. Volvolla vielä sanoivat, että vaikka pari kertaa. Tiedä sitten, on tuotakin tehty, eikä omasta mielestä eroa. Kyllä tuo noin tulee aina starttua, mutta on koitettu ilmankin ja samaa sahaamista tuntuu olevan.

      En nyt kellottanut ole, mutta startit on mallia 5min, akku ja startti on melkoisen kovilla :D.

      • Ehkä siinä on pakkosyöttö rikki, kyllä se yleensä tekee noissa dieseleissä merkittävän eron. Etenkin näin kylmällä ilmalla ei tahdo mun VP MD2B muuten startata kovinkaan nopeasti, pakkosyötön avulla huomattavasti nopeammin.


    • TS36

      Itse tein samaan koneseen, samat hommat vajaa 10vuotta sitten. Myös ruiskutuspumppu huollettiin. Hyvin on lähtenyt sen jälkeen. Max 5 sekunnin starttaus. Ei siitä useammasta kerrasta laittaa pakkosyöttöä päälle ole mitään hyötyä.

    • Sähköpumppu

      Laita koneen yläpuolelle päivätankki muutama litra, ei tule ilmaongelmia polttoaineen syötössä. Tai osta uusi mylly.

    • osaosalta

      Voisit ihan hyvin kokeilla ottaa polttoainetta jostain korkeammalta laittamalla tilapäisesti jonkin purkin koneen yläpuolelle. Jos se lähtee silloin kuin palmun alta, niin tiedät ainakin, ettei saa polttoainetta.

      Polttoaineeseen joko tulee ilmaa tai putki/suodatin/imuletku pää on tukossa tankin varasilma on tukossa. Tankin ilmaventtiili on helppo todeta kokeilemalla lähteekö käyntiin korkki auki.

      Polttoaineletkut ja klemmarit kannattaa vaihtaa, se ei paljoa maksa ja on yksi vikakohde vähemmän. Sitten on tietenkin suodattimet, jotka tuntuvat olevan hankalia saada tiiviiksi. Niistä on juteltu aika paljon tällä palstalla. Päädyin itse vaihtamaan suodatinrungot ja kokonaan eri tyyppiset suodattimet.

      Joillain asemilla on ollut uusia lisäaineita dieselissä. Ne voivat pehmentää vanhoja letkuja ja tiivisteitä. Jouduin vaihtamaan yhden letkun, joka oli muuttunut lakritsimaiseksi.

    • seppomartti

      Dieselin puristuksen voi mitata. Jos puristaa niin sitten ei ole polttoainetta, vaan starttausongelma on ilman vuoksi. Jos olisi ruiskutuksen ajoitusvirhe, ei kävisi kauniisti startattuaan.

    • Olisiko

      Niin, että venttiilin välykset on hyvin pienet. Silloin koneen ollessa kylmä venttiilit kantaa ja kylmäkäynnistys on surkeaa, lämmittyään välys vasta palautuu. Näin varsinkin nyt yöpakkasten aikaan. Jos lämpimänä starttaa kuin palmun alta niin väläyksiä mittaamaan. Tietysti voi olla ilmavaivakin...

    • AiristonSeisoja

      kiitoksia vastauksista!

      Ilmavaivaa tuskin, tosiaan alkuun oli, mutta nostettiin kanisteria reippasti ylös niin jo alkoi auttamaan. Kone on siis vielä pukilla, ei veneessä. Ylimääräisiä liitinkohtia ei juuri ole (syöttöputki suoraan kanisterissa, ilman esisuodattimia/tankinliittimiä jne.). Käynnistykseen ei kumminkaan apua. Toki jos ilmaa pääsee jostain liittimestä niin sitten onkin aika hankalaa selvitellä mistä menee. Ollaan kyllä ilmattu joka kerta ennen käynnistyksen testailua ihan varmuuden vuoksi, jottei käynnistyminen nyt ainakaan siitä jää kiinni.

      Kone on kylmässä hallissa, pakkanen ei sinne pääse mutta hyvin lähellä nollaa, eli moottori on kyllä käynnistyksessä kylmä.

      Veneessä on esisuodatin koneen yläpuolella, tuohon menee varman sen litran verran tavaraa, joten se käy lähes "päivätankista".

      Venttiilin välykset on tarkistettu, mutta pitää vielä ottaa puheeksi, josko niitä vielä voisi justeerata. Puristuksia en nyt epäile kun kansi/sylinteri on koneistettu, männänrenkaat on uudet.

      Saadaan ensi viikolla ruiskupumppu huollosta ja sitten ainakin oman vähäisen ymmärryksen perusteella koneesta on vaihdettu/huollettu lähes kaikki olenainen mikä pitäisi. Todellakin toivon, että tuolla tulisi kuntoon.

      • ranks

        Se vedenerottaja ei käy "päivätankista". Mikäli siirtopumpun takaiskuventtiilit falskaavat, niin koneen seistessä polttoaine valuu takaisin tankkiin. En usko, että ruiskutuspumpussa on vikaa. Veikkaisin, että kyseessä on ilmavaiva.


      • AiristonSeisoja
        ranks kirjoitti:

        Se vedenerottaja ei käy "päivätankista". Mikäli siirtopumpun takaiskuventtiilit falskaavat, niin koneen seistessä polttoaine valuu takaisin tankkiin. En usko, että ruiskutuspumpussa on vikaa. Veikkaisin, että kyseessä on ilmavaiva.

        Jos loppuun asti luet niin vika oli ruiskupumpussa. Tai no, huomenna se selviää, kun päästään koittamaan. Huollossa oli kuitenkin ihan selkeitä vikoja löynyt, kun pumppua oli testattu. Ilmavaiva on aika hyvä veikkaus, mutta nyt se on kyllä kohtuullisella tavalla eliminoitu. Eli ilmattu kone ennen kuin starttiharjoitukset on alkaneet, tulos on ollut yhtä surkea kuin aiemmin. Kone kuitenkin aina käynnistyy, se vaan ottaa minuutteja aikaa sahata. Jos koneessa on imaa niin minun ymmärryksen mukaan se ei käynnistä vaikka kuinka sahaa?

        Vedenerottimen ja tankin välissä on vielä "käsipumppu", millä voi pumpata hiukan vauhdikkaammin tavaraa koneeseen. Siinä on myös takaiskuventtiili, joten siitä eteenpäin diisseli ei mene. Tai tiedä sitten miten tiivis tuo mahtaa olla... Osa on myös vastavaihdettu (viime kesänä ja on asennettu oikein päin :)).

        Jos päivätankilla tarkoitettaan jotain kanisteria mitä täytellään melkein päivittäin, niin en suostu edes harkitsemaan. Kyllä tuo pitää jotenkin muulla tavalla saada hoidettua.


    • Näissä Volvon pikkudieseleissä on tietääkseni esiintynyt polttoaineen siirtopumpussa venttiili-istukan löystymistä porauksestaan. On helppo lukita uudelleen tai toinen ratkaisu olisi sähköinen siirtopumppu. Sillä ilmaushommatkin käyvät leikiten eikä tarvitse pyöritellä kampiakselia alkuperäisen pumpun oikeata pumppauskohtaa hakiessa.

    • ehkäkin

      Nyt kun mainitsit olen tuosta minäkin kuullut juttuja. Voisi vaikka ollakin syynä.

    • AiristonSeisoja

      Hyvin todennäköisesti alkaa homma selviämään. Ruiskupumppu itsessään on ok mittausten perusteella, mutta sieltä puuttuu pumpun alapäästä yksi prikka. Se on puuttunut siis alunperinkin ja koneistamolla sanottiin, että tuollainen samanlainen juttu on tullut vastaan ennenkin.

      Prikka on siis puuttunut alunperin, kun olen veneen ostanut. Nyt vaan pitäisi saada selville prikan vahvuus. Pentan räjäytyskuvista sitä ei löydy. Onko jollain aavistusta mistä tuon saisi selville. Toista vastaavaa konetta kun ei mallina ole?

      Tarkemmin en osaa selittää, kun en oikein itsekkään ymmärrä. Tuttu vaan soitti asiasta äsken ja tiesi tuon kertoa.

      • varaosanumerolla

        Jos sinulla on räjäytyskuva ja siinä osanumerot, niin helpoimmalla pääset tilaamalla varaosanumeron perusteella. Silloin on mitat ja materiaali oikeita. Eihän se prikka varmasti paljoa maksa rautakaupasta, mutta ei ihan mahdottomia merkkiliikkeestäkään.


    • AiristonSeisoja

      Pitää käydä näyttämässä tuota kuvaa, siitä saisi osanumeron, jos se on joku noista. Moottorihommat kun ei ole itsellä hanskassa, en oikein osaa sanoa juuta tai jaata asiaan. Kiitosta vaan. Ihan mikä tahansa rautakaupan prikka ei ilmeisesti käy, koska tuo vaikuttaa syöttöajankohtaan ja se on nyt pielessä. Eli aika tarkkaa puuhaa.

    • AiristonSeisoja

      Update

      ruiskupumppu on ollut selkeästi rikki. Nyt huollettu kuntoon, mutta vielä ei olla päästy laittamaan paikalleen ja testaamaan. Samalla saatiin huollosta tieto tuosta korosta joka pitää prikoilla saada. Nyt on vielä perävetolaitteen kumi paikalleen, perävetolaite on auton takaloosterissa. Meinasin rauhassa hyvässä valossa tehdä tuon vaihdon.

      Kokonaisbudjetti nousi jonnekkin 1300€ pintaan (sis. vetolaitteen kumin). Alunperin ajattelin, että jos menee yli 1400€ koneremontti niin olisi ollut parempi lyödä tonni päihin ja ostaa huollettu kone veneliikkeestä. Tonnilla pääsin koneremontista asentajilta pitää kysellä ottavatko rahapalkkaa vai pistänkö jonkun purjehduksen tms.

      On tää maailman kallein tapa liikkua imaiseksi.

      • Terkut_Espoosta

        Hei kiitos asiallisesta raportoinnistasi. Ja hienoa että ongelma helpottaa!


      • AiristonSeisoja

        Kun aletaan pyytämään apua keskustelupalstoilla, niin annetaan sitten lopputulos kanssa. Se on se vähin mitä voi vinkin antajille antaa takaisin. Näin keskustelusta voi olla apua jollekkin toiselle, joka kappailee samojen ongelmien kanssa. Ajatellen tätä säätämistä, niin on pieni vaiva kertoa missä mennään. Tosin mun säätäminen on ollut vähäistä, kiitollisuutta minun pitää antaa frendeille, jotka ovat ihan yhtälailla selvitelleet ja tehneet varsinaisen konetyön.

        IMO liian paljon jengi kyselee neuvoja ja poistuu takavasemmalle vinkit saatuaan. Se ei auta kuin sitä yhtä kaveria, jos sitäkään.

        Tiistaina päästään käynnistelemään uudelleen sitten tiedän, että oliko tästä jotain apua vai ei. Raportoin kyllä :)


      • Reiska2K
        AiristonSeisoja kirjoitti:

        Kun aletaan pyytämään apua keskustelupalstoilla, niin annetaan sitten lopputulos kanssa. Se on se vähin mitä voi vinkin antajille antaa takaisin. Näin keskustelusta voi olla apua jollekkin toiselle, joka kappailee samojen ongelmien kanssa. Ajatellen tätä säätämistä, niin on pieni vaiva kertoa missä mennään. Tosin mun säätäminen on ollut vähäistä, kiitollisuutta minun pitää antaa frendeille, jotka ovat ihan yhtälailla selvitelleet ja tehneet varsinaisen konetyön.

        IMO liian paljon jengi kyselee neuvoja ja poistuu takavasemmalle vinkit saatuaan. Se ei auta kuin sitä yhtä kaveria, jos sitäkään.

        Tiistaina päästään käynnistelemään uudelleen sitten tiedän, että oliko tästä jotain apua vai ei. Raportoin kyllä :)

        Hieno juttu, että ajattele näin - soisi muidenkin ottavan mallia D.


    • rundit

      joissain tapauksissa vaikea käynnstyminen on johtunut puuteellisista käynnistyskierroksista. Moottori saattaa vaatia esim 170rpm käynnistyäkseen. Vuosien kuluessa startti hiljalleen väsyy ja käynnistysvirtapuolen jännitehäviöt kasvavat. Omistaja ei huomaa äänestä, kun starttikierrokset putoaa pikku hiljaa esi. 120rpm:ään. Siinä kohtaa kone on pyöritettävä startilla "kuumaksi", jotta se starttaisi. Työkonepuolella on tutkittu monta kertaa polttoainepuolta, vikka syynä huonoon käynnistyvyyteen on ollut moottorin perään pultatun huydraulipumppupaketin vika, joka pudottaa -50rpm starttikierroksista.
      Ei nyt mikään kovin yleinen juttu, mutta kun kaikki muu on tsekattu useaan kertaan niin kierroksetkin on hyvä selvittää..

    • AiristonSeisoja

      Pistetäänpä homma pakettiin. Ainakin toivottavasti. Eli Ruiskupumppu huollettiin, laitettiin paikalleen ja nyt on minun käsitykseni mukaan lähes kaikki mahdollinen huollettu/vaihdettu mikä käynnistymiseen vaikuttaa. Parannus siihen minuuttien sahaamiseen on huomattava, mutta ei se vieläkään "palmun alta" lähde eli sellainen vajaan minuutin sahaaminen on edelleen. Toisaalta kone on ollut testikäynnistyksissä muutaman asteen lämpöinen, joten kesällä tilanne saattaa olla parempi.

      Käyntiin kumminkin lähtee ja kone on tiivis, joka reissun jälkeen ei (toivottavasti) tarvitse siivoilla konehuonetta öljystä ja vedestä.

      Nyt on sovittu, että enää koneeseen ei kajota vaan aletaan suunnittelemaan veneasennusta. Vetolaitteen kumi on vaihdettu. Vetolaite vielä paikalleen ja koneen mallaus ja kiinnistys. Kyllä siinäkin vielä muutaman päivän homma on.

      Tankki oli myös irti, diesel-bakteeri oli vaivana ja nyt on tankki pesty ja tehty siihen huoltoluukku, josta sen pääsee kohtuullisella vaivalla pyyhkimään vaikka vuosittain.

      Eiköhän se purjehduskausi täälläkin ala lähenemään. Josko kesäkuun alkuun saisin veneen veteen. Vahaukset yms. siivoamiset on vielä aloittamatta.

    • seppomartti

      Ei ole kunnossa jos 5 min kestää käynnistyminen ja puristukset on mitattu oikeiksi. Puuttuu polttoaine. Jossain on ilmavuoto. Olettaen että käynnistyttyäön käy nätisti.

    • AiristonSeisoja

      Öö, missä mä niin sanon?

    • 1612

      Minuuttikin kuulostaa mielestäni melko pitkältä starttaukselta, vanhallakin koneella.

      Aika kattavasti vikaa on selvästi etsitty, mutta en itse luovuttaisi vielä.

      • Uanmari

        Normaali starttiaika on alle 2 sekuntia. 5 sekuntia on jo oireellinen ja 10 sekuntia kertoo viasta. Ei voi olla totta että 1400 euroa on käytetty ja kone edelleen paskana!


      • AiristonSeisoja
        Uanmari kirjoitti:

        Normaali starttiaika on alle 2 sekuntia. 5 sekuntia on jo oireellinen ja 10 sekuntia kertoo viasta. Ei voi olla totta että 1400 euroa on käytetty ja kone edelleen paskana!

        Kiitos tästä nollasisältöisestä vittuiluviestistä. Näistä on huima apu. 1100 on mennyt mutta tuohon hintaan olisit itse varmaan korjannut kolme konetta. Hieno juttu. Hinta on siis osien ja koneistuksen hintalappu.

        Tosin tällä palstalla ei yllätä ollenkaan.


      • MullakinSeisoi
        AiristonSeisoja kirjoitti:

        Kiitos tästä nollasisältöisestä vittuiluviestistä. Näistä on huima apu. 1100 on mennyt mutta tuohon hintaan olisit itse varmaan korjannut kolme konetta. Hieno juttu. Hinta on siis osien ja koneistuksen hintalappu.

        Tosin tällä palstalla ei yllätä ollenkaan.

        Ei kannata hermostua kehittävästä palautteesta. Itsellä meni ensin korjaukseen 1000 €. Seuraavaksi ostin uuden koneen ja otin ammattilaisen asentamaan. Loppulasku oli n. 6000 €. Mutta tämähän on vapaaehtoinen harrastus. Kyllä se siitä järjestyy, parin vuoden päästä jo hymyilyttää :)


    • Kyllä vanha dieseli voi 10 sekuntia vaatia starttausta kylmässä. Minuutti on toki liian kauan. Hehkua ei vissiin tuossa ole? Onko eroa kylmäkäynnistyksessä pakkosyötöllä ja ilman?

    • Väljäkone

      Mikset epäile purituksia ? Jos vanhoihin mäntiin on renkaat vaihdettu ei vältämättä riitä olisi pitänyt männät vaihtaa myös.

    • AiristonSeisoja

      Sylinteri "putkitettiin" ja renkaat vaihdettiin. Kyllä kaiken järjen mukaan pitäisi olla tiivis. Siis ylikoon mäntää ei tarvinnut ostaa. Lähinnä budjettivaihtoehto. Uusi mäntä (1kpl) maksoi 650€ tuntumaan, joka on kertakaikkiaan järjetön hinta. Tietty voishan tuon vielä mittauttaa varmistukseksi.

    • Nyanssi

      Laskin veneen tänään vesiin suurin odotuksin. Mutta eipä lähtenyt VP2001 käyntiin talven jälkeen. Vene ollut noin 15C hallissa koko talven. Syksyllä kone pelasi kuin Buick, mutta nyt ei normaalista kevätkiukuttelusta lähtenyt käymään. Pakkosyötöt koetettu ja samoin ilmattu. Hyvin jaksaa pyörittää kyllä ja pakoputkesta tulee normaalia Volvon savua, mutta ei vain jaksa pyörähtää käyntiin. Talven aikana vaihdoin suodattimet sekä ilmasin koneen normaalisti näiden jälkeen.

      • Lainaa jostain kunnon starttiboosteri ja kokeile sillä. Jos lähtee hyvin käyntiin sen avulla, ei vika ole polttoainepuolella tai puristuksissa yms. vaan se on startissa. Mahdollisesti starttimoottorin ankkuri hipoo kiinni käämiin ja jarruttaa startin pyörimistä. Silloin kyse on kulumaviasta joka toki venemoottorissa on epätodennäköinen. Toisaalta sitä sahaamista on ollut paljon enemmän kuin normaalistarteissa kun kerran noita nyt jo korjattuja muita vikoja ja kulumia koneessa on ollut.


      • Startista tuli mieleen, että onko siinä puolipuristuskahva? Ennen starttia puristukset pois, anna pyöriä muutama sekunti ja lyö sitten puristukset päälle.


      • EiPlajoaJäljellä

        Kerro lisää savusta. Se kertoo ongelmasta.
        Väri?
        Määrä?
        Diesel ei tarvitse pitkää starttaamista, puoli kierrosta riittää normaalisti, pari maksimissaan. Siihen mennessä polttoainetta ja puristuksia on sen verran, kun käynnistymiseen tarvitaan jos niitä on ylipäänsä tarjolla.

        Oletetaan, että polttoainepuoli on kunnossa.
        Oletetaan, että kone on teknisesti kunnossa.
        Ainoa, jossa voi enää olla vikaa on ilman saanti eli suodatin ja imusarja.
        Ja tietenkin sammutusnappi/vipu, joka voi olla epäkunnossa ja sammuttaa konetta jatkuvasti.


      • AiristonSeisoja
        Bossu kirjoitti:

        Startista tuli mieleen, että onko siinä puolipuristuskahva? Ennen starttia puristukset pois, anna pyöriä muutama sekunti ja lyö sitten puristukset päälle.

        on puolipuristin, vasta itsekkin sen löysin kun kone otettiin moottoritilasta pois.


      • AiristonSeisoja
        Ariel37 kirjoitti:

        Lainaa jostain kunnon starttiboosteri ja kokeile sillä. Jos lähtee hyvin käyntiin sen avulla, ei vika ole polttoainepuolella tai puristuksissa yms. vaan se on startissa. Mahdollisesti starttimoottorin ankkuri hipoo kiinni käämiin ja jarruttaa startin pyörimistä. Silloin kyse on kulumaviasta joka toki venemoottorissa on epätodennäköinen. Toisaalta sitä sahaamista on ollut paljon enemmän kuin normaalistarteissa kun kerran noita nyt jo korjattuja muita vikoja ja kulumia koneessa on ollut.

        Miten tuo toimii. siis ohittaako tämä jotenkin startin. Omassa koneessa alan epäilemään starttia käynnistysongelmien syyksi.

        Joskohan tuollaisen saisi vaikka vuokrattua testiin.


    • tultamunille

      Ilmansuodatin irti, poltetaan startin aikana tulta imuaukon edessä ja varmasti lähtee jos on yleensä lähteäkseen. Kokemusta tästä on. Sitten jatkossa ei enää tarvinnut tätä konstia.

      • Joissain traktoreissa tuollaista käytetään. Niissä on kuppi, johon kertyy dieseliä paluuletkusta ajon aikana. Imusarjassa on liekkihehkutulppa, johon tulee putki siitä dieselkupista. Hehkutulpan vastusta hehkutetaan, jolloin tulpassa oleva venttiili aukeaa lämmön takia ja putkesta tuleva diesel palaa hehkun sytyttämänä imusarjassa ja lämmittää paloilman. Näppärä voisi rakentaa tuollaisen venedieseliinkin, jos siitä olisi paljon hyötyä.


    • AiristonSeisoja

      Yksi homma tuli vielä mieleen. Startti on vaihdettu jossain kohtaa ja tuntuu muutenkin, että se pyörittää pirun hitaasti. Voiko noihin saada ilman suurempaa virtystä väärän startin paikalleen? Pitänee ottaa osanumero ylös ja etsiä netistä.

      Olisi kiva jos tuon saisi jotenkin testattua, uutta starttia nyt jo huolletun tilalle kun ei kiinnostaisi ostaa. Onko muita ajatuksia testauksesta, kuin uuden startin hankkiminen?

      Kahdella toimivaksi todetulla akulla testattu, että en usko siinä olevan vika. Ja tosiaan, huono akku ei kyllä viime vuosien rääkkiä edes kestäisi.

      • AnnaSenKäydä

        Vika ei ole startissa. Jos se pyörittää edes vähän, niin ehjä dieseli lähtee tulille. Ei kannata tehdä uudestaan sellaisia asioita, joista ei ensimmäisellä kerralla ole ollut apua. Mikä on todennäköisyys, että korjattu startti on viallinen?

        Sulla on koneen sammutus päällä jatkuvasti.


    • AiristonSeisoja

      Ok, startti se ei sitten ole. Sammutus ei ole päällä jatkuvasti. Kone kun on ollut penkissä niin se "toimii kuten pitää"(pakkosyöttö päälle --> ~minuutin sahauksella käynnistyy lopulta ja nätisti sammuu sammutusvivusta).

      Kai se on sitten vaan kärsittävä tämän kanssa. Konetta ei ole edellisen testikäynnistyksen jälkeen enää viilattu. Nyt jo veneessä, vaikka irti paikastaan. Kyllä tämä nyt aavistuksen harmittaa. Kone kumminkin käyty kokonaan läpi rahaa on palanut 1100 ja tuloksena parannus käynnistyksen tiivis kone. Tuolla tonnilla olisin kyllä jonkun öljylitran jaksanut itsekin lisätä pitkin kesää. Ei sitä nyt niin paljoa kulunut. Suurempaa iloa ei kai "putkituksesta" ollut. Samalla vaivalla pyyhkinyt öljyt konehuoneen pohjalta.

      Joku totesi, että vaihtoi lopulta koneen. En oikein koe houkuttelevaksi iskeä 13k€ veneeseen 6k€ koneeseen. Mielummin päivittelen vaikka purjeet ja nilkutan romukoneella rantaan. Tarvittaessa vaikka perämoottorilla.

    • azertyjj

      Startin kierroksilla on kyllä väliä. Itsellä viime kesänä tilanne jossa epäilin akkuja - pyöritti niin vaivalloisesti. Startti irti ja putsaukseen - mitään ei tarvinnut vaihtaa, toimii erinomaisesti ja nyt myös starttaa komeesti ku jaksaa pyörittää. Vein suoraan autosähköliikkeeseen ihmeteltäväksi, juhannus kun lähestyi. Kone VP 2001 vm -88.

      • o90ujg

        Samaa mieltä. Jos pyörittelee laiskasti ei syttymiselle tarpeellinen puristuslämpö nouse. Onpi muistettava että tässä puhutaan dieselistä, ei pensamyllystä jossa käynnistyminen saattaa tapahtua vahingossakin.


      • Kerroit avauksessa startpilotin käytöstä. Ilmeisesti sen avulla kone on startannut menneinä kesinä? Pilotin eetteri tms. aine laskee seoksen syttymislämpötilaa ja siten nimenomaisesti kompensoi liian hitaan pyörityksen aiheuttamaa matalaa puristuksen aikaansaamaa sytytyslämpötilaa.
        Juttujen mukaan Volvoa joutuu muutenkin sahaamaan mm. Yanmaria kauemmin ja jos se on totta, syynä on riittävän syttymislämpötilan saavuttaminen. Tällöin jonkin syyn aiheuttama entisestäänkin mataloitunut pyöritys ei riitä seosta saavuttamaan syttymislämpötilaa. Liian hitaan starttipyörityksen tuottamaa lämpöä johtuu pois ja seos ei puristuslämmönnousun vajavaisuuden vuoksi syty.
        Eräs syy voisi olla liian ohuet akulta startille menevät kaapelit.
        Olisinpa hoodeilla niin tulisin jeesaamaan. Algarvesta käsin vanha Belarus -mieskään ei konetta etänä starttaile. Tsemppiä sulle!


      • TS36

        Oma vp2001 pyörii myös melko hitaasti startilla. Mutta käynnistyy hyvin konerempan jälkeen. Saattaapa siinä olla vikaa.

        Onhan niitä motorstartteri spraytä olemassa myös.


      • EiOleVikaStartissa
        TS36 kirjoitti:

        Oma vp2001 pyörii myös melko hitaasti startilla. Mutta käynnistyy hyvin konerempan jälkeen. Saattaapa siinä olla vikaa.

        Onhan niitä motorstartteri spraytä olemassa myös.

        Se kiertää hitaasti koska puristukset ovat hyvät. Ehjän dieselin saa käyntiin kammellakin.

        Jos aloittaja ei puhu ihan höpöjä, niin startti on kunnostettu ja siksi kunnossa. Sammutusnapista se ei tajua mitään eikä osaa sitä tutkiakaan.


      • AiristonSeisoja
        EiOleVikaStartissa kirjoitti:

        Se kiertää hitaasti koska puristukset ovat hyvät. Ehjän dieselin saa käyntiin kammellakin.

        Jos aloittaja ei puhu ihan höpöjä, niin startti on kunnostettu ja siksi kunnossa. Sammutusnapista se ei tajua mitään eikä osaa sitä tutkiakaan.

        Startti on kunnostettu, se pitää paikkansa. Tosin samanlaisesti se kierrättää konetta kuin aiemmin. Eli hitaasti. Pitää ottaa ääninäyte, kun pääsen taas starttailemaan.

        Siis mitä tukimista siinä on? Sammutusvipu tuntuu pelaavan ok? Kerro nyt hyvä mies mitä tutkimista siinä on. Pakkosyöttö siitä menee päälle ja käynnistymisen jälkeen sammuu ok. Hiukan vaikea arvata mitä tajuamista tuossa on?


      • AiristonSeisoja
        Ariel37 kirjoitti:

        Kerroit avauksessa startpilotin käytöstä. Ilmeisesti sen avulla kone on startannut menneinä kesinä? Pilotin eetteri tms. aine laskee seoksen syttymislämpötilaa ja siten nimenomaisesti kompensoi liian hitaan pyörityksen aiheuttamaa matalaa puristuksen aikaansaamaa sytytyslämpötilaa.
        Juttujen mukaan Volvoa joutuu muutenkin sahaamaan mm. Yanmaria kauemmin ja jos se on totta, syynä on riittävän syttymislämpötilan saavuttaminen. Tällöin jonkin syyn aiheuttama entisestäänkin mataloitunut pyöritys ei riitä seosta saavuttamaan syttymislämpötilaa. Liian hitaan starttipyörityksen tuottamaa lämpöä johtuu pois ja seos ei puristuslämmönnousun vajavaisuuden vuoksi syty.
        Eräs syy voisi olla liian ohuet akulta startille menevät kaapelit.
        Olisinpa hoodeilla niin tulisin jeesaamaan. Algarvesta käsin vanha Belarus -mieskään ei konetta etänä starttaile. Tsemppiä sulle!

        Starttisuihketta en nyt oikeasti ole antanut kuin edellisenä syksynä lokakuun puolessa välissä. Eli on se aina käyntiin lähtenyt kunhan on vaan riittävästi sahannut.


      • TietoaPihtaa
        AiristonSeisoja kirjoitti:

        Startti on kunnostettu, se pitää paikkansa. Tosin samanlaisesti se kierrättää konetta kuin aiemmin. Eli hitaasti. Pitää ottaa ääninäyte, kun pääsen taas starttailemaan.

        Siis mitä tukimista siinä on? Sammutusvipu tuntuu pelaavan ok? Kerro nyt hyvä mies mitä tutkimista siinä on. Pakkosyöttö siitä menee päälle ja käynnistymisen jälkeen sammuu ok. Hiukan vaikea arvata mitä tajuamista tuossa on?

        Sammutus voi olla rikki niin, että se sammuttaa jatkuvasti eli kone ei lähde käyntiin lainkaan. Pura ja katso, että toimii niin kuin on suunniteltu eikä osia ole irti tai löysällä.

        Jos startti on samanlainen ennen ja jälkeen korjauksen, niin siinä ei ole koskaan mitään vikaa ollutkaan. Oletan, että akut on täydet ja johdot ehjät ilman hapettumia, se on aika triviaali asia.

        Siitä savusta et ole kertonut mitään.

        Oletko sulkenut pohjahanan epäonnistuneiden starttausten jälkeen? Joissakin koneissa ei saa pumpata liikaa vettä pakoputkeen kosak se menee täyteen.

        Olisiko tässä vaiheessa aika kertoa koneesta muutakin kuin valmistajan ninmi ja vuosimalli? Kysyjän ei kannata pihdata tietoa.


      • AiristonSeisoja

        Itseasiassa sammutus on tarkastettu, siinä mielessä olet oikeassa, että isoa kokoomisvirhettä ei tarvitse tehdä tuon kanssa. Sammutusvipu lopettaa diisselin syötön --> pakokaasua ei tule ollenkaan pakoputkesta. Nyt kyllä alkaa melkein heti yskimään pakokaasua. Mokattiin tuon kasaaminen kertaalleen, korjattiin ja kaiken järjen mukaan kunnossa.

        Ei se nyt muutenkaan kuulosta todennäköiseltä, kun se kone kumminkin starttaa kunhan vaan starttia venyttää. Eli mihinkään ei kosketa ja kone kyllä lähtee käymään. Jos sammutus olisi päällä, niin minun ymmärryksen mukaan ei se starttaisi vaikka kierrättäisi akun loppuun.

        Pakokaasun väristä en osaa sanoa oikein mitään. Käynnistyksen alussa tupruttaa reippaammin (liittynee reippaaseen löpön saantiin startin venymisessä?), mutta käyntiin lähdön jälkeen savuttaminen loppuu. Tätä pitää nyt seuraavaksi seurata. (pakokaasut on mennyt hallista pihalle niin ei ole erikseen tarkkaa näköyhteyttä)

        Pohjahanaan ei toistaiseksi ole tarvinnut kajota, kun kone on ollut konehallissa pukilla (nyt veneessä ja vene pukeilla). En kyllä ymmärrä miten pakoputki voi täyttyä vedellä kun se vesi valuu pakoputkesta ulos. Aikaisempina vuosina, kone kyllä on startannut, mutta järjettömän pitkällä venytyksellä, aikaisemmin arvioin ~5min, mikä varmaan on lähellä. Lämpimänä lähti kyllä muutamassa sekunnissa.

        Akun johdot pitänee selvittää, tosin nekin on nyt kahdesta eri kokoonpanosta (veneestä en ottanut mukaan hallilla oli omat).

        Ja moottori on Volvo Penta 2001, jossa 2001 on moottorin tyyppi, ei vuosimalli. Yksipyttyinen 9hp dieselkone. vuosimalli on 1986.


      • SuuttimetOnKaiTarkas
        AiristonSeisoja kirjoitti:

        Itseasiassa sammutus on tarkastettu, siinä mielessä olet oikeassa, että isoa kokoomisvirhettä ei tarvitse tehdä tuon kanssa. Sammutusvipu lopettaa diisselin syötön --> pakokaasua ei tule ollenkaan pakoputkesta. Nyt kyllä alkaa melkein heti yskimään pakokaasua. Mokattiin tuon kasaaminen kertaalleen, korjattiin ja kaiken järjen mukaan kunnossa.

        Ei se nyt muutenkaan kuulosta todennäköiseltä, kun se kone kumminkin starttaa kunhan vaan starttia venyttää. Eli mihinkään ei kosketa ja kone kyllä lähtee käymään. Jos sammutus olisi päällä, niin minun ymmärryksen mukaan ei se starttaisi vaikka kierrättäisi akun loppuun.

        Pakokaasun väristä en osaa sanoa oikein mitään. Käynnistyksen alussa tupruttaa reippaammin (liittynee reippaaseen löpön saantiin startin venymisessä?), mutta käyntiin lähdön jälkeen savuttaminen loppuu. Tätä pitää nyt seuraavaksi seurata. (pakokaasut on mennyt hallista pihalle niin ei ole erikseen tarkkaa näköyhteyttä)

        Pohjahanaan ei toistaiseksi ole tarvinnut kajota, kun kone on ollut konehallissa pukilla (nyt veneessä ja vene pukeilla). En kyllä ymmärrä miten pakoputki voi täyttyä vedellä kun se vesi valuu pakoputkesta ulos. Aikaisempina vuosina, kone kyllä on startannut, mutta järjettömän pitkällä venytyksellä, aikaisemmin arvioin ~5min, mikä varmaan on lähellä. Lämpimänä lähti kyllä muutamassa sekunnissa.

        Akun johdot pitänee selvittää, tosin nekin on nyt kahdesta eri kokoonpanosta (veneestä en ottanut mukaan hallilla oli omat).

        Ja moottori on Volvo Penta 2001, jossa 2001 on moottorin tyyppi, ei vuosimalli. Yksipyttyinen 9hp dieselkone. vuosimalli on 1986.

        Lähinnä ajattelin pakokaasusta sitä, onko se mustaa vai valkoista eli palaako polttoaine vai tuleeko se palamattomana läpi. Suuttimien kunnosta etsin mainintaa, mutta en ainakaan nopeasti löytänyt.

        Onhan niiden aukeamispaine ja sumun muoto tarkastettu? Aika triviaali juttu, joka todellakin vaikuttaa käyntiin ja käynnistymiseen. Voi olla jopa niin, että remontin aikana on roskia irronnut kiusaamaan. Pakokaasusta pystyy päättelemään jotain suuttimien kunnosta.


      • AiristonSeisoja

        Suutin on huollettu (eli mainitut asiat tehty, sikäli mikäli diesel-huolto teki muutakin kuin kirjoitti laskun). Kyllä se tuolla jossain postissa varmaan on sanottu. Kunhan nyt saadaan kone käymään niin katsotaan savun väriä. Minusta se on ollut ihan normaalin näköistä sen pienen mielikuvan mukaan mitä minulla on. En tosiaan ole suuremmin kiinnittänyt huomiota.

        Sinällään alkaa olemana myöhäistä isompi remontti enää, kun kone on pultattu veneeeen. Piuhat vielä puuttuu, mutta ei se enää tänä kesänä lähde sieltä pois, jos vaan nykyisellä tavalla pelaa.


      • Aikahoitaa
        AiristonSeisoja kirjoitti:

        Suutin on huollettu (eli mainitut asiat tehty, sikäli mikäli diesel-huolto teki muutakin kuin kirjoitti laskun). Kyllä se tuolla jossain postissa varmaan on sanottu. Kunhan nyt saadaan kone käymään niin katsotaan savun väriä. Minusta se on ollut ihan normaalin näköistä sen pienen mielikuvan mukaan mitä minulla on. En tosiaan ole suuremmin kiinnittänyt huomiota.

        Sinällään alkaa olemana myöhäistä isompi remontti enää, kun kone on pultattu veneeeen. Piuhat vielä puuttuu, mutta ei se enää tänä kesänä lähde sieltä pois, jos vaan nykyisellä tavalla pelaa.

        Jos tekniikka on kunnossa, yleisin vika on ilma polttoaineessa. Sen poistuminen voi kestää kauan, kun kone on ollut irti. Homma saattaa tulla kuntoon ihan ajamalla ja kun sylinterit hiukan hioutuvat ja öljy notkistuu.

        Ilmaa voi tietenkin testata katsomalla onko paluupuolella kuplia. Jos on, niin tietää jonkun falskaavan ja jos ei, niin ei voi olla varma. Lämpötilaerot ovat joskus julmia kiristysliitoksille ja ne voi vaatia useampia kiristyksiä eri lämpötiloissa.

        Isompaa remppaa kone tuskin tarvitsee eikä siihen paljon tehtyä isompaa voi tehdä - alkaa korjattavat osat loppumaan.


    • rundit

      Miittaa nyt vaan ne moottorin kierrokset startin aikana. Kierroslukumittari jostain lainaksi..

      • Satujuttuja

        Höpöhöpö.
        Ethän sä edes tiedä, mikä nopeuden pitää olla :D


    • AiristonSeisoja

      Saako tuohon koneeseen kierrolukumittarin kiinni, jos niin mihin ja mitä mahtaa maksaa. Olisi ihan mieleniintoista muutenkin seurata kierroksia ajellessa.

      Itse ongelmaan siitä ei iloa taida olla, kun ei tosiaan ole tiedossa aavistustakaan mitä ne kierrokset pitäisi olla.

      • Yks14

        Saa kierroslukumittarin. Kiinnitetään laturiin. Voin ottaa kuvan kun pääsen veneelle.


      • AiristonSeisoja

        Jos millään viitsit niin ota ihmeessä!


      • Tunari1

        Siitä huolimatta että ruiskutuspumppukin on tarkistettu, epäilen että se ei edelleenkään ole kunnossa. Luulen että pumppu pääsee valumaan tyhjäksi moottorin kampikammioon pitemmän seisonnan aikana ja seuraava kylmäkäynnistys joutuu ilmaamaan pumpun minkä jälkeen moottori vasta lähtee käyntiin. Tarkista lisääntyykö moottoriöljy, haiseeko se naftalata ja onko se tavallista notkeampaa. Kokeile ilmata pumppu ennen kylmäkäynnistystä samalla proseduurilla kuin jos olisit vaihtanut polttoainesuodattimen ja katso lähteekö sitten lyhyemmällä startilla. Varmimmin epäilemäni vian saisit selville pumpun ja suuttimen väliin asnnetun painmittarin avulla, jos ruiskutuspaine nousee vasta pitkän startin jälkeen, on suuttimen putkessa ilmaa. Vaikeanpuoleinen putkiviritys tosin toteutettavaksi käytännössä.


    • AiristonSeisoja

      Menee kahden kirjoittajan ongelmat varmaan sekaisin, mutta kunhan totean, että minä en kaipaa kikkoja, en spray-startteja tms. Minä haluaisin, että kone pelaisi kuten sen pitää. Käännä avaimesta ja se käynnistyy. On todella tympeää alkaa tekemään isompaa käynnistysproseduria joka kerta kun koneen starttaa kylmänä

      • seeglaaja

        Omat käynnistysproseduurini kestävät juuri 1-4 sekuntia. On ymmärrettävä ettei purjehdus ole köyhien poropeukaloiden puuhaa. Viat ratkotaan joko maksamalla ammattilaisille, tai sitten kuten me osaavat, jotka korjaamme viat pois itse.

        Sinun kannattaa vaihtaa harrastusta ennen kuin käy ohraisesti tumpuloidesaasi merellä. Jonain päivänä luotat liikaa veneen tuuleennousukykyyn, ajaudut lähelle kivikkoa, kone ei starttaa ja ajaudut kiville. Jos perhe on mukana, kysymys on hengenvaarallisesta hölmöilystä. Et myöskään noin kompuroiden tule ollenkaan saavuttamaan matkapurjehduksen tiettyä kliimaksia, Merikarhu -jäsenyyttä.

        Pyri miehistöön jonkun rahamiehen purjeveneeseen. Saat tehdä kansimiehen käskettyjä töitä, kokata, tiskata ym. Nautit purjehduksesta eikä osallesi tuleva taakka mene kykyjesi ylitse. Myöskään perheesi ei joudu kärsimään kehnossa yleiskunnossa olevasta pikkuveneestä.

        Itse aloitin jollilla, siirryin louheen ja ensimmäinen moottorillinen oli hai pienellä Seakullilla varustettuna. Opettelin purkamaan ja kasaamaan sen, korjaamaan kaikki viat itse. Säästin ankarasti rahaa ja ostin uuden Finnexpressin sisäkoneella. Silloin ymmärsin miten pitää toimia, eli rahat kasaan ja uuden veneen osto. Nyt menossa on jo neljäs uutena ostettu purjevene.

        Käytettyihin piilovikaisiin vaihtoveneisiin ei kannata sotkeentua jos tavoitteena on purjehdus. Veneensä sinulle myynyt oli vastuuton ja laittoi vahingon kiertämään. Ei varmasti Merikarhu hänkään.


      • seglare
        seeglaaja kirjoitti:

        Omat käynnistysproseduurini kestävät juuri 1-4 sekuntia. On ymmärrettävä ettei purjehdus ole köyhien poropeukaloiden puuhaa. Viat ratkotaan joko maksamalla ammattilaisille, tai sitten kuten me osaavat, jotka korjaamme viat pois itse.

        Sinun kannattaa vaihtaa harrastusta ennen kuin käy ohraisesti tumpuloidesaasi merellä. Jonain päivänä luotat liikaa veneen tuuleennousukykyyn, ajaudut lähelle kivikkoa, kone ei starttaa ja ajaudut kiville. Jos perhe on mukana, kysymys on hengenvaarallisesta hölmöilystä. Et myöskään noin kompuroiden tule ollenkaan saavuttamaan matkapurjehduksen tiettyä kliimaksia, Merikarhu -jäsenyyttä.

        Pyri miehistöön jonkun rahamiehen purjeveneeseen. Saat tehdä kansimiehen käskettyjä töitä, kokata, tiskata ym. Nautit purjehduksesta eikä osallesi tuleva taakka mene kykyjesi ylitse. Myöskään perheesi ei joudu kärsimään kehnossa yleiskunnossa olevasta pikkuveneestä.

        Itse aloitin jollilla, siirryin louheen ja ensimmäinen moottorillinen oli hai pienellä Seakullilla varustettuna. Opettelin purkamaan ja kasaamaan sen, korjaamaan kaikki viat itse. Säästin ankarasti rahaa ja ostin uuden Finnexpressin sisäkoneella. Silloin ymmärsin miten pitää toimia, eli rahat kasaan ja uuden veneen osto. Nyt menossa on jo neljäs uutena ostettu purjevene.

        Käytettyihin piilovikaisiin vaihtoveneisiin ei kannata sotkeentua jos tavoitteena on purjehdus. Veneensä sinulle myynyt oli vastuuton ja laittoi vahingon kiertämään. Ei varmasti Merikarhu hänkään.

        Aika huonoon happeen on kone päässyt, kun käynnistys kestää jopa 4 sekuntia. Uskaliasta ottaa ketään mukaan tuollaiseen veneeseen. Olisikohan jo aika vaihtaa venettä!


    • F28

      Eikö juurisyytä pitäisi etsiä siitä miksi kylmänä startti kestää pitkään ja lämpimänä ei.

      Mitkä ovat ne erot joilla voi olla vaikutusta kylmänä ja lämpimänä.

      • SiinäpäNe

        Polttoaine höyrystyy paremmin ja öljy on notkeampaa lämpimässä.


    • Väyväväyväväyvätsängtsän

      Mulla oli edellisessä veneessä 2002 Volvo. Kaksikymmentä vuotta siinä oli samat oireet kuin aloittajalla. Matkan varrella tehtiin vaikka mitä mutta mikään ei muuttunut. Uskoin lopulta että kyseessä ei ollut vika vaan ominaisuus. Nykyinen Yanmar lähtee kylmänäkin kahdessa sekunnissa.

    • AiristonSeisoja

      Tänään vaihdettiin polttoainepumppu uuteen ja nyt on varovaisen positiivinen fiilis, talven jäljiltä kone lähti yllättävän hyvin käymään. Ilmattiin ja käynnistettiin, n.20sec --> käyntiin (kolme starttiproseduuria). Ilmattiin uudestaan ja ilmaa tuli vielä selkeästi lisää --> kone lähti suorilta. Toki tämä on vasta alustavaa ja kone on käynnistynyt ok lämpimänä. Raportointi jatkuu kun saadaan vene veteen. Nyt ei ole kiire, kun muut arkiaskareet estää purjehdukset käytännössä tämän kuun. Jonkun iltareissun konetestiksi pystyy tekemään.

    • Vallu-vaari

      Johan tuolla viime vuonna Sepeteus ja muutama muukin ehdottelivat siirtopumppuvikaa. Tyyppivika tuon ajan pikku-Volvoissa kuulemma.

    • AiristonSeisoja

      juu, ja oli kyllä ihan vaihtolistalla alusta asti. Kesällä vaan paloi hihat homman kanssa. Ei kiinnostanut sitten sekuntiakaan miettiä konehommia, kyse nyt on kuitenkin purjeveneestä. Meinasin, että vetelen vaikka ilman konetta kesän :).

      • Reiska2K

        Tiedoksi kaikille VP 2001 koneen käyttäjille. Jos kone on sammunut totaaliseen polttoainepulaan, on ilmaus aloitettava syöttöpumpun kyljessä olevan ilmausruuvin (pultin) kautta.
        Kun sieltä virtaa kirkasta, niin sitten vielä hieman jatkoa suodattimen jalasta.

        Normaalin suodattimen vaihdon yhteydessä riittää kun ilmaa siitä suodattimen jalasta, mutta jos moottori on sammunut polttoaineen loppumisen takia on pakko aloittaa sieltä syöttöpumpusta. Siellä kyljessä on useita samannäköisiä pultinpäitä, mutta se oikea on niistä se keskimmäinen.

        Mielenkiintoista on, että siihen ei ole voitu laittaa mitään merkintää, josta näkisi selvästi mikä niistä on se ilmausruuvi. #$£¥


    • AiristonSeisoja

      Valaisetko hiukan tarkemmin? Siis syöttöpumpulla pitäisi olla joku ilmausruuvi/pultti. Ao linkin mukaisen tarvikepumpun laitoin, eikä siinä ollut kuin kaksi kierteistä reikää. Tulopuolelle ja lähtöpuolelle. Pitäisikö painepuoli avata vai mitä tässä meinataan (oli aika ilkeä homma omalla tavallaan laittaa takaisin kiinni, piti löysäillä sitä sun tätä että saatiin kiristettyä ok paikkaansa)? Kuulostaa tosi hämärälle, kun pumppu itsessään on huomattavasti alempana mitä pa-suodatinkannattimessa oleva ilmausruuvi.

      https://www.marineparts.fi/varaosat/v-sisaperamoottorit/vasi-volvo-penta/vvv-moottorin-osia/vvvm-tuotteet/polttoainepumppu-volvo-pentoihin-rec21134777/

      • Reiska2K

        Minun VP 2001 on vuodelta 1990, joten en osaa sanoa onko vanhemmat mallit samanlaisia.
        Tein tosiaan kokeen ko. moottorilla ajamalla sen sammuksiin polttoaineen puutteeseen.
        Suodattimelta ilmaaminen ja suuttimen löysääminen ei auttanut, mutta kun avasin syöttöpumpun kyljestä sitä pulttia, niin heti näki selvästi kuinka ilmakuplat virtasivat sieltä ulos.
        Tämän jälkeen viimeistelin ilmauksen suodattimen jalasta ja kone lähti heti käymään.
        Siinä syöttöpumpun sileällä ulkopinnalla on muistaakseni (vene on vielä pressun alla) kolme pultinpäätä, joista keskimmäinen on ilmausruuvi.
        Sillä seikalla että syöttöpumppu on alempana kuin suodatin, ei varmaankaan ole sen ilman sinne joutumisen kanssa mitään tekemistä. Jotkut moottorit vain ovat herkempiä sille "fuel starvation) tilanteelle kuin toiset.
        Kun laitoin tämän huomioni tänne, en tarkoittanut että sinun koneesi häiriöt johtuisivat ilman pääsystä järjestelmään.
        Huomasin vuosia sitten eräällä telakalla, että ammattimieskin jätti syöttöpumpun ilmaamatta ja pyöritti starttimoottorin melkoisen kuumaksi yrittäessään saada VP : n käyntiin.


      • Reiska2K
        Reiska2K kirjoitti:

        Minun VP 2001 on vuodelta 1990, joten en osaa sanoa onko vanhemmat mallit samanlaisia.
        Tein tosiaan kokeen ko. moottorilla ajamalla sen sammuksiin polttoaineen puutteeseen.
        Suodattimelta ilmaaminen ja suuttimen löysääminen ei auttanut, mutta kun avasin syöttöpumpun kyljestä sitä pulttia, niin heti näki selvästi kuinka ilmakuplat virtasivat sieltä ulos.
        Tämän jälkeen viimeistelin ilmauksen suodattimen jalasta ja kone lähti heti käymään.
        Siinä syöttöpumpun sileällä ulkopinnalla on muistaakseni (vene on vielä pressun alla) kolme pultinpäätä, joista keskimmäinen on ilmausruuvi.
        Sillä seikalla että syöttöpumppu on alempana kuin suodatin, ei varmaankaan ole sen ilman sinne joutumisen kanssa mitään tekemistä. Jotkut moottorit vain ovat herkempiä sille "fuel starvation) tilanteelle kuin toiset.
        Kun laitoin tämän huomioni tänne, en tarkoittanut että sinun koneesi häiriöt johtuisivat ilman pääsystä järjestelmään.
        Huomasin vuosia sitten eräällä telakalla, että ammattimieskin jätti syöttöpumpun ilmaamatta ja pyöritti starttimoottorin melkoisen kuumaksi yrittäessään saada VP : n käyntiin.

        Palataampa takaisin. Nyt kävi niin että minulta meni käsitteet sekaisin.
        Kun minä puhun syöttöpumpusta, niin tarkoitan ruiskutuspumppua.(korkeapaine)
        Kun olin 70-luvulla noissa konehommissa, niin meillä käytettiin nimitystä: siirtopumppu kuvaamaan tuota pumppua, joka imee polttoaineen tankista.
        Avasin linkkisi vasta postauksen jälkeen ja huomasin, että siinä oli kuva tuosta SYÖTTÖPUMPUSTA.
        Sorry sekoilustani. Toivottavasti saat koneesi laulamaan kuten sen kuuluukin. :D


    • PentalanParoni

      Mitenkähän tässä mahtoi AiristonSeisojalle käydä, selvisikö mistä homma kiikasti ja tuliko parempaan kuntoon?

      • AiristonSeisoja

        Samaa settiä edelleen, Polttoainepumppu vaihdettiin keväällä ja jopa toiveikas olo sen jälkeen koska kone lähti talvikylmänä ~ 15sec käyntiin. Mutta kyllä se sitä samaa sahaamista on edelleen. en jaksa näpäyttää nyt kännykällä enempää, mutta samaa settiä edelleen.


    • vp200101

      Vaihda nyt saatana se syöttöpumppu niin toimii, takaisku venttiili varmaan paskana

      • AiristonSeisoja

        Meneekö taas termit sekaisin. Minun ymmärryksen mukaan se vaihdettiin jo. Eli ao linkin takaa. Via meinaatko sitä korkeapainepumppua? Se oli huollossa ja huollon mukaan se on nyt kunnossa.

        https://www.marineparts.fi/varaosat/v-sisaperamoottorit/vasi-volvo-penta/vvv-moottorin-osia/vvvm-tuotteet/polttoainepumppu-volvo-pentoihin-rec21134777/


      • LähesKaikenKorjannut
        AiristonSeisoja kirjoitti:

        Meneekö taas termit sekaisin. Minun ymmärryksen mukaan se vaihdettiin jo. Eli ao linkin takaa. Via meinaatko sitä korkeapainepumppua? Se oli huollossa ja huollon mukaan se on nyt kunnossa.

        https://www.marineparts.fi/varaosat/v-sisaperamoottorit/vasi-volvo-penta/vvv-moottorin-osia/vvvm-tuotteet/polttoainepumppu-volvo-pentoihin-rec21134777/

        Hei "AiristonSeisoja" et ole ehtinyt tai halunnut soittaa minulle , kun laitoin puh. numeroni viestiketjjuusi keväällä, voit soittaa edelleenkin iltapäivisin/iltaisin niin vois paremmin keskustella tuon moottorisi käynnistys ongelmasta ja mahdollisesti saada se kuntoonkin.


      • AiristonSeisoja
        LähesKaikenKorjannut kirjoitti:

        Hei "AiristonSeisoja" et ole ehtinyt tai halunnut soittaa minulle , kun laitoin puh. numeroni viestiketjjuusi keväällä, voit soittaa edelleenkin iltapäivisin/iltaisin niin vois paremmin keskustella tuon moottorisi käynnistys ongelmasta ja mahdollisesti saada se kuntoonkin.

        Kiitosta vaan, mun koneymmärrys on niin huono, että jonkun muun pitäisi soitella. Ymmärrys on mallia käännän avainta --> ei käynnisty --> ei toimi. Mun neuvominen puhelimessa taitaa olla yhtä hyödyllistä kuin kantovesi kaivossa. Tuhannesti kiitän avuliaisuudesta :), mutta en oikein usko, että siitä on vaan apua!


      • AiristonSeisoja
        AiristonSeisoja kirjoitti:

        Kiitosta vaan, mun koneymmärrys on niin huono, että jonkun muun pitäisi soitella. Ymmärrys on mallia käännän avainta --> ei käynnisty --> ei toimi. Mun neuvominen puhelimessa taitaa olla yhtä hyödyllistä kuin kantovesi kaivossa. Tuhannesti kiitän avuliaisuudesta :), mutta en oikein usko, että siitä on vaan apua!

        Todettakoon vielä, että tuon koneen kasasi eläkeläinen joka on 40-vuotta diesel-koneita korjannut työkseen, että siinä suhteessa ihan arvauksella ei kasaaminen mennyt (Ei kylläkään meridieseleitä). Ikävä kyllä tulos on silti heikko ja jos tällaisena olisi maksulliselta korjaamolta tullut niin en ikinä olisi hyväksynyt työtä saati siitä maksanut (nyt en siis mitään maksanut, niin hiukan hankala pyytää uutta korjausta)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6286
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      30
      2130
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1641
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1347
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe